Khamis, 20 November 2014

Sejarah Quarantine Camps di Port Swettenham (Port Klang)


Salam buat semua. Moga kita semua dalam lindungan dan rahmat Allah SWT. Moga diampunkan segala dosa dan maksiat yang telah, sedang dan akan kita lakukan. Juga mohon diberiNya kehidupan yang terbaik di dunia dan di akhirat. Hari ini, isu yang melanda Negara berkisar status pendatang. Sebuah parti politik Cina mendakwa Melayu juga tergolong dalam kumpulan pendatang. Justeru, hak-hak istimewa orang-orang Melayu sebagaimana yang diperuntukkan dalam perlembagaan negara dipertikai. Wah, hebat betul puak-puak kafir sepet ini! Tak sedar diri. Tak sedar dek untung. Jadi, hari ini aku nak buka dan singkap balik lipatan sejarah kedatangan puak dan bangsa yang mula menunjukkan sikap kurang ajar dan biadap terhadap bangsa kita yang merupakan tuan rumah yang menyambut baik kedatangan mereka untuk menyambung kehidupan, daripada kehidupan yang merempat dan melarat sehinggalah mereka menjadi bangsa kaya raya tetapi begitu biadap terhadap Melayu dan sultan-sultan mereka. Moga-moga mereka sedarkan diri betapa perit getir kehidupan leluhur datuk nenek moyang mereka ketika mula menjejakkan kaki ke bumi bertuah ini.



So, guys. Kalau korang baca entri aku yang lepas terutama sekali Tersungkur di Pintu Syurga dan Pelabuhan Klang: Dulu, Kini dan Selamanya., pasti korang faham betapa mereka menjadi mangsa eksploitasi British dan kapitalis Barat dan China. Semua orang, termasuk sultan dan orang-orang Melayu tertipu dengan dasar ‘prihatin’ bangsa penjajah ini dalam ‘memajukan’ Tanah Melayu. Kali ini aku fokuskan cara kemasukan mereka ke sini lebih seratus tahun lalu. Kalau dulu atuk nenek mereka tinggal tulang belulang sahaja tubuh mereka, anak cucu mereka kini ramai yang obese, tanda kemakmuran hidup di Malaysia. So, kisah mereka bermula di sebuah kem kuarantin  (Q-camps) di Pulau Jerejak di Pulau Pinang, Pulau St. John’s di Singapura, dan Pelabuhan Klang atau dikenali sebagai Port Swettenham suatu masa dahulu.


Sebelum tahun 1906, semua imigran dari India dan negara-negara lain yang ingin ke utara Malaya (Kedah, Penang, Perak),wajib diproses  di Q-camps di Pulau Jerejak, Pulau Pinang  manakala mereka yang ingin ke Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor dan Pahang  diproses di St. John Island, Singapura.

“quarantine is a period of isolation or detention, especially of persons or animals arriving from abroad, to prevent the spread of disease, usually consisting of the maximum known incubation period of the suspected disease  the place or area where such detention is enforced any period or state of enforced isolation”

Sebuah syarikat perkapalan milik penjajah, Straits Steamship Company berperanan mengangkut kargo-kargo bijih timah, kopi, lada hitam,beras dan tembakau. Dalam masa yang sama, kapal-kapal syarikat ini juga digunakan untuk membawa masuk buruh-buruh China ke Tanah Melayu untuk bekerja di ladang-ladang getah dan lombong bijih timah (Chia, Joshua Yeong Jia:2007).

Port Swettenham 1890
Semua imigran,akan dikuarantin selama tujuh hari sama ada dalam kem atau dalam tongkang atau kapal masing-masing sebelum dibenarkan ke tempat kerja di estet atau lombong timah di serata Malaya. Dengan adanya kem ini, maka penularan penyakit berjangkit ke atas masyarakat umum dapat dicegah. Bilangan kemasukan imigran, dalam kiraan ribuan orang sehari, kem-kem ini tidak dapat menampung dan memproses pendatang-pendatang dalam tempoh 7 hari. Tekanan daripada Persatuan Pengurus estet (P.A.M) akibat kelewatan para pekerja mendaftar sedangkan mereka amat diperlukan di ladang.

Tapak Asal Quarantine Camps Port Swettenham 1903
Justeru, atas desakan itu dan khabar angin yang mengatakan pengambilan pekerja akan dihentikan serta kapal-kapal tidak akan mengangkut pekerja lagi ke Malaya kerana kem kuaratin penuh sesak, maka pada tahun 1911,kerajaan British mengambil keputusan untuk membina kem kuarantin sementara di Port Swettenham dan kos pengendalian akan dikenakan ke atas setiap kuli sebanyak satu dollar melalui  Indian Immigration Fund. Namun, kerajaan juga memohon pengurus-pengurus estet, melalui surat pekeliling di bawah,membantu membina kem kuarantin ini:

Klang, 10th July, 1911.
The Manager,
 ....... Estate.

Dear Sir,
Owing to the quarantine accommodation at Penang and Singapore being no longer sufficiĆ«nt for the coolies coming into the country, the Government were faced with the alternative of stopping immigration or providing temporary additional quarantine accommodation at Port Swettenham. Government have decided on building a large camp, and have placed an Engineer specially in charge of this work. It has been found, however, that neither materials not contractors are available, and if Government waits till these can be got together by the ordinary  methods, close on two months will have passed, which will be too late for the object to be attained. Government has therefore asked the planters to help, and the P.A.M, have appointed a Committee to assist.

The camp is to hold 3,000 coolies, and the following are urgently required :
Attaps.—47,000 at once, 100,000 in ten days.
Carts.—Government will hire carts at the usual rates, and will provide stables at Port Swettenham for those coming from a distance. They are required for carting timber from the Langat Road to Port Swettenham.'Please communicate with Mr. Swift before sending them.
Contractors. —Contractors are required for the construction of the buildings, which are attap sheds with a sleeping bench down the middle, consisting of planks. Carpenters and men to put on attaps and cut jungle posts are required.
Materials, contractors and offers of help should be sent to Mr. J. A. SWIFT, Engineer, P.W.D., Port Swettenham. When sending materials ,please send a note of the quantities sent, the price, and the price of the cart hire to Port Swettenham. Government will pay for all material and work at the local estate rates.

12 bangsal dibina bagi menampung 2000 orang kuli dan jika perlu akan ditambah sehingga dapat menampung 3500 imigran Tamil. Manakala kos operasi kem kuarantin ini adalah sebanyak $1.63 sen setiap orang bagi tempoh sepenggal. Namun, kos  ini berubah mengikut bilangan pendatang bagi satu-satu penggal. Pada tahun 1914,Kem baru ini akan  dapat menerima dan memproses kuli-kuli dari India ini untuk kerja-kerja di Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang. Tambahan pula, penularan penyakit taun (cholera) di kem Pulau Jerejak di Pulau Pinang mempercepat pembinaannya.


Q-Camps Port Swettenham 1945


Semua pelepasan kuli-kuli ini hanya dibenarkan setelah doktor yang bertugas mengesahkan status kesihatannya.Walaupun kem ini dibina secara tergesa-gesa, tetapi masih menepati spesifikasi  dan mutu binaan.
Ketika itu, penyakit malaria mula mengganas di sekitar ladang-ladang di Klang, Kuala Langat, Kuala Selangor dan tidak terkecuali  sekitar Port Swettenham termasuk  dalam kem kuarantin ini. Sebaik sahaja mereka tiba di kem ini, mereka terdedah kepada risiko demam malaria. Semakin lama mereka berada di situ, bilangan yang mendapat malaria ini meningkat. Dr.Watson, Pegawai Kesihatan Daerah Klang dan daerah pantai Selangor, berkata kuli-kuli Tamil mendapat malaria semasa  mereka berada di Quarantine Camp di Port Klang kerana benteng laut (bund) yang dibuat untuk menghalang air laut masuk, telah menakung air, kondisi terbaik untuk nyamuk bertelur ketika hujan lebat. Sepatutnya air itu dikeringkan.  Bayangkan, hampir 10% daripada kuli yang baru sampai ini dan termasuklah,pekerja estet sedia ada, pekerja  JKR, keretapi, sama ada dewasa dan kanak2 menjadi mangsa malaria di kawasan berpaya atau yang bertakung air.
Q-Camps Port Swettenham 1954

Pada tahun 1919 sebuah kem kuarantin yang tetap dan kekal dibina dilokasi yang sama di Pelabuhan Settenham, bukan hanya untuk manusia tetapi juga untuk binatang-binatang yang diimport. Kem ini memang dibuat untuk menampung bilangan penghuni yang ramai, kira-kira 2500 orang seminggu. Mereka ditahan selama kira-kira seminggu untuk penyaringan, rawatan, vaksinasi, dan pemerhatian harian,  bangunan-bangunan ini dapat menampung  maksimum 840 penghuni; cukup selesa untuk 500 orang. Di setiap bangunan, ruang tidur disediakan, nyaman kerana pengudaraannya baik, bumbungnya yang tinggi, berandahnya terlindung daripada panas dan hujan. Bangunan-bangunan ini didirikan daripada besi tetapi bahagian bawahnya dibuat daripada asbestos dan konkrit.  Najis dan hasil buangan  kem ini dibuat secara sistem pelupusan otomatik. 4 orang polis berkawal (1924) dengan pagar berduri mengelilingi kem ini. Walaupun berkawal dan selesa, ramai juga tahanan yang melarikan diri untuk terus ke estet masing-masing.  Apa sebabnya mereka melarikan diri tidak diketahui tetapi yang pasti mereka diketuai oleh pekerja2  yang pernah lama berada di Malaya dan pernah berada di kem tahanan ini sebelumnya.
Berdekatan kem ini ialah hospital yang terdiri daripada 2 buah wad lelaki dan satu wad perempuan. Hospital ini terletak di luar kem. Hospital ini terdapat kuarters kakitangan, dapur,bilik mandi pejabat, farmasi dan keperluan-keperluan yang ada bagi sesebuah hospital canggih ketika itu. Semua immigran disaring di sini terlebih dahulu sebelum di tempatkan di kem bersebelahan. Terletak kira-kira setengah batu, 800 meter dari dermaga  No.6, di mana kapal membawa kuli-kuli ini berlabuh. Dr. W.S.Milne, menjadi Medical officer of the station (1920).  Beliau dibantu oleh 4 orang dresser dari Hospital Kuala Lumpur.

Kem ini terus menyumbang baktinya sehinggalah kerajaan India menghalang dan menghentikan penghantaran rakyatnya ke Malaya mulai 1938. Fungsi kem kuarantin ini dikurangkan kepada hanya kuarantin haiwan ternakan atau haiwan peliharaan sahaja. Kem ini masih wujud sehingga kini .

Port Klang 2014

Animal Quarantine Station Port Klang (Stesen Kuarantin Haiwan)
Jalan Tangki off Jalan Kem, 42000 Pelabuhan Klang, Selangor.

Nota kaki:
HEALTH CLEARANCE
Shipping agents are required to submit forms PKP 02 / PKP 03 to Port Health Office at least 24 hours before the arrival of the vessels to know the status of the ships.Shipping agents are required to fill the following particulars in the form:
i.Last three ports visited within 14 days
ii.Validity of Deratization Exemption Certificate (DEC)/ DeratizationCertificate (DC)
iii.Any passenger or crew sicks on board
iv. Any stowaway on board A status ( Free or Quarantine) would be given to the ships Quarantine Vessels - Vessels that are arriving from endemic areas of Yellow Fever and Plague or in other condition which might constitute any public health risks will be boarded and inspected by the Health Officer on arrival on the berth (In some cases vessel may be inspected at designated quarantine anchorage) . Such vessels shall display Yellow Flag (day) / Red over White Light (night). These vessels require Free Pratique and Port Health Clearance before commencing work or any other authority could board the ships. Documents that are needed before Free Pratique and Port Health Clearance are issued are Maritime Declarations of Health, Crew Lists, Voyage Memo and copy of the DEC.Free Vessel - Vessels that are deemed healthy will be given Provisional Pratiqueinto the port and the Master/Shipping agents are required to submit the MaritimeDeclaration of Health, Crew List, previous ports called and copy of DerattingExemption Certificate (DEC) within 6 hours of arrival to obtain Health Clearance to allow vessels to sail. The port health office also provide services for the renewal ofDEC and issuance of Deratting Certificate (DC

Pulau Jerejak, Penang
The founder of Penang, Francis Light arrived at Pulau Jerejak in 1786 before heading to Penang and brought immigrants from other parts of Asia. As a precautionary measure step, these immigrants were sent to Jerejak before they were accepted in Penang. Thus the history of Pulau Jerejak begins...
From the Penang Island jetty, visitors will see the old Jerejak jetty and Quarantine Administration building which were built in 1911. Immigrants were brought to this Quarantine Center for health inspection before they were sent to Penang. Between 1969 to 1993, the Quarantine Center was converted into a maximum-security prison to house criminals, thus earning the name 'The Alcatraz of Malaysia'. Presently, there are only 2 prison blocks left; the rest have all been destroyed over time. Visitors can view the prison walls filled with writings by the inmates, expressing their feelings and thoughts.

Further up the Balqis trail on the eastern part of the island, visitors will be able to see 4 wells protruding above the ground. Underneath these wells, there are 8 huge bunkers measuring 15 feet wide x 30 feet length with a depth of 30 feet. Originally these bunkers were used to store water for passing ships, however there were rumors that during the war, the British army used these bunkers to store ammunition. Viewing from the top of the well, you will see that the bunkers are now filled with water with overgrown roots.
The Tuberculosis / Leprosy Hospital was also located on the eastern part of the island. It was built in 1930 by the British Empire to accommodate 150 patients at a time. Although the hospital has been damaged over a period of time, part of the building still exists.There are 2 blocks of 12 individual cells which were used to quarantine the most critical patients suffering from this disease. However, after Jerejak Island was converted to place criminals, these cells were used to house the most wanted criminals in Malaysia. Each cell measures about 8 feet x 8 feet with a small window to allow daylight in. There was no electricity in the cells, thus the inmates had to endure pitch black darkness at night in the thick jungle. The warden's house (which is the only building in that area that had electricity) is about 20 feet away.

Pulau Jerejak is located 1.5 nautical miles from the island of Penang off the west coast of Malaysia.

Once a hospital for tuberculosis and leprosy patients and then a prison housing some of Malaysia's most wanted criminals; Pulau Jerejak has certainly seen its share of hardship and pain, but now the sounds of the past have died away and the island has taken on a fresh look, reverting back to its original splendour. 

St. John's Island, Singapore

5 ulasan:

  1. Assaalamualaikum,tuan. boleh saya tanya soalan?skop dri tahun 1960 ke atas
    1. bagaimana penduduk Klang boleh bertambah?
    2. Adakah statistik yg menunjukkan bilangan kaum yg terdapat di Klang.
    3. Bagaimana Sg.Klang memberi impak kepada pembangunan di sekitar Klang?

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum tuan..izinkan saya mengetahui perihal senarai rujukan bagi kajian tuan...bolehkan tuan?

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum Tuan, saya Mohammad Hazim Bin Abdul Halim, pelajar Ijazah Sarjana Sejarah Asia Tenggara sedang menyiapkan disertasi/tesis tentang tajuk sistem kuarantin di Port Swettenham. Saya berminat dengan tulisan Tuan di blog ini. Jadi, jika tidak keberatan serta keizinan daripada pihak Tuan, saya ingin mengetahui mengenai sumber-sumber yang Tuan guna dalam mengulas mengenai sistem kuarantin di Port Swettenham. Benarkah sekiranya saya bertanya pusat kuarantin di Port Swettenham wujud pada tahun 1919?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. saya ada material mengenai PS. memandangkan saya buat kajian mengenai klang sanitary board. boleh email saya di ameernurashid@gmail.com

      Padam

Seronoknya Berhari Raya di Klang.....Suatu Masa Dahulu

Salam buat semua. Atok muncul lagi. Hehehe...Sengaja Atok sambung balik cerita Atok hari itu pasal Puasa dan Raya. Orang Melayu ini berbeza ...