Jumaat, 13 Jun 2014

Buat Rumah Sendiri Secara Percuma di TPG

Salam buat semua. Jumpa lagi kita. Hari itu aku dah ceritakan kat korang macam mana nak buat perbandingan sama ada nak buat rumah sendiri atau beli rumah daripada pemaju. Kedua-dua ada pro and con, kata omputeh. Dah baca ke belum ni? Bacalah, sebelum korang tersalah buat keputusan. Menyesal nanti. Menangis tak berair mata. Tapi jangan buat keputusan lagi. Stay up with open minded. Aku belum habis sekolahkan korang. Tunggu sampai kuliah akhir aku nanti. Lepas itu, pandai-pandai ler korang. Duit di tangan tu masukkan kat bank dulu. Bank Islam ler. Jangan bank makan riba pulak. Nanti tak pasal-pasal korang seret aku bersama nanti. OK ler. Kali ini aku nak korang tengok aku buat perbandingan buat rumah atas tanah pusaka/ tanah sendiri dan pembelian tanah lot. Dengar dan tengok dulu. Tu nak ke mana pulak tu? Oklah pergi ler buang air dulu, lepas tu jangan korang ke mana-mana. Berkelip mata pun aku tak benarkan. Hihihihi...cikgu ler katakan.

Oklah, seperti yang aku cakap tadi tanah sendiri ini ada dua, sama ada tanah yang korang beli dengan  duit hasil titik peluh korang sendiri atau tanah kurnia, pemberian badan politik dan yang lagi satu tanah pusaka, tanah anugerah datuk nenek moyang yang tak sempat mereka gadaikan (adus, bisa sungguh ya?). Kalau tanah sendiri takde masalah tapi kalau ler korang  nak uruskan tanah pusaka tadi, bibit-bibit masam-masam muka dalam ahli keluarga pasti berlaku.. masa nak bahagi harta pusaka tadi… samada nak bagi ikut faraid atau nak bagi sama rata. Pastu benda ini berlarutan sampai. hari raya pun tak datang rumah.. sedara mara kenduri tak datang.. nak bincang pasal tanah jauh sekali laa.. akibat dia.. tanah pusaka tadi terbengkalai macam tuu jer.. ayoyo... rugi bhai.. rugi

Tapi kalau lah tanah tu kita beli sendiri.. kita beli share-share.. satu tanah kita beli berempat.. macam mana kritikal pun masalah tanah tu.. Insyaallah kita masih boleh lagi duduk semeja.. kasi bincang untuk selesaikan masalah tanah tadi. Pelik bukan? Harta yang dapat free.. dapat percuma.. untung banyak.. tak mau bincang.. merajuk .. siap kutuk adik-beradik lak tu.. tapi yang usaha sendiri nii.. boleh bincang pulak.. hehehe

Tak per.. kita tinggalkan masalah itu dulu.. jom kita ikuti macam mana saudara aku, A berjaya selesaikan masalah tanah pusaka keluarga dia orang.. yang selama ni.. kes dia agak kritikal... ICU. 
Kisah ceritanya macam nii.. saudara A ni ada tanah pusaka.. tanah tu kat TPG.. tanah tu kecik... 1 ekar je.. Tanah itu masih bersatus pertanian.  belum pun convert ke bangunan kediaman.. lokasi tanah tu cun gila.. strategik gila.. harga pulak kalau jual senang-senang boleh capai 500k seekar, maklum ler tepi jalan besar.
Masa nak uruskan pusaka dulu.. ada sikit krisis.. sebab adik beradik lelaki.. nak bahagi harta pusaka tadi ikut faraid.. tapi adik-beradik perempuan lak nak bahagi ikut sama rata.. jadi ada sikit-sikit masam muka laa.. tapi mereka buat keputusan gak.. bahagi sama rata. Lepas itu start lah.. bibit-bibit masam muka.. langsung tak leh bincang pasal tanah.. sampai satu tahap.. saudara A dah agak panik dah.. mereka ada tanah.. tapi tak boleh buat apa dengan tanah tu.. nak jual tak boleh.. nak pajak.. nak buat apa pun tak boleh..Semak makin meninggi. Duit tak masyuk, yang masuk ular tedung dan ular sawa buat sarang untuk diorang sekeluarga.

Jadi saudara aku tu, A jumpa aku.. kita orang bincang-bincang.. kot- kot ler.. ada jalan nak selesaikan masalah tanah dia orang tu. Mula- mula aku bagi dia dua pilihan: 
1. Jual seadanya (status pertanian) mengikut harga semasa dan ambil RM500k. Kemudian dibahagi empat. Jadi seorang dapat RM125k.
                                                            ATAU
2. Jual ikut kaki persegi (status kediaman) mengikut harga semasa RM30-35 sekaki persegi. 
Dia tanya balik kat aku mana lebih menguntungkan? Aku kata memang ler pilihan B tapi korang kena keluarkan modal sedikit dan bersabar. Berapa lama? Aku kata 6 bulan hingga setahun. OKlah. Dia nak dengar apa plan B aku tu.

A. KIRA NILAI TANAH
Apa yang kita orang buat.. kita orang kasi kira nilai tanah tu dulu.. katakan sekaki persegi.. area sana sekitar RM30 – RM35
1ekar = 43560kp 
Kalau sekaki  harga dia RM30.. jadi RM30 x 43560kp : RM1,306,800  (nilai tanah keluarga A)

B. KIRA NILAI SETIAP ADIK BERADIK (4 orang)

RM 1306,800 /4 = RM 326,700
Nilai tanah.. bagi setiap adik beradik dapat.. berdasarkan pembahagian pusaka. Aku kata itu secara kasar…belum tolak khidmat juruukur dan pertukaran status tanah (pertanian ke kediaman). Katakan lah upah ukur dan tukar status tanah RM 10,000. Jadi setelah dikira, bersih tiap-tiap orang dapat RM 324,200...Wow, kata kawan aku...ini lebih baik daripada bodoh-bodoh jual kat Cina (pasal susah nak jual kat Melayu kalau harga RM500k tu) Perbezaannya cukup besar, lagipun itu ler saja tanah pusaka yang ada, kata A.... RM324200 tolak RM 125000 =  Tambahan RM199,200 setiap adik beradiknya!

Bila dah ada info cenggini.. pastu korang fikir-fikirkan lah..Korang timbang-timbangkan lah. Setakat ini.. pengalaman aku lah.. bila kita mampu tunjukkan untung setiap adik beradik yang macam ni.. Insyaallah.. yang masam-masam muka sebelum ni, dah boleh selesai Insyaallah. Dia orang boleh sepakat balik.. boleh duduk semeja balik.. untuk urus harta pusaka sekangkang kera tu..

Kemudian dia kata kat aku, walaupun setiap orang dapat lebih RM300k, tapi kalau nak beli rumah kat TPG ni, rumah teres dua tingkat dapat ler. Tapi menyesal juga rasanya kerana itulah satu-satunya tanah pesaka yang diaorang ada, lagipun nostalgia bersama orang tua masih dalam ingatan diorang adik beradik. Aku kata kalau gitu, kita ikut Pelan C. Hah.. Ada lagi plan C? Ya lah kata aku..korang nak duit tapi korang masih nak buat rumah kat tanah itu, kan? Ya. kata dia bersungguh..tapi macam mana?

Aku kata nantilah aku beritahu. Malam ini aku ada hal. Lagipun cerita cenggini, mestilah kat cofee house ke, warung mamak ke..yelah HAUS katakan. Lagipun korang nak buat house, kan? Besoknya dia kata nak jumpa aku kat  Allson Kelana Seremban, minum petang katanya...Hihihi. Aku kata kat dia aku main-main jer. Kalau kau ajak aku turun Telok pun aku balik, lagipun ini kan time cuti sekolah. Kata dia tak apa, dia nak dengar idea first class aku itu... Tak sabar benar dia nakdengar plan C aku tu...

A. KIRA NILAI TANAH

Apa yang kita orang buat.. kita orang kasi kira nilai tanah tu dulu.. katakan sekaki persegi.. area sana  kali ini tetapkan RM35

1ekar = 43560kp 
Kalo sekaki  harga dia RM35.. jadi RM35 x 43560kp : RM1,524,600  (nilai tanah keluarga A)

B. KIRA UPAH TOLAK TANAH,  BUAT JALAN, BUAT PARIT  JURUUKUR PERUNDING

Tolak Tanah.....RM 800
Buat Jalan.......  RM5,000 (beli tanah merah dan batu kasar)
Buat Parit........ RM800
Upah ukur.....   RM10,000
Tukar Status.... RM 3000
---------------------------------
Jumlah              RM19,600

Jualan-kos = RM 1,524,600 - RM19,600 

                 = RM 1,505,000/4
                 = RM 376,250 seorang
TETAPI......
Jumlah keluasan tanah itu setelah ditolak jalan dan parit, kira-kira tinggal bersih kira-kira 32,000kp. Kalau korang empat beradik nak buat rumah sebiji sorang, korang kena pecahkan tanah itu pada 8 bahagian. Setiap adik- beradik dapat 2 lot  banglo (normal banglo lot kira-kira 50 x80, 4000kps). Satu lot korang jual, satu lot korang buat rumah sendiri. Kalau korang jual satu lot tu,  korang boleh dapat RM35 x 4000kps= RM140,000. Di samping ada tanah untuk korang buat rumah sendiri, korang boleh dapat duit sebanyak itu dan jiran baru. Sekarang ini korang 4 beradik dan 4 jiran baru...dah ada 8 rumah dalam tanah pusaka korang. Tapi korang jangan salah anggap, korang dan jiran baru ada tanah lot jer, rumah masing-masing buat sendiri tau.

Laa...kata kawan aku...aku mana ada duit nak buat rumah lagi? Mana ada bank nak bagi buat pinjaman perumahan? Aku kata kat dia balik...Yang kau dapat RM140k duit orang beli lot kau yang lagi satu tu buat apa? Gunakanlah buat rumah. Dia kata dia ingat nak simpan duit tu untuk belanja gi Mekah dan anak-anak nanti. Aku cakap kat dia suka hati engkau ler, kan aku dah cakap status tanah ini dah status kediaman, masing-masing lot ada geran yang berasingan. Kalau nak buat pinjaman kat bank, mesti diorang terima sebagai cagaran. Ya kah? apasal tak bagi tahu awal-awal,ngok? Tengok tu..kita dingokkannya. Nasib baik ler aku fikir sedara, kalu tidak memang aku hantar bil untuk yuran perundingan aku ini...baru engkau tahu siapa yang ngok, NGOK!
Tapi aku cakap kat dia, kalau aku ler jadi cam dia...aku buat cenggini:
Duit RM140,000 hasil jualan lot itu aku pecahkan jadi dua bahagian
Duit buat rumah....................................RM100,000
Duit pergi Mekah (laki bini)..................RM40,000

Duit buat rumah tu aku kata engkau boleh dapat dua pintu, semi-D aku kata.Setiap pintu berukuran 20 x 80. Kebiasaanya rumah teres mempunyai 3 bilik tidur, ruang tamu bersekali dengan ruang makan, dapur dan 2 bilik air.Ada baki 10 kaki untuk laman dan belakang. Selesa apa? Dia kata nak buat apa dua rumah?. Aku katakan kat dia, satu kau duduk anak beranak, yang lagi satu engkau sewakan ler. Busuk-busuk masuk tiap-tiap bulan RM 500, ngok! Hahaha..Aku pulangkan balik ngok kat dia. Ya tak yalah. Kata dia sambil garu kepala. Otak engkau otak antarabangsa, superb. Tapi dapat ke buat dua pintu dengan RM100k tu? Aku kata apasal pulak tak boleh, engkau ada baca tak blog aku? Belum. Aku kata baca dan fahamkan dulu entri aku "Aku kontraktor: Buat rumah sendiri di TPG" itu. Yelah, yelah kata dia. Yang pasti hari itu dia balik ke Telok dengan wajah berseri-seri. Tak sabar rasanya dia nak ceritakan consultation kitorang dengan adik beradiknya. Kalau jadi nanti, jangan terperanjat kalau posmen hantar surat daripada aku dengan bil RM10,000. Kecik jer tu,bhai..Bayar kongsi-kongsi dengan adik beradik korang.HAHAHAHA










Khamis, 12 Jun 2014

Umangai 2: Nak Beli atau Buat Rumah Sendiri di TPG? Jom Bincang!

"Kenapa harga rumah yang ditawarkan oleh pemaju perumahan begitu mahal dan melampau sejak akhir-akhir ini?" Hahaha..Itulah persoalan yang bermain dalam fikiran semua anak Telok yang dah berkahwin, dah berkeluarga ramai tetapi masih menyewa atau menumpang rumah emak mertua.

Salam buat semua. Sengaja aku mulakan kata-kata dengan membaca apa yang ada dalam kotak fikiran korang. Rata-rata kita yang dah berumur ini dah mempunyai rumah sendiri, sama ada kita beli atau buat sendiri di atas tanah pusaka orang tua. Syukurlah. Masih ada tempat untuk kita membesarkan anak dalam persekitaran yang kondusif, selesa, dan selamat tapi bayangkan pulak nasib anak-anak kita yang sekarang ini baru nak ikut jejak kita. Baru nak berkahwin atau baru nak merasa rumah sendiri. Apakah sanggup kita lihat mereka terus menyewa atau memilih untuk tinggal bersama kita seumur perkahwinan mereka? Dah takde ruang tanah untuk kita binakan rumah buat mereka. Kalau adapun, anak kita bukan seorang dua. Tinggal di rumah flat bukan jawapannya, apatah lagi rumah pangsa yang tak pernah bersih, tak pernah sunyi, atau tetap sempit itu.

Kadang-kadang terjadi harga rumah naik mendadak, harga rumah tetap naik, terus naik dan tak pernah turun.......Kenaikan harga rumah dari masa ke semasa memang tidak dapat dielakkan lagi dan begitu ketara sejak tahun-tahun kebelakangan ini. Perkara ini bukan saja berlaku di bandar-bandar besar saja tetapi menyeluruh sehingga ke bandar-bandar kecil seluruh negara. Hal ini disebabkan oleh permintaan terhadap hartanah ini begitu tinggi sekali. bukan saja di bandar besar seperti KL,Penang atau JB tetapi menyeluruh seluruh negara termasuk di TPG.

Kenaikan yang mendadak ini sangat memberi tekanan kepada golongan pertengahan yang berpendapatan sekitar RM 3000 ~ RM 4000 sebulan. Cuba korang congak kejap. Sekarang ini di TPG,

Harga sebuah rumah teres setingkat dengan keluasan 1200 ~ 1500 ka persegi termasuk car porch adalah antara RM150,000 ~ RM 200,000 sebuah. Kebiasaanya rumah teres mempunyai 3 bilik tidur, ruang tamu bersekali dengan ruang makan, dapur dan 2 bilik air.
Aku beri korang gambaran lagi, kalau Semi D setingkat, luas tanah 22' x 70', luas binaan 2,323 sqf, 4 bilik, 3 bilik mandi. Harga bermula dari RM367,000. Bermula maksudnya harga minimum. Nak peningkan kepala korang tengok yang ini pulak: Semi-D dua tingkat, Luas tanah 37' x 85', luas binaan 3,132 sqf, 5 bilik, 5 bilik mandi, harga bermula dari RM611,000.
Banglo lot (normal bungalow lot biasanya 4000 ft2) jangan cerita dan tanya. Buang masa dan buat pening kepala jer memikirkannya.

Pendekkan cerita, berapa jumlah pinjaman bank yang korang perlukan bagi membiayai pembelian rumah sendiri?. Jika dapat pinjam sekitar RM150k pun, bayaran bulanan sudah tentu sekitar RM1500 sebulan. Mampu tak? Sendiri tanya, sendiri mahu jawab tau..Itu golongan pertengahan, kerja gomen, taraf pendidikan diploma atau ijazah. Kalau setakat SPM jer, apa citer? Kalau mengharapkan rumah kos rendah selain flet, sorry ler bhai.....Pemaju perumahan lebih berminat kepada projek perumahan mewah daripada perumahan kos sederhana dan rendah. Kenapa..? Sudah pastilah kerana untungnya berkali ganda dan boleh dimiliki oleh warga asing yang bermastautin di negara kita.

Itu belum lagi masuk sungutan pembeli-pembeli rumah tentang rumah yang beli dari pemaju, antaranya ialah:-
Rumah lambat siap
Kos meningkat
Harga rumah bertambah mahal
Rumah cepat rosak
Kemasan tidak cantik
Bahan binaan tidak berkualiti
Pemaju / kontraktor lepas tangan
Pembeli tidak puas hati dengan mutu binaan
Pembeli rasa tertipu.

Ya lah...ada juga orang kata, memanglah mahal tapi kalau tak beli sekarang, bila?  Harga rumah makin naik, tambahan pula kat TPG menggila towkay pemaju buat rumah. Lagipun bukankah ada pinjaman perumahan oleh kerajaan (bagi yang kerja gomen ler) dan bank-bank? EPF pun boleh dikeluarkan untuk beli rumah..at least buat bayar deposit dan bayaran guaman. Yes. Yang itu tak dapat aku nafikan. Kata kawan aku masa sembang dalam internet hari tu, dia ada kata, tak rugi beli rumah. Makin lama harga rumah makin naik. Bukan macam kereta, makin lama makin jadi besi buruk. Sekali lagi aku setuju. Kata dia (memang dia otai yang terlibat dalam sektor hartanah);

Anggaran peningkatan : 20 % setahun
Price stability : 61 - 70 %
Faktornya ramai yang ingin mencari rumah berstatus freehold di area lingkaran pinggiran kota metropolitan untuk tujuan dibeli dan tinggal.

Katakanlah jika tahun ini, 2014, kita beli rumah RM180,000 + faktor pembangunan serta kemudahan asas seperti sekolah, klinik, masjid, jalan raya, highway dan shopping mall, tahun  2015 harga rumah naik 20% , so nilai rumah tahun 2015 akan menjadi RM 216,000...
Tahun 2016 dan 2017 naik lagi 20%  + kerana ada highway SKVE  dan shopping mall baru...maka rumah akan melonjak kepada RM259,000..
Jika Tahun 2018 dan 2019,  + kawasan - kawasan berdekatan highway telah menjadi mahal, sekaligus market value ke atas rumah di TPG akan meningkat lagi 20%....maka market value rumah akan meningkat daripada RM259000 kepada RM 300K...
Bayangkan umur rumah baru tak sampai 5 tahun, harga rumah korang dah naik hampir sekali ganda. Good investment,bhai.

Perkara positif yang kedua, dalam projek perumahan seperti ini, pihak pemaju juga diwajibkan membina kemudahan asas seperti jalanraya, dewan orang ramai, surau, padang permainan kanak-kanak, longkang dan sebagainya.Jadi, walaupun semua kos membina kemudahan asas ini  ditanggung oleh pembeli melalui harga rumah yang telah ditetapkan oleh pemaju, tapi semuanya ada di situ.

Yang ketiganya, kalau kita hendak menjualnya, atas sebab berpindah tempat atau nak ambil keuntungan segera, tak ada masalah.  Ready buyer dah ada. Buat jer perbandingan nilai hartanah kita.Tapi bagaimana
harga rumah dan strategi menilainya? Apabila kita sebagai tuan rumah mengambil keputusan untuk menjual hartanah pasti kita sendiri berasa bingung bagaimana dan apakah caranya kita boleh menjual rumah ini? dan tertanya-tanya “apakah harga rumah kita? betul ke harga yang kita nak jual ini?” Aku pasti… setiap tuan rumah mesti akan berfikiran sebegitu.

Jadi hari ini aku ingin berkongsi sedikit info menarik bagaimana kita boleh melakukan penilaian hartanah sendiri, sekurang-kurangnya kita tahu berapa nilai hartanah kita. Perbandingan data hartanah boleh dibuat dengan mengakses segala sumber data hartanah seperti akhbar, majalah, papan tanda dan internet. Akhbar-akhbar yang boleh digunakan dan banyak data-data hartanah adalah ruang “classified” The Star. Ada beberapa majalah yang boleh digunakan seperti iproperty dan homefinder. Untuk internet,  boleh juga gunakan iproperty.com, propertylink.com.my, estate123.com, dan thinkproperty.com.my. Data-data ini dikumpulkan dan digunakan untuk perbandingan, sebaik-baiknya hartanah itu mesti didalam keluasan yang sama. Tetapi masalahnya tidak semua hartanah yang  dijual berada di dalam keluasan yang sama. Kalau begitu, korang perlu menilai harga semasa tanah mengikut ukuran sekaki persegi (kps).

Jadi, dah aku ketengahkan kelemahan, kekurangan serta kebaikan beli rumah daripada pemaju. Akhirnya korang kena buat keputusan sendiri, sanggup tak? Kalau tak sanggup, jangan risau kita masih ada banyak cara lagi. Dunia belum kiamat. Nantikan cerita aku selanjutnya, dengan ilmu kengkawan di internet ini, tentang solusi perumahan untuk korang. Sementara itu, selak-selak dan belek-beleklah entri-entri lama aku di sini. Ikhlas dari aku, Anak Telok kepada orang TPG semua. Adios, wasalam.

Khamis, 5 Jun 2014

TPG dalam Tahun 1933: Tapak Asal Kg. Telok Mengkuang

Salam buat semua. Aku harap semuanya berjalan lancar dalam  kehidupan korang, sama ada hal duniawi ataupun hal berkaitan agama. Alhamdulillah. Banyakkanlah bersyukur ke hadrat Ilahi kerana diberiNya buat kita nikmat Islam dan kesihatan untuk kita terus beribadah kepadaNya dan menabur bakti sesama manusia. Sakit pinggang aku tempoh hari dah hilang dah. Aku agak banyak sangat toksik dalam badan aku ni sampai peredaran darah tak berapa  nak lancar. Lagipun masa itu aku baru lepas berbekam. Banyak sangat jarum.Itu pasal ler angin masuk. Lepas aku mandi kat kolam air panas, hilang sakit-sakit pinggang aku. Syukurlah. Korang pun sama. Kalau badan rasa tak berapa nak sedap, pergilah mandi sauna. Keluarkan peluh dan kalau boleh berendam kat kolam air panas. Cari ler kat KL ada, Setapak ataupun kat Hulu Langat. Biar keluar duit lebih sikit tak apa, asalkan badan sihat. Lagipun kita orang lelaki ni pinggang nak pakai lama..HAHAHAHA (Kalau  korang faham maksud aku ler).

Kali ini cerita aku berkisar dekat Telok lapan puluh satu tahun yang lalu.Ya, aku nak bawa korang balik ke zaman arwah bapa dan atuk korang. Yes..kita nak balik ke zaman lampau macam dalam filem“ Back to the Future” itu. Tapi kita tak perlukan alat dan teknologi canggih untuk ke sana. Tak ada transporter untuk  kita masuk, atau stargate untuk kita lalu. Cukup hanya sekeping peta lama dan imaginasi. Nak ikut tak? Dah aku agak dah..Hahaha

Kalau korang tengok peta topografi lama itu bertarikh 1933. Ya, ketika itu  arwah bapa aku pun belum lahir lagi. Yang ada atuk dan nenek korang jer. Bayangkan kehidupan mereka di Telok masa itu. Penjajah British sudah berada di Selangor lebih daripada 59 tahun (sejak 1874). Pembangunan negeri sedang rancak. Residen Inggeris di Selangor masa itu
T.S Adams, manakala sultan yang memerintah atas 'nasihat’ daripada Residen ialah Tuanku Alaeddin Sulaiman Shah ibni al-Marhum Raja Muda Musa. Lantak ler.  Tapi sebelum aku bercerita dan mentafsir dengan panjang lebar tentang peta ini, korang terpaksa aku ‘sekolahkan’ sekali lagi…Hehehe…Ini berkaitan Geografi atau Ilmu Alam kata orang-orang dulu. Kalau tak faham, susahlah aku nak explainkan kat korang. So, dengar,dengar,dengar.

Pertama, peta ini menggambarkan keadaan sebenar pada masa itu di tempat yang dinyatakan. Ini rekod rasmi kerajaan, mana boleh main buat ikut suka jer? Setiap maklumat yang ada memang tepat, bukan andaian. Peta ini memang dilukis mengikut skala.  Setiap satu petak hitam itu melambangkan sebuah kediaman, rumah kekal. Kalau korang rajin, kiralah berapa banyak petak hitam kecil yang ada di Telok. Itulah banyak rumah yang ada sebenarnya ketika itu.  Begitu juga jarak antara tempat-tempat, juga benar kiraannya mengikut skala peta. Korang mungkin tertanya-tanya macam mana mereka boleh dapat data dan maklumat itu setepatnya? Hello brader, pernah dengar tak Jabatan Ukur dan Pemetaan? Itulah kerja diorang, termasuklah mengambil gambar dari udara (aerial photography). Jadi imej fotografi tadi ditukarkan ke dalam bentuk lukisan di peta. Sekarang ni diorang gunakan imej satelit terus.

Berbalik  kita ke Telok. Masa itu penduduk Telok semakin bertambah. Bukan kerana ada Jepun yang melabur dan buka kilang kat Batu 10 macam sekarang, tapi kerana banyak petempatan baru dibuka. Kampung Sijangkang baru 25 tahun diteroka (1907). Ramai peneroka Jawa mula bertapak di situ. Telok bukan lagi milik sepenuhnya Aceh atau Bugis, seperti sebelumnya.

Kini Keling dan Cina mula menjadi anak Telok. Banyak ladang kopi, kelapa dan getah di sekitar Telok. Orang-orang Melayu jati dan Melayu Dagang (Melayu Nusantara yang datang merantau ke Selangor selepas 1874) kini tidak lagi menjadi petani sara diri. Mereka sudah mula mengikut rentak dan kemahuan British menyediakan tanaman makanan dan komersial untuk menampung selera rakus kapitalis di pasaran antarabangsa sedunia. Kopi dan kelapa sememangnya tanaman utama sejak 1880an lagi, tetapi sebagai pekebun kecil (saiz kebun kurang daripada 100 ekar), datuk nenek kita mungkin telah bertindak bijak dengan mempelbagaikan tanaman atas tanah milik mereka. Maklumlah harga pasaran dunia berubah-ubah.

Pada tahun 1890an, antara tahun-tahun 1896-1900, harga kopi telah mengalami kemerosotan di pasaran dunia akibat pengeluaran yang berlebihan. Kopi juga mengalami kemerosotan akibat serangan penyakit kupu-kupu Beehawk. Tuan punya estet beralih kepada tanaman getah . Permintaan yang tinggi terhadap getah telah meningkatkan harga getah. Contohnya pada tahun 1890, harga getah $1.30 sepaun telah meningkat kepada $2.50 sepaun pada tahun 1906. Ketika harga getah melambung ke paras tertinggi pada tahun 1910, iaitu $ 5.50 sepaun pada tahun 1910. mereka beralih pula kepada getah iaitu mereka terkesan dengan keadaan ekonomi dunia masa itu. Namun sebagai pekebun kecil, cara yang terbaik ialah dengan mencampurkan beberapa tanaman komersial ini agar pendapatan seharian mereka berterusan dan tidak merugikan. Di samping itu mereka juga menanam beberapa pokok buah-buahan seperti durian, manggis, rambutan dan sebagainya untuk  anak dan keluarga mereka. Sebab itu di Telok banyak kebun menyulamkan kelapa dan kopi, di samping  pokok buah-buahan dan pokok kelapa di halaman dan di belakang rumah mereka.

Tetapi langit tak selalunya cerah.  Mulai tahun 1929 harga getah di pasaran  jatuh merudum di seluruh dunia. Namun, hidup harus diteruskan juga. Banyak estet terpaksa mengurangkan kadar upah pekerja mereka daripada 40 sen sehari kepada sepuluh sen sahaja. Orang kampong pada masa itu terpaksa  juga mengubah cara hidup mereka. Jika dahulu kaum wanita hanya bekerja dalam rumah, kini mereka terpaksa membantu suami di kebun atau menjual hasil kampung seperti sayur-sayuran, ulam-ulaman dan tempe  di pekan sehari atau pasar-pasar sekitar Telok, Banting dan Klang untuk menambah pendapatan. Mereka mula keluar dari rumah untuk bekerja dan berniaga sejak selepas Subuh sehinggalah selepas Asar baru mereka pulang. Ketika itu tanggung jawab menjaga rumah dan menguruskan adik-adik terletak di atas bahu anak perempuan sulung mereka, tak kiralah berapa umurnya (biasanya 9 tahun ke atas).

Kaum lelaki terpaksa mengambil upah menetak  daun nipah, menjadi nelayan sungai dan mengumpul kayu api. Kaum perempuan pula dengan dibantu anak-anak perempuan, menyemat atap untuk dijual kepada peraih Cina untuk memenuhi kehendak pelombong-pelombong di sekitar Kuala Lumpur dan Lembah Klang. Walaupun kehidupan agak perit berbanding pada tahun 1920an, kehidupan mereka masih baik berbanding pekerja estet.

Pola petempatan berselerak dapat dilihat di kawasan kebun- kebun kecil ini manakala pola petempatan berjajar (lurus) wujud di kawasan sepanjang Sungai Langat dan jalan-jalan di Telok, Kampung Medan dan Sijangkang. Kalau dilihat daripada peta ini, ternyata masih ramai yang tinggal berhampiran atau di atas sungai. Sememangnya sungai masih nadi kehidupan mereka. Segala keperluan harian mereka termasuk pengangkutan dan perhubungan ada dan melalui sungai. Walaupun sudah banyak rumah dibina di sepanjang jalan Klang-Jugra dan Klang-Telok Datok, masih terdapat rumah-rumah atas air di Telok Mengkuang dan sepanjang Sungai Langat, dari Beting Tengah hinggalah ke Sungai Rambai. 


Kini, rumah-rumah seperti itu sudah tiada lagi.Begitu juga Kampung Telok Mengkuang yang sudah tidak wujud lagi kini. Justeru, aku mengajak korang menelusuri ( menyusur kembali) sejarah silam Telok. Peta ini merupakan bukti rasmi pernah wujud perkampungan tersebut di situ sebelum tahun 1933. Pemilihan tapak kampung ini sememangnya strategik. Terletak antara dua likuan sungai Langat; di likuan sebelah kiri, lebih hampir ke Telok dan Jugra manakala likuan kanannya lebih dekat dengan Klang dan Kuala Klang atau Port Swettenham ketika itu. Tak perlu menunggu lama kalau bersampan. Ketika itu terdapat lebih daripada 20 buah rumah di kampung itu. Bila dan kenapa Kampung Telok Mengkuang ini ditinggalkan, itu aku tak pasti. Kita (maksud aku korang anak-anak muda Telok) kenalah banyak buat rujukan di internet, Arkib Negara dan Perpustakaan Tun Uda di Shah Alam. Mungkin kalau ada peta topografi Telok yang lain pada tahun-tahun selepas 1933, baru aku berani buat tafsiran yang baru pulak. Lagipun cerita lisan dari mulut orang tua-tua di kampung Telok tentang kewujudan Kg. Telok Mengkuang ini tidak pernah aku dengar. Tak tahulah kalau-kalau atuk nenek korang ada bercerita. Jadi,di sini aku simpulkan, kemungkinan kampung ini tidak wujud lagi di situ  kerana mereka sudah menjual tanah milik mereka kepada pekebun Cina atau mereka telah mendirikan rumah-runah baru mereka di kebun-kebun berhampiran jalan utama di Telok di mana terdapat kedai-kedai runcit dan kemudahan asas seperti bekalan air paip (mulai tahun 1939), serta jalan raya dan klinik kesihatan (Federal Dispensaries) di Batu 1 Sijangkang, Kampung Baru Jenjarom dan Telok Datok.

Korang juga boleh nampak dalam peta ini penerokaan haram hutan Telok Mengkuang (bertanda X) yang dilakukan oleh kaum Cina. Kawasan tengah hutan diteroka dengan tanaman kelapa manakala kawasan tepi sungai dibiarkan hutan, seolah-olah tiada apa-apa penebangan hutan dilakukan. Parit-parit yang dibina oleh mereka pendek-pendek dan tidak lurus. Tiada jalan raya menghubungkan  ‘kebun-kebun’ mereka dengan Kampung Telok Mengkuang. Pengangkutan hanya melalui jalan sungai. Jadi, kawasan ini memang terpencil dan tidak diketahui umum kecuali mereka sahaja. Hanya kawasan tebing sungai Langat sahaja yang dibiarkan berhutan nipah ataupun bakau. Tembelang ini pecah ketika survey ini dijalankan melalui  fotografi udara. Walaupun begitu, pihak Pejabat Tanah Daerah mungkin hanya berdiam diri tanpa apa-apa tindakan diambil kerana telah ‘disogok’ oleh peneroka haram ini. Aku bukan rasis (perkauman) atau prejudis (prasangka) terhadap bangsa pendatang ini, tetapi begitulah hakikatnya!

Hanya ketika zaman darurat sahaja (1948-1960), barulah semua petempatan Cina di Telok Mengkuang ini dipindahkan ke beberapa buah kampung baru di Sungai Jarom dan di Pandamaran atas sebab- sebab keselamatan. Ketika itu kebun-kebun ini terus ditinggalkan begitu sahaja sehinggalah pada tahun 1966, kerajaan menawarkan pembukaan tanah pertanian dan tanah hutan di seluruh Telok Mengkuang. Bund ataupun benteng dibina sepanjang sungai bagi menghalang kemasukan air masin atau ketika air sungai banjir hingga ke tepi tebing.
Maka ramailah orang-orang kampung termasuklah Cina-cina memohon tanah T.O.L lot pertanian masing-masing di situ. Kebun atuk aku terletak bersebelahan kebun Mat Ghani Simpang dan Ah Kaw. Aku rasa kebanyakan pekebun Cina di situ bukan peneroka asal.
Mereka merupakan pembeli tanah-tanah yang dijual oleh orang Melayu ketika itu atas sebab-sebab kewangan yang menghimpit. Masa atuk aku dapat tanah itu memang dah ada pokok kelapa siap ditanam. Maknanya memang telah ditanam sebelum tahun 1933 lagi. Nasib korang ler Ah Pek! Sejak itu, TPG terus maju dan prosperous, kata omputeh. Pokok-pokok kelapa tadi telah ditebang dan digantikan dengan kelapa sawit.

Nama Telok Mengkuang kini diabadikan pada nama jalan utama di persimpangan tiga ke TPG di sekitar Taman Dato' Hormat. Kini kawasan ini telah banyak berubah. Banyak tanah pertanian telah dijadikan tempat penternakan ayam secara komersial. Begitu juga kilang-kilang dibina. Entah siapa yang meluluskan, aku tak tahu. Mungkin polisi kerajaan telah berubah. Status tanah pertanian kini bertukar kepada status pembangunan pelbagai guna.

Mungkin juga kerana suapan mewah daripada towkay-towkay ke mulut pegawai dan kakitangan pejabat Tanah dan Daerah Kuala Langat termasuk di SUK Shah Alam (sejarah rasuah berulang kembali..hihihihi). Aku tak nak menuduh tanpa bukti tapi yang pasti pada tahun 2020 nanti seluruh kawasan Telok Mengkuang akan diwartakan sebagai kawasan perindustrian marin. Sudah pasti harga tanah di situ melambung tinggi, tidak lagi dinilai mengikut ekar tetapi mengikut kaki persegi. Bertuahnya pemilik kebun (termasuk keluarga aku) di situ. Mungkin jadi jutawan segera! HAHAHAHAHAHA….




Jalan Telok Mengkuang di Taman Dato' Hormat


Telok Mengkuang: Pandangan udara dari arah Bukit Jugra

 Telok Mengkuang: Pandangan udara dari arah Sijangkang
Rujukan:
Spirits of Resistance and Capitalist Discipline, Second Edition ... - Aihwa Ong
The Devil's Milk  A Social History of Rubber - John Andrew Tully
The Tamil Migration Cycle 1830 - 1950 -Christophe Z Guilmoto
http://studentsrepo.um.edu.my/491/5/BAB4.pdf

Anda mungkin berminat membaca:

Indeks Halaman Utama
Perkembangan Awal Telok Panglima Garang: 1860 hingga 1910
Pembangunan di Telok 1916-1925
Sungai, Atap Nipah dan Telok
Antara Telok, Telok Mengkuang dan Telok Gong
Telok Panglima Garang: 1887 - 1950: Satu Tafsiran Peta