Nikmat Air Bersih di TPG

Salam buat semua. Salam ukhuwah. Kali ini entri aku berkaitan air. Ya, tepat jangkaan korang. Memang aku nak bercerita tentang banjir. Simpati aku kepada mangsa-mangsa banjir di Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak, Johor dan Kedah. Tadi aku dengar berita kat tv, gelombang ketiga pulak akan melanda. Belum pun reda trauma mereka, datang pula ancaman lain, ketiadaan air bersih untuk diminum. Air memang satu keperluan hidup. Air yang bersih penting bagi memastikan kesihatan diri dan persekitaran dalam tahap optimum demi kesejahteraan hidup.

Syukur kita orang Telok kerana air bukan suatu masalah kepada kita kerana taburan hujan di Malaysia dan Telok tinggi, melebihi 2000mm setahun. Tak pernah berlaku kemarau yang berpanjangan di Telok. Mungkin ada sesetengah tempat tidak turun hujan lebih sebulan, tapi itu bukan bererti musim kemarau. Bahkan kasih dan rahmat Allah kepada kita tetap ada kerana tidak cukup air dari langit, malahan air di dalam bumi pun sentiasa ada. Mungkin kemarau pendek hanyalah hukuman dan peringatan daripada Allah atas dosa-dosa kita, mungkin juga ujian bagi meningkatkan keimanan dan ketakwaan kita terhadapNya. Tapi belum pernah bumi Telok mengalami musibah banjir. Ya, belum pernah. Oklah, pernah jugalah air naik kat Batu 9 Kebun Baru sampai beberapa kebun dan rumah ditenggelami air tapi cuma takat buku lali sahaja dan for sure tak lebih daripada paras lutut. Itupun kerana kawasan itu bertanah gambut. Tanah gambut ini macam span, serap air. Pasal itu ler apabila parit dibuat dan paras air bawah tanah menyusut, tiada lagi banjir kecuali parit tersumbat dengan sampah sarap atau  rumput panjang sangat. Hahaha...dalam macam lagu Bangau Oh Bangau pulak dah.

Yes. Telok pernah dilanda ribut, macam yang berlaku dalam tahun 1954.  Itupun setakat terbang dua tiga keping zink bumbung dan empat lima batang pokok getah patah atau tumbang.Tapi bukan banjir.Walaupun banjir atau bah besar berlaku dan melanda Malaya dan Malaysia pada tahun 1920, 1926, 1963, 1965, 1967, 1969, 1971, 1973, 1979, 1983, 1988, 1993, 1998, 2005, 2006, 2007, 2011, 2013 dan terkini 2014, Telok terselamat. Alhamdulillah. Bagaimana boleh begitu? Itulah kehendak dan kudrat Allah Taala. Mudah-mudahan Telok terus terpelihara daripada segala malapetaka. Tapi dengan syarat, orang-orang Telok terus beriman, mengajak kepada kebenaran dan mencegah kemungkaran. Kalau maksiat terus bercambah dan subur, nantikanlah kemusnahan atas kemurkaan Allah yang akan menimpa semua orang termasuk geng-geng surau dan masjid. Korang tengok dan bacalah berita dari Pantai Timur. Lepas satu satu bencana yang terpaksa mereka lalui. Lepas habis segala harta benda dihanyutkan dan dimusnahkan air banjir, timbul pulak masalah nak dapatkan air bersih. Semua air dah tercemar. Telaga dan kolam dah bercampur air bah yang mengandungi bakteria E-Coli, penyebab taun. Penyakit taun ini jangan dibuat main. boleh membunuh. Tersiksa orang yang terkena taun dengan cirit-birit yangmelampau. Ramai yang maut selepas seminggu. Dahsyat sungguh. Tapi kat Telok kehidupan masyarakatnya sejahtera. Air yang kita minum daripada paip bersih, bebas dari kuman, at least menepati piawaian WHO (World Health Organization). Tapi sejarah air bersih yang kita minum itu panjang. Aku tertarik untuk menghuraikan hasil dapatan aku melalui pembacaan aku di internet. So, korang dah ready nak dengar kuliah aku dalam entri kali ini? Bagus...Duduk tegak-tegak, mata pandang ke depan dan pasang telinga.Kih,kih,kih..Terkono. Amekkorang.

Daripada apa yang aku dengar dan baca, dulu atok nenek kita kat Telok macam juga kat tempat-tempat lain. Kita dapat air daripada perigi, kolam, telaga,parit dan air hujan untuk minum, mandi, basuh pakaian dan menanak nasi. Oklah aku terlupa. juga daripada air hujan yang diorang tadah dalam tong-tong dram. Takde apa-apa specialnya kat Telok berbanding tempat lain. Walaupun mungkin airnya sedikit berbau, berkeladak sedikit, tapi setelah dicampur tawas dan dimasak, akhirnya air itu selamat diminum. Bertahun-tahun mereka minum air dari sumber tersebut. Alhamdulillah tak ada sesiapa yang jatuh sakit atau meninggal dunia. Cuma bekalan airnya tak tetap, mengikut cuaca. Kalau musim hujan, penuh perigi, tapi kalau kemarau, susah sikit. So, untuk pastikan rakyat dalam keadaan sihat, maka kerajaan pada masa itu mula memikirkan penyaluran air bersih ke kampung-kampung termasuk ke Telok.

Kalau korang nak tahu, Telok dapat bekalan air bersih mulai tahun 1939. Masa itu seluruh Kuala Langat mendapat bekalan air dari loji rawatan Bukit Tampoi yang baru dibina. Itupun kita di Telok dan Kuala Langat agak terlewat menerima air bersih ini berbanding bandar dan tempat lain. Tempat lain macam kat Penang dan Kuala Lumpur selewat kurun ke-19 dah dapat air,seperti yang aku petik di bawah ini.

Wells have since been relegated to the annals of history and stand pipes where villagers washed, bathed and collected water for cooking and drinking are a rarity.The foundation for piped water supply was laid by the British in 1804, when the first aqueduct of brick was built to transport water from the hills to the town of Penang. By the end of the 19th century piped water was available to urban households through house taps and stand pipes throughout the country. Piped water was still untreated, as it was common at the time throughout the world. In 1906 the first slow sand filter plant in Malaysia was built at the Ampang Intake for Kuala Lumpur. In 1915, disinfection technology used hypochlorite and later, gaseous chlorine. By 1939, households in the major towns of Malaya were well-served with piped water. Many water installations, however, deteriorated from neglect during the war years of the Japanese Occupation from 1941 till 1945

Air yang telah dirawat itu kemudian disalurkan melalui paip yang ditanam ke loji air di Bukit Jugra sebelum diagihkan ke kampung-kampung menerusi paip-paip di tepi jalan raya utama termasuk ke Telok. Jadi, kita di Telok dapat bekalan air dari sungai Langat, bukan dari sungai Klang, walaupun Telok lebih hampir dengan Klang. Untuk pengetahuan korang, Klang dan Pelabuhan Klang mendapat sumber air minum mereka dari Empangan Air Kuning.









Oklah berbalik kepada kisah kita di Telok.Bukan semua orang kampung mampu untuk bayar wang cagaran dan pasang paip air ke rumah. Tapi, life goes on. Mereka yang miskin terus menggunakan air perigi dan air hujan. Tapi kerajaan dah menjangkakan hal sebegini. Jadi, awal-awal lagi kerajaan dah siapkan communal standpipes di setiap kampung di sepanjang laluan paip air tersebut. Yang aku ingat, dekat Telok, ada satu paip awam ini di seberang jalan raya depan  masjid al Hidayah, lebih tepat lagi di depan Klinik Kesihatan TPG sekarang. Dekat situlah Seman dan Ajis anak Poksu Malek ambil air paip, isi dalam tong dram plastik untuk dibawa balik dengan basikal Jaguar bapa diorang. Alahai, basikal yang tempat duduk belakangnya lebar, empat segi tuu.. Hari-hari diorang ambil buat air minum dan wuduk kat rumah. FOC. Free of charge. Tak kena bayar pun, macam korang sekarang nilah dapat air free daripada Syabas,kan? Masa itu rumah aku dan rumah sedara mara aku dan majoriti orang Telok dah ada air paip kat rumah. Kadang-kadang, maaf bukan kadang-kadang, setiap kali aku  balik daripada main bola dengan Seman, Badrul anak Ustaz Yusof dan bebudak Telok di padang SK Telok, aku pasti singgah minum seteguk dua dari air paip ini. Tapi lepas akhir tahun 70-an, aku  dah tak nampak paip awam kat situ lagi, mungkin perkhidmatannya dah tak diperlukan lagi, agaknya.
Paip air awam di kawasan petempatan

paip air komuniti
Pili air awam seperti di TPG

Dekat belakang rumah  pusaka atok aku, ada perigi buta. Maknanya, suatu masa sebelum aku lahir memang mereka guna air perigi. Bila diorang masuk air paip, aku tak tahu. Aku  tak tanyapun! Masa itu abah aku baru buat rumah kat atas tanah emak aku di Telok (1970). Lagi satu, time aku bersekolah rendah, aku selalu bertandang ke rumah Ontu (Orang Tua) Sadu, bidan kampung yang menyambut kelahiran aku danramai lagi orang-orang Telok ke dunia ini, kebetulan sedara mara aku juga. Rumahnya seberang jalan raya dengan rumah aku. Untuk pengetahuan korang, Ontu Sadu ini isteri Lebai Omar, bapa Ontu Musa, datuk kepada abang Rahman (Ujang) , Tok Siak Masjid Telok kini, dan abang Adnan, towkay warung makan kat Telok tu. Wow, panjang intro aku tentang orang yang korang tak kenal ini. Anyway, kat rumah dialah aku belajar berenang dengan Seman dalam perigi diorang. Periginya besar dan luas, siap ada teratai yang terapung di dalamnya. Masa itu perigi ini hanya untuk diberi minum pada lembu yang dibela oleh Pak Dawi (hahaha... pening kepala korang).Diorang pun ada air paip. Hari-hari kita orang mandi kat situ sehinggalah satu hari  abang Jali Jepun (cucu Ontu Sadu, kini Allahyarham) pecahkan botol kaca dan taburkan kat dalam perigi itu. Tak beri aku mandi dan berkubang di situ lagi.  Moga roh-roh mereka dicucuri rahmat oleh Allah Taala. Lepas itu aku berubah tempat mandi dan berkubang di parit Kampung Bom (Jalan Pusara Telok) dan alur sungai belakang kebun atuk aku. Begitulah lasak dan nakalnya aku masa kecil-kecil dahulu

Rujukan:
http://berpetualangkeaceh.blogspot.com/2011/01/stairs-up-bukit-hill-of-jugra.html



sambungan artikel..........




Laporan Berita Telok dilanda Ribut Mac 1954



Ulasan

Catatan Popular