Khamis, 14 Disember 2017

Perubahan Fizikal dan Hidrologi TPG

Assalamualaikum semua. Aku minta maaf kerana dah berbulan tak menulis apa-apa dalam blog ini. Mesti korang rindu pakcik kan,kan,kan. Bukannya apa, merajuk tidak, malas pun bukan. Cuma masa tak mengizinkan. Sorry yer bro-bro dan otai-otai TPG.

Kali ini aku nak ceritakan bagaimana Telok mengalami Transformasi. Apa? Ada Transformer kat Telok? Biar betul! Korang tu biar betul. Ada aku cerita pasal robot atau Najib? Takde kan,kan,kan?Biarlah Najib terjun dengan tranformasi-transformasinya. Aku cerita pasal transformasi Telok. Bagaimana Telok berubah bentuk fizikalnya. Itu jer. Eloklah korang belajar English education sikit. Malukan Telok  jer nanti kalau Mat Salleh tersesat kat Telok tanyakan jalan. Kih3. Eloklah korang baca sikit info yang aku tulis dal entri-entri aku yang terdahulu kat bawah ini. Bagi tuned sikit. Korang ini dah macam kena stoned jer aku tengok. Hahahaha...

Latar belakang Sejarah TPG
Telok wujud sejak zaman sultan Selangor bersemayam di Jugra suatu masa dahulu. Kalau tak silap aku, Telok Panglima Garang ini sudah wujud  sebelum 1850-an lagi . Hal ini disahkan oleh catatan Inggeris pada masa itu. Tapi kedudukan Telok masa itu bukanlah sebagaimana Telok masa sekarang. Telok masa itu memang  dekat anak sungai yang masuk ke Sungai Langat. Untuk lebih tepat lagi sekitar Telok Mengkuang, iaitu tapak asal Taman Datok Hormat.

Di sepanjang sungai itu merupakan hutan nipah Orang dulu-dulu buat rumah atas tebing sungai yang berlumpur, ataupun mungkin di atas tanah darat yang kering tetapi masih hampir dengan sungai. Maklumlah sungai memang nadi utama kehidupan dan pengangkutan masa itu. Makan minum , berak kencing semuanya dalam rumah atas air itu. Lagipun hutan kat Telok dulu hutan tebal…harimau memang banyak berkeliaran. Tak selamat untuk duduk dan tinggal di daratan.
Kemudian, kira-kira tahun 1895. apabila British menjadikan Jugra sebagai pusat pentadbirannya (memang ler pasal Sultan bersemayam kat situ), mereka membina feri pontoon yang ditarik menggunakan kabel dalam air (dengan winch) yang boleh membawa 2 buah kereta pada satu-satu masa. Pada masa itu jalan darat dari Bandar ke Klang melalui Telok Panglima Garang telah dibina. Pengkalan kedua-dua tebing sungai adalah di sekitar Sungai Buaya di Jugra dan Segenting Kg. Bandar di sebelah Telok. Perjalanan mengambil masa 15 minit jer. Biasanya feri itu untuk kegunaan rasmi pihak istana, Sultan, pegawai kerajaan Inggeris dan pengurus estet di sebelah Jugra dan Telok serta Klang.

Pembinaan jalan darat dari Jugra ke Klang juga memberi impak penting kepada kewujudan kampung-kambung sepanjang laluan tersebut. Hutan tebal dan hidupan liar bukan lagi halangan besar kepada peneroka-peneroka awal yang berani ini. Bahkan Inggeris membayar wang ganjaran bagi setiap binatang buas yang ditangkap atau ditembak. Dengan pemberian tanah pertanian oleh Inggeris dan bantuan insentif untuk tanaman, mereka gigih mengerjakan tanah tersebut secara bergotong royong bersama ahli keluarga dan jiran sekampung. Pembukaan estet-estet  di sepanjang laluan tersebut dan di Pulau Carey juga menjadi pemangkin perkembangan Telok. Di sebelah kiri jalan raya tersebut, kawasan estet dan kampung manakala di sebelah kanannya masih lagi diselubungi Hutan Simpan Kuala Langat Utara sehinggalah ke Klang. Kereta lembu merupakan pengangkutan utama membawa manusia dan barangan di laluan tersebut, menggantikan sampan dan tongkang di sungai. Dengan kehadiran beribu-ribu pekerja asing India dan Cina di estet. Sebuah sekolah vernakular Melayu  atau Sekolah Melayu yang ditanggung sepenuhnya oleh Inggeris mula dibina dan beroperasi di Telok pada tahun 1900. Telok kini merupakan petempatan penting dan singgahan pegawai-pegawai dan pengurus ladang berbangsa British dari Jugra ke Klang

 
Walaupun tidak terdapat sebarang jambatan dibina merentangi Sungai Langat, perkhidmatan feri disediakan di Segenting ke Kampung Bandar dan ke Pulau Carey atau  Jugra Island pada masa itu.    Justeru, Telok kini bercirikan sebuah pekan dan berfungsi sebagai  hab atau pusat pengumpulan hasil pertanian dan juga keperluan harian penduduk setempat.

Selepas tahun 1901, apabila Pulau Carey mula diteroka, Mr. V.Carey dan pengurus-pengurus estet di situ mula menggunakan perkhidmatan bot dan pontoon bertunda untuk berulang alik antara pulau dan tanah besar. Bagi rakyat biasa dan pekerja estet, mereka masih menggunakan sampan dan sampan penambang untuk menyeberang.Walaupun tidak terdapat sebarang jambatan dibina merentangi Sungai Langat, perkhidmatan feri disediakan di Segenting ke Kampung Bandar dan ke Pulau Carey atau  Jugra Island pada masa itu.    Justeru, Telok kini bercirikan sebuah pekan dan berfungsi sebagai  hab atau pusat pengumpulan hasil pertanian dan juga keperluan harian penduduk setempat. Selepas tahun 1901, apabila Pulau Carey mula diteroka, Mr. V.Carey dan pengurus-pengurus estet di situ mula menggunakan perkhidmatan bot dan pontoon bertunda untuk berulang alik antara pulau dan tanah besar. Bagi rakyat biasa dan pekerja estet, mereka masih menggunakan sampan dan sampan penambang untuk menyeberang.Walaupun tidak terdapat sebarang jambatan dibina merentangi Sungai Langat, perkhidmatan feri disediakan di Segenting ke Kampung Bandar dan ke Pulau Carey atau  Jugra Island pada masa itu.    Justeru, Telok kini bercirikan sebuah pekan dan berfungsi sebagai  hab atau pusat pengumpulan hasil pertanian dan juga keperluan harian penduduk setempat.

Profil Sungai Langat
Mengikut J.M Gullick dalam bukunya, A History of Selangor (1766-1939), bijih timah yang dilombong di Reko, Ulu Langat diangkut melalui sungai Langat untuk dieksport. Namun disebabkan ciri fizikal Sungai Langat yang berliku-liku dan panjang (lebih 50 batu atau 80km), maka pelombong- pelombong berbangsa Amerika telah mengenal pasti satu laluan pintas yang berpotensi untuk memendekkan jarak perjalanan ke laut. Lokasinya dikenalpasti  dengan membina terusan dari Sungai Keluang (sungai kecil yang masuk ke Sungai Langat) hingga ke Sungai Jugra ( juga sungai kecil berpunca dari Bukit Jugra, yang mengalir ke laut). Jarak tersebut dikenal pasti hanyalah sejauh 6 batu sahaja! Sudah pasti mereka tersenyum lebar. Maka pada sekitar petengahan 1850-an, kerja-kerja membina terusan dijalankan.(of courselah, dengan persetujuan sultan).
Tapi tanpa kajian EIA (Environmental Impact Analysis) terlebih dahulu,(oh ya, memey ler tak dibuat....Hahaha), maka usaha yang sepatutnya menguntungkan telah membawa kesan sebaliknya. Air pasang dari laut masuk secara ganasnya menyebabkan banyak hutan di tebing kedua-dua sungai tumbang dan dihanyutkan. Arus deras dan hanyutan pokok-pokok yang tumbang menyukarkan perjalanan tongkang malahan amat merbahaya. Tebing sungai asal runtuh dan saiz sungai semakin melebar. Akhirnya, bijih timah diangkut dengan tongkang sehingga pengkalan berhampiran bandar Temasya (Bandar Langat) dan kemudian diangkut menggunakan kereta lembu melalui jalan darat sejauh 4 batu dan kemudian dipunggah semula ke atas kapal wap yang sedia menunggu di Kuala Jugra.

Begitu juga sebaliknya. Jadi, terusan yang dibina itu akhirnya menjadi cabang kedua Sungai Langat yang lebih pendek dan lebih lurus berbanding Sungai Langat asal yang sememangnya lebar, panjang dan berliku-liku itu. Maka wujudlah Pulau Carey yang kita kenali sekarang.

                                Pulau Carey: Pandangan dari Rumah Api, Bukit Jugra

Metamorfosis Likuan Sungai  Sekitar TPG

Teluk adalah tubuh perairan yang menjorok ke daratan dan dihadkan oleh daratan pada ketiga sisinya. Oleh karena letaknya yang strategik, teluk banyak dimanfaatkan sebagai pelabuhan. Teluk adalah kebalikan dari tanjung, dan biasanya keduanya dapat ditemui pada suatu garis pantai yang sama.
Jika diamati daripada peta-peta TPG terdahulu, memang likuan sungai Langat sekitar TPG hampir terpenggal. Saya rujuk peta lakar tahun1870-an, memang nampak likuan tersebut tidak simetrikal. Ia membesar di likuan masuk (proses hakisan) manakala likuan keluarnya mengecil (proses pemendapan).  Mungkin sebab itu mereka menggunakan sebelah sahaja laluan unuk masuk dan keluar dari Telok.


                          TPG tahun 1910
                             TPG tahun 1918

Proses-proses ini semakin nyata dalam peta topografi TPG tahun 1933. Harus diingat,walaupun likuan ini semakin terpenggal, prosesnya memakan masa panjang sehinggalah pada tahun 1980-an, ianya betul-betul terpenggal dan membentuk tasik ladam (istilah Geografi). Korang tanyalah budak-budak dekolah menengah,pasti diorang boleh terangkan. Tapi jangan pula korang tanya bebudak rempit..apa tahunya? Tasik ladam itu merujuk bahagian air yang terputus daripada laluan sungai manakala hasil kejadian itu maka terbentuklah pulau sungai atau islet. So, keseluruhan Taman Dato Hormat merupakan pulau atau islet yang terbentuk yang mana sebelum ini merupakan sebahagian daripada Pulau Carey. Menarik bukan cerita pakcik ini?
                                     TPG tahun 1933

                       TPG  tahun 1950

So, disebabkan Teluk sudah terputus daripada Pulau Carey dan laluan sungai Langat menjadi lurus di bahagian terpenggal itu, maka pihak JPS (Jabatan Parit dan Saliran) membuat keputusan untuk mengeringkan likuan terpenggal di Telok itu untuk ditebusguna sebagai tanah pertanian (menjadi sebahagian daripada Telok Mengkuang). Maka kerja-kerja pengeringan mula dilakukan dengan membina kunci-kunci air dan mengepam keluar sisa-sisa air yang ada sebelum menjadi tempat pembiakan nyamuk. Setelah kering, seluruh islet (Tapak Taman Dato Hormat kini) ditolak dan dibersihkan.Semua pokok nipah dan semarak api ditebang , dicabut dan disondol bulldozer.  Tiada lagi alur sungai, yang tinggal hanyalah parit-parit yang dibina seperti di kawasan kebun-kebun di Telok Mengkuang. Kawasan pertanian baharu ini kemudian diberi hakmilik kepada orang awam, anak-anak Telok yang pernah mencari nafkah di sungai.

                              TPG masa kini


Namun, biasalah ...Malaysia boleh. Rasuah ada di mana-mana. Yang tak ada kena mengena dengan Telok pun tumpang sekaki. Setiap pemilik mendapat dua ekar. Cuba abang bayangkan, dapat dua ekar di Telok. Wow! Aku dan adik beradik yang mewarisi kebun abahku di Telok Mengkuang, kira-kira 6km jauh ke dalam dari pekan Telok pun cuma 1.75 ekar jer.
Untung ler diorang...Tapi perangai Melayu baru tetap ikut perangai atuk nenek.. Nak hidup senang jangka pendek jer. Bodoh piang kata orang Utara.Tak sampai sepuluh tahun lepas dapat geran terus jual kat Cina. Yang berakal sikit (tapi masih bebal) buat JV dengan Cina buat rumah. Dapatlah 10:2. Korang mesti tertanya-tanya, apa tu 10:2, kan? Itu sifir pemaju. Lu punya tanah wa bikin rumah Dalam 10 lumah bikin, 2 lu angkat, 8 wa punya sebab wa bikin maa.. 2 ekar boleh dapat 40 lumah.Lu angkat 8, lain wa punya...OK meh? Maka seronoklah si Melayu ini dapat rumah free, seorang sebuah untuk 8 orang adik beradiknya. Maka diorang sainlah perjanjian dengan lawyer yang dilantik sendiri pemaju Cina itu. FOC, tak payah bayar. Selamat ribu-ribu duit nak bayar yuran guaman. Itu fikir mereka. Yang Cina pemaju pun ketawabesar siap berguling-guling lagi kerana dapat untung besar tipu Melayu. Lawyer tadi tersengih sambil kata "20% bos". Macam dalam cerita Tiga Abdul.

Bila projek dah naik, rumah dah siap, towkey panggil diorang adik beradik untk serahkan rumah. Diorang cuma dapat rumah teres setingkat sorang sebiji sedangkan pemaju tadi dah bina berderet-deret rumah teres 2 tingkat dan semi-D. Apabila ada di antara adik- beradik yang protes kenapa tak dapat rumah 2 tingkat atau semi D, maka loyar Cina tu pun bersuara.. "Kita ikut agreement maa... lu dapat 8 lumah, tapi dalam itu agreement tala celita rumah apa. Terdiam 8 beradik tadi. Betul juga. Tak ada klausa kata jenis rumah. Kemudian bangun sorang lagi daripada 8 beradik tadi. "Halo towkey, apa pasal lu bagi rumah kita orang tepi loji Indah Water?"
Sekali lagi loyar towkey bangun. Dalam itu agreement tala cakap mana lu punya location. Lu baca itu agreement before you signed meh? Terkedu semua orang . Terasa diri bangang sebengong-bengongnya. Main sain jer. Baca pun tidak! Kemudian towkey rumah itu kata...Haiya..jangan itu macam maa...tala apa, lu olang don't worry, itu cukai semua wa tanggung.. Besok lu olang boleh angkat kunci, minggu depan masuk lumah balu ....Menyesal tak sudah....

Itulah corat coret kehidupan di Telok time aku membesar di sana. Taman Dato Hormat dah ada banyak fasa dah. Mungkin 20 tahun akan datang Telok berubah wajah. Mungkin kena tukar nama jadi Telok Angeles gamaknya....kih3. Adios,bye bye, sayonara...this is me signing off for now...Wassalam.



Khamis, 7 Disember 2017

Perubahan Fizikal dan Hidrologi Telok Panglima Garang


Salam semua. Aku minta maaf kerana dah berbulan tak menulis apa-apa dalam blog ini. Mesti korang rindu pakcik kan,kan,kan. Bukannya apa, merajuk tidak, malas pun bukan. Cuma masa tak mengizinkan. Sorry yer bro-bro dan otai-otai TPG.
 Kali ini aku nak ceritakan bagaimana Telok mengalami Transformasi. Apa? Ada Transformer kat Telok? Biar betul! Korang tu biar betul. Ada aku cerita pasal robot atau Najib? Takde kan,kan,kan?Biarlah Najib terjun dengan tranformasi-transformasinya. Aku cerita pasal transformasi Telok. Bagaimana Telok berubah bentuk fizikalnya. Itu jer. Eloklah korang belajar English education sikit. Malukan Telok  jer nanti kalau Mat Salleh tersesat kat Telok tanyakan jalan. Kih3. Eloklah korang baca sikit info yang aku tulis dal entri-entri aku yang terdahulu kat bawah ini. Bagi tuned sikit. Korang ini dah macam kena stoned jer aku tengok. Hahahaha...

Latar belakang Sejarah Telok
Telok wujud sejak zaman sultan Selangor bersemayam di Jugra suatu masa dahulu. Kalau tak silap aku, Telok Panglima Garang ini sudah wujud  sebelum 1850-an lagi . Hal ini disahkan oleh catatan Inggeris pada masa itu. Tapi kedudukan Telok masa itu bukanlah sebagaimana Telok masa sekarang. Telok masa itu memang  dekat anak sungai yang masuk ke Sungai Langat. Untuk lebih tepat lagi sekitar Telok Mengkuang, iaitu tapak asal Taman Datok Hormat.

      Di sepanjang sungai itu merupakan hutan nipah Orang dulu-dulu buat rumah atas tebing sungai yang berlumpur, ataupun mungkin di atas tanah darat yang kering tetapi masih hampir dengan sungai. Maklumlah sungai memang nadi utama kehidupan dan pengangkutan masa itu. Makan minum , berak kencing semuanya dalam rumah atas air itu. Lagipun hutan kat Telok dulu hutan tebal…harimau memang banyak berkeliaran. Tak selamat untuk duduk dan tinggal di daratan. 

  •  Kemudian, kira-kira tahun 1895. apabila British menjadikan Jugra sebagai pusat pentadbirannya (memang ler pasal Sultan bersemayam kat situ), mereka membina feri pontoon yang ditarik menggunakan kabel dalam air (dengan winch) yang boleh membawa 2 buah kereta pada satu-satu masa. Pada masa itu jalan darat dari Bandar ke Klang melalui Telok Panglima Garang telah dibina. Pengkalan kedua-dua tebing sungai adalah di sekitar Sungai Buaya di Jugra dan Segenting Kg. Bandar di sebelah Telok. Perjalanan mengambil masa 15 minit jer. Biasanya feri itu untuk kegunaan rasmi pihak istana, Sultan, pegawai kerajaan Inggeris dan pengurus estet di sebelah Jugra dan Telok serta Klang.
   Pembinaan jalan darat dari Jugra ke Klang juga memberi impak penting kepada kewujudan kampung-kambung sepanjang laluan tersebut. Hutan tebal dan hidupan liar bukan lagi halangan besar kepada peneroka-peneroka awal yang berani ini. Bahkan Inggeris membayar wang ganjaran bagi setiap binatang buas yang ditangkap atau ditembak. Dengan pemberian tanah pertanian oleh Inggeris dan bantuan insentif untuk tanaman, mereka gigih mengerjakan tanah tersebut secara bergotong royong bersama ahli keluarga dan jiran sekampung.

    Pembukaan estet-estet  di sepanjang laluan tersebut dan di Pulau Carey juga menjadi pemangkin perkembangan Telok. Di sebelah kiri jalan raya tersebut, kawasan estet dan kampung manakala di sebelah kanannya masih lagi diselubungi Hutan Simpan Kuala Langat Utara sehinggalah ke Klang. Kereta lembu merupakan pengangkutan utama membawa manusia dan barangan di laluan tersebut, menggantikan sampan dan tongkang di sungai. Dengan kehadiran beribu-ribu pekerja asing India dan Cina di estet

      Sebuah sekolah vernakular Melayu  atau Sekolah Melayu yang ditanggung sepenuhnya oleh Inggeris mula dibina dan beroperasi di Telok pada tahun 1900. Telok kini merupakan petempatan penting dan singgahan pegawai-pegawai dan pengurus ladang berbangsa British dari Jugra ke Klang
  
    Walaupun tidak terdapat sebarang jambatan dibina merentangi Sungai Langat, perkhidmatan feri disediakan di Segenting ke Kampung Bandar dan ke Pulau Carey atau  Jugra Island pada masa itu.    Justeru, Telok kini bercirikan sebuah pekan dan berfungsi sebagai  hab atau pusat pengumpulan hasil pertanian dan juga keperluan harian penduduk setempat.

      Selepas tahun 1901, apabila Pulau Carey mula diteroka, Mr. V.Carey dan pengurus-pengurus estet di situ mula menggunakan perkhidmatan bot dan pontoon bertunda untuk berulang alik antara pulau dan tanah besar. Bagi rakyat biasa dan pekerja estet, mereka masih menggunakan sampan dan sampan penambang untuk menyeberang.Walaupun tidak terdapat sebarang jambatan dibina merentangi Sungai Langat, perkhidmatan feri disediakan di Segenting ke Kampung Bandar dan ke Pulau Carey atau  Jugra Island pada masa itu.    Justeru, Telok kini bercirikan sebuah pekan dan berfungsi sebagai  hab atau pusat pengumpulan hasil pertanian dan juga keperluan harian penduduk setempat. Selepas tahun 1901, apabila Pulau Carey mula diteroka, Mr. V.Carey dan pengurus-pengurus estet di situ mula menggunakan perkhidmatan bot dan pontoon bertunda untuk berulang alik antara pulau dan tanah besar. Bagi rakyat biasa dan pekerja estet, mereka masih menggunakan sampan dan sampan penambang untuk menyeberang.Walaupun tidak terdapat sebarang jambatan dibina merentangi Sungai Langat, perkhidmatan feri disediakan di Segenting ke Kampung Bandar dan ke Pulau Carey atau  Jugra Island pada masa itu.    Justeru, Telok kini bercirikan sebuah pekan dan berfungsi sebagai  hab atau pusat pengumpulan hasil pertanian dan juga keperluan harian penduduk setempat














Profil Sungai Langat

Mengikut J.M Gullick dalam bukunya, A History of Selangor (1766-1939), bijih timah yang dilombong di Reko, Ulu Langat diangkut melalui sungai Langat untuk dieksport. Namun disebabkan ciri fizikal Sungai Langat yang berliku-liku dan panjang (lebih 50 batu atau 80km), maka pelombong- pelombong berbangsa Amerika telah mengenal pasti satu laluan pintas yang berpotensi untuk memendekkan jarak perjalanan ke laut. Lokasinya dikenalpasti  dengan membina terusan dari Sungai Keluang (sungai kecil yang masuk ke Sungai Langat) hingga ke Sungai Jugra ( juga sungai kecil berpunca dari Bukit Jugra, yang mengalir ke laut). Jarak tersebut dikenal pasti hanyalah sejauh 6 batu sahaja! Sudah pasti mereka tersenyum lebar. Maka pada sekitar petengahan 1850-an, kerja-kerja membina terusan dijalankan.(of courselah, dengan persetujuan sultan).

 

Tapi tanpa kajian EIA (Environmental Impact Analysis) terlebih dahulu,(oh ya, memey ler tak dibuat....Hahaha), maka usaha yang sepatutnya menguntungkan telah membawa kesan sebaliknya. Air pasang dari laut masuk secara ganasnya menyebabkan banyak hutan di tebing kedua-dua sungai tumbang dan dihanyutkan. Arus deras dan hanyutan pokok-pokok yang tumbang menyukarkan perjalanan tongkang malahan amat merbahaya. Tebing sungai asal runtuh dan saiz sungai semakin melebar. Akhirnya, bijih timah diangkut dengan tongkang sehingga pengkalan berhampiran bandar Temasya (Bandar Langat) dan kemudian diangkut menggunakan kereta lembu melalui jalan darat sejauh 4 batu dan kemudian dipunggah semula ke atas kapal wap yang sedia menunggu di Kuala Jugra. 

Begitu juga sebaliknya. Jadi, terusan yang dibina itu akhirnya menjadi cabang kedua Sungai Langat yang lebih pendek dan lebih lurus berbanding Sungai Langat asal yang sememangnya lebar, panjang dan berliku-liku itu. Maka wujudlah Pulau Carey yang kita kenali sekarang.
                       Pulau Carey: Pandangan dari Rumah Api, Bukit Jugra


Metamorfosis Likuan Sungai  Sekitar TPG 

Teluk adalah tubuh perairan yang menjorok ke daratan dan dihadkan oleh daratan pada ketiga sisinya. Oleh karena letaknya yang strategik, teluk banyak dimanfaatkan sebagai pelabuhan. Teluk adalah kebalikan dari tanjung, dan biasanya keduanya dapat ditemui pada suatu garis pantai yang sama.

Jika diamati daripada peta-peta TPG terdahulu, memang likuan sungai Langat sekitar TPG hampir terpenggal. Saya rujuk peta lakar tahun1870-an, memang nampak likuan tersebut tidak simetrikal. Ia membesar di likuan masuk (proses hakisan) manakala likuan keluarnya mengecil (proses pemendapan).  Mungkin sebab itu mereka menggunakan sebelah sahaja laluan unuk masuk dan keluar dari Telok.

TPG tahun 1910

i
TPG tahun 1918



Proses-proses ini semakin nyata dalam peta topografi TPG tahun 1933. Harus diingat,walaupun likuan ini semakin terpenggal, prosesnya memakan masa panjang sehinggalah pada tahun 1980-an, ianya betul-betul terpenggal dan membentuk tasik ladam (istilah Geografi). Korang tanyalah budak-budak dekolah menengah,pasti diorang boleh terangkan. Tapi jangan pula korang tanya bebudak rempit..apa tahunya? Tasik ladam itu merujuk bahagian air yang terputus daripada laluan sungai manakala hasil kejadian itu maka terbentuklah pulau sungai atau islet. So, keseluruhan Taman Dato Hormat merupakan pulau atau islet yang terbentuk yang mana sebelum ini merupakan sebahagian daripada Pulau Carey. Menarik bukan cerita pakcik ini?

TPG tahun 1933
TPG tahun 1950


So, disebabkan Teluk sudah terputus daripada Pulau Carey dan laluan sungai Langat menjadi lurus di bahagian terpenggal itu, maka pihak JPS (Jabatan Parit dan Saliran) membuat keputusan untuk mengeringkan likuan terpenggal di Telok itu untuk ditebusguna sebagai tanah pertanian (menjadi sebahagian daripada Telok Mengkuang). Maka kerja-kerja pengeringan mula dilakukan dengan membina kunci-kunci air dan mengepam keluar sisa-sisa air yang ada sebelum menjadi tempat pembiakan nyamuk. Setelah kering, seluruh islet (Tapak Taman Dato Hormat kini) ditolak dan dibersihkan.Semua pokok nipah dan semarak api ditebang , dicabut dan disondol bulldozer.  Tiada lagi alur sungai, yang tinggal hanyalah parit-parit yang dibina seperti di kawasan kebun-kebun di Telok Mengkuang. Kawasan pertanian baharu ini kemudian diberi hakmilik kepada orang awam, anak-anak Telok yang pernah mencari nafkah di sungai

Peta TPG masa kini
Namun, biasalah ...Malaysia boleh. Rasuah ada di mana-mana. Yang tak ada kena mengena dengan Telok pun tumpang sekaki. Setiap pemilik mendapat dua ekar. Cuba abang bayangkan, dapat dua ekar di Telok. Wow! Aku dan adik beradik yang mewarisi kebun abahku di Telok Mengkuang, kira-kira 6km jauh ke dalam dari pekan Telok pun cuma 1.75 ekar jer.
 Untung ler diorang...Tapi perangai Melayu baru tetap ikut perangai atuk nenek.. Nak hidup senang jangka pendek jer. Bodoh piang kata orang Utara.Tak sampai sepuluh tahun lepas dapat geran terus jual kat Cina. Yang berakal sikit (tapi masih bebal) buat JV dengan Cina buat rumah. Dapatlah 10:2. Korang mesti tertanya-tanya, apa tu 10:2, kan? Itu sifir pemaju. Lu punya tanah wa bikin rumah Dalam 10 lumah bikin, 2 lu angkat, 8 wa punya sebab wa bikin maa.. 2 ekar boleh dapat 40 lumah.Lu angkat 8, lain wa punya...OK meh? Maka seronoklah si Melayu ini dapat rumah free, seorang sebuah untuk 8 orang adik beradiknya. Maka diorang sainlah perjanjian dengan lawyer yang dilantik sendiri pemaju Cina itu. FOC, tak payah bayar. Selamat ribu-ribu duit nak bayar yuran guaman. Itu fikir mereka. Yang Cina pemaju pun ketawabesar siap berguling-guling lagi kerana dapat untung besar tipu Melayu. Lawyer tadi tersengih sambil kata "20% bos". Macam dalam cerita Tiga Abdul.
 Bila projek dah naik, rumah dah siap, towkey panggil diorang adik beradik untk serahkan rumah. Diorang cuma dapat rumah teres setingkat sorang sebiji sedangkan pemaju tadi dah bina berderet-deret rumah teres 2 tingkat dan semi-D. Apabila ada di antara adik- beradik yang protes kenapa tak dapat rumah 2 tingkat atau semi D, maka loyar Cina tu pun bersuara.. "Kita ikut agreement maa... lu dapat 8 lumah, tapi dalam itu agreement tala celita rumah apa. Terdiam 8 beradik tadi. Betul juga. Tak ada klausa kata jenis rumah. Kemudian bangun sorang lagi daripada 8 beradik tadi. "Halo towkey, apa pasal lu bagi rumah kita orang tepi loji Indah Water?"
 Sekali lagi loyar towkey bangun. Dalam itu agreement tala cakap mana lu punya location. Lu baca itu agreement before you signed meh? Terkedu semua orang . Terasa diri bangang sebengong-bengongnya. Main sain jer. Baca pun tidak! Kemudian towkey rumah itu kata...Haiya..jangan itu macam maa...tala apa, lu olang don't worry, itu cukai semua wa tanggung.. Besok lu olang boleh angkat kunci, minggu depan masuk lumah balu ....
Menyesal tak sudah....

Itulah corat coret kehidupan di Telok time aku membesar di sana. Taman Dato Hormat dah ada banyak fasa dah. Mungkin 20 tahun akan datang Telok berubah wajah. Mungkin kena tukar nama jadi Telok Angeles gamaknya....kih3. Adios,bye bye, sayonara...this is me signing off for now...Wassalam
.









Isnin, 9 Oktober 2017

Terminal Blogku




Assalamualaikum semua...Aku ingin korang singgah dulu kat sini...Aku nak korang rileks dulu sebelum korang teruskan pelayaran korang ke blog-blog lain. Banyak cerita tentang TPG dalam entri-entri aku yang terdahulu...Anggaplah korang dekat RnR aku...Refresh and Remind diri kita tentang kisah silam sebelum kita teruskan perjalanan hidup...









Rabu, 27 September 2017

Operation Zipper...Kembalinya Tentera British ke Morib

Assalamualaikum semua. Apa khabar semua? Bertemu lagi kita di sini setelah sekian lama menghilang. Rindu bebenor aku dengan korang. Setakat ini dah ramai otai-otai asal Telok yang telah pergi menghadap Ilahi termasuklah kawan sebaya, teman sepermainan dan juga saudara aku, Allahyarham Azmi, 50 tahun, cucu arwah Paklong Alias yang selalu aku sebut-sebut dalam entri-entri aku yang terdahulu, akibat komplikasi kencing manis. Terkilan aku tak sempat bertegur sapa dengannya sebelum berita kematiannya diberitahu oleh saudara maraku di TPG. Alfatihah. Semoga roh-roh mereka dicucuri rahmat Allah dan dan ditempatkan bersama-sama roh-roh para mukmin yang beriman. 

Oklah. Kali ini aku nak ceritakan lagi kepada korang tentang kisah dulu-dulu, bukan masa kecil aku, tahun 60-an dan 70-an tetapi lebih jauh ke belakang. Zaman emak dan abah aku baru kenal dunia, Zaman atuk nenek kita belajar menendang keluar Mat-mat Salleh yang hidung tinggi dan bongkak itu. Zaman ketika mereka bertemu buku dengan ruas. Zaman Orang putih yang besar dan tegap dihalau keluar dari Malaya oleh tentera yang pendek, kemetot dan hidung penyek serta mata sepet itu.. Zoooooooooommm. I'll take you back to the future, zaman Perang Jepun. Mat Salleh masa itu berbangga benor dengan kekuatan militer mereka,khasnya kekuatan naval, atau tentera laut mereka. Pendekkan cerita, Singapura, kubu kebal mereka akhirnya jatuh ke tangan Jepun pada bulan Februari 1942. 

Oklah…kita teruskan lagi kisah Jepun ini. 3 tahun 8 bulan lamanya Jepun menjadi tuan baharu kepada rakyat Malaya terutama orang-orang Melayu. Mula-mula orang Melayu seronok kerana penjajah dah keluar dan kita dijanjikan kemerdekaan. Tapi si pendek Jepun ini lagi terror otaknya daripada Mat Salleh. Diorang boleh kata 'biarlah Jepun menjadi abang kepada adik-adik di Malaya, memberi tunjuk ajar.' Maknanya mereka nak jadikan Malaya tanah jajahan mereka. Apa dah nasib? Asyik kena tipu jer orang Melayu. Semua orang tipu Melayu. Cina tipu Melayu. Omputeh tipu Sultan dan Raja Melayu. Ingatkan keluar mulut rimau selamat sudah. Rupanya disambar masuk ke mulut naga. Tapi alhamdulillah orang Melayu dan India dilayan dengan baik oleh tentera Jepun. Tak macam kaum Cina. Benci bebenor Jepun dengan Cina. Tapi dalam baik-baik tu, dah ramai dah orang yang kena penampar Jepun, minum air sabun sampai kembung,dan hilang kepala disamurai dek Jepun dalam tempoh tersebut. 

Tapi itulah realiti hidup masa perang. Barang-barang keperluan tak cukup. hiduplah orang-orang kita dalam keadaan penuh kedaifan dan hampir kebuluran. Mulalah diorang buat perbandingan hidup antara zaman omputeh dengan Jepun bagero. Baru terasa perit. Apa taknya? Barang- barang keperluan  seperti beras tak pernah cukup, harga pulak melambung tinggi. Tak mampu nak beli. Itu pun dicatu. Aku belek-beleklah artikel dalam internet, nak cari kenapa beras tak cukup. Rupa-rupanya selama ini beras-beras yang dimakan oleh penduduk Malaya diimport dari Siam dan Burma (sekarang dipanggil Myanmar). Jadi, korang tahulah beras ini kalau nak dibawa ke Malaya, mesti dibawa naik kapal. Tapi seringkali kapal dagang Jepun ditenggelamkan dek bedilan torpedo kapal selam tentera Berikat yang menguasai lautan Hindi dan laut-laut berdekatan. Jadi bekalan beras ke Malaya terputus. Lagi pun Jepun mengutamakan tentera dan rakyat di negara mereka terlebih dahulu. Semua beras dari negara-negara jajahan seperti Burma, Indo China, Indonesia, dan Korea dibawa pulang ke Jepun untuk stok perang.
Getah dan bijih timah dah tak berharga lagi. Kalau dahulu sebelum perang, getah dan bijih timah dijual untuk pasaran Eropah dan Amerika. Adalah pendapatan untuk orang-orang kampung dan Cina di bandar. Tapi sekarang time perang. Mana ada kapal dagang yang berani? Kalau nak menempah maut, cubalah belayar tanpa iringan kapal tentera laut! Apapun tak boleh! APTB, kata arwah Yus, pelawak terkenal itu. Terpaksalah kita menelan pahit dan perit kehidupan zaman perang. Beras tak ada, terpaksalah tanam ubi kayu. Janji perut berisi. Nak goreng ke, rebus ke, bakar ke, pandai-pandai koranglah. 
Tapi alhamdulillah. Reda atau pasrah, kehidupan diteruskan seperti biasa, Engkau, aku, kita serupa. Kaya atau miskin tak ada bezanya. Rupanya kita diuji Allah agar berserah bertawakal hanya kepadaNya. Jangan bergantung harap dengan manusia lain, terutamanya yang bukan Islam. Duit ada tapi dah tak bernilai lagi. Sejak duit pokok pisang yang dikeluarkan oleh Pemerintah Jepun menggantikan duit Straits Dollar keluaran British, harga barangan melambung tinggi. Apa tidaknya! Duit Jepun dicetak tanpa kawalan, tak ada nombor siri.



Bangang tak bangang Jepun ini! Issy..korang tengoklah sendiri jadual perbandingan harga barang keperluan time itu.... Kalau aku pun bengang habis dengan Jepun ni. Belum pun hilang perit rasa penampar dia hari itu, ditambah pula harga barang menggila naik. 
Perbandingan harga barangan keperluan 1941-1945

Memang patut pun orang mula menyampah dengan tentera Jepun. Mereka ternanti-nanti kepulangan penjajah berkulit putih itu ke Malaya. Mereka sedia bertuankan kembali Omputeh berbanding Jepun.Mereka dah jelak makan ubi kayu.Mereka rindukan nasi.Hinggalah pada satu malam….

Ooops...Korang bacalah buku sejarah kalau nak tahu lebih lanjut. Aku lebih berminat nak fokuskan entri aku kali ini dengan kisah hari-hari terakhir pendudukan Jepun di Selangor terutamanya di Kuala Langat.
Kali ini aku nak detailkan, perincikan tentang Operation Zipper. Korang pernah dengar tak?
Operation Zipper ini nama operasi ketenteraan Tentera Berikat untuk menawan semula Malaya selepas Jerman mengaku kalah pada bulan Mei, sekali gus menamatkan Perang Dunia Kedua di Eropah. Hitler dah bungkus, Mussolini dah ditembak mati, tinggal Tojo sahaja yang masih berkuasa di Asia Pasifik. Jepun dah mula kalah di Burma. Mereka berundur ke selatan Thailand. Tentera Amerika Syarikat dah menawan Iwo Jima. Jepun di ambang kehancuran. Jadi British merancang menawan kembali Malaya dan seterusnya Singapura. Tapi sebelum itu, bacalah intro ini dulu...

Ketika Perang Dunia Kedua , pihak tentera Jepun telah menjadikan Istana Bandar sebagai ibu pejabat mereka di Kuala Langat. Walaupun Istana bandar tempat Sultan Alaudin bersemayam dan mangkat pada tahun 1938, istana ini dalam keadaan terbiar sehinggalah tentera Jepun mengambil alihnya. Mengapa mereka memilih istana ini sebagai HQ mereka? Hal ini kerana istana ini dibina menggunakan batu dan konkrit yang lebih kukuh untuk perlindungan berbanding istana-istana kayu Melayu.Walaupun setelah Jepun berundur dan menyerah kalah, istana ini ditinggalkan begitu sahaja. Terbiar.

Istana Bandar (Istana 40 bilik)
Istana Temasha dibina oleh Sultan Alauddin Sulaiman Shah pada tahun 1899 dengan perbelanjaan baginda sendiri di sebuah perkampungan bernama Bandar.  Istana ini dibina mengikut senibina di Timur Tengah dan mempunyai 40 buah bilik. Itulah sebabnya istana ini juga dikenali Istana 40 bilik. Pembinaan istana ini sungguh kukuh di bahagian tengahnya terdapat 2 tingkat mengandungi 4 bilik utama iaitu bilik peraduan, bilik mengadap, bilik tetamu dan persemayaman baginda sultan. Bahan binaan di bahagian atas istana ini diperbuat daripada kayu cengal dan diukir serta dilorek mengikut corak tertentu oleh tukang yang mahir yang mengambarkan seni Islam tulen.Dari bahagian tengah bersambung hingga ke pintu besar arah ke selatan.
Di bahagian mengarah ke utara di adakan beranda iaitu kawasan lapang tidak beratap dan berdinding dengan kisi-kisi batu sebagi tempat berehat di waktu petang atau malam. Tempat ini juga pernah diadakan jamuan kecil .
Jika dipandang dari arah utara, istana ini mempunyai tiga bumbung berkembar tetapi jika dilihat dari rusuk istana ini mempunyai bumbung yang sejajar kecuali dibahagaian hadapannya. Jika ditilik dari perbuatan dan bentuk bangunan ini ada persamaannya dengan Istana Mahkota Kelang.
Dari seni pahat dan ukirannya mengambarkan senibina Islam tulen di bahagian pintu dan tingkap keadaannya melengkung. Di setiap sudut terdapat tiang-tiang kecil meruncing ke atas dibeberapa tempat. Sesekali terbayang juga di hati kita istana ini mirip bangunan istana Alhambra di Granada, Sepanyol yang pernah disebut sebagai senibina moor (Moorish-architecture). 
Selain itu dari kawasan berdinding disediakan pula sebuah pintu kecemasan menghala ke kawasan tanah lapang bertembok setinggi 2 kaki. Dari kawasan lapang terdapat dua buah pintu untuk keluar. Kemungkinan pintu ini sebagai persediaan jika berlaku perkara-perkara yang mencemaskan. Susunan bilik-bilik di dalamnya diatur dengan rapi seolah-olah merupakan petak-petak bilik pejabat kerajaan mengelilingi sekitar bangunan.
Keadaan Istana Temasha ini kelihatan masih kukuh tersergam indah di atas sebidang tanah lapang. Pada 1978 ada ura-ura kerajaan Selangor akan mengeluarkan suatu peruntukan yang besar untuk memperbaik istana ini supaya keadaannya terpelihara dan menjadi kesan sejarah lambang kegemilangan kerajaan Selangor di zaman silam. Ketika itu boleh dikatakan Istana Temasha ini adalah salah sebuah istana yang tercantik, bukan sahaja pada bentuk dan perhiasannya tetapi juga rekabentuknya. Jika dibandingkan dengan istana Sultan Deli yang dibina dalam tahun 1898, istana temasha adalah lebih indah dan menarik. Istana Sultan Deli ini lebih besar dan dibentuk menurut keadaan dan alam Deli, Sumatera Utara.bina Islam tulen di bahagian pintu dan tingkap keadaannya melengkung. Di setiap sudut terdapat tiang-tiang kecil meruncing ke atas dibeberapa tempat. Sesekali terbayang juga di hati kita istana ini mirip bangunan istana Alhambra di Granada, Sepanyol yang pernah disebut sebagai senibina moor (Moorish-architecture).


Di Morib mereka membina kubu tepi pantai pula, Mes pegawai atasan mereka pula di Rumah Rehat pegawai kerajaan. Hahahaha….pasti korang terkejut beruk kalau aku katakan mereka juga telah membina sebuah landasan terbang untuk operasi kapal terbang Zero mereka di Ladang Kelanang, tidak jauh dari Simpang Morib. Sebenarnya mereka tidak berminat untuk membina pengkalan tentera udara mereka di situ, cukup hanya beberapa buah berek dan hangar untuk satu, dua  skuadron kapal terbang mereka. Lokasinya yang tersorok kira-kira 1km dari jalan raya Kelanang-Simpang Morib dan Kg. Sungai Arak dan dikelilingi pokok kelapa, memang strategik dan ada unsur kejutan kepada pengintip tentera Berikat. Landasan sejauh satu batu setengah ini penting untuk kawalan dan tinjauan udara di pesisir pantai antara Pelabuhan Klang dan Port Dickson, dan sebagai bantuan sokongan kepada markas tentera darat mereka di pantai Morib. Sejujurnya, aku rasa TUDM Jugra patut membina landasan udaranya di tempat yang sama, bagi tujuan yang sama. Mungkin zaman dah berubah. Dengan kecanggihan radar dan satelit kini, hal ini dah tak penting lagi, kot? 

Peta Topografi menunjukkan Lapangan Udara Tentera Jepun di Kelanang
 pada tahun 1945


Pemandangan tapak Bekas Lapangan Udara tersebut pada tahun 2015

Pada ketika jam menunjukkan pukul 3 pagi waktu Colombo,Sri Lanka, ratusan buah kapal perang dan kenderaan mendarat pihak Berikat dengan kekuatan lebih daripada 100,000 orang berlabuh di perairan Pelabuhan Swettenham, Morib, Bagan Lalang, dan Port Dickson. Ketika itu air tengah pasang. D-Day untuk Malaya telah bermula.

Three different landing zones were selected. 25th Division will landed on Morib Beach, 37th Brigade will get to the Bagan Lalang Beach, 10 miles south Morib and 23rd Division will scattered on Port Dickson beach. The SS Dunera arrived off Morib Beach on the 9th according to the log of my father's RAF squadron - the 89th Squadron. They also transferred to LCIs and then another transfer to smaller landing craft before wading ashore on the afternoon of the 9th. They set off on a 10 mile march to a transit camp at Telok Datok, same one as the 3210 I expect. But it was too late in the day and so they were ordered to bivouac. It was so dark they couldn't see where they were setting up their tents. Unfortunately, some erected their tents on a dry river bed which, unbeknown to them, was subject to flash flooding. They woke up during the night in several inches of water! Overnight monsoon rains thoroughly soaked them and all their kit. When they arrived at Telok Datok, which was no more than a collection of huts, it took two days to dry out!
Pelan Serangan Operation Zipper 1945


Boarding a Landing Ship Tank from SS Chitral for landing at Morib, Malaya, September 1945.







Seaborne landings made by the 7th and 12th Parachute Battalions on the Morib beaches, 1945

Members of 12 Para Bn landing at Morib Beach, Malaysia, September 1945.
Members of the 12th Para Bn march off having landed
 at Morib Beach, Malaya, September 1945.

Mereka menjangkakan tentangan hebat daripada pihak Jepun di Morib tetapi memandangkan Hiroshima telah dibom atom pada pertengahan Bulan Ogos tahun 1945, Berikutan peristiwa itu, Jepun telah menyerah kalah,Operation Zipper diteruskan namun tanpa serangan tentera dan kini Operation Tiderace dilancarkan pada 9 September 1945, dengan  bala tentera yang sama dalam Operation Zipper. Pengambilan landasan udara Kelanang dilakukan setelah pendaratan tentera di Morib. Pihak Jepun seolah-olah telah mengetahui hal ini dan menyerahkannya kepada tentera udara British. Beberapa buah kapal terbang Zero milik Jepun masih kelihatan di landasan ketika Tentera Udara Berikat mendarat:


Arriving, we flew a wide circuit around the field, looking for any obstructions on the runway. Nothing was seen so we did a low level, line astern pass along the runway, peeled off and came in for landing. We all landed safely and as we ran to the end of the runway, we looked around for any of our troops that were supposed to be there.. At the end of the runway, we turned around and on instructions from the Wingco, kept our engines running and await developments. Sure enough, what appeared to be hundreds of soldiers came marching down the runway towards us. Unfortunately, it was the wrong army. Our "greeters" were all Japanese.The Wingco told us to remain in our planes. He switched off climbed out and walked towards the advancing troops led by several officers. One drew his sword and for a brief moment we suspected the worst, but he offered it to the Wingco who signalled us to switch off. We then organised the soldiers to manhandle the aircraft off the runway to clear the way for the next wave of six aircraft from the "Trumpeter" to land...We were then driven off to the Jap Officers Mess which we appropriated for our use. 

Gambar penyerahan dan Perletakan Senjata oleh Tentera Jepun 1945
(lokasi tidak diketahui sama ada di Kelanang Airfield atau di Kuala Lumpur)

Tiada tentangan daripada pihak Jepun di situ kerana mereka telah pun bergerak ke Kuala Lumpur untuk upacara penyerahan senjata tanda mengaku kalah kepada pihak Berikat. Tentera Jepun sudah mula menyerah di Penang dan Singapura. Walaupun tak mendapat tentangan,  operasi sebesar ini menjadi masalah kerana pantai berlumpur Morib. Lebih 300 buah kenderaan tentera tersadai di pantai Morib kerana terkandas di beting-beting pasir dan ditinggalkan begitu sahaja sehinggalah pada tahun 1948, seorang kontraktor membeli kesemua bangkai kenderaan yang dah berkarat tersebut untuk dijual sebagai besi buruk. Penyerahan Senjata oleh Tentera Jepun di Malaya dilakukan oleh  Lieutenant General Ishiguro kepada Lieutenant General Roberts (XXXIV Corps) pada 13 September di Kuala Lumpur.
Penyerahan Tentera Jepun pada tahun 1945 di Kuala Lumpur













Fakta Menarik tentang Stadium Jugra di Telok Datok

  Penyediaan kemudahan awam secara sistematik  di Kuala Langat  hanya bermula apabila British menyediakan  sistem pentadbiran moden. Perkemb...