Isnin, 10 September 2018

Sejarah Rumah Api Bukit Jugra

Assalamualaikum semua. Aku minta maaf kerana dah berbulan tak menulis apa-apa dalam blog ini. Mesti korang rindu pakcik kan,kan,kan. Bukannya apa, merajuk tidak, malas pun bukan. Cuma masa tak mengizinkan. Sorry yer bro-bro dan otai-otai TPG.
Kali ini entri aku berbalik kepada Jugra. Ya, memang aku pernah tulis tentang Jugra dalam entri-entri aku sebelum ini.


  Tapi kali ini lain daripada yang lain. Kisah Rumah Api di Jugra. Pasti korang belum tahu lagi kan? Kalau nak tahu, duduk diam-diam..
Begini ceritanya……

Mukim Bandar/Jugra pada suatu ketika dahulu (1814-1903) terkenal sebagai pusat pentadbIran negeri Selangor yang kini mula dilupakan.Jika kita imbas kembali sejarah, nama Jugra tercatat dalam sejarah lama sejak pemerintahan Kesultanan Melayu Melaka iaitu ketika Bendahara Tun Perak dihantar ke Klang sebagai wakil sultan di sana. Daerah Langat diambil sempena nama sungai yang bermaksud 'air hangat'. Sebenarnya perkembangan Jugra mula dijadikan petempatan diraja sejak 1826, iaitu ketika Raja Mohamed menyerahkannya kepada adindanya Raja Abdullah  sebagai hadiah membantu baginda menjadi sultan. Ketika itu Langat merupakan antara pengeluar timah (Rekoh di Hulu Langat) dan rotan yang utama selain Lukut. Menurut catatan Inggeris, terdapat kira-kira 500 orang penduduk tinggal di situ. Setelah kemangkatan raja Abdullah pada 1857, Sultan Abdul Samad  pula ditabalkan menjadi sultan yang baru.

Istana Jugra Lama 1874


Klang 1874
  
Terdapat dua petempatan orang asli di atas Bukit Jugra pada masa pemerintahan Sultan Abdul Samad

Mengikut J.M Gullick dalam bukunya, A History of Selangor (1766-1939), bijih timah yang dilombong di Reko, Ulu Langat diangkut melalui sungai Langat untuk dieksport. Bijih timah diangkut dengan tongkang sehingga pengkalan berhampiran bandar Temasya (Bandar Langat) dan kemudian diangkut menggunakan kereta lembu melalui jalan darat sejauh 4 batu dan dipunggah semula ke atas kapal wap yang sedia menunggu di Kuala Jugra. Namun disebabkan ciri fizikal Sungai Langat yang berliku-liku dan panjang (lebih 50 batu atau 80km), maka pelombong- pelombong berbangsa Amerika telah mengenal pasti satu laluan pintas yang berpotensi untuk memendekkan jarak perjalanan ke laut. Lokasinya dikenalpasti  dengan membina terusan sejauh 200 ela dari Sungai Keluang (sungai kecil yang masuk ke Sungai Langat) hingga ke Sungai Jugra ( juga sungai kecil berpunca dari Bukit Jugra, yang mengalir ke laut). Jarak cabang kedua sungai Langat tersebut dikenal pasti hanyalah sejauh 6 batu sahaja! Sudah pasti mereka tersenyum lebar. Maka pada sekitar pertengahan 1850-an, kerja-kerja membina terusan dijalankan.(of courselah, dengan persetujuan sultan).

Tapi tanpa kajian EIA (Environmental Impact Analysis) terlebih dahulu,(oh ya, memey ler tak dibuat....Hahaha), maka usaha yang sepatutnya menguntungkan telah membawa kesan sebaliknya. Air pasang dari laut masuk secara ganasnya menyebabkan banyak hutan di tebing kedua-dua sungai tumbang dan dihanyutkan. Arus deras dan hanyutan pokok-pokok yang tumbang menyukarkan perjalanan tongkang malahan amat merbahaya. Tebing sungai asal runtuh dan saiz sungai semakin melebar. Jadi, terusan yang dibina itu akhirnya menjadi cabang kedua Sungai Langat yang lebih pendek dan lebih lurus berbanding  aliran utama Sungai Langat asal yang sememangnya lebar, panjang dan berliku-liku itu. Dalam masa beberapa tahun sahaja sungai ini semakin membesar dan mendalam kerana  hakisan tebing akibat arus sungai yang deras sehinggalah menjadi sungai.  Maka wujudlah Pulau Carey yang kita kenali sekarang.

Jeti Jugra

Setelah campurtangan Inggeris di Selangor pada tahun 1873 bermula, Jugra semakin dikenali. Pentadbiran Inggeris mula membina infrastruktur awam seperti Balai Polis dan penjara, jeti dan pelabuhan Jugra. Sebagai pusat pentadbiran Selangor, beberapa perahu dan kapal wap milik kerajaan berulang alik dari Klang ke Jugra. Kapal wap Abdul Samad membawa penumpang diraja,  pekerja-pekerja dan pengurus- pengurus estet berdekatan dan pegawai kerajaan di samping mel. Kapal wap Enid berulang alik ke Jugra dari Klang ke Jugra  dua minggu sekali.Pada minggu berikutnya kapal tersebut belayar dari Klang ke Kuala Selangor. Tongkang dan kapal wap kepunyaan pedagang berbangsa Cina juga berlabuh di jeti Batu Hampar Jugra. Pada bulan November 1891, longgokan timah bermutu tinggi (68% tulin)  ditemui dan seterusnya dilombong di  sepanjang Sungai Jugra hingga ke pantai Selat Melaka. Jugra kini berkembang menjadi sebuah pekan yang maju. Terdapat dua baris deretan kedai dibina di pekan ini bagi memenuhi keperluan penduduk tempatan, pekerja estet dan pentadbir British. Pada tahun 1909 pekan Jugra diuruskan oleh Sanitary board yang menguruskan kerja-kerja perbandaran seperti penyalaan lampu awam dan sebagainya. Jugra became a place of importance for fully a generation.
Pekan Jugra Lama 1901

Pekan Jugra Lama 1901
Namun, bermula pada tahun 1897, selepas pembukaan Pelabuhan Swettenham di Kuala Klang dan selepas kemangkatan Sultan Abdul Samad, Jugra dan pelabuhannya mula dilupakan.   Pada tahun 1914, hanya 21 buah bot wap seberat 946 tan. serta 9 sampan tradisional seberat 18 tan dicatat memasuki pelabuhan ini.. Pekan Jugra lama kini ditinggalkan. Bersemadilah Jugra Lama menjadi tempat pembiakan nyamuk dan  wabak demam malaria.

Sekali lagi, pada tahun 1945, tapak jeti dan Sungai Jugra menjadi fokus  dunia semula. Dengan kerjasama Mr. Notly, bekas pengurus di Bandar Estate, seramai 1200 orang Tentera Berikat serta kelengkapan kereta kebal mendarat di suatu tempat di tebing sungai tersebut yang merupakan tempat batu kuari diangkut dari Jugra, seterusnya menyusuri Sungai Langat sejauh 12 kilometer sehingga ke Telok Datok.
Peta Jugra menunjukkan Pengkalan Udara Tentera Jepun Di Klanang Estate

Rumah Api Jugra

Oklah, cukuplah itu sebagai sejarah ringkas Jugra dan pelabuhannya suatu ketika dahulu. Kita teruskan perbincangan tentang Rumah Api di atas Bukit Jugra. Memang ada perkaitan langsung antara pelabuhan dan rumah api. Ini bukan cerita baru.  
Pelayaran merentasi  Selat Melaka sudah terkenal sejak abad ketiga masehi lagi. Bukit Jugra sudah dikenali oleh ramai pedagang-pedang Arab, India, Siam dan China, lama sebelum kedatangan penjajah Barat Portugis, Belanda, Inggeris dan Perancis. Apatah lagi setelah pembukaan Terusan Suez yang menyaksikan ratusan kapal-kapal wap merentasi Selat Melaka untuk ke India,China dan Asia Timur.

Laluan Selat Melaka

Kompas Pelayaran Kapal Arab
Sebelum wujudnya rumah api pertama yang dibina oleh Portugis di Tanjung Tuan selepas 1511, pelayar dan pelaut menjadikan beberapa lokasi termasuk Bukit Jugra sebagai pedoman pelayaran. Jarak dan masa pelayaran dikira dari lokasi-lokasi rujukan ini. Namun pelayaran pada waktu malam begitu sukar kecuali pada malam-malam bulan purnama. Kapal-kapal terpaksa melabuhkan sauh ketika malam menjelma. Banyak kapal terkandas dan terdampar, tak kurang juga yang karam kerana terlanggar beting pasir dan pantai yang cetek ketika belayar malam. Itu belum lagi termasuk kapal, tongkang atau sampan yang terpaksa berlindung di sebalik pulau-pulau  mengelakkan ribut pada waktu malam.
Bukit Jugra sebagai Panduan Pelayaran

Lokasi Rujukan Pelayaran Selat Melaka di Utara Bukit Jugra

Sambungan lokasi 1

Lokasi Rujukan Pelayaran Djemur ke Jugra

Lokasi Pelayaran Bukit Jugra ke Pulau Karimun

Tidak dapat dinafikan sebelum Nusantara dijajah oleh kuasa –kuasa Barat, memang tiada kerajaan Melayu yang menyediakan perkhidmatan pelayaran sebegini. Pelabuhan Melaka ketika dibawah kekuasaan Portugis menjadikan Cape Rachado atau Tanjung Tuan sebagai panduan kapal-kapal dari utara Selat Melaka untuk ke pelabuhan tersebut. Pada tahun 1855, British membina Raffles Lighthouse di Singapura dan  seterusnya Rumah Api di Pulau Pisang. Kedua-dua penjajah ini mengaut keuntungan lumayan dengan mengenakan caj rumah api kepada setiap kapal yang melalui kawasan perairan jajahan mereka.

Sebelum kita pergi lebih jauh, tahukah kita apa maksud rumah api? Cuba korang hadamkan maklumat di bawah ini…Hahaha, Amekkau!

A lighthouse has various definitions, but it usually refers to a structure or tower built in strategic locations to elevate lights that serve as a guide for mariners or ships at sea. It is located either on top of a hill or cliff, small island, coastal shore or in the sea. Lighthouses have been used to mark dangerous territories and coastlines, hazardous shoals away from the coast as well as to allow safe entries into harbours. They usually have keepers who provide rescue services if necessary. 
A precise definition of a lighthouse is:
"A fully or partially enclosed built structure bearing a light that is used as a navigational aid and that is capable of admitting at least one person to operate or maintain the light entirely from within."

A logical structure for the definition of terms describing some navigational aids has been developed.  The main points are as follows:
The navigational aids discussed are beacons, rather than GPS receivers, sextants, maps, charts or lists of lights.Those beacons that are navigational aids can be classified as built (implicitly assumed to be on land) and those that are floating (implicitly assumed to be moored in water at a fixed position).The next subdivision is between those that are lit and those that are unlit.
Lighthouses fall into the ‘built and lit’ division, distinguished from lightstructures by the definition proposed above that includes a definition of the type of structure. Daymarks fall into the ‘built and unlit’ category. Of the floating navigational aids, those that bear lights can be separated into Lightships, LANBYs, Lightfloats and lightbuoys. Unlit floating navigational aids are buoys or marks.

Kesimpulannya, rumah api menjadi pedoman kepada pelayar Selat Melaka dan menjadi penanda pintu laluan keluar masuk ke perairan sesuatu negeri atau negara.
Begitu juga di Jugra. Sebagai panduan pelayaran  keluar masuk  jeti di situ, bermula pada tahun 1875 lagi, British membina rumah api di Kuala Jugra, bukannya di atas Bukit Jugra. Kuala Jugra ini ialah di Tanjung Tongkah masa kini. Rumah api awal ini merupakan binaan kayu yang ditanam di atas tebing sungai tersebut. Lampu rumah api ini merupakan lampu ribut minyak tanah  bersumbu yang biasa digunakan di dalam kapal pada masa itu. Kelemahan pelita ini ialah jarak penglihatan yang terhad. Sering kali lampu ini terpadam kerana tiupan angin badai. Pekerjanya terpaksa  bersampan untuk memasang apinya pada setiap senja dan ketika terpadam akibat ribut.
Kuala Jugra

Kuala Jugra closeup

Jeti Batu Hampar di Jugra Lama

Rumah Api Kuala Jugra

Rumah Api Kuala Jugra dari tebing selatan Sg. Jugra
closeup rumah api Kuala Jugra

Rumah Api Kuala Jugra ketika air surut

Pada 15 Oktober 1890, pihak Inggeris menggantikan  binaan rumah api Kuala Jugra dengan rumah api yang dicat putih  diletakkan atas pelantar besi dan yang lebih kukuh dan stabil. Kedudukannya 100 ela ke daratan di tebing selatan sungai tersebut berbanding rumah api kayu dan papan pada lima tahun sebelumnya, 1885.….menggunakan lampu merah, cahayanya lebih terang serta menggunakan kurang minyak tanah dan jarak penglihatannya menjangkau 6 batu (9 km) ke laut.mungkin lampu apinya juga diganti dengan lampu gasoline yang menggunakan tekanan udara seperti yang digunakan di rumah-rumah pada awal 1900. Kuarters penjaganya juga dibina berhampiran. Rumah api Kuala Jugra ini diletakkan di bawah kawalan Harbour Master Pelabuhan Swettenham selepas pelabuhan itu dibuka.

Berbalik kepada objektif utama entri ini. Bilakah Rumah Api Bukit Jugra didirikan?
Kenapa didirikan? Bagaimanakah sejarah pembinaannya? Memang banyak persoalan, tapi jawapannya sukar dicari.

Rumah api Bukit Jugra masa kini

Sebelah kiri Rumah api baru (1976)Sebelah kanan rumah api  Zaman British



maklumat Rumah Api Bukit Jugra

Many ships had tried, but all of them failed to reach the beaches that support the elevation which the locals called Cockle Hill. These late19th century navigators had been travelling for weeks along the Straits of Malacca, and each time they closed in, the shores sneakily moved backwards further inland, breaking these mighty armadas to yield frustration. So, they constructed a lighthouse on top of Cockle Hill. The old Bukit Jugra lighthouse was built during the colonial era. According to legend, the hill, disturbed by the construction of the lighthouse, bled for 30 days causing the river to turn red.

Kemudian legenda lainnya yang lebih baru menceritakan bahwa sebelum dibangunkan rumah api , arus sungai begitu kuat dan mampu merosakkan kapal-kapal yang berlabuh di pantai dekat bukit ini. Menurut legenda, kekuatan ghaib yang ada di bukit ini merasa terganggu dengan pembinaan rumah api British tersebut sehingga efeknya menyebabkan pendarahan selama 30 hari. Air sungai pun berubah menjadi merah darah.

 Dah banyak surat khabar lama Inggeris di Singapura aku selongkar, tapi jawapan yang aku peroleh masih kabur. Tidak tercatat dengan  jelas dan tepat bila bangunan menara putih bulat terpacak di atas bukit tersebut? Aku mula sangsi apakah tujuan sebenar rumah api itu dibina? Memang ianya berfungsi sebagai rumah api sebenarnya, lengkap dengan mentol lampu putih yang berpusing tidak jemu-jemu sepanjang malam sejak matahari tenggelam sehinggalah matahari terbit.
Lampu Rumah api lama era British 
yang serupa dengan di Rumah api Bukit Jugra
The immortal lighthouse. And from then on, deep in the night, when everything was still and the locals were all snuggled and asleep on their woven mats, a beacon of light would part the darkness looking for ships welcoming them to the shore. Within its compound, all is unmoving, somewhat idle. Everything is silent. Only, and only if you listen hard enough, you might just hear the quiet and unimposing humming the lighthouse makes as its light goes round and round in a circular motion, day and night, night and day. A lonesome edifice, solitary and isolated within its neat compound that welcomes no visitors.

Penulis sebuah akhbar berbahasa Inggeris di Singapura pada tahun 1933 pernah menceritakan pengalaman beliau mendaki dan bermalam di Gunung Angsi berdekatan Ulu Bendul, Negeri Sembilan memaklumkan cahaya daripada rumah api Tanjung Tuan dan rumah api Bukit Jugra serta Rumah Api Pelabuhan Swettenham  sayup kelihatan menyuluh dengan setia perairan mereka sebagai pedoman para pelaut dan kapal yang belayar malam. Itu bukti jelas kewujudannya.

Persoalannya, bila, tarikh tepat pembinaannya? Jarang sekali sesuatu yang menjadi mercu tanda pembangunan penjajah Inggeris tidak tercatat secara terperinci oleh akhbar mahupun media rasmi kerajaan. Langsung tidak tertulis tentang pengurusan rumah api ini, sama ada di bawah Maritime Department atau  diuruskan oleh Straits Settlements atau mana-mana agensi kelautan.

Aku sangsi. Hati berkata-kata. Mungkin rumah api ini hanyalah cover up untuk operasi ketenteraan, memandangkan ada keratan akhbar tertulis tentang tanah milik RNAS (Royal Navy Air Station)  di Klanang Estate yang dibeli oleh pihak tentera British dengan harga $1,000,000 pada tahun 1940. Tambahan pula, terdapat asset militer (Lapangan Terbang Tentera Udara) di Pandamaran milik RAF (Royal Air Force) dan asset awam di Pelabuhan Swettenham.  Dan… kebetulan pula, 1930an merupakan  dekad kemajuan teknologi radar. Dengan kedudukan Bukit Jugra yang masih hutan dara dan terpencil, aku yakin, stesen radar atau antenna telekomunikasi ketenteraan dibina di puncak Jugra itu . Keseluruhan kawasan puncak termasuk rumah api menjadi kawasan larangan tentera….cuma belum hampir pasti, teori konspirasi ini. Ya, Aku  masih tak tahu. Nak cakap pun tak ada bukti kukuh. Malu nak tulis tanpa data jelas dan tepat. Bukit Jugra memang bermisteri sejak dahulu lagi, apatah lagi dengan news blanket sebegini.

Hanya catatan masa kini tentang menara kedua rumah api ini yang dibina oleh kerajaan Malaysia di bawah agensinya Jabatan Laut Malaysia. Seolah-olah secara rasminya Rumah Api Bukit Jugra memulakan misinya pada tahun 1976.

Bukit Jugra is 149m high. The new Bukit Jugra Lighthouse is built in 1976 (79m tall. to assist ships coming in and out of Port Klang and constructed at cost of RM598,670.

Aku akur. Akur dengan kelemahan diri yang tak mampu menyelongkar lebih jauh lagi. Aku bukan reporter atau penyelidik arkib sepenuh masa. Aku hanyalah seorang guru yang berminat menyelusuri sejarah kampung sekitar tempat lahirku, Telok Panglima Garang. Tapi aku tidak berputus asa.Tak ada rotan akar pun berguna juga. Aku cari, gali lagi, lagi dan lagi nanti.

Tentang hubungan aku dengan rumah api ini sebenarnya secara kebetulan. Aku pernah mendakinya ketika berumur 18 tahun, dengan menyusuri jalan rayanya sehingga ke pintu tapak radar TUDM itu. Dengar cerita, pada tahun 1971, TUDM menempatkan radar Marconi S600 di situ. Kem TUDM jugra Skuadron 201 juga menempatkan pasukan HANDAU untuk memastikan keselamatan kemdan asset mereka di puncak Bukit Jugra itu. Kini radar itu telah dipindahkan . Yang tinggal hanyalah pintu masuk berpagar sebagai saksi kewujudannya satu masa dahulu. Pertama kali aku tiba di puncak itu dengan rakan sekampungku bermotosikal. Aku terpegun dengan keindahannya.  Aku hanya berdiri di luar pagar Rumah Api ini. Dapat kulihat saujana mata memandang. Begitu mengasyikkan. Nun di kejauhan laut Selat Melaka. Di sebelah kananku, terbentang luas topografi yang rendah dan rata Pulau Carey dan Pulau Lumut (kini dipanggil Pulau Indah). Cuma pada masa itu Westport belum wujud lagi. Kapal-kapal bersusun menunggu giliran untuk masuk ke muara Sungai Klang untuk ke Pelabuhan Klang.

Pemantauan laut oleh radar


Tak lama kami di puncak tersebut. Matahari kian ke ufuk barat. Kami harus segera turun memandangkan kami harus kembali ke Telok menumpang sampan penambang untuk menyeberang sungai Jugra ke Pulau Carey sebelum berferi ke Segenting dan seterusnya kembali ke rumah sebelum Maghrib. Lagipun terasa seram ketika aku berlama-lama di puncak bukit itu. Hati kecilku menyuruh-nyuruh aku supaya cepat beredar. Maklumlah tak ramai orang di sana. Yang ada pengawal-pengawal TUDM  di tapak radar itu dan beberapa orang pengunjung seperti aku. Tambahan pula ketika melintas jirat lama Cina dalam perjalanan turun itu, terasa seperti aku sedang diperhatikan oleh manusia atau makhluk halus dari dalam hutan disekelilingku.
Jirat Cina Lama di Bukit Jugra
Pengalaman kedua aku pula ketika aku mengajar di SMK Jugra  (1997-2003) sekembalinya aku bertugas di Miri Sarawak. Alhamdulillah. Sebagai seorang guru penasihat Kadet  Tentera Udara, aku bergaul mesra dengan beberapa orang kakitangan TUDM di situ. Antara aktiviti yang pernah kami lakukan bersama pihak tentera ialah pendakian ke atas puncak Bukit Jugra. Aku dan dan anak-anak murid kadetku  mula mendaki mengikut laluan paip air bersebelahan Masjid Permatang Pasir. 
Saluran paip air Bukit Jugra

Pendakian itu tidaklah begitu memenatkan kerana ada anak-anak tangga konkrit dan denai yang selamat. Kami memasuki tapak radar tentera di puncak bukit, dengan kebenaran pihak tentera. Masa itu radar sudah dismantled dan beberapa peralatannya masih terdapat di situ. Kali ini aku lebih terpegun. Dari tapak itu, dapat aku lihat 360 darjah sekelilingku. Begitu indah pemandangannya.


Tinggalan Tapak Radar TUDM Bukit Jugra


Pemandangan dari atas bukit Jugra

Kelihatan Pulau Carey dari atas Bukit Jugra

Kali ketiga aku di puncak itu bersama seorang rakan kenalan lamaku ketika aku memandu teksi lagi. Kawanku ini bernama Omar. Tinggal di Kampung Katong. Dia ini memang mekanik, tetapi juga dia salah seorang penjaga Rumah Api di Bukit Jugra. Aku memang teruja ingin memasuki kawasan  rumah api itu sejak dahulu lagi. Aku pujuk rayu dia sehinggalah dia mengalah. Maka, suatu hari dengan izinnya  ketika off duty, aku dan keluargaku berkereta ke puncak Bukit Jugra. Pintu pagar dibuka. Aku mengambil kesempatan  memasuki dan menaiki tangga berpusing menara tua tinggalan British itu sehingga dapat kulihat lampunya. Memandangkan hari masih siang, tidaklah lampu itu dinyalakan. 

Aku turun dan berkenalan dengan kawan Umar yang  masih on duty itu. Dia menunjukkan aku dan keluargaku kuarters tempat tinggal mereka ketika bertugas. Kami berbual agak panjang tentang rutin harian mereka. Kemudian, aku dan anak isteriku meninjau-ninjau kawasan rumah api tersebut. Kami terpegun. Ketika itu jam sudah menunjukkan hampir 6.45 petang. Senja menyusul. Matahari hampir tenggelam. Aku agak tergesa-gesa mohon diri kerana trauma lama masih terpahat di hati, walaupun cahaya matahari jingga itu ke atas air kebiruan itu merupakan pemandangan terindah yang tidak sepatutnya kami lepaskan. Hatiku tidak tenteram seperti dahulu, tambahan pula anak dan isteriku bersama.
agak menyeramkan kalau berada di sini lewat petang atau ketika waktu malam
Benarlah kata seorang penulis Inggeris terkenal yang pernah tinggal di Jugra pada  suatu masa:

 At sunset, the view from Jugra Hill over the tangled swamps and ruffled reaches of the broad creek below makes a beautiful picture of sunset colours glowing on the burnished water in a setting of delicate misty green”







Berikut adalah nota yang aku peroleh butiran terperinci tentang banyak lagi rumah api yang terdapat di sepanjang laluan pelayaran dari Tanjung Tuan, Negeri Sembilan sehingga ke Tanjung Karang , Selangor.  (Maaf, dalam Bahasa Inggeris)


Laluan Pelayaran memasuki Pelabuhan Klang
1.  Tanjung Tuan (Cape Rachado)
1863. Active; focal plane 118 m (387 ft); three white flashes every 15 s. 24 m (79 ft) round masonry tower with lantern and gallery, painted white. 1st order Fresnel lens in use. Original 1-story masonry keeper's house. A modern concrete tower, built in 1990, carries radar to monitor ship traffic in the narrow Strait of Malacca This is Malaysia's oldest active lighthouse and probably its most important; According to other local accounts, the Portuguese built a lighthouse here in the 1500s, and the Dutch built another in 1817; Located on a very prominent cape about 20 km (13 mi) south of Port Dickson. ARLHS WMA-003; Admiralty F1626; NGA 21748.

2. Arang
Date unknown. Active; focal plane about 20 m (66 ft); two white flashes every 8 s. Approx. 20 m (66 ft) round hourglass-shaped tower, mounted on a square concrete platform supported by concrete piles. According to NGA, the tower is now painted black with one red horizontal band; it was all white in a 2011 photo (no longer online). Located 800 m (1/2 mi) southwest of Pulau Arang, marking the entrance to the harbor of Port Dickson. Accessible only by boat. Site open, tower closed. Admiralty F1622.5; NGA 21760.

3. Kuala Sepang Besar
Date unknown. Active; focal plane 19 m (62 ft); quick-flashing white light. 19 m (62 ft) skeletal tower, painted white, mounted on a square platform supported by piles. Located just offfshore at a large coal-fired power plant west of Port Dickson and just east of the Selangor border. Accessible only by boat. Site status unknown. Admiralty F1620; NGA 21772.

4. Sepat
Date unknown. Active; focal plane 14 m (46 ft); quick-flashing white light. 14 m (46 ft) tower supported by piles. Upper half of the tower painted black, lower half yellow. Located on a shoal in the Strait of Malacca about 16 km (10 mi) southwest of Tanjung Sepat. Accessible only by boat. Site open, tower closed. Admiralty F1619.4; NGA 21774.

5. Tanjung Gebang
Date unknown. Active; focal plane 28 m (92 ft); white flash every 4 s. 28 m (98 ft) round concrete tower, mounted on a platform supported by piles. Located a short distance off a headland about 15 km (9 mi) south of Banting. Accessible only by boat. Site open, tower closed. Admiralty F1619; NGA 21776.

6.  Bukit Jugra
1976. Active; focal plane 146 m (479 ft); white flash every 10 s. 25 m (82 ft) round cylindrical concrete tower with lantern and gallery. A second concrete tower carries radar to monitor ship traffic. Located on a conspicuous hill on the east side of a river at Permatang Pasir. Site open, tower closed. ARLHS WMA-001; Admiralty F1614; NGA 21780.

7. Tanjung Rhu (Tanjung Ru)
2016. Active; focal plane 29 m (95 ft); white flash every 5 s. 29 m (95 ft) round cylindrical fiberglass tower mounted on a square platform supported by piles. The original lighthouse, a 24 m (79 ft) round fiberglass tower mounted on a square concrete pier, was demolished or destroyed in 2010. Located in shallows about 1 km (0.6 mi) west of Tanjung (Cape) Rhu, the western tip of Pulau Carey, about 25 km (15 mi) southwest of Klang. Accessible only by boat. Site open, tower closed. Admiralty F1610; NGA 21804 (ex-21803).

 8. Tanjung Mahang Range Front
Date unknown. Active; focal plane 19 m (62 ft); quick-flashing white light. 19 m (62 ft) square pyramidal skeletal tower, mounted on a platform supported by piles. Lighthouse painted white. The tower also carries a white triangular daymark, point up. This is the entrance range for Klang, the capital of Selangor state and a major port. Located off the southern tip of Pulau Che Mat Zin, 180 m (200 yd) south of the rear light. Accessible only by boat. Site open, tower closed. Admiralty F1609; NGA 21806.

9. Tanjung Mahang Range Rear
Date unknown. Active; focal plane 26 m (85 ft); red light, 2 s on, 2 s off. 25 m (82 ft) square pyramidal skeletal tower, mounted on a platform supported by piles. Lighthouse painted white. The tower also carries a white triangular daymark, point down. Located on the southern tip of Pulau Che Mat Zin, about 40 km (25 mi) southwest of downtown Klang. Accessible only by boat. Site open, tower closed. Admiralty F1609.1; NGA 21806.1.

10. Klang First Point
Date unknown. Removed. This was a 17 m (56 ft) round hourglass-shaped concrete tower, mounted on a platform supported by four concrete piles. this light had been replaced by a buoy. In 2016 a new, smaller light on a post (focal plane 11 m (36 ft); red flash every 4 s) was installed. Located on the west side of the Klang entrance channel about 1200 m (3/4 mi) northeast of the Tanjung Mahang range lights. Accessible only by boat. Site open, tower closed. Admiralty F1608; NGA 21808.

11. Tanjung Sarang Lang
Date unknown. Active; focal plane 26 m (85 ft); two white flashes every 10 s. 25 m (82 ft) square pyramidal skeletal tower, mounted on a platform supported by piles. Lighthouse painted white. Located on the eastern point of Pulau Klang, opposite the inner harbor of the city. Accessible only by boat. Site open, tower closed. Admiralty F1594; NGA 21820.

12.  Marine Department Signal Station
Date unknown. Active; focal plane 28 m (92 ft); flashing red light. Light mounted atop the 5-story Marine Department building in Klang (this is the national headquarters of the department). Located on the Klang River on the north side of the harbor area. Site open, tower closed. Admiralty F1597; NGA 21826.

13.  Tanjung Harapan
Date unknown. Active; focal plane 11 m (36 ft); red flash every 5 s. 11 m (36 ft) white concrete post carrying a large gallery and mounted on a platform supported by three piles. Gallery painted red as a daymark. Located just offshore on the north side of the entrance to the inner harbor of Port Klang. Accessible only by boat but easily seen from shore. Site open, tower closed. Admiralty F1595; NGA 21834.

14. Klang First Point Light
First Point Light, Klang, March 2008 (since removed)

15. Tanjung Tentaram
Date unknown. Active; focal plane 10 m (33 ft); red flash every 3 s. 10 m (33 ft) white concrete post carrying a large box-like red daymark and mounted on a platform supported by three piles. Located off the southwestern tip of Pulau Ketam, an island west of Pulau Klang. Accessible only by boat. Site open, tower closed. Admiralty F1612; NGA 21800.

16. One Fathom Bank Lighthouses
Note: One Fathom Bank is a notorious shoal in the Strait of Malacca off the port of Klang. Shipping is crowded together in this area by the limited amount of deep water available, so a traffic separation scheme (TSS) is in place. Vessels headed southeast keep to the Indonesian side, and those headed northwest keep to the Malaysian side. A chart is available. The lights in this section are important markers for the TSS.

17. One Fathom Bank (Permatang Sedepa)
1907 (station established 1852). Inactive since 1999. Approx. 27 m (89 ft) octagonal skeletal cast iron tower with lantern, gallery, and enclosed upper portion, mounted atop a 2-story octagonal keeper's house standing on piles. In fact there are two lanterns, with a newer and smaller one raised above the original first-order lantern by an octagonal skeletal extension. The lighthouse was orginally painted with red and white horizontal bands; today the keeper's house and cast iron skeletal sections and painted white and the upper extension is black. This historic lighthouse was restored in 2004-05. The original lighthouse was replaced by a screwpile lighthouse in 1874. Accessible only by boat. Site open, tower closed. ARLHS WMA-030.

18. One Fathom Bank (Permatang Sedepa)
1999 (station established 1852). Active; focal plane 43 m (141 ft); four white flashes every 20 s. 43 m (141 ft) round cylindrical steel tower with lantern and triple gallery, rising from the center of a dome-shaped equipment shelter, mounted on a circular platform supported by pilings. Light tower painted with red and white horizontal bands. A photo is at right, and Wikimedia has the same photo. The base of the lighthouse has accommodations visited by sport fishermen. The lighthouse is on the north (Malaysian) side of the northwestbound channel, near the southeast end. Located on the shoal, about 30 km (20 mi) west southwest of the Klang Delta. Accessible only by boat. Site open, tower closed. ARLHS WMA-007; Admiralty F1616; NGA 21784.

 19.  One Fathom Bank North
2009. Active; focal plane 30 m (98 ft); white flash every 3 s. 30 m (98 ft) round fiberglass tower on a platform supported by piles. No photo available. This light is on the north side of the northwestbound channel, near the northwest end. Located about 20 km (12.5 mi) northwest of the original One Fathom Bank lighthouse. Accessible only by boat. Site open, tower closed. Admiralty F1616.5; NGA 21795.

20. One Fathom Bank Southbound East Beacon
Date unknown. Active; focal plane 13 m (43 ft); six quick white flashes and one long white flash every 15 s. 13 m (43 ft) beacon, upper half painted yellow and lower half black. No photo available. The exit from the southbound channel is quite narrow; it is marked by this light and the next two. Located 9.4 km (5.8 mi) southwest of the One Fathom Bank lighthouse. Accessible only by boat. Site open, tower closed. Admiralty F1617; NGA 21788.

21. One Fathom Bank Light
1999 One Fathom Bank Light, Strait of Malacca, April 2008

22. One Fathom Bank Southbound South Beacon
Date unknown. Active; focal plane 13 m (43 ft); quick-flashing white light 13 m (43 ft) beacon, upper half painted black and lower half yellow. Located 10.5 km (6.5 mi) southwest of the One Fathom Bank lighthouse. Accessible only by boat. Site open, tower closed. Admiralty F1617.2; NGA 21792.

23. One Fathom Bank Southbound West Beacon
Date unknown. Active; focal plane 11 m (36 ft); quick-flashing white light 11 m (36 ft) beacon, painted yellow. Located 13.8 km (8.6 mi) west southwest of the One Fathom Bank lighthouse. Accessible only by boat. Site open, tower closed. Admiralty F1617.4; NGA 21794.

24. Pulau Angsa
1887. Active; focal plane 36 m (118 ft); flash every 10 s, white or red depending on direction. 11 m (36 ft) round masonry tower with lantern and gallery, painted white. Keeper's house and modern concrete radar tower. Located atop a small island about 40 km (25 mi) northwest of Port Klang and 25 km (15 mi) south of Kuala Selangor. Accessible only by boat. Site open, tower closed. ARLHS WMA-008; Admiralty F1586; NGA 21848.

25. Kuala Selangor (Altingsburg, Bukit Melawati)
1907. Active; focal plane 73 m (240 ft); two white flashes every 15 s. 27 m (89 ft) round two-stage tower with lantern and gallery, painted white. The lower half of the tower is cylindrical masonry, and the upper half is a conical cast iron tower. The lighthouse stands on the hill known as Bukit Melawati, in the center of a 250 ha (600 acre) nature reserve adjoining the town of Kuala Selangor. Ruins of the Dutch Fort Altingsburg, built in 1784, can be seen near the lighthouse, and the historical museum of Kuala Selangor is adjacent to the light station. The road to the lighthouse is closed on weekends due to limited parking, but trams are provided. Site open, tower closed. ARLHS WMA-005; Admiralty F1578; NGA 21860.

26. Permatang Angsa
Date unknown. Active; focal plane 22 m (72 ft); quick-flashing white light. 22 m (72 ft) tower, upper half painted black, lower half yellow. Located on a shoal off Tanjung Karang, about 40 km (25 mi) northwest of Kuala Selangor. Accessible only by boat. Site open, tower closed. Admiralty F1580; NGA 21861.



















































Selasa, 19 Disember 2017

Kisah Sultan dan Tok Batin di Jugra

Assalamualaikum semua. Salam Maulidur Rasul. Syukur kita hadrat Ilahi  kerana dengan limpah rahmat dan hidayahNya kita masih dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki serta diberi nikmat kesihatan,walaupun ada diantara kita diuji dengan sedikit kesakitan atau penyakit.Maklumlah yang dah masuk  5 series ini macam-macam penyakit timbul, dengan kencing manisnya, darah tingginya dan lain-lain, Anggaplah itu semua kifarah atas semua dosa-dosa kita. Semoga kembalinya kita kepadaNya kelak dalam keadaan suci bersih tanpa dosa dan hutang.
Sesungguhnya kita umat Islam ini bersaudara. Siapa juga kita, dari mana punasal keturunan, pangkat, jawatan,semuanya sama di sisi Allah kecuali takwa.  Ingatlah, Allah tidak memandang rupa paras kita tetapi hati nurani kita. Melayu, India, Cina, Arab, Pakistan, Afrika,hatta Orang Asli yang beriman kepada Allah SWT pun merupakan saudara seagama kita.Apa jua kesakitan yang dialami mereka, sepatutnya kita  Umat Melayu di Malaysia ini terasa keperitannya,ibarat cubit peha kiri, peha kanan terasa. Wow, panjang sungguh mukadimmah Atok kali ini.  Hahahaha....layan aje lah ya.
Entri Atok kali ini ada kena mengena dengan hubungan kaum di Malaysia ini, lebih khusus lagi hubungan kita dengan Orang Asli di Malaysia terutamanya di TPG dan Kuala Langat. Sebenarnya Atok terpanggil untuk menulis tentang orang Asli ini setelah ditanya oleh seorang sahabat tentang hubungan Sultan Abdul Samad dengan kaum ini di Jugra dan Pulau Carey. Jadi, bila Atok check-check kat internet, perggh...memang ada cerita menarik yang berlaku dalam istana Baginda ketika itu...Kaji punya kaji, Atuk semakin menghormati kaum ini walaupun dari segi fizikal dan taraf sosio-ekonomi mereka terpinggir. Kalau korang nak tahu apa citernya, duduk diam-diam, jangan tukar channel. Atok nak ke bilik air kejap.tungguuuu....
Begini ceritanya.... Ooops tapi sebelum itu Atok nak refresh pengetahuan korang tentang kaum Asli ini. Korang bacalah dan hadamkan maklumat yang Atok dapat dari internet ini. Jangan risau, maklumat boleh diterima pakai pasal yang  menulisnya penyelidik bertauliah. Ya. Atok dah semak credentials diorang. Memang kerja orang universiti, bukan makanan budak-budak serenti. Cuma kalau korang tak faham apa diorang tulis, itu masalah korang, bukan masalah Atok. Kan Atok dah khabarkan pentingnya English Education...Reda dan redah jer lah.
Jadi dalam penulisan kali ini, Atok pecahkan perbincangan kita kepada 3 bahagian, yang sebenarnya menjurus kepada jawapan yang kawan Atok tanyakan tadi.

A.  Sejarah dan Asal-usul Orang Asli di Malaysia terutamanya di Selangor dan Jugra





Itu penulisan ilmiah tentang mereka. Cuma nak tambah sikit. mereka ini memang orang Asal Semenanjung Tanah Melayu kerana mereka terlebih dahulu menetap atau pun berada disini lebih awal daripada kita, rumpun-rumpun Melayu yang lain seperti Mendailing, Rawa, Acheh, Jawa, Bugis, Banjar dan lain-lainnya yang hidup di merata pelusuk Nusantara ini. Kita dan mereka memang kaum bumiputra atau anak jati Semenanjung Tanah Melayu, bukan migran seperti Cina, India,atau Arab yang ke mari berikutan pejajahan kuasa kolonial dan imperalis Barat. Tidak wujud lagi ketika itu negara bangsa Malaya, atau Indonesia.Yang ada hanyalah Nusantara.




Oh ya, berbanding 3 suku kaum orang Asli , Senoi dan Negrito, suku kaum Melayu Proto ini agak terkemudian berhijrah kerana mereka asalnya dari Sumatera yang mana mereka menyeberangi Selat Melaka kerana tidak mahu memeluk agama Islam yang mula tersebar ke seluruh Nusantara bermula dari Pasai, Perlak, Acheh. Mereka dipanggil Melayu Proto kerana susuk tubuh, raut muka mereka mirip Melayu, dan mereka boeh berbahasa Melayu.

Mereka berpecah kepada 3 kumpulan mengikut 3 orang ketua dan pembesar dan mendarat dan berjumpa di Gunung Temu yang terletak di sempadan Negeri Sembilan dan Pahang. Dari situlah mereka menamakan diri mereka suku kaum Temuan. Dari situ mereka berpecah kepada kumpulan yang lebih kecil dan menetap di bukit-bukit  dan kawasan pedalaman. Mengapa mereka memilih kawasan pedalaman yang jauh dari ketamadunan dan peradaban manusia ketika itu? Banyak sebabnya. Salah satunya kerana mereka selalu diserang dan dibunuh oleh etnik lain seperti Batak dan suku kaum Melayu yang " ganas " seperti Melayu, Rawa, dan Minangkabau yag memiliki kekuatan persenjataan yang lebih baik. Mereka berasa aman dan tenang apabila berada bebas daripada musuh-musuh tradisi mereka walaupun jauh dari manusia lain. Semua ini diceritakan secara lisan oleh datuk nenek moyang mereka.

Di Selangor, kaum Temuan merupakan suku kaum Asli teramai berbanding yang lain.

Kedudukan mereka berselerak di kawasan perbukitan. Memang mereka ini lebih " bertamadun" berbanding orang asli lain. Mereka pernah memiliki kerajaan berpusat di Klang sebelum kewujudan Kesultanan Bugis di Selangor. Baca link di bawah ini:

Ertinya memang berpindah randah budaya orang Asli terutamanya jika berlaku kematian dalam kumpulan mereka ataupunkerana tanah pertanian mereka sudah tidak subur lagi. Tetapi mereka tidaklah berhijrah terlalu jauh kerana hutan masih luas. Mereka akan menetap di kawasan itu dan menanam tananman ruji seperti ubi, padi huma, sekoi, dan durian. Ya. mengikut cerita memang diorang ini 'hantu' durian''. Kalau musim durian, mereka akan menetap di situ sepanjang musim. Sepanjang dua bulan itu, mereka tak makan apa-apa selain durian,durian,durian. Itu durian hutan, kalaulah D24 atau Musang King,dah kaya raya dah diorang ni...















Di Kuala Langat, Kaum Temuan boleh ditemui di petempatan mereka di sekitar mukim Tanjung 12. Bukan mereka sahaja kaum asli di Kuala Langat. Suku kaum asli Mah Meri pun tinggal di persisir pantai di Pulau Carey ,Tanjung Sepat hinggalah ke  Sungai Sepang Kecil di sempadan Selangor - Negeri Sembilan. Kalau suku kaum Temuan "pakar" dalam hal ehwal hutan, suku kaum Mah Meri ini tidak kurang hebat juga. Mereka "ahli" dalam penangkapan hasil laut. Cakap jer lubuk mana, memang diorang tahu. Kebelakangan ini Mah Meri terkenal ke seluruh dunia kerana kemahiran mereka mengukir patung nenek moyang dipentaskan oleh Kementerian Pelancongan. Ribuan pelancong asing pernah tiba di Pusat Budaya Mah Meri di Pulau Carey. Oh ya..untuk pengetahuan korang nama Pulau Carey diberi sebagai penghormatan kepada V. Carey, pengusaha ladang yang memajukan pulau tersebut menjadi ladang pertanian di bawah pengurusan Jugraland dan Carey Island mulai tahun 1901. Sebelum ini Pulau Carey dipanggil Pulau Alang ataupun Telok Gunjeng oleh kaum asli dan penduduk sekitar Jugra dan TPG. Korang tahu tak apa maksud Gunjeng tu?  Apa dia? Tak,tak, Gunjeng bukan perkataan lucah atau menghina. Kalau tak tahu bertanya....jangan gomar memandai-mandai yai! Gunjeng merujuk kepada sejenis paku pakis yang banyak tumbuh di situ....Itu jer.































B. Hubungan  Orang Asli dengan Kaum-kaum Lain

Sebagaimana yang diberitahu tadi hubungan antara kaum ini kurang mesra bahkan hostile. Orang Melayu menganggap orang Asli sebagai golongan kafir dan ganas. Malah mereka menganggap orang Asli mengamalkan ilmu hitam yang boleh memudaratkan kehidupan mereka. Sememangnya orang Asli tidak beragama. Mereka mengamalkan animisme, kepercayaan terhadap semangat hutan dan datuk nenek moyang. Kuasa sihir mereka kuat dan menakutkan. Masyarakat Melayu yang kurang kuat pegangan agama pun mempercayai pantang larang dan kepercayaan yang karut marut sehingga boleh menjejaskan akidah. Kepercayaan terhadap kuasa ghaib di hutan, adanya tangkal pelindung diri, ilmu kebal Dan sebagainya. Orang Melayu tidak berani untuk masuk ke hutan dalam kumpulan kecil, takut akan orang Asli dan sihir mereka. Begitu juga orang Asli. Mereka takut ditangkap, dijual sebagai hamba atau dibunuh jika terserempak dengan kumpulan ' pendekar' Melayu yang menjalankan pemerdagangan manusia untuk dijadikan hamba sahaya buat keluarga bangsawan yang sanggup menawarkan harga yang tinggi. Lelaki dewasa dibunuh, anak lelaki dijadikan hamba di ladang, gadis dijadikan hamba di rumah. Bagi mereka, Melayu memang jahat.Itulah yang diulang-ulang oleh penglipur Lara mereka.
Tetapi tidak semua kaum Asli ini mengalami trauma yang sama. Di sesetengah tempat, interaksi sosial bermula dengan keperluan mendapatkan barangan hutan daripada orang Asli manakala keperluan orang Asli dapat dipenuhkan oleh orang Melayu. Transaksi dilakukan secara barter trade yang menampakkan eksploitasi ke atas kaum Asli yang 'bodoh' dan naif ini.
Sebagai contoh antara keperluan orang Melayu adalah rotan, damar, getah percha, herba perubatan dan pelbagai lagi produk hutan. Keperluan orang Asli pula ialah tembakau, beras, periuk belanga, pakaian, kain sarong, kelambu, pisau, parang, dan peralatan besi yang lain. Perdagangan berat sebelah ini terus berlaku tanpa sungutan. Mereka seolah-olah reda dengan keadaan yang menekan itu kerana itulah satu- satunya cara ke arah ketamadunan. Urusniaga dijalankan oleh pihak orang Asli meletakkan barangan niaga mereka di suatu lokasi yang dipersetujui. Kemudian mereka beredar dari situ meninggalkan barangan mereka until diambil oleh peraih Melayu yang kemudiannya meletakkan barangan tukaran yang dipersetujui untuk diambil kemudiannya oleh puak orang Asli itu. Lama kelamaan hubungan perniagaan ini menjadi pembuka persahabatan anta kedua-dua kaum sehingga ada di antara kaum Asli ini meniru budaya dan adat resam orang Melayu sehingga ada yang memeluk Islam malah mengahwinkan anak mereka dengan pemuda Islam. Apabila mereka memeluk Islam, terasa ukhuwah muslimin kerana Islam tidak membeza-bezakan umatnya walau apapun latar belakang mereka. Biasanya berlaku asimilasi sepenuhnya ke dalam adat dan budaya Melayu.



Kepada orang putih seperi Inggeris, Belanda dan Portugis pula, orang Asli dan orang Melayu sama sahaja, bodoh dan pemalas. Bagi mereka orang Melayu bodoh sombong, bodoh tak boleh diajar, pandai tak boleh diikut. Cepat berpuas hati dengan apa yang ada, mengambil jalan mudah menyelesaikan masalah, tiada wawasan duniawi. Begitu juga orang Asli, bodoh alang, lurus bendul, memiliki sifat negatif orang Melayu tetapi merendah diri yang melampau. Memang Ada kebenaran kata- kata penjajah ini. Orang Asli bagi mereka lebih mudah dipujuk untuk membuat sesuatu pekerjaan selagi tidak ditekan. Tetapi yang buruknya pihak Inggeris banyak menjadikan mereka sebagai kajian medis mahupun anthropology mereka. Mereka juga berkahwin dengan orang Asli untuk melampias nafsu kejantanan mereka. Maka lahirlah golongan  Serani yang beribukan Melayu. Pendedahan kepada bangsa penjajah ini juga menjadi penyebab kematian akibat cacar sebagaimana kaum kaum rimba yang lain sepert Mayan dan Aztec di Amerika Tengah.

Hubungan Orang Asli dengan kaum imigran Cina dan India juga pada mulanya berkaitan bekalan bahan mentah dari hutan, setelah monopoli kaum Melayu dapat dipecahkan. Mungkin juga hubungan ini telah lama berlaku sejak kehadiran pedagang China ke Melaka. Sudah semestinya mereka kesunyian dan mendapatkan ketenangan setelah mengahwini perempuan Melayu yang kafir dan tidak beragama ini. Mana mungkin orang Melayu beragama Islam akah mengahwinkan anak2 perempuan mereka dengan golongan kuffar ini. Maka lahirlah Cina Peranakan dan golongan Chettiar. Orang Cina juga mengeksploitasi kaum rimba ini dengan menjadikan mereka ketagihan Arak sebagai balasan atas tenaga  murah dan kesetiaan kaum yang cintakan kedamaian dan pemalu ini.
Kini mereka masih menjadi ' hamba tebusan' pihak pemaju ( dengan izin dan pakatan bersama ahli politik yang memerintah) yang sewenang- wenangnya merampas tanah adat yang sepatutnya dilindungi undang- undang- kanun tanah negara. Kini mereka tidak lagi duduk diam Dan berlalu sepi. Lawan tetapi lawan walaupun di mahkamah. Mereka juga punya kawan dalam negara dan di luar negara, memberi sokongan moral, bantuan kewangan dan sokongan guaman untuk mereka. Perubahan sikap ini lahir kerana mereka kini generasi merdeka walaupun mereka masih ketinggalan berbanding kaum- kaum lain di Malaysia.


C. Hubungan kaum Asli dengan Keluarga Diraja


Walaupun hubungan kaum  di peringkat akar umbi antara Melayu dan Orang Asli ini agak pesimis dan nominal, tetapi di peringkat pucuk pimpinan tertinggi negeri, hubungan baik dengan lembaga adat kaum Asli ini mesti dipelihara dan dijaga. Hal ini kerana orang Asli juga merupakan rakyat jelata yang harus dilindungi kerana merekalah yang menjadi pengikut yang setia untuk menjaga keutuhan dan perbendaharaan hasil hutan negeri. Kepimpinan Batin diiktiraf dan diberi ganjaran dan keistimewaan. Cara paling berkesan adalah menerusi perkahwinan. Perkahwinan antara keluarga Diraja dan  keluarga Batin  memberi keuntungan kepada kedua-dua dua pihak walaupun mobiliti sosial untuk anak gehara ini agak sukar dalam percaturan takhta Diraja. Mengikut catatan, satu contoh perkahwinan ini berlaku dalam keluarga Diraja Selangor apabila dikatakan bonda Sultan Abdul Samad  bernama  Che Lipah dari keturunan orang Asli.. Bahkan baginda juga dikatakan turut memperisteri Batin Pahang. (sebelum kehadiran Inggeris, jawatan dipegang oleh seorang wanita sebelah ibu). Mungkinkah ini cinta pandang pertama ataupun percaturan politik tidaklah dapat diketahui tujuannya. Wallahualam. Yang pasti kaum Asli Mah Meri di Jugra mendapat keistimewaan akses istana sepanjang pemerintahan baginda. Mereka diberi tanggung jawab menguruskan peralatan pemburuan baginda. Anak- anak baginda juga menggunakan runding cara sebegitu dengan golongan elitis kaum Asli ini dalam menjalankan amanah memerintah negeri.

Kesimpulannya, peranan orang Asli dalam sumbangannya kepada pembangunan negara jangan dan tidak boleh dinafikan. Sejak dahulu lagi mereka membantu pemerintahan sebagai penjaga khazanah hutan negeri,  pengumpul hasil hutan untuk pasaran terbuka, pengamal perubatan herba, penjejak hutan bagi kerja- kerja pembinaan jalan raya dan kereta api, bekerja di ladang walaupun sebagai hamba, menjadi perisik dan penjejak pengganas komunis bagi pihak polis dan tentera ketika zaman darurat dan masa kini. Mereka juga kini berbanding bahu bersama-sama rakyat Malaysia yang lain membantu diri, keluarga Dan negara tercinta mengikut cara mereka tersendiri. Jangan lagi dipanggil mereka Sakai. Bravo sahabatku.  Kini kau dan aku bersatu.

Rujukan:

AMALAN TABU SUKU MAH MERI TANJUNG 
SEPAT, BANTING SELANGOR
(Traditions and Taboos of the Mah Meri Tribe of Tanjung Sepat, Banting, Selangor)
Azyantee Mohd Zawawi
azyanzarra@gmail.com
Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi

Universiti Putra Malaysia

CHITA’ HAE
Culture, Crafts and Customs
of the Hma’ Meri
in Kampung Sungai Bumbon,
Pulau Carey
 editor
REITA RAHIM
2007
CENTER FOR ORANG ASLI CONCERNS
TOMPOQ TOPOH

SUBANG JAYA • MALAYSIA

J. Collins
Malay dialect research in Malysia: The issue of perspective
In: Bijdragen tot de Taal-, Land- en Volkenkunde 145 (1989), no: 2/3, Leiden, 235-264

This PDF-file was downloaded from http://www.kitlv-journals.nl

BARBARA S. NOWAK
Massey University
SINGAN KN÷N MUNTIL
Btsisi’, Blandas, and Malays
Ethnicity and Identity in the Malay Peninsula
Based on Btsisi’ Folklore and Ethnohistory.
Keywords: Btsisi’—ethnic identity—origin myths—slaving—Orang Asli—Peninsular
Malaysia

Asian Folklore Studies, Volume 63, 2004: 303–323


Kuburan Lama di Bukit Jugra dan Kuala Langat

Salam buat semua. Salam takziah buat semua keluarga juruterbang dan kru nahas helikopter TLDM di Lumut semalam. Hanya satu nasihat Atok buat...