Sabtu, 7 Mac 2020

Sejarah Setem di Selangor

Salam buat semua. Apa khabar orang Telok? Apa khabar orang Banting, Jugra, Jenjarom ,Sijangkang, Kebun Baru dan semua warga Kuala Langat? Orang Klang apa khabar? Atok doakan kalian always dalam lindungan Allah SWT. Atok? Alhamdulillahlah kerana ada yang bertanya khabar tu. Rindu juga korang kat Atok ya. Atok ngan Wan kau sihat-sihat jer. Maklumlah sihat orang tua.minyak angin lebih mengharumi kami daripada minyak wangi. Atok kalau jumpa mana-mana pasar malam atau pasar tani, gerai yang mula-mula Atok lawati ialah gerai ubat tradisional. Atok belek-belek botol minyak tu. Yang pelik dan yang Atok tak ada atau dah habis, itulah yang Atok beli. Atok rasa di bawah kulit Atok ini lebih banyak minyak urut daripada lemak. Hari-hari, tiap-tiap malam Atok lumurkan minyak, mana tidaknya!

OKlah tu. Cukup itu untuk mukadimmah. Sebelum Atok hidangkan entri terbaru ini, Atok nak tanya korang. Dah baca tak entri Atok sebelum ini? BELUM? Bacalah. Penat Atok ketuk mesin taip ini sampai tengah malam untuk hidangkan cerita sejarah tempat kita. Atok bukan nak glamer. Atok cuma nakkan pahala jer. Itu jer. Korang baca entri Atok, Atok dapat pahala, bukan duit. Pahala Allah beri, bukan duit daripada You-tube atau blogspot. Senang cerita........ korang baca, dapat ilmu, kemudian korang manfaatkan, Atok dapat pahala, walaupun masa itu Atok tengah berehat di alam Barzakh. MUDAHNYA, kan?  Memangpun... Jadi, kalau korang nak tolong Atok senang jer, baca entri dalam blog Atok ini, ambil iktibar dan pengajaran, amalkan yang baik-baik., kecheng,kecheng.... pahala masuk akaun Atok nanti, di samping doa kalian untuk semua muslimin muslimat termasuk Atok. Amiiin.

Hari ini Atok nak sambung penulisan tentang sejarah perkhidmatan pos. Bukan cerita tentang pejabat pos di Selangor, tetapi lebih spesifik. Tentang Setem. Ya SETEM. Apasal pulak Atok nak cerita pasal Setem? Korang jangan marah kalau Atok cakap, Aku punya sukalah! Atok punya blog ke kau punya?
HAHAHAHA....sebijik macam YB Beliau tu kan? Atok main-main jer. Takkanlah Atok nak marah orang yang minat dan setia membaca karya-karya Atok? Where got road? Tapi seriously, ya memang pasal setem. Setem khusus negeri Selangor. Bunyi macam remeh,kan...cuba korang baca...MENARIK! Banyak yang korang tak tahu. BACA YA?

Setem ialah bukti pembayaran yuran perkhidmatan pos yang lazimnya terdiri daripada kepingan kertas berbentuk segi empat kecil yang dilekat pada sampul surat atau poskad. Setem ini menandakan bahawa orang yang mengirim surat atau pakej itu mungkin telah membayar yuran pengiriman terdahulu sama ada dalam jumlah penuh atau ansuran. Setem merupakan kaedah paling laris bagi membayar untuk perkhidmatan pos runcit; alternatifnya termasuk sampul surat pos prabayar dan meter pos. Setem pengeposan julung kali diperkenalkan di United Kingdom pada bulan Mei 1840 sebagai sebahagian rombakan perkhidmatan pos pimpinan Rowland Hill. Oleh itu yuran pos mula dibayar oleh pengirim dan bukannya penerima seperti sebelum itu, namun mengirim secara prabayar bukanlah wajib. Meskipun Penny Black boleh digunakan untuk menghantar mana-mana surat yang beratnya kurang 15 gram dalam United Kingdom, perkhidmatan pos Switzerland masih mengira kadar pos berdasarkan jarak pengiriman.
Kepingan ini kini dicetak pada kertas putih, tetapi ada juga yang dicetak pada kertas berwarna dengan maksud tertentu. Kertas juga menggambarkan masa atau negara mana yang mengeluarkan setem tersebut .Kertas yang dicetak umumnya sudah dibubuh bahan pelekat yang akan menempel dengan mudahnya pada sampul surat apabila terkena air.

SETEM NEGERI SELANGOR

Setem  menampilkan gambar yang melambangkan citra atau jatidiri sesebuah negara (dengan adanya ketua negara atau tokoh terkenal) atau gambar lain sebagai sarana promosi atau peringatan lainnya disertakan tahun cetakan atau harga nominal dengan hiasan seperlunya. 
Pemberian warna berbeza dalam set kepingan kadangkala ada dengan tujuan untuk membedakan jenis fungsi mahupun harga beli.

Mulai 1891 sehingga 1895, setem-setem bemotif harimau melompat dikeluarkan. Kemudian dalam tahun 1895 hingga 1897, siri baru setem berimej kepala harimau atau gajah diterbitkan. Kenapa  imej harimau dan gajah digunakan? Harimau melambangkan kekuasaan manakala gajah pula kekuatan, as simple as that! 
Bank dan pejabat pos menjadi semakin popular dalam kalangan masyarakat. Setem negeri Selangor mula dikeluarkan pada tahun 1891. Sebelum itu, dalam tahun 1881, kerajaan negeri menggunakan setem-setem yang dibeli daripada negeri-negeri Selat untuk urusan pos, hanya dicop perkataan Selangor pada muka depan setem tersebut. Sedikit pun tidak menguntungkan kerajaan negeri kerana harga setem itu dibeli pada harga muka atau face value. Maknanya kalau pada setem itu tertulis nilai seringgit, maka seringgitlah yang kerajaan jual di semua pejabat pos di seluruh negeri Selangor. 

Setem Negeri-Negeri Selat bernilai 2 cents yang dijual di Selangor
Setem Selangor bernilai 2 cents. Motif harimau melompat


Setem bermotif kepala harimau bernilai muka 25 cents

Setem Selangor bermotif gajah. Nilai Muka ( Face value) 1 Dollar
Setem Selangor dengan nilai muka 25 dollar
                                              Koleksi setem Selangor pelbagai denominasi 1891-1899

Apabila, kerajaan FMS atau Negeri-negeri Melayu Bersekutu terbentuk pada tahun 1896, maka mulai tahun 1900, setemnya yang terawal adalah setem-setem negeri yang dicetak di atasnya perkataan Federated Malay States ,contohnya setem negeri Perak dan Negeri Sembilan mula digunakan.Selaras dengan kos yang semakin meningkat,  dalam tahun 1918, perkhidmatan pos FMS telah mengenakan caj baharu, iaitu 2 sen berbanding 1sen sebelumnya. Sehingga tahun 1935, FMS mengeluarkan siri-siri setem dalam 12 denominasi atau nilai. Desain yang sama, iaitu harimau dan gajah terus dikeluarkan dalam pelbagai variasi. Selepas 1935, Tiada lagi setem keluaran FMS, sebaliknya, kembali menggunakan setem negeri masing-masing.


Analisis Pengeluaran Setem Pelbagai Denominasi 1905-1923







Setem FMS tanpa motif, 12 cents




Koleksi Setem FMS pelbagai denominasi 1903-1922


Maka dalam tahun 1935,terbentuklah Malayan Postal Union yang meliputi gabungan Negeri-negeri Selat (Pulau Pinang Melaka, Singapura)dan Negeri-negeri Melayu Bersekutu (Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang) Setem-setem tersebut terus digunakan di negeri-negeri tersebut sehingga 1966 dan di Singapura sehingga 1968.



                                        Koleksi setem MPU pelbagai denominasi 1936-1964

Ketika Perang Dunia Kedua, iaitu Pendudukan Jepun di Malaya dan Singapura sepanjang tahun 1942 sehingga 1945, Setem-setem ini terus digunakan, cuma dicop tangan dengan perkataan "Post of the Military in Malaya". Kemudian setem bercetak "Dai Nippon 2602 Malaya" atau "Japanese post"  dalam tulisan Jepun diterbitkan. Dalam tahun 1943 dan 1944, pihak Jepun telah menerbitkan 10 setem definitif dan 2 set setem commemoratif (setem peringatan) yang ditulis dalam tulisan Jepun dan diedarkan di seluruh Malaya dan Singapura.






Setem Malaya Zaman Jepun. Diterbitan pada tahun 1943 bernilai muka 3 cent.
Digunakan di seluruh Malaya
Setelah kekalahan Jepun dan kembalinya British ke Malaya, British Military Administration telah mencetak setem dengan perkataan B.M.A. MALAYA untuk edaran dan digunakan secara meluas di seluruh Malaya sehinggalah pembentukan Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1948.
Setem BMA Malaya terbitan tahun 1945 pelbagai denominasi bermotif King George VI

Malaysia mula mengeluarkan setem selepas kemerdekaan dari United Kingdom pada 31 Ogos 1957. Setem ini memenangi gelaran Persekutuan Tanah Melayu sehingga 9 Ogos 1963 apabila Sabah, Sarawak dan Singapura bergabung dengan Malaya untuk membentuk Malaysia. Singapura bebas dari Malaysia pada tahun 1965.Semua negeri mengeluarkan setem Malaysia, terutamanya setem definitif dengan reka bentuk yang sama, tetapi dengan nama-nama negeri masing-masing.






Koleksi setem Selangor berwajah Sultan Hishamuddin berlatar belakangkan copra/kelapa


 Koleksi setem Selangor berwajah Sultan Hishamuddin berlatar belakangkan masjid


Koleksi setem Selangor berwajah Sultan Salahuddin berlatar belakangkan harimau


Koleksi setem Selangor berwajah Sultan Salahuddin berlatar belakangkan masjid

Pada tahun 1965 Malaysia mengeluarkan setem definitif yang pertama. Kepingan setem menampilkan orkid untuk nilai rendah Negeri dan burung untuk nilai tinggi Malaysia. Setiap Negeri mempunyai set tersendiri, sama dengan pengecualian nama Negara dan Potret Raja atau puncak Negara yang berkenaan. Lapan nilai tinggi dicetak dalam format potret, memaparkan burung-burung Malaysia, dan mempunyai 'MALAYSIA' dicetak di atasnya sebagai ganti nama Negeri.




 







BACAAN TAMBAHAN

Pada umumnya kepingan ini dicetak oleh percetakan negara.  Dewasa ini, pencetakan dilakukan dengan menggunakan mesin-mesin modern namun secara garis besar tetap mengikuti prinsip-prinsip di bawah ini:

Cetak tinggi (typography)
Cetak dalam (engraving)
Cetak rata (lithography)
Cetak limpah (offset)

Setem itu dicetak dalam format landskap oleh Harrison & Sons di England dalam dua panel 100, 10 x 10, dengan nombor silinder yang muncul di sebelah kanan margin bawah, satu untuk setiap warna, panel sebelah kiri yang bernombor 1A dan kanan pane bernombor 1B. Terdapat dua jenis gam yang digunakan, Gam Arab dan PVA, perbezaannya jelas untuk dilihat, Gum Arab yang berkilat dan PVA pusam. Warna-warna itu tidak dihasilkan oleh kaedah litografi warna standard empat, cyan, kuning, magenta dan hitam, tetapi mempunyai warna khusus seperti yang diperlukan oleh setiap nilai yang dicetak dalam photogravure. Di sebelah kiri margin bawah berisi blok periksa warna, satu untuk setiap warna yang dikelilingi oleh kotak hitam, ini hitam untuk penyesuaian negara silinder hitam. Isu pertama adalah pada kertas bertanduk 'Multiple SPM' bertanduk dan sisir berlubang 14 1/2. Beberapa nilai muncul di kemudian hari dengan watermark mendatar dan kemudian sekali lagi tanpa tanda air.

Nilai yang dikeluarkan ialah 1 sen, 2 sen, 5 sen, 6 sen, 10 sen, 15 sen dan 20 sen. Terdapat pelbagai bukti yang menunjukkan warna individu dan digabungkan dengan bukti warna penuh. Di samping itu, setiap nilai dihasilkan pada kad bukti Harrison dalam warna penuh.

ISU-ISU DALAM PENCETAKAN SETEM

Sejak permulaan, terdapat masalah mencetak isu ini kerana terdapat beberapa warna yang hilang hadir, dalam beberapa kes lebih daripada satu warna, menunjukkan kawalan kualiti yang buruk. Beberapa warna yang hilang kini sangat sukar untuk dijumpai seperti dalam beberapa kes hanya beberapa setem pada lembaran yang terjejas, umumnya 10 atau kurang. Kebanyakan kepelbagaian ini adalah hasil daripada salah satu bekalan warna percetakan yang terganggu semasa jangka cetakan dan dimulakan semula, menyebabkan warna yang hilang pada satu atau lebih tiang

Isu-isu keadaan asal dicetak oleh Bradbury Wilkinson & Sons di United Kingdom, dengan kepingan 200 dalam dua jajaran 100, 10 x 10, untuk nilai 1c, 2c, 5c, 6c, 10c, 15c dan 20c. Proses percetakan adalah litografi.

Bukti pemisahan warna bagi setiap warna individu dicetak untuk setiap nilai, dan warna digabungkan dalam proses yang akhirnya menghasilkan bukti warna penuh. Bukti-bukti ini dihasilkan, pada mulanya, dalam unit-unit kecil, empat atau lebih dan kemudian sebagai helaian penuh. Pencetakan ini berlaku untuk memastikan bahawa semua warna dicetak dengan betul apabila digabungkan dan juga didaftarkan dengan betul. Bukti lembaran yang lebih biasa dapat dikenal pasti dengan mudah dari unit-unit yang lebih kecil kerana ia mempunyai sempadan putih. Setem yang dicetak sebagai helaian mempunyai reka bentuk yang membolehkan 'pendarahan' di antara setiap setem, percetakan di atas perforasi. Setiap nilai mempunyai dua warna hitam yang berasingan, yang pertama digunakan sebagai terperinci untuk rama-rama dan nilai setem, yang biasa untuk semua Negeri. dan yang kedua untuk nama Negeri, potret Raja dan / atau kot Negara, ini menjadi warna 'penyesuaian' untuk setem asas.

Sebagai tambahan kepada setem helaian, dua nilai, 10 sen dan 15 sen, dihasilkan sebagai setem gegelung untuk digunakan dalam mesin layan diri di beberapa lokasi di seluruh Malaysia. Reka bentuk adalah serupa dengan nilai-nilai negeri, tetapi dihasilkan dengan 'Malaysia' sebagai nama negara kerana ia digunakan untuk mana-mana negeri. Gelung-gelang ini dicetak oleh Harrison & Sons dalam photogravure. Dari permulaan, mesin cap gegelung terbukti tidak cekap dengan mendispens nilai-nilai yang betul untuk wang yang ditawarkan, mungkin disebabkan kelembapan yang mempengaruhi setem. Disebabkan masalah ini, mesin-mesin itu dibekalkan dengan segera selepas mereka memulakan tugas mereka. Oleh itu, contoh yang digunakan secara komersial dari kedua-dua nilai adalah terhad. Pada tahun 2006, satu varian gusi telah dikenalpasti. Ia berwarna coklat, dengan kesan 'ribbing' yang jelas. Ini mungkin merupakan percubaan untuk mengatasi beberapa masalah dengan mesin, ribbing yang mungkin membantu untuk mengelakkan keriting setiap setem. Harrison Proof Cards ada untuk kedua-dua nilai dengan setem imperforate dalam warna penuh pada setiap satu.

Cetakan Harrison & Sons Pada tahun 1978, cetakan semula yang tidak diingini untuk beberapa nilai negeri dikeluarkan dicetak dalam fotografur oleh Harrison & Sons, pencetak yang sama yang menghasilkan setem gegelung lebih awal. Sesetengah cetakan ini agak terhad, terutamanya Perlis 10 sen dan Sabah 20 sen nilai, kerana ia digantikan dengan isu baru Bunga dan Haiwan pada tahun yang sama, dan isu baru itu tidak diumumkan oleh pejabat pos. Sekali lagi, setem dicetak dalam helaian 200 dalam dua barisan 100, 10 x 10. Tidak seperti cetakan Bradbury Wilkinson, lembaran ini mempunyai nombor silinder di margin kanan bawah, satu untuk setiap warna dan bernombor 1A untuk anak panah kiri dan 1B untuk yang betul. Setem ini mudah dipisahkan daripada cetakan Bradbury Wilkinson, kerana photogravure menghasilkan tepi dengan 'kabur', disebabkan oleh proses fotografi ketika menghasilkan silinder percetakan. Ini dapat dilihat dengan jelas di tepi perkataan 'Malaysia'. Cetakan Bradbury Wilkinson mempunyai tepi yang jelas, lurus. Terdapat juga perbezaan dalam naungan, tetapi ini tidak boleh dipercayai. Terdapat dua cetakan semula, tidak semua nilai dicetak semula dua kali, dan nilai-nilai baru dihasilkan semasa percetakan kedua. Ia adalah percetakan yang menghasilkan nilai 10 sen yang terhad. Satu-satunya bukti yang telah muncul adalah bukti penuh warna tunggal pada kad persembahan Harrison & Sons, semua nilai yang ada. Adalah dianggap bahawa hanya dua daripada setiap kad ini akan dihasilkan, satu untuk rekod pencetak dan satu untuk Pejabat Pos Malaysia di Malaysia.

Pada 31 Ogos 1982, Malaysia menerbitkan helaian kecil pertama untuk memperingati ulang tahun ke-25nya sebagai negara merdeka. Lembaran ini banyak digunakan pada hari pertama dan hasilnya dijual awal. Ini diperbetulkan dengan memesan cetakan tambahan dari pencetak Austria, Rosenbaum Brothers Vienna, untuk memenuhi permintaan. Beberapa tahun kemudian, perhatikan bahawa cetakan pertama mempunyai bingkai perak di sekitar tepi setem kiri atas setem 10 sen, ini tidak berlaku dengan cetakan semula, yang tidak ada. Akibatnya, disebabkan oleh penggunaan lembaran asal yang tinggi pada penutup hari pertama, lembaran mint dengan bingkai perak adalah lebih kecil daripada yang digunakan, dan digunakan tanpa bingkai perak yang lebih kecil daripada pudina. Bingkai perak sukar dilihat, dan paling baik dilihat dengan memegang lembaran pada sudut ke arah cahaya.

Pada tahun 1986, satu set definitif yang memaparkan hasil pertanian dan setem buah telah dikeluarkan, tujuh nilai rendah bagi setiap Negeri dan lapan nilai sederhana dan tinggi yang bertuliskan 'Malaysia' untuk digunakan di mana-mana Negeri. Isu ini terbukti menjadi yang paling kompleks yang pernah dihasilkan oleh Malaysia, yang berlangsung selama lebih dari 14 tahun, percetakan terakhir dalam format asal yang berlaku pada tahun 2000. Isu ini penting untuk jenis penebalan, gusi dan air. Nilai rendah adalah sama bagi setiap Negeri, kecuali nama negara, puncak kerajaan dan pemerintah, atau puncak negara hanya untuk Negara-negara tanpa pemerintah. Setem itu dicetak dalam lima warna litografi, cyan, kuning, magenta dan hitam dengan kelabu untuk menonjolkan pelbagai bidang dan bayangan kelabu-kelabu untuk panel latar belakang. Mereka dicetak pada kertas fosforus 'Multiple SPM' dengan pola bergelombang, dalam helai 100, 10 hingga 10 dan mempunyai gusi merah jambu dan berlubang 12 hingga 12. Nilai rendah dan sederhana dicetak oleh 'Printers Keselamatan Malaysia' di Petaling Jaya, berhampiran Kuala Lumpur. Empat nilai tinggi dicetak oleh Harrison & Sons di United Kingdom. Nilai rendah mempunyai nombor plat, satu untuk setiap warna yang digunakan untuk percetakan, di sebelah kiri atas, kanan atas, kiri bawah dan kanan bawah setiap helaian, dalam format 1A, 1A 1A dan lain-lain, dengan warna di atas atau di bawah setiap siri nombor plat.

Rujukan:

FMS GOV 1914_13
FMS GOV 1924_18
Ian's Collection_ Logos of Postal Authority of Malaysia
Setem - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas
File:Setem Selangor.png - Wikipedia

Postage stamps and postal history of Malaysia - Wikipedia
en.wikipedia.org › wiki › Postage_stamps_and_postal_history_of_Ma...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dari Sisi Gelap Klang Bandar Diraja ......Bahana Pelacuran

Salam buat semua, peminat  serta pembaca  blog Atok ini. Selamat Hari Raya, maaf zahir dan batin. Kita masih dalam mode Raya, meraikan sauda...