Selasa, 19 Disember 2017

Kisah Sultan dan Tok Batin di Jugra

Assalamualaikum semua. Salam Maulidur Rasul. Syukur kita hadrat Ilahi  kerana dengan limpah rahmat dan hidayahNya kita masih dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki serta diberi nikmat kesihatan,walaupun ada diantara kita diuji dengan sedikit kesakitan atau penyakit.Maklumlah yang dah masuk  5 series ini macam-macam penyakit timbul, dengan kencing manisnya, darah tingginya dan lain-lain, Anggaplah itu semua kifarah atas semua dosa-dosa kita. Semoga kembalinya kita kepadaNya kelak dalam keadaan suci bersih tanpa dosa dan hutang.
Sesungguhnya kita umat Islam ini bersaudara. Siapa juga kita, dari mana punasal keturunan, pangkat, jawatan,semuanya sama di sisi Allah kecuali takwa.  Ingatlah, Allah tidak memandang rupa paras kita tetapi hati nurani kita. Melayu, India, Cina, Arab, Pakistan, Afrika,hatta Orang Asli yang beriman kepada Allah SWT pun merupakan saudara seagama kita.Apa jua kesakitan yang dialami mereka, sepatutnya kita  Umat Melayu di Malaysia ini terasa keperitannya,ibarat cubit peha kiri, peha kanan terasa. Wow, panjang sungguh mukadimmah Atok kali ini.  Hahahaha....layan aje lah ya.
Entri Atok kali ini ada kena mengena dengan hubungan kaum di Malaysia ini, lebih khusus lagi hubungan kita dengan Orang Asli di Malaysia terutamanya di TPG dan Kuala Langat. Sebenarnya Atok terpanggil untuk menulis tentang orang Asli ini setelah ditanya oleh seorang sahabat tentang hubungan Sultan Abdul Samad dengan kaum ini di Jugra dan Pulau Carey. Jadi, bila Atok check-check kat internet, perggh...memang ada cerita menarik yang berlaku dalam istana Baginda ketika itu...Kaji punya kaji, Atuk semakin menghormati kaum ini walaupun dari segi fizikal dan taraf sosio-ekonomi mereka terpinggir. Kalau korang nak tahu apa citernya, duduk diam-diam, jangan tukar channel. Atok nak ke bilik air kejap.tungguuuu....
Begini ceritanya.... Ooops tapi sebelum itu Atok nak refresh pengetahuan korang tentang kaum Asli ini. Korang bacalah dan hadamkan maklumat yang Atok dapat dari internet ini. Jangan risau, maklumat boleh diterima pakai pasal yang  menulisnya penyelidik bertauliah. Ya. Atok dah semak credentials diorang. Memang kerja orang universiti, bukan makanan budak-budak serenti. Cuma kalau korang tak faham apa diorang tulis, itu masalah korang, bukan masalah Atok. Kan Atok dah khabarkan pentingnya English Education...Reda dan redah jer lah.
Jadi dalam penulisan kali ini, Atok pecahkan perbincangan kita kepada 3 bahagian, yang sebenarnya menjurus kepada jawapan yang kawan Atok tanyakan tadi.

A.  Sejarah dan Asal-usul Orang Asli di Malaysia terutamanya di Selangor dan Jugra





Itu penulisan ilmiah tentang mereka. Cuma nak tambah sikit. mereka ini memang orang Asal Semenanjung Tanah Melayu kerana mereka terlebih dahulu menetap atau pun berada disini lebih awal daripada kita, rumpun-rumpun Melayu yang lain seperti Mendailing, Rawa, Acheh, Jawa, Bugis, Banjar dan lain-lainnya yang hidup di merata pelusuk Nusantara ini. Kita dan mereka memang kaum bumiputra atau anak jati Semenanjung Tanah Melayu, bukan migran seperti Cina, India,atau Arab yang ke mari berikutan pejajahan kuasa kolonial dan imperalis Barat. Tidak wujud lagi ketika itu negara bangsa Malaya, atau Indonesia.Yang ada hanyalah Nusantara.




Oh ya, berbanding 3 suku kaum orang Asli , Senoi dan Negrito, suku kaum Melayu Proto ini agak terkemudian berhijrah kerana mereka asalnya dari Sumatera yang mana mereka menyeberangi Selat Melaka kerana tidak mahu memeluk agama Islam yang mula tersebar ke seluruh Nusantara bermula dari Pasai, Perlak, Acheh. Mereka dipanggil Melayu Proto kerana susuk tubuh, raut muka mereka mirip Melayu, dan mereka boeh berbahasa Melayu.

Mereka berpecah kepada 3 kumpulan mengikut 3 orang ketua dan pembesar dan mendarat dan berjumpa di Gunung Temu yang terletak di sempadan Negeri Sembilan dan Pahang. Dari situlah mereka menamakan diri mereka suku kaum Temuan. Dari situ mereka berpecah kepada kumpulan yang lebih kecil dan menetap di bukit-bukit  dan kawasan pedalaman. Mengapa mereka memilih kawasan pedalaman yang jauh dari ketamadunan dan peradaban manusia ketika itu? Banyak sebabnya. Salah satunya kerana mereka selalu diserang dan dibunuh oleh etnik lain seperti Batak dan suku kaum Melayu yang " ganas " seperti Melayu, Rawa, dan Minangkabau yag memiliki kekuatan persenjataan yang lebih baik. Mereka berasa aman dan tenang apabila berada bebas daripada musuh-musuh tradisi mereka walaupun jauh dari manusia lain. Semua ini diceritakan secara lisan oleh datuk nenek moyang mereka.

Di Selangor, kaum Temuan merupakan suku kaum Asli teramai berbanding yang lain.

Kedudukan mereka berselerak di kawasan perbukitan. Memang mereka ini lebih " bertamadun" berbanding orang asli lain. Mereka pernah memiliki kerajaan berpusat di Klang sebelum kewujudan Kesultanan Bugis di Selangor. Baca link di bawah ini:

Ertinya memang berpindah randah budaya orang Asli terutamanya jika berlaku kematian dalam kumpulan mereka ataupunkerana tanah pertanian mereka sudah tidak subur lagi. Tetapi mereka tidaklah berhijrah terlalu jauh kerana hutan masih luas. Mereka akan menetap di kawasan itu dan menanam tananman ruji seperti ubi, padi huma, sekoi, dan durian. Ya. mengikut cerita memang diorang ini 'hantu' durian''. Kalau musim durian, mereka akan menetap di situ sepanjang musim. Sepanjang dua bulan itu, mereka tak makan apa-apa selain durian,durian,durian. Itu durian hutan, kalaulah D24 atau Musang King,dah kaya raya dah diorang ni...















Di Kuala Langat, Kaum Temuan boleh ditemui di petempatan mereka di sekitar mukim Tanjung 12. Bukan mereka sahaja kaum asli di Kuala Langat. Suku kaum asli Mah Meri pun tinggal di persisir pantai di Pulau Carey ,Tanjung Sepat hinggalah ke  Sungai Sepang Kecil di sempadan Selangor - Negeri Sembilan. Kalau suku kaum Temuan "pakar" dalam hal ehwal hutan, suku kaum Mah Meri ini tidak kurang hebat juga. Mereka "ahli" dalam penangkapan hasil laut. Cakap jer lubuk mana, memang diorang tahu. Kebelakangan ini Mah Meri terkenal ke seluruh dunia kerana kemahiran mereka mengukir patung nenek moyang dipentaskan oleh Kementerian Pelancongan. Ribuan pelancong asing pernah tiba di Pusat Budaya Mah Meri di Pulau Carey. Oh ya..untuk pengetahuan korang nama Pulau Carey diberi sebagai penghormatan kepada V. Carey, pengusaha ladang yang memajukan pulau tersebut menjadi ladang pertanian di bawah pengurusan Jugraland dan Carey Island mulai tahun 1901. Sebelum ini Pulau Carey dipanggil Pulau Alang ataupun Telok Gunjeng oleh kaum asli dan penduduk sekitar Jugra dan TPG. Korang tahu tak apa maksud Gunjeng tu?  Apa dia? Tak,tak, Gunjeng bukan perkataan lucah atau menghina. Kalau tak tahu bertanya....jangan gomar memandai-mandai yai! Gunjeng merujuk kepada sejenis paku pakis yang banyak tumbuh di situ....Itu jer.































B. Hubungan  Orang Asli dengan Kaum-kaum Lain

Sebagaimana yang diberitahu tadi hubungan antara kaum ini kurang mesra bahkan hostile. Orang Melayu menganggap orang Asli sebagai golongan kafir dan ganas. Malah mereka menganggap orang Asli mengamalkan ilmu hitam yang boleh memudaratkan kehidupan mereka. Sememangnya orang Asli tidak beragama. Mereka mengamalkan animisme, kepercayaan terhadap semangat hutan dan datuk nenek moyang. Kuasa sihir mereka kuat dan menakutkan. Masyarakat Melayu yang kurang kuat pegangan agama pun mempercayai pantang larang dan kepercayaan yang karut marut sehingga boleh menjejaskan akidah. Kepercayaan terhadap kuasa ghaib di hutan, adanya tangkal pelindung diri, ilmu kebal Dan sebagainya. Orang Melayu tidak berani untuk masuk ke hutan dalam kumpulan kecil, takut akan orang Asli dan sihir mereka. Begitu juga orang Asli. Mereka takut ditangkap, dijual sebagai hamba atau dibunuh jika terserempak dengan kumpulan ' pendekar' Melayu yang menjalankan pemerdagangan manusia untuk dijadikan hamba sahaya buat keluarga bangsawan yang sanggup menawarkan harga yang tinggi. Lelaki dewasa dibunuh, anak lelaki dijadikan hamba di ladang, gadis dijadikan hamba di rumah. Bagi mereka, Melayu memang jahat.Itulah yang diulang-ulang oleh penglipur Lara mereka.
Tetapi tidak semua kaum Asli ini mengalami trauma yang sama. Di sesetengah tempat, interaksi sosial bermula dengan keperluan mendapatkan barangan hutan daripada orang Asli manakala keperluan orang Asli dapat dipenuhkan oleh orang Melayu. Transaksi dilakukan secara barter trade yang menampakkan eksploitasi ke atas kaum Asli yang 'bodoh' dan naif ini.
Sebagai contoh antara keperluan orang Melayu adalah rotan, damar, getah percha, herba perubatan dan pelbagai lagi produk hutan. Keperluan orang Asli pula ialah tembakau, beras, periuk belanga, pakaian, kain sarong, kelambu, pisau, parang, dan peralatan besi yang lain. Perdagangan berat sebelah ini terus berlaku tanpa sungutan. Mereka seolah-olah reda dengan keadaan yang menekan itu kerana itulah satu- satunya cara ke arah ketamadunan. Urusniaga dijalankan oleh pihak orang Asli meletakkan barangan niaga mereka di suatu lokasi yang dipersetujui. Kemudian mereka beredar dari situ meninggalkan barangan mereka until diambil oleh peraih Melayu yang kemudiannya meletakkan barangan tukaran yang dipersetujui untuk diambil kemudiannya oleh puak orang Asli itu. Lama kelamaan hubungan perniagaan ini menjadi pembuka persahabatan anta kedua-dua kaum sehingga ada di antara kaum Asli ini meniru budaya dan adat resam orang Melayu sehingga ada yang memeluk Islam malah mengahwinkan anak mereka dengan pemuda Islam. Apabila mereka memeluk Islam, terasa ukhuwah muslimin kerana Islam tidak membeza-bezakan umatnya walau apapun latar belakang mereka. Biasanya berlaku asimilasi sepenuhnya ke dalam adat dan budaya Melayu.



Kepada orang putih seperi Inggeris, Belanda dan Portugis pula, orang Asli dan orang Melayu sama sahaja, bodoh dan pemalas. Bagi mereka orang Melayu bodoh sombong, bodoh tak boleh diajar, pandai tak boleh diikut. Cepat berpuas hati dengan apa yang ada, mengambil jalan mudah menyelesaikan masalah, tiada wawasan duniawi. Begitu juga orang Asli, bodoh alang, lurus bendul, memiliki sifat negatif orang Melayu tetapi merendah diri yang melampau. Memang Ada kebenaran kata- kata penjajah ini. Orang Asli bagi mereka lebih mudah dipujuk untuk membuat sesuatu pekerjaan selagi tidak ditekan. Tetapi yang buruknya pihak Inggeris banyak menjadikan mereka sebagai kajian medis mahupun anthropology mereka. Mereka juga berkahwin dengan orang Asli untuk melampias nafsu kejantanan mereka. Maka lahirlah golongan  Serani yang beribukan Melayu. Pendedahan kepada bangsa penjajah ini juga menjadi penyebab kematian akibat cacar sebagaimana kaum kaum rimba yang lain sepert Mayan dan Aztec di Amerika Tengah.

Hubungan Orang Asli dengan kaum imigran Cina dan India juga pada mulanya berkaitan bekalan bahan mentah dari hutan, setelah monopoli kaum Melayu dapat dipecahkan. Mungkin juga hubungan ini telah lama berlaku sejak kehadiran pedagang China ke Melaka. Sudah semestinya mereka kesunyian dan mendapatkan ketenangan setelah mengahwini perempuan Melayu yang kafir dan tidak beragama ini. Mana mungkin orang Melayu beragama Islam akah mengahwinkan anak2 perempuan mereka dengan golongan kuffar ini. Maka lahirlah Cina Peranakan dan golongan Chettiar. Orang Cina juga mengeksploitasi kaum rimba ini dengan menjadikan mereka ketagihan Arak sebagai balasan atas tenaga  murah dan kesetiaan kaum yang cintakan kedamaian dan pemalu ini.
Kini mereka masih menjadi ' hamba tebusan' pihak pemaju ( dengan izin dan pakatan bersama ahli politik yang memerintah) yang sewenang- wenangnya merampas tanah adat yang sepatutnya dilindungi undang- undang- kanun tanah negara. Kini mereka tidak lagi duduk diam Dan berlalu sepi. Lawan tetapi lawan walaupun di mahkamah. Mereka juga punya kawan dalam negara dan di luar negara, memberi sokongan moral, bantuan kewangan dan sokongan guaman untuk mereka. Perubahan sikap ini lahir kerana mereka kini generasi merdeka walaupun mereka masih ketinggalan berbanding kaum- kaum lain di Malaysia.


C. Hubungan kaum Asli dengan Keluarga Diraja


Walaupun hubungan kaum  di peringkat akar umbi antara Melayu dan Orang Asli ini agak pesimis dan nominal, tetapi di peringkat pucuk pimpinan tertinggi negeri, hubungan baik dengan lembaga adat kaum Asli ini mesti dipelihara dan dijaga. Hal ini kerana orang Asli juga merupakan rakyat jelata yang harus dilindungi kerana merekalah yang menjadi pengikut yang setia untuk menjaga keutuhan dan perbendaharaan hasil hutan negeri. Kepimpinan Batin diiktiraf dan diberi ganjaran dan keistimewaan. Cara paling berkesan adalah menerusi perkahwinan. Perkahwinan antara keluarga Diraja dan  keluarga Batin  memberi keuntungan kepada kedua-dua dua pihak walaupun mobiliti sosial untuk anak gehara ini agak sukar dalam percaturan takhta Diraja. Mengikut catatan, satu contoh perkahwinan ini berlaku dalam keluarga Diraja Selangor apabila dikatakan bonda Sultan Abdul Samad  bernama  Che Lipah dari keturunan orang Asli.. Bahkan baginda juga dikatakan turut memperisteri Batin Pahang. (sebelum kehadiran Inggeris, jawatan dipegang oleh seorang wanita sebelah ibu). Mungkinkah ini cinta pandang pertama ataupun percaturan politik tidaklah dapat diketahui tujuannya. Wallahualam. Yang pasti kaum Asli Mah Meri di Jugra mendapat keistimewaan akses istana sepanjang pemerintahan baginda. Mereka diberi tanggung jawab menguruskan peralatan pemburuan baginda. Anak- anak baginda juga menggunakan runding cara sebegitu dengan golongan elitis kaum Asli ini dalam menjalankan amanah memerintah negeri.

Kesimpulannya, peranan orang Asli dalam sumbangannya kepada pembangunan negara jangan dan tidak boleh dinafikan. Sejak dahulu lagi mereka membantu pemerintahan sebagai penjaga khazanah hutan negeri,  pengumpul hasil hutan untuk pasaran terbuka, pengamal perubatan herba, penjejak hutan bagi kerja- kerja pembinaan jalan raya dan kereta api, bekerja di ladang walaupun sebagai hamba, menjadi perisik dan penjejak pengganas komunis bagi pihak polis dan tentera ketika zaman darurat dan masa kini. Mereka juga kini berbanding bahu bersama-sama rakyat Malaysia yang lain membantu diri, keluarga Dan negara tercinta mengikut cara mereka tersendiri. Jangan lagi dipanggil mereka Sakai. Bravo sahabatku.  Kini kau dan aku bersatu.

Rujukan:

AMALAN TABU SUKU MAH MERI TANJUNG 
SEPAT, BANTING SELANGOR
(Traditions and Taboos of the Mah Meri Tribe of Tanjung Sepat, Banting, Selangor)
Azyantee Mohd Zawawi
azyanzarra@gmail.com
Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi

Universiti Putra Malaysia

CHITA’ HAE
Culture, Crafts and Customs
of the Hma’ Meri
in Kampung Sungai Bumbon,
Pulau Carey
 editor
REITA RAHIM
2007
CENTER FOR ORANG ASLI CONCERNS
TOMPOQ TOPOH

SUBANG JAYA • MALAYSIA

J. Collins
Malay dialect research in Malysia: The issue of perspective
In: Bijdragen tot de Taal-, Land- en Volkenkunde 145 (1989), no: 2/3, Leiden, 235-264

This PDF-file was downloaded from http://www.kitlv-journals.nl

BARBARA S. NOWAK
Massey University
SINGAN KN÷N MUNTIL
Btsisi’, Blandas, and Malays
Ethnicity and Identity in the Malay Peninsula
Based on Btsisi’ Folklore and Ethnohistory.
Keywords: Btsisi’—ethnic identity—origin myths—slaving—Orang Asli—Peninsular
Malaysia

Asian Folklore Studies, Volume 63, 2004: 303–323


Khamis, 14 Disember 2017

Perubahan Fizikal dan Hidrologi TPG

Assalamualaikum semua. Aku minta maaf kerana dah berbulan tak menulis apa-apa dalam blog ini. Mesti korang rindu pakcik kan,kan,kan. Bukannya apa, merajuk tidak, malas pun bukan. Cuma masa tak mengizinkan. Sorry yer bro-bro dan otai-otai TPG.


Kali ini aku nak ceritakan bagaimana Telok mengalami Transformasi. Apa? Ada Transformer kat Telok? Biar betul! Korang tu biar betul. Ada aku cerita pasal robot atau Najib? Takde kan,kan,kan?Biarlah Najib terjun dengan tranformasi-transformasinya. Aku cerita pasal transformasi Telok. Bagaimana Telok berubah bentuk fizikalnya. Itu jer. Eloklah korang belajar English education sikit. Malukan Telok  jer nanti kalau Mat Salleh tersesat kat Telok tanyakan jalan. Kih3. Eloklah korang baca sikit info yang aku tulis dal entri-entri aku yang terdahulu kat bawah ini. Bagi tuned sikit. Korang ini dah macam kena stoned jer aku tengok. Hahahaha...


Latar belakang Sejarah TPG


Telok wujud sejak zaman sultan Selangor bersemayam di Jugra suatu masa dahulu. Kalau tak silap aku, Telok Panglima Garang ini sudah wujud  sebelum 1850-an lagi . Hal ini disahkan oleh catatan Inggeris pada masa itu. Tapi kedudukan Telok masa itu bukanlah sebagaimana Telok masa sekarang. Telok masa itu memang  dekat anak sungai yang masuk ke Sungai Langat. Untuk lebih tepat lagi sekitar Telok Mengkuang, iaitu tapak asal Taman Datok Hormat.



Di sepanjang sungai itu merupakan hutan nipah Orang dulu-dulu buat rumah atas tebing sungai yang berlumpur, ataupun mungkin di atas tanah darat yang kering tetapi masih hampir dengan sungai. Maklumlah sungai memang nadi utama kehidupan dan pengangkutan masa itu. Makan minum , berak kencing semuanya dalam rumah atas air itu. Lagipun hutan kat Telok dulu hutan tebal…harimau memang banyak berkeliaran. Tak selamat untuk duduk dan tinggal di daratan.
Kemudian, kira-kira tahun 1895. apabila British menjadikan Jugra sebagai pusat pentadbirannya (memang ler pasal Sultan bersemayam kat situ), mereka membina feri pontoon yang ditarik menggunakan kabel dalam air (dengan winch) yang boleh membawa 2 buah kereta pada satu-satu masa. Pada masa itu jalan darat dari Bandar ke Klang melalui Telok Panglima Garang telah dibina. Pengkalan kedua-dua tebing sungai adalah di sekitar Sungai Buaya di Jugra dan Segenting Kg. Bandar di sebelah Telok. Perjalanan mengambil masa 15 minit jer. Biasanya feri itu untuk kegunaan rasmi pihak istana, Sultan, pegawai kerajaan Inggeris dan pengurus estet di sebelah Jugra dan Telok serta Klang.


Pembinaan jalan darat dari Jugra ke Klang juga memberi impak penting kepada kewujudan kampung-kambung sepanjang laluan tersebut. Hutan tebal dan hidupan liar bukan lagi halangan besar kepada peneroka-peneroka awal yang berani ini. Bahkan Inggeris membayar wang ganjaran bagi setiap binatang buas yang ditangkap atau ditembak. Dengan pemberian tanah pertanian oleh Inggeris dan bantuan insentif untuk tanaman, mereka gigih mengerjakan tanah tersebut secara bergotong royong bersama ahli keluarga dan jiran sekampung.


Pembukaan estet-estet  di sepanjang laluan tersebut dan di Pulau Carey juga menjadi pemangkin perkembangan Telok. Di sebelah kiri jalan raya tersebut, kawasan estet dan kampung manakala di sebelah kanannya masih lagi diselubungi Hutan Simpan Kuala Langat Utara sehinggalah ke Klang. Kereta lembu merupakan pengangkutan utama membawa manusia dan barangan di laluan tersebut, menggantikan sampan dan tongkang di sungai. Dengan kehadiran beribu-ribu pekerja asing India dan Cina di estet.


Sebuah sekolah vernakular Melayu  atau Sekolah Melayu yang ditanggung sepenuhnya oleh Inggeris mula dibina dan beroperasi di Telok pada tahun 1900. Telok kini merupakan petempatan penting dan singgahan pegawai-pegawai dan pengurus ladang berbangsa British dari Jugra ke Klang

 
Walaupun tidak terdapat sebarang jambatan dibina merentangi Sungai Langat, perkhidmatan feri disediakan di Segenting ke Kampung Bandar dan ke Pulau Carey atau  Jugra Island pada masa itu.    Justeru, Telok kini bercirikan sebuah pekan dan berfungsi sebagai  hab atau pusat pengumpulan hasil pertanian dan juga keperluan harian penduduk setempat.


Selepas tahun 1901, apabila Pulau Carey mula diteroka, Mr. V.Carey dan pengurus-pengurus estet di situ mula menggunakan perkhidmatan bot dan pontoon bertunda untuk berulang alik antara pulau dan tanah besar. Bagi rakyat biasa dan pekerja estet, mereka masih menggunakan sampan dan sampan penambang untuk menyeberang.Walaupun tidak terdapat sebarang jambatan dibina merentangi Sungai Langat, perkhidmatan feri disediakan di Segenting ke Kampung Bandar dan ke Pulau Carey atau  Jugra Island pada masa itu.    Justeru, Telok kini bercirikan sebuah pekan dan berfungsi sebagai  hab atau pusat pengumpulan hasil pertanian dan juga keperluan harian penduduk setempat. Selepas tahun 1901, apabila Pulau Carey mula diteroka, Mr. V.Carey dan pengurus-pengurus estet di situ mula menggunakan perkhidmatan bot dan pontoon bertunda untuk berulang alik antara pulau dan tanah besar. Bagi rakyat biasa dan pekerja estet, mereka masih menggunakan sampan dan sampan penambang untuk menyeberang.Walaupun tidak terdapat sebarang jambatan dibina merentangi Sungai Langat, perkhidmatan feri disediakan di Segenting ke Kampung Bandar dan ke Pulau Carey atau  Jugra Island pada masa itu.    Justeru, Telok kini bercirikan sebuah pekan dan berfungsi sebagai  hab atau pusat pengumpulan hasil pertanian dan juga keperluan harian penduduk setempat.

Profil Sungai Langat
Mengikut J.M Gullick dalam bukunya, A History of Selangor (1766-1939), bijih timah yang dilombong di Reko, Ulu Langat diangkut melalui sungai Langat untuk dieksport. Namun disebabkan ciri fizikal Sungai Langat yang berliku-liku dan panjang (lebih 50 batu atau 80km), maka pelombong- pelombong berbangsa Amerika telah mengenal pasti satu laluan pintas yang berpotensi untuk memendekkan jarak perjalanan ke laut. Lokasinya dikenalpasti  dengan membina terusan dari Sungai Keluang (sungai kecil yang masuk ke Sungai Langat) hingga ke Sungai Jugra ( juga sungai kecil berpunca dari Bukit Jugra, yang mengalir ke laut). Jarak tersebut dikenal pasti hanyalah sejauh 6 batu sahaja! Sudah pasti mereka tersenyum lebar. Maka pada sekitar petengahan 1850-an, kerja-kerja membina terusan dijalankan.(of courselah, dengan persetujuan sultan).
Tapi tanpa kajian EIA (Environmental Impact Analysis) terlebih dahulu,(oh ya, memey ler tak dibuat....Hahaha), maka usaha yang sepatutnya menguntungkan telah membawa kesan sebaliknya. Air pasang dari laut masuk secara ganasnya menyebabkan banyak hutan di tebing kedua-dua sungai tumbang dan dihanyutkan. Arus deras dan hanyutan pokok-pokok yang tumbang menyukarkan perjalanan tongkang malahan amat merbahaya. Tebing sungai asal runtuh dan saiz sungai semakin melebar. Akhirnya, bijih timah diangkut dengan tongkang sehingga pengkalan berhampiran bandar Temasya (Bandar Langat) dan kemudian diangkut menggunakan kereta lembu melalui jalan darat sejauh 4 batu dan kemudian dipunggah semula ke atas kapal wap yang sedia menunggu di Kuala Jugra.

Begitu juga sebaliknya. Jadi, terusan yang dibina itu akhirnya menjadi cabang kedua Sungai Langat yang lebih pendek dan lebih lurus berbanding Sungai Langat asal yang sememangnya lebar, panjang dan berliku-liku itu. Maka wujudlah Pulau Carey yang kita kenali sekarang.

                                Pulau Carey: Pandangan dari Rumah Api, Bukit Jugra

Metamorfosis Likuan Sungai  Sekitar TPG

Teluk adalah tubuh perairan yang menjorok ke daratan dan dihadkan oleh daratan pada ketiga sisinya. Oleh karena letaknya yang strategik, teluk banyak dimanfaatkan sebagai pelabuhan. Teluk adalah kebalikan dari tanjung, dan biasanya keduanya dapat ditemui pada suatu garis pantai yang sama.
Jika diamati daripada peta-peta TPG terdahulu, memang likuan sungai Langat sekitar TPG hampir terpenggal. Saya rujuk peta lakar tahun1870-an, memang nampak likuan tersebut tidak simetrikal. Ia membesar di likuan masuk (proses hakisan) manakala likuan keluarnya mengecil (proses pemendapan).  Mungkin sebab itu mereka menggunakan sebelah sahaja laluan unuk masuk dan keluar dari Telok.


                                                                      TPG tahun 1910

                                                                 TPG tahun 1918

Proses-proses ini semakin nyata dalam peta topografi TPG tahun 1933. Harus diingat,walaupun likuan ini semakin terpenggal, prosesnya memakan masa panjang sehinggalah pada tahun 1980-an, ianya betul-betul terpenggal dan membentuk tasik ladam (istilah Geografi). Korang tanyalah budak-budak dekolah menengah,pasti diorang boleh terangkan. Tapi jangan pula korang tanya bebudak rempit..apa tahunya? Tasik ladam itu merujuk bahagian air yang terputus daripada laluan sungai manakala hasil kejadian itu maka terbentuklah pulau sungai atau islet. So, keseluruhan Taman Dato Hormat merupakan pulau atau islet yang terbentuk yang mana sebelum ini merupakan sebahagian daripada Pulau Carey. Menarik bukan cerita pakcik ini?
                                     TPG tahun 1933

                                                            TPG  tahun 1950
So, disebabkan Teluk sudah terputus daripada Pulau Carey dan laluan sungai Langat menjadi lurus di bahagian terpenggal itu, maka pihak JPS (Jabatan Parit dan Saliran) membuat keputusan untuk mengeringkan likuan terpenggal di Telok itu untuk ditebusguna sebagai tanah pertanian (menjadi sebahagian daripada Telok Mengkuang). Maka kerja-kerja pengeringan mula dilakukan dengan membina kunci-kunci air dan mengepam keluar sisa-sisa air yang ada sebelum menjadi tempat pembiakan nyamuk. Setelah kering, seluruh islet (Tapak Taman Dato Hormat kini) ditolak dan dibersihkan.Semua pokok nipah dan semarak api ditebang , dicabut dan disondol bulldozer.  Tiada lagi alur sungai, yang tinggal hanyalah parit-parit yang dibina seperti di kawasan kebun-kebun di Telok Mengkuang. Kawasan pertanian baharu ini kemudian diberi hakmilik kepada orang awam, anak-anak Telok yang pernah mencari nafkah di sungai.

                                                          TPG masa kini


Namun, biasalah ...Malaysia boleh. Rasuah ada di mana-mana. Yang tak ada kena mengena dengan Telok pun tumpang sekaki. Setiap pemilik mendapat dua ekar. Cuba abang bayangkan, dapat dua ekar di Telok. Wow! Aku dan adik beradik yang mewarisi kebun abahku di Telok Mengkuang, kira-kira 6km jauh ke dalam dari pekan Telok pun cuma 1.75 ekar jer.



Untung ler diorang...Tapi perangai Melayu baru tetap ikut perangai atuk nenek.. Nak hidup senang jangka pendek jer. Bodoh piang kata orang Utara.Tak sampai sepuluh tahun lepas dapat geran terus jual kat Cina. Yang berakal sikit (tapi masih bebal) buat JV dengan Cina buat rumah. Dapatlah 10:2. Korang mesti tertanya-tanya, apa tu 10:2, kan? Itu sifir pemaju. Lu punya tanah wa bikin rumah Dalam 10 lumah bikin, 2 lu angkat, 8 wa punya sebab wa bikin maa.. 2 ekar boleh dapat 40 lumah.Lu angkat 8, lain wa punya...OK meh? Maka seronoklah si Melayu ini dapat rumah free, seorang sebuah untuk 8 orang adik beradiknya. Maka diorang sainlah perjanjian dengan lawyer yang dilantik sendiri pemaju Cina itu. FOC, tak payah bayar. Selamat ribu-ribu duit nak bayar yuran guaman. Itu fikir mereka. Yang Cina pemaju pun ketawabesar siap berguling-guling lagi kerana dapat untung besar tipu Melayu. Lawyer tadi tersengih sambil kata "20% bos". Macam dalam cerita Tiga Abdul.



Bila projek dah naik, rumah dah siap, towkey panggil diorang adik beradik untk serahkan rumah. Diorang cuma dapat rumah teres setingkat sorang sebiji sedangkan pemaju tadi dah bina berderet-deret rumah teres 2 tingkat dan semi-D. Apabila ada di antara adik- beradik yang protes kenapa tak dapat rumah 2 tingkat atau semi D, maka loyar Cina tu pun bersuara.. "Kita ikut agreement maa... lu dapat 8 lumah, tapi dalam itu agreement tala celita rumah apa. Terdiam 8 beradik tadi. Betul juga. Tak ada klausa kata jenis rumah. Kemudian bangun sorang lagi daripada 8 beradik tadi. "Halo towkey, apa pasal lu bagi rumah kita orang tepi loji Indah Water?"



Sekali lagi loyar towkey bangun. Dalam itu agreement tala cakap mana lu punya location. Lu baca itu agreement before you signed meh? Terkedu semua orang . Terasa diri bangang sebengong-bengongnya. Main sain jer. Baca pun tidak! Kemudian towkey rumah itu kata...Haiya..jangan itu macam maa...tala apa, lu olang don't worry, itu cukai semua wa tanggung.. Besok lu olang boleh angkat kunci, minggu depan masuk lumah balu ....Menyesal tak sudah....

Itulah corat coret kehidupan di Telok time aku membesar di sana. Taman Dato Hormat dah ada banyak fasa dah. Mungkin 20 tahun akan datang Telok berubah wajah. Mungkin kena tukar nama jadi Telok Angeles gamaknya....kih3. Adios,bye bye, sayonara...this is me signing off for now...Wassalam.



Khamis, 7 Disember 2017

Perubahan Fizikal dan Hidrologi Telok Panglima Garang


Assalamualaikum semua. Aku minta maaf kerana dah berbulan tak menulis apa-apa dalam blog ini. Mesti korang rindu pakcik kan,kan,kan. Bukannya apa, merajuk tidak, malas pun bukan. Cuma masa tak mengizinkan. Sorry yer bro-bro dan otai-otai TPG.
 Kali ini aku nak ceritakan bagaimana Telok mengalami Transformasi. Apa? Ada Transformer kat Telok? Biar betul! Korang tu biar betul. Ada aku cerita pasal robot atau Najib? Takde kan,kan,kan?Biarlah Najib terjun dengan tranformasi-transformasinya. Aku cerita pasal transformasi Telok. Bagaimana Telok berubah bentuk fizikalnya. Itu jer. Eloklah korang belajar English education sikit. Malukan Telok  jer nanti kalau Mat Salleh tersesat kat Telok tanyakan jalan. Kih3. Eloklah korang baca sikit info yang aku tulis dal entri-entri aku yang terdahulu kat bawah ini. Bagi tuned sikit. Korang ini dah macam kena stoned jer aku tengok. Hahahaha...

  • Latar belakang Sejarah TPG
     Telok wujud sejak zaman sultan Selangor bersemayam di Jugra suatu masa dahulu. Kalau tak silap aku, Telok Panglima Garang ini sudah wujud  sebelum 1850-an lagi . Hal ini disahkan oleh catatan Inggeris pada masa itu. Tapi kedudukan Telok masa itu bukanlah sebagaimana Telok masa sekarang. Telok masa itu memang  dekat anak sungai yang masuk ke Sungai Langat. Untuk lebih tepat lagi sekitar Telok Mengkuang, iaitu tapak asal Taman Datok Hormat.

      Di sepanjang sungai itu merupakan hutan nipah Orang dulu-dulu buat rumah atas tebing sungai yang berlumpur, ataupun mungkin di atas tanah darat yang kering tetapi masih hampir dengan sungai. Maklumlah sungai memang nadi utama kehidupan dan pengangkutan masa itu. Makan minum , berak kencing semuanya dalam rumah atas air itu. Lagipun hutan kat Telok dulu hutan tebal…harimau memang banyak berkeliaran. Tak selamat untuk duduk dan tinggal di daratan. 

  •  Kemudian, kira-kira tahun 1895. apabila British menjadikan Jugra sebagai pusat pentadbirannya (memang ler pasal Sultan bersemayam kat situ), mereka membina feri pontoon yang ditarik menggunakan kabel dalam air (dengan winch) yang boleh membawa 2 buah kereta pada satu-satu masa. Pada masa itu jalan darat dari Bandar ke Klang melalui Telok Panglima Garang telah dibina. Pengkalan kedua-dua tebing sungai adalah di sekitar Sungai Buaya di Jugra dan Segenting Kg. Bandar di sebelah Telok. Perjalanan mengambil masa 15 minit jer. Biasanya feri itu untuk kegunaan rasmi pihak istana, Sultan, pegawai kerajaan Inggeris dan pengurus estet di sebelah Jugra dan Telok serta Klang.
   Pembinaan jalan darat dari Jugra ke Klang juga memberi impak penting kepada kewujudan kampung-kambung sepanjang laluan tersebut. Hutan tebal dan hidupan liar bukan lagi halangan besar kepada peneroka-peneroka awal yang berani ini. Bahkan Inggeris membayar wang ganjaran bagi setiap binatang buas yang ditangkap atau ditembak. Dengan pemberian tanah pertanian oleh Inggeris dan bantuan insentif untuk tanaman, mereka gigih mengerjakan tanah tersebut secara bergotong royong bersama ahli keluarga dan jiran sekampung.

    Pembukaan estet-estet  di sepanjang laluan tersebut dan di Pulau Carey juga menjadi pemangkin perkembangan Telok. Di sebelah kiri jalan raya tersebut, kawasan estet dan kampung manakala di sebelah kanannya masih lagi diselubungi Hutan Simpan Kuala Langat Utara sehinggalah ke Klang. Kereta lembu merupakan pengangkutan utama membawa manusia dan barangan di laluan tersebut, menggantikan sampan dan tongkang di sungai. Dengan kehadiran beribu-ribu pekerja asing India dan Cina di estet

      Sebuah sekolah vernakular Melayu  atau Sekolah Melayu yang ditanggung sepenuhnya oleh Inggeris mula dibina dan beroperasi di Telok pada tahun 1900. Telok kini merupakan petempatan penting dan singgahan pegawai-pegawai dan pengurus ladang berbangsa British dari Jugra ke Klang
  
    Walaupun tidak terdapat sebarang jambatan dibina merentangi Sungai Langat, perkhidmatan feri disediakan di Segenting ke Kampung Bandar dan ke Pulau Carey atau  Jugra Island pada masa itu.    Justeru, Telok kini bercirikan sebuah pekan dan berfungsi sebagai  hab atau pusat pengumpulan hasil pertanian dan juga keperluan harian penduduk setempat.

      Selepas tahun 1901, apabila Pulau Carey mula diteroka, Mr. V.Carey dan pengurus-pengurus estet di situ mula menggunakan perkhidmatan bot dan pontoon bertunda untuk berulang alik antara pulau dan tanah besar. Bagi rakyat biasa dan pekerja estet, mereka masih menggunakan sampan dan sampan penambang untuk menyeberang.Walaupun tidak terdapat sebarang jambatan dibina merentangi Sungai Langat, perkhidmatan feri disediakan di Segenting ke Kampung Bandar dan ke Pulau Carey atau  Jugra Island pada masa itu.    Justeru, Telok kini bercirikan sebuah pekan dan berfungsi sebagai  hab atau pusat pengumpulan hasil pertanian dan juga keperluan harian penduduk setempat. Selepas tahun 1901, apabila Pulau Carey mula diteroka, Mr. V.Carey dan pengurus-pengurus estet di situ mula menggunakan perkhidmatan bot dan pontoon bertunda untuk berulang alik antara pulau dan tanah besar. Bagi rakyat biasa dan pekerja estet, mereka masih menggunakan sampan dan sampan penambang untuk menyeberang.Walaupun tidak terdapat sebarang jambatan dibina merentangi Sungai Langat, perkhidmatan feri disediakan di Segenting ke Kampung Bandar dan ke Pulau Carey atau  Jugra Island pada masa itu.    Justeru, Telok kini bercirikan sebuah pekan dan berfungsi sebagai  hab atau pusat pengumpulan hasil pertanian dan juga keperluan harian penduduk setempat














Profil Sungai Langat

Mengikut J.M Gullick dalam bukunya, A History of Selangor (1766-1939), bijih timah yang dilombong di Reko, Ulu Langat diangkut melalui sungai Langat untuk dieksport. Namun disebabkan ciri fizikal Sungai Langat yang berliku-liku dan panjang (lebih 50 batu atau 80km), maka pelombong- pelombong berbangsa Amerika telah mengenal pasti satu laluan pintas yang berpotensi untuk memendekkan jarak perjalanan ke laut. Lokasinya dikenalpasti  dengan membina terusan dari Sungai Keluang (sungai kecil yang masuk ke Sungai Langat) hingga ke Sungai Jugra ( juga sungai kecil berpunca dari Bukit Jugra, yang mengalir ke laut). Jarak tersebut dikenal pasti hanyalah sejauh 6 batu sahaja! Sudah pasti mereka tersenyum lebar. Maka pada sekitar petengahan 1850-an, kerja-kerja membina terusan dijalankan.(of courselah, dengan persetujuan sultan).

 

Tapi tanpa kajian EIA (Environmental Impact Analysis) terlebih dahulu,(oh ya, memey ler tak dibuat....Hahaha), maka usaha yang sepatutnya menguntungkan telah membawa kesan sebaliknya. Air pasang dari laut masuk secara ganasnya menyebabkan banyak hutan di tebing kedua-dua sungai tumbang dan dihanyutkan. Arus deras dan hanyutan pokok-pokok yang tumbang menyukarkan perjalanan tongkang malahan amat merbahaya. Tebing sungai asal runtuh dan saiz sungai semakin melebar. Akhirnya, bijih timah diangkut dengan tongkang sehingga pengkalan berhampiran bandar Temasya (Bandar Langat) dan kemudian diangkut menggunakan kereta lembu melalui jalan darat sejauh 4 batu dan kemudian dipunggah semula ke atas kapal wap yang sedia menunggu di Kuala Jugra. 

Begitu juga sebaliknya. Jadi, terusan yang dibina itu akhirnya menjadi cabang kedua Sungai Langat yang lebih pendek dan lebih lurus berbanding Sungai Langat asal yang sememangnya lebar, panjang dan berliku-liku itu. Maka wujudlah Pulau Carey yang kita kenali sekarang.
Pulau Carey: Pandangan dari Rumah Api, Bukit Jugra


Metamorfosis Likuan Sungai  Sekitar TPG 

Teluk adalah tubuh perairan yang menjorok ke daratan dan dihadkan oleh daratan pada ketiga sisinya. Oleh karena letaknya yang strategik, teluk banyak dimanfaatkan sebagai pelabuhan. Teluk adalah kebalikan dari tanjung, dan biasanya keduanya dapat ditemui pada suatu garis pantai yang sama.

Jika diamati daripada peta-peta TPG terdahulu, memang likuan sungai Langat sekitar TPG hampir terpenggal. Saya rujuk peta lakar tahun1870-an, memang nampak likuan tersebut tidak simetrikal. Ia membesar di likuan masuk (proses hakisan) manakala likuan keluarnya mengecil (proses pemendapan).  Mungkin sebab itu mereka menggunakan sebelah sahaja laluan unuk masuk dan keluar dari Telok.

TPG tahun 1910

i
TPG tahun 1918



Proses-proses ini semakin nyata dalam peta topografi TPG tahun 1933. Harus diingat,walaupun likuan ini semakin terpenggal, prosesnya memakan masa panjang sehinggalah pada tahun 1980-an, ianya betul-betul terpenggal dan membentuk tasik ladam (istilah Geografi). Korang tanyalah budak-budak dekolah menengah,pasti diorang boleh terangkan. Tapi jangan pula korang tanya bebudak rempit..apa tahunya? Tasik ladam itu merujuk bahagian air yang terputus daripada laluan sungai manakala hasil kejadian itu maka terbentuklah pulau sungai atau islet. So, keseluruhan Taman Dato Hormat merupakan pulau atau islet yang terbentuk yang mana sebelum ini merupakan sebahagian daripada Pulau Carey. Menarik bukan cerita pakcik ini?


TPG tahun 1933
TPG tahun 1950


     So, disebabkan Teluk sudah terputus daripada Pulau Carey dan laluan sungai Langat menjadi lurus di bahagian terpenggal itu, maka pihak JPS (Jabatan Parit dan Saliran) membuat keputusan untuk mengeringkan likuan terpenggal di Telok itu untuk ditebusguna sebagai tanah pertanian (menjadi sebahagian daripada Telok Mengkuang). Maka kerja-kerja pengeringan mula dilakukan dengan membina kunci-kunci air dan mengepam keluar sisa-sisa air yang ada sebelum menjadi tempat pembiakan nyamuk. Setelah kering, seluruh islet (Tapak Taman Dato Hormat kini) ditolak dan dibersihkan.Semua pokok nipah dan semarak api ditebang , dicabut dan disondol bulldozer.  Tiada lagi alur sungai, yang tinggal hanyalah parit-parit yang dibina seperti di kawasan kebun-kebun di Telok Mengkuang. Kawasan pertanian baharu ini kemudian diberi hakmilik kepada orang awam, anak-anak Telok yang pernah mencari nafkah di sunga
Peta TPG masa kini
Namun, biasalah ...Malaysia boleh. Rasuah ada di mana-mana. Yang tak ada kena mengena dengan Telok pun tumpang sekaki. Setiap pemilik mendapat dua ekar. Cuba abang bayangkan, dapat dua ekar di Telok. Wow! Aku dan adik beradik yang mewarisi kebun abahku di Telok Mengkuang, kira-kira 6km jauh ke dalam dari pekan Telok pun cuma 1.75 ekar jer.
 Untung ler diorang...Tapi perangai Melayu baru tetap ikut perangai atuk nenek.. Nak hidup senang jangka pendek jer. Bodoh piang kata orang Utara.Tak sampai sepuluh tahun lepas dapat geran terus jual kat Cina. Yang berakal sikit (tapi masih bebal) buat JV dengan Cina buat rumah. Dapatlah 10:2. Korang mesti tertanya-tanya, apa tu 10:2, kan? Itu sifir pemaju. Lu punya tanah wa bikin rumah Dalam 10 lumah bikin, 2 lu angkat, 8 wa punya sebab wa bikin maa.. 2 ekar boleh dapat 40 lumah.Lu angkat 8, lain wa punya...OK meh? Maka seronoklah si Melayu ini dapat rumah free, seorang sebuah untuk 8 orang adik beradiknya. Maka diorang sainlah perjanjian dengan lawyer yang dilantik sendiri pemaju Cina itu. FOC, tak payah bayar. Selamat ribu-ribu duit nak bayar yuran guaman. Itu fikir mereka. Yang Cina pemaju pun ketawabesar siap berguling-guling lagi kerana dapat untung besar tipu Melayu. Lawyer tadi tersengih sambil kata "20% bos". Macam dalam cerita Tiga Abdul.
 Bila projek dah naik, rumah dah siap, towkey panggil diorang adik beradik untk serahkan rumah. Diorang cuma dapat rumah teres setingkat sorang sebiji sedangkan pemaju tadi dah bina berderet-deret rumah teres 2 tingkat dan semi-D. Apabila ada di antara adik- beradik yang protes kenapa tak dapat rumah 2 tingkat atau semi D, maka loyar Cina tu pun bersuara.. "Kita ikut agreement maa... lu dapat 8 lumah, tapi dalam itu agreement tala celita rumah apa. Terdiam 8 beradik tadi. Betul juga. Tak ada klausa kata jenis rumah. Kemudian bangun sorang lagi daripada 8 beradik tadi. "Halo towkey, apa pasal lu bagi rumah kita orang tepi loji Indah Water?"
 Sekali lagi loyar towkey bangun. Dalam itu agreement tala cakap mana lu punya location. Lu baca itu agreement before you signed meh? Terkedu semua orang . Terasa diri bangang sebengong-bengongnya. Main sain jer. Baca pun tidak! Kemudian towkey rumah itu kata...Haiya..jangan itu macam maa...tala apa, lu olang don't worry, itu cukai semua wa tanggung.. Besok lu olang boleh angkat kunci, minggu depan masuk lumah balu ....
Menyesal tak sudah....

Itulah corat coret kehidupan di Telok time aku membesar di sana. Taman Dato Hormat dah ada banyak fasa dah. Mungkin 20 tahun akan datang Telok berubah wajah. Mungkin kena tukar nama jadi Telok Angeles gamaknya....kih3. Adios,bye bye, sayonara...this is me signing off for now...Wassalam
.









Kisah Sultan dan Tok Batin di Jugra

Assalamualaikum semua. Salam Maulidur Rasul. Syukur kita hadrat Ilahi  kerana dengan limpah rahmat dan hidayahNya kita masih dipanjangkan ...