Sabtu, 15 Jun 2024

Sejarah Balai Bomba Klang

Salam buat semua. Apa khabar? Semoga kita semua dalam lindungan rahmat Allah SWT. Esok lusa merupakan Hari Raya Aidil Adha atau lebih dikenali ramai sebagai Hari Raya Haji. Atok dan Wan seronok bebenor kerana anak cucu akan balik ke rumah kami merayakan hari kebesaran ini bersama-sama.  Walaupun hari raya ini tidaklah semeriah Raya Aildil Fitri, tetapi pengajaran dan pengorbanan para rasul serta ibu bapa kita seharusnya dikenang. Mereka sedaya upaya mendidik kita berpegang teguh dengan keimanan yang sebenar-benarnya, iaitu tauhid kepada Allah yang Maha Esa.

A.  PENGENALAN

Bomba ialah perkataan Melayu yang berasal daripada bahasa Portugis bombeiros yang bermaksud 'pemadam kebakaran'. Perkhidmatan Bomba Malaysia bermula pada tahun 1883 dengan penubuhan Bomba sukarela Negeri Selangor yang diketuai oleh H.F.Bellamy bersama 15 anggota. Pasukan ini yang diletakkan di bawah Lembaga Kebersihan telah menjadi Pasukan Bomba Dan Penyelamat Tetap pada tahun 1895. Perkhidmatan Terus berkembang di setiap negeri dan diletakkan dibwah Majlis Perbandaran atau Lembaga Luar Bandar. Pada tahun 1946, iaitu selepas perang Dunia Kedua, pasukan 'Malayan Union Services' (MUS) telah dibentuk, dengan Flight Lt.W.J Gerumandi sebagai 'Director of Malayan Union Fire Services'.  MUS beribu pejabat di Kuala Lumpur.

Melalui perjanjian Persekutuan Tanah Melayu, Perkhidmatan Bomba diserahkan kembali kepada kerajaan-kerajaan negeri dibawah pentadbiran Lembaga Bandaran dan Lembaga Luar Bandar mengikut negeri masing-masing. Untuk menyelaraskan perkhidmatan Bomba ditubuhkan dibawah Kementerian Pembangunan dan Kerajaan Tempatan.

Perkhidmatan Bomba Malaysia disatukan sebagai sebuah jabatan diperingkat persekutuan dan penyatuan Bomba dan Penyelamat di negeri-negeri Persekutuan pada 1hb Januari 1976. Penyatuan ini meletakkan Perkhidmatan Bomba Malaysia dibawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Ini diikuti oleh perkhidmatan Bomba Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Melaka pada 1hb Januari 1977

Pada 8 Januari 1997, nama jabatan sekali lagi mengalami perubahan apabila Jemaah Menteri telah bersetuju mengubah nama Jabatan Perkhidmatan Bomba Malaysia kepada Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia. Satu majlis pengumuman dan pelancaran telah dibuat di Genting Highlands pada 21 Februari 1997 oleh YAB Dato‟ Seri Dr. Mahathir bin Mohamad, Perdana Menteri Malaysia pada masa itu.

B.  SEJARAH PERKHIDMATAN BOMBA DAN PENYELAMAT SELANGOR

Pasukan polis telah ditubuhkan di negeri Selangor pada tahun 1875. Pasukan ini juga berperanan sebagai pasukan pemadam kebakaran. Ini dibuktikan melalui dokumen arahan residen Selangor bertarikh 18 Disember 1875 yang mengandungi “Arahan Jika Berlaku Kebakaran (Instruction in Case of Fire)”. Kesinambungan daripada arahan tersebut, satu peraturan (Fire Regulations) telah digubal pada 25 Ogos 1881 oleh H.B.Doughlas,  Residen Selangor ketika itu. Peraturan ini menggariskan 15 perkara, antaranya ialah kaedah amaran jika berlaku kebakaran iaitu dengan membunyikan loceng secara berterusan dari empat lokasi berbeza iaitu pejabat residen, berek polis, pejabat awam dan balai polis bandar. Pasukan ini dibekalkan dengan sebuah pam angkut yang dipasang pada kereta sorong sehingga tahun 1888. Selepas itu pam yang digunakan oleh pasukan ini dipasang pada kereta kuda

Pada tahun 1895 pula pasukan bomba (sukarela) di Selangor (Kuala Lumpur) telah menempa sejarah dengan menjadi pasukan bomba tetap (bergaji) yang pertama di Malaya. Pada ketika itu, kebanyakan pasukan bomba ditadbir di bawah kuasa Kerajaan Tempatan, hanya Negeri-negeri Melayu Tak Bersekutu sahaja meletakkan pasukan bomba di bawah kuasa Lembaga Kebersihan.

Majlis Perbandaran merancang dan menyediakan peralatan dan keanggotaan pasukan bomba. Lembaga Luar Bandar hanya merancang dan menyediakan peralatan sahaja manakala kakitangan diambil dari pasukan polis. Pada tahun itu juga, penggunaan pam bomba yang ditarik dengan menggunakan jentera bomba diperkenalkan buat pertama kalinya di Malaya.

Mesyuarat tahunan anggota Bomba Selangor telah diadakan di Kuala Lumpur dalam tahun 1914, dengan diketuai oleh Ketua Pegawai R. Charter. Ketua Pegawai  mengucapkan tahniah kepada ahli di atas pencapaian mereka. Beliau memuji kerja briged itu, berkata ia mencerminkan penghargaan yang besar kepada organisasi dan ahlinya.

Ketua Pegawai kemudiannya berkongsi beberapa berita menarik. Kerajaan telah berjanji untuk membina balai bomba baru di Kuala Lumpur, yang akan dibina di tapak yang kini diduduki oleh Balai Polis Sentral di Jalan Sultan. Balai baharu itu dijangka siap menjelang 1914. Selain itu, balai bomba baharu juga telah dirancang untuk Klang dalam masa terdekat, dan beberapa pili bomba akan dipasang di seluruh kampung Setapak.

Ketua Pegawai juga menyebut bahawa briged berhasrat untuk memasang gelendong hos di daerah sekitar, membolehkan polis bertindak cepat terhadap kebakaran dengan sekurang-kurangnya dua hos panjang. Ini akan membolehkan mereka memadamkan kebakaran dengan lebih cepat. Setiausaha, En. W.D. Mavor, pula mencadangkan agar peta yang bersaiz sesuai boleh dihasilkan yang menunjukkan lokasi pili air Kuala Lumpur.

Dalam tahun 1924, Bomba Selangor telah menganjurkan hari sukan mereka di Balai Bomba Kuala Lumpur. Acara itu menjanjikan pertandingan yang menarik, dengan pelbagai cabaran disediakan untuk menguji kemahiran dan kebolehan anggota bomba. Pertandingan itu akan merangkumi gerudi enjin pada jentera Merryweather, penggantian hos pecah, jaring lompat, gerudi menara air, panjat tali, gerudi enjin empat orang dan gerudi enjin Dennis dua orang. Residen British  hadir pada majlis itu. Selain pertandingan, acara itu juga akan menampilkan beberapa anugerah khas. Hadiah $25 akan diberikan kepada anggota bomba yang paling ‘bija’k dalam perarakan, dan dua anggota bomba akan diiktiraf atas perkhidmatan mereka yang lama. Encik R. A. Laing  menerima bar perkhidmatan 15 tahun kepada pingat perkhidmatan panjang Persatuan Bomba Kebangsaannya, dan Encik C. F. Seimund akan menerima pingat perkhidmatan panjang.

C.  SEJARAH PEMBANGUNAN BALAI BOMBA DAERAH KLANG

Bangunan Balai Bomba Klang suatu masa dahulu

Bangunan Balai Bomba Klang  dibina pada tahun 1891 terutamanya untuk melindungi Klang Bandar Diraja daripada kebakaran. Rekabentuk bangunan ini yang bercirikan gaya zaman ‘victoria’  yang cantik ini masih dikekalkan hingga hari ini. Bangunan ini menghadap jambatan dan terletak di persimpangan antara dua jalan iaitu Jalan Tengku Diaudin dan Jalan Tengku Kelana, menghadap ke jambatan.  Lokasnyai terletak di Jalan Gedung Raja Abdullah, Klang.  Balai bomba ini merupakan satu-satunya balai bomba bagi daerah Klang sehinggalah pada tahun 1958 apabila sebuah lagi balai bomba baharu dibina di Jalan Watson, Pelabuhan Swettenham.

Pembinaan Garaj jentera bomba dengan kos $300.00 dalam tahun 1891

Senarai pendek penender untuk pembinaan garaj bomba tersebut

1/2 Senarai nama anggota bomba perintis di Balai Bomba Klang dalam tahun 1892


2/2 Senarai nama anggota bomba perintis di Balai Bomba Klang dalam tahun 1892

Permohonan untuk mendapatkan hos bomba oleh Balai Bomba Klang dalam tahun 1892
Kedudukan Balai Bomba Klang/BBP Kota Raja dalam peta kini

Balai bomba ini pernah diletakkan di bawah pengawasan dan jagaan Jabatan Polis Daerah sejak pembinaannya sehinggalah pada tahun 1950-an. Bangunan ini digunakan oleh Jabatan Polis sebagai stor penyimpanan peluru dan Pejabat Polis Trafik Klang. Pada zaman pendudukan Jepun, balai ini berfungsi dan berperanan sebagai membunyikan siren amaran kepada penduduk Klang apabila adanya serangan dari askar Jepun. Bahagian belakang bangunan ini adalah rumah kediaman atau kuarters anggota.

Pada tahun 1950, bangunan ini diserahkan kepada bomba di bawah pentadbiran "Town Council" (Majlis Perbandaran). Pada masa itu, terdapat 7 orang sahaja yang bertugas:

  • - 1 orang sub officer (Penolong Pegawai)
  • - 1 orang leading fireman (Pemimpin Ahli Bomba)
  • - 5 orang fireman (Ahli Bomba)


Pada tahun 1963 berlaku rombakan penyatuan pentadbiran Balai Bomba seluruh negeri Selangor. Balai ini telah dijadikan Ibu Pejabat Jabatan Bomba Negeri Selangor. Pada tahun 1967 pentadbiran Balai Bomba ini diserahkan kepada kerajaan negeri, namun pada tahun 1978 diletakkan di bawah kerajaan persekutuan  Pada masa kini, bangunan ini masih berfungsi sebagai balai bomba. Walaupun bangunan ini telah diubahsuai sepanjang tahun untuk menampung kegunaan moden, struktur utama dan rekabentuk senibinanya masih diselenggara dengan baik dan dijaga dalam keadaan baik seperti seratus tahun sebelumnya.

D.  PERALATAN DAN PAKAIAN BOMBA SELANGOR

Jentera paling awal yang digunakan adalah jenis jentera penarik, beberapa orang anggota ditugaskan untuk menarik jentera. Tak lama selepas itu, sebelum tahun 1916 lagi, jentera bomba bermotor telah digunakan di Balai Bomba Klang. 

Tambahan terbaru kepada armada ini ialah enjin terkini jenis Merryweather Hatfield. Enjin ini dikuasakan oleh motor petrol empat silinder, yang boleh mencapai kelajuan lebih 30 batu sejam pada tahap. Pam bomba, yang merupakan jenis salingan "Hatfield" tong tiga kali ganda, boleh menghantar 300 gelen seminit. Mesin ini juga dilengkapi dengan tangga sambungan 35 kaki, semua gear yang diperlukan, dan 600 kaki hos penghantaran kanvas tambahan yang dibuat oleh Dub-Sub London. Lampu kepala asetilena juga dipasang. Keupayaan enjin untuk hidup serta-merta adalah pertimbangan penting apabila menangani kebakaran, dan ia dijangka menjadi tambahan berharga kepada peralatan bomba Klang.

Dalam tahun 1932, Penolong Pesuruhjaya Polis memaklumkan kepada Lembaga Sanitari Klang mengenai kos menukar tayar ‘mati’ pada  jentera bomba Klang kepada pneumatik. Lembaga Pengarah bersetuju untuk melaksanakan penukaran, yang dianggarkan bernilai sekitar $875, sementara menunggu ketersediaan dana. 

Pengerusi merujuk kepada mesyuarat sebelumnya pada 13 Julai 1932, di mana Lembaga telah memutuskan untuk memansuhkan elaun bulanan $25 yang diberikan kepada Penolong Pesuruhjaya Polis untuk menyelia pasukan bomba Klang. Residen telah meminta Lembaga untuk mempertimbangkan semula keputusan ini, dengan alasan bahawa kerja yang berkaitan dengan Bomba adalah di luar tugas biasa Penolong Pesuruhjaya. Selepas perbincangan, Lembaga bersetuju bahawa Penolong Pesuruhjaya Polis perlu dibayar elaun tidak melebihi $25 sebulan, seperti yang ditentukan oleh Residen, untuk kerjanya yang berkaitan dengan pasukan bomba.

Sekali lagi, dalam tahun 1936, Lembaga Kebersihan Klang meminta belanjawan tambahan sebanyak $220 untuk Majlis Persekutuan kerana keperluan peralatan baru untuk Bomba Klang. Pasukan Bomba memerlukan hos sedutan lingkaran luar berperisai baharu dan dua rantai penghantaran. Sebabnya ialah hos sedutan semasa pecah semasa latihan kebakaran, yang membawa kepada pembaikan oleh kilang kerajaan di Kuala Lumpur. Walaupun hos telah dibaiki, jangka hayatnya tidak menentu kerana kelemahan pendawaian dalaman.

Kemudian, dalam tahun 1939, Lembaga Kebersihan Klang mengadakan mesyuarat bulanannya di Pejabat Daerah. Pengerusi, Encik J. S. W. Reid memaklumkan Lembaga Pengarah bahawa Residen British telah menerima kadar taksiran yang disyorkan untuk tahun 1940. Lembaga juga membincangkan jam Jubli yang dipasang di hadapan balai Bomba. Jam itu didapati rosak sebelum ia digerakkan, tetapi roda gear yang rosak telah diganti dan jam itu telah berfungsi sejak 10 Oktober lalu.

Dalam tahun 1941, Lembaga Sanitari Klang mengadakan mesyuarat, di mana mereka membincangkan penganjuran perkhidmatan pertahanan pasif di kawasan Klang dan Port Swettenham. Residen telah melantik Encik F. W. Douglas sebagai Pengarah Pertahanan Pasif, dan A.R.P. Jawatankuasa Lembaga akan bertindak sebagai badan penasihat kepada Pengarah dan Residen. Encik Reid menyebut bahawa . Jawatankuasa A.R.P telah mengadakan empat mesyuarat sejak mesyuarat terakhir Lembaga.

Pegawai Kesihatan melaporkan bahawa lima kelas pengajaran pertolongan cemas telah dimulakan di Klang, dengan 150 sukarelawan hadir. O.S.P.C. Coast melaporkan bahawa dia telah mula melatih 26 sukarelawan Cina dalam latihan kebakaran. Pengerusi juga membincangkan pelantikan Jurutera Elektrik, Klang, sebagai Penguasa Bomba Klang, kerana Residen bimbang bahawa O.S.P.C. Pantai mungkin terlibat di tempat lain semasa kecemasan.

Dalam tahun 1960, Majlis Perbandaran Klang telah menerima lebih 1,000 permohonan untuk menyertai Pasukan Bomba Klang, sebagai respons kepada iklan untuk mengisi dua kekosongan. Hal Ini dilaporkan merupakan jumlah terbesar permohonan yang pernah diterima oleh majlis. Sebuah jawatankuasa telah ditubuhkan untuk memilih calon, tetapi ia akan menjadi satu tugas yang mencabar. Ramai daripada pemohon mempunyai kelayakan pendidikan Tingkatan II dan Tingkatan III, menunjukkan bahawa mereka cukup lengkap untuk memikul tanggungjawab sebagai anggota bomba.

Dalam tahun 1966, Sultan Selangor, berpakaian kapten kumpulan kehormat dalam Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), melawat balai bomba pusat Selangor di Klang.  Beliau menghadiri demonstrasi dan menganugerahkan sijil kepada enam anggota bomba kadet yang cemerlang. Dalam lawatan tersebut, baginda telah dikurniakan sebilah kapak bomba kecil oleh Pegawai Bomba Negeri, Inche Abu Bakar bin Ahmad. Sebelum ini, Baginda Sultan telah melawat Balai Polis Klang selama sejam, di mana baginda juga dhadiahkan cenderahati.

Pada tahun 1972, sebuah kompleks perumahan baharu untuk bomba dan pasukan keselamatan Lembaga Pelabuhan Klang akan dibina di atas tanah seluas 5 ekar di Pelabuhan Klang, Selangor. Kompleks ini akan terdiri daripada 10 blok kuarters kerajaan Kelas G (20 unit setiap satu) dan 2 blok kuarters Kelas D/E (8 unit setiap satu). Sebuah surau juga akan dibina untuk penduduk. Selain itu, pasukan bomba berpusat akan ditempatkan di kompleks tersebut. Projek itu adalah sebahagian daripada Rancangan Malaysia Kedua dan telah diperuntukkan $6 juta. Kos pembinaan dianggarkan $1,689,561 untuk kuarters Kelas G dan $986,337 untuk kuarters Kelas D/E dan surau. Ketika itu, Kerja-kerja sedang dijalankan dan projek itu dijangka siap menjelang Jula tahun tersebuti.

Iklan untuk penyelia bomba dalam tahun 1954

Dalam tahun 1966, Sultan Selangor, berpakaian kapten kumpulan kehormat dalam Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), melawat balai bomba pusat Selangor di Klang. 

E.  KRONOLOGI PERISTIWA PENTING BERKAITAN BOMBA DAN PENYELAMAT DAERAH KLANG

  • Satu kebakaran dahsyat berlaku di Port Swettenham awal hari Isnin, 9 April 1915 mengakibatkan enam rumah kedai musnah sepenuhnya. Bangunan-bangunan itu masih baru dan diperbuat daripada bata, termasuk kedai chandu, kedai arak, dan lain-lain. Kebakaran dikesan kira-kira jam 8 pagi, dan polis telah dimaklumkan dengan segera. Penggera dihantar kepada Bomba Klang, yang bertindak balas pantas dengan enjin bomba motor baharu mereka, tiba di tempat kejadian dalam masa 15 minit. Walau bagaimanapun, usaha mereka terhalang oleh kekurangan air, dan akibatnya, rumah-rumah dan kandungannya ditinggalkan. Sebahagian besarnya musnah, dengan hanya tinggal dinding. Nasib baik, kerugian dilindungi oleh insurans.
  • Dalam tahun 1916, nampaknya terdapat kebakaran yang ketara di Klang dan Bomba Selangor memainkan peranan penting dalam memadamkannya. Menurut laporan itu, jumlah kerugian dianggarkan sekitar $158,000. Kebakaran yang berlaku di kedai makan Tamil di jalan utama Klang, bertentangan dengan stesen kereta api, kemudiannya merebak ke 9 rumah kedai, memusnahkan kesemuanya. Kebakaran itu bermula terlalu awal pagi untuk bekalan air pekan itu dihidupkan. Kebakaran itu menjejaskan beberapa rumah, termasuk satu milik Encik Chow Kit, dan enam lagi milik Encik Lok Yew, yang merupakan seorang tokoh terkenal dengan penghormatan C.M.G. ( Companion of the Order of St. Michael dan St. George), sebuah pingat kesatria British.

  • Dalam tahun depannya (1917), satu kebakaran berlaku pada Sabtu kira-kira jam 9.30 malam di Estet Jalan Acob, khususnya di stor tempat menyimpan getah salai. Kebakaran berlaku secara tidak sengaja dan tidak disengajakan. Inspektor Polis Encik Donovan, yang ditempatkan di Klang, bergegas ke tempat kejadian dan bekerjasama dengan Bomba untuk memadamkan kebakaran dalam tempoh tiga jam. Kerugian dianggarkan sekitar $10,000,  Nasib baik kerana getah itu telah diinsuranskan, yang dapat membantu mengurangkan kesan kewangan.

  • Kemudian dalam tahun 1920, kebakaran besar berlaku sekali lagi di Port Swettenham, menjejaskan enam rumah kedai di persimpangan Jalan Klang dan Sungei Aur. Kebakaran dilaporkan pada pukul 4:30 pagi Ahad, dan bomba tempatan bersama-sama Bomba Klang bertindak balas terhadap kejadian itu. Kerosakan adalah besar, dengan lima daripada rumah kedai musnah sepenuhnya dan satu rosak sebahagian. Anggaran kerosakan adalah sekitar $150,000, tetapi mujurlah, semua harta benda yang terjejas telah diinsuranskan.

  • Dalam tahun yang sama, 1920 satu lagi kebakaran berlaku. Kali ini di Sekolah Anglo-Chinese di Klang pada petang Isnin, sekitar 7 malam. Punca kebakaran tidak diketahui. Walaupun kebakaran menyebabkan beberapa kerosakan pada bangunan, kerosakan tidak meluas kerana ketibaan tepat pada masanya jentera bomba. Bomba pada mulanya menghadapi kesukaran mendapatkan air mencukupi untuk memadam kebakaran berikutan penutupan paip bekalan utama, namun akhirnya dapat mengawal dan memadamkan api sekitar jam 9 malam.Nasib baik, perabot dapat diselamatkan, dan beberapa pelajar lelaki membantu memadamkan api dengan berkesan. Perlu diingat bahawa sekolah itu sedang dalam pembinaan dan dijangka siap pada penghujung tahun ini.

  • Masih dalam tahun 1920,  satu lagi kebakaran berlaku di Klang, kali ini di Seberang, bertentangan pasar, pada malam Rabu sekitar jam 10 malam. Kebakaran menyambar empat buah rumah kedai dan musnah sepenuhnya. Kedai-kedai yang terjejas diduduki oleh pelbagai perniagaan, termasuk Chop Seng Joo dan Aik Lee, peniaga getah; bekas kedai candu yang baru-baru ini diduduki oleh seorang pekedai Cina; dan seorang peniaga kedai runcit yang dimiliki oleh seorang  Tamil Muslim.  Kebakaran dipercayai berpunca dari Chop Aik Lee, dan ia cepat merebak akibat angin kencang. Kebakaran itu begitu hebat sehingga orang ramai dari beberapa batu jauhnya tertarik untuk ke tempat kejadian.  Keadaan menjadi huru-hara, dengan orang ramai memenuhi Jambatan Belfield, Jalan Batu Tiga, dan Jalan Sungai Binjai. 
  • Pasukan Bomba Klang bertindak segera untuk mengawal kebakaran dan mengelak daripada merebak ke bangunan lain yang berhampiran. Tiga daripada rumah yang musnah dimiliki oleh Chetti yang berbeza, manakala satu milik Towkay Yap Geok Sian dari Chop Heng Lee. Nasib baik, kesemua rumah telah diinsuranskan, dan kebanyakan barangan telah diinsuranskan baru-baru ini juga.

  • Kemudian, dalam tahun 1921, kebakaran dahsyat berlaku pada awal pagi Khamis di Klang memusnahkan 12 rumah di jalan utama berhampiran stesen kereta api itu. Anggaran kerosakan adalah sekitar $250,000. Kebakaran bermula kira-kira jam 3 pagi dan berlarutan hampir tiga jam, memusnahkan keseluruhan blok bangunan berharga, kebanyakannya rumah kedai Cina. Pasukan Bomba tempatan segera berada di tempat kejadian dan memberikan bantuan. Rumah yang musnah itu bernombor dari 12 hingga 31, dengan dua milik Estet Loke Yew dan satu milik Chow Kit.
  • Dalam tahun 1928, Kebakaran yang dahsyat berlaku di Stesen Kereta Api Port Swettenham, memusnahkan tempahan, bungkusan, telegraf, dan pejabat-pejabat ketua  stesen. Kebakaran itu ditemui oleh penjaga malam pada 4:15 pagi, yang mendapati asap keluar dari pejabat tempahan. Disebabkan pintu terkunci, penjaga terpaksa mememaklumkan ketua balai sebelum mengambil tindakan selanjutnya.

  • Ketua balai tiba tidak lama kemudian, tetapi pada masa itu, api sudah  tidak dapat dikawal dengan kuat. Usaha memadam kebakaran menggunakan baldi air tidak berjaya. Bomba Klang dipanggil, dan enjin mereka tiba pada pukul 4:45 pagi, tetapi sudah terlambat untuk menyelamatkan apa-apa kecuali bar minuman dan bilik menunggu. Telefon, tablet, dan instrumen telegraf telah musnah sepenuhnya, dan semua peralatan pejabat hangus kecuali peti besi berbatu, yang masih utuh.

  • Di sebalik kemusnahan, pegawai kereta api dapat segera menubuhkan pejabat sementara pada pukul 10 pagi, memastikan operasi laluan tidak terganggu.  Pihak kereta api merancang untuk membina stesen baharu yang lebih besar tidak lama lagi, yang juga termasuk penambahbaikan untuk memudahkan pergerakan lalu lintas jalan ke dan dari dermaga.

  • Setahun kemudian, pada 18 Mac 1929, kebakaran besar berlaku di rumah Paterson's Simons di Klang lama pada awal pagi. Api dengan cepat merebak ke dua kedai Cina bersebelahan, menyebabkan kerosakan yang besar. Kebakaran dipercayai mengakibatkan kehilangan barangan berharga termasuk getah dan kopra bernilai kira-kira $200,000. Bomba Klang dan Kuala Lumpur telah dipanggil ke tempat kejadian dan bertungkus lumus sepanjang malam untuk mengawal kebakaran. Selepas usaha yang panjang dan mencabar, api akhirnya dapat dikawal pada sebelah petang. Walaupun mengalami kerosakan yang ketara akibat kebakaran itu, dilaporkan bahawa bangunan itu dilindungi oleh insurans, yang berkemungkinan akan memberikan bantuan kewangan kepada mereka yang terjejas akibat bencana itu.

  • Pada 18 September 1931, kebakaran berlaku pada awal pagi di sebuah kedai peniaga beras di Jalan Rembau di Klang. Api dengan cepat merebak ke rumah bersebelahan, yang merupakan kedai peniaga makanan dan kedai kopi. Pasukan bomba bertindak segera dan dapat memadamkan api sebelum kerosakan besar berlaku. Dua daripada rumah tersebut telah diinsuranskan, dan anggaran kerosakan adalah seperti berikut: kedai peniaga beras mengalami kerosakan bernilai $10,000, manakala kedai runcit mengalami kerosakan bernilai sekitar $1,000. Ajaibnya, tiada sesiapa yang cedera dalam kejadian itu.

  • Dalam tahun 1933, kebakaran berlaku pada awal pagi Khamis di rumah Encik Roland Stephen, seoran gkakitangan Whittall and Co. di Fort Road, Klang. Kebakaran telah dipadamkan dengan pantas oleh Pasukan Bomba, yang berjaya mengawal api sebelum kerosakan besar dapat dilakukan. Walaupun mendapat respons pantas, rumah itu masih rosak teruk terbakar.  Sehubungan kebakaran itu, seorang individu warga China telah ditahan kerana disyaki menjadi pelakunya.

  • Kebakaran berlaku di kem pemulihan Melayu di Sin Poh Klang, menyebabkan kerugian dianggarkan $80,000. Kebakaran itu dibakar oleh 30 penyamun, yang memberi amaran kepada penghuni rumah supaya mengambil barang-barang mereka sebelum  api membakar rumah mereka. Empat daripada 21 rumah yang terbakar musnah sepenuhnya, manakala 14 lagi rosak. Pihak bomba akhirnya berjaya memadamkan kebakaran. Insiden itu berlaku pada suatu malam dalam tahun 1951, dan butiran sebenar peristiwa itu tidak dinyatakan dalam artikel.

  • Menurut pegawai bomba Klang, Encik J. F. O. Nicholas, jumlah kebakaran di Klang tahun 1955 ini dijangka paling tinggi dalam tahun-tahun selepas perang. Rekod ialah pada tahun 1952, apabila 47 kebakaran berlaku. Setakat ini, sejak Januari hingga semalam, bomba telah pun bertindak balas terhadap 60 kebakaran.  Satu lagi kebakaran misteri memusnahkan deretan rumah atap di Klang dalam tahun 1955, menyebabkan sekurang-kurangnya 50 keluarga kehilangan tempat tinggal. Api marak oleh tiupan bayu yang kuat dari laut.

  • Dalam tahun 1957, tindakan pantas oleh bomba Klang menghalang kebakaran daripada memusnahkan pusat kereta api Port Swettenham.
1/2  Kebakaran di Klang dalam tahun 1929 dilaporkan dan disiasat 

2/2  Kebakaran di Klang dalam tahun 1929 dilaporkan dan disiasat 

F.  KES-KES KEBAKARAN SELEPAS MERDEKA

  • Pasukan Bomba Klang telah mengalami jumlah kebakaran yang tinggi, dengan 21 panggilan dalam tempoh dua minggu lalu, kebanyakannya disebabkan kebakaran lalang. Gelombang haba amat teruk, tanpa hujan di daerah itu sejak sebulan lalu. Akibatnya, anggota bomba terpaksa memendekkan cuti mereka, dengan empat hari bertugas sebelum mendapat cuti sehari. Kesatuan Perkhidmatan Pemadam Kebakaran Cawangan Klang dan Pantai telah menghantar memorandum kepada Majlis Perbandaran Klang meminta lebih ramai anggota bomba membantu menangani peningkatan permintaan dalam tahun 1958.
  • Dalam tahun 1959, kebakaran dahsyat berlaku di Ladang Bukit Ijok, dekat Jeram, kira-kira 27 batu dari Klang, menyebabkan 40 keluarga (lebih 100 orang) kehilangan tempat tinggal. Kebakaran itu memusnahkan enam baris blok buruh di ladang itu, dengan kerosakan dianggarkan sekitar $24,000. Mujur tiada sesiapa yang cedera.  Anggota bomba dari Klang dan Kuala Selangor memadam kebakaran selama lebih sejam, menggunakan dua enjin untuk mengawalnya. Kebakaran didorong oleh angin kencang, yang pada satu ketika mengancam merebak ke blok kuarters berhampiran. Punca kebakaran masih dalam siasatan pihak polis dan bomba. Pengurus estet, Encik RW Stevens, telah mengatur agar keluarga yang dipindahkan ditempatkan di kuarters ladang lain.

  • Pada tahun 1962, kenyataan yang dibuat oleh Dato Ahmad Perang, Pengurus Besar Keretapi Tanah Melayu dan pengerusi Lembaga Pelabuhan Swettenham, mengenai kecukupan perkhidmatan bomba di pelabuhan. Dia berpuas hati bahawa peralatan dan kemudahan adalah mencukupi dan telah membuktikan diri mereka dalam kebakaran $1.4 juta baru-baru ini di Gudang Lee Rubber. Perkhidmatan bomba melakukan kerja yang baik dalam membantu memadamkan kebakaran, dengan Briged Majlis Bandaran Klang menjadi pasukan pemadam kebakaran utama. 

  • Ketua Pengurus Pelabuhan, Encik S. M. Maroof, telah memuji perkhidmatan bomba Port Swettenham sebagai salah satu yang terbaik yang pernah dilihatnya dalam 25 tahun pengalamannya. Dia mengkreditkan senaman yang kerap sebagai punca keadaan mereka yang terbaik. Pasukan bomba pelabuhan adalah yang pertama tiba di tempat kebakaran lombong Lee Rubber dan berjaya mengawal kebakaran sehingga pasukan Klang tiba. Encik M. R. Read, Pegawai Daerah Klang, mengesahkan bahawa perkhidmatan bomba pelabuhan hanya menyediakan langkah pertolongan cemas, dan balai bomba pusat Klang yang terletak dua batu jauhnya, adalah pihak yang bertanggungjawab memadamkan kebakaran.

  • Dalam tahun 1975, kebakaran di kilang getah Fung Keong di Jalan Kapar, Klang, menyebabkan kerosakan dianggarkan lebih $1 juta dan memaksa kilang itu ditutup untuk pembaikan.

  • Setahun kemudian, pada 1976, kapal Haji Malaysia Raya seberat 13,500 tan, sengaja didaratkan di perairan cetek berhampiran Pelabuhan Klang bagi mengelak karam. Kapal itu telah menyenget sehingga 10 darjah ke arah pelabuhan selama empat hari selepas kebakaran berlaku. Tiga bot tunda menunda kapal sejauh 1.6 km ke lokasi dengan hanya 9 kaki air, di mana ia kini stabil dan tidak akan menimbulkan halangan. Ketua bomba Lembaga Pelabuhan, Mejar Mohd. Rasiol, memberi jaminan bahawa kapal itu tidak akan tenggelam dalam kedudukan barunya.

  • Pada tahun 1980, kebakaran di pelabuhan selatan Pelabuhan Klang telah disiasat oleh unit pemusnah bom, dengan sabotaj tidak dikecualikan sebagai punca yang mungkin. Kebakaran di Pelabuhan Klang dianggap sebagai bencana negara oleh sesetengah pihak, kerana ia mengakibatkan kemusnahan lima gudang dan barangan berharga, serta kehilangan tiga nyawa. Insiden itu menjadi pengajaran untuk memastikan penyimpanan barangan di Pelabuhan Klang diperiksa dengan betul bagi mengelak kebakaran daripada berlaku.  Pasukan Bomba dipuji atas tindakan segera mereka, yang membantu mengelakkan lebih banyak kerosakan kerana api tidak merebak lebih jauh.

  • Perlunya perancangan dan reka bentuk gudang yang betul di Pelabuhan Klang bagi mengelakkan bahaya kebakaran pada masa hadapan. Mereka juga mencadangkan supaya mewujudkan penyelarasan yang rapat bukan sahaja di pelabuhan, tetapi juga di kawasan yang lebih luas berkaitan penyimpanan barangan, terutamanya barangan mudah terbakar. Kerajaan disaran menjalankan siasatan menyeluruh terhadap punca kebakaran dan mewujudkan peraturan bagi mengelak kejadian serupa berulang. 

  • Dalam tahun 1994, tiga pengimpal tertimbus hidup-hidup dalam tanah runtuh di belakang kiosk petrol di Klang, tetapi diselamatkan dengan tindakan segera daripada orang ramai dan bomba.

Kebakaran kapal di perairan Pelabuhan Swettenham dalam tahun 1970

Kebakaran di Pelabuhan Klang dalam tahun 1980


G.  GALERI BALAI BOMBA DAN PENYELAMAT KLANG SELATAN

Jentera Bomba

1. E
njin bomba berkuasa wap Merry Weather & Son telah direka pada tahun 1863 dan dikuasakan oleh wap. Ia juga ditarik kuda, yang bermaksud ditarik oleh kuda. Ini semestinya mesin yang cukup mengagumkan dan berkuasa pada zamannya, terutamanya memandangkan teknologi dan sumber yang ada pada masa itu. Enjin berkuasa wap agak popular pada abad ke-19, kerana ia mampu menjana banyak kuasa dan boleh dipercayai. Dan, sudah tentu, penggunaan kuda sebagai sumber tenaga adalah perkara biasa sebelum kemunculan enjin pembakaran dalaman. Enjin bomba berkuasa wap Merry Weather & Son adalah kejuruteraan yang luar biasa pada zamannya. 


Berikut ialah gambaran ringkas tentang cara ia berfungsi:

**Enjin stim:**

Enjin itu dikuasakan oleh enjin stim, yang terdiri daripada dandang, silinder, dan omboh. Dandang itu diisi dengan air, yang dipanaskan dengan membakar arang batu atau kayu untuk menghasilkan wap. Stim kemudiannya memasuki silinder, di mana ia menolak omboh ke bawah.

**Ditarik Kuda:**

Jentera bomba itu ditarik kuda, bermakna ia ditarik oleh kuda. Kuda-kuda itu dipasang pada kereta yang memegang enjin stim, tangki air, dan peralatan lain. Kuda-kuda itu akan menggerakkan gerabak ke lokasi kebakaran, di mana enjin boleh digunakan untuk memadamkan kebakaran.

**Sistem Pengepaman:**

Enjin stim disambungkan kepada sistem pengepaman, yang terdiri daripada satu siri paip dan injap. Enjin wap menggerakkan pam yang boleh menimba air dari sumber berdekatan (seperti sungai atau tasik) dan memaksanya melalui paip untuk memadamkan api.

**Kekili Hos:**

Jentera bomba juga termasuk kekili hos yang menyimpan panjang hos. Hos diperbuat daripada getah atau kulit dan disambungkan ke sistem pengepaman. Apabila jentera bomba tiba di tempat kejadian, anggota bomba akan membuka gulungan hos dan memasangnya pada pam. Pam kemudian akan memaksa air melalui hos untuk sampai ke api.

**Injap dan Kawalan:**

Jentera bomba mempunyai pelbagai injap dan kawalan yang membolehkan anggota bomba mengawal aliran air, tekanan udara dan tekanan wap. Kawalan ini membolehkan mereka melaraskan aliran air agar sesuai dengan jenis kebakaran yang berbeza dan mengekalkan jarak selamat dari api.

**Operasi:**

Berikut ialah garis kasar bagaimana jentera bomba akan beroperasi:

  • 1. Kuda-kuda akan menarik jentera bomba ke lokasi kebakaran.
  • 2. Anggota bomba akan membuka gulungan hos dan memasangnya pada pam.
  • 3. Enjin stim akan dihidupkan, menghasilkan wap yang akan menggerakkan pam.
  • 4. Pam akan menarik air dari sumber berdekatan dan memaksanya melalui hos.
  • 5. Pihak bomba akan menggunakan hos untuk memadamkan api.
  • 6. Setelah api padam, bomba akan menggulung hos dan bersedia untuk berlepas.

Secara keseluruhannya, jentera bomba berkuasa wap Merry Weather & Son merupakan peralatan yang mengagumkan yang memainkan peranan penting dalam memadam kebakaran pada zamannya. Reka bentuk dan operasinya dipengaruhi oleh kemajuan dalam teknologi wap dan teknik memadam kebakaran pada pertengahan abad ke-19.

2.  Enjin Bomba Merryweather yang sememangnya merupakan enjin bomba bersejarah yang direka dan dibina pada tahun 1904. ia dikuasakan oleh enjin diesel! Enjin Bomba Merryweather ialah kenderaan perintis dalam bidang memadam kebakaran, yang terkenal dengan reka bentuk unik dan ciri-ciri inovatifnya. Ia merupakan salah satu jentera bomba pertama yang menggunakan enjin diesel, yang memberikan lebih kuasa dan kecekapan berbanding enjin berkuasa wap tradisional.


Merryweather ialah pengeluar enjin bomba dan peralatan British yang terkenal, dan reka bentuk mereka sangat dihormati kerana kualiti dan kebolehpercayaannya. Enjin Bomba Merryweather hanyalah salah satu daripada banyak kenderaan terkenal yang dihasilkan oleh syarikat itu, yang memainkan peranan penting dalam pembangunan teknologi memadam kebakaran.

Enjin Bomba Merryweather ialah kenderaan perintis yang menggunakan enjin diesel untuk menggerakkan pam dan pendorongnya. Berikut ialah pecahan cara ia berfungsi:

**Enjin Diesel**: Enjin Bomba Merryweather dikuasakan oleh enjin diesel, yang menyediakan sumber kuasa yang boleh dipercayai dan konsisten. Enjin itu terletak di bahagian belakang kenderaan dan memacu pam dan roda melalui sistem gear dan transmisi.

**Pam**: Jentera bomba dilengkapi dengan pam empar, yang dikuasakan oleh enjin diesel. Pam itu mampu menyalurkan jumlah air yang tinggi pada tekanan sekitar 100-150 psi (paun per inci persegi). Pam itu direka bentuk untuk menjadi fleksibel dan boleh digunakan untuk pelbagai tugas memadam kebakaran, termasuk mengepam air daripada pili air atau daripada sumber air berdekatan.

**Tangki Air**: Enjin Bomba Merryweather mempunyai tangki air yang terletak di sisi kenderaan, yang menampung sekitar 300-400 gelen air. Tangki itu direka bentuk untuk mudah diakses dan diisi semula, membolehkan jentera bomba terus beroperasi untuk tempoh yang lama.

**Pendorong**: Enjin bomba digerakkan oleh enjin diesel, yang memacu roda belakang melalui sistem gear dan transmisi. Ini membolehkan kenderaan itu bergerak dengan pantas dan cekap di pelbagai rupa bumi, termasuk jalan bandar dan jalan luar bandar.

**Ciri Lain**: Enjin Bomba Merryweather turut menampilkan beberapa teknologi inovatif lain, termasuk:

  • Pam penggalak berkuasa wap, yang membolehkan jentera bomba meningkatkan kapasiti mengepamnya dalam situasi kecemasan.
  • Sistem kekili hos, yang membolehkan anggota bomba menggunakan hos dengan cepat untuk memadamkan kebakaran.
  •  Satu set ruang penyimpanan, yang memuatkan pelbagai peralatan memadam kebakaran, termasuk hos, muncung dan alatan.

Secara keseluruhannya, Enjin Bomba Merryweather ialah kenderaan terobosan yang mewakili peningkatan ketara dalam teknologi memadam kebakaran. Reka bentuk dan keupayaan inovatifnya membantu menyelamatkan nyawa dan harta benda, dan membuka jalan untuk kemajuan masa depan dalam peralatan memadam kebakaran.

3.  Enjin Bomba Leyland ialah jenama jentera bomba yang dikeluarkan oleh syarikat Leyland Motors di England. Syarikat itu diasaskan pada tahun 1896 dan terkenal dengan bas dan traknya, tetapi ia juga menghasilkan jentera bomba, termasuk Leyland Fire Engine yang ikonik. Enjin Bomba Leyland sememangnya direka dan dibina di England pada tahun 1936, dan ia dikuasakan oleh enjin diesel. Ia merupakan pilihan popular untuk jabatan bomba di seluruh dunia kerana kebolehpercayaan, ketahanan dan prestasinya.


Enjin Bomba Leyland ialah enjin bomba berkuasa diesel yang direka untuk mengepam air dan melawan kebakaran. Berikut ialah gambaran umum tentang cara ia berfungsi:

**Sistem Pengepaman:**

Enjin Bomba Leyland dilengkapi dengan sistem pengepaman yang membolehkannya menghantar air ke lokasi kebakaran. Sistem tersebut terdiri daripada:

  • 1. **Pam:** Enjin dikuasakan oleh enjin diesel yang memacu pam, yang mampu mengepam sejumlah besar air seminit.
  • 2. **Kekili hos:** Enjin telah dilengkapi dengan kekili hos yang memegang hos panjang yang boleh dipanjangkan untuk sampai ke lokasi kebakaran.
  • 3. **Muncung:** Enjin mempunyai pelbagai muncung yang boleh digunakan untuk menghantar air ke api, termasuk aliran lurus, muncung kabus dan muncung aliran pepejal.

**Bekalan air:**

Enjin Bomba Leyland direka untuk dapat menimba air daripada pelbagai sumber, termasuk:

  • 1.**Bekalan air perbandaran:** Enjin boleh bersambung ke bekalan air perbandaran, seperti pili air atau sesalur air.
  • 2. **Lori tangki air:** Enjin juga boleh mengambil air dari lori tangki air, iaitu tangki besar yang diisi air dan diangkut ke lokasi kebakaran.
  • 3. **Air dari lokasi kebakaran:** Dalam sesetengah kes, enjin juga boleh menimba air dari tempat kebakaran itu sendiri, seperti dari tasik atau sungai berdekatan.

**Sistem Brek:**

Enjin Bomba Leyland dilengkapi dengan sistem brek yang membolehkannya berhenti dengan cepat dan selamat. Sistem tersebut terdiri daripada:

  • 1. **Brek udara:** Enjin mempunyai brek udara yang dikawal oleh pemandu.
  • 2. **Brek hidraulik:** Enjin juga mempunyai brek hidraulik yang digunakan untuk memperlahankan kenderaan apabila ia tidak digunakan.

**Ciri Lain:**

Enjin Bomba Leyland mempunyai beberapa ciri lain yang menjadikannya kenderaan pemadam kebakaran yang berkesan, termasuk:

  • 1. **Tangga:** Enjin dilengkapi dengan tangga yang boleh dipanjangkan untuk mencapai bangunan tinggi atau untuk menyelamatkan orang dari tingkat atas.
  • 2. **Alat:** Enjin mempunyai pelbagai alatan di atas kapal, termasuk kapak, penyodok dan tangga.
  • 3. **Peralatan komunikasi:** Enjin itu dilengkapi dengan peralatan komunikasi, seperti radio dan sistem alamat awam, yang membolehkan anggota bomba berkomunikasi antara satu sama lain dan dengan orang ramai.

Secara keseluruhannya, Enjin Bomba Leyland ialah kenderaan pemadam kebakaran yang berkuasa dan serba boleh yang memainkan peranan penting dalam usaha memadam kebakaran selama bertahun-tahun.

4.  SOMEA (Self-Propelled Ordnance Mobile Equipment) SOMEA sebenarnya adalah sejenis jentera bomba atau trak bomba yang digunakan oleh Unit Pemadam Kebakaran (Pengamanan Keamanan)  sekitar tahun 1980-an. SOMEA ialah versi diubah suai bagi trak tentera M35 buatan Amerika, yang telah ditukar menjadi jentera bomba untuk berfungsi sebagai unit pemadam kebakaran mudah alih.


Jentera bomba SOMEA dilengkapi dengan pelbagai peralatan memadam kebakaran, termasuk tangki air, kekili hos dan muncung pemadam kebakaran. Ia direka bentuk untuk menjadi unit serba lengkap yang boleh bertindak balas terhadap kebakaran dan situasi kecemasan lain di kawasan terpencil, di kawasan di mana sumber pemadam kebakaran konvensional tidak tersedia.

Enjin bomba SOMEA ialah trak tentera yang diubah suai yang ditukar menjadi jentera bomba untuk berfungsi sebagai unit pemadam kebakaran bergerak. Berikut ialah gambaran umum tentang cara ia berfungsi:

1. Tangki Air: SOMEA mempunyai tangki air terbina dalam yang boleh menampung sehingga 2,000 liter air. Tangki ini digunakan untuk membekalkan air kepada peralatan memadam kebakaran.

2. Pam: SOMEA mempunyai pam yang digunakan untuk menekan air dalam tangki dan menghantarnya ke peralatan pemadam kebakaran. Pam dikuasakan oleh enjin diesel.

3. Kekili Hos: SOMEA mempunyai berbilang kekili hos yang digunakan untuk menggunakan hos pemadam kebakaran. Hos diperbuat daripada getah dan direka bentuk untuk tahan lama dan tahan haba dan nyalaan.

4. Muncung Pemadam Kebakaran: SOMEA mempunyai berbilang muncung pemadam kebakaran yang digunakan untuk menghantar air ke api. Muncung direka bentuk boleh laras, membolehkan anggota bomba melaraskan aliran air dan mencapai api dari sudut yang berbeza.

5. Power Take-Off (PTO): SOMEA mempunyai PTO yang digunakan untuk menghidupkan pam dan peralatan lain. PTO disambungkan kepada enjin diesel dan membekalkan kuasa kepada peralatan.

6. Peralatan Pemadam Kebakaran: SOMEA mempunyai pelbagai peralatan memadam kebakaran, termasuk tangga, alatan dan peralatan perlindungan untuk anggota bomba.

Berikut ialah gambaran umum tentang cara enjin bomba SOMEA beroperasi:

  • 1. Menjawab panggilan kecemasan
  • 2. Tiba di tempat kejadian dan menggunakan gelendong hos
  • 3. Sambungkan hos ke tangki air dan pam
  • 4. Menggunakan muncung pemadam kebakaran dan melaraskan aliran air
  • 5. Menghantar air ke api menggunakan muncung
  • 6. Terus memadamkan api sehingga padam
  • 7. Kembali ke pangkalan selepas selesai operasi

Enjin bomba SOMEA ialah unit pemadam kebakaran yang serba boleh dan berkesan yang boleh bertindak balas terhadap pelbagai kecemasan, daripada kebakaran kecil kepada bencana industri berskala besar.

5.  Land Rover 109 "water tender" adalah sejenis Land Rover yang digunakan oleh Tentera British pada tahun 1960-an dan 1970-an. Secara khusus, ia direka untuk berfungsi sebagai kenderaan pembawa air, oleh itu dinamakan "water tender". Land Rover 109 ialah kenderaan luar jalan serba boleh yang dibina oleh syarikat British Rover Company (yang kemudiannya menjadi sebahagian daripada Jaguar Land Rover). 109 adalah versi yang lebih besar daripada Land Rover 88 yang terdahulu, dan ia direka untuk membawa beban berat dan merentasi rupa bumi yang mencabar. Versi "water tender" 109 dilengkapi dengan tangki besar di bahagian belakang, yang boleh membawa sehingga 400 gelen (1,500 liter) air. Ini bertujuan untuk digunakan dalam situasi kecemasan, seperti memadam kebakaran atau operasi mencari dan menyelamat. Kenderaan itu juga mempunyai sistem pengepaman dan hos di atas kapal, membolehkan ia mengagihkan air ke kawasan yang terjejas. Hari ini, Land Rover 109 masih dicari oleh pengumpul dan peminat kenderaan tentera vintaj.


Dalam kes tender air Land Rover 109, kenderaan itu akan diubah suai untuk membawa tangki dan hos yang besar, dan berkemungkinan akan dilengkapi dengan peralatan memadam kebakaran lain seperti pam, muncung dan peralatan pemadam kebakaran.

Berikut ialah gambaran umum tentang cara tender air seperti Land Rover 109 mungkin berfungsi:

  • 1. Tender air dihantar ke tempat kejadian kebakaran atau kecemasan lain.
  • 2. Kenderaan tiba di tempat kejadian dan krew menggunakan pam dan hos untuk mengisi tangki dengan air dari sumber berdekatan, seperti pili air atau kolam.
  • 3. Tangki itu kemudiannya digunakan untuk membekalkan air kepada krew pemadam kebakaran, yang menggunakan hos untuk memadam kebakaran.
  • 4. Krew juga boleh menggunakan peralatan lain, seperti tangga, peralatan menyelamat, dan bekalan perubatan, untuk bertindak balas terhadap kecemasan.
  • 5. Setelah api terkawal, tender air kembali ke pangkalan atau stesennya, di mana ia diisi semula dan bersedia untuk penggunaan seterusnya.

Dari segi bagaimana Land Rover 109 secara khusus diubah suai untuk menjadi tender air, ia mungkin melibatkan gabungan fabrikasi tersuai dan pemasangan peralatan khusus. Beberapa pengubahsuaian yang mungkin termasuk:

  •  Pemasangan tangki besar di katil kenderaan
  •  Pemasangan pam dan peralatan lain di sisi kenderaan
  •  Pemasangan hos dan muncung pada bumbung atau tepi kenderaan
  •  Penambahan peralatan dan peralatan pemadam kebakaran, seperti tangga, peralatan   menyelamat, dan bekalan perubatan
  •  Pengubahsuaian suspensi dan casis kenderaan untuk mengendalikan berat tambahan   dan tekanan membawa air dan peralatan memadam kebakaran

Perlu diingat bahawa mengubah suai Land Rover 109 menjadi tender air berkemungkinan memerlukan kepakaran dan sumber yang ketara, dan berkemungkinan akan dilakukan oleh syarikat atau organisasi khusus yang pakar dalam mengubah suai kenderaan untuk kegunaan memadam kebakaran.

Pili Bomba.  

Pili bomba ialah peranti yang disambungkan ke sistem bekalan air bawah tanah, membolehkan anggota bomba mengakses air untuk memadamkan kebakaran. Ia adalah injap yang besar dan boleh dilihat yang dipasang di atas tanah.


**Bagaimanakah Pili Bomba Berfungsi?**

  1.  Sambungan: Hos kebakaran dipasang pada pili bomba menggunakan pemasangan khusus.
  2.  Membuka injap: Anggota bomba membuka injap dengan memutarkan pemegang mengikut arah       jam, membenarkan air mengalir dari bekalan bawah tanah.
  3.  Aliran air: Air mengalir keluar dari pili bomba dan ke dalam hos kebakaran yang dipasang.
  4.  Kawalan aliran: Anggota bomba boleh mengawal aliran air dengan melaraskan injap atau   menggunakan alat kawalan aliran.
  5.  Menutup injap: Setelah api dipadamkan, bomba menutup injap dengan memusingkan pemegangnya mengikut arah lawan jam.

**Jenis Pili Bomba**

Terdapat beberapa jenis, antaranya:

  • 1. pili bomba standard
  • 2. pili air banjir
  • 3. pili air tong kering
  • 4. pili air pneumatik

**Penyelenggaraan Pili Bomba**

Pili bomba memerlukan penyelenggaraan yang kerap untuk memastikan ia berfungsi dengan baik sekiranya berlaku kecemasan. Tugas penyelenggaraan termasuk:

  1. Memeriksa dan menguji
  2. Pembersihan
  3. Mengganti bahagian

Alat Ujian Tekanan

Selain peti besi dan buku laporan, pengunjung galeri turut tertarik dengan alat penguji tekanan atau 'Pressure Test Kit' dari Kanada keluaran tahun 1957 yang bersaiz besar berbanding sekarang.

Kit Ujian Tekanan Perkhidmatan Bomba ialah alat khusus yang digunakan oleh anggota bomba untuk menguji integriti dan kefungsian hos bomba, gandingan dan peralatan lain. Kit ini terdiri daripada tolok tekanan, pam ujian tekanan, penyesuai hos, cabut cepat dan bola ujian tekanan. Kit digunakan untuk ujian tekanan, pengesanan kebocoran, ujian aliran dan ujian pra-pemeriksaan. Faedah menggunakan kit termasuk keselamatan yang dipertingkatkan, masa henti yang dikurangkan dan pematuhan kepada peraturan. Untuk mengendalikan kit dengan selamat, adalah disyorkan untuk mengikuti arahan pengilang, memakai peralatan pelindung diri, memantau tahap tekanan, dan memastikan kit itu diselenggara dengan baik. Alat penguji tekanan terbabit kebiasaannya digunakan untuk menguji tekanan air pada pili bomba pada waktu itu.

Kapak Bomba

"Selain barangan, kami turut mempamerkan siri gambar kenangan yang dapat memberi gambaran tugas pasukan bomba sekitar 1950-an," katanya. Kapak bomba, juga dikenali sebagai alat Halligan atau bar kapak, adalah alat serba boleh digunakan oleh anggota bomba untuk melakukan pelbagai tugas semasa operasi menyelamat dan memadam kebakaran. Alat ini terdiri daripada kepala kapak, pemegang, hujung cungkil, dan cangkuk, yang digunakan untuk memecahkan dan melanggar, mengungkit, mengangkat, memotong, dan mempertahankan diri. Untuk menggunakan alat dengan selamat, anggota bomba harus memakai alat pelindung, menggunakan pendirian dan postur yang betul, pastikan kapak pada jarak yang selesa, elakkan daya yang berlebihan atau hentakan di kawasan sensitif, dan kerap memeriksa dan menyelenggara alat.


Selain itu, simbol rasmi bomba iaitu kapak, turut dipamerkan untuk memberitahu masyarakat bahawa setiap anggota bomba perlu sentiasa membawa senjata berkenaan dan digunakan untuk kerja menyelamat sehingga 1980.

Alat Pemadam Api

Alat pemadam api beroda jenis buih 50 gelen yang diimport dari United Kingdom dalam pelbagai saiz dan digunakan oleh bomba pada masa dahulu bagi memadam kebakaran kecil di negara ini.

Basikal

Basikal pernah menjadi kenderaan untuk membawa peralatan memadam kebakaran milik bomba.  Masyarakat juga pasti tidak mengetahui bahawa pada zaman sebelum merdeka, anggota bomba negara ini menggunakan basikal yang direka khas membawa peralatan pemadam kebakaran dan biasanya ia digunakan di kawasan kampung. Basikal bomba direka bentuk untuk ringan dan padat, memastikan mudah alih dan kemudahan pengangkutan. Anggota bomba boleh bergerak dengan mudah melalui kawasan bandar yang sesak atau mengemudi kawasan kasar di kawasan luar bandar. Fleksibilitinya membolehkan ia berfungsi untuk memadam kebakaran,  menjadikannya kenderaan pelbagai fungsi.

Untuk meningkatkan keselamatan dan penglihatan, basikal bomba boleh dilengkapi dengan pelbagai ciri. Ini mungkin termasuk lampu berkelip, siren, dan bahan pemantul, memastikan ia mudah dikesan oleh pejalan kaki, pemandu kenderaan dan responden kecemasan yang lain.

Dari segi keupayaan memadam kebakaran, basikal bomba boleh membawa peralatan memadam kebakaran berskala kecil. Alat pemadam api, hos dan peti pertolongan cemas boleh dipasang pada basikal, membolehkan anggota bomba bertindak balas dengan cepat dan berkesan kepada kecemasan. Ini menjadikan basikal bomba amat berguna untuk memadam kebakaran bandar, di mana ia boleh menangani kebakaran dapur atau kemalangan kereta dengan pantas.

Saiz padat dan kebolehgerakan basikal bomba juga menjadikannya berharga dalam senario memadam kebakaran luar bandar. Mereka boleh mengakses kawasan terpencil yang sukar dicapai oleh trak bomba yang lebih besar, membolehkan anggota bomba bertindak balas dengan segera kepada kebakaran hutan atau kecemasan lain di kawasan hutan belantara.

Selain itu, basikal bomba mempunyai aplikasi selain daripada memadam kebakaran. Ia boleh digunakan untuk tindak balas perubatan kecemasan, membolehkan paramedik mencapai pesakit dengan cepat di kawasan yang sesak atau tidak boleh diakses. Basikal bomba juga boleh membantu dalam operasi mencari dan menyelamat, di mana ketangkasan dan kebolehgerakannya boleh membuktikan penting.



Basikal-basikal bomba  berlainan versi untuk penggunaan
di kawasan pedalaman yang sukar dimasuki jentera bomba

Peralatan Pejabat dan Alat Komunikasi

Peralatan pejabat bomba lama yang disenaraikan di atas memberikan gambaran masa lalu, menyerlahkan alatan dan teknologi yang digunakan dalam operasi harian. Balai bomba juga menggunakan telefon berputar untuk terus mendapat maklumat tentang berita dan acara.  Beberapa barangan antik seperti mesin taip lama yang digunakan untuk membuat laporan dan radio komunikasi lama sebagai alat hubungan serta menerima panggilan kecemasan.Daripada mesin taip dan papan suis telefon manual kepada mesin faks, dan mesin penyalin karbon, peralatan ini memainkan peranan penting dalam merekod laporan kejadian, laporan perubatan dan dokumen lain.Sistem pemfailan kertas digunakan untuk menyimpan dokumen, manakala teleprinter menghantar mesej melalui talian telegraf. Dengan kemunculan teknologi digital, peralatan ini sebahagian besarnya telah diganti, menyelaraskan tugas pentadbiran dan meningkatkan komunikasi dalam jabatan bomba.


Buku Catatan Harian  (Occurence Book)

Kini bangunan asal yang telah diwartakan sebagai peninggalan sejarah, menempatkan beberapa barangan antik seperti buku catatan harian dalam tulisan tangan oleh bomba yang bertugas di sekitar 1960.  Walaupun buku catatan pergerakan anggota dan jentera bomba itu berusia 45 tahun, ia masih lagi berada dalam keadaan baik. Kakitangan unit Pentadbiran dan latihan balai berkenaan mencatat tugas harian, kebersihan, disiplin dan juga kehadiran/kedatangan di buku catatan harian (occurence book).

Pakaian Seragam dan Assesori

Berdasarkan surat di bawah, nampaknya anggota Bomba Klang memerlukan bekalan pakaian seragam dan peralatan. Inilah yang boleh kita simpulkan tentang pakaian seragam pada masa itu: 

1. Topi keledar: Kakitangan bomba memerlukan Topi Keledar Pemadam Kebakaran, yang menunjukkan bahawa ia mungkin digunakan untuk tujuan memadam kebakaran. Topi keledar ini mungkin diperbuat daripada logam, getah atau bahan lain, dan mungkin mempunyai ciri seperti pelindung muka, tali dagu dan pengudaraan.

2. Butang Loyang: Permintaan untuk Butang Loyang Kecil dan Butang Loyang Besar menunjukkan bahawa pakaian seragam itu mempunyai butang atau pengikat yang diperbuat daripada loyang. Ini selaras dengan fesyen era kolonial British yang menggunakan butang tembaga pada pakaian seragam.

3. Topi: Surat itu menyebut Topi Puncak Pegawai dan Topi Bomba, yang mungkin dipakai oleh kakitangan bomba. Tudung ini mungkin diperbuat daripada bulu, kapas atau bahan lain dan mungkin mempunyai ciri seperti puncak atau visor untuk melindungi mata daripada matahari.

4. Arre, Belts & Pouch: Permintaan untuk Fireman's Arre, Belts & Pouch mencadangkan bahawa kakitangan bomba memerlukan peralatan seperti tali pinggang, ampaian dan kantung untuk membawa peralatan mereka. Barangan ini mungkin diperbuat daripada kulit, kanvas atau bahan lain.

5. Kualiti: Surat tersebut menyebut bahawa Pengerusi mengesyorkan agar tudung yang sudah usang diganti dengan yang lebih berkualiti yang digunakan oleh Perbandaran Kuala Lumpur. Ini menunjukkan bahawa kualiti pakaian seragam dan peralatan mungkin berubah-ubah, dan beberapa item mungkin lebih tahan lama atau dibuat dengan baik daripada yang lain.

Dari segi gaya keseluruhan dan reka bentuk pakaian seragam, kemungkinan besar ia dipengaruhi oleh fesyen penjajah British dan gaya tentera. Penggunaan butang tembaga, penutup puncak, dan tali pinggang dan kantung mencadangkan reka bentuk formal dan berfungsi yang mungkin bertujuan untuk mencerminkan status pasukan bomba sebagai organisasi profesional.

Perlu diingatkan juga bahawa pakaian seragam itu mungkin telah direka untuk menggambarkan peranan pasukan bomba sebagai simbol kuasa dan perkhidmatan kepada masyarakat. Penggunaan warna, lencana, atau lambang tertentu pada pakaian seragam mungkin bertujuan untuk menyampaikan rasa bangga dan profesionalisme di kalangan kakitangan bomba.

1/2 Penghantaran pakaian seragam serta keperluan-keperluan lain
anggota Bomba Klang dalam tahun 1950

2/2 Penghantaran pakaian seragam serta keperluan-keperluan lain
anggota Bomba Klang dalam tahun 1950


Penghantaran pakaian seragam serta jentera untuk Bomba Klang dan
Pelabuhan Swettenham dalam tahun 1959


H. BALAI BOMBA DAN PENYELAMAT DAERAH KLANG KINI

Klang terbahagi kepada dua iaitu Klang Selatan dan Klang Utara..Bandar ini dipercayai mula berkembang di bahagian selatan, menyebabkan tempat atau binaan sejarah juga terletak di bahagian sama. Kini, bagi seluruh daerah Klang terdapat sekurang-kurangnya tujuh buah balai bomba dan penyelamat dan beberapa balai bomba sukarela.

Kedudukan balai-balai Bomba BBP serta BBS dalam daerah Klang kini


Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Zon Klang Utara

1.  Balai Bomba dan Penyelamat, Kapar







Alamat:

Persiaran Hamzah Alang, 48300 Kapar, Klang, Selangor

No. Tel : 03 - 3392 0984 No. Faks : dalam proses


2.  Balai Bomba dan Penyelamat Klang Utara,








Alamat:

Batu 1 1/2, Jalan Kapar, 41400 Klang, Selangor  

No. Tel : 03 – 3342 4444  No. Faks : 03 - 3344 6546

Email : bbp_sgpinang@bomba.gov.my


Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Zon Klang Selatan

1.  Balai Bomba dan Penyelamat Klang Selatan,









Alamat:

Jalan Gedung Raja Abdullah, 41000 Klang, Selangor

 No. Tel : 03 - 3371 4444 / 3373 2106  No. Faks : 03 - 3373 1854

Email : bbp_kotaraja@bomba.gov.my


2. Balai Bomba dan Penyelamat Pelabuhan Klang,

Pembinaan Balai Bomba Pelabuhan Swettenham  bermula dalam tahun 1957 dan siap digunakan setahun kemudian




Alamat:

Persiaran Raja Muda Musa, 42000 Pelabuhan Klang, Selangor  

No. Tel : 03 – 3168 4444 / 3168 9764 No. Faks : 03 - 3165 5934

Email : bbp_pelklang@bomba.gov.my


3.  Balai Bomba dan Penyelamat, Seri Andalas,






Alamat:

Jalan Tun Dr. Ismail, Taman Seri Andalas, 41200 Klang, Selangor  

No. Tel : 03 - 3373 4444  No. Faks : 03 - 3373 8013

Balai Bomba Sukarela Daerah Klang 

Objektif utama penubuhan pasukan bomba sukarela di kawasan tertentu adalah untuk menubuhkan pasukan pemadam dan penyelamat yang boleh mengambil tindakan segera sekiranya berlaku kebakaran sebelum ketibaan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia. Pendekatan proaktif ini bertujuan untuk mengelakkan kebakaran daripada merebak dan menyebabkan kerosakan selanjutnya. Di samping itu, pasukan bomba sukarela akan memberi panduan kepada masyarakat setempat tentang bahaya kebakaran dan langkah-langkah pencegahan kebakaran, memperkasakan mereka untuk mengambil langkah-langkah untuk mencegah kebakaran daripada berlaku di tempat pertama. 

Tambahan pula, pasukan bomba sukarela akan mengukuhkan koordinasi dengan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia dan agensi lain yang berkaitan untuk keselamatan kebakaran, memastikan tindak balas yang lancar terhadap situasi kecemasan. Dengan berbuat demikian, pasukan bomba sukarela akan membantu Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia dalam usaha menjaga keselamatan kebakaran di setiap kawasan, akhirnya menyumbang kepada komuniti yang lebih selamat dan terjamin.














I.  AKSI-AKSI BERGAMBAR PASUKAN BOMBA DAN PENYELAMAT DAERAH KLANG KETIKA MENJALANKAN TUGAS











PENUTUP

Unit Bomba di Malaysia bertanggungjawab menyediakan pelbagai perkhidmatan kecemasan kepada orang ramai. Salah satu fungsi utama mereka ialah memadam kebakaran, yang melibatkan pemadaman dan mencegah kebakaran daripada merebak. Mereka juga menjalankan operasi menyelamat untuk menyelamatkan orang yang terperangkap dalam kebakaran, bangunan, atau situasi kecemasan lain. Di samping itu, unit Bomba menyediakan perkhidmatan perubatan kecemasan (EMS), yang termasuk menyediakan sokongan hidup asas, sokongan hidup lanjutan dan mengangkut pesakit ke hospital. Mereka juga bertindak balas terhadap insiden bahan berbahaya, mengandungi tumpahan, dan menjalankan penyelamatan teknikal seperti penyelamatan tali, penyelamatan ruang terkurung dan penyelamatan air.

Satu lagi fungsi penting unit Bomba ialah pencegahan kebakaran dan pendidikan. Mereka berusaha untuk mendidik orang ramai tentang langkah-langkah keselamatan dan pencegahan kebakaran, seperti penggunaan alat pemadam api yang betul, mengelakkan bahaya elektrik, dan mempunyai rancangan melarikan diri. Mereka juga menjalankan siasatan kebakaran untuk menentukan punca kebakaran dan memberikan cadangan untuk mencegah kebakaran pada masa hadapan.

Unit penyelamat pula bertanggungjawab menyediakan perkhidmatan mencari dan menyelamat, perkhidmatan perubatan kecemasan (EMS), dan tindak balas bencana. Mereka dilatih untuk bertindak balas terhadap pelbagai situasi kecemasan, termasuk bencana alam seperti banjir, tanah runtuh dan gempa bumi. Mereka juga memberikan bantuan kemanusiaan kepada orang yang terjejas akibat bencana atau situasi kecemasan lain.

Sebagai tambahan kepada peranan khusus mereka, kedua-dua unit Bomba dan Penyelamat berkongsi beberapa fungsi. Mereka semua bertanggungjawab untuk menyediakan perkhidmatan tindak balas kecemasan, berkomunikasi dengan perkhidmatan kecemasan lain, dan menyelaraskan usaha mereka untuk memastikan tindak balas yang berkesan terhadap kecemasan. Mereka juga menyediakan latihan dan latihan untuk kakitangan mereka untuk memastikan mereka bersedia menghadapi situasi kecemasan.

Secara keseluruhannya, unit Bomba dan Penyelamat di Malaysia memainkan peranan penting dalam memastikan keselamatan orang ramai dan bertindak balas terhadap kecemasan. Pelbagai fungsi dan perkhidmatan mereka membantu untuk memastikan orang ramai dilindungi daripada bahaya dan kecemasan bertindak balas dengan cepat dan berkesan.

Dalam bidang televisyen dan filem Malaysia, anggota bomba dan balai bomba telah menjadi tumpuan utama dalam pelbagai produksi, mempamerkan usaha heroik mereka dan cabaran yang mereka hadapi. Berikut ialah imbasan beberapa gambaran ini:

"Da Bomba" (2010) - Siri TV ini disiarkan di TV3 dan mengambil pendekatan komedi terhadap kehidupan anggota bomba, rakan kongsi mereka, dan masyarakat sekitar balai bomba. Dengan nada yang ringan, persembahan itu menyelami pengembaraan harian, persahabatan dan situasi lucu yang ditemui oleh anggota bomba.

"Abang Bomba I Love You" (2016) - Siri TV romantik ini, yang disiarkan di ASTRO, meneroka kisah seorang wanita muda yang secara tidak diduga jatuh cinta dengan penyelamat bombanya. Semasa hubungan mereka terjalin, penonton menyaksikan cabaran yang mereka hadapi, secara peribadi dan profesional, dalam perjalanan yang mengharukan dan emosi.

"Hero" (2016 & 2020) - Siri TV ini, disiarkan di RTM, menyelidiki dugaan dan cabaran yang dihadapi oleh anggota bomba. Dengan memberi tumpuan kepada cabaran yang dihadapi semasa operasi menyelamat, rancangan itu memaparkan gambaran realistik lelaki dan wanita berani yang mempertaruhkan nyawa mereka untuk melindungi orang lain. Dibintangi oleh pelakon seperti Sharnaaz Ahmad, Tiz Zaqyah dan Faezrul Khan, "Hero" memikat penonton dengan naratif yang mencengkam dan urutan aksi yang sengit.

"Hero: Jangan Bikin Panas" (2019) - Diarahkan oleh Azizi Chunk Adnan, filem aksi komedi ini membawakan tema bomba ke skrin besar. Dibintangi oleh Hisyam Hamid, Bell Ngasri dan Mark Adam, filem ini menggabungkan misi menyelamat yang mendebarkan dengan unsur komedi, menawarkan perspektif unik dan menghiburkan tentang kehidupan anggota bomba.

Pelbagai siri TV dan filem yang didedikasikan untuk anggota bomba dan balai bomba di Malaysia mempamerkan penghargaan atas keberanian mereka dan peranan penting yang mereka mainkan dalam masyarakat. Daripada komedi kepada percintaan, dan aksi kepada drama, produksi ini menyerlahkan sifat pelbagai aspek profesion mereka dan impaknya kepada masyarakat.

Islam memandang usaha mencari kerja yang halal sebagai satu usaha yang mulia, justeru, pengabdian seseorang untuk memajukan masyarakat dianggap sebagai satu tindakan yang terpuji. Anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) amat dihormati orang ramai kerana usaha tidak mementingkan diri dalam menjalankan tugas.

Tanggungjawab mereka menjangkau lebih daripada sekadar memadamkan kebakaran, tetapi juga termasuk menyediakan bantuan kepada mereka yang terjejas oleh bencana alam, seperti banjir, tanah runtuh, dan malapetaka lain. Mereka juga ditugaskan untuk menyelamatkan orang yang dalam kesusahan, termasuk mereka yang terkandas dalam air. Wallahualam.

Rujukan:



Bacaan Luas:

Sila klik pautan di bawah untuk membaca artikel berita tersebut selengkapnya

The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (Weekly) / Article

21 July 1891 - [Gazette July ioth.) Mr. Walter \V. Skcat, Ist Asst. District Officer, Klang, has arrived in the State. Capl. 11. C. Syera has been appointed a member of the Sanitary Board of Kuala Lumpor and Mr. H. F. Bellamy Captain of the Selangor Fire Brigade. Mr. Charles Wishart has

Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article
26 July 1893 - (Government Gazette, JULY 21 ST.) T hf Resident has appointed Mr. J. R. 0. Aidworth Chairman of the Sanitary Board of Klang, vice Mr. J. A. G. Campbell, deceased. At a general meeting of the Selangor Fire Brigade, held at the Selangor Club on 10th July, Mr. H. F.
(Government Gazette, JULY 21 ST.) 

The Straits Echo (Mail Edition) / Article
3 April 1914 - Our Klang correspondent  For crimping two coolies of arOtD ..< tatea Tamil was sentenced to two mon rigorous imprisonment and a fine o default of payment ot the fin® a fourteen days’imprisonment. f The new Fire Brigade building 1 ready for use.

Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article
9 April 1915 - Six Shop Houses Destroyed. A very serious fire occurred at Port Swettenham early on Eister Monday, resulting in the complete destruction of six shop-houses. The buildings, new ones of brick and inc’uding a chandu shop, a liquor ehop, etc., were found to be on fire ab9ut

Malaya Tribune / Article
16 November 1916 - Nins Houses Gutted* Nine shop-houses and part of another were burned down in Kling yesterday. The houses in question are in Main Street opposite the Railway Station. It is stated the fire originated in a Tamil eatingshop. The two houses oicupied by the Federal Dispensary, Ltd.,

The Straits Times / Article
17 November 1916 - Tbe Selangor Fire Brigade took part in tbe extinction ot the Klang fire. A KUng correspondent figures the total loss involved as being 1158,000. One of the houses belonged to Mr. Cbow Kit, and six others to Mr. Loke Yew, C.M.O.

Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article
17 November 1916 - Nine Houses Gutted. Nine shop houses and part of another were burned down in Klang this morning* The houses in question are in main Street opposite the Railway Station. It is stated the fire orginated in a Tamil eating-shop. The two houses occupied by the Federal Dispensrry,

The Straits Times / Article
4 January 1917 - On Saturday, at about 9.30 p.m.. a fire broke out in the stores wbere smoked rubber was kept on tbe Jalan Acob Estate. Tbe occurrence was quite accidental. Mr. Donovan, Inspector of Police at Klang. Boon hurried to tbe spot, and with the assistance of tbe Fire Brigade succeeded in Loss or $lO,OOO. On Saturday, at about 9-30 p in., a fire broke out in the stores where smoked rubber was kept on the Jalau Acob Estate. The occurrence was quite accidental. Mr. Donovan, Inspector of Pulice at Klang, soon hurried to the spot, and with the assistance

The Straits Echo (Mail Edition) / Article
27 August 1919 - Fire in the Town. (From Our Oun Correspondent.) Klang, August 18. About 11 p.m on the 15th instant the people of Klang were aroused from their slumbers by the cry of apt (fire) Everyone rushed nut and it was said that the blaze was near Me srs. Whiteaway

Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article
24 June 1920 - M M.” The Anglo-Chinese School, Klang, was partly damaged by a fire, the cause of which is unknown, at about 7 on Monday evening. The damage is not great, as the fire engine arrived in time. Although ib coaid noc get sufficient water to work with at

The Straits Times / Article
26 October 1920 - A serious fire broke out early on Sunday morning at Port Swettenhnrn, in which six shop-houses at the junction of the Klang and Sungei Aur Roads v.vre involved, five of them being gutted and one damaged by fire and water. The alarm was given at 4.30 a.m., and all available

The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942) / Article
28 October 1920 - A serious fire broke out early on Sunday morning ai Port Swcttenham, m which six shophouses at the junction of the Klang and Sun^'ci Aur Roads were involved, five of them being gutted and one damaged by fire i-nd water. The alarm was given at 4.30

Malaya Tribune / Article
28 October 1920 - A serious fire broke out early on Sunday morning at Port Swettennam, in whioh six shophousee at the JureuoQ of the Klang and Bung«i Aur R 3a ds were involved, five of tnem being gatted and one damaged by fire aud water. The alarm waa given at 4.30 a-m., and

Malaya Tribune / Article
18 December 1920 - At a little past 10 o'olook od Wednesday night another fire broke oat at Sebranp, opposite th- market, Klang, and four shophonses were entirely gntted, writes a correspondent. Two shops were ooonpied by Chops Seng Joo and Aik Lee, mbber dealers. Another was for. merly nsed

Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article
2 July 1921 - M.L’,’ damage eshmaied at QUARTER MILLION. A very destructive fire occured in the early hours of Thursday morning in Klang, as bri- fly reported. Twelve houses in the main ro»d, near tn« railway station, were completely des'royed. The damage is conservatively estimated at $250,(T00 A Klang

The Straits Times / Article
31 May 1928 - Details of Port Swettenham Fire. Further details regarding the fire which destroyed the booking, parcels, telegraph ;.r.d station-masters's offices at the Port S\v -ttinham Railway Station published by the Malay Mail, reveal that the alarm was > iveii at 1.1.") a.m. by a night watchman, who found

The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942) / Article
2 June 1928 - Ii Railway Station Blaze. Further detiUU r*g*rdbtkg the tire which destroyed the booking,' parcels, telegraph and st.-tiuii-niasU'r's offices at the Port Swettenham Railway Station yesterday, Tuesday's Malay Mail, reveal that thealarm was gives at 4.15 a.m. by a night) watchman, who found NBOhe is>uinp from the booking

The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942) / Article
19 March 1929 - BIG FIRE IN ki 11. $200,000~nT maKe *v a «a Lumpur vi* A big fire broke out at p Marf|> X gcdown m 0,l Klang earh morning and spread to two < v° n Sur d a i Rubber and copra was lost t $200,000. The Kfam, aTl(j

Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article
19 March 1929 - THREE STORES GUTTED. Damage Estimated At Over $200,000. ONE of the biggest and most destructive fires which has occurred iu recent times broke out in tho town of Old Klang in the small hours of Sunday morning, when three stores, one containing rubber and the others

The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (Weekly) / Article
20 March 1929 - $200,000 Damage. [From Our Own Correspondent.] Kuala Lumpur, March 18. A big fire broke out at Patersons Simons' fOdoWB in old Klang early on Sunday morning and spread to two Chinese stores. Rubber and copra was lost to the value of $200,000. The Klang and

Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article
18 June 1930 - ESTATE MANAGER GIFT TO FIRE BRIGADE. As a mark of his appreciation of the services of the Klang Fire Brigade on the occasion of a fire at a smoke house on Padang Gajah Estate, Mr. H.B Dudley, the Manager, forwarded a cheque of $5O io the Chairman of

Malaya Tribune / Article
18 September 1931 - (From Our Own Correspondent J Kuala Lumpur. Sept. 18. During the early hours of this morning a fire broke out on the roof of a rice dealer's shop at Rembau Street, Klang, and spread to ihe adjoining houses, a provision dealer's shop and coffeeshop. The fire

The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942) / Article
19 September 1931 - Damage to Chinese Shops [From Our Own Correspondent Kuala Lumpur, Sept. 18. In the early hours of this morning fire broke out m the roof of a rice dealer's shop at Rembau Street. Klang, and spread to the adjcining houses, one of a provision dealer and the other

The Straits Times / Article
19 October 1931 - Everything Lost in Early Morning Blaze. (From our own Correspondent.) Klang, Oct. 19. The house of Commander .1. F. Mills, retired harbour master. Port KweUenham, which star.ds at the Aral mile, Batu Tiga Road, was gutted by five in the early hours of yesterday morning.

Malaya Tribune / Article
19 October 1931 - EUROPEAN'S HOUSE BURNT DOWN. (From Our Oxen Correspondent.) Kuala Lumpur, Oct. 19. About 3 o'clock this morning a mysterious fire broke out at Batu Tiga Road. Klang. which completely destroyed the house occupied by Commander J. F. Mills, a member of the Klang Sanitary Beard. It appears

The Straits Times / Article
15 June 1932 - $4,250 Needed to Repair Belfield Bridge. At the last meeting of the Klang Sanitary Board the chairman (Mr. L. A. Allen), said that the concrete abutments of Beifield Bridge had been reported as cracked and exposing the caissons and that the Senior Executive Engineer had asked for

The Straits Budget / Article
23 June 1932 - (From Our Own Correspondent.) rp, Klang, June 20. he smoke-house of Seafield Estate, j •ffa. caught fire yesterday morning and was destroyed before the arrival of the fire brigade.

The Straits Times / Article
19 July 1932 - To Repair Old Fire Engine And Save $9,800. At the last moetin" of the Klang Sanitary Board the chairman 'Mr L. A. Allen) said that the Fxecuti Fnpineer of the Government Factory. Kuala Lumpur, had notified thft the on' o f rennirs to the Klanc fire engine

The Straits Budget / Article
26 January 1933 - Store And Smoke House Destroyed At Bukit Panjang. (From Our Own Correspondent.) Klang, Jan. 19. Fire broke at Bukit Panjang Estate Jeram last night, and a rubber store and the adjoining smoke house were destroyed. The Klang fire brigade was able to save the coolie lines, another

The Straits Times / Article
20 October 1933 - From Our Own Correspondent.) Klang. Oct. 19. A furnished bungalow In Slmpang Lima was destroyed by first early this morning. The fl%e brigade were unable to sa>« the house and directed their efforts to saving an adjoining bungalow and garage. I The origin of the fire Is a

Malaya Tribune / Article
23 October 1933 - During the early hours of Thursday morning a fire started in the house of Mr Roland Stephen, of Whittall and Co., Ford Road. Klang. Though the Fire Brigade arrived within a short time and gained control of the fire, the house had been practically

The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942) / Article
12 February 1934 - Mr. Henry Peterson. Instructor of the Government Trade School, was admitted into the Penang General Hospital on Tuesday as a patient. A smoke house on Sungei Sedu Estate. Banting, took fire on Saturday evening at 6.30 p.m. The Klang Fire Brigade was quickly telephoned for and arrived at the scene

The Straits Times / Article
4 November 1936 - (From Our Own Correspondent). Kuala Lumpur, Nov. 3 The Klang Sanitary Board Is asking for a supplement of $220 in the Federal Council becaus? Its Fire Brigade must havp a new armoured external spiral suction hose and two transmission chains. While on a fire drill the

The Straits Budget / Article
20 February 1941 - Passive Defence Services Being Organized ‘From Our Own Correspondent; Klang. Feb. 13. THAT the Resident had appointed Mr. F. W. Douglas as Director of Passive Defence for the Sanitary Board areas of Klang and Port Swettenham, and that the A.R.P Committee of the Board

Singapore Standard / Article
16 March 1951 - Siandard Staff Correspondent KUALA LUMPUR, Tnurs.— Damage estimated at about I $80,000 was caused, when bandits set fire to hor.se> in a Malay rehabilitation camp, a 1 Klang. last night. The bandits, 30 strong, warred the occupants of the houses to collect their belongings before sctiing

The Straits Times / Article
22 December 1952 - KLANG, Sunday. A LARGE lallang fire today threatened more than 1,000 at tap houses In the Panda mar an new village at Port Swettenham. Selangor. Port Swettenham firemen I battled the flames for more than half an hoar. The Klang Tire Brigade was called In to

Singapore Standard / Article
23 January 1953 - A CHINESE squatter lost his attap house and was admitted into a hospital with severe burns on his back when a fire broke out at 4 p.m. yesterday, m Pandamaram Resettlement Camp, a mile irom Port Swettenham. The fire was put out within 45 minutes by the

Singapore Standard / Article
5 February 1953 - KLANG. Wed About 40 acres of lallang. and re-planted rubber trees caught Bre on Monday al Ebor Es ate, Batu Tiaja, about 12 miles from Klang The Klang fire brigade was called, and Ihe blaze was brought under control alter three hours. The fire brigade

Singapore Standard / Article, Illustration
17 February 1953 - KLANG, Man. The Army Fire Service, the Klang District Fire Brigades, and the Kuala Lumpur Municipal Fire Brigade will take part m a competition to be held A the Klang padang on Feb. 21, at 4 p.m. It is the first competition of its kind,

Singapore Standard / Article
3 August 1953 - KLANG, Sun— A Govern-] ment building, made of wood and attap, was gutted and the roofs of two other build partially destroyed by lire on Friday at the sth mile Klang Puchong Road. The tire was believed to have been caused by sparkfrom burning lallsng. The Klang

The Singapore Free Press / Article
12 June 1954 - A careless smoker started fire KLANG, Sat. A CIGARETTE flung Irom a bedroom window is believed to have started a fire that destroyed more than 350 lbs. of charcoal, firewood and a bicycle m an hotel yard. The cigarette, thought to have been thrown from a back window of the

Singapore Standard / Article
3 September 1954 - KLANG, Thurs.— K'.ang Fire B:\?ade established a record yesterday answering three eal s in a day. At 10 a.m., a lallang fire wraa put out near the Ist^na ißandoeong, Kampong Java Road, before it could spread j to the kampong nearby. At 8.".i)

The Straits Times / Article
16 February 1955 - PORT SWETTENHA.M. Tue«. A 810 lallang fire at Panda maran New Villatr last night threatened »"0 attap boiMca. The Are brigade from Port Swettenham put out the 10--foot flames in 39 minutes. This was the ninth fire in the Klaus Port Swettenham arem this

Sunday Standard / Article, Illustration
27 February 1955 - 2 ChildrenTrapped In Attap Blaze photo. v KLANG. Sat.— An exploding pressure lamp last night set a squatter hut ablaze in Riverside Road here and caused the death of two four-year-old children. Their mother and two other adults were sent to hospital. The fire started when 23--year-old Ah Kow <

Singapore Standard / Article
17 March 1955 - KLANG. Wed. A teacher's presence of mind saved many houses from being galled in a lire that broke cut at the Ang'.o-Chinese School here on Monday, it was disclosed today. The teacher, Mr. C. Nadarajah, was organising games at the school whgi he noticed the

Singapore Standard / Article
15 July 1955 - KLANG, Thurs. A mysterious blaze in Klang tonight gutted a row of attap houses occupied by waterfront labourers, rendering at least 50 families homeless in a matter of minutes. Fanned by a strong breeze from the sea. the fire was first noticed at 8.15 p.m. while

Singapore Standard / Article
18 July 1955 - KLANG Sun A series of fires swept Klang during the week turning into smoke some $70,000 worth of buildings and property and leaving 75 people homeless, the fire brigade reported yesterday. On the heels of a fire which gutted a row ot houses in

Singapore Standard / Article
18 July 1955 - KLANG Sun A series of fires swept Klang during the week turning into smoke some $70,000 worth of buildings and property and leaving 75 people homeless, the fire brigade reported yesterday. On the heels of a fire which gutted a row ot houses in
The Straits Times / Article
22 July 1955 - Come rain do come and quell a fire KLANG, Thurs. A FIRE has been smouldering for two days four feet below the earth in the Telok Forest Reserve near here. Th only thing that can put in out quickly Is rain and plenty of it. N The soil contains a

The Straits Times / Article
5 August 1955 - KLANO, Thurs. The number of fires in Klang this year will be the highest in postwar years said KUnu's fire officer. Mr. J. F. O. Nicholas, today. The record year was 1952 when 47 fires broke out. From January till today, the fire brigade has already

Singapore Standard / Article
23 September 1957 - SWIFT action by the Klang fire brigade today prevented the Port Swettenham Railwrv godown from being destroyed by fire. Some tar near the godown caught lire and threaienod the godown.

Singapore Standard / Article
1 April 1958 - THE new $250,000 Central Fire Station at Watson Road, Port Swettenham. which is to be the headquarters of the Klang Fire Brigade, will be officially opened after the Hari Raya Puasa, next month.

16 July 1958 - KLANO. Tues. The heat is on and firemen here have had their holidays cut by more than four days a month. Formerly Klang firemen got a day's holiday in three days, but now they have to be on duty four days before getting

The Straits Budget / Article
5 August 1959 - KLANG. July 28.—Forty; families number- inp more than 100 people were made homeless today when fire destroyed six blocks of labour lines in Bukit Ijok Estate, near Jeram. 27 miles from here. Firemen using two engines fr« »m Klang and Kuala Selangor battled tor

The Straits Budget / Article
16 March 1960 - 17 LANG. Mar. 7.—More IV than I.OOU people have applied to the town council here to become firemen. The applications followed an advertisement to fill two vacancies in the Klang Fire Brigade. spokesman of the council said today that it was the largest number of

The Singapore Free Press / Article
13 May 1960 - 6^ LANG. Fri. The Klang Town Council has agreed to let the local fire brigade be i taken over and integrated into a single State fire ser- j vice: The councils secretary, Mr. j Tan Te Song, has written to 1 the Chief Inspector of

1 June 1961 - KLANG, Wed. AYOUNO mother broke down and wept today when she found herself made destitute by a fire which destroyed her home, causing damage estimated at $20,000. Madam Llew Chal Lan. 25. mother of two children, was at work at the Commerclal

28 January 1962 - Port fire service inadequate? 'No, says Dato Ahmad KUALA LUMPUR, Saturday. |)ATO Ahmad Perang, General Manager of the Malayan Railway and chairman of the Port Swettenham Board, said today he was satisfied that fire services at the port were adequate. He was commenting on a complaint made at a recent

The Straits Times / Article, Illustration
24 November 1966 - Sultan of Selangor in RMAF uniform on fire brigade visit fHE Sultan of SeA langor, in the uniform of honorary group captain, RMAF, stepping out of a fire engine at the Selangor central fire station in Klang yesterday. The Sultan had visited the fire station to watch a demonstration and

The Straits Times / Article
21 June 1972 - A HOUSING complex for the fire brigade and security force of the KJang Port Authority wUI soon go up on five acres of land along Jalan Vantooren in Port Klang, Selangor. This housing romplrx mill consist of It blocks of goverasent Class G quarters of t» units

The Straits Times / Article
23 July 1973 - Bid to save blaze ship fails PORT KLANG, Sunday ALL efforts to save the 8,000-ton British cargo ship, m.v. Calchas, were abandoned at 4 p.m. today when the nre spread to its upper decks. Three tug-boats Kampar Langat. and Morlb which had been fighting the fire since morning retreated when

The Straits Times / Article
29 September 1975 - KLANG. Sunday piRE destroyed part of the Fung Keong rubber factory in Jalan Kapar here this afternoon, causing damage estimated at more than $1 million. The factory, which employs about 2,000 workers, will be closed for checks on damage to machinery. According to

The Straits Times / Article
29 August 1976 - LISTING SHIP GROUNDED DORT KLANO Sat I The 13.500 -ton pilgrim ship Malaysia Raya was intentionally led In shallow here last night precaution against sinking Three tugboats. Klang. Kapah. Jenjarom. towed for 16 rom the deep point to nlne*aters near the „t night The Port Authority fire brigade chief. Major

The Business Times / Article, Illustration
6 June 1980 - THE SOUTH port at Port Klang, the main lifeline of Malaysia's liquid trade, has been closed indefinitely following a pre-dawn fire which razed to the ground several large godowns and damaged a dozen others. Preliminary estimates put the damage at about Mslo million. Acting Transport Minister Datuk

9 June 1980 - PORT KLANG, Sunday THE police have not ruled out sabotage in the fire at the south harbour of Port Klang last Thursday and a bomb disposal unit has been ordered to investigate the cause of the explosions. The decision also lends credence

The Straits Times / Article
16 June 1980 - THE fire which broke out at Port Klang is regarded by some people as a national disaster. The fire destroyed five godowns and a lot of valuable goods as well as taking the lives of three people. The incident should be a

The New Paper / Article
14 January 1994 - Saved trio buried alive Passers-by help rescue men trapped in Klang landslip Bernama. PROMPT action by the public and firemen saved three welders from death after they were buried alive in a three-metre-deep hole following a landslip behind a petrol kiosk in Klang yesterday. The trio were welding an underground

The New Paper / Article, Illustration
21 April 1997 - IMPORTED goods worth Ms4o million ($22.8 million) went up in smoke at Port Klang, Selangor, yesterday. The fire broke out after an explosion at the warehouse at the North Port's Taiwan Industrial Village. The goods in the 30,000 sq m warehouse included imported

Sila klik pautan di bawah untuk membaca dokumen Arkib Negara Malaysia tersebut selengkapnya.

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
8 APR 1913
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0169062W
Hit
:
82
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
19 OCT 1875
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0000076W
Hit
:
38
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
3 APR 1905
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0121957W
Hit
:
32
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
4 SEP 1950
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0299611W
Hit
:
28
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
1 DEC 1893
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0053178W
Hit
:
28
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
19 MAY 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0031993W
Hit
:
27
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
10 JUN 1897
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0070805W
Hit
:
27
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
14 MAR 1898
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0076224W
Hit
:
25
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
28 NOV 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0035805W
Hit
:
25
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
10 FEB 1908
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0140616W
Hit
:
24
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
18 APR 1905
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0122177W
Hit
:
23
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
15 JAN 1881
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0001262W
Hit
:
23
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
23 SEP 1891
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0027296W
Hit
:
23
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
1 AUG 1893
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0043573W
Hit
:
23
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
2 NOV 1891
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0028439W
Hit
:
22
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
18 MAR 1929
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0258527W
Hit
:
21
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
26 JUL 1904
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0117589W
Hit
:
20
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
27 MAY 1949
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0297122W
Hit
:
19
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
3 APR 1894
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0049093W
Hit
:
19
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
29 AUG 1893
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0046481W
Hit
:
18
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
22 FEB 1888
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0010392W
Hit
:
17
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
25 MAR 1902
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0101229W
Hit
:
17
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
15 FEB 1907
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0134461W
Hit
:
16
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
13 MAR 1893
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0038115W
Hit
:
16
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
28 FEB 1893
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0044108W
Hit
:
15
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
23 JUL 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0034492W
Hit
:
14
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
11 MAR 1893
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0038072W
Hit
:
14
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
21 OCT 1899
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0086736W
Hit
:
14
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
18 JUL 1899
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0085272W
Hit
:
14
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT


Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
4 SEP 1950
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0299611W
Hit
:
28
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
1 DEC 1893
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0053178W
Hit
:
28
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
23 SEP 1891
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0027296W
Hit
:
23
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
1 AUG 1893
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0043573W
Hit
:
23
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
2 NOV 1891
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0028439W
Hit
:
22
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
26 JUL 1904
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0117589W
Hit
:
20
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
29 AUG 1893
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0046481W
Hit
:
18
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
28 FEB 1893
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0044108W
Hit
:
15
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
23 JUL 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0034492W
Hit
:
14
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Penglibatan Keluarga Diraja dalam Pembangunan Pertanian di Kuala Langat

Salam buat semua. Salam Maulidur Rasul.Syukur Alhamdulillah, kita kini telah berada dalam bulan Rabiul Awal, bulan keputeraan Baginda Junjun...