Ahad, 24 November 2013

Gagak, Estet di Klang dan Telok

Salam. Apa khabar orang-orang Telok semua? Sekarang ini tengah time cuti sekolah. Maknanya aku kini tengah menganggur daripada mengajar bebudak sekolah. Kalau setakat seminggu bercuti pun aku dah macam cacing kepanasan, resah,gelisah, kerana takde kerja yang nak dibuat, korang bayangkan bagaimana aku nak menempuh lagi sebulan setengah sebelum sekolah dibuka kembali awal Januari tahun depan. Nak ke kebun, jauh benar kat Telok. Lagipun rumah aku ini mana ada tanah? Setakat tanah sekangkang anak kera itu, apa yang boleh aku buat? Mahu tak mahu terpaksalah aku berperap kat rumah ini sambil makan tidur, makan tidur, mengumpul lemak sekilo dua. Nak melancong pulak, ini tengah bulan. Faham-faham jer lah, orang kerja gomen ini. Bernafas panjang bila cukup bulan jer. Nak kerjakan kebun sawit kat Telok tu, rasa-rasa dah tak larat lagilah. Upah orang jer lah. Badan pun dah macam ayam pekan, lembik. Tak macam orang dulu-dulu. tua-tua pun badan maintain, stamina  masih tip top. Tongkat Ali dan telur ayam kampung menu sarapan pagi diorang. Itu orang Melayu dulu. Keling tua yang  masih kerja kat estet Pulau Carey itu pun, kesihatan diorang memang ok lagi, cuma  penyakit mabuk todi jer yang tak dapat dibuang. Berbeza betul dengan aku dan kengkawan yang kerja pegang pen berbanding mereka yang menggunakan tulang empat kerat dengan memegang parang, kapak dan perejang serta sabit sawit sahaja. Terlanjur bersembang pasal keling estet itu, memang entri aku ini pasal diorang. Maksud aku, aku nak beritahu engkorang kenapa Telok dan Klang ramai sangat kaum pendatang yang tak berapa nak putih itu. Begini kisahnya.

 Tapi sebelum itu, aku nak minta maaf banyak-banyak kepada pembaca atau kengkawan aku yang berketurunan India atau Tamil. Bukan maksud aku mengejek bila aku sebut perkataan 'KELING'. Aku bukan prejudis atau perkauman. Cuma istilah ini dah digunakan sejak dahulu lagi  apabila merujuk kaum pendatang ini. Dah tak boleh nak tukar lagi dah. Kalau nak panggil India, itu nama negaranya. Nak panggil Tamil, itu nama bahasanya. Jadi, yang paling tepat, itulah panggilannya. Kaum India ini pula bukan semuanya dari Tamil Nadu walaupun majoriti dari situ. Ada juga yang datang dari Kerala dan Sri Lanka, termasuk juga kaum Sikh dan Pathan yang rata-rata orang panggil Benggali. Itu dari segi asal usul geografisnya. Dari sudut kepercayaannya pun berbeza-beza. Ada juga Tamil yang beragama Islam walaupun majoritinya Hindu. Benggali pula beragama Sikh manakala kaum Ceylonese (Sri Lanka) beragama Buddha. Jadi untuk membezakan antara mereka ini, orang-orang Melayu dah bersepakat (tanpa berunding dengan mereka pun), kalau yang berserban tapi beragama Sikh itu, kitorang panggil Benggali. Kalau Tamil beragama Islam kita panggil Mamak. Kalau Mamak atau Tamil (semestinya masuk Islam) berkahwin Melayu , anak-anak diorang kita panggil Mami atau DKK (Darah Keturunan Keling). Jadi kalau Tamil yang masih Hindu, keputusan sebulat suara (termasuk Inggeris menggunakan istilah ini) memanggil mereka Keling. Ya, Keling, Keling, Keling. Muktamad. Ini sebahagian daripada social contract antara kaum di Malaya ketika itu. Tak puas hati? Samanlah dalam court. Habis cerita.


Mengikut kajian yang aku buat di internet, kaum pendatang ini masuk ke Malaya secara terancang dan beramai-ramai oleh Inggeris. Almaklumlah, Keling di  selatan India masa itu memang terlalu miskin. Nak makan pun tak cukup.Tanah pertanian tak lagi subur walaupun mereka ini, masyaAllah, produktif dengan anak yang ramai. Jadi, Inggeris gunakan peluang ini untuk menjadikan mereka buruh kontrak di bawah Sistem Kangani. Mereka dijanjikan penghidupan dan taraf hidup yang lebih baik di sini. Maka dengan janji-janji manis ini keluarlah mereka (kebayakannya lelaki) dari Tamil Nadu berkapal-kapal ke mari berpegangkan janji tersebut. Riuh dan heboh (mungkin kerana terlalu seronok). Itu dalam keadaan ok, bayangkan kalau kapal itu karam macam Titanic! .....(Dari situlah timbul kata bidalan, Bagai Kapal Keling Karam).

Sampai sahaja di Malaya, tempat pertama yang mereka kenal ialah Pelabuhan Klang atau dulunya dipanggil Port Swettenham. Maka berduyun-duyun mereka turun dan dikumpulkan di tempat atau depoh imigresen. Di sana mereka diproses, diperiksa tahap kesihatan mereka, sebelum ditempatkan di estet-estet  di seluruh Malaya, mengikut tuan punya ladang masing-masing. Makan minum mereka,semasa mereka di sana, dijaga dan dilayan baik oleh pihak Inggeris  menerusi konco-konco atau ejen yang dilantik.Sesampai mereka di estet, mereka ditempatkan di rumah-rumah kongsi (atau dalam Bahasa Inggeris, Coolie lines).Kemudian barulah mereka tahu, dengan bayaran gaji yang rendah, mereka terpaksa membayar baik tambang kapal dan segala tanggungan termasuk makan,minum selama terikat dengan kontrak. Biasalah. Bangla dan Indon sekarang pun mengalami nasib yang sama. Menyesal pun ada, tapi nak balik semula ke India, jauh sekali. Memanglah India kini jauh di mata, tetapi juga kerana malu dan sudah banyak wang serta tanah yang digadaikan untuk ke Malaya. Lagipun ini harapan dan masa depan keluarga. Jadi, reda dan redah jer lah. Maka, ramai ler yang bekerja di estet-estet sekitar Telok, Jugra, dan Klang. Kalau kat Telok ini, dulu kita ada Telok Estate,( tapak SMK TPG kini),  Carey Island estate, Brooklyn estate, Sungai Buaya estate di sekitar Banting dan Jugra, manakala menghala ke Klang pula, Blackwater estate (kini Taman Botani) dan Highland estate (kini Bukit Tinggi).












 Jadi, interaksi sosial yang terhad antara mereka dengan orang Melayu dan Cina kebanyakannya berlaku di bandar atau di pekan seperti Telok. Selebihnya mereka menghabiskan masa mereka di estet, sebagaimana imigran Cina tinggal di lombong-lombong bijih timah. Inggeris tahu mereka ini, (Cina dan Keling) memang memerlukan hiburan. Jadi, untuk 'menghiburkan' sedikit hati-hati mereka, Inggeris membuka dan memberi lesen kepada pemilik kedai Todi di estet dan juga kedai candu di lombong. Yang untung tetap Inggeris. Cukai  kedai, todi dan juga candu sahaja banyak menyumbang kepada pendapatan negeri.





Tapi ada juga Keling yang datang ke Klang secara peribadi, maksudnya tiada ikatan kontrak. Biasanya mereka ini golongan Mamak yang berniaga, sama ada secara kedai runcit, atau perniagaan rempah ratus. Mereka ini mudah berasimilasi (bergaul) dengan orang Melayu  kerana mereka juga beragama Islam. Sememangnya orang-orang Islam itu bersaudara. Bahkan komuniti mamak ini telah mendirikan masjid mereka sendiri di Klang yang dikenali dengan nama Masjid India Selatan pada tahun 1904.Arwah abah aku memang bersekolah di High School Klang tetapi setakat Tingkatan Dua sahaja atas sebab kewangan keluarga masa itu. Abah aku ke sekolah dengan berbasikal setiap hari dari Telok. Jadi, arwah berehat sebentar di masjid India ini untuk bersolat Jumaat sehinggalah lewat petang. Aku juga pernah bersembahyang Jumaat di masjid ini tetapi bila time khutbah aku terlelap sedikit kerana aku tak faham sebiji habuk pun butir ceritanya kerana khatib berkhutbah dalam bahasa Tamil. Jadi, aku layan jer, janji sah solat Jumaat aku minggu tu. Kini masjid itu telah berubah wajah dengan peruntukan RM20 juta.


Ada juga golongan terpelajar dan menengah Keling dan Ceylonese yang bekerja dengan pihak Inggeris sebagai kerani di estet dan di pejabat-pejabat kerajaan  sementara kaum Benggali sebagai anggota keselamatan dalam polis dan tentera Inggeris. Jadi, komuniti India di Klang memang nampak ketara kehadiran mereka dalam masyarakat, sehingga jadi bahan ketawa masyarakat yang berkata gagak di Klang banyak kerana gagak ikut Keling ke Klang. Jalan Rembau merupakan Little India di Klang kerana dipenuhi kaum pendatang ini. Segala keperluan kaum ini terdapat di sana, Berduyun-duyun keluar dari estet-estet berdekatan untuk shopping ketika menjelang Deepavali. Berwarna-warni. Ada juga keling peramal nasib yang menggunakan burung untuk menenung nasib orang lain. Macam-macam kebodohan manusia.






Terdapat juga golongan Chetty yang memberi perkhidmatan pinjaman kewangan riba kepada orang-orang yang  terdesak memerlukan duit. Golongan Along  ini sebenarnya beroperasi dengan kebenaran dan lesen daripada pihak berkuasa Inggeris. Ramai juga orang-orang Melayu yang tergadai tanah mereka kepada 'lintah darat' ini. Memang orang Melayu mudah lupa, tak serik-serik. Dah tahu riba itu haram, tetap mereka nak juga. Tapi tak bolehlah nak salahkan diorang 100 peratus, kerana mereka terdesak. Mana ada bank nak beri pinjaman masa itu?  Tapi itu semua di Klang, di Telok pula lain ceritanya.






 Sehingga tahun 1946, jumlah kaum India di Malaya berjumlah 461,000 orang. Tapi selepas itu, bilangan mereka semakin berkurangan kerana Perang Dunia Kedua dan perjuangan kemerdekaan India daripada Inggeris. Ramai juga yang pulang  ke Tamil Nadu kerana mungkin kewangan dah cukup untuk kembali bersama keluarga. Bila diorang balik pun orang kutuk, "Tengok, itulah rupanya bila gagak pulang ke benua.". Hahaha.......

Di Telok, masa aku kecik-kecik, Keling yang aku  tahu dan kenal ialah Antoni sekeluarga (pasal bekerja menoreh getah di kebun moyang aku), mamak Hussin yang berkedai runcit di pekan Telok. mamak Selamat yang buka kedai makan di Telok, Chinnaiah sekeluarga dan  Muthu,Selvam sekeluarga (yang juga berkedai runcit) dan Keling Mata Buaya yang meraih durian (ada aku ceritakan dalam entri aku dahulu). Ada dua buah kedai gunting rambut Keling di Telok masa itu. Satu di deret kedai PKNS ( kini di sebelah Shell) dan di deret kedai sebaris kedai mamak Husin itu. Servis diorang first class, siap urut-urut tengkok lagi. Ada juga mamak yang menjaja  ABC (Air Batu Campur), ais kepal dan Cendol serta rojak berbasikal.





 Di Telok juga ada sebuah sekolah rendah Tamil. Pelajar-pelajarnya rata-rata dari penduduk Telok sendiri dan estet-estet sekitar Telok termasuk di Segenting  dan Pulau Carey. Aku seronok menengok anak-anak keling ini bila balik dari sekolah mereka. Bayangkan mereka berjalan kaki  secara berkumpulan kecil (5,6 orang) dari Telok ke Simpang, Segenting dan Pulau Carey di bawah terik mentari, lebih kurang pukul 2.30 petang. Berkasut sekolah jenis plastik tanpa stokin, dengan beg digalas di bahu, sambil menyonyot aiskrim Malaysia yang dibeli. Aku cukup respek dengan kecekalan mereka ke sekolah. Mungkin ada di antara mereka ini sudah menjadi doktor dan lawyer, atau ahli korporat ternama di merata tempat di Malaysia kini. Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Bila lagi orang kita nak ambil pelajaran tentang orang-orang yang merantau ini? Janganlah kita berasa selesa dengan apa yang ada, kerana kita anak jati negara ini. Bersyukur sememangnya wajib, tapi berusaha untuk meningkatkan diri itu perlu supaya sejahtera di dunia dan selamat di akhirat. Fikir-fikirkanlah. Ammmak.

Indeks Halaman Utama

Sabtu, 23 November 2013

Telok Panglima Garang: 1887 - 1950: Satu Tafsiran Peta

Salam buat semua. Kali ini aku makin teruja untuk menulis tentang kemajuan pembangunan di Telok dan kawasan sekitarnya. Aku sebenarnya seronok apabila pelayaran aku di internet menemukan aku dengan peta- peta lama. Aku ibarat Kapten Jack Sparrow dalam filem “ The Pirates of The Caribbeans” apabila melihat peta-peta lama yang tersimpan rapi dalam arkib kerajaan Singapura. Kenapa pulak di Singapura?  Itu aku tak dapat nak jawab. Korang kena tanya  omputeh dulu-dulu. Yang penting aku dah jumpa ‘harta karun’ yang tidak ternilai ini.
Memang betul dan tepat kata pepatah Inggeris, "A picture worths a thousand words”. Sekeping gambar menceritakan banyak perkara. Jadi, peta yang aku jumpa ini, semestinya bahan grafik (gambaran), menceritakan secara terperinci tentang sejarah,kehidupan dan dasar pembangunan negeri  masa itu. Tapi sebagai seorang saintis sosial, aku tidak  boleh sewenang-wenangnya mentafsir peta mengikut hawa nafsu dan teori aku sahaja. Aku perlu merujuk bahan-bahan bacaan lama dan kajian kini tentang masa lampau di Telok dan sekitarnya. Kita di Telok memang bertuah kerana terletak  di antara dua batang sungai utama di Selangor ini, Sungai Klang dan Sungai Langat ,yang banyak  mencatat sejarah kerajaan Selangor. Pembangunan di  Jugra, dan Klang memberikan tempiasnya kepada Telok Panglima Garang.  Jadi, korang tengoklah dahulu peta-peta di bawah ini sebelum aku huraikan secara terperinci dalam entri aku yang akan datang. Selamat mengkaji,mentafsir dan… meng-meng yang lain. Yang penting, kita enjoy!

Selangor 1887

 Selangor 1891

Selangor 1901

Telok  dan Jugra pada Tahun 1910

Selangor 1918

Sebahagian Selangor 1922

Klang,Telok dan Kuala Langat pada Tahun 1928

Peta Topografi Telok Panglima Garang pada Tahun 1933

Sebahagian Selangor 1939

Klang dan Kuala Langat 1944

Peta Klang, TPG dan Kuala Langat pada Tahun 1950

Telok Panglima Garang 2013


Rujukan dan jutaan terima kasih kepada:
http://www.nas.gov.sg/index.htm

Indeks Halaman Utama

Khamis, 21 November 2013

Kenali Orang Asli Sekitar TPG

Kali ini cerita aku berkisar Orang Asli. Sejak dahulu lagi, hubungan  penduduk TPG dan Orang Asli telah wujud. Pertama, ketika kaum pendatang Aceh yang memilih untuk menetap di Nibong Dengkil (nama asal Telok Panglima Garang). Mereka dapati sekumpulan orang Asli telah menetap di situ terlebih dahulu. Memandangkan kaum Aceh ini bertegas untuk mendirikan perkampungan mereka disitu, maka pertengkaran dengan kaum asli berlaku. Memang sifat orang asli yang merupakan kaum non violence, maka mereka beralah dan berundur menyusuri Sungai Langat  hinggalah ke Bukit Tampoi, berdekatan pekan Dengkil sekarang.

Kedua, ketika pihak Inggeris menghantar jurupandu Orang Asli bagi merintis jalan darat membelah hutan dari Jugra ke Klang melalui Telok Panglima Garang. Seterusnya ada juga anak-anak Orang Asli Pulau Carey yang bekerja dengan towkay-towkay Cina menjual ikan yang baru didaratkan di pekan Telok setiap petang, atau menjaga kebun- kebun mereka. Aku pernah melihat ramai orang Asli Pulau Carey yang berjalan kaki semata-mata untuk ke pasar malam setiap hari Selasa di pekan Telok. Memang boleh dikenal mereka berdasarkan dressing mereka yang ketara berbeza. Mereka ini lebih banyak berdiam diri. Jadi,sosialisasi dengan pendududuk Telok agak minimum dan terbatas pada urusniaga. Konotasi negatif seperti Sakai, Jakun dan Gonjeng menyisihkan lagi hubungan mereka dan kita.

Secara peribadi, hubungan aku dengan mereka ketika aku masuk ke Bukit Kemandol untuk meraih durian. Itulah kali pertama aku dan adik aku ke perkampungan orang Asli. Aku berasa kurang selesa seolah-olah mereka ini kaum kanibal yang menanti masa yang sesuai untuk menangkap aku sabagai lauk makan malam mereka. Itu tanggapan aku ketika itu. Aku lihat rumah-rumah mereka kecil dan ringkas sahaja, secara berkelompok di bawah rimbunan pokok-pokok hutan yang tinggi menjulang. Namun aku sembunyikan ketakutan aku dan bertanya kalau-kalau mereka ingin menjual durian kepada kami. Mereka kata mereka sudah ada pembeli atau peraih tetap iaitu towkey Cina yang kerap ke sana untuk berniaga. Jadi, aku dan adik aku pun segera beredar dari situ.







Kemudian, ketika aku bertugas di SMK Jugra. Ketika itu terdapat beberapa orang anak Orang Asli Kelanang yang bersekolah di situ. Sebagai guru disiplin, aku dapati mereka kerap dibuli oleh budak-budak Melayu. Sifat mereka yang pendiam menyukarkan aku menyelesaikan masalah buli. Jadi aku gunakan teknik psikologi untuk membuatkan mereka mahu bekerjasama dengan aku. Setelah disiasat, mereka ini diugut supaya menyerahkan wang saku yang mereka peroleh dari JAKOA. Aku beri amaran keras dan terakhir kepada pembuli-pembuli itu termasuk seorang budak perempuan. Sejak hari itu, pelajar-pelajar Orang Asli itu sudah boleh tersenyum dan mula berkomunikasi dengan aku.

Sebenarnya, banyak petempatan Orang Asli di sekitar Telok ini iaitu di Tanjung Dua Belas dan yang paling hampir ialah di Pulau Carey.Dahulu, untuk ke Pulau Carey, pihak estet di situ menyediakan feri untuk menyeberang. Kemudian  pada awal 80-an jambatan dibina. Tiada lagi perkhidmatan feri ke sana. Kesemua lima buah perkampungan di Pulau Carey yang diduduki oleh masyarakat peribumi telah diwartakan sebagai rizab Orang Asli. Kampung Sungai Bumbun berkeluasan 140 hektar (ha) dengan jumlah keseluruhan penduduk 317 orang (169 orang lelaki dan 148 orang perempuan) dan terdiri daripada 65 buah keluarga. Aktiviti utama penduduk di sini ialah pertanian terutamanya tanaman kelapa sawit (127 ha), kelapa (4.5 ha) dan dusun buah-buahan (2.0 ha).

Kampung Sungai Rambai pula berkeluasan 40.4 ha. Jumlah keseluruhan penduduk ialah 44 orang (22 lelaki dan 22 perempuan) dengan 10 buah keluarga. Kemudahan sosial yang terdapat di sini adalah tabika, jalan tanah merah dan jalan tar. Aktiviti ekonomi utama penduduk ialah pertanian (82.0% daripada guna tanah
keseluruhan) dengan tanaman utamanya ialah kelapa sawit (31.1 ha) dan kelapa (2.0 ha).

Kampung Kepau Laut pula berkeluasan 146.0 ha dengan status tanah seperti berikut: 82.0 ha adalah tanah kerajaan dan 64.0 ha lagi merupakan hutan simpan. Kampung ini mempunyai penduduk seramai 103 orang (53 lelaki dan 50 perempuan) dengan 20 buah keluarga. Antara kemudahan asas yang terdapat di sini ialah dewan serbaguna, surau dan jalan tanah merah. Pertanian merupakan aktiviti ekonomi utama penduduk (46.6% daripada guna tanah keseluruhan) dengan tanaman seperti kelapa sawit (40.5 ha) dan kelapa (6.1 ha).






Mukim Tanjung 12. iaitu mukim bersebelahan dengan mukim TPG, membabitkan tujuh buah kampung yang diwartakan dalam Hutan Simpan Kuala Langat Utara iaitu Kampung Orang Asli Pulau Kempas, Bukit Cheeding, Bukit Kecil, Bukit Perah, Busut Baru, Tanjung Rabok dan Bukit Kamandol. Akses ke kawasan perkampungan mereka melalui Jalan Klang-Banting dan seterusnya melalui kampung-kampung dalam mukim Telok Panglima Garang. Sememangnya di Telok terdapat pejabat renjer hutan simpan tersebut sejak dahulu lagi.


Tanah-tanah tersebut merupakan tanah warisan, tanah adat dan tanah rayau kepada kira-kira 4,000 penduduk Orang Asli Temuan sejak ratusan tahun lalu dan telah diwartakan sebagai tanah simpanan Sakai sejak 1927 selain merupakan kawasan penempatan utama suku Temuan di negara ini. Difahamkan Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) pada 25 Januari tahun lalu telah mengeluarkan pengesahan bahawa Mukim Tanjung 12 adalah kawasan Orang Asli berdasarkan keputusan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) pada 29 November 1965...

Satu kajian mengenai Pergantungan Masyarakat Setempat (Orang Asli) Ke Atas Hasil Hutan yang dijalankan oleh Jabatan Perhutanan Selangor menunjukkan maklumat mengenai kepelbagaian spesies tumbuh-tumbuhan dan haiwan yang dikutip disekitar kawasan hutan yang berhampiran dengan penempatan responden. Hasil-hasil kutipan adalah dari spesies tumbuh-tumbuhan yang terdiri daripada pokok-pokok buah, hasil kayu dan tumbuhan herba untuk kegunaan sendiri atau untuk jualan. Terdapat juga kumpulan kecil haiwan tangkapan yang terdiri daripada mamalia dan pelbagai spesies hidupan laut. Hasil kajian
mendapati kesemua hasil kutipan dijual kepada orang tengah atau peraih. Hal ini menunjukkan kebanyakan responden hanya memperoleh hasil seperti ayam hutan, babi hutan dan monyet untuk hasil hutan di Negeri Selangor manakala udang merupakan jenis hasil sungai yang paling tinggi

Walaupun kini kerajaan banyak membantu kaum asli ini untuk bersama-sama rakyat, namun untuk menukar budaya dan persepsi world view  mereka terhadap kemajuan dalam arus pembangunan agak sukar. Sebagai contoh, ramai di antara pelajar kaum ini tidak menumpukan sepenuh perhatian kepada pelajaran mereka.
Mereka akan ponteng sekolah sekiranya ada keperluan untuk mengopek udang ketika musim. Ini melibatkan anak-anak yang berada di sekolah rendah. Bagi anak-anak yang belajar di peringkat sekolah menengah pula ada yang berkahwin seawal tingkatan 1 iaitu berumur 13 tahun.menjadikan mereka golongan muda yang beranak kecil. Apa yang lebih menyedihkan ialah ada juga di antara mereka bercerai ketika umur baru 20 tahun.

Rata-rata mereka di kampung yang dikunjungi mempunyai rumah batu yang mempunyai kelengkapan asas yang agak lengkap namun yang pelik ialah mereka tetap membina rumah atap dan mereka lebih gemar tinggal di situ daripada rumah batu yang di bina. Kehidupan separuh daripada mereka masih lagi daif . Rumah bantuan kerajaan yang sempit untuk keluarga yangg besar . Ada juga rumah yang kalau tiada rumah bantuan kerajaan , maka mereka akan duduk dalam wakaf yang berbumbungkan nipah atau  tanpa dinding tanpa dapur , tanpa tandas. Tapi ada sebahagian daripada mereka sudah mula bekerja untuk syarikat kerajaan , swasta , kelapa sawit dan nelayan . Boleh kata hidup agak senang. Bagi mereka, kehidupan daif itu biasa , masih boleh makan dan hidup meereka amat berdikari , tidak bergantung kepada orang lain. Orang asli wanita biasanya menjadi suri rumah dan mereka gemar sekali berkebun dan menanam bunga . 

rujukan:

Sejarah Rumah Rehat dan Halting Bungalow di daerah Kuala Pilah

Assalamualaikum buat semua pembaca dan peminat Blog Atok ini. Selawat dan salam buat Junjungan Besar kita Saidina Muhammad ibni Abdullah, na...