Ahad, 16 Julai 2023

SEJARAH MENARIK ORANG ASLI CAMERON HIGHLANDS

 

Salam buat semua. Entri Atok kali ini masih mengenai Cameron highlands. Kalau dalam entri yang lepas, Atok ada ceritakan sejarah penerokaan dan pembukaan stesen bukit di sana, kali ini Atok hendak korang kenali penduduk asal tempat ini. Mereka sudah mendiami kawasan ini ratusan, kalau tidak ribuan tahun dahulu. Lama sebelum Mat Salleh menjejakkan kaki mereka ke sana. Tanpa bantuan penjejak orang Asli, mungkin kawasan ini lewat dibuka untuk pembangunan. Korang bacalah kisah-kisah mereka yang mungkin tidak ada di dalam catatan sejarah negara tetapi begitu penting dalam coretan sejarah tempatan. Baca, jangan tak baca, ya....Kisahnya begini...

KEHIDUPAN ORANG ASLI DI CAMERON HIGHLANDS

Jalan yang panjang dan berliku membawa anda dari Tapah di Lebuhraya Utara Selatan ke Cameron Highlands. Laluan ini membawa anda melalui hutan tropika ke ladang teh. Dalam perjalanan ke Cameron Highlands, anda akan melalui beberapa penempatan Orang Asli.

Di Cameron Highlands kita akan bertemu dengan kumpulan Orang Asli. Terdapat tiga kumpulan Orang Asli yang berbeza: orang Senoi, Orang Asli Melayu (Melayu Proto) dan orang Negrito. Ini termasuk kumpulan Negrito seperti Jahai dan Lanoh. Mereka adalah orang Senoi. Perkataan "Senoi" bermaksud "manusia" atau "orang". Kebanyakan orang Senoi tinggal di Tanah Tinggi Cameron. Mereka memanggil Cameron Highlands sebagai ‘Kumran Hallan’.

Sebenarnya orang Asli memang telah lama mendiami kawasan perbukitan dan pergunungan Cameron Highlands ini sebelum kedatangan Inggeris ke Malaya lagi. Kemungkinan orang-orang Melayu pernah juga melewati tempat ini walaupun tidak menjadikan Cameron Highlands sebagai tempat tinggal mereka. Justeru, British bukanlah orang yang pertama membuka. Cuma mereka membangunkan dan memajukan kawasan ini. Hal ini diakui sendiri oleh cendikiawan Inggeris dalam penulisan terbitan mereka sendiri:

Who did find the country above the Robinson Falls? It was not Cameron, nor Mr. Wray, nor Mr. Caulfeild. Many Sakais must have passed over it, and as ** Berembun " is a definitely Malay word (the * dewey ” mountain), I suspect Malays arrived there too; but after reading all the evidence available I find that the first Europeans to penetrate this fish-less paradise were the late Mr. H. C. Robinson and Mr. C. Boden Kloss. Mr. Boden Kloss tells me that he, Robinson, and Mr. H. N. Ridley, went to Lubok Tamang in 1908 (see Jour. F. M. S. Museums iv, 1909, p. 1-4), and that he and Robinson went north over the area which is now Cameron's Highlands. Their objective was Gunong Irau, and they reached the slopes of Gunong Batu Berinchang. Let honour be to whom honour is due. Robinson had his Falls, but the other discoverer has no memorial.

Siapa yang menemui negara di atas Air Terjun Robinson? Ia adalah bukan Cameron, mahupun Encik Wray, mahupun Encik Caulfeild. Ramai Sakai mesti telah melewatinya, dan sebagai 'Berembun'  adalah perkataan Melayu yang pasti (gunung * dewey ”), saya syak orang Melayu tiba di sana juga; tetapi setelah membaca semua bukti yang ada saya dapati bahawa orang Eropah pertama untuk menembusi syurga tanpa ikan ini ialah mendiang Encik H. C. Robinson dan Encik C. Boden Kloss. Encik Boden Kloss memberitahu saya bahawa dia, Robinson, dan Encik H. N. Ridley, pergi ke Lubok Tamang pada tahun 1908 (lihat Jour. F. M. S. Museums iv, 1909, hlm. 1-4), dan bahawa dia dan Robinson pergi ke utara merentasi kawasan yang kini menjadi Tinggi Cameron. tanah. Objektif mereka ialah Gunong Irau, dan mereka sampai ke lereng Gunong Batu Berinchang. Kehormatan hendaklah kepada siapa yang dihormati tiba masanya. Robinson mempunyai Air Terjunnya, tetapi penemu lain tidak mempunyai 'peringatan.

Adalah tidak tepat untuk mengandaikan bahawa Orang Asli hidup terpencil dan terpisah dari dunia luar. Urusan ekonomi dengan masyarakat di pinggir hutan telah berlangsung sejak ratusan tahun, terutamanya antara kumpulan Proto-Melayu dengan masyarakat Melayu yang berjiran. Mereka menukar hasil hutan mereka dengan garam, pisau, kepala kapak logam, antara lain

A number of Sakais congregated at our camp, but the old king, Pa Gedong, was dead and his son reigned in his stead. Later on, when traffic to the Highlands developed, the Batang Padang and Bertam Sakais deteriorated. They earned big wages as porters and spent them in a manner unbecoming the noble savage. They bought shoddy jewellery and made up parties to go to the cinema in Ipoh in hired motor-cars. One lot of Sakais astonished their employers by turning up wearing horn-rimmed spectacles which they had bought from an itinerant vendor of such things. The kingly mien of Pa Gedong was forgotten in a scramble for wealth and fripperies: the last time I saw Gedong II he asked me to give him money.

Sebilangan orang Sakai berkumpul di kem kami, tetapi raja tua mereka, Pa Gedong, telah mati dan anaknya memerintah menggantikannya. Kemudian,apabila lalu lintas ke Tanah Tinggi maju, Sakai-sakai Batang Padang dan Bertam semakin merosot. Mereka mendapat gaji besar sebagai kuli dan menghabiskan mereka dengan cara yang tidak sesuai dengan ganas yang mulia. Mereka telah beli barang kemas buruk dan pesta solek untuk ke pawagam di Ipoh dalam kereta bermotor yang disewa. Sebilangan besar Sakai mengejutkan majikan mereka dengan muncul memakai cermin mata berbingkai tanduk yang mereka beli daripada vendor jelajah. Pa Gedong telah dilupakan dalam perebutan kekayaan dan kemewahan:kali terakhir saya melihat Gedong II dia meminta saya memberinya wang.

Pada 20 April 1926, seorang lelaki ‘Mat Salleh’ yang baharu turun dari Cameron Highlands menyatakan bahawa Sakai yang diambil bekerja sebagai buruh dan pengangkut di Tanah Tinggi, terus menjadi sangat berguna dan setakat ini boleh menyesuaikan diri sepenuhnya dengan keadaan dan arahan majikan. Lama kelamaan, mereka telah terbiasa melihat orang-orang luar termasuk para pekerja Cina yang membina jalan raya rintis ke Cameron Highlands.

Kejutan besar berlaku di kalangan doktor Kuala Lipis apabila seorang warga emas Sakai dan keluarganya datang ke hospital dan meminta rawatan dengan mengatakan mereka sangat mempercayai "ubat orang puteh." Pada 5 September 1933, dia kemudian telah dimasukkan ke Hospital Besar. Kuala Lipis. Selama seminggu, mereka menikmati ‘percutian dan penginapan’ di Kuala Lipis. Setiap ahli keluarga kelihatan sangat gembira semasa mereka berjalan pulang meredah hutan untuk kembali ke perkampungan mereka di Cameron Highlands.

Sebilangan besar orang Asli kini bekerja di ladang teh. Sebilangan besar Senoi bekerja di ladang. Kadang kala mereka tinggal di ladang di Cameron Highlands. Semuanya bermula pada  12 Januari 1933, satu eksperimen yang mungkin yang pertama seumpamanya di Tanah Melayu, Boh Plantations Ltd menggunakan Orang Asli sebagai  Buruh Ladang Eksperimen di Cameron Highlands. Sejak itu, Kampung Orang Asli Kuala Boh di Pos Menson di Mukim Ulu Telom terletak berhampiran ladang teh Boh dan didiami lebih 500 penduduk daripada etnik Semai.Setahun kemudian, mulai 16 Julai 1934, Teh ditanam secara besar-besaran dimana tenaga orang Asli digunakan secara meluas oleh ladang-ladang teh di sana.

Antara sebahagian kaum Orang Asli Cameron Highlands yang meninggalkan kehidupan nomad mereka untuk bekerja dan menetap di ladang-ladang teh di Cameron Highland dalam tahun 1935

Perumahan Kaum Asli berhampiran Ladang Teh Boh

Namun sebilangan kecil masih meneruskan gaya hidup nomad jauh di dalam hutan hujan. Kira-kira 40% penduduk Orang Asli terus menjadi penghuni hutan. Mereka mengusahakan padi bukit, berburu dan mengumpul, serta berniaga hasil hutan seperti petai, durian, rotan dan damar. Perkampungan Orang Asli jauh di dalam hutan Cameron Highlands kini boleh dikunjungi. Kampung tulen terletak di Lembah Timur Cameron Highlands, empat puluh minit memandu dari Tanah Rata. Ini adalah sekumpulan kecil orang asli yang masih hidup yang mengamalkan gaya hidup dan budaya mereka di kawasan itu. 

Kampung-kampung masih jauh daripada arus kemodenan, yang menjadikannya tempat percutian yang sangat damai apabila korang menerokai Tanah Tinggi. Mereka hidup penuh kesukaran  kerana kebanyakan mereka tidak dilengkapi kemahiran untuk memperoleh pendapatan tetap seperti kebanyakan kita. Tidak ramai di kampung tradisi mereka boleh mendapatkan pekerjaan tetap, melainkan mereka berhijrah ke bandar dan mendapat pekerjaan bergaji. Mengapa mereka tidak  menjadi petani? Mereka mempunyai banyak tanah dan sumber air. Pertanian bukan dalam darah mereka  dan tidak berasal dari budaya di mana orang menanam tumbuhan atau menternak ternakan untuk perdagangan: apabila mereka melakukannya, ia adalah untuk sara hidup mereka. Mereka pernah menjadi pemburu-pengumpul dan mereka terdedah diancam binatang buas Contohnya, penduduk di Cameron Highlands agak terganggu dengan laporan bahawa dua ekor harimau telah kelihatan di sekitar Kem Brinchang pada 31 Julai 1934 dan dilaporkan telah menerkam dan membunuh 3 orang Orang Asli di kawasan Terla.


EKSPLOITASI KE ATAS ORANG ASLI CAMERON HIGHLANDS

Pada masa lalu, Senoi telah lama disebut "saki" oleh orang-orang Malaysia, yang bermaksud "orang asli" atau "hamba". Senoi sering ditangkap oleh orang Melayu pada zaman dahulu dan dijual sebagai hamba. Mereka “didera, ditipu, dan dipandang rendah oleh Orang Melayu.

Orang Putih juga mengeksploitasi Orang Asli demi keuntungan mereka. Sebagai contoh, pada 5 Februari 1935  bersama dua orang lain memandu Trojan dari Singapura pergi ke Sunge Etah, sebuah daerah di selatan Cameron Highlands, dan selepas beberapa masalah berjaya memujuk 17 orang asli, termasuk empat daripadanya adalah wanita, untuk datang ke Singapura, menjadi  bahan tontonan umum. Dua hari kemudian, pada 7 Februari 1935 sekumpulan 17 Sakai, kotor, tidak kemas, berpakaian hutan, dan dengan sumpitan dan panah, boleh dilihat di Singapura. Dengan imbuhan kewangan,  tembakau dan sireh selama berbulan-bulan, mereka sanggup meninggalkan rumah semula jadi mereka.  Pada 20 April 1935, sekumpulan Sakai lain yang berjumlah lebih 20 orang tiba di Pulau Pinang pagi ini dengan menaiki kereta api dari Cameron Highlands. Mereka dibawa ke sini dengan oleh Amalgamated Amusements, Ltd untuk  membuat  persembahan di Fun Frolic, untuk memberi orang ramai gambaran tentang cara hidup primitif mereka.  

Dengan sebotol disinfektan sebagai hadiah, mubaligh Methodist berjaya mengkristiankan mereka. Nyanyian pujian Kristian dinyanyikan dalam melodi yang sempurna oleh Orang Asli di rumah hutan mereka. Kerja itu bermula tiga tahun lalu. Pada 11 Jun 1935, suku-suku kaum orang asli bukit  di Tanah Melayu  menjalani penggambaran oleh ekspedisi Van Duren, pada masa ini di Tanah Melayu berhubung dengan gambar baharu Frank Buck iaitu” Fang and Claw," Bagi Inggeris, Orang Asli memang bodoh, "Kaum Sakai sangat jahil. Mereka hanya boleh mengira sehingga Tiga, lurus bendul tetapi setia!".

Kaum Cina juga tidak ketinggalan turut serta mengeksploitasi sifat rendah diri orang asli ini. Mereka menggunakan arak dan tembakau selain kewangan sebagai umpan mendapatkan kesetiaan orang rimba ini. Perdagangan ‘berat sebelah’ dengan tipu daya digunakan untuk mendapatkan hasil-hasil hutan yang berharga untuk diperdagangkan di bandar-bandar.

Pada masa era Pendudukan Jepun, Komunis Bintang Tiga dan komando British, mendapatkan bahan makanan mentah daripada kaum asli ini. Mereka bekerjasama menentang Jepun sehinggalah tamat Perang Dunia Kedua dalam bulan Ogos 1945. 

Kemahiran serta kepakaran mereka tentang hutan terus diperakui oleh pihak tentera British. Pada 23 Mei 1946 sebuah pesawat peninjau ringan L 5 dari Kuala Lumpur, detasmen tentera dan sekumpulan Polis yang dipandu oleh penjejak orang-orang Asli, telah mengambil bahagian dalam pencarian untuk 3 gadis Palang Merah yang hilang dalam hutan selama tiga hari. Tidak lama kemudian, pada 6 Jun 1946, selepas enam hari mengembara sesat melalui pergunungan yang berhutan lebat berhampiran pusat pelepasan Cameron Highlands, seorang Pegawai R.A.F. Pegawai Terbang William Leslie Mclachlan (dari 37 Derwent Road, Palmers Green, London) telah ditemui oleh dua orang bukit Sakai. Mclachlan telah hilang sejak pagi 1 Jun 1946.. Pada 10 November 1947 satu lagi kejadian hilang dilaporkan. 10 orang naib pegawai British dan seorang gadis, anggota daripada Perkhidmatan Sukarelawan Wanita, yang telah hilang selama lebih 48 jam di dalam hutan di sekitar Gunong Brinchang, di Cameron Highlands, ditemui oleh sekumpulan penjejak termasuk Orang Asli pada petang ini.

Namun, ketika British mengisytiharkan darurat dalam tahun 1948, setelah Komunis mengangkat senjata untuk merebut kekuasaan di Tanah Melayu,  kaum Orang Asli ini berada dalam dilemma, sama ada  untuk membantu pihak Komunis atau tentera British. Bintang Tiga sekali lagi meminta kerjasama daripada kaum asli ini. Kali ini, sama ada dengan pujukan atau dengan muncung senapang. Jika mereka tidak memberikan kerjasama, mereka diancam akan dibunuh. Pada 7 Februari, di lembah Bertam, penghulu Sakal di Cameron Highlands dan menantunya dilaporkan hilang dari ladang dan sehingga kini mereka tidak pulang. Pada 15 Januari 1949, Tok Batin membawa 30 Sakai ke Ringlet untuk buat kad pendaftaran dan sepatutnya kembali ke ladangnya pada 20 Januari1949

Pada 24 Julai 1949 - Sebelas mayat  orang Sakai telah ditemui oleh Polis Perak dari beberapa kubur komunal di hutan  Lembah Bertam di Cameron Highlands.  Mayat 11 orang asli  yang diculik oleh pengganas China pada 4 Julai, ditemui semalam di kubur komunal di kawasan tanah tinggi Cameron. Polis berkata mayat menunjukkan tanda-tanda mangsa telah dicekik atau dijerut. Mereka meneruskan pencarian lelaki dan wanita lain yang hilang. Terdapat 35 lelaki dan wanita hutan dalam kumpulan itu, yang dihalang oleh 20 pengganas bersenjata. Hanya seorang yang diketahui melarikan diri. 

Justeru, pada pagi 22 Ogos 1949, pasukan keselamatan memulakan pemindahan 350 setinggan dari kawasan Lembah Bertam di Cameron Highlands di Negeri Pahang. Operasi itu menyusuli siri kemarahan pengganas yang memuncak dengan pembunuhan beramai-ramai 34 Sakai. Berikutan kejadian itu, pada 23 Ogos 1949 13 warga China, dipercayai ada kaitan dengan kejadian menjerut 34 Sakai baru-baru ini, adalah antara 30 lelaki dan dua wanita yang ditahan untuk disoal siasat ketika pemindahan setinggan di Lembah Bertam, Cameron Highlands, semalam. Seramai seratus sembilan puluh tiga orang setinggan telah dipindahkan dari kawasan Lembah Bertam di Cameron Highlands. Pahang, oleh pasukan keselamatan semalam, yang terdiri daripada satu lajur 300 orang dari Batalion Ke-2 Coldstream Guards, dan 4th Hussars, bersama 400 polis.

Pada 20 Ogos 1957,seorang Ahli Majlis yang juga seorang menteri Perikatan bagi kawasan perlembahan Cameron Highland mengepalai perarakan 10,000 Orang Asli  yang "mogok" semenjak kemarin dan  enggan memetik buah "petai.", Inche Mohamed Shazilli bin Haji Tajuddin memberitahu Beritan Harian bahawa "pemogokan" ini disebabkan oleh ancaman pengganas Komunis

Pemindahan secara paksa setinggan-setingan Cina dari Lembah Bertam berikutan pembunuhan 34 orang Asli



ASSIMILASI KAUM ASLI DAN INTERGRASI NASIONAL

Orang Asli dahulunya adalah animisme, dan masih ramai lagi, hidup rapat dengan alam semula jadi. Selama bertahun-tahun, ramai yang telah menukar agama, atau lebih tepat lagi, kepada agama seperti Islam dan pelbagai bentuk agama Kristian, melalui usaha gigih mubaligh, sama ada NGO atau sebaliknya, Badan Kerajaan. Bukan sesuatu yang luar biasa untuk melihat perkampungan Orang Asli dibahagikan mengikut garis agama, sedangkan sebelum ini mereka hanya satu komuniti. Anda boleh melihat beberapa garis sesar di mana kepercayaan berbeza terpaksa wujud bersama begitu rapat.

 

Orang Asli merupakan komuniti yang mudah terancam oleh arus pembangunan masa kini. Pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan negeri dan pihak swasta seperti perwartaan Taman Negara dan Rancangan Pengumpulan Semula (RPS) menggambarkan penggunaan sumber alam semula jadi secara maksimum di samping mampu menjana pendapatan negara dan meningkatkan taraf hidup komuniti setempat dengan pengwujudan peluang pekerjaan. Walaupun mereka dijanjikan dengan peluang-peluang ekonomi dan sosial seperti pemilikan tanah, peluang pekerjaan, pendidikan dan status, namun peluang-peluang yang ada jelas tidak menyeluruh dan mencukupi. 

Penduduk hutan termasuk Semai, Temiar, Che Wong, Jah Hut, Semelai dan Semoq Beri. Di sepanjang jalan mereka mempunyai gerai, di mana mereka berusaha menjana wang dengan menjual madu dan durian kepada orang ramai. Mereka mengumpulkan serangga dan rama-rama, mengukir sumpit, menenun bakul untuk pasar pelancongan ke dataran tinggi ini, atau menjual satu atau dua barang cenderahati yang tidak biasa dilihat di tempat lain, di pinggir jalan berhampiran rumah mereka. Berhenti dan lihatlah jualan mereka di salah satu kampung tersebut.

Gambar George Maxwell bersama Tok Batin dan kanak-kanak Orang Asli


Remaja Orang Asli dengan pakaian tradisionalnya dan sumpitan

Rumah milik Orang Asli dalam tahun 1947
Perkumpulan Orang Asli Cameron Highlands dalam satu perjumpaan sosial dalam tahun 1973

Gambaran kehidupan Orang Asli melalui lukisan

Perkampungan moden Orang Asli di Cameron Highlands
Jualan Kraftangan Orang Asli digerai tepi jalan Tapah-Cameron

Madu asli dari hutan sekitar Cameron highlands

Petai antara hasil hutan orang Asli yang mendapat sambutan oleh penduduk dan pengunjung Cameron highlands


PENUTUP

Kerajaan Persekutuan bercadang mewujudkan pelan pembangunan masyarakat Orang Asli yang menyeluruh dalam memajukan masyarakat berkenaan. Terdapat keperluan untuk mewujudkan pelan berkenaan bagi memajukan masyarakat Orang Asli secara lebih berkesan.Kerajaan Persekutuan yang baharu sangat prihatin dan ingin menyertakan Orang Asli dalam arus pembangunan, baik pada peringkat negeri mahupun Persekutuan. Hal bagi memastikan masyarakat itu tidak terus terpinggir dalam arus pembangunan dan hanya dijadikan sebagai salah satu tarikan pelancongan semata-mata.

Pembangunan, penerokaan, pencerobohan dan pengambilan tanah adat menimbulkan konflik dan menyebabkan Orang Asli kehilangan tempat tinggal serta kawasan pencarian hasil dan sumber hutan bagi menyara kehidupan. Salah satu penyelesaian yang boleh dicadangkan ialah supaya kerajaan negeri mewartakan tanah rizab Orang Asli. Melalui usaha kerajaan negeri itu membolehkan Orang Asli dapat terus mengekalkan tanah adat mereka untuk generasi akan datang.

Orang Asli Cameron Highlands perlu mencipta sejarah mempunyai wakil dalam kalangan mereka dari Cameron Highlands, bagi membolehkan suara Orang Asli akan lebih didengari di Parlimen dan isu membabitkan kepentingan Orang Asli dapat diutarakan dengan lebih berkesan.

SEJARAH MENARIK PENEROKAAN CAMERON HIGHLANDS

Assalamualaikum wbt. Salam buat semua pembaca dan peminat blog Atok ini. Semoga kita sentiasa dalam rahmat Allah SWT. Selawat dan salam buat Nabi dan Rasul Junjungan dan ikutan Sayyidina Muhammad SAW serta keluarga dan sahabat-sahabat baginda. Juga buat seluruh umat Islam di mana sahaja mereka berada. Teruja sangat Atok dan Wan apabila pada Hari Raya Haji tempoh hari, anak dan cucu Atok balik untuk beraya bersama. Agihan daging korban kami nikmati bersama, bertakbir dan berselawat  serta bersyukur atas segala nikmat yang diberikan Ilahi.

Oklah, pada entri kali ini Atok nak bawa korang ke Cameron Highlands. Ya, betul, Cameron, bukan Cameroon. Cameroon itu di Afrika! HAHAHA. Cameron Highlands pula di Pahang. Jangan hairanlah kenapa banyak nama tempat di Malaysia ini masih bersandarkan nama-nama penjajah walaupun sebahagian besar telah kita berikan kembali nama asal Melayunya. Telok Anson menjadi Telok Intan, Port Weld berubah kepada Kuala Sepetang. Bukit Maxwell menjadi Bukit Larut. Entahlah, Atok masih tidak faham kenapa kita masih hendak kekalkan nama-nama Inggeris bagi tempat-tempat tertentu walaupun Inggeris sudah lebih 60 tahun meninggalkan Malaya? Konon sudah terbiasa, kata mereka yang tidak ada langsung semangat patriotik dalam diri sanubari mereka. Port Dickson, Georgetown, Butterworth, Seafield, Ainsdale, termasuklah Cameron Highlands. Lebih teruk lagi banyak taman perumahan yang menggunakan istilah Inggeris seperti  Forest Heights, Gamuda Cove,  Grand Park, dsb. atas alasan lebih bersifat global@ berprestij tinggi. Waklu!

Tapi apa-apapun Cameron Highlands memang hebat. Sejuk nyaman dan menyegarkan. Sudah banyak kali Atok dan keluarga berkunjung ke sana, sama ada Atok bawa rombongan budak-budak sekolah, atau Atok berkereta bersama anak dan isteri. Memang menyeronokkan. Pemandangan bergunung ganang, penanaman teh, strawberry, sayur-sayuran dan bunga-bungaan yang tidak dijumpai di tanah pamah. Asyik dan mengasyikkan. Tetapi tahu tak korang sejarah stesen Bukit di Cameron Highlands ini? Haah, mulai entri ini dan beberapa siri lagi, Atok akan bawa korang kembali ke masa lampau, menyelusuri sejarah yang ada di sana. Jom ikut Atok...Begini kisahnya.....

PENDAHULUAN

Cameron Highlands dinamakan sempena Sir William Cameron yang mengasaskannya pada tahun 1885. Ia adalah rumah kepada dusun, ladang teh, taman, denai mendaki, muzium dan banyak lagi. Daripada keindahan pemandangan kepada aktiviti yang menggembirakan, tempat ini mempunyai semua perkara penting untuk menarik perhatian pengunjung.

Cameron Highlands merupakan sebuah daerah di negeri Pahang, Malaysia. Daerah Cameron Highlands terletak di barat laut negeri Pahang, bersempadan dengan daerah Lipis di timur dan selatan, negeri Perak di barat dan Kelantan di utara. Daerah ini merupakan daerah terkecil di Pahang dengan keluasan 712 kilometer persegi yang merangkumi tiga buah mukim. Pusat pentadbiran daerah ini terletak di Tanah Rata.

BENTUK MUKA BUMI

Secara geografinya daerah ini berada di atas Banjaran Titiwangsa dengan ketinggian antara 800 meter (2,600 ka) hingga 1,603 meter (5,259 ka) di atas paras laut. Ketinggian maksimum daratan di daerah ini mencapai sekitar 2,334 meter (7,657 ka). Daerah ini juga menempatkan beberapa gunung seperti Gunung Batu Brinchang, Gunung Berembun, Gunung Irau, Gunung Jasar, Gunung Mentigi, Gunung Perdah dan Gunung Swettenham.

KOMPOSISI KAUM

Berdasarkan bancian Malaysia 2020 jumlah penduduk di Daerah Cameron Highlands ialah seramai 39,004 orang dengan kepadatan penduduk 55 orang perkilometer persegi yang dikategorikan sebagai taburan penduduk sederhana. Majoriti penduduk di daerah ini merupakan Bumiputera, membentuk lebih 51 peratus penduduk. Kaum kedua terbesar merupakan kaum Cina diikuti India. Lebih 13 peratus penduduk merupakan bukan warganegara.

Majoriti penduduk di daerah Cameron Highlands beragama Islam yang terdiri daripada penduduk berbangsa Melayu dan beberapa etnik lain. Agama kedua terbesar merupakan agama Buddha yang kebanyakannya dianuti penduduk berbangsa Cina. Agama ketiga terbesar merupakan agama Hindu yang majoritinya terdiri daripada penduduk berbangsa India. Kebanyakan penduduk bumiputera selain Melayu menganut agama Kristian atau tidak beragama.

SEJARAH CAMERON HIGHLANDS

Pada tahun 1885, penyelidik British Sir William Cameron William Cameron, seorang juruukur kerajaan kolonial British, telah ditugaskan oleh British Council untuk memetakan kawasan tertentu. Diiringi oleh rakannya, Kulop Riau, mereka melakukan ekspedisi pemetaan Banjaran Titiwangsa. Dalam ekspedisi itu, mereka menggunakan gajah untuk membawa mereka selama berbulan-bulan dalam perjalanan meneroka Banjaran Titiwangsa. Mereka memulakan lawatan pengembaraan mereka dari Tanjung Rambutan dan mula menjejaki Sungai Kinta ke asalnya. Mereka kemudiannya melalui Banjaran Titiwangsa ke arah tenggara. Dan, selepas beberapa bulan, dia mendapati dirinya menjejaki Sungai Kinta hingga ke ulunya.

Lakaran asal eksplorasi Cameron ketika menyelusuri sungai-sungai di Ulu Kinta dan Ulu Pahang dalam tahun 1885


William Cameron

Prospek yang paling menjanjikan untuk sebuah sanatorium disediakan oleh penerokaan mendiang Encik William Cameron, yang melakukan banyak perkara untuk membuat peta garis kasar pertama Perak Hulu dan Pahang. Setibanya di puncak Gunung Chabang, sebuah bukit setinggi 5,160 kaki di utara timur Gopeng di Perak, Cameron nampaknya telah melihat pemandangan dataran tinggi dengan ketinggian antara  4,400 hingga 4,500 kaki (1,340 – 1800 meter) dari aras laut ke arah timur iaitu ke Pahang dan suhu jatuh antara 8C dan 25C. Tetapi Cameron gagal menandakan penemuannya pada peta. Pelan atau petanya dikatakan masih wujud dengan kenyataan berpensel yang menerangkan apa yang dilihatnya. Tapak perkhemahan telah diwujudkan dan kerja-kerja pemetaan persekitaran dimulakan. Dialah yang mengisytiharkan bahawa terdapat di antara Ulu Pahang dan Ulu Perak sebuah kawasan yang tinggi, disesuaikan dengan baik untuk penubuhan sanatorium, yang kemudiannya dikenali sebagai “Cameron's Plateau.”. Beliau mendapati kawasan berkenaan mempunyai sebahagian besar tanah yang sedikit rata dan bercerun serta sesuai dijadikan penempatan.

“My first exploration expedition began in February last “year. My instructions were to go to Waterloo Estate, thence up Bubu, thence to Gunong Chabang on the plain via Batu Gajah: from Chabang, due East down into Pahang, and cross south so as to come out about Ulu Bernam or Selangor,“This I followed literally opening an entirely new track “across the valleys of the Raia, Penoh and Anak Kinta, and “made a pass over into the Upper Valley of the Telom at fully 5,000 feet. There I discovered a new and very interesting plateau of country maintaining for miles an average elevation of 4,500 feet on the rivers’ banks- but this is in Pahang territory. I ascended a number of mountains and took many sketches with elaborate details in the way of bearings both on Perak and Pahang territory as also on Kelantan. I came out near Ulu Mut (?) on the Slim, then on to Bernam, thence to Sungkai and down to Telok  Anson; keeping up a consecutive system of sketchings and detailed bearings. I then returned to Taiping, reported myself, and progress—produced sketches and plottings to Mr. Swettenham and also to Mr. Caulfeild. (Pk. 1695/56)."

It would seem that this expedition was finished by the 1st September 1885, as there is a letter to Mr. Lister (the Assistant Resident) written on that date from the Rest House (presumably in Taiping) asking him to inform the Resident that he (Mr. Cameron) had just arrived there. He stated that he had left Ulu Bernam on the 23rd, and Teluk Anson on the 30th of August, and had come to Taiping via Penang. (Pk. 3806/85).

“Ekspedisi penerokaan pertama saya bermula pada Februari “tahun lalu. Arahan saya ialah pergi ke Waterloo Estate, kemudian naik Bubu, kemudian ke Gunong Chabang di dataran melalui Batu Gajah: dari Chabang, arah Timur turun ke Pahang, dan menyeberangi selatan supaya keluar sekitar Ulu Bernam atau Selangor, “Ini saya diikuti secara literal membuka trek yang sama sekali baru "merentasi lembah Raia, Penoh dan Anak Kinta, dan" membuat laluan ke Lembah Atas Telom pada 5,000 kaki sepenuhnya. Di sana saya menemui dataran tinggi negara yang baru dan sangat menarik yang mengekalkan ketinggian purata 4,500 kaki sepanjang batu di tebing sungai- tetapi ini di wilayah Pahang. Saya mendaki beberapa gunung dan mengambil banyak lakaran dengan perincian yang terperinci dalam cara galas kedua-dua di wilayah Perak dan Pahang dan juga di Kelantan. Saya keluar berhampiran Ulu Mut (?) di Slim, kemudian ke Bernam, kemudian ke Sungkai dan turun ke Telok Anson; mengekalkan sistem lakaran dan galas terperinci yang berturut-turut. Saya kemudian kembali ke Taiping, melaporkan diri saya, dan kemajuan—menghasilkan lakaran dan rancangan kepada En. Swettenham dan juga kepada En. Caulfeild. (Pk. 1695/56)."

Nampaknya ekspedisi ini telah selesai pada 1 September 1885, kerana terdapat sepucuk surat kepada Encik Lister (Penolong Residen) pada tarikh tersebut dari Rumah Rehat (mungkin di Taiping) meminta beliau memaklumkan kepada Residen bahawa beliau ( Encik Cameron) baru sahaja tiba di sana. Beliau menyatakan bahawa beliau telah meninggalkan Ulu Bernam pada 23hb, dan Teluk Anson pada 30hb Ogos, dan telah datang ke Taiping melalui Pulau Pinang. (Pk. 3806/85).

Sir Hugh Low, Residen Perak (1887–1889), menyatakan hasrat untuk membangunkan wilayah itu menjadi "sanatorium, pusat peranginan kesihatan dan tanah ladang terbuka. Laluan sempit dari Tapah ke Cameron Highlands kemudiannya dibina melalui hutan oleh Sir Hugh Low setakat tahun 1888.

 " The cart road to Pahang hill country is opening up many miles of splendid land. I hope to see the road very largely used when completed. The so-called plateau should, and I hope will be, the sanatorium of the Strait”.

Mempunyai ketinggian purata 4,000 kaki, dengan jalan kereta yang baik dari Tapah, dan perhubungan kereta api antara sana dan pelabuhan, ia akan mudah dicapai oleh setiap satu. Orang harus berfikir bahawa kebanyakan sayur-sayuran Eropah boleh ditanam di sana untuk (bekalan pasaran Selat). Dari apa yang saya lihat tentang iklim, ia adalah jauh lebih baik daripada bukit-bukit yang lebih terpencil dan terdedah, seperti di Pulau Pinang dan Larut. Curahan hujan nampaknya kurang dan ia tidak dihanyutkan oleh angin yang bertiup di beberapa stesen bukit sekarang yang kadangkala tidak menyenangkan.'  

Tidak lama selepas itu, Cameron meninggal dunia dan petanya telah 'hilang'. Tidak banyak yang berlaku selepas itu. Malangnya, idea itu dipandang sepi.

Pada tahun 1894, sebuah akhbar melaporkan terdapat di sempadan Perak dan Pahang sebuah kawasan tinggi negara, yang dikenali sebagai Cameron's Land atau Plateau yang begitu luas dan mungkin terbukti sangat sesuai untuk sebuah Sanatorium untuk Semenanjung dan Tanah Jajahan. Sama ada di dalam sempadan Perak atau Pahang masih belum diputuskan. Nampaknya terdapat kemungkinan bahawa kawasan itu akan segera dilawati dan diperiksa oleh pegawai tinggi Perak tertentu, kata Jurnal Selangor.

En. F. St. G. Caulfield, Jurutera Negeri Perak, melaporkan seperti berikut:

“Its area may be roughly estimated at from 60,000 to 100,000 acres. The valleys ran nearly east and west, so that both slopes catch the morning sun, and the soil, judging from the small portion explored,is of excellent quality ; the temperature in the valleys is mild and equable, the warm air retained between the ridges preventing those rapid and dangerous changes which occur on our mountain tops”.

“Keluasannya mungkin dianggarkan secara kasar antara 60,000 hingga 100,000 ekar. Lembah mengalir hampir ke timur dan barat, supaya kedua-dua cerun menangkap matahari pagi, dan tanah, dilihat dari bahagian kecil yang diterokai, adalah kualiti yang sangat baik; suhu di lembah adalah sederhana dan sama, udara hangat yang tertahan di antara rabung menghalang perubahan pantas dan berbahaya yang berlaku di puncak gunung kita”.

Dari 1896-1902, laluan sempit ke Tanah Tinggi telah dilebarkan dan diperbaiki. Sementara itu tinjauan lanjut telah dijalankan untuk mengenal pasti dataran sebenar kawasan ini.

Pada tahun 1902, terdapat rancangan untuk membina jalan raya dari atas Genting Batang Padang dan seterusnya melalui Pahang ke Lipis, ibu negeri, telah diluluskan dan anggaran untuk menampung kos pembinaan sejauh sempadan Genting telah dibincangkan dan diluluskan. Jalan itu sebenarnya sedang dalam pembinaan dan telah siap sebagai sejauh batu ke-12,  apabila arahan berhenti kerja dikeluarkan.

Pada tahun 1904 Pemerintah F.M.S. menghantar seorang juruukur, 'En. Hemmy untuk menjalankan tinjauan tertentu. Malangnya, atas alasan tertentu, Encik Hemmy tidak pernah melampaui Lubok Tamang, iaitu di bawah Air Terjun Robinson, dan dia meninjau kawasan semata-mata 318 ekar. Akibatnya kerja-kerja membina jalan melebihi 12 batu dari Tapah ditinggalkan. Ia kemudian menjadi 'bahan jenaka' dan digugurkan lagi untuk beberapa tahun.

Pada tahun 1908, dengan Tapah sebagai pangkalan, satu ekspedisi yang mengumpul kira-kira lima puluh orang kuli dan memulakan apa yang dikenali sebagai Ekspedisi ke Cameron Plateau. Hari pertama ekspedisi hampir dipenuhi oleh aduan biasa di kalangan kuli, yang berusaha keras untuk mendapatkan beban yang lebih ringan. Hasilnya ialah pada penghujung hari mereka membentuk barisan yang berliu-liku sepanjang kira-kira dua belas batu, manakala para pemimpin ekspedisi terpaksa berkhemah dalam hujan tanpa menukar pakaian. Keadaan juga tidak bertambah baik selepas itu, kerana sungai telah dibanjiri, dan kuli tidak dapat mengekalkan kekeringan kaki mereka. Oleh sebab ketiadaan cahaya matahari melebihi 5,000 kaki menjadikannya mustahil untuk mendapatkan pakaian kering, sebagai tambahan kepada kelemahan ini. 

Tiada apa-apa lagi dilakukan sehingga 1922 apabila ekspedisi dibuat oleh Encik H.C. Robinson yang bertanggungjawab, dan laporan mengenainya diterbitkan. Atas sebab-sebab tertentu, hanya pada tahun 1922 satu ekspedisi dihantar ke sana. Ekspedisi baharu di bawah Sir George Maxwell memulakan objektif utama mereka untuk menemui semula dataran tinggi legenda Cameron. Dia menghabiskan kira-kira sembilan hari meninjau wilayah itu. Dia menyedari bahawa Dataran Tinggi Robinson yang mampu meletakkan tiga bandar sebesar Kuala Lumpur (ketika itu), adalah mudah untuk melihat kemungkinan pembangunan masa depan di sana. Maxwell menyifatkan rupa bumi itu sebagai "berbentuk agak bujur sekembalinya dari tanah tinggi." Selepas membandingkannya dengan Nuwara Eliya di Sri Lanka dan Baguio di Filipina, beliau memutuskan bahawa tapak itu harus dibangunkan menjadi stesen bukit.   

Gambar-gambar lakaran yang dibuat oleh pengarang di Tanah  Tinggi Cameron pada tahun 1922. 

Pemandangan kawasan Lubok Tamang dari bukit di atas perkhemahan. Dilihat paling jauh ialah G. Berembun: di tengah G. Chantak dan G. Bluat. Bertam membuat tajam belok ke timur di sebelah kanan. Di sebelah kiri adalah  ladang lama Sakai di lembah Bertam yang rata. Ini adalah sebahagian tanah yang dianggap pada tahun 1904 sebagai "Tanah Cameron."

Pemandangan dari G. Berembun. Puncak berikut ialah. tanah pamah di jarak tengah ialah Cameron's Highlands tanah di atas Air Terjun. Di sebelah kanan ialah Berembun.

Pemandangan dari lereng G. Batu Berinchang ke arah Utara. Genting Rampik dan Challi di sebelah kiri.

Camp Jor



Sungai berhampiran Camp Jor


Bergambar bersama-sama Tok Batin dan kanak-kanak Orang Asli

Gambar kenangan Sir George Maxwell dengan F.G Souter di sempadan Perak-Pahang
Peta Lakar Ekspedisi tahun 1922

Ketika itu, pada waktu yang sama, pada tahun 1922, seluruh daerah dari Tapah ke atas mampu dibangunkan. Di persimpangan Sungei Woh dan sungai Batang Padang adalah situasi yang ideal untuk kediaman desa. Tiga batu lebih tinggi, di hujung jalan itu ialah Estet Eden Dr. Connolly. Di atas itu sekali lagi ialah empangan yang sedang dalam pembinaan oleh Guggenheimers, untuk menyediakan kejatuhan air untuk stesen janakuasa di bawah, kira-kira sembilan batu dari Tapah. Lebih tinggi lagi di laluan itu, Pihak P.W.D. baru-baru ini telah membuka jalan sehingga ke batu ke-20 tetapi ia belum bersedia untuk lalu lintas kereta bermotor walaupun motosikal dan kereta lembu boleh menggunakannya. Mereka juga telah membersihkan trek Sakai untuk jalan ke sempadan Pahang hingga kira-kira Batu ke-31 Banglo terhenti sementara akan dibaiki secara berkala di sepanjang jalan untuk memudahkan kerja pembangunan.

'Pendekatan ke Tanah Tinggi Cameron boleh diterangkan seperti berikut:

Bermula dari Stesen Tapah Road jalan melalui Tapah dan seterusnya sejauh 12 batu. Dari titik ini jalan perlu dikesan dengan kecerunan 1 dalam 30 sehingga ke Lembah Bertam di hulu Sungei Habu pada ketinggian 4,350 kaki jarak, katakan 35 batu dari kereta api, Stesen Jalan Tapah. Jika pembahagian ini dipilih, ia bermakna 8 batu jalan mudah ke kem 5, yang merupakan pusat enam batu persegi yang dicadangkan untuk dikhaskan untuk Stesen Bukit dengan ketinggian antara 4,750 hingga 5,300 kaki. Seluruh negara ini beralun perlahan-lahan seperti yang ditunjukkan oleh pelan kontur, Jalan-jalan subsidiari pembahagi kemudian akan dibina seterusnya membuka kira-kira 12 batu persegi untuk pelbagai penanaman.

Kira-kira dalam tahun 1923, Cawangan Topografi Jabatan Ukur FMS menjalankan kerja mengukur pada skala satu inci hingga satu batu. Hasil kerja mereka menunjukkan terdapat sejumlah tanah rata di Lubok Tamang Tanah Rata dan mungkin di utara Berinchang, tetapi tiada apa yang boleh dipanggil dataran tinggi. Kegagalan tinjauan untuk menemui apa-apa dalam sifat 'tanah meja' menyebabkan ramai yang mempersoalkan sama ada juruukur benar-benar telah meliputi kawasan yang dirujuk oleh Cameron dalam laporannya. Namun begitu, Kerajaan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu tidak terhalang untuk menguji nilai kawasan aras yang lebih kurang yang ditunjukkan oleh peta.

LALUAN TAPAH - CAMERON HIGHLANDS

Kemudian, Pada 1926, British memulakan usaha membina jalan raya yang lebih sempurna menghubungkan tanah tinggi itu dengan Tapah. Tidak lama lagi jalan dari Tapah akan melalui ke Dataran Tinggi Cameron. Jalan raya bernilai tiga juta dolar telah dibina dari Tapah ke tanah tinggi. Ia bermula dari Jalan Tapah-Pahang di Batu ke-19 dan berakhir di Genting "B" (Tanah Rata). Kontrak tiga tahun itu telah diberikan kepada Tetuan Fogden, Brisbane and Co. Ansuran pertama sebanyak $250,000 telah dibuat pada tahun 1926. Projek ini bermula pada 1 Januari 1928; ia telah siap pada hari Jumaat, 14 November 1930 – 47 hari lebih awal daripada jadual. 

Tahap pengawalan berbeza dari 500 hingga 3,000 pekerja semasa peringkat pembinaan.Tenaga buruh terdiri daripada kira-kira 2,000 individu, kebanyakannya Cina, bekerja di bawah kontraktor. Buruh banyak, dan  banyak lagi buruh bersedia untuk datang jika diperlukan. Haji Osman, Penghulu veteran Sakai Batang Padang, adalah seorang yang tidak asing lagi di Tapah. Walaupun seorang Muslim, namun dia begitu pengaruh  ke atas pengikut-pengikutnya. Dia mungkin dilihat, semasa hujung minggu, berjalan-jalan di sepanjang jalan-jalan di Pekan Tapah, memakai kot khaki yang kekal, dan bertopi Panama.  Keris sentiasa di sisinya Pengambilan kuli pengangkutan untuk ke Tanah Tinggi Cameron diserahkan sepenuhnya dalam tangannya. Dengan notis yang sesingkat mungkin dia akan mempunyai sekumpulan orang lelaki yang dipercayainya bersedia untuk sebarang tugasan. Beliau tinggal di  Batu 12, Jalan Pahang.

Pembinaan jalan raya adalah satu cabaran: kuli dan pekerja bukan sahaja terpaksa berhadapan dengan cuaca; mereka juga terpaksa berhadapan dengan risiko diserang malaria. Kesihatan secara keseluruhannya ada telah baik, walaupun terdapat beberapa masalah dengan malaria terutama di antara Batu 19-20. Sepanjang pembinaan, 375 pekerja dimasukkan ke hospital kerana demam malaria. Pengaturan kesihatan kelihatan memuaskan. Masalah terbesar yang dihadapi oleh kontraktor ialah pengangkutan alat berat dari kawasan tanah pamah ke hulu. Kemunduran ini telah diatasi dengan penggunaan lokomotif pacuan wap yang direka untuk kerja-kerja pada kecerunan yang curam. 



Penggunaan Lokomotif wap untuk kerja-kerja pembinaan jalan di jajaran yang curam




Kerja-kerja yang sepatutnya sedang berjalan di Tanah Tinggi, sebagai tambahan kepada pembinaan jalan masuk, ditunjukkan oleh laporan yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Pembangunan Tanah Tinggi Cameron. Laporan tersebut adalah seperti berikut:-

"Lima batu lagi jalan utama telah siap. Ini telah diambil alih daripada kontraktor oleh Jabatan Kerja Raya (PWD) pada 17 Oktober 1929, menjadikan jumlah perbatuan sehingga terminusnya di Highlands ialah 42 batu. Dari batu ke-25 ke Sungei Ringlet pada  batu ke-31,laluan berbatu sedang diletakkan dan disatukan—kereta api balast kontraktor telah sampai ke Ringlet pada 1 Oktober 1929. Pembinaan persimpangan Sungei Ringlet sedang 'dalam tangan'. Kerja-kerja tanah hingga ke peringkat pembentukan telah disiapkan sehingga ke Tanah Rata (Genting B) dan batu ke-41 sudah siap. Jalan arteri di Tanah Tinggi yang dikenali sebagai Jalan Girdle sedang dalam pembinaan (2% siap), kemajuan dalam kerja tanah adalah memuaskan. Kerja-kerja penebangan dan pembersihan kawasan rekreasi. Sebuah tapak kampung telah dipilih daripada kira-kira 18 ekar di Kuala Jasin di Tanah Tinggi Rendah. Jalan masuk dari Tapah ke Cameron Highlands telah siap sepenuhnya pada tahun 1931."

Sejak ia mula dibuka pada tahun 1931, Jalan Persekutuan 59 merupakan satu-satunya laluan masuk ke Cameron Highlands, dan ia hanya boleh dimasuki melalui negeri Perak iaitu dari Tapah. Orang-orang Pahang pastinya paling sengsara kerana terpaksa berjalan jauh hanya untuk memasuki daerah terkecil dalam negeri mereka sendiri. Selain itu, kebergantungan penuh terhadap jalan FT59 ini juga banyak kelemahannya. Antara kelemahan utamanya ialah risiko tanah runtuh yang menyebabkan Cameron Highlands terputus hubungan dengan dunia luar sehingga berhari-hari lamanya.

Lakaran peta Cameron Highlands dalam tahun 1923 oleh Jabatan Ukur FMS
Isteri Jurutera ini merupakan satu-satunya wanita Eropah yang tinggal di Ringlet Camp di Cameron Highlands pada masa itu.












                                                                            Ringlet
Tanah Rata



Berinchang



LALUAN SIMPANG PULAI - CAMERON HIGHLANDS

Pada 21 Jun 1939, satu petisyen yang ditandatangani oleh lebih 280 penduduk terkemuka, peniaga, pekebun dan pemilik hartanah Perak telah dimajukan kepada Tuan Yang Terutama Pesuruhjaya Tinggi Sir Shenton Thomas, menggesa pembinaan "laluan kedua dan lebih pendek" dari Ipoh ke Cameron Highlands dari arah Utara. Hal ini kerana sering jalan  Tapah-Cameron Highlands  tidak boleh dilalui sekiranya belaku kejadian tanah runtuh di sepanjang jalan berbukit ke Cameron Highlands itu. Namun, entah atas alasan apa, petisyen itu dipandang sepi selama 58 tahun sehinggalah pada tahun 1997.

Jajaran dari Simpang Pulai ke Gua Musang dibina pada tahun 1997 dan siap pada tahun 2003, dengan menggunakan Jalan Simpang Pulai-Pos Slim (Jalan Negeri Perak A181) dan sebahagian Jalan Kampung Raja-Lojing (Jalan Negeri Pahang C165) dari Blue Valley ke Lojing sebagai laluan perintis. Kini, kedua-dua jalan negeri tersebut sudah pun dilucutkan pewartaannya, di mana jalan A181 dan jajaran jalan C165 dari Blue Valley ke Lojing diserap sebagai sebahagian daripada Jalan Persekutuan 185 manakala baki jajaran C165 (Kampung Raja-Blue Valley), bersama-sama jalan C7 dari padang golf Cameron Highlands ke Kampung Raja kini merupakan sebahagian daripada Jalan Persekutuan 59.





LALUAN RAUB - KUALA LIPIS - CAMERON HIGHLANDS

Peruntukan telah dibuat dalam Anggaran Pahang tahun 1928 untuk jalan dari Raub ke Kuala Medang di Sungai Jelai dan jalan ini akan diteruskan ke Kuala Lipis. Program jalan raya Pahang menunjukkan cadangan laluan alternatif antara Perak dan Pahang dengan pembinaan jalan dari Ringlet (kira-kira batu 31 di Jalan Cameron Highlands) menyusuri lembah Bertam dan Telom untuk menyambung dengan jalan baharu ini di atau berhampiran Kuala Medang; pembinaan dari Ringlet adalah kira-kira 30 batu. Tetapi sehingga jejak dibuat dan idea yang lebih baik diperolehi tentang negara yang akan dilalui, adalah mustahil untuk mengatakan sama ada kos jalan sedemikian adalah wajar.

Sehinggalah 22 tahun kemudian, pada 3 Ogos 1960  Kerajaan Pahang telah menerima cadangan untuk membina jalan raya bernilai $25 juta sepanjang 50 batu dari Tanah Rata, di Cameron Highlands, ke Kuala Lipis. Cadangan itu telah dimasukkan dalam rancangan pembangunan luar bandar lima tahun "Buku Merah" Negeri, tetapi malangnya tidak menjadi realiti 

Hanya pada 2 April 1996, setelah Kerajaan Pahang telah mencadangkan sekali lagi pembinaan jalan 110 km  dari Kuala Lipis ke Cameron Highlands yang akan mengurangkan empat jam masa perjalanan, kata Menteri Besar Pahang ketika itu, Tan Sri Khalil Yaakob, barulah wujud laluan tersebut.

Jalan Ringlet-Sungai Koyan atau Jalan Sungai Koyan-Cameron Highlands, merupakan sebuah laluan persekutuan sepanjang 79.1-kilometer (49.2 bt) di Pahang, Malaysia. Ia dibina sebagai jalan pintu masuk ketiga daerah Cameron Highlands, Pahang selepas Laluan Persekutuan 59 dan 185. Kajian keperluan bagi lebuh raya baru secara terus ke Cameron Highlands dari dalam negeri Pahang telah dilakukan pada tahun 1996. Pembinaan bermula pada tahun 1999 dan lebuh raya telah dibina secara berperingkat-peringkat sehingga ia telah siap sepenuhnya Mac 2010. Laluan Persekutuan 102 telah dibina dengan kos sejumlah RM 806 juta. Dengan siapnya lebuh raya ini, pengunjung dari negeri Pahang kini boleh untuk melawat Cameron Highlands tanpa perlu keluar dari negeri Pahang.






KESIMPULAN

Sejuk, tenang dan damai, Cameron Highland memiliki tempat-tempat menarik yang cantik untuk dijadikan destinasi pelancongan sama ada korang ingin berjalan secara bersendirian atau bersama keluarga. Di sini Atok sediakan beberapa tips sebagai panduan korang yang baharu pertama kali ke Cameron highlands:

1.     Seeloknya pergi bukan pada musim cuti sekolah atau cuti perayaan. Kenapa?

  • harga jualan produk berlipat ganda daripada harga asal.
  • sukar untuk dapat parking kereta.
  • kebanyakan hotel penuh dan harga juga lebih mahal.
  • kurang privasi.
  • waktu puncak dan kesesakan lalu lintas adalah sangat teruk terutamanya dari Tanah    Rata ke arah Brinchang.

2.    Ketahui Harga Tempat Penginapan

  • Kebanyakan hotel terletak berhampiran tempat-tempat menarik di Cameron Highland. 
  • Namun jika anda memilih untuk menginap di hotel bajet, pastikan lokasi hotel pilihan anda berhampiran dengan pekan Brinchang atau Tanah Rata. 

3.   Isi minyak penuh dan kenderaan dalam keadaan baik.

  • Disebabkan sesetengah jalan yang agak teruk atau anda mungkin tersangkut di kesesakan trafik, dinasihatkan untuk mengisi minyak secukupnya
  • dan memastikan kenderaan dalam keadaan yang baik supaya tidak tersadai di tepi jalan.

4.   Bawa payung atau baju hujan kerana hujan kerap terjadi di Cameron Highland. 

  • Anda tidak perlu mengeluarkan duit untuk membelinya nanti.

5.   Bawa Baju Tebal atau Sweater 

  • Cameron Highlands sangat sejuk terutama di waktu malam. 
  • Malah bilik hotel tidak memerlukan penghawa dingin. Kebanyakan hotel tidak menyediakan heater,

6.    Rancang Tempat Yang Ingin Dilawati

  • Kenali tempat-tempat yang menarik di Cameron Highlands supaya anda ada plan untuk  kemana. Sekiranya tempat tersebut ditutup atau sesak, jadi anda boleh merubah   perancangan dan tidak bergantung ke sesuatu tempat semata-mata.     
  • Senaraikan sebanyak yang boleh.

7.     Kalau hendak melakukan aktiviti pendakian, pastikan anda: 

  • memakai baju yang tahan sejuk dan selesa untuk mendaki.
  • bawa sendiri snek berkalori tinggi seperti coklat dan bar bijirin untuk membekalkan  tenaga sebelum, semasa dan selepas mendaki.
  • Jika mendaki bersendirian (tanpa pemandu pelancong), bawa kit pertolongan cemas  sendiri.
  • Selimut kecemasan, wisel dan lampu kepala sebagai persediaan sekiranya anda  tersesat atau terkandas di dalam hutan.
  • Beg galas kecil untuk membawa kesemua di atas dan beg kalis air untuk melindungi  barang-barang berharga anda sekiranya hari hujan.
  • Tongkat gunung (hiking stick)
  • Telefon dan kamera 
  •  Air minuman yang mencukupi.

8. Rancang keluar dari Cameron lebih awal, sebelum malam:  

  • jalan sempit ini pada waktu hari  masih cerah. 
  • jalan yang agak teruk  dan kurang pencahayaan,
  • pastikan sentiasa peka dengan keadaan sekitar
  • terdapat perkampungan di jalan menurun Cameron Highlands 
  • haiwan liar yang kadang kala kabur pada pandangan



Kehidupan Orang Bukit di Selangor Sebelum Merdeka

Sebelum istilah "Orang Asli" mula digunapakai, orang Melayu dan semua penduduk di Malaya termasuk Inggeris menggunakan istilah &qu...