Ahad, 16 Julai 2023

SEJARAH MENARIK ORANG ASLI CAMERON HIGHLANDS

 

Salam buat semua. Entri Atok kali ini masih mengenai Cameron highlands. Kalau dalam entri yang lepas, Atok ada ceritakan sejarah penerokaan dan pembukaan stesen bukit di sana, kali ini Atok hendak korang kenali penduduk asal tempat ini. Mereka sudah mendiami kawasan ini ratusan, kalau tidak ribuan tahun dahulu. Lama sebelum Mat Salleh menjejakkan kaki mereka ke sana. Tanpa bantuan penjejak orang Asli, mungkin kawasan ini lewat dibuka untuk pembangunan. Korang bacalah kisah-kisah mereka yang mungkin tidak ada di dalam catatan sejarah negara tetapi begitu penting dalam coretan sejarah tempatan. Baca, jangan tak baca, ya....Kisahnya begini...

KEHIDUPAN ORANG ASLI DI CAMERON HIGHLANDS

Jalan yang panjang dan berliku membawa anda dari Tapah di Lebuhraya Utara Selatan ke Cameron Highlands. Laluan ini membawa anda melalui hutan tropika ke ladang teh. Dalam perjalanan ke Cameron Highlands, anda akan melalui beberapa penempatan Orang Asli.

Di Cameron Highlands kita akan bertemu dengan kumpulan Orang Asli. Terdapat tiga kumpulan Orang Asli yang berbeza: orang Senoi, Orang Asli Melayu (Melayu Proto) dan orang Negrito. Ini termasuk kumpulan Negrito seperti Jahai dan Lanoh. Mereka adalah orang Senoi. Perkataan "Senoi" bermaksud "manusia" atau "orang". Kebanyakan orang Senoi tinggal di Tanah Tinggi Cameron. Mereka memanggil Cameron Highlands sebagai ‘Kumran Hallan’.

Sebenarnya orang Asli memang telah lama mendiami kawasan perbukitan dan pergunungan Cameron Highlands ini sebelum kedatangan Inggeris ke Malaya lagi. Kemungkinan orang-orang Melayu pernah juga melewati tempat ini walaupun tidak menjadikan Cameron Highlands sebagai tempat tinggal mereka. Justeru, British bukanlah orang yang pertama membuka. Cuma mereka membangunkan dan memajukan kawasan ini. Hal ini diakui sendiri oleh cendikiawan Inggeris dalam penulisan terbitan mereka sendiri:

Who did find the country above the Robinson Falls? It was not Cameron, nor Mr. Wray, nor Mr. Caulfeild. Many Sakais must have passed over it, and as ** Berembun " is a definitely Malay word (the * dewey ” mountain), I suspect Malays arrived there too; but after reading all the evidence available I find that the first Europeans to penetrate this fish-less paradise were the late Mr. H. C. Robinson and Mr. C. Boden Kloss. Mr. Boden Kloss tells me that he, Robinson, and Mr. H. N. Ridley, went to Lubok Tamang in 1908 (see Jour. F. M. S. Museums iv, 1909, p. 1-4), and that he and Robinson went north over the area which is now Cameron's Highlands. Their objective was Gunong Irau, and they reached the slopes of Gunong Batu Berinchang. Let honour be to whom honour is due. Robinson had his Falls, but the other discoverer has no memorial.

Siapa yang menemui negara di atas Air Terjun Robinson? Ia adalah bukan Cameron, mahupun Encik Wray, mahupun Encik Caulfeild. Ramai Sakai mesti telah melewatinya, dan sebagai 'Berembun'  adalah perkataan Melayu yang pasti (gunung * dewey ”), saya syak orang Melayu tiba di sana juga; tetapi setelah membaca semua bukti yang ada saya dapati bahawa orang Eropah pertama untuk menembusi syurga tanpa ikan ini ialah mendiang Encik H. C. Robinson dan Encik C. Boden Kloss. Encik Boden Kloss memberitahu saya bahawa dia, Robinson, dan Encik H. N. Ridley, pergi ke Lubok Tamang pada tahun 1908 (lihat Jour. F. M. S. Museums iv, 1909, hlm. 1-4), dan bahawa dia dan Robinson pergi ke utara merentasi kawasan yang kini menjadi Tinggi Cameron. tanah. Objektif mereka ialah Gunong Irau, dan mereka sampai ke lereng Gunong Batu Berinchang. Kehormatan hendaklah kepada siapa yang dihormati tiba masanya. Robinson mempunyai Air Terjunnya, tetapi penemu lain tidak mempunyai 'peringatan.

Adalah tidak tepat untuk mengandaikan bahawa Orang Asli hidup terpencil dan terpisah dari dunia luar. Urusan ekonomi dengan masyarakat di pinggir hutan telah berlangsung sejak ratusan tahun, terutamanya antara kumpulan Proto-Melayu dengan masyarakat Melayu yang berjiran. Mereka menukar hasil hutan mereka dengan garam, pisau, kepala kapak logam, antara lain

A number of Sakais congregated at our camp, but the old king, Pa Gedong, was dead and his son reigned in his stead. Later on, when traffic to the Highlands developed, the Batang Padang and Bertam Sakais deteriorated. They earned big wages as porters and spent them in a manner unbecoming the noble savage. They bought shoddy jewellery and made up parties to go to the cinema in Ipoh in hired motor-cars. One lot of Sakais astonished their employers by turning up wearing horn-rimmed spectacles which they had bought from an itinerant vendor of such things. The kingly mien of Pa Gedong was forgotten in a scramble for wealth and fripperies: the last time I saw Gedong II he asked me to give him money.

Sebilangan orang Sakai berkumpul di kem kami, tetapi raja tua mereka, Pa Gedong, telah mati dan anaknya memerintah menggantikannya. Kemudian,apabila lalu lintas ke Tanah Tinggi maju, Sakai-sakai Batang Padang dan Bertam semakin merosot. Mereka mendapat gaji besar sebagai kuli dan menghabiskan mereka dengan cara yang tidak sesuai dengan ganas yang mulia. Mereka telah beli barang kemas buruk dan pesta solek untuk ke pawagam di Ipoh dalam kereta bermotor yang disewa. Sebilangan besar Sakai mengejutkan majikan mereka dengan muncul memakai cermin mata berbingkai tanduk yang mereka beli daripada vendor jelajah. Pa Gedong telah dilupakan dalam perebutan kekayaan dan kemewahan:kali terakhir saya melihat Gedong II dia meminta saya memberinya wang.

Pada 20 April 1926, seorang lelaki ‘Mat Salleh’ yang baharu turun dari Cameron Highlands menyatakan bahawa Sakai yang diambil bekerja sebagai buruh dan pengangkut di Tanah Tinggi, terus menjadi sangat berguna dan setakat ini boleh menyesuaikan diri sepenuhnya dengan keadaan dan arahan majikan. Lama kelamaan, mereka telah terbiasa melihat orang-orang luar termasuk para pekerja Cina yang membina jalan raya rintis ke Cameron Highlands.

Kejutan besar berlaku di kalangan doktor Kuala Lipis apabila seorang warga emas Sakai dan keluarganya datang ke hospital dan meminta rawatan dengan mengatakan mereka sangat mempercayai "ubat orang puteh." Pada 5 September 1933, dia kemudian telah dimasukkan ke Hospital Besar. Kuala Lipis. Selama seminggu, mereka menikmati ‘percutian dan penginapan’ di Kuala Lipis. Setiap ahli keluarga kelihatan sangat gembira semasa mereka berjalan pulang meredah hutan untuk kembali ke perkampungan mereka di Cameron Highlands.

Sebilangan besar orang Asli kini bekerja di ladang teh. Sebilangan besar Senoi bekerja di ladang. Kadang kala mereka tinggal di ladang di Cameron Highlands. Semuanya bermula pada  12 Januari 1933, satu eksperimen yang mungkin yang pertama seumpamanya di Tanah Melayu, Boh Plantations Ltd menggunakan Orang Asli sebagai  Buruh Ladang Eksperimen di Cameron Highlands. Sejak itu, Kampung Orang Asli Kuala Boh di Pos Menson di Mukim Ulu Telom terletak berhampiran ladang teh Boh dan didiami lebih 500 penduduk daripada etnik Semai.Setahun kemudian, mulai 16 Julai 1934, Teh ditanam secara besar-besaran dimana tenaga orang Asli digunakan secara meluas oleh ladang-ladang teh di sana.

Antara sebahagian kaum Orang Asli Cameron Highlands yang meninggalkan kehidupan nomad mereka untuk bekerja dan menetap di ladang-ladang teh di Cameron Highland dalam tahun 1935

Perumahan Kaum Asli berhampiran Ladang Teh Boh

Namun sebilangan kecil masih meneruskan gaya hidup nomad jauh di dalam hutan hujan. Kira-kira 40% penduduk Orang Asli terus menjadi penghuni hutan. Mereka mengusahakan padi bukit, berburu dan mengumpul, serta berniaga hasil hutan seperti petai, durian, rotan dan damar. Perkampungan Orang Asli jauh di dalam hutan Cameron Highlands kini boleh dikunjungi. Kampung tulen terletak di Lembah Timur Cameron Highlands, empat puluh minit memandu dari Tanah Rata. Ini adalah sekumpulan kecil orang asli yang masih hidup yang mengamalkan gaya hidup dan budaya mereka di kawasan itu. 

Kampung-kampung masih jauh daripada arus kemodenan, yang menjadikannya tempat percutian yang sangat damai apabila korang menerokai Tanah Tinggi. Mereka hidup penuh kesukaran  kerana kebanyakan mereka tidak dilengkapi kemahiran untuk memperoleh pendapatan tetap seperti kebanyakan kita. Tidak ramai di kampung tradisi mereka boleh mendapatkan pekerjaan tetap, melainkan mereka berhijrah ke bandar dan mendapat pekerjaan bergaji. Mengapa mereka tidak  menjadi petani? Mereka mempunyai banyak tanah dan sumber air. Pertanian bukan dalam darah mereka  dan tidak berasal dari budaya di mana orang menanam tumbuhan atau menternak ternakan untuk perdagangan: apabila mereka melakukannya, ia adalah untuk sara hidup mereka. Mereka pernah menjadi pemburu-pengumpul dan mereka terdedah diancam binatang buas Contohnya, penduduk di Cameron Highlands agak terganggu dengan laporan bahawa dua ekor harimau telah kelihatan di sekitar Kem Brinchang pada 31 Julai 1934 dan dilaporkan telah menerkam dan membunuh 3 orang Orang Asli di kawasan Terla.


EKSPLOITASI KE ATAS ORANG ASLI CAMERON HIGHLANDS

Pada masa lalu, Senoi telah lama disebut "saki" oleh orang-orang Malaysia, yang bermaksud "orang asli" atau "hamba". Senoi sering ditangkap oleh orang Melayu pada zaman dahulu dan dijual sebagai hamba. Mereka “didera, ditipu, dan dipandang rendah oleh Orang Melayu.

Orang Putih juga mengeksploitasi Orang Asli demi keuntungan mereka. Sebagai contoh, pada 5 Februari 1935  bersama dua orang lain memandu Trojan dari Singapura pergi ke Sunge Etah, sebuah daerah di selatan Cameron Highlands, dan selepas beberapa masalah berjaya memujuk 17 orang asli, termasuk empat daripadanya adalah wanita, untuk datang ke Singapura, menjadi  bahan tontonan umum. Dua hari kemudian, pada 7 Februari 1935 sekumpulan 17 Sakai, kotor, tidak kemas, berpakaian hutan, dan dengan sumpitan dan panah, boleh dilihat di Singapura. Dengan imbuhan kewangan,  tembakau dan sireh selama berbulan-bulan, mereka sanggup meninggalkan rumah semula jadi mereka.  Pada 20 April 1935, sekumpulan Sakai lain yang berjumlah lebih 20 orang tiba di Pulau Pinang pagi ini dengan menaiki kereta api dari Cameron Highlands. Mereka dibawa ke sini dengan oleh Amalgamated Amusements, Ltd untuk  membuat  persembahan di Fun Frolic, untuk memberi orang ramai gambaran tentang cara hidup primitif mereka.  

Dengan sebotol disinfektan sebagai hadiah, mubaligh Methodist berjaya mengkristiankan mereka. Nyanyian pujian Kristian dinyanyikan dalam melodi yang sempurna oleh Orang Asli di rumah hutan mereka. Kerja itu bermula tiga tahun lalu. Pada 11 Jun 1935, suku-suku kaum orang asli bukit  di Tanah Melayu  menjalani penggambaran oleh ekspedisi Van Duren, pada masa ini di Tanah Melayu berhubung dengan gambar baharu Frank Buck iaitu” Fang and Claw," Bagi Inggeris, Orang Asli memang bodoh, "Kaum Sakai sangat jahil. Mereka hanya boleh mengira sehingga Tiga, lurus bendul tetapi setia!".

Kaum Cina juga tidak ketinggalan turut serta mengeksploitasi sifat rendah diri orang asli ini. Mereka menggunakan arak dan tembakau selain kewangan sebagai umpan mendapatkan kesetiaan orang rimba ini. Perdagangan ‘berat sebelah’ dengan tipu daya digunakan untuk mendapatkan hasil-hasil hutan yang berharga untuk diperdagangkan di bandar-bandar.

Pada masa era Pendudukan Jepun, Komunis Bintang Tiga dan komando British, mendapatkan bahan makanan mentah daripada kaum asli ini. Mereka bekerjasama menentang Jepun sehinggalah tamat Perang Dunia Kedua dalam bulan Ogos 1945. 

Kemahiran serta kepakaran mereka tentang hutan terus diperakui oleh pihak tentera British. Pada 23 Mei 1946 sebuah pesawat peninjau ringan L 5 dari Kuala Lumpur, detasmen tentera dan sekumpulan Polis yang dipandu oleh penjejak orang-orang Asli, telah mengambil bahagian dalam pencarian untuk 3 gadis Palang Merah yang hilang dalam hutan selama tiga hari. Tidak lama kemudian, pada 6 Jun 1946, selepas enam hari mengembara sesat melalui pergunungan yang berhutan lebat berhampiran pusat pelepasan Cameron Highlands, seorang Pegawai R.A.F. Pegawai Terbang William Leslie Mclachlan (dari 37 Derwent Road, Palmers Green, London) telah ditemui oleh dua orang bukit Sakai. Mclachlan telah hilang sejak pagi 1 Jun 1946.. Pada 10 November 1947 satu lagi kejadian hilang dilaporkan. 10 orang naib pegawai British dan seorang gadis, anggota daripada Perkhidmatan Sukarelawan Wanita, yang telah hilang selama lebih 48 jam di dalam hutan di sekitar Gunong Brinchang, di Cameron Highlands, ditemui oleh sekumpulan penjejak termasuk Orang Asli pada petang ini.

Namun, ketika British mengisytiharkan darurat dalam tahun 1948, setelah Komunis mengangkat senjata untuk merebut kekuasaan di Tanah Melayu,  kaum Orang Asli ini berada dalam dilemma, sama ada  untuk membantu pihak Komunis atau tentera British. Bintang Tiga sekali lagi meminta kerjasama daripada kaum asli ini. Kali ini, sama ada dengan pujukan atau dengan muncung senapang. Jika mereka tidak memberikan kerjasama, mereka diancam akan dibunuh. Pada 7 Februari, di lembah Bertam, penghulu Sakal di Cameron Highlands dan menantunya dilaporkan hilang dari ladang dan sehingga kini mereka tidak pulang. Pada 15 Januari 1949, Tok Batin membawa 30 Sakai ke Ringlet untuk buat kad pendaftaran dan sepatutnya kembali ke ladangnya pada 20 Januari1949

Pada 24 Julai 1949 - Sebelas mayat  orang Sakai telah ditemui oleh Polis Perak dari beberapa kubur komunal di hutan  Lembah Bertam di Cameron Highlands.  Mayat 11 orang asli  yang diculik oleh pengganas China pada 4 Julai, ditemui semalam di kubur komunal di kawasan tanah tinggi Cameron. Polis berkata mayat menunjukkan tanda-tanda mangsa telah dicekik atau dijerut. Mereka meneruskan pencarian lelaki dan wanita lain yang hilang. Terdapat 35 lelaki dan wanita hutan dalam kumpulan itu, yang dihalang oleh 20 pengganas bersenjata. Hanya seorang yang diketahui melarikan diri. 

Justeru, pada pagi 22 Ogos 1949, pasukan keselamatan memulakan pemindahan 350 setinggan dari kawasan Lembah Bertam di Cameron Highlands di Negeri Pahang. Operasi itu menyusuli siri kemarahan pengganas yang memuncak dengan pembunuhan beramai-ramai 34 Sakai. Berikutan kejadian itu, pada 23 Ogos 1949 13 warga China, dipercayai ada kaitan dengan kejadian menjerut 34 Sakai baru-baru ini, adalah antara 30 lelaki dan dua wanita yang ditahan untuk disoal siasat ketika pemindahan setinggan di Lembah Bertam, Cameron Highlands, semalam. Seramai seratus sembilan puluh tiga orang setinggan telah dipindahkan dari kawasan Lembah Bertam di Cameron Highlands. Pahang, oleh pasukan keselamatan semalam, yang terdiri daripada satu lajur 300 orang dari Batalion Ke-2 Coldstream Guards, dan 4th Hussars, bersama 400 polis.

Pada 20 Ogos 1957,seorang Ahli Majlis yang juga seorang menteri Perikatan bagi kawasan perlembahan Cameron Highland mengepalai perarakan 10,000 Orang Asli  yang "mogok" semenjak kemarin dan  enggan memetik buah "petai.", Inche Mohamed Shazilli bin Haji Tajuddin memberitahu Beritan Harian bahawa "pemogokan" ini disebabkan oleh ancaman pengganas Komunis

Pemindahan secara paksa setinggan-setingan Cina dari Lembah Bertam berikutan pembunuhan 34 orang Asli



ASSIMILASI KAUM ASLI DAN INTERGRASI NASIONAL

Orang Asli dahulunya adalah animisme, dan masih ramai lagi, hidup rapat dengan alam semula jadi. Selama bertahun-tahun, ramai yang telah menukar agama, atau lebih tepat lagi, kepada agama seperti Islam dan pelbagai bentuk agama Kristian, melalui usaha gigih mubaligh, sama ada NGO atau sebaliknya, Badan Kerajaan. Bukan sesuatu yang luar biasa untuk melihat perkampungan Orang Asli dibahagikan mengikut garis agama, sedangkan sebelum ini mereka hanya satu komuniti. Anda boleh melihat beberapa garis sesar di mana kepercayaan berbeza terpaksa wujud bersama begitu rapat.

 

Orang Asli merupakan komuniti yang mudah terancam oleh arus pembangunan masa kini. Pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan negeri dan pihak swasta seperti perwartaan Taman Negara dan Rancangan Pengumpulan Semula (RPS) menggambarkan penggunaan sumber alam semula jadi secara maksimum di samping mampu menjana pendapatan negara dan meningkatkan taraf hidup komuniti setempat dengan pengwujudan peluang pekerjaan. Walaupun mereka dijanjikan dengan peluang-peluang ekonomi dan sosial seperti pemilikan tanah, peluang pekerjaan, pendidikan dan status, namun peluang-peluang yang ada jelas tidak menyeluruh dan mencukupi. 

Penduduk hutan termasuk Semai, Temiar, Che Wong, Jah Hut, Semelai dan Semoq Beri. Di sepanjang jalan mereka mempunyai gerai, di mana mereka berusaha menjana wang dengan menjual madu dan durian kepada orang ramai. Mereka mengumpulkan serangga dan rama-rama, mengukir sumpit, menenun bakul untuk pasar pelancongan ke dataran tinggi ini, atau menjual satu atau dua barang cenderahati yang tidak biasa dilihat di tempat lain, di pinggir jalan berhampiran rumah mereka. Berhenti dan lihatlah jualan mereka di salah satu kampung tersebut.

Gambar George Maxwell bersama Tok Batin dan kanak-kanak Orang Asli


Remaja Orang Asli dengan pakaian tradisionalnya dan sumpitan

Rumah milik Orang Asli dalam tahun 1947
Perkumpulan Orang Asli Cameron Highlands dalam satu perjumpaan sosial dalam tahun 1973

Gambaran kehidupan Orang Asli melalui lukisan

Perkampungan moden Orang Asli di Cameron Highlands
Jualan Kraftangan Orang Asli digerai tepi jalan Tapah-Cameron

Madu asli dari hutan sekitar Cameron highlands

Petai antara hasil hutan orang Asli yang mendapat sambutan oleh penduduk dan pengunjung Cameron highlands


PENUTUP

Kerajaan Persekutuan bercadang mewujudkan pelan pembangunan masyarakat Orang Asli yang menyeluruh dalam memajukan masyarakat berkenaan. Terdapat keperluan untuk mewujudkan pelan berkenaan bagi memajukan masyarakat Orang Asli secara lebih berkesan.Kerajaan Persekutuan yang baharu sangat prihatin dan ingin menyertakan Orang Asli dalam arus pembangunan, baik pada peringkat negeri mahupun Persekutuan. Hal bagi memastikan masyarakat itu tidak terus terpinggir dalam arus pembangunan dan hanya dijadikan sebagai salah satu tarikan pelancongan semata-mata.

Pembangunan, penerokaan, pencerobohan dan pengambilan tanah adat menimbulkan konflik dan menyebabkan Orang Asli kehilangan tempat tinggal serta kawasan pencarian hasil dan sumber hutan bagi menyara kehidupan. Salah satu penyelesaian yang boleh dicadangkan ialah supaya kerajaan negeri mewartakan tanah rizab Orang Asli. Melalui usaha kerajaan negeri itu membolehkan Orang Asli dapat terus mengekalkan tanah adat mereka untuk generasi akan datang.

Orang Asli Cameron Highlands perlu mencipta sejarah mempunyai wakil dalam kalangan mereka dari Cameron Highlands, bagi membolehkan suara Orang Asli akan lebih didengari di Parlimen dan isu membabitkan kepentingan Orang Asli dapat diutarakan dengan lebih berkesan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Fakta Menarik tentang Stadium Jugra di Telok Datok

  Penyediaan kemudahan awam secara sistematik  di Kuala Langat  hanya bermula apabila British menyediakan  sistem pentadbiran moden. Perkemb...