Khamis, 6 Mei 2021

Sejarah Kemajuan dan Pembangunan Kuala Langat

Salam Ramadhan buat semua. Syukur kerana kita masih lagi diberi kesempatan untuk bertaubat dan beribadat sehari lagi. Semoga keberkatan bulan yang mulia ini merancakkan lagi sifat dan sikap terpuji dalam diri untuk mencari keredaanNya..  Atok dan Wan seronok apabila korang terus mengunjungi blog kami. Atok perlukan maklumbalas korang. So, please write to me.

Entri Atok kali ini santai jer. Atok nak komen pasal pembangunan Kuala Langat. Atok nak bawa korang rentas masa, dari zaman Al Sultan SAS (Sir Abdul Samad) hingga ke tahun 1980. Alaa Tok, cerita pembangunan dah klise dah, basi. Cerita orang politik yang turun padang 5 tahun sekali, yang datang time nak raih undi. Sanggup dokong dan cium bayi kecil sambil posing depan  kamera, bersusah payah pikul guni padi, rela motong getah dan berbagai-bagai aksi bodoh yang jadi bahan ketawa orang kampung. Lepas beri beras sekampit, kain pelekat dan kain batik sehelai seorang, langsung tak nampak batang hidung lepas dapat undi orang kampung. Bukan cerita itu, bukan cerita politikus yang pembohongnya lebih bahaya daripada kencing tikus. TIDAK, BUKAN, NEHI, ELEK! Atok nak cerita pembangunan yang betul-betul wujud, infrastruktur, prasarana. Simbol kemajuan negeri. Lambang kesejahteraan negara. So, korang follow the flow, ok?

Berdasarkan pengamatan dan pembacaan Atok di Arkib Akhbar di Singapura, kemajuan negeri Selangor terutamanya di Kuala Langat memang berperingkat-peringkat seolah-olah telah dirancang seperti dalam Grand Master Plan British. Apa bukti Atok bercakap sedemikian? Atok tak nak cerita banyak. Korang tengok sahajalah evidens yang Atok kumpulkan. Bukti-bukti tender kerajaan dalam surat-surat khabar dahulu. Mungkin banyak lagi yang Atok terlepas pandang. Hah, inilah buktinya! 

Projek dan perancangan kerajaan direalisasikan melalui pemberian tender. Boleh juga direct negotiations dengan kontraktor. Tapi untuk projek yang besar bajetnya, ketelusan, keadilan perlu dinyatakan melalui pemberian tender terbuka. Itu sememangnya amalan biasa dan tradisi sistem pertadbiran Inggeris.  Tapi di sebalik nampak telus, rasuah tetap wujud kerana melibatkan fulus. Ada fulus, tender lulus. Kih, kih,kih. Jadi, korang layan jer iklan tender itu. Paling tidak pun, perhatikan laras bahasa dan ejaan yang digunapakai. Kadang-kadang melucukan.

Pada era awal British di Selangor, sekitar 1874-1889,  ketika perbendaharaan negeri dikawal Residen,  infrastruktur yang dibangunkan menjurus kepada pengisian tabung kewangan negeri dengan pengenalan sistem cukai yang diperkenalkan. Atok tergelak apabila Atok membaca jenaka sindiran sinis orang Barat terhadap sistem percukaian mereka. Katanya,  Di dalam dunia ini dua perkara sahaja yang PASTI. Maut dan Cukai. Kita tak boleh lari daripada kedua-duanya, walaupun ondeway ke kubur.

HAHAHA...memang betulpun! Setiap tanaman, ternakan, tanah yang dimiliki dikira dan dicukai. Suka atau tidak, rakyat terpaksa akur. Apa boleh buat Sultan sudah perkenan. Pantang anak Melayu menderhakai Sultannya. Kalau adapun Jebat, sudah pasti ditekan Tuah agar taat titah baginda. Alsultan sudah dalam genggaman British. Kata British itu juga titah Sultan. Bayar tetap bayar. Maka kantung negeri mula penuh. Sultan seronok tapi tak boleh cuit duit. Cukup sekadar elaun baginda  £2000 pound Sterling setahun. Ini duit untuk pembangunan, kata Residen. Semakin banyak hutan diteroka dan dijadikan lombong, kebun dan estet, semakin bertambah hasil cukai negeri. Pada masa ini Pejabat Daerah Kuala Langat termasuk Pejabat Hasil di Jugra mula beroperasi. Balai polis atau rumah pasung di beberapa petempatan utama di Kuala Langat mula dibina.

Mulai 1895, maka dibinalah rangkaian jalan raya , bermula dari Jugra ke Klang, kemudian Klang ke Telok Datok langsung ke Morib. Selepas itu, jalan raya dari Telok Datok ke Dengkil terus ke Bangi. Akhir sekali, Dari Sepang bersambung ke Morib. Maka lengkaplah, sistem jalan raya utama di Kuala Langat. Siap dengan jambatan dan jeti feri untuk menyeberangi Sungai Langat. Adapun rancangan hendak membina laluan jalan kereta api terus dari Klang ke Morib tidak kesampaian walaupun ada bajet dan dalam perancangan kerajaan negeri.

Kemudian dalam tahun-tahun 1900-an, tahap kesihatan rakyat pula diberi perhatian. Banyak hospital estet di sekitar Kuala Langat dibina. Institusi kesihatan memang kritikal kerana epidemik malaria sedang menggiler. Kesihatan awam  dan persekitaran diperkenalkan. Town Board ditubuhkan untuk daerah Kuala Langat, sanitasi untuk penduduk bandar. Pejabat-pejabat pos juga mula tumbuh di beberapa pekan seperti Banting, Batu Laut, Sepang.  Selepas itu, pembangunan infrastruktur tiba-tiba terhenti. Bekalan air bersih belum lagi wujud di Kuala Langat sehinggalah tahun 1939. Bekalan elektrik dinikmati rakyat Kuala Langat hanya selepas negara mencapai kemerdekaan.

Nampak sangat semua pembangunan yang dilakukan kerana faedah ekonomi dan  keselamatan buat British, bukan untuk rakyat. Kehidupan di kampung masih jauh dari deruan pembangunan. Jelaga hitam pekat dari api pelita memenuhi lubang hidung.  Tak ada bezanya kehidupan mereka berbanding datuk nenek moyang mereka. Miskin, daif, tidak berpelajaran.

Selepas merdeka, baharulah pembangunan daerah ini sememangnya untuk kita. Dalam era awal pasca kemerdekaan, kemajuan pesat berlaku di Kuala Langat terutama dalam pembinaan jalan kampung, sekolah, pusat kesihatan, dewan orang ramai dalan dekad 1960-an. Boleh dikatakan di setiap mukim terdapat projek pembangunan luar bandar. Kegiatan-kegiatan pembangunan infrastruktur terus berlangsung dan menjadi semakin hebat dalam tahun 1970-1980an dengan penyertaan ramai kontraktor bumiputera. 

Untuk memudahkan korang mentelaah bahan Atok kali ini, Atok susun pembangunan daerah ini mengikut mukim-mukim yang terdapat di. Kuala Langat dan garis masa, iaitu zaman British (1874-1957), dekad 1960-an, dan tahun-tahun 1970-1980. 

Untuk para pembaca yang bukan anak jati Kuala Langat, baca dahulu profil pengenalan Kuala Langat di bawah ini. Oh ya, dahulu Sepang di bawah tadbir Pejabat Daerah Kuala Langat. Teruskan membaca.Nak tanya, roger Atok, OK? Wassalam.

Pendahuluan

Kuala Langat merupakan salah satu dari sembilan daerah yang terletak di Negeri Selangor Darul Ehsan. Kedudukannya terletak di bahagian Barat Daya Negeri Selangor. Ia terletak lebih kurang 44 km dari Shah Alam iaitu ibu Negeri Selangor. Daerah Kuala Langat ini bersempadan dengan Daerah Sepang dan Klang. Di sebelah utara terletak Daerah Klang, Di sebelah Timur dan Selatan adalah Daerah Sepang dan Selat Melaka pula adalah di Bahagian Barat Daerah Kuala Langat.

Daerah Kuala Langat mempunyai keluasan seluas 87,704 hektar. Jumlah penduduk melebihi 200,000 orang dengan majoriti daripada bangsa Melayu, diikuti oleh Cina dan India serta sejumlah kecil orang-orang asli.

Mukim-mukim dalam Daerah Kuala Langat iaitu :








a) Zaman British







b) 1958 hingga 1969




    


          


c) 1970 hingga 1980





                     


    


        
    




   










  


                                                                   
                                                    
                                                       



                                            


       
                                 

                                                       
                                                                    
                                               
Daerah Sepang merupakan daerah bongsu bagi Negeri Selangor Darul Ehsan. Ia terletak di bahagian selatan Negeri Selangor Darul Ehsan, bersempadan dengan Daerah Hulu Langat, Daerah Kuala Langat dan Daerah Petaling. Daerah Sepang juga bersempadan dengan Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan Darul Khusus.
 

 

  

 


 




           
















Isnin, 26 April 2021

3 Wabak Penyakit yang pernah menghantui Jugra dan Kuala Langat

Hari Pertama (Isnin 26 April 2021)

Salam Ramadhan buat semua anak cucu Atok di luar sana. Syukur ke hadrat Ilahi masih mampu kita menghirup udara keredaan dan menghela keluar hawa kemaksiatan dari diri kita dengan limpahan rahmat, hidayah dan keampunan daripada Yang Maha Esa Rabbul Jalil.  Semenjak pencen bulan sebelas tahun lepas, memang Atok dan Wan terperap dan terperuk jer kat rumah. Dengan keadaan kesihatan Atok yang tak mengizinkan untuk Atok bawa kereta lagi akibat slip disc, tambahan pulak covid yang makin menggiler kini, memang, memang Atok di rumah sahaja. Ada tak ada, anak-anak ajak keluar berbuka puasa di luar. Itulah sahaja Atok menjenguk dunia. Korang bayangkanlah...hampir 30tahun Atok bekerja, hari-hari keluar rumah lebih 8 jam, tetiba terkurung bodoh di rumah. 30 tahun mengeteh di kedai bersama-sama kengkawan, tiba-tiba minum teh berdua jer dengan Wan. Ish,ish,ish, ceritapun orang takkan fahamlah. Ibarat burung kau kurung dalam sangkar, macam itulah Atok rasa, Ibarat Wan korang lalu tepi kedai emas tapi tak singgah, resah gelisah bercampur menyesal pun ada. Hahaha... Hai, bilalah nak selesai PKP semua ni? Oklah...cut the talk short, entri Atok kali ini memang menggemparkan...bukan sesuka Atok tulis. Atok bukan jenis nak glamer atau kira berapa like Atok dapat...tidak, Atok bukan orang cenggitu.

Atok tulis kerana itu fakta, Atok nak korang tahu apa yang pernah berlaku di istana dan bumi Jugra, sama ada suka atau duka. Memang entri kali ini tragis, kisah kematian. Bukan kerana pembunuhan tetapi akibat penularan penyakit. Kita kini merasa keperitan virus Corona tapi mereka terlebih dahulu merasai azabnya nyawa dicabut akibat virus dan bakteria. Walaupun tidak bersifat pandemik sebagaimana Covid19, epidemik yang dialami meskipun setempat, tetapi kematian itu fakta. Bayangkan  ramai saudara sekampung tergolek, lemah dan lesu menanti ajal di depan mata anak dan isteri. Hanya dengan keimanan yang jitu kepada Allah SWT dapat mereka harungi semua itu dengan penuh keinsafan, kesabaran dan keredaan. Bukan satu wabak melanda, bahkan dituruti penyakit lain dalam garis waktu yang tak jauh.

Wah, makin teruja korang Atok nampak!!. Jadi sebelum Atok teruskan cerita ini, maka ada baiknya Atok tuliskan mengikut garis masa dan wabaknya, agar dapat korang faham betul saling kaitan ceritanya.Lagi satu, semua cerita yang Atok tulis ini fakta, bukan cerita mulut orang-orang tua. Atok korek-korek cerita ini daripada laporan akhbar lama dahulu. So kalau korang berminat nak tahu lebih lanjut, ikut jer link atau sumber yang Atok beri di bawah. So, ARE YOU READY? Let's go!

Atok bahagi-bahagikan wabak penyakit ini mengikut garis masa, bukannya ikut jumlah kematian dan sebagainya. Ada di antara wabak ini masih wujud dan menular walaupun pada skala yang kecil dan jangka waktu yang singkat. So,open up your mind, jangan rigid dan naif sangat,ok? Hahaha.

1. Kolera atau Taun

Penyakit ini bukan wabak baru, bahkan pada zaman Rasulullah SWT dan para sahabat dahulupun pernah berlaku. Biar Atok sekolahkan korang sikit asal usul kolera ini.

Kuman-kuman taun dari sumber yang tercemar ini membiak dalam usus dan perut kita. Pembengkakan dinding usus memaksa pesakit berasa loya lalu memuntahkan segala isi perutnya.  Cirit birit berlaku menyebabkan air dalam badan berkurangan dengan banyaknya. Darah menjadi pekat dan kekurangan oksigen. Akhirnya mangsa pitam dan terjelepuk pengsan. Jika dalam tempoh 2 hari mangsa tidak mendapatkan rawatan serta air secukupnya menggantikan air badan yang hilang, kematian menyusul.

Bayangkan ayah ibu atau anak menyaksikan sendiri kesengsaraan dan kematian ahli keluarga mereka!

Menurut Mrs Innes dalam bukunya, dalam tahun 1870-an ketika dia dan suaminya menetap di Jugra pada masa itu sebagai megistrat dan  revenue collector, Taun memang sudah melanda Jugra. Katanya, wabak taun ini berlaku setelah kemarau yang berpanjangan. Penduduk Jugra terpaksa menggunakan air perigi atau lopak-lopak air  dan parit yang semakin mengering sebagai air minum dan kegunaan harian. Air-air dari sumber ini dikatakan telah tercemar dengan kuman taun. Masa itu mana ada bekalan air bersih melalui paip! Walaupun tidak disertakan dengan statistik kes dan kematian akibat wabak ini, melalui pemerhatian beliau, apa yang boleh dan terdaya dilakukan oleh orang kampung Jugra hanyalah berdoa kepada Allah Swt agar musibah ini diangkat.

keratan akhbar tentang situasi kolera di Jugra dalam tahun 1870-an

Memanglah orang kampung minum air yang dimasak tetapi mungkin kuman ini merebak melalui sentuhan dan pakaian serta pengendalian makanan mentah dan masak yang tidak sempurna. Kita tak tahu. Mana ada doktor masa itu? Yang ada cuma bomoh dan pawang. Apa tahunya! Yang diorang buat hanyalah buat maksiat kufur dan syirik, buang ancak di sungai untuk halau taun. Kalau ancak itu terapung dan belayar, kata mereka wabak ini akan hilang tak lama lagi tapi kalau tenggelamlah ancak itu, maka kata mereka, malang sungguh kerana taun akan lama di kampung mereka. Itu kata Innes dalam bukunya yang masyhur suatu masa dahulu.

Kemudian, lama sangat selepas itu, kira-kira dalam tahun 1917, dilaporkan seorang imigran Tamil mati akibat kolera di kem kuarantin di Port Swettenham. Apa kena mengena Port Klang dengan Jugra? Memang ada kena mengenalah! Klang, Port Swettenham dan Jugra dulu tiga serangkai.  Port Klang tempat turunnya imigran dari negara luar sebelum dihantar ke estet-estet di Jugra dan serata Selangor. Klang pula ada hospital untuk rawatan penyakit dan pesakit. Syukurlah mangsa ini dikenalpasti di pusat kuarantin itu, kalaulah terlepas ke Jugra, haru biru juga jadinya, walaupun masa itu ilmu perubatan barat mula diterima pakai oleh rakyat negara ini. Memang dalam tempoh 1917- 1918, kes kolera yang berlaku, merupakan kes import dari Madras, India, bukan kes tempatan.

Dalam tahun 1926, hospital estet yang merawat mangsa taun di ladang mereka mula mengamalkan beberapa SOP khusus tentang mangsa. Pertama, mangsa-mangsa (maksimum 3) akan diasingkan ke sebuah pondok beratap rumbia, kira-kira 400 ela dari rumah atau hospital estet. Pesakit dilarang dihantar ke wad untuk mwngelakkan penularan lebih serius. Doktor atau dresser akan mengenal pasti kontak rapat mangsa. Selepas itu semua pakaian dan hak milik mangsa dikumpulkan dan dibakar. Doktor akan melawat pesakit dan memberikan rawatan dan ubatan. Selepas mangsa-mangsa pulih, pondok tersebut akan dibakar. Agak pelik tapi berkesan!

Kes-kes taun terus berlaku terutama selepas banjir. Mulai 1911, setelah wabak kolera menular di Kedah, kerajaan mula membekalkan air bersih kepada rakyat. Pili-pili awam didirikan di tepi-tepi jalan. Vaksinasi cegah taun mula diberikan kepada mangsa. Ketika banjir berlaku, di  kampung dan petempatan sepanjang Sg. Langat dalam tahun 1970-an, mangsa yang dipindahkan ke pusat-pusat pemindahan mangsa banjir di Telok Datok akan diberi makanan dan minuman bersih dan disuntik dengan vaksin cegah taun sebelum dibenarkan pulang setelah air surut.

Wah, panjang sungguh cerita Atok hari ini! Ini baharu satu wabak penyakit, kolera atau taun. Belum lagi malaria, dystentry yang lebih tragis dam membunuh ramai orang Jugra. Atok rasa kita sambung esoklah cerita itu. Tak larat dah! Biarlah Atok uruskan benda lain di samping tolong Wan kau di dapur untuk buka puasa...ooops persiapan berbuka puasa nanti.. Korang teruskan berpuasa tau,  Selamat berbuka bila  Maghrib nanti. Assalamualaikum.

Hari Kedua (Selasa 27 April 2021)

Alhamdulillah. Kita sambung balik sembang kita semalam. Korang dah baca ke belum entri Atok pasal kolera atau taun semalam? Oklah, kali ini kita bincangkan wabak penyakit kedua tetapi paling banyak membunuh jiwa dan menjadikan ramai wanita janda. Bukan hanya berlaku di Jugra tapi merebak habis satu Malaya. Demam Malaria.

2. Wabak Malaria.

Sejak Inggeris ambil alih pentadbiran negeri atas 'Dasar Penswastaan' yang dipersetujui baginda alsultan, maka diperkenalkan Dasar Pembangunan Pertanian bertujuan kononnya untuk membangunkan negeri, menambah hasil mahsul negeri melalui cukai tanah dan cukai eksport, di samping membekalkan sumber makanan untuk penduduk Selangor yang semakin bertambah dengan kemasukan imigran dari China dan India, maka ramailah penduduk memohon untuk membuka tanah hutan. Ramai imigran rumpun Melayu yang terdiri daripada etnik Jawa, Minang, Mendailing Rawa, Bugis, Banjar dari seluruh pelusuk Nusantara tiba dan membuka petempatan-petempatan baharu. Mereka juga memohon keizinan Sultan untuk bermastautin  di Selangor teruama di Klang dan Kuala Langat. Banyak kawasan baharu dibuka namun tiada pula kedengaran kes-kes penyakit atau wabak. Mungkin keluasan hutan yang dibuka sedikit sahaja. Namun semenjak Port Swettenham dibuka pada tahun 1890, dan pembukaan kawasan estet untuk penanaman kelapa, kopi dan getah berkeluasan ribuan ekar di sekitar pesisir pantai Selangor, tetiba sahaja berlaku epidemik Malaria. Wabak ini begitu teruk sekali di Klang,  Kuala Klang, Kuala Langat terutamanya sekitar Jugra. Pasti ramai tertanya-tanya, kenapa berlaku tiba-tiba?, kenapa pulak di hutan-hutan kawasan pesisir pantai?, Dari mana munculnya virus ini? Kalau Corona asal dari Wuhan, yang ini dari mana pulak? Kenapa mangsanya majoritinya daripada satu kaum, iaitu Tamil? Woi, pening wey nak jawab! Tapi Atok akan jelaskan satu persatu agar korang tenteram jiwanya. Penjelasan ini Atok dapat daripada pakar-pakar kaji penyakit dulu-dulu, bersama dengan penerangan oleh ahli geografis dan alam sekitar. Bukan Atok reka-reka doh!

Pertama, bentuk muka bumi atau fizikal kawasan pesisir pantai ini rendah, rata dan berpaya. Memang ini habitat semulajadi nyamuk tiruk yang menjadi pembawa virus malaria. Ketika hutan ditolak dan diterangkan, maka habitat asal nyamuk ini musnah. Setelah hutan diterangkan, nyamuk ini akan membiak dalam lopak-lopak air yang bertakung di bekas perdu atau pongka pokok yang telah ditebang itu. Tanpa sistem peparitan yang mengeringkan paya dan lopak ini, bilangan nyamuk meningkat dan apabila berlaku kontak dengan manusia di kawasan tersebut, maka virus itu dipindahkan kepada manusia melalui gigitan nyamuk tersebut. Maka dengan keadaan kesihatan dan fizikal imigran Tamil yang lemah dan kurang bernutrien itu, menjadikan kes demam malaria bertukar epidemik.

Berbalik kepada persoalan lain, kenapa Imigran Melayu yang membuka hutan tidak terkena demam ini? Sebenarnya, kalau kawasan hutan dibuka secara tidak meluas, tidak menjadi masalah kerana nyamuk tiruk ini mungkin berhijrah ke hutan berdekatan. lagipun mereka tidak tinggal bersesak-sesak seperti di coolie line seperti di estet-estet.

Mungkin di sekitar rumah orang Melayu imigran ini mereka ada cara menghindarkan gigitan nyamuk seperti penggunaan beberapa daun herba terpilih. Tapi faktor utamanya ialah human contact. Semakin ramai dan bersesak-sesak, semakin mudah gigitan nyamuk dan pasti semakin cepat demam ini merebak.

Port Swettenham pulak apa cerita? Oklah, memang kat sana takde estet TAPI yang menjadi puncanya ialah pelabuhan dan pusat kuarantin itu sendiri. Masa pelabuhan ini mula-mula dibuka pada tahun 1890, keseluruhan kawasan ini diturap konkrit tanpa sistem perparitan yang sempurna. menyebabkan air hujan bertakung tanpa ada jalan meresap ke bumi atau ke laut. Tambahan pula, imigran dari India terpaksa dikuarantin selama 7 hari dalam khemah besar beratap rumbia, bersesak-sesak sebelum dihantar ke estet-estet terutama di Jugra dan Klang. Pasti nyamuk tempatan menyampaikan salam perkenalan  buat tetamu yang tak diundang ini. Harus diingat juga malaria ini bersifat antarabangsa. Kat India, Ceylon dan negara-negara subtropika dah biasa dengan demam malaria ini. Mati berjemaah pasal malaria bukan hal mengejutkan. Jadi imigran yang mungkin ada virus ini dalam badan menyebarkannya kepada manusia lain melalui gigitan nyamuk ketika di Port Swettenham ini.

So, what's next?  Tapi sebelum tu macam mana rasanya orang yang kena demam ini? Berat mata memandang berat lagi bahu memikul. Bayangkan korang kena demam ini. Suhu badan meningkat tinggi. Panas giler tapi badan menggigil kesejukan. Kepala pening, lemah dan longlai  semua sendi dan tulang. perut membuncit kerana limpa membengkak. Sistem imun badan terganggu merosakkan organ-organ penting, akhirnya maut tiba. Kalau sembuh pun, mangsa masih dan akan  merasai kesan simptomiknya sehingga berbulan-bulan. Wo, azab wey! 

Sekarang barulah kita tengok kes-kes demam malaria yang pernah menghantui penduduk Jugra dan Kuala Langat. Kenapa Kuala Langat terutama Jugra dianggap tempat berpuaka akibat malaria?

Mengikut statistik yang dipetik oleh akhbar ternama ketika itu, berlaku epidemik malaria di New Amherst Estate yang terletak di Pulau Carey (dalam mukim Jugra).  Dikatakan pekerja dewasa terkesan dengan malaria ini seawal 2 bulan setelah tiba di ladang tersebut. Dikatakan 1 daripada 5 lelaki di situ mati akibat malaria. Kanak-kanak juga tidak terkecuali. Ramai yang terkena penyakit ini. 15 daripada 33 kanak-kanak ini mati dalam masa dua bulan! Dikatakan dalam tempoh masa dari tahun 1892 hingga 1898. tiada seorangpun bayi yang dilahirkan di estet tersebut.

Dalam tahun 1901, kes malaria di Klang mencanak naik. Pesakit malaria di hospital kenak meningkat sehingga 65%. Pejabat-pejabat kerajaan ditutup. Ramai pekerja kerajaan yang tinggal di kuarters dijangkiti malaria. 300 kematian dicatat dalam kalangan bangsa Cina sahaja sehingga komuniti mereka menutup kedai selama 3 hari bagi meratapi kematian saudara mara mereka.

Itu cerita Cina di bandar, kalau dekat estet pulak lagi haru. Sebagai contoh,  Dalam sebuah estet, dikatakan daripada 300 orang pekerjanya,  lebih separuh (171) daripada mereka hilang:

125 pekerja diberi notis berhenti  

34 melarikan diri 

12 tengah nazak menunggu maut Selebihnya dah dihantar balik ke India.

Dalam tahun 1904, di sebuah estet tiada seorangpun kanak-kanak di bawah umur setahun termasuk bayi yang dilahirkan.

Kes malaria semakin parah di Klang pada tahun 1907 melibatkan imigran Tamil. Pada tahun 1911, Jugra diisytiharkan sebagai kawasan merah (PKPD) akibat malaria yang menggiler. Sehingga bulan Jun 1938 kes-kes malaria masih tinggi di Kuala Langat, Kuala Selangor dan Sabak Bernam.  Kalau korang nak detail lagi tentang jumlah kes-kes di Selangor, dan Malaya umumnya, korang gilah korek-korek data dekat jabatan dan Kementerian Kesihatan Malaysia. 

So, korang imaginelah sendiri betapa sengsaranya kehidupan imigran Tamil  sehingga saat kematian.  Datang mereka ke mari dalam keadaan miskin papa kedana, matinya mereka tinggal tengkorak kering (kurus kering).

Pelik juga, kes-kes malaria masih ada sehingga kini. Pada 2012, seramai 12 orang asli dimasukkan ke wad hospital orang asli di Gombak kerana dijangkiti virus ini, bukan kerana nyamuk tetapi monyet! Begitu juga di Sabah.

Oklah cukup setakat ini pasal malaria. Dah tak larat Atok. Esok Atok sambung lagi, ya? Assalamualaikum.

Hari Ketiga (Rabu 28 April 2021)

Salam. Buat semua. Tak sangka entri Atok kali ini sampai 3 hari baru siap. Macam drama Melayu kat tv masa  petang-petang. Hahaha...mestilah. Kalau nak cerita, cerita habis-habis. Bukan sekerat jalan. Atok tak suka buat kerja separuh jalan. Tengah-tengah sedap, berpeluh-peluh, seronok baru nak datang, tetiba dah keluar, habis. Hampeh. Memang marah. Siapa-siapa pun terbakar. So, panjang pun panjanglah janji pembaca seronok, puas membaca. Dapat maklumat lengkap. Atok pun happy pasal tak sesia penat lelah selongkar internet berhabis duit dan masa. Memang itupun yang Atok terapkan pada anak-anak dan anak murid Atok dahulu. Buat kerja sampai siap, sampai sempurna. Atok pentingkan kualiti.

 Oklah gitu. Kita sambung cerita semalam dengan wabak penyakit ketiga yang pernah mencatat sejarah hitam buat masyarakat marhaein di Jugra.

3. Wabak Dysenteri

Hmmm. Atok pun tak tahu nak menyebutkan nama penyakit ini dalam bahasa Melayu. Rasa-rasa tak jumpalah. Takpelah kita pakai sahaja istilah Inggeris ini. Bunyi macam takde hal, biasa sahaja tapi bagi mangsanya terlalu perit untuk digambarkan, kerana penghujungnya berakhir dengan kematian yang menyiksakan.

Wow, serius bunyi penyakit ini,cikgu. Apa tidaknya? 


Bakteria di dalam usus besar yang menyebabkan pembengkakan pada usus kecil. Akibatnya, berlaku cirit birit yang teruk dengan lendir berdarah di dalam najis. Jika pesakit terus kehilangan air dalam badan, maka seperti kolera, kematian menyusul. Telah tercatat dalam suratan takdir di Jugra pada suatu hari, ketika umat Islam di sana riang gembira menyambut kedatangan syawal tahun 1907, Jugra digemparkan dengan kematian  warganya lagi. Daripada 120 kes yang dijangkiti dysenteri, 30 orang menemui maut. Yang sedihnya, punca penyebaran wabak ini berpunca dari istana ketika jamuan Hari Raya Aidil Fitri yang disediakan oleh pihak istana buat rakyat jelata. So, ramai akan bertanya, siapakah mangsa-mangsa? Adakah sultan, kerabat, kakitangan istana juga menjadi mangsa? Hah, jawapan untuk soalan itu Atok tak dapat nak jawab. Bukan Atok tak nak jawab, tapi takde maklumat terperinci. Tapi kalau ikut logik Atoklah, memang pihak istana yang menyediakan bajet untuk jamuan itu TAPI yang menyiapkan juadah, memasak, menyaji sehinggalah mengemas kembali tempat jamuan semuanya dikendalikan oleh JKK kampung-kampung berdekatan. 

Pastilah ramai yang bergotong royong menguruskan majlis ini. Maklumlah ratusan, kalau tidak ribuan tetamu marhaein yang hadir. Pasti berlaku pencemaran makanan di sana-sini, walaupun pada tahun-tahun terdahulu, majlis OK jer. Mungkin ketika pengendalian bahan mentah masakan, mungkin juga ketika penyajian makanan, ataupun daripada air minum yang tercemar dan seribu satu kemungkinan. Atok tak tahu, Jabatan Kesihatan masa itu pun tak pasti. Yang pasti wabak ini merebak begitu cepat. Mungkin dalam masa seminggu sahaja, Jugra kehilangan 30 warganya. Kemungkinan besar  ramai kanak-kanak. Tak mungkin juga sultan dan kerabatnya menjadi mangsa, kerana mereka tak makan bersama-sama rakyat. Kalau korang berminat, buatlah research terperinci lagi. Atok pun teruja nak dengar.

Begitulah ceritanya. Memanglah kematian itu pasti bagi setiap makhluk yang bernyawa, tetapi peristiwa inilah yang paling tragis di Jugra. Mungkin ada atok nenek moyang korang yang masih kuat ingatannya tentang hal tersebut boleh korang tanya (masih hidup lagikah mereka?). Seperti biasa dalam hidup umat Islam yang mukmin, mereka sabar dan reda atas kehilangan ahli keluarga. Kita move on. Anak bukan milik kita. Milik Allah. Life goes on. Itulah kelebihan umat Muhamnad ini berbanding bangsa-bangsa kafir. Kita ada Allah. Pasti Allah gantikan dengan yang lebih baik sama ada ketika masih di dunia atau di akhirat kelak. Tidak ada sedikit kerugian pun buat kita umat Islam yang beriman. Wallahu alam.

Kesimpulannya, Atok kaitkan pula dengan kehidupan kita kita dengan pandemik Covid19 kini dengan peristiwa-peristiwa di atas.:

1. Ketika wabak melanda, ikutlah SOP yang ditetapkan pihak penguasa. Jangan jadi orang bodoh sombong. Pandai tak boleh diikut, bodoh tak boleh diajar.

2. Tuntutan kebersihan diri dan persekitaran perlu dijaga dan diamalkan. Bukankah Kebersihan itu sebahagian daripada Iman?

3. Hulurkanlah bantuan kepada keluarga mangsa. Mereka tertekan dengan ujian. Bantulah ikut caramu.

4. Berdoalah kepada Allah. Allah yang menurunkan penyakit. Allah jua yang menyembuhkannya.

5. Tambahlah ilmu pengetahuan dalam diri kalian. Vaksin dan ubat-ubatan bukan turun dari langit. Itu semua hasil ilmu yang dipelajari dan diamalkan.

Oklah. Cukuplah ya.  Atok nak berehat kejap sebelum nak keluar berbuka dengan anak-anak di luar. Ingat, kita jaga kita. Wassalam.

Rujukan.





Sabtu, 20 Februari 2021

Lapangan Terbang TUDM di Jugra? Satu Perancangan Lama yang Terkini


Salam buat semua. Salam ukhuwah buat netizen  kesayangan Atok semua. Atok terpanggil untuk menulis kisah baharu berkenaan tempat kita lagi. Bukan pasal banglo usang di Morib itu lagi. Anyway, thanks atas sambutan dan minat korang tentang banglo usang itu. Atok bangga korang ambil tahu juga tentang sejarah kampung kita itu. Walaupun ramai yang berkongsi berpengalaman masa remaja mereka di situ, tapi yang penting morib tetap di hati korang.

Kali ini Atok nak bangkitkan semula kisah Rumah Api di atas Bukit Jugra tu, bukan yang ada radar tu. Yang  itu memang didirikan oleh kerajaan Malaysia pada tahun 1976. Atok kesahkan  rumah api binaan Inggeris yang tidak ada maklumat tentang pembinaannya tetapi telah beroperasi sejak berdekad lama dahulu. Atok memang sangsi. Hati berkata-kata. Mungkin rumah api ini hanyalah cover up untuk operasi ketenteraan.

Memandangkan ada keratan akhbar tertulis tentang tanah milik RNAS (Royal Navy Air Station)  di Kelanang Estate yang dibeli oleh pihak tentera British dengan harga $1,000,000 pada tahun 1940. Tambahan pula, terdapat asset militer (Lapangan Terbang Tentera Udara) di Pandamaran milik RAF (Royal Air Force) dan asset awam di Pelabuhan Swettenham.  Dan… kebetulan pula, 1930an merupakan  dekad kemajuan teknologi radar. Dengan kedudukan Bukit Jugra yang masih hutan dara dan terpencil, Atok yakin, stesen radar atau antenna telekomunikasi ketenteraan dibina di puncak Jugra itu . Keseluruhan kawasan puncak termasuk rumah api menjadi kawasan larangan tentera….cuma belum hampir pasti, teori konspirasi ini. Ya, Atok masih tak tahu. Nak cakap pun tak ada bukti kukuh. Malu nak tulis tanpa data jelas dan tepat. Bukit Jugra memang bermisteri sejak dahulu lagi, apatah lagi dengan news blanket sebegini. Tetapi kini Atok dah dapat pencerahan.

Memang rancangan British nak jadikan Jugra, Kelanang dan Morib kawasan tentera! Terperanjat betul korang dengan stetmen Atok ini,kan? Biar Atok ceritakan satu persatu. Biar jelas semuanya. Korang kalau nak bertanya biar Atok explain habis dahulu, baru mencelah.


Terkini....Markas TUDM Jugra

British  mula membina pusat radar atau paling tidakpun hearing station di atas puncak Bukit Jugra tu. Memang stesen radar secara rasminya tak ada di situ sehingga tahun 1971 ketika TUDM mula memasang radar Marconi S600 di situ. Kem TUDM jugra Skuadron 201 juga menempatkan pasukan HANDAU untuk memastikan keselamatan kem dan asset mereka di puncak Bukit Jugra itu. . Yang Atok nak fokuskan apa yang berlaku dalam tahun 1930-an. Kemudian apabila RNAS membeli tanah di Klanang Estate (kini Dusun Durian Estate) pada tahun 1940, maka hal ini menjadi semakin jelas. Memang semua ini mereka cuba berselindung daripada pengetahuan public/awam tetapi ternyata keluar juga dalam akhbar walaupun bukan berita muka hadapan akhbar tersebut. 

Kemudian keluar lagi pengumuman dalam bentuk iklan dalam surat khabar tentang tender pembangunan di Kelanang Estate dalam tahun 1941. Cuba tuan-tuan bayangkan, Tanah milik tentera tetapi masih dibiarkan nama Kelanang Estate, seolah-olah estet ini masih milik korporat  swasta.  Yang peliknya tender dikeluarkan oleh PWD (JKR dahulu) dari Singapura. Pasti ada yang tak kena! Sepatutnya tender dikeluarkan oleh pengurusan estet itu sendiri walaupun diwar-warkan dalam akhbar di Singapura. Mungkin mereka nak sorokkan bahawa projek yang mereka jalankan itu projek tentera, bukan projek awam. Tetapi bagi pengintip-pengintip Jepun di Malaya, mereka dapat kesan tipudaya ini. Hal ini semestinya dilaporkan kepada unit pengintipan intelijen mereka. Kalau orang awam pun merasa pelik takkanlah spy-spy Jepun ini blur lagi, HAHAHA.

1. Sebenarnya rancangan British hendak menambahkan kekuatan air defence di Malaya tetapi semuanya sudah agak terlambat. Mereka merasakan kekuatan ketenteraan mereka di Singapura sudah cukup kebal untuk mempertahankan Malaya, tambahan pula mereka ada membuat persetujuan M.O.U dengan Belanda di Indonesia dan Amerika di Filipina untuk menghantar bantuan andai salah satu antara mereka diserang musuh. Mereka tahu Jepun musuh mereka tetapi selagi tidak diserang mereka takkan menyerang. Mereka tidak menyangka Jepun akan menyerang Filipina, Malaya dan Indonesia secara hampir 'serentak' dari Saigon dan Thailand.

Mereka tak menyangka sama sekali kerajaan Thai menikam belakang mereka dengan membenarkan Jepun menyerang Malaya melalui Singgora dan Pattani. 

 During July 1943, Japanese Prime Minister Hikeki Tojo announced that the Northern Malay States including Kelantan, Terengganu, Kedah and Perlis be surrendered to Thailand as part of a December 1941 agreement between Japan and the Thailand. On October 18, 1943 these areas were placed under the administration of the Thai Government.

2, Kesombongan British memakan diri sendiri, ditambahi pula dengan rancangan perang yang hanya berfokus di Eropah sehingga mengabaikan empayarnya yang kaya raya di Timur. Kalau tahun 1940-an, baru nak dibina infrastruktur perang...hmmm. makan asaplah nanti.

Korang tengokkanlah bilangan airfield, aerodome dan pertahanan udara di Malaya dan Singapura pada jadual di bawah. Semuanya outdated, underarmed, tak cukup meriam anti pesawat. Memang macam belum bersedia nak berperang. Korang bayangkanlah, bahan binaan menurap landasan pun terhad.. Menjelang bulan Disember 1941, pembangunan sistem pertahanan terhad dan ala kadar. Kakitangan untuk mengendalikan peralatan tak mencukupi. Yang paling membimbangkan, kompleks aerodome dan lapangan terbang ini tidak camouflage, senang dikesan sama ada dari udara atau sekeliling. 

OKlah, berbalik kita pada kisah Kelanang airfield. Memang dalam perancangan hendak dibina mengikut model RNAS Sembawang di Singapura yang telah dibina pada tahun 1939 sebelum perang dunia bermula. Cuma di Kelanang ini, airfieldnya pada skala yang lebih kecil berbanding Sembawang. Di Sembawang ada dua landasannya, berbanding di Kelanang cuma satu. Kalau di RNAS Sembawang, kapal servisnya ialah HMS Nassar, HMS Eagle manakala di Kelanang pula HMS Malaya dan HMS Rajawali. Segala keperluan telekomunikasi dan logistik kapal tersebut akan diuruskan oleh RNAS masing-masing. Pasti ramai yang berasa pelik, kenapa Navy ada air station? Tuan puan, Tentera Laut British dah lama ada unit udaranya. Kapal perang induknya adalah aircraft carrier, kapal frigetnya ada helikopter. Merekakan kuasa dunia!

Anyway sekali lagi,lihat bahan-bahan grafik di bawah dan perhatikan Rancangan Ketenteraan mereka.


Sebenarnya, kelemahan ketenteraan British terutamanya pertahanan udara sudah dikenalpasti. Berikut antara sebab-sebab kelemahan yang terpaksa ditelan walaupun pahit.

Korang bayangkanlah, tahun 1940 baru nak beli tanah untuk bina airfield. Dah beli sepatutnya teruslah buat tetapi ditangguh sehinggalah bulan Jun 1941, baru dapat clearance. Sesudah itu, nak keluar tender itu ini makan masa lah. Bajet pun bukan ciput. Banyak kerja nak dibuat...runaway, hangar, menara kawalan, kuarters, depoh peluru, dll. Masalah itu masalah ini campur pulak musim hujan...hmmm, bulan satu pun tak siap. Tup,tup 11 Januari 1942, Jepun beri salam minta izin nak rampas Klang, Kuala Langat, Morib. Berterabur askar British, India dan Gurkha berundur ke Kajang dan Melaka. Habis ditinggalkannya kerja-kerja di Kelanang Airfield. Atok rasa kalau setakat runaway tu mungkin dah siap, cuma kuarters, hangar dan stok peluru serta bangunan-bangunan sokongan belum ada, belum siap dan dikira terbengkalai. Hahaha...  Ketawa besar askar Jepun di Morib. Bodoh, Bagero punya British. Maka selepas Singapura jatuh ke tangan mereka, maka dikerahnya ratusan POW British untuk menyiapkan kerja-kerja pembinaan yang tergendala itu. F.O.C....Free of Charge. Jadi betullah Kelanang Airfield ini dibina hingga siap oleh tentera Jepun, TETAPI, dimulakan oleh British sendiri. Kalau Jepun yang bina, maka pelan struktur bangunan mestilah idea dan desain Jepun.

Tawaran Tender membina jalanraya dan landasan bertarikh 6 Ogos 1941

Tawaran Tender membekal dan memasang peralatan bertarikh 19 Ogos 1941

Tawaran Tender membina kuarters bertarikh 5 September 1941


Tawaran Tender memasang tangki petrol
bertarikh 18 Disember 1941 (nota Jepun dah masuk Malaya)

Tawaran Tender untuk kerja-kerja Besi
bertarikh 1 Januari 1942 (nota Jepun dah masuk Malaya)
Pergerakan tentera Jepun ketika menawan Malaya

Bukti Serangan bom Jepun ke atas Klang pada 11 Januari 1942

Kemungkinan besar beginilah rupa bentuk hangar pesawat Zero milik Jepun di Kelanang Airfield

Peta Intipan Tentera Berikat tahun 1945 yang menunjukkan lokasi Morib/Kelanang Airfield


Sungguh Atok kesalkan sangat-sangat, kenapa British musnahkan keseluruhan kompleks pertahanan udara di Kelanang ini sedangkan baru tiga tahun dibina dan strukturnya kukuh dan berfungsi? Atok tak boleh nak brainlah! Sepatutnya diteruskan fungsinya sehingga Malaya merdeka dan diambil alih sepenuhnya oleh TUDM? 

Apakah hanya kerana ianya dibina tentera Jepun menggunakan tenaga buruh paksa POW Tentera British, maka diruntuhkan sehingga tiada kesan sebutir habuk pun untuk kajian sejarah ketenteraan negara? Mengapa TUDM tidak membina semula landasan di Kelanang ini untuk pendaratan helikopter atau jet-jet atau pesawat latihan mereka? Ataupun berikan sahaja landasan tersebut kepada Jabatan Penerbangan Awam untuk dijadikan sekolah memandu pesawat ringan dan komersial untuk orang awam? Itulah persoalan dan rungutan Atok terhadap masa depan Kuala Langat seterusnya.
Kalaulah TUDM bina pengkalan udaranya, kalaulah DCA bina sekolah memandu pesawat ringannya, kalaulah Kelanang Airfield masih wujud, pasti suratan takdir kita penduduk di Banting, Morib dan Kuala Langat amnya berubah, ke arah yang lebih baik. Kita sudah ada KLIA,(at least hampir dengan kita), kita akan ada lapangan pesawat ringan komersial di Kelanang, kita sudah ada kolej Politeknik yang menawarkan kursus pengendalian pesawat di Kg.Tongkah, semuanya berkaitan aeronautikal. Ini pasti melengkapkan Kuala Langat sebagai pusat aeroangkasa negara (sudah wujud di Sg. Lang). Janganlah nak kelentong orang Kuala Langat lagi. Walaupun kami orang kampung, bukan KL, kami bukan bodoh. Kamilah perintis atau peneraju Rocket Science di Malaysia...Insya Allah.

Pesan Atok, walaupun Kuala Langat dikatakan sebagai Klang Valley Kedua, aspek keselamatan jangan diambil mudah. Jangan diulang lagi kesombongan British yang merugikan dan menyebabkan negara dijajah bangsa lain. Wallahualam.


Bacaan Tambahan

R.N.A.S Morib/Kelanang

Site Description 

The term airfield is a place where small size of airplanes can take off and land. It has only airstrip for landing and take-off purposes. In contrast of airport, the airfield does not require complex and huge infrastructures such as terminals or paved runaways. It usually has one runaway and basic facility. In the military logistics perspective, the decision to select the suitable location of the airfield is based on the terrain intelligence (Whitmore, 1960). This is to ensure that the airfield can sustain from the effect of the natural and man-made features on military operations. After the World War II ended in 1945, airfields are either in a situation of full or partial cessation of flying activity. 

 The Morib Airfield in Kelanang area, 71 km from Kuala Lumpur see Figure 1, was established during World War II. During the war, the Japanese had constructed an airfield for their Mitsubishi A6M Zero fighter aircraft. The airfield only served a few Zero aircrafts, hangars, and barracks.  The location of the airfield was about 1 km from the Kelanang-Simpang Morib and Kampung Sungai Arak trunk road. It was surrounded by coconut trees at that time and therefore a suitable location for air traffic control and surveillance on the coast between Port Swettenham (precently known as  Port Klang) and Port Dickson.  Furthermore, it was used as an air support for the Japanese army base at Morib. 

The airfield site at Kelanang in Selangor, Malaysia was operated during World War II under the Japanese Occupation. During that time, it was noted for its air force surveillance centre which protected the area from Port Klang or previously known as  Port Swettenham to Port Dickson. It also acted as a military logistics that planned and carried out the movement, supply, and maintenance of military forces to sustenance Morib area. 
In the campaign of Malaya liberation, Morib Airfield was handed over peacefully by the 100 Japanese soldiers assigned to guard it to the Allied forces on September 9, 1945 (Warwick, 2007). It was found to be in good condition for  further  air force  operation.  After  the smooth  handover,  the  British  Royal Air  Force established an air force squadron on the airfield by evening of September 9, 1945. The airfield was considered as the important facility that must be captured first before Allied forces of World War II could  march  to  Kuala  Lumpur.  It  aims was  to  establish  the  first  air  strip immediately  after the landings from the sea. Once the airfield was secured, the Allied forces set up communications, radar screens and several units of Spitfires made ready for action (Grehan & Mace, 2014). 




R.N.A.S Sembawang
Location

Sembawang Airfield is located inland from the northern coast of Singapore. To the north is the Johore Strait and beyond is the southern tip of Malaysia. To the east is Seletar Airfield.

Construction

Built prewar with two intersecting runways.

Wartime History

By February 5, 1942 Japanese shelling reaches the airfield preventing RAF flight operations. Occupied by the Japanese until the end of the war.

Japanese Units Based at Sembawang

3rd Kokugun (3rd Air Army) Ki-21

1 Yasen Hojyu Hikotai (1 Auxiliary Battlefield Unit) (Ki-84) 1945

 Origins

In 1934/35 a part of the Bukit Sembawang Rubber Estate on Singapore Island was purchased by the Air Ministry for construction of a grass airfield for the Royal Air Force. Approval for the construction was given in 1936, and British Army engineers started work in the following year. The station was planned for the operation of two RAF bomber squadrons but the airfield was transferred to Admiralty control in 1939 under the command of Captain P.G.L. Cazalet RN. It was planned to develop the site into a Naval Air Station and Air Repair Yard to support a proposed Eastern Fleet with up to four fleet aircraft carriers. The landing ground had three prepared strips running N/S, NE.SW, and NW/SE with a max run approx. 1,100 yards : the shortest, N/S was little used and the other two were to be lengthened by 300 yards in March 1940.

The course of the war in Europe and the deteriorating situation in the Far East meant that these plans were put on hold and the station, by now basically complete as an operational airfield, was again transferred in May 1940, this time to the Royal Australian Air Force under the command of Group Captain J. McCauliey RAAF. There are only two RN squadrons recorded as operating from RNAS Sembawang during this period, 813 and 824 Naval Air Squadrons arrived on the station on March 17th 1940, each equipped with nine Swordfish Mk.1. They had moved from the nearby RAF Kallang after disembarking from HMS EAGLE the day before when the ship arrived for a refit in the Naval Dockyard. The two squadrons remained at Sembawang until re-embarking on May 8th.

RNAS Sembawang was located in the North East part of Singapore island. It was quite a large station, still showing the scars of the Second World War and it had an air of dereliction.  A lot of buildings had been severely damaged and only their foundations were left showing.  1911 flight's hangar, one of two small corrugated iron hangars, still showed signs of shrapnel damage in the roof. On the dispersal in front of the hangar was the filled in outline of what looked like a small bomb or mortar crater. However there were still a number of substantial buildings remaining which appeared to be undamaged. There were a number of other small Navy and Army units on the station. One half of 1911 flight's barrack block was occupied by the RAF 61 Signals unit. Once more the unique nature of 656 Squadron hit me. I was now on a Royal Naval Air Station and a member of a flight, which apart from us aircraft servicing personnel who were RAF, was otherwise manned by Army pilots of the Glider Pilots Regiment, Gunners of the Royal Artillery, Army signallers and drivers. To add to the confusion, as a Junior Technician my badge of rank was a single upside down stripe. The Army personnel thought that I was the equivalent to a Lance Corporal which I was not. I soon made some good friends and settled down to life on the flight. Compared to life on a RAF station it was certainly different! We seemed to be a bit of a rag tag bunch, but looking back that was probably due to the nature of the tasks the flight had to carry out and the unpredictable hours we worked. The flight operated Auster AOP Mk 9 aircraft and was responsible for reconnaissance operations against the Communist Terrorists in the state of Johore on the Malay Peninsular. It's`area of responsibility covered several hundreds of square miles of jungle, rubber, Pineapple and oil Palm estates. Deep in the jungle were logging camps and small cultivated area's.

Rujukan







Jepun di Tanah Melayu....The Untold Story

Salam buat semua. Salam Zulkaedah. Semoga korang semua dalam keadaan sihat walafiat serta berbahagia di samping keluarga tercinta. Hari ini ...