Ahad, 24 November 2013

Gagak, Estet di Klang dan Telok

Salam. Apa khabar orang-orang Telok semua? Sekarang ini tengah time cuti sekolah. Maknanya aku kini tengah menganggur daripada mengajar bebudak sekolah. Kalau setakat seminggu bercuti pun aku dah macam cacing kepanasan, resah,gelisah, kerana takde kerja yang nak dibuat, korang bayangkan bagaimana aku nak menempuh lagi sebulan setengah sebelum sekolah dibuka kembali awal Januari tahun depan. Nak ke kebun, jauh benar kat Telok. Lagipun rumah aku ini mana ada tanah? Setakat tanah sekangkang anak kera itu, apa yang boleh aku buat? Mahu tak mahu terpaksalah aku berperap kat rumah ini sambil makan tidur, makan tidur, mengumpul lemak sekilo dua. Nak melancong pulak, ini tengah bulan. Faham-faham jer lah, orang kerja gomen ini. Bernafas panjang bila cukup bulan jer. Nak kerjakan kebun sawit kat Telok tu, rasa-rasa dah tak larat lagilah. Upah orang jer lah. Badan pun dah macam ayam pekan, lembik. Tak macam orang dulu-dulu. tua-tua pun badan maintain, stamina  masih tip top. Tongkat Ali dan telur ayam kampung menu sarapan pagi diorang. Itu orang Melayu dulu. Keling tua yang  masih kerja kat estet Pulau Carey itu pun, kesihatan diorang memang ok lagi, cuma  penyakit mabuk todi jer yang tak dapat dibuang. Berbeza betul dengan aku dan kengkawan yang kerja pegang pen berbanding mereka yang menggunakan tulang empat kerat dengan memegang parang, kapak dan perejang serta sabit sawit sahaja. Terlanjur bersembang pasal keling estet itu, memang entri aku ini pasal diorang. Maksud aku, aku nak beritahu engkorang kenapa Telok dan Klang ramai sangat kaum pendatang yang tak berapa nak putih itu. Begini kisahnya.

 Tapi sebelum itu, aku nak minta maaf banyak-banyak kepada pembaca atau kengkawan aku yang berketurunan India atau Tamil. Bukan maksud aku mengejek bila aku sebut perkataan 'KELING'. Aku bukan prejudis atau perkauman. Cuma istilah ini dah digunakan sejak dahulu lagi  apabila merujuk kaum pendatang ini. Dah tak boleh nak tukar lagi dah. Kalau nak panggil India, itu nama negaranya. Nak panggil Tamil, itu nama bahasanya. Jadi, yang paling tepat, itulah panggilannya. Kaum India ini pula bukan semuanya dari Tamil Nadu walaupun majoriti dari situ. Ada juga yang datang dari Kerala dan Sri Lanka, termasuk juga kaum Sikh dan Pathan yang rata-rata orang panggil Benggali. Itu dari segi asal usul geografisnya. Dari sudut kepercayaannya pun berbeza-beza. Ada juga Tamil yang beragama Islam walaupun majoritinya Hindu. Benggali pula beragama Sikh manakala kaum Ceylonese (Sri Lanka) beragama Buddha. Jadi untuk membezakan antara mereka ini, orang-orang Melayu dah bersepakat (tanpa berunding dengan mereka pun), kalau yang berserban tapi beragama Sikh itu, kitorang panggil Benggali. Kalau Tamil beragama Islam kita panggil Mamak. Kalau Mamak atau Tamil (semestinya masuk Islam) berkahwin Melayu , anak-anak diorang kita panggil Mami atau DKK (Darah Keturunan Keling). Jadi kalau Tamil yang masih Hindu, keputusan sebulat suara (termasuk Inggeris menggunakan istilah ini) memanggil mereka Keling. Ya, Keling, Keling, Keling. Muktamad. Ini sebahagian daripada social contract antara kaum di Malaya ketika itu. Tak puas hati? Samanlah dalam court. Habis cerita.


Mengikut kajian yang aku buat di internet, kaum pendatang ini masuk ke Malaya secara terancang dan beramai-ramai oleh Inggeris. Almaklumlah, Keling di  selatan India masa itu memang terlalu miskin. Nak makan pun tak cukup.Tanah pertanian tak lagi subur walaupun mereka ini, masyaAllah, produktif dengan anak yang ramai. Jadi, Inggeris gunakan peluang ini untuk menjadikan mereka buruh kontrak di bawah Sistem Kangani. Mereka dijanjikan penghidupan dan taraf hidup yang lebih baik di sini. Maka dengan janji-janji manis ini keluarlah mereka (kebayakannya lelaki) dari Tamil Nadu berkapal-kapal ke mari berpegangkan janji tersebut. Riuh dan heboh (mungkin kerana terlalu seronok). Itu dalam keadaan ok, bayangkan kalau kapal itu karam macam Titanic! .....(Dari situlah timbul kata bidalan, Bagai Kapal Keling Karam).

Sampai sahaja di Malaya, tempat pertama yang mereka kenal ialah Pelabuhan Klang atau dulunya dipanggil Port Swettenham. Maka berduyun-duyun mereka turun dan dikumpulkan di tempat atau depoh imigresen. Di sana mereka diproses, diperiksa tahap kesihatan mereka, sebelum ditempatkan di estet-estet  di seluruh Malaya, mengikut tuan punya ladang masing-masing. Makan minum mereka,semasa mereka di sana, dijaga dan dilayan baik oleh pihak Inggeris  menerusi konco-konco atau ejen yang dilantik.Sesampai mereka di estet, mereka ditempatkan di rumah-rumah kongsi (atau dalam Bahasa Inggeris, Coolie lines).Kemudian barulah mereka tahu, dengan bayaran gaji yang rendah, mereka terpaksa membayar baik tambang kapal dan segala tanggungan termasuk makan,minum selama terikat dengan kontrak. Biasalah. Bangla dan Indon sekarang pun mengalami nasib yang sama. Menyesal pun ada, tapi nak balik semula ke India, jauh sekali. Memanglah India kini jauh di mata, tetapi juga kerana malu dan sudah banyak wang serta tanah yang digadaikan untuk ke Malaya. Lagipun ini harapan dan masa depan keluarga. Jadi, reda dan redah jer lah. Maka, ramai ler yang bekerja di estet-estet sekitar Telok, Jugra, dan Klang. Kalau kat Telok ini, dulu kita ada Telok Estate,( tapak SMK TPG kini),  Carey Island estate, Brooklyn estate, Sungai Buaya estate di sekitar Banting dan Jugra, manakala menghala ke Klang pula, Blackwater estate (kini Taman Botani) dan Highland estate (kini Bukit Tinggi).












 Jadi, interaksi sosial yang terhad antara mereka dengan orang Melayu dan Cina kebanyakannya berlaku di bandar atau di pekan seperti Telok. Selebihnya mereka menghabiskan masa mereka di estet, sebagaimana imigran Cina tinggal di lombong-lombong bijih timah. Inggeris tahu mereka ini, (Cina dan Keling) memang memerlukan hiburan. Jadi, untuk 'menghiburkan' sedikit hati-hati mereka, Inggeris membuka dan memberi lesen kepada pemilik kedai Todi di estet dan juga kedai candu di lombong. Yang untung tetap Inggeris. Cukai  kedai, todi dan juga candu sahaja banyak menyumbang kepada pendapatan negeri.





Tapi ada juga Keling yang datang ke Klang secara peribadi, maksudnya tiada ikatan kontrak. Biasanya mereka ini golongan Mamak yang berniaga, sama ada secara kedai runcit, atau perniagaan rempah ratus. Mereka ini mudah berasimilasi (bergaul) dengan orang Melayu  kerana mereka juga beragama Islam. Sememangnya orang-orang Islam itu bersaudara. Bahkan komuniti mamak ini telah mendirikan masjid mereka sendiri di Klang yang dikenali dengan nama Masjid India Selatan pada tahun 1904.Arwah abah aku memang bersekolah di High School Klang tetapi setakat Tingkatan Dua sahaja atas sebab kewangan keluarga masa itu. Abah aku ke sekolah dengan berbasikal setiap hari dari Telok. Jadi, arwah berehat sebentar di masjid India ini untuk bersolat Jumaat sehinggalah lewat petang. Aku juga pernah bersembahyang Jumaat di masjid ini tetapi bila time khutbah aku terlelap sedikit kerana aku tak faham sebiji habuk pun butir ceritanya kerana khatib berkhutbah dalam bahasa Tamil. Jadi, aku layan jer, janji sah solat Jumaat aku minggu tu. Kini masjid itu telah berubah wajah dengan peruntukan RM20 juta.


Ada juga golongan terpelajar dan menengah Keling dan Ceylonese yang bekerja dengan pihak Inggeris sebagai kerani di estet dan di pejabat-pejabat kerajaan  sementara kaum Benggali sebagai anggota keselamatan dalam polis dan tentera Inggeris. Jadi, komuniti India di Klang memang nampak ketara kehadiran mereka dalam masyarakat, sehingga jadi bahan ketawa masyarakat yang berkata gagak di Klang banyak kerana gagak ikut Keling ke Klang. Jalan Rembau merupakan Little India di Klang kerana dipenuhi kaum pendatang ini. Segala keperluan kaum ini terdapat di sana, Berduyun-duyun keluar dari estet-estet berdekatan untuk shopping ketika menjelang Deepavali. Berwarna-warni. Ada juga keling peramal nasib yang menggunakan burung untuk menenung nasib orang lain. Macam-macam kebodohan manusia.






Terdapat juga golongan Chetty yang memberi perkhidmatan pinjaman kewangan riba kepada orang-orang yang  terdesak memerlukan duit. Golongan Along  ini sebenarnya beroperasi dengan kebenaran dan lesen daripada pihak berkuasa Inggeris. Ramai juga orang-orang Melayu yang tergadai tanah mereka kepada 'lintah darat' ini. Memang orang Melayu mudah lupa, tak serik-serik. Dah tahu riba itu haram, tetap mereka nak juga. Tapi tak bolehlah nak salahkan diorang 100 peratus, kerana mereka terdesak. Mana ada bank nak beri pinjaman masa itu?  Tapi itu semua di Klang, di Telok pula lain ceritanya.






 Sehingga tahun 1946, jumlah kaum India di Malaya berjumlah 461,000 orang. Tapi selepas itu, bilangan mereka semakin berkurangan kerana Perang Dunia Kedua dan perjuangan kemerdekaan India daripada Inggeris. Ramai juga yang pulang  ke Tamil Nadu kerana mungkin kewangan dah cukup untuk kembali bersama keluarga. Bila diorang balik pun orang kutuk, "Tengok, itulah rupanya bila gagak pulang ke benua.". Hahaha.......

Di Telok, masa aku kecik-kecik, Keling yang aku  tahu dan kenal ialah Antoni sekeluarga (pasal bekerja menoreh getah di kebun moyang aku), mamak Hussin yang berkedai runcit di pekan Telok. mamak Selamat yang buka kedai makan di Telok, Chinnaiah sekeluarga dan  Muthu,Selvam sekeluarga (yang juga berkedai runcit) dan Keling Mata Buaya yang meraih durian (ada aku ceritakan dalam entri aku dahulu). Ada dua buah kedai gunting rambut Keling di Telok masa itu. Satu di deret kedai PKNS ( kini di sebelah Shell) dan di deret kedai sebaris kedai mamak Husin itu. Servis diorang first class, siap urut-urut tengkok lagi. Ada juga mamak yang menjaja  ABC (Air Batu Campur), ais kepal dan Cendol serta rojak berbasikal.





 Di Telok juga ada sebuah sekolah rendah Tamil. Pelajar-pelajarnya rata-rata dari penduduk Telok sendiri dan estet-estet sekitar Telok termasuk di Segenting  dan Pulau Carey. Aku seronok menengok anak-anak keling ini bila balik dari sekolah mereka. Bayangkan mereka berjalan kaki  secara berkumpulan kecil (5,6 orang) dari Telok ke Simpang, Segenting dan Pulau Carey di bawah terik mentari, lebih kurang pukul 2.30 petang. Berkasut sekolah jenis plastik tanpa stokin, dengan beg digalas di bahu, sambil menyonyot aiskrim Malaysia yang dibeli. Aku cukup respek dengan kecekalan mereka ke sekolah. Mungkin ada di antara mereka ini sudah menjadi doktor dan lawyer, atau ahli korporat ternama di merata tempat di Malaysia kini. Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Bila lagi orang kita nak ambil pelajaran tentang orang-orang yang merantau ini? Janganlah kita berasa selesa dengan apa yang ada, kerana kita anak jati negara ini. Bersyukur sememangnya wajib, tapi berusaha untuk meningkatkan diri itu perlu supaya sejahtera di dunia dan selamat di akhirat. Fikir-fikirkanlah. Ammmak.

Indeks Halaman Utama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan