Sabtu, 23 November 2013

Telok Panglima Garang: 1887 - 1950: Satu Tafsiran Peta

Salam buat semua. Kali ini aku makin teruja untuk menulis tentang kemajuan pembangunan di Telok dan kawasan sekitarnya. Aku sebenarnya seronok apabila pelayaran aku di internet menemukan aku dengan peta- peta lama. Aku ibarat Kapten Jack Sparrow dalam filem “ The Pirates of The Caribbeans” apabila melihat peta-peta lama yang tersimpan rapi dalam arkib kerajaan Singapura. Kenapa pulak di Singapura?  Itu aku tak dapat nak jawab. Korang kena tanya  omputeh dulu-dulu. Yang penting aku dah jumpa ‘harta karun’ yang tidak ternilai ini.
Memang betul dan tepat kata pepatah Inggeris, "A picture worths a thousand words”. Sekeping gambar menceritakan banyak perkara. Jadi, peta yang aku jumpa ini, semestinya bahan grafik (gambaran), menceritakan secara terperinci tentang sejarah,kehidupan dan dasar pembangunan negeri  masa itu. Tapi sebagai seorang saintis sosial, aku tidak  boleh sewenang-wenangnya mentafsir peta mengikut hawa nafsu dan teori aku sahaja. Aku perlu merujuk bahan-bahan bacaan lama dan kajian kini tentang masa lampau di Telok dan sekitarnya. Kita di Telok memang bertuah kerana terletak  di antara dua batang sungai utama di Selangor ini, Sungai Klang dan Sungai Langat ,yang banyak  mencatat sejarah kerajaan Selangor. Pembangunan di  Jugra, dan Klang memberikan tempiasnya kepada Telok Panglima Garang.  Jadi, korang tengoklah dahulu peta-peta di bawah ini sebelum aku huraikan secara terperinci dalam entri aku yang akan datang. Selamat mengkaji,mentafsir dan… meng-meng yang lain. Yang penting, kita enjoy!

Selangor 1887

 Selangor 1891

Selangor 1901

Telok  dan Jugra pada Tahun 1910

Selangor 1918

Sebahagian Selangor 1922

Klang,Telok dan Kuala Langat pada Tahun 1928

Peta Topografi Telok Panglima Garang pada Tahun 1933

Sebahagian Selangor 1939

Klang dan Kuala Langat 1944

Peta Klang, TPG dan Kuala Langat pada Tahun 1950

Telok Panglima Garang 2013


Rujukan dan jutaan terima kasih kepada:
http://www.nas.gov.sg/index.htm

Indeks Halaman Utama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Seronoknya Berhari Raya di Klang.....Suatu Masa Dahulu

Salam buat semua. Atok muncul lagi. Hehehe...Sengaja Atok sambung balik cerita Atok hari itu pasal Puasa dan Raya. Orang Melayu ini berbeza ...