"Labayk Allah Humma Labbyk, Labbaykka La Syarikalak
Labbayk, Innal Hamda Wa al- Ni'mata Laka wa al-Mulk, La Syarikalak…..
Mekah 1850 |
Mendengarkan kalimah tersebut, terngiang kembali dalam
ingatan setiap kali ketika aku terpandang potret kaabah di rumah arwah bapaku
di TPG. Potret berbingkai catan emas itu
dibeli abahku ketika beliau mengerjakan haji pada tahun 2002, dua tahun sebelum
dijemput Allah menemuiNya. Aku teringat saat abahku melangkahkan kaki setelah
azan dikumandangkan oleh seorang kenalan arwah di pintu rumah itu. Kesayupan
azan menderaikan takungan air mata para hadirin termasuk aku enam beradik. Aku
memeluk erat tubuh abahku seolah tidak rela berpisah dengannya, namun aku reda
ketentuanNya, apatah lagi abahku kini dijemput ke tanah suci Mekah sebagai tetamuNya. Kami anak beranak berpeluk-pelukan
dan aku mencium pipinya tanda kasih. Pemergiannya selama lebih 40 hari itu kami
restui dan redai. Aku sekeluarga
mendoakan agar abahku mendapat haji yang mabrur. Sudah lebih 10 tahun masa
berlalu, belum lagi ada dalam keluargaku yang berangkat menunaikan haji
termasuk diriku. Aku pasrah, walaupun perasaan ingin ke baitullah di Makkatul
Mukarramah membuak-buak, tetapi kemampuan kewanganku belum ada. Namun aku tetap
yakin dan percaya doaku pasti dimakbulkan Allah pada suatu masa nanti.
Haji merupakan salah satu dari hukum Islam yang lima yang
wajib ditunaikan oleh setiap Muslim, lelaki dan perempuan apabila cukup
syarat-syaratnya. Menurut jumhur ulama', fardhu haji mula diwajibkan pada tahun
ke enam Hijrah kerana pada tahun itulah turunnya wahyu Allah yang bermaksud:
"Dan tunai atau sempurnakanlah ibadat haji dan umrah
kerana Allah"
(Surah Al- Baqarah ayat 196)
Dalam pada itu Ibnul Qaiyim menguatkan pendapat bahawa
mulai diwajibkan haji itu ialah pada tahun ke sembilan atau ke sepuluh Hijrah.
Sesiapa yang menafikan hukum wajib haji itu maka bererti kufur dan murtadlah ia
dan terkeluar dari Agama Islam.
Sebagaimana firman Allah yang bermaksud:-
"Dan menjadi kewajipanlah bagi manusia terhadap
Allah untuk mengunjungi rumah itu bagi yang sanggup berjalan diantara mereka.
Dan barang siapa yang mengingkarinya, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak
memerlukan sesuatu) dari sekalian alam"
(Surah Ali Imran ayat 97)
" Mengerjakan haji dapat meninggalkan kesan merasai kerinduan
yang sangat mendalam kepada Allah.”
Kaabah adalah tempat yang boleh memberi hidayah, dan oleh
kerana itulah ramai yang berubah menjadi lebih baik selepas menziarahi Mekah.
Sesungguhnya, mereka yang terpilih dari kalangan jutaan umat Islam di seluruh
dunia ini teramat istimewa.Terpampang jelas di wajah mereka keriangan yang
mencerminkan keikhlasan hati. Sememangnya, panggilan haji adalah anugerah Allah
buat hambaNya yang taat, sanggup berkorban harta, jiwa dan raga kepada
Allah,dan juga sebagai bukti cinta mereka kepada Rasulullah SAW, Khatammul
Anbia. Bagi para Jemaah haji, pelaksanaan rukun Islam kelima ini membuktikan
hubungan teristimewa antara hamba dengan TuhanNya, dan juga pelengkap
keislamannya.
Baitullah 1900 |
Aku begitu kagum dan terpesona ketika membaca di
akhbar-akhbar lama dan mendengar kisah-kisah pelayaran umat Islam terdahulu sewaktu mereka menunaikan Ibadah Haji. Segala
perintah Allah di patuhi dan dilaksanakan dengan rasa tawaduk, ikhlas dan
rendah diri serta setiap amalan sama ada rukun, fardhu atau sunat hendaklah di
laksanakan dengan bersungguh-sungguh semoga mendapat rahmah, keampunan dan
keredhaan daripadaNya. Justeru itu, mereka dengan rela hati telah meninggalkan
segala yang mereka sayangi termasuk kampung halaman, keluarga, sanak-saudara,
harta benda dan sahabat handai dengan mengharungi lautan semata-mata untuk
mengabdikan diri kepada Allah.
Aku rasa bertuah dan amat bersyukur kerana dilahirkan ke
dunia ini ketika banyak berlaku perubahan demografi, sosial dan teknologi antara yang lama dengan
yang baru. Maksud aku, hidup dalam tahun-tahun 1960an dan 70an seterusnya 80an,
membolehkan aku menyaksikan perubahan
gaya hidup dan minda masyarakat Melayu ‘old school dan new school’, dan
kecanggihan teknologi . Sebagai contoh, aku pernah menyaksikan dan turut serta meraikan bakal haji ke Mekah
melalui pelayaran kapal laut dan juga penerbangan.Walaupun nampak remeh bagi sesetengah
orang tetapi bagi aku, ianya begitu
bermakna dan aku bersyukur.
Maka, aku terpanggil untuk menulis dalam entri kali ini,
kisah pahit getir, jerih payah, penat lelah pelayaran para Jemaah haji membelah
samudera demi menyahut undangan teristimewa anugerah Allah ke rumahNya di
Baitullah, melaui pembacaan aku di dada-dada akhbar dahulu kala ketika British
bermaharaja lela di Malaya dan Belanda menginjak-injak umat Islam di Indonesia.
Tapi sebelum itu aku bahagi-bahagikan ceritera ini kepada beberapa bahagian,
iaitu:
i. pengenalan dan
kajian ilmiah pelayaran Umat Islam Nusantara ke Jeddah merentas samudera dan
masa,
ii. persediaan dan
halangan umat Islam ke Mekah,
iii. pengalaman dan gambaran ketika mereka berada dalam
pelayaran,
iv. Kesukaran perjalanan mereka dari Jeddah ke Mekah dan
Madinah
I. Pengenalan
Dahulu, para jamaah haji tidak naik kapal layar khusus
untuk ke Mekah. Mereka ikut kapal dagang dan berpindah randah dari satu kapal
ke kapal lainnya. Dari merata-rata
pelabuhan di Nusantara, jamaah haji berkumpul di pelabuhan Aceh, kemudian
menunggu kapal yang akan mengangkut mereka ke Hadramaut, Yaman, atau langsung
ke Jeddah. Kerana menjadi tempat transit
utama, Aceh terkenal sebagai serambi Makkah. Perjalanan menggunakan kapal layar
tidaklah mudah. Sehingga pertengahan
abad ke-19, tidak sampai separuh jamaah haji yang mampu berangkat hingga ke
Makkah, kerana sudah meninggal dunia di perjalanan.
Pada tahun 1860-an, perjalanan haji sudah menggunakan
kapal wap. Perubahan itu berlaku selepas pembukaan Terusan Suez yang
menghubungkan Laut Mediterranean dengan Laut Merah. Pembukaan itu menjadikan
jumlah kapal wap dari Nusantara ke Eropah yang singgah ke Jeddah semakin
banyak.
Sejak 1900 hingga 1975, sebahagian besar jemaah haji negara ini hanya
menggunakan kapal laut untuk ke Makkah. Ketika itu, bakal
haji Nusantara biasanya menggunakan kapal
–kapal wap milik Belanda, iaitu Nederland, Rotterdamsche Lloyd, dan Blue Funnel
Line. Pelayaran melalui Selat Melaka meliputi pelabuhan-pelabuhan utama di
Betawi, Singapura, Pulau Pinang. Terdapat juga laluan khusus untuk Jemaah dari
Indonesia meliputi pelabuhan utama di Ambon,Sulawesi, Balik Papan, Banjarmasin,
Betawi seterusnya ke Padang . Meski pun demikian, masalah kesejahteraan jamaah
haji tidak diperhatikan oleh pemilik dan petugas kapal-kapal tersebut. Keadaan
di dalam kapal, jamaah haji bersesak-sesakan. Pada zaman kapal laut, pelayaran
dari negara ini ke Makkah mengambil masa di antara dua dan tiga bulan, selain
dilihat berisiko lebih tinggi.
Berdasarkan jadual di bawah, jumlah tertinggi jemaah ke Mekkah pada tahun 1928 iaitu seramai 9875 manakala paling sedikit seramai 45 orang pada tahun 1940. Tiada rombongan haji dilakukan pada tahun-tahun 1915-1918 dan pada tahun 1941-1945, iaitu ketika berlakunya Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua kerana tiada jaminan keselamatan pelayaran.
Penerbangan haji bermula pada tahun 1962. Penumpangnya terdiri daripada
menteri,ahli perniagaan, dan orang
kenamaan. Mulai 1970 hingga 1976, sebilangan kecil daripada mereka menaiki
kapal terbang tetapi kapal laut masih terus digunakan. Ramai yang memilih kapal laut berbanding kapal terbang kerana pelayaran di laut kini lebih selesa berbanding dahulu dan sudah menjadi tradisi mereka menggunakan kapal laut.
Sejak 1977 kapal laut
tidak lagi digunakan, sebaliknya semua jemaah haji Malaysia menaiki kapal
terbang untuk ke Makkah. Bahkan pada
tahun-tahun 1980-an, ramai bakal haji berusia di bawah 40-an. Trend ini
berterusan sehingga kini kerana kesedaran agama tentang ibadah haji telah
meningkat di samping mereka dapat mengerjakan haji tanpa perlu bercuti lama
untuk terus membina kerjaya dan
penghidupan mereka selepas menunaikan rukun Islam itu.
Kapal Haji ' Malaysia Raya' |
Berbalik kepada kisah pelayaran, mereka, menggunakan kapal
wap merupakan zaman penuh mencabar buat
bakal-bakal haji ini. Nama-nama kapal haji seperti Mendam Berahi (abad ke-15), Subulus
Salam (1854), Armanestan, Antirorchus, Bellophon , Cyclops dan Potesilaus
(1936), Agamemnon, Adratus, Atreus, Ajax, Autolycus, Eurybates, Glaucus, Idomeneus, Bellerophon, Laomedon, Melampus
(1940-an) Anshun, Anshing, Telemachus, Tyndareus,
Prometheus, Myrmidon,Neleus Menelaus (1950-an) Malaysia Raya, Malaysia Kita,
dan Kuala Lumpur (1960-70an) yang sering berulang alik di perairan Selat
Melaka , Laut Arab serta Laut Merah setiap kali tibanya musim haji saban tahun
menjadi saksi luahan cinta mereka ke
Jeddah, menuju keampunan Allah di Makkah.
Perjalanan pergi balik dari Malaya ke
Mekah dan Madinah memakan masa sehingga
6 bulan. Melihatkan betapa sulitnya
menunaikan ibadah haji, mudah untuk kita memahami apabila kaum muslimin yang
telah berjaya menjalani rukun Islam kelima ini kemudian mendapatkan kedudukan
tersendiri dan begitu dihormati dalam masyarakat sekembali merekake negeri asal
masing-masing. Mereka kemudian mendapat gelar “Haji”, suatu gelaran yang pada
umumnya disandang para hujjaj yang tinggal di negara-negara yang jauh dari
Baitullah seperti Indonesia dan Malaysia.
Tambang Kapal ke
Mekah
Pada awal abad ke
20, sekitar 1908, ramai Jemaah haji merupakan kaum pelajar dan golongan kaya.
Ketika itu tambang ke Mekah sekitar $100 pergi balik. Kos itu meliputi tambang
kapal (atas dek sahaja),penginapan, makan minum ketika di Tanah Suci. Namun
makan minum ketika dalam pelayaran, mereka sendiri yang sediakan. Ketika
harga getah melambung tinggi, selepas 1910 dan ketika Perang Dunia Pertama,
ramai pekebun dan penoreh getah menyimpan sebahagian pendapatan untuk belanja
menunaikan haji. Dalam tahun 1920-an
majoriti Jemaah haji merupakan golongan miskin. Harga tambang dan
kos-kos lain meningkat saban tahun. Pada tahun 1931, setiap jemaah haji perlu
ada $600 dan wang secukupnya untuk keluarga ketika mereka kat mekah.
Dikhabarkan untuk haji pada tahun 1939, kos minimum haji telah meningkat kepada $700
seorang.
Ketika Perang Dunia Kedua, kos haji meningkat (kos
insurans naik). Hanya laluan pelayaran
dari India ke Jeddah sahaja yang selamat. Kalau nak pergi terpaksalah ke India dengan kapal
biasa dahulu kemudian baru naik kapal haji
di sana. Kapal- kapal haji bergerak secara konvoi dengan pengawasan tentera
laut dari Pelabuhan Bombay, Karachi dan Calcutta.
Pada tahun 1946,
setahun selepas WW2, kira-kira 1000 terpaksa menangguhkan pemergian
mereka kerana tambang dan kos pengurusan haji naik mendadak. Hanya 120 orang
Jemaah meneruskan haji dengan kapal Menelaus. Ketika itu, kos tambang kapal haji sebanyak
$485 perlu disediakan sebagai jaminan manakala 20 pound sterling perlu ada
untuk pengangkutan,penginapan,penyewaan khemah dan lain-lain ketika di Mekah
dan Saudi. Hal ini menyusahkan bakal haji yg sememangnya sempit kewangan semasa
zaman Jepun dulu. Kos haji meningkat daripada $800 sebelum perang kepada $1200
(1946) kerana kenaikan tambang, makanan dan perkhidmatan. Setahun selepas itu,
pada tahun 1947, Tambang kapal $360 untuk ruang dek manakala belanja
keseluruhan $1200-1500. Pada tahun 1951,
tambang dek sebanyak RM500 untuk dewasa manakala kanak-kanak berusia1-12 tahun sebanyak $250-$298.50
Kemudian, mulai tahun 1954, barulah kapal penumpang
khusus untuk Jemaah haji digunakan. Perjalanan dan pelayaran menjadi lebih
selesa. Kapal Anking dan Anshun
merupakan kapal haji penumpang yang disewa khas dari China. Rata-rata kelasinya merupakan kaum Cina bukan Islam. Untuk penumpang First class cabin
bayaran tambang sebanyak $900, ‘Berthed Deck’ $550, Deck $500. Namun begitu,
semua penumpang boleh menggunakan fasiliti yang terdapat di atas kapal
tersebut. Secara purata setiap individu diperuntukkan 18 kaki persegi seorang. Pada tahun 1960, buat pertama kali kapal haji
berlabuh di Port Klang. Mulai Februari
1960(musim haji bermula), jemaah dari wilayah tengah (Selangor, Negeri
Sembilan, Pahang) tidak perlu lagi ke
Pulau Pinang. Mereka hanya perlu naik di
Port Swettenham (Pelabuhan Klang) tanpa dikenakan bayaran lebih. Kapal haji dari Singapura singgah di Port Klang dan terus ke Pulau Pinang sebelum ke Jeddah..
"Labayk Allah Humma Labbyk, Labbaykka La Syarikalak Labbayk, Innal Hamda Wa al- Ni'mata Laka wa al-Mulk, La Syarikalak…..
Cukuplah setakat ini. Nanti aku sambung lagi ceritanya, insya Allah.
Rujukan:
The Straits Times, 19 September 1908, Page 7
Bound for Mecca
.
The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), 19 September 1912, Page 185
TO MECCA
The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942),
11 December 1931, Page 7
WHERE SULTANS AND BEGGARS MEET
The Straits Times, 15 March 1939, Page 9
$700 MINIMUM FOR THE HAJ
The Straits Times, 8 September 1946, Page 7
1,000 POSTPONE THE 'HAJ'
The Singapore Free Press, 1 October 1947, Page 5
Ban does not affect Malayans
Cholera outbreak in Cairo
The Straits Times, 23 August 1949, Page 7
3,500 Leave For Mecca
The Straits Times, 25 January 1954, Page 7
Cut fares, better conditions for Mecca pilgrims
The Straits Times, 27 December 1959, Page 4
The Singapore Free Press, 20 October 1959, Page 5
PILGRIM SHIPS TO CALL AT PORT SWETTENHAM
The Straits Times, 1 April 1960, Page 7
440 sail for Mecca
Berita Harian, 15 September 1985, Page 2
Arkib Negara pamer cara pergi haji sebelum Perang
Tiada ulasan:
Catat Ulasan