Salam buat semua. Sekali lagi aku ingin ucapkan terima kasih atas minat korang terhadap entri-entri aku dalam blog ini. FYI, blog aku ini bukan rekaan. Aku tulis berdasarkan pengalaman, pengamatan, kajian aku dalam mengharungi kehidupan di TPG sepanjang hidup aku. So, jangan risau, cerita yang aku tulis ini benar-benar berlaku, bukan cobaan.....HAHAHA. Jom kita sambung cerita semalam pasal pengalaman datuk nenek dan orang kampung kita semasa belayar ke tanah suci..Jom
Keadaan Dalam
Kapal Haji
Perjalanan ke tanah suci pada masa dahulu tidak semudah
dan seselesa hari ini. Pelayaran selama 21 hari dengan kapal wap dan 16 hari dengan kapal diesel ini
sememangnya berisiko. Kebanyakan jemaah yang menaiki kapal laut pernah
mengalami pelbagai pengalaman pahit, termasuk dilanda ribut taufan. Malah, ada
kapal laut yang terbakar ketika dalam pelayaran di tengah samudera. Dalam
perjalanan selama berbulan-bulan ke Makkah dan balik, ada jemaah yang uzur atau meninggal
dunia di atas kapal. Namun, semua itu
dianggap sebagai dugaan dan ujian Allah.
Sebelum 1900, tidak
ada sebarang peraturan pelayaran dikenakan ke atas kapal-kapal ini. Kapal-kapal dagang ini tidak dibina untuk membawa penumpang dalam jumlah yang ramai (melebihi 1000 orang setiap
kali pelayaran). Tidak ada ‘ medical inspection’, ruang tidur yang begitu
terhad (ruang seluas 16 kaki padu seorang), penumpang terdedah kepada panas dan
hujan serta ribut (walaupun khemah kanvas dipasang),kepayahan untuk memasak
ketika ribut, dan ada di antara mereka terhumban
ke laut ketika laut bergelora. Mereka berserah dan bertawakal sepenuhnya kepada
Allah Taala atas untung nasib mereka
Kemudian mulai tahun 1900, barulah kerajaan British dan
Belanda mengadakan peraturan (mematuhi Konvensyen Maritim Antarabangsa), khusus
untuk kapal-kapal ini dalam urusan mengendalikan Jemaah haji. Setiap kapal
tertakluk untuk mematuhi segala peraturan pelabuhan termasuklah saiz dan kapasiti kapal. Bilangan Jemaah
dikurangkan daripada 1000 kepada 500
orang sahaja dalam setiap pelayaran demi keselesaan dan keselamatan kapal dan
penumpang. Pihak perkapalan mesti menyediakan hospital sementara dalam kapal,
lengkap dengan wad dan juga pasukan perubatan mereka sendiri termasuk minimum
seorang doktor bertugas. Semua Jemaah disuruh menjalani pemeriksaan doktor.Semua kes demam akan dilaporkan kepada pihak pelabuhan. Terpulang kepada pihak
berkuasa pelabuhan sama ada untuk mengenakan perintah kuarantin atau tidak.
Bagi Jemaah wanita dan wanita mengandung, mereka diperiksa oleh jururawat dan
bidan berbangsa Melayu yang telah lebih 10 tahun pengalaman bekerja di atas
kapal haji.
Setelah kapal bertolak, mereka semua duduk di atas dek. Kesemua
barangan mereka diletakkan ditengah- tengah dek kapal .Keadaan di atas dek
kapal memang sesak. Di atas dek inilah mereka baring, duduk, berzikir,
menunaikan solat berjemaah,dan tidur. Untuk sedikit privasi (mungkin juga
kerana ada Jemaah wanita), mereka
memasang kain langsir. Mereka membentangkan tikar dan permaidani masing-masing yang disempadani dengan beg-beg
kecil mereka dan tali yang diikat untuk menyidai pakaian mereka. Mereka
berbual-bual dan berkenalan.Mereka tidur beralaskan karpet atau tikar.
Sekiranya
berlaku kematian di atas kapal, jenazah akan dikebumikan di laut dengan penuh
penghormatan diiringi bacaan ayat2 suci Alquran. Pada tahun 1897, ramai Jemaah
tua meninggal dunia. Bagaimanapun, rekod sebenar mengenai kematian itu sukar
diperoleh. Dianggarkan 30% kematian para Jemaah melibatkan warga emas, berlaku
ketika dalam pelayaran.
Antara sebab-sebab kematian berpunca daripada terjatuh,
keletihan kerana terpaksa turun naik tangga untuk mengambil air,minum,makan dan
terpaksa beratur panjang dan menunggu lama untuk mandi , ruang tidur sempit kerana beg
terlalu banyak.70% selebihnya akibat keadaan iklim dan kehidupan yang ekstrem di Saudi
Arabia dan di tanah haram.
Walaupun ramai yang mabuk laut kerana inilah kali pertama
mereka menaiki kapal atau berada di laut dalam jangka masa yang agak lama,
tetapi rata-rata Jemaah bersemangat tinggi. Rutin seharian mereka ketika dalam
pelayaran ini hanyalah sebagaimana kebiasaan mereka lakukan, makan,minum,
merokok,makan sirih, solat, mengaji dan berbual. Setiap hari soalan yang sama
mereka tanyakan, Berapa lamakah lagi untuk sampai ke Jeddah?
Memandangkan kapal ini kapal kargo milik bukan Islam,
Jemaah perlu memasak makanan mereka sendiri dengan bekalan yang dibawa. Di
sepanjang rel dek paling atas, ditempatkan ruang untuk memasak. Kayu dan air
disediakan manakala Jemaah perlu memasak sendiri di ruang yang disediakan.
Peralatan memasak seperti cerek enamel, dapur masak minyak tanah mereka bawa sendiri. Tatkala ribut
melanda, mereka masuk berlindung ke dalam kabin,dan terpaksa berlapar
sepanjang pelayaran bergelora itu.
Kemudian, dengan sedikit kenaikan tambang perjalanan,
pihak perkapalan bertanggung jawab menyediakan makan minum para Jemaah.
Tukang-tukang masak Melayu diupah untuk menyediakan makanan dan minuman. Untuk
memudahkan pengurusan sajian makanan, mereka dibahagi-bahagikan kepada beberapa
kumpulan dan tempat ketika makanan disediakan. Setiap Jemaah, tanpa mengira usia, diperuntukkan 1 1/10
gelen air minuman bersih sehari dan makanan dihidangkan pada masa-masa yang
ditetapkan di bawah pengawasan anak kapal. Menu makanan yang dihidangkan
seperti telur itik masin,ikan kering, nasi, sayur awet, cili dan bawang, cuka
minyak kelapa dan kicap. Teh dan kopi juga disediakan sebagai minuman. Tukang
masak ditempatkan di setiap tempat tersebut untuk menyediakan makanan 2 x
sehari, pagi dan petang. Pada tahun 1953, pihak kapal haji membawa bersama
kambing biri-biri hidup untuk dijadikan makanan
semasa dalam pelayaran. Air untuk mandi
dan berwuduk disediakan sebagai air
tambahan. Rata-rata para Jemaah berpuas hati dengan menu dan makanan kecuali
sungutan kecil yang mengatakan beras Brazil yang ditanak tidak sedap, mohon
ditukar kepada beras Siam. Kantin di dalam kapal juga menjual keperluan jemaah termasuk minuman dan makanan untuk memenuhi kehendak dan selera penumpang di antara sela masa makanan dihidangkan.
Keratan Akhbar tahun 1927 |
Keratan Akhbar 1938 |
Keratan Akhbar Tahun 1949 |
Keadaan dalam kapal haji |
keadaan dalam kapal haji 2 |
keadaan dalam kapal haji 3 |
Mereka terus menghitung hari dan ketika terlihat daratan
mereka bersorak kegembiraan, petanda mereka menghampiri Jeddah. Setelah 16-21
hari di laut, akhirnya mereka tiba di Pulau Kamaran, dan sekiranya tiada wabak
yang menular, mereka akan meneruskan perjalanan ke Jeddah. Sebelum tahun 1930,sekiranya
berlaku kes, wabak penyakit menular di atas kapal, mereka akan dikuarantin di
sini selama 5 hari manakala kapal dari India
10 hari. Dilaporkan pada tahun 1939, bayaran cukai kuarantin wajib dibayar
dalam bentuk emas. Sampai sahaja kapal haji di Jeddah, semua Jemaah haji diminta turun dan menaiki tongkang
kerana kesesakan di pelabuhan Jeddah tidak dibina dermaga secukupnya untuk kapal rapat ke pelabuhan.Pada tahun 1921, dilaporkan Jemaah terpaksa membawa turun sebanyak mungkin air dari kapal mereka
kerana berlaku krisis air di Jeddah.
Insya Allah..kita sambung nanti deh...Assalamualaikkum.
Rujukan:
http://www.merchantnavyofficers.com/hadj.html
http://english.ahram.org.eg/News/115775.aspx
arwah moyang aku mcmnila..g haji thn 1926 sekali...then pg lagi thn 1956..naik kapal laut..
BalasPadamarwah atuk g thn 1972 naik kapal lautjuga.alhamdulillah aku pun da pg hj thn 2002,.kne pg lg ni...
BalasPadam