Ahad, 19 Julai 2020

Sejarah Balai Polis lama Telok Datok dan Kuala Langat (1960-1990)

Salam buat semua. Moga semuanya sihat walafiat. Atok doakan agar kita semua diberikan Allah SWT kesihatan yang baik agar dapat kita terus beribadat kepadaNya dalam keadaan yang lebih baik dan terurus. Oklah, Atok nak sambung lagi kisah abam-abam polis yang perkasa berkhidmat di Kuala Langat khususnya dan di negara kita amnya. Hari tu kita dah tengok dan baca betapa pengorbanan mereka mempertahankan agama bangsa dan negara daripada ancaman luar dan dalaman. Bukan hanya Jepun dan komunis, malah daripada manusia-manusia durjana sewaktu aman. Yang penting keselamatan rakyat diutamakan.  Hampir 20 tahun kita hidup dalam ketakutan.

Kini, dekad 1960-an. Keadaan mula bertukar aman, walaupun komunis dah lari masuk jauh ke hutan di sempadan Siam. Komunis di bandar mula menukar strategi. Mereka memakai pakaian awam, menyembunyikan identiti, menyorok dalam kelompok komuniti bangsa mereka. Mereka menyembunyikan kuku dan taring. Mereka mula  menyerap masuk ke sekolah-sekolah aliran Cina, kumpulan kongsi gelap di sebalik jawatan sebagai guru, pekedai dan sebagainya. Ideologi anti Tuhan mereka diteruskan ke generasi baharu dan lebih muda, menanti masa dan ketika yang lebih sesuai untuk menyerang kembali kita, rakyat yang cintakan kedamaian ini.
Namun, pasukan keselamatan kita kini lebih bersedia membanteras mereka. Kita ekori mereka dan kemudian menggempur mereka di hutan-hutan sekitar Perak dan juga di kampung-kampung baharu. Food Dump yang cuba mereka wujudkan di laluan Titiwangsa digempur habis-habisan oleh pasukan bersenjata termasuk Polis Hutan, Komando VAT69, Senoi Praaq. Di bandar pula mereka berhadapan dengan Special Branch (SB) yang dapat menghidu setiap jejak mereka.

Rasa aman kini diisi dengan pembangunan negara. Kemajuan anak negeri dalam semua sektor. Kuala Langat memulakan kembali aktiviti ekonominya yang berasaskan pertanian, penternakan dan perikanan tetapi dengan pendekatan yang lebih moderen dan sistematik. Mesin dan jentera mula menggantikan  kerbau dan cangkul. Bot berkuasa enjin yang menggantikan pendayung dan layar, membelah dan meneroka jauh laut dan lautan. Hasil meningkat, melimpah ruah. Nikmat kemerdekaan dikongsi bersama. Populasi Kuala Langat dan Sepang terus meningkat.

Penduduk Kuala Langat ketika itu mencecah 30,000 orang.  Namun, bilangan kes jenayah juga semakin meningkat. Daripada kes kecurian basikal, kemalangan jalan raya sehinggalah jenayah berat seperti pembunuhan, rompakan bersenjata, kongsi gelap, penyeludupan, dan lain-lain. Sememangnya, bilangan anggota pasukan polis perlu ditambah, termasuk pengambilan polis wanita.





Begitulah juga dengan infrastruktur balai-balai polis sedia ada, harus ditambah dan diperbesar. Bangunan sedia ada sudah mula usang dan kecil. Yang dahulunya selesa kini menyesakkan. Aduan dan keluhan daripada pegawai dan kakitangan balai perlu dipertimbangkan. Kebajikan anak buah mesti dipenuhkan.

Mereka mahukan balai-balai baharu dibina di Banting, Telok Panglima Garang, Sungai Manggis. Banyak aduan jenayah di situ perlu ditangani segera.
Pergaduhan kongsi gelap, penyeludupan arak dan rokok haram, kecurian, malah pembunuhan kejam berlaku. Kawasan yang dahulunya tenang, kini kawasan panas. Balai-balai polis sedia ada juga mahukan pembaikan dan pemulihan.

Sementara itu, hidup harus diteruskan. Kerjasama dengan pihak penduduk kampung membantu tugas hakiki polis. Maka, Rancangan Kawalan Kampung dilancarkan. Mengikut perancangan, pihak polis akan membina pos kawalan di setiap pintu masuk kampung. Pihak penduduk diminta mengadakan kawalan dan rondaan mengikut giliran dan tatacara yang digariskan oleh pihak polis. Usaha ini mendapat sokongan padu penduduk. Buktinya, sekitar 12,000 penduduk mendaftarkan diri sebagai sukatelawan dalam program ini. Masalah kecurian kian berkurangan. Kampung mereka aman kembali. Tetapi semangat berkawal mereka kian luntur. Ramai yang culas mematuhi giliran bertugas berkawal mereka. Pihak polis hanya mampu menasihatkan dan mengingatkan orang ramai melalui akhbar dan ucapan dalam majlis keramaian di kampung-kampung.

Setelah itu, dilancarkan pula pasukan polis simpanan sukarela pada tahun 1965. Keahlian dipelawa daripada kakitangan kerajaan yang sedang berkhidmat. kursus dan latihan dijalankan di Balai Polis Telok Datok.

Dengan bantuan polis sukarela ini, polis dapat membanteras kegiatan samseng daripada kalangan kongsi gelap dan orang dibuang daerah. Pihak polis meminta pihak bank dan pengurusan ladang menghantar kakitangan sekuriti mereka untuk mengikuti kursus menembak di lapang sasar Bukit Jugra

 

Alhamdulillah. Rungutan, keluhan mereka didengari kerajaan. Pada tahun 1969, ahli parlimen Kuala Langat membawa permasalahan-permasalahan ini ke Dewan Rakyat. Respons daripada Menteri Dalam Negeri ketika itu memberikan sinar harapan yang diharapkan.

Antara pegawai-pegawai OCPD Kuala Langat yang pernah berkhidmat dalam era ini ialah:
1.  En. Abdullah bin Haji Haron (1962-1965)
2. En. Abu Bakar bin Ahmad (1965-1968)
3. En.  Mohamad Noor bin Che Mat (1968-1971)
4. En. Abdul Rashid bin Yim (1971-1972)
5. En. Yaacob bin Mohd. Amin (1972-??)

1. Balai Polis Telok Datuk
Keadaan balai polis seluas 10 ekar, yang dibina pada tahun 1928 dan digunakan setahun kemudian, kini memerlukan pembelaan terutama kuarters dan tandas komunitinya. Setiap kali air pasang besar pasti balai ini terkena musibahnya. Air Sungai Langat yang melimpahi tebing menenggelamkan kawasan sekitar kuarters sehingga paras betis atau peha sekiranya bertembung musim hujan lebat. Bahkan tandas awamnya juga terkesan oleh kenaikan air ini. Tong-tong najis terapung berserta isinya, mencemari kawasan serta menyebabkan penyakit gatal-gatal dialami  50 penghuni kuarters ini. Setiap kali selepas banjir berlaku, mereka terpaksa membersihkan peralatan dan kawasan rumah mereka. Itupun nasib baik  kerana kuarters mereka berlantai tinggi. Mereka mahukan pihak kerajaan membuat sesuatu.
Suasana di Balai Polis ketika banjir akibat kenaikan paras air Sungai Langat

Ketua Polis Selangor dan  pegawai polis memeriksa keadaan kuarters sekitar Balai Polis Telok Datok
Selain itu, masalah gangguan bekalan elektrik sering berlaku padahal pendawaian elektrik masih baharu kerana Banting dan kawasan sekitarnya mula menerima bekalan elektrik pada tahun 1957.

Walau apapun situasi, pemeriksaan berek oleh OCPD (Ketua Polis Daerah) demi memastikan berek polis ini dalam keadaan bersih. Jadi dari kecil lagi memang telah didedahkan dengan budaya dalam PDRM. Apabila tiba waktunya OCPD membuat pemeriksaan kit dan berek. Kit itu peralatan polis seperti but, tali pinggang dan lencana semua.  bila tiba hari itu, keadaan dalam berek senyap sunyi. Anak-anak yang selalu main di padang akan duduk dalam rumah menunggu dengan teruja. Peralatan polis akan dipamerkan di luar pintu rumah kediaman setiap anggota. Ada satu kotak kayu yang dicatatkan pada kotak kayu tu nama anggota pangkatnya dan di dalamnya disusun kit

2. Balai Polis Jenjarom
Balai yang dibina pada awal era Darurat di Kampung Baharu Jenjarom (Sungai Jarom) ini rupanya tidak dilengkapi kuarters kediaman yang mencukupi dan selesa. Unit-unit rumah yang berkeluasan 10 kaki x 10 kaki tanpa ruang dapur memang sempit dan panas terutamanya pada waktu tengah hari! Sudah pasti menyusahkan kehidupan anggota yang telah berkahwin di balai itu.

3. Balai Polis Tanjong Sepat
Seperti mana Balai polis Jenjarom, masalah petempatan anggota yang terhad juga dialami oleh balai ini.
Tambahan pula, masalah nelayan setempat yang mengadu kehilangan bot-bot mereka dicuri lanun Indonesia.
Akhirnya,  kerajaan membina semula balai polis era Darurat ini pada tahun 1970, lengkap dengan kuarters untuk anggotanya.

4. Balai Polis Banting
Balai polis kecil ini hilang fungsi dan peranannya apabila jambatan baru dibina merentasi Sungai Langat di Telok Datok pada tahun 1959. Tiada keperluan untuk balai polis ini lagi memandangkan pergerakan anggota dan kenderaan dari Balai Telok Datok ke Banting dan sebaliknya cepat dan pantas.
Maka, dalam tahun 1960-an,  balai polis mini ini dijadikan pejabat pendaftaran negara bagi daerah Kuala Langat, yang menguruskan pengeluaran kad pengenalan.

Pada hujung tahun 1969,  pihak kerajaan bersetuju untuk membina sebuah balai polis baharu yang lebih besar dan lebih moderen di Kuala Langat. Maka, Banting menjadi pilihan utama tapak balai baru ini yang mempunyai pelbagai fasiliti pentadbiran dan kawasan kuarters yang selesa serta luas dapat menampung bilangan anggota yang ramai, sekaligus menjadi ibupejabat polis daerah Kuala Langat yang baru.
Kuarters baharu Balai Polis Banting dalam tahun 1970-an
Suasana di Balai Polis Banting dalam tahun 1980-an
Kini, Balai polis Banting yang baru ini mengambil alih fungsi dan peranan Balai Polis Telok Datok untuk generasi akan datang. Tarikh tepat pembinaan balai baru ini tidak diperoleh tetapi dipercayai sekitar 1974, lebih kurang sama masa pembinaan hospital Banting yang baharu.
Pembinaan gelanggang skuasy untuk warga IPD Banting pada 1978
Lokasi Balai Polis Baru Banting yang terletak di Jalan Morib

5. Balai Polis Telok Panglima Garang
Ura-ura pembinaan balai polis di sini mula diperkatakan sejak awal 1963 lagi, ekoran banyak kejadian samseng bergaduh dan mengugut para pekedai bagi wang perlindungan. Pernah Telok Panglima Garang digegarkan dengan pembunuhan kanak-kanak berusia 4 tahun ketika zaman Darurat. Sebagai sebuah mukim yang pesat membangun ekoran perkembangan industri di Lembah Klang, seharusnya sudah ada sebuah balai polis di sini.
Hal ini terus disuarakan oleh para pemimpin masyarakat  terutama UMNO dan MCA di TPG. Mungkin juga kewujudan balai polis di Jenjarom yang berdekatan dengan TPG melambatkan keputusan kerajaan membina balai polis di situ.

Namun, keadaan mula berubah pada awal 1970-an.  Kesan dan status Telok sebagai kawasan perindustrian bebas yang baharu di Kuala Langat serta pertambahan penduduk yang mendadak ekoran penghijrahan masuk penduduk ke sini memaksa kerajaan mengadakan infrastruktur lengkap termasuk sebuah balai polis baharu yang kekal dan besar. Tetapi, entah di mana silapnya, mungkin tiada peruntukan oleh kerajaan pada masa itu, sebuah balai polis yang unik diwujudkan di Telok.

Unik kerana inilah mungkin satu-satunya balai polis di Kuala Langat, bahkan mungkin di Selangor yang disewa di sebuah blok rumah kedai dua tingkat di Batu 10 Kebun Baru, berhadapan jalan raya utama Klang-Banting. Sudah pasti fasilitinya terhad tanpa kuarters. Sepatutnya balai polis ini disebut pondok polis sahaja. Tak ada rotan akar pun berguna. Berkat kesabaran penduduk dan warga polis di sini, maka, di tapak berhampiran kini dibina sebuah balai polis serba lengkap dan besar, menggantikan 'pondok' yang telah lebih 30 tahun mencurahkan berbakti 

E. ERA MASA KINI

Jumlah penduduk di Daerah Kuala Langat kini telah melebihi 200,000 orang dengan  majoritinya adalah berbangsa Melayu, diikuti oleh Cina dan India serta sejumlah kecil Orang Asli.
Setiap Tahun jumlah penduduk di Daerah Kuala Langat akan bertambah, pertambahan bilangan penduduk di Daerah Kuala Langat adalah disebabkan oleh beberapa faktor antaranya ialah kemajuan yang begitu cepat di Daerah Kuala Langat, penghijrahan penduduk dari daerah dan negeri lain ke daerah Kuala Langat, perkahwinan, kelahiran dan juga faktor-faktor lain yang mempengaruhi kadar ekonomi di Daerah Kuala Langat.

Disamping itu juga, Daerah ini disokong dengan kemudahan infrastruktur jalan raya yang baik yang menyambungkan ke Pusat Bandaraya Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Shah Alam, Bandar Diraja Klang, Pelabuhan Klang, Putrajaya dan KLIA.
Daerah Kuala Langat juga adalah berlatar belakangkan perusahaan, perindustrian serta       
perdagangan dan pada masa kini Daerah Kuala Langat mempunyai sebuah kawasan perindustrian bertaraf Zon Bebas yang terletak di Telok Panglima Garang. Daerah ini mempunyai seramai 44.5 peratus sahaja iaitu penduduk Bandar manakala 55.5 peratus penduduk luar ba
Jumlah penduduk Banting adalah sebanyak 93,497 orang. Bandar Banting pesat membangun kerana limpahan pembangunan dari pembukaan Pusat Pentadbiran Kerajaan Putrajaya dan Lapangan Terbang KLIA.

Menguruskan keamanan pada zaman teknologi ini menyebabkan PDRM lebih terdedah kepada kritikan orang ramai.Kalau dahulu, orang ramai menghormati polis pada zaman dulu sebab ketika itu rakyat berdepan ancaman untuk dibunuh atau dicederakan oleh parti komunis ini, jadi secara automatik orang ramai memandang polis sebagai pelindung.
Balai Polis Banting/IPD K.LGT

Balai Polis Jenjarom
Balai Polis Tanjung Sepat

Balai Polis Telok Panglima Garang

Bacaan Lanjut:


Newspaper Article - Inspector speaks of a 'mystery' woman with Indonesians, The Straits Times, 26 January 1960, Page 9
Newspaper Article - Dua orang asli kena tahan, Berita Harian, 15 March 1960, Page 1
Newspaper Article - BOY IS BELIEVED EATEN BY CROC, The Straits Times, 3 July 1962, Page 7
Newspaper Article - Police take-over, The Straits Times, 17 May 1962, Page 5
Newspaper Article - Minta balai Polis, Berita Harian, 24 December 1963, Page 7
Newspaper Article - Police hold five Indonesian smugglers, The Straits Times, 15 April 1964, Page 8
Newspaper Article - PEMUDA MCA MINTA TAMBAH POLIS, Berita Harian, 15 August 1964, Page 8
Newspaper Article - Tiga pedagang di-tangkap, Berita Harian, 21 August 1964, Page 8
Newspaper Article - 12 ribu na' jadi pengawal kampong, Berita Harian, 24 December 1964, Page 6
Newspaper Article - KESULITAN2 KELUARGA POLIS DI-AMBIL BERAT, Berita Harian, 9 April 1965, Page 2
Newspaper Article - Pengawal2 kampong di-kesali lemah, Berita Harian, 24 May 1965, Page 6
Newspaper Article - PASOKAN POLIS SUKARELA, Berita Harian, 30 July 1965, Page 6
Newspaper Article - A betrayal_ No, says robber who aided police, The Straits Times, 21 July 1970, Page 10
Newspaper Article - 55-ft whale in mangrove swamp, The Straits Times, 3 June 1972, Page 5





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Fakta Menarik tentang Stadium Jugra di Telok Datok

Assalamualaikum semua. Semoga semuanya dalam keadaan sihat Walafiat. Malam tadi Atok baru sahaja balik dari Telok Datok menziarahi jenazah a...