Selasa, 27 Oktober 2020

Proses Bina Rumah Sendiri Dengan Mudah (Guna Khidmat Kontraktor)

Salam buat semua. Dah lama Atok tak online dalam blog ini. Rindu agaknya korang kat Atok.... kan,kan,kan? Atok pun begitu juga, rindu benar kat korang. Maklumlah, musim covid ni bukan macam musim durian atau rambutan, boleh balik-balik kampung bagai. Atok dan Wan korang ini duduk ontok-ontok kat rumah jer lah. Kang tak pasal-pasal kang....isy! Mohon dijauhkan Allah. Oklah entri Atok kali ini pasal nak buat rumah dekat kampung lepas Atok pencen nanti, insha Allah dalam pertengahan bulan 11 ni. Tak lama lagi, lebih kurang 2.3 minggu jer lagi. Dapat duit pampasan pencen nanti, Atok cadang nak buat rumah sewa atau homestay sebagai pendapatan pasif Atok nanti. Atok fikir nak buat 3 pintu rumah sewa atas tanak bahagian Atok di TPG nanti.  Satu unit seluas 20x30 kaki persegi. Kalau Atok sewakan, boleh dapat RM500 sebulan. Kalau 3 pintu, tak pasal-pasal Atok kutip tol RM1500. Wow, boleh tanggung Wan Muda seorang lagi! Hahaha..tergelak besar Atok dalam mimpi. Nasib tak didengar dek Wan kau masa Atok tidur ngigaukan janda Senaling tadiπŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…. 

Tapi Atok dah tua, tak pandai nak buat rumah sendiri. Pegang tukul pun paku bengkok. Masalah, masalah...Ada duit tapi takde kepandaian. Hmmmmm. Atok akur dalam rezeki kita ada rezeki orang lain. Atok ada duit tapi takde skill buat rumah, kena cari kontraktor.

So, Atok google,google kat internet... cari idea. Banyak juga buah fikiran kengkawan dalam internet yang boleh digunapakai, siap beri tips untuk elakkan penipuan orang lain.

So, korang hadamkan nasihat yang Atok dapat tentang cara dan proses buat/miliki rumah sendiri di atas tanah sendiri dengan menggunakan khidmat kontraktor..Baca, jangan tak baca.....

Nak tahu apa proses yang terlibat untuk membina rumah atas tanah sendiri? Jom ikuti 7 proses bina rumah sendiri dengan mudah.

1. Geran Tanah Dan Keadaan Tanah
Geran tanah ini amatlah penting dalam proses pembinaan rumah. Pemilik perlu pastikan nama pemilikannya adalah namanya atau nama pasangan, atau ada juga yang buat geran kongsi ( suami, isteri ). Selain itu juga semak kategori kegunaan tanah seperti pertanian, komersial, ataupun kediaman. Jika kategorinya bukan untuk kediaman anda patut menukarkannya. Dalam hal ini, anda boleh buat sendiri atau mahu lebih lancar boleh guna khidmat perunding tanah atau peguam. Akan tetapi untuk segala kos semasa proses penukaran kategori 100% dibiayai oleh anda sendiri.

Anda juga seharusnya memberi perhatian terhadap keadaan tanah yang akan dilakukan pembinaan rumah. Sama ada tanah rata, berbukit, tanah lembah, tanah rendah dan sebagainya. Selain itu, tanah anda telah dibiarkan lama tidak dibersihkan dari semak samun, hutan dan sebagainya. Jika di tanah anda ada mengalami masalah tersebut anda sepatutnya mengambil langkah sendiri. seperti menampung tanah, membersih dan membuat jalan untuk ke tanah anda. Kos-kos dari kerja tersebut daripada poket anda sendiri. Kerana kebiasaannya kontraktor cuma sediakan rumah. Perkhidmatan seperti langkah awal ini tidak ada dalam perkhidmatan mereka. Tambahan lagi, batu sempadan juga bukan kerja kontraktor anda sebaliknya adalah dari tindakan anda yang akan mengukur keluasan tanah dan meletakkan batu penanda sempadan. Luas tanah ini berdasarkan lot tanah yang dipersetujui oleh pejabat tanah kawasan anda.

2. Lantik Kontraktor Dan Peguam
Pemohon perlu melantik kontraktor dan peguam yang berpengalaman iaitu yang boleh berurusan dengan pihak LPPSA. Jika kontraktor atau peguam yang dilantik tidak pernah dan tidak tahu berurusan dengan pihak LPPSA, dikhuatiri akan berlaku banyak masalah.  Hal ini disebabkan kebanyakan dokumen akan diuruskan oleh kedua-dua belah pihak berkenaan.

Tapi apakah tujuan melantik kontraktor dan peguam?
Tugas Peguam
*Menjadi keperluan melantik peguam yang berpengalaman atau pun sudah biasa berurusan dengan LPPSA.
*Untuk membuat perjanjian pembinaan (S & P).
*Membuat CARIAN / LAND SEARCH di pejabat tanah.
*Membantu membuat permohonan secara online.
*Memberi cadangan kontraktor dan arkitek yang pengalaman.
*Membantu dalam memohon membuat penilaian JPPH jika diperlukan.
*perbincangan kontraktor bina rumah2. 

Pemohon perlu melantik kontraktor dan peguam yang berpengalaman iaitu yang boleh berurusan dengan pihak LPPSA. 

Tugas Kontraktor
*Menjadi keperluan dalam melantik kontraktor yang mempunyai lesen, mempunyai CIDB dan ya.
*Supaya tidak berlaku kelewatan dalam proses membina rumah dan mengikut undang-undang.
*Membuat pembinaan mengikut plan yang disediakan oleh arkitek bertauliah.
*Menyediakan laporan tuntutan bayaran kepada peguam.
Kontraktor akan melantik arkitek berdaftar bagi menyiapkan plan.
*Mendapatkan kelulusan daripada pihak PBT.                                      
*Membantu dalam memohon membuat penilaian JPPH jika diperlukan.

3. Pelan Dan Reka Bentuk Rumah
Arkitek akan membuat pelan reka bentuk berdasarkan persetujuan peminjam dan kos cadangan dari kontraktor. Pemohon perlu berhati-hati dalam memilih kontraktor kerana banyak berlaku kes di mana kontraktor gagal menyiapkan pembinaan berikutan masalah kewangan ( kontraktor akan mendahulukan wang sendiri setelah pembinaan siap dalam 20%, kemudian claim wang tersebut  melalui peguam dan jika kontraktor itu mempunyai modal, tuntutan boleh dibuat selepas rumah siap dibina ).

4. Sebut Harga
Pemaju mengemukakan sebut harga bina rumah berdasarkan pelan dan 3D design yang telah dipersetujui.

5. Proses Kelulusan Pelan
Setelah pemohon dan kontraktor melalui arkitek bersetuju dengan pelan reka bentuk, pemohon atau peguam atau kontraktor perlu menghantar borang permohonan ke Pejabat Penilaian.

6. Kerja Pembinaan Rumah Oleh Kontraktor Yang Dilantik
Pihak pemaju akan mula melaksanakan kerja – kerja pembinaan rumah mengikut tempoh dan masa yang telah  anda persetujui 

7. Serah Kunci
Rumah idaman anda siap dan sedia untuk diduduki. Namun anda harus tahu tentang grace period yang diberikan oleh pemaju sekiranya terdapat kecacatan pada rumah, hendaklah dimaklumkan kepada mereka. Walau bagaimanapun, kerja pembinaan berjalan dengan lancar dan mengikut spesifikasi dalam lukisan dan perjanjian. Untuk setiap kemajuan kerja tapak kerja, supervisor mereka akan update klien.

Cuba korang baca pernyataan di bawah. Atok macam kurang bersetuju pulak. Ya lah, kalau betul ler lebih kurang harganya, takkanlah ramai contractor pakai merz dan BM.... kan,kan,kan.

"Sebenarnya, tidak timbul isu rumah mahal kerana mereka hanya bina rumah mengikut harga nilaian semasa. Yang menjadi perbezaan harga antara kontraktor adalah disebabkan spesifikasi rumah yang diberikan adalah berbeza. Mereka mementingkan spesifikasi rumah yang berkualiti sebagai mewakili perbezaan ciri rumah yang mereka bina berbanding kontraktor lain."

Tapi, Atok masih open minded lagi...Yes, khidmat kontraktor memudahkan TAPI...matlamat Atok, Rumah itu mesti ikut spesifikasi Atok, DAN, lebih murah daripada nilai harga semasa di pasaran.
Kalau ikutkan harga kontraktor minimum  RM120/kps, maka Atok kena keluarkan RM 216,000 untuk 3 pintu rumah sewa Atok tu. Umangai! Takkan Atok nak habiskan semua duit pampasan pencen Atok untuk rumah jer! IMPOSSIBLE, IMPOSSIBLE! Atok nak juga belanja anak cucu, pergi umrah, buat haji dan enjoy,enjoy sikit...So, Atok rasa Atok kena buat plan B kalau Atok betul-betul nak buat rumah sewa tu juga.
Buat masa ini Atok biarkan idea ini hanging....sementara Atok nak ketuk pintu bilik, minta Wan korang uruskan kepala Atok yang juga tengah pening dan hanging ini. Bye. Assalamualaikum.



  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Fakta Menarik tentang Stadium Jugra di Telok Datok

  Penyediaan kemudahan awam secara sistematik  di Kuala Langat  hanya bermula apabila British menyediakan  sistem pentadbiran moden. Perkemb...