Salam Jumaat buat semua. Syukur Alhamdulillah Atok dan Wan panjatkan ke hadrat Allah SWT yang telah memberikan Atok dan Wan peluang sehari lagi untuk membaiki diri dan amal ibadah kami. Dalam meniti sisa-sisa usia ini, tiada apa lagi yang kami harapkan melainkan keredhaan dan keampunan daripada Yang Maha Esa. Atok hanya mohonkan kebahagian dunia dan akhirat, sedikit kesenangan hidup di dunia bersama anak dan cucu-cucu, dan selebihnya kesenangan hidup yang tidak terhingga di akhirat. Sedarilah, dunia ini hanyalah dunia tipu-tipu. Tidak berbaloi kita bermati-matian mengejarnya, hanya untuk ditinggalkan sekujur tubuh dan ruang kubur yang sempit. Ingatlah, dunia ini umpama penjara kepada orang mukmin tetapi syurga buat yang kafir. Cukuplah sekadar itu khutbah Atok buat pedoman dan peringatan kita semua hari ini.
Hmmm.... Apa khabar korang? Semua sihat sejahtera hendaknya. Doa terbaik daripada Atok dan Wan buat kalian. Oh ya, entri kali ini Atok nak sembang dengan korang pasal rest house. Ya, rest house itu cakap orang putih. Orang coklat macam kita ini panggil rumah rehat. Pernah tak korang tidur dan bermalam di rumah rehat? Atok seumur hidup tak pernah masuk pun ke rumah rehat. Pernah dengar tapi tak pernah pergi. Atok bukan orang besar atau penting yang sampai nak kena tidur kat rumah rehat. Tidur dekat rumah untuk berehat, itu memanglah ..hari-hari! Sesekali kalau berjalan ke tempat yang tak ada saudara mara Atok tidur kat masjid jer. Senang nak bangun solat Subuh dan percuma. Silap-silap ada makan free, orang hantar lauk ke masjid, buat tahlil. Atok tumpang sekaki ler.😅
Pernah juga masa mula-mula habis belajar dahulu, Atok bekerja dengan seorang Tauke cina di Subang Jaya sebagai Salesman barangan pencuci tandas di sekolah-sekolah. Masa itu dalam tahun-tahun hujung 1980-an. Atok diberi kereta Honda Civic 2-pintu untuk ke sana ke mari. Gaji basic RM500 + minyak petrol + elaun lojing + 10% komisen jualan. Atok travel sorang-sorang dari TPG ke Perak dan ke Pahang setiap minggu.
Tauke kata, "kalau lu tidur hotel, lu angkat resit. Kalau lu tidur lumah sedala, itu Lojing elaun Rm15 lu kasi angkat."
"OK, kata Atok. Wa mau tidur rumah saudara mara, tak mahu hotel."
"Lu punya suka hatilah," kata tauke itu.
Jadi, kalau outstation ke Perak (Hilir Perak sampai ke Tapah), Atok biasa balik tidur kat rumah mertua di Bagan Datok dan kalau ke Pahang (sampai ke Bentong, Raub dan Kuala Lipis) Atok biasanya tidur kat masjid tepi sungai Jelai di Kuala Lipis itu. Makan kat kedai, tidur kat masjid. Seronok travel ke outstation ini. Jumpa ramai orang. Pernah sekali Atok cuba tidur di hotel murah di Sitiawan. Bayaran cuma $15 semalam. Aircond memang tak ada, tapi ada kipas siling. Semalaman Atok tak boleh tidur, kerana memikirkan sama ada hotel ini hotel ayam atau tidak, sama ada cadar ini cadar bersih dan suci, bukan cadar yang baru kena lanyak dengan 'ayam betina dan bapa ayam'. Terkebil-kebil Atok memikirkannya. Akhirnya Atok ambil keputusan, belah jer dari situ, sebelum tak pasal-pasal dapat penyakit VD. Orang lain yang sedap makan nangka, orang lain pula yang dapat getahnya. Nauuzubillah! Akhirnya, Atok memilih untuk bertarung dengan nyamuk di masjid berdekatan. Phuuh, Selamat!
Bila Atok dah lama kerja, Tauke beri izin kepada Atok bawa van untuk penghantaran barangan yang diorder. So, Atok ambil kesempatan bawa anak isteri balik kampung kalau outstation ke Perak. Elaun lojing Atok guna untuk tambahan beli barangan pasar ketika di kampung. Tiga tahun Atok buat kerja itu sebelum Atok dapat lamaran daripada kerajaan untuk jadi Cikgu Sekolah. HAHAHA....nostalgik sungguh!
So, kali ini Atok nak menghimbau kembali jejak-jejak perintis Mat Salleh dan pembesar-pembesar Melayu kita suatu masa dahulu, ketika harimau duduk bersimpuh di atas jalan raya. Monyet dan gajah bersorak-sorak menyambut kehadiran para peneroka dan pengembara yang membuka hutan, merintis petempatan baharu, dan lain-lain. Kebanyakan mereka ini kakitangan kerajaan, maka sudah menjadi tanggung jawab kerajaan menyediakan rumah tumpangan, rumah rehat di setiap destinasi perjalanan rasmi mereka, sama ada berkuda, berkereta, atau berkereta api.
"Atok, Mat Salleh ini kan datang Malaya tak bawa anak bini, kan,kan,kan? Mesti ada yang melencong, mix business with pleasure dengan amoi-amoi Cina dan Jepun yang bertebeng kat hotel dan kedai kopi. Mungkin ada yang sampai bermalam dengan mereka di rest house, kan?" tanya salah seorang kengkawan Atok ketika kami bersembang tentang kisah dulu-dulu.
"Hish, ke situ pula kau ni! Maksiat itu ada di mana-mana, tak kira dahulu atau sekarang. Dekat kebun atau pun kat hotel termasuk rest house. Atok tak nak buat fitnah walaupun mereka itu sudah mati serta bukan beragama Islam. Atok tak ada masa nak selak-selak celah kain dan bulu orang. Atok buat penyelidikan, bukan pendedahan mengaibkan. Ingat, kita tutup aib orang di dunia, mudah-mudahan Allah akan tutup aib kita di dunia dan akhirat!", balas Atok tidak setuju.
So, kita proceed dengan cerita kali ini, cerita pasal rest house, halting bunglow dan sanatorium di 4 buah negeri Melayu Bersekutu. Entri kali ini Atok ceritakan secara umum dan santai sahaja, sebagai entri pengenalan. Seterusnya nanti Atok akan fokuskan penulisan setiap episod kepada setiap negeri, bemula dengan Perak, Selangor, Negeri Sembilan, dan akhirnya Pahang. Pasti mengujakan. Seperti biasa, Atok nak ucapkan terima kasih kepada korang kerana sudi menjadi pembaca setia blog Atok ini, tuan empunya gambar-gambar yang Atok ciluk ketika gambar dan maklumat tersebut melintas di skrin komputer Atok ini, laman-laman web berkaitan yang banyak memberi info kepada Atok dalam pencarian ini, serta jutaan terima kasih kepada Arkib Negara di Kuala Lumpur dan Arkib Akhbar nun jauh di Singapura. Terima kasih dan halalkanlah segalanya demi pendidikan anak bangsa.
Begini kisah storynya......
PENGENALAN
Apabila orang Eropah pertama tiba di Asia, ramai penduduk tempatan termasuk orang asli bingung dan mentertawakan mereka, bahkan menyatakan bahawa hanya anjing gila dan orang Inggeris sahaja yang sanggup berlari keluar dan berjemur dalam keadaan matahari terik pada waktu tengah hari. Nasib baiklah mereka cepat sedar daripada kebodohan mereka.
Sebenarnya mereka bukan bodoh. Mereka cuma memerlukan masa untuk mendirikan 'istana kemegahan imperialis' mereka. Idea orang Eropah untuk mencipta tempat untuk berehat dan rekreasi di koloni tropika ialah sebahagian besarnya berasal dari tanggapan mereka tentang keperluan untuk mengasingkan diri mereka sebagai pemerintah dan penjajah, dasar cuti pentadbiran, dan kerinduan nostalgia kepada negara asal. Seterusnya, mereka mula menubuhkan institusi di stesen-stesen bukit, yang membolehkan mereka 'bersara' dan bercuti untuk melarikan diri daripada kepanasan tropika. Ringkasnya, Stesen bukit melambangkan kuasa penjajah Eropah dan eksklusif.
Konsep penubuhan Stesen Bukit ini dibawa bersama ke Malaya oleh pentadbir perkhidmatan awam British. Sebenarnya terdapat tiga gelombang pentadbir di Malaya. Yang pertama, dari 1875, telah menjadi 'perintis'. Selepas kira-kira tahun 1900, apabila mereka bersara, datanglah gelombang kedua atau lebih dikenali sebagai 'penggabung', yang meletakkan undang-undang, membuat jalan raya, membina landasan kereta api, memulakan sekolah, hospital, perkhidmatan kesihatan dan setiap aspek kerajaan. Kerja-kerja hebat ini dilakukan sebahagian besarnya oleh generasi kedua, dan gelombang ketiga sebagai 'penggilap', menambah sentuhan terakhir pada kerja yang telah dirancang dan dimulakan dengan penuh kepakaran.
Kebanyakan pejabat kolonial dan beberapa pejabat daerah lama yang sedia ada di atas Bukit Jugra, hospital dan "Stesen Percubaan" (Experimental Station) atau kawasan besar seperti yang terdapat di kawasan Kenny Hills, Kuala Lumpur, adalah bukti kepada pemilihan tapak dan persekitaran mereka.
Taman pertama yang ditubuhkan di Malaya pada tahun 1876 terletak di atas bukit. Pada tahun 1888, Residen Perak menyatakan hasrat untuk ditubuhkan pada tanah tinggi 'sanatorium yang baik di mana orang mungkin membina resort untuk kesihatan, keseronokan, berkebun atau tujuan bertani”.
Di pekan-pekan yang sangat kecil tanpa rumah rehat, masih terdapat sejak zaman dahulu lagi banglo inap/halting bungalow yang bertaburan di seluruh negara, digunakan oleh pegawai kerajaan, pencari gali dan lain-lain yang mempunyai kesempatan untuk terkeluar dari laluan utama di kawasan pedalaman atau Ulu. Kediaman penginapan yang dibina khas untuk pengembara yang disediakan oleh pihak berkuasa tempatan. Premis ini biasanya mempunyai 'ruang individu untuk setiap unit keluarga dengan rangkaian penuh perkhidmatan' yang disediakan dalam struktur kecil di setiap ruang. Rumah penginapan ini biasanya menyediakan makanan, minuman, dan rehat kepada orang dan kuda.
Di dalamnya, pengembara dijangka menyediakan rancangan untuk perjalanan selanjutnya yang melibatkan beberapa pekerjaan. Pertama sekali, perubahan kuda terpaksa diatur setiap dua puluh batu atau lebih. Kemudian terdapat sejumlah makanan untuk kuda ditempah lebih awal, kerana ia tidak boleh diperolehi tanpanya masalah. kerana bekalan sukar diperolehi. Malah, pertanyaan dibuat tentang keadaan jalan raya, surat dihantar kepada rakan di sepanjang jalan untuk tumpang bermalam, dan makanan yang disediakan untuk dibawa pada siang hari kerana mereka perlu menyiapkan makanannya sendiri dan peralatan tempat tidur. Keadaan kebanyakan banglo inap ini agak suram.
Terdapat 5 Halting Bungalows di Perak dalam tahun 1893, iaitu di Kota Tampan, Blanja, Kuala Lipis, Trolak dan Slim .
Dalam tahun 1895 dan seterusnya, kerajaan negeri Selangor telah menyediakan 34 halting bungalows (dilengkapi sebahagian sahaja), setiap satunya di bawah jagaan seorang caretaker. Banglo inap di Pulau Angsa, Telok Panglima Garang, Pangkalan Kundang (Batu 30 Jalan Rawang-Kuala Selangor), Ginting Bidai, Jeram, Kuala Selangor,, Panchang Pedina, Kapar, Klang, Batang Berjuntai (dalam Balai Polis) , Trek Pahang (batu ke-53), Kalumpang, Genting Sumangko, Batu Tiga, Sabak Bernam, Morib, Trek Pahang (batu ke-15), Labu, Sungai Buloh, Jalan Puchong, Batu, Beranang, Sepang, Sangka Dua, Jalan Kuchai, Jalan Pahang (Batu ke-10), Kepala Gua, Bentong, Sungai Besi, Batu Laut, Semenyih, Kuala Kerling, Jalan Bernam (Batu ke-15), Sekinchan, dan Sungai Besar.
Pegawai-pegawai kerajaan boleh menduduki Banglo Inap atau Halting Bungalow di Dusun Tua, di Genting Bidai dan di Jeram selama satu minggu secara percuma selepas permohonan mereka diluluskan oleh Jurutera Negeri atau Daerah di mana tempat itu berada.
Halting Bungalow yang terdapat di Negeri sembilan agak terhad. Terdapat masing-masing satu di Ulu Bendol, Simpang Pertang, Selaru, Gemas
Di Pahang, dalam tahun 1906, sudah terdapat 9 buah banglo inap; Tanah Rata Halting Bungalow, Lubok Tamang Halting Bungalow , Rompin Halting Bungalow, Bebar Halting Bungalow, Sungai Lembing Halting Bungalow, Blat Halting Bungalow, Sungai Parang Halting Bungalow, Cameron Highlands Halting Bungalow, dan Kuantan Halting Bungalow.
Kebenaran untuk menduduki tempat-tempat ini boleh diperoleh daripada Jurutera yang bertanggungjawab ke atas daerah di mana Banglo ini berada terletak.
Mulai tahun 1906, kakitangan Jabatan Ukur dibenarkan menuntut kadar elaun dua angka di lapangan atau di luar kawasan (stesen) untuk setiap malam yang dilalui oleh mereka tidur di bawah kanvas. Bagi mereka yang memilih untuk bermalam di banglo inap (halting bungalow), mereka hanya boleh menuntut kadar biasa, satu angka sahaja. Memandangkan keadaan dan kesukaran dalam menjalankan pekerjaan, konsesi dibuat nampaknya munasabah, cuma yang dikesalkan, kenapa tidak dari dahulu lagi tawaran sebegini diberi kepada generasi pekerja yang lebih awal?
Dalam tahun 1924, kerajaan FMS sekali lagi menetapkan kadar bayaran baharu yang seragam bagi banglo inap yang diselaraskan pada $2 sehari. Kemudian sekali lagi dalam tahun 1932.
Sebuah Halting Bungalow di Malaya suatu masa dahulu |
Puing-puing runtuhan Sanatorium asal di Bukit Kutu sahaja sebagai bukti kewujudannya suatu masa dahulu. |
Rumah atau kuarters kakitangan di Sanatorium Bukit Kutu |
Buku atau Rekod Pendaftaran penghuni yang pernah berkunjung ke Sanatorium ini suatu masa dahulu. |
Sanatorium Baharu menggantikan yang lama. |
SEJARAH RUMAH REHAT DI NEGERI-NEGERI MELAYU BERSEKUTU (FMS)
Rumah Rehat dan Hotel Station di seluruh Tanah Melayu telah dikunjungi oleh orang Eropah yang mengembara ke seluruh negara. Rumah Rehat adalah tempat pertemuan untuk penanam, pelombong bijih timah dan kakitangan kerajaan awam. Sebelum dan selepas perang, mereka yang mengembara ke seluruh negara atau bandar di luar kawasan bergantung kepada Rumah Rehat. Seseorang sentiasa pasti dapat bertemu seseorang yang dikenali di pelbagai Rumah Rehat di dalam dan di luar daerahnya. Penginapan selalunya sukar diperoleh kerana penjawat kerajaan mempunyai keutamaan Hampir mustahil untuk membayangkan apa yang biasa kakitangan kerajaan atau pengembara lakukan tanpa rumah rehat ini. Biasanya di lokasi terbaik, dengan pemandangan bukit dan sungai, terdapat banyak pusat peranginan pantai dengan kemudahan rumah rehat yang hebat. Mereka mempunyai ruang duduk, perabot rotan, beranda dan restoran yang bagus.
Di bandar yang lebih kecil, biasanya rumah rehat yang pada asalnya dibina untuk pegawai British kini disewakan kepada pengusaha hotel. Rumah Rehat milik kerajaan disewakan kepada orang Cina untuk diuruskan. Layanan pengusahanya hebat manakala makanan dan minumannya adalah sangat baik. Harga berbeza-beza, tetapi ia lebih murah daripada hotel standard dan lebih menyenangkan.
Bayangkanlah. Pada satu malam seseorang mungkin mendapati dirinya di dalam bilik besar hotel di Singapura atau Pulau Pinang, mendengar alunan orkestra jazz dan memperhatikan pakaian bergaya orang ramai yang menari di atas lantai tarian. Namun, pada petang berikutnya, dia mungkin berada di rumah rehat di luar bandar, mendengar perbualan cicak di siling sambil memerhatikan kalendar pada dinding bercat putih dan botol sos tomato di atas almari kayu jati lama.
Di Perak, dalam tahun 1893, terdapat 34 buah rumah rehat telah didirikan;
Di daerah Larut, terdapat 9 rumah rehat di Taiping, Matang, Trong, Pasir Itam, Tok Alang Lenggoh, Innes Road, Ulu Kurau, Pondok Tanjung dan Briah. Di daerah Kuala Kangsar pula, ada 3 buah rumah rehat iaitu di Kuala Kangsar, Plang, Sadang, ; Daerah Kinta pula ada 5 buah rumah rehat, di Batu Gajah, Ipoh, Kuala Dipang, Gopeng, dan Kota Bharu; di daerah Hilir Perak terdapat 5 rest houses, iaitu di Telok Anson, Sitiawan, Hutan Melintang, Changkat Jong dan kota Setia; Daerah Batang Padang pula ada 2, Tapah, Tanjong Malim, ; di Krian terdapat 4 buah, di Parit Buntar, Bagan Serai, Kuala Kurau, dan Sungai Megat Aris; di Selama ada tiga, iaitu di Selama, Ulu Selama dan Ulu Ijok; di Hulu Perak juga ada tiga iaitu di Lenggong, Kuala Kenering, dan Janing.
Beberapa buah rumah rehat baharu kemudiannya dibina seperti di Bagan Serai dalam tahun 1900 dan di Kampar dalam tahun 1906. Rumah Rehat Bruas (tarikh pembinaan tidak diketahui) tetapi telah siap digunakan dalam tahun 1908. Federal Resthouse di Taiping dibina dalam tahun 1912.
Pada tahun 1895 dan seterusnya, sejumlah 14 buah rumah rehat telah disediakan oleh kerajaan Selangor di Kuala Lumpur, Sungei Besi, Klang, Kajang, Dusun Tua, Rawang, Serendah, Kuala Kubu, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Batang berjuntai, Genting Semangko, Beranang, dan Jugra untuk kemudahan Pegawai Kerajaan dalam perjalanan bertugas, dan untuk pelancong bon fide
Dalam tahun 1903, telah sedia ada 4 buah rumah rehat di Negeri Sembilan iaitu di Tampin, Seremban, Bukit Tangga, Kuala Pilah dan Port Dickson. Sebuah rumah rehat yang baharu telah dibina di Port Dickson dalam tahun 1924.
Pahang pula mempunyai 11 buah Rumah Rehat di serata negeri itu, iaitu di Rumah Rehat Cameron Highlands, Rumah Rehat Fraser Hill, Rumah Rehat Kuala Lipis, Rumah Rehat Jerantut, Rumah Rehat Raub, Rumah Rehat Bentong, Rumah Rehat Temerloh, Rumah Rehat Pekan, Rumah Rehat Kuantan, Rumah Rehat Beserah, Rumah Rehat Kuala Tahan
Rumah Rehat itu dibina daripada kayu dengan beranda besar dan siling tinggi. Perabot di dalam bilik itu dibuat rotan dan disediakan kelambu. Ubat nyamuk diletakkan di mana-mana dalam premis tersebut. Di beberapa kawasan terpencil di negara ini, Rumah Rehat sebelum ini cukup primitif. Tiada elektrik, hanya lampu minyak tanah. Bilik mandi mengandungi bekas air yang besar, dikenali sebagai 'Balang Shanghai' yang sentiasa dipenuhkan oleh penjaga air sepanjang hari. Mereka mandi di atas pelantar kayu dengan mencedok air daripada bekas tersebut. Air panas biasanya dibawa masuk oleh tukang masak. Tandas adalah apa yang dikenali sebagai 'Kotak Petir'. Bunga-bunga di dalam bilik mandi di alas simen supaya air boleh mengalir. Dalam tahun 1901 semua banglo Kerajaan, Sanitoria dan Rumah Rehat hendaklah menyediakan rumah dan bilik bebas nyamuk yang lapang, selesa, dan mempunyai beranda.
Lokasi Strategik
Salah satu daripada tarikan perkhidmatan awam atau pelancongan di Tanah Melayu ialah pelbagai penginapan yang bakal ditempuhi dalam mana-mana perjalanan yang membawa pengembara ke stesen-stesen luar serta bandar-bandar besar. Untuk mengimbangi kekurangan hotel, terdapat rumah-rumah rehat di hampir setiap daerah di Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan di Negeri-negeri Selat. Seperti di bandar-bandar lain di Tanah Melayu. British membina rumah rehat (hotel kecil) untuk didiami pegawainya semasa dalam perjalanan mereka. Ini boleh ditemui di kebanyakan bandar dan kampung di mana terdapat kemungkinan pegawai atau pengembara ingin singgah, Kerajaan mengekalkan Rumah Rehat dengan pelbagai tahap keselesaan. Mereka boleh mendapatkan penginapan dan minuman di rumah-rumah rehat Kerajaan, yang terletak di semua bandar utama dan pada jarak yang sesuai di sepanjang jalan utama. Terdapat juga sebuah rumah rehat yang besar di Ayer Panas,14 batu dari bandar Melaka, di mana terdapat mata air panas dan rumah mandian. Perkhidmatan kenderaan bermotor dari Melaka hanyalah dalam jarak dua batu dari rumah rehat.
Kelab di bandar kecil atau estet di Tanah Melayu dan Borneo adalah pusat aktiviti sosial untuk orang Eropah. Biasanya terdapat lebih daripada satu kelab di bandar-bandar dengan bilangan orang Eropah yang besar. Ahlinya diakui melalui profesion mereka atau kepentingan bersama dan rasa setiakawan. Kelab-kelab ini terbuka kepada lelaki sahaja sebagai keahlian mereka. Juga kelab-kelab ini adalah tempat lelaki kolonial bermain tenis, kriket dan bola sepak. Kelab-kelab ini bersifat eksklusif, mengundang privasi. namun kekal awam pada masa yang sama kerana ia membenarkan ahli kelab makan di luar rumah. Kebanyakan rumah rehat terletak tidak jauh daripada kelab dan padang.
Sajian Makanan dan Minuman
Hotel-hotel Cina hanya menyediakan tempat tidur asas, Kebanyakannya tidak mempunyai ruang makan. atau menyediakan minuman keras. Bahkan, sesebuah hotel kecil Cina di tengah-tengah bandar sering menjadi rumah pelacuran untuk pelanggan kelas pertengahan. Bagi pegawai kerajaan yang bergerak mengelilingi Tanah Melayu sudah semestinya mempertimbangkan untuk tinggal di Rumah Rehat yang telah ditubuhkan oleh kerajaan kolonial untuk mereka. Bukan sedikit perbelanjaan kerajaan untuk menguruskan Rumah Rehat,
Pelayan Asia juga penting untuk menjalankan pengurusan kelab, stesen bukit dan rumah rehat yang terdapat di mana-mana di landskap kolonial dan penting untuk pemerintahan British. Perniagaan domestik dan perkhidmatan Rumah Rehat didominasi pendatang Cina Hailam kerana mereka lebih menerima idea-idea baru, dan lebih mudah menyesuaikan diri daripada orang Cina dari wilayah Fukien dan Canton.
Rumah rehat didapati memiliki beberapa ciri yang serupa. Mereka semua diuruskan oleh orang Cina, dan, sebagai peraturan, pengurusannya sangat cekap. Tiada notis awal diperlukan tentang bila pengembara akan datang, dan juga tidak perlu untuk menyatakan berapa lama penginapan itu. Seorang penulis mengingati hari ketika dia mula-mula masuk ke rumah rehat kecil, panas, dahaga dan berhabuk. Dia tidak menjangkakan boleh mendapatkan minuman, dalam masa yang singkat. Minuman, bagaimanapun, telah disediakan dalam masa satu saat, dan sebelum sepuluh minit makan tengah hari yang sangat baik telah disediakan, entah dari mana; dan ini adalah pasti akan dinikmati satu masa dahulu apabila menginap di sebuah rumah rehat di Malaya — perkhidmatan segera , dan cara permintaan yang sama sekali tidak dijangka boleh dilakukan dengan begitu mudah diperoleh.
Satu kumpulan pengunjung boleh tiba pada pukul sepuluh malam, dan tidak dihebahkan sepenuhnya, namun dalam masa satu jam suku makan malam dan bilik disediakan untuk mereka, Kami sendiri ingat telah memberitahu rumah rehat bahawa kita harus masuk untuk makan malam pada pukul lapan malam, dan tidak tiba akhirnya sehingga selepas sebelas malam, dan kemudian mendapat makanan yang enak, dan tidur seolah-olah ini adalah suatu kebiasaan.
Tukang masak Asia bertanggungjawab dalam katering makanan di kelab, stesen bukit dan rumah rehat. Orang Cina yang biasanya berasal dari Hainan merupakan tukang masak yang sangat baik. Mereka sentiasa bersih dan makanan Eropah, Cina atau Melayunya sedap.
Masakan hibrid mengambil elemen tradisi masakan British dan amalan makanan dari Asia. Pembudayaan ini telah menyumbang kepada pembangunan hidangan khas kuliner kolonial di setiap koloni ke koloni lain. Dalam proses itu, masakan pan-kolonial muncul, dengan sedikit perbezaan serantau. Kari merupakan hidangan tetap. Makanan Melayu, sama seperti makanan Eropah versi tukang masak Hailam atau Hainan selalunya merupakan variasi yang lebih baik daripada yang asal. Apabila Malaya merdeka pada tahun 1987, tiada daging babi dibenarkan untuk dihidangkan. Antara menu makanan dan minuman, tidak termasuk arak di kebanyakan rumah rehat adalah seperti di bawah:
mah mee, rabbit curry and mutton curry, Brown onion soup, Viennese sausages with cabbage and mashed potatoes or cold lamb, turkey, Bologna sausage, tomato and green pea salad. Rolls, Gruyere or Kraft cheese, cream crackers, Ryvita. Fruit Pancakes, tea, Nescafe, and coffee.
Tetapi ke mana sahaja pegawai atau pengembara pergi, standard penginapan tetap terurus dengan kemudahan yang sederhana. Pelbagai kemudahan diberikan sama seperti di tempat lain walaupun di rumah rehat terkecil yang dapat menyediakan makanan dan katil dalam notis masa yang pendek. Sebagai contoh, pisang dan betik, pada umumnya merupakan buah-buahan yang dihidangkan di hotel dan rumah rehat.
Secara amnya hotel-hotel di Persekutuan Tanah Melayu tidak memenuhi piawaian pertubuhan ultramoden. Sebagai tambahan kepada hotel moden, terdapat Rumah Rehat Kerajaan yang terdapat di pusat peranginan percutian dan di bandar-bandar kecil. Rumah rehat kerajaan menawarkan nilai terbaik untuk wang dalam gred ini. Malah dalam setiap masakan etnik, terdapat pilihan yang luas; setiap negeri dan wilayah mempunyai hidangan Melayu dan Cina yang istimewa serta berbeza.
Syarat/ Bayaran Perkhidmatan/ Kadar Caj
Menjelang tahun 1911 terdapat tiga puluh enam buah rumah rehat tersebar di seluruh Negeri Melayu Bersekutu yang mengenakan kadar caj rata sehari untuk penginapan dan makanan. Terdapat sistem rumah rehat yang dikawal oleh Kerajaan dengan kadar sewa banglo Kerajaan yang berbeza-beza dari $15 sebulan untuk rumah Kelas V hingga $ 60 untuk rumah Kelas 1.
Pada asalnya hanya kakitangan kerajaan sahaja dibenarkan tinggal di Rumah Rehat tetapi pada tahun 1930-an, penanam, pelombong bijih timah dan orang Eropah komersial lain telah diterima sebagai tetamu yang membayar.
Dalam tahun 1935, keselesaan yang disediakan di banglo Bukit Maxwell cuma $2 sehari. Pengunjung dibekalkan dengan sebuah rumah lengkap dengan perabot yang sangat baik, katil, linen, kutleri, pinggan mangkuk, perkhidmatan tukang masak, tukang air, dan untuk bayaran tambahan sebanyak 50 sen setiap lampu siang dan kayu api Telefon dipasang di setiap banglo secara percuma untuk keselesaan pengunjung.
Iklan di akhbar tentang pembukaan Rumah Rehat Taiping dalam tahun 1879 |
Dokumen kerajaan tentang pembukaan Rumah Rehat Taiping dalam tahun 1879 |
Buku pendaftaran Rumah Rehat dalam tahun 1889 |
Kadar Bayaran untuk Minuman dan Makanan di Rumah Rehat Klang dalam tahun 1891 |
Iklan Rumah Rehat Kuala Lumpur dalam tahun 1903 |
Harga F&B di Rumah Rehat Klang dikurangkan dalam keadaan Malaya mengalami kemelesetan ekonomi sejak tahun 1929 lagi |
1/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 |
2/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 |
3/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 |
4/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 |
5/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 |
6/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 |
7/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 |
8/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 |
9/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 |
10/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 |
11/11 Senarai Harga Makanan, minuman serta perkhidmatan yang terdapat di Sanatorium, Rumah Rehat serta Banglo Inap (Halting Banglo) di FMS dalam tahun 1932 |
Walaupun kebanyakan rumah rehat dan banglo inap mempunyai tapak yang sangat baik, berdekatan dengan padang dan kelab, tetapi sayang, tempat ini tidak terlalu bersih kerana di bilik mandinya terdapat katak dan serangga lain yang bersembunyi di sudut-sudut serta tikus -tikus berkeliaran di bilik
Dalam tahun 1903, Rumah rehat di Taiping itu dikatakan 'sangat kotor', dan makanan yang disediakan paling tidak memuaskan hati, berbanding harga yang dikenakan. Bilik-biliknya sentiasa ditutup rapat, dan akibatnya persekitaran yang gelap dan lembap yang diketahui tempat paling sesuai untuk pembiakan nyamuk. Lebih-lebih lagi keadaan tuala, linen katil dan kelambu agak memalukan. Perbualan bising kuli-kuli Keling yang kelihatan melewati luar premis, menghalang pelawat daripada mendapat tidur yang nyenyak, itu tidak lagi termasuk serangan nyamuk.
Di Ipoh dalam tahun 1906, rungutan tentang tahap kebersihannya disiarkan di dada akhbar. Linen katil bersih tidak diletakkan kecuali apabila dipaksa untuk berbuat demikian; kelambu nyamuknya juga tak pernah dibasuh sejak mereka mula-mula. pasang, dan perabot dibiarkan reput. Sepatutnya Rumah Rehat Ipoh dibersihkan dan dicat semula, sekali gus, semua perabot lama dimusnahkan atau disusun semula, dan harus ada pemeriksaan teliti dibuat setiap minggu.
Rungutan merupakan sesuatu yang lumrah tentang layanan perkidmatan atau kualiti makanan di semua rumah rehat. Namun, untk mendengar pujian daripada orang ramai, itu sesuatu yang jarang. Dalam tahun 1933, Rumah Rehat Seremban mendapat pujian orang ramai kerana mutu perkhidmatan yang cemerlang. Tempat itu sama sekali lebih cerah dan lebih menarik. Hal ini dikatakan kerana di Seremban seorang pengurus wanita Eropah telah mengambil alih pengurusan rumah rehat tersebut dan telah melakukan banyak perubahan dan menjadi kejayaan yang ketara. Rumah rehat itu telah menjadi pusat sosial untuk makan malam dan sebagainya, seperti rumah rehat di negara Eropah. Pengurusan, susunatur bunga dan beberapa kusyen, sehinggalah perhatian kepada butiran kecil tetapi penting seperti penyediaan tuala bersih di tempat basuh dan bilik. Walaupun tidak sehebat rumah rehat di Melaka, Rumah rehat Seremban kini pasti popular.
Rumah Rehat di Kuala Kangsar |
Rumah Rehat Batu Gajah |
Rumah Rehat Raja di Taiping |
Rumah Rehat di Dusun Tua, Selangor |
Rumah Rehat Kuala Lumpur |
Rumah Rehat Kuala Kubu |
Rumah Rehat di Morib, Selangor |
Rumah Rehat Bukit Residen di Kuala Lipis |
Rumah Rehat di Raub, Pahang |
Rumah Rehat di Bukit Fraser |
Rumah Rehat di Cameron Highlands |
Rumah Rehat Kerajaan di Kuala LIpis |
Rumah Rehat Seri Berkat di Bukit Fraser sebelah sempadan Selangor |
Rumah Rehat Raub |
Kadang-kadang para pelancong akan pergi ke utara, mendaki jalan gunung yang berliku-liku ke Bukit Fraser, dan seterusnya ke Taiping dan Cameron Highlands. Terdapat tiga stesen bukit gaya British di Malaya dan tanah tinggi; Rumah Rehat, Halting Bungalow, dan Sanatorium, dan yang terbaharu, resort percutian. Begitu juga, kelab penjajah yang sebenarnya merupakan tempat di mana orang Eropah menghabiskan masa lapang mereka.
Dalam tahun 1920, Pelan Pembangunan Bukit Fraser 'terhenti' seketika apabila Kerajaan F.M.S. dengan murah hati bersetuju membiayai Projek Kereta Api Penang Hill di Pulau Pinang atas alasan yang munasabah bahawa semua orang akan pergi ke sana. Kerajaan Perak juga mula membina sanatorium tepi pantai di Tanjong Bungah di Pulau Pinang. Manakala Batang Padang merumuskan skimnya sendiri. Taiping menyokong pelanjutan stesen bukitnya sendiri. Ipoh juga mempunyai stesen kereta api mainannya sendiri di Bukit Kledang.
Pada hujung minggu yang lain, para pelancong mungkin memandu ke selatan, ke Port Dickson (tempat peranginan tepi laut) yang merupakan tempat percutian yang menyenangkan dari panas KL di mana kerajaan mempunyai Rumah Rehat dengan kakitangan yang cemerlang, Port Dickson mempunyai banglo di Teluk Magnolia, dan seorang doktor telah membuka sanatorium tempat untuk orang cacat di sana. Agak mengejutkan apabila masih tidak ramai orang membeli tapak bangunan di pantai di sana untuk mereka beristirahat di bawah teduhan pokok kelapa dan sinar matahari yang hangat.
Sir Malcolm Watson, yang mempunyai kedudukan yang baik untuk mengetahui (sebagai pakar malariologi yang sentiasa berhubung dengan penanam dan pegawai), pernah menggemparkan negara apabila beliau menganggarkan bahawa sembilan puluh peratus orang Eropah di stesen luar mempunyai perempuan simpanan Asia pada tahun 1890-an. C. F. Bozzolo, dan Hubert Berkeley, pentadbir di Hulu Perak mengekalkan tradisi itu. Malah pada tahun 1908 Berkeley dikatakan menjadikan seorang guru perempuan sekolah Melayu sebagai teman tidurnya. Gundik-gundik ladang selalunya wanita Islam yang bercerai kerana mandul, yang kemudiannya bertaubat, membersihkan diri mereka dengan berziarah ke Mekah. Perkara-perkara ini agak 'percuma dan mudah' di Tanah Melayu, sehingga tahun 1930-an, pada apa jua kadar.
Pada tahun 1911 hanya dua puluh peratus lelaki Eropah di Tanah Melayu telah berkahwin. Penanam (selain daripada beberapa proprietari) memerlukan kebenaran syarikat mereka untuk berkahwin, dan ramai yang tidak pernah melakukannya. Setiap pekan di Negeri-negeri Melayu Bersekutu, jika ia cukup besar untuk mempunyai pejabat pos, mempunyai rumah pelacuran, di mana kebanyakan gadis adalah orang Jepun. Di bandar yang sangat kecil tanpa rumah rehat, rumah pelacuran berfungsi sebagai hotel untuk orang Eropah, dan rumah pelacuran ini digunakan secara tetap. Hal ini berterusan sehingga tahun 1950-an.
Apa-apa hubungan antara wanita kulit putih dan lelaki Malaya, bagaimanapun, adalah sesuatu yang luar biasa serta menjadi isu sensitif. Pada pertengahan 1950-an dikatakan bahawa sebilangan isteri-isteri orang Inggeris dalam perkhidmatan, khususnya di Kuala Lumpur, terlibat dalam 'hubungan haram' dengan orang Asia, selalunya pekedai dan tuan tanah yang mereka berhutang. Hal ini sememangnya berlaku walaupun Setiausaha Negara bagi Tanah Jajahan menafikannya secara terbuka .
Pernah juga rumah rehat di Pelabuhan Swettenham dan sanatorium Dusun Tua dijadikan sebagai lokasi perkahwinan dan berbulan madu pasangan muda Eropah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan