Rabu, 14 Jun 2023

Sejarah Awal Rumah Rehat, Halting Bungalow dan Resort Percutian di Pahang

Salam buat semua. Semoga semua daripada kita dilindungi Allah SWT, dimurahkan rezeki, disihatkan tubuh badan, ditenangkan jiwa, serta mendapat hidayah dan rahmat Allah. Selawat dan salam buat Junjungan Besar kita Nabi Muhammad SAW, nabi dan Rasul akhir zaman, juga buat seluruh keluarga Baginda, sahabat-sahabat, tabiin dan tabiin tabiin, serta seluruh umat Islam sejak nabi Adam hinggalah umat terakhir sebelum Hari Kiamat, baik yang masih hidup atau yang telah mendahului kita. Sesungguhnya umat Islam itu bersaudara. Sebarkanlah Salam dan bersedekahlah semampu kita.

Wah, panjang sungguh ceramah Atok kali ini. Bukannya apa. Pasal dah lama tak bertemu muka di alam maya ini, so panjanglah cerita kita. Atok dan Wan alhamdulillah, sihat-sihat belaka. Cuma demam, batuk, sakit pening itu biasalah, orang tua. Lebih bau minyak angin berbanding minyak wangi.

Negeri Pahang aman sentosa, 

Kaya dengan tumbuh-tumbuhan,

Hajat di hati nak buatlah jasa,

Mudah-mudahan Tuhan makbulkan.

Pantun di atas sebenarnya sebahagian daripada lirik lagu “Joget Pahang” nyanyian Allahyarham P. Ramlee dalam filem “Hang Tuah” kalau tak salah Atok. Hah, itu baru mukadimah entri Atok. Bukan  Atok nak ajak korang  berjoget atau berbalas pantun, cuma kali ini Atok nak bercerita  ini mengenai negeri Pahang.

Sebenarnya Pahang bukan hanya kaya dengan tumbuh-tumbuhan, bahkan negeri ini merupakan lubuk emas dan timah, seperti mana negeri-negeri lain di Tanah Melayu. Sebab itu British beria-ia benar hendak campurtangan dalam menyelesaikan perang saudara antara puak-puak yang berkepentingan dalam politik feudal Pahang. Mereka bukan kisah sangat siapa yang menjadi Raja atau Pemerintah di sana,. Yang penting orang yang ditabalkan nanti mesti mengikut ‘nasihat’ Inggeris.  Kekayaan negeri akan dikaut sebanyak-banyaknya dan dibawa balik ke England. Dalam penulisan kali ini Atok hendak membicarakan kaedah Inggeris mentadbir Pahang dengan mewujudkan jaringan atau mungkin lebih tepat dipanggil rangkaian rumah rehat, banglo henti dan juga stesen bukit bagi kakitangan berbangsa Eropahnya ketika menjalankan tugas 'mengaut hasil bumi' Pahang atas nama Opah Queen. Mengenai stesen-stesen bukit di Pahang ini bahan-bahannya terlalu banyak untuk dimasukkan ke dalam entri kali ini. Nantilah Atok akan tuliskan dengan panjang lebar tentang kewujudannya dalam entri berikutnya, insya Allah.

Sebelum Atok teruskan lagi penulisan tentang sejarah awal Rumah Rehat, Halting Bungalow dan Resort Percutian di Pahang ini, Atok nak maklumkan bahawa semua penulisan Atok di sini adalah bersifat ilmiah/ akademik, bukan ditulis ikut kehendak atau imaginasi Atok. Sebelum menulis, Atok telah membuat penyelidikan di laman web Arkib Negara, laman web Arkib Akhbar di Singapura, laman-laman web tentang Pahang yang berwibawa, serta banyak lagi rujukan Atok. Jadi, apa yang Atok tulis dan persembahkan di sini memang betul-betul, bukan cobaan! Kalau tak percaya, Wan koranglah yang menjadi saksi Atok bersengkang mata sehingga lewat malam untuk mencari fakta dan seterusnya menyiapkan penulisan ini. Bukan Atok riak atau mendabik dada tentang hal ini, tetapi Atok hendak tekankan penulisan ini ori/tulin. Atok tak bermaksud menjadikan penulisan ini satu kajian ilmiah tulin, tetapi cukuplah sebagai bahan bacaan santai untuk menambah pengetahuan umum dan sejarah sahaja. 

Hargailah Sejarah kerana kalau kita mengabaikannya, musibahnya akan kembali kepada kita semula. Ingatlah pesan Nabi kita, ‘Orang Islam itu tidak akan jatuh ke dalam lubang yang sama buat kali kedua’. Ertinya belajarlah daripada Sejarah, kerana banyak pengajaran dan amaran yang kita boleh ambil daripadanya. 

Maaflah kalau transliterasi petikan akhbar, atau sumber ini tidak menepati standard Bahasa Melayu kerana diterjemahkan sepantas kilat oleh Google Translate, namun Atok rasa korang faham intipati ayat yang hendak disampaikan. Selamat membaca. Kisahnya begini........

PENDAHULUAN

Sejarah negeri Pahang bermula sebelum didirikan kerajaan Melayu Melaka, wilayah bahagian selatan Semenanjung Tanah Melayu semuanya termasuk dalam kawasan kerajaan Pahang. Orang Jawa Majapahit zaman dahulu menyebut Semenanjung Tanah Melayu sebagai Pahang sahaja. Pada awal kurun masihi ke 16, pada permulaan terdirinya kerajaan Melayu Johor. Sempadan negeri Pahang, di sebelahnya sampai ke Sedili Besar dan di Utara sampai ke Terengganu, Sempadan ke baratnya pula sampai ke Rembau, Selangor dan Perak. Negeri Pahang sekarang ini disebelah utara dan baratnya dilingkungi oleh banjaran gunung dan sebelah timurnya terbentang Laut China Selatan.

Negeri Pahang ialah sebuah negeri yang terbesar di Semenanjung Tanah Melayu dengan keluasan 35,515 kilometer persegi. Kemasyhuran dan kehebatan namanya pada masa dahulu menjadi rebutan kerajaan yang ada disekelilingnya.

Peta Negeri Pahang dalam tahun 1898



Pada zaman dahulu di Negeri Pahang Darul Makmur sungai-sungai seperti Sungai Pahang, Sungai Kuantan, Sungai Bebar, Sungai Rompin, Sungai Endau, Sungai Tembeling, Sungai Jelai, Sungai Semantan dan cawangan-cawangan sungai itu serta beberapa buah sungai kecil yang lain telah digunakan sebagai jalan perhubungan. Begitu juga perhubungan antara Negeri Pahang Darul Makmur dan negeri-negeri lain di sekitarnya. Orang yang hendak pergi ke Kelantan ikut Sungai Tanum anak Sungai Jelai atau ikut Sungai Sat dan Sungai Sepia, kedua-duanya anak Sungai Tembeling. Sungai Sepia itu boleh juga digunakan jika hendak pergi ke Negeri Terengganu. Perhubungan dengan Negeri Perak dihubungi oleh jalan-jalan yang lebih sukar iaitu ikut Sungai Bertam dan Sungai Lipis. Kedua-duanya adalah anak Sungai Jelai. Perhubungan dengan Negeri Selangor pula melalui Sungai Semantan dan cawangannya.

Jalan yang utama digunakan oleh orang pada zaman dahulu ialah jalan yang menghubungkan Negeri Pahang Darul Makmur dengan daerah-daerah di Hulu Muar dan Negeri Melaka. Jalan ini dari Negeri Pahang Darul Makmur ikut (mudik) Sungai Pahang; kemudian masuk ke sebuah anak Sungai Pahang yang bernama Sungai Bera, selepas itu ikut pula sebuah anak Sungai Bera bernama Sungai Serting. Pada suatu tempat di hulu Sungai Serting, naik ke darat sejauh tiga ratus ela, masuk pula Sungai Jempol, menghilir Sungai Jempol dan masuk ke Sungai Muar. Dari Muar bolehlah pergi ke Melaka dan tempat-tempat lain di barat Semenanjung Malaysia. Jalan inilah yang telah diikuti oleh Sultan Mahmud Shah Melaka dan putera baginda Sultan Ahmad setelah ia dikalahkan oleh orang-orang Portugis di Pagoh dan Bentayan (Kuala Muar) pada akhir tahun 1511. Jalan ini juga yang digunakan oleh Sultan Ali (putera Sultan Husain Shah Singapura) dari Kampung Umbai, Melaka yang pergi berjumpa Bendahara Wan Ahmad di Pahang (Pekan) pada tahun 1863.

Manuel Godinho de Erédia, seorang pengarang dan pegawai Portugis di Melaka (tahun 1613) menyatakan: "Dari Melaka jalan menempuh Penarikan itu boleh sampai ke Pahang (dan sebaliknya), hanya enam hari perjalanan".

Perahu jalak telah digunakan bukan sahaja membawa kargo dan barang-barang tetapi juga untuk membawa penumpang. Jalak boleh memuatkan dua belas penumpang dan lebih kurang 15 tan kargo. Dari Kuantan ke Kuala Pahang sewa yang dikenakan untuk satu perjalanan ialah $25.00. Syarikat Lombong Bijih Timah Sungai Lembing (PCCL) telah memulakan perkhidmatan harian antara bandar Kuantan dan Pasir Kemudi. Dari Pasir Kemudi penumpang dan kargo dibawa dengan keretapi ke Sungai Lembing. 

TAHUN

PERISTIWA

 

Sejarah Awal sebelum 1800

1470M hingga 1699M

· Diperintah oleh Kerabat Diraja Pahang dari keturunan Sultan Melaka dan Johor-Riau

·  Orang Minangkabau berhijrah ke petempatan tepi sungai di  Hulu Pahang'

· Pengaruh Sistem Politik dan Budaya

· Emas punca kehadiran Orang  Minang berhijrah ke Hulu Pahang.

· Mereka memudik Sungai Muar berperahu hingga ke Sg. Pahang.

Pada masa kini Pahang adalah negeri di semenanjung dengan terbahagi kepada 11 buah daerah iaitu Kuantan, Pekan, Rompin, Maran, Temerloh, Jerantut, Bentong, Raub, Lipis, Cameron highlands dan Bera. Manakala penduduknya pula terdiri daripada berbagai kaum, bangsa dan agama.

SEJARAH AWAL RUMAH REHAT DI PAHANG

Antara negeri-negeri yang membentuk Negeri-negeri Melayu bersekutu (FMS), Pahang merupakan negara termuda menerima Residen Inggeris dalam tahun 1888. Kekayaan dan khazanah negeri ini membuka ruang kepada Inggeris untuk ‘membangunkan’ negeri ini.  

Genting Bidai telah digunakan sejak abad ke-16 untuk menghubungkan Pahang dan Lembah Klang di pantai barat. Pada tahun 1880-an, Peneroka dan Peladang F. A. Toynbee, mengusahakan ladang kopi berhampiran genting ini dan Tauke Loke Yew berserta pengawal-pengawalnya pernah menggunakan laluan itu untuk ke Bentong, bertujuan membayar gaji-gaji pekerja di lombong-lombong bijih timahnya di sana.

Ketika zaman penjajahan, British telah membina jalan asas (bullock cart) yang menghubungkan Kuala Lipis dengan Kuala Lumpur sejauh 130 batu (170 km) pada tahun 1890-an bagi memudahkan pihak penjajah membawa keluar hasil bumi daerah ini. Sungai adalah satu-satunya alat pengangkutan; perjalanan dari Singapura dengan kapal dan kemudian sampan ke hulu sungai mengambil masa lebih dua minggu. Namun begitu, kerana kedudukan geografi pusat dan kepentingan awal sebagai titik transit di Sungai Pahang untuk bijih timah tempatan, Kuala Lipis adalah tempat kerajaan kolonial menubuhkan ibu pejabat pentadbiran negerinya. Bandar Kuala Lipis telah berkembang pesat sebagai pusat perdagangan di negeri Pahang dengan industri utamanya iaitu perlombongan bijih timah dan emas.  

Tahun  

 Sejarah British di Pahang –Pembukaan Pekan Lipis pada tahun 1863

 1863

· Dibuka oleh Orang Kaya Maharaja Setia Raja Haji Wan Daud bin Wan Pahang

 1888

· Pusat perniagaan  di  Kuala Lipis menjadi Pekan Lipis

· Deretan kedai kayu milik orang  China

· Rumah bot & rumah rakit di Sg.Jelai – dimiliki pedagang luar/asing

· Masjid tertua dibina Masjid Jamek Kuala Lipis (Masjid Lama)

 1889

· Sejarah Pembangunan Lipis Moden bermula, penubuhan pejabat daerah oleh British

· Pahang Club dibina, Tokong Thean Hou

 1898

· Kuala Lipis dimasyhurkan sebagai ibu negeri Pahang

 1890

· Pembinaan Jalan (208km) K.Lipis – K.Lumpur with tanda batu  ‘0'

  1910-1920s

· Hospital, Pejabat Pos, Sekolah Clifford, Gurdwara Sahib (1916), Kompleks Pejabat Kerajaan, trek kereta api, Rumah Residen, Pembangunan Struktur Bandar Lipis

Bahagian dalaman Pejabat Kerajaan di Kuala Lipis diubah dan disusun semula; pejabat baru dibina di Raub; Polis dan Mahkamah akan ditempatkan di bangunan berasingan di Kuala Lipis; Pejabat Pos dan Telegraf baharu akan dibina di Raub; barisan kuli separa kekal dan kandang lembu akan muncul di tempat yang berbeza di Jalan Utama Pahang; dan, sebagai tambahan kepada senarai di atas, pasar, kedai petroleum, bilik kukuh, dll., disediakan di pelbagai stesen. Jumlah anggaran yang dianggarkan untuk dibelanjakan untuk jalan raya, jalan, sungai dan jambatan ialah $101,100.

Pada tahun 1903, beberapa bangunan baru sedang dibina tahun ini di Pahang. Tetuan Bishop, Mason, Sumner, dan Lucy semuanya mendapat banglo baharu; Rumah Rehat di Lipis dan Raub menambah sayap tambahan untuk penempatan Ketua Jabatan Persekutuan semasa melawat tempat-tempat tersebut; berek Polis di Lipis sedang dilanjutkan. Sebuah balai polis baru akan dibina di Kuala Madang di Jelai; hospital Lipis perlu mempunyai longkang bata; rumah Bendahari akan diruntuhkan dan dibina semula. Pejabat Pos dan Telegraf baharu akan dibina di Raub dan Bentong.

Sebelum siap jalan raya dari Jerantut ke Kuantan, pegawai di Ulu Pahang yang hendak ke Kuantan akan menggunakan perahu atau rakit menghilir Sungai Pahang atau untuk pergi ke Pekan.

Setelah beberapa tahun kerajaan Inggeris mentadbir Pahang, usaha membina jalanraya pun dimulakan. Pada penghujung tahun 1910 jalan sepanjang 18 batu dari Kuantan menuju Ulu Pahang siap dibuka kepada orang ramai. Feri mula dibuka dan digunakan oleh orang ramai pada 5 September 1910 di Kuantan. Perkhidmatan keretapi bermula pada tahun 1926 memyambungkan KualaLipis ke Johor Baharu di sebelah selatan dan ke Tumpat Kelantan disebelah Utara. Sebelum adanya jalan keretapi perhubungan melalui sungai menjadi pengangkutan utama. Dalam tahun 1918 jalan raya Jerantut-Kuantan dapat dihubung terus ke Kuala Lipis. Hujung tahun 1933, jalan raya dari Pekan ke Kuantan dibuka dengan rasminya. Kemudahan perhubungan negeri ini terus maju dengan banyaknya pembinaan jalan raya, jambatan dan lapangan terbang serta pelabuhan.

Oleh sebab hotel Eropah tidak wujud, British membina rumah rehat di seluruh Semenanjung Tanah Melayu untuk menempatkan pegawai mereka apabila mereka dihantar dari Singapura untuk bertugas di penempatan lain. Pada tahun 1906, Dengan pembukaan secara beransur-ansur kawasan luar bandar melalui jalan raya, banglo dan rumah rehat yang terhenti di Pahang semakin meningkat bilangannya, dan pengembara kini tidak akan menghadapi kesukaran untuk mendapatkan penginapan yang sesuai di bandar-bandar utama. Terdapat rumah-rumah rehat dibina di The Gap, Raub, Bentong, Lipis, Pekan, Kuala Pahang, and Kuantan. Banglo hentian disediakan untuk Merinyu (Inspektor) Lombong dan untuk Juruukur Daerah, kedua-duanya di Raub; sebuah banglo berhenti didirikan di Bentong dan akan memberikan kemudahan terbaik kepada pelancong.

Di kawasan yang lebih terpencil, terdapat banglo berhenti di Rompin, Bebar, Sungai Lembing dan Blat. Sebuah rumah rehat baharu untuk menggantikan yang sedia ada akan dibina di Kuantan tahun ini, dan ia akan menjadi bangunan yang bagus; rumah rehat di Lipis, Raub, dan Pekan mempunyai sayap Persekutuan yang melekat padanya, dan Ketua Jabatan Persekutuan, yang bertugas, mempunyai tuntutan terlebih dahulu terhadapnya.

Kelemahan utama Pahang ialah ketiadaan hotel, tetapi hanyalah rumah rehat dan banglo berhenti. Sebahagian daripada ini adalah baik, dan ada yang buruk. dibina dan dikawal oleh Kerajaan. Pada umumnya setiap rumah rehat dan banglo henti mempunyai seorang warga China yang bertanggungjawab ke atasnya. Di banglo yang berhenti, anda perlu membawa dan menyediakan makanan anda sendiri, dan selalunya katil anda, untuk keselesaan, anda dinasihatkan untuk menempahnya terlebih dahulu sebelum melakukan perjalanan ke arah pantai timur ini.

Jalan Perhubungan dari Selangor ke Pahang sebahgian besarnya merupakan jalan-jalan lama binaan British dahulu

SUASANA DI RUMAH REHAT

Rumah Rehat ialah asrama yang didirikan oleh Kerajaan yang dilengkapi perkakasan, kandang, dan kakitangan.  Pada hari-hari yang telah berlalu, selama sebulan tinggal, mudah untuk bertemu dengan semua orang terbaik British Malaya; tetapi malangnya seseorang hanya dibenarkan tinggal seminggu mengikut undang-undang kecil Kerajaan. Jadi, sudah tentu Rumah Rehat tidak pernah menjadi pusat pengiktirafan golongan elit Malaya. Sekarang di Rumah Rehat semuanya berbeza. Malah pada hari ini seseorang dapat bertemu dengan ramai orang yang baik dan sopanorang kulit putih dari semua kewarganegaraan dan status kehidupan, dan kadang-kadang  orang kuning, coklat dan hitam (Asiatik) dari kelas yang lebih mewah. 

Setibanya anda di rumah rehat tersebut, Penjaga rumah rehat menyambut kedatangan anda dan menyampaikan naratif ini dengan cara yang fasih dan grafik, dan dalam satu nafas. Dia membawa 4 botol bir di tangannya. Kemudian dia memanggil budak pelayan itu, menyerahkan botol seludup itu, memberitahu dia milik siapa, memberi arahan supaya akaunnya didebitkan dengan 1 tin sardin, sosej, dan 3 botol air limau, dan dia akan mempunyai sebotol besar minuman halia sekarang.

Penjaga itu kemudiannya ke dapur dan menemui peti besi berkunci;  Di dalamnya terdapat beberapa tin ikan sardin, sosej Oxford, roti, mentega, marmalade, beberapa barangan kecil lain dan sebagainya, tetapi tiada pembuka tin. Perkara paling mudah di dunia, menurut kawan saya, ialah membuka bekal dalam tin dengan pisau lipat yang patah. Dia bersungguh-sungguh berharap bahawa segala-galanya dalam hidup adalah semudah itu! Dia tidak lama kemudian membuat jamuan yang menyelerakan, dengan tiga botol minuman air limau Cina.

Menu makan tengah hari dan malamnya kebanyakannya masakan Hailam, atau  mungkin sekali sup ayam, sardin pada roti bakar, stik ayam, ayam rebus, kari ayam dan nasi, dan pisang goreng. Untuk makan malam, pelawat akan menikmati makanan mereka di meja makan dengan kerusi panjang. Suatu yang unik dan tercantik di rumah rehat tersebut.(sindiran)

Pemergian pengembara yang letih pada waktu subuh adalah antara perkara terpantas yang pernah berlaku di British Malaya  pada zaman itu!  Fikiran saya yang terjaga pada waktu subuh adalah tentang tragedi manusia pada malam sebelumnya, dengan gangguan nyamuk yang mendesing di telinga serta gigitannya di badan, menyebabkan saya terjaga dan berada di luar di beranda sebelum Subuh lagi. Ada kerusi panjang tapi kosong! Tiada apa yang tinggal untuk saya selain mengemas kit saya, memuatkan kereta lembu, dan pergi. Iaitu, selepas mengambil sarapan pagi: sepinggan bubur, sardin di atas roti bakar, dua telur rebus, sekerat ayam Devil, dan pisang semulajadi.

Caj untuk bilik berbeza dari $1 hingga $1.50 sehari, dan ini termasuk kehadiran. pencahayaan, dan peralatan tempat tidur. Lembaga Kebersihan Raub telah mengurangkan caj rumah rehatnya untuk makanan daripada $2.50 kepada $2 sehari, dan rumah rehat yang lain pasti akan turut membuat pengurangan yang sama.

Caj Bayaran Penginapan dan Makanan di Rumah Rehat di Pahang dalam tahun 1932






SUASANA DI BANGLO HENTI / HALTING BUNGALOW

Di laluan yang lebih menjimatkan perkampungan terpencil atau pinggir hutan atau lombong, Banglo Berhenti didirikan. Ia adalah banglo yang sunyi, di luar landasan, jarang digunakan, kecuali oleh pegawai hutan sekali-sekala, atau juruukur. Daerah di mana ia terletak hendaklah tidak bernama, dan banglo itu kini tidak berfungsi. Saya mendengar tentang reputasi jahatnya, dan adegan hantu yang telah digubal Peraturan Untuk Pekerjaan Berhenti Banglo. Bertahun-tahun yang lalu mereka sangat diperlukan untuk pengembara yang letih melalui hutan belantara Tanah Melayu. institusi ini telah tidak digunakan, mereka telah menjadi usang.

Di kebanyakan Banglo Henti, pengunjung boleh bermalam; dan kemungkinan besar rakan pengembara kami yang penat tinggal. Di sini dia dan kuda poninya boleh berehat serta membuka sebotol bir Pilsener, atau  dia boleh memanjangkan masa tinggalnya dan bersenang-senang dengan mewah, tidur di satu-satunya katil yang dilindungi oleh jaring daripada nyamuk rakus yang mendapat peluang keemasan untuk menghisap darah seorang lelaki kulit putih yang berpanjangan dan berlama-lama sebagai ganjaran atas kesabarannya. Bangun dari tidur lena, dia memikirkan perjalanan yang panjang dan suram yang seterusnya akan menyebabkan dia memikirkan dengan serius tentang kemudahan dan keselesaannya yang dinikmatinya sekarang (di banglo tersebut).



Peraturan dan Syarat serta Caj Bayaran
 Penginapan di Banglo dan Banglo Henti di Pahang dalam tahun 1932


Profil Daerah Kuala Lipis 

Kuala Lipis merupakan ibu negeri Pahang yang pertama. Ia juga boleh dikatakan menjadi penempatan terawal di Pahang. Kedudukannya juga amat strategik iaitu di pertemuan tiga sungai iaitu Sungai Pahang, Sungai Jelai dan Sungai Lipis. Daerah ini dahulu dikenali Hulu Pahang  atau Jelai, ianya diperintah oleh Maharaja Indera Perba Jelai merupakan gelaran bagi salah seorang Orang Besar Berempat di negeri Pahang dan Orang Kaya Indera Lipis (Orang Kaya Haji) memerintah di Kuala Lipis.

Setelah Inggeris memerintah Pahang, Inggeris telah menjadikan Kuala Lipis ibu negeri pada penguhujung bulan Jun 1898 mengantikan Pekan. Pada 27 Ogos 1955 ibu negeri Pahang dipindahkan pula ke Kuantan. Sebagai bandar utama pada masa itu, Inggeris telah membuka Pusat Pentadbiran Negeri dan sebuah sekolah yang dikenali sebagai Sekolah Clifford yang mendapat nama daripada Sir Hugh Clfford residen pertama British di Negeri Pahang.

Peta Daerah Lipis dalam tahun 1912





Rumah Rehat Kuala Lipis

Kuala Lipis (with the royal rest house) is located at the junction of two rivers upstream of Pahang, Lipis and Jelai, and is the center of the state's government.

Kuala Lipis (dengan rumah rehat kerajaan) terletak di persimpangan dua sungai hulu Pahang, Lipis dan Jelai, dan merupakan pusat pemerintahan negeri itu.

1890s  Kuala Lipis was where the colonial government set up its state administrative headquarters. However, the tin deposits soon evaporated and the fabled gold never materialized on a grand scale.

1890-an Kuala Lipis adalah tempat kerajaan kolonial menubuhkan ibu pejabat pentadbiran negerinya. Walau bagaimanapun, deposit timah tidak lama kemudian semakin menyejat dan emas dongeng tidak pernah wujud dalam skala besar.

1899 The Rest House at Lipis, which is now under construction, is situated near the junction of the Trunk Road terminus, within a stone’s throw of the new Government Offices, and the building should be completed next month. A set of clerks’ quarters is now being built here, and two more sets will be erected before the end of the year.

1899 Rumah Rehat di Lipis, yang kini sedang dalam pembinaan, terletak berhampiran persimpangan jalan terminus Trunk Road, dalam jarak beberapa langkah dari Pejabat Kerajaan yang baharu, dan bangunan itu perlu disiapkan bulan depan. Satu set kuarters kerani kini sedang dibina di sini, dan dua set lagi akan didirikan sebelum akhir tahun ini.

1900 A good Rest House was completed in Kuala Lipis. This enables stores and materials and stock books, which were previously in a most unsatisfactory condition, to now be kept in a proper manner. The assistant magistrate's quarters and the government rest house were rebuilt with bricks.

1900 Rumah Rehat yang baik telah siap di Kuala Lipis. Ini membolehkan stor dan bahan serta buku stok, yang sebelum ini berada dalam keadaan paling tidak memuaskan, kini disimpan dengan cara yang betul.  Kuarters penolong majistret dan rumah rehat kerajaan telah dibina semula dengan batu bata.

1901 The Rest House at Kuala Lipis will be extended so as to provide better and increased accommodation for travelers passing through.

1901 Rumah Rehat di Kuala Lipis akan diperluaskan untuk menyediakan penginapan yang lebih baik dan bertambah kepada pelancong yang melaluinya.

1919 Kuala Lipis was fuller than usual of visitors for the Christmas holidays. The Rest house was overcrowded and the European residents all entertained guests from various parts of the country. Among the guests of the Hon. Mr. C. W. C. Parr at tiffin and dinner at the Residency on Christmas Day were Mr. and Mrs. J. Watson and Mr. and Mrs. J. R. Watson, Mr, W. H. Mackray (Assistant under Secretary, F.M.S.), Mr. J. W. W. Hughes (D. O. of Temerloh), Mr. Worthington (D. O. of Lipis), Mr. J. Goldthorp (D,O. of Raub), Mr. Boyd (A. D. O. of Membau), Mr. M. A. Hay (A. D. O. of Lipis), Mr. C. G. Hutton (Construction Engineer, F. M. S. Railways), Mr, P. Phillips (Deputy Conservator of Forests for West Pahang), Myr. H. L. Bennett of the P. W. D. at Lipis, and Messrs, R. A. and W. H. Stubington of the surveys.

1919 Kuala Lipis lebih penuh daripada biasa pengunjung untuk cuti Krismas. Rumah Rehat itu penuh sesak dan penduduk Eropah semuanya melayan tetamu dari pelbagai tempat di negeri ini. Antara tetamu YB. Encik C. W. C. Parr pada majlis makan malam dan makan malam di Residensi pada Hari Krismas ialah Encik dan Puan J. Watson dan Encik dan Puan J. R. Watson, Encik, W. H. Mackray (Penolong di bawah Setiausaha, F.M.S.), Encik J. W. W. Hughes (D. O. Temerloh), En. Worthington (D. O. Lipis), Mr. J. Goldthorp (D,O.  Raub), Mr Boyd (A. D. O.  Membau), Mr. M. A. Hay (A. D. O. Lipis), Mr. C. G. Hutton (Jurutera Pembinaan, F. M. S. Railways), En, P. Phillips (Timbalan Konservator Hutan Pahang Barat), Myr. H. L. Bennett dari P. W. D. di Lipis, dan Tetuan, R. A. dan W. H. Stubington dari Jabatan Ukur.

1920 The British Government built a railway connecting Kuala Lipis with Gemas to Johor in order to facilitate the transportation of ore to the port.

1920 Kerajaan British telah membina landasan keretapi yang menghubungkan Kuala Lipis dengan Gemas hingga ke Johor bertujuan untuk memudahkan pengangkutan hasil bijih ke pelabuhan.

1922 The Resident House was built on Bukit Residen, which is the highest hilltop in Kuala Lipis. It was used as a residential house for the English Resident. The first occupant of this house was Hugh Clifford who was the British Resident at the time. After him, the British Residents continued to occupy this house until the outbreak of the second world war.

1922 Rumah Residen ini dibina  di atas Bukit Residen, iaitu puncak bukit yang tertinggi di Kuala Lipis. Ia dijadikan sebagai rumah kediaman Residen Inggeris. Penghuni pertama rumah ini ialah Hugh Clifford yang merupakan Residen British pada masa itu. Selepas beliau, Residen-residen Inggeris terus menduduki rumah ini sehinggalah tercetusnya perang dunia kedua.

1934 Like the Klang and Seremban Rest Houses, the Kuala Lipis Rest House  is being transferred from Chinese to European management from April 1. Mrs. F. J. Ayris, wife of Lieut.-Col. F. J.Ayris, the popular Commandant of the Pahang, has been granted the lease. Mr. Tan See Kwang, who has run the Rest House for over seventeen years, is a cheery figure and has been very popular with visitors. He intends to go into business as a rubber planter with the large capital which he has acquired through winning various large Turf lotteries in recent years.

1934 Seperti Rumah Rehat Klang dan Seremban, Rumah Rehat Kuala Lipis dipindahkan daripada pengurusan Cina kepada pengurusan Eropah mulai 1 April. Puan F. J. Ayris, isteri Lef.-Kol. F. J.Ayris, Komandan Pahang yang terkenal, telah diberikan pajakan. Encik Tan See Kwang, yang telah mengendalikan Rumah Rehat selama lebih tujuh belas tahun, adalah seorang yang ceria dan sangat popular di kalangan pengunjung. Dia berhasrat untuk menceburi perniagaan sebagai penanam getah dengan modal besar yang diperolehnya melalui memenangi pelbagai loteri Turf besar dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

1934 Another enjoyable Meet of the Kuala Lipis Harriers was held on.the afternoon of Feb. 8, the Rest House being the starting point. Messrs. W. Moore and W. N. Black, acting as hares, led the chase over a course from the down Circular Road, along intricate bridle-paths through a patch of jungle, into the Kuala Lipis—Gua Musang section of the railway-line and up it to the Lipis Club, where the meet terminated.;Owing to the unfavourable weather some of the members did not participate, but amongst the ladies Mrs. M. P. O'Connor and Miss Winton defied the weather and joined the hounds.

1934 Satu lagi Pertemuan Harriers Kuala Lipis yang menyeronokkan telah diadakan pada petang 8 Februari, Rumah Rehat menjadi titik permulaan. Tetuan W. Moore dan W. N. Black, bertindak sebagai arnab, mengetuai pengejaran melalui laluan dari Jalan Pekeliling, di sepanjang laluan kekang yang rumit melalui sebidang hutan, ke bahagian Kuala Lipis—Gua Musang di laluan kereta api dan sehinggalah ke Kelab Lipis, tempat pertemuan itu ditamatkan. Disebabkan oleh cuaca yang tidak mengizinkan beberapa ahli tidak mengambil bahagian, tetapi di kalangan wanita Puan M. P. O'Connor dan Miss Winton menentang cuaca dan menyertai anjing-anjing itu.

1935 Retirement Of Pahang State Engineer. Staff at Kuala Lipis on the eve of his retirement. The address recalled that his name would long be associated with the high engineering skill he displayed in the construction of the new hospital buildings and the Clifford School in Lipis, the Fes at Raub, the Rice Mill at Temerioh, the Rest house at Kuantan, the Residencies at Fraser's Hil ‘and Pekan, the Pekan-Kuantan Road, Batu Talam-Kuala Medang Road, the water supplies at rion and Mentakab, the restoration works which he tackled.

“Your active identification with the flood restoration works in Pahang will always be warmly remembered by the people of Pahang” the address concluded.

Mr. Kibble in his reply said: “I first came to Pahang as State Engineer In 1927 and I might state that my service may be divided into my successor there will be another period of prosperity.’

1934 Persaraan Jurutera Negeri Pahang. Kakitangan di Kuala Lipis pada malam persaraannya. Alamat itu mengingatkan bahawa namanya akan lama dikaitkan dengan kemahiran kejuruteraan tinggi yang dipamerkannya dalam pembinaan bangunan hospital baharu dan Sekolah Clifford di Lipis, Fes di Raub, Kilang Beras di Temerioh, Selebihnya di Kuantan, Residensi di Fraser's Hil ‘dan Pekan, Jalan Pekan-Kuantan, Jalan Batu Talam-Kuala Medang, bekalan air di rion dan Mentakab, kerja-kerja pemulihan yang ditanganinya.

"Pengenalan aktif anda dengan kerja-kerja pemulihan banjir di Pahang akan sentiasa diingati oleh rakyat Pahang" akhir ucapannya.

Encik Kibble dalam jawapannya berkata: “Saya mula-mula datang ke Pahang sebagai Jurutera Negeri pada tahun 1927 dan saya mungkin menyatakan bahawa perkhidmatan saya boleh dibahagikan kepada pengganti saya akan ada seorang lagi tempoh kemakmuran.’

1954 Lee Kong Cheong. 23 robbed the same room in the Kuala Lipis Rest house twice intwo months was sentenced to nine months' gaol on each of two charges of theft the sentences to run concurrently.

1954 Lee Kong Cheong. 23 merompak bilik yang sama di Rumah Rehat Kuala Lipis dua kali dalam tempoh dua bulan dihukum penjara sembilan bulan bagi setiap dua pertuduhan mencuri hukuman berjalan serentak

1955 The Kuantan Rising on the East Coast sidelined Kuala Lipis, who slipped into gentle obscurity. The Pahang state administration moved to Kuantan as the new state capital. The effects of British colonialism can still be seen in the colonial buildings around the city of Kuala Lipis such as Rumah Rehat Bukit Residen, Government Office Complex, Clifford National High School, Pahang Club and others which clearly display colonial architecture which proves that once upon a time the British colonists once occupied and administered Kuala Lipis.

1955 Kebangkitan Kuantan di Pantai Timur meminggirkan Kuala Lipis, yang tergelincir ke dalam kekaburan yang lembut. Pentadbiran negeri Pahang berpindah ke Kuantan sebagai ibu negeri yang baharu. Kesan daripada penjajahan British masih dapat dilihat pada bangunan-bangunan Kolonial di sekitar Bandar Kuala Lipis seperti Rumah Rehat Bukit Residen, Kompleks Pejabat Kerajaan, Sekolah Menengah Kebangsaan Clifford, Kelab Pahang  dan lain-lain yang mana jelas memaparkan senibina Kolonial yang membuktikan bahawa suatu ketika dahulu pihak penjajah British pernah menduduki dan mentadbir Kuala Lipis.

1958 This building (Resident House) was used as a dormitory for Clifford School boys until it was closed on December 31, 1965 and was then left empty. There is a space under the stairs believed to be a tunnel estimated to be 15 feet long. It was used as a shelter from bomb attacks.

1958 Bangunan (Rumah Residen) ini dijadikan sebagai asrama murid-murid lelaki Sekolah Clifford sehinggalah ditutup pada 31 Disember 1965 dan seterusnya dibiarkan kosong. Terdapat satu ruang di bawah tangga dipercayai terletaknya sebuah terowong dianggarkan 15 kaki panjang. Ia digunakan sebagai tempat perlindungan dari serangan bom.

1983 This building (Resident House) was improved by the state government to be used as a Government Rest House. While in December 1985 the corner of the Lipis Museum was created to exhibit the historical and cultural materials of the Lipis District. It is the first museum corner established in the State of Pahang.

1983 Bangunan ini (Rumah Residen) telah diperbaiki oleh kerajaan negeri untuk dijadikan Rumah Rehat Kerajaan. Manakala pada Disember 1985 sudut Muzium Lipis diwujudkan untuk mempamerkan bahan-bahan sejarah dan kebudayaan Daerah Lipis. Ianya merupakan sudut muzium pertama yang ditubuhkan di Negeri Pahang.

Rumah Rehat (Government Rest House) at Bukit Residen Jalan Bukt Residen This used to be the most atmospheric place to stay because of its great location on a hill in the middle of the city. Although the rooms are big and quite clean, but the furniture is old fashioned and faded.

Rumah Rehat (Rumah Rehat Kerajaan) di Bukit Residen Jalan Bukt Residen Ini pernah menjadi tempat penginapan yang paling atmosfera kerana  lokasinya yang hebat di atas bukit di tengah-tengah bandar. Walaupun bilik-biliknya besar dan cukup bersih, tetapi perabotnya  fesyen lama dan pudar.

Rumah Rehat (Government Rest House) in Tanjung Lipis has been built recently. It's a bit far unless you're driving, but the front room offers a great view of the city. Each room is equipped with air conditioning and a TV as well as coffee/tea making facilities. There is also a restaurant that serves Malay, Chinese and Western food.

Rumah Rehat (Rumah Rehat Kerajaan) di Tanjung Lipis pula  telah dibina baru-baru ini. Ia agak jauh kecuali anda memandu, tetapi bilik hadapan menawarkan pemandangan indah ke bandar. Setiap bilik dilengkapi dengan penyaman udara dan TV serta kemudahan membuat kopi/teh. Terdapat juga restoran yang menyajikan makanan Melayu, Cina dan Barat.

Pelan  Bandar Kuala Lipis dalam tahun 2004 yang menunjukkan lokasi-lokasi menarik seperti Rumah Rehat Bukit Residen dan juga Rumah Rehat Tanjung Lipis

Pandangan luar Rumah Rehat Bukit Residen Kuala Lipis


Kafe terbuka di Rumah Rehat Bukit Residen Kuala Lipis


Ruang santai terbuka di Rumah Rehat Bukit Residen Kuala Lipis

Lobi dan ruang resepsi di Rumah Rehat Bukit Residen Kuala Lipis


Tangga kayu untuk ke bilik penginapan di Rumah Rehat Bukit Residen Kuala Lipis


Pandangan ke arah Rumah Rehat Tanjung Lipis


Suasana tangga bertingkat di bandar Kuala Lipis dalam tahun 1955


Kelab Pahang yang ditubuhkan pada tahun 1907 di Kuala Lipis



Profil Daerah Raub

Raub adalah salah sebuah dari 11 buah daerah yang terdapat di Pahang. Daerah Raub terdiri daripada tujuh buah mukim iaitu Batu Talam, Sega, Semantan Ulu, Dong, Ulu Dong, Gali dan Tras. Raub mempunyai lebih kurang 37 buah kampung tradisional dan 9 buah kampong baru Cina . Raub berlokasi di sebelah barat negeri Pahang dan keluasannya ialah 2,271 kilometer persegi, iaitu 6.34% dari keluasan Pahang (35,823 kilometer persegi). Raub terletak antara dua banjaran, iaitu Banjaran Utama dan Banjaran Gunung Benom. Ketinggian Raub adalah 160 meter dari atas paras laut

Terdapat beberapa versi mengenai asal usul nama Raub. Perkataan Raub dalam Bahasa Melayu bermaksud ‘genggam’. Mengikut sejarah, pusat perlombongan ini dinamakan Raub selepas pelombong-pelombong menjumpai seraub emas pada setiap dulang pasir. Hal ini dinyatakan dengan menarik oleh J.A. Richardson dalam bukunya, The Geology and Mineral Resources of the Neighbourhood of Raub Pahang.

Menurutnya; "People found that for every "dulang" of sand there was a handful (raub) of gold".

Raub menjadi terkenal pada awal abad ke-20 kerana hasil emasnya. Syarikat lombong emas yang mengusahakan perlombongan di daerah ini ialah Raub Australian Gold Mine (RAGM) yang didaftarkan pada 1889 di Queensland, Australia. RAGM juga dikenali sebagai Raub Gold Mine. Pada awalnya syarikat lombong ini dikenali sebagai Australian Syndicate Ltd dan kemudian Australian Gold Mining Co. Ltd pada 1892. RAGM beroperasi sehingga 1961.

Peta menunjukkan Daerah Raub dalam Tahun 1912



Rumah Rehat Raub

1897 The journey to Raub, in practice, began in Kuala Kubu. From Singapore to Kuala Kubu, the traveler goes first by a steamer which takes him to Klang, where he takes a train—and a very good one—either to Kuala Lumpur, which is almost certain to arrive at the stopping-place of a day or two, or straight to Kuala Kubu, which is the current Selangor Government Railway station. The entire journey from Klang is accomplished in times varying from a little over two hours to something over four hours. The sea voyage from Singapore to Klang is in less than twenty-four hours by regulation, and the excellent accommodation on board the boats of the Straits Steamship Company may be preferred by passengers who desire a more leisurely service and rougher accommodation than the boats. -a lot of Chinese boats walking on the beach. Mentioning these particulars for general convenience, I will make my starting point at Kuala Kubu, considering that it is received, in the custody of the Steamship Company and Government.

1897 Perjalanan ke Raub, secara praktikalnya, bermula di Kuala Kubu. Dari Singapura ke Kuala Kubu, pengembara pergi dahulu dengan kapal pengukus yang membawanya ke Klang, di mana dia menaiki kereta api—dan kereta api yang sangat baik—sama ada ke Kuala Lumpur, yang hampir pasti akan menjadi tempat perhentian untuk satu atau dua hari, atau terus ke Kuala Kubu, yang merupakan perhentian Kereta Api Kerajaan Selangor sekarang. Keseluruhan perjalanan dari Klang dicapai dalam masa yang berbeza dari sedikit lebih dua jam kepada sesuatu lebih empat jam. Pelayaran laut dari Singapura ke Klang adalah dalam masa kurang daripada dua puluh empat jam sebagai peraturan, dan penginapan yang sangat baik di atas bot-bot Syarikat Straits Steamship mungkin lebih disukai oleh penumpang yang berhasrat untuk perkhidmatan yang agak santai dan penginapan yang lebih kasar daripada bot-bot Cina yang banyak berjalan di pantai. Menyebut butiran ini untuk kemudahan umum, saya akan membuat titik permulaan saya di Kuala Kubu, dengan mengambil kira sebagai diterima bahawa, dalam jagaan Syarikat Steamship dan Kerajaan.

1900  Public works said to be shortly taken in hand in Pahang are a model mess-house for cadets, a roomy bungalow for Mr Huine, and a commodious Rest house at Raub.

1900 Kerja-kerja awam yang dikatakan akan segera diambil alih di Pahang ialah sebuah rumah mess model untuk kadet, sebuah banglo yang lapang untuk Encik Huine, dan sebuah rumah Rehat yang mewah di Raub

Smack in the middle of the old town of Raub, in the state of Pahang, is an old colonial building. its walls are full of old pictures of the town in the early 1900s, with the resident's mansion visible. this grand old building is now the Government rest house.

Terletak di tengah-tengah bandar lama Raub, di negeri Pahang, adalah sebuah bangunan kolonial lama. dindingnya penuh dengan gambar lama bandar pada awal tahun 1900-an, dengan rumah agam penduduk kelihatan. bangunan lama yang besar ini kini menjadi rumah rehat Kerajaan.

1901 A new Rest House is to be built at Raub, the existing one being converted into quarters for a Cadet.

1901 Sebuah Rumah Rehat baru akan dibina di Raub, yang sedia ada akan ditukar menjadi kuarters untuk seorang Kadet.

1901 The Malay Mail says that at Raub a little club has been started, and that a cricket ground is being prepared at the foot of the D.O.’s hill. The new Rest house and the club will overlook the recreation ground.

1901 The Malay Mail mengatakan bahawa di Raub sebuah kelab kecil telah dimulakan, dan padang kriket sedang disediakan di kaki bukit D.O. Rumah Rehat baharu dan kelab akan menghadap ke kawasan rekreasi.

1905 The town of Raub has two or three streets of brick houses, after the Chinese fashion, and built by the Chinese, shops below and apartment dwellings above. The Malays, as usual, live on the outskirts of town in their bamboo houses. There is a police station and a good rest house. The district and forestry officers have comfortable bungalows. There is a hospital, small but, well maintained, surrounded by grass as usual. On the way, we passed several small villages, all in good condition. The old wooden bridge is now replaced by stone and iron as an economic measure. Roads, which are wider for bullock carts, and carts. The Bullock Cart route is now widened to accommodate larger traffic from 5 to 20 vehicles and general convoy travel at night. At Raub there is a gold mine, which is reported to be rich. Raub Mining Company has excellence. electricity including three dynamos of 50 horse power. Power is taken from several waterfalls 7 miles away. An example of the interest taken by the government in the development of gold mining: It is now paying half of the expenses of sinking a new shaft for the Raub company.

1905 Pekan Raub mempunyai dua atau tiga jalan rumah bata, mengikut fesyen Cina, dan dibina oleh orang Cina, kedai di bawah dan kediaman pangsapuri di atas. Orang Melayu, seperti biasa, tinggal di pinggiran  pekan di rumah buluh mereka. Terdapat balai polis dan rumah rehat yang baik. Pegawai daerah dan perhutanan mempunyai banglo yang selesa. Terdapat sebuah hospital, kecil tetapi, dijaga dengan baik, dikelilingi oleh rumput seperti biasa. Dalam perjalanan, kami melalui beberapa kampung kecil, semuanya dalam keadaan kemas. Jambatan kayu lama kini digantikan dengan batu dan besi sebagai ukuran ekonomi. Jalan, yang lebih luas untuk kereta lembu, dan kereta. Laluan Kereta lembu kini dilebarkan untuk menampung lalu lintas yang lebih besar dari 5 hingga 20 kenderaan dan perjalanan umum berkonvoi pada waktu malam. Di Raub terdapat lombong emas, yang dilaporkan kaya. Syarikat Perlombongan Raub mempunyai kecemerlangan. elektrik termasuk tiga dinamo kuasa 50 kuda. Kuasa diambil dari beberapa air terjun 7 batu jauhnya. Satu contoh minat yang diambil oleh kerajaan dalam pembangunan perlombongan emas: Ia kini membayar separuh daripada perbelanjaan menenggelamkan aci baru untuk syarikat Raub

1905 'Government now pays for car mail service, cars in addition to carrying goods and passengers. The automobile company is French, and has about 20 machines in Raub. They carry a lot of passengers.

1905 'Kerajaan kini membayar perkhidmatan mel kereta, kereta di samping membawa barang dan penumpang. Syarikat automobil itu adalah Perancis, dan mempunyai kira-kira 20 mesin di Raub. Mereka membawa penumpang yang ramai

1908 Raub is a small place with a good rest house, and during lunch we were determined to try the great Malay fruit, the durian. The smell is not very attractive (stinky), almost like the back canal in Venice when the water level is low. However, we feel we cannot leave Malay without tasting it, although in my opinion it is not as good as mangosteen. Durian was ordered, and we saw from afar the fruit being prepared. It's like a medium-sized green watermelon with a rough jacket. We did not notice anything, until the smell suddenly hit our noses, and then we fled to the veranda. We wait with curiosity, and bravely taste a little morsel, and then like Eve, we tempt our husbands to taste it. What can I compare this durian to?

1908 Raub adalah sebuah tempat yang kecil dengan rumah rehat yang baik, dan semasa makan tengah hari kami bertekad untuk mencuba buah Melayu yang hebat, iaitu durian. Baunya tidak begitu menarik (berbau busuk), hampir menyerupai terusan belakang di Venice ketika paras airnya rendah. Walau bagaimanapun, kami merasakan kami tidak boleh meninggalkan Melayu tanpa merasainya, walaupun pada pendapat saya ianya tidak sesedap manggis. Durian telah ditempah, dan kami nampak dari jauh buah yang sedang disediakan. Ia seperti tembikai hijau bersaiz sederhana dengan jaket yang kasar. Kami tidak menyedari apa-apa, sehingga bau itu tiba-tiba mencecah hidung kami, dan kemudian kami melarikan diri ke beranda. Kami menunggu dengan rasa ingin tahu, dan dengan berani merasai sesuap kecil, dan kemudian seperti Hawa, kami menggoda suami kami untuk merasainya.  Dengan apakah durian ini  boleh saya samakan?

1932  Mr. J. B. Neilson, M.A. (Oxon), Inspector of Schools, Pahang, who is proceeding to Penang as Inspector of Schools there, was entertained to a farewell dinner at the Raub Rest house by the teachers of the English Schools In  Pahang.

1932 Encik J. B. Neilson, M.A. (Oxon), Nazir Sekolah, Pahang, yang sedang meneruskan ke Pulau Pinang sebagai Nazir Sekolah di sana, telah dihiburkan dengan jamuan perpisahan di Rumah Rehat Raub oleh guru-guru Sekolah Inggeris di Pahang.

1934  HIS HIGHNESS THE SULTAN OF PAHANG recently paid his first official visit to Raub. He attended a tiffin at the Rest house, at which addresses of welcome from the various communities were read. ARCH erected In front of the Mosque by the Malay community

1934 DYMM SULTAN PAHANG baru-baru ini mengadakan lawatan rasmi pertamanya ke Raub. Dia menghadiri jamuan makan malam di Rumah Rehat, di mana alamat alu-aluan daripada pelbagai komuniti dibacakan. Gerbang didirikan di hadapan Masjid oleh masyarakat Melayu.

1934 This small gold-mining town is in a state of unusual activity, and will be so for the next two weeks when the third Pahang Assizes conclude. Once every year a session of the Supreme Court, of civil and criminal cases, is held in Raub, and it is then that all available accommodation in the town is reserved for those who are connected with the cases. This accommodation extends even to a rest house, 25 miles away, and the “corner house” for Fraser's Hill, another 5 miles uphill. The presiding judge, Mr. Justice Burton, his private secretary, and the staff of interpreters from the Supreme Court in Kuala Lumpur, are staying at the Raub rest house which is the finest of its kind in Pahang, and possibly in Selangor.

1934 Pekan kecil perlombongan emas ini berada dalam keadaan aktiviti yang luar biasa, dan akan berlaku selama dua minggu akan datang apabila Pahang Assizes ketiga berakhir. Sekali setiap tahun satu sesi Mahkamah Agung, kes sivil dan jenayah, diadakan di Raub, dan pada masa itu semua penginapan yang ada di bandar itu dikhaskan untuk mereka yang berkaitan dengan kes itu. Penginapan ini meluas sehingga ke rumah rehat, 25 batu jauhnya, dan "rumah sudut" untuk Bukit Fraser, 5 batu lagi menanjak. Hakim yang mempengerusikan, Encik Hakim Burton, setiausaha sulitnya, dan kakitangan jurubahasa dari Mahkamah Agung di Kuala Lumpur, menginap di rumah rehat Raub yang terbaik seumpamanya di Pahang, dan mungkin di Selangor.

1934 Sunday was an auspicious day for this town, for the General Officer Commanding the Troops, Major General Lewin made his first visit and was the guest of honour at a dinner held in the rest house and given by officers of the Pahang State Battalion. Mr. Justice Burton was present, and Lieut. Ayris presided. The criminal list is an unusually heavy one of eight cases which comprise three murders, an attempted murder, a robbery, a culpable homicide not amounting to murder, and two cases of criminal breach of trust, while there are also four criminal appeals. Mr. Justice Burton is, therefore, expected to be in Raub for over two weeks. The ten prisoners in the cases are from four different police centres, Raub, Kuala Lipis, Temerloh and Pekan. Eight are Malays, including one woman (who, as reported elsewhere is charged with murder).

1934 Ahad merupakan hari yang baik bagi bandar ini, bagi Pegawai Jeneral Memerintah Tentera, Mejar Jeneral Lewin membuat lawatan pertamanya dan menjadi tetamu kehormat pada majlis makan malam yang diadakan di rumah rehat dan diberikan oleh pegawai Batalion Negeri Pahang. Tuan Hakim Burton hadir, dan Leftenan. Ayris mengetuai. Senarai jenayah adalah satu yang luar biasa berat daripada lapan kes yang terdiri daripada tiga kes pembunuhan, satu cubaan membunuh, satu rompakan, satu kes pembunuhan bersalah yang tidak sama dengan pembunuhan, dan dua kes pecah amanah jenayah, manakala terdapat juga empat rayuan jenayah. Oleh itu, Encik Hakim Burton dijangka berada di Raub selama lebih dua minggu. Sepuluh banduan dalam kes itu terdiri daripada empat pusat polis berbeza iaitu Raub, Kuala Lipis, Temerloh dan Pekan. Lapan orang Melayu, termasuk seorang wanita (yang, seperti yang dilaporkan di tempat lain didakwa membunuh).

1936 On Friday evening representatives of all communities in Raub gathered at the Raub Rest House grounds to meet His Highness. The District Officer, Mr. W. A. C. Goode, MCS. presented the guests. Roses »nd carnations from Fraser's Hill decorated the tea tables set on the lawn. A football match between Raub and Temerloh Malay School Teachers drew large crowds to the Padang during the afternoon. His Highness the Sultan attended by his suite and accompanied by the District Officer was present at a ronggeng held on a specially constructed open air theatre on the Padang. The ronggeng party came from Penang for the occasion.

Pada petang Jumaat, wakil semua masyarakat di Raub berkumpul di perkarangan Rumah Rehat Raub untuk mengadap DYMM. Pegawai Daerah, En. W. A. ​​C. Goode, MCS. mempersembahkan tetamu. Bunga ros »dan anyelir dari Bukit Fraser menghiasi meja teh yang diletakkan di atas rumput. Perlawanan bola sepak antara Raub dan Guru Sekolah Melayu Temerloh telah menarik ramai orang ke Padang pada sebelah petang. Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan yang turut hadir dalam suite baginda dan diiringi oleh Pegawai Daerah telah hadir ke sebuah ronggeng yang diadakan di sebuah teater terbuka yang dibina khas di Padang. Rombongan ronggeng datang dari Pulau Pinang untuk majlis tersebut.

1948 The Pahang Union of Teachers will hold their annual general meeting at Raub on Tuesday, April 20. A dinner will be held at the Rest house on the same evening.

1948 Kesatuan Guru-guru Pahang akan mengadakan mesyuarat agung tahunan mereka di Raub pada hari Selasa, 20 April. Satu jamuan makan malam akan diadakan di Rumah Rehat pada petang yang sama.

1948 Transfer of Mr. T. G. C. Webster, Asst. Controller of Supplies. West Pahang, members of the Food and Price Control staff entertained Mr. and Mrs. Webster to a farewell dinner party at the Raub Rest house.

1949 Pemindahan En. T. G. C. Webster, Asst. Pengawal Bekalan. Pahang Barat, kakitangan Kawalan Makanan dan Harga telah menjamu Tuan dan Puan Webster ke jamuan makan malam perpisahan di Rumah Rehat Raub.

1951  THE Young Tengku Mahkota of Pahang. who returned recently from U.K. where he studied Administration for a year, paid his first official visit here on August 10 and was entertained to a tea party by the Raub residents at the Rest house.

1951 Tengku Mahkota  Pahang. yang baru pulang dari U.K. di mana beliau belajar Pentadbiran selama setahun, mengadakan lawatan rasmi pertamanya ke sini pada 10 Ogos dan dihiburkan dengan jamuan minum petang oleh penduduk Raub di Rumah Rehat.

 1951 Mr. J. H. Harvey-Kelley, resettlement officer, Raub, who has resigned from the Malayan Civil Service was given a farewell dinner at the Raub Rest house. Mr. Harvey-Kelley was also in charge of the Raub Home Guards and secretary of the Pahang Football Association.

1951 En. J. H. Harvey-Kelley, pegawai penempatan semula, Raub, yang telah meletak jawatan dalam Perkhidmatan Awam Malaya telah diberi jamuan perpisahan di Rumah Rehat Raub. Encik Harvey-Kelley juga bertanggungjawab ke atas Pengawal Rumah Raub dan setiausaha Persatuan Bola Sepak Pahang.

1955 Inche Anjang Saith bin Haji Abbas, District Officer, Raub, who is leaving soon for long leave in Britain, was given a farewell dinner at  the Rest house here. Inche Idris bin Mohamed Zabidin, Asst. State Secretary. Pahang, will be actine District Officer.

1955 Inche Anjang Saith bin Haji Abbas, Pegawai Daerah, Raub, yang akan pergi sebentar lagi untuk bercuti panjang di Britain, telah diberikan jamuan perpisahan di  Rumah Rehat di sini. Inche Idris bin Mohamed Zabidin, Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri. Pahang, bakal pemangku Pegawai Daerah.

1956 Court staffs of West Pahang attended a tea at the Rest house to wish Mr. J.R. Whimster god-speed prior to his departure on long leave. Mr. Whimster was posted here in April 1954 as Sessions Court president and circuit magistrate for West Pahang.

1956 Kakitangan mahkamah Pahang Barat menghadiri minum teh di Rumah Rehat untuk mengucapkan selamat sejahtera kepada Encik J.R. Whimster sebelum pemergiannya dalam cuti panjang. En. Whimster telah ditempatkan di sini pada April 1954 sebagai presiden Mahkamah Sesyen dan majistret litar untuk  Pahang Barat.

1957 The headmaster of the Mahmud School, Mr M. T. Pillai, was entertained to tea at the Raub Rest house yesterday by the Ceylonese community on his retirement. Mr. Pillay had served in the Education Department 31 years.

1957 Guru besar Sekolah Mahmud, Encik M. T. Pillai, telah dihiburkan untuk minum petang di Rumah Rehat Raub semalam oleh masyarakat Ceylon apabila beliau bersara. Encik Pillay telah berkhidmat di Jabatan Pendidikan selama 31 tahun.

1957 More than 400 people, including the Pahang Mentrl Besar, Inche Abdullah bin Toh Muda Ibrahim, attended a merdeka garden party at the Raub Rest house here today. It was part of the two-day merdeka celebrations in the district which began yesterday.

1957 Lebih 400 orang termasuk Mentrl Besar Pahang, Inche Abdullah bin Toh Muda Ibrahim, telah menghadiri pesta taman merdeka di Rumah Rehat Raub di sini hari ini. Ia merupakan sebahagian daripada sambutan merdeka dua hari di daerah itu yang bermula semalam.

1958 A hall for the current Raub Town Council was started to be built at a cost of $100,000. The hall was built at the same time as Rumah Pesanggerahan (Rest house) in this city which is almost one chain away from Raub Club.

1958 Sebuah dewan untok Majlis Bandaran Raub sekarang teiah mulai dibena dengan biaya sa-benar $100.000. Dewan itu di-dirikan sarentak dengan Rumah Pesanggerahan (Rest house) di-bandar ini yang jaraknya kira satu rantai daripada Raub Club.

1962 An insurance agent, V. T. Arasu. 23, of Princes Road, here was sentenced to three months' jail yesterday when he pleaded guilty to cheating a Rest house keeper of $50 on July 4.

1962 Seorang ejen insurans, V. T. Arasu. 23, dari Princes Road, di sini telah dijatuhkan hukuman penjara tiga bulan semalam apabila dia mengaku bersalah menipu seorang penjaga rumah Rehat sebanyak $50 pada 4 Julai.

Pemandangan  Rumah Rehat Raub dari seberang jalan raya

Bangunan Rumah Rehat Raub di atas bukit di tengah-tengah bandar Raub


Tangga menuju ke pintu masuk Rumah Rehat Raub

Pemandangan dari tingkat atas Rumah Rehat Raub


 
Profil Daerah Bentong

Bentong ialah sebuah bandar dan sebuah daerah yang terletak di sebelah barat Pahang Darul Makmur, Malaysia. Pada mulanya, mukim Bentong berada di bawah pentadbiran daerah Raub. Pentadbiran telah dipisahkan pada tahun 1919 kerana saiz daerah Raub yang besar.

Mengikut cerita lama, Bentong sebelum ini dikenali sebagai Kapong. Ia ditukar dari Kapong ke Bentong sebelum Perang Dunia I. Pada zaman dahulu, pusat Bentong adalah di sekitar kawasan pasar, di titik pertemuan sungai Repas dan Perting. Pengangkutan yang paling penting pada masa itu ialah sungai dengan menggunakan perahu (perahu kecil). Jeti itu terletak di hadapan rumah rehat semasa (berhampiran Balai Polis Bentong sekarang.

Bentong menjadi tumpuan apabila bijih timah ditemui di dua sungai utama, Repas dan Perting. Pemaju bijih timah membina 'larangan' untuk mengeluarkan lebih banyak bijih, justeru lebih banyak keuntungan. Amalan itu menjadi bualan orang di luar Bentong, yang menyebutnya sebagai cerita ‘ban untung’ (Larangan Menguntungkan). ‘Ban Untung’ menjadi lebih terkenal daripada Kapong sehingga orang-orang kemudian memanggilnya Ban Untung. Dari nama ‘Ban Untung’ itulah nama daerah Bentong berasal. Dari cerita lain, menurut Pak Zek (Budayawan Dato’ Haji Zakaria bin Hitam), nama Bentong berasal daripada ‘Bapong’ (bermaksud terapung).

Bentong pernah dijadikan kubu oleh Dato’ Bahaman. Tentera British menghantar tentera upahan Gurkha untuk mengalahkan Dato’ Bahaman untuk mengambil alih kawasan tersebut. Walau bagaimanapun, beberapa orang Gurkha telah dibunuh selepas mereka diserang hendap oleh orang-orang Dato’ Bahaman. Mayat mereka dihumban ke dalam sungai dan terapung di dalam air. Susulan kejadian itu, tapak itu dikenali sebagai Bapong, dan kemudiannya dikenali sebagai Bentong. Tarikh sebenar pertukaran nama adalah pada 31 Ogos 1957.

Peta menunjukkan sebahagian kawasan barat Pahang termasuk Bentong dalam tahun 1912






Rumah Rehat Bentong

1902 Bentong, says the Malay Mail, has now a population estimated at 2,000 in number and the industries there are said to be bringing in a fair revenue. It lies, however, under the drawback of inadequate postal arrangements, and lack of a large Rest house.

1902 Bentong, kata Malay Mail, kini mempunyai populasi dianggarkan 2,000 orang dan industri di sana dikatakan membawa hasil yang adil. Ia terletak, bagaimanapun, di bawah kelemahan pengaturan pos yang tidak mencukupi, dan kekurangan rumah Rehat yang besar.

1903  A halting bungalow being erected at Bentong and will best convenience to travelers.

1903 Sebuah banglo henti dibina di Bentong untuk keselesaan pelancong.

1906 The old Rest house at Bentong has been transferred to the Medical Department as quarters for dressers.

1906 Rumah Rehat lama di Bentong telah dipindahkan ke Jabatan Perubatan sebagai kuarters untuk Pembantu Perubatan.

1914 At Bentong, Lunch can be obtained at the rest house there if a wire has been sent forward to order it.

1914 Di Bentong, Makan tengah hari boleh diperolehi di rumah rehat di sana jika wayar telah dihantar terlebih awal untuk memesannya.

1921 The Pahang Assizes will commence at Bentong on Nov 1. The Rest house has been reserved for the Court staff and witness from Oct 31 to Nov 11.

1921 Perbicaraan Jenayah Pahang akan bermula di Bentong pada 1 Nov. Rumah Rehat telah dikhaskan untuk kakitangan Mahkamah dan saksi dari 31 Okt hingga 11 Nov.

1930 In Bentong police court yesterday, a Saturday night “rag” in Bentong Rest House formed the subject of charges   forward to Raja Kamaralzaman, District Officer. Two Europeans appeared to answer four charges each arising out of the incidents Bentong, and Mr. Philip Hubert Vernon Nanitech, an engineer: employed in the hydraulic branch, P.W.D,, Bentong, and the charges against them related to Saturday night, Aug. 16, when they were charged with being disorderly at the Government Rest ; committing mischief to Government property to the extent of $25; obstructing a public servant, the officer in charge of police district, Bentong, in the discharge of his duty’; and with offering resistance to lawful apprehension, and escaping from lawful custody. They claimed trial on all four charges, and all day yesterday was devoted to the bearing of the first, second, third, the hearing of which was concluded today along with the fourth charge.

1930   Sabtu malam Minggu "Pergaduhan" di Rumah Rehat Bentong membentuk subjek pertuduhan di mahkamah polis Bentong semalam. di hadapan Raja Kamaralzaman, Pegawai Daerah. Dua orang Eropah kelihatan menjawab empat pertuduhan masing-masing berbangkit daripada insiden Bentong, dan Encik Philip Hubert Vernon Nanitech, seorang jurutera: bekerja di cawangan hidraulik, P.W.D, Bentong, dan pertuduhan terhadap mereka berkaitan dengan malam Sabtu, 16 Ogos, apabila mereka didakwa berkelakuann tidak senonoh di Rumah Rehat Kerajaan; melakukan kerosakan kepada harta Kerajaan sehingga takat $25; menghalang penjawat awam, pegawai yang menjaga daerah polis, Bentong, dalam menjalankan tugasnya'; dan dengan menawarkan penentangan terhadap ketakutan yang sah, dan melarikan diri dari tahanan yang sah. Mereka mendakwa dibicarakan atas keempat-empat pertuduhan, dan sepanjang hari semalam dikhaskan untuk menanggung pertuduhan pertama, kedua, ketiga, yang perbicaraan selesai hari ini bersama-sama dengan pertuduhan keempat.

1958 The Sultan of Pahang arrived here this afternoon on his first official visit after his recent world tour. He inspected a guard of honour of Home Guard and Police personnel at the Rest house, where he is staying.

1959 Sultan Pahang tiba di sini petang ini dalam lawatan rasmi pertama baginda selepas jelajah dunia baru-baru ini. Dia memeriksa pengawal kehormat Pengawal Rumah dan anggota Polis di Rumah Rehat, tempat dia tinggal.

1966  A sawn-off shot gun was discovered by Bentong police in Bentong near a Rest house at 5.15 p.m. Found with the gun was 21 rounds of ammunition wrapped in a plastic bag. The gun was the one stolen from Mr. Sho Geok Peng

1966 Senapang patah yang digergaji telah ditemui oleh polis Bentong di Bentong berhampiran Rumah Rehat pada 5.15 petang. Ditemui bersama pistol itu ialah 21 butir peluru yang dibungkus dalam beg plastik. Pistol itu adalah pistol yang dicuri daripada Encik Sho Geok Peng.

Rumah Rehat Bentong



Profil Daerah Temerloh

Temerloh adalah sebuah bandar di tengah-tengah negeri Pahang, Malaysia yang terletak di persimpangan antara Sungai Semantan dan Sungai Pahang. Bandar Temerloh lahir daripada pekan Kuala Semantan. Dahulu, Kuala Semantan merupakan sebuah pekan yang penting di tebing Sungai Pahang. Kawasan pekan itu berkembang hingga lama-kelamaan pusat kegiatan penduduk di situ berpindah jauh dari kuala sungai. Kawasan baru yang menjadi tumpuan penduduk tempatan itu ialah Temerloh.

Menurut cerita, nama Temerloh dikatakan berasal daripada perkataan ‘mereloh’. Perkataan ‘mereloh’ adalah perkataan loghat tempatan yang bermaksud ‘tidur’. ‘Te’ pada pangkal nama Temerloh ialah asalnya ‘ter’ yang menunjukkan perbuatan tidak sengaja, yakni ‘tertidur’.

Temerloh semakin membangun dan menelan pekan Kuala Semantan. Kini bandar Temerloh merupakan bandar yang kedua terbesar di Pahang dan merupakan tempat persinggahan yang penting bagi pengguna lebuhraya dari Kuala Lumpur ke Pantai Timur Semenanjung. Memandangkan kedudukannya di tengah-tengah Semenanjung, gelaran ‘Titik Tengah Semenanjung’ telahpun menjadi nama jolokan daerah ini.

Peta tahun 1912 menunjukkan sebahagian  daerah Raub dan Temerloh di Pahang

Rumah Rehat Temerloh

Temerloh Mining. The French Mining Company of Perak is working for tin at Baris and Manchis, on the Triang in the Temerloh disirict. They have already exported some ore, and it is aid that the prospects are good, Buris especially being mach thought of. Access to the property is gained either through Jelebu in (he Negri Scmbilan, or from Kuala Semantan on the Pahang side. From Temerloh to the mines a bridle path has been constructed by Government. This track is much frequented by elephants, for it runs through heavy jungle, and quite recently a herd of these animals played with two halting bungalow that had been erected for the use of passing travelers, and did not leave until they had knocked both the buildings to pieces.

Temerloh Mining, sebuah Syarikat Perlombongan Perancis Perak bekerja untuk bijih timah di Baris dan Manchis, di Triang di daerah Temerloh. Mereka telah mengeksport beberapa bijih, dan ia adalah bantuan yang prospeknya baik, terutamanya Buris difikirkan secara kasar. Akses ke harta itu diperolehi sama ada melalui Jelebu di Negeri Scmbilan, atau dari Kuala Semantan di sebelah Pahang. Dari Temerloh ke lombong jalan kekang telah dibina oleh Kerajaan. Trek ini sering dikunjungi oleh gajah, kerana ia melalui hutan lebat, dan baru-baru ini sekumpulan haiwan ini bermain dengan dua banglo terhenti yang telah didirikan untuk kegunaan pengembara yang lalu-lalang, dan tidak pergi sehingga mereka telah mengetuk kedua-dua bangunan itu.

1953 The Sultans Palace at Temerloh is now being used as a Government Rest house. A new Rest house Is nearlng completion here.

1953 Istana Sultan di Temerloh kini digunakan sebagai Rumah Rehat Kerajaan. Rumah Rehat baharu hampir siap di sini.

1953 WORK is nearing completion on the new rest-house for Temerloh, The Government Rest House at Mentakab, was taken over by the Police last year.

1953 KERJA hampir siap di rumah rehat baru Temerloh, Rumah Rehat Kerajaan di Mentakab, telah diambil alih oleh Polis tahun lepas.

1959 When the President of the Session Court here, Inche Hamzah bin Dato Abu Samah. woke up in the morning and night he found his room at the Government Rest house here had been burglarized. His bag contained an identification card and $8 was missing.

1959 Apabila Presiden Mahkamah Session di sini, Inche Hamzah bin Dato Abu Samah. bangun tidor pagi sa-malam dia menjumpai bileknya di Government Rest house di sini telah dimasuki penchuri. Begnya berisi kad pengenalan dan wang $8 telah hilang.

1978 The Department through the Elephant Welfare Unit plans to improve the center by building more rest houses and better roads leading to the Krau Game Reserve. At present there is only one rest house and staff quarters.

1978 Jabatan melalui Unit Kebajikan Gajah merancang untuk menambah baik pusat tersebut dengan membina lebih banyak rumah rehat dan jalan yang lebih baik menuju ke Rizab Permainan Krau. Pada masa ini hanya terdapat satu rumah rehat dan kuarters kakitangan.

Temerloh has a new Rest House that is well located overlooking the Pahang river which is crossed by ferry

Temerloh mempunyai Rumah Rehat baharu yang terletak dengan baik menghadap ke sungai Pahang yang dilintasi dengan feri.

2015 Rest house Temerloh is located at Jalan Dato Hamzah, Kampung Lubuk Cemperai, 28000 Temerloh, Pahang, right in the heart of Temerloh, an Ancient town with full of business activities, tourist attraction and entertainment. The guesthouse stands near to the Temerloh River, The guesthouse has 10 rooms, which offer modern comfort: minibar, air conditioner, satellite & cable TV, safety deposit box, as well as all necessary accessories and room service. Our restaurants offer specialties of national & international cuisine, various drinks, accompanied with good service. 

2015 Rumah rehat  Temerloh terletak di Jalan Dato Hamzah, Kampung Lubuk Cemperai, 28000 Temerloh, Pahang, tepat di tengah-tengah Temerloh, sebuah bandar kuno yang penuh dengan aktiviti perniagaan, tarikan dan hiburan pelancong. Wisma ini terletak berhampiran dengan Sungai Temerloh, Wisma ini mempunyai 10 bilik, yang menawarkan keselesaan moden: bar mini, penghawa dingin, TV satelit & kabel, peti deposit keselamatan, serta semua aksesori dan perkhidmatan bilik yang diperlukan. Restoran kami menawarkan makanan istimewa masakan nasional & antarabangsa, pelbagai minuman, disertai dengan layanan yang baik. 



Profil Daerah Jerantut

Jerantut merupakan daerah yang terbesar di Negeri Pahang. Ia bersempadan dengan Kelantan dan Terengganu di utara, temerloh dan Maran di selatan, Lipis dan Raub di barat serta Kuantan dan Terengganu di timur. Sebahagian besar daripada daerah Jerantut terdiri daripada kawasan hutan yang meliputi kawasan Hutan Simpan dan Taman Negara. Selain itu, terdapat Makam Pahlawan Mat Kilau yang mempunyai sejarah tersendiri dan lokasi riadah serta rekreasi seperti Air Terjun Lata Meraung, Gunung Benom dan Gunung Tahan. Jerantut bukan sahaja dikenali oleh penduduk negara ini, tetapi juga oleh pelancong asing. Ini adalah kerana Jerantut merupakan pintu masuk utama ke Taman Negara. Jerantut kini dikenali sebagai Bandar Taman Negara.

Sewaktu Inggeris memerintah, sebatang jalanraya dibina bagi menghubungkan Kuala Lipis dengan Kuantan. Jalan itu melalui pekan Jerantut. Perkhidmatan feri diadakan untuk menyeberangi Sungai Pahang. Kawasan di tebing sungai itu kemudiannya dikenali sebagai Jerantut Feri. Beberapa tahun selepas itu, pihak Inggeris membina landasan keretapi sepanjang kira-kira sepuluh kilometer untuk menghubungkan Jerantut dengan landasan Kuala Lipis-Mentakab yang sedia ada. Oleh kerana landasan keretapi itu melintasi jalanraya Kuala Lipis-Kuantan, maka tempat itu dikenali sebagai Simpang Empat.

Simpang Empat memberi pilihan kepada orang ramai sama ada menggunakan kenderaan jalan atau keretapi untuk pergi ke tempat lain. Dengan adanya kemudahan ini maka banyaklah rumah dan kedai baru yang didirikan di kawasan persimpangan itu. Berikutan itu, Simpang Empat menjadi bandar besar yang sibuk. Bagaimanapun tempat itu masih sebahagian daripada Jerantut. Untuk membezakannya daripada Jerantut Feri, penduduk tempatan menggelarkan tempat itu sebagai Jerantut Atas.

Pembangunan tertumpu pada Jerantut Atas berbanding dengan Jerantut Feri. Hal ini disebabkan kedudukan Jerantut Atas berada di persimpangan jalan dan landasan keretapi itu nyata lebih baik dari segi perhubungan. Di samping itu, Jerantut Atas bebas daripada ancaman banjir yang sering melanda Jerantut Feri terutamanya pada musim tengkujuh. Apabila perkhidmatan feri menyeberangi Sungai Pahang ditamatkan, Jerantut Feri semakin hari semakin dilupakan. Lama kelamaan bandar Jerantut sudah tidak perlu dibahagikan kepada Jerantut Feri dan Jerantut Atas.

Sebelum diisytiharkan sebagai sebuah daerah, Jerantut termasuk di bawah pentadbiran Pejabat Daerah Kuala Lipis. Pada tahun 1951, Jerantut telah ditadbir dari Kuala Lipis dan dianggap sebagai satu daerah kecil (Sub. District) dan ianya ditadbir oleh seorang Penolong Pegawai Daerah (Penolong Pemungut Hasil Tanah). Manakala pada 1 Januari 1959, pemasyhuran Jerantut sebagai sebuah daerah telah disempurnakan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang dan pada tarikh tersebut juga seorang Pegawai Daerah dilantik untuk tujuan membantu mentadbir daerah ini. Maka pada tarikh itu bermulalah pembangunan Daerah Jerantut yang pada awalnya berpusat di bangunan lama (Rest House yang ada sekarang).

Rumah Rehat Jerantut

At the rest house in Jerantut I had my first experience of the forest at night, with its orchestra of strange sounds and a dispensary of hypnotic perfumes. We saw a monitor lizard cross the road and drove through fifty miles…

Di rumah rehat di Jerantut saya mendapat pengalaman pertama saya di hutan pada waktu malam, dengan orkestra bunyi pelik dan dispensari minyak wangi hipnosis. Kami melihat biawak pemantau melintas jalan dan memandu melalui lima puluh batu…. 

1952 We cut the trophy with the help of many villagers and by midnight I was at the Jerantut rest house for a much needed warm shower, light food and then sleep. I returned home at 9.30 in the morning.

1952 Kami memotong trofi dengan bantuan ramai penduduk kampung dan pada tengah malam saya berada di rumah rehat Jerantut untuk mandi air suam yang amat diperlukan, makanan ringan dan kemudian tidur. Saya pulang ke rumah pada pukul 9.30 pagi.

On 1 January 1959, Jerantut's proclamation as a district was officiated by His Majesty the Sultan of Pahang and on that date a District Officer was appointed for the purpose of administering this area. So on that date began the development of the Jerantut District which was originally centered on the old building (Rest House is present).

Pada 1 Januari 1959, pemasyhuran Jerantut sebagai daerah telah disempurnakan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang dan pada tarikh tersebut seorang Pegawai Daerah telah dilantik bagi tujuan mentadbir kawasan ini. Maka pada tarikh tersebut bermulalah pembangunan Daerah Jerantut yang asalnya berpusat pada bangunan lama (Rumah Rehat sekarang).

1961 The Sultan of Pahang opened a $46,000 new district office building here during the weekend. The office was formerly in the old Rest house.

1961 Sultan Pahang membuka bangunan pejabat daerah baru bernilai $46,000 di sini pada hujung minggu. Pejabat itu dahulunya di rumah rehat lama.

Pemandangan bandar Jerantut dalam tahun 1960. Perhatikan jambatan yang dibina menyeberangi Sungai Pahang





Balai Polis mengambil alih tapak Rumah Rehat Jerantut yang lama





Profil Daerah Pekan

Pekan merupakan sebuah daerah, dan bandar diraja di Pahang, Malaysia. Ia terletak kira-kira 50 km dari selatan ibu negeri terkini iaitu Kuantan, berhampiran Laut China Selatan dan tebing selatan Sungai Pahang.

Gelaran tua bagi negeri Pahang ialah Inderapura, disebut Pahang Inderapura. Bandar Dirajanya yang terkenal sampai sekarang dan ibu negeri Pahang pada zaman dahulu bernama Pekan. Sebelum negeri Pahang ditakluk oleh Kerajaan Melayu Melaka, orang Hindu-Asli (berbahasa Sanskrit) memanggil ibu negeri Pahang itu Pura. Orang-orang Melayu ada juga menyebutnya Pura (ada tersebut dalam hikayat Sejarah Melayu 1977 : hal 73). Manakala orang melayu yang diam berhampiran dengan Sungai Endau, Sungai Rompin dan Sungai Bebar memanggilnya Pekan Pahang pula. Pada masa ini Bandar Diraja Pahang yang dinamakan Pekan itu ialah daerah-daerah yang di kiri dan kanan Sungai Pahang dan Sungai Pahang Tua hingga ke hulu had Tanjung Langgar.

Bandar Pekan dikatakan wujud semenjak abad ke 17 lagi. Namun demikian, tidak ada tarikh yang pasti tentang penemuan Pekan tetapi ramai penulis samada penulis Barat, Arab atau penulis Cina menyebut dan menceritakan tentang Pekan. Bandar Pekan itu terbahagi kepada dua bahagian : Pekan Baharu dan Pekan Lama. Di Pekan Lama itulah tempat kediaman raja-raja dan orang-orang besar Pahang. Pekan Baharu itu pada zaman dahulu kampung Cina namanya, kemudian baru disebut Pekan Baharu. (Buyung Adil, 1972 : hal 2)

Mengikut pendapat orang-orang tua, Pekan mendapat namanya dari sejenis bunga yang dipanggil Bunga Pekan yang banyak tumbuh menjalar di tebing-tebing Sungai Pahang.

Peta tahun 1912 menunjukkan kedudukan Pekan dalam negeri Pahang




Rumah Rehat Pekan

Kedudukan Rumah Rehat Raja di bandar Pekan Pahang

1927 A message from Pekan arrived report 2 complete inundation and a Malay said that only the roof of Pekan rest house could be seen while the town itself was a sheet of water. He stated that a number of the people were living in the District Officer's house and in the Rest house said he had counted 600 floating past, all padi , and the inhabitants were being supplied with rice by the Government.

1927 Mesej dari Pekan sampai melaporkan 2 banjir lengkap dan seorang Melayu mengatakan bahawa hanya bumbung rumah rehat Pekan yang boleh dilihat manakala pekan itu sendiri adalah kepingan air. Beliau menyatakan bahawa sebilangan orang yang tinggal di rumah Pegawai Daerah dan di Rumah Rehat berkata beliau telah mengira 600 orang terapung lalu, semua padi, dan penduduk yang kami dibekalkan beras oleh Kerajaan.

This is a one-of-a-kind traditional rest house built in 1929 by the Sultan of Pahang. This circa-1929 colonial wooden building exudes atmosphere and style, and is reason enough to stop in Pekan. All the rooms have wood floors. Although It is an old building but the furniture inside is not bad, and it is quite cozy and comfortable. The room keep original design from decade ago, with basic furniture and very clean, the bathroom has hot shower. Service is good and staffs are very friendly. A good experience to try this place.

Ini adalah rumah rehat tradisional satu-satunya yang dibina pada tahun 1929 oleh Sultan Pahang. Bangunan kayu kolonial sekitar tahun 1929 ini memancarkan suasana dan gaya, dan cukup alasan untuk singgah di Pekan. Semua bilik mempunyai lantai kayu. Walaupun Ia adalah bangunan lama tetapi perabot di dalamnya tidak buruk, dan ia agak selesa dan selesa. Bilik ini mengekalkan reka bentuk asal dari dekad yang lalu, dengan perabot asas dan sangat bersih, bilik mandi mempunyai pancuran mandian air panas. Perkhidmatan yang baik dan kakitangan yang sangat ramah. Pengalaman yang baik untuk mencuba tempat ini.

Pemandangan dari sebelah kiri Rumah Rehat Raja Pekan


Binaan kayu yang masih utuh Rumah Rehat Raja Pekan


Pemandangan dari sebelah kanan Rumah Rehat Raja Pekan




Profil Daerah Kuantan

Kuantan dipercayai telah wujud semenjak awal tahun 1850-an lagi. Kewujudan Kuantan pada kurun ke-19 adalah bermula sebagai petempatan. Kerajaan British mula mencerobohi pentadbiran negeri-negeri Melayu di sekitar permulaan Perang Saudara Pahang. Pada tahun 1888, British mengambil alih pentadbiran negeri Pahang. Kuantan mula diberikan perhatian sebagai pusat perdagangan, khususnya berkaitan aktiviti perlombongan bijih timah di pekan Sungai Lembing dan Gambang berdekatan. Pada masa itu, para peniaga berbangsa Cina mendominasi suasana perniagaan dan perdagangan di Kuantan.

Pada 27 Ogos 1955, ibu negeri Pahang yang asalnya di Kuala Lipis sepanjang era residensi British telah dipindahkan ke Kuantan, dan kepentingan bandar ini dari segi pentadbiran semakin meningkat. Setelah Malaya mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, Kuantan terus berkembang sebagai pusat komersial dan perusahaan yang penting. Kerajaan negeri dan Persekutuan membangunkan Kuantan dengan memberikan tumpuan kepada sektor pentadbiran, industri, pertanian dan pelancongan.

Peta menunjukkan kedudukan Kuantan dalam negeri Pahang dalam tahun 1912

Rumah Rehat Kuantan

1895 We hear that the Sanatorium built by the Pahang Corporation some time ago at Tanjong Temiling in the Kuantan District is now rapidly falling pee, The building was put up to serve as a health-resort for the European employees of the Company but it has never been made use of for the purpose intended, the site being unsatisfactory and too far from the township to be of any practical use. The store house at Ulu Blar, also the property of the Corporation, has now fallen in and cannot again be used for any purpose. The house was erected long ago, and has been unoccupied for some years so that its decay was only a matter of time.

1896 Kami mendengar bahawa Sanatorium yang dibina oleh Perbadanan Pahang suatu ketika dahulu di Tanjong Temiling di Daerah Kuantan kini sedang roboh dengan cepat, Bangunan itu telah dibina untuk menjadi pusat kesihatan untuk kakitangan Syarikat Eropah tetapi ia tidak pernah digunakan untuk tujuan yang dimaksudkan, tapak tersebut tidak memuaskan dan terlalu jauh dari perbandaran untuk kegunaan praktikal. Rumah stor di Ulu Blar, juga milik Perbadanan, kini telah runtuh dan tidak boleh digunakan lagi untuk sebarang tujuan. Rumah itu telah lama didirikan, dan telah tidak berpenghuni selama beberapa tahun sehingga kerosakannya hanya menunggu masa.

1906 Other new buildings to be put up this year include magazines for explosives at headquarters and in the outstations, quarters for warders, a house for an Engineer, a workshed in the gaol.  A strong room for Land and Survey records, clerks’ quarters, District and Land offices at Bentong for the P. W. D. at Bentong and Kuantan, a Rest House at Kuantan, and a halting bungalow on the Gedong Rasah-Blat road. This about completes the principal items under special services for 1906.

1906 Lain-lain bangunan baru yang akan dipasang tahun ini termasuk majalah untuk bahan letupan di ibu pejabat dan di luar stesen, kuarters untuk warders, sebuah rumah untuk seorang Jurutera, sebuah tempat kerja di penjara. Bilik kukuh untuk rekod Tanah dan Ukur, kuarters kerani, pejabat Daerah dan Tanah di Bentong untuk P. W. D. di Bentong dan Kuantan, Rumah Rehat di Kuantan, dan banglo berhenti di jalan Gedong Rasah-Blat. Ini mengenai melengkapkan item utama di bawah perkhidmatan khas untuk 1906.

1952 STRIKING feature in the thriving town of Kuantan is the flora in all stages of growth, and a tall tree with a heavy crown of leaves. This tree is known in Kuantan as the Nagalingam tree, and is rarely planted elsewhere in the peninsula. The Nagalingam tree abounds in Kuantan providing shade along the streets and roads, or ornamenting the frontage of government quarters and buildings on state land. ‘There are avenues of this tree along Jail Road and drives and approaches to government clerks’ houses and the English schools. Nagalingam trees ornament the grounds of the post office, the Kuantan and Beserah rest houses and Hindu temples. They are found around labour lines and one in the market place is almost stripped bare of branches and leaves, The clusters of tiny white flowers peeping through the thick foliage give a faint scent in the evening.  Sprigs and leaves of this tree are seen strung over doorways of Tamil homes. Walking into the post office last week, I saw a small Tamil kid chewing the serrate-edge leaves in his mouth. The branches of a Nagalingam tree are within reach of the post office windows. I stared at him then asked him why he was chewing the bitter leaves, I know it is bitter.I had, before, taken a bite of this leaf, and had expectorated in haste: The bitterness of the taste was intolerable.

1952 Ciri MENARIK di bandar Kuantan yang berkembang maju ialah flora dalam semua peringkat pertumbuhan, dan pokok tinggi dengan mahkota daun yang tebal. Pokok ini dikenali di Kuantan sebagai pokok Nagalingam, dan jarang ditanam di tempat lain di semenanjung. Pokok Nagalingam banyak terdapat di Kuantan memberikan naungan di sepanjang jalan dan jalan raya, atau menghiasi bahagian hadapan kuarters kerajaan dan bangunan di tanah negeri. 'Terdapat jalan pokok ini di sepanjang Jalan Penjara dan memandu dan menghampiri rumah kerani kerajaan dan sekolah Inggeris. Pokok nagalingam menghiasi kawasan pejabat pos, rumah rehat Kuantan dan Beserah serta kuil Hindu. Mereka ditemui di sekitar barisan buruh dan satu di pasar hampir dilucutkan dahan dan daun, Gumpalan bunga putih kecil yang mengintip melalui dedaunan tebal memberikan bau yang samar pada waktu petang. Tangkai dan daun pokok ini kelihatan digantung di atas pintu rumah Tamil. Berjalan ke pejabat pos minggu lalu, saya melihat seorang kanak-kanak Tamil sedang mengunyah daun bergerigi di dalam mulutnya. Cabang-cabang pokok Nagalingam berada dalam jangkauan tingkap pejabat pos. Saya merenungnya kemudian bertanya kepadanya mengapa dia mengunyah daun pahit, saya tahu ia pahit. Saya pernah, sebelum ini, menggigit daun ini, dan telah membuang air besar dengan tergesa-gesa: Kepahitan rasa itu tidak tertahankan.

1958 A former president of the Peninsular Malay Union and an ex-politician, , Hashim bin Abdul Ghani, 40,  pleaded not guilty in the Sessions Court here today to two charges of cheating. He was alleged to have cheated Ngoh See Tat, of the Kuantan Rest house, on two cheque charges.

1958 Bekas presiden Kesatuan Melayu Semenanjung dan bekas ahli politik, Hashim bin Abdul Ghani, 40, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas dua pertuduhan menipu. Dia didakwa menipu Ngoh See Tat, dari Rumah Rehat Kuantan, atas dua pertuduhan cek.

1962 ‘We drew into Kuantan in the late afternoon. The driver indicated that we were stopping the night, that we should leave at five in the ‘morning and that I was not to be late. I spent the night in the Rest House, one of the government-owned hotels which provide excellent food and accommodation at a price to suit even my pocket. 1 walked round the town and was surprised to see so many Chinese in the place.

1962 ‘Kami menarik diri ke Kuantan pada lewat petang. Pemandu itu menunjukkan bahawa kami akan berhenti malam, bahawa kami harus bertolak pada pukul lima pagi dan saya tidak akan terlambat. Saya bermalam di Rumah Rehat, salah satu hotel milik kerajaan yang menyediakan makanan dan penginapan yang sangat baik pada harga yang sesuai walaupun dengan poket saya. Saya berjalan mengelilingi bandar dan terkejut melihat begitu ramai orang Cina di tempat itu.

1963 A new Rest house Is being planned for the State capital of Pahang. It will be built near the beach of Telok Chempedak.

1963 Sebuah Rumah Rehat baru sedang dirancang untuk ibu negeri Pahang. Ia akan dibina berhampiran pantai Telok Chempedak.

 Rumah Rehat Berserah

Kedudukan Beserah di Pahang dalam peta tahun 1916




Pantai Beserah dalam tahun 1961

Beberapa rumah ditelan ombak di Kg. Beserah,Pahang dalam tahun 1961




Kedudukan Rumah Rehat Beserah (Halting Bungalow) di Beserah dalam peta tahun 1963


Rumah Rehat Beserah kini


Pandangan hadapan Rumah Rehat Beserah kini


Pandangan Sisi Rumah Rehat Beserah kini

Pelan lantai kayu Rumah Rehat Beserah

The Beserah rest house was built when the British High Commissioner in Malaya (Sir Hugh Clifford) visited the village in 1927 and was used to house high-ranking British officials and former state rulers.

Rumah rehat Beserah dibina apabila Pesuruhjaya Tinggi British di Malaya (Sir Hugh Clifford) melawat kampung itu pada tahun 1927 dan digunakan untuk menempatkan pegawai tinggi British dan bekas pemerintah negeri.

1952  In the sleepy village of Beserah, on the East Coast, life does not buzz as loud as the flies which cling to tables, clothes. debris and the fish drying on the bamboo platforms. The one-street village, standing on a narrow wedge of sand 15 feet above the sea, has some 40 attap shop houses, dry fish stores and a mosque set among tall coconut palms. Along the winding street are stunted sheep, nosing about the backyard fences and debris for food, women washing clothes at the stand-pipes and others feeding babies at the door-ways of their homes. Inside, the men are reclining Little work is done, The street ends abruptly at the enclosure of the sombre Rest House, which has a wide verandah facing the open South China Sea. Far out on the vast expanse of lovely beach, thin trails of smoke rise behind palm fronds stuck Into the sand for shade. as a few fishermen caulk the boats or mend nets.

In the Rest House enclosure. there is activity which contrasts with the general peaceful life of this remote village A satay seller has caugh tup with the rush of the mechanical age: his box containing satay and slabs of rice, is firmly attached to pillion of ‘an old and rusty bicycle Fifty-four years old Dollakaren sells 300 sticks of satay on week-days and 600 on Sundays. He is sold out before noon. His customers are picnickers who do not bring along their own food. His box is a packing case. and his brazier is shaped from a piece of zinc. While he takes out satay from the upper compartment to grilll, his wife fetches knives, plates and vegetables from the basket hanging on the bicycle’s handle bar. She helps with slicing the onions, cucumbers, and cutting the slabs of rice into cubes, by quartering each slab twice.

1952 Di kampung yang ‘mengantukkan’ di Beserah, di Pantai Timur, kehidupan tidak berdengung sekuat lalat yang berpaut pada meja, pakaian. serpihan dan ikan mengering di atas pelantar buluh. Perkampungan satu jalan itu, berdiri di atas baji pasir sempit 15 kaki di atas laut, mempunyai kira-kira 40 rumah kedai atap, kedai ikan kering dan sebuah masjid di antara pokok kelapa yang tinggi. Di sepanjang jalan yang berliku-liku itu terdapat biri-biri terbantut, menghisap pagar belakang rumah dan serpihan untuk makanan, wanita mencuci pakaian di paip berdiri dan lain-lain memberi makan bayi di pintu rumah mereka. Di dalam, lelaki sedang bersandar Kerja-kerja kecil telah selesai, Jalan itu berakhir dengan tiba-tiba di kandang Rumah Rehat yang suram, yang mempunyai beranda luas menghadap Laut China Selatan yang terbuka. Jauh di atas hamparan pantai yang indah, denai asap nipis mengepul di sebalik pelepah kelapa sawit tersangkut ke dalam pasir untuk berteduh. ketika segelintir nelayan membelek bot atau membaiki pukat.

Di dalam  Rumah Rehat, terdapat aktiviti yang berbeza dengan kehidupan umum yang damai di kampung terpencil ini Seorang penjual sate telah terperangkap dengan tergesa-gesa zaman mekanikal: kotaknya yang berisi sate dan kepingan beras, melekat erat pada pembonceng 'basikal tua dan berkarat Lima Puluh. -Dolakaren berumur empat tahun menjual 300 batang sate pada hari minggu dan 600 batang sate pada hari Ahad. Dia habis dijual sebelum tengah hari. Pelanggannya adalah orang yang berkelah yang tidak membawa makanan sendiri. Kotak dia adalah kotak pembungkusan. dan braziernya dibentuk daripada sekeping zink. Semasa dia mengeluarkan sate dari ruang atas untuk memanggang, isterinya mengambil pisau, pinggan dan sayur-sayuran dari bakul yang tergantung pada palang pemegang basikal. Dia membantu menghiris bawang, timun, dan memotong kepingan beras menjadi kiub, dengan membahagikan setiap kepingan dua kali.

1961 Inche Abdul Aziz Ahmad, who represents Beserah constituency, has written to the State Government asking that a sea wall, costing $100,000, be built at Beserah to save the village from erosion. He has also sent in pictures which illustrate the ravages wrought by sea. I made an on-the-spot Inspection and found that the part of the village hardest hit by erosion from the sea is the road leading to the Government halting bungalow. Four houses beside the road have tumbled down and eight others leaning at crazy angles as the sea eats a hungrily at the of the houses. Villagers are busy stripping away the planks from the eight affected houses and removing thelr personal belongings. Some of the victims are staying with friends in the village. Others have no where to go. The road leading to the halting bungalow is slowly being swallowed up by the sea, It is only a question of time before it disappears. Scores of houses near those at present affected are also In serious danger from erosion. Unless something Is done, it looks as if the sea will sweep over Beserah, leaving behind a watery grave.

1961 Inche Abdul Aziz Ahmad, yang mewakili kawasan Beserah, telah menulis surat kepada Kerajaan Negeri meminta agar tembok laut yang menelan belanja $100,000 dibina di Beserah untuk menyelamatkan kampung itu daripada hakisan. Dia juga telah menghantar gambar yang menggambarkan kerosakan yang dilakukan oleh laut. Saya membuat Pemeriksaan di tempat dan mendapati bahagian kampung yang paling teruk dilanda hakisan dari laut ialah jalan menuju ke banglo terhenti Kerajaan. Empat rumah di tepi jalan telah tumbang dan lapan lagi bersandar di sudut gila kerana laut makan kelaparan di rumah-rumah itu. Penduduk kampung sibuk menanggalkan papan dari lapan rumah yang terjejas dan mengalihkan barangan peribadi mereka. Sebahagian daripada mangsa tinggal bersama rakan-rakan di kampung. Orang lain tidak mempunyai tempat untuk pergi. Jalan menuju ke banglo yang terhenti itu perlahan ditelan laut, Hanya soal masa sebelum ia hilang. Puluhan rumah berhampiran yang terjejas pada masa ini juga dalam bahaya serius akibat hakisan. Melainkan sesuatu dilakukan, ia kelihatan seolah-olah laut akan menyapu Beserah, meninggalkan kubur yang berair.

1980s In the late eighties, the wooden building which has six rooms and a spacious living area emerged as a favourite for local film directors including Aziz M. Osman and M. Jamil as a filming location.

1980-an Pada penghujung tahun lapan puluhan, bangunan kayu yang mempunyai enam bilik dan ruang tamu yang luas itu muncul sebagai kegemaran pengarah filem tempatan termasuk Aziz M. Osman dan M. Jamil sebagai lokasi penggambaran.

"The use of pitched roofs, large verandas and raised floors is almost invisible in contemporary architecture, making buildings like old rest houses rare and unique." The rest house, he added, has for decades become a landmark for Beserah, which is "embedded in the cognitive memory of locals and visitors alike". "There are many layers to its historical, architectural, social and cultural significance, but more importantly, it is significant enough for the local community to want to preserve and pass on to the next generation. "Demolishing this building and the old wooden shop house in the old town means that Beserah will lose its power. the attraction and value of its tradition and history. "Preserving this rest house as well as the wooden shop house will help strengthen local pride and attract tourists to this small village. A conservation plan needs to be prepared and gazetted to ensure that the traditional value of the village is preserved.

"Penggunaan bumbung padang, beranda besar dan lantai bertingkat hampir tidak kelihatan dalam seni bina kontemporari, menjadikan bangunan seperti rumah rehat lama jarang dan unik." Rumah rehat itu, tambahnya, selama beberapa dekad menjadi mercu tanda bagi Beserah, yang "tertanam dalam ingatan kognitif penduduk tempatan dan pelawat sama-sama". "Terdapat pelbagai lapisan kepada kepentingan sejarah, seni bina, sosial dan budayanya, tetapi yang lebih penting, ia cukup signifikan untuk masyarakat setempat ingin memelihara dan meneruskan kepada generasi seterusnya. "Merobohkan bangunan ini dan rumah kedai kayu lama di bandar lama bermakna Beserah akan kehilangan daya tarikan dan nilai tradisi dan sejarahnya. "Memelihara rumah rehat ini serta rumah kedai kayu akan membantu mengukuhkan kebanggaan tempatan dan menarik pelancongan ke kampung kecil ini. Pelan pemuliharaan perlu disediakan dan diwartakan bagi memastikan nilai tradisi kampung terpelihara.


STESEN -STESEN BUKIT Di PAHANG

Profil Bukit Fraser/ Fraser Hill

Mengikut sejarah, kawasan Bukit Fraser ini pertama kalinya ditemui oleh H. N. Ridle pada tahun 1897. Namanya pula diberi sempena nama Louis James Fraser, seorang  perintis persendirian dari Scotland yang mewujudkan pusat perdagangan bijih timah pada tahun 1890-an. Pada ketika itu, askar British belum lagi menerokai Banjaran Titiwangsa dengan sepenuhnya. Maka, beliau telah mendapatkan khidmat juru pandu arah dan kuli untuk melakukan ekspedisi ke kawasan ini dengan anggapan terdapat emas dan beberapa bahan galian berharga yang lain disini.   Selain itu, beliau juga berjaya menemui kawasan yang kaya dengan bijih timah dikawasan ini dan kemudian merekrut pekerja dari China untuk membuka sebuah lombong. Lintasan curam juga telah dibina untuk kegunaan mengangkut bijih timah ke "The Gap" serta Raub, iaitu bandar terdekat ketika itu.

Bukan sahaja kaya daripada hasil perlombongan, Louis James Fraser juga memperoleh keuntungan berganda apabila turut membuka kawasan perjudian di kawasan tanah tinggi ini khusus untuk para pekerja lombong disini. Kira-kira 25 tahun kemudian, beliau hilang tanpa dapat dikesan dan perkara ini masih menjadi misteri sehingga ke saat ini.

Pada tahun 1917, C. J. Ferguson-Davie, seorang paderi dari Singapura telah mengetuai penerokaan kawasan daripada The Gap sehinggalah ke puncak bukit ini untuk mencari Louis James Fraser. Walaupun usaha pencarian tersebut gagal, beliau dapati kawasan ini mempunyai suhu yang dingin dan sesuai untuk dijadikan tempat istirehat.  Pada tahun 1919, kerja pembinaan jalan akses bermula di jalan masuk ke stesen bukit dari The Gap telah dilakukan dan pada tahun 1922, stesen bukit bernama Fraser's Hill dibuka kepada pelawat. Stesen bukit ini meliputi 140 hektar tanah dan mempunyai lebih daripada 50km laluan denai. Sebuah catatan pada tahun 1927 bertajuk Handbook to British Malaya mencatatkan terdapat 9 buah rumah banglo yang telah dibina untuk pegawai kerajaan, 4 buah rumah rumah yang dibina dengan bantu pihak Red Cross untuk pesara kerajaan, 3 buah rumah persendirian, rumah kelab, padang golf dan pejabat pos.

Laluan menghubungkannya ke Gap, laluan berhampiran titik tertinggi di jalan merentasi gunung antara Selangor dan Pahang. Bukit Fraser di Pahang, 4,100 kaki, boleh dicapai melalui jalan darat dari Kuala Lumpur melalui Gap (di mana percutian yang menyeronokkan boleh dihabiskan di Rumah Rehat). Jalan itu telah siap pada tahun 1922.

Bukit Fraser yang terkenal dibangunkan semula menjadi stesen bukit dan dibuka kepada orang ramai pada tahun 1922. Bukit Fraser yang banyak diiklankan, dan laporannya mengenai bukit Pahang dan sekitarnya menunjukkan walaupun udaranya lebih sejuk dan kesan umum perubahan atmosfera adalah sangat bermanfaat untuk saraf, pada masa yang sama terdapat kelemahan tertentu yang nampaknya hanya adil kepada orang awam pada masa ini tidak biasa dengan tempat yang perlu disebutkan.

Mengikut gambar awal, rumah rehat kerajaan yang asal ialah 'tempat kecil' satu tingkat. Dalam menangani perkara ini, kita berhadapan dengan perbalahan yang teruk itu—monopoli banglo bukit oleh pegawai Kerajaan. Memang sukar bagi isteri kepada beberapa pekerja bukan jabatan untuk masuk ke, katakanlah, Gap. The Gap terletak pada ketinggian lebih 2,000 kaki, dan mempunyai dua tempat, dan Sanatorium.

Peruntukan rumah Kerajaan di Bukit adalah di tangan Penguasa Bukit Fraser.  Terdapat Rumah Rehat , tiga hotel , dan dua sekolah untuk kanak - kanak Eropah yang dikendalikan oleh perusahaan swasta. Terdapat empat belas banglo Kerajaan di sana. Sebuah perkampungan banglo percutian dan taman bunga menjadi teras dari mana resort itu berkembang. Hari ini, Bukit Fraser mempunyai kompleks hotel moden. Selain itu, penginapan gaya banglo, kemudahan untuk pengunjung termasuk padang golf awam, laluan hutan terpelihara dan sebuah taman permainan untuk kanak-kanak.

Jalan menaiki Bukit Fraser dalam tahun 1935

Peta terkini  kedudukan Rumah-rumah Rehat dan Resort Percutian di atas Bukit Fraser



Rumah Rehat/ Resort Percutian di Bukit Fraser

1928 The new Rest house to be built at Fraser's Hill on a site overlooking the golf course, is, says the Malay Mail, to have nine double bedrooms. FernHill, the former Rest house, is to be pulled down.

1928 Rumah Rehat baru yang akan dibina di Bukit Fraser di atas tapak yang menghadap padang golf, kata Malay Mail, mempunyai sembilan bilik tidur double. FernHill, bekas Rumah Rehat, akan dirobohkan.

1929 The new Rest house winch has been under construction at Fraser's Hill was expected to be ready for service from Tuesday. This addition to the number of Government buildings on this delightful bukit.

1929 Rumah Rehat baru sedang dalam pembinaan di Bukit Fraser dijangka siap untuk perkhidmatan mulai hari Selasa. Tambahan kepada bilangan bangunan Kerajaan di atas bukit yang menarik ini.

1929 An occasional visitor to Fraser's Hill always finds changes to interest him. Just at present (says a writer in the "Malay Mail") it is the new Rest house which occupies one's attention. Furnished on a much more luxurious scale than the usual Rest house.

1929 Pelawat sekali-sekala ke Bukit Fraser sentiasa menemui perubahan yang menarik minatnya. Hanya pada masa ini (kata seorang penulis dalam "Malay Mail") ia adalah rumah Rehat baru yang menarik perhatian seseorang. Dilengkapi pada skala yang jauh lebih mewah daripada rumah rehat biasa.

1930 All the Government bungalows at Fraser Hill, rooms in Red Cross and Victory and the bookable rooms in the Rest house have been allotted over the August holidays.

1930 Semua banglo Kerajaan di Bukit Fraser, bilik di Palang Merah dan Kemenangan dan bilik boleh ditempah di Rumah Rehat telah diperuntukkan sepanjang cuti Ogos.

Balai Polis Bukit Fraser yang mula dibina dalam tahun 1919


Rekabentuk stail Tudor yang diilhamkan dari England



Pemandangan ke arah pekan Bukit Fraser dalam tahun 1924. Ketika itu Menara Jam belum lagi didirikan.



Keindahan Rumah Rehat dengan landskap yang menarik




Profil Tanah Tinggi Cameron/ Cameron Highlands

Cameron Highlands mula diterokai oleh Sir William Cameron sekitar tahun 1885 di mana pada ketika itu beliau sedang melakukan pemetaan persempadanan Pahang-Perak. Terdapat tiga mukim dalam daerah Cameron Highland iaitu Ringlet (5,165 hektar), Tanah Rata (2,081 hektar) dan Ulu Telom (63,981 hektar). Manakala terdapat beberapa bandar dan pekan seperti Ringlet, Tanah Rata (pusat pentadbiran tempatan), Brinchang, Lembah Bertam, Kea Farm, Tringkap, Kuala Terla dan Kampung Raja. 

Terletak di bahagian barat laut negeri Pahang, jarak Cameron Highlands dengan beberapa bandar utama seperti Kuala Lumpur dianggarkan sejauh lebih kurang 200 kilometer, 355 kilometer dari Kuantan atau 90 kilometer dari bandar Ipoh, Perak. Cameron Highlands boleh diakses dengan menggunakan kenderaan sama ada melalui Tapah atau Simpang Pulai dari negeri Perak, melalui Gua Musang dari negeri Kelantan atau melalui Sungai Koyan dari negeri Pahang.

Pada tahun 1926, jawatankuasa pembangunan telah dibentuk bagi menetapkan zon-zon di kawasan tanah Cameron ini dan dibahagikan kepada tiga zon; zon pentadbiran, perumahan dan zon pelancongan. Selepas itu, jalan raya telah dibina bermula dari Tapah, Perak sehingga ke tanah tinggi yang dianggarkan menelan kos sebanyak 3 juta dolar Amerika. Jalan raya ini dibina sehingga ke Tanah Rata. Messrs. Fogden, Brisbane and Company merupakan kontraktor yang bertanggungjawab membangunkan jalan raya ini dengan kontrak yang diberikan selama tiga tahun. Projek pembinaan jalan raya ini bermula pada 1 Januari 1928 dan siap sepenuhnya pada 14 November 1930 - 47 hari lebih awal dari tarikh jangka siap.

Sejak tahun 1930, terdapat beberapa perubahan dan pembangunan drastik dijalankan di kawasan ini seperti beberapa perumahan telah didirikan, terdapat juga pos kawalan polis dan tentera serta beberapa pusat perkhidmatan seperti sekolah, tadika dan juga sebuah Stesen Eksperimen Agrikultur serta terdapat padang golf. Pentadbiran bagi kawasan Cameron Highland pada ketika itu diletakkan di bawah Kuala Lipis. 

Cameron Highlands ialah ladang sayur dan kebun teh Malaysia. Ladang-ladang kobis, lettuce dan kebun teh tersebar di atas lereng bukit. Tapak semaian bunganya paling legenda, dengan bunga ros, kekwa-santemum dan lain-lain menjadi iri hati buat tukang kebun di mana-mana sahaja. Terdapat hotel moden bertaraf antarabangsa serta  rumah penginapan yang lebih kecil yang dikendalikan oleh orang Cina  di Cameron Highlands.

Laluan ke Cameron Highlands kini

Jalan ke Lembah Terla di Cameron Highlands dalam tahun 1936

Jambatan ke Banglo Henti di Kuala Terla dalam tahun 1936

 

Banglo Henti di Kuala Terla, Cameron Highlands dalam tahun 1936

Cameron Highlands dalam tahun 1930-an

Cameron Highlands dalam tahun 1960-an

Rehat dan Resort Percutian di Cameron Highlands

1933 A strong protest about the lack of roads in Cameron Highlands was made at a general meeting of the Cameron Highlands Society, held at the Tanah Rata Rest house.

1933 Bantahan keras mengenai kekurangan jalan raya di Cameron Highlands telah dibuat pada mesyuarat agung Persatuan Cameron Highlands, yang diadakan di Rumah Rehat Tanah Rata.

1934 For the first time in Cameron Highlands. a full dress parade by members a the M.S.V.R. was held near the Halting Bungalow, at Tanah Rata Among those attending were, Col. Hcrnidge. M-Col. R.H.A.D. Love.

1934 Buat pertama kali di Cameron Highlands. perarakan pakaian penuh oleh ahli-ahli M.S.V.R. telah diadakan berhampiran Banglo Halting, di Tanah Rata Antara yang hadir ialah, Kol. Hcrnidge. M-Kol. R.H.A.D. Cinta.

1936 A new Rest house, to cost $40,000, is being erected at Tanah Rata, the Cameron Highlands. The site chosen is behind the old Rest house, which is entirely a plank building It is being built by Messrs. Kenneison Bros, for the Government,

1936 Sebuah rumah Rehat baru, dengan kos $40,000, sedang didirikan di Tanah Rata, Cameron Highlands. Tapak yang dipilih adalah di belakang Rumah Rehat lama, yang sepenuhnya merupakan bangunan papan Ia sedang dibina oleh Tetuan Kenneison Bros, untuk Kerajaan.

1937 The old plank halting bungalow, once the only place where accommodation was available at Cameron Highlands, where High Commissioners and Residents have stayed is soon to be displaced by This modern bungalow, with the latest equipment looking down on Tanah Rata Village.

1937 Banglo terhenti papan lama, satu-satunya tempat penginapan tersedia di Cameron Highlands, tempat tinggal Pesuruhjaya Tinggi dan Penduduk tidak lama lagi akan digantikan oleh Banglo moden ini, dengan peralatan terkini memandang rendah di Kampung Tanah Rata.

1937 Work has been started on the proposed Army sanatorium in the Cameron Highlands. This was disclosed by Mr. II. Gordon Graham, the chairman. 

1937 Kerja telah dimulakan pada cadangan sanatorium Tentera di Cameron Highlands. Perkara ini didedahkan oleh Encik II. Gordon Graham, pengerusi.,

1938 It is understood that the newly built Rest house at Tanah Rata, Cameron Highlands, will not be ready for occupation until about the early part of April.

1938 Difahamkan bahawa Rumah Rehat yang baru dibina di Tanah Rata, Cameron Highlands, tidak akan siap untuk diduduki sehingga kira-kira awal bulan April.

1938 H. H. the Sultan of Pahang has left Cameron Highlands, after spending a few days at the Rest house.

1938 H. H. Sultan Pahang telah meninggalkan Cameron Highlands, setelah beberapa hari berada di Rumah Rehat.

1939 H.H. the Sultan of Pahang in now staying at the Rest house, Cameron Highlands, for a few days.

1939 H.H. Sultan Pahang kini menetap di Rumah Rehat, Cameron Highlands, selama beberapa hari.

1939 A number of notable visitors are staying at Cameron Highlands at present, chief of whom is H.H. the Sultan of Pahang. who is enjoying a holiday at the Rest house, together with other members of the Royal family.

1939 Sebilangan pelawat terkenal sedang menginap di Cameron Highlands pada masa ini, ketuanya ialah DYMM Sultan Pahang. yang sedang menikmati percutian di Rumah Rehat, bersama-sama ahli kerabat Diraja yang lain.

1/2    Sesi Bergambar Kenang-kenangan di Halting Bungalow Lubok Tamang di Cameron Highlands dalam tahun 1929

2/2    Sesi Bergambar Kenang-kenangan di Halting Bungalow Lubok Tamang di Cameron Highlands dalam tahun 1929

Tanah Rata Halting Bungalow  yang akan dirobohkan dan digantikan dengan bangunan Rumah Rehat yang Baharu dalam tahun 1937


Rumah Rehat Moden yang telah siap dibina di Cameron Highlands dalam tahun 1937



Pemandangan indah dari Rumah Rehat yang baharu ke arah lembah yang indah dalam tahun 1937

The Smoked House Cameron Highlands dalam tahun 1940-an

Profil Tanah Tinggi Genting/ Genting Highlands

Genting Highlands, juga dikenali sebagai Tanah Tinggi Genting, merupakan sebuah peranginan bukit di puncak Gunung Ulu Kali dengan ketinggian 1,800 meter. Sebahagian besar kawasan tersebut terletak di negeri Pahang dan satu lagi bahagian kecil terletak di negeri Selangor. Ia ditubuhkan oleh mendiang peniaga Malaysia etnik Cina Lim Goh Tong yang mendapatkan ilham daripada udara segar di Cameron Highlands semasa cuti perniagaannya ke sana pada tahun 1963 untuk sebuah projek kuasa hidroelektrik.

Rasional beliau adalah bahawa Cameron Highlands terlalu jauh dari Kuala Lumpur dan oleh itu pembinaan sebuah tapak peranginan gunung yang lebih dekat dengan Kuala Lumpur akan mempunyai potensi perniagaan yang hebat. Selepas menyelidik peta Kuala Lumpur dan kawasan berhampiran, Lim menemui Gunung Ulu Kali di Genting Sempah, 58 km jauh dari Kuala Lumpur sebagai lokasi yang sesuai untuk rancangannya.

Beliau menubuhkan sebuah syarikat swasta yang bernama Genting Highlands Berhad (kini Kumpulan Genting) pada 27 April 1965 bersama ahli politik Allahyarham Mohamed Noah Omar dan berjaya mendapatkan kebenaran untuk pengasingan tanah sebanyak 12,000 ekar (4,900 he) dan 2,800 ekar (1,100 he) masing-masing dari kerajaan negeri Pahang dan Selangor antara tahun 1965 dan 1970.

Pada 18 Ogos 1965, sebuah pasukan teknikal dan pembinaan mula membina jalan akses dari Genting Sempah ke puncak Gunung Ulu Kali dan pada 31 Mac 1969, Almarhum Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri Pertama Malaysia meletakkan batu asas untuk hotel pelopor syarikat tersebut, menandakan kesiapan jalan akses ke Genting Highlands Resort. Tempat tarikan pelancong utama kawasan tersebut ialah tempat peranginan bukit Resorts World Genting. Di sana terletaknya tapak dan taman tema dan aktiviti-aktiviti perjudian adalah dibenarkan oleh pihak pengurusan. Tapak peranginan tersebut juga diberikan lesen kasino pada tahun yang sama oleh kerajaan Malaysia untuk membangunkan industri perjudiannya.

Tanah tinggi Genting, sebuah resort kasino, hanya sejam pemanduan dari Kuala Lumpur. Genting menawarkan banyak bilik hotel berstandard tinggi dan lengkap dengan 10 ekar taman hiburan. Di sana terdapat bot untuk disewa dan kereta api kecil untuk ditunggangi. Sebuah kedai teh di tepi tasik,  kolam renang yang dipanaskan, sauna, teater dan beberapa kemudahan lain. Pada waktu malamnya pula, terdapat pertunjukan lantai, tempat untuk makan yang elegan, dan lantai tarian.

Kedudukan Genting Highlands dan resort percutian di sekitarnya




Rumah Rehat /Resort Percutian di Genting Highlands

1940 In Pahang the cultivation of tea is confined to the hills and with the exception of a small estate at Genting Sempak (Bentong) at an elevation of about 3,000 feet, it is all grown in the district of Cameron Highlands.

1940 Di Pahang penanaman teh hanya di kawasan bukit dan kecuali ladang kecil di Genting Sempak (Bentong) pada ketinggian kira-kira 3,000 kaki, semuanya ditanam di daerah Cameron Highlands.

1966     A $20 million plan to develop Genting Sempah on the Selangor-Pahang border into a hill resort is now underway. The plan calls for the building of 10,000 holiday bungalows on the 20.000-acre site

1966 Rancangan $20 juta untuk membangunkan Genting Sempah di sempadan Selangor-Pahang menjadi pusat peranginan bukit kini sedang dijalankan. Pelan itu memerlukan pembinaan 10,000 banglo percutian di tapak seluas 20,000 ekar.

1967 AERIAL tramways and helicopter landing stations to expedite tourists and travel to the Genting Highlands, will be a feature of a new West Malaysian hill resort at Genting Sempah.

1967 trem UDARA dan stesen pendaratan helikopter untuk mempercepatkan pelancong dan perjalanan ke Tanah Tinggi Genting, akan menjadi ciri resort bukit Malaysia Barat yang baharu di Genting Sempah.

1968 Malaysia's newest multi-million dollar holiday resort project. in the Genting Highlands. 33 miles from here, was launched today by the Prime Minister, Tunku Abdul Rahman. The Tunku also laid the foundation stone of the multi-storey $8 million hotel to be built.

1968 Projek resort percutian berjuta-juta dolar terbaru Malaysia. di Genting Highlands. 33 batu dari sini, dilancarkan hari ini oleh Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman. Tunku juga meletakkan batu asas hotel bertingkat $8 juta yang akan dibina.

1971 Genting Highlands, soon to be Malaysia's largest tourist resort, will be opened to the public from Saturday. At the same time, the Genting Highlands Hotel and Malaysia's first Casino will start business.

1971 Genting Highlands, tidak lama lagi menjadi pusat peranginan pelancong terbesar di Malaysia, akan dibuka kepada orang ramai mulai hari Sabtu. Pada masa yang sama, Hotel Genting Highlands dan Kasino pertama Malaysia akan memulakan perniagaan.

1972 FOUR thousand people will gather this morning 5,610 ft above sea level for the official opening ceremony at Genting Highlands Hotel. This is the nucleus of Malaysia's hill station to beat all hill stations firmly claimed by the principals

1972 EMPAT ribu orang akan berkumpul pagi ini 5,610 kaki dari aras laut untuk upacara pembukaan rasmi di Hotel Genting Highlands. Inilah  stesen nukleus bukit Malaysia untuk mengalahkan semua stesen bukit yang didakwa tegas oleh pelabur

Tahun 1970 Kerancakan pembinaan hotel dan resort percutian di Genting Highlands

 

Kawasan tasik dalam tahun 1970-an dan 1980-an mewarnai landskap Hotel di Genting Highlands

Bangunan hotel asal dengan persekitaran yang baharu. Kawasan tasik asal kini dibina sebagai kawasan permainan outdoor


Kereta Kabel merupakan tarikan pelancong ke Genting Highlands


Kasino perjudian di Genting Highlands. Umat Islam Malaysia dilarang memasukinya




KRONOLOGI PERISTIWA PENTING LAIN BERKAITAN RUMAH REHAT, BANGLO HENTI DI PAHANG

AKHIR 1890-an

1898 A new station is to be built immediately at Rompin, as it is expected that timber cutting will re-commence there in March. There is now available at Kuala Rompin a fair-sized bungalow, just erected by Government at a cost of some $800. The Temerloh Police Station has been so badly damaged by the flood that it will have to be re-built on a site further inland. The barracks there has also suffered severe damage.

1898 Sebuah stesen baru akan dibina segera di Rompin, kerana dijangkakan pemotongan kayu akan dimulakan semula di sana pada bulan Mac. Kini terdapat di Kuala Rompin sebuah banglo bersaiz saksama, yang baru didirikan oleh Kerajaan dengan kos kira-kira $800. Balai Polis Temerloh telah rosak teruk akibat banjir sehingga terpaksa dibina semula di tapak yang lebih jauh ke pedalaman. Berek di situ juga mengalami kerosakan teruk.

1904 Several new buildings are being put up this year in Pahang. Messrs. Bishop, Mason, Sumner, and Lucy are all getting new bungalows; the Rest Houses in Lipis and Raub are having extra wings added on for the accommodation of Heads of Federal Departments while visiting those places; the Police barracks in Lipis are being extended. A new station is to be built at Kuala Madang on the Jelai; the Lipis hospital is to have brick drains; the treasurers house is to be removed and rebuilt. New Post and Telegraph Offices will be built at Raub and Bentong; bungalow are provided for the Inspector Of Mines and for the District Surveyor ,both at Raub; a halting bungalow being erected at Bentong and will best convenience to travelers.

1904 Beberapa bangunan baru sedang dibina pada tahun ini di Pahang. Tetuan Bishop, Mason, Sumner, dan Lucy semuanya mendapat banglo baharu; Rumah Rehat di Lipis dan Raub menambah sayap tambahan untuk penempatan Ketua Jabatan Persekutuan semasa melawat tempat-tempat tersebut; berek Polis di Lipis sedang dilanjutkan. Sebuah stesen baru akan dibina di Kuala Madang di Jelai; hospital Lipis perlu mempunyai longkang bata; rumah bendahari akan dibuang dan dibina semula. Pejabat Pos dan Telegraf Baharu akan dibina di Raub dan Bentong; banglo disediakan untuk Inspektor Galian dan untuk Juruukur Daerah, kedua-duanya di Raub; sebuah banglo berhenti didirikan di Bentong dan akan memberikan kemudahan terbaik kepada pelancong.

1905 The old court bouse at Tras, Pahang, is being converted into a government Halting Bungalow.

1905 Mahkamah lama di Tras, Pahang, sedang ditukar menjadi Banglo Berhenti kerajaan.

1906 With the gradual opening up of the country by means of roads, halting bungalows and rest houses in Pahang are increasing in number, and travelers will now find no difficulty in obtaining suitable accommodation in the chief towns. There are rest houses at the Gap, at Raub, Bentong, Lipis, Pekan, Kuala Pahang, and Kuantan. In more remote localities, there are halting bungalows at Rompin, Bebar, Sungei Lembing, and Blat. A new rest-house to replace the existing one will be put up at Kuantan this year, and it will be a fine building; the rest-houses at Lipis, Raub, and Pekan have Federal wings attached to them, and Heads of Federal Departments, traveling on duty, have a prior claim to these. The charge for a room varies from $1 to $1.50 a day, and this includes attendance. lighting, and bedding. The Raub Sanitary Board has recently reduced its rest-houses charges for food from $2.50 to $2 a day, and the other rest-houses will doubtless also make a similar reduction.

1906 Dengan pembukaan secara beransur-ansur negara melalui jalan raya, banglo dan rumah rehat yang terhenti di Pahang semakin bertambah bilangannya, dan pengembara kini tidak akan menghadapi kesukaran untuk mendapatkan penginapan yang sesuai di bandar-bandar utama. There are rest houses at the Gap, at Raub, Bentong, Lipis, Pekan, Kuala Pahang, and Kuantan. Di kawasan yang lebih terpencil, terdapat banglo berhenti di Rompin, Bebar, Sungei Lembing dan Blat. Sebuah rumah rehat baharu untuk menggantikan yang sedia ada akan dibina di Kuantan tahun ini, dan ia akan menjadi bangunan yang bagus; rumah rehat di Lipis, Raub, dan Pekan mempunyai sayap Persekutuan yang melekat padanya, dan Ketua Jabatan Persekutuan, yang bertugas, mempunyai tuntutan terlebih dahulu terhadapnya. Caj untuk bilik berbeza dari $1 hingga $1.50 sehari, dan ini termasuk kehadiran. pencahayaan, dan peralatan tempat tidur. Lembaga Kebersihan Raub baru-baru ini telah mengurangkan caj rumah rehat untuk makanan daripada $2.50 kepada $2 sehari, dan rumah rehat yang lain pasti akan turut membuat pengurangan yang sama.

DEKAD 1910-an

1913 The chief drawback to Pahang is that there are no hotels, but only rest houses and halting bungalows. Some of these are good, and some are bad. Government built and controlled by Government, they have generally a Chinaman in charge, and some of them are bad beyond words. At the halting bungalows you mostly have to take your own food, and very often your bedding, so that those who love their comforts will be well advised if they wait a little while before taking this eastward trip.

1913 Kelemahan utama Pahang ialah tiada hotel, tetapi hanya rumah rehat dan banglo yang berhenti. Sebahagian daripada ini adalah baik, dan ada yang buruk. Kerajaan yang dibina dan dikawal oleh Kerajaan, mereka pada umumnya mempunyai seorang warga China yang bertanggungjawab, dan sesetengah daripada mereka tidak dapat diungkapkan. Di banglo yang berhenti, kebanyakannya anda perlu mengambil makanan anda sendiri, dan selalunya katil anda, supaya mereka yang sukakan keselesaan mereka akan dinasihatkan jika mereka menunggu sebentar sebelum melakukan perjalanan ke arah timur ini.

1917 Fundings are provided for buildings in Kuala Lipis, including a Residency, and a water supply for the town and for schools in various places. Provision was also made for investigating an irrigation scheme at Dong and for a small sanatoriom near Kuantan

1917 Pembiayaan disediakan untuk bangunan di Kuala Lipis, termasuk Residensi, dan bekalan air untuk bandar dan untuk sekolah di pelbagai tempat. Peruntukan juga dibuat untuk menyiasat skim pengairan di Dong dan untuk sanatoriom kecil berhampiran Kuantan

1917 Owing to ill health, H.H. the Sultan of Pahang is spending his time at the Rest House at Kuala Pahang.

1917 Oleh kerana tidak sihat, H.H. Sultan Pahang menghabiskan masanya di Rumah Rehat  di Kuala Pahang.

DEKAD 1920-an

1926 It was while he was on this job in 1926 that the great flood of that year deluged Malaya. It is well known that the East Coast is subject to annual flooding when the North-East Monsoon blows across the China Sea from October till March. But the great flood of 1926 was the worst ever and my family had to evacuate our bungalow, splashing through the floodwaters. My sister and I were carried on the shoulders of Tamil workers who waded through chest-high floodwaters to higher ground. There was water, water everywhere! To this day the rest-house in Kuala LipIs has the high watermark of the flood drawn near the ceiling, Pahang was the worst hit of the Malay states so we suffered most as we were living in Kuantan then.

1926 Semasa beliau menjalankan tugas ini pada tahun 1926, banjir besar pada tahun itu telah melanda Tanah Melayu. Umum mengetahui bahawa Pantai Timur mengalami banjir tahunan apabila Monsun Timur Laut bertiup merentasi Laut China dari Oktober hingga Mac. Tetapi banjir besar pada tahun 1926 adalah yang paling teruk pernah berlaku dan keluarga saya terpaksa mengosongkan banglo kami, memercik melalui air banjir. Saya dan kakak saya dipikul di atas bahu pekerja Tamil yang mengharungi air banjir setinggi dada ke tempat yang lebih tinggi. Terdapat air, air di mana-mana! Sehingga hari ini rumah rehat di Kuala LipIs mempunyai tanda air banjir yang tinggi dilukis berhampiran siling, Pahang adalah yang paling teruk terjejas di negeri-negeri Melayu jadi kami paling menderita kerana kami tinggal di Kuantan ketika itu.

1926 At the close of the year 1926 there were floods, unprecedented in the annals of Pahang. In Lipis during the Christmas the waters of the Lipis, Jelai and Tembeling rivers began to rise and every one thought that it was the rise usual in the month of December. But it was destined to be otherwise. On the 27th all communications with the outside world by to the quarters on the hills, the gaol was evacuated and the prisoners were removed elsewhere; several houses cracked and collapsed, trees were uprooted and washed away: dead bodies of animals, poultry. pigs and snakes were seen floating in the surging waters. The water rose about 70 feet from the river bed and the town was all a sea of water. It was a terrible scene.

1926 Pada penghujung tahun 1926 berlaku banjir, yang tidak pernah berlaku dalam sejarah Pahang. Di Lipis semasa Krismas air sungai Lipis, Jelai dan Tembeling mula naik dan setiap orang menyangka bahawa ia adalah kenaikan biasa pada bulan Disember. Tetapi ia telah ditakdirkan untuk menjadi sebaliknya. Pada 27hb semua komunikasi dengan dunia luar dengan ke kuarters di atas bukit, penjara telah dipindahkan dan banduan telah dipindahkan ke tempat lain; beberapa rumah retak dan roboh, pokok-pokok dicabut dan dihanyutkan: bangkai haiwan, ayam itik. babi dan ular kelihatan terapung di air yang bergelombang. Air naik kira-kira 70 kaki dari dasar sungai dan bandar itu semuanya lautan air. Ia adalah satu adegan yang mengerikan.

1927 A correspondent writes says Monday's Malay Mail enquiring whether all the Pahang roads, including that to Kuantan, are open to travel and if the usual accommodation for travelers is available at the Kuala Lipis, Mentakab, and Jerantut  rest-houses. We learn from the Public Works Department that all of the Pahang roads are not open. Water still covers the Kuantan road in the Lepar river area, and the traveller must arrange for a car to be sent from Kuantan to meet him on the other side. The rest-houses at Kuala Lipis and Mentakab are open, but it would |be wise to write to the District Officers  beforehand to make certain of accommodation. Jerantut has a halting bungalow but it is doubtful if meals can be provided  there. The most comfortable way of reaching Kuantan at present is certainly by sea from Singapore,

1927    Seorang wartawan menulis mengatakan Monday's Malay Mail bertanyakan sama ada semua jalan Pahang, termasuk ke Kuantan, dibuka untuk perjalanan dan jika penginapan biasa untuk pengembara tersedia di rumah rehat Kuala Lipis, Mentakab, dan Jerantut. Kami mendapat tahu daripada Jabatan Kerja Raya bahawa semua jalan Pahang tidak dibuka. Air masih menutupi jalan Kuantan di kawasan sungai Lepar, dan pengembara mesti menguruskan kereta dihantar dari Kuantan untuk menemuinya di seberang. Rumah rehat di Kuala Lipis dan Mentakab dibuka, tetapi adalah bijak untuk menulis surat kepada Pegawai Daerah terlebih dahulu untuk memastikan tempat tinggal. Jerantut mempunyai banglo terhenti tetapi ragu-ragu jika makanan boleh disediakan di sana. Cara paling selesa untuk sampai ke Kuantan pada masa ini pastinya melalui laut dari Singapura,

1927 REST HOUSE ON HALTING BUNGALOW FOR THE USE OF GOVERNMENT OFFICERS AT SUNGAI LEMBING.

Description: INFORMATION RELATED TO THE PROPOSAL FROM THE WARDEN OF MINES PAHANG TO THE SECRETARY TO THE RESIDENTS OF PAHANG REGARDING DISTRICT OFFICERS, KUANTAN ASKED TO MAKE A PRELIMINARY ESTIMATES FOR SUITABLE RESIDENCES FOR OFFICERS VISITING SUNGEI LEMBING BECAUSE IN BUNGALOWS BY PREVIOUSLY.

1927 RUMAH REHAT DI BANGLO BERHENTI UNTUK KEGUNAAN PEGAWAI KERAJAAN DI SUNGAI LEMBING.

Deskripsi: MAKLUMAT BERKAITAN CADANGAN DARI WARDEN GALIAN PAHANG KEPADA SETIAUSAHA KEPADA RESIDEN PAHANG MENGENAI PEGAWAI DAERAH, KUANTAN DIMINTA UNTUK MEMBUAT PERKIRAAN AWAL UNTUK KEDIAMAN SESUAI UNTUK PEGAWAI MELAWAT SUNGEI LEMBING KERANA DI BANGLO OLEH DIDULAH.

1928 Towards the end of 1928, when the site for one halting bungalow for engineer in the village at Tanah Rata was being cleared, a contract was let to provision of available timber. The logs were identified by the ranger in charge with the help of local Sakai; and the pieces of timber cut from them were stamped with initial letter for  their identity.  Altogether tons of timber were cut of different kinds, was used at once for the Agricultural Department and the rest  was cover in a seasoning shed. In September, 1929, after nine months’ seasoning, much of the stacked wood was used to build the Tanah Luding Experimental Station.

1928 Menjelang akhir tahun 1928, apabila tapak untuk satu banglo berhenti untuk jurutera di kampung di Tanah Rata sedang dibersihkan, kontrak telah disewakan untuk menyediakan kayu yang ada. Balak itu dikenal pasti oleh renjer yang bertanggungjawab dengan bantuan Sakai tempatan; dan kepingan kayu yang dipotong daripadanya dicop dengan huruf awal untuk identiti mereka. Secara keseluruhannya bertan-tan kayu telah ditebang dari pelbagai jenis, digunakan sekali gus untuk Jabatan Pertanian dan selebihnya ditutup di dalam bangsal perasa. Pada September, 1929, selepas sembilan bulan perasa, kebanyakan kayu yang disusun telah digunakan untuk membina Stesen Eksperimen Tanah Luding.

1928     Dong was a small village, about & miles away from my headquarters on the main road to Kuala Lipis, the capital. The village consisted of a P.W.D. halting bungalow, and coolie lines, about half a dozen “kedais,” a Mosque, Penghulu’s house and “Balai” (Court), and the Dong river, a beautifully clear stream, which fairly teemed with fish.

1928     Dong adalah sebuah kampung kecil, kira-kira & batu jauhnya dari ibu pejabat saya di jalan utama ke Kuala Lipis, ibu negara. Kampung itu terdiri daripada seorang P.W.D. banglo berhenti, dan barisan kuli, kira-kira setengah dozen "kedais," sebuah Masjid, rumah Penghulu dan "Balai" (Mahkamah), dan sungai Dong, sungai yang jernih indah, yang cukup dipenuhi ikan.

1929 Round the corner at the end of the road, past the unremarkable former offices of the sultan, is a crossroads. An archway built to resemble elephants’ tusks marks your way ahead to the royal quarter of the town, past the fresh, white Istana Putih on the corner. Opposite, the Chief’s Resthouse of 1929 seems rather bere, its wooden terraces gradually decaying; just south of here is the sky-blue Istana Mangga Tunggal, and the Istana Permai (closed to the public), a tiny blue-roofed subsidiary palace that is home to the Regent of Pahang. Here you'll also sce the rectangular facade of the Istana Abu Bakar, the palace currently occupied by the royal family, its garish opulence untypical of the buildings in Pekan; the expansive grounds are now a royal golf course and polo ground.

1929 Di selekoh di hujung jalan, melepasi bekas pejabat sultan yang tidak biasa, adalah persimpangan jalan. Sebuah gerbang yang dibina menyerupai gading gajah menandakan jalan anda ke hadapan ke suku diraja bandar, melepasi Istana Putih putih segar di sudut. Sebaliknya, Rumah Rehat Ketua pada tahun 1929 kelihatan agak berantakan, teres kayunya beransur-ansur reput; di selatan sini ialah Istana Mangga Tunggal yang membiru langit, dan Istana Permai (ditutup kepada orang ramai), sebuah istana anak kecil beratap biru yang menjadi rumah kepada Pemangku Raja Pahang. Di sini anda juga akan melihat fasad segi empat tepat Istana Abu Bakar, istana yang kini diduduki oleh kerabat diraja, kemewahannya yang tidak biasa daripada bangunan di Pekan; perkarangan yang luas kini menjadi padang golf diraja dan padang polo.

DEKAD 1930-an

1931 The Tanah Rata and Lubok Tamang halting bungalows are intended only for the temporary accommodation of those visiting the Highlands on business. Applications for accommodation should be made to the Executive Engineer, Cameron's Highlands. It is not feasible to deal conveniently with casual visitors and sightseers at this stage of construction of the Highlands proper, and visits from them are therefore not encouraged. Progress for the year was considered to be satisfactory.

1931 Banglo Tanah Rata dan Lubok Tamang berhenti hanya bertujuan untuk penginapan sementara mereka yang melawat Tanah Tinggi atas urusan perniagaan. Permohonan untuk penginapan hendaklah dibuat kepada Jurutera Eksekutif, Cameron Highlands. Adalah tidak mungkin untuk berurusan dengan mudah dengan pelawat biasa dan pelancong pada peringkat pembinaan Tanah Tinggi ini, dan lawatan daripada mereka tidak digalakkan. Kemajuan bagi tahun tersebut dianggap sebagai memuaskan.

1933 The Pahang government closed the Lubok Tamang stop bungalow. Cameron Highlands, because it is very rarely used. Ringlet residents hope to secure the building as a clubhouse

1933  Kerajaan Pahang menutup banglo berhenti Lubok Tamang, di Cameron Highlands kerana ia sangat jarang digunakan. Penduduk Ringlet berharap untuk mendapatkan bangunan itu sebagai rumah kelab

1933  Mr. J. B. Neilson, M.A. (Oxon), Inspector of Schools, Pahang, who is proceeding to Penang as Inspector of Schools there, was entertained to a farewell dinner at the Raub Rest house by the teachers of the English Schools In  Pahang.

1933 Encik J. B. Neilson, M.A. (Oxon), Nazir Sekolah, Pahang, yang sedang meneruskan ke Pulau Pinang sebagai Nazir Sekolah di sana, telah dihiburkan dengan jamuan perpisahan di Rumah Rehat Raub oleh guru-guru Sekolah Inggeris Di  Pahang.

1934  HIS HIGHNESS THE SULTAN OF PAHANG recently paid his first official visit to Raub. He attended a tiffin at the Rest house, at which addresses of welcome from the various communities were read. ARCH erected In front of the Mosque by the Malay community

DYMM SULTAN PAHANG baru-baru ini mengadakan lawatan rasmi pertama baginda ke Raub. Dia menghadiri jamuan makan tengah hari di Rumah Rehat, di mana ucapan alu-aluan daripada pelbagai komuniti dibacakan. Gerbang didirikan Di hadapan Masjid oleh masyarakat Melayu

1934 On the 16th His Highness left Karak on his Journey back to Temerloh after  inspection of Lipis, Raub Districts. On our way to Mentakab he visited the Semantan Mukim. Next morning, accompanied by district Officer and AD.C., He visited the English School, Hospital and  police  in Mentakab, and had tiffin at the Rest House.

1934 Pada 16hb Yang Teramat Mulia meninggalkan Karak dalam Perjalanannya pulang ke Temerloh setelah meninjau Lipis, Daerah Raub. Dalam perjalanan ke Mentakab beliau melawat Mukim Semantan. Keesokan paginya, ditemani oleh Pegawai daerah dan AD.C., Beliau melawat Sekolah Inggeris, Hospital dan polis di Mentakab, dan makan malam di Rumah Rehat.

1934 FREE USE OF THE REST HOUSE AT BESERAH AS A SANATORIUM BY THE MEMBERS OF THE SUBORDINATE SERVICE OF THE GOVERNMENT.

INFORMATION RELATING TO THE MEDICAL ASSISTANT, K.ARASARATNAM WHO WORKS AT THE PEKAN DISTRICT HOSPITAL WHO APPLIES FOR THE RM3 PAID TO THE GOVERNMENT TO BE TURNED INTO A REST HOME PAYMENT FEE.

1934 PENGGUNAAN PERCUMA RUMAH REHAT DI BESERAH SEBAGAI SANATORIUM OLEH ANGGOTA PERKHIDMATAN RENDAH KERAJAAN.

MAKLUMAT BERKAITAN PEMBANTU PERUBATAN, K.ARASARATNAM YANG BERTUGAS DI HOSPITAL DAERAH PEKAN YANG MEMOHON SUPAYA RM3 YANG DIBAYAR KEPADA KERAJAAN DIJADIKAN YURAN BAYARAN RUMAH REHAT BESERAH.

1934 DISTURBED BY BIG HERD

Kuala, Lipis, Saturday. A well-known mining engineer from Perak, prospecting for gold at Sungei Yu  syndicate, accompanied by his wife arrived at Kuala Lipis by train from their camp at Sungei Yu on the evening of the 21st, for a short spell at the Rest house, after having been disturbed for three night's running by a large herd of elephants that has its feeding ground in the vicinity of Sungei Yu. This same herd, supposed to consist of {about 30 head according to mining coolies in the vicinity), visited Sungei Yu Railway Station, the third Station on the Kuala Lipis-Gua Musang Section and about 34 miles from Kuala Lipis, and did considerable damage to the Station building by breaking down doors, pulling out windows, tearing up the station name boards and weather boards etc. in their playful frolic during the early hours of one morning a couple of months back.

1934 DIGANGGU OLEH KUMPULAN BESAR

Kuala, Lipis, Sabtu. Seorang jurutera perlombongan terkenal dari Perak, mencari emas di sindiket Sungei Yu, ditemani isterinya tiba di Kuala Lipis menaiki kereta api dari kem mereka di Sungei Yu pada petang 21hb, untuk seketika di Rumah Rehat, selepas telah diganggu selama tiga malam larian oleh sekumpulan besar gajah yang mempunyai tempat makan di sekitar Sungei Yu. Kumpulan yang sama ini, sepatutnya terdiri daripada {kira-kira 30 ekor mengikut kuli perlombongan di sekitar), melawat Stesen Kereta Api Sungei Yu, Stesen ketiga di Seksyen Kuala Lipis-Gua Musang dan kira-kira 34 batu dari Kuala Lipis, dan melakukan kerosakan yang besar ke bangunan Stesen dengan memecahkan pintu, mencabut tingkap, mengoyakkan papan nama stesen dan papan cuaca dsb. dalam permainan mereka pada awal pagi beberapa bulan yang lalu.

1935     We eventually arrived at our destination Kuala Bilut having completed the last part of our journey on foot, through a wood-cutter's path, which Drahman knew, and put up at the Forest Deparment halting bungalow for the night. We decided to take a day off the next day as we felt we needed a res’, and apart from that, wished and gain some information as to the where-abouts of the Seladang from Sakai Itam, and the neighbouring Sakai.

1935 Kami akhirnya tiba di destinasi Kuala Bilut setelah menyelesaikan bahagian terakhir perjalanan kami dengan berjalan kaki, melalui laluan pemotong kayu, yang Drahman tahu, dan meletakkan di banglo berhenti Jabatan Hutan untuk bermalam. Kami memutuskan untuk mengambil cuti sehari pada keesokan harinya kerana kami merasakan kami memerlukan rehat, dan selain itu, berharap dan mendapatkan sedikit maklumat tentang di mana Seladang dari Sakai Itam, dan Sakai yang berdekatan.

1936 Ulu Tembeling The house has a concrete tree bark walls, two rooms and a kitchen and is made of round timber with attap roof and verandah all round.

1936 Ulu Tembeling Rumah itu mempunyai dinding kulit kayu konkrit, dua bilik dan dapur dan diperbuat daripada kayu bulat dengan bumbung attap dan beranda yang bulat.

1936 LITTLE further one reaches Kuala Terla, situated on the Telom River and one of the prettiest spots on the whole road. Here it was that Sir Cecil and Lady Clementi camped for a week in earlier days before the road to the Telom was constructed, and where the old can still be used. A feature here, is that young trout may be seen in the river. They were placed there from the hatcheries a few months ago and appear to be doing well. On the left hand side of the road at Kuala Terla a 50-acre estate, and a well built homestead belonging to a planter from the Ipoh district, may be seen, but as the owner was not about, I could not investigate it.

1936 SEDIKIT lagi sampai ke Kuala Terla, terletak di Sungai Telom dan salah satu tempat tercantik di seluruh jalan. Di sinilah Sir Cecil dan Lady Clementi berkhemah selama seminggu pada hari-hari awal sebelum jalan ke Telom dibina, dan di mana jalan lama masih boleh digunakan. Satu ciri di sini, ialah ikan trout muda boleh dilihat di sungai. Mereka ditempatkan di sana dari penetasan beberapa bulan lalu dan nampaknya berfungsi dengan baik. Di sebelah kiri jalan di Kuala Terla sebuah ladang seluas 50 ekar, dan sebuah rumah yang dibina dengan baik milik seorang pekebun dari daerah Ipoh, boleh dilihat, tetapi kerana pemiliknya tidak tahu, saya tidak dapat menyiasatnya.

1937 ARRANGEMENT FOR THE CATERING AND MAINTENANCE OF THE REST HOUSE, MENTAKAB. 

1937 URUSAN KATERING DAN PENYELENGGARAAN RUMAH REHAT, MENTAKAB.

DEKAD 1940-an

1940 INFORMATION REGARDING THE APPOINTMENT OF GOVERNMENT OFFICIALS OF FEDERATED MALAY STATES TO USE THE REST HOUSE IN KUANTAN FREE OF CHARGE WHEN PERFORMING DUTIES IN KUANTAN IN 1940

1940 MAKLUMAT BERKAITAN PENETAPAN PEGAWAI KERAJAAN NEGERI-NEGERI MELAYU BERSEKUTU BOLEH MENGGUNAKAN RUMAH REHAT DI KUANTAN SECARA PERCUMA KETIKA MENJALANKAN TUGAS DI KUANTAN PADA TAHUN 1940

1941 INFORMATION CONCERNING THE INFORMATION FROM THE DEPUTY COMMISSIONER OF POLICE THAT THE RAUB REST - HOUSE HAS BEEN PLACED FOR THE USE OF MILITARY OFFICERS DURING CONSTITUTION IN THE SAID STATES AND HAS BEEN ADVERTISED IN THE MALAY NEWSPAPER MAIL.

1941 MAKLUMAT BERKENAAN MAKLUMAN DARIPADA TIMBALAN PESURUHJAYA POLIS BAHAWA RAUB REST - HOUSE TELAH DITEMPAT UNTUK KEGUNAAN PEGAWAI TENTERA SEMASA KERAHAN TENAGA DILAKUKAN DI NEGERI TERSEBUT DAN TELAH DIIKLANKAN DI DALAM SURAT KHABAR MALAY MAIL.

1941 INFORMATION RELATING TO AN ADDITIONAL APPLICATION OF $30/= FOR TELEPHONE LINE EXTENSION WORK FOR THE " FEDERAL WING" AT THE KUANTAN REST HOME AT THE INSTRUCTION OF THE BRITISH RESIDENT.

1941 MAKLUMAT BERKAITAN PERMOHONAN TAMBAHAN SEBANYAK $30/= UNTUK KERJA SAMBUNGAN TALIAN TELEFON UNTUK " FEDERAL WING" DI RUMAH REHAT KUANTAN ATAS ARAHAN RESIDEN BRITISH.

1941 INFORMATION RELATING TO THE RENOVATION OF THE DISTRICT OFFICER'S QUARTERS TO BECOME A REST HOME AND THE PURCHASE OF FURNITURE AND EQUIPMENT TO BE USED IN THE SAID HOUSE

1941 MAKLUMAT BERKAITAN URUSAN PENGUBAHSUAIAN KUARTERS PEGAWAI DAERAH UNTUK DIJADIKAN RUMAH REHAT DAN URUSAN PEMBELIAN PEMBELIAN PERABOT SERTA KELENGKAPAN UNTUK DIGUNAKAN DI RUMAH TERSEBUT

1945 Bukit Fraser in Pahang, after MPAJA guerrillas had killed three Sikh policemen, they declared a communist government. That evening, after occupying the town, a public meeting was held at the Rest House.

1945 Bukit Fraser di Pahang, selepas gerila MPAJA telah membunuh tiga anggota polis Sikh, mereka mengisytiharkan kerajaan komunis. Petang itu, selepas menduduki bandar itu, satu mesyuarat awam telah diadakan di Rumah Rehat.

1948 Raub Valley has many beautiful green hills around it, and Rumah Rehat is located most elegantly and impressively ... we sat for a long and comfortable chat and learned a lot about the local situation in Pahang

1948 Lembah Raub mempunyai banyak bukit hijau yang indah di sekelilingnya, dan Rumah Rehat terletak paling elegan dan mengagumkan ... kami duduk berbual panjang dan selesa dan belajar banyak tentang keadaan tempatan di Pahang

1948 The Pahang Union of Teachers will hold their annual general meeting at Raub on Tuesday, April 20. A dinner will be held at the Rest house on the same evening.

1948 Kesatuan Guru-guru Pahang akan mengadakan mesyuarat agung tahunan mereka di Raub pada hari Selasa, 20 April. Satu jamuan makan malam akan diadakan di Rumah Rehat pada petang yang sama.

DEKAD 1950-an

1950 A fully equipped rest house is available for use at Lubok Pasu near Maran. Meals can be obtained by arrangement with the caretaker. As part ot the rest house is temporarily occupied by the police, only one double bedroom is available or use at present, says an official Press release. A rest room is available at Nenasi and also at Rompin. Only one double bedroom is available at each town. ‘They are fully equipped except that there are no facilities for meals to be obtained on the premises. The rest rooms are attached to the Police Stations.

1950 Rumah rehat yang serba lengkap boleh digunakan di Lubok Pasu berhampiran Maran. Makanan boleh diperolehi dengan perkiraan dengan penjaga. Memandangkan sebahagian daripada rumah rehat itu diduduki sementara oleh polis, hanya satu bilik tidur double yang tersedia atau digunakan pada masa ini, kata siaran akhbar rasmi. Bilik rehat disediakan di Nenasi dan juga di Rompin. Hanya satu bilik tidur double disediakan di setiap bandar. ‘Mereka serba lengkap kecuali tiada kemudahan untuk mendapatkan makanan di premis itu. Bilik rehat bersambung dengan Balai Polis.

1951 Transfer of Mr. T. G. C. Webster, Asst. Controller of Supplies. West Pahang, members of the Food and Price Control staff entertained Mr. and Mrs. Webster to a farewell dinner party at the Raub Rest house.

1952 Pemindahan En. T. G. C. Webster, Asst. Pengawal Bekalan. Pahang Barat, kakitangan Kawalan Makanan dan Harga telah menjamu Tuan dan Puan Webster ke jamuan makan malam perpisahan di Rumah Rehat Raub.

1951  THE Young Tengku Mahkota of Pahang. who returned recently from U.K. where he studied Administration for a year, paid his first official visit here on August 10 and was entertained to a tea party by the Raub residents at the Rest house.

1951 Tengku Mahkota  Pahang. yang baru pulang dari U.K. di mana beliau belajar Pentadbiran selama setahun, mengadakan lawatan rasmi pertamanya ke sini pada 10 Ogos dan dihiburkan dengan jamuan minum petang oleh penduduk Raub di Rumah Rehat.

1951 TAKING OVER OF THE MENTAKAB REST HOUSE AS HEADQUARTERS OF THE MENTAKAB POLICE CIRCLE

1951 PENGAMBILAN RUMAH REHAT MENTAKAB SEBAGAI IBU PEJABAT POLIS MENTAKAB.

1953 Mr. J. H. Harvey-Kelley, resettlement officer, Raub, who has resigned from the Malayan Civil Service was given a farewell dinner at the Raub Rest house. Mr. Harvey-Kelley was also in charge of the Raub Home Guards and secretary of the Pahang Football Association.

1953 En. J. H. Harvey-Kelley, pegawai penempatan semula, Raub, yang telah meletak jawatan dalam Perkhidmatan Awam Malaya telah diberi jamuan perpisahan di Rumah Rehat Raub. Encik Harvey-Kelley juga bertanggungjawab ke atas Pengawal Rumah Raub dan setiausaha Persatuan Bola Sepak Pahang.

1953 WORK is nearing completion on the new  rest-house for Temerloh, The Government Rest House at Mentakab was taken over by the Police last year.

1953 KERJA hampir siap di rumah rehat baru Temerloh, Rumah Rehat Kerajaan Mentakab telah diambil alih oleh Polis tahun lepas.

1957 More than 400 people, including the Pahang Mentrl Besar, Inche Abdullah bin Toh Muda Ibrahim, attended a merdeka garden party at the Raub Rest house here today. It was part of the two-day merdeka celebrations in the district which began yesterday.

1957 Lebih 400 orang termasuk Mentrl Besar Pahang, Inche Abdullah bin Toh Muda Ibrahim, telah menghadiri pesta taman merdeka di Rumah Rehat Raub di sini hari ini. Ia merupakan sebahagian daripada sambutan merdeka dua hari di daerah itu yang bermula semalam.

1959 A hall for the current Raub Town Council was started to be built at a cost of $100,000. The hall was built at the same time as Rumah Pesanggerahan (Rest house) in this city which is almost one chain away from Raub Club.

1959 Sebuah dewan untok Majlis Bandaran Raub sekarang teiah mulai dibena dengan biaya sa-benar $100.000. Dewan itu di-dirikan sarentak dengan Rumah Pesanggerahan (Rest house) di-bandar ini yang jaraknya kira satu rantai daripada Raub Club.

DEKAD 1960-an

1960 The government rest house in Pahang was renamed "Government Hotel" by the State Government. The State Government's policy is that rest houses and stopover bungalows should be run on an economic basis, said the State Finance Officer's circular.

1960 Rumah rehat kerajaan di Pahang telah dinamakan semula sebagai "Hotel Kerajaan” oleh Kerajaan Negeri. Dasar Kerajaan Negeri ialah rumah rehat dan banglo henti hendaklah dijalankan atas dasar ekonomi, kata pekeliling Pegawai Kewangan Negeri.

1960 The headmaster of the Mahmud School, Mr M. T. Pillai, was entertained to tea at the Raub Rest house yesterday by the Ceylonese community on his retirement. Mr. Pillay had served in the Education Department 31 years.

1960    Guru besar Sekolah Mahmud, Encik M. T. Pillai, telah dihiburkan untuk minum petang di Rumah Rehat Raub semalam oleh masyarakat Ceylon apabila beliau bersara. Encik Pillay telah berkhidmat di Jabatan Pendidikan selama 31 tahun.

1961 Inche Anjang Saith bin Haji Abbas, District Officer, Raub, who is leaving soon for long leave in Britain, was given a farewell dinner at the Rest house here. Inche Idris bin Mohamed Zabidin, Asst. State Secretary. Pahang, will be actine District Officer.

1961 Inche Anjang Saith bin Haji Abbas, Pegawai Daerah, Raub, yang akan meninggalkan Britain tidak lama lagi untuk cuti panjang, telah diberi jamuan perpisahan di Rumah Rehat di sini. Inche Idris bin Mohamed Zabidin, Asst. Setiausaha Kerajaan Negeri. Pahang, akan menjadi pemangku Pegawai Daerah.

1962 Court staffs of West Pahang attended a tea at the Rest house to wish Mr. J.R. Whimster god-speed prior to his departure on long leave. Mr. Whimster was posted here in April 1954 as Sessions Court president and circuit magistrate for West Pahang.

1962    Kakitangan mahkamah West Pahang menghadiri minum teh di Rumah Rehat untuk mengucapkan selamat sejahtera kepada Encik J.R. Whimster sebelum pemergiannya dalam cuti panjang. En. Whimster telah ditempatkan di sini pada April 1954 sebagai presiden Mahkamah Sesyen dan majistret litar untuk West Pahang.

1962 An insurance agent, V. T. Arasu. 23, of Princes Road, here was sentenced to three months' jail yesterday when he pleaded guilty to cheating a Rest house keeper of $50 on July 4.

1962 Seorang ejen insurans, V. T. Arasu. 23, dari Princes Road, di sini dijatuhi hukuman penjara tiga bulan semalam apabila dia mengaku bersalah menipu seorang penjaga rumah Rehat sebanyak $50 pada 4 Julai.

1963 ‘We drew into Kuantan in the late afternoon. The driver indicated that we were stopping the night, that we should leave at five in the ‘morning and that I was not to be late. I spent the night in the Rest House, one of the government-owned hotels which provide excellent food and accommodation at a price to suit even my pocket. 1 walked round the town and was surprised to see so many Chinese in the place.

1963‘Kami menarik diri ke Kuantan pada lewat petang. Pemandu itu menunjukkan bahawa kami akan berhenti malam, bahawa kami harus bertolak pada pukul lima pagi dan saya tidak akan terlambat. Saya bermalam di Rumah Rehat, salah satu hotel milik kerajaan yang menyediakan makanan dan penginapan yang sangat baik pada harga yang sesuai walaupun dengan poket saya. Saya berjalan mengelilingi bandar dan terkejut melihat begitu ramai orang Cina di tempat itu.

1963 A new Rest house Is being planned for the State capital of Pahang. It will be built near the beach of Telok Chempedak.

1963 Sebuah Rumah Rehat baru sedang dirancang untuk ibu negeri Pahang. Ia akan dibina berhampiran pantai Telok Chempedak.

Dekad 1970-an

1972 Accommodation In double rooms at $12 a day; two other rest houses. one at Jalan Bank and the other at Jalan Telok Sisek, for rooms at $8 a day. The town has about 20 hotels with a total of 255 rooms, and several motels and beach bungalows which can . be booked through the district office a fortnight in advance.

1972 Penginapan Dalam bilik double pada $12 sehari; dua lagi rumah rehat. satu di Jalan Bank dan satu lagi di Jalan Telok Sisek, untuk bilik pada $8 sehari. Pekan ini mempunyai kira-kira 20 hotel dengan jumlah 255 bilik, dan beberapa motel dan banglo pantai yang boleh . ditempah melalui pejabat daerah dua minggu lebih awal.

1972 Fraser's and Cameron Highlands offer a cool, refreshing holiday In the mountains. If you start off early in the morning, it is possible to get to Fraser's Hil within the same day by car. But if you are a late riser, you have to spend a night at Kuala Lumpur.

1972 Bukit Fraser dan Cameron Highlands menawarkan percutian yang sejuk dan menyegarkan Di pergunungan. Jika anda bermula awal pagi, anda boleh sampai ke Fraser's Hil dalam hari yang sama dengan menaiki kereta. Tetapi jika anda bangun lewat, anda perlu bermalam di Kuala Lumpur.

1978 Currently in Kuala Tahan there are four Rest House rooms and six chalets as well as a low-cost hostel to accommodate forty ... from the three States (Kelantan, Trengganu and Pahang) located in the National Park.

1978 Pada masa ini di Kuala Tahan terdapat empat bilik Rumah Rehat dan enam chalet serta sebuah asrama kos rendah untuk menempatkan sehingga empat puluh ... daripada tiga Negeri ( Kelantan , Trengganu dan Pahang ) yang terletak di Taman Negara.

Dekad 1980-an

1981  A modern four-room stone rest house, six chalets and a hostel are opened to visitors to the park headquarters at Kuala Tahan. There are visitor's lodge at Kuala Atok, Kuala Renggan, and Kuala Kenyam and fishing lodges at Lata Berkoh and Kuala Perkai.

1981 Sebuah rumah rehat batu empat bilik moden, enam chalet dan sebuah asrama dibuka kepada pengunjung ibu pejabat taman di Kuala Tahan. Terdapat pondok pelawat di Kuala Atok, Kuala Renggan, dan Kuala Kenyam dan pondok nelayan di Lata Berkoh dan Kuala Perkai.

1982 The Old Residency building has been repaired by the state government to be used as a Government Rest House. While in December 1985, the corner of the Lipis Museum was created to exhibit the historical and cultural materials of the Lipis District. It is the first museum corner established in the State of Pahang.

1982 Bangunan Residensi Lama telah diperbaiki oleh kerajaan negeri untuk dijadikan Rumah Rehat Kerajaan. Manakala pada Disember 1985 sudut Muzium Lipis diwujudkan untuk mempamerkan bahan-bahan sejarah dan kebudayaan Daerah Lipis. Ianya merupakan sudut muzium pertama yang ditubuhkan di Negeri Pahang. 

RUMUSAN

GENTING Highlands menjadi satu-satunya tempat perjudian besar di Asia Tenggara. Dilokasi puncak bukit Semenanjung Malaysia ini beraneka ragam permainan judi disahkan negara ini. Kasino di Genting Highland telah dibuka pada tahun 1971. Zaman-zaman 60an dan 70an di Malaysia masih lagi era separa jahiliyah dengan kurangnya kesedaran Islam di kalangan masyarakat. Uniknya, masyarakat Muslim di Malaysia tidak diperkenankan masuk kawasan ini. Asas bagi mana-mana pusat perjudian,  pusat jual arak, pembekal arak, peminum arak dan sebagainya hukumnya tetap sama di dalam Islam iaitu haram. Tidak ada satu pendapat dan pandangan daripada para ulama yang mengharuskan, melainkan pengikut hawa nafsu (ahlu ahwa’).

Cukup jelas jika dilihat kemudaratan peminum arak seperti hadis diriwayatkan Anas RA: “Baginda SAW melaknat 10 golongan terbabit dengan arak, iaitu orang memerah arak, diminta arak diperah untuknya, meminumnya, membawanya, meminta dibawa arak kepadanya, memberi minum arak kepada orang lain, menjual arak, mendapat hasil daripada arak, membeli arak dan orang yang meminta dibelikan arak untuknya.” (HR Ibnu Majah dan Tarmizi).

Bagi kaki judi pula, duit dan harta akan habis dalam sekelip mata kerana sifat tamak. Malah lebih teruk, harta dan wang ringgit isteri serta anak turut digunakan secara paksa. Ada juga kes, seseorang sanggup membunuh ahli keluarganya semata-mata kerana judi. Inilah sering berlaku dan dilihat di dada akhbar tempatan bagaimana buruknya kesan seseorang terjebak dengan arak serta judi. Mereka langsung tidak dapat berfikir dengan waras, apatah lagi memikirkan perbuatan itu betul atau tidak. Oleh itu, Islam sangat melarang kita untuk membabitkan diri dalam perkara merosakkan iman kita.

Masalahnya yang berlaku sekarang,  lesen ini tidak diberikan kepada orang Islam tetapi orang Islam yang memberi arak. Bagaimana berlakunya perkara ini? Kita perlu muhasabah diri. Kita perlu bersyukur kepada Allah SWT apabila di dalam Negara ini kerajaan mengharamkan iklan-iklan arak itu di iklan secara terbuka. Begitu juga kita perlu muhasabah diri setiap individu serta diri kita sendiri. Sebenarnya merekalah yang membantu untuk memajukan  lagi perniagaan arak.

Ingatlah, hukum bercuti bergantung kepada niat pengunjung dan tempat destinasi percutian itu sendiri. Prinsipnya, seorang Muslim dilarang menghadiri tempat-tempat yang dimurkai Allah. Jika tempat tersebut terkenal dengan perkara-perkara haram seperti perjudian, arak, pendedahan aurat dan lain-lain, maka hukum bercuti di tempat ini tentu sahaja haram. Namun, hukum pergi ke tempat maksiat (tempat yang dilaknat) Allah seperti Genting Highland tetapi bukan bertujuan untuk membuat maksiat adalah dibolehkan, kata seorang Ustaz terkenal di internet. Wallahualam.

RUJUKAN:




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Fakta Menarik tentang Stadium Jugra di Telok Datok

Assalamualaikum semua. Semoga semuanya dalam keadaan sihat Walafiat. Malam tadi Atok baru sahaja balik dari Telok Datok menziarahi jenazah a...