Ahad, 22 Oktober 2023

Sejarah Pasar Awam di Daerah Klang: Bahagian 1

Salam buat semua pembaca dan peminat blog Aku Budak Telok ini, di mana sahaja korang berada. Salam juga buat rakyat Palestin yang sedang diuji Allah dengan segala kepayahan menentang musuh Allah , bangsa zionis Israel laknatullah. Mereka menanggung kematian dan kecederaan yang meningkat di samping sekatan kemanusiaan yang dikenakan oleh Rejim Yahudi yang sombong bongkak itu. 

Dunia kini terbahagi dua. Sebelah pihak, terutamanya pihak Barat, menyokong Israel dengan alasan kononnya menjadi mangsa serangan Hamas. Dan sebelah pihak lagi, majoritinya umat-umat Islam di seluruh dunia membela Palestin. Kita sebenarnya berada hampir sangat dengan zaman Imam Mahadi yang akan memimpin umat Islam, dan Dajjal yang akan mengetuai bangsa Yahudi, kafir, fasik dan munafik. Mengikut beberapa ustaz terkemuka di Malaysia, peperangan ini nanti akan terbahagi kepada tiga fasa, dengan kemuncaknya Dajjal akan terbunuh di tangan Nabi Isa alaihis salam. Pastikan kita dan keluarga kita teguh berada dalam kelompok Islam, agar tidak dapat disesatkan oleh Dajjal laknatullah. 

Doakanlah dan berikanlah sumbangan  moral dan kewangan, semampu kita untuk kemenangan pihak muslimin walaupun kita tidak berkesempatan berjuang bersama mereka di Palestin. Amiiin

OKlah. Kali ini entri Atok mengenai Pasar Besar Klang. Walaupun kisah in pernah Atok tulis sebelum ini, namun kisah tersebut hanyalah intro atau pengenalan sejarah pembangunan Klang yang panjang. Tapi, Tok, apa yang menariknya tentang pasar, tempat jual beli yang kotor, hanyir, berbau, serta punca penyakit ini? Betul, pasar bukanlah sesuatu yang unik atau menjadi titik utama suatu peradaban atau tamadun, tetapi benda-benda yang biasa dan berprofil rendah seperti inilah yang dekat di hati rakyat marhaein, bawahan atau sekarang ini disebut golongan B40. Kekadang hal-hal yamg remeh seperti pasar inilah yang menggoncang pentadbiran dan pengurusan negeri atau negara kerana ada kaitan terusnya dengan kelangsungan hidup kita. Mungkin itulah antara sebabnya Atok menulis perkara ini hari ini, supaya kita menghargai dan mensyukuri nikmat yang Allah beri selama ini, yang kita lupakan.

Mula-mula Atok akan ceritakan dan huraikan fakta-fakta sejarah tentang Pasar Basah Klang, seperti yang tercatat dalam dokumentasi British di Malaya dan laporan akhbar sebelum dan selepas merdeka Kemudian Atok minta korang,  bersama-sama kita analisis perkembangan jenis-jenis pasar utama dan terpilih di dalam daerah Klang,  isu dan permasalahan yang berkait dengan pasar. Seterusnya, kita cari jalan penyelesaian terhadap permasalahan tersebut serta nasihat-nasihat yang dapat kita ambil dan praktikkan ketika berada di pasar. Sayugia, Atok ingatkan kita tidak akan membincangkan tentang pasar-pasar ‘berkonsep moden’ kini seperti pasar mini, pasar raya, pasar dalam talian kerana kekangan masa dan ruang.

So, janganlah pelik kalau korang tengok penulisan Atok ini terlalu panjang seperti artikel makalah atau penulisan ilmiah kerana memang ilmiahpun, cuma Atok santai-santaikan, sesuai dengan pemahaman orang awam. Lagipun blog Atok ini berfokus tentang sesuatu isu dan tidak berniat keuntungan atau komersial. Apa yang Atok harapkan agar penulisan ini bermanfaat untuk korang semua, dunia dan akhirat. Itu sahaja. Tak perlu untuk Atok perbanyakkan lamannya untuk menaikkan viewship. Kalau korang suka, kongsikanlah dengan kengkawan lain, bak kata kawan Atok yang jual burger dan roti John, “Kalau sedap beritahu kawan, tak sedap beritahu Atok”. Begini kisahnya….

Ooops, cop,cop dulu. Jangan gopoh sangat! Kalau dalam bidang penulisan, dipanggil pengenalan atau pendahuluan. Kita kena kasi hangat penceritaan. So, Atok hendak beri gambaran bagaimana keadaan bandar Klang sejak dahulu sampai kini. Dahulu, Klang memang tempat Atok membesar dan cari rezeki. Masa kecil dahulu, Atok ke Klang untuk beli baju raya, tengok wayang di Cathay atau Lido, beli popcorn di Emporium Makan, serta minum air Root Beer di A&W. Sesekali bapa Atok berjual durian di Jalan Batu Tiga. Atok juga pernah bersekolah sekejap dalam Tingkatan Enam di sana. Tapi itu semua dalam tahun-tahun 1970-an sampai 1980-an. Masuk jer dekad 1990-an hinggalah sekarang, personally, Atok memang dah lama tak berkenan dengan Klang. SEMAK DAN MENYEMAKKAN. 

Semak pasal rumput, lalang dan kebersihan bandar Klang tidak dijaga rapi. Korang pergilah kat mana-mana dalam daerah Klang, dari Kapar bawa ke Pandamaran. Kotor. Sampah berlonggok-longgok, tidak terurus. Petempatan atau taman perumahan begitu hampir dengan kilang-kilang, menggambarkan perancangan bandar yang tidak sistematis, atau mungkin gejala rasuah dalam kalangan staf dan pegawai atasan MPK sudah membarah. Atok minta maaf banyak-banyak kepada orang-orang MPK kerana saudara mara Atok dan kawan-kawan universiti Atok dahulu pun bekerja dengan MPK. Tapi cuba korang bandingkan Klang dengan Shah Alam , Petaling Jaya, Ampang dan bandar-bandar lain di Selangor. Teruk benar rupanya, tak ada yang boleh dibanggakan di Klang, kecuali beberapa bangunan bersejarah padahal Klang memiliki aset alami yang boleh diketengahkan. Apakah contoh-contohnya? Korang fikirkanlah sendiri!

Klang kini juga menyesakkan. Kenapa? Kesesakan lalu lintas di Klang tidak pernah selesai sejak dahulu, walaupun kini sudah ada empat buat jambatan untuk menyeberangi sungai Klang. Kalau tak tahu nak selesaikan masalah ini, hantarlah staf unit perancangan bandar ke bandar-bandar lain, waima ke luar negara sekalipun untuk ceduk ilmu baharu. Janganlah terlalu lama dalam comfort zone. Mentaliti “Ada kerja serta gaji tetap dan selepas pukul lima petang masalah Klang bukan masalah aku lagi” masih menebal.
Sepekara lagi, terlampau ramai warga asing di Klang. Bukanlah Atok rasis dan tidak menghargai sumbangan pembangunan negeri oleh mereka. Memang upah kerja mereka murah, tetapi masalah-masalah sosial berpunca mereka sudah terlalu banyak, sedangkan orang-orang tempatan dan rakyat Malaysia ramai lagi yang menganggur.

Kenapa Atok kutuk kaw-kaw kat MPK? Kesian kat diorang. Korang kalau nak kesian, itu pendirian masing-masing tapi bagi Atok, Atok kena maklumkan rasa hati golongan B40 yang tak ada peluang nak kritik mereka, walaupun pedas kecuali dalam blog Atok ini sendiri. Biarkan diorang terasa supaya berubah sikap mereka. Cukuplah buat kali ini. Lain kali kalau tak berubah juga Atok kutuk lagi dan lagi dan lagi…

Klang Bandar Gagak

Pernah Klang dianggap bandar paling kotor di Malaya selepas Melaka masa tahun-tahun 50an dan 60an dulu Tetapi kalau nak menyalahkan  sahaja gagak punca Klang kotor, itu kurang tepat. Memang burung nakal ini menggeledah tong-tong sampah dan longgokan sisa-sisa buangan untuk mencari makanan tapi punca segala pengotoran ini memang manusia yang tinggal di bandar ini. Segala sampah sarap main buang kat parit dan sungai sahaja.Sungai Klang yang sememangnya membawa segala sampah dari hulu sungainya di Ampang dan Gombak terus ke hilir dan kualanya tempat gagak berpesta makan minum. Sampah, bangkai, sisa kilang, semuanya ditelan oleh sungai ini terus menerus tanpa henti. Itu dalam sungai, yang di darat dan di tepi-tepi jalan itu angkara siapa? 

Pernah Sultan Selangor sendiri mengeluh dan agak murka dengan keadaan Klang yang kotor dan menjijikkan dan sikap rakyat Klang sehingga pada tahun 60an dan 70an, baginda mengeluarkan perintah agar Klang dibersihkan dan burung-burung gagak ditembak!

Klang Bandaraya 'Bersih dan Indah'

Klang kini akan menjadi bandar raya selepas kerajaan semalam bersetuju dan meluluskan cadangan bagi menaik taraf Majlis Perbandaran Klang (MPK) kepada status Majlis Bandaraya Klang. Keputusan yang dicapai menerusi Mesyuarat Jemaah Menteri itu bakal menyaksikan MPK sebagai pihak berkuasa tempatan (PBT) keempat berstatus bandar raya di Selangor selepas Majlis Bandaraya Subang Jaya, Majlis Bandaraya Shah Alam dan Majlis Bandaraya Petaling Jaya.

MPK telah ditubuhkan sejak 1890 dan kini telah memenuhi semua kriteria bagi mencapai status bandar raya pada usia 133 tahun. MPK berupaya menyediakan antaranya perkhidmatan yang cemerlang, kemudahan infrastruktur dan utiliti awam yang terbaik serta berkeupayaan membentuk jenama bandar raya yang unik serta berimejkan bandar warisan dan sejarah.

Kumpulan Etnik

Jumlah Penduduk

1957[6]

1970[6]

2010[7]

Melayu

37,003

24.68%

72,734

31.13%

234,293

41.18%

Bumiputera lain-lain

 

 

 

 

9,107

1.60%

Jumlah Bumiputera

 

 

 

 

243,400

42.78%

Cina

65,454

43.65%

100,524

43.02%

152,582

26.83%

India

44,393

29.60%

59,333

25.39%

121,533

21.37%

Lain-lain

3,105

2.07%

1,079

0.46%

2,994

0.53%

Warganegara

 

 

 

 

520,509

91.53%

Bukan warganegara

 

 

 

 

48,198

8.47%

Jumlah

149,955

100.00%

233,670

100.00%

568,707

100.00%


Cukuplah itu semua sebagai pendahuluan kepada topik kita kali ini. Kita terus ke pasar, maksud Atok bercerita pasal pasar. Atok sudah suruh AI (Artificial Inteligence) carikan Atok cerita pasal pasar. Korang bacalah apa yang AI tulis itu. Boleh tahan juga kualiti kerja dia ni.

A.    PASAR BASAH/ WET MARKET

Pasar basah ialah sejenis pasar luar yang biasa ditemui di banyak negara di seluruh dunia. Pasar-pasar ini dipanggil "basah" kerana kelembapan yang boleh dirasai semasa berjalan melaluinya. Mereka menawarkan pelbagai jenis barangan yang segar dan pelbagai daripada buah-buahan, sayur-sayuran, daging, makanan laut dan banyak lagi. Mengunjungi pasar basah ialah pengalaman membeli-belah unik yang boleh memberikan banyak pandangan tentang budaya, sejarah dan tradisi tempatan. 

Pasar basah di Malaysia hari ini—berwarna-warni, riuh rendah, berbau dan kotor. Bahan makanan - ikan segar, daging, sayur-sayuran dan buah-buahan, banyak terdapat di pasaran. Pelbagai jenis makanan laut boleh dibeli dengan harga yang berpatutan.Pasar basah menyimpan segala-galanya daripada ayam hidup kepada buah-buahan tropika.

Pasar basah terkenal dengan kesegaran dan kualiti barangannya. Tidak seperti pasar raya di mana makanan boleh diletakkan di rak selama beberapa hari atau minggu, pasar basah membawa masuk makanan setiap hari daripada petani dan nelayan tempatan. Ini bermakna makanan yang dijual di pasar basah berada pada tahap kesegaran kemuncaknya, Selain itu, pasar basah menawarkan pelbagai jenis hasil tempatan dan bermusim yang mungkin tidak anda temui di pasar raya. Korang juga boleh berpeluang bercakap dengan vendor yang berminat dan berpengetahuan tentang produk mereka. 

Pasar basah boleh memberikan pandangan yang intim tentang kehidupan dan tradisi tempatan. Sambil korang menelusuri lorong-lorong vendor yang penuh sesak yang menjerit mengiklankan produk mereka, korang akan melihat sekilas tentang budaya tempatan. Korang boleh memerhatikan cara penduduk tempatan membeli-belah dan berinteraksi dengan vendor serta mengamali beberapa bahasa dan adat resam tempatan.

Walaupun pasar basah adalah tempat yang bagus untuk mendapatkan makanan segar dan tempatan, terdapat beberapa cabaran yang perlu dipertimbangkan. Kemungkinan penyakit bawaan makanan lebih tinggi di pasar basah kerana persekitaran terbuka dan kekurangan peraturan. Adalah penting untuk membeli makanan daripada vendor yang dipercayai dan sentiasa mengamalkan protokol keselamatan makanan. Di samping itu, korang mungkin menghadapi halangan bahasa dan komunikasi yang boleh mencabar, jadi korang perlu bersedia dengan beberapa frasa asas dalam bahasa tempatan.

Kini, terdapat 4 buah pasar basah utama yang terdapat di dalam daerah Klang:

1) Kompleks Pasar Besar Jalan Meru

2) Pasar Pelabuhan Klang (Jalan Sungai Aur)

3) Pasar Baru Pekan Kapar

4) Pasar Pandamaran


1.    SEJARAH PASAR BASAH KLANG SELATAN 

Berikut Atok lampirkan kronologi peristiwa berkenaan Pasar Klang Selatan  daripada sumber yang terdapat di Arkib Negara di Kuala Lumpur dan Arkib Akhbar di Singapura. Yang lain korang explorelah sendiri. Cara yang itu lagi menyeronokkan, kan?

TARIKH

PERISTIWA/ PERKARA

15/08/1885

TENDER UNTUK PEMBINAAN PASAR DI KLANG

19/09/1888

MAJUKAN LUKISAN KASAR BAGI CADANGAN PASAR IKAN & DAPUR DI PASAR KLANG DENGAN KOS ANTARA $7800 - $8000

03/11/1890

TENDER UNTUK PASAR KLANG

30/01/1893

TENDER : DAPUR UNTUK PASAR KLANG

30/01/1893

TENDER : PASAR IKAN

05/10/1893

NOTIS MENJEMPUT TENDER UNTUK PAJAKAN PASAR KLANG DAN LAMPU JALAN UNTUK TAHUN 1894.

25/01/1895

PAJAKAN PASAR KLANG

22/02/1895

TENDER UNTUK BUMBUNG PASAR KLANG

15/01/1900

MENJEJAK TAPAK UNTUK PASAR BAHARU DI KLANG

03/08/1901

PEMBINAAN SEMULA PASAR BAHARU DI KLANG

14/05/1902

PEMBINAAN JALAN MASUK DAN PEMASANGAN PAGAR KE PASAR BAHARU KLANG

16/01/1903

PEMASANGAN PAGAR DI SEKITAR PASAR DI KLANG

29/07/1946

BANTAHAN DARIPADA PENIAGA-PENIAGA MAKANAN DI KLANG SOUTH FOOD MARKET KERANA DIARAHKAN OLEH PIHAK MAJLIS PERBANDARAN KLANG UNTUK BERPINDAH


FOOD PRICES IN KLANG.

21 August 1931 - Further Reductions Announced. (From Our Own Correspondent.) Klang, Aug. 20. Food prices again received attention at the last meeting of the Sanitary Board and further reductions, mainly in fish prices, were announced. 

KLANG SANITARY BOARD.

30 June 1934 - At a recent meeting of the Klang Sanitary Board it was decided to transfer the stalls outside the good market at Klang to the side street facing the railway line. The chairman, Mr. L. Forbes, referred sympathetically to the death of Mr. C. J. H. Lowe

MARKET "CLEAN-UP"

8 January 1938 - (From Our Own Correspondent) Kuala Lumpur, Jan. 7. A Sanitary Board clean-up” squad met with opposition from stallholders in the Port Swettenham market this morning, and Chinese and Indian fish, meat, pork and vegetable sellers closed up their stalls.

General Markets For Klang

15 July 1946 - From Our Own Correspondent KLANG, Sat. THE siting of a permanent bridge across the Klang River, wastage of water, and the conversion of Klang South food market into a general market were, among the matter^ discussed at the monthly meeting. of the Klang Town Board,

Klang prices investigation

12 September 1949 - Free Press Staff Reporter KUALA LUMPUR, Mon. KLANG Town Board has appointed a special committee to Investigate the high prices charged in the town market. At the Town Board meeting members complained that prices in the market were far higher than those charged in Kuala Lumpur

'Housewives are being cheated'

23 November 1956 - 'Housewives are being cheated' KLANG. Thurs. The Klang Town Council was told last night that housewives were being cheated by market stallholders. Mr. Jang Sing (Nominated^ said the stallholders charged too much for fish, vegetables and pork. He suggested that a committee be formed to investigate.

HARGA MAKANAN DI KLANG.

21 Ogos 1931 - Pengurangan Selanjutnya Diumumkan. (Dari Koresponden Kami Sendiri.) Klang, 20 Ogos. Harga makanan sekali lagi mendapat perhatian pada mesyuarat terakhir Lembaga Kebersihan dan pengurangan selanjutnya, terutamanya dalam harga ikan, telah diumumkan.

LEMBAGA SANITARI KLANG 

30 Jun 1934 - Pada mesyuarat Lembaga Sanitari Klang baru-baru ini telah memutuskan untuk memindahkan gerai-gerai di luar pasar baik di Klang ke jalan tepi yang berhadapan dengan landasan kereta api.

"PEMBERSIHAN" PASARAN 

8 Januari 1938 - (Dari Koresponden Kami Sendiri) Kuala Lumpur, 7 Jan. Skuad Pembersihan Sanitary Board” mendapat tentangan daripada peniaga di pasar Port Swettenham pagi ini, dan penjual ikan, daging, daging babi dan sayur-sayuran Cina dan India. menutup gerai mereka.

Pasar Baharu untuk  Klang

15 Julai 1946 - Dari Koresponden Kita Sendiri KLANG, Sat. Penempatan jambatan kekal merentasi Sungai Klang, pembaziran air, dan penukaran pasar makanan Klang Selatan menjadi pasar umum, antara perkara yang dibincangkan dalam mesyuarat bulanan itu. Lembaga Bandar Klang,Penyiasatan harga

12 September 1949 - Pemberita Kakitangan Akhbar Percuma KUALA LUMPUR, Isn. Lembaga Bandaran KLANG telah melantik jawatankuasa khas untuk Menyiasat harga tinggi yang dikenakan di pasaran bandar. Pada mesyuarat Lembaga Bandaran, ahli mengadu bahawa harga di pasaran jauh lebih tinggi daripada yang dikenakan di Kuala Lumpur

12 September 1949 -Lembaga Bandaran Klang telah melantik jawatankuasa khas untuk menyiasat harga tinggi yang dikenakan di pasaran bandar. Pada mesyuarat Lembaga Bandaran, ahli-ahli mengadu bahawa harga di pasaran jauh lebih tinggi daripada yang dikenakan di Kuala Lumpur.

Suri Rumah ditipu

23 November 1956 - 'Suri rumah ditipu' KLANG. Khamis. Majlis Perbandaran Klang diberitahu malam tadi bahawa suri rumah ditipu oleh pekedai pasar. Encik Jang Sing (Dicalonkan^ berkata para pegerai mengenakan bayaran terlalu tinggi untuk ikan, sayur-sayuran dan daging babi. Beliau mencadangkan supaya satu jawatankuasa dibentuk untuk menyiasat.

Pasar Lama Klang Selatan dikosongkan

3 December 1957 - Pasar lama di  bandar Klang Selatan  yang telah berusia hampir 60 tahun itu kini sudah menjadi kosong dan sepi. Pemindahan ke pasar baru yang berharga $400.000, terletak di antara Jalan Raja Hasan dan Jalan Nanas telah dilakukan pada 15 November yang lalu.

Pasar Lama Klang Selatan dirobohkan

24 April 1958 - Kerja-kerja merobohkan pasar Klang yang berusia 50 tahun di Market Street telah bermula. Bangunan lama ini telah dikosongkan apabila pasar baharu bernilai $500,000 di Harper Street dibuka pada November lalu. Di tapak bangunan lama itu akan dibina sebuah klinik kesihatan.

1/2  Surat Tender  untuk Pasar Klang dalam tahun 1885

2/2  Surat Tender  untuk Pasar Klang dalam tahun 1885


Surat PetisyenTender untuk Pasar Klang dalam tahun 1885

Surat Tender  untuk Pasar Klang dalam tahun 1888


1/2  Surat Perjanjian Tender untuk Pasar Klang dalam tahun 1890













2/2  Surat Perjanjian Tender untuk Pasar Klang dalam tahun 1890

1/2    Tender Haji Sahat untuk  kontrak di Pasar Klang dalam tahun 1895



2/2    Tender Haji Sahat untuk kontrak di Pasar Klang dalam tahun 1895 berbanding kutipan bulanan sewa pasar





Penambahan ruangan untuk kiosk jualan daging babi di bahagian belakang pasar Klang (tebing sungai) dalam tahun 1895

Surat Kelulusan untuk Tender Pemasangan Pagar Kayu dan Pembinaan Jalan Raya ke Pasar Klang pada tahun 1902

Memorandum Rasmi untuk Tender  Pembinaan  Pasar Klang yang Baharu pada tahun 1902


Surat Petisyen Pekedai-pekedai Memohon Tidak Dipindahkan Pasar Klang Selatan dalam tahun 1946

1/2 Surat Petisyen Pegerai Makanan Kepada Gabenor Malayan Union Memohon Tidak Dipindahkan dari Pasar Klang Selatan dalam tahun 1946 
2/2 Surat Petisyen  Pegerai Makanan Kepada Gabenor Malayan Union Memohon Tidak Dipindahkan dari Pasar Klang Selatan dalam tahun 1946 

Surat Jawapan Gabenor Malayan Union Kepada Petisyen Pegerai Makanan Memohon Tidak Dipindahkan dari Pasar Klang Selatan dalam tahun 1946 

Surat Jawapan SU Residen Petisyen Mengenai  Pegerai Makanan Memohon Tidak Dipindahkan dari Pasar Klang Selatan dalam tahun 1946 

Kedudukan Pasar Klang Selatan dalam tahun 1951

Kedudukan Pasar Klang Selatan dalam tahun 1951 (Lebih Dekat)
Pasar Klang  di Market Street ini terletak ke tepi jalan menghadap landasan kereta api.

 

2.    SEJARAH PASAR BASAH LAMA KLANG UTARA 

Pasar di Kelang Utara juga telah wujud di kawasan segitiga New Road dan Jalan Batu Tiga sejak tahun 1946 lagi bagi memenuhi keperluan orang ramai di tebing utara Sungai Klang akibat kemusnahan jambatan Belfield yang menyambungkan Klang Utara dan Klang Selatan. Pasar ini tidaklah sebesar pasar di Market Street, Klang Selatan.

Pada 24 April 1958, kerja-kerja merobohkan pasar Klang yang berusia lebih 50 tahun di Market Street telah bermula. Sebuah pejabat pos baharu yang moden dan sebuah stesen bas (serta hentian teksi) akan dibina di tapak pasar lama dekat New Road di Klang Utara. Di situ juga kemudiannya dibangunkan Kompleks Membeli Belah Pasar Raya Great Wall yang terkenal di Klang suatu masa dahulu. Sebelum pasaraya ini dibina, tapak tersebut merupakan deretan kedai kayu dan perhentian Teksi. Bangunan Great Wall dan Stesen Bas Klang yang berusia lebih 20 tahun ini akhirnya terlibat dalam kebakaran jam 12.30 pagi 19 Mei 2003. Pada tahun itu, ia menghampiri usia 20 tahun. Kebakaran bermula dari tingkat tiga bangunan ini kemudiannya merebak ke keseluruhan bangunan. Tidak lama selepas tragedi kebakaran tersebut, bangunan ini pun dirobohkan.  .

Kedudukan Pasar-pasar Klang Utara dalam tahun 1951

Kedudukan Pasar Klang Utara dalam tahun 1951


Kedudukan Pasar Klang Utara dalam tahun 1951 (Lebih Dekat)


Sebuah stesen bas (serta hentian teksi) akan dibina di tapak pasar lama dekat New Road di Klang Utara. Dalam tahun 1983, kemudiannya dibangunkan Kompleks Membeli Belah Pasar Raya Great Wall yang terkenal di Klang suatu masa dahulu.



Bangunan Pejabat Pos baharu di New Road, Klang. Keperluan membina sebuah pejabat pos lagi di Klang selain daripada yang lama kerana ramai rakyat semakin  memerlukan perkhidmatan pos. 








3.    SEJARAH PASAR BESAR KLANG

Atok ringkaskan sahaja huraian cerita Atok ini kepada hal-hal penting. Yang lain korang boleh explorelah sendiri. 

Setelah Perang Dunia Kedua, Klang kembali membangun dan mempunyai ramai penduduk, dirasakan adalah wajar Klang mempunyai satu pasar pusat (Central Market) yang lebih besar, banyak kemudahan, dan memberi perkhidmatan yang lebih baik serta ruang parkir  yang lebih luas. Lembaga Bandaran Klang telah memilih tapak  pasar baharu ini ialah di Harper Street. Kompleks pasar baharu bernilai $400,000 ini dapat menempatkan 590 gerai,  bilik penyimpanan sejuk seluas 1,200 kaki persegi dan pejabat pentadbiran.

Di samping itu, Lembaga Bandaran Klang akan turut membina 100 kedai kayu berhampiran pasar di Harper Street. Tender bernilai $75,000 untuk membina kedai-kedai itu akan dikeluarkan..Akhirnya, pada pukul 4 petang 3 Disember,1957, Sultan Belangor telah merasmikan pembukaan pasar di Harper Street itu .

Pada 24 April 1958, kerja-kerja merobohkan pasar Klang yang berusia lebih 50 tahun di Market Street telah bermula. sebuah pejabat pos baharu yang moden dan sebuah stesen bas (serta hentian teks)i akan dibina di tapak pasar lama dekat New Road di Klang Utara. Di situ juga kemudiannya dibangunkan Kompleks Membeli Belah Pasar Raya Great Wall yang terkenal di Klang suatu masa dahulu.


Kronologi Ringkas Pembinaan Pasar Klang yang baharu

4 Februari 1955 - Kerja akan bermula tidak lama lagi di pasar baru Klang bernilai $400,000 di Harper Street.

23 November 1956 - Majlis Perbandaran Klang akan membina 100 kedai kayu berhampiran pasar di Harper Street, ia diumumkan pada mesyuarat bajet majlis malam tadi. Majlis telah menerima tender $75,000 untuk membina kedai-kedai itu.

23 Oktober 1957 - Pasar baru bernilai $400,000 di Klang akan siap minggu depan. Pasar ini mempunyai 590 gerai. Bilik penyimpanan sejuk seluas 1,200 kaki persegi yangakan disewakan, dan terdapat juga pejabat pentadbiran.

8 November 1957 - Pejabat Bandaran Klang telah di-tumpu oleh beratus2 orang meminta lesen gerai2 di-Pasar Baru yang menelan belanja $500,000. Lebih 1,000 telah menghantar surat pemohonan ka Pejabat Bandaran di sinl kerana lesen gerai menjual sayur, ikan, daging ayam. telor, rempah danlain-lain

9 November 1957 - Lebih 1,300 orang telah memohon gerai di pasar baru $400,000. Klang. Pegawai Daerah Tuan Syed Hashim bin Abdullah berkata hari ini. Pasaran baharu itu dijangka dibuka secara rasmi oleh Sultan Selangor pada Ahad.

25 November 1957 -Sultan Belangor akan merasmikan pembukaan pasar di-Harper Street yang baharu siap dan berharga -$400,000 itu pada pukul 4 petang 3 December. 

11 October 1957 - Pasar Klang di-Jalan Batu Tiga di-sini akan di-runtuhkan pada bulan hadapan. Di-atas tempat-nya yang tiga segi akan berdiri sa-buah bangunan yang baharu dua tingkat, yang dicadangkan untok pejabat pos dan tempat kebajikan kanak2, sebuah tempat perhentian bas. perhentian kereta teksii, dan juga beca roda tiga 

11 Januari 1958 - Pasar Ahad baharu di Jalan Goh Hock Huat di sini akan dibuka oleh Pegawai Daerah. Tuan Syed Hashim bin Abdullah, esok.

Pasar Besar Klang ini kemudiannya dirobohkan sekitar tahun 1993 dan berpindah ke Pasar Besar Klang yang ada sekarang di Jalan Meru.Tapak pasar lama Klang ini kini didirikan kompleks bangunan 4 tingkat. Lorong tengah (Jalan Nangka) sudah menjadi deretan rumah kedai.





21 September 1966 - Sultan Selangor telah melawat juga Pasar Besar baharu di Harper Street 




Kerja-kerja merobohkan Pasar Klang Lama dilakukan dalam tahun 1993. Tapak baharu pasar ini terletak di Jalan Meru.

Berikut Atok lampirkan kronologi peristiwa berkenaan Pasar Besar Klang daripada sumber yang terdapat di Arkib Negara di Kuala Lumpur dan Arkib Akhbar di Singapura:

New Market For Klang

17 May 1947 - From Our Own Correspondent KLANG, Friday. KLANG, the seat of the Sultan ot Selangor, is to be provided with an up-to-date market and a modern cinema hall. This was revealed at the monthly meeting of the Town Board held on Wednesday 

17 Mei 1947 - Dari Koresponden Kita Sendiri KLANG, Jumaat. KLANG, kerusi Sultan Selangor, akan disediakan dengan pasar terkini dan dewan pawagam moden. Ini didedahkan pada mesyuarat bulanan Lembaga Bandaran yang diadakan pada hari Rabu

Klang prices investigation

12 September 1949 - Free Press Staff Reporter KUALA LUMPUR, Mon. KLANG Town Board has appointed a special committee to Investigate the high prices charged in the town market. At the Town Board meeting members complained that prices in the market were far higher than those charged in Kuala Lumpur 

12 September 1949 - Wartawan Kakitangan Akhbar Percuma KUALA LUMPUR, Mon. Lembaga Bandaran KLANG telah melantik jawatankuasa khas untuk Menyiasat harga tinggi yang dikenakan di pasaran bandar. Pada mesyuarat Lembaga Bandaran, ahli-ahli mengadu bahawa harga di pasaran jauh lebih tinggi daripada yang dikenakan di Kuala Lumpur

Clean-up drive in Klang

8 January 1955 - Clean-up drive in Klang KLANG, Fri. THE young people of Klang are to clean up the town's market as part of their plan to make people here more civic-minded, Mr. J. S. Henry, secretary of the Klang Youth Council, told the Straits Times today. 

8 Januari 1955 - Pemanduan pembersihan di Klang KLANG, Jum. GOLONGAN muda Klang akan membersihkan pasar bandar itu sebagai sebahagian daripada rancangan mereka untuk menjadikan orang ramai di sini lebih berfikiran sivik, Encik J. S. Henry, setiausaha Majlis Belia Klang, memberitahu Straits Times hari ini.

Market plan

4 February 1955 - Work will start soon on Klang's new $400,000 market at Harper Street. 

4 Februari 1955 - Kerja akan bermula tidak lama lagi di pasar baru Klang bernilai $400,000 di Harper Street.

'Housewives are being cheated'

23 November 1956 - 'Housewives are being cheated' KLANG. Thurs. The Klang Town Council was told last night that housewives were being cheated by market stallholders. Mr. Jang Sing (Nominated) said the stallholders charged too much for fish, vegetables and pork. He suggested that a committee be formed to investigate. 

23 November 1956 - 'Suri rumah ditipu' KLANG. Khamis. Majlis Perbandaran Klang malam tadi diberitahu bahawa suri rumah ditipu oleh peniaga gerai pasar. Encik Jang Sing (Dicalonkan) berkata peniaga gerai mengenakan bayaran terlalu tinggi untuk ikan, sayur-sayuran dan daging babi. Beliau mencadangkan supaya satu jawatankuasa dibentuk untuk menyiasat.

100 shops for Klang

23 November 1956 - KLANG, Thurs. The Klang Town Council Is to build 100 wooden shops near the market at Harper Street, it was announced at the budget meeting of the council last night. The council has accepted a $75,000 tender for building the shops. 

23 November 1956 - KLANG, Khamis. Majlis Perbandaran Klang akan membina 100 kedai kayu berhampiran pasar di Harper Street, ia diumumkan pada mesyuarat bajet majlis malam tadi. Majlis telah menerima tender $75,000 untuk membina kedai-kedai itu.

Tahun 1957-1999 

Axe victim dies

4 April 1957 - KLANG, Wed. A pork seller, Chong Koon Yong, 58, died at the General Hospital here tonight after he had been slashed on the head with a chopper at the Klang south market today. His assistant Leone Kal. 46. was also admitted to the hospital 

4 April 1957 - KLANG, Rab. Seorang penjual daging babi, Chong Koon Yong, 58, meninggal dunia di Hospital Besar di sini malam ini selepas dikelar di kepala menggunakan pencincang di pasar selatan Klang hari ini. Penolongnya Leone Kal. 46. ​​turut dimasukkan ke hospital

Market akan di-runtohkan

Market will be demolished

11 October 1957 - KLANG, Thursday. The Klang Market at Jalan Batu Tiga here will be demolished next month. On its three-sided place will stand a new two-story building, proposed for a post office and children's welfare center, a bus stop. taxi stand, and tricycle bicha as well

11 October 1957 - KLANG, Khamis. Market Klang di-Jalan Batu Tiga di-sini akan di-runtohkan pada bulan hadapan. Di-atas tempat-nya yang tiga segi akan berdiri sa-buah bangunan yang baharu dua tingkat, vang di-chadangkan untok pejabat pos dan tempat kebajikan kanak2, sa-buah tempat perhentian bas. perhentian kereta taxi, dan bicha roda tiga juga 

NEW $400,000 KLANG MARKET TO OPEN SOON

23 October 1957 - A new $400,000 market in Klang will be ready next week. The market has 590 stalls. A 1,200 square foot cold storage-room will be on hire, and there is also an administrative office. 

23 Oktober 1957 - Pasar baru $400,000 di Klang akan siap minggu depan. Pasar ini mempunyai 590 gerai. Bilik penyimpanan sejuk seluas 1,200 kaki persegi akan disewa, dan terdapat juga pejabat pentadbiran.

Beratus2 orang meminta lesen2

Hundreds of people are asking for licenses

8 November 1957 - KLANG Last week the Klang Town Office was thronged by hundreds of people asking for stall licenses in Pasar Baru which cost $500,000. More than 1,000 have sent a letter of application to the City Office in Sinl for a stall license to sell vegetables, fish, chicken meat. eggs, spices and ….

8 November 1957 - KLANG  Pada minggu yang lalu Pejabat Bandaran Klang telah di-tumpu oleh beratus2 orang meminta lesen gerai2 di-Pasar Baru yang menelan belanja $500,000. Lebeh 1,000 telah menghantar surat pemohonan ka Pejabat Bandaran di sinl kerana lesen gerai menjual sayor, ikan, daging ayam. telor, rempah dan …. 

New Market For Klang

9 November 1957 - KLANG, Fri.— More than 1,300 persons have applied for stalls in the new $400,000 market.  Klang. District Oflicer Tuan Syed Hashim bin Abdullah said today. The new market is expected to be formally opened by the Sultan of Selangor on Sunday. 

9 November 1957 - KLANG, Jum.— Lebih 1,300 orang telah memohon gerai di pasar baru $400,000. Klang. Pegawai Daerah Tuan Syed Hashim bin Abdullah berkata hari ini. Pasaran baharu itu dijangka dibuka secara rasmi oleh Sultan Selangor pada Ahad.

Pasar baharu

New market

25 November 1957 - 'KLANG, Sunday. The Sultan of Belangor will officiate the opening of the market in Harper Street which has just been completed and cost -$400,000 at 4pm on 3 December.

25 November 1957 - 'KLANG, Ahad. Sultan Belangor akan merasmikan pembukaan pasar di-Harper Street yang baharu siap dan berharga -$400,000 itu pada pukul 4 petang 3 December. 

Pasar Baharu bandar Klang

Klang city New Market

3 December 1957 - The old MARKET in the city of Klang which has been almost 60 years old is now empty and deserted. The relocation of the new market which cost $400,000, between Jalan Raja Hasan and Jalan Nanas was done last November 15. The picture shows the hustle and bustle of the vegetable hawkers at their stalls

3 December 1957 - PASAR lama bandar Klang yang telah berusia hampir 60 tahun itu kini sudah menjadi kosong dan sepi. Pemindahan ka-pasar baru yang berharga $400.000, terdiri di-antara Jalan Raja Hasan dan Jalan Nanas telah dilakukan pada 15 November yang lalu. Gambar inl menunjokkan kesibokan penjaja sayoran di-gerai2-nya 

Market day

11 January 1958 - KLANG. Fri. The new Sunday market at Goh Hock Huat Road here will be opened by the District Officer. Tuan Syed Hashim bin Abdullah, tomorrow. 

11 Januari 1958 - KLANG. Jum. Pasar Ahad baharu di Jalan Goh Hock Huat di sini akan dibuka oleh Pegawai Daerah. Tuan Syed Hashim bin Abdullah, esok.

Klang Market Comes Down

24 April 1958 - KLANG, Wed. The work of demolishing the 50-year old Klang market at Market Street has started. This old building was vacated when the new $500,000 market at Harper Street was opened last November. On the site of the old building will be built a health clinic, 

24 April 1958 - KLANG, Rab. Kerja-kerja merobohkan pasar Klang yang berusia 50 tahun di Market Street telah bermula. Bangunan lama ini telah dikosongkan apabila pasar baharu bernilai $500,000 di Harper Street dibuka pada November lalu. Di tapak bangunan lama itu akan dibina sebuah klinik kesihatan,

Man loses his licence

4 September 1958 - KLANG. Wed— The Klang Town council has canceled the licence of a Malay stallholder in the new Klang north market because he employs a Chinese assistant. All Malay stallholders in the market were recently warned by the council that they must carry on their businesses themselves 

4 September 1958 - KLANG. Rabu— Majlis Bandaran Klang telah membatalkan lesen seorang peniaga gerai Melayu di pasar baru Klang utara kerana dia menggaji seorang pembantu Cina. Semua peniaga gerai Melayu di pasar itu baru-baru ini diberi amaran oleh pihak majlis bahawa mereka mesti menjalankan perniagaan mereka sendiri

Pejabat pos

30 November 1959 - KLANG, Sunday. Klang, which will become the capital of Selangor state, will have a new modern post office and a bus station soon at the site of the old market near New Road in North Klang.

30 November 1959 - KLANG, Ahad. Klang yang bakal menjadi ibu negeri Selangor akan mempunyal sa-buah pejabat pos baharu yang modern dan sabuah steshen bas tidak lama lagl di-tapak pasar lama dekat New Road di-Klang Utara. 

P.P.P. rally

18 September 1961 - KLANG, Sun.— The Klang branch of the People's Progressive Party will hold a public rally at the Old Market vacant land here at 1 p.m. on Tuesday. 

18 September 1961 - KLANG, Ahad.— Parti Progresif Rakyat cawangan Klang akan mengadakan perhimpunan awam di tanah kosong Pasar Lama di sini pada pukul 1 tengah hari. pada hari Selasa.

Stall warning

10 February 1962 - KLANG. Fri Four hundred stallholders at the North Klang market here have been warned that their licences will be cancelled if they do not trade within the space allotted them. 

10 Februari 1962 - KLANG. Jum Empat ratus peniaga di pasar Klang Utara di sini telah diberi amaran bahawa lesen mereka akan dibatalkan jika mereka tidak berniaga dalam ruang yang diperuntukkan kepada mereka.

Klang to have a supermarket

13 July 1963 - KLANG,- Fri. Klang district Officer. Inche Johan bin Mohamed Yassin, will open a $140,000 Cold Storage supermarket here tomorrow. It is near the new Municipal Market, at the corner of Jalan Raja Hassan and Jalan Nangka. There is a milk bar. 

13 Julai 1963 - KLANG,- Jum. Pegawai daerah Klang. Inche Johan bin Mohamed Yassin, akan membuka pasar raya Cold Storage $140,000 di sini esok. Ia berdekatan dengan Pasar Perbandaran baharu, di sudut Jalan Raja Hassan dan Jalan Nangka. Terdapat bar susu.

21 September 1966 - The Sultan of Selangor was observing the site plan for the new Post Office building in New Road, Klang, yesterday. His Majesty has heard explanations about the need to build another post office in Klang other than the old one because more and more people are demanding the postal service. His Majesty yesterday morning also visited the new Market in Harper Street

21 September 1966 - Sultan Selangor sedang memerhatikan pelan tapak bangunan Pejabat Pos baharu di-New Road, Klang, semalam. Baginda telah dengar penerangan2 tentang perlu-nya membena sa-buah pejabat pos lagi di-Klang sa-lain daripada yang lama kerana makin ramai ra'ayat memeriukan perkhidmatan pos. Baginda pagi semalam telah melawat juga Pasar Besar baharu di-Harper Street 

RAT-INFESTED

2 September 1995 - Thousands of rats are believed to be living near the new market in Jalan Pasar, Klang, The Star reported yesterday. They are estimated to number more than 5.000, of which 1,700 have been killed so far.

2 September 1995 - Beribu-ribu ekor tikus dipercayai tinggal berhampiran pasar lama di Jalan Pasar, Klang, lapor The Star semalam. Mereka dianggarkan berjumlah lebih daripada 5,000, di mana 1,700 telah terbunuh setakat ini.

Perbandingan Harga di Pasar Kuala Lumpur dan Seremban dalam tahun 1916




Antara beberapa keratan Akhbar tentang Pasar Besar Klang

4.    PASAR JAWA KLANG

Bangunan Pasar Jawa menjadi satu tempat yang begitu ikonik di bandar ini sejak mula dibina dalam tahun 1960-an. Ia terletak di tengah-tengah pusat bandar, bertentangan dengan tapak Pasar Besar Klang yang lama dan bersebelahan Jambatan Kota. Pasar Jawa Klang yang berusia separuh abad itu sudah menjadi nadi masyarakat di situ Tempat ini ramai pengunjung datang  untuk mendapatkan pakaian seperti baju Melayu, baju kurung, songkok, kain sampin dan pelbagai keperluan lain. Perniagaan kuih muih tradisonal seperti pelbagai jenis  kerepek, kuih tradisional dan moden khusus untuk sambutan perayaan. Ketika itu hanya Pasar Jawa sahaja yang ada selain pasar raya berdekatan menyebabkan tempat ini menjadi tumpuan.

Pelbagai produk dan perkhidmatan keluaran usahawan Melayu terdapat di Pasar Jawa. Pasar Jawa terkenal dengan produk dari industri makanan, herba, perubatan tradisional, kraftangan, pakaian, buku, keperluan majlis perkahwinan, dan terdapat pelbagai perkhidmatan antaranya percetakan dan pengiklanan, andaman pengantin, pusat kecantikan, menjahit pakaian, agensi pekerjaan, pusat latihan memandu, kedai potong rambut, perkhidmatan fotostat, cetak kad undangan dan sebagainya. Justeru itu Kompleks Pasar Jawa telah menjadi 'one stop centre' bagi pelanggan-pelanggan di Klang, Shah Alam, Petaling Jaya, Kuala Lumpur dan di sekitarnya. Pada masa ini, Pasar Jawa Klang adalah merupakan salah satu tempat bagi penjualan makanan kering tradisional seperti kerepek-kerepek yang telah menarik ramai pengunjung ke sana terutamanya pada musim-musim perayaan.

Kedudukan Pasar Jawa Klang bersebelahan Masjid  dan Jambatan Kota




Pasar Jawa terkenal dengan produk dari industri makanan



Kini, bangunan Pasar Jawa di sini mula ‘dihimpit’ dengan bangunan masjid dan juga stesen MRT yang dibangunkan di situ menyebabkan landskap agak berubah. Namun, kehadiran pengunjung masih ramai menjelang sambutan hari raya. Ketiadaan gerai makan menjadi punca mengapa jualan di situ semakin berkurangan kebelakangan ini. Difahamkan, sebelum ini terdapat sebuah emporium makan yang terkenal dalam kalangan penduduk di Klang satu ketika dahulu, namun ia telah dirobohkan bagi memberi laluan kepada projek LRT3 tersebut.

Pihak berkaitan perlu memberi wajah baru terhadap bangunan Pasar Jawa ini untuk menaikkan seri untuk menarik orang ramai datang membeli. Wajah baharu serta infrasturuktur yang bagus dengan pengudaraan yang menyenangkan pengunjung akan memeriahkan bangunan itu seperti pada awal 1980an.

Berikut Atok lampirkan kronologi peristiwa berkenaan Pasar Jawa Klang  daripada sumber yang terdapat di  Arkib Akhbar di Singapura dan akhbar tempatan: :

Hendak adakan pasar pusat luar bandar bagi Melayu

5 January 1964 - KLANG, Sabtu MENTERI Muda Pembangunan Luar Bandar, Inche Ghazali Jawi, akan di-minta memberikan jasa baiknya untok menjayakan chita2 penjaja2 Melayu di-sini bagi mendirikan sa-buah "pusat pasaran luar bandar" khusus untok menjual hasil2 kampong yang di-usahakan oleh orang2 Melayu sendiri. 

Should have a rural center market for Malays

5 January 1964 - KLANG, Saturday The Junior MINISTER of RURAL DEVELOPMENT, Inche Ghazali Jawi, will be asked to give his best efforts to help the Malay hawkers here to establish a "rural market center" specifically to sell the products of the villages in -worked by the Malays themselves.

Jasa baik MB untok penjaja Melayu Klang

15 June 1964 - RANCHANGAN PASAR MELAYU PERLUKAN BANTUAN KERAJAAN PUSAT-HARUN KLANG, Ahad. Langkah dan usaha membena Pasar Melayu' di-bandar di-raja Klang telah mendapat perhatian langsong dari Menteri Besar, Inche Harun Haji Idris. 

MB's good service to Malay peddlers Klang

15 June 1964 - MALAY MARKET PLAN NEEDS GOVERNMENT HELP CENTRAL-HARUN KLANG, Sunday. The measures and efforts to build the Malay Market in the city of Klang have received direct attention from the Menteri Besar, Inche Harun Haji Idris.

Penjaja2 Melayu bantah layanan

30 June 1964 - KLANG, Ithnin. Lebeh darl 100 orang penjaja Melayu darl Klang dan Port Swettenham akan berkumpul petang esok dihadapan pasar baru Port Swettenham untok membantah satu tindakan Majlis Bandaran Klang, dan untok mengadu kapada Menteri Besar, Inche Harun Idris. Inche Harun esok akan merasmikan pembukaan pasar 

Malay hawkers objected to the service

30 June 1964 - KLANG, Ithnin. More than 100 Malay hawkers from Klang and Port Swettenham will gather tomorrow evening in front of the new Port Swettenham market to protest an action by the Klang Town Council, and to complain to the Chief Minister, Inche Harun Idris. Inche Harun will officiate the opening of the market tomorrow

5.    PASAR BORONG MERU

Seawalnya, pada tahun 1927, sebuah pasar basah diluluskan pembinaannya bagi menampung keperluan penduduk Meru, sebuah perkampungan pinggir bandar Klang. Lokasi pasar tersebut ada Atok lampirkan di bawah.

Setelah lebih 35 tahun beroperasi, Pasar Besar Klang yang lama sebelum ia dirobohkan sekitar tahun 1993 dan berpindah ke Pasar Besar Klang yang ada sekarang di Jalan Meru. Kemudian Pasar Basah Klang yang baharu mula beroperasi beberapa tahun kemudian.

Pasar Awam milik MPK masih lagi mendapat sambutan daripada orang awam kerana ramai berkunjung ke pasar untuk tujuan membeli-belah. Namun begitu, dengan kewujudan pasar besar ‘hypermarket’ yang menjual pelbagai jenis barangan termasuk barangan basah,sedikit sebanyak menjadi ‘trend’ sebahagian orang awam hanya perlu pergi ke satu tempat untuk mendapatkan semua barang yang mereka.

Perancangan masa hadapan kompleks Pasar Besar Jalan Meru termasuklah:-

  • Penjenamaan Semula Pasar
  • Susunatur Perniagaan
  • Penyeragaman Waktu Perniagaan
  • Penyeragaman Aliran Trafik dan Tempat Letak Kereta
  • Tawaran Penswastaan

Pasar Besar Klang dikenali sebagai pasar basah dan kering terbesar di Klang. Ia terletak di jalan utama Jalan Meru. Waktu operasi bermula pada 4 pagi hingga 3 petang. Pasar basah dipisahkan dalam dua bahagian. Bahagian pertama biasanya digemari penjual semula yang membeli secara pukal. Ia dijual lebih murah dan berakhir lebih awal kira-kira jam 9 pagi. Walaupun bahagian kedua disasarkan terutamanya untuk suri rumah dan pengguna akhir, ia adalah bahagian paling sesak dan meriah terutamanya pada waktu puncak (7 pagi hingga 9 pagi). Perkakasan dapur, makanan haiwan peliharaan, herba, makanan tin malah pejabat pos dan kaunter MPK ada di sini untuk membayar bil utiliti  secara sehenti.

Pada hujung minggu, datanglah awal-awal untuk mengambil barang-barang yang segar dan murah, kemudian  menikmati sarapan pagi di tingkat satu sambil melihat orang ramai yang sibuk membeli dan menjual. 

Tapak pasar Meru pada tahun 1927
























Stesen LRT Pasar Besar Klang adalah salah satu stesen yang akan menyediakan perkhidmatan di kawasan 17,Klang di laluan Shah Alam. Stesen ini ialah stesen transit pantas bertingkat di Klang, Selangor, Malaysia yang membentuk sebahagian daripada Sistem Transit Bersepadu Lembah Klang. in Selangor, Malaysia.

Stesen itu ditandakan sebagai Stesen No. 18 di sepanjang projek laluan bernilai RM9 bilion dengan depoh penyelenggaraan laluan itu terletak di Johan Setia, Klang. Stesen LRT Pasar Besar Klang dijangka dijangka akan beroperasi pada 1 Mac 2025. Ia akan mempunyai kemudahan seperti taman dan perjalanan bertingkat, kiosk, tandas, lif, perhentian teksi dan bas pengantara antara lain.

Buat masa ini, Kompleks Pasar Besar Meru ini  ditutup sebahagiannya bagi membolehkan kerja-kerja pembinaan laluan dan stesen LRT  dibina di situ. Khemah-khemah sementara perniagaan disediakan di luar kompleks tersebut..




Berikut Atok lampirkan kronologi peristiwa berkenaan Pasar Basah Meru serta Pasar Borong Meru daripada sumber yang terdapat di Arkib Negara di Kuala Lumpur dan Arkib Akhbar di Singapura dan akhbar tempatan::

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
14 MAR 1927
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0247168W
Hit
:
23
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Adoyai, panjang sangat  dah ini! Atok yang menaip ini pun sendiri  dah lenguh dan menguap…Mengantuk. Kita sambung esok jer lah. Tak larat dah mata Atok ini. Ingat ya, jumpa lagi kita esok, insha Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Fakta Menarik tentang Stadium Jugra di Telok Datok

Assalamualaikum semua. Semoga semuanya dalam keadaan sihat Walafiat. Malam tadi Atok baru sahaja balik dari Telok Datok menziarahi jenazah a...