Selasa, 28 November 2023

Sejarah Awal Sekolah Aliran Cina di Klang


 

Pendahuluan

Sejarah perkembangan pendidikan Cina di Tanah Melayu hanya bermula sejak penghijrahan masuk orang Cina pada awal abad ke-19. Pembentukan sekolah Cina di Malaya oleh komuniti Cina hanya bermula pada tahun 1829 apabila orang-orang Cina telah dibawa masuk ke Tanah Melayu secara beramai-ramai oleh British untuk bekerja di lombong-lombong bijih timah di Perak dan Selangor. 

Imigran Cina ini  bukan sahaja membawa bersama adat, kepercayaan, agama dan kebudayaan keluarga tetapi juga sistem pendidikan mereka ke Tanah Melayu. Masyarakat Cina mementingkan pendidikan dan memberi penghormatan yang tinggi kepada perjuangan pendidikan. Mereka telah mendirikan sekolah Cina melalui usaha orang perseorangan dan persatuan bagi mengekalkan warisan budaya dan bahasa mereka.

Sistem Pendidikan Cina ini ditubuhkan bertujuan untuk memupuk semangat kesetiaan terhadap negara China. Penubuhan sekolah Cina diuruskan oleh masyarakat cina tempatan. Pendidikan mereka telah dibiayai oleh pemodal-pemodal Cina adalah bertujuan untuk menyediakan pekerja bagi perusahaan dan perniagaan mereka. Pada 1904, kerajaan Dinasti Qing memperkenalkan reformasi pendidikan dengan mengadaptasi sukatan pelajaran akademik Barat namun masih menggunakan bahasa Mandarin sebagai bahasa pengantar.

Kerajaan kolonial Inggeris berusaha untuk melemahkan pendidikan Cina di Tanah Melayu dengan melaksanakan dasar pendidikan yang lebih tegas. Misalnya, Kerajaan Inggeris menubuhkan lebih banyak sekolah rendah Inggeris untuk mengubah dan menarik lebih ramai murid-murid Cina namun usaha tersebut gagal. Sebagai usaha mendapat sokongan masyarakat Cina, Kerajaan Inggeris telah mengiktiraf bahasa Mandarin sebagai medium pengantara di sekolah-sekolah Cina. 

Tetapi kemudiannya, apabila menyedari sekolah-sekolah Cina telah menjadi tempat menyebarkan sentimen anti British, maka kerajaan British kemudian mula menukarkan polisi liberal yang diamalkan dengan meluluskan Enakmen Pendaftaran Sekolah di Tanah Melayu pada tahun 1920 dengan tujuan untuk mengawal aktiviti-aktiviti subversif di sekolah Cina.

Secara keseluruhannya, masyarakat Cina memandang Enakmen Pendaftaran sekolah 1920 ini telah mencabuli hak asasi orang Cina dalam pengurusan sekolah itu sendiri. Oleh itu, mereka membantah Enakmen tersebut dengan sekeras-kerasnya. Tetapi pentadbiran British tidak berganjak daripada pendiriannya dan meneruskan rancangan pendaftaran sekolah itu. Melalui undang-undang ini sukatan pelajaran dan pendaftaran guru telah dikawal. 

Pada tahun 1920 undang-undang pendidikan pertama diluluskan di negeri-negeri Melayu Bersekutu yang secara khusus mempengaruhi sekolah-sekolah Cina-Enakmen pendaftaran sekolah. Ia bermula bahawa semua sekolah Cina mesti mendaftar dengan kerajaan. Banyak sekolah ini ditutup daripada mematuhi undang-undang baru ini, kerana orang Cina takut bahawa ia akan bermakna bahawa mereka harus melepaskan ikatan pendidikan sekolah mereka yang rapat dengan China jika mereka mematuhi. Walau bagaimanapun, Sekolah-sekolah Cina masih dibenarkan wujud untuk sebahagian besarnya di luar orbit Jabatan Pendidikan, dan mereka bergantung untuk sokongan kewangan pada sumbangan dan meminta langganan dari masyarakat Cina dan amal. 

Pada pertengahan tahun 1920-an, geran bantuan kerajaan pertama ditawarkan kepada sekolah Cina Melayu. Sekolah-sekolah yang menerima bantuan dikehendaki menyediakan pelajar Cina mereka untuk pendidikan masa depan di sekolah-sekolah Inggeris dengan memasukkan pengajaran bahasa Inggeris dengan standard tertentu.Pelajar sekolah menengah Cina yang merasakan bahawa tidak ada peluang untuk mereka meneruskan pendidikan mereka di Malaya. Akibatnya ramai di antara mereka pergi ke China, walaupun menghadapi penentangan ibu bapa.

Pada tahun 1932, kurikulum di sekolah-sekolah Cina telah lebih seragam dan guru-guru sekolah ini bahkan diharapkan untuk mengajar bahasa Inggeris sebagai tambahan kepada mata pelajaran Cina. Terdapat kemudahan untuk pendidikan vernakular utama kanak-kanak lelaki dan perempuan Cina di semua kampung dengan saiz apa pun. Bayaran antara 50 sen hingga $2 sebulan dikenakan tetapi ibu bapa yang miskin dikecualikan daripada pembayaran. Sekolah awam yang mampu kekal dan yang telah menerima geran-in-aid,  masih menerima geran tersebut mengikut standard pengajaran mereka di bawah gred baru yang kini berkuatkuasa. Terdapat 622 kanak-kanak lelaki menghadiri sekolah-sekolah ini pada akhir tahun 1934.

Pada tahun 1935, Kerajaan bersetuju bahawa geran bantuan, harus diberi kepada semua sekolah bahasa Cina jika mereka mematuhi keperluan Jabatan Pendidikan. Walau bagaimanapun, langkah ini tidak mendapat sokongan yang luar biasa yang diharapkan dari sekolah-sekolah Cina. Pada masa itu mereka telah terbiasa dengan idea untuk menjaga diri mereka sendiri dan mereka tidak mudah mengambil idea kerajaan yang cuba untuk mengenakan kawalan ke atas mereka. 

“Kami akan mengalu-alukan bantuan anda pada masa lalu,  tetapi kami tidak memerlukannya sekarang.” kata mereka.

Sewaktu Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua, penggunaan bahasa Inggeris digunakan secara meluas khususnya dalam pentadbiran kerajaan. Masyarakat Cina yang tinggal di bandar mempunyai pilihan dan memperoleh banyak peluang untuk menghantar anak mereka ke sekolah jenis Inggeris. Peruntukan persekutuan bagi sekolah Cina telah bertambah berlipat ganda menjelang tahun 1938. 

Kawalan British semakin ketat selepas Perang Dunia Kedua. Bagi Inggeris, kaum Cina sememangnya kaum yang ‘keras kepala’.Semasa pemerintahan kolonial Inggeris lagi  mereka berkeras menggunakan bahasa ibunda mereka untuk pelajaran. Sejak sebelum merdeka lagi, perbezaan dalam masyarakat Cina telah terserlah. Sebahagian besar daripada mereka telah diorientasikan dalam pendidikan Cina, manakala sebahagian lagi telah diorientasikan mengikut jenis pendidikan Barat. Kumpulan orang Cina yang berpendidikan ini telah mula terbahagi kepada dua jenis iaitu kumpulan orang Cina  berpendidikan Cina dan kumpulan orang Cina berpendidikan Inggeris. 

Setelah merdeka pun sekolah menengah Cina masih enggan beralih menggunakan Bahasa Malaysia sebagai pertukaran dana kerajaan dan mereka dikenali sebagai Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC). Sekolah-sekolah ini tidak menerima pembiayaan dari kerajaan persekutuan, kecuali sumbangan sekali sahaja. 

Pendidikan Guru Terlatih 

Memang benar untuk mengatakan bahawa kejayaan mana-mana sistem pendidikan banyak bergantung pada kualiti gurunya. Melalui mereka, standard pengajaran yang seragam dapat dipastikan di seluruh negara. Tetapi di Malaya pada masa itu, hanya peratusan kecil guru Cina yang telah dilatih oleh Jabatan Pendidikan. Majoriti mereka  terpaksa direkrut dari China dan telah membawa bersama mereka jenama politik mereka sendiri yang sering diwarnai dengan nasionalisme dan Komunisme Cina.

Menjadi kebiasaan bagi pelajar yang ingin menjadi guru untuk mengambil kursus rasmi biasa. (sebenarnya, sedikit lebih daripada kursus menengah Junior dengan sedikit masa untuk mata pelajaran profesional). Kursus ini  telah dihapuskan dan telah digantikan oleh kursus latihan guru kerajaan. Kelas latihan guru dibuka di Sekolah Green Lane, Pulau Pinang. Semua pelajar yang menghadiri kelas ini adalah guru di sekolah Cina dan pada akhir kursus dua tahun, apabila lulus peperiksaan kerajaan, mereka akan berkelayakan sepenuhnya.  

Perbezaan antara gaji guru di Sekolah  Inggeris yang dibantu dan  sekolah Cina swasta terlalu tinggi kerana guru-guru Cinanya berkelayakan untuk mengajar dalam bahasa Inggeris. Perbezaan ini digunakan oleh kerajaan kolonial dengan pemberian kepada sekolah Cina ditingkatkan. Sumbangan bantuan untuk sekolah Cina bertujuan untuk membawa sekolah-sekolah ini lebih di bawah kawalan  kerajaan. Kementerian Pendidikan memperuntukkan guru untuk kedua-dua sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan dan membayar sepenuhnya gaji mereka. Terdapat cadangan daripada Jawatankuasa Keguruan Cina yang mengesyorkan penyesuaian sistem penyiaran sekolah dan pembekalan peralatan moden kepada  sekolah vernakular. Guru di sekolah vernakular Cina meminta dibayar gaji yang sama dengan guru di sekolah Inggeris. Perlakuan yang sama akan diperluaskan kepada mereka yang berada di sekolah Tamil dan Melayu.

1/2 Skala Gaji  Permulaan Hakiki Guru-guru Terlatih dan Tidak Terlatih sekolah Cina yang Baharu diperkenalkan dalam tahun 1949

2/2 Skala Gaji  Permulaan Hakiki Guru-guru Terlatih dan Tidak Terlatih sekolah Cina yang Baharu diperkenalkan dalam tahun 1949
Elaun dan Skala Gaji  Permulaan Hakiki mengikut kelayakan akademik dan iktisas sekolah Cina yang Baharu diperkenalkan dalam tahun 1949


Kalendar Persekolahan

Sekolah-sekolah Cina di Semenanjung Tanah Melayu telah mengikuti dua penggal persekolahan. Tempoh pertama adalah dari Julai hingga Disember, dan yang kedua, dari Januari hingga Jun. Sekolah Inggeris, sebaliknya, mempunyai tahun persekolahan tiga penggal. Tempoh pertama adalah dari Januari hingga April, yang kedua, dari April hingga Ogos, dan yang ketiga, dari September hingga Disember. Pada awal penggal pertama masing-masing, kedua-dua jenis sekolah yang berbeza merekrut pelajar baru.

Pada bulan Ogos 1949, di Persekutuan Tanah Melayu, dan pada bulan berikutnya pada tahun yang sama di Singapura, pihak berkuasa pendidikan mengumumkan bahawa sekolah-sekolah Cina pada masa akan datang mesti merekrut pengambilan baru hanya pada musim bunga dan bukan pada musim luruh. Sebarang ketidakpatuhan akan mengakibatkan pemberian bantuan dan pengampunan yuran ditarik balik.  Kemudian, pihak berkuasa pendidikan juga melancarkan skim di mana sekolah-sekolah Cina akan mengikuti sekolah-sekolah Inggeris dalam mempunyai tahun persekolahan tiga penggal dan bukan lagi dua penggal.

Permulaan cuti bagi Sekolah Cina selama 30 hari, bermula 22 Januari hinggalah Tahun Baharu Cina dalam tahun 1894

Kurikulum 

Persekitaran sekolah adalah elemen penting untuk pembentukan kebudayaan masyarakat Cina, kebudayaan pelbagai bangsa dan pendidikan persekitaran. proses pembelajaran yang berpusatkan pelajar. Pelajar dapat memanfaatkan pengalaman pembelajaran dan kehidupan demi kebahagiaan diri, dapat menikmati keindahan kehidupan dan bersikap positif dan proaktif. Dari aspek masyarakat, pelajar dapat mewarisi inti pati kebudayaan Cina melalui penguasaan bahasa ibunda, mempunyai semangat cinta akan negara serta menguasai bahasa Inggeris untuk kegunaan di peringkat antarabangsa.

Pendidikan Cina di Malaya direka untuk menyediakan pelajar-pelajar untuk memasuki dunia perniagaan. Penekanannya adalah untuk mempersiapkan kehidupan perniagaan, bukan untuk perkhidmatan awam kerajaan.

Kurikulumnya menjadi bertambah baik. Pada mulanya, sukatan pelajaran, buku teks dan guru telah diimport dari negara China. Kurikulum yang diperkenalkan juga berorientasikan kepada negara China. Guru-guru dan buku teks dibawa dari Negara China. Murid-murid ini mempelajari klasik-klasik Cina secara hafalan. Kelas-kelas yang diajar meliputi subjek seperti bahasa, etika, klasik, sejarah, geografi, dan aritmetik serta Konfusianisme, dengan penekanan pada kesetiaan kepada nenek moyang. Kuo Yu (Bahasa Mandarin) telah diperkenalkan di beberapa sekolah  sebelum tahun 1911, tetapi ia tidak mendapat sambutan sebenar sehinggalah dalam tahun 1920-an.

Sekolah Cina mempunyai pelajaran rendah selama 6 tahun, menengah rendah selama 3 tahun dan menengah atas selama 3 tahun. Sekolah-sekolah menengah menyediakan para pelajar untuk melanjutkan pelajaran ke universiti-universiti di Negara China. 

Dalam tahun 1940, Jawatankuasa Pengetua Sekolah Cina mempertimbangkan pelbagai persoalan yang mempengaruhi sekolah vernakular Cina di Tanah Melayu. Salah satu soalan yang paling penting untuk dipertimbangkan ialah memasukkan senarai mata pelajaran semasa ke dalam program sekolah dan melakukan keadilan kepada semua. Semua kelas diadakan dalam dialek Cina kecuali kelas bahasa inggeris. 

Sekolah utama hanya mempunyai kira-kira enam tempoh seminggu. Jawatankuasa akan mengesyorkan peruntukan bilangan tetap jam seminggu untuk setiap subjek Dua mata pelajaran yang paling penting di sekolah Cina adalah Pengetahuan Umum dan Sivik harus mendapat perhatian khusus. Subjek-subjek lain seperti, Sejarah China moden, Matematik dan Geografi.  Pengetahuan Umum. Seni dan Nyanyian perlu dibenarkan dan masa mesti disisihkan untuk latihan dan permainan.  Walaupun waktu sekolah berbeza-beza, purata 4 1/2 jam sehari adalah biasa. Bermula kira-kira jam lapan pagi dan berakhir kira-kira jam 2 petang, dengan kira-kira satu jam untuk rehat. Walau bagaimanapun, sesetengah orang menganggapnya terlalu lama.

Sekolah SJKC mengamalkan silabus kebangsaan yang sama yang digunakan oleh sekolah SK dan menawarkan peperiksaan UPSR yang sama. Tetapi kerana mereka dibina di atas tanah yang disumbangkan swasta, mereka diberi status "sekolah yang dibantu oleh kerajaan" dan menerima pembiayaan kerajaan yang kurang sedikit berbanding sekolah SK. Juga pembiayaan dalam aspek-aspek lain untuk kedua-dua subset sekolah awam ini sedikit berbeza.

Kini, di Sekolah-sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC), silabus dan buku teks disediakan oleh Dong Zong, yang juga menyediakan dan menjalankan Sijil Peperiksaan Bersatu (UEC) untuk pelajar mereka.






Buku Teks

Sebilangan besar buku teks Cina yang digunakan di Tanah Melayu diimport dari China kerana tidak ada yang tersedia di dalam negara, dan pastinya tidak membantu dalam memajukan  dasar kerajaan untuk membangunkan pandangan dan kewarganegaraan Malaya."Sejak tahun 1925 buku teks ini yang dicetak di China, telah mempunyai perkara politik dan anti-asing diperkenalkan ke dalamnya. Buku teks seperti itu tidak dapat diterima oleh Kerajaan di Malaya. 

Pada tahun 1932, dua firma utama di Shanghai, The Commercial Press, dan Syarikat Chung Hua Book, menerbitkan buku teks sekolah. Masing-masing mengeluarkan siri yang ditulis khas untuk pendidikan Cina di luar negara dan di negara ini. Buku-buku ini telah diluluskan sebagai sesuai oleh kerajaan, dan kini digunakan di tiga sekolah majoriti Cina, sama ada  keseluruhan siri, atau untuk menambah jilid-jilid dalam siri lain yang ditemui tidak boleh dipertikaikan.Walau bagaimanapun, hanya dalam beberapa tahun kebelakangan ini keadaan telah ditangani dengan berkesan dengan penggantian buku teks tempatan dengan latar belakang Malaya. Perkhidmatan Buku Teks Mandarin pertama  baru sahaja muncul di pasaran Singapura, dan masih ada permintaan mendesak untuk banyak lagi buku seperti itu. 

Dalam tahun 1952, Pendekatan baru untuk Geografi, kepada murid  darjah dua hingga ke darjah empat.di sekolah-sekolah Cina di mana 40 peratus kandungan dalam buku teks pengetahuan umum akan dikhaskan untuk Geografi Malaya. Begitu juga Siri buku teks aritmetik baru yang disediakan khas untuk sekolah-sekolah Tanah Melayu oleh Tetuan Payne dan Harman juga menepati sukatan pelajaran aritmetik seperti yang disediakan oleh Jabatan Pendidikan, telah dibincangkan oleh Jawatankuasa Penasihat guru sekolah Cina 

Jadual Peratusan Peruntukan Kandungan Silibus di Sekolah Cina dalam tahun 1949

Contoh buku-buku Teks yang digunapakai di sekolah-sekolah Cina sekarang


Contoh Jadual Peperiksaan Subjek-subjek yang diajarkan di Sekolah Cina Jenis Kebangsaan kini

Penutup

Realitinya, mutu pelajaran sekolah Cina, sejak dahulu sehingga kini, lebih tinggi daripada mutu pelajaran sekolah-sekolah Melayu  dan sekolah-sekolah Tamil kerajaan. Bertentangan dengan persepsi umum,  pendaftaran pelajar bukan Cina di sekolah vernakular Cina telah meningkat kepada 12 peratus, dan terus meningkat. Ini  bermakna sekolah Cina lebih berpelbagai kaum berbanding Sekolah Kebangsaan. Malah, terdapat sekolah Cina dengan jumlah pendaftaran bukan Cina yang sangat besar. Sebagai contoh, SJKC Tiong Hua Kok Bin di Klang mempunyai kira-kira 45 peratus pelajar bukan Cina. 

Antara sebab-sebab kelebihan sekolah Cina berbanding Sekolah Kebangsaan, menurut ibu bapa yang terbabit:

  1. Disiplin di sekolah Cina pasti lebih ketat. Walaupun tegas dengan gaya pengajaran mereka, jelas bahawa guru mengajar dengan penuh semangat.
  2. Belajar di sekolah Cina bermaksud ejaan dan kelas yang sempurna semasa cuti
  3. Pelajar sekolah Cina juga mempunyai kelas tambahan mereka. Walaupun ia hanya lanjutan kelas biasa, mereka lebih kurang sama dengan kelas tuisyen.
  4. Pelajar di sekolah Cina biasanya membayar yuran tambahan (kadang-kadang dengan alasan yang baik).
  5. Sekolah Cina menetapkan Hari Sabtu sebagai masa untuk aktiviti kokurikulum.
  6. Sekolah Cina mungkin kelihatan begitu menarik kepada bukan Cina kerana semangat persaingan.Persekitaran pembelajaran, yang ada,  tidak terdapat di Sekolah Kebangsaan, boleh menggalakkan pertumbuhan akademik dan kecemerlangan dalam kalangan pelajar.

Kesimpulannya, bukan susunan demografi sekolah atau bahasa pengajaran yang menentukan perpaduan kebangsaan atau mempengaruhi kecenderungan individu untuk menjadi perkauman.


SEKOLAH -SEKOLAH CINA TERAWAL DI DAERAH KLANG.

Pada awal abad ke-20, sekolah-sekolah vernakular Cina ditubuhkan hasil daripada permuafakatan pemimpin Cina dengan penduduk-penduduk Cina setempat dan dibantu dari segi kewangan daripada komuniti perniagaan dan kutipan yuran daripada ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka ke sekolah tersebut. Di bandar-bandar, golongan elit dan korporat banyak membantu mengembangkan pembangunan sekolah-sekolah ini tanpa campur tangan kerajaan. Namun, di kawasan pekan  kecil atau kampung-kampung, kutipan dan sumbangan ibu bapa sememangnya tidak mencukup untuk menguruskan infrastruktur sekolah, pembayaran gaji staf, pembelian aset-aset sekolah seperti perabot, kerusi dan meja serta buku-buku teks. Akibatnya, mereka menghadapi dilemma, sama ada terpaksa menutup terus sekolah mereka atau memohon bantuan daripada kerajaan. 

Memohon bantuan kerajaan bererti mereka akan kehilangan kebebasan menentukan hala tuju sekolah mereka. Arahan daripada pihak kerajaan kolonial Inggeris tidak boleh dipandang sepi. Silibus baharu perlu dirombak dengan memasukkan subjek-subjek baharu atas ‘nasihat’ pemerintah. Sebab itu banyak sekolah vernakular Cina di daerah Klang yang pernah wujud dalam tahun-tahun 1920-an sehingga menjelangnya Perang Dunia Kedua sudah tidak lagi kedengaran. Nama-nama sekolah Cina seperti Tiong Hua, Chinese Girls School, Republican Chinese School, Suen O School, Tahing Min School, Kok Min School, Keung Hoh School , Wah Keow School pernah mewarnai landskap pendidikan dalam daerah Klang; dari Kapar,sehinggalah ke Port Swettenham (Pelabuhan Klang sekarang). Berikut adalah beberapa sekolah Cina di Klang dalam tahun dan dekad 1920-an:

Senarai sekolah-sekolah Cina yang diberi bantuan oleh kerajaan Selangor dalam tahun 1926.
Terdapat 6 buah sekolah Cina dalam daerah Klang yang menerima bantuan tersebut.

Senarai sekolah-sekolah Cina yang diberi bantuan oleh kerajaan Selangor dalam tahun 1928.  Masih enam buah sekolah Cina dalam daerah Klang yang menerima bantuan tersebut. Namun dua buah sekolah digugurkan manakala dua sekolah baharu dimasukkan.

Sebuah sekolah Cina dalam daerah Klang antara sekolah-sekolah Vernakular Cina yang terpaksa ditutup dalam tahun 1956

Senarai Sekolah-sekolah Cina dalam daerah Klang terkini (2023)

Kedudukan  Sekolah Cina Kong Hua di Klang Utara dalam tahun 1951

Kedudukan Sekolah Cina Wah Keow di Klang Utara dalam tahun 1951

Kedudukan Sekolah Cina Tiong Hua dan Chinese Girls School
di Klang Selatan dalam tahun 1951

1/2 Konsert Mengumpul Dana membantu Mangsa Perang di China diadakan di Klang oleh gabungan pelajar Sekolah-sekolah Cina  di dalam daerah Klang dalam tahun 1938.

2/2 Konsert Mengumpul Dana membantu Mangsa Perang di China diadakan di Klang 
oleh gabungan pelajar Sekolah-sekolah Cina  di dalam daerah Klang dalam tahun 1938.

Pembinaan sebuah lagi bangunan Sekolah Cina, Wah Keow Chinese School
 di Batu 2, Jalan Kapar dalam tahun 1941. Sekolah ini telah lama dibuka sejak tahun 1928

Dalam tahun 1950, dua buah sekolah Cina di Klang digempur pihak berkuasa kerana terdapat aktiviti penyebaran pro-komunis oleh anasir subversif dalam kalangan guru dan pelajarnya.

Demi memenangi hati kaum Cina supaya membantu kerajaan menentang Komunis,
kerajaan menaikkan kadar pemberian bantuan ke sekolah-sekolah Cina di samping memberi
elaun khas kepada guru sekolah Cina dalam tahun 1951

Malang sungguh….Dua orang pelajar perempuan Sekolah Cina di Klang yang menyertai perjuangan komunis ditembak mati dalam pertempuran dengan tentera di Kuala Langat dalam tahun 1951.

Sikap pegawai dari Pejabat Pendidikan Klang yang meninggalkan mesyuarat menyebabkan kemarahan Guru-guru Besar Sekolah Cina dalam daerah Klang yang dipanggil ke pejabat tersebut berhubung notis penggantian Guru Besar dan guru-guru dalm tahun 1959


Dalam tahun 1959, seramai 20 orang guru di Klang yang bersalah kerana mendapatkan set soalan ‘bocor’ dalam peperiksaan  Darjah Enam di Sekolah Cina telah dilarang mengajar lagi oleh Jabatan Pendidikan Negeri Selangor. Mereka telah mengemukakan rayuan kepada Menteri Pendidikan Malaya.

Kejohanan sukan sekolah-sekolah Cina di Klang  berlangsung pada 24 dan 25 Jun 1960

Kes-kes peras ugut dan buli ke atas pelajar-pelajar sekolah oleh beberapa orang pelajar
yang menyertai kongsi gelap di Klang disiasat oleh pihak polis dalam tahun 1994

Perbuatan seorang Guru Besar  di Klang yang memaksa seorang guru
 bawahannya membayar untuk jamuan makan dikecam hebat oleh pihak NUTP.
Sebelum itu, dikatakan guru tersebut telah menumbuk Guru Besar tersebut kerana
persengketaan peribadi antara mereka.Kejadian berlaku dalam tahun 1994.



Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
29 OCT 1959
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004306W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
11 JUL 1958
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004457W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
29 JAN 1959
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004400W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
19 JAN 1961
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004960W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
11 APR 1956
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004681W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
5 JUN 1959
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004604W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
4 NOV 1957
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004548W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
3 SEP 1962
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004303W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
3 SEP 1962
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004303W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
3 SEP 1962
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004303W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
11 JUL 1958
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004457W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
11 APR 1956
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004681W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
20 JAN 1960
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004378W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
10 APR 1953
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004544W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
4 NOV 1957
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004548W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
16 MAR 1949
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004810W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
5 JUN 1959
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004604W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
27 AUG 1951
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1984/0015533W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
8 NOV 1917
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0197142W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
4 NOV 1957
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004548W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
25 FEB 1948
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0293844W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
2 JUN 1949
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1984/0015217W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
11 JAN 1950
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1984/0014401W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
27 AUG 1951
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1984/0015533W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT


Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
20 JAN 1886
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0004789W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
16 MAR 1898
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0080832W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
29 OCT 1959
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004306W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
29 OCT 1959
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004306W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
20 APR 1896
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0062707W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
16 MAR 1893
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0046008W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
21 FEB 1898
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0075868W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
10 APR 1924
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0230847W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
30 MAR 1931
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0271250W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
28 JAN 1953
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0003765W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
5 MAR 1915
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0181205W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
22 APR 1896
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0062784W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
11 JUL 1958
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004457W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
11 JAN 1947
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0002872W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
29 JAN 1959
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004400W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Fakta Menarik tentang Stadium Jugra di Telok Datok

Assalamualaikum semua. Semoga semuanya dalam keadaan sihat Walafiat. Malam tadi Atok baru sahaja balik dari Telok Datok menziarahi jenazah a...