Selasa, 21 November 2023

Sejarah Menarik 11 Sekolah Melayu Terawal di Klang

Salam buat semua. Syukur ke hadrat Ilahi kerana masih diberi kesempatan ruang dan peluang untuk terus beribadat kepadaNya. Perkembangan perang di Gaza mengajar Atok dan Wan erti keinsafan, maruah dan perjuangan kerana Allah, bukan kerana duniawi. Kehidupan yang begitu singkat di dunia yang fana ini seharusnya menggerakkan kita beribadah dan berjihad hanya keranaNya. Kematian syahid adalah matlamat kita semua umat Islam. Kematian yang begitu mulia menyebabkan para syuhada Palestin dicemburui umat sedunia. Apakan tidak, janji Allah terbukti di sana. Bauan kasturi syurga keluar bersama-sama darah para syuhada ini. Perjuangan mereka seperti perjuangan Rasulullah SAW dan para sahabat dalam Perang Badar. Mereka dibantu tentera malaikat Allah . Peristiwa demi peristiwa pelik berlaku di Gaza seperti mana diceritakan oleh para penduduk mahupun oleh pengganas Zionis yang menyerang. Allah! Benarlah segala janji-janji Allah. Allah tidak pernah dan tidak akan memungkiri janji-janjiNya.

Entri Atok kali ini masih mengenai pendidikan di Klang. Korang dah baca ke belum entri Atok yang lepas? Baca, jangan tak baca…Kali ini Atok akan selongkar pasal perkembangan Sekolah Melayu di daerah bertuah ini. Atok terkesima membaca pengorbanan kanak-kanak dan ibu bapa Melayu yang miskin dan serba kekurangan, berusaha mengeluarkan diri dan keluarga mereka daripada kepompong kejahilan serta kemiskinan yang mereka warisi.

Betapa mereka sabar dan tabah menghadapi segala kekurangan diri, kedaifan sekolah yang serba kurang kelengkapannya. Betapa Atok bangga dengan komitmen Guru Besar dan guru-guru di bawahnya membentuk keperibadian bangsa yang baru agar biar duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan bangsa dan kaum-kaum lain di Tanah Melayu ketika itu, sehinggalah negara kita merdeka. Selepas itu, sejarah tercipta seperti yang kita lihat sekarang. Bersyukur banyak-banyaklah kita kepada Allah SWT atas nikmat kemerdekaan dan segala yang kita kecapi kini. Jom ikut Atok….

Tapi sebelum itu, Atok bahagi-bahagikan cerita kali ini kepada sejarah awal dan dasar pendidikan penjajah yang bersifat Pecah dan Perintah itu. Kemudian kita akan analisis bersama persekolahan kanak-kanak Melayu di sekolah Melayu di kampung mereka sendiri. Juga Atok perlihatkan penglibatan sekolah-sekolah ini dalam masyarakat di Klang sebelum kita perhatian perkembangan 11 buah sekolah terawal di dalam daerah Klang.

Atok harap korang enjoy membaca penulisan kali ini. Seperti biasa, Atok nak ucapkan jutaan terima kasih kepada tuan empunya gambar-gambar dan bahan-bahan yang Atok gunakan di dalam penceritaan ini.  Maaf kalau ada yang Atok ambil tanpa kebenaran korang terlebih dahulu atau Atok tak sebutkan kredit buat korang. 

PENDAHULUAN

Semasa Penjajahan Inggeris, sistem persekolahan mula tersusun. Empat aliran pendidikan telah ditubuhkan berdasarkan " Dasar Pecah dan Perintah " seperti Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu, Bahasa Tamil dan bahasa Cina. Pengenalan dasar ini membenarkan British untuk memisahkan orang ramai mengikut etnik, agama, bangsa selain membahagikan mereka sebagai kelas atasan dan kelas bawah untuk memerintah .

Sekolah Melayu ditubuhkan untuk tujuan tertentu. Tujuan  utama penubuhan sekolah Melayu pada abad ke-19 sehingga awal abad ke-20 adalah untuk membolehkan orang Melayu terus hidup di kampung-kampung, untuk mewarisi kemiskinan keluarga mereka, dan untuk membantu ibu bapa mereka. Oleh itu, pendidikan sekular dalam Bahasa Melayu adalah terhad empat tahun dengan skop dan kurikulum yang terhad.

Pada Tahun 1905, Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) ditubuhkan. Pembentukan kolej ini penting untuk memahami dasar dualisme  dalam pendidikan kolonial Inggeris untuk orang Melayu.  Sesungguhnya, penubuhan Kolej Melayu Kuala Kangsar adalah khas untuk Melayu kelas atasan dan Raja-Raja Melayu. Mereka akan menggunakan bahasa Inggeris supaya mereka dapat dikawal oleh British.

British telah membuat beberapa perubahan kepada Sistem Pendidikan Melayu dengan menubuhkan maktab perguruan untuk melatih guru-guru Melayu. Sistem persekolahan Orang Melayu   mencapai kemuncaknya pada tahun 1922 apabila Maktab Perguruan Sultan Idris di Tanjung Malim, Perak telah ditubuhkan. Kolej ini  akan melatih guru-guru Melayu yang akan kembali ke mendidik dan mendidik anak-anak supaya menjadi petani juga. Secara keseluruhan, pendidikan yang diberikan kepada Melayu oleh British melalui sekolah vernakular Melayu  boleh dilihat sebagai "  sebagai alat kawalan sosial orang Melayu untuk tidak menentang kuasanya .”

Kerajaan kolonial British yang tidak menyediakan mana-mana sekolah menengah berbahasa Melayu, memaksa mereka yang telah belajar dalam Bahasa Melayu semasa sekolah rendah, perlu menyesuaikan diri dengan pendidikan berbahasa Inggeris sekiranya mereka berpeluang memulakan pendidikan menengah. Ramai orang Melayu gagal meneruskan pendidikan tambahan kerana isu ini. Secara ringkasnya, Dasar British ialah "dasar yang melatih orang Melayu bagaimana untuk tidak mendapatkan pekerjaan. Pelajar  Melayu diberitahu “anda telah dilatih untuk kekal di bahagian bawah, dan di sana anda mesti sentiasa kekal.”


SEJARAH  PERKEMBANGAN SEKOLAH MELAYU DI DAERAH  KLANG

Klang bermaksud “terusan” atau jalan air. Pendapat ini dipersetujui di mana Klang mempunyai banyak jalan air. Anak-anak sungai tersebut ialah Sg. Klang, Sg. Bertek, Sg. Pinang, Sg. Sementa, Sg. Agas, Sg. Kandis, Sg. Binjai, Sg. Kapar, Sg. Jati, Sg. Aur, Sg. Rasau dan Sg. Putus. Nama sungai-sungai ini terus kekal sehingga ke hari ini. 

Selepas 1874, British memilih Klang sebagai pusat pentadbiran. Klang kekal sebagai pusat pentadbiran British sehingga tahun 1880 apabila ia berpindah ke Kuala Lumpur. Klang menjadi penting hanya selepas Kuala Selangor merosot khususnya selepas kemangkatan Sultan Muhammad (1826-1857) sehinggalah pada tahun 1875, Klang dipilih sebagai ibu kota Selangor sebelum ditukar kepada Kuala Lumpur pada 1880. Pada tahun 1886, Klang dikatakan sebuah tempat yang cantik dan bersih.

Daerah Klang terdiri dari dua jajahan perbandaran iaitu Majlis Perbandaran Klang dan Majlis Bandaraya Shah Alam. Klang mempunyai 2 mukim, iaitu Mukim Kapar dan Mukim Klang.

Peta Selangor dalam tahun 1950

Kerajaan British dapat merasakan keperluan pendidikan sekolah Melayu  untuk masyarakat setempat di Klang. Suasana persekolahan ketika itu diambil secara terperinci seperti di bawah:

Setiap kampung kecil mempunyai sekolah, sebuah bangunan kayu dibina atas tiang konkrit,  dengan rumah guru berdekatan. Di sini,berkumpul kira-kira tiga puluh atau empat puluh kanak-kanak lelaki dengan rambut yang masih panjang. Budak Melayu  belajar membaca dan menulis dalam Bahasa Melayu, kira-kira, dan membaca Al-Quran  secara hafalan, kembali ke usaha pertanian. Tidak ramai yang menyambung pelajaran untuk menjadi kerani sama ada di Pejabat Kerajaan atau dalam pekerjaan beberapa firma swasta. Gadis-gadisnya meninggalkan sekolah dan berkahwin. Dengan menjaga suami dan anak-anak, mereka tidak mempunyai masa untuk menenun.

Menjelang 1950, sudah terdapat 18 buah Sekolah Melayu yang didirikan oleh Kolonial Inggeris dalam daerah Klang. Purata kehadiran ke sekolah setiap bulan mencapai 80% kecuali ketika musim durian, bulan puasa dan musim menuai padi.



Daftar Kehadiran Pelajar di 47 buah sekolah di Selangor pada Jun 1912. Ketika itu terdapat 8 buah Sekolah Melayu di daerah Klang.

Pelajar-pelajar lelaki berjalan menuju ke sekolah mereka

Tiada pakaian seragam untuk pelajar-pelajar lelaki sekolah ini. Mereka berpakaian seharian dan bersongkok ke sekolah.

Pelajar-pelajar sekolah lelaki bergambar selepas sesi persekolahan di kampung mereka


Suasana dalam kelas di sebuah Sekolah Melayu

Hari Sukan sekolah menjadi sebahagian daripada program kemasyarakatan di sesebuah kampung apabila seluruh masyarakat di situ hadir meraikan kejohanan sukan anak-anak mereka



Bangunan Sekolah

Walaupun Sekolah Melayu adalah sekolah kerajaan, tetapi ia berkualiti rendah. Sebagai contoh, Pada tahun 1875 Sekolah Melayu Pengkalan Batu yang asal bertempat di sebuah sekolah sementara yang didirikan atau mungkin sebuah rumah awam disewa untuk dijadikan sekolah. Kemudian dalam tahun 1883, sekolah ini diberikan tapak sekolah yang baharu dan kekal serta  diberi peruntukan sebanyak $320.00 untuk pembinaannya. 

Lakaran Cadangan Bangunan Sekolah Melayu Pengkalan Batu dalam tahun 1883

Bangunannya merupakan bangunan kayu seluas 32 kaki x 26 kaki, berlantai papan  di atas tiang-tiang konkrit setinggi 3 kaki dari aras tanah. Bangunan sekolah ini berbumbungkan atap nipah. Bahagian dindingnya juga dibuat daripada papan dan 5 buah tingkap serta bertangga kayu serta satu daun pintu. Tempoh Pembinaan biasanya mengambil masa  dalam tempoh 2 hingga 3 bulan.  Tiada peruntukan disediakan untuk tandas. Hanya kemudian, dalam tahun 1890-an, bumbungnya ditukar kepada atap asbestos beralun  dan tandas curah konkrit dibina. Sebuah kuarters Guru Besar juga dibina dalam kawasan sekolah tersebut. 

Pengurusan sekolah termasuklah program keceriaan dan pengindahan kawasan sekolah menjadi sebahagian daripada tugas dan tanggungjawab Guru Besar sekolah tersebut

Di bangunan usang inilah ribuan anak kampung menerima pendidikan asas mereka daripada beberapa orang guru termasuk Guru AlQuran mereka

Contoh rekabentuk bangunan asal Sekolah Melayu yang masih wujud hingga kini

Padang sekolah juga di atas tanah lot sekolah tersebut. Biasanya padang sekolah ini dibuat secara gotong royong oleh penduduk kampung digunakan untuk latihan fizikal para pelajar dan juga digunakan bersama oleh orang-orang kampung untuk perlawanan bola sepak atau masa-masa keramaian ketika Orang Besar dan pegawai kerajaan melawat sekolah dan kampung mereka.  Plot tanah di bahagian belakang sekolah dijadikan kebun untuk murid-murid belajar tentang pertanian. Tiada tukang kebun atau tukang air disediakan oleh pihak kerajaan. Guru Besar sekolah tersebut, dibantu oleh guru murid, para pelajarnya serta penduduk kampung,  bertanggungjawab mentadbir dan menguruskan keceriaan sekolah dan kawasan sekitarnya.

Kakitangan Sekolah

Guru merupakan agen pelaksana yang menentukan keberhasilan sebarang perubahan. Majoriti Guru  Melayu merasakan pengajaran adalah kerjaya yang bermanfaat. Guru-guru ini melabur lebih banyak masa dan usaha untuk memastikan kecemerlangan. Mereka menjalankan kelas tambahan untuk membantu pelajar mereka mencapai gred peperiksaan yang baik. Perkara lain yang berkaitan dengan guru adalah kepercayaan, nilai, dan sikap mereka. Nilai positif dan kepercayaan ditunjukkan berkaitan dengan kepelbagaian jantina murid, sosioekonomi latar belakang, agama, etnik, dan perbezaan lain yang dapat dikenal pasti, selain daripada kecacatan pembelajaran. 

Dalam menyusun perancangan pengajaran harian, guru juga sibuk dengan membuat kerja perkeranian seperti catatan RPH, kemaskini data murid, laporan pengajaran, menyediakan bahan untuk anak murid dan lain-lain yang tak semua orang tahu. Ada guru yang tengah malam masih bersengkang mata membuat kerja tengah malam untuk siapkan.

Guru tetap yang juga dikenali sebagai Guru Besar bertindak sebagai pengurus sekolah tersebut. Antara tugasan beliau adalah menguruskan pendaftaran dan merekodkan kehadiran pelajar-pelajarnya ke sekolah, menguruskan perbelanjaan dan merancang program-program sekolah selaras dengan kehendak Jabatan Pelajaran Negeri.

Guru murid adalah program latihan yang digunakan secara meluas sebelum abad kedua puluh, sebagai sistem perguruan. Dengan kemunculan pada awal abad kesembilan belas pendidikan untuk orang ramai, permintaan untuk guru meningkat. Britain merumuskan sistem Guru Murid, yang memberi tumpuan kepada latihan guru kelas menengah, di mana murid senior sekurang-kurangnya tiga belas tahun, berkhidmat sebagai magang, biasanya selama lima tahun, untuk mempelajari profesion mengajar. Murid-guru bertindak sebagai guru kanak-kanak yang lebih muda, belajar dari pemerhatian dan aplikasi praktikal, sementara pada masa yang sama menyelesaikan pendidikan mereka sendiri.

Kebanyakan pelajar yang mengambil bahagian dalam program pusat menghabiskan separuh latihan mereka mengenai teori di sekolah berpusat dan separuh latihan mereka dengan pengajaran langsung di sekolah.

Pendidikan formal pengajian al-Quran secara formal di sekolah rendah bermula pada tahun 1871. Di Selangor, pengajian ini diadakan ekoran kegagalan pihak Inggeris menarik para ibu bapa untuk menghantar anak-anak mereka ke sekolah Melayu. Pengajaran di sekolah pada sesi pagi murid akan belajar bahasa Melayu manakala pada sesi petang murid akan belajar al-Quran. Seorang guru al-Quran diambil untuk mengajar kelas tersebut selain Guru Besar sekolah tersebut. Walau bagaimanapun, kelas al-quran di rumah tuan guru masih berjalan tetapi hanya sekadar membaca dan menghafaz beberapa ayat

Tumpuan pengajaran pada masa itu hanya kepada membaca sahaja manakala makna dan  kefahamannya tidak diajar. Selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, pelajaran agama dimasukkan kedalam kurikulum sekolah berdasarkan laporan Rahman Talib pada tahun 1960.

Dalam tahun 1919, para guru yang mengajarkan Pengetahuan Islam serta Pengajian AlQuran  di sekolah Melayu, madrasah atau di sekolah Pondok mestilah mendapat permit mengajar daripada Jabatan Mufti. Mereka juga dikendaki  hanya menggunakan buku-buku rujukan yang diluluskan. 

Surat Makluman Kebenaran sebagai Guru-guru Agama pada tahun 1952 yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam Selangor.

Penggajian

Gaji seorang guru di sebuah sekolah Melayu kebiasaannya seragam kerana ditetapkan oleh Pejabat Daerah. Namun pada tahun 1880-an, gaji  hakiki seorang guru tetap dibayar sebanyak $10-$15 sebulan. Selain itu, beliau diberikan kemudahan perumahan dalam kawasan sekolah secara percuma serta kemudahan pinjaman wang untuk pelbagai tujuan termasuk perumahan. Gaji seorang guru AlQuran ditetapkan kepada $8 sebulan. Dalam tahun 1890-an, gaji guru dinaikkan dari $15 ke $20 selain semua keistimewaan yang disebutkan di atas termasuk pinjaman kenderaan (basikal).

Surat kelulusan kenaikan gaji daripada $15 kepada $20 sebulan kepada Guru Besar Sekolah Melayu Telok Menegon bertarikh 10 Oktober 1899.

Pada tahun 1917, satu surat pekeliling menyeragamkan penggajian permulaan hakiki guru, penolong guru (Guru Murid) seluruh Selangor berdasarkan kelayakan terlatih atau tidak terlatih. Penolong Guru tidak terlatih mendapat $144.00 setahun atau $12 sebulan manakala Guru tidak terlatih pula mendapat $246.00 setahun atau $20.50 sebulan. Penolong Guru Terlatih pula mendapat $240.00setahun ataupun $20 sebulan Guru Terlatih pula menerima pendapatan sebanyak $360 setahun atau $30 sebulan serta segala kelayakan yang diberikan seperti di atas, tidak termasuk elaun.

Kadar Penggajian Hakiki di Sekolah-sekolah Melayu seluruh Selangor berkuatkuasa 1918

Kemudian dalam tahun-tahun selepas Perang, Jabatan Pelajaran Selangor menetapkan penggajian adalah berdasarkan Gred. Kenaikan ke Gred baharu mewajibkan guru lulus dalam ujian kelayakan yang diadakan. Dalam tahun 1952, Guru Gred 2 memperoleh gaji hakiki sebanyak $90 sebulan manakala Gred 3 pula menerima emolumen sebanyak $84 sebulan. Kini, penggredan guru selaras dengan kelayakan akademik dan iktisas mereka.

Surat Makluman Kelulusan, Kenaikan Gred dan Gaji Baharu sebagai Guru-guru Terlatih di Sekolah Melayu pada tahun 1952 yang dikeluarkan oleh Jabatan Pelajaran Selangor.

Kalendar Persekolahan

Jumlah cuti persekolahan sepanjang tahun 1884 di Sekolah Melayu di Selangor adalah selama 32 hari. Kebanyakannya jatuh pada hari-hari kebesaran Islam tidak termasuk cuti mingguan iaitu pada hari Jumaat dan Ahad. Dalam tahun 1931,sekolah telah mengatur cuti yang ada hampir tidak ada perbezaan dari segi bilangan hari persekolahan setahun. Cuti akan berlaku empat kali tahun ini, tetapi dalam setiap kes mereka adalah tempoh  yang lebih pendek berbanding tahun-tahun sebelumnya.  

Pada tahun 1953 dan 1954, Kalendar Persekolahan bagi setiap tahun terbahagi kepada 3 penggal yang diselangi cuti persekolahan. Jumlah hari persekolahan dalam setahun pada tahun 1954 adalah sebanyak 204 hari. Cuti persekolahan yang paling lama ditetapkan pada akhir tahun.

Takwim persekolahan di Sekolah Melayu yang bercuti setiap kali bulan Ramadhan tiba dilihat tidak praktikal kerana banyak bercanggah dengan kalendar peperiksaan awam yang telah diatur. Bahkan, banyak negara-negara Islam lainnya, seperti Republik Arab Bersatu, Arab Saudi dan Pakistan, sekolah masih dibuka semasa bulan puasa.

Pada tahun 1959, Kalendar Persekolahan Bersepadu yang mencerminkan keseragaman dalam penggal persekolahan dan tempoh bercuti sekolah di sistem pendidikan negara diperkenalkan. Antara sebab-sebab yang diberi:

  • Amalan tradisional yang membenarkan sekolah dari aliran yang berbeza bercuti sekolah pada masa yang berbeza telah tidak membenarkan pelaksanaan penuh Dasar Pendidikan Kebangsaan mempromosikan bahasa pengajaran di semua sekolah terutamanya bahasa selain bahasa Melayu dan bahasa Inggeris di Sekolah Kebangsaan.
  • Takwim persekolahan di Sekolah Melayu yang bercuti setiap kali bulan Ramadhan tiba dilihat tidak praktikal kerana banyak bercanggah dengan peperiksaan awam yang telah diatur. Jika sekolah ditutup untuk bulan puasa, seperti  amalan tradisional, hari persekolahan bagi Sekolah Melayu akan kehilangan lebih kurang  39 hari daripada jumlah hari persekolahan 200 hari dalam setahun. Bahkan, banyak negara-negara Isam lainnya, seperti Republik Arab Bersatu, Arab Saudi dan Pakistan, sekolah masih dibuka semasa bulan puasa.

Kerajaan Persekutuan  mengumumkan tarikh untuk penggal persekolahan baru pada tahun 1960. Jadual untuk takwim persekolahan untuk sekolah aliran bahasa Inggeris, Cina dan Tamil: Penggal Pertama bermula 2 Januari  hingga 10 Mac, penggal Kedua dari 10 April hingga  28 Julai manakala penggal ketiga bermula dari 21 Ogos kepada 1 Disember.

Untuk sekolah Melayu adalah dari  2 Januari  hingga  9 Mac, 9 April hingga 27 Julai, dan 20 Ogos  hingga 30 Nov.Jadual untuk  Maktab Teknik  Kuala Lumpur bermula pada 9 Januari hingga 13 Mei dan penggal keduanya bermula pada 24 Julai hingga 2 Disember.

Mulai 1961, Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar utama di semua sekolah bantuan kerajaan di Sekolah Kebangsaan dan diajarkan di semua sekolah vernakular lain. Bahasa Inggeris diperkenalkan di sekolah Kebangsaan sebagai bahasa kedua.


Penglibatan Sekolah Melayu dalam Pembangunan di Klang

Kanak-kanak merupakan generasi pelapis yang akan mewarisi masa depan negara. Penyemaian nilai-nilai murni, kekuatan fizikal  serta perubahan minda kanak-kanak amat penting dalam penyediaan diri ke arah kegemilangan bangsa dan negara. Di bawah  ini adalah beberapa keratan akhbar tentang penglibatan para pelajar dalam pembangunan negara mengikut keupayaan mereka sendiri.


Kejohanan Sukan Sekolah Perempuan Melayu Klang dalam tahun 1933

Perarakan para pelajar sempena ulang tahun
 Hari Keputeraan Sultan Selangor dalam tahun 1935 di Istana Klang

Pameran Kraftangan Tradisional Melayu diadakan
 di Sekolah Melayu Klang dalam tahun 1939


Kejohanan Sukan Sekolah-sekolah Melayu Daerah Klang
 dalam tahun 1939 yang diadakan di padang Sekolah Tinggi Klang

Sukaneka untuk pelajar-pelajar sekolah diadakan sempena
Hari Pertabalan Sultan Selangor yang baharu dalam tahun 1939 di Klang


Konsert oleh para pelajar lelaki dan perempuan
 Sekolah Melayu Klang dalam tahun 1941

Ceramah Hari Empayar oleh Guru Besar
Sekolah Perempuan Melayu Klang dalam tahun 1941


Pameran Pertanian peringkat Daerah Klang
yang diadakan di Sekolah Melayu Klang dalam tahun 1956

Kronologi  Peristiwa Terpilih Berkaitan Sekolah-sekolah dalam  Daerah Klang

TARIKH

PERISTIWA

15/12/1880

PERKEMBANGAN SEKOLAH-SEKOLAH DI SELANGOR YANG TIDAK MENDAPAT PERHATIAN PEMIMPIN MELAYU & CHINA; LAPORAN LAWATAN PEGAWAI BRITISH KE SEKOLAH KLANG; SURAT-MENYURAT; B/INGGERIS & B/MELAYU; BLOOMFIELD DOUGLAS; H.C. SYERS, JOHN E. HAWLEY; TREASURY, KLANG. CATATAN : TULISAN JAWI.

 

06/02/1883 

 

[APPOINTING A SCHOOL MASTER AND ESTABLISHING A SCHOOL]. 

PERLANTIKAN GURU BESAR DAN PEMBUKAAN SEKOLAH; MINIT BAHASA INGGERIS DOUGLAS B; PEARKS ARTHUR; KADIR, COLLECTOR OF KLANG. 

 

02/04/1883

 

SCHOOL REPORT FOR MARCH AND TO ERECT A NEW SCHOOL.

CADANGAN UNTUK MEMBINA SEKOLAH BARU & LAPORAN KEDATANGAN PELAJAR DI SEKOLAH BANDAR KELANG BAGI BULAN MAC 1883; PELAN LAKARAN BANGUNAN SEKOLAH. SURAT MENYURAT; MINIT; PELAN. B/INGGERIS, B/MELAYU (TULISAN JAWI) SWETTENHAM, F.A.; HAWLEY, J.E. ; SHEPPARD, F.C.; MUHAMMAD ZAIN, CIKGU, PWD; SEKOLAH BANDAR KLANG.

 

04/06/1883 

 

LAPORAN MENGENAI IMPORT CANDU DARI KLANG PADA BULAN MEI; LAPORAN KEDATANGAN HARIAN PELAJAR LELAKI KE SEKOLAH DI KLANG PADA BULAN MEI MINIT; SURAT BAHASA INGGERIS AH SHAK; HAWLEY; JOHN E.; AH YOK; PERKS, ARTHUR F.; COLLECTOR KLANG; RESIDENT SELANGOR; GOVERNMENT SCHOOL KLANG

 

30/09/1883 

 

SCHOOL REPORT FOR KUALA LUMPUR, LANGAT & KLANG DISTRICTS FOR THE MONTH OF SEPTEMBER 1883 

LAPORAN SEKOLAH BAGI DAERAH KUALA LUMPUR, LANGAT & KLANG BAGI BULAN SEPTEMBER 1883

 

08/12/1883 

 

REGISTER OF ATTENDANCE OF PUPILS AT THE KLANG SCHOOL FOR THE MONTH OF NOVEMBER 1883 

BUKU DAFTAR KEDATANGAN MURID KE SEKOLAH PANGKALAN BATU BAGI BULAN NOVEMBER 1883 SURAT; DAFTAR KEDATANGAN BAHASA INGGERIS PERKS, ARTHUR S; HAWLEY, JOHN. E; MOHAMAD GABOS 

 

21/06/1884

 

SENARAI CUTI BAGI SEKOLAH VERNAKULAR MELAYU SURAT; MINIT B/INGGERIS; B/MELAYU (TULISAN JAWI) RODGER, JP; BELFIELD; CONWAY H. 

 

13/11/1884

 

MELAMPIRKAN LAPORAN MENGENAI SEKOLAH-SEKOLAH MELAYU DI KLANG, LANGAT, KUALA SELANGOR, ULU SELANGOR, ULU LANGAT DAN KUALA LUMPUR MINIT; SURAT; PENYATA BAHASA INGGERIS RODGER, J.P; BIRCH, E.W.; BLAND, R; PERKS, ARTHUR F; BELFIELD, H. CONWAY; TALBOT AP; YOUNG; ACTING RESIDENT SELANGOR; INSPECTOR OF SCHOOL; COLONIAL SECRETARY

 

20/01/1886

 

SCHOOLS REPORT FOR 1885

LAPORAN TAHUNAN 1885 SEKOLAH-SEKOLAH DI SELANGOR; STATISTIK PELAJAR-PELAJAR BAGI SETIAP SEKOLAH DI SELANGOR LAPORAN; MINIT BAHASA INGGERIS BELFIELD, H.C.; RODGER, J.P. KUALA LUMPUR MALAY SCHOOL; KLANG MALAY SCHOOL; KUALA LANGAT MALAY SCHOOL; KUALA SELANGOR MALAY SCHOOL; ULU SELANGOR MALAY SCHOOL; ULU LANGAT MALAY SCHOOL; KUALA LUMPUR CHINESE SCHOOL; EDUCATION DEPARTMENT, SELANGOR

 

29/02/1888 

 

ISMAIL APPLICATION FOR APPOINTMENT ; AS : ASST : SCHOOL MASTER KLANG 

PERMOHONAN PELANTIKAN ISMAIL; AS : ASST: GURU SEKOLAH KLANG

 

27/03/1888 

 

PROPOSED SANCTION THE REMOVAL OF THE MALAY SCHOOLMASTER FROM KLANG A PLACE HIM IN THAT POSITION IN KUALA LUMPOR SCHOOL 

CADANGAN SANKSI PENYINGKIRAN GURU SEKOLAH MELAYU DARI KLANG TEMPAT DIA DALAM KEDUDUKAN ITU DI SEKOLAH KUALA LUMPUR

 

20/08/1889

TELEGRAPHS "WILL YOU GRANT FORTNIGHT'S LEAVE TO KLANG MALAY SCHOOL PUPIL TEACHER,PLEASE GRANT"

MEMOHON SUPAYA DIBERIKAN CUTI KEPADA GURU MURID-MURID SEKOLAH MELAYU DI KLANG. SURAT; MINIT. BHS INGGERIS. MAXWELL E WILLIAM; LAWDER.M. BRITISH RESIDENT SELANGOR; CHIEF COLLECTOR OFFICE KLANG

 

09/09/1889 

 

ASKS TO REPORT THE ADVISABILITY OF CHARGING A FEE FOR EDUCATION IN THE ENGLISH SCHOOL & FOR BOOKS IN ALL SCHOOLS 

CADANGAN PENGENAAN YURAN PENDIDIKAN DI SEKOLAH-SEKOLAH INGGERIS; CADANGAN PENGENAAN BAYARAN UNTUK BUKU-BUKU DAN PERALATAN DI SEMUA SEKOLAH. SURAT MENYURAT BAHASA INGGERIS JACOBSON, R.C. 

 

24/01/1891 

 

ACKNOWLEDGES RECEIPT OF LETTER PROMISING LOAN OF $500 & CLAIMS PAYMENT FOR THE BOARD OF THE KLANG SCHOOL BOYS FROM 9TH. DECEMBER 1890 @ $6 A MONTH EACH 

MENGAKUI PENERIMAAN SURAT YANG MENJANJIKAN PINJAMAN SEBANYAK $500 & TUNTUTAN PEMBAYARAN UNTUK LEMBAGA ANAK-ANAK SEKOLAH KLANG DARI 9TH. DISEMBER 1890 @ $6 SEBULAN SETIAP SATU

 

17/03/1891

 

RE. STOPPAGE OF THE BUILDING OF THE NEW SCHOOL AT KLANG

RE. PEMBERHENTIAN PEMBINAAN BANGUNAN SEKOLAH BARU DI KLANG

 

24/03/1891

 

PUNISHMENT TO BE AWARDED TO PARENTS OF CHILDREN FOR NOT SENDING THEM TO SCHOOL 

HUKUMAN YANG AKAN DIBERIKAN KEPADA IBU BAPA KANAK-KANAK KERANA TIDAK MENGHANTAR MEREKA KE SEKOLAH

 

03/03/1892

 

SUBMITS PLAN & ESTIMATE FOR VERNACULAR SCHOOL AT KAPAR KLANG

MENGEMUKAKAN PELAN & ANGGARAN UNTUK SEKOLAH VERNAKULAR DI KAPAR KLANG

 

20/03/1892

FORWARDS AN APPLICATION FROM THE MALAY SCHOOL MASTER AT KLANG FOR THE POST OF MALAY WRITER TO THE RESIDENT

MENGEMUKAKAN PERMOHONAN DARI GURU SEKOLAH MELAYU DI KLANG UNTUK JAWATAN PENULIS MELAYU KEPADA RESIDEN

 

07/12/1892

 

SCHOOL AT KAPAR IN THE KLANG DISTRICT - REPORTS THAT IT IS NOW OPENED

SEKOLAH DI KAPAR DI DAERAH KLANG-MELAPORKAN BAHAWA IA KINI DIBUKA

 

19/12/1892

 

KLANG VERNACULAR SCHOOL. REPORTS SECOND INSPECTION & EXAMINATION OF.

SEKOLAH VERNAKULAR KLANG. LAPORAN PEMERIKSAAN & PEMERIKSAAN KEDUA.

 

01/02/1893

TENDERS : VERNACULAR SCHOOL KLANG

TENDER: SEKOLAH VERNAKULAR KLANG

 

08/11/1894

 

REPAIRS TO QUARTERS OF MALAY SCHOOL MASTER, KLANG

PEMBAIKAN KE KUARTERS GURU SEKOLAH MELAYU, KLANG

 

28/02/1895

 

'MALAY SCHOOL MASTERS QUARTERS: AT KLANG', CONTRACT FOR THE REPAIRS OF,

"KUARTERS GURU SEKOLAH MELAYU: DI KLANG', KONTRAK UNTUK PEMBAIKAN,

 

10/07/1895 

 

MALAY VERNACULAR SCHOOL AT TELUK GADONG, KUALA KLANG - REQUESTS SANCTION OF GOVERNMENT TO OPEN - 

SEKOLAH VERNAKULAR MELAYU DI TELUK GADONG, KUALA KLANG-MINTA SANKSI KERAJAAN DIBUKA -

 

29/11/1897

CHANGE OF HOLDERS FORM FOR SCHOOL MASTERS KLANG AND KUALA SELANGOR 

BORANG PERTUKARAN PEMEGANG UNTUK GURU SEKOLAH KLANG DAN KUALA SELANGOR

 

01/08/1898 

 

APPLIES FOR POST OF SCHOOL MASTER AT THE NEW TELOK MELUGAN SCHOOL, KLANG 

MEMOHON JAWATAN GURU SEKOLAH DI SEKOLAH TELOK MELUGAN BARU, KLANG

 

16/03/1899 

 

APPOINTMENT OF JAFFAR BIN HAJI ABDULLAH AS KORAN TEACHER, BUKIT RAJA SCHOOL 

PELANTIKAN JAFFAR BIN HAJI ABDULLAH SEBAGAI GURU AL-QURAN, SEKOLAH BUKIT RAJA

 

20/03/1899

 

ANGLO CHINESE & MALAY SCHOOL AT KLANG.

SEKOLAH ANGLO CINA & MELAYU DI KLANG.

 

29/04/1899

 

ANGLO MALAY SCHOOL AT KLANG

SEKOLAH MELAYU ANGLO DI KLANG

 

10/10/1899 

 

INCREASE OF SALARY OF AHMAD, SCHOOL MASTER AT TELOK MENAGOON FROM $15 TO $20 PER MENSEM 

KENAIKAN GAJI AHMAD, GURU SEKOLAH DI TELOK MENAGOON DARI $15 HINGGA $20 SETIAP MENSEM

 

20/06/1901 

 

OPENING OF A VERNACULAR SCHOOL AT KAPAR ROAD - PROVISIONS FOR GURU, PUPIL TEACHER AND KORAN TEACHER IN ESTIMATES 1902 

PEMBUKAAN SEKOLAH VERNAKULAR DI JALAN KAPAR-PERUNTUKAN UNTUK GURU, GURU MURID DAN GURU AL-QURAN DALAM ANGGARAN 1902

 

19/12/1901

 

APPLICATION SYED HASSAN, KORAN TEACHER, MALAY SCHOOL, KLANG

PERMOHONAN SYED HASSAN, GURU AL-QURAN, SEKOLAH MELAYU, KLANG 

 

19/01/1902

VERNACULAR SCHOOL, 5' MILE KAPAR ROAD. TENDERS FOR :

SEKOLAH VERNAKULAR, BATU  5 JALAN KAPAR  TENDER UNTUK :

 

 

11/06/1902 

 

TRANSFER OF RIPIT, GURU, KAPAR SCHOOL TO KLANG - APPOINTMENT OF ABU MANSOR IN HIS PLACE 

PEMINDAHAN RIPIT, GURU, SEKOLAH KAPAR KE KLANG-PELANTIKAN ABU MANSOR DI TEMPATNYA

 

01/12/1902 

 

REQUESTS THAT MALAY BOYS BE EXEMPTED FROM ATTENDING SCHOOL DURING BULAN PUASA 

PERMINTAAN AGAR ANAK LELAKI MELAYU DIKECUALIKAN DARIPADA MENGHADIRI SEKOLAH SEMASA BULAN PUASA

 

14/03/1904 

 

SCHEDULE AND TENDERS FOR EXTENSION OF MALAY SCHOOL, SEMENTA 

JADUAL DAN TENDER LANJUTAN SEKOLAH MELAYU, SEMENTA

 

09/04/1904 

 

TENDERS FOR VERNACULAR SCHOOL TEACHER'S QUARTERS AT BUKIT RAJA (KLANG) 

TENDER BAGI KUARTERS GURU SEKOLAH VERNAKULAR DI BUKIT RAJA (KLANG)

 

08/05/1905 

 

MALAY SCHOOL BATU BELAH, KLANG. BREACH REPORT

SEKOLAH MELAYU BATU BELAH, KLANG. LAPORAN PELANGGARAN

 

28/04/1905

 

COMPLETION OF THE NEW SCHOOL AT BATU BELAH - 

SELESAI SEKOLAH BARU DI BATU BELAH -

24/08/1909 

 

MALAY SCHOOL AND TEACHERS QUARTERS, KLANG - TENDERS

SEKOLAH MELAYU DAN KUARTERS GURU, KLANG-TENDER

 

28/01/1912 

 

QUARTERLY SUMMARY OF SCHOOL RETURNS FOR, 1912 

RINGKASAN SUKU TAHUNAN SEKOLAH KEMBALI UNTUK, 1912

 

11/06/1917 

RELIGIOUS EDUCATION IN SELANGOR. APPOINTMENT OF A COMMITTEE FOR THE REGULATION OF: 

PENDIDIKAN AGAMA DI SELANGOR. PELANTIKAN JAWATANKUASA UNTUK PERATURAN:

 

03/08/1917

 

RESERVATION OF LAND FOR A MALAY SCHOOL AND MOSQUE AT JALAN KEBUN, KLANG MUKIM

07/08/1919 

 

FORM OF PERMIT ISSUED TO RELIGIOUS TEACHERS UNDER SECTION 9 OF "THE MUHAMMADAN LANDS ENACTMENT NO. 3 OF 1904. 

BENTUK PERMIT YANG DIKELUARKAN KEPADA GURU AGAMA DI BAWAH SEKSYEN 9 "ENAKMEN TANAH MUHAMMADAN NO. 3 TAHUN 1904.

 

15/08/1924

 

ASKS THAT AN ENACTMENT BE FRAMED TO PROHIBIT PUBLICATION OF RELIGIOUS BOOKS AND PREACHING OF MOHAMMADANISM WITHOUT WRITTEN AUTHORITY FROM HIS HIGHNESS THE SULTAN 

MEMINTA AGAR UNDANG-UNDANG DIRANGKA UNTUK MELARANG PENERBITAN BUKU-BUKU AGAMA DAN DAKWAH MOHAMMADANISME TANPA KUASA BERTULIS DARI YANG MULIA SULTAN

 

22/11/1924 

 

ENGLISH FOR MALAY BOYS IN THE MALAY SCHOOL AT KLANG. ASKS TO RECONSIDER OPENING OF : 

BAHASA INGGERIS UNTUK BUDAK LELAKI MELAYU DI SEKOLAH MELAYU DI KLANG. MEMINTA UNTUK MENIMBANG SEMULA PEMBUKAAN

 

18/08/1925

 

CIRCULAR TO HEADMASTERS REGARDING MALAY BOYS IN GOVERNMENT AND AIDED SCHOOLS ATTENDING MOSQUE ON FRIDAY AND AT CHRISTIAN RELIGIOUS INSTRUCTION OR WORSHIPS 

PEKELILING KEPADA GURU BESAR MENGENAI BUDAK LELAKI MELAYU DI SEKOLAH KERAJAAN DAN SEKOLAH BANTUAN YANG MENGHADIRI MASJID PADA HARI JUMAAT DAN PADA PENGAJARAN ATAU IBADAH AGAMA KRISTIAN

 

06/11/1925 

 

CHANGE OF NAME "BUKIT KAMUNING MALAY SCHOOL" TO "BUKIT NAGA" 

TUKAR NAMA "SEKOLAH MELAYU BUKIT KAMUNING "KEPADA" BUKIT NAGA"

 

29/05/1929

 

RESERVATION OF THE MALAY SCHOOL SITE AT MERU VILLAGE, KLANG DISTRICT

TEMPAHAN TAPAK SEKOLAH MELAYU DI KAMPUNG MERU, DAERAH KLANG

 

11/12/1929

 

OPENING OF A TEMPORARY MALAY SCHOOL AT BUKIT KAPAR

PEMBUKAAN SEKOLAH MELAYU SEMENTARA DI BUKIT KAPAR

 

09/07/1930

 

TAKING OVER THE MALAY SCHOOL, BUKIT KAPAR BY THE GOVERNMENT

MENGAMBIL ALIH SEKOLAH MELAYU, BUKIT KAPAR OLEH KERAJAAN

 

25/10/1932 

 

RELIGIOUS TEACHING IN MALAY SCHOOLS TO BE DONE BY GURU WHO HAVE BEEN TRAINED AT TANJONG MALIM AND HAVE THE CERTIFICATE IN RELIGIOUS KNOWLEDGE, THROUGH THE MEDIUM OF BOOKS APPROVED BY HIS HIGHNESS THE SULTAN IN COUNCIL 

PENGAJARAN AGAMA DI SEKOLAH-SEKOLAH MELAYU YANG AKAN DILAKUKAN OLEH GURU YANG TELAH DILATIH DI TANJONG MALIM DAN MEMPUNYAI SIJIL DALAM PENGETAHUAN AGAMA, MELALUI MEDIUM BUKU YANG DILULUSKAN OLEH YANG MULIA SULTAN DALAM MAJLIS

 

19/11/1935 

 

RELIGIOUS INSTRUCTION FOR MALAY BOYS IN ENGLISH SCHOOLS

PENGAJARAN AGAMA UNTUK BUDAK LELAKI MELAYU DI SEKOLAH INGGERIS

 

24/12/1936

 

ACQUISITION OF LAND IN CONNECTION WITH THE PROPOSED SITE FOR THE NEW KLANG MALAY BOYS' SCHOOL 

PENGAMBILAN TANAH BERKAITAN DENGAN TAPAK YANG DICADANGKAN UNTUK SEKOLAH LELAKI MELAYU KLANG YANG BARU

 

19/10/1945 

 

PERMOHONAN KENAIKAN GAJI GURU-GURU AGAMA OLEH H.H. SULTAN SELANGOR KEPADA IBU PEJABAT BMA 

 

27/02/1946 

 

SCHEME FOR THE PROVISION OF FREE MEALS TO SCHOOL CHILDREN - MILK FOR SCHOOL CHILDREN - APPOINTMENT OF A CO-ORDINATING COMMITTEE 

SKIM PENYEDIAAN MAKANAN PERCUMA KEPADA ANAK - ANAK SEKOLAH-SUSU UNTUK ANAK-ANAK SEKOLAH-PELANTIKAN JAWATANKUASA PENYELARAS

 

19/12/1950

[PROPOSED MALAY SCHOOL AT BUKIT KUDA ROAD, KLANG.]

REKOD ANTARA SEKITAR TAHUN 1950 SEHINGGA 1954 MENGANDUNGI MAKLUMAT PERMOHONAN KELULUSAN BAGI CADANGAN MEMBINA SEKOLAH MELAYU DI BUKIT KUDA, KLANG DENGAN KADAR PERBELANJAAN SEBANYAK $3000 DAN SEBUAH SEKOLAH MELAYU DI BATU 13, KAPAR DENGAN KOS PERBELANJAAN SEBANYAK $1500.

Sumber: Arkib Negara



Pejabat Pendidikan Daerah Klang merupakan unit pentadbiran pendidikan untuk mencapai matlamat kualitif dan kuantitatif dalam pendidikan di peringkat daerah Hal ini termasuklah pengurusan kurikulum dan kokurikulum di peringkat daerah; pemantauan pelaksanaan dan pentafsiran dasar pendidikan serta peraturan-peraturan berkaitan dan membantu menyelesaikan masalah yang timbul daripada pelaksanaan dan pentafsiran tersebut; pengurusan personal di peringkat daerah; mengatur kedudukan staf; merancang, mengelola, memantau dan menilai semua program atau aktiviti pendidikan di peringkat daerah; perhubungan awam. 

Kini, senarai sekolah Kebangsaan dan Menengah Kebangsaan di Klang begitu panjang, seiring dengan keperluan semasa dan pertambahan demografi di daerah Klang:

Sekolah Kebangsaan


Sekolah Menengah Kebangsaan



PENUTUP

Menuntut ilmu dunia dan ilmu akhirat bertepatan perintah Allah SWT supaya manusia menyeimbangkan keperluan dunia dan akhirat. Maka, seharusnya difahami kedua-dua konsep ilmu itu. Kedua-dua ilmu dunia dan ilmu akhirat adalah keperluan manusia. Malah, ilmu adalah satu-satunya warisan Nabi SAW kepada umatnya.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang menempuh perjalanan untuk menuntut ilmu, maka Allah memudahkan perjalanannya menuju syurga. Malaikat akan menaungi penuntut ilmu dengan sayapnya kerana reda terhadap perkara yang dia lakukan. Semua penghuni langit dan bumi akan memohon ampun bagi mereka yang memiliki ilmu pengetahuan, demikian juga ikan di dalam air. Keutamaan seseorang yang berilmu pengetahuan atas seorang ahli ibadah bagaikan bulan dengan sekumpulan bintang.

Sekolah mula wujud selari dengan perkembangan tamadun. Sekolah merupakan satu institusi yang penting demi kemajuan dan perkembangan zaman manusia.  Harapan semua lapisan masyarakat ialah untuk melihat setiap pelajar yang terlibat mencapai tahap kecemerlangan bukan sahaja dalam satu bidang malah dalam semua bidang yang terdapat dalam sistem tersebut. Kesamarataan dan peluang pendidikan kepada semua masyarakat yang diperkenalkan oleh kerajaan mampu membentuk perpaduan yang utuh. Sememangnya tidak dapat disangkal bahawa falsafah dan hala tuju pendidikan yang terancang memainkan peranan penting dalam membangunkan insan dan negara dari segi ekonomi, politik dan sosial. Justeru, pengurusan pembangunan insan amat penting untuk membentuk masyarakat madani bagi kelangsungan sebuah negara yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Wallahualam.

Berikut adalah keterangan mengenai 11 buah  Sekolah Melayu antara yang tertua di daerah Klang. Dimaklumkan bahawa penyenaraian ini tidaklah mengikut kronologi peristiwa atau garis masa:

1. Sekolah Melayu Pengkalan Batu

Sekolah Melayu yang didirikan di Klang iaitu Sekolah Melayu Pangkalan Batu yang didirikan pada tahun 1875. Kedudukan sekolah tersebut berdekatan dengan Sungai Klang.Tapak sekolah pengkalan batu tu berdekatan dgn padang Ceti.  Sekolah ini tidak lagi wujud pada masa kini. 

Sekolah ini telah menjadi sejarah kepada negeri Selangor sebagai sebuah sekolah Melayu Pertama di negeri Selangor. Kerana banyaknya laporan yang mengatakan keengganan ibu bapa menghantar anak-anak lelaki ke sekolah telah menyebabkan satu undang-undang diluluskan pada Jun 1891 yang mewajibkan kanak-kanak lelaki berumur antara tujuh dan empat belas tahun untuk pergi ke sekolah.

Rex Stevenson, dalam buku Cultivators And Administrators British Educational Policy Towards the Malays 1875, 1906, Oxford University Press, Kuala Lumpur, 1975, hlm. 25. menjelaskan sekolah Vernakular Melayu pertama di negeri Selangor yang didirikan di Klang telah dilawati oleh pegawai-pegawai pelajaran British pada tahun 1879. Dalam tahun 1883, Sekolah Melayu (SM) Pengkalan Batu ini dipindahkan ke tapak baharunya di High Street dengan peruntukan pembinaan sebanyak $320.00

Pemandangan dari Bukit Jawa ke arah Pengkalan Batu dalam tahun 1870-an

Para pelajar SM Pengkalan Batu Klang bergambar untuk kenang-kenangan. Kelihatan guru-guru mereka memerhatikan dari tangga sekolah.

Daftar Kehadiran Pelajar SM Pengkalan Batu bagi bulan Mac 1883

Pengkalan Batu di Klang masa kini (2023)

Sila klik pautan-pautan di bawah ini untuk membaca dokumen berkaitan dengannya di Arkib Negara.

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
20 JAN 1886
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0004789W
Hit
:
187
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
27 MAR 1888
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0010449W
Hit
:
63
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
15 DEC 1880
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0001063W
Hit
:
55
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
22 NOV 1924
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0233698W
Hit
:
49
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
13 NOV 1884
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0003787W
Hit
:
49
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
26 MAY 1904
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0116399W
Hit
:
35
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
20 AUG 1889
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0016316W
Hit
:
26
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
19 DEC 1901
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0100074W
Hit
:
23
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
8 NOV 1894
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0052367W
Hit
:
22
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
28 FEB 1895
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0055200W
Hit
:
21
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
20 MAR 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0030963W
Hit
:
16
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
24 AUG 1909
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0147030W
Hit
:
15
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
2 APR 1883
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0002226W
Hit
:
87
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
27 MAR 1888
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0010449W
Hit
:
63
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
30 SEP 1883
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0002604W
Hit
:
38
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
8 DEC 1883
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0002752W
Hit
:
31
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
4 JUN 1883
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0002346W
Hit
:
26
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
8 NOV 1894
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0052367W
Hit
:
22
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
28 FEB 1895
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0055200W
Hit
:
21
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
19 DEC 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0036278W
Hit
:
20
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
1 FEB 1893
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0037299W
Hit
:
20
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
9 APR 1904
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0115591W
Hit
:
19
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
11 JUN 1902
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0102723W
Hit
:
18
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
29 FEB 1888
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0009823W
Hit
:
17
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
17 MAR 1891
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0023816W
Hit
:
17
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
20 MAR 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0030963W
Hit
:
16
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
9 JAN 1895
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0054303W
Hit
:
15
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
24 AUG 1909
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0147030W
Hit
:
15
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
22 NOV 1924
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0233698W
Hit
:
49
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

2. Sekolah  Perempuan Melayu Klang

Gadis-gadis Melayu pintar dan cepat belajar tentang sesuatu. Pakaian dan solekan mereka ringkas tapi anggun. Orang Melayu tidak akan menghantar anak-anak perempuan mereka ke sekolah tetapi konservatif tentang perkara-perkara seperti pelajaran memasak, pengurusan rumah tangga dan.kerja seni jahitan. Masih menjadi adat umum Gadis Melayu dididik di rumah sejak kecil sehingga  berusia sembilan atau sepuluh tahun sebelum mereka berkahwin. Di bawah keadaan ini tidak banyak kemajuan dalam pendidikan wanita. Namun, mulai tahun 1935, terdapat perubahan besar sekarang dan sikap ibu bapa terhadap pendidikan wanita mula berbeza. 

Sekolah Pengkalan Batu (lokasi Belakang Masjid India) Klang yang lama, dijadikan sekolah kanak-kanak perempuan yang berpindah dari Sekolah Bukit Raja.

Lokasi Sekolah Perempuan Melayu Klang bertanda petak kuning di belakang Masjid India Klang.

Pelajar-pelajar perempuan bergambar di hadapan sekolah mereka 

Ceramah tentang Hari Empayar disampaikan oleh Guru Besar Sekolah Perempuan Klang, Puan Siti Kadijah dalam tahun 1941

Sila klik pautan-pautan di bawah ini untuk membaca dokumen berkaitan dengannya di Arkib Negara.

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
7 APR 1914
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0181722W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
18 AUG 1934
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0282248W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

3. Sekolah Melayu Klang

Sekolah Kebangsaan Klang merupakan sebuah sekolah kebangsaan yang terletak di Jalan Dato' Hamzah (dahulunya dikenali sebagai Jalan Sultan), Klang, Selangor. Sekolah Kebangsaan Klang dibuka pada 2 September 1939 bersamaan hari Sabtu, yang mengandungi 2 buah blok bangunan.

Kedudukan Sekolah Melayu Klang yang lebih besar dan moden di Jalan Sultan dan berdepan dengan Padang Kota Raja



Ketika mula dibuka terdapat seramai 12 orang guru, kesemuanya lelaki yang bertugas, dan 328 orang murid mendaftar pada hari pertama persekolahan. Daripada jumlah tersebut, seramai 143 orang daripadanya adalah dari Sekolah Bukit Raja (Lokasi Bank Islam sekarang) yang telah ditutup kerana tidak digunakan lagi.

Sekolah ini pada awalnya dikenali sebagi Sekolah Melayu Laki-Laki Klang. Murid perempuan bersekolah di Sekolah Pengkalan Batu (lokasi Belakang Masjid India) Klang yang lama, dijadikan sekolah kanak-kanak perempuan yang berpindah dari Sekolah Bukit Raja. Guru Besar yang pertama sekolah ini ialah Haji Md. Sidin Bin Haji Md. Rasad.

Berita tentang pembukaan sekolah Melayu Klang
yang baharu dan moden dalam tahun 1939.

Majlis perkahwinan Anak perempuan Guru Besar Sekolah Melayu Klang dalam tahun 1939

Sila klik pautan-pautan di bawah ini untuk membaca dokumen berkaitan dengannya di Arkib Negara.

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
31 DEC 1939
Jenis Rekod
:
IMEJ
No Penerimaan
:
2001/0038937W
Hit
:
31
Subjek
:
PERISTIWA  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
24 DEC 1936
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0289298W
Hit
:
22
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

4. Sekolah Melayu Telok Gadong

Kedudukan SK Telok Gadong (berpetak kuning) dalam peta tahun 1966.

Sekolah Kebangsaan Telok Gadong atau nama ringkasnya SK Telok Gadong, merupakan sebuah Sekolah Kebangsaan yang terletak di Jalan Yadi.

Sekolah Kebangsaan Telok Gadong adalah diantara sekolah yang kedua tertua  di Klang. Sekolah ini telah dibuka pada tahun 1897. Sekolah ini ditubuhkan di sebuah bangunan hospital lama yang terletak di persimpangan Jalan Sungai Bertik dan Jalan Pelabuhan Klang. Pada masa pembukaan, sekolah ini dikenali sebagai Sekolah Melayu Telok Gadong. Nama ini diambil sempena nama tempat tersebut.

Bangunan asal sekolah iaitu bangunan hospital kusta lama yang diubahsuai dengan tiga bilik darjah yang menampung 50 orang murid. Pada masa itu, Guru Besar yang bertugas ialah Encik Hitan bin Abdul Samad (1896 - 1909). Pada tahun 1926, sebuah bangunan baru didirikan untuk menampung bilik darjah. Pada tahun 1935, sebuah bangsal tambahan dibina bagi menampung 300 orang murid.

Sekolah Melayu Telok Gadong tidak kekal di tapak bangunan hospital tersebut. Ia telah dipindahkan ke lokasi baru iaitu bangunan sekolah yang ada sekarang ini iaitu di Jalan Yadi pada 5 Disember 1964. Bangunan lama sekolah ini telah dirobohkan dan dibina jalan raya serta rumah.

Sekolah ini telah ditukar kepada Sekolah Kebangsaan Telok Gadong. Pada mulanya, sekolah ini mempunyai dua buah bangunan sahaja iaitu blok A dan blok B yang menampung sejumlah 600 orang murid. Bangunan tersebut telah dirasmikan oleh YB Dato' Harun bin Idris pada tahun 1965 iaitu Menteri Besar Selangor pada masa itu. Sekolah ini hanya mempunyai 10 bilik darjah, sebuah pejabat, padang bola sepak, gelanggang badminton, tandas, tempat letak basikal, bekalan air dan elektrik.

Pada tahun 1975, sekolah ini mendapat bangunan baru empat tingkat,. Bangunan ini telah dirasmikan oleh KDYMM Sultan Selangor, Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Alhaj ibni Almarhum Sultan Hishamuddin Alam Shah pada tahun 1977. Pembinaan bangunan tersebut telah menelan belanja sebanyak setengah juta ringgit. Pada tahun 1983, sekolah ini mendapat lagi dua buah bangunan baru iaitu blok D dan blok E.

Pada tahun 1987, sekolah ini telah dijadikan dua buah sekolah dengan dua pentadbiran yang berasingan iaitu Sekolah Kebangsaan Telok Gadong dan Sekolah Kebangsaan Telok Gadong Dua. Pada tahun 1990, Sekolah Kebangsaan Telok Gadong Dua dipindahkan ke sekolah baru yang dibina bersebelahan dengan Sekolah Kebangsaan Telok Gadong dan diberi nama Sekolah Rendah Sungai Udang.

Kini, Sekolah Kebangsaan Telok Gadong mempunyai sebuah bangunan baru setinggi tiga tingkat iaitu blok F yang telah siap pada tahun 1998. Bangunan tersebut disediakan satu makmal sains dan 13 buah bilik. Pada tahun 2001, sebuah makmal komputer telah didirikan di sebelah blok F dan siap digunakan pada tahun 2002. Makmal ini dapat menampung seramai 80 orang murid dalam satu masa.

Pada tahun 2003, Pendidikan Prasekolah bermula menggunakan dua kelas di blok F dan menempatkan 50 orang murid. Sebuah blok baru telah dibina untuk Prasekolah Pendidikan Khas yang bermula pada tahun 2008.

Pada tahun 2009, Sekolah Kebangsaan Telok Gadong memiliki 841 pelajar lelaki dan 757 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 1598 orang. Ia mempunyai seramai 112 orang guru.

Pembukaan Seolah Melayu Telok Gadong dalam tahun 1895 di bekas Hospital Kusta di Klang

Pengiraan kos pembinaan telaga bata di Sekolah Melayu Telok Gadong

Sila klik pautan-pautan di bawah ini untuk membaca dokumen berkaitan dengannya di Arkib Negara.

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
21 JUN 1933
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0281523W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
24 DEC 1897
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0073785W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
3 JAN 1924
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0229082W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
24 SEP 1932
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0275949W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
19 MAR 1920
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0209518W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
1 JUN 1934
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0282636W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
4 JUN 1929
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0261989W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
14 JUL 1953
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0003900W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

5.  Sekolah Melayu Port Swettenham 

Sebahagian daripada peta Pelabuhan Klang dalam tahun 1955

Lokasi asal Sekolah Melayu Port swettenham (kini SK Pelabuhan Klang)

Sekolah Kebangsaan Pelabuhan Kelang atau nama ringkasnya SK Pelabuhan Kelang, merupakan sebuah Sekolah Kebangsaan yang terletak di Jalan Sekolah. Sekolah Kebangsaan Pelabuhan Klang telah ditubuhkan pada tahun 1908 dengan nama Port Swettenham Malay School. Bermula dengan sebuah bangunan sepanjang 60 kaki dan tiada bilik khas. Murid sulungnya seramai 70 orang dengan 7 orang tenaga pengajar. 

Pada tahun 1937 bangunan tambahan didirikan untuk menampung bilangan murid yang meningkat. Bangunan tersebut didirikan di atas tapak tanah seluas 4 ekar. Pada tahun 1937 bangunan tambahan dibina lagi iaitu 3 buah bilik darjah untuk menampung seramai 162 orang murid. 

Pada tahun 1966 semua bangunan sekolah yang telah dibina runtuh akibat ribut yang melanda disekitar Pelabuhan Klang. Pada tahun 1967 bangunan Blok A dan E sekarang dibina semula dengan kemudahan 6 buah bilik darjah, kantin, tandas guru, dan tandas murid dan nama sekolah ditukar kepada Sekolah Kebangsaan Pelabuhan Klang.

Sila klik pautan-pautan di bawah ini untuk membaca dokumen berkaitan dengannya di Arkib Negara.

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
24 APR 1908
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0141968W
Hit
:
24
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
10 FEB 1908
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0140606W
Hit
:
21
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
BADAN BERKANUN NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
11 JUN 1948
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0700468W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
22 SEP 1954
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0004133W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
10 FEB 1908
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0140606W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
7 FEB 1955
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0704685W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
11 MAR 1953
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0003797W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
9 APR 1931
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0273504W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
4 APR 1932
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0277321W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

6. Sekolah Melayu Telok Menegon

Sekolah Kebangsaan Telok Menegon atau nama ringkasnya SK Telok Menegon, merupakan sebuah Sekolah Kebangsaan yang terletak di Batu 3, Jalan Kota Raja.Sekolah Melayu Telok Menegon mula didirikan dan beroperasi dalam tahun 1898. Pelajar-pelajarnya ketika itu seramai 41 orang.

Sila klik pautan-pautan di bawah ini untuk membaca dokumen berkaitan dengannya di Arkib Negara.


Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
13 DEC 1933
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0281759W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
17 JUL 1914
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0177197W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
28 JUL 1930
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0268035W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
14 DEC 1937
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0288761W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
9 JUL 1914
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0177072W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
1 AUG 1898
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0076360W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

7. Sekolah Melayu Bukit Raja

Sila klik pautan-pautan di bawah ini untuk membaca dokumen berkaitan dengannya di Arkib Negara.

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
31 OCT 1952
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0302485W
Hit
:
27
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
29 NOV 1897
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0073366W
Hit
:
19
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
16 MAR 1899
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0083091W
Hit
:
30
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
31 OCT 1952
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0302485W
Hit
:
27
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
14 MAR 1904
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0115103W
Hit
:
25
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
2 AUG 1898
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0078424W
Hit
:
25
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
14 MAR 1904
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0115104W
Hit
:
21
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

8. Sekolah Melayu Batu Tiga

Sekolah Melayu Batu Tiga mula dibina dalam tahun 1903. Dalam tahun 1905 terdapat 21 pelajar lelaki di sekolah Batu Tiga ini, 11 daripadanya datang setiap hari dari Petaling, 5 dari Padang Jawa, manakala hanya 5 adalah dari Batu. Semua kanak-kanak lelaki ini boleh sahaja menghadiri sekolah di Kuala Lumpur atau Klang, tetapi Pegawai Daerah Klang memberitahu Pejabat Pelajaran di Kuala Lumpur bahawa tanah terletak berhampiran Batu Tiga akan dibuka dan  besar kemungkinan pendaftaran pelajar akan meningkat tidak lama lagi kepada lebih 30 orang. Oleh itu, sekolah hendaklah dibuka untuk masa itu.

Namun pada tahun 1909, Sekolah Melayu Batu Tiga terpaksa ditutup kerana kemungkinan kerana kegagalan pihak kereta api memberikan pas percuma kepada pelajar-pelajar yang datangnya dari Padang Jawa. Hanya ada 9 orang pelajar sahaja yang terus bersekolah di situ dalam tahun 1909.

Tender pembinaan Sekolah Melayu Batu Tiga dikeluarkan dalam tahun 1903 dengan peruntukan $1200

Pegawai Daerah Klang dalam tahun 1905 berharap agar Sekolah Melayu di Batu Tigaterus dibuka kerana menjangkakan pembukaan dan pembangunan kawasan antara Klang dan Kuala Lumpur

Sekolah Melayu Batu Tiga terpaksa ditutup memandangkan kehadiran pelajarnya semakin berkurang dalam tahun 1909

Sila klik pautan-pautan di bawah ini untuk membaca dokumen berkaitan dengannya di Arkib Negara.

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
10 JUL 1909
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0148531W
Hit
:
24
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
7 SEP 1909
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0149118W
Hit
:
19
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
29 JUN 1905
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0122359W
Hit
:
18
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
25 JAN 1902
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0100559W
Hit
:
14
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

9. Sekolah Melayu Batu Belah

SK Batu Belah telah dibuka pada 1 ogos 1905. Nama sekolah ini diambil dari lagenda Melayu "Batu Belah Batu Bertangkup". Cerita ini berlaku di belakang kawasan sekolah. Pada awal penubuhannya, hanya terdapat sebuah bangunan dengan jumlah murid yang sedikit. Cikgu Mohd Amin merupakan Guru Besar yang pertama di SK Batu Belah. 

Daripada sebuah bangunan kayu beratap nipah pada tahun 1951, sekolah terus berkembang sehingga tahun 1972 di mana 2 buah bangunan 2  tingkat telah dibina. 10 tahun kemudian sebuah bangunan 2 tingkat telah dibina. Sejajar dengan kepesatan pembangunan dan pertambahan penduduk kawasan Batu Belah, maka sebuah bangunan 3 tingkat telah dibina pada tahun 2001 bagi menampung pertambahan murid.

Kedudukan Sekolah Melayu Batu Belah bertanda petak kuning dalam peta  Klang tahun 1966

Penempatan pelajar-pelajar di Sekolah Melayu Batu Belah pada tahun 1905

Pembinaan Sekolah Melayu Batu Belah bermula dalam tahun 1905

Sila klik pautan-pautan di bawah ini untuk membaca dokumen berkaitan dengannya di Arkib Negara.

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
28 APR 1905
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0122347W
Hit
:
44
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
8 NOV 1904
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0119242W
Hit
:
20
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
8 MAY 1905
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0122516W
Hit
:
16
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
3 FEB 1905
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0120882W
Hit
:
11
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

10. Sekolah Melayu Sementa

Kg. Sementa dalam tahun 1933

Sekolah Kebangsaan Sementa atau nama ringkasnya SK Sementa, merupakan sebuah Sekolah Kebangsaan yang terletak di Batu 6, Jalan Kapar. Nama sekolah ini adalah berdasarkan nama kampung ini iaitu Kg. Sementa. Asalnya nama sekolah ini ialah Sekolah Melayu Sementa dan kemudiannya telah bertukar ke nama Sekolah Umum Sementa. Akhirnya telah bertukar ke Sekolah Kebangsaan Sementa.Sekolah asal ini mula dibuka pada 07 Februari 1903 di Batu 5 3/4 Jalan Kapar di mana sekarang ini telah didirikan Kilang Batu Marmar (Associated Tiles Works).  Guru Besarnya ketika itu ialah Cikgu Idris. 

Sekolah ini telah dirobohkan dari tempat asalnya pada 18 Jun 1926 dan dipindahkan ke tapak yang ada sekarang ini iaitu di Batu 6 3/4 Jalan Kapar. Sekolah ini telah d rasmikan pada 12 September 1926 dengan murid seramai 49 orang. Guru besar pertama: En. Zainuddin Bin Abu Bakar. Keluasan bangunan sekolah yang pertama itu ialah, lebar 27 ½ kaki dan panjangnya63 ½ kaki ( PWD 91 –  Geran No : 3972 –  NG .Note : 3417/26 –  A.No: 3972)

Bangunan sekolah pertama  yang telah dibina pada tahun 1926. Bangunan ini digunakan sehingga tahun 1986. Tidak digunakan lagi kerana lantai dan atapnya telah roboh dan merbahaya. Bangunan Sekolah Kedua, Bangunan Urusan Rumah Tangga Yang dibina pada tahun1948. Sekarang digunakan sebagai Bilik Darjah. 

Memandangkan bertambahnya keramaian murid dari setahun ke setahun, maka sekolah yang ada tidak dapat menampung murid-murid yang bertambah. Dengan persetujuan mesyuarat ramai, sebuah bangunan tambahan perlu diadakan. Orang ramai bersetuju dan sanggup menghulurkan derma bagi tujuan tersebut. Pada 23.07.1950, sebuah bangunan tambahan yang keluasannya 15’X 39’ dengan kos  perbelanjaan sebanyak RM 750.00 telah didikan. Kos perbelanjaan ini diperolehi daripada bantuan kerajaan sebanyak RM 250.00 dan selebihnya sebanyak RM 500.00 adalah sumbangandari penduduk di sini. Bentuk bangunan itu, bertiang dan berdinding sekerat kayu, beratapkannipah dan lantai tidak bersimen. 

Setelah genap 13 tahun, maka pada 20.06.1963 bangunan uzur benar itu terpaksa dirobohkan oleh pihak JKR. Perubahan pentadbiran berlaku mengatakan Masak-memasak perlu dipelajarii oleh murid-murid perempuan. Sehubungan dengan itu sebuah bangunan tempat masak-memasaktelah didirikan pada tahun 1948. Bangunan, yang berukuran 20’ X 28’ dibina dengan  berlantaikan simen berdinding papan, bertingkap cermin dan beratap asbestos. Sebanyak 9 buah sekolah di kawasan Klang ini bergilir-gilir mengunakan bangunan sekolah ini untuk belajar masak-memasak setiap minggu.


Sila klik pautan-pautan di bawah ini untuk membaca dokumen berkaitan dengannya di Arkib Negara.

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
20 JUN 1901
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0098312W
Hit
:
38
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
19 JAN 1902
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0100560W
Hit
:
27
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
12 MAR 1926
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0240744W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
20 JUN 1901
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0098312W
Hit
:
38
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
19 JAN 1902
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0100560W
Hit
:
27
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
12 AUG 1924
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0232071W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

11. Sekolah Melayu Kapar


Kedudukan Asal Sekolah Melayu Kapar  dalam tahun 1895

Sekolah ini semasa ditubuhkan pada tahun 1892 dinamakan Sekolah Melayu Kapar. Pembinaan sekolah ini telah diketuai oleh Ketua Kampung Kapar pada ketika itu iaitu Datuk Muda. Selepas merdeka sekolah ini ditukar kepada Sekolah Umum kapar dan akhirnya sekolah ini ditukar nama kepada Sekolah Kebangsaan Kapar yang kekal sehingga hari ini. Guru Besar pertama berkhidmat di sekolah ini ialah En. Abu Mansor bin Awang dalam tahun 1892.

Memandangkan penduduk Kampung Kapar telah bertambah ramai, sebuah bangunan tambahan sangat diperlukan bagi menampung pelajar yang semakin bertambah. Bangunan tambahan ini dibina dalam tahun 1935, terdiri daripada batu blok bangunan berdindingkan separuh papan dan beratapkan nipah dan mengandungi 5 bilik darjah.

Selepas merdeka, sekitar tahun 1957, sebuah bangunan baru telah didirikan bagi mengantikan bangunan tambahan yang telah uzur dan perlu dirobohkan. Bangunan ini dibina dengan menggunakan simen konkrit dan beratap genting agar boleh tahan lebih lama dan mengandungi sebanyak 5 bilik. Bangunan ini telah dibina dalam tahun 1963 dan diperbuat daripada simen konkrit beratapkan genting dan mengandungi sebanyak 5 buah bilik darjah.

Memandangkan jumlah pelajar yang semakin bertambah setiap tahun, bangunan yang ada pada masa itu tidak lagi dapat menampung jumlah pelajar yang ramai.  Bangunan tambahan tidak dibina kerana keluasan tapak sekolah pada masa itu tidak mencukupi. Satu tapak sekolah yang baru telah dicari dan dikenalpasti terletak di seberang sungai menghala ke Klang berhampiran dengan tapak sekolah menengah yang ada pada masa itu.

Pembinaan bangunan baru telah dimulakan pada tahun 1978 mengandungi 2 blok bangunan setinggi 2 tingkat.  Bangunan ini mula digunakan pada tahun 1980 dan bangunan lama di tapak yang lama telah dijadikan sekolah agama. Bangunan tambahan telah mula dibina pada tahun 1986 dan telah dapat digunakan pada pertengahan tahun 1987 yang terdiri daripada 1 blok bangunan 2 tingkat yang mengandungi 8 bilik darjah.

Sila klik pautan-pautan di bawah ini untuk membaca dokumen berkaitan dengannya di Arkib Negara.

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
5 JUL 1928
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0254544W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
17 MAY 1919
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0204977W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
20 JUN 1931
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0268863W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
23 FEB 1905
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0121280W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
BADAN BERKANUN NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
14 SEP 1950
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0700707W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
13 DEC 1911
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0160781W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
17 MAY 1919
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0204977W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
14 MAY 1898
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0077142W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
9 APR 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0031283W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
20 JUN 1931
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0268863W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
23 FEB 1905
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0121280W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
11 JUN 1902
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0102723W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
13 DEC 1899
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0087561W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
12 DEC 1899
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0087546W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
9 FEB 1908
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0140607W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
4 OCT 1899
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0086448W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
7 DEC 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0036083W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
PERSEKUTUAN - JABATAN
Sumber
:
Tarikh
:
25 APR 1953
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1970/0003838W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
3 MAR 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0030460W
Hit
:
.
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Fakta Menarik tentang Stadium Jugra di Telok Datok

Assalamualaikum semua. Semoga semuanya dalam keadaan sihat Walafiat. Malam tadi Atok baru sahaja balik dari Telok Datok menziarahi jenazah a...