Selasa, 11 Jun 2013

Kisah-kisah Zaman Jepun

Assalamualaikum...apa khabar semua orang kampung? Dari Batu 7 Sijangkang sampailah ke Batu 13 Kampung 'Stereng' Sungai Rambai..Harap-harap sihat-sihat belaka.

Kali ini aku benar-benar teruja nak bercerita pasal zaman Jepun, cerita pasal makan ubi kayu, baju butil tepung dan penampar Jepun. Aku pernah bertanya arwah moyang pompuan dan nenek aku pasal zaman Jepun dulu..tapi paling banyak aku tahu cerita tu daripada mak sedara aku yang baru berumur 5,6 tahun masa Jepun sampai kat Telok. Banyak yang dia ingat!

Ceritanya begini...(cuma aku 'skema'kan sikit untuk budak-budak sekolah buat rujukan sejarah)

Tentera Jepun semakin yakin dan berani mara ke Kuala Lumpur dan Kelang. Pada 10hb Januari 1942 juga tentera Jepun dari Rejimen Watanabe berhimpun di tebing Sungai Selangor, kemaraan mereka kemudiannya ditentang hebat oleh Indian 6115th Brigade di Batang Berjuntai. Jeneral Yamashita amat berhajat menawan Kuala Lumpur dan Pelabuhan Kelang (Port Swettenham), beliau telah mengarahkan Divisi ke-5 tentera Jepun terus mara ke Kuala Lumpur. Pertempuran hebat untuk menguasai bandar Kelang menjadi penentu antara tentera British dan tentera Jepun. Tentera Jepun dari Batalion Oka telah menyekat jalan utama menyeberangi jambatan besi (Jambatan Kota yang asal) yang menghubungkan Kelang dengan Kuala Lumpur. Menurut laporan di pihak tentera Jepun sejumlah 5000 orang tentera British dan India mempertahankan Kelang tetapi tewas kepada 2 rejimen askar Jepun. Askar-askar India British selesai membuat pengunduran melalui Kuala Lumpur pada awal pagi. Jambatan-jambatan diletupkan apabila pasukan terakhir melepasi jambatan tersebut. Jambatan terakhir diletupkan pada jam 4.30 pagi. Jepn bukannya bodoh. Dengan pantas diorang buat jambatan terapung pontoon....


Tambah emak sedara aku lagi....
Semasa kemaraan menuju ke selatan inilah sebahagian daripada tentera Jepun telah masuk ke daerah-daerah tertentu di Selangor seperti di Ulu Langat, Kuala Selangor serta Kelang menguasai kawasan ini tanpa pertempuran hebat. Di Kuala Langat tiada sebarang bentuk pertahanan yang dilakukan oleh tentera British kerana kawasan ini agak jauh ke dalam dari jalan besar.Tentera-tentera Jepun sarna ada berjalan kaki, berkereta, menaiki lori atau berbasikal telah masuk melalui jalan raya yang merintangi daerah Kuala Langat. Kali pertama kemasukan Jepun ke daerah ini telah menimbulkan perasaan takut di kalangan penduduk
tempatan kerana pada masa ini telah berlaku rampasan barang-barang makanan. Tentera Jepun yang sedang keletihan dan kelaparan ini telah mengambil telur ayam, menangkap ayam, itik dan kambing dari rumah orang-orang kampung. Kenderaan-kenderaan orangorang kampung seperti basikal dan beberapa buah kereta telah diambil untuk kegunaan tentera Jepun.

Pada masa pemerintahan Jepun di Selangor juga, penduduk tempatan harus memberi penghormatan kepada tentera Jepun dengan cara menundukkan kepala bila lalu di hadapan mereka. Cara penghormatan begini mesti dilakukan untuk mengelakkan dari sebarang hukuman. Pada kebiasaannya mereka yang enggan melakukan atau engkar akan dihukum dengan cara ditempeleng atau dijemur di tengah panas.

Akibat daripada kegawatan ekonomi yang berlaku, pihak Jepun telah mengambil beberapa langkah-Iangkah untuk mengatasi dan mengawal keadaan ini daripada berlaku berterusan. Antara langkah yang dibuat ialah dengan mengadakan pameran pertanian, menggalakan rakyat menanam untuk makanan sendiri seperti sayur-sayuran,jagung dan ubi kayu. Pihak berkuasa tentera pula dalam usaha memaksa rakyat berusaha sendiri telah mengurangkan bekalan makanan melalui program catuan. Masalah kekurangan pakaian juga sangat serius dialami dikalangan petani dan pegawai kerajaan. Selain itu catuan dan peraturan ketat ke atas barang pengguna turut dikeluarkan.

Semasa pendudukan Jepun, Tanah Melayu mempunyai stok beras untuk setahun, tetapi hampir semua stok beras dihantar ke negara Jepun. Catuan beras dilakukan sejak awal pendudukan walaupun sesetengah kawasan tidak melaksanakan sistem catuan untuk memaksa penduduk menanam padi. Bagi jualan beras tempatan pada mulanya dikendalikan oleh Persatuan Pengedar Beras dan kemudian oleh Pejabat Kawalan Makanan. Walaupun ahli keluarga ramai, namun tentera Jepun hanya membekalkan 10 kati tepung ubi dan satu kati gula untuk seminggu. Bagi tujuan megatasi masalah kekurangan beras, pihak Jepun telah menggalakkan dan memaksa penduduk-penduduk kampung bersawah dan berladang supaya menghasilkan bahan-bahan makanan nampaknya berjaya. Kalau korang nak kaji lebih mendalam lagi, pergilah lawat blog kawan aku ni..budak U jugak...
http://www.myjurnal.my/filebank/published_article/22913/084_108.PDF
 Pendekkan cerita..memang Jepun pendek tu kurang ajar dan zalim giler. Kalau ikutkan aku, mahu aku terajang dan beri penampar Malaya kat manager-manager Jepun yang ada kat Toshiba dan kilang-kilang Batu 10 tu..Kalau diorang tanya apasal, aku kata itu salam perkenalan daripada  arwah atuk nenek aku buat korang, anak cucu Setan pendek Tojo( bukan suku sakat keluarga Toyo, tau).

 Tapi aku sedar, ada juga hikmah setan sepet pendek ni datang Malaya...barulah Melayu bersatu menentang Inggeris secara aman. Sultan-sultan pun tersedar daripada mimpi indah yang didodoikan dek British dan Jepun.

 Ini tanah air kita...kitalah yang menentukan masa depan dan suratan takdir kita, bukan Jepun pendek atau Mat Salleh hidung tinggi lagi..Kalau korang tak sedar jugak, tak tahulah apa aku nak katakan lagi...

1 ulasan: