Jumaat, 30 Mei 2014

Kisah Harimau di Jugra dan Telok

Salam buat semua. Hari ini Jumaat. Cuti sekolah semester satu.  Aku tak ke mana-mana hari ini. Sakit pinggang, Terasa benar sakitnya. Mungkin ujian kecil Tuhan buat aku. Walaupun cuma cramp, tapi azabnya Allah sahaja yang tahu. Korang tanyalah sesiapa yang pernah sakit pinggang, mesti diorang setuju bila aku katakan bagai nak putus nyawa rasanya, seolah-olah itulah seteruk-teruk penyakit dan kecederaan yang dirasa. Memang pada mulanya aku merancang nak balik ke Telok, hantar kakak aku balik setelah dua minggu dia kat rumah aku. Lepas tu nak ke Bukit Rimau, Shah Alam ziarah adik perempuan bongsu aku . Terpaksalah aku berperap kat rumah sehari dua sampai sakit itu hilang.

Bercerita pasal rimau atau harimau ini, aku tertarik dengan kisah-kisah lama yang pernah diceritakan oleh orang-orang tua di Telok masa dulu-dulu, cerita tentang harimau keramat yang menjaga Bukit Jugra dan juga harimau yang banyak berkeliaran di hutan-hutan sekitar Telok dan bagaimana seorang panglima bertarung dengan rimau di Telok. Masa itu umur aku baru budak-budak lagi. Jadi cerita-cerita macam gitu memang menarik perhatian dan mendatangkan ketakutan buat diri aku. Tapi lama kelamaan, cerita begitu, hilang terus dalam ingatan aku sehinggalah aku terbaca kisah-kisah berkaitan harimau di dalam surat khabar The Straits Times dulu-dulu.

Timbul persoalan dalam fikiran aku kenapa lencana SMK Jugra tempat aku mencurah bakti sebagai pendidik dahulu ada simbol harimau, dan mengapa lencana SMK Telok Panglima Garang pun ada  kepala rimau? Mungkin ada kisah di sebaliknya.Takkan kebetulan?  Kalau tidak, masakan mereka gunakan lambang harimau? Kaji punya kaji, aku dapat buat beberapa kesimpulan kat sini.




Aku ambil keputusan untuk pecahkan cerita rimau ini kepada 3 bahagian. Pertama mitos atau lagenda harimau jadian di Jugra , kedua tentang harimau yang mengganas memakan binatang ternakan dan ketiga tentang harimau yang pernah makan manusia seperti yang pernah menjadi igauan penduduk Telok dan Malaya amnya.

Yang pertama mitos tentang harimau keramat penunggu Bukit Jugra telah dibukukan oleh  pengkaji  Inggeris bernama  Walter William Skeat pada tahun 1900 yang mengatakan:
“By far the most celebrated of these ghost tigers, however, were the guardians of the shrine at the foot of Jugra Hill, which were formerly the pets of the Princess of Malacca (Tuan Putri Gunong Ledang). Local reports says that this princess left her country when it was taken by the Portuguese, and established herself on Jugra Hill, a solitary hill on the southern portion of the Selangor coast, which is marked on old charts as the “False Parcelar” hill…”
‘(In Jugra Hill) the lady remained for some time, and during her stay constructed a bathing-place for herself. Even to this day she pays periodical visits to Jugra Hill, and although she herself in invisible to mortal eye, her faithful attendant, in the shape of a handsome tiger (rimau kramat), is often to be met with as he prowls about the place at night…’
Bukit Jugra should be associated with one another in traditionary lore. The story runs that this estimable lady, having disposed of her husband by pricking him to death with needles, decided thenceforth to live free from the restrictions of married life.
She was thus able to visit distant lands, taking with her a cat of fabulous dimensions as her sole attendant. This cat appears to have been a most amiable and accommodating creature, for on arriving at Jugra he carried the Princess on his back to the top of the hill.
There are many stories about ghost tigers (rimau kramat), which are generally supposed to have one foot a little smaller than the others (kaki tengkis), which the unnatural smallness of one of the feet was very conspicuous. Such tigers are considered invulnerable, but harmless to man, and are looked upon generally as the guardian spirits of some sacred spot. . .

Kisah tentang Puteri Melaka bernama Puteri Gunong Ledang yang membunuh suaminya sendiri. Sang putri pun kemudian membawa jasad suaminya ke darat (sang putri membunuhnya ketika mereka sedang berada di atas sampan) dan menguburkannya di kaki Bukit Jugra. Dalam proses penguburan tersebut sang putri didampingi oleh dua ekor kucing yang kemudian berubah menjadi hantu harimau yang diperintahkan untuk menjaga pemakaman suami sang putri.
Kemudian legenda lainnya yang lebih baru menceritakan bahwa sebelum dibangunkan rumah api , arus sungai begitu kuat dan mampu merosakkan kapal-kapal yang berlabuh di pantai dekat bukit ini. Menurut legenda, kekuatan ghaib yang ada di bukit ini merasa terganggu dengan pembinaan rumah api British tersebut sehingga efeknya menyebabkan pendarahan selama 30 hari. Air sungai pun berubah menjadi merah darah.
Jadi, sebenarnya mitos tentang  rimau keramat yang menjadi penunggu dan tunggangan Putri Gunung Ledang itu memang dah berzaman. Tambahan pula, Jugra menjadi pusat pentadbiran bagi Selangor semasa pemerintahan Sultan Abdul Samad dahulu. Semestinya baginda dikelilingi pawang-pawang diraja dan hulubalang-hulubang serta pendekar yang memiliki ilmu kebatinan persilatan yang memperlihatkan kehebatan dan kedaulatan Raja dan sultan di mata rakyat biasa yang rata-rata jahil dalam ilmu keduniaan dan akhirat. Kesemua ini ‘mainan diraja’ bagi memastikan rakyat terus menumpahkan taat setia ke bawah duli baginda sultan dan kaum kerabatnya.

Orang-orang Melayu yang ‘sangat kreatif’ ini selalunya menganggap golongan Jin ini boleh menjadi budak suruhan mereka. Sebenarnya anggapan ini tersangatlah SALAH dan jauh tersasar. Golongan syaitan dan Iblis ini sangat bijak. Mereka tidak hairan dengan ayat yang dijampi. Mereka berpura-pura mengikut telunjuk manusia asalkan kita jadi sesat. Mereka yang sebenarnya menunggangi kita seperti keldai dungu...ya seperti keldai yang dungu yang dicucuk hidung dan dipukul dipunggungnya, suruh ia berlari ke arah yang mereka mahukan.

Bayangkanlah segala jenis ilmu kebatinan ini sudah pasti menjadikan jin sebagai "sahabat", "Khadam" dan yang seumpama dengannya kemudiannya menjadi SAKA keturunannya. Antaranya ialah :

1) Dewa Daulat - Raja-raja melayu, orang Istana, Pawang diraja, Orang bergelar,
ketua adat dan segala adat istiadatnya, peniup Nafiri dan
keseluruhan keturunan mereka terlibat dgn SAKA DAULAT.
2) Pontianak - pengamal perbidanan, urut dan andaman pengantin
3) Toyol - untuk mengumpul kekayaan, wang ringgit.
4) Bunian (pari-pari hutan) - Pengamal perbomohan dan perubatan tradisional
5) Jembalang Tanah - orang asli jakun dan semai dlm perdukunan
6) Hantu Langsui - perbomohan dan pengamal santau dan tuju-tuju.
7) Puteri Mayang Mengurai - perbomohan dan perubatan
8) Puteri Pulau Tujuh - perbomohan dan perubatan
9) Dewa Laut - pengamalan orang sakai laut utk perlindungan ribut dan nelayan.
10) Dewa Sungai - org asli dayak sungai utk perlindungan kaumnya dan perubatan
12) Hantu Raya - jaga harta benda, anak cucu, rumah, kebun dan jadi kaya
13) Hantu Pokok Kayu Ara - pengalamal Kuda Kepang dan barongan
14) Pantas di Awan - utk jaga diri, keluarga, tanaman, perubatan, hebat dan gagah
15) Hantu Bukit - org asli senoi dan jakun. utk jaga kawasan
16) Hantu Perahu - org asli kuala, utk jaga perahu dan arah cari ikan
17) Puteri Mak Yong - pengamal tarian makyong tujuan diminati org ramai.
18) Hantu Air - org asli Dayak Laut dan seletar tujuan cari ikan banyak.
19) Jembalang Pulau - pengamal wayang kulit,dikir barat, rebat, selampit
20) Panglima Hitam - Popular pd pengamal persilatan dan pertahanan diri, boleh
dikatakan hampir kesemua persilatan melayu menyeru namanya dan dgn sendirinya
ia didampingi - silat Seru dll.
21) Dewa Sungai - perguruan silat sending
22) Penunggu Pulau - perguruan silat Lincah
23) Hantu Bangau Putih - persilatan Bangau Putih
24) Puaka Terbang putih - persilatan Helang Putih
25) Jembalang Tanah - persilatan Budi Suci, wali suci, Roh suci dan silat Cimandi.
26) Dewa Kura-kura - Persilatan Kura-kura, labi-labi atau lelabi.
27) Harimau Jadian - Persilatan Gayong Harimau, Silat Harimau, Persilatan
Macan Putih
28) Jembalang Harimau Berantai - Silat Harimau Berantai
29) Dewa Saka - Persilatan dan perbomohan Buang Saka.
30) Dewa Angin - Perbomohan raja santau dan tuju
31) Hantu Tulang - Pengamal urut patah
32) Puaka Pulau Pemanggil - Pandai bersyarah, ahli politik, tok ketua, ustaz, lembut
lidah, memukau orang, bersuara kuat dll
33) Puaka Harimau Kerinci - sahabat untuk menjaga kampung, rumah, keluarga,
kebun, tanaman, ternakan dan boleh bawa tuannya pergi kemana2 dengan cepat.

Kesimpulannya, banyak khadam jin berbentuk ‘harimau’ ada dalam pelbagai amalan persilatan ketika itu dan diwarisi hingga kini, terutama oleh anak cucu (sehingga tujuh keturunan mungkin).

Namun, syukurlah. Dunia semakin moden. Kesedaran tentang agama meningkat.  Mereka percaya dengan berilmu pengetahuan melalui pendidikan formal di sekolah, mereka akan lebih berjaya di dunia dan di akhirat. Anak cucu mereka kini tidak lagi memerlukan saka dan amalan khurafat ini dalam kehidupan mereka. Akhirnya, Jugra dan kawasan sekitarnya ‘keras’ dengan kehadiran  ratusan bahkan jutaan makhluk halus tidak bertuan ini  yang merayau-rayau mencari ‘waris jari hantu’ mereka.

Ketika aku bertugas di SMK Jugra dahulu, sekitar lewat 1990an, pernah ‘mereka’ mengganggu beberapa orang komando TUDM  yang sedang menjalani latihan di kawasan kelapa sawit di sekitar kem Jugra termasuk di belakang sekolah aku dulu. Dengar cerita,  sampai meracau-racau askar-askar gagah berani tersebut sehingga kem komandan terpaksa memanggil bomoh untuk menyemah dengan mengorbankan kambing hitam dan memagar kawasan serta memulihkan semangat mereka.

Pernah juga beberapa orang pelajar kami pucat muka mereka semasa merokok di sebalik surau sekolah, ketika itu mereka bermalam di sekolah kerana ada aktiviti kadet polis keesokan harinya. Budak-budak ini memaklumkan mereka ternampak kelibat seekor harimau di situ. Gangguan sebegini berlaku dari semasa ke semasa sehingga beberapa orang guru pernah demam disentuh dan ditegur makhluk halus ini.

 Aku sendiri dan sepupu aku pernah melihat beberapa orang budak kecil berlari-lari di kaki lima bangunan sekolah pada waktu siang hari. Ketika itu hari Ahad, bukan hari persekolahan. Ketika aku mengajukan pertanyaan kepada rakan guruku yang tinggal di kuarters guru di situ tentang kehadiran budak-budak tersebut, dia menafikan kerana hanya dia seorang sahaja yang berada di kuarters pada masa itu memandangkan guru-guru lain telah pulang ke kampung masing-masing. Aku dan sepupuku berpandangan sesama sendiri. Memang tak kita nafikan mereka wujud, namun kekuatan dan kehebatan hanya milik Allah SWT. Bermohonlah kepadaNya. Jangan sesekali kita melakukan syirik terhadapNya. Nauzubillahimin zalik.

Woi, dah panjang benar ceritanya! Itu baru habis kisah harimau yang pertama,kisah harimau jadian dan saka. Belum lagi kisah harimau yang mengganas di Jugra dan Telok. Korang nak aku sambung lagi tak? Dah aku agak dah…mesti nak punya.

Tentang harimau mengganas di Jugra ini berdasarkan catatan orang puteh bernama .  Isabella L. Bird Bishop (1831-1904) bertajuk "A Chapter on Selangor - Letter XVII dalam bukunya,  The Golden Chersonese And The Way Thither .ketika berada di Jugra.
“It was a lovely walk up the hill through the palms and bananas, and the bayonets of our escort gleamed in the intense moonlight, not with anything alarming about them either, for an escort is only necessary because the place is so infested by tigers. The bungalow is large but rambling, and my room was one built out at the end, with six windows with solid shutters, of which Mr. Ferney closed all but two, and half closed those, because of a tiger which is infesting the immediate neighborhood of the house, and whose growling, they say, is most annoying. He killed a heifer belonging to the Sultan two nights ago, and last night the sentry got a shot at him from the veranda outside my room as he was engaged in most undignified depredations upon the hen house.
There was a grand excitement yesterday morning. A tigress was snared in a pitfall and was shot. Her corpse was brought to the bungalow warm and limp. She measured eight feet two inches from her nose to her tail, and her tail was two feet six inches long. She had whelps, and they must be starving in the jungle to-night. Her beautiful skin is hanging up. All the neighborhood, Chinese and Malay, turned out. Some danced; and the Sultan beat gongs. Everybody seized upon a bit of the beast. The Sultan claimed the liver, which, when dried and powdered, is worth twice its weight in gold, as a medicine. The blood was taken, and I saw the Chinamen drying it in the sun on small slabs; it is an invaluable tonic! The eyes, which were of immense size, were eagerly scrambled for, that the hard parts in the centre, which are valuable charms, might be set in gold as rings. It was sad to see the terrible "glaring eyeballs" of the jungle so dim and stiff. The bones were taken to be boiled down to a jelly, which, when some mysterious drug has been added, is a grand tonic. The gall is most precious, and the flesh was all taken, but for what purpose I don't know. A steak of it was stewed, and I tasted it, and found it in flavor much like the meat of an ancient and overworked draught ox, but Mr. Ferney thought it like good veal. At dinner the whole talk was of the wild beasts of the jungle; and, as we were all but among them, it was very fascinating. I wanted to go out by moonlight, but Mr. Ferney said that it was not safe, because of tigers, and even the Malays there don't go out after nightfall.

Cerita tentang harimau betina yang dijerat dan dibunuh. Semua orang di istana dan kawasan berhampiran termasuk Sultan dan dirinya menjamu selera makan daging  harimau yang dimasak. Rasanya seperti daging pejal lembu jantan Organ-organ harimau tersebut digunakan untuk tujuan perubatan.Tulangnya direbus menjadi tonik berubat. Darahnya dijadikan tonik oleh orang Cina di situ. Hati dan hempedunya dijemur untuk dijadikan ubat oleh sultan dan kaum Cina. Memang, mengikut perubatan Cina, hampir keseluruhan bahagian harimau berguna untuk kesihatan. Pendek cerita korang tengok jer lah gambar di bawah:

Pulau Carey dahulupun ketika dibuka memang banyak gajah yang merosakkan tanaman Binatang liar lain termasuk harimau dan rusa banyak kelihatan. Harimau pernah dilihat berenang merentasi sungai Langat di situ. Memanglah, ketika itu banyak kawasan hutan  termasuk di Telok dan di Kampung Medan diteroka untuk dijadikan kebun atau ladang. Semestinya kawasan semula jadi harimau ini terganggu. Apabila berlaku hal tersebut, maka harimau ini akan menjadikan ternakan seperti lembu dan kambing  bahkan manusia sebagai habuan segera. Pernah berlaku pertarungan antara harimau dengan manusia di situ. Ketika itu British  menggalakkan rakyat membuka perkampungan dan kawasan pertanian yang baru membenarkan bahkan membayar habuan atau reward setiap ekor harimau atau buaya yang dibunuh atas alasan menjaga keselamatan penduduk. Setiap ekor harimau yang dibunuh atau dijerat dibayar sebanyak RM50 seekor tanpa mengira saiz, dan tidak kurang daripada RM200 bagi harimau pemakan manusia. Banyak cerita dan laporan akhbar tentang kematian ramai manusia terutama pekerja estet di sekitar Jugra, Sepang, dan Klang akibat serangan harimau.
Bagi buaya pula, kalau saiz kurang daripada 3 kaki dibayar 25sen sekaki, antara 3 hingga 6 kaki dibayar 50 sen sekaki manakala yang panjangnya melebihi 6 kaki dibayar RM1 sekaki. Tiada had.Setiap ekor yang dibawa ke balai polis akan dibayar sewajarnya sehinggalah harimau dan buaya bukan lagi ancaman kepada manusia di sekitar Telok, Jugra dan Kuala Langat amnya. Ketika itu tiada lagi bayaran untuk harimau yang ditangkap atau ditembak kecuali pemakan manusia. Namun begitu, harimau lain yang ditembak boleh dijual kepada pembeli berbangsa Cina, yang menjualnya kepada pengedar dan pengeksport di Singapura untuk pasaran antarabangsa. 

Harimau kini semakin berkurangan dan diwartakan sebagai spesis terancam di Malaya dan Malaysia kemudiannya. Kini hanya tinggal tak sampai 500 ekor harimau yang  masih hidup dalam hutan di seluruh Malaysia. Begitu juga nasib kita kaum lelaki, dulu mengancam, kini terancam akibat desakan hari-hari mau sang isteri. HAHAHA.


Anda mungkin berminat membaca:
Indeks Halaman Utama

Isnin, 5 Mei 2014

Sampan, Feri dan Jambatan: History of Langat River Crossings

Salam buat semua. Terima kasih kerana membaca blog aku ini. Walaupun tak sepopular blog orang lain (memang ler pasal aku cerita hal sejarah. Kisah orang yang dah mati. Kisah kampung biasa, yang tak ada beza dengan kampung-kampung lain) tapi aku puas. Puas kerana hajat aku tercapai, kerana bagi aku Telok special. Macam setiap manusia. Memang kita serupa tapi masing-masing ada kelebihan yang Allah kurniakan. Begitu juga kampung kita ini. Aku seronok bila korang seronok membaca entri-entri aku. Bukan syok sendiri atau  riak, bukan dahagakan pujian, tapi puas kerana korang menjadi pendorong untuk aku menggali lebih dalam lagi sejarah lama kita. Mudah-mudahan penulisan aku ini menjadi amal jariah buat aku apabila aku tiada lagi nanti kerana ilmu bermanfaat yang disampaikan tidak akan terputus amalannya.

Tapi korang kena bantu aku sikit, boleh tak? Bukannya apa, korang komenlah sikit, bertukar-tukar maklumat dengan aku. Mungkin korang boleh cadangkan topik-topik menarik. ATAU korang boleh hantar, pass-pass kat aku artikel atau apa sahaja bahan ilmiah yang boleh aku gunakan untuk penulisan aku ini. Kalau ada gambar-gambar Telok lama. So, aku mohon korang, pergi selongkar almari lama kat rumah kampung korang tu, cari gambar-gambar lama, e-melkan kat aku, ok? Kita sama-sama lah..Kalau cukup bahan-bahannya, boleh kita sama-sama terbitkan buku sejarah eksklusif tentang Telok dan kawasan-kawasan jajahan takluk serta ruang lingkupnya. Hehehe...

Sabtu dan semalam aku balik ke Telok. Dah lama tak balik. Rindu pulak kat kakak aku di Taman Dato' Hormat serta bapa dan emak saudara aku kat Batu 11 tu. Lepas rehat sehari kat rumah kakak aku, aku ke Batu 11 pulak ikut  Jalan Perepat. Sampai kat simpang tiga, tetiba jer aku tergerak nak belok ke kanan, ke Segenting. Aku teruja nak tengok tempat lepak aku ketika bulan Ramadhan masa umur aku belasan tahun. Kenapa aku ke sana? Isy,isy,isy...korang ingat aku ke sana nak cari lauk berbuka bila azan zohor berkumandang ke? Jahatnya korang! Aku bukan lelaki sebegitu. Memang masa itu aku selalu ke jeti feri Pulau Carey, tapi aku ke sana naik motor bersiar-siar sementara menunggu waktu berbuka tiba. Memang, ramai yang ke sana berbuka puasa awal bersama-sama Keling dan Cina, tapi aku tidak, Gua geng Surau maa...Hehehe. Sahaja aku naik feri mundar mandir ke Pulau dan Segenting. Time tu air sungai tengah pasang. Hijau  macam air tebu. Hilang sikit dahaga puasa bila memandang aliran sungai ketika itu. Masa itu jambatan ke Pulau Carey tak ada lagi. Jambatan ke Kg. Sawah lagi ler tak ada. Yang ada feri pontoon untuk bawa pejalan kaki, kereta-kereta, dan lori-lori sawit keluar masuk dari pulau tersebut ke tanah besar melalui Telok.
 So, cut the story short, itulah aktiviti aku masa tengah hensem dan rambut masih lebat di kepala dulu. Aku tunjukkan isteri aku nostalgia manis aku di Telok. Ketika itu terfikir aku macam mana orang dulu-dulu menyeberang sungai yang luas ini? Kemudian aku sekonyong-konyongnya masuk ke zaman atuk nenek moyang aku dulu. Time Omputeh mula menipu dan mengakalkan sultan kita. Kurun ke-19. Tahun 1890an. Kalau sungai kat kampung bini aku di Bagan Datoh tu, cukup sekadar tumbangkan sebatang pokok kelapa untuk meniti ke seberang, tapi sungai ini Sungai Langat, bhai! Jauh  jarak tebing-tebingnya. Itu belum cerita Sang Buaya yang sedang berjemur sambil menganga di tebing. Bukan seekor dua, banyak. Nama  Kg.Sungai Buaya itu bukan suka-suka tulis tau, bhai.  Ada beranikah?

Aku kalau tengah excited macam gini, memang cakap omputeh jer...melatah kata orang tua-tua kampung aku...
Langat River is a river in Selangor state, Malaysia. The Langat River is 120 km long and originates from the Titiwangsa Range in Gunung Nuang. It drains westward to the Straits of Malacca. The major tributaries of Langat River are the Sungai Semenyih and Sungai Labu. 
Hah, kan dah terkeluar semua. Amekkau!

So, aku  pun rayau-rayau kat sekitar Segenting, ambil gambar-gambar jambatan yang ada kat situ.  Dari Telok Datok ke Pulau Carey, ada empat  buah jambatan kesemuanya:
1. Jambatan Telok Datok atau ada orang panggil Jambatan Banting,merentasi Sungai Langat menyambungkan Telok Datok dan Banting di laluan Persekutuan 5
2. Jambatan Kampung Sawah  merentasi Sungai Langat menyambungkan Jugra dan Kg. Simpang Bandar dan Telok Panglima Garang
3. Jambatan Pulau Carey merentasi Sungai Langat menyambungkan Pulu Carey dan Kg.Simpang Bandar dan Telok Panglima Garang
4. Jambatan Pulau Carey merentasi Sungai Langat menyambungkan  Pulau Carey dan Kg.Simpang Bandar dan Telok Panglima Garang di laluan SKVE


Daripada keempat-empat jambatan itu, hanya  Jambatan ke Pulau Carey sahaja yang rendah kerana dibina pada tahun 80an. Yang lain itu semuanya tinggi- tinggi seolah-olah memang dibina untuk kapal belayar di bawahnya. Mungkin memang ada rancangan kerajaan hendak menjadikan sepanjang tebing Sungai Langat  hingga ke Pelabuhan Klang dan Westport (termasuk Telok Mengkuang) sebagai kawasan perindustrian marin. Mungkin tak lama lagi jambatan itu pun akan dirobohkan dan dibina jambatan tinggi yang baru. Bila? Wallahualam.

OKlah berbalik kepada kisah dulu-dulu, sebelum British masuk ke Jugra, semua orang bersampan ke hulu ke hilir sungai. Kalau bawa barang atau bijih timah, dia orang gunakan tongkang dan buluh panjang. Trafik ikut pasang surut air sungai. Kalau dari Telok nak ke Banting, kena tunggu air pasang. Ikut kederasan arus. Timing mesti tepat. Kalau tidak tersasar dari jeti. Begitulah sebaliknya. Setiap kampung tepi sungai ada pengkalan perahu masing-masing. Standardlah kat mana-mana pun macam itu juga. Tiada sebarang jambatan pun dibina merentasi Sungai Langat ketika itu.

Kemudian, kira-kira tahun 1895. apabila British menjadikan Jugra sebagai pusat pentadbirannya (memang ler pasal Sultan bersemayam kat situ), mereka membina feri pontoon yang ditarik menggunakan kabel dalam air (dengan winch) yang boleh membawa 2 buah kereta pada satu-satu masa.Pada masa itu jalan darat dari Bandar ke Klang melalui Telok Panglima Garang telah dibina. Pengkalan kedua-dua tebing sungai adalah di sekitar Sungai Buaya di Jugra dan Segenting Kg. Bandar di sebelah Telok. Perjalanan mengambil masa 15 minit jer. Biasanya feri itu untuk kegunaan rasmi pihak istana, Sultan, pegawai kerajaan Inggeris dan pengurus estet di sebelah Jugra dan Telok serta Klang.

Selepas tahun 1901, apabila Pulau Carey mula diteroka, Mr. V.Carey dan pengurus-pengurus estet di situ mula menggunakan perkhidmatan bot dan pontoon bertunda untuk berulang alik antara pulau dan tanah besar. Bagi rakyat biasa dan pekerja estet, mereka masih menggunakan sampan dan sampan penambang untuk menyeberang. Menurut anak saudara V. Carey, ketika itu  pernah dilihat ada harimau yang berenang-renang menyeberang  Sungai Langat di tebing Pulau Carey.
Kemudian pada tahun 1909, ada ura-ura hendak dibina jambatan gantung. Dah siap panggil konsultan dari Singapura dah untuk ukur dan pilih lokasi. Tapi tak tahulah cerita selepas itu. Jadi ke tidak. Aku rasa tak jadi, pasal kalau jadi dibina, mesti atuk nenek moyang aku dan semua orang kampung bercerita pasal jambatan itu.

            The Straits Times, 16 Disember 1909, 
 Alih-alih dengar berita jambatan besi  sepanjang 560 kaki akan dibina di Telok Datoh pada tahun 1911 dan dijangka siap tahun depannya, 1912. Mungkin macam Jambatan Bellfield kat Klang kot designnya. Apapun, berita itu pasti menggembirakan penduduk Jugra kerana rangkaian jalan raya dari Klang-Jugra-Morib dan ke Bangi bersambung. Masa itu Banting belum wujud lagi sehinggalah tahun 1916. Pentadbiran Daerah Kuala Langat masih lagi di Jugra. Hanya pada tahun 1918 barulah seluruh pentadbiran daerah berpindah ke Telok Datoh. Mungkin umur jambatan ini hanya setakat 29 tahun sahaja, iaitu pada tahun 1941, ketika British meletupkannya untuk mengelakkan kemaraan askar Jepun dalam Perang Dunia Kedua. Buktinya hanya tinggal struktur tiangnya sahaja yang tertinggal dan tertanam dalam sungai dan ini boleh dilihat oleh penduduk Banting sehingga tahun 1980an. 
       
    The Straits Times, 15 December 1911, Page 6

Ketika Jepun memerintah pasti mereka juga membina jambatan untuk menyeberang. Mula-mula jambatan pontoon dibina. untuk urusan ketenteraan. Kemudian jambatan kayu dibina pada tahun 1944. Jambatan kayu ini terus digunakan oleh penduduk Banting dan Kuala Langat sehinggalah jambatan besi dan konkrit sepanjang 370 kaki bernilai RM800,000 dibina dan siap untuk dirasmikan oleh baginda Sultan Selangor pada 18 November 1961

Semenjak itu, jambatan itulah yang aku dan orang-orang lain sebaya aku menyeberang jambatan itu setiap kali berbasikal , berjalan kaki atau naik bas sekolah atau bas Mara ke pekan Banting. Jambatan itu terus digunakan sehinggalah pihak Lions Group menyarankan kepada kerajaan negeri agar jambatan baru yang lebih tinggi dibina kerana tongkang-tongkang mereka yang mengangkut besi buruk tidak dapat melepasi had jambatan tersebut ketika air pasang dan gangguan perjalanan oleh tiang-tiang jambatan. Bahkan mereka sanggup membiayai sepenuhnya pembinaan jambataan baru kini yang berbentuk gerbang dan dianggarkan bernilai  RM35 juta itu. Malah, kos meruntuhkan jambatan lama juga ditanggung sepenuhnya oleh pihk mereka. Jambatan baru yang unik ini mula dibuka dan digunakan sejak tahun 2007. Kalau dahulu selamba jer aku lalu jambatan ini, tapi kalau jambatan baru ini kena berfikir berpuluh-puluh kali...nak mendaki separuh jambatan pun dah mencungap, berpeluh-peluh sambil minta nyawa inikan nak berulang alik naik basikal. Baik aku berenang jer ikut belakang Giat Mara Banting.


Begitulah sejarah panjang lintasan Sungai Langat di kawasan Banting, Jugra dan Telok Panglima Garang. Di bawah ini aku sertakan gambar jambatan-jambatan Telok Datok, Pulau Carey dan Jambatan SKVE yang menghala ke Pulau Indah itu. Yeah, kita enjoy!

Jambatan Telok Datok
                                    



 Pemandangan Jambatan SKVE merentasi Sungai Langat dari Jambatan Pulau Carey





      
Pemandangan Jambatan Pulau Carey dan Jambatan SKVE dari  Tebing Segenting

 Pemandangan dari Jambatan Pulau Carey ke Segenting











 Pemandangan Pulau Carey dari Restoran Makanan Laut Cina di Segenting



Pemandangan kedua-dua tebing di Segenting






Pemandangan sepanjang perjalanan menyeberangi Jambatan Kg. Sawah dari Segenting ke Jugra










Anda mungkin berminat membaca:
Indeks Halaman Utama

Jumaat, 2 Mei 2014

Asal Usul TPG 2: Siapa sebenarnya Panglima Garang?

Salam buat semua. Hari ini Jumaat 2 Mei 2014. Jam dekat tangan aku menunjukkan  pukul 11:35 pagi. Ya, memang hari ini hari persekolahan . Sure korang tertanya-tanya kenapa aku tengah dok menaip cerita pasal Telok sedangkan sepatutnya aku di dalam kelas mengajar, bukan? Hahaha...memang ler tapi aku sekolah sesi petang. Pukul 2:20 petang nanti baru mula start mengajar. Jadi pagi ini, sementara ada masa menanti solat Jumaat nanti, aku layari internet. Cari cerita-cerita menarik tentang asal usul Telok. Ya, memang betul, aku dah tulis pasal hal itu dalam entri aku terdahulu, Yang belum baca sila rujuk kat sini. Tapi yang itu aku ambil daripada blog lain yang mengatakan sejarah lisan tentang Telok. Aku ulang balik, Sejarah Lisan. Maknanya, cerita dari mulut ke mulut. Boleh diterima pakai tetapi tak boleh dijadikan sandaran hujah dalam tesis. Hmmm...korang dah mula tertarik nampak! Aku dah agak dah...

Memang ada tertulis dalam sejarah Selangor tentang kehadiran orang-orang Aceh di Selangor. Kemungkinan mereka ini yang membuka Telok atau nama lamanya Nibong Dengkil  (setelah menghalau Sakai-sakai yang ada di situ) itu benar seperti yang diceritakan. Cuma hendak 'highlight'kan kat sini, sebenarnya nama Panglima Garang itu memang wujud. Mungkin nama ini nama gelaran seseorang, tetapi kewujudannya memang ada kena mengena dengan pemerintahan Sultan Abdul Samad. Justeru, kemungkinan nama Telok Panglima Garang dimasyhurkan sempena nama panglima ini atas sebab membantu baginda Sultan menaiki takhta, ada kebenarannya. Begini ceritanya,,,,

Ketika itu, Sultan Mohamad memerintah Selangor bersemayam di Kuala Selangor. Baginda amat risau dan mengesyaki kerabat sepupu baginda yang bernama Abdul Samad (kemudian bergelar sultan) ini merampas takhta kelak. Baginda memerintahkan hulubalang menangkapnya. Mendengar berita tentang arahan tersebut, apa lagi ditunggu, Raja Abdul Samad pun melarikan diri ke Kajang. Ketika itu berlaku serangan Raja Berayun ke atas Sungai Ujong ( kini Seremban) kerana menuntut bela atas kematian salah seorang sahabat beliau setelah Dato' Kelana Sendeng enggan membayar 'wang darah', mengikut adat Melayu masa itu. Namun serangan itu dapat dipatahkan. Raja Berayun berundur ke Reko di hulu sungai. Beliau mempelawa Raja Abdul Samad ini tinggal bersamanya dalam kubu mereka di Reko. Raja Berayun ini mempunyai dua orang panglima yang gagah berani serta kebal bergelar Panglima Garang, dan Panglima Si Gara, berserta 500 orang pendekar. Maka Raja Abdul Samad ketika itu berada dalam jaminan keselamatan Raja Berayun dan penglima-panglima serta tentera baginda. Tinggal lah baginda di situ  buat beberapa ketika. Raja Berayun dan orang-orangnya hidup dengan 'merompak' dan menangkap sakai-sakai untuk dijual sebagai hamba. Maka nama Panglima Garang cukup digeruni oleh Sakai-sakai di kawasan pedalaman dan yang tinggal di sepanjang sungai Langat.

Apabila Sultan Muhammad mendapat berita tentang Raja Abdul Samad berada di Reko bersama Raja Berayun, baginda menghantar amaran kepada Raja Berayun  agar tidak lagi melindungi anak raja itu. Raja Berayun memandang ringan sahaja amaran sultan itu. Namun orang-orangnya menasihati beliau agar berwaspada. Jadi, beliau memerintahkan pendekar-pendekarnya menumbangkan pokok-pokok di tebing kiri dan kanan sungai menuju Reko bagi menghalang kemaraan orang suruhan sultan dan jika perlu, bunuh kesemua mereka tanpa belas kasihan. Alhamdulillah. Tiada apa yang berlaku kerana mereka (tentera Sultan) pulang ke Kajang.

 Ketika Sultan Muhammad dalam keadaan gering, Raja Berayun dan Raja Berkat Riau bersama Raja Abdul Samad berada di sisi baginda. Mereka melafazkan taat setia kepada Sultan,dan melantik Raja Abdul Samad sebagai Raja Muda. Pada 6 Januari 1857, Sultan Muhammad mangkat, dan dimakamkan di Bukit Malawati, Kuala Selangor. Namun sebaik sahaja Sultan Mohamad mangkat, Selepas kemangkatan tersebut, Tengku Panglima Besar Raja Abdul Samad dilantik, dan ditabalkan sebagai Sultan Selangor ke-4 pada tarikh tersebut. Raja Muda kini menjadi Sultan Selangor yang baru.Tiada sesiapa dalam kalangan istana yang berani membantah, mungkin kerana kehadiran Panglima Garang bersama-sama Raja Berayun yang terkenal dan berkuasa kini. Sebagai membalas jasanya, Panglima Garang diberi 100 ekar tanah kurniaan Sultan di Batu Road (Kuala Lumpur) dan ditanami kelapa. Wallahualam. Semoga roh-roh mereka ditempatkan Allah bersama orang-orang yang diredhaiNya.

 Oklah. Itu kisahnya. Tapi bagaimana rupa paras Panglima Garang ini? Digambarkan beliau bertubuh sasa, tinggi, bermisai tebal yang 'menggerunkan', walaupun sudah berumur. Mungkinkah beliau orang yang bertanda dalam gambar di bawah ini? Mohon pengesahan pakar sejarah tempatan dan waris Panglima Garang.



makam Raja Berayun di Bukit Jugra

Sumber Rujukan:
Ahmad Farhan Abdullah@Zakaria*,PENGLIBATAN TUNKU PANGLIMA RAJA BERKAT DALAM POLITIK DAN PENTADBlRAN NEGERI SELANGOR PADA ABAD KE-19, http://www.myjurnal.my/filebank/published_article/22947/147_175.PDF

Newspaper Article - WHEN COCKFIGHTING WAS THE RAGE
http://eresources.nlb.gov.sg/newspapers/Digitised/Article/straitstimes19341111-1.2.121.aspx

http://www.keriswarisan.com/live/photo/713/sultan-selangor-sultan-abdul-samad-bersama-panglima-panglimanya-1890/

Anda mungkin berminat membaca:
Indeks Halaman Utama