Ahad, 1 Februari 2015

Kisah Kem Jepun dan Pesta Mandi Safar di Morib


Salam buat semua. Apa khabar sahabat handai, saudara mara, kaum kerabat, warigh semua? Moga korang sihat adanya. Syukur ke hadrat Allah SWT atas segala limpah kurniaNya termasuk dipanjangkan umur dan diberiNya kesihatan yang baik. Moga-moga kita semua berada dalam kesejahteraan hidup, baik di dunia mahupun di akhirat kelak.

Tanggal 17 Januari 2015, hari itu aku balik ke TPG kerana menghadiri perkahwinan anak jiran lama aku di Taman Seri Putra Banting. Dah lama wey aku tak ziarah jiran-jiran lama aku masa aku menetap di Banting, maso den jadi cikgu sekolah kek Jugra. Dah lebih 13 tahun aku meninggalkan Banting dan Telok untuk masuk suku, jadi warigh orang Nogori Sembilan. Aku ikut Jambatan Kg. Sawah untuk ke sana. Terpampang di papan tanda tepi jalan arah ke Morib. Dalam perjalanan itu tetiba nostalgia lama aku berkelah bersama-sama keluarga, tidur berkhemah bersama kawan-kawan selepas SRP serta kenangan pesta laut di Morib menerjah minda aku. Nasib baik tak ada kereta  lain masa itu, kalau tidak haru biru jadinya.
Papan Tanda Tempat-tempat Menarik di Banting

Fikiran aku sekonyong-konyongnya membawa aku ke pasir pantai yang memutih, air laut yang membiru, deruan ombak menghempaskan diri ke pantai itu. Bahkan lebih jauh daripada itu, aku membayangkan perkampungan nelayan miskin di Morib ketika Sultan Abdul Samad mula menduduki takhta singgahsana kesultanan Selangor di Jugra. Lama benar aku tak merasai kedinginan dan kebiruan air laut di Morib.

Aku kerap kali ke pantai Port Dickson kerana hampir dengan Senawang, tempat tinggalku kini, hanya 30 minit perjalanan dengan motokar. Memang PD lebih popular berbanding Morib sebagai destinasi perkhelahan atau mandi manda kerana banyak pantai yang indah di sini, bahkan hotel dan resort bertaraf 3,4 bintang pun berlambak di sini. Memang airnya lebih bersih berbanding di Morib yang berlumpur pasirnya dan jauh sungguh surutnya, tetapi aku rindukan kedamaiannya, kesepiannya, kepah-kepah yang beribu banyaknya ketika air laut surut. Kurang manusia berkunjung bererti lebih mendamaikan. Aku dah bosan dengan hiruk pikuk kehidupan di bandar. benci aku pada bunyi hon kereta, lori dan bas. Kalau aku kaya, pasti aku bina sebuah banglo untuk aku dan keluarga di Morib. Aku akan baring bersantai di bawah teduhan pokok rhu selepas makan tengah hari di atas pangkin di tepi laut. Aku akan melupakan stres duniawi apabila bayu lembut menyapa ketika itu. Ketika malam pula, aku dialunkan irama ombak yang begitu setia kasihnya terhadap pantai. Oh, kalaulah….

Pantai Morib yang telah ditembok dan dinaiktaraf.
 Perhatikan pokok-pokok Rhu dan Tembusu yang mewarnai pantainya

Pantai Morib ketika air surut...berlumpur dan berkepah

Kini aku mengerti mengapa penjajah merangkap penyamun Mat Salleh  korporat keparat itu membina banglo rehat  mereka di Morib, di tepi pantai untuk pegawai-pegawai dan manager estet mereka. Mereka adakan perjumpaan persatuan Peladang mereka di banglo ini ,memikirkan cara dan bagaimana mereka hendak menggeledah sehabis-habisnya hasil bumi kita untuk dibawa balik ke negara mereka di England itu sambil merehatkan minda.

Oklah…. back to the real world.  Balik jer dari TPG hari itu, aku mula melakukan research sikit kat internet dan surat khabar lama dulu tentang Morib dan kehidupan masyarakatnya. Banyak yang aku tak tahu rupanya! Makin aku baca, makin aku jatuh cinta dengan Morib, walaupun reputasi negatifnya pada aku sebelum ini hanyalah sebuah petempatan nelayan kecil di sebuah pantai berlumpur yang disempadani kandang-kandang babi di kampung-kampung berhampiran seperti di Batu Untong dan Tanjung Layang. Aku merasakan setiap kali aku berendam di laut Morib seolah-olah aku mandi bergelumang dalam kolam najis babi, walaupun pada hakikatnya tempat-tempat tersebut berbatu-batu jauhnya dari pantai Morib ini.

Mengikut kajian aku, Morib ini telah wujud ketika kesultanan Sultan Abdul Samad.  Pada tahun 1893,Penghulu Morib ketika itu Raja Mon , dikatakan telah membuka kawasan-kawasan pertanian untuk tanaman kelapa. Namun begitu tanaman mereka seringkali dirosakkan oleh babi hutan. Rotan dan perikanan juga kegiatan ekonomi utama di sini, biasanya untuk untuk pasaran Klang dan Kuala Lumpur. Pada tahun 1898, British telah mendirikan ‘ halting bungalow’ di Simpang Morib dan Rumah Rehat Kerajaan di Morib yang dijaga dengan baik oleh seorang Melayu. Pada tahun 1913, Sanatorium di Morib mempunyai sebuah banglo lama sedia ada, dengan 6 buah bilik dan setiap bilik menempatkan 2 buah katil manakala banglo baru mempunyai 2 bilik. Di setiap banglo ada seorang penjaga, seorang tukang masak dan seorang tukang angkat air yang digajikan. Kesemua mereka kemungkinannya berbangsa Cina Hailam. Rest house dan sanatorium ini menjadi  ‘favourite resort’ pegawai-pegawai kerajaan berbangsa  Inggeris dan pengurus-pengurus dari estet-estet berhampiran.




Pada tahun 1922, laluan Banting-Morib telah bersambung dengan Jalan Sepang apabila jalanraya sejauh 21 batu dibina. Ini menjadikan keseluruhan pesisir pantai Kuala Langat dan Sepang dapat dihubungi dengan pengangkutan darat dengan bandar-bandar besar seperti Klang, Seremban dan Kuala Lumpur. Segala hasil mahsul Morib kini dapat dipasarkan. Tapi ada sesuatu yang pelik tapi tak kesampaian berlaku di Morib, at least atas kertas. Nak kata ada tapi tak ada, nak kata tak ada tapi atas kertas ada. Ish,ish,ish… pening kepala aku memikirkannya. Bukan aku seorang, tapi semua orang di Morib termasuk di Telok hingga ke Klang pun pening sama. Kalau ler jadi, seronoknya! Tapi apakan daya, tidak menjadi kenyataan. Mesti korang pening dan terkeliru macam orang mabuk ketum, kan? HAHAHA…memang ler…Cuba korang sabar sikit, bagi  ler chance aku minum dulu. Ceritanya begini…

Memang sejak tahun 1913, Kerajaan Inggeris beria-ia nak jadikan Morib sebagai pusat riadah dan rekreasi yang utama di Malaya untuk pegawai-pegawainya serta untuk masyarakat umum. Mereka dah rancang nak bina banyak banglo rehat di situ, siap mereka dan sediakan bajet untuk bina landasan keretapi dari Klang terus ke Morib.  Jadi, diorang  siap buat survey sama ada menguntungkan atau tidak. Bagi mereka, perancangan ini akan memberi kebaikan dari segi ekonomi kepada kerajaan negeri. Bayangkan, dari tahun 1913 sehingga 1925, mereka kata projek ini masih ‘on’ tapi tak ada sebarang rel keretapi pun yang dipasang. Cinabeng punya Residen!
Peruntukan Kewangan untuk projek Jalan keretapi
Klang- Morib 1912

Penambahan Peruntukan untuk Projek Rangkaian Keretapi
Klang- Morib 1913

Tapi orang Melayu taklah hairan sangat dengan keretapi bagai. Lagi pun, bukan diorang yang nak tinggal kat rest house semua tu. Yang penting, pembangunan khusus untuk mereka dan anak-anak mereka di kampung Morib.  Alhamdulillah, pada tahun 1926, Sekolah Melayu Morib dibina.
Walaupun tak ada keretapi di Kuala Langat, tetapi di Morib dah banyak dah dibina rumah-rumah rehat. Pada tahun 1931, Morib sudah mempunyai rest house kecil  dan banglo sanatorium, istana hinggap Sultan, banglo rehat swasta dan  banglo kepunyaan persatuan-persatuan kebajikan.
Tapi yang peliknya, tidak pula dibina pusat perniagaan atau tempat menjamu selera, makanan laut untuk pengunjung-pengunjung di situ. Masing-masing makan makanan yang dibawa ketika berkelah atau makanan yang dihidangkan oleh tukang masak rest house atau banglo-banglo itu sendiri. Semakin hari semakin popular Morib sebagai tempat berehat bersama keluarga di hujung minggu. Namun ramai juga terutama kanak-kanak yang menjadi mangsa lemas walaupun pantai Morib landai dan airnya tidak dalam.

Bercerita tentang keadaan pantai Morib, memang pantai ini memang cetek dan landai terutama ketika air surut. Air surutnya jauh sehingga hampir 1km ke tengah laut, tetapi di sini banyak beting pasir yang merupakan penimbunan pasir yang merentangi sesebuah teluk. Beting pasir terbentuk sama ada selari dengan garisan pantai atau bersudut tepat dengannya . Bahayanya beting pasir kepada para pengunjung pantai yang bermandi manda ketika air surut. Tanpa mereka sedari, ketika air mula pasang,  mereka terperangkap di beting pasir sedangkan air sudah mula pasang ke pantai walaupun kedalaman air antara beting dan pantai kira-kira3 hingga 6 kaki. Namun, bagi kanak-kanak dan orang yang tidak pandai berenang, hal ini boleh membahayakan nyawa kerana jarak beting pasir dengan pantai kira-kira 200 hingga 400 meter. Tambahan pula, arus laut ketika itu kuat.

Walaupun begitu, pengunjung ke pantai ini tetap ramai terutama ketika ada pesta air atau pasar ria yang diadakan sempena kunjungan DYMM Sultan Selangor ke daerah Kuala Langat. Sebagai contoh, pada 25 September 1934, telah diadakan pameran pertanian dan kraftangan di pantai Morib. Ribuan orang kampung keluar beramai-ramai  menyambut kehadiran baginda Sultan Selangor turun bersama rakyat. Mereka berpeluang menaiki 4 buah kapal terbang Moth kepunyaan Kelab Penerbangan Kuala Lumpur. Bayaran sebanyak  $2 seorang untuk terbang mengelilingi Morib. Sambutan yang diberi begitu hebat. Keempat-empat buah kapal terbang ini  bergilir-gilir berlepas dan mendarat semula atas pasir pantai sehinggalah air laut mula pasang. Pada sebelah petangnya pula, perlawanann bola  sepak dan hoki persahabatan diadakan di padang berdekatan. Di sebelah malam, joget ronggeng, wayang bangsawan, wayang kulit serta  nyanyian berterusan sehingga  ke larut malam.

Ketika Perang Dunia Kedua , pihak tentera Jepun telah menjadikan Morib sebagai  markas kem mereka. Hahahaha….pasti korang terkejut beruk kalau aku katakan mereka juga telah membina sebuah landasan terbang untuk operasi kapal terbang Zero mereka di Ladang Kelanang, tidak jauh dari Simpang Morib. Sebenarnya mereka tidak berminat untuk membina pengkalan tentera udara mereka di situ, cukup hanya beberapa buah berek dan hangar untuk satu dua kapal terbang mereka. Lokasinya yang tersorok kira-kira 1km dari jalan raya Kelanang-Simpang Morib dan Kg. Sungai Arak dan dikelilingi pokok kelapa, memang strategik dan ada unsur kejutan kepada pengintip tentera Berikat. Landasan sejauh satu batu setengah ini penting untuk kawalan dan tinjauan udara di pesisir pantai antara Pelabuhan Klang dan Port Dickson, dan sebagai bantuan sokongan kepada markas tentera darat mereka di pantai Morib. Sejujurnya, aku rasa TUDM Jugra patut membina landasan udaranya di tempat yang sama, bagi tujuan yang sama. Mungkin zaman dah berubah. Dengan kecanggihan radar dan satelit kini, hal ini dah tak penting lagi, kot? Oklah…kita teruskan lagi kisah Jepun ini. 3 tahun 8 bulan lamanya Jepun menjadi tuan baharu kepada rakyat Malaya terutama orang-orang Melayu. Dah ramai dah orang yang kena penampar Jepun, minum air sabun sampai kembung,dan hilang kepala disamurai dek Jepun dalam tempoh tersebut. Mereka dah jelak makan ubi kayu.Mereka rindukan nasi. Hinggalah pada satu malam….
Peta Topografi menunjukkan Lapangan Udara Tentera Jepun di Kelanang
 pada tahun 1945

Pemandangan tapak Bekas Lapangan Udara tersebut pada tahun 2015

Pada ketika jam menunjukkan pukul 3 pagi waktu Colombo,Sri Lanka, ratusan buah kapal perang dan kenderaan mendarat pihak Berikat dengan kekuatan lebih daripada 100,00 orang berlabuh di perairan Pelabuhan Swettenham, Morib, Bagan Lalang, dan Port Dickson. Ketika itu air mula pasang. D-Day untuk Malaya telah bermula.

Three different landing zones were selected. 25th Division will landed on Morib Beach, 37th Brigade will get to the Bagan Lalang Beach, 10 miles south Morib and 23rd Division will scattered on Port Dickson beach. The SS Dunera arrived off Morib Beach on the 9th according to the log of my father's RAF squadron - the 89th Squadron. They also transferred to LCIs and then another transfer to smaller landing craft before wading ashore on the afternoon of the 9th. They set off on a 10 mile march to a transit camp at Telok Datok, same one as the 3210 I expect. But it was too late in the day and so they were ordered to bivouac. It was so dark they couldn't see where they were setting up their tents. Unfortunately, some erected their tents on a dry river bed which, unbeknown to them, was subject to flash flooding. They woke up during the night in several inches of water! Overnight monsoon rains thoroughly soaked them and all their kit. When they arrived at Telok Datok, which was no more than a collection of huts, it took two days to dry out!
Pelan Serangan Operation Zipper 1945


Boarding a Landing Ship Tank from SS Chitral for landing at Morib, Malaya, September 1945.





Seaborne landings made by the 7th and 12th Parachute Battalions on the Morib beaches, 1945

Members of 12 Para Bn landing at Morib Beach, Malaysia, September 1945.
Members of the 12th Para Bn march off having landed
 at Morib Beach, Malaya, September 1945.
Batu Peringatan Operation Zippper di pantai Morib
Mereka menjangkakan tentangan hebat daripada pihak Jepun di Morib tetapi memandangkan Hiroshima telah dibom atom pada pertengahan Bulan Ogos tahun 1945, Berikutan peristiwa itu, Jepun telah menyerah kalah,Operation Zipper dibatalkan dan kini Operation Tiderace dilancarkan pada 9 September 1945, dengan  bala tentera yang sama dalam Operation Zipper. Pengambilan landasan udara Kelanang dilakukan sebelum pendaratan tentera di Morib. Pihak Jepun seolah-olah telah mengetahui hal ini dan menyerahkannya kepada tentera udara British. Beberapa buah kapal terbang Zero milik Jepun masih kelihatan di landasan ketika Tentera Udara Berikat mendarat:

Arriving, we flew a wide circuit around the field, looking for any obstructions on the runway. Nothing was seen so we did a low level, line astern pass along the runway, peeled off and came in for landing. We all landed safely and as we ran to the end of the runway, we looked around for any of our troops that were supposed to be there.. At the end of the runway, we turned around and on instructions from the Wingco, kept our engines running and await developments. Sure enough, what appeared to be hundreds of soldiers came marching down the runway towards us. Unfortunately, it was the wrong army. Our "greeters" were all Japanese.The Wingco told us to remain in our planes. He switched off climbed out and walked towards the advancing troops led by several officers. One drew his sword and for a brief moment we suspected the worst, but he offered it to the Wingco who signalled us to switch off. We then organised the soldiers to manhandle the aircraft off the runway to clear the way for the next wave of six aircraft from the "Trumpeter" to land...We were then driven off to the Jap Officers Mess which we appropriated for our use. 
Gambar penyerahan dan Perletakan Senjata oleh Tentera Jepun 1945
(lokasi tidak diketahui sama ada di Kelanang Airfield atau di Kuala Lumpur)
Tiada tentangan daripada pihak Jepun di situ kerana mereka telah pun bergerak ke Kuala Lumpur untuk upacara penyerahan senjata tanda mengaku kalah kepada pihak Berikat. Tentera Jepun sudah mula menyerah di Penang dan Singapura. Walaupun tak mendapat tentangan,  operasi sebesar ini menjadi masalah kerana pantai berlumpur Morib. Lebih 300 buah kenderaan tentera tersadai di pantai Morib kerana terkandas di beting-beting pasir dan ditinggalkan begitu sahaja sehinggalah pada tahun 1948, seorang kontraktor membeli kesemua bangkai kenderaan yang dah berkarat tersebut untuk dijual sebagai besi buruk. Penyerahan Senjata oleh Tentera Jepun di Malaya dilakukan oleh  Lieutenant General Ishiguro kepada Lieutenant General Roberts (XXXIV Corps) pada 13 September di Kuala Lumpur.
Penyerahan Tentera Jepun pada tahun 1945 di Kuala Lumpur

Selepas perang tamat, pada tahun 1952, kem tentera Jepun di Morib itu ditukar menjadi kem untuk keluarga dan tahanan komunis ketika Era Darurat. Kem ini dijadikan pusat rehabilitasi anak dan keluarga  dan bekas pengganas komunis sebelum dihantar pulang ke Negara China. Berkeluasan seluas 32 ekar, kem depan pantai ini mampu menampung 300-500 orang keluarga pengganas pada satu-satu masa .
Peta -peta dibawah merupakan peta intipan Tentera Berikat terhadap kedudukan -kedudukan tentera Imperial Japanese Army di Morib sebelum pendaratan mereka untuk membebaskan Malaya dan Singapura pada tahun 1945.






 Dalam setahun , lebih kurang 4000 orang diproses di kem ini. Bangunannya terdiri daripada bekas berek tentera jepun, 3 bangunan baru dan dewan makanTerdapat padang permainan untuk kanak-kanak. Juga, 2 matron dan 3 orang pembantu hospital untuk menjaga kesihatan mereka sehinggalah seluruh daerah Kuala Langat, Klang dan Kuala Selangor diisytihar ‘kawasan putih’ pada 4 Disember, 1954. Selepas tarikh itu, kem ini dihuni pula oleh keluarga pengganas berketurunan Melayu.
keadaan kanak-kanak di Kem Rehabilitasi Morib
Pembangunan Morib terus berlangsung. Pada tahun 1958, sanatorium baru untuk penghidap Batuk Kering (T.B) dibina di Morib. Pada tahun berikutnya, Masjid  baru Morib bernilai $60,000 dibina.
Pada tahun-tahun 1960-an dan sehinggalah pertengahan 70-an, Morib terus  menjadi destinasi pengunjung, bukan hanya untuk bersantai dan bermandi manda, tetapi juga untuk mandi tolak bala. Mereka ke Morib naik bas, lori, kereta dan apa jua cara untuk Mandi safar…Ritual agama persis Hindu mandi di sungai Ganges, sesuatu amalan yang agak pelik dan berunsur khurafat. Seramai 15,000 orang berkunjung ke Morib..ada yang berkhemah di sana. Seawal jam 11 pagi pantai Morib sejauh 2 batu sudah penuh dengan pengunjung.  Pada sebelah paginya,sebelum mereka turun ke laut, mereka minum air jampi dahulu, ayat quran ditulis atas kertas yang kemudiannya direndam di dalam air putih.

Kemudian berduyun-duyun mereka turun mandi laut  untuk membersihkan diri dari dosa dan bala. Ketika Mak bapak mandi, anak-anak remaja mencari peluang berkenal-kenalan. Yang menghairankan lagi pelik bin ajaib, orang pejabat agama, tak berbunyi langsung seolah-olah merestui upacara khurafat sebegini. .Ada juga yang datang mandi Safar untuk tolak bala tetapi bala yang menimpa mereka ketika di sana. Ada yang dihempap dahan patah dan terpaksa dikejarkan ke hospital.  Sesetengah ahli masyarakat mempersoalkan mandi Safar di pantai, kenapa tidak di rumah masing-masing, mandi  yang bercampur program maksiat seperti persembahan pancaragam, mengapa berpesta sedangkan akhir bulan Safar adalah ketika Rasulullah SAW sedang gering, seolah-olah kita bergembira ketika seluruh umat islam di seluruh dunia dalam keadaan sedih atas keadaan kesihatan  Junjungan kita itu?

Sambutan mandi Safar di Morib  mula berkurangan berikutan ramai yang sudah mula mengerti ajaran agama Islam yang sebenar terutama pada tahun-tahun lewat 70-an berikutan pendakwahan oleh  Al Arqam dan gerakan Islam sedunia.  Namun, program kemasyarakatan berbentuk hiburan dan sukan rekreasi tetap diteruskan. Mungkin bertujuan menggantikan niat untuk mandi Safar yang sudah bersebati dalam amalan hidup Melayu ketika itu. Acara sukan laut seperti belayar layar sabang, panjat tiang licin berminyak pukul bantal, berenang pelbagai gaya, kejar itik,berlari dalam air, lumba sampan motor sangkut,  lumba berdayung  sejauh2 batu, lumba basikal atas pasir, bina badan, pertandingan bolasepak pakaian beragam, pertunjukan pencak silat, Pameran kraftangan daripada orang asli, orang buta  penghuni Sanatorium batuk kering Morib, Pertandingan sepak takraw  antara kampung di Kuala Langat, pertunjukan kebudayaan antara kaum dan pertandingan pancaragam. Hadiah-hadiah berupa wang tunai, basikal dan radio transistor diberi.
Pertandingan Memanjat Tiang Licin
Pada suatu hari dalam tahun 1972, seekor ikan paus sebesar kapal kecil, berukuran 55 kaki panjang, seberat 9 tan,berukur lilit 20 kaki dan tinggi 12 kaki terdampar dekat Tanjung Pecah berhampiran Morib,  dijumpai tersadai di celah pokok-pokok bakau. Bau busuk bangkai tersebut menarik perhatian orang ramai sejauh KL. Kerja-kerja memusnahkan bangkai ini pada mulanya dibakar tetapi apabila air pasang masalah mula timbul. Akhirnya keputusan diambil untuk meletupkan bangkai tersebut menggunakan dinamit.




Masa terus berlalu. Kedamaian Morib sekali lagi dikejutkan dengan kes kejadian lemas pendatang asing Indonesia yang lemas. Di kawasan beting pasir di Morib, Selangor inilah , negara tiba-tiba digemparkan dengan malapetaka lemas terburuk yang melibatkan kira-kira 120 pendatang asing tanpa izin (PATI) Indonesia  pada bulan Julai 1993. lebih daripada 29 orang menemui ajal mereka di pantai ini. Mereka dikebumikan beramai-ramai di perkuburan Orang Islam Banting berhampiran Ladang Sungai Buaya.

Kes Mati Lemas PATI Indonesia di Pantai Morib 1993

Kemudian berita paling menggemparkan negara berlaku di Morib. Datuk Sosilawati Lawiya, seorangjutawan kosmetik Malaysia berketurunan Melayu. Beliau dibunuh dengan kejam bersama-sama tiga rakan yang lain di Morib, Selangor. Anak perempuannya, Erni Erinawati Sofea Bukhari adalah antara orang terakhir yang dihubunginya.  Berita kematian Datuk Sosilawati yang beberapa hari dilaporkan hilang mula tersebar di laman sosial Twitter. Berita rasmi kemudiannya dikeluarkan oleh Bernama, Kosmo dan Utusan. Menurut Utusan, keempat-empat mayat dan salah satu daripadanya mayat Datuk Sosilawati ditemui di pantai Morib. Kesemua mereka dibunuh kejam sebelum dibuang dan dibakar di ladang ternakan ayam dekat Tanjung Layang, Morib. Abu mayat-mayat mereka dibuang ke pantai ini.

Kes Pembunuhan 4 orang termasuk Datuk Sosilawati
 di Morib pada tahun 2010

Aku berharap moga-moga itulah kisah tragis terakhir yang berlaku di pantai Morib buat selama-lamanya. Biarlah Morib dan pantainya menghiburkan jiwa insan-insan yang dahagakan kedamaian dan ketenangan untuk terus beramal ibadat buat Allah yang Maha Esa, bukan tempat pembuangan jenazah manusia yang pergi menghadap Allah yang Maha Esa dalam keadaan yang paling menyayat hati dan perasaan keluarga tercinta. Aku juga mengharapkan agar pihak berkuasa tempatan MPKLgt terus mengekalkan keindahan dan kebersihan pantai ini. Tidak perlulah lagi diberi kelulusan untuk pembinaan hotel dan resort percutian. Cukuplah apa yang ada sekarang. Biarlah Morib sendirian dengan kedamaiannya.

Rujukan:
http://www.paradata.org.uk/images/seaborne-landings-made-7th-and-12th-parachute-battalions-morib-beaches-1945
http://www.alternatehistory.com/discussion/showthread.php?t=145742&page=5

15 ulasan:

  1. Bro boleh tlg cerita tentang bangunan usang seri pantai di morib tu x? Google semua aku cri xde gmbr bngunan tu pun xde di google or mne2, aku minat nk tahu sbb ptg tdy aku shooting model lighting aku dah on pling tinggi pun tetap gelap tu jdi misteri skit tu yg aku ingin tahu mengenai bangunan tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Encik mohamad shahrill , whatsapp saya saja sbb saya tahu asal usul bangunan tu dan kisah2 dia dari A - Z sbb saya pernah tinggal di situ selama hampir 20 tahun (No whatsapp : 0147390804)

      Padam
    2. en.unknown,
      suggestions tuan telah saya abadikan dalam enti terbaru saya...merungkai misteri banglo usang di Morib. Terima kasih

      Padam
  2. usaha compile cerita ni perlu dipuji ..aku org kanchong yg kerap ke morib pun xtau ada runaway zero kt situ

    BalasPadam
  3. arwah atuk aku walaupun alim...tp dia jual cendol masa pesta mandi safar.haha...gi meniaga dgn mak aku pd thn thn 60an..berus paku ais tu ada lg...tp bila mak aku kawin thn 70 atuk aku dah xmeniaga cendol smpena mandi safar..dah insaf kata nenek...da nk g hj masa tu...

    BalasPadam
  4. Hi you have some amazing images of Morib beach in world war II. I was wondering where you got these images from?


    I'm writing from Flame TV we make a BBC programme called Heir Hunters which follows the search for heirs and discovers interesting social history stories along the way.


    We are filming a story about a gentleman who sent a postcard from Morib beach in WWII and we would love to use the images. Your help is very much appreciated.

    Kind regards,

    Nia

    BalasPadam
  5. Please contact me on niac@flametv.co.uk

    BalasPadam
  6. Balasan
    1. kemnya dah takdelah tapi kalau rajin, buat kajian mendalam tentang pillbox mereka di tepi pantai atau cari arkib filem mereka ketika di Malaya...kalau nasib baik jumpa....good luck

      Padam
    2. Salam tuan..boleh saya tahu di mana lokasi tapak jepun tu ye..artifield morib..saya puas tgk peta tuan pos tu..tapi tk jmpa..

      Padam
    3. waalaikum salam...lokasinya di Estet Dusun Durian Kelanang Baru yang dijadikan pusat penyelidikan kelapa Sawit. Tuan kena masuk dari arah kampung Sg. Arak untuk ke sana. Dalam peta tahun 1945 itu hanya disebutkan sebagai Kelanang Estate. Perhatikan dan bandingkan pola jalan rayanya...masih ada persamaan walaupun sudah banyak berubah terutama arah haluannya. tentang airfield dan infrastrukturnya telah dimusnahkan oleh Tentera British selepas perang WW2 bukan dengan bom kerana British tidak mahu airfield ini menjadi bukti ketidakcekapan British yg pada asalnya dibuat oleh mereka tetapi disiapkan oleh Jepun dan menggunakannya dlm Ww2. Wallahualam

      Padam
  7. Salam tuan. Terima kasih keeana nukilkan sejarah sejarah Kuala Langat. Saya berasal dari Ipoh Perak dan sudah berkelana di Jenjarom untuk bantu bisnes delivery kakak saya sejak negara pulih sementara dari kes covid tahun lepas.

    Masa saya buat delivery, saya teruja betul nak teroka kawasan Banting. Saya sudah masuk Sijangkang, TPG, Olak Lempit, Bukit Changgang.. Tetapi saya suka lagi masuk belah pekan Banting ke Jugra - Morib. Habis delivery saya akan rehat tenangkan fikiran tengok laut dj Morib/ pantai Kelanang.

    Teruja lagi saya tentang Kuala Langat bila saya pernah baca buku Malay Magic
    Being an introduction to the folklore and popular religion of the Malay Peninsula oleh William Skate ( penghujung 1980) . Latar belakang kawasan dlm buku ini semuanya berkisar di Kuala Langat. Salah satu Jugra tempat yg saya rasa begitu banyak hal sejarah nya seperti yg diceritakan oleh tuan.

    Lepas ini saya akan buat delivery ke kawasan kawasan KL sambil membawa sedikit ilmu yg tuan kongsikan dlm blogspot ni. 😁

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikum salam...terima kasih atas minat anda terhadap tempat kami...rasa2nya banyak kajian ilmiah yg telah dibuat tentang kuala langat tetapi masih dalam arkib universiti mereka

      Padam

Sejarah Rumah Rehat dan Halting Bungalow di daerah Kuala Pilah

Assalamualaikum buat semua pembaca dan peminat Blog Atok ini. Selawat dan salam buat Junjungan Besar kita Saidina Muhammad ibni Abdullah, na...