Assalamualaikum semua. Apa khabar semua sahabat dan kenalan ku di TPG? Wah, dah lama juga aku tak balik kampung. Balik hujung minggu, ziarah kakak aku kat rumah murah teres PKNS di Taman Dato' Hormat. Sekejap jer pun. Aku balik berempat anak beranak jer, maklumlah anak-anak lain dah besar panjang , masing-masing ada hal masing-masing. Rumah kakak aku ini sebenarnya rumah kedua arwah bapa aku. Yang pertamanya dekat Batu 11 Telok, tanah pusaka atuk aku, Yang itu memang rumah papan beratap zing. Bapa aku buat time aku baru 6 tahun, 1970. Masa itu dia dah berhenti kerja kat lombong bijih timah di Sungai Way (sekarang ini dipanggil Sunway jer.) Lepas berhenti kerja tu, dia jadi konduktor bas Kee Hup Omnibus di laluan KL-Klang.
Dengan duit tak seberapa di tangan (dan dengan perjanjian yang dibuat dengan towkay kedai papan dengan konsep HD, Hutang Dulu), akhirnya terbinalah mahligai impian kami. Tak payah nak berpelan-pelan bagai, macam sekarang. Pelan rumah lukis atas pasir sahaja, lepas berunding dengan Pak Kassim (arwah), tukang kayu terkenal di Telok. Walaupun kecil, berdinding papan, beratap zing, bagi aku itulah yang terbaik untuk kami pada masa itu. Masa itu Telok dah ada elektrik, tapi kami cuma mampu pasang 2,3 biji mentol lampu; satu kat ruang tamu dan satu kat dapur. Pelita masih penting dan digunakan. Walaupun memang tak sehebat rumah orang lain, tapi bersyukurlah masih ada tempat berlindung daripada panas dan hujan buat kami sekeluarga. Dah settle hutang dengan towkay tu, abah aku teruskan fasa kedua, renovation. Dapur lama yang sempit digantikan dengan dapur separuh batu yang lebih luas. Tersenyum lebar arwah emak aku tanda suka dan bersyukur. Dalam tempoh tak sampai 6 tahun kemudian, arwah bapa aku tambah ruang tamu, sekerat batu juga. Jadi rumah aku masa itu, ada tiga peringkat, ikut rezeki kami sekeluarga. Fasa pertama rumah totally kayu berlantai tinggi, kemudian bahagian dapur separa batu bersimen bawah dan seterusnya, fasa terakhir, itulah ruang tamu di bahagian hadapan, juga separuh batu bersimen bawah. So, overall, kata orang sekarang design split level ler.
Kondisi rumah beratap zing ini faham-faham sahajalah, siang panas mengerlip, malam pula sejuk menggigil ke tulang hitam. Tapi yang paling best time hujan turun dengan lebat sekali. Kalau korang dengar bunyi hujan yang turun atas zing itu dan hujan yang mencurah-curah di cucur atap zing itu, perggh, terbaekk! Hendak-hendak time itu cuti sekolah dan waktu malam. Alamat, tarik selimut sampai ke bahu, bhai!. Sungguh mengasyikkan.Tapi kalau time siang pulak, aku memang cari simen, baring-baring tak berbaju atas simen kat ruang tamu. Itu jer tempat yang sejuk dan nyaman. Yang lain menggelitik panasnya. Time tu mana ada duit nak beli peti ais, air cond bagai. Reda dan redah jer lah. Ya lah panas tu panaslah juga, tapi dengan adanya pokok kelapa kat belakang rumah aku dan pokok-pokok durian di kiri kanan rumah seakan menjadi penyejuk rumah. Aku rasa itulah sebabnya semua rumah kat situ dan Telok umumnya menanam pokok-pokok di sekeliling rumah. Menyejukkan, menyamankan, menyederhanakan. Apa-apapun aku tetap bersyukur. Cuma sayang, tidak ada gambar untuk aku tunjukkan korang sebagai bukti ceritaku ini kerana sudah dirobohkan selepas kami berpindah ke rumah baru ( rumah kakak aku kini), pada tahun 1988.
Rumah kawan sekampung aku Seman dan Ajis (dua-duanya adik beradik) lagi daif. Rumah Pak Usu Malik dan Mak Usu Enson, kecil, bertiangkan nibung, berlantaikan papan dan beratapkan nipah. Memang sangat-sangat kecil untuk sebuah keluarga sebesar 16 orang. Rumah diorang masih pakai lampu gasolin. Walaupun masa itu aku masih di bangku sekolah rendah lagi, tapi aku mula mengerti erti kesempitan hidup dengan melihatkan kepayahan mereka. Di teratak buruk itulah mereka menjalani kehidupan penuh kedaifan dengan menetak daun nipah untuk dijual dan dijadikan atap dan disebelah petangnya berkebun atau memancing anak-anak ikan sembilang dan menangguk udang di alur-alur sungai di belakang kampung kami.
Walaupun kecil, sungai ini merupakan punca rezeki
sebagai nelayan sungai untuk saudara mara aku dan sebahagian penduduk dari Batu 11 hinggalah ke
Kg. Simpang Bandar. Memang masa dahulu dalam sungai ini banyak ikan dan udang. Pernah
aku mengail sembilang dari atas sampan ketika air mula pasang. Banyak juga yang
aku dapat. Ketika air surut pulak aku dengan kawan-kawan terutamanya Ajis dan
Seman Malik turun menangguk udang kat tepi tebing. Banyak jugak dan kasar-kasar
jugak saiznya. Kalau buat sekali makan, cukup ler sekeluarga.
Sesungguhnya rezeki, ajal, maut dan jodoh di tangan
Allah. Dari sungai inilah ramai penduduk Telok termasuk arwah atuk aku, Ontu (Orang
Tua) Malik, Ontu Lias dan yang lain menyambung kehidupan seharian. Pagi-pagi lagi,
selepas solat Subuh mungkin diorang dah
keluar menetak daun nipah, lebih kurang pukul 11 pagi, bawa balik daun nipah, mengkawan
(sebagai batang tulang, dan atap), batang bemban (sebagai penyemat atap) atas
basikal tua ke rumah. Sampai dekat
rumah, isteri dan anak-anak perempuan pula yang ambil alih menyemat daun
sehingga menjadi atap Atap-atap disusun untuk dijual kepada peraih. Selepas
jual atap-atap yang telah siap itu, barulah dapat mereka ke kedai untuk
membeli ikan dan bahan dapur untuk dimasak sebagai makanan petang.Dah biasa dah
makan dua kali sahaja dalam sehari, pagi dan petang. Lepas itu, barulah berehat sebentar sebelum solat
Zohor. Kadang-kadang, lepas zohor, diorang turun semula ke sungai untuk
menangguk udang atau memancing ikan sebagai lauk tambahan.
Berbalik kepada kedaifan hidup keluarga kawan-kawanku tadi. Sehinggalah salah seorang anak lelaki mereka bekerja dengan LLN (Lembaga Letrik Negara) sebelum diswastakan menjadi TNB kini. Barulah mereka mendirikan rumah papan yang lebih sempurna tetapi masih beratap nipah. Selalu juga aku berkunjung ke rumah kawanku itu. Memang terasa nyaman walaupun pada tengah hari. Itu cerita time aku tengah bersekolah, at least time itu Telok dah masuk api, dah ada karen,dah ada bekalan elektrik daa.... Aku throwback korang ke zaman 1960-an semasa aku dilahirkan di rumah pusaka moyang aku, kat sebelah rumah bapa aku yang aku ceritakan tadi. Korang bayangkanlah rumah itu masih tertegak sehingga kini. Daripada tahun 1920-an sehingga kini.( Faham-faham jer lah... takkanlah papan dan atapnya ori kot). Sebiji fesyen designnya macam kat bawah ini. Di rumah itulah, majlis kenduri kahwin atuk, nenek, bapa dan semua bapa dan emak saudara aku diadakan. Dekat situ jugalah aku dilahirkan dan berkhatan bersama-sama sepupu-sepupuku yang ramai. Di situ jugalah moyang perempuan, datuk, nenekku menghembuskan nafas terakhir mereka. Nostalgia sungguh bhai!
Aku cukup selesa bermain-main di bawah rumah itu. Dengan adanya pangkin di bawah rumah, di situlah kami berbual-bual pada waktu malam sebelum naik tidur ketika cuti sekolah panjang atau ketika ada kenduri kendara. Masih segar dalam ingatan aku ketika nenek dan datukku sering menajak rumput di sekeliling rumah. Cantik dan sebaris. Cuma satu sahaja kelemahan rumah ini...satu sahaja. Jambannya dan bilik mandinya di luar dan di bawah. Bayangkan aku terpaksa ke jamban kira-kira 20 meter di belakang rumah dalam dusun durian kami sambil memegang pelita minyak tanah ketika malam gelap hitam pekat. Kalau tak ada yang menemankan aku, alamat terpaksa kupendamkan derita ini sehingga pagi esok. Atau jika terpaksa sekalipun, akan aku kirimkan secara pos berbungkuskan surat khabar keesokan paginya. Kih,kih,kih. Time mandipun satu masalah juga bila bilik air di luar. Sebelum subuh aku dah turun mandi dengan berkain basahan sahaja. Apa taknya, bilik air jenis open air...hanya berkepungkan zing. Sebelum Maghrib mesti dah mandi. Kalau tidak, terpaksalah aku mengajak sesiapa tolong tunggu dengan bertemankan....sekali lagi pelita minyak tanah. Tahu tak apa! Siapa skodeng siapa aku tak tahu...masa itu aku tak reti ler pasal-pasal seks ini. Memang innocent sungguh!
Masak memasak ini memang kat dapur. Tapi korang tahu tak, dapur itu pun kat bawah! Korang bayangkan aku kena cari dan ambil kayu-kayu atau dahan mati pokok getah kat kebun orang kat baruh, sebagai bahan bakar. Mana ada dapur-dapur gas masa itu? Cari, kerat dan susun kayu-kayu itu memang kerja aku dan sepupuku. Ada aku ceritakan kisah ini dalam entry aku terdahulu. Korang check it out kat sini ya. http://akubudaktelok64.blogspot.my/2011/10/kisah-di-dapur.html Pukul 9.00 malam atau paling lewat pukul 10.00 kitaorang dah membuta. Yalah nak buat apa, bukannnya ada televisyen bagai...belum mampu lagi. Tidur pun pakai pelita minyak tanah juga. Tempat feveret aku ialah dekat serambi...best...walaupun open tapi ruangnya yang agak sempit dan terperok menjadi tempat landing aku dan nenek aku (atuk lelaki aku dah meninggal dunia tahun 1972). Tidur hanya dengan beralaskan tikar mengkuang,sebiji bantal dan sehelai selimut. Kemudian apabila emak saudara aku membeli televisyen hitam putih, barulah tidur aku agak lewat, itupun selepas menemankan nenekku menonton wrestling, rancangan feveretnya masa itu. Sambil menyedut rokok tembak Rough Rider 555, atukku mengulas penuh kritis aksi di TV. Hahaha...aku biarkan dia melayan perasaannya. Tapi sebelum itu, siap satu teko air kopi dan biskut lemak dihidangkannya di depan tv.
Setelah bersekolah menengah aku jarang ke rumah nenekku lagi, cuma pada masa cuti hujung minggu atau ketika sepupu sepapatku ramai yang balik kampung. Tambahan pula ketika aku bersekolah di Melaka dan tinggal di asrama. Ketika moyang perempuanku sakit-sakit dan kemudian nazak di serambi itulah tempat tidur baringnya, masa itu umurnya dah lanjut, hampir 77 tahun. Dibukakan sekeping lantai untuk memudahkan urusan mandi dan buang airnya. Tidak perlu untuknya dibawa ke bilik air atau jamban sehinggalah saat kematiannya. Di situ jugalah beliau dimandikan, dikafankan, disolatkan sebelum dikebumikan di tanah perkuburan Jalan Pusara di pekan Telok pada tahun 1980. Rumah pusaka itu kini didiami emak saudaraku selepas suaminya sorang pesara bomba berpindah ke Telok pada awal 1980-an. Aku pun hairan dengan orang sekarang yang suka sangat rumah batu setingkat berbumbung atap zing atau asbestos macam rumah murah teres kakak aku ini. PANAS dan RIMAS tau! Mungkin jugalah kerana terpaksa. Nak buat rumah kayu kini lebih mahal berbanding konkrit. Kadang-kadang aku pelik dengan pemikiran orang sekarang. Rumah pusaka kat kampung yang luas ada, tapi memilih untuk hidup bersempit-sempit di pekan dan bandar. Kalau akulah, balik kampung tanam jagung lagi baik daripada duduk kat bandar tinggal kat kawasan setinggan. Lainlah halnya kalau di banglo atau kondo! Hehehe...
Oklah, kat bawah ini aku kumpulkan sedikit maklumat tentang uniknya kesenian rekabentuk rumah tradisional Melayu: tentang susunatur, pengudaraannya, lanskapnya. Korang bacalah santai-santai. Bukan budak-budak tak lulus SRP yang tulis tapi orang yang ada diploma, degree bagai dalam bidang seni bina. Oh ya, tak lupa juga potret-potret rumah orang Melayu sejak dahulu sehinggalah kini. Wasalam.
|
Model mirip rumah pusaka nenek moyang aku kat TPG |
|
Rumah sebenar Atuk aku di TPG. Gambar sekitar tahun 1975 |
|
Arwah moyangkku, Rahmah binti Hashim. Gambar sekitar akhir1960-an. Latar belakang reban kambing kami. |
|
di majlis perkahwinan ibu saudaraku di TPG, awal 1980an |
|
wajah arwah datukku di TPG
Rumah tradisional Melayu melambangkan cara hidup dan
sikap terbuka orang Melayu itu sendiri. Secara amnya, rumah ini
diperbuat daripada kayu dan bertiang. Dinding diperbuat daripada kayu
atau anyaman buluh dan beratapkan rumbia/ nipah atau kayu.
Tingkap-tingkap mendominasi tampak dari segenap sudut pandangan rumah
dan memberikan pengaliran udara yang secukupnya kepada rumah. Ruang
dalaman mempunyai ruang terbuka yang luas dan mempunyai dinding pemisah
yang tersangat minima. Secara
terperinci, ruang-ruang yang terdapat pada rumah Melayu tradisional
ialah anjung atau sorong serambi, selasar, rumah ibu, bilik, serambi
dalam, dapur, pelantar atau lambur dan jemuran serta ruang bawah rumah. Ruang
rumah Melayu pada zaman dahulu biasanya tidak berbilik kerana
masyarakat Melayu pada masa itu mementingkan perjumpaan atau berkumpul
secara beramai-ramai untuk majlis keramaian dan juga upacara keagamaan. Dari sudut
rekabentuk, rumah Melayu boleh dikatakan amat canggih dan memuatkan
ciri- ciri bestari, lagi kena dengan gaya hidup selesa mengikut adat dan
alam.Ciri-ciri pintar ini termasuklah penyejukan atau pengudaraan
semulajadi (natural ventilation), peneduhan (shading), keselamatan dan
keamanan (safety and security) serta ‘kepersendirian’
(privacy).Contohnya sifat paling ketara pada rumah tradisi Melayu ialah
ianya didirikan atas tiang. Pelbagai kelebihan muncul dari
‘keterapungan’ ini termasuklah mengelakkan dari mudah masuknya binatang
liar, serta terangkat dari aras banjir.
Rumah juga lebih sejuk
akibat pengudaraan pada semua bahagian (dari atas, tepi-tepi dan bawah).
Selain itu, ruang kosong di bawah rumah ada juga menyebut ‘polong’
iaitu menjadi tempat yang sesuai untuk menyimpan segala macam barang
perkakas.Rumah tradisi yang memang terangkat atas tiang bagi menambah
pengudaraan itu juga ada pelbagai gaya tingkap, termasuk jenis tingkap
sependiri seperti ‘French window’, guna untuk masuk angin dan cahaya. Dengan
adanya berbagai keping ukiran berlubang di dinding bukan saja sebagai
perhiasan, tapi juga bagi menggalakkan udara dan cahaya masuk
menceriakan rumah. Ukiran-ukiran pada rumah Melayu berunsur corak
geometrik atau tumbuhan (tiada corak fauna hidupan kerana larangan
agama), dan banyak yang amat halus pengukirannya. Terdapat
pelbagai variasi tingkap rumah Melayu mengikut citarasa dan kepandaian
tukang- tukang rumah dahulu. Tingkap-tingkap mendominasi tampak dari
segenap sudut pandangan rumah dan memberikan pengaliran udara yang
secukupnya kepada rumah. Zaman telah berubah apabila nilai seni bina berciri moden kini lebih
kontras dan mendominasi kehidupan masyarakat Melayu hari ini sehingga
menenggelamkan bentuk kediaman tradisional yang sepatutnya dihargai oleh
semua pihak.
Pembinaan
rumah di sepanjang sungai adalah karakter yang menunjukkan hubungan
manusia dan alam semulajadi. Sungai merupakan sumber alam dan sumber
untuk manusia bagi meneruskan kelangsungan hidup (survival). Sungai
merupakan jalan perhubungan, sumber bekalan air dan perairan untuk
aktiviti pertanian. Secara umumnya rumah tradisional Melayu menggunakan
konsep pembinaan yang sama. Walau bagaimanapun ia kelihatan berbeza
antara satu sama lain berpandukan kepada faktor geografi dan keadaan
muka bumi. Jika diperhatikan rumah-rumah di pinggiran sungai dan laut
mempunyai lantai yang lebih tinggi berbanding rumah yang terletak di
tanah lapang. Ini berikutan dengan faktor cuaca di mana pada musim
tengkujuh rumah yang berhampiran dengan laut atau sungai akan
ditenggelami air sekiranya lantainya tidak dibina lebih tinggi. Sesuai dengan penempatan orang Melayu di persisiran sungai, Pembahagian
ruang rumah tersebut terdiri daripada rumah ibu dan dapur yang
dipisahkan dengan ruang yang dipanggil selang. Seni bina itu juga
mengandungi ruang tertentu di bahagian hadapan
iaitu ruang serambi diikuti oleh ruang ibu yang terdiri daripada ruang
pentas dan 'perbalai.' Di belakang pula ialah ruang kelek anak atau
serambi belakang. Bagi
ruang dapur, ia terdiri daripada ruang pelantar yang digunakan untuk
memasak dan membasuh.
Seni bina
Melayu tradisional menggunakan proses seni bina yang rumit, yang
disesuaikan untuk keadaan tropika seperti struktur rumah dibina dengan
tiang di atas tanah, membolehkan tiupan pengudaraan silang di bawah
ruang tamu untuk menyejukkan rumah sementara mengelak kesan banjir yang
kerap berlaku. Bumbung berbucu tinggi dan tingkap besar bukan saja
membolehkan pengudaraan silang tetapi diukir dengan rekaan organik yang
halus. Aspek estetika rumah Melayu terpancar
pada reka bentuknya yang indah, bermula dari halaman yang redup oleh
pepohon bunga dan ulaman, lewat tangga yang tersusun, anjung yang
nyaman, serambi yang luas serta bilik dan dapur yang selesa. Konsep
rumah Melayu ini kemudian dikembangkan kepada istana, masjid dan surau.
Aspek kekuatan pada seni bina orang Melayu pula terlihat pada binaan
kota-kotanya yang besar dan tegap yang kekal hingga ke hari ini. Orang
Melayu juga amat kuat berpegang kepada adat dan suruhan serta tegahan
agama Islam. Dengan demikian kita dapat melihat seni bina masjid yang
indah di seluruh Alam Melayu.
Seni bina dan persekitaran amat berkaitan dan mempunyai hubungan dengan
masyarakat Melayu tradisi khususnya pembinaan sebuah kediaman.
Masyarakat Melayu tradisi membina kediaman melalui pemilihan penempatan
yang dapat menyalurkan sumber-sumber untuk menyiap dan melengkapkan
rumah yang dibina. Rumah-rumah Melayu tradisi mempunyai keunikan ragam
hias seperti ukiran dan struktur pemasangan yang teratur dan mempunyai
fungsi tertentu melalui komponen dan elemen rumah. Sama ada ruang
dalaman, fasad luar mahu pun persekitaran rumah, kediaman masyarakat
Melayu tradisi terbangun sebagai satu kompleks yang lengkap dan harmoni
dengan persekitaran dan keseluruhan ciri-ciri penempatan yang dipilih. umah Melayu
tradisional adalah sebahagian warisan seni bina Malaysia yang sangat
bernilai. Ianya telah direkabentuk dan dibina oleh orang kebanyakan yang
menampakkan betapa mahir dan kreatifnya mereka dalam bidang seni bina.
Ia memaparkan kebijaksanaan dalam penggunaan dan perluasan ruang
mengikut keperluan semasa, mengadaptasi cuaca dan penggunaan bahan
binaan.
Landskap
penempatan Melayu tradisi atau lebih dikenali sebagai kampung Melayu
boleh dilihat di seluruh Malaysia khususnya di kawasan perkampungan atau
kawasan luar bandar. Ciri-ciri seni bina rumah Melayu tradisi berkait
dengan bumbung dan tebar layar, tiang tinggi beralas, serambi dan
tingkap terbuka serta keunikan ukiran pada dinding rumah. Setiap
komposisi rumah Melayu adalah amat harmoni dengan suasana persekitaran
dan lokasi penempatan.
Alam sekitar adalah salah satu unsur utama mempengaruhi gaya
senibina rumah Melayu. Alam sekitar terdiri daripada sumber-sumber
seperti hutan, sungai, gunung, bukit termasuk flora dan fauna yang
terdapat di persekitaran manusia. Melalui alam sekitar orang Melayu
melihat tumbuh-tumbuhan dengan ciri-ciri dan sifatnya yang tersendiri;
ini menimbulkan kepekaan yang tertib terhadap penggunaan sumber alam
dalam pembinaan rumah. Sumber atau bahan yang utama untuk membina rumah
masyarakat Melayu tradisi adalah dari kayu begitu juga penutup bumbung
atau atap dari daun nipah, ijuk dan rumbia. Bahan-bahan ini diambil
dengan perkadaran yang sesuai dengan skala rumah yang dibina.
Iklim
merupakan satu lagi elemen yang mempengaruhi bentuk rumah orang melayu.
Iklim Malaysia yang panas dan hujan sepanjang tahun menjadi salah satu
masalah yang perlu diatasi iaitu dengan membina rumah berlandaskan
kepada pemilihan bentuk yang sesuai. Bumbung rumah Melayu tradisi adalah
curam dan unjurannya lebar bagi melindungi rumah dari tempias hujan dan
sinaran lansung matahari. Badan rumah pula dipenuhi dengan bukaan
jendela dan kekisi atau ukiran tebuk yang menggalakkan peredaran udara
(Ezrin Arbi, 2002). Pembinaan rumah melayu yang agak tinggi memberikan
satu ruang di bawah rumah. Kedudukan lantai yang tinggi dapat mengatasi
kelembapan tanah disamping mencegah ruang ditenggelami air jika berlaku
banjir. Ruang bawah atau kolong yang yang terbuka ini juga membolehkan
peredaran udara di bawah lantai (Abdul Halim Nasir dan Wan Hashim Wan
Teh, 1997).
Faktor cuaca banyak mempengaruhi seni bina rumah
tradisional dan ia terbukti apabila reka bentuk atap yang lebih cerun
dan bertiang
untuk mengelak banjir. Reka bentuk yang lebih terbuka iaitu kehadiran tingkap yang banyak,
beranda dan tiang itu sendiri memberi laluan angin di bahagian bawah
rumah, tingkap dan bumbung. Sebab itulah sebahagian besar rumah Melayu tradisional bertiang @
berpanggung dengan lantainya tinggi daripada permukaan tanah yang dapat
mengatasi kelembapan tanah.
Sensitiviti dan kemahiran masyarakat mengadaptasi
atau menjanakan idea rumah yang dibina berasaskan iklim atau musim
menunjukkan tukang-tukang dahulu bukan sahaja perlu mahir dalam
pertukangan rumah tetapi menguasai bidang berkaitan ilmu alam. Ruman
bertiang tinggi secara ilmiahnya dapat memberi pengudaraan yang baik dan
mencegah rumah tenggelam air ketika musim hujan atau banjir. Lebih
menarik, ketika musim kering; ruang dibawah rumah ini boleh dijadikan
tempat menyimpan barang. Tinggi ruang bawah ini sekurang-kurangnya paras
bahu orang dewasa. Ruang ini juga dijadikan aktiviti tradisi masyarakat
seperti melesung dan mengangin padi juga aktiviti permainan seperti
bermain congkak.
Seni bina rumah
Melayu tidak dapat dipisahkan dengan gaya hidup mereka. Agama Islam
datang ke Tanah Melayu dan berkembang di Kepulauan Melayu selepas
pengaruh Hindu mulai merosot pada abad ke 13 dan abad berikutnya.
Kedatangan Islam telah memberi pengaruh besar kepada corak budaya hidup
masyarakat pada masa itu. Pengaruh Islam banyak membentuk peradapan dan
budaya masyarakat Melayu lebih bersederhana dan bersopan santun. Susunan
ruang dan bahagian-bahagian komponen bangunan rumah Melayu banyak
disesuaikan dengan kehendak Islam. Beberapa perubahan telah dibuat bagi
mewujudkan ruang-ruang yang terpisah untuk kegunaan kaum lelaki dan
wanita. Falsafah
agama Islam menyebabkan rumah didirikan mengikut arah kiblat dan ruang
di antara kaum lelaki dan kaum perempuan dipisahkan.
|
BUMBUNG
Pada peringkat
awal rumah Melayu tradisional berbentuk rumah asas yang dikenali rumah pisang
sesikat. Bentuk rumah ini berubah
mengikut arus perubahan juga mpunyai falsafah jiwa sezaman(Spirit of times)
tetapi selepas kedatangan penjajah ia berubah bentuk kepada bentuk limas @
bumbung belanda . Bumbung rumah Melayu sentiasa jenis condong untuk kesesuaian
cuaca hujan panas tropika (tiada bumbung rata @ leper) . Bahan yang digunakan utk mhasilkan bumbung
juga sesuai dengan cuaca dan teknologi ada masa itu. Sepanjang tepian hujung
bumbung pula selalu dipasang cucur atap @ papan cantik berukir menandakan
kehalusan seni masyarakat Melayu
ANJUNG
Ruang ini biasa
digunakan kaum lelaki menjalankan kerja rumah membaiki pukat, jaring dll. Anjung juga merupakn tempat untuk berehat & berbincang bagi kaum
lelaki. Falsafah yang hendak
diketengahkan dalam masyarakat Melayu adalah untuk membataskan @membezakan batas ruang antara kaum lelaki &
wanita. Wanita lebih dibahagian dalam
dan lelaki di luar sesuai dengan sifat lelaki sebagai pelindung. Hal ini menunjukkn masyarakat Melayu amat
mementingan adat & tatatertib masyarakat sehingga menjadikan orang Melayu
dipandang tinggi kerana kaya dengan kehalusan budi pekerti. Juga untuk mengelakkan fitnah kerana tetamu
lelaki selalunya hanya dipelawa naik hingga ke anjung sahaja. Masyarakat Melayu mempunyai pandangan yang
jauh dan meneliti setiap perkara dengan pertimbangan yang sewajarnya.
RUMAH IBU
Merupakan salah
sebuah ruang dalam reka bentuk rumah Melayu yang utama. Ruang utama ini dipanggil “Rumah Ibu” kerana
sempena menghormati peranan ibu sebagai pengelola rumah dan penyeri keluarga.
tetapi selalunya dikenali sebagai ruang lelaki menandakan lelaki dianggap
sebagai ketua dan berada di hadapan untuk melindungi. Ibu juga dianggap mempunyai kedudukan yang
mulia dan harus dihormati . Sesuai dengan nama, fungsinya sebagai ahli-ahli
keluarga beristirehat dan bersantai bersama.
Ini jelas menunjukkan masyarakat
Melayu amat mementingakn ikatan silaturahim antara ahli kelurga agar
bahagia dan harmoni.
BILIK TIDUR
Ruang rahsia
tuan rumah dan ahli keluarga. Anak
lelaki dan perempuan dipisahkan bilik melambangkan masyarakat
melayu yang mgamalkan ajaran Islam dlm kehidupan . Bilik didirikan berdekatan rumah ibu dan
dapur bagi menyenangkan aktiviti harian. Lelaki akan berada di rumah ibu
manakala perempuan di dapur. Bilik tidur
tidak menerima tetamu asing menandakan masyarakat melayu yang peramah dan mesra tetapi ada
batasnya.
DAPUR
Dibatasi dengan
dinding untuk membezakan antara rumah ibu dengan rumah dapur. sebagai tempt kaum perempuan memasak @ tempat
khas untuktetamu perempuan melambangkan peranan perempuan di belakang lelaki
sesuai kedudukan dapur selepas rumah ibu.
Tempat khas untuk keluarga berkumpul.
Orang luar tidak dibenarkan masuk sesuka hati ke ruang dapur. Tempat ibubapa menyampai pesanan, nasihat
dsbnya. Falsafahnya adalah untuk mengukuhan silaturahim sesama ahli keluarga
dan masyarakat melayu yang tetap
memelihara hubungan kekeluargaan.
UKIRAN
Seni ukiran
terdapat di tangga rumah, di dinding beranda dan sebagainya. Membuktikn masyarakat Melayu kaya dengan seni
yang tersendiri. Lebih menerapkan
falsafah metafora. Kepingan ukiran
berlubang bukan sahaja perhiasan tetapi juga menggalakkan udara & cahaya
masuk untuk menceriakan rumah. Berunsur
corak geometrik @ tumbuhan. Tiada corak
fauna atau binatang selaras dengan larangan agama.
|
Susunatur, rekabentuk dan lanskap rumah Melayu |
|
Faktor cuaca dan iklim dalam pembinaan rumah |
|
Faktor pengudaraan dalam pembikinan rumah |
|
Konsep binaan Value Added Partition mengikut kemampuan |
|
|
|
Lintasan Sejarah Imej-imej Perkembangan Rumah Tradisional Melayu
|
rumah Melayu 1890an |
|
Kehidupan masyarakat Melayu 1890an |
|
Pembinaan rumah secara gotong royong 1890an |
|
contoh rumah Melayu Pulau Pinang 1910 |
|
rumah Melayu 1910 |
|
Komuniti Melayu tepi sungai 1910
|
Senario perkampungan persis TPG pada awal 1920an |
|
|
Kampung Melayu 1920an |
|
Kampung Melayu tepi laut 1920an |
|
Perkampungan Nelayan Melayu 1920an |
|
Kg. Nelayan pinggir laut 1924 |
|
Kg. Melayu 1920an |
|
lagi pemandangan Kg. Melayu 1920an |
|
Suasana Kg. Melayu 1930an |
|
Peta topografi TPG 1933....perhatikan titik-titik hitam tanda rumah pinggir sungai |
|
pemandangan kg. nelayan sekitar 1930an |
|
lagi tentang perkampungan nelayan 1930an |
|
Pemandangan sebuah pekan di Malaya tahun 1940an |
|
pembinaan rumah secara gotong royong 1940an |
|
Kehidupan dalam tahun 1950an |
|
1950an |
|
Kg. Melayu 1960an. Penggunaan zing menggantikan atap nipah |
|
1960an. Transformasi binaan rumah dalam peringkat peralihan |
|
Rumah Melayu Melaka tahun 1960an. Gabungan zing dan atap nipah |
|
suasana rumah tepi sungai |
|
1970an...Rekabentuk dan bahan binaan rumah Melayu lebih bermutu untuk jangka panjang |
|
Nilai estetika pada ukiran dan seni di ruang-ruang tertentu rumah Melayu |
|
1970an... Atap genting bagi golongan yang berstatus lebih tinggi |
|
1980an....Penggunaan maksimum ruang bawah rumah |
|
Akhir 1980an ......Peralihan rumah separa batu |
|
Penggunaan konkrit dan besi sepenuhnya dalam pembinaan rumah |
|
1990an hingga kini....Pembinaan rumah setingkat yang lebih moden |
|
I really enjoyed reading your historical notes/writing. I am malaysian living in UK
BalasPadamand would love to meetyou in TPG.
Please contact me at hpossible1@gmail.com
terima kaseh.
Harris
thanks for the compliments.. I tried to lighten up the heavy historical facts with real stories experienced or told by the local population
Padamrumah yang sesuai dgn cuaca panas malaysia tetap rumah kampung papan rumah melayu
BalasPadamBila tgk gambar ni.INI gambar keluarga nenek saya.hampir semua dalam gambar ni sy kenal.zaman kanak2 tahun 70 an n 80 an.
BalasPadamBagaimana saya boleh hubungi Encik, untuk maklumat gambar...tq
BalasPadam