Sabtu, 18 Mac 2023

Perkembangan Rumah Rehat di daerah Klang

Assalamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh. Salam buat semua umat Islam, terutamanya pembaca blog Atok ini. Terima kasih kerana terus memberi semangat untuk Atok terus berkarya. Koranglah sumber inspirasi Atok. Atok harap kerja-kerja Atok, yakni penulisan Atok ini akan terus dibaca orang kerana inilah cara Atok menyebarkan sekelumit ilmu yang ada. Atok tak ada duit yang banyak untuk Atok dermakan kepada yang memerlukan. Atok tidak punya harta untuk Atok wakafkan. Juga Atok tidak mampu melakukan solat dan puasa sebanyak-banyaknya kerana Atok memang tidak larat, tambahan pula Atok sudah tua, serta tidak sekuat dahulu. Hanya ilmu pengetahuan yang sedikit ini yang Atok harapkan menjadi sedekah jariah Atok. Semoga ada lagi yang membacanya walaupun Atok sudah kembali ke Alam Barzakh nanti. Atok tidak mahu mati meninggalkan nama kerana Atok bukan negarawan, Atok lebih rela meninggalkan ilmu pengetahuan yang sedikit sebanyak akan menjadi pendorong orang lain untuk berbuat kebaikan. Begitu besar sekali harapan Atok. Mudah-mudahan Allah makbulkan. Amin. 

Kita hampir menuju ke bulan yang kita nanti-nantikan, iaitu Ramadhan AlKareem. Bulan Suci, bulan yang dirahmati. Semua pintu Syurga dibuka dan semua pintu neraka tertutup rapat. Setiap amalan digandakan mengikut kehendak dan kemahuan Allah. Puasa dan bersedekah kita teruskan di siang hari, manakala pada malamnya kita hidupkan dengan bersolat jemaah, solat Tarawih, bertadarus membaca AlQuran, mendengar ceramah agama, membaca buku-buku keagamaan serta bangun solat Tahajud. Teruskan memohon keampunan dan keredaan Allah. Perkuatkan iltizam kita untuk merebut peluang terbaik yang Allah SWT berikan, sebelum peluang itu tiada lagi. Berubahlah ke arah kebaikan mulai bulan ini. Semoga selepas bulan Ramadhan, nanti kita adalah hamba Allah yang lebih bersih jiwa, padu sihat fizikal serta berakhlak mulia. Semoga Allah SWT mengampuni dosa-dosa kita dan memasukkan kita semua ke dalam syurga-syurganya. Amin ya Rabbal Alamin.

Entri Atok kali ini masih mengenai rumah rehat, tapi kali ini Atok nak bawa korang ke daerah Klang, tempat Atok membesar suatu ketika dahulu. Dahulu, Atok tak tahu pun ada rumah rehat di situ. Kalau dahulu Atok ke Klang dan kalau ketinggalan bas terakhir ke Banting, biasanya Atok akan cari teksi juga. Mahal pun tak kisah, janji dapat balik. Lagipun tidak ada keperluan untuk Atok bermalam-malam di Klang. Atok bukan kaki disko untuk berada di El Dino. Dan Atok tak pernah sampai ke Samy Road, Pelabuhan Klang mencari ayam atau kupu-kupu malam di hotel mahupun di pub-pub. Syukur, Allah tidak menguji Atok dengan godaan wanita malam yang dapat meruntuh keimanan senipis bawang Atok di sana.

Tetapi setelah Atok mengkaji sejarah rumah rehat ini, Klang dan Pelabuhan Klang tidak sebagaimana yang Atok sangkakan. Pub, hotel ayam dan disko hanyalah secebis sisi gelap kedua-dua bandar seperti mana bandar-bandar lain di Malaysia. Masih banyak lagi warna-warna ceria nan suci. Syukur Alhamdulillah. So, seperti biasa Grandpa Google masih ‘membantu’ Atok menterjemahkan sebahagian besar penulisan di sini dalam bahasa Inggeris ke bahasa Melayu. Thanks a lot, pal. Oh ya, sepekara lagi, explorelah link yang Atok dapatkan untuk korang. Baca dan buka bila ada mood. Macam Atok, kalau baca surat khabar. Wan korang panggil pun Atok tak menyahut, pasal terlalu asyik, asyik, asyik. HAHAHAHA…Begini storynya...

Daerah Klang merupakan sebuah daerah di negeri Selangor. Daerah ini terletak di barat negeri Selangor dengan keluasan 626 kilometer persegi. Daerah Klang bersempadan dengan daerah Kuala Selangor di utara, Petaling di timur, Kuala Langat di selatan dan Selat Melaka di barat. 

Daerah ini menjadi daerah keempat paling ramai penduduk dan terpadat di Malaysia dengan jumlah penduduk seramai 1,088,942 orang. Pusat pentadbiran daerah ini terletak di Klang. Jumlah penduduk di Daerah Klang ialah seramai 1,088,942 orang dengan kepadatan penduduk 1,724 orang perkilometer persegi yang dikategorikan sebagai taburan penduduk sangat padat. Lebih separuh penduduk di daerah ini merupakan Bumiputera, membentuk 54.7 peratus penduduk. Kaum kedua terbesar merupakan kaum Cina diikuti India. Sebanyak 9 peratus penduduk merupakan bukan warganegara. 

Majoriti penduduk beragama Islam iaitu 55.7 peratus (606,824 orang) dari jumlah penduduk, diikuti Buddha seramai 21.4 peratus (232,623 orang), Hindu sebanyak 16.9 peratus (184,432 orang), Kristian sebanyak 3.8 peratus (41,352 orang) dan lain-lain sebanyak 1.7 peratus (18,048 orang). Sebanyak 5,619 orang (0.5 peratus) tidak beragama manakala selebihnya 44 orang tidak diketahui status agamanya.

 Peta Klang dalam tahun 1933


Kapar Rest House

Pekan Kapar terletak di daerah Klang, Selangor, Malaysia. Pekan Kapar berhampiran dengan Sungai Kapar yang mengalir ke Selat Melaka. Di sebelah barat pekan ini, terdapat kawasan paya yang luas tapi sebahagiannya telah ditebusguna. Pekan Kapar merupakan kawasan yang diduduki oleh kaum Melayu, Cina dan India. Ramai dari penduduk Melayunya berketurunan Jawa. Di kawasan bandar dipenuhi deretan kedai yang diusahakan oleh kaum Cina. Kapar dipercayai terkenal dengan kisah lagenda Batu Belah Batu Bertangkup.

1/2 Tender bina Rumah Rehat dan bangsal kereta di Kapar dalam tahun 1910

2/2 Tender bina Rumah Rehat dan bangsal kereta di Kapar dalam tahun 1910


Klik link di bawah untuk maklumat lanjut daripada Arkib Negara

1892 PENGHULU ZEINAL ABEDIN OF KAPAR - ASKS SANCTION TO PAY HIM $100.00/100 FROM THE VOTE "MINOR WORKS" ON ACCOUNT OF A REST HOUSE BUILT BY HIM AT KAPAR

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
26 APR 1910
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0151595W
Hit
:
23
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
17 OCT 1910
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0154038W
Hit
:
23
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
21 SEP 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0034518W
Hit
:
20
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT


Klang Rest House

Klang ( Jawi: Ú©Ù„Ú ) dahulunya dikenali sebagai Kelang) merupakan Bandar DiRaja,  Ia terletak kira-kira 32 km di barat Kuala Lumpur dan merupakan bandar ketiga terbesar di Selangor. Klang menjadi penting hanya selepas Kuala Selangor merosot khususnya selepas kemangkatan Sultan Muhammad (1826-1857). Bagaimanapun, akibat ketidaksefahaman maka berlakulah perang saudara antara Raja Mahadi dengan Raja Abdullah iaitu waris Sultan Suleiman. Ketika itu, Klang di dalam keadaan huru-hara dengan dibayangi peperangan untuk merebut kekuasaan. Sehinggalah pada tahun 1875, Klang di pilih sebagai ibu kota Selangor sebelum ditukar kepada Kuala Lumpur pada 1880. Pada tahun 1886, Klang dikatakan sebuah tempat yang cantik dan bersih. Klang merupakan di antara bandar yang tertua di Malaysia. Malah pada ketika itu Klang adalah sebuah kuasa besar di bawah pentadbiran Sultan Suleiman. 

Lokasi dan Kedudukan

Sebenarnya, Rumah rehat di Klang merupakan antara yang terawal di Selangor. Hal ini ada kaitannya dengan status Klang sebagai ibu negeri Selangor ketika itu sebelum dipindahkan ke Kuala Lumpur pada tahun 1880. Bukti kewujudan rumah rehat ini tersimpan di Arkib Negara melalui dokumen rasmi  bertarikh 11 Januari  1879 memohon pengambilan penjaga rumah rehat dengan gaji sebanyak $3,  serta salinan Peraturan Rumah Rehat Taiping untuk dijadikan sebagai peraturan rumah rehat Klang. Apabila kerajaan negeri berpindah ke Kuala Lumpur pada tahun 1880, salah satu banglo yang kosong telah  dijadikan 'rumah rehat kecil yang selesa' di Klang   Rumah rehat itu berdiri tidak jauh dari tebing sungai, untuk kemudahan penumpang yang menggunakan kapal wap, dan ia menghadap ke tengah paya.

Pada tahun 1896, Kerajaan membuat keputusan untuk membina rumah rehat yang baharu di Klang setelah mendapati keadaan Rumah Rehat Klang ketika itu mendukacitakan. Tempatnya tidak lagi selamat dan keadaan bangunannya terlalu daif. Perabot-perabotnya didapati sudah usang dan perlu diganti. 

Dalam tahun1912 Rumah Rehat Klang baru di puncak bukit Datoh Dagang telah siap dibina dan akan dibuka untuk kegunaan awam. Tiga banglo besar Eropah yang sedang didirikan oleh Towkay Loke Yew di atas bukit yang sama akan siap tidak lama lagi. Dinyatakan bahawa pada pembukaan Rumah Rehat baharu, rumah rehat yang lama akan ditukar menjadi Rumah Mahkamah, dan Jabatan Imigresen, dengan Pejabat Penolong Pesuruhjaya Polis dilampirkan, akan diberikan Rumah Mahkamah sekarang.

Akhirnya pada tahun 1954, setahun selepas dalam pembinaan,  Rumah rehat baharu Klang bernilai $120,000 di Watson Road, Port Swettenham siap dibina. Rumah rehat yang ada di Jalan Sultan, bandar Klang,  dijadikan muzium. Dalam tahun 1971, Klang Rest House yang beralamat di 6513 4th Mile Watson Rd. Port Swettenham masih wujud di sana.

Keterangan tentang pengalaman seseorang dalam tahun 1897, di Rumah Rehat Klang yang selesa, dan mempunyai perpustakaan di dalam bangunan yang sama 

Rekod perkhidmatan dan bayaran gaji 3 orang pekerja Rumah rehat di Klang dalam tahun 1902


Kedudukan Rumah Rehat (bertanda R.H) dalam peta lakar Klang pada tahun 1920

Bangunan Mahkamah Klang dalam tahun 1912 (Asalnya Rumah Rehat yang dibina dalam tahun 1896)


Peta Klang tahun 1945 yang menunjukkan dengan jelas kedudukan Rumah Rehat di atas Bukit Datok Dagang serta bangunan-bangunan sekitarnya


Bayaran dan Caj Perkhidmatan

Pada mulanya, iaitu pada tahun 1879, syarat dan bayaran untuk penginapan dan perkhidmatan makanan dan minuman yang disediakan di Rumah Rehat Klang ditiru daripada Rumah Rehat di Taiping. Kemudian dalam tahun 1889  kerajaan Selangor mula menyeragamkan beberapa rumah rehat di negeri itu termasuklah di Rumah Rehat Klang . Sekali lagi, pada tahun 1895, kerajaan Selangor mengambil langkah bijak menyelaraskan semua syarat penginapan, bayaran dan caj perkhidmatan bagi semua rumah rehat, sanatorium dan halting bungalowsnya.

Tahun 1879, syarat dan bayaran untuk penginapan dan perkhidmatan makanan dan minuman  di Rumah Rehat Klang ditiru daripada Rumah Rehat di Taiping.


 Tahun 1889  kerajaan Selangor mula menyeragamkan beberapa rumah rehat di negeri itu

Tahun 1895, kerajaan Selangor menyelaraskan semua syarat penginapan, bayaran dan caj perkhidmatan bagi semua rumah rehat, sanatorium dan halting bungalowsnya.

Menu makanan tahun 1892

1/2 Kadar Caj Perkhidmatan dan Restoran di Rumah-rumah Rehat di seluruh Selangor dalam tahun 1902

2/2 Kadar Caj Perkhidmatan dan Restoran di Rumah-rumah Rehat di seluruh Selangor dalam tahun 1902


Menu Makanan
Antara menu makanan paling popular di Rumah Rehat Klang yang disediakan oleh penjaga terkenal Rumah Rehat Klang, Mr. Kenelly dalam tahun 1894






















Rungutan/ Komentar

  • Terdapat tarif bercetak perihal makanan dan minuman digantung di setiap bilik seperti yang dibenarkan oleh Kerajaan, tetapi tidak semua bir dengan wain yang berkaitan ada. Malah, semua rumah rehat meletakkan harga mereka sendiri ke atas minuman keras. Di Rumah Rehat Klang terutamanya sekurang-kurangnya dua puluh peratus. di atas harga pasaran. 

  • Perkara ini lantang diadu ramai dan menuntut perhatian awal pihak berkuasa. Setiap rumah rehat sepatutnya mempunyai apa yang dipanggil "Buku Aduan," tetapi ini adalah buku yang paling kurang 'dilihat oleh pelawat dan tidak pernah dpamerkan secara sukarela. Di Klang juga buku pelawat tidak diletakkan dalam jangkauan mereka.
  • Dalam tahun 1895, keadaan Rumah Rehat Klang sekarang amat mendukacitakan. Tempat itu usang dan kemiskinan ditimpa ke tahap yang terakhir. Khabar angin mengatakan bahawa Kerajaan mempertimbangkan untuk membina yang baru Rumah Rehat, tetapi Kerajaan sepatutnya  mengambil langkah untuk memperbaiki nasib orang asing yang tidak berpuas hati yang mungkin berpeluang melawat pelabuhan utama di Semenanjung.
  • Komen pengunjung dalam tahun 1901:Sayang sekali Klang tidak dapat menyusun semula bahagian dalam Rumah Rehatnya (bahagian luar sangat cantik) yang berada dalam keadaan kotor dan tiku's yang ben'ar-benar 'mengerikan'.
  • Rumah Rehat di Klang yang dahulunya dikenali sebagai bekas  “Rumah Che Klang’ dikatakan berhantu. Beberapa kes bunuh diri dikatakan telah berlaku dalam bangunan tersebut. Kejadian-kejadian aneh seperti paip di bilik air bersebelahan bilik mereka  akan terbuka dengan sendirinya sehinggalah keesokan paginya. Mereka juga merasakan seolah-olah pipi mereka ditampar ketika tidur.

Kes-kes Jenayah di Rumah Rehat Klang
  • 1914 Keterangan lanjut diberikan, di hadapan En.Bryant di Klang pada hari Jumaat, menentang lelaki bernama Pappineau, yang didakwa merogol pada seorang gadis muda bernama Ada Klattig. Untuk kes penculikan itu, seorang Eropah bernama Fox telah dihantar ke penjara. Bukti diberikan oleh W. Rowe, seorang penyelam dari Singapura, yang tinggal di Rumah Rehat Klang  apabila kesalahan yang didakwa berlaku pada 12 November. Dia berkata dia nampak tertuduh melalui bilik dan kemudiannya, akibat daripada apa yang "budak lelaki” (Penjaga Rumah Rehat) beritahu dia, pergi ke jalan raya , di mana dia melihat Fox dan Pappivean bergaduh, Beberapa pukulan dipukul, dan dia menjadi tawanan dan bertanya kepadanya apa yang berlaku. Dia jawab lelaki lain itu telah membawa seorang gadis dari Singapore Saksi berkata itu bukan sebab untuk mengetuknya ituadalah kes  polis. Kira-kira setengah sejam kemudian, ketika dia berada di Rehat Klang House, dengan Kapten Huater, Fox dan gadis kecil masuk bersama-sama. Fox bercakap dengan dia dan menuduh banduan melakukan kesalahan terhadap gadis itu.
  • 1926    Seorang Eropah, Encik D. Griffin, muncul di hadapan Raja Yaacob, Majistret, pada Sabtu lalu, didakwa oleh En, Haynes, A.C.P.D pada kiraan berikut:

    (1) telah melakukan kesalahan menipu pada 11 November dengan mendapatkan makanan, dsb. untuk $12 daripada Rumah Rehat,

    (2) pada masa yang sama dan tempat memang menipu dengan menduduki Rumah Rehat selama 3 hari 3 malam tanpa membayar sewa.

    (3) bahawa dia melakukan kemungkaran dengan memusnahkan tirai nyamuk, - bernilai $8;

    (4) gagal mematuhi perintah Mahkamah 

    Tertuduh telah ditangkap di bawah waran tetapi dibebaskan dengan jaminan $50. Pada hari berkenaan apabila kes itu dipanggil, tertuduh gagal hadir. dan akibatnya wang bon telah estreated Dia telah disabitkan atas semua Pertuduhan. Untuk Pertuduhan 1 dan 2, dia dijatuhkan hukuman enam minggu r.i. Hukuman berjalan serentak. Pada pertuduhan ketiga, dia diberi  denda $25 atau dua minggu dan pada pertuduhan keempat dia dihukum satu hari r.i.

Majlis-majlis Sosial di Rumah Rehat Klang

Rumah rehat bukan sahaja menjadi rumah penginapan dan restoran bagi kakitangan kerajaan dan pengembara, bahkan ia juga dijadikan tempat untuk meraikan perkahwinan, pertukaran tempat bertugas, persaraan orang-orang penting di Klang. Berikut adalah beberapa contoh majlis sosial yang pernah diadakan di Rumah Rehat Klang:

  • 1892 Pada hari berikutnya, Encik George Summers, dari Klang, warder penjara, telah disatukan dalam ikatan perkahwinan dengan Miss O'Neill, dari Kuala Lumpur. Upacara perkahwinan, yang mengikut ritual Katolik Rom, berlangsung di St. John's Kuala Lumpur, dan majlis perkahwinan kemudiannya diteruskan ke Klang, di mana perayaan berakhir dalam kursus malam itu dengan makan malam yang sangat baik, disediakan oleh tuan rumah, di rumah rehatyang dihias dengan cantik  dan tarian yang sama popular diiringi pancaragam, yang telah disediakan oleh pertimbangan Kapten Syers. Kapten-Penguasa dan Puan Syers, Pegawai Kerajaan yang ditempatkan di Klang, dan ramai kawan pasangan bahagia itu hadir, dan satu dan semua menghabiskan masa yang sangat petang yang menyeronokkan.
  • 1895   Klang Isnin, 3hb September.—Berlabuh di Kuala Klang malam tadi; datang pagi ini; sarapan pagi di Rumah Rehat di Klang; dan juga mengakhiri perjalanan berkelah yang sangat menyenangkan yang mana kami harus berterima kasih kepada Residen.
  • 1906 U. P. A. Persatuan Daerah Kapar. Atas ketetapan yang diluluskan dalam Mesyuarat Persatuan Penanam Bersatu yang diadakan pada 28 April 1906, bahawa Persatuan-persatuan Daerah hendaklah ditubuhkan di daerah kecil, satu mesyuarat pekebun Kapar telah diadakan di rumah rehat Klang. 
  • 1924 Liga Klang Epworth akan mengadakan jamuan tahunan pertama mereka di rumah rehat Klang, pada hari Khamis, inst ke-15. pada pukul 8 malam.

  • 1925 En. J. V. Chelliah, M.A., Naib Pengetua, Kolej Jaffna, Ceylon, telah dihiburkan pada majlis makan malam di rumah rehat Klang pada hari Jumaat oleh budak-budak lama kolej di daerah Klang. Encik Chelliah telah menyampaikan syarahan mengenai Cita-cita Pendidikan di hadapan Persatuan Tamil Klang pada petang Khamis.

  • 1926 Encik dan Puan J. H. Bassett telah diraikan oleh Kakitangan Pejabat Daerah, Klang, pada hari Selasa, di rumah rehat Klang, untuk jamuan teh perpisahan, pada malam sebelum keberangkatan mereka ke Eropah.

  • 1930 Inche Osman bin Ta'at, majistret Melayu di Klang, yang akan dipindahkan ke Teluk Anson. diraikan dengan minum petang oleh kakitangan Pegawai Daerah di rumah rehat Klang.

  • 1931 Yang Berhormat. Encik A. G. Glenister dan Puan Glenister akan bertolak pulang ke rumah Hector esok. Tuan dan Puan T. F. H. Kemp telah dihiburkan dengan jamuan minum petang perpisahan yang diadakan di rumah rehat, Klang, pada 16 Apr.

  • 1934 Klang. 28 Mei. Comr J. F. Mills. J.P.. menyambut hari lahirnya ke-80 semalam Di hadapan sebilangan besar rakan-rakannya di rumah rehat Klang. Comr. Mills, walaupun umurnya, sangat sihat. Dia datang ke Tanah Melayu Pada tahun 1883,

  • 1950 Kaum India Klang terkemuka meraikan Presiden dan ahli-ahli Persatuan India Pantai, Klang, petang tadi telah menghiburkan Dr. Sathiah dan Encik R„ s. Lopes ke, jamuan teh di rumah rehat Klang, pada malam sebelum mereka berlepas ke U.K. dan Eropah.

Berikut adalah sebahagian cuplikan keratan akhbar dan jurnal penulisan wartawan daripada beberapa akhbar berbahasa Inggeris di Malaya dan Singapura tentang Rumah Rehat Klang, suatu masa dahulu:

1880    As a gateway to the interior, Klang needed a rest house for travelers, for whom there was no recognised hotel. The rest house stood at a short distance from the river bank, for the convenience of passengers travelling by steamer, and it overlooked the central swamp. From the verandah guests could shoot snipe, and one of them woke up one night to find a crocodile in his room making a meal of his Wellington boots—perhaps a mere hors "oeuvre For some years c. 1890 J. M. Kenneally, a restaurateur, managed the rest house and earned ‘a reputation for serving up a good dinner’ .In 1895 Keaneally moved to Kuala Lumpur to set up a restaurant there.

1880    Sebagai pintu masuk ke kawasan pedalaman, Klang memerlukan rumah rehat untuk pengembara, untuk mereka yang berada di sana bukanlah hotel yang diiktiraf. Rumah rehat itu berdiri tidak jauh dari tebing sungai, untuk kemudahan penumpang yang menggunakan kapal wap, dan ia menghadap ke tengah paya. Dari beranda tetamu boleh menembak tembakan, dan seorang daripada mereka bangun pada suatu malam untuk mencari seekor buaya di dalam biliknya sedang menjamah kasut but Wellingtonnya—mungkin hanya seekor kuda "oeuvre Selama beberapa tahun sekitar. 1890 J. M. Kenneally, seorang pengusaha restoran, menguruskan rumah rehat dan memperoleh 'reputasi untuk menyediakan makan malam yang enak'. Dalam tahun 1895, Keanelly berpindah ke Kuala Lumpur dan membuka sebuah restoran di sana.

1883    When the state government moved to Kuala Lumpur in 1880, one of the vacant bungalows made ‘a very ‘comfortable little rest house” at Klang but it was no more than a cottage’. 

1883    Apabila kerajaan negeri berpindah ke Kuala Lumpur pada tahun 1880, salah satu banglo yang kosong telah dijadikan 'rumah rehat kecil yang selesa" di Klang tetapi ia tidak lebih daripada sebuah pondok'.

1889  Notis pengiklanan kepada akhbar di Singapura mengenai terbinanya Rumah Rehat di Klang, Kuala Lumpur dan Ulu Selangor oleh Kerajaan Selangor

1890     Rumah rehat  Klang ini dibaiki semula dengan anggaran kos sebanyak $358.08. .

1892     On the following day, Mr. George Summers, of Klang, Gaoler, was united in the bonds of matrimony to Miss O'Neill, of Kuala Lumpur. The wedding ceremony, which was according to the Roman Catholic ritual, took place at St. John's Kuala Lumpur, and the wedding party then proceeded to Klang, where the festivities wound up in the course of the evening with an excellent dinner, provided by the hosts, at the prettily decorated rest house and an equally popular dance to the strains of the Band, which had been provided by the consideration of Captain Syers. The Captain-Superintendent and Mrs. Syers, the Government Officers stationed at Klang, and the many friends of the happy couple were present, and one and all spent a very enjoyable evening

1892 Pada hari berikutnya, Encik George Summers, dari Klang, warder penjara, telah disatukan dalam ikatan perkahwinan dengan Miss O'Neill, dari Kuala Lumpur. Upacara perkahwinan, yang mengikut ritual Katolik Rom, berlangsung di St. John's Kuala Lumpur, dan majlis perkahwinan kemudiannya diteruskan ke Klang, di mana perayaan berakhir dalam kursus malam itu dengan makan malam yang sangat baik, disediakan oleh tuan rumah, di rumah rehatyang dihias dengan cantik  dan tarian yang sama popular diiringi pancaragam, yang telah disediakan oleh pertimbangan Kapten Syers. Kapten-Penguasa dan Puan Syers, Pegawai Kerajaan yang ditempatkan di Klang, dan ramai kawan pasangan bahagia itu hadir, dan satu dan semua menghabiskan masa yang sangat petang yang menyeronokkan.

1895    Monday, 3rd September.—Anchored at Kuala Klang last night; came up this morning; breakfast at Rest House at Klang; and so concluded a very pleasant picnic trip for which we have to thank the Resident.

1895   Klang Isnin, 3hb September.—Berlabuh di Kuala Klang malam tadi; datang pagi ini; sarapan pagi di Rumah Rehat di Klang; dan juga mengakhiri perjalanan berkelah yang sangat menyenangkan yang mana kami harus berterima kasih kepada Residen.

1895  The present condition of the Klang Rest House is most distressing. The place is dilapidated and poverty stricken to the last degree. Rumour has it that the Government contemplate building a new Rest House, but the Government should bestir itself and take steps to ameliorate the fate of such unhappy strangers as may chance to visit the principal port in the Peninsula.

1895 Keadaan Rumah Rehat Klang sekarang amat mendukacitakan. Tempat itu usang dan kemiskinan ditimpa ke tahap yang terakhir. Khabar angin mengatakan bahawa Kerajaan mempertimbangkan untuk membina yang baru Rumah Rehat, tetapi Kerajaan sepatutnya bestir sendiri dan mengambil langkah untuk memperbaiki nasib orang asing yang tidak berpuas hati yang mungkin berpeluang melawat pelabuhan utama di Semenanjung.

1896 Kerajaan membuat keputusan untuk membina rumah rehat yang baharu di Klang setelah mendapati keadaan Rumah Rehat Klang ketika mendukacitakan. Tempatnya usang dan keadaan bangunannya terlalu daif. Perabot-perabotnya didapati sudah usang dan perlu diganti.

1901 It is a pity that Klang cannot reorganise the inside of her Rest House (the outside is very beautiful) which is in a truly awful condition of dirt and rats.There is only one redeeming feature about the place and that is the cooking, which is very good indeed. A short time since we spent a night in the Klang, the rats were worse than a nuisance. During the night sleep was next to impossible for these vermin played leapfrog and hide and seek in the room, varying the performance now and then by running up the mosquito curtains. But for the protection of the curtains, it would have been impossible to inhabit the room at all. During the daytime the rats still wandered about the place regardless of the pack of “rare hairless dogs,”which are a speciality of the place.

1901 Sayang sekali Klang tidak dapat menyusun semula bahagian dalam Rumah Rehatnya (bahagian luar sangat cantik) yang berada dalam keadaan kotor dan tikus yang benar-benar mengerikan. Terdapat hanya satu ciri penebusan tentang tempat dan itu adalah masakan, yang memang sangat bagus. Masa yang singkat sejak kami bermalam di Klang, the tikus adalah lebih teruk daripada gangguan. Pada waktu malam tidur berada di sebelah mustahil untuk hama ini dimainkan melompat dan bersembunyi di dalam bilik, mengubah prestasi sekarang dan kemudian dengan berlari ke atas nyamuk langsir. Tetapi untuk perlindungan daripada langsir, ia akan menjadi mustahil untuk mendiami bilik itu sama sekali. Pada siang hari tikus masih bersiar-siar di tempat itu tanpa mengira daripada pek "anjing yang berbulu jarang ", yang merupakan keistimewaan tempat itu.

1906 U. P. A. District Association for Kapar. On the resolution passed at the Meeting of the United Planters’ Association held on April 28, 1906, that District Associations should be formed in sub-districts, a meeting of Kapar planters was held at Klang rest house on the 4th inst.,

1906 U. P. A. Persatuan Daerah Kapar. Atas ketetapan yang diluluskan dalam Mesyuarat Persatuan Penanam Bersatu yang diadakan pada 28 April 1906, bahawa Persatuan-persatuan Daerah hendaklah ditubuhkan di daerah kecil, satu mesyuarat pekebun Kapar telah diadakan di rumah rehat Klang. 

1906 A meeting of Kapar planters was held at Klang Rest House on the 4th inst., when it was resolved to form a District Association for Kapar The election of officers was as follows.— Mr H. M Darby, Chairman; Mr. G. V. Scott, Secretary : Comittee, Messrs, H. Rend}, Forbes and J Hunter. The first. general meeting will be held at Klang Rest House on June 17th, at 11 am. when the Rules of the Association will be considered and, if approved, passed, and also a proposal to collect statistics for the purpose of forwarding a petition to Government to provide for the building of Klang River bridge in next year's estimates. The boundaries of “the Kapar district will be from Klang River crossing up the Sungei Binjai Road to where it joins the Kuala Selangor boundary and the south side of that boundary, westward to where it joins the Klang- Kuala Selangor Road at 14th mile.

1906 Mesyuarat Penanam Kapar diadakan di Rumah Rehat Klang pada inst ke-4, apabila ia memutuskan untuk menubuhkan Persatuan Daerah Kapar. Pemilihan pegawai adalah seperti berikut .— En H. M Darby, Pengerusi; Encik G. V.Scott, Setiausaha : Jawatankuasa, Tetuan, H.Rend, Forbes dan J Hunter. Yang pertama. mesyuarat agung akan diadakan pada Rumah Rehat Klang pada 17 Jun, jam 11 pagi bila Peraturan Persatuan akan dipertimbangkan dan, jika diluluskan, diluluskan, dan juga cadangan untuk mengumpul statistik bagi tujuan untuk mengemukakan petisyen kepada Kerajaan untuk mengadakan peruntukan bagi pembinaan Klang Jambatan sungai dalam anggaran tahun hadapan.  Sempadan daerah Kapar akan berasal dari Sungai Klang menyeberangi Sungai  Binjai ke mana ia bergabung dengan Kuala Selangor sempadan dan sebelah selatan sempadan itu, ke arah barat ke tempat ia bercantum dengan Jalan Klang- Kuala Selangor di Batu 14.

1910    A new road connecting Kling Street to Klang Rest House.

1910    Jalan baru yang menghubungkan Jalan Kling ke Rumah Rehat Klang.

1912    NEW Klang rest-house. The new Klang Rest house on the top of Datoh Dagang hill has been completed and will be opened for public use very shortly.

1912    Rumah rehat Klang BARU. Rumah Rehat Klang baharu di puncak bukit Datoh Dagang telah siap dibina dan akan dibuka untuk kegunaan orang ramai tidak lama lagi.

1912    The new Klang Rest House on the top of Datoh Dagang hill has been completed and will be opened for public use very shortly. The three large European bungalows which are being erected by Towkay Loke Yew on the same hill will be completed very soon. It is stated that on the opening of the new Rest House the old one will be converted into a Court House, and the Immigration Department, with the Assistant Commissioner of Police's office attached, will be given the present Court House.

1912    Rumah Rehat Klang baru di puncak bukit Datoh Dagang telah siap dibina dan akan dibuka untuk kegunaan awam sangat sebentar lagi. Tiga banglo besar Eropah yang sedang didirikan oleh Towkay Loke Yew di atas bukit yang sama akan siap tidak lama lagi. Dinyatakan bahawa pada pembukaan Rumah Rehat baharu yang lama akan ditukar menjadi Rumah Mahkamah, dan Jabatan Imigresen, dengan Pejabat Penolong Pesuruhjaya Polis dilampirkan, akan diberikan Rumah Mahkamah sekarang.

1913    The railway station is most conveniently situated, being close to the Government offices and the other places of business, and it has recently opened a tiffin room which ix largely used. The rest house is situated on a hill at the back of the public buildings: it contains a good number of rooms and is managed by Singhalese boys who seem to run the place very well. Its always pretty full and it is advisable to book rooms and order meals beforehand by telegram to avoid disappointment. The Government has quite recently erected new public offices on the site of the old rest house. They are well designed, commodious, add greatly to the dignity of the place, and are presided over by the District Officer, who at present is Mr. Bede Cox, an officer of long service and much experience in these States. It would be necessary to go quite far before coming across a more courteous and obliging official who knows his surroundings so thoroughly.  Mr. Bede Cox comes of an old Catholic English family and the announcement of his daughter's marriage

1913 Stesen kereta api terletak paling hampir dengan pejabat Kerajaan dan tempat perniagaan lain, dan ia baru-baru ini telah membuka bilik tiffin yang banyak digunakan. Rumah rehat terletak di bukit di belakang bangunan awam: ia mengandungi bilangan bilik yang baik dan adalah diuruskan oleh budak-budak Singhal yang nampaknya menjalankan tempat itu dengan baik. Ia sentiasa cantik penuh dan dinasihatkan untuk menempah bilik dan pesan makanan terlebih dahulu melalui telegram untuk mengelakkan kekecewaan. Kerajaan baru-baru ini telah membina pejabat awam baharu di tapak lama rumah Rehat. Mereka direka dengan baik, menambahkan lagi maruah tempat, dan diketuai oleh Daerah Pegawai, yang pada masa ini ialah En. Bede Cox, seorang pegawai yang berkhidmat lama dan banyak pengalaman di Negeri-negeri ini. Ia akan menjadi perlu untuk pergi agak jauh sebelum terjumpa lebih pegawai yang berbudi bahasa dan mewajibkan yang mengenalinya sekeliling dengan begitu teliti. Encik Bede Cox berasal daripada keluarga Inggeris Katolik lama dan pengumuman perkahwinan anak perempuannya.

1914 Further evidence was given, before Mr.Bryant at Klang on Friday, against the man Pappineau, who is charged with rape on a young girl named Ada Klattig. For whose abduction an European named Fox has aiready been sent to prison. Evidence was given by W. Rowe, a diver, of Singapore, who was staying at Klang Rest House when the alleged offence occurred on November 12th. He said he saw the accused pass through the room and later, in consequence of what a *“ boy ” told him, went out into the road-way, where he saw Fox and Pappivean quarrelling, Some blows were struck, and he went to prisoner and asked him what was the matter. He replied the other man had brought the little girl from Singapore Witness said this | was no reason for knocking him about as it was a case for the police. About half an hour later, when he was at the Klang Rest House, with Capt. Huater, Fox and the little girl came in together. Fox spoke to him and accused prisoner of an offence against: the girl.

1914 Keterangan lanjut diberikan, di hadapan En.Bryant di Klang pada hari Jumaat, menentang lelaki bernama Pappineau, yang didakwa merogol pada seorang gadis muda bernama Ada Klattig. Untuk yang penculikan seorang Eropah bernama Fox telah dihantar ke penjara. Bukti diberikan oleh W. Rowe, seorang penyelam dari Singapura, yang tinggal di Rumah Rehat Klang  apabila kesalahan yang didakwa berlaku pada 12 November. Dia berkata dia nampak tertuduh melalui bilik dan kemudiannya, akibat daripada apa yang *“ budak lelaki ” (Penjaga Rumah Rehat) beritahu dia, pergi ke jalan raya , di mana dia melihat Fox dan Pappivean bergaduh, Beberapa pukulan dipukul, dan dia menjadi tawanan dan bertanya kepadanya apa yang berlaku. Dia jawab lelaki lain itu telah membawa seorang gadis dari Singapore Saksi berkata itu bukan sebab untuk mengetuknya ituadalah kes  polis. Kira-kira setengah sejam kemudian, ketika dia berada di Rehat Klang House, dengan Kapten Huater, Fox dan gadis kecil masuk bersama-sama. Fox bercakap dengan dia dan menuduh banduan melakukan kesalahan terhadap gadis itu.

1924 The Klang Epworth League will have their first annual banquet at the Klang rest house, on Thursday, the 15th inst. at 8 p.m.

1924 Liga Klang Epworth akan mengadakan jamuan tahunan pertama mereka di rumah rehat Klang, pada hari Khamis, inst ke-15. pada pukul 8 malam.

1925 Mr. J. V. Chelliah, M.A., Vice- Principal, Jaffna College, Ceylon, was entertained at a dinner at the Klang rest house on Friday by old boys of the college in the Klang district. Mr. Chelliah delivered a lecture on Educational Ideals before the Klang Tamil Association on Thursday evening.

1925 En. J. V. Chelliah, M.A., Naib Pengetua, Kolej Jaffna, Ceylon, telah dihiburkan pada majlis makan malam di rumah rehat Klang pada hari Jumaat oleh budak-budak lama kolej di daerah Klang. Encik Chelliah telah menyampaikan syarahan mengenai Cita-cita Pendidikan di hadapan Persatuan Tamil Klang pada petang Khamis.

1926 The Chairman of the Klang Sanitary Board has asked for an extension of six rooms to h e added next year to the rest house, Klang.

1926 Pengerusi Lembaga Kebersihan Klang telah meminta lanjutan enam bilik untuk ditambah tahun depan ke rumah rehat, Klang.

1926 Mr and Mrs. J. H. Bassett were entertained by the District Office Staff, Klang, on Tuesday, at the Klang rest house, to a farewell tea party, on the eve of their departure to Europe. 

1926 Encik dan Puan J. H. Bassett telah dihiburkan oleh Kakitangan Pejabat Daerah, Klang, pada hari Selasa, di rumah rehat Klang, untuk jamuan teh perpisahan, pada malam sebelum keberangkatan mereka ke Eropah.

1926    A European, Mr. D. Griffin, appeared before Raja Yaacob, Magistrate, on Saturday last, charged by Mr, Haynes, A.C.P.D on the following counts:

(1)  having committed the offence of cheating on November 11 by obtaining food, etc. for $12 from the Rest House,

(2) at the same time and place did cheat by occupying the Rest House for 3 days and 3 nights without paying rent.

(3) that he committed mischief by destroying mosquito  curtain, - valued at $8;

(4) failing to obey the order of the Court

The accused was arrested under a warrant but let out on bail of $50. On the day in question when the case was called, the accused failed to turn up and consequently the bond money was estreated. He was convicted on all Charges. On charges 1 and 2 he was sentenced to six weeks r.i. the sentences to run concurrently. On the 3rd he was given a fine of $25 or two weeks and on the 4th he was sentenced to one day r.i.

1926    Seorang Eropah, Encik D. Griffin, muncul di hadapan Raja Yaacob, Majistret, pada Sabtu lalu, didakwa oleh En, Haynes, A.C.P.D pada kiraan berikut:

(1) telah melakukan kesalahan menipu pada 11 November dengan mendapatkan makanan, dsb. untuk $12 daripada Rumah Rehat,

(2) pada masa yang sama dan tempat memang menipu dengan menduduki Rumah Rehat selama 3 hari 3 malam tanpa membayar sewa.

(3) bahawa dia melakukan kemungkaran dengan memusnahkan tirai nyamuk, - bernilai $8;

(4) gagal mematuhi perintah Mahkamah 

Tertuduh telah ditangkap di bawah waran tetapi dibebaskan dengan jaminan $50. Pada hari berkenaan apabila kes itu dipanggil, tertuduh gagal hadir. dan akibatnya wang bon telah estreated Dia telah disabitkan atas semua Pertuduhan. Untuk Pertuduhan 1 dan 2, dia dijatuhkan hukuman enam minggu r.i. Hukuman berjalan serentak. Pada pertuduhan ketiga, dia diberi  denda $25 atau dua minggu dan pada pertuduhan keempat dia dihukum satu hari r.i.

1930 Inche Osman bin Ta'at, Malay magistrate at Klang, who is to be transfered to Teluk Anson. was entertained to tea by the District Officers' staff at Klang rest house.

1930 Inche Osman bin Ta'at, majistret Melayu di Klang, yang akan dipindahkan ke Teluk Anson. dihiburkan dengan minum petang oleh kakitangan Pegawai Daerah di rumah rehat Klang.

1931 The Hon. Mr. A. G. Glenister and Mrs. Glenister are leaving for home by the Hector tomorrow. Mr. and Mrs. T. F. H. Kemp were entertained to a farewell tea held at the rest house, Klang, on Apr. 16.

1931 Yang Berhormat. Encik A. G. Glenister dan Puan Glenister akan bertolak pulang ke rumah oleh Hector esok. Tuan dan Puan T. F. H. Kemp telah dihiburkan dengan jamuan minum petang perpisahan yang diadakan di rumah rehat, Klang, pada 16 Apr.

1934 Klang. May 28. Comr J. F. Mills. J.P.. celebrated his 80th birthday yesterday In the presence of a large number of his friends at the Klang rest house. Comr. Mills, despite his age, is particularly healthy. He came to Malaya In 1883,

1934 Klang. 28 Mei. Comr J. F. Mills. J.P.. menyambut hari lahirnya ke-80 semalam Di hadapan sebilangan besar rakan-rakannya di rumah rehat Klang. Comr. Mills, walaupun umurnya, sangat sihat. Dia datang ke Tanah Melayu Pada tahun 1883,

1939 As a result of the approaching coronation of the Sultan of Selangor, all available accommodation in local hotels, public lodging houses and the rest house have been fully booked in advance at enhanced rates, The influx of spectators is growing daily and parties have already begun to pay visits to the Astana to view and watch rehearsals of direction of Tengku Klana, eldest brother of the Sultan. The F.M.S.  Rallways are Issuing single fare return tickets for the out-ward journey from Klang from Jan.22 to Feb. 6 to all stations In Selangor. Special police detachments are coming from the Police Depot, Kuala Lumpur, to control traffic and crowds during the celebration.

1939 Akibat daripada menghampiri pertabalan Sultan Selangor, semua ada tempat tinggal di hotel tempatan, rumah penginapan awam.dan rumah rehat telah sepenuhnya ditempah lebih awal pada kadar yang dipertingkatkan, Kemasukan penonton semakin meningkat setiap hari dan pesta telah pun bermula untuk membuat lawatan ke Astana untuk menonton latihan arahan Tengku Klana, abang sulung Sultan. F.M.S. Rallways sedang mengeluarkan tiket pergi balik tambang tunggal untuk perjalanan keluar dari Klang mulai Jan. 22 hingga 6 Feb ke semua stesen di Selangor. Detasmen polis khas akan datang dari Depoh Polis, Kuala Lumpur, untuk mengawal lalu lintas dan orang ramai semasa perayaan itu.

1950 Prominent Klang Indians entertained The President and members of the Coastal Indian Association, Klang, last evening entertained Dr. d. Sathiah and Mr. R„ s. Lopes to a, tea party at the rest house Klang, on the eve of their departure to the U.K. and Europe.

1950 Kaum India Klang terkemuka meraikan Presiden dan ahli-ahli Persatuan India Pantai, Klang, petang tadi telah menghiburkan Dr. Sathiah dan Encik R„ s. Lopes ke, jamuan teh di rumah rehat Klang, pada malam sebelum mereka berlepas ke U.K. dan Eropah.

1953 KLANG, Aug. 19.—Work on the new Rest House, opposite the Port Swettenham  aerodrome, will start soon. The present Rest House is to be used as a court.

1953 KLANG, 19 Ogos.—Kerja-kerja pembinaan Rumah Rehat baru, bertentangan aerodrom Port Swettenham, akan bermula tidak lama lagi. Rumah Rehat sekarang akan digunakan sebagai mahkamah.

1954 Klang's new $120,000 rest house at Watson Road, Port Swettenham, is expected to be ready next month. The present rest house at Sultan Street, Klang town, will be converted into a museum

1954 Rumah rehat baharu Klang bernilai $120,000 di Watson Road, Port Swettenham, dijangka siap bulan depan. Rumah rehat yang ada di Jalan Sultan, pekan Klang, akan dijadikan muzium.

1957 A building known as the “haunted house of Klang" was opened yesterday as the Town Council's new office, by the Sultan of Selangor. The 46-year-old buildIng was formerly known as “Rumah Che Klang". Several suicides were said to have been committed in the building. Later it became the Klang Rest House until the new  rest house at the 4th mile Port Swettenham road was opened three years ago. Lodgers used to complain that during their sleep, they were slapped on their faces and the water taps in their adjoining bathrooms would be on the next morning even though they did not turn them on the night before.

1957    Sebuah bangunan yang dikenali sebagai "rumah berhantu Klang" telah dibuka semalam sebagai Pekan Pejabat baharu majlis, oleh Sultan Selangor. Bangunan berusia 46 tahun itu dahulunya dikenali sebagai “Rumah Che Klang" Beberapa kes bunuh diri dikatakan telah dilakukan dalam bangunan. Kemudian ia menjadi Rumah Rehat Klang sehingga rumah rehat baharu di jalan Port Swettenham batu 4 dibuka tiga tahun lalu. Penghuni pernah mengadu bahawa semasa tidur, mereka ditampar di muka mereka dan paip air di sebelah bilik mereka. akan dbuka keesokan paginya walaupun mereka tidak membukanya pada malam sebelum itu.

1965 Sultan to open courthouse in Klang  Apr. 2 The Sultan of Selangor will open a $238,000 court house In Klang tomorrow It is to replace the present building which is over 70 years old. It was originally a rest house

1965 Sultan akan buka mahkamah di Klang 2 Apr. Sultan Selangor akan membuka rumah mahkamah $238,000 Di Klang esok Ia bagi menggantikan bangunan sekarang yang berusia lebih 70 tahun. Ia pada asalnya rumah rehat.

Klik link di bawah untuk maklumat lanjut daripada Arkib Negara

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
3 MAY 1882
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0001813W
Hit
:
19
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
17 JUL 1893
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0043317W
Hit
:
19
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
26 JAN 1891
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0023365W
Hit
:
18
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
30 JUN 1911
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0157960W
Hit
:
18
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
3 SEP 1891
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0031007W
Hit
:
17
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
10 APR 1895
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0055920W
Hit
:
17
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
23 MAR 1900
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0091114W
Hit
:
17
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
10 FEB 1911
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0156036W
Hit
:
17
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
18 MAR 1908
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0141367W
Hit
:
16
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
20 DEC 1890
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0022798W
Hit
:
16
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
17 APR 1912
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0162897W
Hit
:
16
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
6 SEP 1889
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0016694W
Hit
:
15
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
15 AUG 1890
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0020237W
Hit
:
15
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
20 OCT 1890
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0021357W
Hit
:
15
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
5 DEC 1899
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0087454W
Hit
:
12
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
1 SEP 1920
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0212146W
Hit
:
72
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
16 OCT 1889
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0017308W
Hit
:
62
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
2 APR 1896
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0062424W
Hit
:
52
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
11 MAY 1893
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0041955W
Hit
:
49
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
24 JUN 1904
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0116974W
Hit
:
49
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
11 JAN 1879
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0002061W
Hit
:
48
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
8 MAY 1902
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0102219W
Hit
:
45
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
22 MAY 1889
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0015270W
Hit
:
37
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
5 DEC 1902
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0105909W
Hit
:
36
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
27 FEB 1908
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0141005W
Hit
:
36
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
12 JUL 1899
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0085138W
Hit
:
35
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
18 SEP 1889
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0016787W
Hit
:
34
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
7 MAR 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0030578W
Hit
:
34
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
22 JAN 1896
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0061836W
Hit
:
33
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
15 APR 1908
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0141847W
Hit
:
33
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
20 APR 1891
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0024396W
Hit
:
33
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
5 JAN 1894
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0047335W
Hit
:
32
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
30 NOV 1896
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0066427W
Hit
:
32
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
12 MAR 1900
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0091602W
Hit
:
32
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
15 AUG 1896
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0064689W
Hit
:
30
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
22 FEB 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0030964W
Hit
:
30
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
18 SEP 1897
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0072317W
Hit
:
30
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
25 OCT 1910
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0154185W
Hit
:
30
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
6 FEB 1908
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0140533W
Hit
:
29
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
20 JUN 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0032625W
Hit
:
29
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
2 OCT 1889
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0016926W
Hit
:
28
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
29 NOV 1900
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0095724W
Hit
:
27
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
3 OCT 1890
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0021026W
Hit
:
26
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
14 JUN 1894
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0050237W
Hit
:
26
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
15 FEB 1897
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0068869W
Hit
:
26
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
9 JAN 1882
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0001684W
Hit
:
25
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
25 MAR 1895
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0055617W
Hit
:
24
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
25 APR 1900
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0091560W
Hit
:
24
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
1 MAY 1912
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0163116W
Hit
:
24
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
24 SEP 1898
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0079456W
Hit
:
23
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
28 OCT 1904
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0119069W
Hit
:
23
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
18 FEB 1897
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0068976W
Hit
:
23
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
1 JUN 1897
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0070697W
Hit
:
22
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
10 MAY 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0073579W
Hit
:
22
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
8 JAN 1901
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0096214W
Hit
:
22
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
8 FEB 1908
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0140612W
Hit
:
21
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
21 DEC 1888
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0013963W
Hit
:
21
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
30 OCT 1897
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0072930W
Hit
:
21
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
15 NOV 1898
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0079898W
Hit
:
21
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
26 JUL 1911
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0158771W
Hit
:
21
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
18 FEB 1897
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0068988W
Hit
:
20
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
17 AUG 1906
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0131266W
Hit
:
20
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
31 MAY 1889
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0015477W
Hit
:
20
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
29 DEC 1891
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0028962W
Hit
:
20
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
2 NOV 1894
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0052346W
Hit
:
20
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT


Port Swettenham Rest House

Port Swettenham diasaskan oleh pemerintahan kolonial British pada tahun 1893, bersempena Residen British Selangor ketika itu, Sir Frank Swettenham. Perasmian pembukaan pelabuhan ini diadakan pada 15 September 1901, selepas satu kajian yang diadakan mendapati kawasan persisirannya mempunyai tempat berlabuh dalam, bebas dari bahaya dan sesuai untuk dermaga. Terletak di kawasan seluas 806 hektar di daerah Klang, Selangor, pelabuhan ini merangkumi Pelabuhan Utara, Pelabuhan Barat dan Pelabuhan Selatan.

Sejak dari itu, ia mengalami perkembangan pesat dengan adanya pemanjangan landasan kereta api dari Kuala Lumpur. Pelabuhan itu berkembang ke selatan dengan pemasangan tetap untuk mengendalikan lebih banyak minyak sawit dan susu getah, dua bahan eksport yang semakin penting. Import juga meningkat dengan pesat dan jumlah tan kargo yang dikendalikan meningkat jauh melebihi sangkaan sebelum perang. 

Pemandangan di sebatang jalan raya di Port Swettenham dalam tahun 1945

Pelabuhan ini dibangunkan menjadi pusat agihan negara. Sejak itu telah berkembang dan kini menjalin hubungan perdagangan dengan lebih 120 negara dan berurusan dengan lebih daripada 500 pelabuhan di seluruh dunia. Pelabuhan Klang menawarkan kemudahan-kemudahan perkhidmatan yang serba lengkap dan tercanggih untuk mengendalikan sebarang jenis dagangan. Kini, Pelabuhan Swettenham, sekarang dikenali sebagai Pelabuhan Klang ialah sebuah bandar dan pintu masuk perkapalan utama di Malaysia dan merupakan pelabuhan terbesar dan tersibuk di Malaysia.  

Penyerahan perabot ke Rumah Rehat Port Swettenham dalam tahun 1902



Berikut adalah sebahagian cuplikan keratan akhbar dan jurnal penulisan wartawan daripada beberapa akhbar berbahasa Inggeris di Malaya dan Singapura tentang Rumah Rehat Pelabuhan Klang, suatu masa dahulu:

1903    People who remember Port Swettenham twelve months ago cannot but be struck with its rapid growth during that period.  At the sale of town lots, some months ago, handsome prices were realised, plainly showing that the buyers had no doubts as to the future importance of the port, The new Rest Houses lately opened is on the same lines as all the F.MS. rest Houses and it can be classed with the very few good ones. The accommodation is good, the keeper clean and obliging, and the food is the best that can be procurad. 

1903    Orang yang mengingati Port Swettenham dua belas bulan yang lalu tidak boleh tidak boleh dipukul pertumbuhannya yang pesat dalam tempoh tersebut. Dekat jualan lot bandar, beberapa bulan lalu, kacak harga telah direalisasikan, jelas menunjukkan bahawa pembeli tidak mempunyai keraguan tentang masa depan kepentingan pelabuhan, Rumah Rehat baharu kebelakangan ini dibuka adalah pada baris yang sama seperti semua F.MS. Rumah rehat dan ia boleh dikelaskan dengan yang sangat sedikit yang baik. Penginapan adalah baik, penjaga bersih dan mewajibkan, dan makanan adalah yang terbaik yang boleh diketengahkan.

1906     I was a passenger from Singapore to P. Swettenham by S.S. Hy Leony on my way to Kuala Lumpur but unfortunately on my arrival at that - destination at about 5.30 p.m. I was left behind by the train therefore I was obliged to put up at the Government Rest House at Port Swettenham. The place is very quiet, but: somewhat dangerous as I cannot take my rest during the night, being disturbed by a kind of insects called  mosquitos, which seemed to be a great number. I am some what experienced about this, as I have seen in several papers proposed by a skilful physician that this kind of insects seemed rather dangerous and infectious to persons. Enquiries were made by me to the Rest House keeper, if there is a proper man put up by the Government to look after the drains and all the swampy marshes of that post but to my great astonishment, I was informed by the rest house keeper that he knows nothing about this. Further in my opinion that there might be no proper supervision of that port at all. 

1906    Saya adalah penumpang dari Singapura ke P. Swettenham oleh S.S. Hy Leony dalam perjalanan saya ke Kuala Lumpur tetapi malangnya apabila saya tiba di situ - destinasi kira-kira jam 5.30 petang. Saya ditinggalkan oleh kereta api oleh itu saya diwajibkan untuk meletakkan naik di Rumah Rehat Kerajaan di Pelabuhan Swettenham. Tempat ini sangat tenang, tetapi: agak berbahaya kerana saya tidak boleh mengambil saya berehat pada waktu malam, diganggu oleh sejenis serangga yang dipanggil nyamuk, yang nampaknya satu angka yang hebat. Saya agak berpengalaman tentang ini, seperti yang saya lihat dalam beberapa kertas kerja yang dicadangkan oleh seorang yang mahir pakar perubatan bahawa serangga jenis ini kelihatan agak berbahaya dan berjangkit kepada orang. Pertanyaan dibuat oleh saya untuk penjaga Rumah Rehat, jika ada yang sepatutnya orang yang ditugaskan oleh Kerajaan untuk menjaga longkang dan semua paya yang berpaya jawatan itu tetapi saya sangat terkejut, saya dimaklumkan oleh penjaga rumah rehat bahawa dia tidak tahu apa-apa tentang ini. Selanjutnya pada pendapat saya mungkin tiada  penyeliaan pelabuhan untuk itu sama sekali.

1908    It was a welcome sight to see the rest house kept by a Kling apparently named Charles, but who never appeared in answer to the repeated impatient calls of “Charles” from planters down from outlying estates. The only sign of life in the rest house was a chubby-cheeked Chinese boy. But the table linen was snowy white, and we were not too critical over the provision.

1908    Ia adalah dialu-alukan penglihatan untuk melihat yang disimpan oleh seorang Kling nampaknya bernama Charles, tetapi tidak pernah muncul sebagai jawapan kepada yang berulang panggilan tidak sabar "Charles" daripada penanam turun dari estet terpencil. Satu-satunya tanda kehidupan di dalam adalah  budak cina berpipi montel. Tetapi alas meja putih bersalji, dan kami juga tidak terlalu kritikal terhadap peruntukan.

Penutupan Rumah Rehat Port Swettenham kepada orang ramai atas sebab penginapan staff  untuk Kem Kuarantin dalam tahun 1911 

1954   Rest house is planned in Port Swettenham. A new rest house will be opened here in May. When completed. the two-storey building will consist of a lounge, and a dining hall on the ground floor. The upper storey will have three bed rooms with baths attached. In addition to four chalets.

1954 Rumah rehat dirancang di Port Swettenham. Sebuah rumah rehat baharu akan dibuka di sini pada bulan Mei. Apabila selesai. bangunan dua tingkat itu akan terdiri daripada ruang istirahat, dan dewan makan di tingkat bawah. Tingkat atas akan mempunyai tiga bilik tidur dengan tab mandi selain empat chalet.

1961    The town of Port Swettenham, on the eastern side of the entrance to Klang River is well laid out and contains the Harbor Master's house, Marine Office, rest house. and a number of other buldings.The bulidings, Inshore of the railroad line are hidden by tree.  It is the terminus of the railroad from Klang. The population in 1957 was estimated at 17,000 and was predominantly Chinese and Indians.

1961    Pekan Port Swettenham, di sebelah timur pintu masuk ke Sungai Klang disusun dengan baik dan mengandungi rumah Harbour Master, Pejabat Marin, Rumah Rehat. dan beberapa bangunan lain. Bangunan di laluan kereta api disembunyikan oleh pokok. Ia adalah perhentian kereta api dari Klang. Penduduknya dalam tahun 1957 dianggarkan 17,000 orang dan kebanyakannya adalah Cina dan India.

Klik link di bawah untuk maklumat lanjut daripada Arkib Negara

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
14 AUG 1902
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0103961W
Hit
:
68
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
14 APR 1902
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0101775W
Hit
:
60
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
15 JAN 1902
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0100558W
Hit
:
26
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
30 AUG 1911
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0159365W
Hit
:
23
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
10 AUG 1911
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0159080W
Hit
:
22
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
13 SEP 1911
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0159592W
Hit
:
18
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
14 AUG 1902
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0103961W
Hit
:
68
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
14 APR 1902
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0101775W
Hit
:
60
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
15 JAN 1902
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0100558W
Hit
:
26
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
30 AUG 1911
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0159365W
Hit
:
23
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
10 AUG 1911
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0159080W
Hit
:
22
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
15 JUL 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0425000W
Hit
:
18
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
13 SEP 1911
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0159592W
Hit
:
18
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dari Sisi Gelap Klang Bandar Diraja ......Bahana Pelacuran

Salam buat semua, peminat  serta pembaca  blog Atok ini. Selamat Hari Raya, maaf zahir dan batin. Kita masih dalam mode Raya, meraikan sauda...