Sabtu, 19 Ogos 2023

28 PERISTIWA PALING TRAGIS DI CAMERON HIGHLANDS

Salam buat semua. Atok dan Wan kembali lagi ke alam maya untuk bersama-sama korang. Salam takziah untuk keluarga mangsa-mangsa kapal terbang terhempas di Elmina tempoh hari. Semoga tabah dan sabar menghadapi suratan takdir ini. Sesungguhnya mati itu pasti, hidup insha Allah.

Semenjak duamenjak ini Atok asyik bercerita tentang Cameron Highlands jer. Apahal ini Tok? Atok berminat sangat ke nak jadi Mat Salleh dulu-dulu yang tak dapat balik kampung tapi pergi healing kat Cameron, atau Atok dah terpikat dengan janda Cameron? Hahaha..jauh betul imaginasi korang. Cukuplah Wan korang seorang dalam hidup Atok. Tak perlu seorang lagi untuk bebelkan Atok. Lagipun Atok dah berjalan pun pakai tongkat. Tak perlulah Tongkat Ali bagai. Tapi kalau sudah jodoh, siapalah Atok untuk menolak takdir! 

Entri kali ini merupakan episod finale dalam mini series Atok tentang Cameron Highlands. Atok terpanggil dan teruja untuk mengetahui sejarah hitam yang dilalui oleh generasi tua Cameron Highlands. Di sebalik keseronokan orang luar dan para pelancong menikmati kedinginan dan keindahan Cameon highlands kini, tak ramai yang tahu tentang kepahitan hidup yang mereka alami dan harungi semalam. Mungkin mereka mahu terus move on dan tak perlu menoleh ke belakang dan meratap takdir ngeri mereka dahulu. Tak perlu anak cucu tahu apa yang mereka harungi. Yang lebih penting, jangan ada lagi sejarah hitam itu berulang, terutama ke atas anak cucu mereka kini. 

Tapi kedegilan Atok membongkar tragedi demi tragedi yang mereka alami itu bukanlah untuk melukakan kembali parut yang ada, tetapi menghargai kekentalan mereka. Paling kurang terdapat 28 peristiwa paling tragis yang melibatkan banyak kematian. Atok bahagi-bahagikan peristiwa-peristiwa itu kepada 4 perkara yang saling berkaitan. Korang baca dan hayatilah pengorbanan  dan kekentalan mereka untuk terus hidup, demi keluarga dan negara tercinta. Salam takziah buat mereka dan keluarga mereka. Al-fatihah dan doa buat mereka yang Muslim.  

Seperti biasa, Atok menghargai sumbangan  para pemilik laman web dan penulis rencana, wartawan yang menulis tentang peristiwa-peristiwa tersebut. Terima kasih kerana Atok menggunakan penulisan dan bahan-bahan grafik mereka termasuk gambar foto. Mohon maaf atas keterlanjuran Atok menggunakan bahan-bahan tersebut tanpa meminta keizinan mereka terlebih dahulu. Percayalah Atok buat semua ini untuk kita semua, untuk ilmu pengetahuan, demi Sejarah. Semoga Allah SWT merahmati kita semua.

A.    KEMALANGAN-KEMALANGAN UDARA

Cameron Highlands (C.H ialah kawasan 4,700 kaki di atas paras laut purata dengan kampung utamanya ialah Tanah Rata, manakala di sekelilingnya adalah hutan tebal dan tanah tinggi lain. (G.Brinchang naik sehingga lebih 6,000 kaki ). Sehingga permulaan Darurat, ia merupakan pusat peranginan bukit yang membangun untuk penanam, pelombong bijih timah, dan pegawai kerajaan (orang putih), yang mahukan beberapa minggu jauh daripada kepanasan. Cuaca di C.H. adalah bersamaan dengan purata musim panas Inggeris, tetapi selepas matahari terbenam pada jam 18:00, ia mula menjadi sejuk. Pada waktu malam, suhu boleh jatuh ke -4 darjah C. Baju perang dan baju pelompat telah dipakai. Kesejukan pada waktu pagi terasa apabila anda perlu mencuci & bercukur dengan air sejuk, manakala mandi biasanya dilakukan sebelum matahari terbenam.

Peta 3D Cameron Highlands untuk gambaran jelas tentang bentuk muka bumi Cameron Highlands dan persekitarannya

Analisis Kemalangan Udara sejak 1946-1982

Sumber: ASN Aviation Safety Database

Aviation Safety Network > ASN Aviation Safety Database (aviation-safety.net)



1.   29 Jun 1946  - Dakota Douglas Dakota IV (DC-3)

Pada hari Sabtu 29 Jun 1946, Dakota Douglas Dakota IV (DC-3), sebuah pesawat pengangkutan, yang dikendalikan oleh Tentera Udara Diraja - RAF, berlepas dari Singapura dalam penerbangan ke Butterworth, Yangon, dan Calcutta. Tidak lama selepas meninggalkan Butterworth, juruterbang melaporkan kedudukannya sebagai berada di pantai timur laut Thailand. Disebabkan keadaan cuaca yang sangat buruk, anak kapal memutuskan untuk kembali ke Butterworth. Tiga puluh tiga minit kemudian, satu lagi panggilan radio kedengaran daripada juruterbang yang melaporkan berada dalam ribut yang dahsyat di suatu tempat di Cameron Highlands. Tiada apa-apa lagi yang kedengaran dari penerbangan itu dan pencarian meluas gagal untuk mengesan pesawat itu. 18 maut termasuk 4 kru dikhuatiri maut.

Foto fail Douglas DC-3 (foto: arkib Rangkaian Keselamatan Penerbangan)










2.    1 Ogos 1950  -Brigand RAF No. 84 Skuadron 





Pada 1 Ogos 1950, kira-kira enam puluh orang murid sekolah telah melihat pemandangan sebuah pesawat terhempas di kawasan Cameron Highlands. Pesawat itu, Brigand RAF No. 84 Skuadron semasa menjalankan tugas pengiring konvoi, mengiringi kanak-kanak itu keluar untuk bercuti sambil menjaga kawasan itu ketika konvoi tentera  itu terhempas. Tiga anak kapalnya terbunuh. Pasukan penyelamat darat telah tiba di lokasi nahas dan menemui mayat ketiga-tiga anggota kru.

Kapal terbang Pengebom Brigan



Laporan akhbar tentang kejatuhan pesawat Brigand ketika mengawasi perjalanan pelajar-pelajar Tanglin School turun ke Tapah untuk bercuti


3.    2 Mac 1956  -Vickers 607 Valetta C.1

Semasa memerangi pemberontakan komunis semasa Darurat Malaya pertama (1948 - 1960) banyak unit British telah dikerahkan ke hutan dalam di seluruh Semenanjung Tanah Melayu. Bekerja di bawah keadaan tropika yang teruk, tentera bergantung pada sokongan udara di mana catuan dan peluru dijatuhkan oleh pesawat Tentera Udara Diraja. 

Antara unit yang dikerahkan ialah Perkhidmatan Udara Khas (SAS) yang bangkit memerangi pengganas komunis di bahagian terpencil negara semasa Kempen Malaya. Pada 2 Mac 1956, skuad dari rejimen SAS ke-22 telah beroperasi di kawasan berbukit yang dilitupi hutan dalam di kawasan yang kini dikenali sebagai Loging, Kelantan (4°36'57.42"U 101°28'0.22"E), iaitu hanya beberapa ratus meter dari sempadan Cameron Highlands, Pahang. Mereka menerima pengguguran bekalan daripada Vickers Valetta C1 (VW 861) daripada skuadron No 48 di Butterworth.

Pada 2 Mac 1956, bagi pihak Skuadron ke-48, sebuah pesawat Valletta milik Tentera Udara Diraja  terhempas semasa menggugurkan bekalan  kepada SAS ke-22 yang berpangkalan di Cameron Highlands. Skuad dari rejimen SAS ke-22 telah beroperasi di kawasan berbukit yang dilitupi hutan dalam di kawasan yang kini dikenali sebagai Lojing, Kelantan (4°36'57.42"U 101°28'0.22"E), iaitu hanya beberapa ratus meter dari sempadan Cameron Highlands, Pahang. Berikutan  kegagalan misi  juruterbang itu memilih untuk meninggalkan kawasan itu dan cuba membelok ke kanan apabila sayap kanan melanggar pokok. Di luar kawalan, kapal terbang itu terhempas di kawasan hutan. Bangkai pesawat itu ditemui beberapa jam kemudian dan kesemua tujuh anak kapal telah terbunuh. Serpihan pesawat yang terbakar itu ditemui di dalam hutan dalam di utara Ladang Teh Blue Valley di kawasan Cameron Highlands. 

Menurut laporan kemalangan yang disiarkan dalam laman web Malaya Historical Group (MHG):

"Pesawat itu mengalami pengguguran bekalan dan menghampiri zon penurunan kedua-dua rendah dan perlahan dengan kedua-dua enjin digerakkan ke belakang. Selepas menjatuhkan satu pek, pesawat itu mula membelok kanan tetapi sayap pelabuhan melanggar pokok dan pesawat itu berpusing ke dalam parit.' Kesemua tujuh anak kapal itu terbunuh serta-merta.

Tujuh yang terkorban termasuklah:

  • F/Lt Thomas James McColl, 33, juruterbang;
  • F/O Colin Reginald Clisby, Navigator;
  • Sgt David Brodie, Air Signaller;

dan empat Penghantar Udara, daripada Kor Perkhidmatan Tentera Diraja 55:

  • L/Kpl T H Randle, 
  • A A Driver,
  • AH Hickman 
  • M F Boardman.
Vickers 607 Valetta C.1

Kemungkinan punca kemalangan adalah juruterbang dipercayai tidak menyedari kelajuannya tidak mencukupi semasa memulakan pusingan ke kiri, menyebabkan pesawat terhenti. Ia telah disahkan bahawa kelajuan dan altitud pesawat adalah rendah pada masa kemalangan, nampaknya berikutan ralat pada sebahagian kesilapan juruterbang yang salah menilai jarak antara pesawat dan halangan darat (pokok).

Mayat mereka dikebumikan berhampiran lokasi nahas. Bertahun-tahun kemudian, selepas perang tamat, jenazah mereka digali dan dikebumikan di Kubur Komanwel di Cheras, Kuala Lumpur.


4.   23 Mac 1956  -R. A. F. Auster

Pada 23 Mac 1956, sebuah R. A. F. Auster terhempas pagi tadi di halaman belakang sebuah banglo yang diduduki oleh seorang pegawai Tentera di Brinchang. Kedua-dua anggota tentera dalam pesawat itu terselamat dengan  kecederaan ringan.

Pesawat Peninjau RAF Auster

5.    24 November 1956   -Vickers 607 Valetta C.1

Pada 24 November 1956, sebuah pesawat Vickers 607 Valetta C.1 milik Tentera Udara Diraja  terhempas pada waktu pagi  ketika dalam misi menghantar bekalan kepada tentera RAF yang berpangkalan di Cameron Highlands, bagi pihak Skuadron ke-48, di Kelantan, tepat di seberang sempadan Perak, kira-kira 40 batu  (64km) timur laut Ipoh. Terdapat tujuh orang kru dalam Valetta ini yang sedang dalam misi menurunkan bekalan di Cameron Highlands di Malaysia. Setibanya di zon penurunan juruterbang melaporkan cuaca terlalu buruk dan dia memilih untuk kembali, terbang menuruni lembah pada ketinggian 1500 kaki di bawah awan. Pesawat kemudian turun dan berpusing, kembali ke lembah pada ketinggian rendah. Apabila ia mengikuti zon penurunan, juruterbang berhadapan dengan awan yang tebal. Dia cuba berpusing 180 darjah, namun pesawat itu terhenti semasa membelok ke kiri  dan terhempas di kawasan berhutan tebal. Kesemua tujuh orang penumpangnya terbunuh. Anak-anak kapal yang malang tersebut adalah:

  • F/O J. A. N. Selth, juruterbang,
  • F/O J. H. Witham, pelayar,
  • Sgt K. L. Benton, isyarat udara,
  • Kpl J. E. Wellman, komander anak kapal,
  • Dvr P. Studd,
  • Dvr F. J. Merrett,
  • Dvr E. Roberts.

6.    10 Disember. 1956  -Bristol 170 Freighter 31M, NZ5901 milik RNZAF

Pada 10 Disember. 1956, pesawat pengangkut Bristol 170 Freighter 31M, NZ5901 milik RNZAF sedang dalam misi penurunan bekalan di atas hutan di timur Cameron Highlands.Pesawat itu melanggar pokok dan terhempas di kawasan berhutan tebal. Pesawat itu musnah dan lapan penumpang terbunuh.  Hubungan radio dengan pesawat itu terputus kira-kira tengah hari  kapal terbang itu gagal kembali ke pangkalannya, operasi SAR telah dijalankan dan serpihan dikesan oleh pesawat pencari lewat petang itu di atas rabung yang curam pada ketinggian kira-kira 4,000 kaki pada sebelah petang. Pasukan penyelamat telah diturunkan kira-kira 2,000 ela dari lokasi nahas tetapi keadaan cuaca buruk menghalang percubaan untuk sampai ke serpihan yang akhirnya dicapai selepas tiga hari sahaja. Seorang mangsa yang terselamat telah memasuki hutan dan ditemui selepas dua belas hari. Pemandu yang terselamat Thomas Lee, 19, seorang penghantar udara 55 Company Royal Army Service muncul dari hutan berjalan pergi dan ditemui dalam keadaan hidup dua belas hari kemudian. Tragedi itu merupakan kemalangan maut pertama yang dialami RNZAF semasa operasi pasca perang.

Pesawat pengangkut Bristol Freighter kepunyaan RAF

 7.    15 Disember 1956-  Helikopter Feri

Orang Melayu percaya legenda "keramat" (orang suci)  di atas Gunong Batu Puteh, puncak 6,860 kaki di banjaran gunung tengah, bertanggungjawab terhadap nahas kapal pengangkut Bristol Tentera Udara Diraja New Zealand  dengan sembilan orang di dalamnya. Tidak lama kemudian, pada 15 Disember 1956, Gunung Batu Puteh, puncak "berhantu" setinggi 6,860 kaki di Cameron Highlands, "menuntut"  mangsa terbaharu apabila sebuah helikopter terhempas dan terbakar. Helikopter itu sedang membawa askar Gurkha dari Tanah Rata ke landasan pendaratan. Helikopter feri tentera itu terhempas dan terbakar.


8.    24 September 1982  - Caribou M21-17

Nasib malang berulang kembali di Cameron Highlands. Kali ini selepas merdeka. Pada 24 September 1982, pesawat Caribou M21-17 (dahulunya FM 1415), dengan tanda panggilan Misty 116B, berlepas pada jam 1450 dari landasan udara Taiping untuk misi menurunkan bekalan  Di atas kapal itu ialah Juruterbang, Juruterbang pembantu, seorang Juruterbang Kuarter Udara dan 4 Penghantar Udara. Pesawat itu berlepas dengan berat keseluruhan 28,388 lbs dan dengan ketahanan selama 4 jam. Pesawat itu dalam perjalanan ke Atap, Gedung dan Tenau terbang pada 3,500 kaki. Pada jam 1505, pesawat itu menghubungi RT, melaporkan ke timur Ipoh, kemudian beralih ke frekuansi operasi TUDM, memaklumkan Taiping bahawa mereka berada 5 minit dari Brinchang dan  di kawasan operasi.

Itu adalah panggilan terakhir yang didengar daripada Misty 116B. Bercanggah dengan prosedur kecemasan, DISTRESFA hanya diaktifkan pada jam 1900 dan Search and Rescure telah dimulakan. FM 1415 telah dilihat, terhempas 6 1/2 batu Timur Laut Atap pada 25 September 1982 pada 1040 jam. Juruterbang dan enam anggota tentera udara terbunuh. Tiada mangsa yang terselamat daripada kemalangan itu .

  • Juruterbang, Lt (U) Kueh Han Meng
  • Penolong juruterbang Lt (U) Chai Chian Cha
  • The AQM -Sjn Jayaselan a/l Kanagasabai
  • Sjn Marshall Fernandez
  • Sjn Abdullah Hashim bin Abd Razak
  • Pbt Shahrin bin Jesin
  • Pbt Shafie bin Mat Wali.

Kesemua penumpang adalah dari Unit Penghantaran Udara di Taiping. Kedua-dua juruterbang adalah warga Kuching. Pasukan penyelamat telah menemui semua mayat dari serpihan, yang terletak 4km utara Cameron Highlands.

Kemudian, pada 23 Mei 1983, empat keluarga mangsa nahas pesawat tentera udara di Cameron Highlands tersebut menerima sejumlah $78,180 sebagai bayaran exgratia daripada kerajaan pada hari Jumaat. Cek itu diserahkan dalam satu majlis di Taiping.

Pesawat Caribou M21-17


9.    22 Jun 2016  -Gulfstream America G164B 

Pada 22 Jun 2016, sebuah pesawat sayap ringan dilaporkan terhempas di ladang sayur di Cameron Highlands. Pesawat Gulfstream America G164B milik Systematic Aviation Services (SAS Air Services) Sdn Bhd yang berpangkalan di Subang, terhempas sekitar 1.30 tengah hari Rabu di Tringkap. Juruterbang, Peter Hardy warga Australia, 56, mengalami kecederaan ringan di lengan kiri dan bahagian badannya Menurut siasatan awal, Ladang Boh di ladang teh Sungai Palas di Brinchang telah menggunakan perkhidmatan SAS Air Services untuk menggugurkan baja di Ladang Teh Boh.

Pesawat 9M-IMI berdaftar Malaysia berlepas dari Landasan Udara Cameron Highlands, Perak pada 22 Jun 2016 dengan hanya 1 (satu) orang di dalamnya, iaitu juruterbang. Juruterbang itu juga merupakan Kapten pesawat 9M-IMI. Kapten melakukan misi penyemburan tanaman udara  Malah, Kapten melakukan penyemburan tanaman udara melalui penerbangan ulang-alik dalam setiap misi. Apa yang Kapten sebenarnya lakukan ialah dia melakukan beberapa penerbangan ulang-alik selepas setiap mengisi minyak. Sebelum penerbangan ulang-alik misi insiden itu, Kapten telah melakukan dua pengisian minyak pada 22 Jun 2016.

Dalam salah satu misi yang dijalankan Kapten pada 22 Jun 2016, selepas dia melaksanakan penerbangan ulang-alik penyemburan tanaman udara, pesawat itu mengalami kegagalan enjin separa. Pesawat itu dipercayai hilang kawalan pada ketinggian 5,040 kaki dari aras laut kerana masalah enjin, Dengan status kuasa separa, Kapten tahu bahawa pesawatnya tidak dapat sampai ke Landasan Udara Cameron Highlands. Pesawat itu berlegar di udara sebelum terhempas di lereng bukit.  Dia kemudian memutuskan untuk mencari kawasan pembersihan dengan niat untuk melakukan pendaratan paksa. Kapten berjaya mendapatkan sentuhan visual yang baik dengan satu kawasan pembersihan kecil, iaitu kawasan tumbuh-tumbuhan di lereng bukit. Kemudian, dia memutuskan untuk melakukan pendaratan paksa di kawasan itu. Semasa pendaratan paksa, pesawat itu bersentuhan dengan kawasan jelas cerun bukit.Enjin pesawat itu terhenti dan (ia) berpusing dua kali sebelum ia terhempas.

Bagaimanapun, selepas bersentuhan, pesawat itu berhenti serta-merta, iaitu kira-kira 12 kaki selepas mendapat sentuhan dengan cerun. Walaupun pesawat 9M-IMI mengalami keadaan hapus kira, Kapten pesawat hanya mengalami kecederaan ringan. Merujuk kepada keadaan visual sebenar pesawat, enjin dan kipasnya telah musnah, spar sayapnya terputus dari kerangka utama pesawat, pintu kanopinya rosak dan bahagian hadapan pesawat itu rosak teruk.

Dua pegawai dari Systematic Aviation Services Sdn. Bhd. bergegas ke lokasi nahas melalui jalan darat dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah. Penyiasat dari AAIB telah pergi ke lokasi nahas pesawat 9MIMI dua hari selepas kejadian, iaitu 24 Jun 2016. Pasukan penyiasat membuat kajian darat pesawat yang terhempas dan turut mengadakan sesi dua hala bersama Kapten.










10.   26 Oktober 2022  - Helikopter Airbus AS355 F2 

Terkini, pada 26 Oktober 2022, sebuah helikopter yang membawa enam orang terhempas di Cameron Highlands pada hari Rabu. Nahas helikopter di Cameron Highlands petang Rabu dalam penerbangan dari Kampung Gawin di Gua Musang ke Ipoh adalah kes ketiga membabitkan sebuah pesawat tahun ini. Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) mengesahkan beberapa jam selepas helikopter Airbus AS355 F2 yang membawa kakitangan dan peralatan perubatan terhempas di dalam hutan di Brinchang sekitar jam 1 tengah hari.
Dalam kejadian 1.15 tengah hari itu, anggota perubatan Unit Doktor Terbang (FDU) Jabatan Kesihatan Daerah (PKD) Kinta berada di atas helikopter milik Layang Layang Aerospace Sdn Bhd apabila ia terhempas berhampiran Brinchang, mengakibatkan seorang jururawat cedera parah. dan lima yang lain, termasuk juruterbang, mengalami kecederaan ringan. Kesemuanya mengalami kecederaan, termasuk seorang patah kaki. Pasukan penyelamat menemui keenam-enamnya di bukit Brinchang sekitar jam 4 petang. Mangsa telah berjaya menghubungi pasukan penyelamat sementara menunggu penyelamatan. Mereka berada dalam keadaan stabil dan menerima rawatan perubatan,
Doktor, jururawat dan pembantu kesihatan awam dari Jabatan Kesihatan Kinta di Perak berada di dalam pesawat itu. Pasukan itu dalam perjalanan pulang ke Tanjung Rambutan di Ipoh selepas melawat perkampungan orang asli di luar bandar Kampung Gawin, Gua Musang.

Selepas responden pertama tiba di lokasi nahas dalam hujan lebat, unit perubatan kecemasan turut digerakkan untuk menilai kecederaan mangsa di ladang sayur berhampiran lokasi nahas. Mangsa terakhir telah dikeluarkan dari lokasi nahas sekitar jam 9.10 malam. dan dibawa ke hospital.







B.   PEMBUNUHAN KEJAM OLEH PENGGANAS KOMUNIS

Ketika awal permulaan Darurat Komunis, dan Cameron Highlands adalah 'kawasan serangan hendap' utama untuk Pengganas Komunis (CT).  Cameron Highlands pernah menjadi sarang kegiatan komunis. Ia juga merupakan salah satu pintu masuk dari wilayah selatan ke permatang Banjaran Titiwangsa, merentasi beberapa ratus kilometer merentasi hutan berlumut dan hutan tebal ke sempadan Thailand, hanya 3 minggu mendaki. Menurut seorang bekas anggota tentera, laluan itu dilalui sehingga 40 kali oleh pemberontak veteran komunis semasa zaman kegemilangannya dan terletak di sepanjang laluan 6 puncak gunung pada ketinggian lebih 7,000 kaki. yang dipanggil G. Yong Belar, G Korbu (satu lagi pintu masuk), G. Yong Yap, G. Chamah dan G. Ulu Sepat.

Tentera British mempunyai kehadiran yang besar di Tanah Rata. Sudah tentu tentera komunis cuba menggugat kestabilan dan mengambil alih negara. Ia bukanlah idea yang baik pada masa itu untuk melakukan perjalanan hutan kerana takut ditangkap oleh tentera merah (komunis).

1.    Pembunuhan Beramai-ramai Orang Asli 

Pada 7 Februari 1949, di lembah Bertam, seorang Penghulu Sakal di Cameron Highlands dan menantunya dilaporkan hilang dari ladang dan sehingga kini mereka tidak pulang. Pada 15 Januari 1949, Tok Batin membawa 30 Sakai ke Ringlet untuk buat kad pendaftaran dan sepatutnya kembali ke ladangnya pada 20 Januari 1949.

Kezaliman yang dialami Orang Asli di tangan Parti Komunis Malaya (PKM) berterusan. Pada 24 Julai 1949, sebelas mayat  orang Sakai telah ditemui oleh Polis Perak dari beberapa kubur komunal di hutan  Lembah Bertam di Cameron Highlands.  Mayat 11 orang asli  yang diculik oleh pengganas China pada 4 Julai, ditemui semalam di kubur komunal di kawasan tanah tinggi Cameron. Polis berkata mayat menunjukkan tanda-tanda mangsa telah dicekik atau dijerut. Mereka meneruskan pencarian lelaki dan wanita lain yang hilang. 

Mayat 11 orang asli Sakai, yang diculik oleh pengganas China pada 4 Julai, 1949 ditemui semalam di kubur komunal di kawasan tanah tinggi Cameron. Polis berkata mayat itu menunjukkan tanda-tanda mangsa telah dicekik. 

Dalam satu kejadian, komunis telah meragut nyawa sekumpulan Orang Asli yang dalam perjalanan sedang dalam perjalanan ke Lembah Bertam untuk menukar barangan mereka.  meneruskan usaha mencari lelaki dan wanita lain yang hilang. Sekumpulan 35 orang Sakai, lelaki dan wanita dalam kumpulan itu, dihalang oleh 20 pengganas bersenjata. Pihak komunis menuduh mereka sebagai ejen British. Orang-orang Asli itu dipaksa berbaris dan ditembak mati secara kejam.  Hanya seorang yang diketahui melarikan diri.

2.    Serang Hendap ke atas Kenderaan Awam di laluan Tapah-Cameron Highlands

Jalan di situ ditutup sepenuhnya oleh hutan, yang terbentang di satu sisi dan di sisi yang lain adalah gaung. Ini adalah "JALAN MERAH (KOMUNIS)". Satu notis di luar kem  di Tanah Rata dan di Tapah mengatakan bahawa tiada kenderaan harus melewati titik ini tanpa pengiring tentera bersenjata. Notis ini, juga dapat dilihat di hujung padang golf sebelum anda sampai ke kampung Brinchang. Sebilangan besar trak dan bas awam tidak mengendahkan amaran itu pada hari-hari awal, dan mereka telah diserang hendap. Penumpang telah dirompak dan dibunuh, dan pengangkutan itu hangus. Pada masa pihak tenterai sampai ke lokasi kejadian, pengganas Komunis (C.T) telah lama pergi dan mereka mempunyai tugas, bersama polis, untuk membersihkan jalan dan mendapatkan mayat.

Sebenarnya, C.T tahu setiap pergerakan tentera, dengan jalan berliku dan  berpusing "U" ke belakang dan ke hadapan sepanjang jalan ke atas dan dengan bunyi enjin dalam gear rendah, memang tidak dapat menyembunyikan konvoi atau rondaan sedang dalam perjalanan. Namun, Komando Marin Diraja telah merangka rancangan yang baik. Pada suatu petang mereka memenuhi Trak Catuan RASC (tertutup sepenuhnya), dengan  para komando. Ia telah diatur bahawa ia akan 'rosak' pada satu lokasi di luar Batu ke-19. Mereka akan melakukan prosedur pemulihan biasa untuk memastikan,mereka tidak sampai ke sana sebelum hari gelap. Selepas memasang dan menundanya ke lokasi tertentu di jalan raya, di mana ia dianggap kem C.T berada di dalam hutan. Konvoi berhenti di sana selama beberapa minit untuk memeriksa barisan tunda dan semua Komando melompat keluar ke dalam hutan. Lewat keesokan harinya, kami menerima berita  bahawa mereka telah menemui kem itu dan telah membunuh beberapa C.T. 

3.    2 Mac 1950  -Serang Hendap ke atas Konvoi Tentera di Brinchang

Dalam perjalanan mereka untuk mendapatkan kenderaan Lembaga Elektrik yang telah tergelincir dari jalan raya, unit pemulihan Tentera Darat dengan seorang jurutera hidroelektrik New Zealand telah diserang hendap oleh pengganas di Cameron Highlands jurutera hidroelektrik New Zealand, seorang pegawai Tentera British, empat orang British yang lain pangkat dan seorang konstabel khas Melayu terbunuh dan lima lagi anggota British cedera tiga parah. Pasukan Keselamatan menyusuli serangan hendap di Cameron Highlands di mana Encik B. de Gates, Jurutera Residen, Cameron Highlands, dan seorang pegawai Tentera British, tiga lagi pangkat British dan seorang Konstabel Khas Melayu kehilangan nyawa mereka.

Hari itu, 2 Mac 1950. Hari maut untuk 3 Kompeni RASC "A" bahagian Platun dan Bengkel di Cameron Highlands,.Mereka telah diminta untuk mendapatkan semula sebuah trak Lembaga Elektrik Malaya yang telah terkeluar dari jalan raya dan ia telah terbabas jauh ke dalam. hutan. Ini telah berlaku jauh ke dalam Lembah Biru pada waktu pagi. Pada sebelah petang, kumpulan pemulihan dan pengiring kakitangan RASC telah dibentuk dan dengan tiga kenderaan, Jeep, Ford Recovery 3tan dan trak 3tan, mereka bergerak ke Lembah Biru untuk mendapatkan semula kenderaan milik Lembaga Elektrik Malaya. 

Belum pun sempat sampai ke sana, hanya di luar kampung Brinchang, mereka telah diserang hendap. C.T telah memilih tempat yang sesuai. Selepas selekoh tajam, jalan itu lurus tetapi mempunyai kecondongan yang besar, yang memperlahankan kenderaan. Komunis menyerang hendap Ini berlaku hanya di seberang Kampung Brinchang dan kira-kira enam batu Barat Laut dari kem tentera di Tanah Rata. Terdapat selekoh menaik tajam di bahagian bawah dan jalan cenderung curam ke atas. Jadi kenderaan bergerak sangat perlahan pada ketika ini Mangsa yang terselamat berkata seolah-olah terdapat ratusan C.T yang menyerang mereka. Pemandu Marsh melarikan diri ke dalam hutan dan cuba mendapatkan bantuan. Mereka keluar ke jalan yang lebih tinggi dan merampas sebuah trak sayur-sayuran yang dipandu kemudiannya semula ke lokasi serangan hendap dan  sebelum menterbalikkannya.

Lt Richards dan Sgt Ritter yang berada dalam Jeep paling hadapan telah terbunuh serta-merta. Kemudian Trak Pemulihan Ford 3tan yang dipandu L/Kpl Hoggett dan Encik Yates dari Lembaga Elektrik Malaya, kedua-duanya juga terbunuh. Di hadapan lori Ford 3ton itu Dvr Jones (juga terbunuh). Kpl Hand meninggal dunia akibat luka 5 hari kemudian. Kebanyakan ahli kumpulan itu cedera tetapi terselamat walaupun ada yang parah. Dua berjaya melarikan diri. Pada masa bantuan datang ia sudah terlambat. Keutamaan pertama adalah untuk membawa mereka yang cedera ke BMH (Hospital Tentera British) di Cameron Highlands. Keesokan harinya mayat-mayat dibawa menuruni bukit dan dikebumikan di tanah perkuburan Kristian di Batu Gajah, berdekatan Ipoh. Secara keseluruhannya, 9 RASC, dikebumikan di sana. 

Kejadian Serang Hendap komunis terhadap konvoi tentera di Brinchang


Para Tentera memeriksa keadaan mayat Lt Richards dan Sgt Ritter yang terbunuh dalam serangan tersebut.


Seperti biasa, siasatan selepas kejadian itu mendedahkan banyak kebodohan. Rasa puas hati adalah salah satu faktor terbesar. Anda mesti berjaga-jaga pada setiap masa, dan mengharapkan masalah ke mana-mana sahaja anda pergi. Walaupun diketahui bahawa CT berbaring di posisi serang hendap selama berhari-hari, menunggu sasaran yang sesuai, mereka sudah tentu bersedia untuk ini. Jalan ini pada umumnya lengang dengan hanya lori sayur-sayuran, beberapa penanam, dan peronda Pengawal, menggunakannya. CT telah diberi terlalu banyak masa untuk bersiap dan pastinya telah diberitahu. Pihak Tentera mempunyai sejumlah besar orang awam yang tinggal, dan bekerja di kawasan perkhemahan kami. Komunikasi telefon sangat terbuka dan keselamatan umum adalah lemah. Panggilan untuk kenderaan pemulihan masuk pada waktu pagi tetapi mereka tidak keluar sehingga petang. Bantuan daripada Pengawal Coldstream atau Hussar ke-4, yang mempunyai kem di kawasan itu, tidak diminta. Di dalam bilik pengawal/gudang senjata RASC, terdapat tidak kurang daripada 12 mesingan ringan Bren, dan tiada satu pun telah dibawa keluar. Juga RASC, tidak mempunyai radio komunikasi.

Kira-kira enam bulan kemudian, mereka menyelesaikan pemulihan, trak MEB di bawah keadaan yang sama sekali berbeza. Mereka dipersenjatai dengan baik dengan Brens dan mempunyai pengiring Pengawal Coldstream dan kereta perisai Hussar ke-4, dengan radio.

4.    19 Jun 1952  - Serang Hendap ke atas Konvoi Tentera Rejimen Manchester Pertama

Pada 19 Jun 1952, segerombolan 40 pengganas menyerang hendap rondaan Rejimen Manchester Pertama di kawasan Cameron Highlands, membunuh lima askar, seorang inspektor polis Melayu, dua orang awam Cina dan mencederakan seorang Cina.. Lima askar British terbunuh dan empat cedera, dua parah. Anggota-anggota peronda Peronda itu, sedang dalam perjalanan untuk menyiasat kebakaran sebuah rumah tidak berpenghuni di ladang getah. Sejurus kejadian, ahli peronda Manchester yang lainnya, bersama-sama dengan bala bantuan, mengejar kumpulan pengganas, yang telah berundur ke dalam hutan.

Serangan hendap komunis ke atas konvoi tentera first Manchester Regiment dilaporkan oleh akhbar

Upacara pengkebumian anggota-anggota tentera British yang terkorban dalam serangan tersebut


5.    31 Oktober 1955  -Serangan ke atas Balai Polis Kea Farm

Sebagai persediaan untuk  Rundingan Baling  (1955), PKM melakukan usaha besar untuk melemahkan semangat Home Guard (HG) dalam usaha untuk mengukuhkan kedudukan perundingan mereka. Serangan komunis di Kea Farm adalah sebahagian daripada usaha ini.

Pada malam 31 Oktober 1955, Kampung Baru Kea Farm, lima batu dari Tanah Rata di Cameron Highlands, telah diserang dan diduduki selama dua jam oleh kira-kira 100 pengganas CT kebanyakannya daripada Seksyen 27 dan Seksyen 25129 daripada Platun Bebas 31  yang biasanya beroperasi di Daerah MCP ke-10 dan MCP ke-7 masing-masing. Mereka meneruskan serangan ke rumah  orang yang dikenal pasti di mana mereka membunuh (Home Guard) HG Chow Yip Shin, seorang petani sayur berusia 41 tahun. Chow ditikam dua kali di kerongkongnya dan sekali lagi di dada. Pengganas lain mengumpul 35 senjata HG dan 612 butir peluru dalam pencarian dari rumah ke rumah, dan menyerbu kedai-kedai kampung.

Semua ini berlaku tanpa sebarang tembakan dilepaskan dan kemudian kumpulan pengganas lain mengepung balai polis di kawasan itu. Mereka melepaskan tembakan apabila polis yang diperintah oleh seorang koperal enggan menyerah diri. Polis membalas tembakan dan seorang konstabel, tidak mengendahkan tembakan pengganas, bergegas keluar dari balai untuk menghidupkan penjana siap sedia di luar untuk mengendalikan peralatan tanpa wayar, kerana elektrik dan talian telefon telah dipotong oleh CT, Malangnya beliau telah ditangkap. Tidak lama selepas Konstabel Omar bin Mat, menembak dari bawah balai polis bertingkat, dtembak mati. Pengganas tiba di bangunan balai dan menyimbah minyak tanah di bawah bangunan. Mereka cuba membakarnya tetapi tidak berjaya kerana basah hujan sebelumnya. 

Bagaimanapun, Konstabel Abu bin Sipes, yang bersama PC Omar telah memerangi pengganas dari parit, terpaksa melarikan diri dari kepanasan api tetapi turut  ditangkap. Tiga anggota polis yang tinggal berundur dari balai yang dipenuhi peluru ke satu benteng (bund) di mana mereka terus memerangi pengganas. Salah seorang daripada mereka, PC Osman bin Kassim, berjaya menyelinap pergi dalam kegelapan dan berlari sejauh dua batu ke kem Gurkha terdekat untuk meminta bantuan. Apabila dia kembali, pengganas telah berundur, berkumpul semula dan bergerak dengan harta rampasan mereka.

Balai Polis Kea Farm yang diserang 100 orang pengganas komunis  penuh dengan kesan tembakan peluru dalam pertempuran lebih 2 jam itu




Tindakan susulan Peristiwa di Kea Farm mendapati kem pengganas berada tidak jauh di pinggir 'kawasan selamat'  dan juga mengesahkan bahawa pengganas sebenarnya telah menyusup 'kawasan selamat' untuk sampai ke kampung itu.


C. KEMALANGAN MAUT JALAN RAYA

1 Mac 1971 - 7 sekeluarga dikhuatiri lemas terperangkap dalam kereta di dasar tasik Cameron Highlands yang dibentuk oleh empangan Sultan Abu Bakar. Mereka maut apabila kereta yang dinaiki mereka terjunam ke dalam dasar tasik pada malam Sabtu. Penanam sayur Teng Kam, 59 dan keluarganya sedang pulang dari ladang mereka enam batu di utara Ringlet dalam hujan renyai-renyai dan kabus ketika mereka kereta terjunam ke dalam tasik di luar Batu 31 Tapah - Jalan Cameron Highlands.


Orang ramai menyaksikan kerja-kerja menarik keluar kereta malang keluarga Teng dari dasar tasik





20 Disember 2010 - Kemalangan  di Lebuhraya Cameron-Simpang Pulai ini merupakan kemalangan paling teruk di Malaysia setakat ini. Sebuah bas yang membawa pelancong dari Thailand yang turun dari Cameron Highlands terlibat dalam kemalangan ngeri di mana ia berlaku di Lebuhraya Simpang Pulai-Cameron Highlands di Km 93 berhampiran Kampung Kerawai sekitar jam 11.45 pagi tadi. Bas dua tingkat itu milik syarikat San Express Holiday yang beribu pejabat di Jitra, Kedah, membawa 37 pelancong Thai manakala pemandu, pembantu pemandu dan pemandu pelancong adalah rakyat Malaysia.

Bas itu melanggar pembahagi jalan sebelum terbabas ke laluan bertentangan dan terbalik di longkang ketika turun dari Cameron Highlands. Menurut jurucakap polis, operasi menyelamat sedang dijalankan dan jalan tersebut telah ditutup kepada lalu lintas dan sehingga kini, 22 penumpang bas persiaran itu maut di tempat kejadian manakala 4 lagi meninggal dunia di Hospital Raja Permaisuri.

Ngeri...Keadaan bas yang remuk dengan barangan penumpang berselerak serata tempat di kawasan kejadian




13 Mac 2016 -  Empat sekeluarga maut apabila kereta Perodua Alza yang dinaiki mereka terbabas dan bertembung dengan sebuah van di KM13, Jalan Sungai Koyan-Cameron Highlands dekat Pos Betau. Dalam kejadian 2.15 petang itu, Norulaini Ab Ghani, 43, suaminya Raja Mohd Adnan Raja Husain, 45, dan dua anak perempuan mereka Raja Nur A'iysah, 14, Raja Nur Anis Batrisya, 8 meninggal dunia di tempat kejadian. Seorang lagi anak pasangan itu Raja Nur Alyaa Masturina, 13, dan pemandu van Wendi Hasby, 26, mengalami kecederaan parah. Kemalangan dipercayai berlaku apabila Norulaini hilang kawalan ketika menuruni bukit dan terbabas ke laluan bertentangan sebelum merempuh van itu, Mangsa yang cedera dihantar ke Hospital Kuala Lipis. Mereka sekeluarga sedang menuju ke rumah mereka di Felda Jengka 6, Maran selepas bercuti di Cameron Highlands apabila kemalangan itu berlaku.
Keadaan van dan Alza dalam kemalangan maut tersebut



D.    KEJADIAN TANAH RUNTUH DAN BANJIR

Satu kajian yang dilakukan dalam tahun 1996 menunjukkan.Cameron Highlands lebih terdedah kepada hakisan tanah berbanding resort tanah tinggi lain  seperti Bukit Fraser, Bukit Maxwell dan Tanah Tinggi Genting.

Kekerapan purata berlakunya kejadian tanah runtuh di Cameron Highlands sepanjang tempoh tahun 1961-2007




26 November 1940 - Jalan ke Cameron Highlands masih tidak boleh dilalui kerana tanah runtuh di jalan Tapah-Highlands, akibat hujan lebat masih belum dibersihkan. Jalan itu tidak dapat dilalui pada jam 7 pada malam Sabtu dan ditutup sepanjang Ahad.

19 Disember 1956 - 16 tentera British dan Gurkha cedera, lapan parah, semasa tanah runtuh di jalan Cameron Highlands petang tadi. Tentera ketika itu berada di dalam kereta perisai 15/19 Hussars dan trak 16 Gurkha Rifles

20 Disember 1956 - Ibu pejabat P.W.D.  melaporkan terdapat beberapa kejadian tanah runtuh di Jalan Cameron Highlands antara Ringlet dan Cameron Highlands dan jalan itu ditutup kepada lalu lintas.

27 Disember 1956 -Dua orang tentera British terbunuh dalam kejadian tanah runtuh yang melanda Jalan Tapah Cameron Highlands malam tadi. Empat lagi cedera parah dan lapan Gurkha cedera ringan.

28 Disember 1956 - Bahaya tanah runtuh di jalan Cameron Highlands masih kekal walaupun cuaca baik sejak beberapa hari lepas. Bahagian tambak jalan telah retak di beberapa tempat.

11 Mei 1961 -Selepas negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, tragedi negara pertama ialah tanah runtuh di Ringlet, Cameron Highlands yang berlaku pada 11 Mei 1961. Kira-kira 700 orang dan dua jentolak datang membantu dan lebih kurang 30 orang telah diselamatkan. Tragedi ini bagaimanapun meragut 16 nyawa.

17 Mei 1962 -Kerani, Encik Asoke Gupta, 38. menyerahkan bayi lelakinya kepada isterinya melalui tingkap sejurus sebelum bumbung rumah mereka di sini runtuh malam tadi dan membunuhnya.

4 Mei 1967 - Tiga kawasan di atas batu ke-50 di jalan Cameron Highlands telah terputus dari pusat pentadbiran ini oleh tanah runtuh. Hujan lebat pada Ahad menyebabkan dua pembetung. berukuran 50 kaki setiap satu, tersumbat dengan batu dan

5 Januari 1971 - Tanah Rata di Cameron Highlands telah terputus sepenuhnya selama 18 jam sehingga kira-kira jam 3 petang. hari ini akibat daripada dua tanah runtuh besar antara batu ke-30 dan ke-33 Jalan Tapah-Cameron Highlands.

26 April 1974 - Dua orang buruh Orang Asll tertimbus hidup-hidup dan dua lagi cedera parah dalam kejadian tanah runtuh yang menghanyutkan empat buah rumah panggung di lereng bukit kira-kira empat batu di selatan Tanah Rata petang semalam.

9 Disember 1994 - Pasukan penyelamat menggali bertan-tan tanah dan lumpur semalam untuk mencari lima orang yang hilang selepas beberapa siri tanah runtuh di Cameron Highlands berikutan hujan beberapa hari. Polis Pahang berkata semalam lima orang termasuk dua pekerja Bangladesh terbunuh.

10 Disember 1994 - 17 keluarga di bandar Brinchang Cameron Highlands apabila haluan 7" runtuh semasa tanah runtuh pada hari Selasa, akan dipindahkan ke tapak berdekatan

13 November 1995 - Tiada penyelesaian kekal untuk mengelakkan kejadian tanah runtuh di sepanjang jalan Tapah-Cameron Highlands, kata Menteri Kerja Raya Datuk Serl S. gamy Velio. The Sunday Star memetiknya sebagai berkata bahawa hakisan tanah tidak dapat diramalkan.

21 Disember 1999 - Beratus-ratus pelancong termasuk warga asing serta pemilik kenderaan perdagangan terkandas selepas dua kejadian tanah runtuh besar berlaku di sepanjang jalan Tapah-Cameron Highlands.

8 Januari 2000 - Hujan menyebabkan tanah runtuh di Cameron Highlands dan ladang, menimbus beberapa orang hidup-hidup; 6 mayat telah ditemui lemas di dalam kereta.

10 Januari 2000 - Kira-kira 15,000 penduduk kawasan Cameron Highlands Malaysia terkandas semalam apabila tanah runtuh memutuskan semua sambungan jalan dan telefon ke bahagian kawasan itu. Penduduk kawasan resort bukit, yang masih pulih daripada banjir lumpur yang meragut enam nyawa.

7 Ogos 2011 - Kejadian tanah runtuh mengejut menimbus tiga rumah di komuniti Semai Sungai Ruil, mengorbankan tujuh orang. Kerajaan Malaysia bertindak balas dengan penuh belas kasihan dan segera, tetapi persoalan kekal mengenai punca tragedi itu. Tanah runtuh berlaku hanya beberapa km. di atas bandar peranginan utama Tanah Rata di Cameron Highlands Malaysia. Ia dilaporkan secara meluas dalam berita.

Hujan lebat awal minggu lalu menyebabkan tanah runtuh melanda komuniti Semai berhampiran bandar peranginan Tanah Rata, di pinggir barat Cameron Highlands di Malaysia, mengorbankan tujuh orang dan mencederakan dua yang lain. Anggaran awal adalah bahawa masyarakat mempunyai 145 rumah dengan kira-kira 1300 orang di dalamnya ketika tanah runtuh melanda. Nasib baik, hanya tiga rumah tertimbus sepenuhnya dan dua lagi rosak.

Komuniti itu, Sungai Ruil, terletak beberapa kilometer dari jalan dari Tanah Rata ke Brinchang, kira-kira 5 km ke timur laut. Tanah Rata merupakan salah satu pusat pelancongan terpenting bagi kawasan peranginan Cameron Highlands.

Mangsa yang maut dan yang cedera dibawa ke hospital di Tanah Rata, manakala mangsa lain yang terselamat yang tinggal di kawasan berdekatan tanah runtuh dipindahkan ke dewan serbaguna di Brinchang. Mereka yang cedera parah kemudian dipindahkan ke hospital di bandar Ipoh, di bawah tanah tinggi di sebelah barat.

Menjelang tengah hari keesokan harinya, pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat telah memutuskan untuk mula mengagihkan bantuan kepada 523 mangsa tanah runtuh yang telah dipindahkan ke Brinchang. Kemudian pada hari itu, menjadi jelas bahawa lebih separuh daripada komuniti, 666 orang, telah dipindahkan ke balai raya itu.

Oktober 2013 - 4 orang maut dalam banjir di kawasan itu selepas air dikeluarkan dari empangan berhampiran. Hujan lebat baru-baru ini bermakna air juga terpaksa dilepaskan dari empangan semalam,

5 November 2014  - Pihak pengurusan Empangan Sultan Abu Bakar telah mengumumkan kepada polis mengenai pelepasan air melalui Sungai Bertam apabila paras air mencecah 35.9 kaki (11meter) akibat hujan lebat. Bagi mengelak kejadian tidak diingini, penduduk dipindahkan ke balai raya di Ringlet dan operasi selesai pada jam 8 malam. Banjir itu telah merosakkan sekurang-kurangnya 20 rumah di Kampung Baru dan Lembah Bertam, dan memaksa kira-kira 150 orang berpindah dari kediaman mereka di Tanah Rata, bandar utama di tanah tinggi.

7 November 2014 - Dua mayat telah ditemui berikutan banjir lumpur dan tanah runtuh pada hari Rabu di Cameron Highlands, meningkatkan kepada lima jumlah kematian dalam tragedi itu. Mayat dua warga Indonesia, seorang lelaki dan seorang wanita, ditemui tertimbus berhampiran tanah runtuh di Lembah Bertam pada 11.05 pagi. Mangsa yang maut dikenali sebagai Suwalis, 40, dan Yunita, 41, merupakan pekerja ladang sayur di Sungai Kabok. Mayat ditemui tertimbus dalam serpihan yang masih berselimut., Polis percaya mangsa sedang tidur dan tidak menyedari berlaku tanah runtuh. Mayat telah dihantar ke Hospital Sultanah Hajah Kalsom di Tanah Rata. Sementara itu, operasi mencari dan menyelamat ditamatkan pada tengah hari selepas polis mengesahkan tiada orang lain tertimbus dalam tanah runtuh itu.

10 November 2014 - Mangsa banjir lumpur dan tanah runtuh di Ringlet dan Lembah Bertam, Cameron Highlands, dibenarkan pulang dan membersihkan kediaman masing-masing semalam apabila cuaca semakin cerah. Tiga maut manakala lima lagi cedera akibat banjir kilat dan tanah runtuh. Hujan lebat pada waktu malam menyebabkan banjir kilat dan tanah runtuh di Cameron Highlands, Malaysia, mengorbankan sekurang-kurangnya tiga orang manakala lima lagi cedera. Ia mula mencurah pada petang Rabu. Kereta terkandas akibat banjir kilat di Ringlet, sebuah perbandaran di Cameron Highlands, Malaysia, semalam. Aliran lumpur dan tanah runtuh akibat hujan lebat di destinasi pelancongan di Pahang pada Rabu mengorbankan tiga orang, termasuk seorang budak lelaki berusia 13 tahun.

Banjir lumpur pada Rabu meragut nyawa pelajar R Tunesh, 13, seorang pekerja ladang sayur warga Indonesia Anipan, 48, dan seorang pekerja ladang sayur warga Nepal Md Yousuf Miya, 66. Tunesh lemas di Sungai Terlom di Kampung Raja, Anipan ditemui mati di bawah runtuhan tanah runtuh di Lembah Bertam dan Md Yousuf ditemui mati di bawah runtuhan tanah runtuh di Jalan Ulu Merah, Ringlet. Banjir itu dicetuskan oleh hujan lebat. Secara keseluruhan, 203 orang daripada 47 keluarga di Kampung Baru dan Lembah Bertam terpaksa dipindahkan ke balai raya Ringlet. Orang ramai yang tinggal di sepanjang tebing Sungai Bertam diarah keluar semalam apabila air dilepaskan dari Empangan Sultan Abu Bakar secara berperingkat selepas paras air di empangan itu mula naik berikutan hujan.

Empat banjir lumpur, dua teruk, telah berlaku di Cameron Highlands akibat pembersihan tanah di puncak bukit berhampiran Kampung Raja. Jabatan mineral dan geosains (JMG) telah menjalankan penyiasatan di tapak yang dibersihkan beberapa bulan lalu, tetapi laporan penuh mengenai penilaian risiko itu masih belum didedahkan kepada umum. Penduduk Kampung Raja tidak dapat tidur malam berikutan banjir lumpur, bimbang tanah runtuh seperti di Batang Kali mungkin berlaku di sana.

RUMUSAN

Bencana alam merupakan sebahagian daripada sunnah alam atau sunnah Allah yang menciptakannya. Ia dijadikan sebagai pengimbang kepada kehidupan dan kemusnahan. Sebagai orang Islam, kita menganggap ia sebagai musibah yang menguji tahap keimanan kita dan sejauh mana kita sabar menghadapi bencana seumpama itu.

Umat Islam hari ini, rata- rata berada dalam gelombang kelalaian yang melampaui, maka dengan cara menurunkan bencana ini, Allah akan menghidupkan kembali perasaan takut kepada Allah dan menjalinkan ukhuwah sesama Islam.Biar apa pun tafsiran di sebalik bencana alam, namun dalam Islam ia adalah nyata sebagai satu bala yang menimpa manusia sebagai ujian terhadap tahap keimanan dan kesabaran atau sebagai kifarat dosa yang mengangkat darjat para Mukmin. Namun, yang paling utama, hikmahnya ialah bahawa ia adalah amaran Allah tentang bagaimana kejahatan manusia sudah mencecah tahap kemuncaknya. Kemarahan ini dihamburkan oleh Allah menerusi bencana alam yang menimpa alam ini. Segala tafsiran saintifik berhubung kejadian ini tidaklah bertentangan kerana Allah telah pun menyediakan fenomena alam sesuai dengan kehendakNya. Sebagai umat Islam, wajib kita muhasabah addin untuk kembali kepada Allah dengan azam dan tekad yang lebih kuat. Itulah satu-satunya jalan penyelamat daripada kemurkaan. Wallahu alam.

RUJUKAN:




Laporan akhbar dalam tahun 1959 tentang kematian 2 Tentera British akibat tanah runtuh di Cameron Highlands

Tanah Runtuh di Cameron Highlands meragut nyawa 16 orang walaupun pada awalnya 50 orang dikhuatiri meninggal dunia dalam kejadian tersebut.


Tanah runtuh yang melibatkan jalan raya menghalang lalu lintas di Cameron sehingga berhari-hari lamanya

Ramai penduduk membantu menyelamatkan mangsa-mangsa dalam kejadian tanah runtuh di Cameron Highlands dalam tahun 1967


Ulasan pakar tentang kejadian tanah runtuh dan banjir kilat di Cameron Highlands tersiar dalam akhbar


Kejadian tanah runtuh di perkampungan orang asli di Cameron Highlands









Lembah Bertam selepas banjir lumpur yang dahsyat tahun 2013. Usaha perlu dilakukan untuk meningkatkan kesedaran tentang pelupusan sisa pepejal dan pembersihan tanah bagi mengelak tragedi seperti itu berulang.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Fakta Menarik tentang Stadium Jugra di Telok Datok

Assalamualaikum semua. Semoga semuanya dalam keadaan sihat Walafiat. Malam tadi Atok baru sahaja balik dari Telok Datok menziarahi jenazah a...