Rabu, 20 September 2023

Peristiwa Bergambar di sekitar Kuala Langat (Sebelum Merdeka)


Berbalik kepada entri Atok kali ini, kita santai-santailah sayang ku. Kita belek-belek surat khabar lama tentang tempat kita Kuala Langat yang Atok dah siapkan untuk korang layari.  Atok bahagi-bahagikan penulisan ini kepada 3 +3 bahagian; 3 yang pertama, link untuk korang klik untuk membaca berita tentang Kuala Langat sejak zaman Omputih sampailah kini, dan 3 slot lagi tentang peristiwa bergambar yang berlaku di Kuala Langat dalam tempoh masa tersebut. Maaflah gambar-gambar hitam putih serta kualiti surat khabar lama. Memang tak cantik dan jelas, tapi itu sahajalah yang Atok ada. Kalau ada antara korang yang nak kalerkan gambar tersebut, buatlah. Atok suka, Atok suka! Kongsi sama Atok dalam ruangan komen, ok? Ajak emak bapa, Atok, nenek, wak embah korang sekali, pasti ada yang kenal sesiapa dalam gambar-gambar itu. Jadikan modal untuk Quality Time korang. Kalau ada silap salah Atok dan Wan , kami minta maaf banyak-banyak. Wasalam.

Entri kali ini entri yang pertama bagi tempoh sejak mula campurtangan Inggeris di Selangor sehinggalah detik-detik terakhir sebelum Malaya merdeka  Banyak sungguh ceritanya! Tapi malang, semuanya dalam Bahasa Inggeris. Korang carilah sesiapa yang ada English Education minta tolong terjemahkan dalam Bahasa Melayu. Atok dah tak larat dah. Pandai-pandailah korang. Daripada pembangunan sampailah aktiviti sosialnya. Pergaulan masa itu masih terbatas mengikut agama, bangsa dan budaya. Apa boleh buat. Kita rakyat, Omputeh Tuan. Yes, Master.


1876


1929



 
1930


1936


1937



1938









1947

Cik Esther Yue menerima B.E.M. daripada, Gabenor Kesatuan pada satu majlis di Kuala Lumpur. Nukilannya berbunyi- pada Januari 1942 selepas pemindahan kakitangan pembinaan lapangan terbang Klanang dia kembali bersama Encik J. H. West of the P.W.D. untuk memusnahkan rekod di sana. Dia juga membekalkan makanan, pakaian dan ubat-ubatan kepada tentera British selepas berundur dan membantu ramai daripada mereka melarikan diri. 



1952
















1953




































Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Penglibatan Keluarga Diraja dalam Pembangunan Pertanian di Kuala Langat

Salam buat semua. Salam Maulidur Rasul.Syukur Alhamdulillah, kita kini telah berada dalam bulan Rabiul Awal, bulan keputeraan Baginda Junjun...