Sabtu, 7 September 2024

Sejarah Asal Hospital Besar Klang .....Cabaran Selepas Perang Dunia Kedua

Assalamualaikum. Jumpa lagi kita buat tiga hari berturut-turut. Dah habis baca kedua-dua kisah Hospital Klang? Belum lagi...yang ini finale ceritanya. Tapi korang mesti ingat Atok cerita hanya sampai tahun-tahun 1970-an sahaja.Selebihnya, korang bacalah sendiri daripada laman-laman web yang ada tentang Hospital Tengku Ampuan Rahimah serta hospital-hospital swasta yang tumbuh bagai cendawan selepas hujan itu. Apakah ini semua kemajuan dalam perubatan, atau sekadar menangguk di air keruh, atas episod kesenduan dalam diri manusia? Koranglah menilaikannya sendiri, ya...

C. KEADAAN HOSPITAL- HOSPITAL DI KLANG SELEPAS PERANG DUNIA KEDUA

Pada awal pencerobohan Jepun, ramai orang di utara Tanah Melayu, termasuk doktor, melarikan diri ke selatan ke Singapura untuk keselamatan ketika Jepun bergerak turun dari Kelantan dan Patani. Dengan penyerahan British, doktor perlahan-lahan kembali ke jawatan mereka. Ada yang dihantar di bawah arahan.

Dengan penyerahan British, doktor perlahan-lahan kembali ke jawatan mereka. Ada yang dihantar di bawah arahan. Terdapat 40 orang doktor di Selangor. Walau bagaimanapun tidak boleh dilupakan bahawa dresser juga terus memberikan peranan sokongan yang besar, tanpanya perkhidmatan perubatan tidak dapat dikekalkan.

Walaupun terdapat beberapa usaha untuk melawat estet pada tahun 1942, didapati bahawa pengesyoran tidak dijalankan dan lawatan telah dihentikan. Kadar kematian bagi jumlah penduduk 50,487 ialah 42.4 per mille, berbanding 10.3 pada tahun 1939. Di kalangan buruh, kadar kematian ialah 29.3 per mille, berbanding 5.7 pada tahun 1939. Malaria merupakan punca kematian terbesar sepanjang pendudukan.

Semasa Perang Dunia II, Pelabuhan Swettenham Aerodrome, yang menggaji kira-kira 2,500 buruh, mengalami wabak malaria yang teruk pada tahun 1943. Buruh-buruh itu tinggal di pondok berdekatan dengan sanitasi yang buruk, dan tiada kerja anti-malaria dilakukan. Akibatnya, terdapat laporan tiga hingga empat kematian setiap hari akibat kekurangan zat makanan dan malaria. Keadaan diburukkan lagi dengan banjir teruk di kampung-kampung pada penghujung tahun.

Pada tahun 1944, pembinaan lebih 2,000 tempat perlindungan serangan udara menjadikannya mustahil untuk mengawal malaria di Klang dan Port Swettenham. Selain itu, benteng itu rosak, menyebabkan banjir teruk di banyak bahagian bandar. Sanitasi di bandar-bandar kekal sangat teruk sepanjang pendudukan, dengan kerja-kerja pembuangan sampah terhalang oleh kekurangan pengangkutan dan pembuangan yang mengakibatkan pembiakan lalat. Di Klang, semua sampah dan najis yang diangkut dari bahagian utara bandar itu dibuang ke dalam sungai.

Pada tahun 1944, maklumat diterima bahawa taun telah berlaku di Singapura dan Bagan Si Api-Api, jadi semua kru sampah yang memasuki Port Swettenham telah diperiksa dan disuntik. Ini adalah satu-satunya contoh kerja Kesihatan Pelabuhan yang direkodkan dalam tempoh pendudukan. Secara keseluruhan, terdapat bukti yang mencukupi untuk menunjukkan bahawa kesihatan awam merosot secara serius semasa tempoh pendudukan tanpa sebarang wabak penyakit berjangkit utama, dengan malaria menjadi punca utama kematian.

Jika ada satu faedah yang dibawa oleh pendudukan Jepun, ia telah menghapuskan ketagihan candu. Rakyat terlalu miskin untuk membeli candu. Jepun tidak perlu menguatkuasakan larangan. Apabila British kembali selepas perang, candu dijadikan haram dan dilarang.

1/3 Surat Pelantikan Jemaah Pelawat Hospital Selangor untuk tahun 1949

2/3 Surat Pelantikan Jemaah Pelawat Hospital Selangor untuk tahun 1949

3/3 Surat Pelantikan Jemaah Pelawat Hospital Selangor untuk tahun 1949

5.  Isu dan Masalah

1. Dalam tahun 1956, laporan tentang pendedahan mengejutkan yang dibuat oleh Dr. Haji Abas, Pegawai Perubatan dan Kesihatan Daerah Klang dan Pantai, pada mesyuarat Majlis Bandaran Klang. Menurut Dr Abas, seorang wanita terpaksa bersalin di atas bangku kerana kekurangan katil di wad bersalin Hospital Klang. Wad ini hanya mempunyai 24 katil, tetapi ia menerima kira-kira 150 ibu baru setiap bulan. Dr Abas juga menyebut kerana kekurangan katil, sesetengah wanita keluar dari hospital hanya 24 jam selepas bersalin. Ini telah menyebabkan kebimbangan mengenai kesihatan dan kesejahteraan ibu dan bayi.

Ahli Majlis En. Chan Peng Hong (Perikatan-Klang Utara) melahirkan rasa cemas dengan keadaan itu, berkata bahawa tidak hairanlah melihat wanita bersalin di tepi jalan jika kekurangan katil tidak diatasi. Encik G. C. Procter (Dicalonkan) turut menggelar situasi itu sebagai "mengejutkan" dan menggesa pihak majlis mengambil tindakan segera bagi mengurangkan kesesakan di hospital.

2. Dalam tahun 1962, terdengar rungutan orang ramai tentang kebimbangan mengenai kesukaran yang dihadapi oleh pesakit khususnya warga emas untuk mengakses hospital di Klang kerana kedudukannya di atas bukit. Mereka mencadangkan perkhidmatan bas mini antara bandar dan hospital akan memperbaiki keadaan.

3. Dr Lim Swee Aun, Menteri Kesihatan, membuat lawatan mengejut ke Hospital Daerah Klang pada 4 September 1962 untuk menyiasat keadaan di hospital itu. Beliau ditemani isterinya dan menghabiskan dua jam melawat hospital bersama-sama Pegawai Perubatan dan Pakar Bedah hospital tersebut, Encik Ng Cheuk Hing,  Kesesakan di Hospital Daerah Klang sedia ada telah dikritik kerana keadaannya yang teruk.

 "...Pihak hospital sedang bergelut untuk menampung jumlah pesakit yang banyak diterima setiap hari, dengan kira-kira 350 kes dirawat di jabatan pesakit luar sahaja. Hospital ini menghadapi kesukaran kerana kekurangan pegawai perubatan, dengan hanya empat doktor yang ada. , selepas dua orang doktor dipindahkan bulan lalu"  

Ini merupakan lawatan mengejut pertama Dr. Lim sebagai Menteri Kesihatan dan beliau bercadang untuk membuat lebih banyak lawatan sedemikian pada masa hadapan.

4.  Keratan Akhbar tentang Masalah di Hospital Besar Klang






31 Januari 1933 - Tujuh Orang Dibawa Ke Hospital.Klang, Sebilangan orang Cina telah ditangkap semalam akibat pergaduhan yang serius antara puak yang bertelagah. Tujuh orang, termasuk seorang wanita, cedera dan terpaksa dibawa ke hospital.

18 Februari 1956 - KE HOSPITAL DAN MAHKAMAH SELEPAS BERGADUH
KLANG, Jum.— Lima lelaki dirawat di Hospital Klang hari ini selepas pergaduhan berkumpulan malam tadi. Lebih 20 lelaki mengambil bahagian dalam pergaduhan di Jalan Goh Hock Huat. Di mahkamah hari ini lima lelaki itu didenda $25 setiap seorang kerana berkelakuan tidak senonoh.

8 Mei 1957 - KLANG, Sel.— Polis di sini sedang menyiasat kecurian barang kemas bernilai lebih $2,000 daripada seorang wanita. Che Reham binte Abdullah, 25. di Hospital Klang semalam.

12 November 1962 - KUALA LUMPUR, Ahad. —Seorang lagi doktor di Hospital Daerah Klang telah meletak jawatan. Beliau ialah Dr. S. Sinnathamby, yang akan berlepas ke Britain tidak lama lagi untuk mengikuti kursus pascasiswazah Ini mengurangkan bilangan doktor di hospital kepada empat orang. 

10 April 1978 - KLANG, Ahad:- Seramai 35 orang pemimpln dan anggota Umno telah dirawat di Hospital Besar Klang hari mi kerana disyaki terkena cika. Mereka tlba-tlba sakit perut dan buang-buang air besar pada jam 1.00 diniharl. Seramai 14 orang, termasuk lima orang wanita d ari Jalan Kapar.

13 September 2012 - Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) di sini dikesan dijadikan sebagai pusat simpan kereta curi berikutan penemuan lima kereta yang dilaporkan hilang di pekarangan hospital itu, Sabtu lalu. 

D. KEWUJUDAN HOSPITAL- HOSPITAL BAHARU DAN SWASTA  DI KLANG

a. Hospital Bersalin Cina di Klang

Pada 21 Ogos 1925, Cadangan untuk menubuhkan Hospital Bersalin Cina di Klang dimulakan oleh masyarakat Cina untuk menyatukan rakyat.   Dipohon agar Residen memberikan sokongan dan pembiayaan untuk hospital, kerana ia dianggap sebagai usaha yang layak yang patut mendapat bantuan kerajaan.Sebuah hospital kecil dengan kira-kira 6 katil, yang akan memberi perkhidmatan kepada masyarakat setempat. Penubuhan Hospital Bersalin Cina di Klang dikatakan perlu kerana kadar kematian yang tinggi di kalangan wanita Cina dan hakikat bahawa wanita mengambil masa beberapa tahun untuk selesa mendapatkan rawatan perubatan di Hospital Bersalin sedia ada di Kuala Lumpur. 

30 April 1929 - $10,000 Dikumpul pada Persembahan Amal.  Kuala Lumpur, April 20. Terdapat satu perhimpunan besar dan terbilang di Klang petang tadi pada persembahan dramatik Cina yang diberikan dalam Bid of the Maternity Hospital. Antara yang hadir ialah Sultan Selangor, Sir William

24 Julai 1933 - Klang. 19 Julai. Dalam mesyuarat agung tahunan Hospital Bersalin Cina Klang dinyatakan derma dan yuran bagi tahun tersebut ialah $2,185 dan perbelanjaan $4,628.60. Sepanjang tahun 509 pesakit telah dirawat di hospital.

28 Julai 1933 - Pada mesyuarat agung tahunan Hospital Bersalin Cina Klang, derma dan langganan yang dibenci untuk tahun tersebut adalah $2,185 dan perbelanjaan $4,628.60. Sepanjang tahun 509 pesakit telah dirawat di hosnital Daripada bayi, lahir 271 adalah lelaki dan 212 perempuan:.

26 Mei 1935 - Matron Hospital Terima Pingat Jubli Klang, Sabtu. Cik K. T. Yong, matron Hospital Bersalin Cina di sini, menerima bungkusan dan surat "Mengenai Perkhidmatan Kerajaan." Semasa membuka bekas, dia mendapati dia terkejut bahawa ia mengandungi Pingat Jubli.

20 November 1938 - Klang. Pengebumian Madame Wong Soo Nui, isteri kepada Encik Chan Ah Choo. personaliti terkemuka masyarakat Cina Klang, setiausaha Pengangkutan Awam Selangor Co.. Ltd.. Klang, dan hon. setiausaha Persatuan Hospital Bersalin Cina.

Dalam tahun 1947, Persatuan Hospital Bersalin Cina Klang sedang mengadakan mesyuarat agung tahunannya pada hari Khamis jam 2 petang. di Dewan Perniagaan Cina Luar Negara Klang. Presiden, Encik A. B. Ramsay, melaporkan bahawa pada tahun berakhir 31 Disember 1946, bayaran hospital telah dinaikkan untuk menjadikan institusi itu berdikari.

Hospital ini mempunyai purata 66 kelahiran setiap bulan, dan dana yang dikumpul antara 2 April dan 31 Disember 1946, berjumlah $22,054. Hospital itu mempunyai wad terbuka dengan 16 katil dikhaskan untuk pesakit Cina sahaja, serta empat wad swasta kecil yang boleh menempatkan pesakit semua warganegara.

8 November 1953 - KLANG, Sab.— Seratus empat puluh sembilan wanita adalah penghuni Hospital Materi Cina, Klang, bulan I lalu. Kesemua 149 bayi yang dilahirkan dalam keadaan sihat.

b. Hospital Batuk Kering di Klang

Persatuan Pencegahan Tuberkulosis Malaya (MAPTB) telah ditubuhkan pada 1948 oleh sekumpulan pemimpin masyarakat yang berfikiran sivik untuk menangani wabak batuk kering (TB) yang semakin meningkat di negara ini. Persatuan itu melancarkan gerakan anti-TB di seluruh negara, dengan matlamat menyediakan lebih banyak katil TB, kemudahan diagnostik yang lebih baik, dan pembinaan hospital pengasingan dan bengkel terlindung untuk pesakit yang dijangkiti. 

MAPTB adalah juara tunggal gerakan anti-TB di Malaysia sehingga 1961, apabila Kerajaan melancarkan Kempen Kawalan Tuberkulosis Kebangsaan. Sebelum Merdeka (kemerdekaan), tiada usaha tersusun untuk memerangi TB di Tanah Melayu, dan hanya mereka yang mendapatkan rawatan secara sukarela sahaja yang dirawat. Kemudahan hospital tidak mencukupi, menyebabkan senarai menunggu yang panjang dan bilangan kes lanjut yang tinggi. Risiko individu yang sihat dijangkiti TB meningkat empat kali ganda antara 1947 dan 1957, menjadikan usaha MAPTB penting dalam memerangi wabak tersebut.

Keutamaan MAPTB adalah untuk:

1. Sediakan lebih banyak katil TB untuk kes yang boleh dirawat, kerana hampir 25% katil hospital telah diduduki oleh kes kronik lanjutan.

2. Sediakan kemudahan X-ray di semua klinik dada hospital dan unit X-ray miniatur jisim untuk mengesan kes lebih awal.

3. Membina hospital pengasingan (sanatoria) untuk kes berjangkit yang tidak boleh diubati untuk membebaskan katil hospital untuk kes yang boleh dirawat.

4. Membina bengkel terlindung untuk kes kronik berjangkit untuk menyediakan pekerjaan dan memisahkan mereka daripada orang ramai.

5. Wujudkan Elaun Rawatan Tibi dan Skim Bantuan Tanggungan untuk memastikan pesakit fakir dan miskin menyelesaikan rawatan mereka.

Dalam tahun 1950, pembukaan hospital swasta di Klang, Malaya  untuk rawatan rakyat Asia yang menghidap batuk kering. Hospital itu, yang dikendalikan oleh Persatuan Pencegahan Tibi Klang dan Pantai, direka untuk menyediakan rawatan percuma kepada mereka yang mempunyai peluang yang munasabah untuk sembuh daripada penyakit itu. Hospital ini mempunyai kapasiti 60 pesakit dan dikendalikan oleh Pembantu Hospital Residen dan sepasukan pengamal perubatan swasta yang melawat hospital setiap hari.

Hospital itu ditubuhkan melalui derma awam dan langganan daripada penduduk Daerah Klang dan Pantai, dengan persatuan induk, Persatuan Pencegahan Tuberkulosis Malaya (MAPTB), menyumbang $1,200 sebulan untuk menyelenggara hospital itu. Pegawai persatuan itu merayu lebih banyak dana bagi memastikan hospital itu berjalan secara teratur.Kerajaan Negeri diminta membuat caruman bulanan untuk penyelenggaraan hospital.

Berita Pembukaan Hospital TB di KLang dalam akhbar-akhbar utama negara

Kebanyakan pesakit Batuk Kering merupakan kaum Cina diikuti India


Kedudukan Kewangan Hospital TB ini banyak bergantung daripada sumbangan orang ramai, NGO, persatuan serta kerajaan


Ramainya bayi yang dijangkiti TB di Hospital TB Klang

Keadaan orang ramai bersesak-sesak ketika waktu melawat di Hospital TB Klang

Wad Kanak-kanak di Hospital TB Klang

c. Hospital Daerah Tanjung Karang

Hospital Tanjung Karang mencerminkan usaha kerajaan Malaysia dalam memperluaskan akses kepada penjagaan kesihatan, terutama di kawasan luar bandar dan separa bandar. Dibina pada tahun 1961 dan siap sepenuhnya pada tahun 1966 dengan kos sebanyak RM1.73 juta, hospital ini bermula dengan 50 buah katil dan telah mengalami beberapa kali penambahan katil sehingga mencapai 114 katil pada tahun 1982. Pembukaannya secara rasmi dilakukan oleh Sultan Selangor, DYMM Sultan Abdul Aziz Shah Ibni Almarhum Sultan Hishamuddin Alam Shah Al-Haj pada 22 September 1966.

Hospital Tanjung Karang yang terletak di atas tanah seluas 10 ekar telah menjadi lambang peningkatan kualiti penjagaan kesihatan di kawasan tersebut. Seiring dengan pertambahan penduduk dan peningkatan keperluan kesihatan, hospital ini mengalami pengembangan dalam kemudahan dan perkhidmatan, termasuk dalam Rolling Plan Ketiga (RP3) Rancangan Malaysia Ke-Sepuluh (RMK-10) yang meluluskan projek pembinaan hospital baru di tapak seluas 40 ekar di Sungai Terap, Mukim Ujung Permatang, kira-kira 6.5 km dari hospital asal.

Sejarah Hospital Tanjung Karang menyoroti usaha berterusan Malaysia untuk memastikan penjagaan kesihatan yang setara dan berkualiti tinggi di seluruh negara, mencerminkan komitmen kerajaan untuk meningkatkan infrastruktur kesihatan di kawasan yang kurang mendapat perkhidmatan.



d. Hospital Daerah Banting

Hospital Banting telah menunjukkan perkembangan pesat sejak dibuka pada tahun 1975. Pada tahun pertama operasinya, hospital ini mencatatkan 672 kemasukan pesakit dengan kadar penggunaan katil sebanyak 51.13%, dan angka ini meningkat kepada 3,652 pesakit pada tahun 1975 dengan kadar penggunaan katil sebanyak 70.04%. Menjelang tahun 1980, jumlah kemasukan pesakit meningkat lebih daripada dua kali ganda kepada 7,250 pesakit, dan terus meningkat kepada 10,300 pesakit pada tahun 1990 dengan kadar penggunaan katil melebihi 85%. Pada tahun 2008, jumlah kemasukan pesakit mencapai 15,700, mencerminkan permintaan yang semakin meningkat terhadap perkhidmatan kesihatan di hospital ini. 

Kapasiti katil juga berkembang dari 96 katil pada tahun 1975 kepada 120 katil pada tahun 1991 selepas penambahan Wad 5 dan Wad 6, dan akhirnya kepada 151 katil pada tahun 2008 selepas pembangunan di bawah Rancangan Malaysia Ke-8 (RMK8), termasuk penubuhan Bangunan Unit Rawatan Rapi (ICU). Pada tahun 2009, Unit Rawatan Jantung (CCU) dengan 2 katil dibuka, menjadikan jumlah keseluruhan katil kepada 153. 

Dari segi tenaga kerja, hospital ini bermula dengan sekitar 50 kakitangan pada tahun 1975, dan meningkat kepada lebih 300 kakitangan menjelang tahun 2008, berikutan pengembangan fasiliti dan perkhidmatan. Perkhidmatan pesakit luar juga menunjukkan peningkatan ketara, dengan sekitar 10,000 lawatan pesakit luar pada tahun 1975, meningkat kepada 25,000 lawatan pada tahun 1990, dan lebih daripada 50,000 lawatan pada tahun 2008. Statistik ini menggambarkan komitmen Hospital Banting dalam meningkatkan kapasiti dan kualiti perkhidmatan kesihatan seiring dengan pertumbuhan populasi dan keperluan penjagaan kesihatan di kawasan tersebut.


e. Hospital Besar Tengku Ampuan Rahimah, Klang

Oleh kerana pelbagai faktor yang menyebabkan kegagalan dalam pentadbiran dan pengurusan Hospital Daerah Klang, kerajaan memutuskan untuk membina dua hospital daerah baharu yang lebih kecil, iaitu Hospital Daerah Tanjung Karang pada tahun 1961 untuk penduduk di daerah Kuala Selangor dan Sabak Bernam, serta Hospital Daerah Banting pada tahun 1974 untuk penduduk di daerah Kuala Langat dan Sepang. Mulai 1 Januari 1976, Hospital Daerah Klang dinaiktaraf menjadi Hospital Besar Klang dan diketuai oleh seorang Penguasa Perubatan.

Dengan keadaan bangunan hospital asal yang uzur dan keperluan untuk menampung bilangan pesakit yang semakin bertambah, serta untuk memperkenalkan perkhidmatan baru, kerajaan membina sebuah hospital baru di kawasan seluas 25.5 hektar dengan kos RM68.5 juta. Pembinaan hospital ini bermula dengan kerja-kerja menanam cerucuk pada 1 Jun 1979, diikuti dengan kerja-kerja peringkat kedua pada 27 Oktober 1981, yang siap pada Februari 1985. Hospital ini dinamakan Hospital Besar Tengku Ampuan Rahimah, Klang, dan dirasmikan oleh DYMM Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Alhaj pada 2 September 1985. Hospital setinggi 9 tingkat ini terletak 3 km dari pusat bandar Klang dan namanya ditukar kepada Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang Bandar DiRaja pada tahun 1993.

Pemindahan pesakit ke hospital baru ini bermula pada April 1985, dan sejak 1 Mei 1985, semua perkhidmatan perubatan diuruskan di sini, kecuali perkhidmatan untuk pesakit Tibi dan Psikiatri yang kekal di tapak hospital lama. Pada permulaannya, hospital ini mempunyai 27 wad dengan 750 katil, dan kini telah berkembang kepada 29 wad dengan 831 katil. Hospital ini kini diketuai oleh Pengarah Hospital bersama Timbalan Pengarah (Perubatan) dan Timbalan Pengarah (Pengurusan).

Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang memberi perkhidmatan kesihatan kepada kira-kira 409,994 penduduk (mengikut perangkaan Jabatan Perangkaan Negara tahun 1991) yang merangkumi penduduk bandar Klang, kawasan pedalaman, estet, kampung, perusahaan, lapangan terbang, dan pulau-pulau berhampiran. Selain itu, hospital ini juga menjadi pusat rujukan bagi kes-kes yang dirujuk daripada Hospital Banting, Tanjung Karang, dan Sabak Bernam, serta klinik-klinik dan pusat-pusat perubatan swasta.



Penutup

Pembesaran Hospital di Klang dilihat dapat menampung jumlah penduduknya yang semakin ramai sehingga berlaku kekurangan doktor pada penghujung dekad 1950-an. Penduduk daerah dan Pantai (Sepang hingga Sabak Bernam bergantung hanya kepada Hospital Besar Klang untuk rawatan dan pemeriksaan kesihatan mereka. Hal ini memberi tekanan kepada staff dan juga penduduk awam yang ingin mendapatkan rawatan. Justeru kerajaan membina dua buah hospital daerah yang lebih kecil saiznya di Tanjung Karang dan Banting.  Buat seketika, masalah-masalah dapat dibendung dan terkawal. 

Sehinggalah dalam tahun 1979 kerajaan mengambil keputusan membina hospital yang lebih besar dan moden, dilengkapi dengan peralatan perubatan terkini, sehingga selayaknya digelar Hospital Rujukan bagi empat daerah pantai Selangor. Hospital baru yang dikenali sebagai Hospital Tengku Ampuan Rahimah itu terletak di Jalan Langat. 

Sebahagian daripada bangunan di hospital lama itu terus digunakan sebagai poliklinik atau klinik pesakit luar bagi penduduk Klang manakala wad serta kuarters kakitangannya dirobohkan. Semuanya kini tinggal kenangan dalam minda dan hati warga Klang dan mereka yang pernah berurusan dengan hospital lama tersebut.  Tapak hospital lama Klang  kini dijadikan Taman Rekreasi bagi penduduk Klang. Wallahualam.

Rujukan:



    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Penglibatan Keluarga Diraja dalam Pembangunan Pertanian di Kuala Langat

Salam buat semua. Salam Maulidur Rasul.Syukur Alhamdulillah, kita kini telah berada dalam bulan Rabiul Awal, bulan keputeraan Baginda Junjun...