Khamis, 28 November 2024

Sejarah Menarik Rumah Rehat Tampin dan Gemas

Salam buat semua. Hari ini, Khamis, 28 November 2024. Hari ini Atok dan Wan tak ke mana-mana. Hanya duduk kat rumah menanti anak-anak kami pulang hujung minggu ini. Dengar cerita, anak bongsu kami nak balik dari Manjung kerana cuti semester katanya. Alhamdulillah, insya Allah, hujung minggu riuh sikitlah rumah Atok dengan suara-suara anak yang balik. 

Kali ini Atok nak bercerita tentang Tampin dan daerahnya. Atok kalau boring-boring, memang sesekali pergi healing kat pekan Tampin. Seronok kat sana. Betullah kata Ito dan kumpulan Blues Gang dalam lagu diorang, 

"Kalau boleh nak bising-bising, macam pokan Tampin". 

Memanglah Tampin lebih kecil daripada Seremban, tetapi kedudukannya di sempadan N. Sembilan dan Melaka memang special. Kalau korang nak tahu, antara specialnya Tampin ialah laluan kereta apinya dalam negeri Melaka tapi stesen kereta apinya dalam Negeri Sembilan. Tampin dah macam bandar Berlin di Jerman selepas Hitler kalah. Berlin Barat untuk tentera Bersekutu manakala Berlin Timur untuk tentera blok Komunis Rusia. Cuma takde tembok jer. Tampin di Negeri Sembilan, Pulau Sebang di Melaka. Dua pentadbiran, Majlis Daerah Tampin, dan satu lagi Majlis Perbandaran Alor Gajah.

Banyak benda yang korang boleh tengok kat sini. dan kalau korang ada masa spare, teruskan perjalanan ke Gemas, "Bandar Kereta Api"; macam KL jugalah tempat pertemuan dua sungai, Sungai Klang dan Sungai Gombak tapi kat sini pertemuan laluan kereta api Pantai Barat (JB-Gemas-KL-Padang Besar) dan laluan ke Pantai Timur (JB-Gemas-Tumpat). Bukan baru sekarang, tempat ini dah ada sejak zaman orang putih memerintah lagi. Perkhidmatan Komuter KTM dan ETS baru bermula dari sini. So, lain kali nak explore N. Sembilan dan Semenanjung ini kita gunakan perkhidmatan kereta api pula. Ubah pemandangan landskap. Asyik nampak sawit,sawit,sawit jer. Sesekali kita tengok suasana desa pedalaman dan hutan belantara pula. 

Hehehe...Atok cakap jer, Atok pun belum naik  lagi kereta api kecuali Komuter dari Seremban ke KL jer.... Okaylah, korang bacalah bahan yang Atok dah kumpulkan kali ini. Menarik sungguh, bukan nak memuji diri tapi memang berbeza dengan entri-entri sebelum ini. Kita Enjoy...Wassalam.

PERKEMBANGAN DAERAH DAN BANDAR  TAMPIN

Daerah Tampin merupakan salah sebuah daripada 7 daerah yang terdapat dalam Negeri Sembilan. Daerah ini terletak di tenggara Negeri Sembilan bersempadan dengan daerah Jempol dan Kuala Pilah di utara, Rembau di barat, daerah Segamat dan daerah Tangkak, Johor di timur dan daerah Alor Gajah dan daerah Jasin, Melaka di selatan.  Daerah ini berkeluasan 878 kilometer persegi dan mempunyai penduduk seramai 88,123 orang pada tahun 2020. 

Secara geografi, sebahagian besar kawasan tanah pamah di daerah Tampin terletak di sebelah timur Banjaran Titiwangsa berbanding di sebelah barat, menjadikan daerah ini sebahagian daripada Negeri Sembilan timur, bersama-sama daerah Kuala Pilah, daerah Jempol dan daerah Jelebu. Gunung Tampin, iaitu penghujung selatan Banjaran Titiwangsa juga terletak di daerah ini, berhampiran dengan bandar Tampin.

Daerah Tampin ditadbir oleh Majlis Daerah Tampin dan berpusat di Tampin serta dibahagikan kepada tujuh mukim. Terdapat dua bandar dan sembilan pekan dalam daerah ini.

  • Mukim Ayer Kuning, Mukim Gemas, Mukim Gemencheh, Mukim Keru, Mukim Repah, Mukim Tampin Tengah, Mukim Tebong
  • Bandar Gemas, Bandar Tampin
  • Pekan Air Kuning Selatan, Pekan Batang Melaka, Pekan Gemencheh, Pekan Repah, Pekan Tampin Tengah, Pekan Air Kuning, Pekan Pasir Besar, Pekan Repah Permai, Pekan Repah Jaya

Dari segi pentadbiran adat, daerah Tampin diperintah oleh dua luak yang berbeza, di mana Tebong, Keru, Repah dan Tampin Tengah diperintah oleh Tunku Besar Tampin sebagai Wilayah Adat Tampin, manakala Gemencheh, Ayer Kuning dan Pasir Besar (Gemas) merupakan tiga luak yang bernaung di bawah Johol.

Tampin ialah sebuah bandar yang kaya dengan sejarah dan kepentingan budaya, digambarkan dalam naratif yang dibentangkan. Perjalanan kawasan itu dari zaman awalnya, sebagai sebahagian daripada Luak Rembau pada abad ke-18, hingga penubuhan Majlis Daerah Tampin pada tahun 1980 menunjukkan evolusi dan pertumbuhannya. Perkembangan ini mencerminkan perubahan yang lebih luas dalam landskap sosio-politik Tanah Melayu, terutamanya dalam konteks zaman Darurat, yang memberi kesan kepada kehidupan harian dan perjalanan di rantau ini.




A. Sejarah Rumah Rehat Tampin

Dalam tahun 1890-an, Tampin yang terletak 24 batu dari Melaka, amat memerlukan Rumah Rehat. Pengembara ke Kuala Pilah yang melalui laluan ini akan mendapat manfaat daripada Rumah Rehat di Tampin, kerana ia akan memberikan mereka tempat yang selesa untuk berehat dan mengurangkan ketidakselesaan perjalanan yang ketara.

Rumah rehat yang sangat baik telah didirikan di Tampin dalam tahun 1898, memastikan tempat yang mesra untuk pelancong dan pekerja, memastikan mereka mempunyai tempat yang mesra untuk berehat dan memulihkan kesihatan.

Pengenalan rumah rehat moden di Tampin menandakan usaha untuk meningkatkan keselesaan pengembara, menyediakan kemudahan yang memudahkan pengalaman yang lebih menyenangkan bagi mereka yang melalui kawasan bersejarah ini. Rumah rehat sedemikian bukan sahaja menjadi ruang berfungsi tetapi juga tempat penglibatan budaya, menganjurkan cerita dan pengalaman yang menghubungkan pengunjung dengan warisan tempatan.

Keistimewaan Rumah Rehat Tampin

1. "Batu hidup" berfungsi sebagai simbol menawan gabungan alam, mitos dan sejarah Tampin. Jalinan kepercayaan penduduk tempatan yang mengelilingi batu-batu ini menyerlahkan kekayaan budaya kawasan itu, menekankan cara masyarakat tempatan terlibat dengan persekitaran mereka melalui cerita dan tradisi yang membentuk identiti mereka.

Keadaan Batu Hidup atau Megalith  seperti yang terdapat di daerah Tampin
dan Alor Gajah, Melaka dalam tahun 1936

2. Kehadiran katak yang begitu luar biasa di Rumah Rehat Tampin sudah tentu menambahkan daya tarikan unik kepada lokasi itu, menjadi agak legenda tempatan semasa berada di sana. Amfibia besar ini, disamakan saiznya dengan watak terkenal seperti Hector, berkemungkinan menangkap rasa ingin tahu dan imaginasi pengembara dan penduduk tempatan. Panjangnya yang hampir sebelas inci akan menjadikannya ciri yang menonjol, mengubah lawatan biasa ke bilik mandi menjadi pertemuan dengan makhluk yang terkenal.

Tempoh lama katak di Rumah Rehat mungkin telah memupuk rasa kebiasaan dan kegembiraan bagi pengunjung yang kembali, menjadi tempat menarik dan perbualan yang unik. Walaupun katak itu dikatakan tidak lagi mendiami Rumah Rehat Tampin, warisannya mungkin kekal dalam ingatan mereka yang menemuinya. Anekdot seperti ini bukan sahaja memperkayakan sejarah tempat itu tetapi juga menyumbang kepada suasana keseluruhan, menjadikan Rumah Rehat lebih daripada sekadar tempat penginapan—ia menjadi sebahagian daripada tradisi bercerita di rantau ini. 

3. Pos Kastam di Tampin menambah sentuhan realisme pada perjalanan, menunjukkan bahawa walaupun pengembara mungkin terperangkap dalam pengembaraan, mereka juga mengemudi praktikal perjalanan di negara dengan undang-undang dan peraturannya sendiri. Para pelancong dan pengembara diingatkan bahawa mereka sedang memasuki wilayah-wilayah yang berlainan di Malaya ketika itu. Sebelum Perang Dunia Kedua, Malaya atau Tanah Melayu ditadbir oleh 3 entiti kerajaan yang berlainan; Negeri-negeri Selat (Singapura, Melaka, Dindings, Pulau Pinang); Negeri-negeri Melayu Bersekutu (Negeri Sembilan, Selangor, Perak dan Pahang); Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu (Johor, Terengganu, Kelantan, Kedah, Perlis).

Perubahan Zaman

Pada tahun 1931, sebuah rumah rehat kontemporari sudah dilengkapi dengan kemudahan moden seperti lampu elektrik, air mengalir, dan ruang makan ceria yang dihiasi dengan bunga, mewujudkan suasana yang menarik untuk pelancong. Namun di Rumah rehat lama di Tampin, pengembara membayangkan kembali; hujan petang yang dipenuhi dengan suasana dan nostalgia; Adegan seorang pegawai muda Kerajaan yang bergelut membaca di tepi lampu minyak di sebelah sekumpulan pengunjung kelas pertengahan merangkumi cabaran kehidupan di stesen luar dan realiti nyata, penginapan yang kurang mewah. Walaupun sesetengah pengembara mungkin menghargai keselesaan moden rumah rehat baharu, yang lain mungkin mendapati daya tarikan dalam persekitaran yang lebih desa dan tradisional.

Pada 25 November 1946, kerajaan telah membuka semula rumah rehat di Tampin dan Gemas, membolehkan pergerakan semula perjalanan dan hospitaliti di rantau ini selepas tempoh gangguan Perang Dunia Kedua. 

Pengumuman itu menyerlahkan bahawa rumah rehat dilengkapi perabot dan makanan disediakan, memenuhi keperluan pengembara yang mungkin memerlukan tempat tinggal semasa menavigasi kawasan ini. Keperluan untuk membuat tempahan awal menunjukkan bahawa rumah rehat ini berkemungkinan popular dan mungkin mempunyai kapasiti terhad, 

Ketetapan bahawa "tempoh penginapan seseorang mungkin tidak melebihi tiga hari berturut-turut" menunjukkan kesedaran tentang keperluan untuk mengurus sumber dengan berkesan dan mungkin untuk menggalakkan perolehan di kalangan tetamu, memastikan lebih ramai pelancong boleh mendapat manfaat daripada penginapan terhad yang tersedia.

Catatan sejarah perkembangan pendidikan di Tampin meningkatkan pemahaman tentang dinamik komunitinya. Pada 1924, sekolah The Government English School, Tampin (GEST).GEST terletak di rumah Pegawai Perhutanan Tampin, mempunyai hanya satu bilik darjah dan 40 murid lelaki sahaja. Pada 1949, pentadbiran sekolah berjalan dengan lancar dan teratur. Apabila bilangan murid meningkat menjadi 400 orang. Sebahagian daripada murid terpaksa dipindahkan ke Rumah Rehat Tampin.

Peralihan daripada sebuah sekolah kerajaan kecil pada tahun 1924 kepada institusi yang lebih mantap menjelang tahun 1949 mencerminkan kepentingan pendidikan yang semakin meningkat di rantau ini, selari dengan pembangunan keseluruhan bandar itu.

Pada tahun 1958, Tampin, dengan pokok-pokok tembusu yang harum berdiri megah di luar Rumah Rehat, memberikan rehat seketika di tengah-tengah perjalanan. Di sebalik keindahan dan ketenangan persekitaran, ketegangan yang mendasari tempoh Darurat dapat dirasai. Keadaan berbahaya dan kehadiran ketara sekatan jalan raya tentera dan polis, berfungsi sebagai peringatan tentang konflik yang berterusan dan kebimbangan keselamatan di rantau ini.

Kini, Rumah Rehat Tampin adalah sebahagian daripada Taman Rekreasi Tampin, terletak di lokasi strategik berhampiran Hospital Daerah Tampin dan Kompleks Sukan Tampin. Taman ini berkeluasan 9 ekar, dengan 0.8 ekar khusus untuk tasik semula jadi. Ia adalah tempat yang bagus untuk keluar bersama keluarga, menawarkan kemudahan seperti taman permainan kanak-kanak, gelanggang badminton dan tenis serta trek joging.

Rumah rehat itu sendiri menyediakan tempat untuk pengunjung berehat dan meremajakan, sesuai dengan konsep Rehat dan Rehat (R&R). Ia merupakan tempat persinggahan yang mudah untuk pengembara, dengan gerai makan, surau (bilik solat) dan taman permainan kanak-kanak.
Kedudukan Rumah Rehat Tampin (petak kuning) dalam peta Tahun 1945

Close up Rumah Rehat Tampin di Bandar Tampin dalam tahun 1945

Kedudukan Rumah Rehat Tampin kini (2024)

Gambar satelit Rumah Rehat Tampin kini (2024)

Rumah Rehat Tampin telah ditutup sepenuhnya.

Jalan Masuk ke Rumah Rehat Tampin



Lokomotif lama KTM dijadikan hiasan bandar Tampin

Lokomotif KTM ini menjadi saksi Tampin sebagai hab kereta api utama negara
suatu ketika dahulu



Tampin Suatu Ketika Dahulu
Berikut adalah berita-berita bergambar tentang peristiwa-peristiwa menarik dalam daerah Tampin sebelum dan selepas Merdeka:

1. Mengenai Orang Kampung

Penduduk Kg. Tanjung Rimau dekat Tampin bergambar bersama seladang 
yang dibunuh oleh Che Baba bin Jandin (bertanda X) dalam tahun 1937

Nenek Nopah dari Kg. Pisang, Tampin berumur 107 tahun pada tahun 1936

2. Mengenai Sukan

Pasukan Badminton Tampin dalam tahun 1934

Pasukan N.S dan Singapura bergambar bersama sebelum perlawanan
Piala Malaya dalam tahun 1935

3. Mengenai Gereja

Gereja St. Philomena di Tampin dalam tahun 1935

Penganut Kristian membawa patung St. Philomena berarak
 sekeliling bandar Tampin dalam tahun 1953

4. Mengenai Sekolah
Lawatan Menteri Pelajaran En. Khir Johari ke SMJK Pulau Sebang, Tampin
dalam tahun 1966

5. Mengenai Majlis Perkahwinan
Perkahwinan dalam Tahun 1962

Perkahwinan dalam Tahun 1963

Perkahwinan dalam Tahun 1963

Perkahwinan dalam Tahun 1964

Perkahwinan dalam Tahun 1968


6. Mengenai Kereta Api

Para penumpang menaiki bas menghala ke Kuala Lumpur ekoran kereta api tergelincir
 antara Gemas dan Tampin dalam tahun 1959

             Kereta api tergelincir di Stesen Rembau berdekatan Tampin dalam tahun 1968

Jadual Tambang Ekspres Rakyat bagi 3 laluan Kereta Api dalam tahun 1981


PERKEMBANGAN BANDAR GEMAS

Nama asal Gemas adalah Ayer Terap, sempena nama anak sungai yang mengalir berhampiran dengan Rumah Rehat Gemas. Nama Gemas bermula apabila orang Inggeris berhujah dengan orang tempatan  mengenai nama logam iaitu "Gold" dan "Omeh" (emas dalam loghat tempatan), yang lama-kelamaannya bercantum menjadi "Gomeh" dan akhirnya dipiawaikan ejaannya sebagai Gemas.

Penduduk asal adalah keturunan orang Melayu Asli dan ditadbir oleh seorang ketua yang bernama Datok Sabun yang berasal dari Minangkabau yang berhijrah bersama dengan pengikutnya dari Seri Menanti dan membuka kampung di Kampung Ladang.



Gemas menjadi destinasi menarik bagi pengunjung yang ingin berundur ke dalam keindahan alam semula jadi hutan Tanah Melayu. Gabungan pemburuan, aktiviti riadah, seperti bermain golf, di samping kehidupan kereta api yang meriah, daya tarikan bandar kecil dan keindahan semula jadi, merangkumi intipati sebuah bandar yang telah berkembang secara dramatik namun mengekalkan daya tarikan dan hubungannya dengan persekitaran sekeliling.

Walaupun aktiviti kereta api yang sibuk, pekan itu sendiri memang kecil, terdiri daripada mungkin setengah dozen jalan yang bersilang, namun ia mempunyai daya tarikan yang tersendiri. Jalan-jalan ini luar biasa bukan sahaja kerana lebarnya yang besar tetapi juga susunan pokok yang menarik yang ditanam di sepanjang pusatnya. Pokok-pokok yang ditanam di tengah-tengah yang memberikan teduhan yang sejuk dan menyegarkan kepada pejalan kaki, meningkatkan daya tarikan bandar; memberikan teduhan yang mencukupi, menawarkan rehat daripada haba terik yang biasa di rantau ini. Bersiar-siar di sepanjang kaki lima, penduduk dan pengunjung sama-sama boleh menghargai suasana yang sejuk dan menyegarkan. 

Gabungan keindahan semula jadi dengan infrastruktur bandar ini mencontohi perancangan yang bernas yang mengutamakan keselesaan dan estetika untuk penduduk dan pengunjungnya. Tepat di belakang bukit yang menghadap ke halaman stesen terletak lembah hijau yang tenang. Banglo di lereng barat meningkatkan lagi pesona bandar, menyediakan kediaman yang selesa untuk pegawai kereta api. 

Rumah-rumah ini berkemungkinan terletak di antara kehijauan yang subur, menyumbang kepada suasana yang tenang di kawasan itu. Sama seperti M.C.S.  (Perkhidmatan Awam Malaya) berperanan sebagai tulang belakang operasi pentadbiran Kuala Lumpur, pegawai kereta api memainkan peranan penting dalam pengurusan dan fungsi Gemas, memastikan sistem kereta api terus berkembang maju.

Padang golf di Gemas boleh bermegah dengan peraturan tempatan yang begitu unik, yang pastinya menambah sentuhan mencabar kepada permainan. Pemain golf di padang ini bukan sahaja perlu bersaing dengan cabaran tradisional sukan ini tetapi juga kemungkinan menghadapi bukti hidupan liar hutan. Kehadiran harimau dan tapak kaki gajah berfungsi sebagai peringatan tentang ekosistem bertenaga yang mengelilingi Gemas, menggabungkan dengan lancar rekreasi dan alam liar.

Pembangunan berterusan bandar ini di sekitar warisan kereta apinya memastikan peranannya sebagai penghubung penting dalam rangkaian pengangkutan yang lebih luas, manakala persekitarannya yang indah menawarkan peringatan tentang persekitaran subur yang pada mulanya mencirikan rantau ini. Seperti yang terdapat pada hari ini, Gemas menggambarkan interaksi dinamik antara kemajuan manusia dan landskap sekitarnya.

B. Sejarah Rumah Rehat Gemas

Di sebalik bukit yang menjulang di atas rumah rehat, terdapat sebuah lembah hijau yang indah. Landskap yang tenang ini mengalir ke kedalaman hutan, mencipta pelarian visual yang indah dari kesibukan bandar. Lembah itu pernah menjadi dasar sungai purba yang telah kering. Walau bagaimanapun, semasa hujan lebat, lembah itu menjadi hidup, membengkak dengan air dari anak sungai yang mengalir turun dari bukit, mengambil seketika ciri-ciri sungai dan mempersembahkan aspek dinamik landskap tempatan. 

Rumah Rehat Gemas yang asal telah dibina dalam tahun 1906. Tempat untuk berehat atau menginap ini pada suatu masa dahulu hanya sebuah rumah kampung yang diperbuat daripada papan. Kawasan sekelilingnya biasa sahaja. Dalam tahun 1930-an, kawasannya telah diperbesarkan dan dilengkapi dengan tandas dan restoran. Persekitarannya kelihatan kemas dan cantik. Terdapat juga beberapa pondok rehat yang kecil di luar rumah rehat.

Rumah Rehat  Gemas (rumah rehat kerajaan) kini terletak beberapa meter dari  Hotel Bee Chew. Jika anda boleh mendapatkan bilik di sana, ia akan menjadi tempat yang sangat mudah untuk tinggal.

Terminal Kereta api Bersepadu
Kerajaan secara rasmi, dalam tahun 1906, telah menerima beberapa siri tender untuk projek pembinaan dan pengubahsuaian penting yang berkaitan dengan kemudahan kereta api. Antara tender yang diterima ialah pembinaan Kuarters Inspektor Jalan Tetap di Ayer Kuning, yang akan menyediakan perumahan untuk pemeriksa yang bertanggungjawab menyelenggara landasan kereta api.

Selain itu, terdapat projek penting di Gemas, termasuk pembinaan Bangsal Kereta api yang akan menampilkan lantai baharu. Kemudahan ini akan berfungsi sebagai kawasan yang ditetapkan untuk menyimpan dan menyelenggara gerabak kereta api. Satu lagi projek penting di Gemas melibatkan  Bengkel/Gudang Enjin yang akan merangkumi ashpit untuk pelupusan sisa-sisa enjin stim dengan betul, memastikan penyelenggaraan dan operasi yang cekap.

Tambahan pula, Banglo Larian akan dibina di Gemas untuk menyediakan tempat penginapan bagi kakitangan kereta api yang bertugas, menawarkan mereka tempat yang selesa untuk berehat sambil melaksanakan tanggungjawab mereka. Bangunan Stesen di Gemas juga ditetapkan untuk pengubahsuaian, bertujuan untuk meningkatkan perkhidmatan penumpang dan fungsi keseluruhan.

Kerajaan juga telah menerima tender tambahan untuk pelbagai kemudahan penginapan dan perkhidmatan yang berkaitan dengan Keretapi Gemas-Kuala Semantan. Antara projek ini ialah pembinaan satu Rumah Rehat, yang akan menjadi perhentian yang selesa untuk pengembara di sepanjang laluan dan menyediakan kemudahan penting untuk pelawat.

Sebagai tambahan kepada Rumah Rehat, rancangan termasuk membina Kuarters untuk Pemandu Eropah, memastikan kakitangan mempunyai tempat tinggal yang sesuai semasa bertugas. Ini akan menyumbang kepada keselesaan dan prestasi pasukan operasi kereta api.

Anugerah tender selanjutnya telah dibuat untuk penginapan Eurasian Guards, yang memainkan peranan penting dalam menjaga keselamatan dan ketenteraman di sepanjang kereta api. Perkhidmatan kereta api juga akan merangkumi kemudahan untuk Pengumpul Tiket, memastikan operasi tiket diuruskan dengan cekap.

Akhir sekali, Kuarters Penjaga Masa untuk kakitangan bawahan di Gemas akan dibina untuk menempatkan kakitangan penjaga masa, yang memainkan peranan penting dalam penjadualan dan operasi kereta api. Kontraktor yang berjaya untuk projek ini termasuk Leong Ah Chong dan Tam Woh, yang akan menyelia pelaksanaan tender yang diterima.

Berikutan pembinaan besar-besaran terminal kereta api FMSR di Gemas yang telah disiapkan dalam tahun 1906, Gemas, yang dahulunya hanya sebuah penempatan hutan, telah berubah menjadi hab kereta api yang penting apabila laluan kereta api antara Gemas dan Tampin dibuka pada tahun 1906. 

Jaringan Kereta Api  ke seluruh Negeri Sembilan telah dilengkapkan dalam tahun 1910 manakala jaringan ke Pantai Timur (Tumpat) bermula pembinaannya dalam tahun 1931

1/3 Tender Pembinaan Bangunan-bangunan dan Kuarters Kereta Api Gemas
dalam tahun 1906 

2/3 Tender Pembinaan Bangunan-bangunan dan Kuarters Kereta Api Gemas
dalam tahun 1906 

3/3 Tender Pembinaan Bangunan-bangunan dan Kuarters Kereta Api Gemas
dalam tahun 1906 

Dalam tahun 1908, dimaklumkan bahawa Projek Pembinaan Keretapi Cawangan Kuala Pilah menanggung kos sebanyak $358,580; Projek Keretapi Gemas-Kuala Semantan merupakan pelaburan yang besar, berjumlah $2,299,494; Pembangunan Terminus Stesen Gemas pula sebanyak $91,184 menambah kepada perbelanjaan keseluruhan.


Pada 31 Disember 1908, kos keseluruhan projek Seremban ke Gemas (Sambungan Negeri Sembilan) ialah $ 266,606.41. Perbelanjaan ini mencerminkan pelaburan yang besar dalam pembangunan infrastruktur pengangkutan dalam tempoh tersebut, menyumbang kepada peningkatan keseluruhan rangkaian kereta api.

Pembukaan Keretapi Negeri-Negeri Melayu Bersekutu (F.M.S.) cawangan Gemas-Kuala Pilah dalam tahun 1910 menandakan satu peristiwa penting dalam pengangkutan bagi rantau ini. Pembangunan ini ditetapkan untuk meningkatkan ketersambungan, memudahkan perjalanan antara bandar utama dan menambah baik akses untuk penduduk tempatan dan pelawat.

Pengenalan perkhidmatan tren harian di kedua-dua arah menunjukkan komitmen untuk memperkukuh infrastruktur kawasan itu, dengan memasukkan empat stesen baharu—Kuala Pilah, Juasseh, Bahau dan Rompin—bersama dengan dua tempat berhenti di Plangei dan Jempol. Rangkaian yang diperluas ini bukan sahaja memudahkan pengangkutan tetapi juga berkemungkinan merangsang aktiviti ekonomi, membolehkan pergerakan barangan dan orang ramai.

Jadual yang disediakan menunjukkan perkhidmatan yang tepat pada masanya untuk menampung pelancong. Dengan tren turun bertolak dari Kuala Pilah pada pukul 9:25 pagi dan tiba di Gemas pada pukul 11:40 pagi, penumpang boleh menikmati perjalanan yang selesa tanpa kelewatan yang berlebihan. Sebaliknya, jadual kereta api naik, meninggalkan Gemas pada pukul 2:30 petang. dan sampai ke Kuala Pilah pada jam 4:45 petang, memastikan penumpang dapat pulang ke rumah dengan selesa selepas seharian melakukan tugas atau beriadah di Gemas.

Peluasan kereta api sedemikian adalah penting untuk pertumbuhan ekonomi dan ketersambungan sosial di rantau ini. Mereka membuka peluang untuk perdagangan, perjalanan, dan komunikasi antara masyarakat, menyumbang kepada pembangunan lebih luas Tanah Melayu pada awal abad ke-20. Kemunculan laluan pengangkutan yang lebih baik juga akan meningkatkan kebolehcapaian perkhidmatan, budaya dan kemudahan, seterusnya memberi kesan positif kepada keseluruhan kualiti hidup penduduk.


Stesen Gemas diperbesarkan lagi dan disiapkan pada 1922, berfungsi sebagai hab kereta api penting di Malaya, menghubungkan pelbagai wilayah untuk perkhidmatan penumpang dan kargo. Perkembangan penting ini mengubah kepentingan bandar itu, menjadikannya sebagai titik transit utama dalam sistem Keretapi Negeri-Negeri Melayu Bersekutu (F.M.S.R.). Stesen kereta apinya, yang terkenal sebagai salah satu yang terbesar dalam keseluruhan sistem di belakang Kuala Lumpur dan Singapura, adalah pusat aktiviti yang sibuk di mana gerabak barangan sentiasa dipinggirkan dan disusun, memainkan peranan penting dalam memudahkan perdagangan komersial dari Selatan dan Timur Pantai.

Dengan kepentingan operasinya sebagai persinggahan kereta api yang datang dari Utara (Butterworth), Pantai Timur (Tumpat dan Gua Musang), dan Selatan (Singapura), stesen itu terus memainkan peranan penting dalam infrastruktur pengangkutan di rantau ini. 

1/5   Binaan-binaan Jambatan Kereta api di laluan Gemas-Tumpat dalam tahun 1931

2/5   Binaan-binaan Jambatan Kereta api di laluan Gemas-Tumpat dalam tahun 1931


3/5   Binaan-binaan Jambatan Kereta api di laluan Gemas-Tumpat dalam tahun 1931

4/5   Binaan-binaan Jambatan Kereta api di laluan Gemas-Tumpat dalam tahun 1931

5/5   Binaan-binaan Jambatan Kereta api di laluan Gemas-Tumpat dalam tahun 1931

Kemudahan dan Keselesaan Penumpang
Dari segi sejarah, koc berhawa dingin dikhaskan untuk penumpang kelas pertama, membuatkan ramai pengembara mendambakan tahap keselesaan dan kemudahan yang sama semasa perjalanan mereka. Dalam tahun 1931, Pengenalan koc tidur kelas pertama dan kedua pada perkhidmatan mel malam dari Kuala Lumpur, digandingkan di Gemas, meningkatkan pengalaman perjalanan penumpang dengan ketara. Dengan membenarkan pengembara kekal dalam koc mereka tanpa perlu menukar kereta api di persimpangan penting ini, perkhidmatan tersebut memperkemas perjalanan dan menambah tahap kemudahan yang amat bermanfaat bagi mereka yang memulakan perjalanan jarak jauh.

Koc Kelas Pertama menawarkan kemudahan seperti bilik mandi yang dilengkapi dengan pancuran mandian dan tab mandi eksklusif untuk penumpang kelas pertama merupakan tambahan yang sangat baik yang meningkatkan tahap keselesaan di dalam kereta api, membezakan perkhidmatan ini daripada yang terdapat di laluan barat. Kemudahan sedemikian bukan sahaja memenuhi keperluan pengembara jarak jauh tetapi juga mencerminkan penekanan yang semakin meningkat terhadap keselesaan dan kepuasan penumpang dalam perjalanan kereta api, terutamanya untuk tiket kelas premium.

Bagi pengembara yang pergi ke atau dari Singapura, kemudahan dan kemudahan yang bijak ini bukan sahaja memudahkan perjalanan mereka tetapi juga berfungsi untuk mempromosikan pelancongan dan memupuk hubungan antara wilayah. Gabungan kepraktisan dan keseronokan dalam perkhidmatan rel ini menjanjikan untuk menarik lebih ramai penumpang dan meningkatkan reputasi perjalanan kereta api di kawasan itu.

Peta tahun 1904 menunjukkan jaringan Jalan Kereta Api seluruh Tanah Melayu

Salah satu lokomotif FMSR dalam tahun 1935


Sekumpulan pekerja foreman kereta api bergambar kenangan dengan ketua atasan mereka yang akan bercuti ke England dalam tahun 1936.

Makanan dan Minuman
Bufet kereta api sebelum perang terutamanya memenuhi citarasa Eropah, menawarkan pilihan hidangan termasuk sarapan pagi, makan malam dan makan malam, setiap satu berharga $1.50 untuk empat atau lima hidangan. Makanan telah diseragamkan pada ketiga-tiga waktu makan, yang membawa kepada pengalaman yang agak membosankan untuk pengembara yang kerap. Pilihan tambahan termasuk sepinggan sandwic dengan harga 60 sen, secawan besar kopi dengan susu dengan harga 20 sen dan segelas besar labu lemon yang menyegarkan dengan harga 25 sen. 

Walaupun sesuai untuk snek ringkas, tawaran ini tidak memenuhi jangkaan hidangan penuh penumpang, terutamanya mereka yang berada di kelas kedua dan ketiga. Untuk menampung pengembara ini, pelayan akan membawa bakul berisi telur rebus, pisang, dan biskut kepada jurulatih; namun, tambang ringan sebegitu sering gagal memuaskan hati mereka yang mencari pengalaman menjamu selera yang lebih banyak.

Nilai Tambah 
Pada masa lalu, kereta api menggalakkan kakitangan stesen untuk menanam bunga, satu amalan yang mungkin dihidupkan semula untuk meningkatkan daya tarikan estetik stesen. Walaupun kehadiran bunga dan tumbuhan tidak dapat dinafikan menyumbang kepada keindahan stesen dan memenuhi kepekaan estetik sesetengah pengembara, ramai penumpang yang lapar lebih suka akses ke bufet di mana mereka boleh mendapatkan makanan dengan cepat. 

Ketika Kependudukan Jepun di Malaya (1942-1945), operasi Kereta Api Tanah Melayu (MR) dikawal dan diuruskan di bawah pengawasan tentera Jepun. Berikut adalah Jadual Operasi MR dalam tahun 1943:



Jadual Kereta Api ke Seluruh Malaya dan Singapura dalam tahun 1943

Selepas Perang, keinginan untuk pilihan tempat makan yang lebih baik amat ketara semasa kereta api malam, di mana perkhidmatan bufet idealnya akan terus dibuka sepanjang malam. Selain itu, kereta api mel diperlukan untuk menangani keselesaan penumpang dengan menyediakan bilik mandi dalam kelas kedua dan ketiga, kerana haba dan habuk boleh menjadi hampir tidak dapat ditanggung semasa perjalanan jauh. 

Penumpang dalam kelas kedua dan ketiga menyatakan keutamaan yang kuat untuk koc restoran khusus yang menyajikan pelbagai masakan serantau. Ini akan membolehkan penumpang Cina menikmati makanan tradisional Cina manakala pengembara Islam dan Hindu boleh menikmati hidangan seperti kari dan nasi atau roti yang baru dibakar. Ramai penumpang sering dibebani dengan bakul makanan, yang berselerak dengan ruang bagasi yang terdapat di dalam koc. 

Kemalangan Kereta Api
Dalam tahun 1939, insiden yang melibatkan keretapi mel tergelincir di Gemas, khususnya menyebut Encik Arthur Frederick, pemandu kereta api yang tragis kehilangan nyawanya dalam kemalangan itu. Kegelinciran kereta api boleh menjadi peristiwa penting yang sering membawa kepada penyiasatan tentang punca, kemungkinan peningkatan keselamatan dan kesan kepada komuniti dan operasi kereta api.

1/8  Keadaan Gerabak-gerabak Kereta Api yang tergelincir berhampiran Gemas
dalam tahun 1939

2/8  Keadaan Gerabak-gerabak Kereta Api yang tergelincir berhampiran Gemas
dalam tahun 1939

3/8  Keadaan Gerabak-gerabak Kereta Api yang tergelincir berhampiran Gemas
dalam tahun 1939

4/8  Keadaan Gerabak-gerabak Kereta Api yang tergelincir berhampiran Gemas
dalam tahun 1939

Pemandu malang yang terbunuh dalam kemalangan ini

Ketua Jurutera Kereta Api menyelia kerja-kerja membersihkan dan memulihkan kembali laluan akibat insiden ini

5/8  Keadaan Gerabak-gerabak Kereta Api yang tergelincir berhampiran Gemas
dalam tahun 1939

6/8  Keadaan Gerabak-gerabak Kereta Api yang tergelincir berhampiran Gemas
dalam tahun 1939

7/8  Keadaan Gerabak-gerabak Kereta Api yang tergelincir berhampiran Gemas
dalam tahun 1939

8/8  Keadaan Gerabak-gerabak Kereta Api yang tergelincir berhampiran Gemas
dalam tahun 1939

Satu insiden penting dalam tahun 1950 yang melibatkan sabotaj landasan kereta api di Johor oleh pengganas Komunis, dengan pemandangan dari udara di tempat kejadian menggambarkan kerosakan yang disebabkan oleh landasan dan koc kereta api. Peristiwa seperti ini sering membawa kepada gangguan besar dalam perkhidmatan rel dan boleh membawa implikasi yang serius terhadap keselamatan dan operasi. Penglibatan kru kerosakan dari Gemas dalam membaiki landasan menunjukkan tindak balas segera diperlukan untuk memulihkan perkhidmatan dan membersihkan kawasan selepas sabotaj.


1/2 Keadaan Gerabak-gerabak Kereta Api yang tergelincir berhampiran Gemas
dalam tahun 1950

2/2 Keadaan Gerabak-gerabak Kereta Api yang tergelincir berhampiran Gemas
dalam tahun 1950

Keadaan Gerabak-gerabak Kereta Api yang tergelincir berhampiran Gemas
dalam tahun 1951

1/3   Keadaan Gerabak-gerabak Kereta Api yang tergelincir berhampiran Gemas
dalam tahun 1955

Jalan raya Persekutuan 1
Jajaran Yong Peng-Tampin siap dibina pada tahun 1939, menandakan bahawa keseluruhan laluan utara-selatan dari Bukit Kayu Hitam sehingga ke Johor Bahru dan Singapura akhirnya sudah siap sepenuhnya. Jalan raya menghubungkan Gemas dengan Segamat di Johor. Pemandu kenderaan yang ingin menjimatkan masa di jalan utama utara  boleh memilih laluan Air Hitam- Tampin. Apabila sampai ke persimpangan di Ayer Hitam, terus melalui Yong Peng, Labis, Segamat, Gemas dan Tampin. Ini sama sekali bukan laluan terus ke utara, tetapi ini bermakna penjimatan masa yang banyak.

Penutup

Pemeliharaan seni bina asal stesen menambah daya tarikan nostalgia, dipertingkatkan dengan kehadiran dua enjin wap daripada North British Locomotive Company, sejak tahun 1946. Lokomotif ini bukan sahaja berfungsi sebagai tempat menarik untuk pengunjung tetapi juga memberikan gambaran sekilas tentang warisan kereta api kawasan itu. Sebagai sebahagian daripada landasan berkembar dan elektrifikasi Seremban-Gemas, Stesen Gemas telah dibina semula sebagai satu lagi hab untuk operasi kereta api.

Peta Bandar Gemas kini (2024)


Kereta api KTM berhampiran Gemas

Keadaan di Stesen Kereta Api Gemas Lama yang masih beroperasi dalam tahun 2018

1/3 Keadaan di Stesen Kereta Api Gemas Lama setelah pembinaan
 Stesen KTM Gemas baru

2/3 Keadaan di Stesen Kereta Api Gemas Lama setelah pembinaan
 Stesen KTM Gemas baru

3/3 Keadaan di Stesen Kereta Api Gemas Lama setelah pembinaan
 Stesen KTM Gemas baru


 Keadaan koc kereta api di Stesen Kereta Api Gemas Lama yang ditinggalkan terbengkalai dan mereput



RUJUKAN



Sila klik pada pautan di bawah bagi membaca dan menganalisis dokumen-dokumen daripada Arkib Akhbar Singapura


  • Article thumbnail
    The Straits Times / Article
    1 July 1896 - From our Coi renfondeni.) Kwila Htajk, 25th Ju.tt. Mi;. Da I'iia. late Manager of the Batu Benawah Gold Mining Co., arrived here two days ago with Mr. Hagano. The latter i* suffering from a bad attack of fever, and will remain in Kuala I'ilah for some time
    286 words
  • Article thumbnail
    The Straits Budget / Article
    7 July 1896 - From our Correspondent.) Kuala Pilah 25th Jane. Mr. Da Pra, late Manager of the Batu Bersawah Gold Mining Co., arrived here two days ago with Mr. Ragano. The latter is suffering from a bad attack of fever, and will remain in Kuala Pilah for some time before*
    288 words
  • Article thumbnail
    Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article
    18 August 1899 - JB9S. The following extiacts from Mr. E. W. *****'s administration report on Negri Sembilan for 1898 are published as being of special interest to the general reader:— Installation of the Yang di per Tuan. On the 7th of May, His Highness Tungku Muhammad, C.M. G., the
    1,981 words
  • Article thumbnail
    Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article
    7 December 1908 - Mr. W. D. Fraser, of Batu Caves Estate is expected back about the 18th inst. The King of Siam has given £2OO to Lord Curzon’s Oxford University Fund. Mr. L. Hoefeld and Mr. Shutn Hi n Chun, of Penang, are on a visit to Ipoh. His Excellency,
    740 words
  • Article thumbnail
    Straits Echo / Article
    7 December 1908 - New Books. The following new books have just been received at the Penang Library Blackstick Papers, bv Lady Ritchie. The Gentleman, A Romance of the Sea, by Alfred Ollivant. The War in the Air, by H. G. Wells. Man and the Universe, by Sir Oliver Lodge. Faust, by
    767 words
  • Article thumbnail
    Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article
    13 December 1913 - PHAI TO PORT SWETTENHAM. Mr. Frederic Evstmead, F. R. G. S., contributes the following iuteresti-ig a t ele to the Motor World of November 6 Ooe afternoon in April I left Penang by the ferry-boat which rum to Prai, on the mainland of Province Wellesley. The party
    1,802 words
  • Article thumbnail
    Malaya Tribune / Article
    27 November 1917 - (From a Correspondent.) The Willison's Circus is comic,, to Kuala Pilah on Wednesday, th 28th instant, and will put np i tent on the vacant land oj posit* the Government Rest house for five night performances, and afterwards will proceed to Tampin. TL« Ctntonese wayang known as
    370 words
  • Article thumbnail
    Malaya Tribune / Article
    11 June 1924 - TO KUALA LUMPUR IN A TWO-SEATER. OPENING A FRESH TRADE ROUTE. THE NECESSITY FOR IMPROVEMENTS. (By Ou/r Special OccTrcs-ptCinrier/^) week-erd, in i small two seater car a spec al correspondent of the Malaya Tribune drove to Kuala Lumpur ard back exam ning the route carefully. S'nce
    1,897 words
  • Article thumbnail
    The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942) / Article
    27 December 1929 - j m Keaab Government has reserved a siu for an air-station at Xapala Batas near Alor S':>r. Mr. A. Graham. Assistant Superintendent o Surveys. F.M.S.. has been seconded for servic; In Johore. Mr F. W. Wade Assistant Architect. P.W.D Kedaii. Is going to Ktiala Lumpur on transfer next month. The
    1,241 words
  • Article thumbnail
    The Straits Times / Article
    5 April 1930 - 4 A Thousand Milestones. SOME IMPRESSIONS OF MALAYAN ROADS. We set out on our chase of a thousand milestones expecting to be bored. Hut there if surprisiasj variety in milestones, even in Malayan milestones. Some have an inscription on one side, and some on two
    1,568 words
  • Article thumbnail
    The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942) / Article
    12 April 1930 - CHASE AFTER MALAYAN MILESTONES. THREE MEN IN A CAR. Impressions of a Thousand Miles of Road. I The Malay Mail gives the following account of a Chevrolet run: We set out on our chase of a thousand milestones expecting to be bored. But then* is surprising variety m milestones, even
    1,623 words
  • Article thumbnail
    The Straits Times / Article
    25 July 1931 - Kuala I.nmpnr, July 24. npiIOSE who come to Malaya hoping to see gorgeous Oriental ceremonial and pomp are usually disappointed. The ceremonies which take place in the royal palaces of the Malay States are seen only by a favoured few, as was also the
    4,915 words
  • Article thumbnail
    The Straits Budget / Article
    30 July 1931 - Symbolic Craft On The Gombak River—The Brown Brownies—A Foretaste Of Future Aviation—Three Hours To Singapore A New Road Link Completed—Popular Fear Of Jungle Bathing —Kuala Lumpur’s Empty Houses— Holidays At The Gap. (By Our Kuala Lumpur Correspondent.) Kuala Lumpur, July 24. THOSE who come
    4,189 words
  • Article thumbnail
    The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942) / Article
    27 April 1932 - HINTS FOR TOURISTS Information from Malayan Office IFrom Our Own Correspondent] London. One see* advertisements in the papers advertising motoring for tourists in Malaya. In Uite connection the Malayan Office has brought out an interesting leaflet giving the most detailed information about motoring in Malaya which is
    1,428 words
  • Article thumbnail
    The Straits Budget / Article
    30 November 1933 - “Three Men In Malaya Mr. Sidney’s Books—The Men Of Rembau —A Stronghold Of Matriarchy Cynics On Armistice Day. (By the Kuala Lumpur Correspondent) I have just finished reading Mr Richard Sidney’s novel. Three Men in Malaya,” published locally a few weeks ago. and must
    2,842 words
  • Article thumbnail
    Malaya Tribune / Article
    6 January 1934 - Week-end Attractions. FLYING DISPLAY AND JOY-RIDES. roads will converge on Kuala Lumpur next week-end when, in addition to the attraction of th. Malaya Cup rugby football final between Singapore and Penang. there will be the All-Malayan motor rally, gymkhana and aerial display. It is the first
    779 words
  • Article thumbnail
    10 January 1934 - Twenty-two Entries. SINGAPORE WOiM AN s EXAMPLE. TWENTY-TWO cars and motor cycles, the majority from Singapore, will start on the 250-mile rim set entrants in the A.A.M. niotor rally which commences at 5 a.m. on Saturday morning. To qualify for a
    532 words
  • Article thumbnail
    The Straits Times / Article, Illustration
    18 February 1934 - Mainly about MALAYANS The Wanderer's Log npHOSE few but sensible people who •I keep a press-cutting book should not fail to enter in it Sir Cecil dementi's historical discourse at Malacca last Monday. It was quite the best summary of the long-established connections between Malacca and China that I have
    1,730 words
  • Article thumbnail
    Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article
    28 September 1934 - ALTERATION AND CHILORINATION PLANT SANITARY BOARD MEETING be ,natter ot water supply is to w Government approves the expenditure of $75,- < ni o-v B, 'ir l POSC; i'' 'T S,a ru ll at 1C lee,in of the Seremban anitaix board on I
    2,149 words
  • Article thumbnail
    The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942) / Article
    3 January 1935 - Messrs. E. C. Martin. M.C.. and J. R. Neave. M.C.. have been appointed Municipal Commissioners. Malacca. Mrs. Bee and child have arrived from home to join Mr. R J. Bee. of the P.W.D.. m Kuala Kangsar Dr. Cullenfell of Singapore will be the speaker at the Seremban
    340 words

  • Article thumbnail
    The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942) / Article, Illustration
    12 June 1935 - Sakai Express" AUTOLYCUS Anecdotal Account Of A kK,;i. Journey In The Jwi<ii c BY Gemas (to say nothing of its golf course) prompts some historical reflections on the subject of the East Coast railway and Bahau leads to comments on local aviation. Hoio the rubber industry has robbed Malaya. Track
      -  1,966 words
  • Article thumbnail
    The Straits Times / Article, Illustration
    4 July 1937 - BY THE SUNDAY TIMES CORRESPONDENT MORE than fifty people attended the tea-party held In honour of Mr. Tan Soo Chong, J.P., by the committee and members of t 1 High School Old Boys' Association on Saturday evening at the Association's premises. Mr. Soo Chong is
    2,017 words
  • Article thumbnail
    Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article
    27 April 1940 - SOCIAL PERSONAL The Hon. the British Adviser and Mrs. J. D. Hall of Kedah have proceeded to Langkawi and are expected to be there for a fortnight. The High Commissioner has fixed the price of rubber for assessment of export duty for the period April 26 to May 2 1940,
    483 words
  • Article thumbnail
    The Straits Times Annual / Article, Illustration
    1 January 1952 - A planter recalls, with great affection, some strange pets from leopard cats to toads. by ‘SI MISKIN’ T HAVE kept pets in England, South Africa and North America but it was not until I arrived in Malaya that I really began to let myself go as a
      -  2,516 words
  • Article thumbnail
    The Straits Times / Advertisement
    11 September 1954 - CLASSIFIED ADVERTISEMENTS. (Continued from Page 6) SITUATIONS VACANT It Wor4i tS (Min.)— Box SO ctt. txtrm. FNC.I ISH NANNY Ot Nursery Governess to rare for two children, aces 7 and 5, attending school. Mve in Singapore. Apply Box A 8494. S.T. NANNY REQUIRED for 4 year old Furoptan child in
    789 words
  • Article thumbnail
    23 February 1957 - STRAITS TIMES SPECIAL FEATURE CAR TOUR OF MALAYA HALF A CENTURY AGO X^O LADIES had travelled through the peninsula in a 10 h.p. single cylinder Adams car. "The journey had also been done in de Dions of all sizes, Alldays, Daimlers, Fiats and other cars. De Dion cars were to
    HTS  -  1,375 words
  • Article thumbnail
    The Straits Times Annual / Article, Illustration
    1 January 1958 - Return to Malaya by G. L. Peet. After retirement, few Anglo-Malayans are able to revisit the Peninsula. A former Editor of The Straits Times describes his visit and why he found it a stimulating and moving experience. /"kNE of my first surprises on revisiting Malaya in 1957 was to hear
      -  3,668 words
  • Article thumbnail
    The Straits Times Annual / Article, Illustration
    1 January 1962 - by G. L. Peet rkO you see what I see on the Malayan highway? The Anglo-Malayan ol other days who goes back finds that many of the things that strike him as new and significant are taken for granted by the people who live there now.
      -  3,080 words
  • Article thumbnail
    The Straits Times / Advertisement
    17 March 1967 - LADIES HAIRDRESSINO M 'avals it ttttm t Bm >• <•<• aajfaaj MARJORIE LADIES HAIRDRESSERS MB orchard Road. Haircut SI/ Miampoo s.-i til- Wsfa. swrlctus xvailanlr 74 snadca dprciai Ka»lr. SHlt .'I)'", licount HhoDr I S Dorr MAKCUERETTA" TOP fINTINU .lai Colouring fcxcrrt im i.i.tjrton '.New-York Paris iv \nr, l-.x-Tall sal
    803 words
  • Article thumbnail
    The Straits Times / Article, Illustration
    2 December 1990 - Historical sights Malaysia has its own Leaning Tower of Pisa a pagoda-shaped clock tower m Teluk Intan, Perak. It tilts somewhat like the famous Pisa tower, showing that the town at the confluence of two rivers, the Sungei Bidor and Sungei Perak, is slowly sinking.
    896 words
    • Article thumbnail
      The Straits Times / Article
      24 January 1914 - (From A Corrispondint.) Koala Lumpur, January 22. The extensions to the abnormally large railway station or platform are in progress, and the ironwork for the roofing which is being steadily put on by Messrs. D. O. Robertson and Co., for whom Mr. Bowl is acting as superintendent,
      2,310 words
    • Article thumbnail
      The Straits Budget / Article
      29 January 1914 - (From A Correspondent.) Kuala Lumpur, January 22. The extensions to the abnormally largo railway station or platform aro in progress, d the iron work for the rooting which is Lin- steadily put on by Messrs. D. G. Robert son and Co., for whom Mr. Howl is actin-'
      2,343 words
    • Article thumbnail
      The Straits Times / Article
      25 July 1931 - Kuala I.nmpnr, July 24. npiIOSE who come to Malaya hoping to see gorgeous Oriental ceremonial and pomp are usually disappointed. The ceremonies which take place in the royal palaces of the Malay States are seen only by a favoured few, as was also the
      4,915 words
    • Article thumbnail
      The Straits Budget / Article
      30 July 1931 - Symbolic Craft On The Gombak River—The Brown Brownies—A Foretaste Of Future Aviation—Three Hours To Singapore A New Road Link Completed—Popular Fear Of Jungle Bathing —Kuala Lumpur’s Empty Houses— Holidays At The Gap. (By Our Kuala Lumpur Correspondent.) Kuala Lumpur, July 24. THOSE who come
      4,189 words
    • Article thumbnail
      The Straits Times / Article
      15 August 1931 - Evidence of the Great Flood. OUT OF THE JUNGLE. Kelantan's Padi District And Coastal Plain. [Our special correspondent concludes in this article bin descriptiin at the rrontlv completed Eaxt Coast Railway. Tatar I article is resumed at a print in llu Kclantan where four tunnels hart
      3,053 words
    • Article thumbnail
      The Straits Budget / Article
      20 August 1931 - A Journey Over Malaya’s jLine. THRILLS OF THE ULU. Opening Up the Remote North-East. [In thin of article* a special correspondent of the StrnitH Times who has Just travelled over the East Coast Railway from Kuala Lipis, in I’ahang, to its northern terminus at Tumpat, on
      10,290 words
    • Article thumbnail
      12 September 1931 - Yarns Of The East Coast Railway A Haunted Bungalow Conjuring With A Corpse The Ttmrist In Kelantan A Wonderful Plain And A Quaint Capital—The F.M.S. Railways Past History And Present Problems, (By Our Kuala Lnmpnr Correspondent.) Kuala Lumpur,
      3,688 words
    • Article thumbnail
      Malaya Tribune / Article
      8 February 1932 - HIS EXPERIENCE IN PAHANG. ADDRESS BY MR. S. SINNADURAI. Mr S Sinnadurai ''elivered the following address at the Kuala Lumpur Rotary Club on Pe -The subject on which lam to speak now •■My experience in Pahang." Before I proceed to the subject proper I propose to g.ve
      2,393 words
    • Article thumbnail
      Malaya Tribune / Article
      4 August 1932 - Nonya Juliana arrived from Batavia yesterday. To-day is the eighteenth anniversary of England's entry into the Great War. Another elephant raid is reported in Negri SembOan, at a kamp:ng at Londah in Gemas when some- damage was done. All the available house and resthouse accommodation at Cameron Highlands was taxed
      423 words
    • Article thumbnail
      Malaya Tribune / Article
      28 February 1934 - Volunteers Bound For Port Dickson. (From Our Own Correspondent.) Kuala Lipis, Feb. 23. MR. K. Vallipuram. Tamil Inspector at Schools, Negri Sembilan, was at Kuala Lipis on the 22nd inst. on inspection duty. Mr. and Mrs. P. E. Hastings, from Kampar, Perak, went through Kuala Lipis
      1,208 words
    • Article thumbnail
      Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article
      28 September 1934 - ALTERATION AND CHILORINATION PLANT SANITARY BOARD MEETING be ,natter ot water supply is to w Government approves the expenditure of $75,- < ni o-v B, 'ir l POSC; i'' 'T S,a ru ll at 1C lee,in of the Seremban anitaix board on I
      2,149 words
    • Article thumbnail
      The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942) / Article
      3 January 1935 - Messrs. E. C. Martin. M.C.. and J. R. Neave. M.C.. have been appointed Municipal Commissioners. Malacca. Mrs. Bee and child have arrived from home to join Mr. R J. Bee. of the P.W.D.. m Kuala Kangsar Dr. Cullenfell of Singapore will be the speaker at the Seremban
      340 words
    • Article thumbnail
      The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942) / Article, Illustration
      8 May 1935 - An Impressionist Account Of a Malayan Journey By AUTOLYCUS Forests and tigers and the tale of' a nightmare.— Big game of Johore and a thought in season. Pineapples replacing jungle.— The crossroads of Johore lead me westward and Batu Pahat prompts reflections on resthouses, pioneers, ferries
      1,996 words
    • Article thumbnail
      The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942) / Article, Illustration
      12 June 1935 - Sakai Express" AUTOLYCUS Anecdotal Account Of A kK,;i. Journey In The Jwi<ii c BY Gemas (to say nothing of its golf course) prompts some historical reflections on the subject of the East Coast railway and Bahau leads to comments on local aviation. Hoio the rubber industry has robbed Malaya. Track
        -  1,966 words
    • Article thumbnail
      The Straits Times / Article, Illustration
      16 September 1935 - Charming Little River Towns On The West Coast. URBAN OASES AMID RUBBER. By A Special Correspondent. "IX7HAT can equal the sight of Mount t Ophir as it stands stark and rug- c led .gainst the clear sky in the even- < ing? It seems to guard
      1,630 words
    • Article thumbnail
      The Straits Times / Advertisement
      19 October 1953 - (Continued from Pate ACCOMMODATION VACANT 2ii Word, $S (Min.)— Max St cl: extrm. RESTHOUSE Bar. 107 Marine Parade, offers doublerooms ©> $10/--«t $8/-, slnglerooms $6/- per day. Monthly Stay Less 20"/r. Individual Diner (.European Food) $125/- a month, no lodging. Menu ordered from $10-, one free small bottle Anchor Beer.
      964 words
      • Sila klik pada pautan di bawah bagi membaca dan menganalisis dokumen-dokumen daripada Arkib Negara Malaysia
    Title
    :
    Category
    :
    PUBLIC ARCHIVES
    Subcategory
    :
    STATE
    Source
    :
    Date
    :
    5 AUG 1919
    Record Type
    :
    DOCUMENT
    Accession No
    :
    1973/0025000J
    Hit
    :
    64
    Subject
    :
    DOCUMENT  
    Location
    :
    Title
    :
    Category
    :
    PUBLIC ARCHIVES
    Subcategory
    :
    STATE
    Source
    :
    Date
    :
    30 DEC 1910
    Record Type
    :
    DOCUMENT
    Accession No
    :
    1957/0155235W
    Hit
    :
    53
    Subject
    :
    DOCUMENT  
    Location
    :
    HEADQUARTERS
    Title
    :
    Category
    :
    PUBLIC ARCHIVES
    Subcategory
    :
    STATE
    Source
    :
    Date
    :
    22 JAN 1902
    Record Type
    :
    DOCUMENT
    Accession No
    :
    1957/0100499W
    Hit
    :
    46
    Subject
    :
    DOCUMENT  
    Location
    :
    HEADQUARTERS
    Title
    :
    Category
    :
    PUBLIC ARCHIVES
    Subcategory
    :
    FEDERAL - DEPARTMENT
    Source
    :
    Date
    :
    31 MAR 1909
    Record Type
    :
    DOCUMENT
    Accession No
    :
    1957/0615636W
    Hit
    :
    35
    Subject
    :
    DOCUMENT  
    Location
    :
    HEADQUARTERS
    Title
    :
    Category
    :
    PUBLIC ARCHIVES
    Subcategory
    :
    STATE
    Source
    :
    Date
    :
    10 MAY 1902
    Record Type
    :
    DOCUMENT
    Accession No
    :
    1957/0102263W
    Hit
    :
    32
    Subject
    :
    DOCUMENT  
    Location
    :
    HEADQUARTERS
    Title
    :
    Category
    :
    PUBLIC ARCHIVES
    Subcategory
    :
    STATE
    Source
    :
    Date
    :
    26 APR 1937
    Record Type
    :
    DOCUMENT
    Accession No
    :
    1973/0038988J
    Hit
    :
    28
    Subject
    :
    DOCUMENT  
    Location
    :
    Title
    :
    Category
    :
    PUBLIC ARCHIVES
    Subcategory
    :
    STATE
    Source
    :
    Date
    :
    17 MAR 1911
    Record Type
    :
    DOCUMENT
    Accession No
    :
    1957/0156613W
    Hit
    :
    25
    Subject
    :
    DOCUMENT  
    Location
    :
    HEADQUARTERS
    Title
    :
    Category
    :
    PUBLIC ARCHIVES
    Subcategory
    :
    FEDERAL - DEPARTMENT
    Source
    :
    Date
    :
    21 JAN 1909
    Record Type
    :
    DOCUMENT
    Accession No
    :
    1957/0615549W
    Hit
    :
    24
    Subject
    :
    DOCUMENT  
    Location
    :
    HEADQUARTERS
    Title
    :
    Category
    :
    PUBLIC ARCHIVES
    Subcategory
    :
    FEDERAL - DEPARTMENT
    Source
    :
    Date
    :
    22 FEB 1911
    Record Type
    :
    DOCUMENT
    Accession No
    :
    1957/0592931W
    Hit
    :
    24
    Subject
    :
    DOCUMENT  
    Location
    :
    HEADQUARTERS
    Title
    :
    Category
    :
    PUBLIC ARCHIVES
    Subcategory
    :
    FEDERAL - DEPARTMENT
    Source
    :
    Date
    :
    2 NOV 1948
    Record Type
    :
    DOCUMENT
    Accession No
    :
    1957/0578220W
    Hit
    :
    22
    Subject
    :
    DOCUMENT  
    Location
    :
    HEADQUARTERS
    Title
    :
    Category
    :
    PUBLIC ARCHIVES
    Subcategory
    :
    STATE
    Source
    :
    Date
    :
    8 DEC 1910
    Record Type
    :
    DOCUMENT
    Accession No
    :
    1957/0154784W
    Hit
    :
    21
    Subject
    :
    DOCUMENT  
    Location
    :
    HEADQUARTERS
    Title
    :
    Category
    :
    PUBLIC ARCHIVES
    Subcategory
    :
    STATE
    Source
    :
    Date
    :
    11 SEP 1919
    Record Type
    :
    DOCUMENT
    Accession No
    :
    1973/0024976J
    Hit
    :
    21
    Subject
    :
    DOCUMENT  
    Location
    :
    Title
    :
    Category
    :
    PUBLIC ARCHIVES
    Subcategory
    :
    STATE
    Source
    :
    Date
    :
    6 MAY 1920
    Record Type
    :
    DOCUMENT
    Accession No
    :
    1973/0025647J
    Hit
    :
    20
    Subject
    :
    DOCUMENT  
    Location
    :
    Title
    :
    Category
    :
    PUBLIC ARCHIVES
    Subcategory
    :
    STATE
    Source
    :
    Date
    :
    18 AUG 1920
    Record Type
    :
    DOCUMENT
    Accession No
    :
    1973/0025938J
    Hit
    :
    17
    Subject
    :
    DOCUMENT  
    Location
    :
    Title
    :
    Category
    :
    PUBLIC ARCHIVES
    Subcategory
    :
    STATE
    Source
    :
    Date
    :
    26 NOV 1901
    Record Type
    :
    DOCUMENT
    Accession No
    :
    1957/0099832W
    Hit
    :
    14
    Subject
    :
    DOCUMENT  
    Location
    :
    HEADQUARTERS
    Title
    :
    Category
    :
    PUBLIC ARCHIVES
    Subcategory
    :
    STATE
    Source
    :
    Date
    :
    27 AUG 1918
    Record Type
    :
    DOCUMENT
    Accession No
    :
    1973/0024229J
    Hit
    :
    14
    Subject
    :
    DOCUMENT  
    Location
    :
    Title
    :
    Category
    :
    PUBLIC ARCHIVES
    Subcategory
    :
    STATE
    Source
    :
    Date
    :
    28 JUL 1919
    Record Type
    :
    DOCUMENT
    Accession No
    :
    1973/0024948J
    Hit
    :
    12
    Subject
    :
    DOCUMENT  
    Location
    :
Title
:
Category
:
PUBLIC ARCHIVES
Subcategory
:
STATE
Source
:
Date
:
15 APR 1898
Record Type
:
DOCUMENT
Accession No
:
1957/0076626W
Hit
:
32
Subject
:
DOCUMENT  
Location
:
HEADQUARTERS
Title
:
Category
:
PUBLIC ARCHIVES
Subcategory
:
STATE
Source
:
Date
:
16 JAN 1915
Record Type
:
DOCUMENT
Accession No
:
1957/0442058W
Hit
:
31
Subject
:
DOCUMENT  
Location
:
HEADQUARTERS
Title
:
Category
:
PUBLIC ARCHIVES
Subcategory
:
STATE
Source
:
Date
:
22 JAN 1906
Record Type
:
DOCUMENT
Accession No
:
1957/0434805W
Hit
:
26
Subject
:
DOCUMENT  
Location
:
HEADQUARTERS
Title
:
Category
:
PUBLIC ARCHIVES
Subcategory
:
STATE
Source
:
Date
:
6 MAY 1903
Record Type
:
DOCUMENT
Accession No
:
1957/0429831W
Hit
:
25
Subject
:
DOCUMENT  
Location
:
HEADQUARTERS
Title
:
Category
:
PUBLIC ARCHIVES
Subcategory
:
STATE
Source
:
Date
:
25 JAN 1904
Record Type
:
DOCUMENT
Accession No
:
1957/0430989W
Hit
:
23
Subject
:
DOCUMENT  
Location
:
HEADQUARTERS






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sejarah Menarik Rumah Rehat Tampin dan Gemas

Salam buat semua. Hari ini, Khamis, 28 November 2024. Hari ini Atok dan Wan tak ke mana-mana. Hanya duduk kat rumah menanti anak-anak kami p...