Salam buat semua. Hari ini hari Jumaat. Atok baru sahaja balik selepas menunaikan solat Jumaat. Di kejauhan terdengar bunyi guruh dan sesekali kilat dan petir kelihatan sabung menyabung. Syok kalau sambung tidur tengah hari ini. Sekarang dah secara rasmi masuk Monsun Timur Laut. Time macam inilah banjir berlaku terutama negeri-negeri di Pantai Timur seperti Kelantan, Terengganu dan Pahang.
Atok pernah sekali terperangkap dalam banjir di Pahang. Masa itu kami sekeluarga on the way ke Terengganu. Tahun 2014. Memang tak kena pun timing nak bercuti ke Terengganu masa itu. Masa itu kat Cherating, air dah naik separuh tayar. Kalau Atok teruskan juga rancangan kami masa itu, mungkin kami akan masuk TV3, sedang makan nasi berlauk sardin di pusat pemindahan mangsa banjir. Kereta pula mungkin dah hanyut masuk ke sungai atau parit entah dekat mana-mana tempat entah. Nasib baik naluri Atok kata "Patah balik!".
Maka kita orang patah balik ke Kuantan, ikut belakang lori rapat-rapat kerana air banjir sedang dikuak oleh lori tersebut. Sampai sahaja ke Kuantan, air baru nak naik. So, kita orang retreat ke Raub dan naik untuk bercuti di Cameron Highlands. Fuuh, nasib baik! Itulah kali pertama Atok sekeluarga berpengalaman meredah banjir. Cukuplah sekali itu sahaja. Jangan lagi.
Entri kali ini Atok nak kongsikan cerita Atok menjelajahi daerah Jempol di Negeri Sembilan ini. Seronok tengok tempat orang ini. Banyak tempat menarik di sana. Cuba korang berjalan ke Bahau, memang best. Tempat orang-orang FELDA keluar shopping; tempat pembalak keluar cari Amoi-amoi untuk urut badan yang sengal-sengal, melembutkan urat-urat yang tegang sebelum menegangkan balik urat-urat di bahagian tertentu.😁😁👀😅😎; Tempat India estet keluar beli barangan dapur setiap hujung bulan sambil beli kain sari. Kalau terjumpa anak-anak muda orang Asli keluar dating sekali sekala, memang beruntung korang. Hahaha.
OKlah, korang bacalah penulisan Atok tentang Sejarah Rumah Rehat di daerah Jempol. Korang akan dapat tahu bagaimana penduduk-penduduk perintis di kawasan ini 'berperang' dengan kepayahan hidup dalam persekitaran hutan tebal, ngauman Sang Harimau, dan luruan babi hutan mengejar pemburu dan petani yang mempertahankan kebun dan ladang mereka; bagaimana kereta api mengubah nasib mereka; mengapa tentera Siam berkubur di sini. Teruskan membaca dan komen sikit. Jangan panjang-panjang, sikit-sikit cukup. Juga Atok nak ucapkan terima kasih kepada penyumbang-penyumbang bahan atau grafik yang Atok gunakan di dalam penulisan ini. Semoga pahala kita peroleh bersama kerana ilmu yang kita titipkan. Halalkan, ya. Wasalam.
PENGENALAN
Jempol adalah salah satu daerah yang terletak di Negeri Sembilan, Malaysia, dan juga merupakan luak adat yang penting di kawasan tersebut. Dengan keluasan 148,458.42 hektar, Jempol adalah daerah terbesar di Negeri Sembilan. Daerah ini mempunyai lima mukim, iaitu Mukim Serting Ilir, Mukim Jelai, Mukim Kuala Jempol, Mukim Rompin, dan Mukim Serting Ulu. Jumlah penduduk di Jempol sekitar 129,400 orang, menggambarkan kepadatan penduduk yang sederhana di kawasan ini.
Jempol dikelilingi oleh beberapa negeri dan daerah lain; di timur laut bersempadan dengan negeri Pahang, di selatan dengan Johor, serta di barat daya dengan daerah Tampin, di barat dengan daerah Kuala Pilah, dan di utara dengan daerah Jelebu. Bandar utama di Jempol adalah Bahau, yang dikenal sebagai pusat aktiviti sosial dan ekonomi, sementara Bandar Seri Jempol berfungsi sebagai pusat pentadbiran daerah. Keseluruhannya, Jempol menawarkan kombinasi yang menarik antara keindahan alam, budaya tempatan, dan pembangunan.
A. SEJARAH ASAL JEMPOL
Semasa peneroka awal orang asli yang membuat penempatan di kawasan antara dua liku sungai yang hampir-hampir bertemu antara keduanya, iaitu Sungai Serting yang mengalir ke Sungai Pahang, dan satu sungai yang pada masa itu cuma dikenali dengan Sungai Leban Condong Tupai Batuk yang mengalir ke Sungai Muar. Leban Condong diambil sempena nama seorang laki-laki yang merupakan orang pertama mendiami daerah ini. Sementara Danau Rasau adalah nama isteri Leban Condong yang berasal dari Minangkabau.
Jempol dilaporkan diterokai oleh sembilan keluarga dari Pasai (kini Aceh), dipimpin oleh Datuk Sempedang. Ketua kampung di sana pernah menyebut bahawa keluarga-keluarga ini berhijrah selepas bencana ombak besar Tsunami yang menghancurkan kampung mereka. Peristiwa itu dikatakan berlaku sebelum zaman Kesultanan Melaka.
Mereka mencari perlindungan dan penempatan baru, kerana tempat tinggal mereka (di Sumatera) akan mengalami bencana gunung berapi. Rombongan itu telah berhenti di satu kuala sungai (Penarikan) untuk menambah barang keperluan. Salah seorang daripada mereka iaitu Datuk Sempadang telah mengarahkan pengikutnya pergi mencari dan meninjau di persekitaran kuala sungai itu, kira-kira setengah batu jauhnya. Diberitakan bahawa kawasan tersebut menarik dan cantik. Oleh demikian Datuk Sempadang telah menamakan kuala sungai tersebut sebagai Jempol (cantik) dari kuala hingga ke hulunya.
Berdasarkan maklumat yang menyenangkan itu Datuk Sempadang mengambil keputusan untuk menetap di situ bersama-sama dengan pengikutnya. Kawasan tersebut dijadikan penempatan dan kawasan pertanian yang mana ia telah menarik ramai perantau yang turut serta menetap di situ.
B. PEMERINTAHAN UNDANG LUAK JEMPOL
Pada zaman dahulu, ketika Jempol belum mempunyai Undang Luaknya sendiri, penduduk Jempol telah membuat rayuan kepada Undang Johol untuk mendapatkan seorang Undang Luak bagi memerintah Jempol pada masa itu. Dikatakan bahawa pada masa itu, Jempol berada di bawah pemerintahan Undang Johol, di mana Dato' Undang Johol mempunyai kuasa sepenuhnya untuk mengatur dan mengawal wilayah Jempol.
Dalam jawapan surat permohonan yang dikemukakan kepada Dato' Johol, antara lain dinyatakan arahan baginya untuk menghantar orang ke Pasir Besar dekat Gemas untuk mencari bakal Undang Luak bagi Jempol itu. Apabila perintah tersebut diterima, seseorang yang bernama Pengeran telah dilantik untuk bertugas pergi ke Pasir Besar. Dalam suasana yang dipenuhi harapan tinggi untuk mendapatkan seorang pemimpin yang dapat memimpin mereka, Pengeran telah dibekalkan dengan PEDANG BERCHABUT sebagai senjata.
Pemergian beliau ke sana tidaklah mudah; beliau harus menempuh pelbagai cabaran untuk melalui hutan belantara yang tebal, yang dipenuhi dengan binatang-binatang buas. Sepanjang perjalanan yang penuh liku itu, Pengeran menjalani pengalaman yang menguji ketahanan dan keberaniannya. Di dalam situasi yang berbahaya dan tidak menentu, PEDANG BERCHABUT dipegang dengan penuh ketegasan, bukan hanya sebagai alat perlindungan tetapi juga sebagai simbol harapan dan tanggungjawab yang diamanahkan kepadanya.
Hingga ke hari ini, PEDANG BERCHABUT diakui sebagai pusaka kepunyaan Undang Luak Jempol dari suku Blduanda, yang telah diwarisi sejak zaman berzaman. Ia bukan sahaja melambangkan kekuasaan dan kepimpinan, tetapi juga mengingatkan generasi akan perjalanan dan cabaran yang telah dilalui dalam usaha untuk mendapatkan kepimpinan yang diharapkan.
Setelah menempuh pelbagai ujian dan perjalanan yang melelahkan, Pengeran akhirnya berjaya menemui bakal Undang Luak yang dicari-cari. Namun, sesungguhnya, bakal yang ditemui itu adalah seorang perempuan dan seorang kanak-kanak yang masih menyusu. Menurut riwayatnya, setelah kanak-kanak tersebut dipersembahkan kepada Undang Johol, beliau sendiri setuju agar kanak-kanak tersebut dijadikan Undang Luak apabila dewasa kelak. Undang Johol berharap agar kanak-kanak yang dinyatakan itu dibela dan dipelihara dengan secukupnya. Sambil menantikan kanak-kanak ini dewasa, Dato' Undang Johol telah mengisytiharkan bahawa Pengeran diangkat sebagai pemangku Undang Luak Jempol.
Dato' Perpateh menetapkan bahawa Adat Perpateh adalah adat yang sah untuk mereka. Dalam tulisan itu juga terdapat beberapa ungkapan yang menggambarkan bahawa sejarah Jempol mempunyai nilai yang unik dan peranan penting dalam pembentukan masyarakat di kawasan tersebut. Penentuan mengenai adat ini menunjukkan kepentingan struktur sosial dan budaya yang diperlukan untuk membangunkan sebuah masyarakat yang teratur.
Beberapa prinsip yang ditetapkan adalah seperti:
- Duduk Bertentu: Menekankan tentang kepentingan tempat tinggal yang ditentukan dan diatur.
- Bilang Beratur: Menunjukkan sistem pengiraan atau pentadbiran yang jelas dalam masyarakat tersebut.
- Berpuak-puak dan Bersuku-suku: Menggambarkan tentang pembahagian masyarakat yang berasaskan suku dan puak, yang menunjukkan identiti dan kesatuan di kalangan mereka.
Maka dari zaman itu, dua belas suku yang berada dalam Luak Jempol telah diwujudkan. Di antara dua belas suku tersebut, Dato' Lela Raja diakui sebagai Dato' Lembaga yang paling kanan. Beliau diangkat menjadi pemangku Undang Luak Jempol sementara menunggu penggantinya yang sah untuk menyandang gelaran Undang Luak Jempol.
Ungkapan "Tanah nan sa-bingkah: akar nan sa-helal" merupakan simbolik yang merujuk kepada kedudukan dan identiti masyarakat Jempol yang bercampur, terikat dengan akar budaya dan tradisi yang kuat. Ia menggambarkan betapa pentingnya untuk menghargai asal usul dan warisan budaya dalam membentuk identiti dan perpaduan masyarakat.
C. SEJARAH JALAN PENARIKAN
Jalan Penarikan ialah laluan lama yang terletak berhampiran Bahau. Terdapat Sungai Seri Menanti yang mengalir masuk ke Sungai Muar. Kampung Jambu Lapan berdekatan dengan Kampung Jempol. Sungai Muar mengalir melalui Kampung Jempol, bertemu dengan Sungai Jempol. Sungai Jempol ini mengalir ke arah utara, mendekati Sungai Serting, yang akhirnya bersambung ke Sungai Bera dan kemudian ke Sungai Pahang.
Laluan antara Sungai Muar dan Sungai Serting, melalui Sungai Jempol, mempunyai jarak daratan sekitar 300 meter di mana kapal-kapal dahulu ditarik di atas darat antara Sungai Jempol dan Sungai Serting sejauh 300 meter dari Sungai Jempol menggunakan batang-batang balak untuk memudahkannya ke Sungai Serting. Laluan ini dipanggil Jalan Penarikan. Perjalanan kemudian dilanjutkan ke Bahau dan masuk ke negeri Pahang hingga tiba di Pekan, Pahang.
Ketika Melaka dibuka, para pedagang Arab turut berdagang di sana, bersama dengan orang-orang Pasai yang sering mengunjungi Melaka untuk mendapatkan bekalan harian. Secara kebetulan, para pedagang ini bertemu kembali dengan orang-orang Pasai yang dahulu telah mereka Islamkan.
Para pedagang Arab tersebut kemudian menceritakan kesulitan yang mereka hadapi dalam perjalanan perdagangan, di mana mereka perlu mengambil rute jauh untuk menuju Siam dari Melaka. Mereka harus melalui Selat Melaka, Selat Tebrau, dan Laut China Selatan, yang memakan waktu berminggu-minggu. Mendengar keluhan tersebut, orang-orang Pasai memberi tahu tentang adanya jalan pintas dari Melaka ke Siam, meskipun untuk melalui jalur tersebut, perahu perlu ditarik di satu lokasi tertentu.
Tertarik dengan saranan orang-orang Pasai, para pedagang Arab memutuskan untuk mencubanya. Pada hari yang telah ditetapkan, mereka dibawa melalui Sungai Muar. Dari Sungai Muar, perjalanan dilanjutkan hingga tiba di Kuala Jempol, kemudian melalui Sungai Jempol. Di situ, mereka harus menarik sampan sejauh lebih kurang sebatu sebelum memasuki Sungai Serting. Sungai Serting kemudian bersambung dengan Sungai Bera, membawa mereka ke Kuala Pahang. Dari sana, mereka terus ke Laut China Selatan dan melanjutkan perjalanan ke Siam. Akhirnya, kegiatan para pedagang Arab yang sering menggunakan rute ini tersebar dan diikuti oleh pedagang lain. Hang Tuah, pahlawan dari Melaka yang terulung, juga sering menggunakan laluan ini.
Ketika Melaka telah berkembang menjadi sebuah empayar yang kuat, Kerajaan Siam pernah melancarkan serangan ke atas Melaka melalui jalan pintas ini. Menurut kisah dari orang-orang tua, Siam meninggalkan sebahagian tenteranya untuk menggali parit di Jalan Penarikan. Mereka begitu yakin akan memenangi pertempuran ini dan merancang untuk menghubungkan Sungai Serting dengan Sungai Jempol, agar tidak perlu lagi menarik kapal mereka secara manual.
Parit yang digali itu dikatakan sedalam lebih kurang 25 kaki dan selebar kira-kira 30 kaki. Namun, pertempuran tersebut berakhir dengan kegagalan bagi Siam, dan mereka terpaksa berundur. Akibatnya, parit yang mereka gali ditinggalkan begitu sahaja, hanya tinggal kira-kira 110 ela dari Sungai Jempol. Kubur lama di Parit Siam dikatakan milik tentera Siam yang pernah menyerang Melaka melalui laluan ini.
Yang menarik tentang misteri kematian askar-askar Siam semasa menggali parit ini ialah penemuan seekor ular putih. Disebabkan kekurangan bekalan makanan, mereka terpaksa memasak ular tersebut untuk dijadikan hidangan. Namun, yang anehnya, semua askar yang memakan hidangan itu, termasuk seorang pembesar Siam yang turut terlibat dalam operasi penggalian itu, mati tanpa diketahui sebabnya,. Usaha malang ini membawa kepada tragedi, kerana mereka akhirnya tewas akibat kebuluran dan serangan daripada gerila tempatan. Pembesar tersebut kemudiannya dikebumikan di tempat yang sama, dan nesan beliau dikatakan dibuat daripada batu yang diambil dari Siam.
Dalam tahun 1948, jika anda pengembara, ingin ke Kuala Pilah dari Muar, melalui jalan raya ke Kuala Pilah, anda akan melalui pelbagai tempat menarik, termasuk Bukit Penarik, permatang megah yang menawarkan pemandangan lembah di bawahnya. Bentuk muka bumi bertingkat ini, bersama-sama dengan Permatang Jeram Padang yang berdekatan, bukan sahaja indah; ia juga berfungsi sebagai panduan semula jadi bagi mereka yang mengembara melalui wilayah yang meriah ini.
Landasan Kereta Api Terbengkalai berdiri sebagai bukti zaman lampau,mengingatkan tentang cita-cita perindustrian yang pernah tumbuh subur di bahagian Jempol ini. Memasuki landskap lebih jauh mendedahkan Rumah Kampung yang menarik, di mana kehidupan tempatan terbentang di tengah-tengah sawah padi yang bergoyang ditiup angin sepoi-sepoi. Hamparan pertanian ini mencerminkan kepentingan penanaman padi dalam kehidupan seharian penduduk, menyara keluarga dan mengekalkan tradisi.
Sungai Serting mengalir melalui rupa bumi ke arah timur, mendekati pekan Bahau, perairannya penting dalam sejarah untuk pengangkutan dan perdagangan. Bekas Tapak Banglo Berhenti, yang terletak secara strategik di sepanjang laluan ini, pernah mengalu-alukan pegawai yang ingin berehat semasa perjalanan mereka. Pada zaman kegemilangannya, banglo itu merupakan stesen persinggahan yang sibuk, penuh dengan kisah perjalanan dari tebing sungai ke bukit-titik di mana cerita dan masa bertemu.
|
Dalam Peta lama Portugis jelas kedudukan Jalan Penarikan di Serting dan Jempol |
|
Kedudukan Penarikan di kawasan antara Juasseh dan Bahau dalam peta kini |
|
Kawasan Penarikan dalam tahun 1948. Terdapat Halting Bungalow di sana. |
|
Kawasan Penarikan dalam tahun 2024 |
|
Pemandangan-pemandangan indah dari atas Bukit Penarikan dan Taisho di Jempol |
|
Keratan Rentas Bukit Penarikan di Jempol |
|
Sungai Serting Ulu |
|
Sungai Serting Ulu 2
|
|
salah satu anak Sungai Pahang
|
D. SEJARAH PEMBANGUNAN BAHAU
Bahau pada tahun 1909 adalah sebuah perkampungan yang masih baru dengan hampir seratus kedai. Sebelum ini, wilayah ini hanya terdiri daripada hutan, didiami oleh beberapa orang Melayu dan Sakai sahaja. Pekan itu tidak berkembang sehinggalah kedatangan peneroka Cina berpindah ke pedalaman untuk mencari bijih timah. Peneroka Cina menubuhkan bandar Bahau dan Mahsan berhampiran, dan bandar itu berkembang apabila getah, kelapa sawit dan perdagangan kayu mula menguasai ekonomi bandar itu.
1. PERLOMBONGAN
Selepas terhenti beberapa tahun, dalam tahun 1904, kerajaan telah membuka semula Lembah Ulu Jempol untuk aktiviti perlombongan dengan memberikan lesen mencari gali kepada Towkay Loke Yew di sepanjang tebing Sungei Ayer Penghulu. Daripada operasi Syarikat Perlombongan Emas Batu Bersawah di Sungai Muar, sejumlah 2,188 auns dan 19 wajaran sen emas telah diekstrak daripada 3,432 tan batu yang dirawat, menghasilkan hasil purata 12 wajaran sen dan 16 bijirin setiap tan. Ini menandakan penurunan berbanding tahun sebelumnya, di mana 2,664 auns dan 6 wajaran sen diperoleh semula daripada 4,032 tan batu.
Kira-kira 250 kuli bekerja secara langsung dan tidak langsung di lombong, dengan majoriti pekerja Melayu berasal dari Kelantan. Buruh dilaporkan banyak dan lebih mudah dikekalkan pada tahun 1904 berbanding tahun-tahun sebelumnya. Kesihatan keseluruhan tenaga kerja kekal baik sehingga Disember apabila wabak demam yang ketara menjejaskan ramai pekerja.
Pada akhir tahun 1904, pajakan untuk 130 ekar tanah emas yang terletak di selatan Lombong Batu Bersawah di Rantan Petai telah diberikan kepada Encik Da Pra, yang menyatakan hasratnya untuk memulakan kerja pada awal tahun 1905. Selesainya pembinaan jalan Jelai menjelang akhir tahun 1906, bersama-sama dengan pengenalan kereta api akan meningkatkan kebolehcapaian ke kawasan itu. Bahau mengalami pertumbuhan dan transformasi, menarik lebih ramai penduduk dan perniagaan ke kawasan yang dahulunya terpencil ini.
2. PERTANIAN
i. Estet Getah
Dalam tahun 1931, terdapat sebuah ladang getah milik Eropah yang sangat diingini dan padat terletak hanya 2 batu dari Stesen Kereta Api Bahau. Estet ini amat menarik kerana bahagian hadapannya yang ketara, yang menjangkau hampir setengah batu di sepanjang Jalan Kerajaan dan laluan kereta api. Lokasinya yang strategik menjadikannya peluang menarik kepada bakal pembeli yang berminat dalam industri getah.
Estet ini merangkumi kawasan seluas kira-kira 599 ekar, dengan taburan umur yang berbeza-beza di antara pokok getah. Kira-kira 45 ekar terdiri daripada pokok yang berumur 3 tahun, manakala 50 ekar berumur 2 tahun. Selain itu, 255 ekar mempunyai pokok-pokok muda yang berumur antara 1.5 tahun hingga 9 bulan. Terdapat juga 65 ekar pembukaan baru yang sedia untuk ditanam, dan 90 ekar Lallang, yang sebahagiannya ditanam. Tambahan pula, 65 ekar belukar telah pun dibakar dan kini sedang disiapkan untuk penanaman, dengan kawasan selebihnya terdiri daripada 39 ekar belukar dan paya.
Estet mendapat manfaat daripada kualiti tanah yang sangat baik dan tanah beralun, dengan kawasan yang ditanam hampir bebas daripada rumpai. Disempadankan di tiga sisi dengan ladang lain—salah satu daripadanya sedang diuruskan—estet itu terletak dalam persekitaran pertanian yang menjanjikan. Selain itu, terdapat potensi untuk memperoleh tanah negeri bersebelahan lagi, meningkatkan daya tarikan bagi bakal pembeli yang ingin mengembangkan operasi pertanian mereka.
Untuk menampung tenaga buruh, ladang itu mempunyai tiga barisan kuli sementara yang mampu menempatkan sehingga 170 kuli, bersebelahan dengan banglo konduktor. Pada masa ini, ladang itu menggaji tenaga buruh seramai 97 orang pekerja Cina, memastikan keperluan operasi ladang itu dipenuhi.
*************************************
Dalam tahun 1932, Dari Batu Anam, perjalanan kereta api yang singkat membawa kami ke Bahau, di mana kami berpeluang melihat perkembangan terkini dalam amalan penanaman Dunlop. Di sebelah selatan landasan kereta api, kami merentasi ladang pokok getah yang bertunas, sebelum ini sebahagian daripada paya terbiar. Kawasan ini berfungsi sebagai demonstrasi contoh teknik penanaman, mempamerkan keseragaman yang luar biasa dan corak pertumbuhan konsisten klon tunggal yang telah digunakan untuk tunas di seluruh ladang.
Semasa kami melintasi landasan kereta api, kami menemui kawasan pokok getah tua yang menghasilkan tinggi, diikuti dengan bahagian khusus untuk pembajaan eksperimen. Perjalanan ini membawa kami ke tapak pusat Bahau, sebuah perbandaran kecil yang menempatkan populasi kira-kira 2,500 penduduk. Tapak ini penting kerana menempatkan seluruh kakitangan dan tenaga buruh untuk unit yang luas seluas 8,000 ekar, mencerminkan skala dan organisasi operasi.
Meneruskan di luar tapak pusat, kami menavigasi melalui ladang getah tambahan dan kawasan di mana tumbuhan kecil sedang ditanam. Kumpulan tumbuhan kecil yang terakhir ini berasal daripada tunas klon yang menghasilkan tinggi, yang sedang dibiakkan untuk digunakan dalam salah satu projek baharu terbesar Dunlop: Ladang Geddes. Terletak hanya beberapa batu dari Bahau, inisiatif penanaman yang bercita-cita tinggi ini menggambarkan pengembangan strategik penanaman getah di rantau ini.
Apabila sampai ke sudut barat daya Ladang Geddes, sebuah bukit kecil memberikan kami pemandangan panorama yang menakjubkan yang menjangkau hampir keseluruhan 21 batu persegi ladang itu. Hebatnya, kawasan yang luas ini adalah hutan dara sepenuhnya kurang daripada dua tahun lalu. Kini, ia ditanam dan diusahakan sepenuhnya menggunakan kaedah moden yang telah kita bincangkan sepanjang perjalanan ini. Di bawah kami terletak hamparan tunggul bertunas yang luas, yang telah ditanam terus di ladang. Sementara itu, kawasan selebihnya bersedia untuk menerima perhatian pasukan tunas, menandakan satu lagi langkah ke hadapan dalam pembangunan pertanian kawasan itu.
Namun, dalam tahun 1938, keadaan di Bahau mengenai penoreh Cina yang menganggur akibat kemelesetan ekonomi melibatkan estet-estet. Lebih 300 buruh telah meninggalkan pekan Bahau untuk mencari peluang pekerjaan di tempat lain. Pergerakan buruh ini mencerminkan keadaan ekonomi yang berterusan dan ketersediaan peluang pekerjaan di wilayah lain. Usaha mungkin diperlukan untuk menangani baki pengangguran di kalangan penoreh di Bahau, memastikan mereka mempunyai akses kepada pilihan kerja dan sokongan yang sesuai.
ii. Sawah Padi
Di sepanjang 16 batu lebuh raya antara Kuala Pilah dan Bahau, kawasan sawah padi yang luas tumbuh subur, terkenal kerana menghasilkan beberapa beras berkualiti tinggi di Negeri Sembilan. Malah setinggan Cina di Bahau juga mendapati tompok padi mereka menghasilkan hasil tuaian yang terpuji walaupun terlalu banyak dan hutan belantara yang telah mengambil alih bahagian lain di kawasan itu.
Dalam tahun 1932, berkat usaha berdedikasi pegawai-pegawai Melayu dari Jabatan Koperasi, kemajuan ketara telah dicapai dalam mewujudkan pasaran Melayu di pelbagai wilayah. Pasaran ini bertujuan untuk mempromosikan perdagangan tempatan dan menyediakan barangan keperluan kepada masyarakat Melayu. Setiap pasaran ini berfungsi sebagai pusat tumpuan bagi vendor dan pengguna tempatan, memupuk aktiviti ekonomi dan mengukuhkan hubungan komuniti. Di Negeri Sembilan, dua pasar telah ditubuhkan: satu berhampiran Bahau dan satu lagi berhampiran Sri Menanti. Pasaran ini menyumbang kepada rangkaian peluang komersil yang semakin meningkat yang tersedia untuk masyarakat Melayu di rantau ini.
|
Pasar Melayu di Pekan Sehari sebegini wujud di Bahau mulai tahun 1931 |
iii. Kebun Kem Serani dan Cina Katolik
Semasa Perang Dunia Kedua, persiapan dibuat untuk memindahkan penduduk dari Singapura ke Johor dan Negeri Sembilan. Keadaan di Singapura semakin sesak dan krisis makanan semakin kritikal. Penghijrah Eurasia dibawa ke Bahau setelah kejayaan membawa orang Cina ke Endau. Namun, malaria menjadi masalah yang terus menghantui mereka, dan para penghijrah mendapati bahawa kawasan tersebut tidak bersedia dengan baik untuk ketibaan mereka. Kerajaan Syonan-to tidak dapat memberikan bantuan yang setara kepada Bahau seperti yang diberikan kepada Endau kerana Bahau berada di bawah tanggungjawab pihak berkuasa Negeri Sembilan.
Sebanyak tiga ratus keluarga Eurasia dan 400 keluarga Katolik Cina meninggalkan Syonan (Singapura) untuk menetap di Bahau. Ramai daripada mereka sukar untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan yang penuh cabaran sebagai peneroka di kawasan pertanian. Biarawati Katolik dan anak-anak yatim yang berada di bawah jagaan mereka terpaksa makan rebusan siput dan rumput. Malangnya, banyak yang meninggal dunia, termasuk ketua projek tersebut, Bishop Devals. Akhirnya, projek di Bahau berakhir, dan majoriti penghuninya dipindahkan secara sementara ke Kem Sime Road di Singapura oleh pihak British.
|
Kem Fuji-Go di Bahau semasa Perang Dunia Kedua
Penghuni kem Fuji-go membuat jalan masuk ke kem mereka dari Bahau |
3. PEMBURUAN
Bahau telah muncul sebagai sebuah bandar yang meriah, memenuhi keperluan penduduk ladang yang besar di daerah ini. Dengan sambungan rel dan bas yang boleh dipercayai ke bandar-bandar jiran, ia bertindak sebagai hab aktiviti. Walau bagaimanapun, hanya dalam jarak yang singkat dari balai polis, gajah dan harimau berkeliaran di pinggir ketamadunan.
Jarak Bahau dengan sempadan Pahang menjadikannya lokasi utama untuk memburu haiwan besar. Wilayah ini kaya dengan hidupan liar, menarik pemburu dan pengembara. Usaha perintis di Tanah Melayu diteruskan, dengan masyarakat Cina, India dan Eropah semuanya memainkan peranan penting dalam menembusi hutan tebal dan menempa kehidupan dari tanah.
i. Harimau Mengganas
Pada 19 Julai 1933, Awang bin Mohamed Noor, seorang penduduk Melayu Bahau, Negri Sembilan, mendapati seekor kerbau muda miliknya telah dibawa lari oleh seekor harimau. Dia pergi mencari binatang itu, ditemani seorang rakan dan berjaya mengantungi seekor harimau betina di Kuala Kerpis berukuran 7 kaki 9 inci panjang. Sekembalinya ke bandar, bagaimanapun, Awang terkejut apabila mendapati polis tidak menawarkan ganjaran seperti biasa kepadanya.
Seekor lagi harimau betina ditembak oleh seorang Melayu di Bukit Putus, dan mayatnya diangkut pada hari yang sama ke balai polis Bahau, di mana ganjaran adat dituntut. Haiwan itu berada dalam keadaan yang sangat baik, berukuran 8 kaki 2 inci panjang yang mengagumkan.
Ketahanan penduduk setinggan di Bahau sangat berbeza dengan keadaan di ladang getah di rantau ini, di mana buruh India bekerja keras di bawah realiti yang sama keras. Kehidupan di estet ini adalah sesuatu yang tidak selesa. Penamaan "hutan getah" dengan tepat menggambarkan persekitaran mereka, di mana dunia semula jadi adalah penyedia dan pemangsa.
Menoreh getah memerlukan bukan sahaja kemahiran tetapi keberanian yang luar biasa; penoreh menghadapi bahaya yang sangat nyata untuk menjadi mangsa harimau. Ketika fajar menyingsing, sebelum matahari terbit sepenuhnya dan ketika bayang-bayang masih melekat pada pokok, pemukul pergi ke ladang, tom-tom mereka bergema melalui semak-semak. Amaran berirama ini memberi isyarat kepada penduduk hutan, termasuk harimau, bahawa manusia hadir, menggesa mereka untuk berundur. Ia adalah amalan purba yang penuh dengan keperluan-satu cara untuk lelaki menuntut ruang mereka di dunia yang sering berasa acuh tak acuh terhadap kehidupan manusia.
Di salah satu ladang getah Bahau, pengurus Eropah itu menunjukkan kesedaran yang mendalam tentang kedua-dua keperluan operasinya dan hidupan liar di sekitarnya. Dia memberi kebenaran kepada pihak pemburu untuk memburu harimau dan rusa, tetapi memastikan tiada kerosakan akan berlaku pada pokok getah, nadi ladang itu.
ii. Babi Hutan Bermaharajalela
Ketika Pendudukan Jepun, landskap Bahau telah menjadi syurga bagi hidupan liar -terutamanya babi liar, yang kini berkeliaran dengan banyaknya. Kokok ayam jantan dan bunyi burung bergema dari cerun berhutan di sekeliling kawasan itu. Hiruk-pikuk bunyi ini membawa rasa hidup kepada landskap, menyerlahkan kewujudan hidupan liar dan usaha manusia. Di sepanjang sungai, bekas tapak kaki babi liar dicetak di tanah lembut, berfungsi sebagai peringatan kepada penduduk liar yang menjelajah landskap ini. babi hutan menimbulkan ancaman berterusan kepada tanaman mereka.
Di sudut lain di daerah Bahau, setinggan Cina hidup subur di tengah-tengah dualitas alam semula jadi—sebidang tanah yang diusahakan menghadap sawah padi dan ladang ubi manakala hutan tebal menjulang tepat di luar pintu belakangnya. Petani yang tabah ini menghadapi cabaran yang tidak terkira setiap hari, tidak kurang daripadanya ialah babi hutan yang mengancam keselamatan anak-anaknya dan tanaman yang telah mereka pelihara dengan penuh susah payah. Babi, tertarik ke ladang dengan janji makanan, lebih daripada sekadar gangguan; mereka adalah penghalang yang ketara kepada keupayaan setinggan untuk menyara diri. Apabila kanak-kanak cuba menghalau penceroboh ini, mereka sering menghadapi serangan semula yang agresif.
Bunyi tembakan berhampiran, ketika pemburu mengejar haiwan liar ini, menimbulkan sorakan daripada keluarga. Di mata mereka, setiap babi yang dibunuh mewakili kemenangan kecil menentang perosak-perosak yang menjejaskan mata pencarian mereka. Penduduk melahirkan rasa lega apabila mereka mendengar bunyi tembakan daripada pemburu. Pemburu ini menyasarkan babi hutan, yang telah menjadi gangguan yang ketara kepada petani. Penduduk setinggan akan bersorak apabila pemburu kembali dengan hasil tangkapan mereka, kerana babi hutan menimbulkan ancaman berterusan kepada tanaman mereka, memusnahkan apa sahaja yang mereka berjaya tanam. Bagi mereka, pemburuan hidupan liar mewakili masalah dan peluang, kerana ia merupakan bahagian penting ekosistem dan ekonomi tempatan.
iii. Kemusnahan oleh Gajah Liar
Setiap malam, gajah akan berkeliaran dari kedalaman hutan untuk melawat ladangnya,yang hanya dua ratus ela dari ladang pisangnya yang berkembang pesat, meninggalkan laluan kemusnahan di belakang mereka. Di sebalik usaha gigihnya untuk mengusahakan dan memupuk dua ribu pokok pisang itu, semua kerja kerasnya telah terjejas teruk oleh gajah.
Dalam usaha untuk melindungi keluarga dan tanamannya, setinggan Cina itu mendentingkan tin kosong bersama-sama, taktik biasa di kalangan mereka yang tinggal berdekatan dengan pemangsa ini. Terdapat kepercayaan yang lazim di kalangan penduduk setinggan bahawa bunyi logam klangorus boleh menghalang harimau dan menghalang mereka, melindungi rumah sementara mereka.
Pada penghujung 1950-an, Pemburuan haiwan besar di Malaya mempunyai akar yang mendalam, telah menjadi hobi kegemaran raja-raja Melayu dan elit penjajah selama ratusan tahun. Keghairahan mereka terhadap sukan itu bukan sahaja melambangkan status dan kuasa tetapi juga menyumbang kepada salingkaitan rumit budaya tempatan dan pengurusan hidupan liar.
“Masih ramai pemburu di sekeliling ketika itu,” Encik Berlandier mengimbas kembali, mengenang masyarakat yang bersemangat yang pernah berkembang maju dengan ahli sukan dan wanita yang gemar mencari keseronokan memburu di tengah-tengah landskap Malaysia yang subur. Setiap ekspedisi bukan sekadar mengejar; ia juga merupakan peluang untuk merapatkan hubungan dengan rakan pemburu, berkongsi cerita, dan menjalin hubungan dengan tanah yang membuai hidupan liar yang pelbagai itu.
Akhir 1950-an menandakan peralihan dalam budaya memburu, kerana kesan penjajahan mula surut. Walaupun sekatan mula muncul mengenai pemuliharaan hidupan liar dan keperluan untuk amalan mampan, kenangan pemburuan yang menggembirakan dan persahabatan yang mengiringi mereka tetap dihargai di kalangan mereka yang mengambil bahagian.
4. PENERBANGAN
Rompin dan Bahau adalah kedua-dua bandar yang menawan, dengan Bahau menonjol sebagai satu-satunya bandar di Malaya Tengah yang menawarkan tempat mendarat yang ditetapkan untuk pesawat, seperti yang tercatat pada peta penerbangan rasmi wilayah itu. Tanah pendaratan ini hanya sesuai untuk pesawat ringan, membezakannya daripada kawasan di sepanjang dataran pantai.
Selama bertahun-tahun, terdapat janji-janji mengenai pembangunan udara Tanah Melayu. Pada tahun 1929, sebuah syarikat bernama Malayan Air Services, Ltd. telah didaftarkan di Kuala Lumpur, dengan tujuan untuk menubuhkan perkhidmatan udara di Tanah Melayu. Walau bagaimanapun, syarikat ini telah dibubarkan tidak lama selepas itu, gagal mencapai matlamatnya.
Pada masa itu, terdapat dakwaan bahawa usaha sedang dibuat untuk mewujudkan perkhidmatan penerbangan dalaman tahun ini yang menghubungkan Singapura dan Pulau Pinang. Namun, rancangan ini tidak menjadi kenyataan. Bagi potensi pembangunan udara di sebelah timur semenanjung, prospek kelihatan suram. Tidak mungkin Bahau akan mendapat apa-apa kepentingan dalam hal ini berbanding hari ini. Rupa bumi yang mencabar menyebabkan pembinaan aerodrom hampir mustahil-atau mahal. Landskap lasak menimbulkan halangan yang ketara kepada pembangunan perkhidmatan udara yang boleh dipercayai.
21 Jun 1936, hari yang penting bagi peminat penerbangan di Malaya. Empat belas kapal terbang tiba di Kuala Lumpur Flying Club untuk Perhimpunan Terbang Seluruh Malaya yang dinanti-nantikan. Acara ini disebut-sebut sebagai perhimpunan terbang terbesar dan paling penting yang akan berlangsung di dalam negara, menarik peserta dan penonton dari pelbagai wilayah. Pesawat terbang masuk dari lokasi terkenal seperti Singapura, Pulau Pinang dan Ipoh, menunjukkan minat yang semakin meningkat dalam penerbangan di rantau ini.
Selepas minum petang, perhimpunan itu akan menampilkan pertandingan pendaratan yang menarik, membolehkan juruterbang menunjukkan kemahiran mereka di hadapan penonton yang terlibat. Pada sebelah malamnya, satu perhimpunan penting akan diadakan di Hotel Majestic, di mana majlis makan malam Kelab Terbang Semua Melayu akan diadakan. Majlis tersebut akan dipengerusikan oleh Residen British Selangor, Yang Berhormat. Encik T. Sa Adams, menandakan gabungan penerbangan dan interaksi sosial di kalangan tokoh berpengaruh pada masa itu.
Keesokan paginya menjanjikan pengalaman yang sama mendebarkan apabila kapal terbang itu memulakan penerbangan merentas desa. Perhentian pertama mereka adalah Bahau untuk sarapan pagi, peluang untuk juruterbang dan anak kapal mengisi minyak dan bersedia untuk perjalanan seterusnya. Berikutan itu, pesawat akan terus ke Morib, di mana mereka akan mendarat di hadapan rumah rehat di pantai, memberikan suasana yang indah untuk pengembaraan penerbangan ini.
Selepas perayaan di Morib, kapal terbang akan pulang ke Kuala Lumpur untuk menyertai acara tiffin di Kuala Lumpur Flying Club. Apabila acara berakhir, para peserta akan berlepas ke stesen masing-masing pada sebelah petang, mengakhiri hari yang luar biasa yang dipenuhi dengan persahabatan, pertandingan, dan perayaan penerbangan di Malaya.
|
Reli Penerbangan KLFC dalam tahun 1936 dengan Bahau sebagai destinasi persinggahan pertama mereka |
5. KEMUDAHAN-KEMUDAHAN AWAM
i. Perkhidmatan Kereta Api FMS Railway
Pada 3 November 1909, apabila kereta api balast Kuala Pilah-Bahau perlahan-lahan memasuki bandar, seluruh masyarakat keluar untuk meraikannya dengan pertunjukan bunga api dan mercun yang mengagumkan. Dijangkakan bahawa landasan kereta api itu akan dibuka secara rasmi pada bulan Disember. Laluan cawangan Keretapi Gemas-Semantan ini menjanjikan kejayaan besar kepada peniaga dan penduduk tempatan, kerana ia membolehkan pengangkutan barangan yang lebih cekap.
Sebelum ini, peniaga sangat bergantung kepada Melaka sebagai satu-satunya pelabuhan mereka. Dengan sambungan kereta api baharu, barangan kini boleh diangkut terus dari Singapura. Penambahbaikan ini dijangka dapat meringankan sedikit beban kewangan yang dihadapi peniaga, yang berpotensi menurunkan harga barangan keperluan yang sebelum ini terlalu tinggi untuk penduduk setempat. Pengenalan kereta api menandakan perkembangan penting bagi Bahau dan masa depan ekonominya.
Pembinaan Keretapi Negeri Johor telah siap, dan laluan itu dibuka melalui lalu lintas pada Julai 1910; sambungan Gemas-Kuala Semantan 23 batu ke Bahau telah disiapkan secara praktikal. Pembinaan laluan cawangan Kuala Pilah telah dimulakan pada November, 1908, dan pada penghujung tahun lepas (1909) keseluruhan laluan tetap telah disambungkan. Sanksi telah diberikan untuk memulakan pembinaan sambungan Semantan-Kuala Tembeling. pada 1 Oktober 1910.
Kereta api F.M.S cawangan Gemas-Kuala Pilah. dibuka secara rasmi pada tahun 1910. Cawangan baharu ini akan mengendalikan satu kereta api setiap hari di setiap arah, meningkatkan ketersambungan di rantau ini. Kereta api itu termasuk empat stesen baharu: Kuala Pilah, Juasseh, Bahau, dan Rompin, bersama dua tempat berhenti, Plangai dan Jempol. Jadual untuk tren adalah seperti berikut: tren turun bertolak dari Kuala Pilah pada pukul 9:25 pagi, tiba di Gemas pada pukul 11:40 pagi, manakala tren naik meninggalkan Gemas pada pukul 2:30 petang, sampai ke Kuala Pilah pada pukul 4:45 petang.
"Menggunakan Seremban sebagai pengkalan, perjalanan yang lebih bermanfaat adalah perjalanan dari Seremban ke Kuala Pilah, kemudian berulang-alik melalui Jelebu, melengkapkan bulatan indah kira-kira 100 batu. Laluan ini menawarkan pemandangan landskap yang menakjubkan. Apabila anda menghampiri Jelebu, jalan itu dipenuhi dengan hutan rimba, di mana pokok-pokok yang menjulang tinggi, mencapai ketinggian 80 hingga 100 kaki, menjulang seperti dinding hijau yang besar. Kelegaan di sepanjang jalan adalah 60 kaki lebar, namun hanya 12 kaki daripada itu diperuntukkan untuk jalan itu sendiri. Walaupun habitat semula jadi ini adalah rumah kepada pelbagai hidupan liar, termasuk harimau, gajah dan ular, pemandu kenderaan tidak perlu terlalu bimbang tentang pertemuan dengan makhluk ini".
|
Jaringan Rel Kereta Api Malaya yang siap sepenuhnya dalam tahun 1929 |
|
Kemalangan kereta api angkara Komunis berdekatan Bahau dalam tahun 1955
|
ii. Perkhidmatan Bas dan Lori Awam
Perasmian perkhidmatan bas motor dan lori pertama sempena sistem Keretapi Tanah Melayu baru-baru ini menandakan satu peristiwa penting dalam rangkaian pengangkutan Tanah Melayu. Acara ini berlangsung di Seremban, berjaya menghubungkan bandar ini ke Kuala Pilah, Bahau, dan beberapa kampung perantaraan, meningkatkan ketersambungan dan kebolehcapaian di seluruh wilayah.
Bahau, yang terletak di laluan kereta api utama ke Pahang dan Kelantan, kini mendapat manfaat daripada perkhidmatan ini, membolehkan penumpang dan barangan mengelak perjalanan yang lebih jauh ke persimpangan Gemas apabila menyambung ke laluan utama Pantai Barat dan laluan lain. Perkhidmatan motor baharu diperkenalkan terutamanya atas dua sebab:
Laluan Cawangan Bahau ke Kuala Pilah, yang asalnya dibina sebagai landasan kereta api ringan, telah bergelut dari segi kewangan dan sangat memerlukan pembaikan yang tidak wajar memandangkan pendapatannya tidak mencukupi. F.M.S. Kereta api memutuskan untuk menggantikan laluan ini dengan perkhidmatan jalan raya yang baharu bagi memenuhi keperluan pengangkutan masyarakat tanpa membebankan menyelenggara landasan kereta api yang tidak menguntungkan.
Perkhidmatan baharu ini juga merupakan percubaan yang bertujuan untuk mengatasi persaingan yang semakin meningkat yang ditimbulkan oleh trafik jalan raya. Walaupun kurangnya kesedaran orang ramai mengenai peralihan ini—kemungkinan disebabkan oleh pembangunan pesat kawasan itu—statistik menunjukkan penurunan yang jelas dalam penggunaan kereta api. Bilangan penumpang menurun daripada purata 1.2 juta pada tahun 1929 kepada 1 juta pada tahun 1930, mewakili penurunan ketara sebanyak 16%. Begitu juga, tonase bulanan turun daripada 220,000 kepada 180,000.
Pada hari sulung perkhidmatan itu, sejumlah besar penumpang menggunakan bas baharu itu. Tambang berharga $1.90 untuk kelas pertama dan 95 sen untuk kelas ketiga untuk perjalanan sejauh 41 batu. Perkhidmatan ini terdiri daripada:
- Empat perjalanan harian dari Seremban ke Kuala Pilah.
- Tiga perjalanan harian dari Seremban ke Bahau melalui Kuala Pilah;
- Empat perjalanan harian dari Bahau ke Seremban
Perjalanan paling jauh mengambil masa lebih kurang satu setengah jam. Bas-bas itu, luas dan teguh, boleh memuatkan empat penumpang kelas pertama dan 14 penumpang kelas ketiga, yang menampilkan storan sejuk dan petak untuk mel dan bagasi. Lori-lori itu, berkapasiti satu setengah tan, dijangka menarik perniagaan yang ketara kerana utilitinya. Kedua-dua bas dan lori dibekalkan oleh Thornycroft (Singapore) Ltd., yang bertanggungjawab untuk penyelenggaraan dan operasi perkhidmatan bagi pihak F.M.S. Kereta api.
Di samping usaha pertanian, orang Melayu tempatan juga telah menubuhkan perkhidmatan pengangkutan, beroperasi di bawah panji Syarikat Pengangkutan Melayu. Bas mereka melayani laluan Kuala Pilah dan Sri Menanti, menyediakan perjalanan penting untuk penumpang yang kebanyakannya Melayu yang bergantung pada perkhidmatan ini untuk sambungan di rantau ini.
ii. Bekalan Air Bersih
Pada penghujung tahun 1931, Bahau berjaya menyiapkan pemasangan sistem bekalan air baru yang ditapis dan berklorin. Penambahbaikan ini diharapkan dapat meningkatkan kualiti dan kebolehpercayaan air yang tersedia untuk penduduk. Melengkapkan pembangunan ini, sebuah empangan sedang dalam pembinaan di Sungei Serting. Empangan itu direka untuk menampung 4,000,000 gelen air, yang sepatutnya menyediakan sumber yang mencukupi untuk mengekalkan komuniti melalui musim kering.
iii. Bekalan Elektrik
Dalam tahun 1950, Bahau, bandar kedua terbesar di Negri Sembilan, telah mengalu-alukan kemajuan yang ketara dalam infrastrukturnya: pengenalan elektrik untuk kegunaan domestik dan lampu jalan. Sebuah stesen penjanaan baharu telah dibina di belakang pejabat pos Bahau, menandakan perkembangan penting dalam usaha pemodenan bandar itu. Kedatangan bekalan elektrik di Bahau bukan sahaja meningkatkan kualiti hidup penduduknya melalui pencahayaan dan kuasa yang lebih baik untuk kegunaan domestik tetapi juga menjadi batu loncatan untuk pembangunan wilayah di Negeri Sembilan.
E. SEJARAH RUMAH REHAT DI JEMPOL
Pada tahun 1905, banglo berhenti berhampiran Parit Siam ini berfungsi sebagai stesen laluan penting untuk pegawai British. Ia menyediakan persimpangan jalan yang mudah bagi mereka yang melalui sungai dari Bandar Muar ke Kuala Pilah dan ke tengah-tengah Pahang. Lokasi itu bukan sekadar persimpangan geografi—ia memainkan peranan penting dalam pergerakan dan integrasi pelbagai wilayah dalam Tanah Melayu.
Kelemahan yang ketara untuk melancong di Negeri Sembilan ialah kekurangan hotel; sebaliknya hanya terdapat rumah rehat dan banglo berhenti. Kualiti penginapan ini berbeza-beza—sesetengahnya agak memuaskan, manakala yang lain sangat kurang. Kebanyakan kemudahan ini diuruskan oleh kerajaan dan biasanya mempunyai individu Cina yang bertanggungjawab. Di banglo berhenti, pengembara selalunya perlu membawa makanan mereka sendiri dan, dalam banyak kes, peralatan tempat tidur mereka sendiri. Oleh itu, mereka yang menghargai keselesaan mungkin ingin mempertimbangkan semula rancangan mereka dan menangguhkan perjalanan ke timur mereka.
Malangnya, runtuhan banglo terhenti dan nama Parit Siam mengingatkan betapa pentingnya pada masa lalu tempat itu di mana air hampir bertemu dan kemudian menyimpang ke arah yang bertentangan.
Sebuah rumah rehat baharu telah dibuka di Kuala Krau di bahagian Gemas laluan Pahang, namun bayaran sebanyak $2 sehari untuk katil dianggap sebagai berlebihan dan mungkin tidak menggalakkan bakal perintis daripada menggunakannya.
Bahau dalam tahun 1980-an, mempunyai rumah rehat gaya Minangkabau yang indah yang terletak dalam jarak berjalan kaki dari pusat bandar, namun cukup jauh untuk melarikan diri dari kesibukan seharian. Tempat yang menawan ini menambah daya tarikan bandar, menawarkan pengunjung ruang yang tenang untuk berehat dan menikmati persekitaran mereka.
PENUTUP
Pernah menjadi salah satu tempat terhangat semasa zaman Darurat di Malaysia, Bahau kekal sebagai peringatan penting tentang masa lalunya yang bergelora. Ia adalah antara kawasan terakhir yang diisytiharkan "putih" (bebas pengganas) pada tahun 1960, dan hari ini, peti pil bersejarah terletak di atas bukit di pintu masuk ke bandar itu, berfungsi sebagai saksi bisu kepada sejarahnya. Walaupun Bahau mempunyai latar belakang sejarah yang kaya, bandar ini menghadapi beberapa cabaran dari segi infrastruktur dan kebersihan. Habuk dan kotoran berleluasa, dengan jalan berlubang bersepah dan tempat letak kereta sering sesak dan tidak teratur. Kolam bertakung boleh ditemui di seluruh kawasan, menyumbang kepada perjuangan berterusan bandar dengan penyelenggaraan bandar dan kesihatan awam.
Di sebalik isu-isu ini, Bahau terkenal sebagai pusat yang bertenaga untuk penggemar makanan. Penduduk tempatan dan pelawat sama-sama sering mengunjungi banyak restoran dan kedai kopi di bandar. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh peningkatan kadar sewa di pusat bandar, beberapa kedai kopi lama telah ditutup, dan beberapa kedai ini telah berpindah ke tempat lain di sekitar dan di pinggir bandar.
Pekan ini adalah rumah kepada cef Hainan terkenal yang mahir menyediakan pelbagai hidangan Cina, melayani hampir secara eksklusif kepada pelanggan Muslim. Kepakaran masakan beliau telah mendapat reputasi yang kukuh; ramai pelanggan rela menunggu makanan mereka, tertarik dengan kualiti dan keaslian makanan.
Pusat bandar adalah pusat komersial daerah itu sejak kedai-kedai dibina di sana sebelum perang. Pusat bandar ini dikenali penduduk tempatan sebagai 'Jalan Utama' atau 'Jalan Besar'. Kedai-kedai di sana kebanyakannya diusahakan oleh peniaga dan pembekal Cina. Rumah kedai itu masih mengekalkan seni bina dari zaman penjajah, ketika Bahau adalah penempatan orang Cina. Hari ini, lebih banyak kawasan komersial sedang dibina di luar bandar apabila bandar itu berkembang.
Kini, Bahau ialah sebuah bandar di dalam daerah Jempol, Negeri Sembilan. Ia terletak 11 km dari Bandar Seri Jempol dan 24 km dari Kuala Pilah. Pusat bandarnya yang bersaiz sederhana terdapat satu jalan utama (Jalan Besar ) dan 4 lagi jalan lain , dan sebuah stesen bas, dan sebuah stesen keretapi KTM. Stesen bas d isini menempatkan bas United, Eng Giap, dan SKB. Stesen keretapi Bahau pula adalah bagi line Pantai Timur iaitu line Gemas - Bahau - Mentakab - K.Lipis - Tumpat.
Bandar Bahau adalah destinasi membeli-belah utama bagi penduduk penduduk dari gugusan ladang sawit dan getah Felda yang luas dari mukim Pasoh, Sg Lui, Serting, dan Palong. Kebanyakan penduduknya bekerja dalam sektor pertanian, perladangan , diikuti sektor perkhidmatan dan perniagaan.
Bagi penggemar sukan lasak, Bukit Penarikan, Bukit Taiso, Hutan Rekreasi Serting Ulu menawarkan tempat untuk berkhemah atau menjalankan aktiviti mendaki. Pengunjung boleh meneroka terowong ini jika benar-benar inginkan cabaran.
Pengunjung juga boleh mengambil kesempatan mandi manda di Air Terjun De Bana yang kedudukannya hanya beberapa kilometer dari Hutan Lipur Serting Ulu. Air Terjun De Bana amat cantik dan kaya dengan keindahan alam semula jadi. Kawasan ini kaya dengan pelbagai spesies flora seperti orkid liar, Eorycoma Longifolia (Tongkat Ali) dan Kacip Fatimah. Kawasan ini sesuai untuk aktiviti lasak seperti Jungle Tracking.
Kesimpulannya, Interaksi yang meriah antara pertanian, hidupan liar dan infrastruktur yang baru muncul melukiskan gambaran yang jelas tentang kehidupan di Bahau. Semangat cekal penduduknya, mengharungi kedua-dua cabaran alam semula jadi dan peluang untuk berkembang, merangkumi intipati perintis di bahagian unik Tanah Melayu ini.
|
Pemandangan Indah Bandar Bahau dari atas Bukit
|
|
Kelihatan Petempatan luar bandar di Bahau dari atas bukit |
|
Pemandangan Bandar Bahau dari arah lain bukit |
RUJUKAN:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan