Assalamualaikum semua. Salam sejahtera buat kalian, penggemar blog Atok dan Wan ini. Semoga kita semua dalam keadaan aman dan sentiasa mendapat rahmat dan hidayah Allah SWT.
Minggu lepas Atok dan Wan ke beberapa tempat di Perak dan Selangor, berziarah ke majlis perkahwinan saudara sebelah Wan korang di Bagan Datok dan Jenjarom. Atok nak ingatkan korang, kalau terima undangan perkahwinan, kita WAJIB pergi, menyantuni undangan tersebut KECUALI jika ada keuzuran. Keuzuran itupun perlulah jelas dan tidak mengizinkan kita seperti sakit, ketiadaan kenderaan, kenderaan rosak, dsb. Kalau undangan ke majlis kenduri lain, tidak mengapa kalau kita tidak pergi kerana hukumnya HARUS sahaja, tetapi ke majlis perkahwinan WAJIB. Itu yang Atok tahu dan berpegang teguh dengannya.
Seperkara lagi, bawalah anak-anak korang pergi ziarah saudara mara, sama ada ketika Hari Raya atau ketika ada kematian dalam kalangan keluarga. Ajarilah anak-anak kalian erti menyambung silaturrahim. Jangan sampai anak-anak tidak mengenali sepupu sepapat mereka. Pergi bawa anak-anak ke majlis perkahwinan mereka sekiranya kita menerima undangan. Usahakan agar anak-anak dan kita menziarahi datuk nenek, bapa-bapa dan emak-emak saudara yang sedang sakit.
Okaylah, entri kali ini Atok nak sambung cerita pasal rumah-rumah rehat yang ada di Negeri Sembilan. Kali ini di Port Dickson pula. Umangai, banyak betul bahan yang Atok peroleh daripada internet! Atok ambil masa dua minggu memproses bahan-bahan tersebut untuk dijadikan entri kali ini. Terlebih dahulu Atok nak ucapkan jutaan terima kasih kepada para penyumbang bahan artikel dan gambar di internet. Atok minta izin kalian untuk gunakan bahan-bahan tersebut ya. Pahala besar korang dapat, tau!b Juga buat Wan korang yang begitu Atok sayangi, terima kasih atan puluhan cawan kopi panas yang Ayang buatkan untuk Abang semasa menyiapkan assignment ini.
Artikel ini Atok bahagikan kepada empat garis masa; pertama, ketika Port Dickson baharu dimajukan sebagai pelabuhan; kedua, dekad 1890-an sehinggalah Perang Dunia Kedua; ketiga, era selepas Perang sehinggalah tahun 1990-an; dan keempat, Port Dickson masa kini. Korang bacalah tentang peranan rumah rehat ini kepada pembangunan PD. Juga tentang tumbuhnya pelbagai resort percutian berbagai taraf dan bintang. Tak lupa juga kesan buruk yang dibawa oleh pembangunan di Port Dickson.
Atok berharap selepas membacanya, korang tuliskanlah sedikit komen korang ya. Beritahu Atok apa pendapat korang tentang penulisan ini. Oh ya, sahaja nak beri tahu korang, kali ini Atok dibantu oleh AI dan Google Translate dalam menyiapkan tugasan ini. Boleh tahan juga kualiti kerja mereka. Tapi Atok tak ciplak kerja orang lain tahu! Bye, Adios, Assalamualaikum.
A. Pengenalan
1. Sejarah Pembangunan Port Dickson
Port Dickson, terletak di negeri Negeri Sembilan, di Pantai Barat Semenanjung Malaysia, kira-kira separuh perjalanan antara Melaka dan Port Swettenham, serta kira-kira 21 batu dari barat daya Seremban. Kawasan ini terkenal dengan persekitaran semula jadi yang menarik serta sejarahnya dalam pengeluaran arang dan pembangunan sebagai pelabuhan oleh British. Pada tahun 1820-an, Lukut, yang terletak dalam daerah Port Dickson, berkembang sebagai pusat penting pengekstrakan bijih timah, menarik ramai pelombong Cina yang mencari peluang. British menyedari potensi kawasan ini sebagai pelabuhan dan membayangkan ia sebagai pengganti kepada pelabuhan Pengkalan Kempas.
Pembinaan landasan kereta api dan pelabuhan laut memainkan peranan penting dalam perdagangan, khususnya untuk mengeksport bijih timah dari lombong di Sungai Ujong. Bagi merealisasikan projek ini, tenaga buruh dari India dibawa masuk oleh pihak British, dan akhirnya landasan ini dirasmikan oleh Sir John Frederick Dickson, Setiausaha Negeri-negeri Bersekutu. Nama Tanjung Kemuning kemudian ditukar kepada Port Dickson, sebagai penghormatan kepada Sir John Frederick Dickson yang mengasaskan Port Dickson dan Pulau Arang pada tahun 1889.
Sejak mula beroperasi sebagai pelabuhan laut dalam, Port Dickson telah mencapai kejayaan yang cemerlang. Pada tahun 1893 sahaja 600 kapal dari Singapura dan Port Klang berlabuh di Port Dickson, memunggah muatan kapal dan kemudian mengangkutnya dengan keretapi ke Sungai Ujong (Seremban). Pembangunan yang pesat di kawasan ini, aktiviti pelabuhan yang sibuk dan bertambahnya jumlah pengangkutan barang-barang dari dalam dan luar Port Dickson, telah menyebabkan pembinaan satu pusat pemeriksaan Kastam dan Imigresen pada tahun 1894. Perkembangan ini turut mengubah landskap pusat bandar, di mana bangunan kedai papan digantikan dengan bangunan batu dan sekitar 45 kedai batu didirikan.
Dalam tahun 1913, di pelabuhan Port Dickson, kehadiran banyak "tongkang" beroperasi, dengan beberapa kapal wap kerap berlabuh dan banyak laluan perjalanan tersedia. Perkhidmatan biasa yang ditawarkan, termasuk laluan perkapalan ke destinasi penting seperti Singapura dan Melaka. Penyusunan semula sistem kereta api, dan perkhidmatan bas motor baharu dari Seremban, menonjolkan penambahbaikan infrastruktur dan prospek pertumbuhan masa depan.
1890...Landasan kereta api ke Port Dickson sedang dalam pembinaan |
1910... Pergerakan gerabak kereta api di dermaga Pelabuhan Port Dickson |
Dermaga Pendaratan di Pelabuhan Port Dickson |
1914....Jaringan Jalan Kereta api dari Butterworth ke Singapura telah beroperasi dengan lancarnya |
Pada tahun 1888, Port Dickson hanyalah sebuah perkampungan nelayan kecil di kawasan paya bakau. Menjelang tahun 1905, kawasan ini berubah menjadi perbandaran yang pesat dengan 2,000 penduduk serta dua jalan utama yang dihiasi rumah kedai bata. Suasana bandar ini diperkaya dengan keindahan alam dan budaya yang tersendiri, dengan gereja Roman Katolik, banglo-banglo cantik, Rumah Rehat, serta pemandangan bukit yang menawan.
Di pinggir laut, pengunjung secara semula jadi tertarik ke pelabuhan, yang terlindung oleh pulau kecil yang dilitupi bakau hanya di luar pesisir. Sebuah jeti memanjang ke dalam air tetapi telah dibina pada sudut yang agak janggal, yang boleh menyukarkan kapal untuk berlabuh. Di sebalik kebiasaan ini, pelabuhan tetap menjadi tumpuan, membangkitkan kenangan ketika Port Dickson merupakan pelabuhan yang berkembang pesat yang sibuk dengan perdagangan maritim.
Kini, Port Dickson telah berubah daripada perkampungan kecil menjadi bandar yang meriah dan penuh sejarah. Dengan pantai-pantai berpasir sepanjang lebih kurang 11 batu (17.7 km) yang melengkung indah, Port Dickson menawarkan suasana santai dan menjadi destinasi pilihan untuk penduduk tempatan dan pelancong. Berjalan di sepanjang jalan utamanya yang dibarisi pokok Angsana, pengunjung dapat menikmati suasana yang indah serta kenangan sejarah pelabuhan ini yang pernah menjadi nadi perdagangan.
1914..Perhubungan marin dan kemudahan yang terdapat di Malaya menunjukkan kemajuan dan pembangunan pesat sedang berlaku |
Pantai-pantai indah di Port Dickson menarik ribuan pelancong ke sana dalam dekad-dekad awal abad ke-20 |
Kelihatan jeti-jeti menganjur ke laut daripada rumah-rumah rehat persendirian yang terdapat di Port Dickson |
Pepohon kelapa menghiasi landskap pantai Port Dicsonyang berpasir putih |
Kemudahan Jeti didirikan di kawasan pantai yang berbatu |
3. Sejarah Pembangunan Rumah Rehat dan Sanatorium di Port Dickson
Dalam belanjawan tahun 1896, sejumlah $50,500 diperuntukkan untuk Kerja dan Bangunan, yang menunjukkan komitmen kerajaan untuk memperbaiki infrastruktur. Sebahagian daripada peruntukan ini, $3,000, disalurkan untuk pembinaan dan penyelenggaraan Banglo dan Sanitarium Kerajaan di Port Dickson, yang bertujuan menyediakan kemudahan kesihatan dan rehat yang mencukupi bagi pegawai. Rumah rehat tersebut didirikan di atas tiang konkrit dan dihubungkan dengan pantai melalui sebuah jambatan kayu.
Keadaan kesihatan awam juga diperhatikan dengan teliti. Untuk menangani penyakit beri-beri yang endemik, sebuah sanatorium baharu didirikan di Port Dickson pada tahun 1896 bagi pesakit dari Selangor dan Negeri Sembilan. Pada tahun berikutnya, Port Dickson menyambut pembukaan Hospital Beri-beri yang terletak berhampiran pantai. Majlis pembukaan hospital ini diiringi dengan acara perayaan seperti tarian, konsert, dan aktiviti santai lainnya.
Pada 14 Oktober 1898, akhbar *Malay Mail* memuji Port Dickson sebagai "Brighton Semenanjung Tanah Melayu yang akan datang." Sanatorium di Port Dickson telah ditubuhkan oleh Kerajaan Negeri Sembilan, sementara Kerajaan Negeri-Negeri Selat memberi izin untuk pembinaan hospital beri-beri berdekatan. Namun, sanatorium tepi laut seperti ini sesuai bagi sesetengah individu sahaja.
Pada 15 Jun 1899, *Malay Mail* melaporkan bahawa Kerajaan Negeri Sembilan merancang untuk membina satu lagi sanatorium di Port Dickson khusus bagi kerani dan pegawai bawahan dalam Perkhidmatan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu. Sanatorium yang sedia ada dirancang untuk kegunaan eksklusif ketua-ketua jabatan.
Dalam tahun 1903, telah sedia ada 4 buah rumah rehat di Negeri Sembilan iaitu di Tampin, Seremban, Bukit Tangga, Kuala Pilah dan Port Dickson. Sebuah rumah rehat yang baharu telah dibina di Port Dickson dalam tahun 1924.
Mulai tahun 1908, Peraturan Perkhidmatan Awam membenarkan pegawai kerajaan untuk bercuti dengan gaji penuh selama enam minggu setiap tahun atau tiga bulan setiap dua tahun, serta cuti separuh gaji selama dua belas bulan selepas enam tahun bertugas. Kebanyakan pegawai Eropah, yang datang dari kawasan beriklim sejuk, tidak dapat tinggal di kawasan tropika untuk jangka masa panjang tanpa cuti rehat yang kerap. Namun, keperluan perkhidmatan dan kewangan sering kali menghalang mereka daripada mengambil cuti tahunan sepenuhnya.
4. Kedudukan serta Lokasi Rumah-rumah Rehat dan Sanatoium di Port Dickson
Iklan penjualan tanah estet getah di Port Dickson, sesuai untuk dijadikan kawasan Sanatorium dalam tahun 1914 |
Iklan dalam tahun 1914 sebuah sanatorium swasta yang menyajikan pelbagai kemudahan dan aktiviti riadah laut untuk para pengunjungnya |
Rangkaian Rumah Rehat Kerajaan FMS termasuk Rumah Rehat Port Dickson dalam tahun 1914 |
Rumah Rehat Port Dickson dalam tahun 1925 |
Peta lakar menunjukkan jarak dan kedudukan tempat-tempat peranginan di Port Dickson |
Pantai di Port Dickson menjadi tumpuan utama bandar ini, menarik minat penduduk tempatan dan pelawat yang ingin menikmati keindahan laut. Pasir yang lembut mengundang mereka yang ingin bersantai di bawah matahari, sementara ombak yang tenang menjadi kegemaran para pemancing dan penggemar sukan air. Menjelang senja, matahari terbenam di atas Selat Melaka mencipta pemandangan yang memukau, menambahkan lagi keindahan pesisir pantai. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Port Dickson telah menjadi destinasi popular untuk percutian hujung minggu bagi mereka yang tinggal di bandar-bandar berdekatan. Keindahan alam, tapak bersejarah, dan kemudahan moden menjadikan bandar ini tempat ideal untuk bersantai dan berpetualang, memadukan suasana desa dengan kehidupan moden untuk pengalaman yang menarik.
a. Sukan Golf dan Kapal Layar
Selain daripada banglo, sebuah rumah rehat baru dibuka di pesisir pantai berhampiran bandar dan telah menjadi begitu popular sehingga rencana sedang disusun untuk memperluasnya bagi memenuhi permintaan tinggi. Kawasan ini juga telah memperkenalkan sebuah padang golf kecil dan perkhidmatan bot layar yang dilengkapi dengan peralatan memancing dan pengemudi untuk aktiviti rekreasi, memperkayakan tawaran rekreasi untuk pelancong. Pada 5 November 1936, berita tentang pembukaan padang golf khas untuk pegawai Rejimen Askar Melayu, yang turut dibuka kepada penduduk dan pelawat, disambut baik di Port Dickson.
Pada 30 Ogos 1929, Malay Mail melaporkan tentang perlumbaan kapal layar di Kelab Kapal Layar Port Dickson yang menyaksikan persaingan dari bot seperti Iris, Nereid, dan Weona, menggambarkan minat yang semakin meningkat terhadap aktiviti pelayaran. Pada 8 Februari 1932, The R.S.Y.C. dari Singapura sedang mengadakan lawatan ke Port Dickson pada cuti dan pagi semalam perlumbaan berpasukan telah diadakan. Port Dickson memperoleh 86 mata dan Singapura 83 pelawat memastikan tempat pertama, ke-3. dan ke-5.
b. Industri Kraftangan
Pegawai Daerah, Encik Gammans, telah memainkan peranan penting dalam menyokong ekonomi tempatan, termasuk mempromosikan industri kraftangan serta membantu mengembangkan industri dan memudahkan eksport ke London. Bakul dan barangan anyaman Melayu dari Mengkuang, seperti bakul, beg, dan topi, mendapat pengiktirafan di Pameran Empayar di Wembley, menjadi cenderamata menarik yang dibeli pelancong di banglo-banglo tepi laut. Pegawai Daerah tersebut membeli bakul bernilai $7,400, dengan $3,000 dihantar ke Pameran Empayar British di Wembley, di mana ia dijual dengan baik. Pameran itu mendapat perhatian lebih lanjut apabila sekumpulan enam orang Melayu, termasuk Penghulu Port Dickson, mengiringi Encik Gammans ke England, di mana mereka mempromosikan dan mencipta bakul di Malaya Pavilion.
Pada 24 Julai 1925, salah satu kejayaan Pameran Pertanian-Hortikultur tahun lepas ialah pameran hasil kerja bakul Port Dickson. Pembuat Mengkuang Port Dickson menerima beberapa hadiah di Pameran Pertanian-Hortikultur di Kuala Lumpur dan Ipoh, menjual bakul bernilai $1,100, bersama-sama dengan jualan yang lebih kecil di pameran tempatan yang lain. Selain itu, kedai-kedai utama di Singapura, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur mula membuat pesanan untuk bekalan biasa, menunjukkan permintaan berterusan untuk kraf itu.
Pada 18 Mac 1930, En. P. W. Penson, dari Port Dickson, menulis: Bakul buatan Port Dickson menjadi sebahagian daripada pameran di pameran dan pasar raya yang diadakan di S.S.V.P. Drill Hall, Melaka, baru-baru ini, sempena lawatan "Resolute" dan Franconia."
Kehadiran biasa wanita-wanita tua, yang disebut sebagai "Beldames PD," yang menjual bakul tenunan di Port Dickson, destinasi percutian yang popular. Walaupun pelancong membeli kraf buatan tangan yang murah dan menarik secara visual namun kontras sekali dengan bakul unggul dari Ceylon, menunjukkan bahawa produk tempatan mungkin dilihat lebih rendah mutunya. Merujuk kepada laporan tahun 1935 oleh Residen British Negeri Sembilan, yang mencatatkan penurunan dalam tempahan disebabkan oleh cabaran ekonomi, kemerosotan industri bakul Port Dickson.
c. Sukan Akuatik dan Tenis
Pada tahun 1925, resort di Port Dickson menawarkan kemudahan pelbagai aktiviti seperti berenang, memancing, dan tenis. Saranan dibuat agar tempahan awal disediakan untuk memastikan penginapan. Pada 21 Disember 1925, Malay Mail melaporkan penduduk Eropah di Seremban merancang menghabiskan musim perayaan di pelbagai lokasi, termasuk Port Dickson.
d. Lawatan Sejarah
Port Dickson juga menawarkan peluang lawatan bersejarah seperti ke kubu Lukut dan rumah api Cape Rachado yang memberikan pemandangan indah pantai. Pada hari cerah, Sumatera boleh dilihat dari sini. Pertempuran Cape Rachado pada 1606 antara Belanda-Johor dan Portugis menjadi titik penting dalam sejarah dan menandakan tamatnya penguasaan Portugis di rantau ini.
Pertempuran Cape Rachado pada tahun 1606, merupakan pertempuran laut yang penting antara Syarikat Hindia Timur Belanda (VOC) dan Tentera Laut Portugis. Ia menandakan permulaan konflik antara pasukan gabungan Belanda-Johor menentang Portugis. Ia merupakan pertempuran laut terbesar di Kepulauan Melayu antara dua kuasa besar tentera laut pada masa itu dengan 31 kapal (11 kapal VOC dan 20 Portugis). Walaupun pertempuran berakhir dengan kemenangan Portugis, keganasan pertempuran itu sendiri dan kerugian yang dialami oleh mereka meyakinkan Kesultanan Johor untuk memberikan bekalan, sokongan yang sangat diperlukan kepada Belanda, memaksa Portugis menyerah kalah. 130 tahun ketuanan Portugis di rantau ini berakhir dengan kejatuhan kota dan kubu Melaka, hampir 30 tahun kemudian, pada tahun 1641.
Lawatan lanjut ke batu peringatan di Pengkalan Kempas memberikan pandangan sekilas ke sejarah kaya kawasan ini. Tempat-tempat ini menambah daya tarikan Port Dickson, menjadikannya pintu masuk kepada pelbagai pilihan rekreasi dan penjelajahan sejarah.
e. Kem Tentera di Port Dickson
i. Sejak tahun 1923 lagi, perkembangan semasa dalam penggunaan tanah di sekitar Port Dickson, memberi tumpuan kepada Pasukan Simpanan Sukarela Negeri-negeri Melayu (M. S. V. R.) dan rancangan kerajaan untuk kawasan perkhemahan mereka. Pada mulanya, kerajaan menyatakan minat untuk mendapatkan tanah yang belum ditanam daripada Estet Segenting untuk tujuan perkhemahan; bagaimanapun, pemerolehan ini ditangguhkan pada masa ini atas sebab yang tidak dinyatakan. Kelewatan ini mungkin kerana kekangan belanjawan, keutamaan projek lain, atau rundingan yang belum selesai, walaupun punca sebenar masih tidak jelas.
Tanah Estet Segenting diakui sesuai untuk berkhemah, membayangkan bahawa sebaik sahaja sebab kelewatan pembelian diselesaikan, pengambilalihan mungkin akan diteruskan. Kesesuaian ini menekankan nilai potensi tanah untuk pembangunan masa depan dan perancangan strategik oleh kerajaan.
Selain itu, terdapat rundingan sedang dijalankan untuk menambah baik infrastruktur dengan membina jalan melalui tanah Estet Segenting. Pendekatan proaktif ini direka untuk meningkatkan kebolehcapaian dan merangsang pembangunan pelancongan dan komuniti di daerah Cape Rechado.
Di sebalik pegangan ini, terdapat niat yang pasti untuk menggunakan tanah bersebelahan dengan Sanatorium Kerajaan "Dromtehter" untuk kem M. S. V. R.. Ini menunjukkan bahawa walaupun beberapa rancangan terhenti, kerajaan terus mengejar pilihan alternatif, menunjukkan komitmen untuk membangunkan kemudahan yang diperlukan untuk operasi M. S. V. R.. Usaha berterusan untuk menubuhkan perkhemahan menonjolkan kepentingan yang diberikan untuk meningkatkan peluang rekreasi di kawasan itu.
ii. Port Dickson juga dikenali sebagai ibu pejabat Rejimen Askar Melayu. Askar-askar dari unit ini, dengan pakaian unik seperti sut putih, songkok hijau, dan sarung hijau-merah, menyumbang kepada suasana budaya yang unik di kawasan resort ini.
Semenjak tahun 1902, Raja-Raja Melayu terutamanya Sultan Alang Iskandar Shah (Sultan Perak), Tuanku Muhamad Ibni Yam Tuan Antah (Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan), Raja Chulan (Kerabat DiRaja Perak) dan Dato Abdullah Haji Dahan (Undang Luak Rembau) telah menggesa Kerajaan Kolonial British di Malaya untuk menubuhkan satu rejimen tentera yang dianggotai oleh orang-orang tempatan.
Pada 23 November 1932, Jabatan Perang British memberikan persetujuan untuk penubuhan satu pasukan Askar Melayu sebagai satu rejimen tempatan dalam Angkatan Tentera British (Rejimen ini dilatih dan diurus oleh Rejimen Tentera British Malaya). Pada 23 Januari 1933, Majlis Perundingan Persekutuan (Federal Consultative Council) telah meluluskan Akta No. 11 yang dikenali dengan nama Akta Rejimen Askar Melayu dan meluluskan peruntukan $70,000 bagi pembelian Kong Sang Rubber Estate di Port Dickson untuk tapak bagi kegunaan sebagai Pusat Latihan Rekrut Askar Melayu.
Dalam tahun 1933, Port Dickson telah dipilih sebagai penempatan kem Angkatan Tentera Melayu dan Maktab Tentera Persekutuan (kini Maktab Tentera Diraja). Pasukan Askar Melayu ditubuhkan secara rasmi pada 1 Mac 1933 di Haig Lines, Port Dickson, Negeri Sembilan. Pasukan ini di letakkan di bawah perintah Mejar G. Mc Bruce , sementara Kapten K.G. Exham dilantik menjadi Adjutan. Sarjan Mejar A. E. McCarthy dilantik menjadi Sarjan Mejar Rejimen dan Sarjan Kuartermaster E. Oldfiled menjadi Sarjan Kuartermaster. Kem ini dikenali sebagai Kem Haig Lines di Si Rusa, yang kini menempatkan Kolej Pegawai Tidak Tauliah (PTT).
Pasukan Askar Melayu bermula dengan penubuhan Kompeni Percubaan Pertama (1st Experimental Company) pada tahun 1933 dan merupakan titik permulaan pasukan tentera anak watan di Tanah Melayu. Pada 1 Februari 1933, seramai 25 orang anak Melayu daripada 100 orang calon telah dipilih sebagai “sesuai untuk diambil menjadi rekrut” di dalam pasukan Askar Melayu. Pasukan ini dikira sebagai percubaan kerana pada peringkat itu, ia bertujuan untuk menilai kesesuaian orang-orang melayu sebagai anggota tentera, dan bagaimana mereka dapat menyesuaikan diri dengan disiplin tentera. Keanggotaan batalion ini terdiri dari anggota-anggota yang telah dilatih untuk menganggotai Rejimen Askar Melayu dalam tahun 1933 hingga 1935. (Petikan dari rencana "Trying it out with No. 1 Squad", Pahlawan, Vol. 1, Kuala Lumpur, 1952.)
Ketika Perang Dunia Kedua, Kompeni A, Batalion Kedua adalah unit Askar Melayu pertama menentang Tentera Jepun yang mendarat di Pantai Kuala Pak Amat, Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan pada 7 Disember 1941. Kekuatan Tentera Jepun yang berlipat ganda telah memaksa Kompeni A berundur ke Kuala Krai dan seterusnya ke Singapura. Di Singapura, Batalion Pertama dan Kedua Askar Melayu telah berjuang bersama Tentera British menentang kemaraan musuh. Askar Melayu telah berjuang dengan penuh semangat di sekitar kawasan Pasir Panjang, Buena Vista, Labrador dan Alexander.
152 anggota Melayu (termasuk 7 pegawai Melayu) Rejimen Askar Melayu bersama 6 orang pegawai British yang dipinjamkan ke Rejimen Askar Melayu terkorban di Malaya dan Singapura semasa Perang Dunia II.
Askar-askar British bergambar kenangan di Kem Port Dickson dalam tahun 1940 |
|
|
2/4 Askar-askar Melayu sedang melakukan latihan ketenteraan di kem Port Dickson dalam tahun 1940-an |
3/4 Askar-askar Melayu sedang melakukan latihan ketenteraan di kem Port Dickson dalam tahun 1940-an |
4/4 Askar-askar Melayu sedang melakukan latihan ketenteraan di kem Port Dickson dalam tahun 1940-an |
|
Arah dan Tarikh Serangan Tentera Jepun dalam Perang Dunia Kedua di Malaya |
7. Peraturan, Bayaran, Caj dan Kemudahan Rumah Rehat/ Sanatorium
|
Bandar Port Dickson dalam tahun 1943 |
Kedudukan Rumah Rehat Port Dickson di Bt.2 Jalan Seremban dalam tahun 1943 |
Peta tahun 1945 menunjukkan jajaran Serangan Tentera Berikat untuk menawan semula Malaya bermula di pantai Morib dan Port Dickson. Pendaratan memalukan ini mencemarkan kewibawaan tentera British ketika itu |
Pelan Serangan Operasi Zipper di Morib dan Port Dickson dalam dalam bulan September tahun 1945 |
1/2 Latihan ketenteraan di Kem Port Dickson dalam tahun 1960-an |
2/2 Latihan ketenteraan di Kem Port Dickson dalam tahun 1960-an |
Rumah Rehat di Port Dickson dalam tahun 1955 |
Menara Jam |
Pasar Besar Port Dickson |
Sebahagian bandar dan pelabuhan Port Dickson |
Stesen Kereta api Port Dickson dalam tahun 1954 |
Laluan kereta api Seremban -Port Dickson |
Gerai-gerai jualan di kawasan pantai di Port Dickson |
Pokok-pokok Angsana membarisi landskap Port Dikson. Juga kelihatan tembok penahan ombak didirikan sepanjang pesisir pantai PD |
Suasana santai di Sirusa Inn, Port Dickson |
Pejabat Pos Port Dickson |
Suasana redup oleh rimbunan pepohon Angsana menghiasi kiri kanan jalan raya di pekan Port Dickson |
Tempat rehat pinggir pantai menghadap Pelabuhan PD |
Pemandangan ketika air pasang di Port Dickson |
Begitu mendamaikan suasana sebatang jalan raya di Port Dickson |
Tak perlu berkereta ke PD. Cukup menerokai bandar ini dengan hanya berjalan kaki atau berbasikal |
Port Dickson yang indah dan damai |
Perkhidmatan Bas memainkan peranan menggerakkan penduduk di Port Dickson |
Suasana di salah satu pantai Port Dickson dalam tahun 1970-an |
Pantai Port Dickson merupakan gabungan pantai berbatu dan berpasir putih |
Pokok rhu menghiasi sebahagian pantai PD |
Gandingan pokok-pokok Rhu, Kelapa dan Bakau memenuhi landskap pinggir pantai di Port Dickson |
Pekan atau bandar Port Dickson dalam tahun 1980-an |
Pembinaan banglo diraja ini dalam tahun 1990 menyebabkan hakisan tanah, pantai berlumpur dan jalan raya terpaksa ditutup buat sementara |
- RPP Eksekutif (RPPE)
- RPP Premier (RPPP)
- Rumah Tamu (RT)
- i. Pesara yang memiliki Kad Pesara Kerajaan Malaysia berdasarkan gred jawatan terakhir sebelum persaraan;
- ii. Balu atau waris kepada pesara adalah tidak layak;
- iii. Permohonan pesara untuk menduduki RPPP boleh dipertimbangkan namun keutamaan diberikan kepada penjawat awam yang sedang berkhidmat;
- i. secara atas talian (online) melalui laman web BPH. Resit bayaran hanya perlu dicetak oleh pemohon sebagai bukti pembayaran sekiranya perlu dan dimaklumkan oleh pegawai BPH; atau
- ii. secara tunai di mana-mana pusat pembayaran Bahagian Pengurusan Hartanah. Pemohon perlu memastikan bayaran dijelaskan kepada BPH selewat-lewatnya tujuh (7) hari dari tarikh tempahan diluluskan. Jika bayaran gagal dibuat dalam tempoh yang telah ditetapkan, tempahan terbatal secara automatik; Tempahan yang dibuat dalam tempoh kurang tujuh (7) hari dari tarikh menginap, bayaran perlu dijelaskan dalam tempoh 48 jam tetapi tidak kurang daripada tempoh 12 jam dari tarikh menginap. Pemohon perlu memuatnaik salinan resit bayaran sebagai bukti bayaran untuk RPP yang diuruskan oleh Operator;
- Pemohon secara walk-in hendaklah membuat bayaran di RPP/RT secara tunai sebelum menginap pada tarikh berkenaan. Walau bagaimanapun, ianya tertakluk kepada kekosongan pada hari berkenaan;
- Pemohon yang membuat permohonan pelanjutan untuk menginap di RPP/RT sebelum daftar keluar hanya akan diberikan kelulusan setelah pembayaran sewaan dilakukan tetapi tertakluk kepada kekosongan dan kelulusan Pengurusan BPH;
- Pembayaran deposit berjumlah RM50.00 akan dicaj bersekali dengan pembayaran sewa bilik
- Resit pembayaran deposit adalah berasingan dengan resit bayaran sewa bilik. Resit asal pembayaran deposit boleh dicetak oleh pemohon sebagai bukti pembayaran; Deposit akan hanya dikembalikan sekiranya tiada sebarang kerosakan atau kehilangan peralatan dilaporkan oleh Penyelia RPP dan Rumah Transit di lokasi pemohon menginap;
- Bagi permohonan berkelompok, salinan Pesanan Tempatan hendaklah dimuat naik dalam sistem tidak kurang dalam tempoh 30 hari daripada tarikh menginap setelah kelulusan diberikan dan kelulusan akan terbatal sekiranya Pesanan Tempatan tidak dikemukakan;
- Pengurusan BPH berhak mengenakan tindakan termasuk disenaraihitamkan dan laporan mengenainya akan dikemukakan kepada Ketua Jabatan masing-masing sekiranya penginap turut melakukan kesalahan melanggar peraturan yang telah ditetapkan, menyalahgunakan tempat penginapan dan lain-lain perkara yang boleh menjejaskan penjawat awam yang lain,mencemarkan imej penjawat awam dan Jabatan;
- Pemulangan deposit adalah tidak lewat dari 30 hari selepas tempoh daftar keluar menginap tertakluk kepada terma dan syarat dan bayaran akan dibuat melalui Electronic Fund Transfer (EFT). Bagi RPP yang diuruskan oleh Operator, pemulangan deposit adalah tertakluk kepada kaedah perbankan caj perkhidmatan Operator;
- Membawa masuk haiwan peliharaan;
- Membawa masuk makanan dan minuman yang tidak halal;
- Mengadakan aktiviti yang bertentangan dengan kelaziman sosial dan kegiatan yang menyalahi undang-undang seperti perjudian, maksiat dan sebagainya;dan
- Membawa keluar sebarang peralatan atau kelengkapan yang disediakan di RPP/RT;
- 3 Unit Bilik Penginapan (Jenis : 2 katil Bujang)
- 2 Unit Bilik Penginapan (Jenis: 1 Katil Kelamin)
- 1 Unit Pejabat
- Pangsapuri Ancasa Resort
- Avillion Village Resort
- Bayu Beach Resort
- Pusat Peranginan Casa Rachado
- Corus Paradise Resort
- Desa Lagoon Resort
- Duta Villa Gulf Resort
- Duta Hacienda Riviera Resort
- Pusat Peranginan Eagle Ranch
- Glory Beach Resort
- Guoman Resort
- Ilham Resort
- LE Paris Resort
- Hotel Pantai Ris
- Selesa Beach Resort
- Hotel Seri Malaysia
- Pusat Peranginan Sunshine Bay
- Chalet Air Lagenda
- The Regency Tanjung Tuan Beach Resort
- Hotel Pantai Tiara
Pelan Induk Pembangunan Port Dickson |
Rujukan:
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
Notifikasi
Harap maaf! Untuk menambah bahan ini tuan/puan perlu log masuk/pendaftaran baru.
- Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article18 August 1899 - JB9S. The following extiacts from Mr. E. W. *****'s administration report on Negri Sembilan for 1898 are published as being of special interest to the general reader:— Installation of the Yang di per Tuan. On the 7th of May, His Highness Tungku Muhammad, C.M. G., the1,981 words
- Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article7 December 1908 - Mr. W. D. Fraser, of Batu Caves Estate is expected back about the 18th inst. The King of Siam has given £2OO to Lord Curzon’s Oxford University Fund. Mr. L. Hoefeld and Mr. Shutn Hi n Chun, of Penang, are on a visit to Ipoh. His Excellency,740 words
- Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article29 August 1910 - Dr. P. V. Locke, Mr. J. W. Hallif si and Mr. H. Jessen retained from Siu» k pore by the ss. Ipoh this morning. S Dr. C. F. Nicholas, Medical Offi eer Raub, has resigned the Government g er vice, and takes up an appointment in. Kedah.853 words
- Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article2 February 1911 - ‘Regu'ar subscribers of the Pinang Gazette, will receive to-monow by post or special messsengers a fiee copy of th» Straits Sheet A Iman ic for 1911 It contains lists of the principal Government officials in the Straits Settlements and F. M S., also in the304 words
- The Straits Budget / Article5 September 1912 - The Rev Mr. Hone, Ipoh's new chaplain, is expected in Ipoh on October 3. The Sungei Gau Tin Mining Co. output for August was 170 piculs of tin ore. Mr. F. W. Talbot, auditor-general F.M.S. is appointed to act as Commissoner of Trade and Customs. The death4,535 words
- The Straits Budget / Article4 December 1913 - It appears from tho report of the census 1911, just published, that there aro^s),^ foreigners of all uauooa ‘o' England and more than half tho total i .jWales and a larger number than at y previous census. Lord Dean of Guild j I j^ ir g^i 3:4,906 words
- The Straits Times / Article24 January 1914 - (From A Corrispondint.) Koala Lumpur, January 22. The extensions to the abnormally large railway station or platform are in progress, and the ironwork for the roofing which is being steadily put on by Messrs. D. O. Robertson and Co., for whom Mr. Bowl is acting as superintendent,2,310 words
- The Straits Times / Article5 August 1924 - The new resthouse at Port Dickson is expected to be ready for occupation m about a fortnight's time.18 words
- Malacca Guardian / Article16 January 1928 - r A DISTINGUISHED VISITOR. A distinguished visitor has been staying at the Resthouse, Malacca, over the week-end, in the person of Viscount Elibank, Chairman of the Perak River Hydro-Electric Power Company, Ltd. His Lordship arrived from Kuala Lumpur, by car, on Saturday morning, and left again, yesterday afternoon,179 words
- The Straits Times / Article25 July 1931 - Kuala I.nmpnr, July 24. npiIOSE who come to Malaya hoping to see gorgeous Oriental ceremonial and pomp are usually disappointed. The ceremonies which take place in the royal palaces of the Malay States are seen only by a favoured few, as was also the4,915 words
- The Straits Budget / Article30 July 1931 - Symbolic Craft On The Gombak River—The Brown Brownies—A Foretaste Of Future Aviation—Three Hours To Singapore A New Road Link Completed—Popular Fear Of Jungle Bathing —Kuala Lumpur’s Empty Houses— Holidays At The Gap. (By Our Kuala Lumpur Correspondent.) Kuala Lumpur, July 24. THOSE who come4,189 words
- The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942) / Article27 April 1932 - HINTS FOR TOURISTS Information from Malayan Office IFrom Our Own Correspondent] London. One see* advertisements in the papers advertising motoring for tourists in Malaya. In Uite connection the Malayan Office has brought out an interesting leaflet giving the most detailed information about motoring in Malaya which is1,428 words
- The Straits Budget / Article28 April 1932 - Hill Holidays In Malaya—Thoughts On A Mountain Top—Our Modern Facilities From Bukit Timah To Bukit Fraser The Highlands Going Ahead A Solitary Bungalow—From Jungle To Singapore. (By Our Kuala Lumpur Correspondent.) Kuala Lumpur, Apr. 22. THE development of Malayan hill stations during the last2,586 words
- The Straits Budget / Article, Illustration23 June 1932 - Romance Leaves The F.M.S. Railways-A Wonderful Half Century—Memories Of Construction”—The Drive Through Virgin Country—A Townsman In Ulu Kelantan—History In Press Cuttings—Men Who Saw The Boom. n»v Our Kuala Lumpur Correspondent.) Kuala Lumpur, June 17. WITH the completion of the East Coast Railway and the1,870 words
- The Straits Budget / Article22 September 1932 - RUBBER FORESTRY DISCUSSED. Other Crops Which Planters Are Considering. While it was admitted by the Director of Agriculture at the I.S.P. Conference on Friday that rubber will always be the principal agricultural product of Malaya, which is “preeminently adapted” for the growth of this2,870 words
- The Straits Times / Article27 May 1933 - > I Wild Weather In Seiangor—A Soaking Coastal Plain And Then Clear Skies A Week-End it Morib Space And Solitude An Unspoilt Malayan Beach. (By Our Kuala Lumpur Correspondent.) WK drove to the coast last Saturday through a night of intense darkness and sti2,857 words
- The Straits Budget / Article1 June 1933 - Wild Weather In Selangor—A Soaking Coastal Plain—And Then Clear Skies— A Week-End At \lorih—Spare And Solitude—An Unspoilt Malayan Reach. (By Our Kuala Lumpur Correspondent.) WK drove to the coast last Saturday through a night of intense darkness and streaming rain. The country for the2,830 words
- Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article18 December 1933 - Mr. A. J. Bostock-Hill has arrived in Kuala Lumpur from home leave. Major J. E. Staley, has been re-elected Chairman of the Teluk Anson branch of the I.S.P. Mr. W. A. C. Goode, of the Selangor Secretariat, has been seconded for service in Trengganu. Mr. H. W.549 words
- Malaya Tribune / Article20 December 1933 - The promotion of Capt. J. Lee. S.R.A. I v I to the rank of Major has been approved by the Governor. Dr. R. D. Fitzgerald. P.M.0., Johore, baa been appointed to act as Adviser. Medical and Health Services, Malay States. Capt. D. W. Mortlock. of the S.V.C. is attached to448 words
- Malaya Tribune / Article28 February 1934 - Volunteers Bound For Port Dickson. (From Our Own Correspondent.) Kuala Lipis, Feb. 23. MR. K. Vallipuram. Tamil Inspector at Schools, Negri Sembilan, was at Kuala Lipis on the 22nd inst. on inspection duty. Mr. and Mrs. P. E. Hastings, from Kampar, Perak, went through Kuala Lipis1,208 words
- Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article28 September 1934 - ALTERATION AND CHILORINATION PLANT SANITARY BOARD MEETING be ,natter ot water supply is to w Government approves the expenditure of $75,- < ni o-v B, 'ir l POSC; i'' 'T S,a ru ll at 1C lee,in of the Seremban anitaix board on I2,149 words
- Malaya Tribune / Article31 October 1934 - Johore's Budget Passed NEW VOTES FOR ROAD IMPROVEMENTS Singapore, Tuesday. IOJIUKE'S draft estimates for liift or inclusion ot certain all ljf»UM and additions, providing for deficit "112 $»,«10,314 were approved at to-day's meeting of the .;i:tif. {'(.ii/icil held in lc1,209 words
- Sunday Tribune (Singapore) / Article, Illustration1 September 1935 - Visiting The Country's Beauty Spots penang Hill, Pangkor Island And The Camerons (By Lim Kentf Hor) i aVHR a thousand milts of matorins: 0 jn 4'-i days. I have jttrt returned from such a during tn( course of which 1 SJe "covered" more than half1,073 words
- Morning Tribune / Article15 August 1936 - Autolycus A Weekend Causerie by IT has been well said that of all the great ports of the East there is none so healthy as Singapore; and for those who doubt the assertion there is the weekly evidence of the health bulletin issued by the League of NationsAutolycus - 812 words
- The Straits Times / Article16 September 1936 - PRINCE PURACHATRA. QINGAPORE society has lost a unique figure by th? djath of Prince Furachatrp., who was cf the trueanc.cn regime m Siam. a Prir.co of the B ood and a member of that Inner circle around the Throne who 3? monopoly of power and patronage714 words
- The Straits Budget / Article24 September 1936 - F the attacks that are being made l, pon Government’s policy of refusK <iny sor t of assistance to the oiiclled “white-collar” unemployed tlle F.M.S., several arguments are being put forward that the most skilful of official casuists will have difficulty in answering. It is asked, for212 words
- The Straits Times / Article, Illustration15 November 1936 - CIR Frank Swettenham is frequently recalling Malayan memories in the London newspapers, and in a recent letter to The Times he recounts a remarkable story of snipe shooting in Perak. He says that it occurred a good many years ago in the Krian province, where seven and1,473 words
- The Straits Times / Article26 December 1936 - Mr. and Mrs. Yeo Wee Urn, Madam Ong Suan Sim and Miss Cheong Ah Yeng, of Pcr.ang, are in Singapore on holiday. Mrs. Tom Goh and party of four other Penang teachers have arrived from Penang by car and axe spending a week in Singapore. Mr. D.162 words
- Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article, Illustration29 December 1936 - ENGAGEMENTS The engagement is announced between 1 Hallam Brookfield Egmont Hake, of Kuala Lumpur, and Lorna Mavis, younger daughter of Dr. and Mrs. Ansley-Young of 1 Klang. I Tne engagement is announced of Richard Forman Shutes, son of the late Mr. and Mrs. Arthur Shutes of Hunstanton,1,055 words
- The Straits Budget / Article31 December 1936 - Mr. and Mrs. L. J. B. Madden have I returned to Taiping after a holiday 1 at Home Mr. P. P. Marriott, manager of Petaling Tin, has left for Europe in the Antenor on leave. Mr. and Mrs. Mills, of Ipoh Tin Dredging. Ltd., are returning to497 words
- The Straits Times / Article2 April 1939 - JLIR. Ashley Gibson, a former Malayan editor, has some interesting things to say of Port Dfckson'a pagars, to which reference was made in these notes last week, in his book "The Malay Peninsula and Archipelago." Says Mr. Gibson:—" If you go to Port Dickson, you cannot534 words
- Pinang Gazette and Straits Chronicle / Article27 August 1940 - SOCIAL PERSONAL For the first time Malays are to be admitted to the Indian Military Academy at Dehra Dun. It is stated that Johore proposes to send some of its men to the Dehra Dun Academy for training. The Seremban Rotary Club will hold a meeting at the Seremban Resthouse503 words
- The Straits Times / Advertisement3 December 1951 - CLASSIFIED ADS. Continued from Page 6) SITUATIONS VACANT WANTED TEACHERS for Pri. Secondary Classes for Morn. A Aft School Apply P.O. Box No 1577. CIERK DRESSER: Wanted for Coconut Estate m Lower Perak. Orate m Dressers qualifications would be suitable. Salary as per M P. I.E. A. scale. Duties light829 words
- The Straits Times Annual / Article, Illustration1 January 1952 - When Sir George first travelled from Taiping to Batu Gajah by gharry, sampan and pony in 1891 most of the Kinta Valley was under primeval forest. Sir George, who retired as Chief Secretary to the F.M.S. Government in 1926, celebrated his eightieth birthday this year. bySir George Maxwell - 4,146 words
- The Straits Times / Article, Illustration23 February 1957 - STRAITS TIMES SPECIAL FEATURE CAR TOUR OF MALAYA HALF A CENTURY AGO X^O LADIES had travelled through the peninsula in a 10 h.p. single cylinder Adams car. "The journey had also been done in de Dions of all sizes, Alldays, Daimlers, Fiats and other cars. De Dion cars were toHTS - 1,375 words
- The Straits Times / Advertisement10 October 1958 - illL^uuMMiu^^^uyQ niilinurd from Page 8) SiTl TIONS VACANT V/n.)— Box it ttt. extra. I) DOCTOR on contract :iom January 1959 U bed Dispensary In :ernis apply Box K.L. lt'D TYPIST with good and Sr. Cambridge ,nted by a Shipping S';ite .salary required. \44tiB S.T. 1 1- IC AT ED CAPTAIN1,619 words
- The Straits Times / Advertisement19 August 1959 - ACCOMMODATION VACANT 20 Words $S OH*.)— Box SO ets. extra AVAILABLE IMMEDIATELY 65-1 Upper East Coast Rd., fully furnished bungalow, two bedrooms, dining, sitting rooms, servant's room, refrigerator, sanitation. Phone B'pore *****. FULLY FURNISHED FLAT, two bedrooms, big dining, sitting room, servant's room, refrigerator, sanitation. Cairnhill Road, Tanglin, B'pore. Please793 words
- The Straits Times / Advertisement30 July 1960 - ACCOMMODATION VACANT It Wordt SS (Mim.)— Box St ett. txtrm ATTRACTIVELY DICORATID, fully furrlshed flat, 21. St. Martin a Drive. Tanglln, air-conditioned rooms, modern colour bathrooms attached, only for families available Immediately. TO LIT furnished 3 Bedroom Bungalow newly renovated with telephone Installed at Belmont Road, available now. Ring Line1,011 words
- The Straits Times Annual / Article, Illustration1 January 1961 - GEORGE PEET, who went to Kuala Lumpur more than 30 years ago to open the first office of The Straits Times in the Peninsula, reflects on some remarkable changes that have taken place. T WONDER whether there is any city in the world where 30 years have2,892 words
- The Straits Times Annual / Article, Illustration1 January 1963 - Before and After the East Coast Highway Lj G. L. PceX TfflE outstanding change in the map of Malaya, for anyone looking at it through pre-war spectacles, is the East Coast Highway. Before World War II nobody had ever attempted to drive a car up the coast fromG. L. PceX - 3,188 words
- The Straits Times / Advertisement27 January 1970 - AT YfltJl SEKVICE FAIRLADV SOCIAL ESCOfT offf t Itdies enter am jr« v I 3»-O Prinsep Street S.ugap* t 2441-V HAVE YOU PLANS'* Mr:ti{ thtm 10 Mot. on Smith 13 Batten R>td 8 pott copies t«t any di;i«it| or document. HEAT* PROBLEMS <x r-i ondlt'o..rri mat ru-!..l ...nt-«ork irtfn««r». tor>555 words
- New Nation / Article17 July 1971 - FOOD DRINK LI PO I read a little book the other day, Willis' suggested Menus, by A.C. Willis, the author of the pre-war Willis' Guide to Singapore. The book was published in Singapore with the intention of acting as a guide to give ideas toLI PO - 413 words
- The Straits Times / Article27 August 1972 - P. SEN EVI RATHE By SEOAMAT, Sat—Defending champion Dickie Arblaster. In his red-white-topped Austin OT 1275. Is heading for his third successive win in the 1200--mile BP rally. At least, that was the picture at the half-way stage of this punishing rally. Arblaster and hisP. SENEVIRATHE - 359 words
- New Nation / Article19 August 1974 - Lee Chiu San [jMOTDR-CVCIEjI I have always liked travelling by. road but, somehow or other, I have always used a car for all my holiday tours. My trips on motorcycle have been confined to weekend rides to Kota Tlnggl or Jason's Bay,Lee Chiu San - 1,470 words
- The Straits Times / Article11 August 1978 - PORT DICKSON, Thurs. J^S explosion partly destroyed a motor -operated valve shed belonging to Esso Company, cutting off its oil pipeline to the jetty and the jxnver station here last night. Initial reports said the damage and operational losses could reach $1 million.365 words
- The Straits Times / Article, Illustration28 October 1979 - Beautiful beaches, historical towns, good food just across the Causeway ni,w gloDe-trotung, holiday-makers from Singapore may realise it, but just a few hours drive away across the Causeway lies an almost endless domain of sights and sounds to experience. Malaysia boasts of exotic islands in the sun, scenic hills, majestic983 words
- The Straits Times / Advertisement7 December 1979 - SCHOOL HOLIDAY SPECIAL 51) GT HKN IHS $170/*2 IS lIK.I' SUN/MON/TUE/WEII SDOT PEN HDY $239 DM' 24/12 3D4N HEN IPOH $110 13.22.29/12 2D3N CAMKKON $49(FR1) 2IHNFRASEK'HS79/89<FRI> 2113N OT $79/SB9/$99 FRI 3D GKNTINCi AIR CHRISTMAS $209/S239I)EP 25/12 «F.P 25.' 12 II IOKNTINOfc KUL AIR/RAIL $169 DEP 13/1214/12 8D TAIWAN TRIP $1479579 words
- The Straits Times / Advertisement17 June 1982 - CITrCENTER TRAVELS 4 COACH TOUR PTE LTD 470 River Valley Road (1024) Tal: 7371M0/*****87/*****12 2D/3N GENTING Sl3O/SIM Drp Kvery Frl 9p m 20/3N FRASERS MILL $139/1149 D*p Every Frl 9p m ID KUKUP/ SAFARI $40 Urp. 22/7 and every Sunday NATIONAL DAY SPECIAL 20/3N GENTING Drp. 7/8/82 9p m 40191 words
- The Straits Times / Advertisement11 May 1983 - 102 Tours THAILAND 5, 7 8 DAYS i j BANGKOK/ PATTAYA/ CHIENGMAI From 31/ Daily Departure Highlights Rose Garden Grand Temple Tour Floating Market Coral Island Doi Suthep Temple Handicraft Village Meo Hill Tribe For more details, please call Tel: *****6 ©Sime Darby Travel Service Unit 05 09. Central Bkig416 words
- The Straits Times / Advertisement16 July 1983 - 94 Shop Spaces 94 Shop Spaces 94 Shop Spaces a) Sale a) Sale a) Sate H fe Centrally located in Orchard Road's shopping and tourist '51 rmt area, between Goodwood Park Hotel and Hyatt Hotel while i :.*g J£Z-~*><* r i Holiday Inn is just across the road. j£ A.589 words
Tiada ulasan:
Catat Ulasan