Salam buat semua. Hari ini Isnin. Permulaan minggu. Atok dan Wan masih menjadi penunggu setia di rumah tua di Senawang ini. Bulan ini adalah bulan ulang tahun hari lahir Atok yang ke-60. Atok masih ada beberapa hari lagi sebelum dengan rasminya Atok digelar warga emas, insya Allah. Atok takdelah apa-apa wish yang special untuk tahun ini selain dikurniakan kesihatan yang lebih baik, dipanjangkan umur, dapat terus berbuat ibadah selagi umur masih ada, dan...diperkenankan Allah untuk kami berdua melangkah ke tanah suci Mekah dan Madinah bagi mengerjakan haji dan ziarah. Mudah-mudahan Allah kabulkan. Aaamin.
Tapi sebelum itu, moga Atok dan Wan dapat menziarahi saudara mara,sahabat handai di mana jua mereka berada. Atok berminat sangat berkelana. Alhamdulillah, Atok dan Wan dan sampai dah ke merata tempat dan negeri dalam Malaysia.Di Jelebu pula Atok dah sampai Genting Peras, Bukit Tangga, Kuala Klawang, Simpang Pertang hingga ke Lakai dan Simpang Durian ketika mencari tabib dan tukang urut bagi mengubati penyakit saraf di tulang belakang Atok ini. Mungkin belum bertemu jodoh untuk baik, kata orang.
Korang kalau nak pergi bercuti, cuba try tahun ini ke Jelebu pula. Rasakanlah kenyamanan menghirup udara segar di puncak Bukit Tangga dan kepuasan bermandi- manda di Air Terjun Tengkek dan Kenaboi. Selalu sangat bermandi manda air laut di Port Dickson, kali ini tukar pula angin untuk mandi air terjun di dalam daerah Jelebu ini.
Entri Atok kali ini mengenai sejarah panjang rumah rehat di Jelebu. Kalau korang cari rumah rehat yang asal di sana, memang dah takdelah.Mungkin setakay 1980-an jer kot umurnya Tapi cerita istimewa tentang Jelebu masih diperkakan orang sehingga kini. Atok hanya dapat kumpulkan setakat mampu Atok sahaja berdasarkan bahan yang ada dalam arkib dan internet sahaja. Itupun dengan maklumat dan gambar-gambar korang yang Atok gunakan. Terima kasih daun keladi...Korang hadamkan dahulu bahan Atok kali ini. Lepas itu komenlah sikit, ya. Selamat membaca.
Peta lama Jelebu dalam tahun 1894 |
Pengenalan
Jelebu adalah sebuah daerah yang kaya dengan sejarah dan tradisi dalam Negeri Sembilan, Malaysia. Jelebu merupakan sebuah daerah di Negeri Sembilan yang terdiri daripada lapan mukim, iaitu Kuala Klawang, Hulu Triang, Kenaboi, Pertang, Peradong, Hilir Triang dan Gelami Lemi. Terletak di utara Negeri Sembilan, Jelebu terkenal dengan peranannya dalam sejarah awal negeri ini serta sistem adat perpatih yang mengakar kuat dalam budaya masyarakat setempat. Sejarah Jelebu mencerminkan keunikan adat dan budaya Minangkabau yang dibawa dari Sumatra, Indonesia, yang menjadi asas kepada identiti masyarakat Negeri Sembilan.
Pada abad ke-17, wilayah Jelebu mula diduduki oleh masyarakat Minangkabau yang berhijrah dari Sumatra. Pendatang ini membawa sistem adat perpatih, yang mengutamakan kepentingan keluarga dan masyarakat secara kolektif serta menggunakan susunan keturunan matrilineal. Jelebu adalah antara daerah pertama di Negeri Sembilan yang mengadaptasi adat ini, dan struktur sosial ini menjadi asas bagi kehidupan masyarakat Jelebu.
Sejarah Jelebu dipenuhi dengan pelbagai peristiwa yang menunjukkan peralihan kuasa dan identiti masyarakat. Kejayaan Dato' Moyang Saleh dalam melepaskan Jelebu dari cengkaman Johor pada tahun 1757, serta pengiktirafannya sebagai 'Sultan Jelebu', menandakan peranan penting beliau dalam membentuk kuasa dan identiti daerah itu, walaupun gelaran 'Sultan' tidak digunakan secara rasmi. Selepas "Memutus Tali Ke Johor", masyarakat Jelebu mengambil langkah untuk mencapai autonomi. Tindakan ini mencerminkan semangat kebangkitan masyarakat Jelebu untuk mengekalkan identiti, dengan tetap menghormati legasi sejarah meskipun hubungan dengan Johor telah diputuskan.
Jelebu memainkan peranan penting dalam pembentukan Kesultanan Negeri Sembilan. Pada asalnya, Jelebu berdiri sebagai sebuah kerajaan kecil yang berasingan, dengan undang-undang dan sistem kepimpinan sendiri. Daerah ini diperintah oleh seorang Penghulu Luak, yang merupakan pemimpin tertinggi dalam sistem adat. Adat Perpatih menjadi teras dalam sistem sosial dan pemerintahan, diperkuatkan melalui pernikahan antara tokoh agama dan pembesar. Jelebu turut terlibat dalam membentuk gabungan dengan daerah-daerah lain, termasuk Sungai Ujong, Rembau, dan Johol, yang kemudiannya membentuk Negeri Sembilan.
Pada akhir abad ke-18, gabungan ini memerlukan seorang pemimpin yang diakui oleh semua luak (daerah) dalam Negeri Sembilan. Mereka menjemput seorang putera Minangkabau dari Pagaruyung untuk menjadi Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, dan ini menandakan permulaan kesatuan di bawah satu pemerintahan beraja. Walau bagaimanapun, Jelebu mengekalkan autonomi tertentu di bawah sistem luak dan adat perpatih, yang membezakan Negeri Sembilan daripada negeri-negeri lain di Malaysia.
Pekan Kuala Klawang dalam tahun 1908 |
Pohon Beringin di tengah-tengah pekan Kuala Klawang dalam tahun 1908 |
Lawatan Gabenor Negeri-negeri Jajahan ke Ladang kopi di Durian Tipus dalam tahun 1932 |
Lawatan ke kilang memproses kopi di ladang tersebut |
Cadangan pembinaan laluan kereta api ke Pahang dianggap tidak praktikal. Satu kajian kejuruteraan telah dilakukan dalam tahun 1889 mendapati cadangan untuk kereta api ke Pahang, melalui Bukit Tangga, berkemungkinan akan melibatkan kerumitan, cabaran kejuruteraan dan kos yang tinggi. Walaupun landasan yang baik telah diwujudkan dari Genting Peras ke Kuala Lumpur, cabaran ketara terletak lebih jauh di Jelebu dan Pahang. Oleh kerana kesukaran di sebelah Jelebu, skim sanatorium Bukit Hitam telah ditangguhkan buat sementara waktu. Sekiranya landasan kereta api akhirnya dibina ke Genting Peras, Bukit Hitam dijangka akan muncul sebagai sanatorium utama untuk wilayah selatan Negeri-Negeri Selat, meletakkannya sebagai lokasi penting untuk kesihatan dan kesejahteraan di kawasan itu.
Atok bersama besan, Mat Nor Janggut ketika melalui laluan Genting Peras dalam tahun 2022 |
Laluan Mendaki ke Gunung Hitam dari Semenyih |
Keratan rentas laluan dari Semenyih ke Gunung Hitam setinggi 4,007kaki dpl |
ii. Laluan Bukit Tangga
Sejurus tiba, lans-koperal dan konstabel polis bertindak pantas, tetapi keadaan bertambah buruk apabila harimau itu menyerang konstabel itu, menyebabkan dia mengalami luka kecil di kulit kepala. Harimau itu kemudian melompat ke atas katil berhampiran, di mana seorang lagi penduduk berada, mengakibatkan satu lagi kecederaan kulit kepala apabila ia melarikan diri melalui dinding atap kediaman itu. Pihak polis, yang menyedari bahaya melepaskan tembakan.
Pada awal tahun 1894, Gabenor Tanah Jajahan, yang juga memegang peranan Pesuruhjaya Tinggi bagi Negeri-Negeri Asli, memulakan lawatan ke Sungei Ujong dan Jelebu, walaupun kali ini dia tidak ditemani Lady Mitchell. Keadaan jalan raya yang mencabar pada zaman itu sering menyebabkan perjalanan sukar dan tidak selesa. Perjalanan TYT membawa beliau mendaki Bukit Tangga, ketinggian yang ketara seribu kaki dari paras laut. Diiringi oleh Sir Charles dan En. Keyser, Pemungut Jelebu, Gabenor membuat perjalanan dengan kuda.
Dalam tahun 1914, Jelebu menganjurkan acara sukan Melayu pertamanya dalam tempoh tiga tahun, anjuran Dato Pengha'u. Program ini telah menarik kehadiran orang ramai dari pelbagai bahagian di Daerah Jelebu, membawa masyarakat bersama-sama untuk hari pertandingan mesra dan keseronokan. Selain acara yang dipertandingkan, para peserta menikmati permainan tradisional seperti "Sepa Raja Utama" dan "Selat Utama," bersama-sama dengan menyelam untuk mendapatkan wang dalam tab. Acara itu diadili oleh panel hakim dan steward, termasuk Tetuan Caldecot, H.T. Martin, Morgan, Swinton, C.H. Davenport, dan Kennedy, memastikan pertandingan yang adil dan teratur.
Padang itu dipenuhi dengan orang Melayu yang bersemangat dari seluruh Daerah Jelebu, mempamerkan semangat masyarakat yang membara dan kegembiraan berkumpul melalui sukan. Berikut adalah hasil daripada pelbagai acara yang berlaku:
Keputusan para pemenang Sukaneka Melayu anjuran Lembaga Adat Jelebu dalam tahun 1914 |
Dalam tahun 1927, selepas banjir besar melanda Malaya, jalan antara Seremban dan Jelebu yang terletak berhampiran puncak pas Bukit Tangga turut mengalami kerosakan. Untuk memastikan keselamatan dan mengelakkan hakisan atau keruntuhan selanjutnya, tembok penahan baharu dibina sebagai sebahagian daripada usaha pembaikan.
Rumah Dato Klana di Kg. Pantai, dalam perjalanan ke Jelebu. (Gambar diambil dalam tahun 1936) |
Gambar kenang-kenangan bersama Dato Klana dan pegawai-pegawai British selepas upacara pertabalan beliau di Ampangan, Seremban dalam tahun 1937 |
Majlis pelantikan Luak Undang Luak Sungai Ujong dalam tahun 1952 |
Jamuan makan diadakan selepas upacara pertabalan diadakan |
Pemandangan sawah padi dekatJelebu dalam tahun 1948 |
Kebun kelapa di Jelebu dalam tahun 1958 |
iii. Kawasan Pelombongan Timah
Ketibaan pihak rasmi di Jelebu disambut dengan sambutan hangat di pekan Kuala Klawang. Pelombong dan peniaga tempatan berkumpul untuk menyambut Pesuruhjaya Tinggi, menunjukkan keghairahan masyarakat untuk terlibat dengan pemimpin mereka. Sekumpulan penduduk Eropah bahkan menunggang kuda sejauh enam batu untuk bertemu delegasi, mencerminkan kepentingan lawatan dan persahabatan yang wujud dalam komuniti ekspatriat tempatan.
Suasana di Kuala Klawang dalam tahun 1894 ketika itu meriah, dengan pekan itu dihias untuk majlis itu. Mercun dinyalakan oleh penduduk Cina tempatan, satu amalan yang dipercayai dapat menghalau roh jahat dan menghormati kehadiran tetamu penting. En. Keyser menganjurkan majlis makan malam untuk melibatkan semua ahli komuniti, menjemput semua orang untuk mengambil bahagian dalam perayaan itu. Malam itu dipenuhi dengan hiburan, menampilkan nyanyian lagu di mana En. Crane mengambil bahagian tanpa iringan piano, mempamerkan kepintaran para pemuzik. Encik Horace Brett, yang terkenal dengan bakatnya, menghiburkan orang ramai dengan mempersembahkan tontonan yang meriah.
Sir Charles nampaknya menikmati perayaan malam itu, mendapati kegembiraan dalam jenaka dan suasana riang di sekelilingnya. Walaupun lawatan ini mungkin dianggap sebagai tugas rasmi, ia tidak dapat dinafikan mempunyai kualiti lawatan percutian, dibiayai oleh sumber kerajaan dan orang ramai.
Operasi perlombongan mencerminkan warisan lama pengekstrakan mineral di rantau ini. Dari segi sejarah yang kaya dengan bijih, kawasan ini telah menarik generasi pelombong, bermula dengan buruh Cina yang mengenali potensi jauh sebelum minat Eropah melonjak. Bukit-bukit yang mengelilingi Kuala Klawang telah meninggalkan deposit penting yang terus dieksploitasi, terutama di sekitar Titi.
Dalam tahun 1896, Kuala Klawang berfungsi sebagai pusat tumpuan bagi usaha perlombongan ini, menempatkan pejabat pentadbiran dan menawarkan kemudahan terhad untuk penduduk Eropah yang kecil, yang menonjolkan ciri-ciri tenaga kerja perlombongan yang kebanyakannya tempatan (Cina). Kemudahan komuniti, seperti kelab dan bilik bacaan, memenuhi keperluan industri perlombongannya. Juga disebut-sebut tentang kemudahan penginapan bermalam bagi pegawai-pegawai kerajaan dan pelombong serta peladang ke daerah ini.
Masyarakat Cina di Titi Jelebu semasa era Komunis |
Abang Braddon adalah seorang pemilik lombong yang telah lama berada di Malaya dan suka bercakap tentang kehidupan awalnya:Jika dia terpaksa ke Seremban, dia biasanya bermula kira-kira pukul enam petang dengan menaiki kereta lembu. Di belakang kereta lembu itu dia akan meletakkan sebotol wiski Kereta lembunya akan bergerak sepanjang malam, dan keesokan harinya dia bangun dengan segar di pinggir Seremban.
Abang Braddon juga mempunyai seorang perempuan simpanan Cina dan pada masa itu masyarakat Cina seolah-olah tidak bersetuju dengan wanita mereka mempunyai sebarang hubungan dengan 'syaitan berkepala merah", dan oleh itu dia sentiasa menyamar sebagai lelaki. Dia memakai pakaian lelaki dan topi, dan apabila berada di hadapan umum, dia akan bertindak sebagai syce, pemandu kereta kudanya.
Abang Braddon dalam tahun 1935 |
Kerajaan telah mewujudkan rangkaian Tempat Rehat, biasanya dirujuk sebagai Banglo Berhenti, terletak di kawasan terpencil untuk memenuhi keperluan pengembara dan pegawai kerajaan yang bertugas rasmi. Banglo-banglo ini direka untuk menawarkan pilihan penginapan yang selesa dan menjimatkan untuk individu yang melawat kawasan yang kurang mudah diakses ini.
Kadar penginapan agak mesra bajet, dengan bilik tersedia dengan harga 50 sen sehari bagi mereka yang tidak memerlukan penghunian sehari penuh. Bagi pelawat yang ingin menginap sehari penuh atau tempoh 24 jam, caj ditetapkan pada 75 sen. Struktur harga ini bertujuan untuk memastikan akses yang munasabah kepada penginapan untuk semua pengguna kemudahan.
Selain penginapan, makanan juga disediakan di Banglo Halting, dengan sistem harga yang mudah. Sarapan ditawarkan pada kos 50 sen, manakala kedua-dua tiffin dan makan malam berharga 75 sen setiap satu. Peruntukan ini membolehkan pengembara dan pegawai mendapatkan makanan dengan mudah sepanjang penginapan mereka tanpa perlu pergi jauh untuk mencari rezeki.
Untuk menduduki Banglo Berhenti ini, adalah penting untuk mendapatkan kebenaran daripada Jurutera yang bertanggungjawab ke atas daerah di mana banglo itu terletak. Keperluan ini membantu mengurus penggunaan kemudahan dan memastikan kemudahan tersebut kekal tersedia untuk mereka yang paling memerlukannya. Secara keseluruhannya, Tempat Rehat ini berfungsi sebagai sumber yang berharga untuk memudahkan perjalanan dan bekerja di lokasi terpencil.
Seorang pencerita Inggeris mengimbas pengalamannya di Tanah Melayu bermula dari tahun 1910, berkongsi kenangan tentang masa yang dihabiskan di banglo terhenti primitif sambil menemani suaminya dalam perjalanan hutan. Semasa mereka menetap di Negeri Sembilan, dalam tahun 1910-an, perjalanan ke dalam hutan selalunya melibatkan persiapan rapi dan pengangkutan semua keperluan. Apabila tiba di setiap banglo yang berhenti, dia akan memeriksa ular dan lipan sebelum mengatur tempat tinggal mereka.
Kedudukan Bukit Tangga yang tinggi menawarkan pemandangan yang menakjubkan dan iklim yang lebih sejuk, menjadikannya lokasi yang menarik untuk rumah rehat. Dari segi sejarah, tempat sebegitu menjadi persinggahan pengembara dan pegawai kerajaan yang berpindah antara pusat pentadbiran.
Rumah rehat di Bukit Tangga, yang dibina pada tahun 1889, menonjolkan pemandangan Seremban, Residensi dan Lembah Klawang yang menakjubkan. Lokasinya adalah 1,400 kaki di atas paras laut, memastikan angin sejuk. Suhu waktu malam, menurun kepada sekitar 62°F, memastikan suasana yang selesa untuk berehat. Ia dijangka menjadi tempat percutian kegemaran penduduk tempatan dan jiran di Sungei Ujong. Perspektif Glami dan Kinaboi Hills yang indah di kejauhan amat menarik perhatian, memberikan rasa persekitaran yang tenang dan indah yang ditawarkan oleh rumah rehat.
"Tempat seperti ini sering merakamkan secebis sejarah, menawarkan gambaran tentang kehidupan lampau dan kisah mereka yang pernah ke sana. Sebuah banglo yang terkenal didekati dengan banyak anak tangga, tepinya diturap dengan botol bir terbalik, dan di sini kami telah tinggal di banyak kesempatan. Sangat sejuk di sana sehingga jika tidak kerana banyak serangga yang masuk pada waktu malam, tertarik dengan lampu, kami boleh membuang kelambu. Di sini monyet wah-wah akan datang dekat dengan banglo pada awal pagi, dan saya biasa memanggil mereka ketika mereka berayun dari pokok. Terdapat seekor biawak tua yang tinggal di atas bumbung; ia telah berada di sana bertahun-tahun, walaupun tiada siapa yang melihatnya; ia biasa merengus sepanjang hari."
Aspek praktikal kehidupan seharian terbukti dalam reka bentuk banglonya: bangunan sederhana ini hanya mempunyai tiga bilik tidur, ruang makan dan beranda tertutup yang kecil, tetapi peliknya menarik perhatian kami. persediaan bilik mandi dengan simen konkritnya yang membawa kepada sistem saliran yang ringkas dan balang tembikar besar untuk menyimpan air mencerminkan pendekatan utilitarian lagi bijak untuk hidup dalam iklim tropika.
Peranan beranda menjangkau lebih daripada sekadar ruang peralihan; ia berfungsi sebagai tempat berkumpul, tempat perlindungan dari panas hari, dan kawasan untuk menghargai persekitaran semula jadi. Penggunaan tirai roller, atau bidai menyediakan bukan sahaja perlindungan fizikal tetapi juga menyumbang kepada suasana estetik ruang. Kanvas biru yang melembutkan cahaya matahari yang keras mencipta persekitaran yang tenang.
Dalam hembusan angin petang yang sejuk dan keindahan senja. Beranda, seperti yang diterangkan, menjadi ruang sosial untuk penduduk, di mana mereka boleh menikmati aktiviti luar sambil terlindung daripada unsur-unsur alam. Ketiadaan dinding pepejal menekankan hubungan dengan alam semula jadi, membolehkan bayu mengalir dengan bebas dan bunyi persekitaran sekeliling memenuhi ruang.
Walaupun dalam suasana ini, waktu malam berkemungkinan membawa rasa relaks apabila penduduk berkumpul untuk berkongsi cerita, gelak tawa, dan mungkin muzik, sambil menikmati suhu yang lebih sejuk dan pemandangan landskap tropika yang mempesonakan pada waktu senja, namun, ia juga mengalu-alukan kemasukan makhluk malam, daripada kelawar kepada rama-rama yang terbang tidak dapat dielakkan.
Kedudukan rumah rehat Bukit Tangga di Jelebu |
Pencerita itu juga teringat kembali bersosial dengan rakan-rakan, termasuk Sir Andrew Caldecott dan En. Theodore Hubback, dan kegembiraan mudah berkumpul dan berkongsi makanan. Ia adalah satu perubahan yang menyenangkan antara perjalanan melawat stesen luar ini, dan masa-masa gembira yang kami lalui di En. (kini tempat Sir Andrew Caldecott di Jelebu, semasa beliau menjadi D.O. di sana. Juga di En. "Rumah Abang Braddon yang indah di Jelebu, di atas bukit. Watak Abang Braddon, sebagai "abang besar" keluarga Braddon, terkenal dalam lingkungan sosial Jelebu.
Guy Madoc gemar menceritakan kisah pengembaraan dan pengalaman beliau pada zaman awal kehidupan penjajah di Tanah Melayu. Penceritaannya menawarkan gambaran sekilas ke zaman dahulu, ditandai dengan kesederhanaan dan cabaran perjalanan, serta gaya hidup unik ekspatriat di rantau ini. Ketika berusia dua puluh satu tahun, dia berasa bangga dengan tanggungjawabnya sebagai ketua daerah Jelebu. Interaksi sosialnya agak terhad, kerana tidak ada rumah kelab khusus untuk penduduk Eropah. Sebaliknya, dia dan sekumpulan kecil rakan ekspatriat berkumpul pada lewat petang di rumah rehat Jelebu atau terlibat dalam permainan golf kasual.
Selepas bermain golf, persahabatan diteruskan di beranda di mana mereka akan menikmati wiski dan soda sambil mengagumi keindahan matahari terbenam yang konsisten, yang berlaku pada waktu yang sama setiap petang, sekitar jam enam setengah.
ii. Menyambut Krismas
Diceritakan pada suatu masa, sebelum tahun 1935, terdapat sebuah rumah rehat kecil yang menawan terletak di atas Genting Jelebu, di Bukit Tangga. Bangunan sederhana ini hanya mempunyai tiga bilik tidur, ruang makan dan beranda tertutup yang kecil, tetapi peliknya menarik perhatian kami.
"Kami membuat keputusan untuk tinggal di sana, menerima suasana desa dan intim yang ditawarkan. Sebaik tiba, kami menikmati pemandangan yang menakjubkan dan udara yang lebih sejuk, kontras yang menyegarkan dengan haba tropika yang biasa kami alami. Rumah rehat, walaupun ringkas, menjadi tempat percutian kami yang selesa, di mana kami dapat melarikan diri dari kesibukan kehidupan seharian.
Apabila kami tiba di rumah rehat kecil itu, kami terkejut dengan keadaannya—ianya kotor dan agak terbiar. Mujurlah, memandangkan salah seorang daripada kami adalah Residen Negeri Sembilan, membuat pengaturan adalah agak mudah. Residen segera menghubungi Jabatan Kerja Raya (P.W.D.), dan kami gembira, mereka menghantar satu batalion kuli untuk membantu kami memulihkan tempat itu.
Dalam masa yang singkat, rumah kecil itu berubah kerana ia bercat putih bersih di dalam dan luar. Kot yang segar menjadikannya kelihatan sangat menarik, dan kami menghiasinya lagi dengan membawa bersama-sama banyak tanglung Cina untuk digantung di sekitar beranda, mengingatkan kami tentang bot rumah yang menawan terapung di sepanjang Sungai Thames.
Kumpulan kami terdiri daripada lima orang dewasa dan seorang kanak-kanak pada mulanya, tetapi pada saat-saat akhir, kami memutuskan untuk memasukkan dua kadet muda yang tidak mempunyai tempat lain untuk pergi. Walau bagaimanapun, kami menghadapi cabaran kecil dalam penginapan. Tiada bilik tidur yang ditetapkan untuk lelaki tambahan, jadi kami menemui penyelesaian inventif. Salah seorang kadet memilih untuk tidur di lantai beranda, diiringi pukat yang dibina khas yang dibuat oleh tukang Cina tempatan untuk menjauhkan haiwan perosak yang berpotensi. Dua lelaki yang lain memutuskan untuk tidur di atas meja makan.
Persediaan untuk Krismas berjalan dengan cara yang tidak biasa. Kami tidak mengadakan jamuan besar-besaran atau hiasan mewah sebaliknya menumpukan pada intipati kemesraan dan sambutan yang ikhlas. Dengan koleksi hidangan yang dimasak sendiri dan hiasan ringkas, parti kecil kami mengubah rumah rehat sederhana menjadi ruang yang mengundang perayaan.
Pada Malam Krismas, kami berkumpul bersama, berkongsi cerita dan ketawa, mengenang kembali percutian yang lalu dan persahabatan kami yang unik. Kami menyanyikan lagu-lagu, mengisi udara malam yang sejuk dengan suara kami, dan ketika itu, kami mendapati kegembiraan dalam pengalaman yang dikongsi, menghargai kebersamaan antara satu sama lain dalam suasana yang tenang itu.
Hari Krismas menjelma cerah dan terang, dan kami bangun dengan rasa penantian istimewa yang dibawa oleh percutian itu. Semangat kami meningkat lebih tinggi ketika kami meraikan bersama, merangkul keindahan saat itu. Gabungan pemandangan yang menakjubkan, udara segar, dan kemesraan persahabatan menjadikan apa yang boleh menjadi Krismas biasa menjadi salah satu cuti yang paling menggembirakan dan paling diingati dalam hidup kita.
Kawasan makan malam Krismas sementara kami kini menjadi pusat aktiviti yang sibuk, kami kembali ke persiapan makan malam kami. Makan malam itu sendiri berlangsung seperti pesta yang benar walaupun persediaan primitif. Tukang masak kami, dengan kepandaian kulinari, berjaya menghadiahkan kami dengan hidangan enam hidangan yang luar biasa. walaupun keadaan dapur yang 'tandus'. Makan malam kami adalah ayam belanda yang indah, keemasan dan berkilauan, aromanya membawa cerita keselesaan dan kegembiraan di seluruh meja.
Akhirnya, di bawah kanopi sutera langit malam, dikelilingi oleh cahaya tanglung dan bunyi cengkerik dan haiwan malam, kami menetap "pertunjukan besar" pada waktu malam yang telah kami rancang. Dengan semangat kegembiraan di sekeliling kami, kami menikmati perayaan Krismas kami yang pelik tapi indah, hari yang dipenuhi dengan pelbagai kelainan yang akan kekal terukir dalam ingatan kami untuk tahun-tahun akan datang."
Laluan Bukit Tangga kini |
2. Halting Bungalow di Simpang Pertang
"Kemudian, apabila kami menetap di Negeri Sembilan, saya sering menemani suami dalam perjalanan singkat ke hutan, biasanya tinggal di banglo yang berhenti. Sungguh perniagaan itu, pada zaman awal itu! Semasa kami mengambil semua linen, makanan, unggas hidup. dan apa yang kami harapkan akan berkekalan sehingga kami pulang ke rumah, saya biasanya membuat senarai, sebagai perkara yang mudah seperti garam, jika didapati, akan membuat hidup sengsara, dan tidak ada kedai, atau di mana-mana untuk membeli apa-apa. Kereta lembu jantan. gharries dan basikal adalah pengangkutan utama, tetapi pengangkutan utama, nasib baik kami mempunyai kereta kecil.
Setelah tiba di banglo yang berhenti itu, saya pernah melihat sekeliling dengan baik untuk lipan dan ular, dan memindahkan apa-apa benda yang boleh dialihkan. Kemudian katil kem kami akan dikemaskan. dan kami membuat diri kami selesa seperti yang kami boleh".
Kedudukan Simpang Pertang dalam daerah Jelebu |
i. Pertembungan dengan Hidupan Liar
Naratif seorang pengembara wanita dari Somerset, England ketika berada di Tanah Melayu mengikuti suaminya dalam tahun 1910-an. Di Simpang Pertang, dia menceritakan pertemuan dengan gajah liar, dan kisah lucu hidupan liar tempatan, seperti kelawar dan lintah, menyerlahkan cabaran yang mereka hadapi.
At Pertang Junction there was a halting bungalow, and the week before we stayed there a herd of wild elephants had been seen. A Malay cycling along the near saw an elephant coming, placed his bicycle against a tree, and climbed as high as he could out of the way. The elephant twisted the bicycle out of recognition, and the man took it back to his office to prove the tale.
We had big fires going outside the place all night, but the only things I saw were a number of bats hanging by their feet. I went to bathe in a little shed, made of plaited bertam lee, en was thing the dipper to throw the water over me, I suddenly saw these creatures all twitching; never having seen a bat before, I gave a yell and made a hurried exit, to find (when I reached the bedroom) that I had my first leech on my toe, so I cut it in half with the scissors and burnt the rest with a match. At that moment, a big horny centipede ran across the floor out of sight, and I had the uncomfortable feeling that I should tread on it later.
That night the rain teemed down, and the jungle seemed so depressing. I was cooking in the little hut, roasting a chicken in that good old standby a kerosene tin, placed long- ways, with a stone inside and a sliding lid. The only lights were half-coconut shells filled with oil and floating wicks. I carried a lantern to and fro, and nearly got mixed up witht an army of huge black ants, bodies like black currants. thousands of them. I confess that night I did think of a comfy bedroom in England.
Kami membuat unggun besar di luar tempat itu sepanjang malam, tetapi satu-satunya perkara yang saya lihat ialah beberapa kelawar bergantungan. Saya pergi mandi di bangsal kecil, diperbuat daripada anyaman daun bertam. Tiba-tiba saya yang tidak pernah melihat kelawar sebelum ini, menjerit dan keluar tergesa-gesa, dan apabila saya sampai ke bilik tidur, saya terlihat buat pertama kali lintah di kaki saya, jjadi saya memotongnya separuh dengan gunting dan membakar yang lain. Pada ketika itu, seekor lipan besar berlari melintasi lantai dan tidak dapat dilihat, dan saya berasa tidak selesa bahawa saya harus memijaknya kemudian.
Malam itu hujan renyai-renyai, dan hutan kelihatan begitu menyedihkan. Saya sedang memasak di pondok kecil itu, memanggang ayam dalam tin minyak tanah yang diletakkan jauh, dengan batu di dalamnya dan penutup gelongsor. Satu-satunya lampu ialah tempurung kelapa separuh berisi minyak dan sumbu terapung. Saya membawanya ke sana ke mari, dan bertembung dengan tentera semut hitam yang besar, badan seperti kismis hitam. Beribu-ribu! Saya mengaku malam itu saya terfikir tentang bilik tidur yang selesa di England.
Seladang |
Seekor gajah ditembak mati kerana merosakkan tanaman penduduk |
Seekor harimau ditembak mati dalam tahun 1937 kerana membaham lembu |
Dalam tahun 1931, terdapat 6 buah rumah rehat dan masih ada sebuah halting bungalow /banglo berhenti di Negeri Sembilan. Dalam tahun 1934, di sebuah banglo berhenti di Durian Tipus, beberapa orang pemburu segera duduk untuk bersarapan, dan berkongsi berita terkini. Mereka dalam perjalanan ke hulu sungai di Sungai Tanum, dengan harapan dapat bertemu dengan badak sumbu tetapi telah diketepikan rancangan tersebut. Sebaliknya mereka memutuskan untuk menerokai Sungai Telom sebagai gantinya. Selepas itu, baru sahaja berjalan-jalan santai melalui hutan yang mengelilingi banglo itu, mereka hampir terjumpa dengan seekor harimau tempatan.
Malangnya, pada 13 Julai 1938, pelawat dari Durian Tipus, yang terletak 58 batu dari Jelebu di sempadan Negeri Sembilan-Pahang, melaporkan bahawa empat hingga lima rumah kedai dan lebih kurang sembilan rumah attap telah musnah sepenuhnya akibat kebakaran. Mereka menyatakan bahawa seluruh kampung telah menjadi abu, dengan hanya balai polis dan banglo penginapan kerajaan yang masih utuh.
Seorang penjawat awam Eropah yang ditemu bual menyebut bahawa Pegawai Daerah Jelebu telah menubuhkan satu jawatankuasa untuk mengatur bangunan sementara bagi menggantikan bangunan yang hilang dalam kebakaran. Ketua Pegawai Polis telah mengesahkan laporan itu tetapi tidak dapat memberikan sebarang butiran tambahan buat masa ini.
Kedudukan Durian Tipus dalam daerah Jelebu |
Rumah-rumah rehat dan banglo Berhenti di daerah Jelebu mempunyai sejarah yang kaya dan unik, mencerminkan perkembangan sosial dan ekonomi kawasan tersebut. Dari awal pembinaannya yang bertujuan untuk menyediakan tempat berehat bagi pelawat dan pengembara, rumah rehat ini telah menjadi simbol keramahan masyarakat setempat. Seiring dengan kemajuan zaman, rumah rehat di Jelebu telah melalui pelbagai transformasi, memperlihatkan keindahan seni bina tradisional serta pengaruh moden yang menjadikannya daya tarik untuk pelancong. Selain berfungsi sebagai tempat penginapan, rumah rehat ini juga menyimpan cerita dan pengalaman yang berkaitan dengan budaya dan tradisi masyarakat Jelebu. Dengan pelbagai kemudahan dan perkhidmatan yang ditawarkan, rumah rehat di Jelebu terus menjadi pilihan utama bagi mereka yang ingin meneroka keindahan alam dan warisan budaya yang ada di daerah ini. Wallahualam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan