Sabtu, 5 Jun 2021

Legenda Buaya Keramat di Jugra dan Amukan Buaya di Klang

Salam buat semua  anak cucu Atok. Syukur Alhamdulillah, masih diberi kesempatan oleh Allah SWT untuk kita menikmati sehari lagi kehidupan di atas muka bumiNya. Wah, seronok sangat korang baca entri Atok yang lepas , pasal Harimau Keramat di Jugra. Ramai sungguh peminatnya, di luar jangkaan Atok! Daripada komen-komen korang dalam FB, memang nampak sangat korang tak tahu tentang sejarah Kuala Langat. Dah Atok katakan Kuala Langat dan Jugra ini penuh misteri. Antara pusaka dan puaka hanyalah garis halus yang memisahkan. Masih kabur antara kekufuran dan ketakwaan serta keimanan yang jitu hanya kepada Allah SWT. Bukan maksud Atok hendak membuka pekong di dada atau mencari-cari kesilapan orang-orang kita dahulu  dalam menjalani kehidupan di atas muka bumi  Allah ini, tetapi Atok hendak maklumkan kepada kita semua sebagai ibrar atau pengajaran buat kita,.Sebagai umat Islam, peluklah Islam itu kuat-kuat. Ikutilah keseluruhan ajarannya, bukan diambil sebahagian dan dibuang selebihnya, atau Islamnya pada syariat tetapi pada hakikatnya penuh kesyirikan kepada Allah. Ingatlah Allah mengampunkan semua dosa manusia kecuali dosa syirik terhadapNya.. 

Kepada penduduk sekitar Jugra, sama ada anak jati mahupun perantau, Atok nak ingatkan. Tiada yang dapat memberi manfaat atau kemudaratan tanpa izin Allah.  Perkataan Keramat itu sendiri bermaksud anugerah Allah kepada seseorang, khusus baginya, kerana ketaatan hamba itu kepada Allah atas dasar keimanan yang penuh. Bukan atas kemungkarannya kepada perintah Allah. Justeru, tidak tepat sama sekali perkataan semulia Keramat ini diletakkan di sisi perkataan atau perkara yang menyalahi Kalimah Dua Syahadah yang diperakukan oleh semua umat Islam, sama ada yang terdahulu atau kita yang masih hidup ini. 

Kepada keluarga-keluarga yang mewarisi ‘kependekaran’ datuk nenek kita di Jugra suatu masa dahulu Atok minta maaf. Memang Atok katakan mereka jahil. Maka, janganlah kita mewarisi kejahilan mereka sehingga kini. Buangkanlah waris jari hantu yang kita miliki itu. Bebaskan diri kita dan keturunan kita daripada permasalahan mereka. Bahkan doakanlah agar dosa datuk moyang kita diampuni Allah yang Maha Esa, Maha Pengampun dan Maha Penyayang itu. Bacakan surah AlFatihah buat mereka. Hentikanlah membaca mantera ketika malam Jumaat. Jangan kita cemari kemuliaan malam Jumaat itu dengan uparaca syirik lagi menyesatkan itu. 

Oklah, entri Atok kali ini masih tentang Jugra. Bukan pasal harimau, tetapi buaya pulak. Masih Atok nak buat perbandingan anatara mitos dan realiti.  Ramai juga pembaca yang komen hari itu tentang buaya putih yang dianggap keramat oleh orang kampung dahulu.  Jangan marah kalau Atok cakap pemikiran orang-orang kita dahulu memang membahayakan. Kita seolah-olah berdiri di tepi jurang, antara keimanan dan kekufuran. Terlalu sedikit perbezaan kita dengan orang Asli, Sakai, Jakun bagai. Beza kita cumalah kita mengaku Islam, mereka kafir. Kita pakai seluar dan baju, mereka masih bercawat. Tapi realitinya, kita masih amalkan kepercayaan lama yang mereka amalkan. Kita masih” bertabik Datok, anak cucu tumpang lalu “ ketika memasuki hutan. Kita masih percaya akan semangat hutan, semangat haiwan tertentu, bahkan masih mempercayai jelmaan seseorang dalam diri haiwan tertentu. Waduh, sudah jauh kita tersesat!

Selagi pintu taubat masih terbuka, selagi kita masih bernyawa, ambillah kesempatan untuk bertaubat kepadaNya. Taubat Nasuha, taubat sungguh-sungguh. Bersihkan hati daripada setiap titik hitam dalam diri kita, noda dan dosa. Kembalinya kita nanti kepadaNya dalam keadaan suci bersih, seumpama kita baru dilahirkan. Amin.

Kalau begitu, kenapa Atok tulis cerita-cerita penuh misteri ini? Memang  cerita ini cerita mitos, misteri, khurafat. Sebagai pendidik, Atok mesti tunjukkan kepada semua jalan salah dan ciri-cirinya. Kemudian, Atok pandu pembaca kembali ke jalan yang benar. Biar nampak hitam dan putihnya. Lagi pun di sebalik ceritanya ada suratan takdir dan cerita sejarah kehidupan manusia di situ. Itu sahaja niat Atok. So, be open minded, tetapi at the same time, biarlah iman sebagai panduan. Berguru untuk mencari ilmu, bertanya kepada yang tahu. Itu pegangan orang berilmu dan beragama.

Cukuplah celoteh Atok pagi-pagi PKP ini. So, hari ini Atok nak bahagi-bahagikan entri  kali ini kepada 3 bahagian; Pertama, mitos tentang buaya dan pawang buaya, kemudian pengalaman penangkap buaya, seterusnya realiti serangan buaya di Jugra, Kuala Langat dan Klang. Panjang betul cerita kali ini! So, sebagai pembaca cerita Atok yang setia, korang bacalah sehingga ayat terakhir Atok,ya. Jangan skip pulak. Kesiankanlah kat Atok, berhari-hari buat research kat internet ini untuk santapan korang semasa PKP ini. Wah, pandai sungguh Atok merayu ya! Kalau korang rasa ada kebaikan cerita Atok ini, kongsikanlah dengan kawan-kawan. Biar ilmu Atok yang sedikit ini bercambah menjadi pahala bekalan Atok di akhirat nanti. Tapi kalaulah korang rasa  macam sampah ajer, beritahu Atok. Bak tagline kawan Atok yang berniaga burger kat Seremban iniihah, “Kalau sedap beritahu kawan, tak sedap beritahu saya”. HAHAHA..Selamat membaca.

PENGENALAN

Buaya merupakan rumpun reptilia pemangsa besar separa akuatik yang tergolong dalam order Crocodilia (atau Crocodylia). Buaya mula-mula muncul 83.5 juta tahun dahulu

Perkataan buaya dalam bahasa Melayu diturunkan dari perkataan leluhur bahasa Melayu-Polinesia buqaya yang bermaksud "buaya" dan juga "tamak". Perkataan yang sama diturunkan kepada pelbagai bahasa yang dituturkan Nusantara dan juga memaksudkan haiwan yang sama.

Habitat alami buaya adalah sungai, danau, lahan basah, kadang juga air payau dan air berlumpur. Dalam keadaan lapar buaya akan memangsa hewan kecil atau besar bahkan manusia. Buaya juga akan menyerang siapapun yang masuk teritorialnya.

Pada umumnya, buaya adalah pemangsa serang hendap, tetapi strategi memburu berbeza mengikut spesies buaya dan mangsa. Cara buaya memburu mangsanya terbilang unik, yakni berenang dengan lambat mendekati mangsa. Mangsa daratan dihendap dari tepi air lalu dicakup dan dilemaskan. Buaya tidak dapat mengunyah dan perlu menelan makanan bulat-bulat, maka mangsa yang terlalu besar untuk ditelan perlu disiat-siat. Buaya mungkin sukar menguruskan haiwan yang tebal kulit, dan oleh itu perlu menunggu sehingga bangkai menjadi reput dan mudah pecah. Untuk menyiat tisu dari bangkai besar, buaya memusing-musingkan bangkai sambil menggonggong dengan rahang, iaitu pergerakan yang dipanggil "death roll" (golekan maut).

Sebagai pemangsa yang cukup efisien, buaya selalunya menduduki kemuncak rantai makanan dalam persekitaran berair. Buaya merupakan pemangsa oportunis yang paling berbahaya di dalam air dan tepi air. Diketahui lapan spesies menyerang manusia atas pelbagai sebab, sama ada untuk melindungi wilayah, sarang dan anak-anak; secara tidak sengaja apabila menyerang haiwan peliharaan seperti anjing; atau untuk makanan, kerana buaya besar-besar dapat mengambil mangsa sebesar manusia atau lebih. Spesies yang paling banyak datanya dalam hal ini ialah buaya katak, Buaya katak turut telah menyebabkan kematian di Malaysia, New Guinea, dan lain-lain, bahkan di Sarawak terdapat khabar angin mengenai seekor buaya katak gergasi yang makan manusia digelar Bujang Senang. Buaya amat membenci pencerobohan wilayah oleh buaya lain, manusia, perahu mahupun kanu. Buaya yang besar mahupun kecil mampu menyerang, tetapi yang menyebabkan kematian rata-ratanya jantan besar-besar. Makin besar buaya itu, makin perlunya mengejar mangsa besar, terutamanya babi, lembu, kuda dan manusia. Kebanyakan orang yang diserang oleh buaya ketika berenang atau berendam. 

Kehadiran buaya putih dewasa, sesuatu yang sangat jarang serta pelik, biasanya buaya putih mati ketika masih bayi. Menurut pakar zoologi penampakan pucat buaya putih disebabkan oleh hipomelanisme, kondisi rendahnya pigmen melanin pada kulit. Kemungkinan hipomelanisme disebabkan genetik atau kondisi yang dialami semasa berada dalam telur. Penampilan itu jelas berbeda dibandingkan warna buaya pada umumnya. Kemungkinan hipomelanisme ini disebabkan genetik atau kondisi yang dialami semasa berada dalam telur.


"Selama masa inkubasi, jika telur menjadi terlalu panas di sarang, bisa ada penyimpangan dalam pembelahan sel dan menyebabkan mutasi," 

Mutasi tersebut mencakup "mutasi warna atau pola yang berbeda pada kulit".

MITOS BUAYA KERAMAT (BUAYA PUTIH)

 Di Nusantara ini banyak kedengaran kisah pasal buaya putih. Legenda buaya putih selalu diceritakan oleh orang tua untuk gambarkan kehebatan ilmu pahlawan dulu-dulu. Ada juga yang disampaikan sebagai pengajaran buat masyarakat. Beberapa kisah buaya putih yang popular seluruh Malaysia:

1. Di Kampung Seri Kemudi, Bachok, ada seekor buaya putih yang dipercayai buaya sakti. Buaya putih ni terkenal sebagai sesuatu yang ditugaskan untuk jaga masyarakat kampung. Buaya putih ni juga biasanya dilihat bersama dengan kemudi emas tiap kali dia timbul di permukaan air. Ikut cerita, buaya putih sakti tu dah ambil seorang budak perempuan sebagai ‘anak angkat’ sampailah budak tersebut dewasa. Buaya tu dah sayang sangat kat anak angkatnya tu jadi selalulah diberikannya barang-barang emas.

2. Kisah di Kampung Kok Pasir & Kampung Kok Keli di Kota Bharu. buaya putih dijinakkan oleh seorang ulama bernama Tuan Guru Selehor. Tujuannya? Supaya buaya putih itu menjaga keselamatan sungai tu. Sebelum ni, sudah ramai penduduk kampung yang tak dapat jalankan kehidupan mereka di sungai. Tak boleh mandi, tak boleh memancing dan menjala hanya sebab banyak buaya lain duduk sana. Lepas tu, buaya-buaya sungai tu dah lari sebab takutkan buaya putih ni.

3. Tasik Dayang Bunting juga turut mempunyai buaya putihnya sendiri. Bermulanya kisah tersebut adalah dengan turunnya seorang puteri kayangan yang bernama Puteri Dayang Sari (ada menyebut Mambang Sari) yang ingin mandi manda di kawasan tasik tu. Kecantikan puteri kayangan ni menawan hati seorang putera dinamakan Putera Teja. Mereka mendirikan keluarga, dan lahirlah anak sulung mereka. Namun begitu, anak tersebut diserang sakit dan meninggal dunia. Selepas dikuburkan, dia dikatakan bertukar menjadi buaya putih yang dikatakan penjaga setia tasik tersebut sehingga kini

4. Sejarah Kuala Kubu ada kaitan dengan legenda buaya putih. Terdapat sebuah empangan besar yang dibina oleh para penduduk kampung untuk menampung air daripada batang kayu serta ditambak dengan tanah merentang anak Sungai Selangor, iaitu Sungai Kubu. Pecahnya empangan tersebut ada kena mengena dengan keangkuhan Sir Cecil Ranking, pegawai Inggeris yang dikatakan menembak seekor buaya putih di sungai tersebut. Buaya putih tu juga bukan sebarang buaya; ia adalah ‘penunggu’ kuala yang menjaga sungai tu. Bahkan, buaya tu sempat gigit tangan kiri Ranking sehingga putus.

5. Kalau cerita buaya putih di Pahang pula, dalam ‘kerajaan naga’ ni, buaya-buaya putih ditugaskan jadi pengawal-pengawal istana. Di Tasik Paya Bungor pun wujud juga cerita orang tua pasal buaya putih yang tinggal di dasar tasik tersebut.

6. Mitos buaya putih di Johor lagi luar biasa. Kisah pembukaan Kampung Rantau Panjang di Johor bermula dengan berpindahnya Tok Timbang Tahil dari Sumatera Barat. Kampung tu banyak sejarahnya yang tersendiri, dan antaranya adalah kisah buaya putih yang dikatakan merupakan kembar kepada anak keturunan Tok Timbang. Kembar buaya tu dilepaskan ke sungai apabila saiznya makin membesar. Tiap kali kembar manusianya menangis, kembar buaya tersebut dikatakan akan naik ke daratan.

7. Jugra juga tidak kurang hebatnya. Cerita buaya putih yang dianggap keramat di Kampung Ayer Hitam dikatakan mengawal buaya-buaya di Sungai Langat.

TATKALA bercerita mengenai buaya putih, ramai yang akan mengaitkan sejarah lisan turun-temurun berkenaan dengan alam mistik. Buaya putih didakwa mempunyai kuasa sakti yang boleh memberi petunjuk mengenai sesuatu perkara yang akan berlaku malah ia juga dikatakan boleh berhubung dengan manusia. Dikhabarkan juga, buaya putih itu ditugaskan untuk menjaga keamanan di sungai tersebut yang mana sebelum itu sering berlaku ancaman dari buaya-buaya lain sehingga menyukarkan penduduk setempat keluar menjala, memancing dan mandi di sepanjang sungai. Legenda buaya putih banyak terikat pada kebolehan pawang dulu-dulu untuk jinakkan buaya. Buaya putih ni terkenal sebagai sesuatu yang ditugaskan untuk jaga masyarakat kampung dipercayai buaya sakti. buaya putih itu dikatakan masih ada di situ hingga ke hari ini. Sehingga kini, Orang Melayu masih lagi berpegang pada kepercayaan mereka terhadap buaya di sungai berdekatan mereka. 

Upacara menyemah berbeza, bergantung kepada kelaziman yang dilakukan orang yang mengetuai sesuatu upacara, ataupun kehendak orang yang berkenaan atas permintaan jin-jin, yang diberitahu melalui mimpi ataupun lain-lain medium. Kerana itu maka bahan-bahan yang disediakan berbeza, selain daripada bergantung kepada bahan makanan yang boleh didapati dan digunakan oleh penduduk tempatan.

Upacara menyemah adakalanya melibatkan darah binatang yang disembelih, ditadah dalam satu bekas, organ dalaman binatang yang disembelih, seperti kambing, kerbau atau lembu. Bahan-bahan tadi diletakkan di satu tempat, sama ada di hujung kampung, di pinggir hutan, dihanyutkan di sungai ataupun di laut. Amalan ini dikenali sebagai menyemah kampung, menyemah pantai, bela kampung, buang ancak dan sebagainya.

SAKA DALAM MASYARAKAT MELAYU

Saka adalah antara perbuatan ‘ilmu hitam’ yang sudah lama wujud dan diamalkan individu tertentu di dunia ini termasuk di Malaysia.

Saka haiwan dalam budaya Melayu, merupakan orang yang mengamalkan ilmu yang mendampingkan diri dengan jin haiwan bagi tujuan melindung diri ataupun mengawal haiwan tersebut. Sebagai contoh, orang yang mengamal saka buaya mampu mengawal buaya, dan orang yang mengawal saka ular mampu mengawal ular. Saka haiwan biasanya memerlukan mereka yang ingin mendampingi jin haiwan mengambil bahagian badan tertentu haiwan tersebut. Bahagian badan itu akan dipuja sehingga pengamalnya mendapat alamat bahawa jin haiwan tersebut telah bersatu dengannya. Pengamal tersebut biasanya perlu mematuhi beberapa syarat dan pantang larang yang dikenakan oleh jin yang didampinginya.

Sesetengah ilmu saka ini juga melibatkan makhluk halus yang berkaitan dengan profesion tertentu yang kadang-kala melibatkan haiwan tertentu seperti saka Buaya. Kebiasaannya saka jenis ini digunakan untuk tujuan mengawal atau menjinakkan haiwan buaya.

Kebiasaannya proses terjadinya saka ini bermula apabila ada manusia yang ingin berdamping dengan makhluk halus dan akhirnya menggunakan kebolehan yang ada pada makhluk halus tersebut untuk tujuan-tujuan tertentu.Yang dimaksudkan dengan ‘ilmu yang dipusakai’ itu ialah ilmu yang ada kaitan dengan jin-jin, sama ada jin berkenaan dibela, dibuat sahabat ataupun dibuat saudara, disedari atau tidak disedari. Dengan perantaraan makhluk tadi, waris berkenaan berupaya melakukan rawatan penyakit, menilik dan sebagainya dalam keadaan menurun atau tidak menurun. 

Waris, melalui mimpi seperti bermimpi menyusukan bayi atau mengendong bayi, terjun dari bangunan yang tinggi dan selalu bermimpikan binatang hitam seperti kala jengking, ular dan anjing. Kadang-kadang pesakit akan bermimpi bertemu seseorang sama ada berjubah hijau atau hitam dan sebagainya dan ada juga mereka akan diberikan sesuatu barang untuk diterima. Yang kerap berlaku ialah penerima akan mempunyai kesan-kesan lebam pada tubuh setelah tersedar dari tidur dan kejadian ini telah lama berlaku tanpa disedari apakah maksudnya.

Saka yang digunakan untuk perubatan pula ialah saka bomoh, saka susuk, saka kuat, dan saka bidan bagi pelbagai tujuan. Pemilik saka yang melibatkan ilmu perbomohan ataupun dukun yang diwarisi oleh seseorang akan membolehkan pewaris memiliki kebolehan untuk melakukan rawatan dan sebagainya yang berkaitan dengan ilmu kebatinan seperti yang pernah dilakukan oleh pewaris tadi, berupaya melakukan rawatan dalam keadaan menurun biarpun dia tidak pernah mempelajari ilmu kebatinan yang khusus. Dari sinilah lahirnya orang yang tidak sedarkan diri atau separuh tidak sedarkan diri, menurun lalu melakukan rawatan, berupaya menilik sesuatu yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar dan sebagainya. Hal demikian berlaku kerana makhluk tadi meresap dalam tubuh orang berkenaan, menguasai otak, jasad, lidah dan pergerakkan lalu menggunakan jasad manusia untuk bertindak. 

                          

Walaupun pengamal dapat mengawal haiwan dengan bantuan jin haiwan itu, terdapatnya beberapa keburukan seperti berikut:

Pada mulanya memang saka ini kelihatan seperti memberi pelbagai kelebihan kepada tuannya contohnya untuk melindungi diri, keluarga serta harta benda dan sebagainya tetapi itu semua hanyalah tipu helah saka bagi menyesatkan manusia.

Pelbagai kesan buruk dan masalah akan timbul pada masa panjang dan kemuncaknya menyebabkan manusia itu melakukan dosa besar iaitu syirik kepada Allah SWT.

Antara kesan buruk memelihara saka adalah Pengamal ilmu sihir adalah dianggap syirik menurut agama Islam. Pemiliknya akan menghadapi seksaan yang amat perit ketika hendak mati kerana roh mereka sukar untuk keluar daripada jasad menyebabkan mereka terseksa sehingga menemui ajal. Pengamal mungkin diserang sakanya sendiri sekiranya terlanggar pantang. Saka itu mungkin meresap dan menyusahkan keturunan pengamal sekiranya tidak diwarisi dengan betul. Anak yang mewarisi saka tetapi tidak mengetahui syarat dan pantang larang ketika perjanjian dimeterai menyebabkan mereka tidak menunaikan perjanjian itu seperti tidak menyediakan makanan kepada jin menyebabkan makhluk itu akan mengganggu dan menyakiti mereka kerana mara     









              

Ikutilah kisah dan teladan tentang realiti pengamal ilmu saka buaya yang benar-benar terjadi.

Sebelum arwah Atuk saya meninggal dunia, saya sendiri telah mengikut arwahnya ke tepi sungai untuk memberi saka buaya putih ini makan pada setiap hari Khamis, malam Jumaat. Antara makanan yang diberi adalah pulut kuning, telur rebus dan ada lagi yang saya tidak berapa ingat. Sebelum memberi makan, ada beberapa potong ayat seruan yang perlu dibaca untuk memanggil buaya putih ini datang. 

             

Selepas arwah Atuk saya habis saja membaca, saya ternampak dengan jelas buaya yang berwarna putih datang menuju ke arah kami, tapi di atas buaya itu ada sosok tubuh orang yang sedang berdiri di atas buaya tersebut. Arwah Atuk saya mengarahkan saya pulang ke rumah dahulu. Saya pun bergerak perlahan ke belakang. Arwah Atuk saya sangkakan saya sudah pulang, tetapi saya bersembunyi di sebalik pohon untuk melihat apa yang berlaku. Saya melihat arwah Atuk saya menghulur pulut kuning, telur rebus dan beberapa makanan yang lain kepada sosok tubuh yang saya nampak itu. Selesai memberi makan, dia pun pusing ke belakang tanpa menoleh ke belakang dan berlalu pergi. Saya pun lari dengan  segera untuk pulang ke rumah. 

Selang beberapa bulan arwah Atuk saya pun meninggal dunia. Semasa arwah Atuk saya nazak, makcik saya telah bersetuju dengan rela hati untuk menerima saka tersebut kerana tidak mahu Atuk saya menanggung sakit. Selepas makcik saya bersetuju, akhirnya arwah Atuk saya pun meninggal dunia. Semasa arwah dikafankan, saya ternampak sosok tubuh yang sama yang ada di atas buaya itu sedang berdiri di sisi jenazah arwah Atuk saya. Saya pun menceritakan hal itu kepada ibu saya tetapi ibu tidak percaya dan berkata itu hanya khayalan saya saja. Beberapa bulan kemudian makcik saya telah dirasuk oleh saka buaya itu kerana khabarnya dia enggan memberi saka itu makan seperti yang dilakukan oleh arwah Atuk dulu. Makcik saya meronta-ronta dan menjerit meminta makan. Kerana tidak tahan dengan jeritan dan gangguan yang melanda, nenek saya pun menyediakan pulut kuning, telur rebus dan yang lain-lain. Makcik saya terpaksa dipegang oleh beberapa orang pakcik saya yang lain. Nenek yang terpaksa menyuapkan makcik saya makan. Ketika menyuapnya, makcik saya telah mengigit tangan nenek hingga berdarah sehingga darah menitis di atas lantai. Ketika makcik saya sedang sibuk makan, nenek dan semua ahli keluarga kami memutuskan untuk membuang saka tersebut. Keesokan harinya nenek saya telah memanggil seorang pakar untuk membuang saka tersebut tetapi makcik saya pula enggan menbuang saka tersebut kerana saka tersebut telah membuatnya kaya dan hidup senang berbanding sebelumnya.

PROSES PEMUJAAN, JAMPI DAN SUMPAH TAAT PERINTAH 

Selain dari perubatan, saka boleh digunakan untuk menjinakkan haiwan, mendapat kekuatan, mempertahankan diri, menambah kecantikan dan sebagainya (Haron Din, 2011). Biasanya pemilik saka memanggil saka mereka dengan pelbagai gelaran termasuklah akuan, datuk, sahabat, pendamping dan lain-lain lagi (Haron Din, 2011).

SAKA BUAYA adalah gelaran makhluk halus yang membayangkan dirinya seekor buaya. Seseorang yang didampingi makhluk halus ini mempunyai kelebihan menjinakkan buaya dan mengawal buaya agar tidak mengganggu penduduk yang mencari ikan dan mandi di sesebuah kawasan. SAKA BUAYA juga boleh digunakan untuk mencari mayat orang lemas atau mayat yang diserang buaya, sehingga buaya yang menyerang itu dapat dicari dan dibunuh. Orang yang membela SAKA BUAYA biasanya mudah mendapat hasil tangkapan ikan. SAKA BUAYA akan memberitahu di mana kawasan terdapat banyak ikan. Walaupun mudah mendapat hasil tangkapan namun kehidupan tetap susah. 

Menuntut ilmu penunduk buaya perlu berguru, paling kurang selama empat tahun. Antara syarat2 menuntut ilmu itu ialah berpuasa ( bertapa)  selama 44 hari, dan mentaati segala pantang larang, amalan serta petua yg di ajar oleh gurunya.

 Akujanji dengan saka buaya:

“Dengan berpesan dan mengakui bahawa:

 Aku bermula dari detik selepas mandi akan menjadi pasangan keturunan sang BUAYA,

Tidak akan memudaratkan Buaya pada aku dan aku tidak akan memudaratkan sebaliknya.

Terjaga aku di atas dan dasar air/laut/sungai/kolam/atau mana kawasan berair.

Tidak terusik aku kecuali aku jauh dari air.”

Saka biasanya perlu dijaga dengan dijamu acak iaitu telur, ayam panggang dan pulut kuning yang sesuai dengan persetujuan di antara jin terbabit dan tuan asalnya (Haron Din, 2011). Tambahan pula, pengamal ilmu saka mempunyai upacara tertentu untuk ilmu saka itu sendiri seperti perjanjian yang dibuat di awal pengambilan saka.

Acak atau Ancak merujuk sebagai sebarang jenis persembahan kepada makhluk halus dalam kebudayaan Melayu. Acak biasanya digunakan semasa memenuhi perjanjian dengan saka, bagi memberi jamuan. Selain itu, acak juga digunakan dalam perubatan traditional apabila acak disediakan dan kemudiannya, jin yang mengganggu dipujuk agar mengikuti acak yang kemudiannya dihanyutkan kesungai. Perkara yang sama juga dikatakan akan dilakukan ketika seseorang membuang ilmu kebatinan yang dipakainya seperti memakai susuk, atau makhluk belaan. Selain itu, acak juga disediakan dalam upacara semah biasanya sebagai balasan apabila pesakit yang diubati menurut kaedah tradisional sembuh, sebagai memenuhi perjanjian yang telah dipersetujui oleh orang yang melakukan rawatan dan jin-jin yang dikatakan membantu manusia yang dilakukan dalam keadaan menurun.

Persembahan ini biasanya merupakan makanan, dan secara biasanya terdiri daripada hidangan (tetapi tidak terhad) seperti berikut :

* Bertih

* Pulut kuning.

* Ayam panggang

* Telur (mentah/rebus)

* Anak patung tradisional

Terdapat juga acak yang merupakan darah sembelihan yang diletakkan dalam bekas.

Kaedah yang agak rumit sedikit ialah seperti mengadakan upacara tertentu seperti menyembelih kambing, kepalanya mestilah dihanyutkan di sungai atas rakit. Dagingnya pula dibuat makan kenduri dan penerima saka akan diwajibkan mematuhi pantang-larang saka tersebut.

Melalui pewarisan barang-barang lama seperti keris, tombak, sanggul, kacip sireh, dulang dan sebagainya. Ada yang perlu diasap kemenyan, dibalut kain kuning atau hitam, dan pelbagai lagi bentuk dan syarat yang tertentu.

HUKUM SAKA PADA PANDANGAN AGAMA

Hukumnya adalah haram dan berdosa serta boleh menyebabkan syirik kepada Allah. Jika kita telah memilikinya maka berusahalah untuk membuannya. Jika kita bakal memilikinya, maka tolaklah daripada menerima saka tersebut.Ini keraana iblis dan syaitan telah bersumpah di hadapan Allah SWT bahawa dia dan kuncu-kuncunya akan terus berusaha mengganggu, menipu danmenyesatkan manusia sehinggalah ruh manusia berpisah dar jasadnya sebagaimana yang dijelaskan dalam surah al-Hijr ayat 39 yang bermaksud :

“Iblis berkata : Wahai Tuhanku, oleh kerana Engkau telah menjadikan aku sesat, maka sesungguhnya aku akan menghiaskan segala jenis maksiat kepada manusia di muka bumi ini dan aku pasti akan menyesatkan mereka kesemuanya”.

Al-Quran telah menjelaskan bahawa manusia adalah khalifah Allah di atas muka bumi ini bukannya malaikat atau jin yang merangkumi iblis dan syaitan. Mengapa manusia harus merendahkan darjatnya yang lebih tinggi daripada jin yang akhirnya terpengaruh dengan tipudaya jin.Allah SWT telah memberi amaran kepada umat manusia supaya sentiasa berwaspada daripada iblis dan syaitan kerana makhluk halus ini ialah musuh ketat manusia sebagaiman ayat 60 Surah Yasin yang bermaksud :

“Bukankah Aku telah perintahkan kamu wahai anak Adam agar kamu jangan menyembah syaitan? Sesungguhnya syaitan itu musuh kamu yang jelas”.

Sabda Rasulullah S.A.W bermaksud:

“Dari ‘Auf Ibn Malik, katanya: Dahulu kamu melakukan jampi di zaman jahiliah, lalu kami bertanya: Wahai Rasulullah! Bagaimana pendapat tuan dalam hal ini? Beliau bersabda: Perlihatkanlah kepadaku jampi-jampimu itu. Tidak mengapa melakukan jampi-jampi itu selama tidak mengandungi hal-hal syirik.” (Hadith Riwayat Muslim)

Firman Allah, Surah Yunus: ayat 106 yang bermaksud:

“Dan janganlah engkau menyembah atau memuja yang lain dari Allah, yang tidak dapat mendatangkan manfaat kepadamu dan juga tidak dapat mendatangkan mudharat kepadamu. Sekiranya engkau mengerjakan yang demikian maka jadilah engkau orang-orang yang berlaku zalim (terhadap diri sendiri dengan perbuatan syirik itu)”.

Menurut Dr. Yusuf al-Qardawi di dalam Kitab Fatawa al-Mu’asirah, suatu jampi itu harus dilakukan berdasarkan kepada tiga (3) syarat:

Ia mesti disasarkan kepada Allah S.W.T dan nama-namaNya.

Ia mestilah dituturkan dalam bahasa Arab dan kata yang boleh difahami maknanya.

Beriktikad bahawa ianya tidak memberi kesan dengan sendirinya, tetapi dengan takdir Allah S.W.T.

Jampi yang diharamkan

Antara ciri jampi yang diharamkan adalah seperti berikut

Jampi yang mengandungi unsur syirik, pemujaan jin, syaitan, menggunakan ilmu hitam atau sihir.

Menggunakan bahasa yang tidak difahami atau bercampur aduk seperti memulakan jampi dengan “Bismillah atau Alhamdulillah” kemudian diselangi dengan nama-nama hantu atau jin seterusnya disudahi dengan ucapan “Berkat kata Lailahaillallah Muhammadar Rasullulah” atau seumpanya.

Kata “Laailaha Illallah Muhammadarosulullah” sebagai gerbang keislaman, selalu dipakai Orang Melayu dalam berbagai amalan, karena melayu percaya bahwa semua amalan akan tidak tertolak dalam pemahaman Islam jika mengucap Laailaha Illallah Muhammadarosulullah.

Contoh amalan perubatan tradisional yang tidak mengikut syariat Islam:

Pengamal menggunakan pertolongan jin (termasuk jin Islam) dalam rawatan perubatan.

Pengamal menggunakan sihir, ilmu hitam, silap mata, tukang nujum atau ramalan tapak tangan.

Pengamal mengaitkan suatu pengeras dengan suatu akibat.

Pengamal melakukan perkara syirik seperti sembelih binatang, sembah pantai, buang ancak dan lain-lain.

Pengamal menggunakan bacaan jampi yang tidak difahami.

Penggunakan menggunakan tangkal dan azimat yang berupa rajah atau bercampuraduk dengan ayat Al-Quran.

Pengamal membaca ayat Al-Quran secara terbalik.

Pengamal memberikan syarat yang bercanggah dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam. (contoh: pesakit wanita perlu bersendirian dengan pengamal)

Pengamal mengaitkan amalan perubatannya bersumberkan daripada Rasulullah dan Al-Quran tetapi tidak boleh membuktikannya.

Syaitan amat gembira apabila ada di kalangan manusia yang menyeru untuk berdamping dengan golongan mereka kerana mereka sememangnya mahu menyesatkan manusia sepertimana firman Allah Ta’ala didalam surah al-Hijr yang bermaksud:

 “Iblis berkata: “Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau memutuskan aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka (manusia) memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya.” (Surah Al-Hijr 15:39)

               


                      

KESIMPULAN

Saka adalah antara perbuatan “Ilmu Hitam“ yang sudah lama wujud dan diamalkan oleh individu tertentu di dunia ini termasuk di Malaysia. Pelbagai kesan buruk dan masalah yang akan timbul pada masa panjang dan kemuncaknya menyebabkan manusia itu melakukan dosa besar dengan menyekutukan Allah iaitu syirik kepada Allah Ta’ala, Syirik adalah suatu perbuatan yang termasuk didalam dosa-dosa besar. 

“Barangsiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.” (Surah An Nisaa’: 48)

(a) Khurafat ialah semua cerita sama ada rekaan atau khayalan, ajaran-ajaran, pantang larang, adat istiadat, ramalan-ramalan, pemujaan atau kepercayaan yang menyimpang dari ajaran Islam. Khurafat juga merangkumi cerita dan perbuatan yang direka dan bersifat karut atau dusta;

(b) Azimat atau tangkal ialah suatu objek yang ditulis dengan ayat-ayat atau huruf-huruf tertentu atau objek tertentu yang dianggap mempunyai kesaktian dan kuasa ghaib yang melampaui kekuatan semula jadi apabila dijampi atau dipuja;

(c) Islam sangat menitikberatkan soal-soal akidah, syariah dan akhlak. Segala amalan dan kepercayaan yang tidak berdasarkan kepada sumber-sumber yang asal seperti al-Quran, al-Hadith, Ijma’ dan Qiyas menurut pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah ditolak oleh Islam;

(d) Amalan memuja dan memohon pertolongan dari objek yang dipuja seperti yang selalu dilakukan oleh sesetengah bomoh dan dukun atau individu tertentu adalah syirik dan menyesatkan. Mana-mana orang yang bersahabat dan menggunakan jin, tukang sihir dan tukang tenung adalah tergolong di dalam golongan orang yang jahil dan menzalimi diri sendiri;

(e) Haram menggunakan azimat atau tangkal yang mengandungi rajah-rajah atau tulisan-tulisan yang tidak difahami seperti objek-objek tertentu dan bercampur aduk dengan ayat al-Quran, atau berdasarkan kepada sihir, atau yang memuja hantu syaitan dan jin iblis, atau yang mengandungi benda-benda najis atau kotor dan menganggapkan tangkal mempunyai kuasa;

(f) Amalan penggunaan azimat atau tangkal sebagai pelindung diri seperti ilmu kebal, ilmu pengasih, ilmu pelemah hati, ilmu penjauh jin, penimbul, penyeri, pemanis, mempercepatkan jodoh, pelaris, penunduk musuh, penunduk kata, pemerdu suara, pembungkam, penarik rezeki, penjaga diri, penguat tenaga batin dan sebagainya yang dicampuradukkan dengan sihir adalah syirik dan menyeleweng dari ajaran Islam;

(g) Jampi adalah haram sekiranya ia mengandungi perkataan yang tidak difahami maknanya atau yang berdasarkan sihir atau memuja hantu syaitan dan jin iblis atau mengiktikadkan bahawa jampi itu yang memberi kesan sehingga si pesakit menjadi sembuh;

(h) Mana-mana orang Islam yang terlibat dengan perkara syirik atau khurafat, menggunakan azimat atau tangkal atau mengamalkan jampi serapah yang bertentangan dengan akidah, syariat dan akhlak Islam wajib segera bertaubat dan memohon keampunan kepada Allah Ta’ala.

(i) Larangan menggunakan kulit haiwan buas bukanlah kerana kulitnya dihukumi najis. Akan tetapi, karena hal itu menyerupai orang-orang kafir dan dapat mendatangkan keangkuhan. Dengan demikian apakah boleh menjual belikan kulit binatang buas, seperti kulit ular dan buaya yang telah disamak terlebih dahulu? Para ulama dalam madzhab Hanafi dan Maliki membolehkan menjualnya, dan wang hasil penjualannya halal. Namun, para ulama madzhab Syafii dan Hambali mengharamkan jual beli kulit haiwan tersebut, bukan kerana najisnya. Akan tetapi diharamkan karena penggunaan kulit tersebut dilarang oleh Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Dengan demikian, tidak boleh dijual dan hasil penjualannya haram. Ini merupakan pendapat terkuat karena pendapat ini menggabungkan dalil-dalil yang membolehkan dan melarang penggunaan kulit binatang buas. Wallahu a’lam.

 RAHSIA DAN KAEDAH PENANGKAPAN BUAYA 

Pawang bukanlah orang biasa-biasa. Dia seorang pemburu dengan pengetahuan yang luas dan mendalam tentang hutan dan sifat dan tabiat haiwan. Dia dihormati oleh rakan dan penduduk kampungnya. Kata-kata, amaran serta pantang larangnya didengar dan diikuti. Tahap ilmu pawang buaya ini memang berbeza-beza. Yang tinggi 'ilmu'nya biasanya tidak perlu menangkap buaya kerana buaya-buaya akan datang kepadanya jika diarahkannya. Kejadian menakjubkan ini pernah dilaporkan sebuah akhbar berbahasa Inggeris berpengkalan di Singapura suatu masa dahulu. Menurut laporan itu kejadian berlaku di Jugra.

Pegawai Inggeris di sana menyaksikan sendiri bagaimana kehebatan seorang pawang buaya yang sudah berusia lanjut mengumpulkan buaya-buaya  sungai di situ hanya dengan meniup seruling daun. Getaran bunyi yang dihasilkan oleh bibirnya menyebabkan seekor demi seekor buaya berenang ke arahnya yang duduk di tebing sungai. Apabila semua buaya sudah berkumpul, ( persis cerita muslihat Sang Kancil memanggil Sang Buaya untuk berkumpul dan beratur di sepanjang sungai), si pawang tua ini mempercepatkan  lagi tiupan seruling daun itu menyebabkan buaya-buaya itu berkelahi dan bertarung sesama sendiri. Saksi mengatakan darah berhamburan di dalam air akibat perang buaya-buaya itu. Akhirnya seekor buaya timbul kerana mati lemas. Kesemua buaya-buaya itu beredar dari tempat tersebut. Buaya yang mati itu ditarik ke tebing oleh pawang tersebut dan orang ramai. Apabila dibelah perut buaya itu, maka sahlah si buaya malang itu memang buaya pemakan anak gadis yang hilang di sungai itu beberapa hari yang lalu. Di dalam perut buaya itu dijumpai cebisan badan mangsa, cincin di jari dan pakaian gadis malang itu. Hal ini disahkan oleh keluarga mangsa. Biasanya pawang buaya ini akan meminta diadakan kenduri agar tiada lagi gangguan buaya terhadap mereka di sungai itu lagi.

Cara menangkap buaya ada dua cara iaitu pertama, buaya jinak (buaya yg tidak takut dgn manusia) kedua, buaya liar (buaya yg lari bila berhadapan dgn manusia) 

Cara menangkap buaya jinak ialah dengan menggunakan sampan yg dikayuh oleh pembantu pawang pada malam hari ketika bulan gelap. Perlahan-lahan perahu akan merapati buaya tersebut sambil dibacakan mantera pelemah. Buaya yg dibacakan mantera akan timbul dan tidak bergerak2. Waktu itu juga buaya tersebut akan diikat serta ditarik ke tebing sungai seterusnya dinaikkan ke darat.

Untuk menangkap buaya liar pula,  cara paling mudah adalah menggunakan monyet sebagai umpan. Monyet akan ditambat di tebing sungai. Rotan sepanjang 40 kaki yang bersambung dengan mata kail besi akan diikat kemas ke kaki monyet tersebut dengan dibalut kain. Sejurus buaya itu menyambar monyet tersebut,maka terjeratlah buaya tersebut kerana mata kail besi itu telah ditelannya bersama-sama monyet itu. Mata kail yng masuk ke perutnya itu menyebabkan kesakitan yang amat teruk. Pasti buaya itu akan cuba melepaskan diri tetapi pergerakannya terganggu. Tok Pawang akan menghampiri buaya tersebut sambil membaca mentera penunduk. Setelah buaya itu tenang, dia akan memasukkan gelungan rotan (noose) ke bawah rahang buaya. Kemudian dengan tali dia akan mengikat kaki-kaki buaya malang itu.

Kaedah lain adalah dengan menggunakan tempuling ( tombak pendek) yg sangat kecil. Tempuling itu diikatkan dgn tali dan setelah dimanterakan, terus dicampakkan kedlm sungai. Tali itu kemudian dipatahkan oleh Tok Pawang Buaya. Mana2 buaya liar yg lari akan serta merta menjadi lemah dan berhenti berenang kemudian timbul di permukaan air. Waktu itu juga beliau akan mengikat buaya tersebut. Rotan digunakan untuk mengikat buaya tersebut.







       
Bagi buaya yang ganas atau pemakan manusia pula, setelah dimaklumkan oleh pihak keluarga mangsa dan setelah dipersetujui pengeras dan imbuhannya, Pawang Buaya yang berpengalaman akan meninjau dahulu tempat serangan buaya dan sepanjang sungai tersebut. Biasanya, buaya akan menyembunyikan mangsanya dalam selut sebelum datang semula beberapa hari kemudian untuk menikmati habuannya yang sudah mereput dan lembut.

Pawang tersebut akan meletakkan umpan ayam yang dicucuk pada kedua-dua hujung buluh yang diruncingkan disekitar tebing tempat mangsa diserang.  Apabila buaya 'bersalah' itu menyambar umpan ayam tersebut, buluh itu akan menyebabkan mulut dan rahangnya tidak dapat terkatup,menyebabkan dia akan mati lemas sekiranya kembali ke dalam air sungai. Ketika buaya pemangsa itu dikesan, pawang akan menghampiri buaya tersebut dengan sampan dan membaca mentera.  Ada juga Tok Pawang menggunakan teknik lain iaitu membaca mentera yang mampu mengunci mulut buaya tersebut tidak boleh makan manusia atau binatang. Lama atau sekejap bergantung kepada keadaan, kalau lama bererti buaya itu akan mati kelaparan. Buaya itu terdiam tanpa ada usaha untuk melarikan diri. Dengan menggunakan gelung rotan, pawang tersebut menjerut dan mengikat buaya tersebut. Dengan bantuan pembantunya, buaya tersebut dinaikkan ke atas sampan dan dibawa ke tebing.  Peliknya, buaya tersebut tetap dalam keadaan diam tanpa menyerang sehinggalah dibawa ke balai polis.

Buaya-buaya yg ditangkap tidak dibunuh oleh  pawang buaya Melayu. Sebaliknya dibawa ke balai polis untuk dipungut reward kerana menangkap haiwan berbahaya.  Sebelum reward dibayar, buaya itu akan ditembak oleh polis di bahagian tengkuknya. Setelah mati, pihak polis akan mengukur panjang dan saiz buaya tersebut sebelum reward diserahkan kepada penangkap kerana telah membantu kerajaan memusnahkan binatang berbahaya kepada manusia. Kemudian terpulang kepada pihak keluarga si mangsa untuk membelahnya atau menjualnya kepada pihak lain untuk kulit, dan dagingnya.

Biasanya pihak keluarga mangsa akan meminta dibelah perut buaya untuk dilihat kandungannya. Setiap kali buaya pemakan manusia ditangkap dan dibelah, pasti akan terjumpa cebisan mayat berupa tengkorak mangsa atau bahagian-bahagian lain mangsa. Belum pernah mayat dijumpai dalam keadaan sempurna, begitu menyayat hati keluarga dan sesiapa yang menyaksikannya.

Dalam beberapa tahun kemudian, sekitar akhir 1920-an, pemburuan buaya menjadi lebih mudah dengan penggunaan lampu sorot. Cahaya daripada lampu suluh di kepala pemburu menyebabkan buaya 'buta' sebentar sehinggalah pemburu buaya  meletakkan gelung rotan ke leher buaya itu untuk menjerut rahangnya dan turun ke sungai dan mengikat kaki-kakinya dengan tali@rotan.  

Kemudian bermula tahun 1935, pemburuan reptilia ini menjadi  satu bentuk sukan di mana permit menembak dikeluarkan untuk membunuh seberapa banyak buaya tanpa had. Kali ini, lebih ramai pemburu yang terdiri daripada orang Inggeris dan Cina mengutip banyak reward apabila buaya-buaya yang mereka tembak bertimbun di depan balai polis. Biasanya pada waktu malam, pemburu Cina akan meminta bantuan pemburu Melayu menjejak buaya-buaya sebelum menembaknya di bahagian mata setelah terkena suluhan lampu sorot. Ke mana perginya kesemua buaya-buaya yang ditembak itu? Jangan risau, ramai pembeli buaya bagi tujuan kulit dan dagingnya dari kalangan kaum Cina.

Apabila buaya-buaya di Malaya semakin pupus, akibat pemburuan berlebihan dan buaya diwartakan sebagai haiwan terlindung, mereka berubah arah kepada industri ternakan buaya untuk kulit dan dagingnya bagi memenuhi kehendak penggemar makanan eksotik di Malaya dan Singapura.

STATISTIK PEMBURUAN BINATANG BERBAHAYA 

Mengikut rekod, pemburuan haiwan berbahaya seperti harimau dan sub-spesisnya, buaya dan telurnya, beruang, ular akan diberi ganjaran kerana membantu pihak kerajaan menghapuskannya demi keselamatan penduduk setempat.




Pemberian reward ini lebih merupakan sumbangan kerajaan atas jasa pemburu ini. Namun, ramai di antara mereka merasakan pemburuan boleh menjadi suatu kerjaya yang menguntungkan, terutamanya kaum Cina.
Bayangkan, jika reward seekor buaya sepanjang 10 kaki adalah sebanyak 50 sen sekaki, pasti dia akan memungut kira-kira $5. Itu belum lagi jualan kulit dan daging buaya, yang mungkin menambahkan $20 lagi ke poket mereka. So, seekor mereka dapat $25. Kalau 4 ekor sebulan, jumlahnya mencapai $100, satu pendapatan mewah untuk mereka. Jualan telur buaya juga menambahkan pendapatan mereka. Bandingkan pendapatan ini dengan harga barangan di pasar pada masa itu. Bagi pemburu Melayu pula, penjualan binatang yang haram dimakan juga haram hasil pendapatannya. Mereka cuma menuntut 'upah' memburu binatang ganas ini.
Permintaan untuk daging Sang Bedal ini sentiasa ada, terutamanya daripada restoran-restoran besar di bandar. Walaupun tidak dijual secara terbuka, daging buaya ini memang menjadi santapan teristimewa kaum Cina.




Kini, pelbagai produk daripada buaya dipasarkan ke seluruh dunia kerana memang ada permintaan untuknya.

Crocodile Oil Lotion has proved to be extremely successful in treating skin ailments like psoriasis, eczema and skin pigmentation problems.Moisturise and softens skin; Reduce inflammation; Lighten the appearance of wrinkles, acne scars, sun spots, dark spots, freckles and stretch marks; relieves Eczema discomfort, Renew and rejuvenate your skin; Calms and aids dull, dry, aged, itchy, irritated, cracked, inflamed or rough skin.
                 


KRONOLOGI SERANGAN BUAYA DI KUALA LANGAT

Tidak banyak laporan akhbar tentang serangan buaya di sekitar Sungai Langat.

Laporan akhbar tahun 1935

         



KRONOLOGI SERANGAN BUAYA DI KLANG
Serangan buaya terhadap manusia banyak dilaporkan di Sungai Klang dan cawangannya. Berikut rentetan laporan akhbar tentang kejadian itu. Perlu diingat bahawa tarikh tertera adalah tarikh laporan akhbar tersebut, bukan tarikh kejadian. Tarikh kejadian mungkin berlaku kelmarin, beberapa hari, malah berminggu-minggu sebelum laporan itu ditulis atas faktor ketersampaian ke tempat kejadian, dan sebagainya:

  • 7 Ogos 1894  -6 kes kejadian gigitan buaya di Klang dalam masa sebulan, termasuk seorang pekerja bot Abdul Samat, yang digigit ketika membersihkan kakinya di jeti Klang.
  • 18 Februari 1896   -Seorang wanita Melayu terjatuh dari sampan di Sungai Klang disambar buaya. Mayatnya tidak dijumpai.
  • 19 Mei 1897         -Seorang wanita Melayu yang dikatakan menjuntaikan kakinya di sisi tongkang yang dinaikinya disambar buaya. Mayatnya tidak dijumpai.

  • 14 Mac 1907     -Seorang pemandu kereta lembu yang sedang menunggu muatan di Pelabuhan Swettenham telah digigit buaya. Kejadian berlaku ketika dia sedang membersihkan kereta lembunya di anak sungai berdekatan. Kakinya parah digigit buaya. Mangsa dihantar ke Hospital Klang dengan menggunakan lokomotif kereta api untuk rawatan.
  • Sementara itu, seorang budak lelaki nyaris maut ketika sedang mandi di sebuah parit di Pelabuhan ini. Buaya itu melarikan diri setelah seorang pemandu lanca menjerit ke arahnya. Buaya itu akhirnya ditangkap oleh penduduk kampung tersebut.


  • 8 Januari 1917  -Seekor buaya ditembak berhampiran jambatan High Street di Klang


                           
                            




                          
    
                           
                             
                         



keratan akhbar 1935
  • 28 Mac 1941  -Seorang Melayu berjaya menangkap seekor buaya besar berukuran 20 kaki di Sungai Klang. Dia mendapat reward sebanyak $10. Dia juga berjaya menjual bangkai buaya itu dengan harga $20- 30 untuk daging dan kulitnya.
                                 

  • 20 Oktober 1959     - Seorang konstabel polis trafik, Ismail bin Sahad, 30 telah terjun dan berenang ke tengah sungai untuk menyelamatkan seorang Cina yang dikatakan terjatuh dari atas jambatan di Klang.
  • 17 Oktober 1960     -Buaya sepanjang 17 kaki 6 inci seberat 5 pikul ditangkap oleh seorang pawang bernama Ibrahim bin Abdul Karim, 22 dari Bukit Kuda. Buaya itu digelar Si Tongkol oleh penduduk kampung.
Tiada lagi berita tentang serangan atau tangkapan buaya liar di Klang dalam tahun-tahun selepas itu.

Rujukan:









             










Sabtu, 29 Mei 2021

Merungkai Mitos dan Realiti Harimau Jadian di Jugra dan Kuala Langat

 

Salam buat semua anak cucu Atok dan Wan. Dah dua kali Raya Aidil Fitri kita tak dapat beraya bersama. Atok dan Wan kau faham. Kami reda dan bersabar dengan ujian yang sebegini hebat daripada Allah SWT. Kovid ini bukan kaleng-kaleng, bukan boleh dibuat permain. Cukuplah dengan purata 7,000 kes baru setiap hari dengan kira-kira 60 kes kematian. Hargailah nyawa yang Allah amanahkan itu. DiberiNya satu nyawa sahaja buat kita di dunia ini. Janganlah kita mendatangkan kemudaratan kepada diri dan keluarga hanya kerana kedegilan, kebodohan serta ketidak-sabaran kita menghadapi pandemik ini. Seharusnya penularan virus ini merapatkan lagi hubungan kita dengan Allah SWT. Yang mana mungkin terhanyut oleh arus dunia kembali bertaut kepada tali-tali Allah. Bertaubat dan beramallah.

Kita sememangnya makhluk yang lemah. Bumi mana yang tak ditimpa hujan, lautan mana yang tak bergelora? Pintu taubat masih terbuka luas. Nak ke mana kita dengan kebuasan kita mengejar daki dunia? Akhirnya ke kubur juga kita. Hidup di dunia ini terlalu singkat berbanding kehidupan di alam kubur dan akhirat. Tengok sahajalah Firaun yang menyombong sehingga mengaku Tuhan itu. Umurnya di dunia tak sampai pun seratus tahun, tetapi berterusan disiksa di alam Barzakh. Sudah ribuan tahun dia di alam kubur. Tersiksa, apatah lagi di akhirat kelak. Namanya disebut dihina, dilaknat oleh Allah SWT dan  manusia-manusia selepasnya hingga hari kiamat. Memang tak berbaloi! Ambillah pengajaran daripada wabak korona ini. Nyawa kita dihujung tanduk, bila-bila masa sahaja diambil, direntap atau dijemput pulang, menghadap Yang Maha Esa, Rabbul Jalil. Bersolatlah, bertaubatlah.

HAH, itu nasihat Atok buat diri Atok sendiri dan korang semua sempena menggantikan khutbah Jumaat yang Atok dan korang tak dapat hadiri solat Jumaat di masjid hari ini kerana sekatan covid 19 dan SOP yang ketat. Bukan salah kita. Ikut sahaja arahan ulul amri atau pemerintah kita.

Oklah, entri Atok kali ini berkenaan harimau. Ya, Atok dah menulis tentang harimau ini sebanyak  2,3 kali dalam blog ini. Ramai yang berminat dengan penulisan Atok itu. Alhamdulillah. Atok pun seronok pasal korang seronok membacanya sehingga ada yang ceduk@celok dan tampalkan dalam media sosial mereka. Atok tak marah, Atok lagi suka pasal korang kembangkan penulisan Atok itu untuk tatapan lebih ramai orang. TAPI…bagilah Atok kredit sikit. Ya lah. Dah ambil hak orang tu, berilah penghargaan sikit. Nyatakanlah rasa terima kasih itu dengan menyebut atau menulis nama blog Atok ini. Memang Atok tak kenyangpun dengan puji-pujian, tetapi bak kata orang dulu-dulu, “orang berbudi kita berbahasa”. Kalau korang berminat nak baca entri Atok itu, rujuk link di bawah ini…

https://akubudaktelok64.blogspot.com/2014/05/kisah-harimau-di-jugra-dan-telok.html

Kali ini, Atok nak kaji lagi tentang harimau ini, bukan hari-hari mau tau! Atok nak tahu apa speselnya harimau dalam kehidupan orang Melayu di dalam alam raya ini, terutama di sekitar Jugra, Pulau Carey dan Kuala Langat amnya. Apa pasal ada sImbol rimau dalam matawang kita, lencana sekolah, dalam jata negeri dan negara, dalam setem, dalam  logo agensi kerajaan mahupun pasukan sukan di negara kita? Kenapa tidak binatang lain yang dipilih? Kenapa tidak anjing, babi, kucing dan lain-lain lagi? Kenapa mesti harimau?



Sememangnya, Atok minat sangat cerita-cerita misteri dan mistik ini, terutama kisah-kisah harimau jadian dalam novel terlaris di Malaysia, "Bercakap dengan Jin," tulisan Allahyarham Tamar Jalis. Atok dah baca buku-bukunya sejak zaman Atok remaja lagi, sekitar 1980-an lagi. Atok tertarik dengan gaya penulisannya. Memang Atok yakin, penulisannya berdasarkan pengalaman peribadinya mengikut datuknya. Kenapa Atok percaya itu pengalaman peribadinya? Pertama  latar garis masa, tempat kejadian, suasana kehidupan, masyarakat setempat MEMANG selari dengan penceritaannya. Memang ada tokok tambah. Itulah keajaiban kesusasteraan Melayu, dengan elemen dan unsur alam, penulisan sejarah yang kaku dan beku menjadi begitu menarik. Tapi… Mana ada orang yang ingat sesuatu perkara secara terperinci? Betul. Tetapi kalaulah itu pengalaman hidupnya, maka kalau tak 100% pun tepat, masih fakta, at least buat dirinya dan mereka yang mempercayai cerita-ceritanya. Atok salah seorang peminatnya. Atok percaya intipati plot, ceritanya, betul, benar, cuma tidaklah Atok sampai ke tahap taksub. Cukup sekadar mengambil pengajaran dan hiburan pada masa senggang.


 Antara kisah-kisah harimau dalam bukunya itu ada dekat bawah ini:

Menunggang Harimau Ditengah Malam

Manusia Harimau

Harimau Disangka Kucing

Harimau Sembunyi Kuku

Mia, Gadis Harimau

Calon Suami Gadis Harimau

Perempuan Berekor Harimau

Harimau Menangis

Diusik Harimau Raja Susuk

OKLAH. Persoalan-persoalan ini sememangnya bermain dalam pemikiran semua orang, bukan Atok sorang jer. Bahkan orang-orang dahulu pun memikirkannya. Jadi, Atok ambil pendekatan tengah, sama adil sama rasa…tak sebelah mana-mana. Atok akan korek dalam-dalam mitos di sebaliknya TETAPI Atok tetap akan huraikan realiti kehidupan di Kuala Langat dan Nusantara ini secara amnya. Ya..MISTERI NUSANTARA….

A.    MITOS HARIMAU JADIAN

PENDAHULUAN

Syukurlah. Dunia semakin moden. Kesedaran tentang agama meningkat.  Kita kini percaya dengan berilmu pengetahuan melalui pendidikan formal di sekolah, anak-anak kita akan lebih berjaya di dunia dan di akhirat. Anak cucu kita kini tidak lagi memerlukan saka dan amalan khurafat ini dalam kehidupan mereka. Akhirnya, Jugra dan kawasan sekitarnya ‘keras’ dengan kehadiran  ratusan bahkan jutaan makhluk halus tidak bertuan ini  yang merayau-rayau mencari ‘waris jari hantu’ mereka. Pedulikan mereka!

Memang dahulu datuk moyang kita jahil! Dalam kehidupan keagamaan, mereka kuat berpegang kepada syariat Islam. Pada setiap desa akan terdapat masjid dan surau, malah selalu pula rumah-rumah individu menjadi pusat kegiatan keagamaan. Bagaimanapun, mereka masih tetap mengekalkan kepercayaan tradisi warisan nenek moyang yang bersifat magis atau berkait dengan animisme, dan juga memperlihatkan hubungan syirik dan khurafat dengan elemen-elemen kepercayaan yang terdapat dalam agama Hindu, Buddha dan Islam.

 

KAJIAN ILMIAH

Pengkaji-pengkaji seperti Skeat (1984) dan Winstedt (1982) misalnya, hanya menekankan sudut kepercayaan mistik orang Melayu tentang magis harimau yang dianggap unik, tanpa melihat asal-usul dan perkaitan makna harimau tersebut dengan anggota masyarakat yang berkenaan. Lebih dari itu, penumpuan tentang mistik harimau selalu dipandang dalam fungsi perubatan. Hal yang sama pernah diteliti kemudian secara lebih terperinci oleh Peletz (1993) dalam kerja lapangan di salah sebuah daerah di Negeri Sembilan antara tahun 1978-1980. Kajian beliau kemungkinan merupakan kajian terakhir yang menyebut tentang magis harimau.

Sungguhpun begitu, menerusi Swettenham (1903) pula memang sudah diketahui sejak awal lagi bahawa salah satu kelompok yang dirujuk dengan nama suku Kerinci oleh orang Melayu, dikatakan memiliki hubungan yang unik dengan harimau, termasuk juga didakwa memiliki ilmu harimau jadi-jadian.

Seorang pedagang bernama Alexander Hamilton yang datang ke Melaka, pernah menulis tentang kehebatan orang Minangkabau (di Melaka) yang boleh menjinakkan harimau liar.

“.. mereka mempunyai perwatakan ilmu batin yang tinggi, jampi mereka dapat menjinakkan harimau liar, dan membuatkan harimau itu membawa mereka di belakangnya ke mana yang diperintahkan.” – Frontiers of Fear: Tigers and People in the Malay World, 1600-1950.

Catatan yang terawal sekali datang dari sumber China, menyebut wujudnya manusia-harimau di bandar Melaka sekitar abad ke-15. Apabila mengetahui adanya manusia-harimau yang bercampur gaul dengan manusia di bandar Melaka itu, manusia-harimau itu telah ditangkap dan dikenakan hukuman. Dia dibunuh. Itu adalah antara rekod pertama berkaitan dengan harimau jadian.

Pelik! Dalam kehidupan spiritual, orang Kerinci kuat berpegang kepada syariat Islam. Pada setiap desa akan terdapat masjid dan surau, malah selalu pula rumah-rumah individu menjadi pusat kegiatan keagamaan. Bagaimanapun, mereka masih tetap mengekalkan kepercayaan tradisi warisan nenek moyang. Warisan ini termasuklah yang bersifat magis atau berkait dengan animisme, dan juga memperlihatkan hubungan ‘sinkretis’ dengan elemen-elemen kepercayaan yang terdapat dalam agama Hindu, Buddha dan Islam (Hebransyah et al. 2013: 5).

Selain itu, A. Locke yang pernah berkhidmat sebagai Pegawai Daerah Kemaman pada menulis sebuah buku mengenai pengalamannya dengan harimau di negeri itu, The Tigers of Trengganu. Beliau menceritakan secara lengkap mengenai harimau spesies Malayan yang banyak terdapat di sekitar Terengganu, Kelantan dan Perak ketika itu. Katanya, harimau sebenarnya tidak berbahaya kepada manusia, sebaliknya ia mampu bertukar menjadi penyerang dan pemangsa yang ganas dalam keadaan tertentu.

Locke berkata, berdasarkan pengalamannya berdepan dengan harimau spesies Malayan, haiwan itu bukan dari jenis pemakan manusia berbanding dengan harimau India. Pertama, spesies Malayan hanya berkeliaran di dalam kawasan yang kecil dan ini memudahkan pemburu menjejakinya. Kemudian, orang Melayu memiliki kemahiran dan kesungguhan lebih baik ketika berhadapan dengan haiwan ganas itu berbanding orang di India.

MITOS ILMU HITAM HARIMAU  JADIAN

Sehingga ke hari ini, masyarakat Melayu beragama Islam masih ada yang terbelenggu dengan amalan-amalan seperti itu. Orang-orang Melayu yang ‘sangat kreatif’ ini selalunya menganggap golongan Jin ini boleh menjadi budak suruhan mereka.

Manusia Harimau: Manusia yang mempunyai ilmu harimau dan mempelajarinya sehingga boleh berubah rupa sebagai harimau itu sendiri.

Harimau Jadian: Harimau jadian merupakan makhluk halus yang berdamping dengan manusia sebagai sahabat.

Ada juga pengamal yang memiliki ilmu silat Harimau yang tak perlu dipelajari, dengan sendirinya keluar jika diperlukan. ilmu ini juga diterapkan dengan cara memberi bubuk tulang, gigi, atau darah harimau untuk ditelan bayi saat baru dilahirkan.

TUJUAN ILMU HARIMAU JADIAN

Kenapa mereka membela Harimau sebagai Pendamping? Kebiasaannya manusia terbabit menggunakan bantuan jin untuk pelbagai kepentingan seperti ingin menjaga keselamatan diri, ahli keluarga dan harta; menjadi kuat, berharta, disayangi atau digeruni ramai pihak selain mahukan makhluk ghaib itu membantunya bekerja di ladang atau lautan. Beberapa budaya dalam Alam Melayu merujuk kepada sejenis ilmu yang membolehkan penuntutnya bertukar rupa dan badan menjadi harimau apabila dikehendaki. Ia dikatakan dibantu oleh golongan jin atau syaitan, yang dipelihara bagi tujuan membantu tuannya mempertahankan diri dan juga bagi memudaratkan musuh.

Harimau jadian alias Harimau cindaku biasanya dituntut bagi tujuan mempertahankan diri dan menjaga keturunannya dari serangan harimau nyata. Harimau jadian biasanya membenarkan penuntutnya bertukar menjadi harimau dengan memiliki kekuatan luar biasa. Ia boleh menjelma sebagai separuh harimau atau harimau sebenar. Ia mampu (tidak semestinya) membinasa musuh atau orang yang dibenci pemiliknya.  Pengamal juga dikatakan memiliki tindak balas yang sangat tinggi. Apabila sebahagian masyarakat ini berhijrah ke Tanah Melayu, mereka membawa bersama ilmu dan amalan tersebut, sebahagian besarnya bertujuan sebagai perlindungan dan keselamatan. Sudah menjadi budaya bahawa setiap keluarga zaman dahulu mendapatkan pembantu dari kalangan jin, sekiranya tidak ada seolah-olah ianya tidak lengkap.  Sebelum berhijrah membawa diri ke negara baru seperti Tanah Melayu dari serata pelusuk Indonesia Kepandaian begini merangkumi ilmu rawatan kependekaran pawang bomoh. Tanpa ilmu, hijrah mereka biasanya gagal. Kononnya mereka perlukan sesuatu mengiring mereka sebagai langkah keselamatan terhadap kemungkinan serangan binatang buas dan juga puaka puaka rimba. Maka mereka yang berilmu tinggi pastinya dapat meneroka suatu kawasan yang luas bersama sanak saudara dan beberapa teman yang menumpang hijrah. Mereka perlu bergabung kerana ancaman Lanun pula yang mula mengambil kesempatan atas kemakmuran suatu penempatan. Keadaan dahulu pada ketika itu, membuka suatu kawasan hutan bukan semudah sekarang.

Maka wujud gelaran bidan, tok peran, tok bomoh, tok pawang dan lain lain. Biasanya pasti ada yang mampu berkomunikasi dengan makhluk halus yang sudah lama bertapak di sesuatu kawasan. Ini melibatkan suatu tahap lain pula. Harimau dipilih kerana kegagahan. Dikenali Raja Rimba. Ada yang membawa dari seberang lagi sebagai Penjaga diri dan ada juga yang mampu menjinakkan harimau liar buat tunggangan. Ada juga yang memang sudah ada ilmu Sangkaguna boleh menjelma menjadi Harimau pada ketika dan saat di perlukan.

ASAL USUL ILMU HARIMAU JADIAN

Raja-raja pada zaman dahulu di Sumatera terutama dalam kalangan suku-suku Melayu, Minangkabau dan Rejang banyak memiliki ilmu harimau secara turun-temurun. Harimau jadian pula lebih banyak dikaitkan dengan masyarakat wilayah Kerinchi yang berasal dari Sumatera. Mungkin agak mustahil untuk memikirkan logik bahawa manusia ada yang mampu bertukar menjadi harimau .Kebatinan orang kerinci Cerita manusia harimau terus berkembang secara turun temurun di Kerinci. Sebagian besar warga percaya, hingga saat ini manusia harimau masih ada, dan bisa dimintai pertolongan saat sedang kesulitan. 

Harimau jadian memang ada pada zaman nenek moyang Kerinci. "Dulu, tanah Kerinci dihuni oleh suku cindaku--Manusia harimau---," katanya.  Namun, suku tersebut sudah lari ke arah pegunungan. Warga Desa Semerah, Kecamatan Sitinjau Laut, juga sangat menghormati harimau. Malah ada yang beranggapan, harimau sebagai nenek (sosok gaib) yang memiliki kesaktian, yang suatu saat bisa diminta pertolongan antara harimau dengan manusia boleh mewujudkan keadaan saling bantu-membantu.

KAEDAH PEMUJAAN

Ada segelintir masyarakat Kerinchi pada zaman dahulu menuntut ilmu harimau dengan bertapa di kawasan pergunungan di daerah itu selama 40 hari. Dalam proses itu, seseorang itu perlu melakukan ritual seperti merenung bayangan bulan di dalam kolam di atas gunung itu selama tempoh itu.

Kebiasaannya bomoh atau guru silat dengan memuja semangat harimau dan membaca jampi serapah. Di antara persediaan puja (menjamu) ialah pulut kuning, ayam panggang, telur dadar, telur 3 biji, lempeng sekeping, sirih pinang sepiak, darah ayam (yang di panggang tadi), bertih (padi di goreng),pulut tujuh warna,kepala nasi tujuh kepal dan beberapa pekara lagi. Di desa ini, setiap pemuda yang akan belajar ilmu silat, harus dilepas dengan membakar kemenyan putih, diiringi dengan doa yang tujuannya untuk menghadirkan harimau. banyak para orang tua yang mengajarkan ritual memanggil harimau dengan membakar kemenyan putih, jika sedang dalam kesulitan ataupun dalam bahaya besar

Semua upacara itu dilakukan berserta jampi mantera bertujuan menyeru kehadiran syaitan. Seterusnya selepas berjaya menyeru kehadiran jin atau syaitan, perjanjian berserta syarat dan pantang larang akan dimeterai antara manusia dengan makhluk ghaib berkenaan. Itulah proses permulaan bagi mendapatkan saka dan rentetan daripada perjanjian itu, syaitan akan sentiasa mendampingi tuannya sehingga manusia terbabit boleh menggunakan kebolehan makhluk halus itu untuk kepentingan dirinya.

Untuk perbomohan pula, satu pihak untuk perubatan, satu lagi untuk mengawal orang atau pesakit dan satu lagi untuk pendinding. Untuk perang pula, satu supaya kuat dan kebal, satu supaya musuh takut dan gerun, satu lagi supaya berani dalam semua hal. Sesetengah pendamping itu, ada yang berkembar dengan benda-benda seperti senjata, tongkat, permata, perkakas hiasan terbuat daripada kayu, buluh atau logam pakaian berwarna tertentu biasanya kuning atau hitam — ada juga biru, hijau dan merah keemasan, gobek, kacip dan alat penyucuk sanggul.

                   

 PANTANG LARANG

Kesannya amat buruk jika penerimanya tidak memahami secara jelas cara memuja (menjamu).  Sebaliknya pula, diyakini bahawa harimau akan mengamuk jika terjadi pelanggaran pada pantang larang, sama ada dalam kategori yang berat mahupun yang ringan seperti yang telah ditetapkan, iaitu: Pelanggaran berat:

 • Perzinaan yang berlaku dalam kampung dan di ladang

 • Kekacauan dan pergaduhan antara ahli lembaga adat

Pelanggaran ringan:

 • Perempuan hamil anak pertama pergi ke ladang

 • makan menggunakan periuk ketika di ladang

 • makan hanya beralaskan selembar daun pisang sahaja

 • menjulur kaki bergantung di pelantaran rumah pondok di ladang

 • bersilat di tengah ladang

 • menyisipkan senjata tajam di pinggang sisi hadapan

 • pergi ke ladang pada hari besar keagamaan dan adat-istiadat

 • jika menangkap ikan di sungai dalam hutan hendaklah meletakkan seekor dua ikan di pinggir sungai itu sebagai makanan harimau

 • jika kelihatan harimau melintas jalan sehingga dua kali dengan menampakkan tanda cakaran kukunya di tanah, seseorang itu tidak boleh meneruskan perjalanan ke ladang.

Apabila berlaku pelanggaran pada pantang larang yang berat, akan dibimbangi nanti harimau ‘mamahoh’ atau mengamuk membaham manusia dan ternakan. Apabila berlaku pelanggaran yang ringan, harimau akan menunjukkan diri dengan melintas di hadapan orang dan kadang-kadang mengeluarkan suara yang kuat sebagai amaran keras tentang kesalahan tersebut.

Untuk mengelakkan diri dari gangguan serangan harimau di dalam hutan, harimau akan diseru secara simbolik dengan gelaran ‘nenek pemangku Gunung Raya’. Malah kepercayaan itu juga wujud dalam kalangan masyarakat Melayu sehingga ke hari ini.

HARIMAU KERAMAT

Tidak dinafikan masyarakat Melayu dan sebahagian di Indonesia juga percaya mengenai hal-hal berkaitan mistik yang membabitkan semangat seekor harimau. kejadian seperti kemunculan harimau jadian atau harimau keramat kerap menghantui masyarakat Melayu pada hari ini yang dimomokkan dengan unsur-unsur mistik. orang Melayu bukan sahaja di zaman silam, malah pada hari ini turut percaya kewujudan harimau keramat atau turut dikenali sebagai harimau datuk, malah ada yang menggelarkan harimau nenek moyang. harimau keramat pada kebiasaannya dikenal pasti mempunyai tiga kaki yang normal,manakala satu lagi kakinya rencat atau tempang.

Antara kisah harimau dan masyarakat Melayu terawal pernah disebut seorang penulis berdarah Portugis dan Jawa, Godinho de Eredia yang berada di Melaka menggambarkan sebuah perkampungan harimau jadian yang terletak di Gunung Ledang. Penulis itu menyatakan bahawa keselamatan Puteri Gunung Ledang dikawal oleh kalangan orang  Jakun berketurunan Banua yang mampu menukar diri mereka kepada harimau.

Umumnya, harimau keramat dianggap harimau baik yang kewujudannya bertujuan menjaga keselamatan kampung atau daerah tertentu. ada kepercayaan bahawa harimau keramat wujud di sebuah kampung di Sepang untuk menjaga sebuah makam yang dianggap keramat. Di Bukit Jugra juga dikatakan wujud sebuah makam yang didakwa dijaga oleh harimau keramat.

Mitos tentang harimau keramat penunggu Bukit Jugra telah dibukukan oleh  pengkaji  Inggeris bernama  Walter William Skeat pada tahun 1900 yang mengatakan:

“By far the most celebrated of these ghost tigers, however, were the guardians of the shrine at the foot of Jugra Hill, which were formerly the pets of the Princess of Malacca (Tuan Putri Gunong Ledang). Local reports says that this princess left her country when it was taken by the Portuguese, and established herself on Jugra Hill, a solitary hill on the southern portion of the Selangor coast, which is marked on old charts as the “False Parcelar” hill…”

‘(In Jugra Hill) the lady remained for some time, and during her stay constructed a bathing-place for herself. Even to this day she pays periodical visits to Jugra Hill, and although she herself in invisible to mortal eye, her faithful attendant, in the shape of a handsome tiger (rimau kramat), is often to be met with as he prowls about the place at night…’

Bukit Jugra should be associated with one another in traditionary lore. The story runs that this estimable lady, having disposed of her husband by pricking him to death with needles, decided thenceforth to live free from the restrictions of married life.

She was thus able to visit distant lands, taking with her a cat of fabulous dimensions as her sole attendant. This cat appears to have been a most amiable and accommodating creature, for on arriving at Jugra he carried the Princess on his back to the top of the hill.

There are many stories about ghost tigers (rimau kramat), which are generally supposed to have one foot a little smaller than the others (kaki tengkis), which the unnatural smallness of one of the feet was very conspicuous. Such tigers are considered invulnerable, but harmless to man, and are looked upon generally as the guardian spirits of some sacred spot. . .

Selain itu, katanya, jelmaan harimau keramat bernama Datuk Negun pula dikatakan menjaga keselamatan kampung di Batu Kikir, Negeri Sembilan. Ia dikatakan akan muncul jika wujud ancaman pada kampung.

HARIMAU PERABUN

Biasanya pemiliknya mempunyai ilmu perabun yang membolehkan harimau itu tidak boleh dilihat oleh orang lain. Biasanya pemilik harimau datuk ini adalah orang yang baik-baik yang ingin mengekalkan keharmonian di dalam sesuatu kampung itu. Kalau di lihat secara fizikal kadang-kadang pemilik ini seperti orang biasa saja. Bagi harimau datuk ini, pada masa-masa tertentu ianya akan balik ke hutan dan hidup liar, boleh berkembang biak serta memburu makanannya.

Bila dipanggil oleh tuannya atau bila diperlukan pada masa tertentu ia akan segera datang dengan kekuatan ilmu angin dari pemiliknya. Biasanya bila berada berdampingan dengan pemiliknya, bertih akan diberi sebagai makanan kepada harimau datuk ini sebagai imbuhan hubungan erat antara pemilik dengan harimau yang di pelihara.

Saiz harimau datuk biasanya sebesar lembu dewasa dan berjantina jantan. Andainya diperlekeh ianya akan menampakkan diri, walaubagaimanapun tidak menganggu jika tidak melakukan perkara yang tidak menganggu ketenteraman. 

Biasanya makhluk halus ini akan merupakan diri sebagai harimau jadian jika terdapat kesusahan atau sahabatnya dianiaya. Terdapat perjanjian antara manusia dan makhluk ini agar perhubungan mereka dapat diteruskan dan ianya sentiasa diperbaharui. Adakalanya makhluk halus ini akan membuatkan agar manusia yang sebagai sahabatnya sentiasa digeruni apabila dipandang. 

Ilmu ini didapati melalui mempelajarinya dari seseorang yang mempunyai ilmu sebegini ataupun mendapatnya melalui saka. Biasanya orang sebegini mempunyai kekuatan yang berlipat ganda dari kekuatan orang biasa apabila menjadi harimau. Ia juga mempunyai ilmu perabun dan ilmu angin yang tinggi. Orang sebegini biasanya sentiasa digeruni oleh orang disekelilingnya dan binatang liar mahupun harimau biasa. Ada yang menurunkan ilmu Sangkaguna ilmu Siluman Harimau dan juga ilmu Persilatan berasaskan Harimau.

HARIMAU JADIAN MENGIKUT PERSPEKTIF ISLAM

Mitos harimau yang tersemat dalam fikiran mereka tidak mendapat sebarang percanggahan dalam hukum adat dan hukum agama. Malahan, secara praktikal mitos harimau meringankan tanggungjawab lembaga adat dalam menerapkan aturan-aturan hukum masyarakat. Kedua-dua bentuk aturan hukum tersebut hampir memiliki ciri dan fungsi yang sama dalam peranannya, iaitu untuk mendidik manusia agar mereka sentiasa hidup dalam ketertiban dan kesejahteraan.

Sebenarnya anggapan ini tersangatlah SALAH dan jauh tersasar. Golongan syaitan dan Iblis ini sangat bijak. Mereka tidak hairan dengan ayat yang dijampi. Mereka berpura-pura mengikut telunjuk manusia asalkan kita jadi sesat. Mereka yang sebenarnya menunggangi kita seperti keldai dungu...ya seperti keldai yang dungu yang dicucuk hidung dan dipukul dipunggungnya, suruh ia berlari ke arah yang mereka mahukan.

Bayangkanlah segala jenis ilmu kebatinan ini sudah pasti menjadikan jin sebagai "sahabat", "Khadam" dan yang seumpama dengannya kemudiannya menjadi SAKA keturunannya. Hasrat mereka membela saka ni untuk menjaga anak cucu supaya tidak mudah untuk di apa-apakan. Sekiranya jin itu jenis yang banyak atau beranak-pinak, maka selagi tidak dibuang selagi itulah mereka akan mendampingi keluarga tersebut dan bilangan jin dalam badan individu itu akan bertambah.

Hanya saka harimau seringkali menjadi masalah pada hari ini. Harimau jadian biasanya perlu dibuang sebelum meninggal, dan sekiranya tidak dibuangkan, penuntut ilmu itu akan sukar meninggal dunia. Ia diwariskan secara turun temurun (menjadi saka) apabila pengamalnya uzur atau sakit tenat.

Antara kesan buruk memelihara saka adalah pemiliknya akan menghadapi seksaan yang amat perit ketika hendak mati kerana roh mereka sukar untuk keluar daripada jasad menyebabkan mereka terseksa sehingga menemui ajal. Katanya, situasi lebih dahsyat berlaku apabila ada kes di mana pemilik saka sudah meninggal dunia tetapi saka yang dimilikinya masih enggan meninggalkan tuannya. Lebih membimbangkan adalah jin yang menjadi saka juga boleh mencemari maruah keluarga pemiliknya dengan mengadakan hubungan kelamin bersama isteri atau anak perempuan tuannya. Saka berkenaan menyebabkan jin berkenaan akan merewang serta mengganggu dan menyakiti ahli keluarga dan orang lain. Saka Harimau akan menumpang saudara terdekat atau sekiranya putus keturunan, ia akan hidup liar dan mengganggu penduduk berdekatan. Akan kelihatan seperti akan ada harimau yang berkeliaran.

Pembela Saka Harimau dikatakan mudah naik darah kerana ilmunya yang panas, dan akan diserang saka itu sendiri sekiranya tidak dijaga dengan baik, terutamanya sekiranya warisnya tidak mengetahui mengenai saka yang menumpang dirinya. Masa berlalu. Pendamping sudah diwariskan maka menjadilah ia Saka. Kebiasaannya SAKA yang macam ni bukan individu itu sendiri yang inginkan tapi ianya akan hadir sendiri tanpa disedari oleh individu tersebut. SAKA akan diwarisi secara turun temurun secara paksa, sukarela atau datang dalam senyap. Kita lihat pada masyarakat hari ini banyak kejadian yang tidak diingini telah berlaku dan akan berlaku jika tidak dihindarkan. Dalam kes saka harimau, jin yang membelenggu pesakit sebenarnya merupakan saka yang diwariskan oleh nenek moyang mereka sama ada dalam keadaan sedar atau tidak. . Anak kecil atau bayi yang baru lahir tidak pandai bercakap atau mengadu dan melalui tangisan sahajalah mereka dapat meluahkan perasaan mereka. . Malang sungguh mereka yang bersaka keturunan.

Gangguan saka juga menyebabkan seseorang mengalami penyakit misteri yang amat menyeksakan. Katanya, saka adalah masalah gangguan makhluk halus yang kerap ditemui pengamal perubatan Islam, selain sihir dan santau malah berbanding sihir dan santau, saka paling sukar dan memakan masa untuk diubati; lebih lama seseorang itu berdampingan dengan saka, lebih sukar untuk membuangnya.

Penanggung masalah ini sangat tidak bernasib baik kerana ianya menimbulkan gangguan emosi dan kesihatan secara keseluruhan. Ada juga yang terpaksa menelan ubat penenang akibat dah tak tahan menanggung gangguan melampau daripada saka keturunannya .Kerosakan saraf yang sukar untuk dipulihkan. Elakkan ubat itu sebab ianya merosak sistem saraf. Kesihatan tubuh badan akan beransur jadi cacat dalam masa yang agak singkat. 

Kita dapat mengenal ciri-ciri umum Saka, melalui 2 keadaan:

1. Saka yang disedari - biasanya keturunan itu akan memelihara adat-adat tertentu seperti membuat kenduri pada masa-masa tertentu, melakukan upacara-upacara tertentu pada masa-masa tertentu, menyimpan barang pusaka khas (seperti kain berwarna, alat perhiasan, barang kemas, senjata dan sebagainya), yakin diri bahawa keluarga mereka masih dalam penjagaan nenek moyang (walaupun nenek moyang itu tinggal jauh ataupun telah lama meninggal dunia), membaca dan mengamal mentera-mentera tertentu, mewarisi kebolehan merawat (bomoh)@bidan@bersilat  ataupun lain-lain.

2. Saka yang tidak disedari - tiba-tiba ada anggota keluarga yang terkena penyakit ganjil, atau mimpi yang menakutkan, dan kemudian dibawa berubat dan diberitahu oleh perawat bahawa itu semua akibat gangguan saka.

Kita lihat pada masyarakat hari ini banyak kejadian yang tidak diingini telah berlaku dan akan berlaku jika tidak dihindarkan. Malah, ada juga terdapat bayi yang baru dilahirkan diganggu oleh jin-jin saka ini.  Terdapat banyak kes-kes yang bayi selepas lahir, bayi kerap menangis tanpa sebab.  Dari sudut perubatan moden, mungkin bayi ini ada masalah “colic” tapi selalunya didapati bayi-bayi ini menangis sebab ada benda-benda halus di dalam badan mereka. Anak kecil atau bayi yang baru lahir tidak pandai bercakap atau mengadu dan melalui tangisan sahajalah mereka dapat meluahkan perasaan mereka.  Kalau orang dewasa merasa sakit sekiranya ada jin-jin dalam badan, inikan pula anak kecil yang baru lahir dapat menahan kesakitan apabila adanya jin dalam tubuh kecil itu.  Sekiranya anak kecil itu tidak sakit mestilah dia tidak akan menangis kecuali bayi itu lapar atau pampers perlu diganti.

Terdapat juga kes-kes suami isteri yang telah bertahun-tahun berkahwin tetapi sukar untuk mendapat anak. Mereka puas mencuba rawatan moden di hospital untuk berlakunya persemaian tetapi masih juga gagal.  Ada ramai kes-kes keguguran berlaku disebabkan oleh gangguan saka.  Di dalam situasi demikian, besar kemungkinan jin-jin saka dalam badan isteri menggangu atau merosakan janin-janin di dalam rahim isteri.  Oleh itu di sini saya ingin menjelaskan bahawa salah satu dari sebab mengapa sesetengah pasangan suami isteri sukar untuk mendapat zuriat adalah disebabkan gangguan saka.

Di antara tanda-tanda yang selalunya dirasa oleh pesakit yang ada gangguan saka adalah  seperti berikut:

·     Sakit anggota badan  : bahagian pinggang dan tulang belakang, tengkuk dan leher, kepala, rahim, dan sebagainya.

·    Gangguan emosi dan perasaan : “moody” atau terjadi perasaan marah atau perasaan sedih tanpa sebab.

·   Gangguan pemikiran dan minda – fikiran rasa berserabut, “confused”, hilang keyakinan diri, “high anxiety”, susah nak fokus dan sebagainya.

·       Gangguan tidur : selalu mengantuk atau sukar untuk lena tidur.

·       Halusinasi atau gambaran-gambaran yang pelik-pelik dalam minda pesakit

·       Sesak nafas atau mengah

·     Letih badan dan tidak bermaya. Bahagian pinggang kebawah hingga ke kaki berasa lemah dan kadang kala berasa kebas.

·       Nafsu selalu terangsang atau lemah tenaga batin.

·      Gigi berlaga ketika tidur

·      Bercakap, menangis, ketawa dan berjalan semasa tidur

·      Kerap bermimpi menyusukan bayi.

·      Kerap bermimpi dikelilingi kanak-kanak.

·      Kerap bermimpi ada seseorang ingin memberi sesuatu didalam mimpi.

·      Boleh mengubat belajar melalui mimpi@secara tiba-tiba tanpa disedari

·      Mendakwa boleh melihat jin/makhluk halus.

·      Banyak penyakit genetik/ketumbuhan ganjil pada badan.

·      Sakit anggota badan/pengsan bila menziarahi orang yang meninggal dunia.

·      Kerap bermimpi ahli keluarga yang telah lama meninggal dunia.

·      Kerap bermimpi rumah lama/rumah pusaka.

·      Panas baran.

·      Nyanyuk ketika usia tua.

·      Sering sakit lutut tanpa sebab klinikal.

·      Boleh menelek sejarah/sifat seseorang.

·      Boleh mengurut belajar melalui mimpi.

Simptom yang disebut di atas adalah kesan adanya jin-jin saka dalam badan pesakit.  Bila jin-jin ini ada di dalam badan kita, selalunya mereka akan berada di celah-celah tulang belakang di mana terletaknya urat saraf  atau di dalam otak kita. Ini adalah dua tempat “kegemarannya” bila mereka berada di dalam badan kita.  Kenapa mereka suka berada di tempat ini kerana di dalam badan manusia, otak dan tulang belakang adalah organ yang paling penting selain dari jantung manusia? Di sinilah mereka boleh menguasai pergerakan tubuh badan kita melalu urat saraf dan menguasai emosi, minda dan permikiran kita melalui otak kita.

Pengamal ilmu sihir hitam atau ilmu sesat ini adalah satu perbuatan syrik dalam ugama Islam. Selain itu, masyarakat Melayu beragama Islam juga percaya, harimau akan menyerang manusia sekiranya ia membelakangkan haiwan itu, sebaliknya ia tidak akan menyerang apabila mereka bertentang mata kerana dipercayai di dahi seorang Islam tertulis ayat al-Quran yang menyatakan manusia mengatasi haiwan itu.

 

REALITI  MITOS HARIMAU DI JUGRA DAN KUALA LANGAT

Dalam aspek kepercayaan dan legenda mengenai harimau, masyarakat Melayu dan Cina amat mempercayai bahawa haiwan itu mempunyai kuasa misteri yang berkait rapat dengan corak kehidupan mereka. Tentang harimau mengganas di Jugra ini berdasarkan catatan orang puteh bernama .  Isabella L. Bird Bishop (1831-1904) bertajuk "A Chapter on Selangor - Letter XVII dalam bukunya,  The Golden Chersonese And The Way Thither .ketika berada di Jugra.

“It was a lovely walk up the hill through the palms and bananas, and the bayonets of our escort gleamed in the intense moonlight, not with anything alarming about them either, for an escort is only necessary because the place is so infested by tigers. The bungalow is large but rambling, and my room was one built out at the end, with six windows with solid shutters, of which Mr. Ferney closed all but two, and half closed those, because of a tiger which is infesting the immediate neighborhood of the house, and whose growling, they say, is most annoying. He killed a heifer belonging to the Sultan two nights ago, and last night the sentry got a shot at him from the veranda outside my room as he was engaged in most undignified depredations upon the hen house.

There was a grand excitement yesterday morning. A tigress was snared in a pitfall and was shot. Her corpse was brought to the bungalow warm and limp. She measured eight feet two inches from her nose to her tail, and her tail was two feet six inches long. She had whelps, and they must be starving in the jungle to-night. Her beautiful skin is hanging up. All the neighborhood, Chinese and Malay, turned out. Some danced; and the Sultan beat gongs. Everybody seized upon a bit of the beast. The Sultan claimed the liver, which, when dried and powdered, is worth twice its weight in gold, as a medicine. The blood was taken, and I saw the Chinamen drying it in the sun on small slabs; it is an invaluable tonic! The eyes, which were of immense size, were eagerly scrambled for, that the hard parts in the centre, which are valuable charms, might be set in gold as rings. It was sad to see the terrible "glaring eyeballs" of the jungle so dim and stiff. The bones were taken to be boiled down to a jelly, which, when some mysterious drug has been added, is a grand tonic. The gall is most precious, and the flesh was all taken, but for what purpose I don't know. A steak of it was stewed, and I tasted it, and found it in flavor much like the meat of an ancient and overworked draught ox, but Mr. Ferney thought it like good veal. At dinner the whole talk was of the wild beasts of the jungle; and, as we were all but among them, it was very fascinating. I wanted to go out by moonlight, but Mr. Ferney said that it was not safe, because of tigers, and even the Malays there don't go out after nightfall.

 Kepercayaan ini turut diamalkan dalam kalangan kaum orang Asli Malaysia.

Kisah ni diceritakan oleh Peter Boomgaard dalam bukunya `Frontiers of Fear: Tigers and People in the Malay World, 1600-1950‘. Perkara ni jadi pada tahun 1899, bila ada ahli ekspedisi Inggeris datang berjumpa dengan seorang dukun Orang Asli di Tanah Melayu.

Dukun yang tinggal di Ulu Aring menceritakan kepada ahli ekspedisi terbabit dia menjadi harimau jadian selama tujuh hingga sembilan hari dan sepanjang tempoh itu, akan menyerang lembu di kampung lain.Dukun ni secara terus terang kata yang dia boleh jadi harimau jadian. Menurut dukun ni lagi, dia akan jadi harimau jadian selama tujuh ke sembilan hari dan sepanjang tempoh tu dia akan menyerang lembu kampung lain. Caranya adalah dengan bakar kemenyan, mengasapkan badan dan seru ‘semangat hutan’ untuk kabulkan permintaannya.

“Dia kemudian merangkak, menggelengkan kepala dan bulu serta ekor akan tumbuh dari badannya sebelum dirinya berubah menjadi harimau sepenuhnya.”

 

Bagi masyarakat orang Asli di Pulau Carey dan Kelanang yang dipanggil Blandas, mereka ada upacara pemujaan semangat harimau berantai. Mereka juga mebaca jampi serapah berbentuk rangkap pantun seandainya bertemu dengan harimau di hutan. Dengan membacanya, harimau tersebut dikatakan lemah, menjadi takut dan beredar.


B. REALITI HARIMAU DI JUGRA DAN KUALA LANGAT

Senario kehidupan pada hujung abad ke-19 di Jugra dan Kuala Langat umumnya masih diliputi hutan tebal walaupun beberapa petempatan dan kawasan estet mula dibuka selepas hutan dan semak belukar diterangkan. Pertembungan dan perebutan ruang antara hidupan liar terutamanya pemangsa seperti harimau dengan manusia mengakibatkan kematian tragis. Dikhabarkan beberapa orang pekerja ladang termasuk pekerja-pekerja Tamil tinggal dalam kegelisahan kerana kemunculan harimau di ladang mereka terutama ketika bekerja atau waktu malam. Kerajaan telah menawarkan reward atas terbunuhnya harimau yang bekeliaran atau harimau pemangsa yang pernah membaham manusia.

Kematian ngeri akibat dibaham harimau ini pernah berlaku dalam tahun 1911, 2 kes di Sepang manakala pada tahun 1915, 2 orang  lagi pekerja estet menemui ajal mereka. Lebih mendukacitakan apabila pada tahun 1916 seramai 9 lagi mangsa di baham harimau direkodkan di daerah Kuala Langat. Ini belum lagi harimau-harimau yang memakan ternakan seperti lembu kambing penduduk kampung atau estet. Setelah lebih banyak hutan dibuka dan penembakan lebih banyak harimau, menyebabkan Raja Rimba ini terpaksa beralah membawa diri dan keluarganya lebih jauh daripada petempatan manusia. Hanya setelah itu, manusia rasa lebih selamat untuk menjalankan aktiviti ekonomi mereka walaupun ada ketikanya mereka mendengar ngaumannya tetapi bukan kelibatnya.




             





Kesimpulannya, memang mitos harimau jadian ini wujud di daerah Kuala Langat ini kerana Jugra pernah menjadi pusat pentadbiran Sultan Selangor dan sudah semestinya ribuan hulubang dan panglima dengan pelbagai ilmu persilatan batin pernah tinggal dan berkhidmat di sini. Tapi kesemua itu sudah berlalu. Tiada petempatan kaum Melayu Kerinci yang pernah wujud di Kuala Langat. Sebagai orang Islam seharusnya kita membaca doa tertentu dan ayat-ayat suci Alquran sebelum memasuki kawasan hutan. Harimau sebenar pun telah pupus dari bumi Kuala Langat dengan terpupusnya Hutan Simpan Telok, Hutan Simpan Kuala Langat Utara dan terkini Hutan Simpan Kuala Langan Selatan. Tiada lagi cerita pelipur lara tentang harimau jadian di Bukit Jugra oleh datuk dan nenek ketika  malam menjelma. Tiada lagi hutan maka tiada lagi ilmu hitam Harimau Berantai di Pulau Carey. Yang tinggal mungkin cenderahati yang dijual di Pusat Kraftangan Orang Asli di Pulau Carey, cerita-cerita lisan generasi lama, dan kisah -kisah di sebalik nama beberapa Petempatan di Kuala Langat. Yang penting,orang Kuala Langat memang kuat kerana mereka hari-hari mau. HAHAHA...Wasalam.



Rujukan:



Jepun di Tanah Melayu....The Untold Story

Salam buat semua. Salam Zulkaedah. Semoga korang semua dalam keadaan sihat walafiat serta berbahagia di samping keluarga tercinta. Hari ini ...