Salam buat semua anak cucu Atok
dan Wan. Dah dua kali Raya Aidil Fitri kita tak dapat beraya bersama. Atok dan
Wan kau faham. Kami reda dan bersabar dengan ujian yang sebegini hebat daripada
Allah SWT. Kovid ini bukan kaleng-kaleng, bukan boleh dibuat permain. Cukuplah
dengan purata 7,000 kes baru setiap hari dengan kira-kira 60 kes kematian.
Hargailah nyawa yang Allah amanahkan itu. DiberiNya satu nyawa sahaja buat kita
di dunia ini. Janganlah kita mendatangkan kemudaratan kepada diri dan keluarga
hanya kerana kedegilan, kebodohan serta ketidak-sabaran kita menghadapi pandemik
ini. Seharusnya penularan virus ini merapatkan lagi hubungan kita dengan Allah
SWT. Yang mana mungkin terhanyut oleh arus dunia kembali bertaut kepada
tali-tali Allah. Bertaubat dan beramallah.
Kita sememangnya makhluk yang
lemah. Bumi mana yang tak ditimpa hujan, lautan mana yang tak bergelora? Pintu
taubat masih terbuka luas. Nak ke mana kita dengan kebuasan kita mengejar daki
dunia? Akhirnya ke kubur juga kita. Hidup di dunia ini terlalu singkat
berbanding kehidupan di alam kubur dan akhirat. Tengok sahajalah Firaun yang
menyombong sehingga mengaku Tuhan itu. Umurnya di dunia tak sampai pun seratus
tahun, tetapi berterusan disiksa di alam Barzakh. Sudah ribuan tahun dia di
alam kubur. Tersiksa, apatah lagi di akhirat kelak. Namanya disebut dihina,
dilaknat oleh Allah SWT dan
manusia-manusia selepasnya hingga hari kiamat. Memang tak berbaloi!
Ambillah pengajaran daripada wabak korona ini. Nyawa kita dihujung tanduk,
bila-bila masa sahaja diambil, direntap atau dijemput pulang, menghadap Yang
Maha Esa, Rabbul Jalil. Bersolatlah, bertaubatlah.
HAH, itu nasihat Atok buat diri
Atok sendiri dan korang semua sempena menggantikan khutbah Jumaat yang Atok dan
korang tak dapat hadiri solat Jumaat di masjid hari ini kerana sekatan covid 19
dan SOP yang ketat. Bukan salah kita. Ikut sahaja arahan ulul amri atau
pemerintah kita.
Oklah, entri Atok kali ini
berkenaan harimau. Ya, Atok dah menulis tentang harimau ini sebanyak 2,3 kali dalam blog ini. Ramai yang berminat
dengan penulisan Atok itu. Alhamdulillah. Atok pun seronok pasal korang seronok
membacanya sehingga ada yang ceduk@celok dan tampalkan dalam media sosial
mereka. Atok tak marah, Atok lagi suka pasal korang kembangkan penulisan Atok
itu untuk tatapan lebih ramai orang. TAPI…bagilah Atok kredit sikit. Ya lah.
Dah ambil hak orang tu, berilah penghargaan sikit. Nyatakanlah rasa terima
kasih itu dengan menyebut atau menulis nama blog Atok ini. Memang Atok tak
kenyangpun dengan puji-pujian, tetapi bak kata orang dulu-dulu, “orang berbudi
kita berbahasa”. Kalau korang berminat nak baca entri Atok itu, rujuk link di
bawah ini…
https://akubudaktelok64.blogspot.com/2014/05/kisah-harimau-di-jugra-dan-telok.html
Kali ini, Atok nak kaji lagi
tentang harimau ini, bukan hari-hari mau tau! Atok nak tahu apa speselnya
harimau dalam kehidupan orang Melayu di dalam alam raya ini, terutama di sekitar
Jugra, Pulau Carey dan Kuala Langat amnya. Apa pasal ada sImbol rimau dalam
matawang kita, lencana sekolah, dalam jata negeri dan negara, dalam setem,
dalam logo agensi kerajaan mahupun
pasukan sukan di negara kita? Kenapa tidak binatang lain yang dipilih? Kenapa
tidak anjing, babi, kucing dan lain-lain lagi? Kenapa mesti harimau?
Menunggang Harimau Ditengah
Malam
Manusia Harimau
Harimau Disangka Kucing
Harimau Sembunyi Kuku
Mia, Gadis Harimau
Calon Suami Gadis Harimau
Perempuan Berekor Harimau
Harimau Menangis
Diusik Harimau Raja Susuk
OKLAH. Persoalan-persoalan ini
sememangnya bermain dalam pemikiran semua orang, bukan Atok sorang jer. Bahkan
orang-orang dahulu pun memikirkannya. Jadi, Atok ambil pendekatan tengah, sama
adil sama rasa…tak sebelah mana-mana. Atok akan korek dalam-dalam mitos di
sebaliknya TETAPI Atok tetap akan huraikan realiti kehidupan di Kuala Langat
dan Nusantara ini secara amnya. Ya..MISTERI NUSANTARA….
A. MITOS
HARIMAU JADIAN
PENDAHULUAN
Syukurlah. Dunia semakin moden.
Kesedaran tentang agama meningkat. Kita
kini percaya dengan berilmu pengetahuan melalui pendidikan formal di sekolah, anak-anak
kita akan lebih berjaya di dunia dan di akhirat. Anak cucu kita kini tidak lagi
memerlukan saka dan amalan khurafat ini dalam kehidupan mereka. Akhirnya, Jugra
dan kawasan sekitarnya ‘keras’ dengan kehadiran
ratusan bahkan jutaan makhluk halus tidak bertuan ini yang merayau-rayau mencari ‘waris jari hantu’
mereka. Pedulikan mereka!
Memang dahulu datuk moyang kita
jahil! Dalam kehidupan keagamaan, mereka kuat berpegang kepada syariat Islam.
Pada setiap desa akan terdapat masjid dan surau, malah selalu pula rumah-rumah
individu menjadi pusat kegiatan keagamaan. Bagaimanapun, mereka masih tetap
mengekalkan kepercayaan tradisi warisan nenek moyang yang bersifat magis atau
berkait dengan animisme, dan juga memperlihatkan hubungan syirik dan khurafat
dengan elemen-elemen kepercayaan yang terdapat dalam agama Hindu, Buddha dan
Islam.
KAJIAN ILMIAH
Pengkaji-pengkaji seperti Skeat
(1984) dan Winstedt (1982) misalnya, hanya menekankan sudut kepercayaan mistik
orang Melayu tentang magis harimau yang dianggap unik, tanpa melihat asal-usul
dan perkaitan makna harimau tersebut dengan anggota masyarakat yang berkenaan.
Lebih dari itu, penumpuan tentang mistik harimau selalu dipandang dalam fungsi
perubatan. Hal yang sama pernah diteliti kemudian secara lebih terperinci oleh
Peletz (1993) dalam kerja lapangan di salah sebuah daerah di Negeri Sembilan
antara tahun 1978-1980. Kajian beliau kemungkinan merupakan kajian terakhir
yang menyebut tentang magis harimau.
Sungguhpun begitu, menerusi
Swettenham (1903) pula memang sudah diketahui sejak awal lagi bahawa salah satu
kelompok yang dirujuk dengan nama suku Kerinci oleh orang Melayu, dikatakan
memiliki hubungan yang unik dengan harimau, termasuk juga didakwa memiliki ilmu
harimau jadi-jadian.
Seorang pedagang bernama
Alexander Hamilton yang datang ke Melaka, pernah menulis tentang kehebatan
orang Minangkabau (di Melaka) yang boleh menjinakkan harimau liar.
“.. mereka mempunyai perwatakan
ilmu batin yang tinggi, jampi mereka dapat menjinakkan harimau liar, dan
membuatkan harimau itu membawa mereka di belakangnya ke mana yang
diperintahkan.” – Frontiers of Fear: Tigers and People in the Malay World,
1600-1950.
Catatan yang terawal sekali
datang dari sumber China, menyebut wujudnya manusia-harimau di bandar Melaka
sekitar abad ke-15. Apabila mengetahui adanya manusia-harimau yang bercampur
gaul dengan manusia di bandar Melaka itu, manusia-harimau itu telah ditangkap
dan dikenakan hukuman. Dia dibunuh. Itu adalah antara rekod pertama berkaitan
dengan harimau jadian.
Pelik! Dalam kehidupan spiritual,
orang Kerinci kuat berpegang kepada syariat Islam. Pada setiap desa akan
terdapat masjid dan surau, malah selalu pula rumah-rumah individu menjadi pusat
kegiatan keagamaan. Bagaimanapun, mereka masih tetap
mengekalkan kepercayaan tradisi warisan nenek moyang. Warisan ini termasuklah
yang bersifat magis atau berkait dengan animisme, dan juga memperlihatkan
hubungan ‘sinkretis’ dengan elemen-elemen kepercayaan yang terdapat dalam agama
Hindu, Buddha dan Islam (Hebransyah et al. 2013: 5).
Selain itu, A. Locke yang pernah
berkhidmat sebagai Pegawai Daerah Kemaman pada menulis sebuah buku mengenai
pengalamannya dengan harimau di negeri itu, The Tigers of Trengganu.
Beliau menceritakan secara lengkap mengenai harimau spesies Malayan yang banyak
terdapat di sekitar Terengganu, Kelantan dan Perak ketika itu. Katanya, harimau
sebenarnya tidak berbahaya kepada manusia, sebaliknya ia mampu bertukar menjadi
penyerang dan pemangsa yang ganas dalam keadaan tertentu.
Locke berkata, berdasarkan
pengalamannya berdepan dengan harimau spesies Malayan, haiwan itu bukan dari
jenis pemakan manusia berbanding dengan harimau India. Pertama, spesies Malayan
hanya berkeliaran di dalam kawasan yang kecil dan ini memudahkan pemburu
menjejakinya. Kemudian, orang Melayu memiliki kemahiran dan kesungguhan lebih
baik ketika berhadapan dengan haiwan ganas itu berbanding orang di India.
MITOS ILMU HITAM HARIMAU JADIAN
Sehingga ke hari ini, masyarakat Melayu beragama Islam masih ada yang terbelenggu dengan amalan-amalan seperti itu. Orang-orang Melayu yang ‘sangat kreatif’ ini selalunya menganggap golongan Jin ini boleh menjadi budak suruhan mereka.
Harimau Jadian: Harimau jadian merupakan makhluk halus yang berdamping dengan manusia sebagai sahabat.
Ada juga pengamal yang memiliki ilmu
silat Harimau yang tak perlu dipelajari, dengan sendirinya keluar jika
diperlukan. ilmu ini juga diterapkan dengan cara memberi bubuk tulang, gigi,
atau darah harimau untuk ditelan bayi saat baru dilahirkan.
TUJUAN ILMU HARIMAU JADIAN
Kenapa mereka membela Harimau
sebagai Pendamping? Kebiasaannya manusia terbabit menggunakan bantuan jin untuk
pelbagai kepentingan seperti ingin menjaga keselamatan diri, ahli keluarga dan
harta; menjadi kuat, berharta, disayangi atau digeruni ramai pihak selain
mahukan makhluk ghaib itu membantunya bekerja di ladang atau lautan. Beberapa
budaya dalam Alam Melayu merujuk kepada sejenis ilmu yang membolehkan
penuntutnya bertukar rupa dan badan menjadi harimau apabila dikehendaki. Ia
dikatakan dibantu oleh golongan jin atau syaitan, yang dipelihara bagi tujuan
membantu tuannya mempertahankan diri dan juga bagi memudaratkan musuh.
Harimau jadian alias Harimau
cindaku biasanya dituntut bagi tujuan mempertahankan diri dan menjaga
keturunannya dari serangan harimau nyata. Harimau jadian biasanya membenarkan
penuntutnya bertukar menjadi harimau dengan memiliki kekuatan luar biasa. Ia
boleh menjelma sebagai separuh harimau atau harimau sebenar. Ia mampu (tidak
semestinya) membinasa musuh atau orang yang dibenci pemiliknya. Pengamal juga dikatakan memiliki tindak balas
yang sangat tinggi. Apabila sebahagian masyarakat ini berhijrah ke Tanah
Melayu, mereka membawa bersama ilmu dan amalan tersebut, sebahagian besarnya
bertujuan sebagai perlindungan dan keselamatan. Sudah menjadi budaya bahawa
setiap keluarga zaman dahulu mendapatkan pembantu dari kalangan jin, sekiranya
tidak ada seolah-olah ianya tidak lengkap. Sebelum berhijrah membawa diri ke negara baru
seperti Tanah Melayu dari serata pelusuk Indonesia Kepandaian begini merangkumi
ilmu rawatan kependekaran pawang bomoh. Tanpa ilmu, hijrah mereka biasanya
gagal. Kononnya mereka perlukan sesuatu mengiring mereka sebagai langkah
keselamatan terhadap kemungkinan serangan binatang buas dan juga puaka puaka
rimba. Maka mereka yang berilmu tinggi pastinya dapat meneroka suatu kawasan
yang luas bersama sanak saudara dan beberapa teman yang menumpang hijrah.
Mereka perlu bergabung kerana ancaman Lanun pula yang mula mengambil kesempatan
atas kemakmuran suatu penempatan. Keadaan dahulu pada ketika itu, membuka suatu
kawasan hutan bukan semudah sekarang.
Maka wujud gelaran bidan, tok
peran, tok bomoh, tok pawang dan lain lain. Biasanya pasti ada yang mampu
berkomunikasi dengan makhluk halus yang sudah lama bertapak di sesuatu kawasan.
Ini melibatkan suatu tahap lain pula. Harimau dipilih kerana kegagahan. Dikenali Raja Rimba. Ada yang membawa dari seberang lagi sebagai Penjaga diri dan
ada juga yang mampu menjinakkan harimau liar buat tunggangan. Ada juga yang memang
sudah ada ilmu Sangkaguna boleh menjelma menjadi Harimau pada ketika dan saat
di perlukan.
ASAL USUL ILMU HARIMAU JADIAN
Raja-raja pada zaman dahulu di
Sumatera terutama dalam kalangan suku-suku Melayu, Minangkabau dan Rejang
banyak memiliki ilmu harimau secara turun-temurun. Harimau jadian pula lebih
banyak dikaitkan dengan masyarakat wilayah Kerinchi yang berasal dari Sumatera.
Mungkin agak mustahil untuk memikirkan logik bahawa manusia ada yang mampu
bertukar menjadi harimau .Kebatinan orang kerinci Cerita manusia harimau terus
berkembang secara turun temurun di Kerinci. Sebagian besar warga percaya,
hingga saat ini manusia harimau masih ada, dan bisa dimintai pertolongan saat
sedang kesulitan.
Harimau jadian memang ada pada
zaman nenek moyang Kerinci. "Dulu, tanah Kerinci dihuni oleh suku
cindaku--Manusia harimau---," katanya.
Namun, suku tersebut sudah lari ke arah pegunungan. Warga Desa Semerah,
Kecamatan Sitinjau Laut, juga sangat menghormati harimau. Malah ada yang
beranggapan, harimau sebagai nenek (sosok gaib) yang memiliki kesaktian, yang
suatu saat bisa diminta pertolongan antara harimau dengan manusia boleh mewujudkan
keadaan saling bantu-membantu.
KAEDAH PEMUJAAN
Ada segelintir masyarakat
Kerinchi pada zaman dahulu menuntut ilmu harimau dengan bertapa di kawasan
pergunungan di daerah itu selama 40 hari. Dalam proses itu, seseorang itu perlu
melakukan ritual seperti merenung bayangan bulan di dalam kolam di atas gunung
itu selama tempoh itu.
Kebiasaannya bomoh atau guru
silat dengan memuja semangat harimau dan membaca jampi serapah. Di antara
persediaan puja (menjamu) ialah pulut kuning, ayam panggang, telur dadar, telur
3 biji, lempeng sekeping, sirih pinang sepiak, darah ayam (yang di panggang
tadi), bertih (padi di goreng),pulut tujuh warna,kepala nasi tujuh kepal dan
beberapa pekara lagi. Di desa ini, setiap pemuda yang akan belajar ilmu silat,
harus dilepas dengan membakar kemenyan putih, diiringi dengan doa yang
tujuannya untuk menghadirkan harimau. banyak para orang tua yang mengajarkan
ritual memanggil harimau dengan membakar kemenyan putih, jika sedang dalam
kesulitan ataupun dalam bahaya besar
Semua upacara itu dilakukan
berserta jampi mantera bertujuan menyeru kehadiran syaitan. Seterusnya selepas
berjaya menyeru kehadiran jin atau syaitan, perjanjian berserta syarat dan
pantang larang akan dimeterai antara manusia dengan makhluk ghaib berkenaan.
Itulah proses permulaan bagi mendapatkan saka dan rentetan daripada perjanjian
itu, syaitan akan sentiasa mendampingi tuannya sehingga manusia terbabit boleh
menggunakan kebolehan makhluk halus itu untuk kepentingan dirinya.
Untuk perbomohan pula, satu pihak untuk perubatan, satu lagi untuk mengawal orang atau pesakit dan satu lagi untuk pendinding. Untuk perang pula, satu supaya kuat dan kebal, satu supaya musuh takut dan gerun, satu lagi supaya berani dalam semua hal. Sesetengah pendamping itu, ada yang berkembar dengan benda-benda seperti senjata, tongkat, permata, perkakas hiasan terbuat daripada kayu, buluh atau logam pakaian berwarna tertentu biasanya kuning atau hitam — ada juga biru, hijau dan merah keemasan, gobek, kacip dan alat penyucuk sanggul.
Kesannya amat buruk jika
penerimanya tidak memahami secara jelas cara memuja (menjamu). Sebaliknya pula, diyakini bahawa harimau akan
mengamuk jika terjadi pelanggaran pada pantang larang, sama ada dalam kategori
yang berat mahupun yang ringan seperti yang telah ditetapkan, iaitu: Pelanggaran
berat:
• Perzinaan yang
berlaku dalam kampung dan di ladang
• Kekacauan dan
pergaduhan antara ahli lembaga adat
Pelanggaran ringan:
• Perempuan hamil
anak pertama pergi ke ladang
• makan menggunakan
periuk ketika di ladang
• makan hanya
beralaskan selembar daun pisang sahaja
• menjulur kaki
bergantung di pelantaran rumah pondok di ladang
• bersilat di tengah
ladang
• menyisipkan senjata
tajam di pinggang sisi hadapan
• pergi ke ladang
pada hari besar keagamaan dan adat-istiadat
• jika menangkap ikan
di sungai dalam hutan hendaklah meletakkan seekor dua ikan di pinggir sungai
itu sebagai makanan harimau
• jika kelihatan
harimau melintas jalan sehingga dua kali dengan menampakkan tanda cakaran
kukunya di tanah, seseorang itu tidak boleh meneruskan perjalanan ke ladang.
Apabila berlaku pelanggaran pada
pantang larang yang berat, akan dibimbangi nanti harimau ‘mamahoh’ atau
mengamuk membaham manusia dan ternakan. Apabila berlaku pelanggaran yang
ringan, harimau akan menunjukkan diri dengan melintas di hadapan orang dan
kadang-kadang mengeluarkan suara yang kuat sebagai amaran keras tentang
kesalahan tersebut.
Untuk mengelakkan diri dari
gangguan serangan harimau di dalam hutan, harimau akan diseru secara simbolik
dengan gelaran ‘nenek pemangku Gunung Raya’. Malah kepercayaan itu juga wujud
dalam kalangan masyarakat Melayu sehingga ke hari ini.
HARIMAU KERAMAT
Tidak dinafikan masyarakat Melayu
dan sebahagian di Indonesia juga percaya mengenai hal-hal berkaitan mistik yang
membabitkan semangat seekor harimau. kejadian seperti kemunculan harimau jadian
atau harimau keramat kerap menghantui masyarakat Melayu pada hari ini yang
dimomokkan dengan unsur-unsur mistik. orang Melayu bukan sahaja di zaman silam,
malah pada hari ini turut percaya kewujudan harimau keramat atau turut dikenali
sebagai harimau datuk, malah ada yang menggelarkan harimau nenek moyang.
harimau keramat pada kebiasaannya dikenal pasti mempunyai tiga kaki yang
normal,manakala satu lagi kakinya rencat atau tempang.
Antara kisah harimau dan
masyarakat Melayu terawal pernah disebut seorang penulis berdarah Portugis dan
Jawa, Godinho de Eredia yang berada di Melaka menggambarkan sebuah perkampungan
harimau jadian yang terletak di Gunung Ledang. Penulis itu menyatakan bahawa
keselamatan Puteri Gunung Ledang dikawal oleh kalangan orang Jakun berketurunan Banua
yang mampu menukar diri mereka kepada harimau.
Umumnya, harimau keramat dianggap
harimau baik yang kewujudannya bertujuan menjaga keselamatan kampung atau
daerah tertentu. ada kepercayaan bahawa harimau keramat wujud di sebuah kampung
di Sepang untuk menjaga sebuah makam yang dianggap keramat. Di Bukit Jugra juga
dikatakan wujud sebuah makam yang didakwa dijaga oleh harimau keramat.
Mitos tentang harimau keramat
penunggu Bukit Jugra telah dibukukan oleh
pengkaji Inggeris bernama Walter William Skeat pada tahun 1900 yang
mengatakan:
“By far the most celebrated of
these ghost tigers, however, were the guardians of the shrine at the foot of
Jugra Hill, which were formerly the pets of the Princess of Malacca (Tuan Putri
Gunong Ledang). Local reports says that this princess left her country when it
was taken by the Portuguese, and established herself on Jugra Hill, a solitary
hill on the southern portion of the Selangor coast, which is marked on old
charts as the “False Parcelar” hill…”
‘(In Jugra Hill) the lady
remained for some time, and during her stay constructed a bathing-place for
herself. Even to this day she pays periodical visits to Jugra Hill, and
although she herself in invisible to mortal eye, her faithful attendant, in the
shape of a handsome tiger (rimau kramat), is often to be met with as he prowls
about the place at night…’
Bukit Jugra should be
associated with one another in traditionary lore. The story runs that this
estimable lady, having disposed of her husband by pricking him to death with
needles, decided thenceforth to live free from the restrictions of married
life.
She was thus able to visit
distant lands, taking with her a cat of fabulous dimensions as her sole
attendant. This cat appears to have been a most amiable and accommodating
creature, for on arriving at Jugra he carried the Princess on his back to the
top of the hill.
There are many stories about
ghost tigers (rimau kramat), which are generally supposed to have one foot a
little smaller than the others (kaki tengkis), which the unnatural smallness of
one of the feet was very conspicuous. Such tigers are considered invulnerable,
but harmless to man, and are looked upon generally as the guardian spirits of
some sacred spot. . .
Selain itu, katanya, jelmaan
harimau keramat bernama Datuk Negun pula dikatakan menjaga keselamatan kampung
di Batu Kikir, Negeri Sembilan. Ia dikatakan akan muncul jika wujud ancaman
pada kampung.
HARIMAU PERABUN
Biasanya pemiliknya mempunyai
ilmu perabun yang membolehkan harimau itu tidak boleh dilihat oleh orang lain.
Biasanya pemilik harimau datuk ini adalah orang yang baik-baik yang ingin
mengekalkan keharmonian di dalam sesuatu kampung itu. Kalau di lihat secara
fizikal kadang-kadang pemilik ini seperti orang biasa saja. Bagi harimau datuk
ini, pada masa-masa tertentu ianya akan balik ke hutan dan hidup liar, boleh
berkembang biak serta memburu makanannya.
Bila dipanggil oleh tuannya atau
bila diperlukan pada masa tertentu ia akan segera datang dengan kekuatan ilmu
angin dari pemiliknya. Biasanya bila berada berdampingan dengan pemiliknya,
bertih akan diberi sebagai makanan kepada harimau datuk ini sebagai imbuhan
hubungan erat antara pemilik dengan harimau yang di pelihara.
Saiz harimau datuk biasanya
sebesar lembu dewasa dan berjantina jantan. Andainya diperlekeh ianya akan
menampakkan diri, walaubagaimanapun tidak menganggu jika tidak melakukan
perkara yang tidak menganggu ketenteraman.
Biasanya makhluk halus ini akan
merupakan diri sebagai harimau jadian jika terdapat kesusahan atau sahabatnya
dianiaya. Terdapat perjanjian antara manusia dan makhluk ini agar perhubungan
mereka dapat diteruskan dan ianya sentiasa diperbaharui. Adakalanya makhluk
halus ini akan membuatkan agar manusia yang sebagai sahabatnya sentiasa
digeruni apabila dipandang.
Ilmu ini didapati melalui
mempelajarinya dari seseorang yang mempunyai ilmu sebegini ataupun mendapatnya
melalui saka. Biasanya orang sebegini mempunyai kekuatan yang berlipat ganda
dari kekuatan orang biasa apabila menjadi harimau. Ia juga mempunyai ilmu
perabun dan ilmu angin yang tinggi. Orang sebegini biasanya sentiasa digeruni
oleh orang disekelilingnya dan binatang liar mahupun harimau biasa. Ada yang menurunkan
ilmu Sangkaguna ilmu Siluman Harimau dan juga ilmu Persilatan berasaskan
Harimau.
HARIMAU JADIAN MENGIKUT
PERSPEKTIF ISLAM
Mitos harimau yang tersemat dalam
fikiran mereka tidak mendapat sebarang percanggahan dalam hukum adat dan hukum
agama. Malahan, secara praktikal mitos harimau meringankan tanggungjawab
lembaga adat dalam menerapkan aturan-aturan hukum masyarakat. Kedua-dua bentuk
aturan hukum tersebut hampir memiliki ciri dan fungsi yang sama dalam
peranannya, iaitu untuk mendidik manusia agar mereka sentiasa hidup dalam
ketertiban dan kesejahteraan.
Sebenarnya anggapan ini
tersangatlah SALAH dan jauh tersasar. Golongan syaitan dan Iblis ini sangat
bijak. Mereka tidak hairan dengan ayat yang dijampi. Mereka berpura-pura
mengikut telunjuk manusia asalkan kita jadi sesat. Mereka yang sebenarnya
menunggangi kita seperti keldai dungu...ya seperti keldai yang dungu yang
dicucuk hidung dan dipukul dipunggungnya, suruh ia berlari ke arah yang mereka
mahukan.
Bayangkanlah segala jenis ilmu
kebatinan ini sudah pasti menjadikan jin sebagai "sahabat",
"Khadam" dan yang seumpama dengannya kemudiannya menjadi SAKA
keturunannya. Hasrat mereka membela saka ni untuk menjaga anak cucu supaya
tidak mudah untuk di apa-apakan. Sekiranya jin itu jenis yang banyak atau
beranak-pinak, maka selagi tidak dibuang selagi itulah mereka akan mendampingi
keluarga tersebut dan bilangan jin dalam badan individu itu akan bertambah.
Hanya saka harimau seringkali
menjadi masalah pada hari ini. Harimau jadian biasanya perlu dibuang sebelum
meninggal, dan sekiranya tidak dibuangkan, penuntut ilmu itu akan sukar
meninggal dunia. Ia diwariskan secara turun temurun (menjadi saka) apabila
pengamalnya uzur atau sakit tenat.
Antara kesan buruk memelihara
saka adalah pemiliknya akan menghadapi seksaan yang amat perit ketika hendak
mati kerana roh mereka sukar untuk keluar daripada jasad menyebabkan mereka
terseksa sehingga menemui ajal. Katanya, situasi lebih dahsyat berlaku apabila
ada kes di mana pemilik saka sudah meninggal dunia tetapi saka yang dimilikinya
masih enggan meninggalkan tuannya. Lebih membimbangkan adalah jin yang menjadi
saka juga boleh mencemari maruah keluarga pemiliknya dengan mengadakan hubungan
kelamin bersama isteri atau anak perempuan tuannya. Saka berkenaan menyebabkan
jin berkenaan akan merewang serta mengganggu dan menyakiti ahli keluarga dan
orang lain. Saka Harimau akan menumpang saudara terdekat atau sekiranya putus
keturunan, ia akan hidup liar dan mengganggu penduduk berdekatan. Akan
kelihatan seperti akan ada harimau yang berkeliaran.
Pembela Saka Harimau dikatakan
mudah naik darah kerana ilmunya yang panas, dan akan diserang saka itu sendiri
sekiranya tidak dijaga dengan baik, terutamanya sekiranya warisnya tidak
mengetahui mengenai saka yang menumpang dirinya. Masa berlalu. Pendamping sudah
diwariskan maka menjadilah ia Saka. Kebiasaannya SAKA yang macam ni bukan
individu itu sendiri yang inginkan tapi ianya akan hadir sendiri tanpa disedari
oleh individu tersebut. SAKA akan diwarisi secara turun temurun secara paksa,
sukarela atau datang dalam senyap. Kita lihat pada masyarakat hari ini banyak
kejadian yang tidak diingini telah berlaku dan akan berlaku jika tidak
dihindarkan. Dalam kes saka harimau, jin yang membelenggu pesakit sebenarnya
merupakan saka yang diwariskan oleh nenek moyang mereka sama ada dalam keadaan
sedar atau tidak. . Anak kecil atau bayi yang baru lahir tidak pandai bercakap
atau mengadu dan melalui tangisan sahajalah mereka dapat meluahkan perasaan
mereka. . Malang sungguh mereka yang bersaka keturunan.
Gangguan saka juga menyebabkan
seseorang mengalami penyakit misteri yang amat menyeksakan. Katanya, saka
adalah masalah gangguan makhluk halus yang kerap ditemui pengamal perubatan
Islam, selain sihir dan santau malah berbanding sihir dan santau, saka paling
sukar dan memakan masa untuk diubati; lebih lama seseorang itu berdampingan
dengan saka, lebih sukar untuk membuangnya.
Penanggung masalah ini sangat
tidak bernasib baik kerana ianya menimbulkan gangguan emosi dan kesihatan
secara keseluruhan. Ada juga yang terpaksa menelan ubat penenang akibat dah tak
tahan menanggung gangguan melampau daripada saka keturunannya .Kerosakan saraf yang sukar untuk
dipulihkan.
Kita dapat mengenal ciri-ciri
umum Saka, melalui 2 keadaan:
1. Saka yang disedari -
biasanya keturunan itu akan memelihara adat-adat tertentu seperti membuat
kenduri pada masa-masa tertentu, melakukan upacara-upacara tertentu pada
masa-masa tertentu, menyimpan barang pusaka khas (seperti kain berwarna, alat
perhiasan, barang kemas, senjata dan sebagainya), yakin diri bahawa keluarga
mereka masih dalam penjagaan nenek moyang (walaupun nenek moyang itu tinggal
jauh ataupun telah lama meninggal dunia), membaca dan mengamal mentera-mentera
tertentu, mewarisi kebolehan merawat (bomoh)@bidan@bersilat ataupun lain-lain.
2. Saka yang tidak disedari
- tiba-tiba ada anggota keluarga yang terkena penyakit ganjil, atau mimpi yang
menakutkan, dan kemudian dibawa berubat dan diberitahu oleh perawat bahawa itu
semua akibat gangguan saka.
Kita lihat pada masyarakat hari
ini banyak kejadian yang tidak diingini telah berlaku dan akan berlaku jika
tidak dihindarkan. Malah, ada juga terdapat bayi yang baru dilahirkan diganggu
oleh jin-jin saka ini. Terdapat banyak
kes-kes yang bayi selepas lahir, bayi kerap menangis tanpa sebab. Dari sudut perubatan moden, mungkin bayi ini
ada masalah “colic” tapi selalunya didapati bayi-bayi ini menangis sebab ada
benda-benda halus di dalam badan mereka. Anak kecil atau bayi yang baru lahir
tidak pandai bercakap atau mengadu dan melalui tangisan sahajalah mereka dapat
meluahkan perasaan mereka. Kalau orang
dewasa merasa sakit sekiranya ada jin-jin dalam badan, inikan pula anak kecil
yang baru lahir dapat menahan kesakitan apabila adanya jin dalam tubuh kecil
itu. Sekiranya anak kecil itu tidak
sakit mestilah dia tidak akan menangis kecuali bayi itu lapar atau pampers
perlu diganti.
Terdapat juga kes-kes suami
isteri yang telah bertahun-tahun berkahwin tetapi sukar untuk mendapat anak.
Mereka puas mencuba rawatan moden di hospital untuk berlakunya persemaian
tetapi masih juga gagal. Ada ramai
kes-kes keguguran berlaku disebabkan oleh gangguan saka. Di dalam situasi demikian, besar kemungkinan
jin-jin saka dalam badan isteri menggangu atau merosakan janin-janin di dalam
rahim isteri. Oleh itu di sini saya
ingin menjelaskan bahawa salah satu dari sebab mengapa sesetengah pasangan
suami isteri sukar untuk mendapat zuriat adalah disebabkan gangguan saka.
Di antara tanda-tanda yang
selalunya dirasa oleh pesakit yang ada gangguan saka adalah seperti berikut:
· Sakit anggota badan : bahagian pinggang dan tulang belakang,
tengkuk dan leher, kepala, rahim, dan sebagainya.
· Gangguan emosi dan perasaan : “moody” atau
terjadi perasaan marah atau perasaan sedih tanpa sebab.
· Gangguan pemikiran dan minda – fikiran rasa
berserabut, “confused”, hilang keyakinan diri, “high anxiety”, susah nak fokus
dan sebagainya.
· Gangguan tidur : selalu mengantuk atau sukar
untuk lena tidur.
· Halusinasi atau gambaran-gambaran yang
pelik-pelik dalam minda pesakit
· Sesak nafas atau mengah
· Letih badan dan tidak bermaya. Bahagian pinggang
kebawah hingga ke kaki berasa lemah dan kadang kala berasa kebas.
· Nafsu selalu terangsang atau lemah tenaga batin.
· Gigi berlaga ketika tidur
· Bercakap, menangis, ketawa dan berjalan semasa
tidur
· Kerap bermimpi menyusukan bayi.
· Kerap bermimpi dikelilingi kanak-kanak.
· Kerap bermimpi ada seseorang ingin memberi
sesuatu didalam mimpi.
· Boleh mengubat belajar melalui mimpi@secara
tiba-tiba tanpa disedari
· Mendakwa boleh melihat jin/makhluk halus.
· Banyak penyakit genetik/ketumbuhan ganjil pada
badan.
· Sakit anggota badan/pengsan bila menziarahi
orang yang meninggal dunia.
· Kerap bermimpi ahli keluarga yang telah lama
meninggal dunia.
· Kerap bermimpi rumah lama/rumah pusaka.
· Panas baran.
· Nyanyuk ketika usia tua.
· Sering sakit lutut tanpa sebab klinikal.
· Boleh menelek sejarah/sifat seseorang.
· Boleh mengurut belajar melalui mimpi.
Simptom yang disebut di atas
adalah kesan adanya jin-jin saka dalam badan pesakit. Bila jin-jin ini ada di dalam badan kita,
selalunya mereka akan berada di celah-celah tulang belakang di mana terletaknya
urat saraf atau di dalam otak kita. Ini
adalah dua tempat “kegemarannya” bila mereka berada di dalam badan kita. Kenapa mereka suka berada di tempat ini
kerana di dalam badan manusia, otak dan tulang belakang adalah organ yang
paling penting selain dari jantung manusia? Di sinilah mereka boleh menguasai
pergerakan tubuh badan kita melalu urat saraf dan menguasai emosi, minda dan
permikiran kita melalui otak kita.
Pengamal ilmu sihir hitam atau
ilmu sesat ini adalah satu perbuatan syrik dalam ugama Islam. Selain itu,
masyarakat Melayu beragama Islam juga percaya, harimau akan menyerang manusia
sekiranya ia membelakangkan haiwan itu, sebaliknya ia tidak akan menyerang
apabila mereka bertentang mata kerana dipercayai di dahi seorang Islam tertulis
ayat al-Quran yang menyatakan manusia mengatasi haiwan itu.
REALITI MITOS HARIMAU DI JUGRA DAN KUALA LANGAT
Dalam aspek kepercayaan dan
legenda mengenai harimau, masyarakat Melayu dan Cina amat mempercayai bahawa
haiwan itu mempunyai kuasa misteri yang berkait rapat dengan corak kehidupan
mereka. Tentang harimau mengganas di Jugra ini berdasarkan catatan orang puteh
bernama . Isabella L. Bird Bishop
(1831-1904) bertajuk "A Chapter on Selangor - Letter XVII dalam
bukunya, The Golden Chersonese And The
Way Thither .ketika berada di Jugra.
“It was a lovely walk up the
hill through the palms and bananas, and the bayonets of our escort gleamed in
the intense moonlight, not with anything alarming about them either, for an
escort is only necessary because the place is so infested by tigers. The
bungalow is large but rambling, and my room was one built out at the end, with
six windows with solid shutters, of which Mr. Ferney closed all but two, and
half closed those, because of a tiger which is infesting the immediate
neighborhood of the house, and whose growling, they say, is most annoying. He
killed a heifer belonging to the Sultan two nights ago, and last night the
sentry got a shot at him from the veranda outside my room as he was engaged in
most undignified depredations upon the hen house.
There was a grand excitement
yesterday morning. A tigress was snared in a pitfall and was shot. Her corpse
was brought to the bungalow warm and limp. She measured eight feet two inches
from her nose to her tail, and her tail was two feet six inches long. She had
whelps, and they must be starving in the jungle to-night. Her beautiful skin is
hanging up. All the neighborhood, Chinese and Malay, turned out. Some danced;
and the Sultan beat gongs. Everybody seized upon a bit of the beast. The Sultan
claimed the liver, which, when dried and powdered, is worth twice its weight in
gold, as a medicine. The blood was taken, and I saw the Chinamen drying it in
the sun on small slabs; it is an invaluable tonic! The eyes, which were of
immense size, were eagerly scrambled for, that the hard parts in the centre,
which are valuable charms, might be set in gold as rings. It was sad to see the
terrible "glaring eyeballs" of the jungle so dim and stiff. The bones
were taken to be boiled down to a jelly, which, when some mysterious drug has
been added, is a grand tonic. The gall is most precious, and the flesh was all
taken, but for what purpose I don't know. A steak of it was stewed, and I
tasted it, and found it in flavor much like the meat of an ancient and
overworked draught ox, but Mr. Ferney thought it like good veal. At dinner the
whole talk was of the wild beasts of the jungle; and, as we were all but among
them, it was very fascinating. I wanted to go out by moonlight, but Mr. Ferney
said that it was not safe, because of tigers, and even the Malays there don't
go out after nightfall.
Kisah ni diceritakan oleh Peter Boomgaard dalam bukunya `Frontiers of Fear: Tigers and People in the Malay World, 1600-1950‘. Perkara ni jadi pada tahun 1899, bila ada ahli ekspedisi Inggeris datang berjumpa dengan seorang dukun Orang Asli di Tanah Melayu.
Dukun yang tinggal di Ulu Aring
menceritakan kepada ahli ekspedisi terbabit dia menjadi harimau jadian selama
tujuh hingga sembilan hari dan sepanjang tempoh itu, akan menyerang lembu di
kampung lain.Dukun ni secara terus terang kata yang dia boleh jadi harimau
jadian. Menurut dukun ni lagi, dia akan jadi harimau jadian selama tujuh ke
sembilan hari dan sepanjang tempoh tu dia akan menyerang lembu kampung lain.
Caranya adalah dengan bakar kemenyan, mengasapkan badan dan seru ‘semangat
hutan’ untuk kabulkan permintaannya.
“Dia kemudian merangkak,
menggelengkan kepala dan bulu serta ekor akan tumbuh dari badannya sebelum
dirinya berubah menjadi harimau sepenuhnya.”
Bagi masyarakat orang Asli di Pulau Carey dan Kelanang yang dipanggil Blandas, mereka ada upacara pemujaan semangat harimau berantai. Mereka juga mebaca jampi serapah berbentuk rangkap pantun seandainya bertemu dengan harimau di hutan. Dengan membacanya, harimau tersebut dikatakan lemah, menjadi takut dan beredar.
B. REALITI HARIMAU DI JUGRA DAN KUALA LANGAT
Senario kehidupan pada hujung abad ke-19 di Jugra dan Kuala Langat umumnya masih diliputi hutan tebal walaupun beberapa petempatan dan kawasan estet mula dibuka selepas hutan dan semak belukar diterangkan. Pertembungan dan perebutan ruang antara hidupan liar terutamanya pemangsa seperti harimau dengan manusia mengakibatkan kematian tragis. Dikhabarkan beberapa orang pekerja ladang termasuk pekerja-pekerja Tamil tinggal dalam kegelisahan kerana kemunculan harimau di ladang mereka terutama ketika bekerja atau waktu malam. Kerajaan telah menawarkan reward atas terbunuhnya harimau yang bekeliaran atau harimau pemangsa yang pernah membaham manusia.
Kematian ngeri akibat dibaham harimau ini pernah berlaku dalam tahun 1911, 2 kes di Sepang manakala pada tahun 1915, 2 orang lagi pekerja estet menemui ajal mereka. Lebih mendukacitakan apabila pada tahun 1916 seramai 9 lagi mangsa di baham harimau direkodkan di daerah Kuala Langat. Ini belum lagi harimau-harimau yang memakan ternakan seperti lembu kambing penduduk kampung atau estet. Setelah lebih banyak hutan dibuka dan penembakan lebih banyak harimau, menyebabkan Raja Rimba ini terpaksa beralah membawa diri dan keluarganya lebih jauh daripada petempatan manusia. Hanya setelah itu, manusia rasa lebih selamat untuk menjalankan aktiviti ekonomi mereka walaupun ada ketikanya mereka mendengar ngaumannya tetapi bukan kelibatnya.
Kesimpulannya, memang mitos harimau jadian ini wujud di daerah Kuala Langat ini kerana Jugra pernah menjadi pusat pentadbiran Sultan Selangor dan sudah semestinya ribuan hulubang dan panglima dengan pelbagai ilmu persilatan batin pernah tinggal dan berkhidmat di sini. Tapi kesemua itu sudah berlalu. Tiada petempatan kaum Melayu Kerinci yang pernah wujud di Kuala Langat. Sebagai orang Islam seharusnya kita membaca doa tertentu dan ayat-ayat suci Alquran sebelum memasuki kawasan hutan. Harimau sebenar pun telah pupus dari bumi Kuala Langat dengan terpupusnya Hutan Simpan Telok, Hutan Simpan Kuala Langat Utara dan terkini Hutan Simpan Kuala Langan Selatan. Tiada lagi cerita pelipur lara tentang harimau jadian di Bukit Jugra oleh datuk dan nenek ketika malam menjelma. Tiada lagi hutan maka tiada lagi ilmu hitam Harimau Berantai di Pulau Carey. Yang tinggal mungkin cenderahati yang dijual di Pusat Kraftangan Orang Asli di Pulau Carey, cerita-cerita lisan generasi lama, dan kisah -kisah di sebalik nama beberapa Petempatan di Kuala Langat. Yang penting,orang Kuala Langat memang kuat kerana mereka hari-hari mau. HAHAHA...Wasalam.
Sangat menarik. Lagi lagi tentang pantang larang. Tahniah abah loveyou
BalasPadamsehingga hari ini (2021) di Pantai Tanjung Rhu Pulau Carey, dikatakan masih terdapat seekor harimau. xpasti Harimau betul atau jelmaan. Kalau Harimau betul, mungkin perhilitan boleh ambil tindakan utk tangkap dan pindah ,, sebab harimau ni binatang yg dilindungi. Sesiapa berminat boleh pergi siasat.. sbb byk dah dengar daripada org pulau carey, masih ada harimau.
BalasPadamJugra....
BalasPadamWatch the video.
Video ini adalah jelmaan jin Jenis Harimau Belang...
https://youtu.be/aZhvnnz1D0Q