Selasa, 21 Oktober 2014

Pengangkutan Awam di Klang dan Banting (1882-1957)

Salam buat semua.
Minggu ini seminggu aku bercuti. Cuti sempena Raya Hindu a.k.a Hari Deepavali dan Awal Muharam 1436H. Korang bayangkan duduk di rumah tak buat apa-apa selama seminggu…BORING! Korang kata seronok bercuti panjang? Bayangkan…dalam setahun ada 365 hari,kan? Aku cuma bekerja  solid 180 hari sahaja, tak termasuk cuti sekolah, cuti umum dan cuti hujung minggu. Kalau campur cuti Rehat Khas kerajaan selama 7 hari setahun dan MC yang doktor beri (atau aku yang minta), tak sampai 6 bulan aku bekerja, itu pun bekerja Cuma setengah hari sahaja. Tak sampai pun 6 jam. Wah, mesti korang jealous dengar cerita aku yang terlalu banyak cuti dalam hidup ini,kan? Hahaha…itulah nasib seorang cikgu masa kini.. Isk,isk,isk (menangis konon!)

Tapi korang kena ingat…jadi cikgu atau pendidik ini kena kuat mental, maklum ler berdepan dengan kerenah beratus-ratus manusia (banyak kelas), pelbagai ragam. Lepas itu kena pulak semak kerja-kerja sekolah dan kerja rumah budak-budak ini. Lepas itu, terpaksa pula marah-marahkan budak yang tak siapkan kerja rumah, budak ponteng, jaga kesihatan murid-murid, dan berbagai-bagai bagai lagi. Pendek kata, kitaoranglah emak abah bebudak ini selama mana mereka di sekolah…bayangkan kerja enam jam tapi solid dengan masalah! Lepas itu segala kerja yang tak dapat disiapkan di sekolah, kami terpaksa bawa balik ke rumah. Kitaorang kerja tak boleh bertangguh. Kerja hari ini, habiskan hari ini juga…atau paling lewat esok. Tak macam penjawat awam lainnya..fail bertimbun atas meja masih boleh turun minum berjam-jam di kantin.  Oooops..maaf ya. TERmengumpat pulak.

Nak jalan bercuti..isyy..,malaslah. Tak sampai sebulan lagi dah bercuti panjang. Masa itu jalan sakan ler. Jalan, makan, tidur selama sebulan setengah bercuti panjang sehingga awal tahun depan. Tapi dalam keadaan harga petrol dah naik ini, semuanya perlu berkira. Hanya yang perlu-perlu sahaja.  Rasa-rasanya lepas ini terpaksalah aku anak beranak beratur panjang naik bas kalau nak ke mana-mana, macam dulu-dulu. Nostalgik sungguh masa itu.

Jadi, aku pun cari dan rayau (kata omputeh, surfing) dalam internet cari bahan-bahan tentang sejarah pengangkutan bas dan kenderaan awam yang lain di sekitar Banting, Klang, dan  kawasan sekitarnya. Kalau korang baca pasti korang surprise pasal banyak things that we take for granted sebenarnya suatu nikmat atau kesenangan yang tak dikecapi oleh orang lain di mana-mana tempat sama ada di Malaya, Malaysia atau di dunia umumnya. Nak tahu? Teruskan membaca. Seperti biasa, aku skemakan sikit penulisan ini untuk rujukan bebudak sekolah dan universiti yang nak copy dan paste cerita kat sini  untuk projek Sejarah atau Geografi diorang. So,sit back, relax and enjoy the reading. Ceritanya begini……

Kisah bermula hidup orang kampong. Ramai migran dari China dan India datang ke Malaya untuk berkampung. Ramai yang datang itu nak cari rezeki. Dah lama duduk, ada juga teringin nak berbini. Ek Eleh…dah macam lirik lagu Ke Jolobak ke Jelebu pula bunyinya, kih,kih,kih….

Kuala Lumpur, Klang, Kuala Selangor semakin berkembang. Penduduk semakin ramai. Pengangkutan awam untuk bergerak ke sana ke mari bagi tujuan perniagaan, belajar atau apa sahaja perlu disediakan. Tak cukup dengan kereta lembu, kereta kuda atau lanca dan beca. Kenderaan yang boleh membawa ramai orang dan barangan diperlukan. Masa itu, kira-kita pada tahun 1882, kereta api diperkenalkan di Kuala Lumpur, Klang. Tujuan utama British bukanlah sangat nak bawa orang, tapi nak punggah hasil samun khazanah negara kita untuk dibawa ke England, dengan perkenan Sultan..Pelik bukan? Penyamun minta izin tuan rumah untuk angkut keluar harta samun itu. Itulah hakikat penjajahan secara halus yang dijalankan atas nama Penasihat kepada Sultan. Masa itu bijih timah diangkut guna keretapi sampai ke Klang, tempat kapal wap berlabuh sebelum belayar ke England, tempat asal penyamun Inggeris ini. So, nak kaburkan niat jahat diorang, pengangkutan awam menggunakan keretapi dilancarkan. Dua tiga koc atau gerabak untuk penumpang, selebihnya gerabak barangan. Selepas itu, pada tahun 1901, barulah pelabuhan baru yang dikenali sebagai Port Swettenham dibina di Kuala Klang.

Korang tengok jadual sejarah pembinaan laluan keretapi ke Bukit Kuda, Klang, Port Swettenham (nama lama Pelabuhan Klang sempena nama residen Inggeris, Frank Swettenham), Kapar, dan seterusnya ke Kuala Selangor seperti tertulis di bawah ini:

Peringkat
Tarikh
Stesen Asal
Stesen Baru
Jarak (dlm batu dan rantai)
1
15th September 1886        
Kuala Lumpur           
Bukit Kuda    
19-40*

2
15th September 1890      
Bukit Kuda                    
Klang  
 3-00*


Kuala Lumpur                
 Klang                              
21-37
3
1st January 1899              
Klang      
Port Swettenham              
                 5-40

4
1st February 1913            
Connaught Bridge Jn      
Kapar  
11-62
5
1st June 1913                    
Kapar  
Jeram  
 7-63
6
1st September 1913          
 Jeram                              
 Assam Jawa                      
 5-47

7
15th February 1914          
Assam Jawa                  

Kuala Selangor                
 4-36
  




Masa itu, keretapi menyediakan ‘motor coaches’ untuk mengangkut manusia  berulang alik beberapa kali dalam sehari, mengikut jadual yang disediakan. Maka, ramailah orang bergerak ke destinasi masing-masing dengan keretapi. Nak ke Kuala Lumpur kini dah tak ada masalah, nak turun ke Klang atas urusan perniagaan atau ke pejabat kerajaan, tak ada hal. Semuanya beres. Jadi ,kehidupan orang Kuala Lumpur, Klang, Kuala Selangor kini mudah dan pantas. Perkhidmatan ‘railway motor coaches’ dari Kuala Lumpur, Klang ke Kuala Selangor (umpama kommuter sekarang) bermula dari tahun 1915 hingga 1924.

 




Tambahan pula, keretapi juga menyediakan perkhidmatan kereta, ‘bas mini’ awam serta kereta mel (untuk urusan pos):

  In June 1907 a service was started along the 28 miles of good road between Klang
 station on the Port Swettenham to Kuala Lumpor line to Kuala Selangor, a route
 bordered by many miles of rubber estates. The service started with 18 h.p.Milnes-    Daimlers but soon these proved to be too small and were substituted with larger 28 / 32 h.p. models fitted with 35 seat charabanc style bodies of angle iron construction with garden seats and long canopies etc.built at central railway workshops.
       






           



Untuk penduduk di kawasan laluan Klang ke Jugra (termasuk TPG), perkhidmatan 'bas mini'  dan lori ini menggantikan kereta lembu mulai tahun 1913.

 Selepas tahun 1925, perkhidmatan motor coach ini dihentikan, bukan kerana tiada sambutan, tetapi kerana banyak berlaku kerosakan mekanikal gerabak-gerabak tersebut.  Perkhidmatan keretapi mel dan barangan masih diteruskan. Dalam ketiadaan perkhidmatan tersebut,antara 1925 hingga 1937, pengangkutan ‘bas mini’ dan teksi swasta atau prebet sapu wujud bagi memenuhi permintaan pengguna masa itu.

...before the Second World War there was no such thing as public service vehicles.
Those who owned vehicles would convert it into a carriage and operate like buses and these vehicles, according to Tan, were called Mosquito Buses. The British colonists saw the need to regulate these vehicles and hence laws were passed and the hackney carriages were the first to emerge.
“Slowly, the bus industry evolved and more and more bus operators came into existence, Len Chee, Tong Fong, Leng Seng, Foh Hup, and Sri Jaya” he said.

Pada tahun 1937, pemerintah Inggeris memikirkan keperluan untuk mengadakan sistem pengangkutan awam yang lebih teratur dan sistematik. Maka lahirlah industri pengangkutan bas dan teksi awam. Pelbagai syarikat bas awam ditubuhkan. Sudah semestinya pengusaha bas awam ini rata-rata berbangsa Cina. Sebenarnya, sebelum  itu semua pengusaha bas mini dan teksi sapu ini dipanggil oleh pihak kerajaan untuk menyatakan persetujuan terhadap perancangan kerajaan ini. Mereka ditanya permasalahan berhubung kegiatan mereka. Ramai yang menyatakan mereka kerugian kerana persaingan sengit sesame mereka berebut penumpang. Jadi, persetujuan mereka terhadap rancangan mewujudkan rangkaian bas awam dan teksi  kerana kesemua pengusaha yang berminat diminta membentuk konsortium. Semua pihak berpuas hati.

 Maka, terbentuklah berbagai-bagai syarikat bas awam untuk memberi perkhidmatan mereka di kawasan-kawasan sekitar Kuala Lumpur, Klang dan daerah pesisir pantai Selangor termasuk Kuala Selangor dan Kuala Langat. Rata-rata konsortium ini menggunakan nama  Inggeris dan Bahasa Cina untuk pendaftaran syarikat mereka. Nama-nama  Inggeris seperti  Kuala Lumpur, Klang, Port Swettenham Omnibus Company, Klang and Coast Omnibus Company dan  Selangor Omnibus Company.
Syarikat-syarikat lain yang menggunakan nama-nama kecinaan seperti  Len Seng, Tong Fong, Foh Hup, Kee Hup sebagai pendaftaran syarikat mereka. Untuk makluman , ‘Len’ dan ‘Hup’ bermaksud ‘Union’ atau kesatuan dalam bahasa Cina. Kesemua syarikat bas awam ini beribupejabat di Kuala Lumpur.

Laluan Kuala Lumpur- Klang- Port Swettenham, permit diberi kepada Kuala Lumpur, Klang, Port Swettenham Omnibus Company,
Laluan Kuala Selangor-Klang- Banting diberikan kepada Klang and Coast Omnibus Company
 Laluan Kuala Selangor- Kuala Lumpur oleh Selangor OmnibusCompany.

Established in 1937, Selangor Omnibus was the first bus operator in the country and has managed to survive all this while with only the KL-Kuala Selangor route which is exclusive to it.

Pada awal penubuhan, bas-bas pendek (bas mini) bagi membawa 5-6 orang. Kemudian bas dengan 22 tempat duduk diperkenalkan. Tambang bas dari Kuala Lumpur ke Klang sebanyak 60 sen manakala ke Port Swettenham (Pelabuhan Klang) sebanyak 56 sen dikenakan.





Tetapi ada juga kelemahan pengurusan bas awam ini termasuk yang melibatkan kemalangan maut.
Dalam bulan  Disember 1941  sebuah bas terbalik dekat Kapar mengakibatkan 7  orang penumpang mati. Banyak juga rungutan awam tentang bas membawa muatan penumpang melebihi bilangan yang dibenarkan. Ada juga peningkatan dalam perkhidmatan yang disukai pengguna seperti mulai tahun 1948 bas dengan radio mula beroperasi di laluan KL-Klang- Port Swettenham. Ramai pengguna sukakannya sehingga mereka sanggup menunggu lama untuk menaiki bas berradio ini walaupun bas biasa ada.

Selepas merdeka, kerajaan mula memikirkan penglibatan kaum Melayu dalam pengangkutan bas awam ini. Dasar kerajaan mengkehendaki syarikat-syarikat sedia ada menjual sebahagian saham –saham mereka kepada pelabur Melayu. Antaranya:..... OKlah, yang itu cerita lain. Nak tahu sambungan cerita ini..bacalah entri aku yang akan datang.. Berhati-hati di jalan raya Ingatlah orang yang tersayang dan malaikat maut sebelum Allah menjemput kita kembali... Assalamualaikum.

Rujukan:
The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), 30 September 1937, Halaman 8
Rs & was Saying

The Straits Times, 2 Oktober 1937, Halaman 12, 
BIG MODERN BUSES TO REPLACE OLD HIRE-CARS F.MS.

The Straits Times, 14 September 1941, Halaman 8
A.I.F. CORPORAL FINED ON DRIVING CHARGE

The Straits Times, 4 Ogos 1955, Halaman 8
THE BUS THAT LISTED HAD 34 TOO MANY

Federated Malay States Railways. Road Motor Services 1910, pdf.. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sejarah Menarik Rumah Rehat Tampin dan Gemas

Salam buat semua. Hari ini, Khamis, 28 November 2024. Hari ini Atok dan Wan tak ke mana-mana. Hanya duduk kat rumah menanti anak-anak kami p...