Khamis, 7 Oktober 2021

Kisah Jepun di Banting dan Morib


Salam buat semua. Entri Atok kali ini merupakan kesinambungan entri Atok yang lama tentang musuh. Musuh yang sebenarnya jahat terhadap kita tetapi menjadi dan mengajar kita pelajaran. Dari mereka kita belajar keluar daripada kepompong kita. Sungguh dan memang, merekalah yang menjatuhkan maruah diri dan bangsa, merampas hasil dari penduduk tempatan sesuka hati. Tetapi kitalah sebenar penyebabnya. Kitalah yang melarikan diri dari tali-tali Tuhan. Kami berpegang pada helah dan umpan duniawi mereka. Kita yang mesti dipersalahkan kerana tidak bersandarkan Allah dan Rasul-Nya. Kitalah orang yang memilih Syaitan dalam bentuk manusia sebagai kawan. 

Kemudian Dia membebaskan kita dengan jalan kemerdekaan. Oleh itu, kita seharusnya menangis dan meminta keampunanNya. Oleh itu, nikmat Tuhan yang manakah yang akan kita nafikan? Tatkala itu Tuhan menguji kita dengan pertembungan antara Harimau dan Buaya. Tetapi dengan kuasaNya, kita melihat kehancuran kedua-dua musuh kita pada masa yang hampir sama. Justeru, hargailah kemerdekaan yang telah kita capai sejak tahun 1957. Kemerdekaan kita itu mahal, bukan percuma. Harga yang telah kita bayar dengan darah dan keringat ulama, guru, pejuang serta doa dan harta benda seluruh rakyat.

Kisah di bawah yang pernah terjadi ini, memang ada dalam lipatan sejarah  negara kita. Hasil  carian Atok di internet kali ini berdasarkan memoir saksi-saksi yang dirakam pada hari yang penuh bersejarah itu. Penulisan mereka dalam bahasa Inggeris terpaksa Atok alihbahasakan ke dalam bahasa Melayu demi memastikan korang peminat blog Atok ini mendapat ibrar atau pengajaran daripadanya. Kisahnya begini..........

PERANCANGAN

"Perancangan untuk membebaskan Tanah Melayu tidak dapat dielak. Jepun akan bertahan habis-habisan. Pencerobohan di Semenanjung mesti dijalankan dengan hati-hati tanpa ada kesempatan Jepun untuk membalas. Rancangan pencerobohan yang asal memerlukan pendaratan secara langsung di pantai Selangor, diikuti oleh yang lain di Port Dickson di selatan dan kemudian di Singapura, untuk mendapatkan pelabuhan utama. 

Rancangan operasi penipuan ini, yang dicegat oleh perisik Jepun, menyatakan bahawa pendaratan akan dilakukan di Ithmus of Kra, membuat Jepun bergerak ke arahnya dan sebahagian besar pasukan Jepun ke utara Tanah Melayu. Sebilangan besar pasukan pertahanan, kira-kira 1.000 orang, ditempatkan di tempat yang cukup dekat untuk segera bertindak balas terhadap pendaratan, Kekuatan utama mereka berada di Kedah di mana mereka menjangkakan pencerobohan itu akan berlaku. "

"Sebenarnya, tidak lebih dari satu pasukan tentera Jepun yang ada di kawasan pantai Morib. Apabila mereka termakan umpan, dan meninggalkan tempat pendaratan yang sebenarnya di sekitar pantai Morib dengan lemah pertahanannya, yang mana dapat dengan mudah tersingkir dengan infanteri luar biasa kita yang mendarat tanpa kesulitan."

Pengintaian oleh pasukan Force W dan XXXIV  adalah peranan utama, berkaitan dengan pencerobohan ke Tanah Melayu di pantai Morib dan di kawasan kejiranan Port Dickson  Sebaliknya, sangat sedikit maklumat yang serupa untuk pantai yang dipilih untuk pendaratan Zipper. Pantai barat Tanah Melayu tidak dapat dijangkau dengan cara yang sama kerana pangkalan Inggeris terdekat di India atau Ceylon sekitar 2.400 km jauhnya. Pengintaian yang memerlukan perjalanan selama beberapa hari dan malam melalui lautan yang dikawal ketat oleh Jepun,  perlu dilakukan banyak perhatian untuk penemuan. Maklumat yang diperoleh tidak begitu meyakinkan. 

Port Dickson, dengan  pantai yang dan baik serta lokasi yang terbaik untuk pendaratan tetapi ia dikawal dengan baik oleh tentera Jepun tetapi mengapa Morib, satu perkampungan nelayan Melayu kecil sekitar 50km ke utara dipilih untuk pendaratan? Lapisan lumpur 8 inci di bawah permukaan pasirnya tidak diberi perhatian oleh anggota tentera laut yang melakukan perisikan tersebut. Fakta bahawa pantai Morib tidak sesuai nampaknya menambah teori bahawa mereka tidak akan dapat dipertahankan dengan baik walaupun pendaratan dapat dicapai.

"Tentera Laut Inggeris di India dan Sri Lanka mula bersiap sedia, sesuai dengan rancangan yang telah dibuat untuk serangan ke atas Tanah Melayu. Kami berada di laut lepas, dalam keheningan tanpa wayar, Ketika itu Amerika menjatuhkan dua bom atom ke atas Hiroshima dan Nagasaki dan berita Penyerahan Jepun secara tiba-tiba pada 15 Ogos itu cukup antiklimaks setelah berbulan-bulan kami melakukan aktiviti dan persiapan. Perintah pendaratan tetap berjalan seperti yang direncanakan.

Berkaitan dengan pendaratan Korps India XXXIV di pesisir Tanah Melayu; di Pulau Pinang, Morib dan Port Dickson, rancangan untuk tindakan ini telah dilakukan setelah banyak latihan taktik sebelum penyerahan Jepun.

"Mengenai pendaratan yang asal, memang ada pegawai dari ibu pejabat menerangkan perincian pendaratan, yang mana atas sebab keselamatan kami sebelumnya tidak mengetahui. Apa yang kami diberitahu tempatnya di Tanah Melayu sekitar kawasan Morib-Port Dickson di Selangor. Walaupun  di Morib tidak ada satu pun kedudukan pertahanan yang kompleks seperti mana  yang dihadapi ketika pendaratan Angkatan Bersekutu di Normandy pada bulan Jun 1944, pendaratan kami disokong oleh kekuatan besar dari dua puluh satu kapal perang, begitu juga dengan 180 buah pesawat tentera laut. 

Diputuskan bahawa pendaratan serangan itu akan dilakukan di dua bahagian di pantai Morib.   Untuk serangan itu, perancang  mengemukakan dua kaedah: iaitu pendaratan serentak oleh satu bahagian di atas pantai Morib untuk mengamankan landasan udara Kelanang dan Port Swettenham, dan oleh satu di bahagian selatan pantai Morib untuk melindungi jambatan di Sepang. Di Kg. Bagan Lalang, pantai pasirnya lebih kuat dan jalan keluar yang baik berbanding Morib yang ada lumpur  bercampur  pasir dan jalan keluar yang tidak memuaskan.

Di Morib, yang terletak 3.8 batu di sebelah tenggara pintu masuk ke Kuala Jugra, ada rumah rehat pemerintah dan sanatorium, juga, sebuah palisade mandi besar yang jelas kelihatan dari tepi laut. Sebuah tebing pasir kering menjangkau jarak 1.8 batu dari pantai yang kemudiannya mendalami dengan cepat pada jarak 800 ela lebih jauh ke arah laut. 

Pelik tapi benar, Di pantai yang sama inilah, 3 tahun sebelumnya, Bahagian ke-5 Tentera Imperial Jepun mendarat dari kapal di kejiranan Morib untuk menduduki Kajang, pilihan strategi di jalan utama. Bahagian ke-5 telah bertahun-tahun dilatih dalam operasi pendaratan tentera. Secara semula jadi, kejayaan Pengawal Imperial memfasilitasi kemajuan Divisi 5, yang, setelah berjaya di Slim River, mampu memenangkan garis kemunduran musuh di belakang pasukan utama Britain. Pada 10 Januari 1942, tentera Jepun mendakwa bahawa pasukan peninjau mereka telah sampai ke Tanjong Malim dan bahawa gerakan  besar-besaran untuk menawan Singapura telah mereka mulai; Mereka telah menjalankan tugas mereka dengan gagah berani, dan mendarat di Port Swettenham, Morib, Muar, Batu Pahat, dan di banyak tempat lain,   










TEMPOH MENUNGGU

Terdapat kelewatan lebih dari sebulan antara penyerahan Jepun dan pendaratan tentera Inggeris di Morib, di mana wujud kekosongan politik dan pentadbiran yang ingin dipenuhi oleh Parti Komunis Malaya dan kumpulan MPAJA berkumpul. 

Pada 5 September 1945, setelah penandatangan penyerahan oleh tentera Jepun di atas kapal  HMS Sussex, mereka  tiba di Singapura dan pasukan Bahagian India ke-5 mengambil alih pulau itu. Pada hari yang sama, armada mulai menyapu  ranjau periuk api laut Jepun, untuk memudahkan pendaratan pasukan yang selamat, yang akan bermula pada waktu subuh pada 9 September. Objektif kumpulan brigade adalah untuk menyerang Morib, dan memastikan keselamatan seluruh kawasan. 

Pada 8 September, detasmen urusan sivil melintasi Singapura dan sampai di Johor Bharu. Mereka berasa lega apabila isyarat yang memberi masa dan tempat pendaratan (Operation Zipper) diterima. Dengan kereta militer Jepun, John Davis dan Douglas Broadhurst menuju ke Pantai Morib. Kolonel Broadhurst bergabung dengan John Davis yang kini berada di Telok Datok, dekat dengan pantai Morib. Hubungan Davis - Chin Peng begitu dekat sehingga Davis mengundang Chin Peng, yang pada masa itu pegawai perhubungan MCP di Force 136 HQ, untuk menyaksikan pendaratan tentera Inggeris di pesisir barat daya Selangor. Ketika awal pagi, sebelum subuh mereka tiba di pantai Morib, John Davis teringatkan Morib, sebuah pantai yang terkenal sebagai pantai percutian sebelum perang. 

TANAH

"Ketika kami sampai di perairan Selat Melaka yang tenang, kami mendengar bahawa Operasi Ritsleting telah dimulakan. Perisikan Tentera tidak mengetahui bahawa pantai Morib  telah dijaga oleh tentera Jepun yang sudah menyerah. Pendaratan Tanah Melayu dilakukan di kawasan Port Swettenham pada 9 September, dan sebenarnya tidak ada penentangan. Lapan peratus telah mendarat di Pelabuhan Swettenham (sekarang dinamakan semula sebagai Pelabuhan Klang) yang terletak kira-kira separuh jalan antara Pulau Pinang dan Singapura di Selat Melaka. Namun, semuanya berjalan lancar, dan unsur-unsur utama Kumpulan Briged segera sampai ke darat. Terdapat sebilangan besar kapal penyerang yang siap digunakan sekiranya ada penentangan. Operasi Zipper telah berubah menjadi pendaratan yang damai, beberapa kapal yang diperuntukkan telah diarahkan ke tugas-tugas lain dan kehilangan mereka bermaksud perubahan rancangan pada saat-saat terakhir. 

Sebilangan besar pasukan Operasi Zipper berjumlah 100,000 orang mendarat di Morib seperti yang dijadualkan pada 9 September dan menggegarkan Tanah Melayu. Dipilih untuk bergabung dengan pasukan Inggeris yang ditubuhkan untuk menyerang Tanah Melayu dan memerangi Jepun, Tun Hussien Onn (bekas PM Malaysia) mendarat di Morib sebagai sebahagian daripada pasukan penyerang.

Keheningan Subuh Morib dikejutkan oleh bunyi enjin marin. Jumlah Marinir Diraja dalam kapal pendarat, kapal sokongan dan kapal pengiring, yang merangkumi  Nelson  dan tiga kapal penjelajah, mungkin melebihi 2,500. Mereka yang berada di (Peggy Force) mengikuti LC Navigation dari LSI Glenroy, dua LCS (M) Mark 3s. Kapal-kapal itu dikendalikan oleh satu pasukan dari Marinir Diraja. Kapal-kapal berlabuh di pantai Morib di mana askar dan kenderaan diturunkan ke LCM dan LCT untuk mendarat. Penduduk tempatan terkejut dan bingung dengan kejadian ini.

 Walaupun kereta Davis dan Broadhurst mempamerkan bendera gerila dan Britain, tidak ada isyarat pengenalan yang dibuat. pemandangan yang mendebarkan ketika pesawat pejuang meluncur rendah dan pelancaran tentera laut bergerak mendekati pantai.

Lapangan terbang pertama, Kelanang, diserahkan dengan aman oleh 100 tentera Jepun yang ditugaskan untuk menjaganya dan didapati dalam keadaan baik. Spitfire dari skuadron 11 dan 17  diterbangkan dari kapal induk dan kemudiannya disertai oleh Austers of 656 Air OP Squadron. Advanced HQ 224 Group telah ditubuhkan di lapangan terbang pada petang itu. Lapangan udara diamankan pada tengah hari pada hari itu dengan pengawal dan rondaan dihantar segera untuk memutihkan kawasan itu dari tentera Jepun. Rejimen 1324 Wing HQ, di bawah komando Wing Commander Laurie, bersama dengan empat skuadron dan Polis akan membantu mengendalikan persimpangan jalan raya penting dan mengiringi lori penanda untuk memastikan bahawa operasi tidak ditangguhkan secara tidak perlu. Satu pasukan, siap dengan tiang, belon penanda dan buruh, terus ke persimpangan Simpang Morib di mana tiang dinaikkan dalam kedudukan menegak di atas sebuah lori. Lori bergerak pada jarak 50 kaki ke arah Morib setiap kali pesawat melintas di atas kepala. Lori kedua, membawa tiang dan belon tambahan, diikuti dengan dekat dan hanya digunakan ketika belon pertama gagal disebabkan oleh deflasi atau ketika harus diturunkan.

Penerbangan oleh 37 Briged, mendarat di Sepang, manakala OC dan Penerbangan C mendarat di daerah Morib. Bahagian India ke-25 mendarat di pantai Morib. Briged Infantri India ke-37 mendarat lebih jauh ke selatan dan Bahagian India ke-23 mendarat kira-kira lapan batu di barat laut Port Dickson. 

Namun begitu, Ekspedisi ini mempunyai masalah. Mereka mendarat di pantai Morib, yang telah disurvei secara terperinci oleh pihak SOG pada bulan Jun sebelumnya. Sepatutnya pendaratan Kapal  itu ke pantai ketika air surut. Malangnya, terdapat sebuah benteng pasir kira-kira 200 ela dari pantai dan batch pertama kapal pendarat mendarat di atasnya. Mereka mengharapkan pantai berpasir yang bagus, tetapi sering kali berada di atas lutut mereka dengan lumpur lengket. Pantai terpilih di Morib ini didapati terdiri dari lumpur lembut. Jeneral Slim bergumam, "Mereka semua tenggelam di pantai-pantai yang berlumpur itu." 

Ketika kapal pendaratan yang membawa 1324 Wing dan 2748, 2846, 2852 dan 2941 skuadron bergerak menuju pantai di Morib, mereka mendarat sekitar 600 ela dari pantai dan skuadron harus mengarungi. Walaupun gelombang pertama pasukan berhasil mendarat dan dapat bergerak ke pedalaman, air surut menyebabkan pelepasan kenderaan dalam keadaan huru-hara kerana banyak kapal pendaratan mendarat terlalu jauh dari pantai. Kenderaan tersumbat di lumpur atau enjinnya dinaiki air dan hanya beberapa buah yang dapat sampai ke pantai. 

Unit anti-malaria  diminta untuk membantu dalam organisasi penyemburan pantai . Untuk tujuan ini, satu unit anti-malaria mendarat di Morib pada D-Day dan unit kedua pada D-Day plus satu. 











KESAN DAN AKIBAT

Wakil Marshal Udara Bandon dan kakitangan Kumpulan HQ 224  bergerak ke darat ke lapangan terbang Kelanang pada 10 September sebelum bergerak menuju ke Telok Datok pada 14 September. Mereka sampai di Kuala Lumpur pada 18 sebelum tiba di Singapura empat hari kemudian. 

Pada malam 11 September, konvoi D-plus-3, suasana di pantai Morib diwarnai setiap lampu kapal berkelap-kelip , menyerupai Regatta Cowes daripada salah satu operasi amfibi terbesar dalam kempen ini.

Pada 11 September, 2748 infantri dan 2846 Skuadron LAA diturunkan ke luar pesisir dari kapal ke LCI dan kemudian LCM untuk  ke darat. Malangnya, kapal pendaratan mendarat dengan air setinggi empat kaki. Sementara itu, sekumpulan pegawai sayap dan skuadron bergerak ke lapangan terbang di Kelanang. Di sini mereka membuat hubungan dengan Komander Wing Rae, GDO dari 224 Group yang telah mendarat pada D-Day. Keesokan harinya, dua pesawat tiba, lepas landas dari HMS Trumpeter. Tiga hari kemudian 2941 Field Squadron mendarat di pantai Morib. ORB berterusan. 

Pada 14 September, keesokan harinya  Skuadron bergerak ke Kuala Lumpur, untuk melindungi orang awam yang terancam, dan berhubungan dengan RAF Provost, serta menyiapkan pengawal keselamatan.

Pantai Morib ditutup tepat sebelum tengah malam pada 25 September, setelah 44,474 orang tentera, 4305 buah kenderaan dan 11,671 tan kelengkapan ketenteraan didaratkan. Mereka kehilangan enam buah kapal pendaratan dari pelbagai jenis yang tersadai dalam laut di Morib.

Pada saat pantai ditutup, Morib pada 25 September manakala Cape Rachado pada 28 September, kira-kira 63,838 orang tentera, 7,337 buah kenderaan dan 25,671 tan kelengkapan ketenteraan telah mendarat di atasnya. Ketika pendaratan ZIPPER, terdapat 6,000 tentera Jepun menyaksikannya.

KESIMPULANNYA

Dengan rasa tidak percaya, tetapi gembira, orang-orang Tanah Melayu menyambut kembali pasukan penjajah. Sekiranya pemergian Jepun menyebabkan euforia di kalangan orang-orang Melayu, kepulangan Inggeris menggembirakan anak-anak kerana mereka diberikan banyak makanan; coklat, mentega, bar coklat dan tablet Horlicks, daging dari semua jenis dan juga roti sebenar yang terasa begitu enak. Di sekolah, mereka diberi enam tin susu pekat Milkmaid. Berita pembebasan segera tersebar ke Kuala Lumpur. 

Pendaratan di Morib tidak dapat digambarkan sebagai mencapai tahap kejayaan yang sama seperti yang dialami di Port Swettenham dan Port Dickson.  Sejumlah kenderaan MT yang dikemudikan dari kapal pendaratan oleh pemandu Tentera Darat mereka ke tempat yang berlumpur dan berair itu. Terdapat beberapa orang yang mati lemas. Bayangkan kalau pendaratan Operasi Zipper ini disambut oleh tembakan mesingan yang bertubi-tubi dari tentera Jepun yang pasti akan bermati-matian mempertahankan kedudukan dan nyawa mereka hingga ke titisan darah terakhir. Pasti Tragis.

Oh ya, itu dulu! Kini, kita sambut kedatangan Jepun dengan tangan yang terbuka. Mereka datang semula ke Kuala Langat membuka kilang-kilang, bukan Kem tentera. Mereka memberi pekerjaan kepada anak-anak kita mencari sesuap nasi, bukan lagi butiran peluru. Kenderaan mereka Yamaha, Honda, Toyota meluncur di jalan raya kita. Peralatan elektrik dan elektronik mereka membantu kita di rumah dan tempat kerja. Kalaulah dahulu mereka datang sebagaimana kini, pastilah tiada dendam kesumat di hati. Apa-apapun Atok pasti kita akan bersikap "We can forgive but will never forget" kerana pengalaman pahit suatu masa dahulu. Wassalam.

Bacaan / Rujukan seterusnya









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sejarah Rumah Rehat dan Halting Bungalow di daerah Kuala Pilah

Assalamualaikum buat semua pembaca dan peminat Blog Atok ini. Selawat dan salam buat Junjungan Besar kita Saidina Muhammad ibni Abdullah, na...