Khamis, 27 Julai 2023

FAKTA MENARIK TENTANG STESEN MARDI DI CAMERON HIGHLANDS

Salam buat semua. Semoga dalam lindungan Allah senantiasa hendaknya. Atok dan Wan okay-okay jer, cuma kebelakangan ini ramai doktor dan misi kat KK Senawang ini yang memandang Atok agak manis sedikit. Dia orang tanya Atok apa yang Atok makan sehingga tertarik semut-semut kat air kencing Atok? Atok kata Atok makan macam biasa jer. Pagi kena kopi tarik, bekfes nasi lemak, lunch sepinggan nasi, lauk dua tiga jenis, malam pulak Atok makan ringan-ringan jer pasal petang tadi dah pekena kuih dan pisang goreng. Oh patutlah kencing manis Atok naik, kata diorang. Atok makan ubat tak? Makan, ikut doktor suruh (walaupun kadang-kadang Atok skip pasal tak ingat). Doktor kata Atok kena try insulin pulak pasal KM Atok tak nak turun-turun lagi. Hari itu 10.9...bulan ini 11.2. Apa nak buat? Dah nasib badan. Lagipun hampir setiap minggu ada jer orang kahwin, memanjang nasi minyak! So, sekarang Atok sudah jadi penagih berlesen. Hari-hari kena suntik, tak boleh miss. Oklah Atok akan ikut nasihat doktor, sambil insulin, sambil kurangkan diet bergula. Tengoklah lagi sebulan, apa cerita nanti. Atok updatekan kat korang.

Entri Atok kali ini masih tentang Cameron Highlands. Entah apa pasal semenjak dua menjak ini Atok teringin nak ke sana. Tapi duit pula tak cukup. Nak bermalam rumah saudara mara, tak ada pulak saudara mara yang bertugas atau berkampung kat sana. Boleh juga berjimat dua tiga ratus ringgit sambil makan free. Ya lah, takkanlah saudara mara nak cas bagai?... Tumpang jer pun! Atok dan Wan  nak healing-healing kat atas gunung itu sambil makan scone dan hirup teh O panas. Atok nak lupakan teh tarik dan roti canai banjir mamak sementara duduk dua tiga hari kat Cameron. Atok nak rasa balik suasana dan hawa musim bunga di Amerika Syarikat dahulu semasa Atok bawa Wan berbulan madu sambil sambung belajar kat sana.

Alangkah seronoknya jika ada rumah banglo inap sendiri di atas puncak kayangan ini. Atok nak try tinggal sebulan dua di Cameron. Lagipun Atok dah berpencen. Atok akan berkawan dengan sesiapa sahaja di sana, Cina bukit ke, Orang Asli ke, Tamil estet teh ke. Atok tak peduli. Atok teringat pesanan orang tua-tua dahulu. Berkawan biar beribu, berkahwin biarlah satu. HEHEHE....Pagi lepas solat Subuh, Atok akan bawa Wan pergi breakfast makan nasi lemak sambal strawberi yang femes itu. Tengah hari makan nasi campur kat Tanah Rata. Malam pula pergi pasar malam Brincang  dekat dengan Kg.Sungai Ruil, perkampungan orang Asli berteres, serba lengkap dan moden. Belilah apa sahaja yang tekak teringinkan. Lepas solat Isyak baru balik ke banglo. Tidur pula pakai comforter jenama Narita atau TOTO. Waduh, indahnya. Tapi itulah..Atok mana ada rumah banglo kat sana? Kecualilah ada antara korang yang nak sponsor percutian dua bulan Atok dan Wan di sana. Ada tak? Kalau ada beritahulah Atok. Boleh Wan korang packing awal-awal.

Oh ya, korang pernah dengar tak nama Mardi? Ini bukan nama orang walaupun ada juga Jawa nama Mardi atau Kardi. Bukan juga Mardi Gras, pesta jalanan bapok dan pondan kat Amerika itu! Alahai, Mardi itu Institut Penyelidikan dan Kemajuan Malaysia (MARDI). Hah, dekat Cameron ada satu, antara yang tertua di Malaysia. Sebenarnya MARDI ini buat R&D tentang semua jenis pertanian, penternakan, perikanan air tawar dan akuakultur. Kalau dekat MARDI Jalan Kebun Klang, mereka buat kajian tanaman atas tanah gambut, kalau dekat Sungai Sumun mereka siasat tentang kelapa dan kelapa sawit dan koko, dan kalau kat Cameron Highlands ini mereka kaji semuanya tentang suhu hawa sederhana, tak kira jenis pertanian atau penternakan. So, Atok korek punya korek dalam internet, inilah bahan-bahan yang Atok jumpa. Sebelum korang baca cerita Atok ini, bayangkan korang ada dan sedang duduk di Cameron Highlands sepanjang tahun 1930-an sehingga kini. Enjoyyyyy.....


PENDAHULUAN

Jika korang rasa jalan berpusing sepanjang 60km sekarang yang menghala dari Tapah sukar untuk dirundingkan, bayangkan bagaimana perintis zaman dahulu mengukir jalan dengan hanya menggunakan kereta lembu pada tahun 1930-an. Dari sudut sejarah, berikut adalah beberapa daripada banyak peristiwa yang telah berlaku dari permulaannya yang sederhana di Cameron Highlands.

Dari 1896-1902, laluan sempit ke Tanah Tinggi telah dilebarkan dan diperbaiki. Sementara itu tinjauan lanjut telah dijalankan untuk mengenal pasti dataran sebenar kawasan ini. Pada tahun 1925, Sir George Maxwell melawat tanah tinggi dan memutuskan kawasan Tanah Rata dan Brinchang sekarang akan dibangunkan menjadi Stesen Bukit.

Menjelang pertengahan 1930-an, terdapat peningkatan ketara dalam kawasan baharu ini: ia kini mempunyai padang golf enam lubang, beberapa pondok, tiga rumah penginapan, pos polis, dua sekolah berasrama penuh, kem tentera, ladang tenusu, ladang rawatan kuda, tapak semaian, ladang sayur-sayuran, ladang teh, rumah rehat kerajaan dan Stesen Eksperimen Pertanian. Domain ini terus berkembang sehingga meletusnya Perang Dunia Kedua.

Bentuk muka Bumi Cameron Highlands yang bergunung ganang dalam tahun 1936

Penebangan hutan untuk pembinaan jalan raya dan kebun-kebun dalam tahun 1934

Banglo Persaraan yang dibina di Ringlet dalam tahun 1933

Tapak Semaian teh di Ladang Blue Valley dalam tahun 1933

Memetik daun teh di sebuah ladang teh


Sampel tanaman kentang di Lembah Tenom


Pekerja ladang bergambar di hadapan tanaman kacang pea dalam tahun 1940


Kebun kentang yang ditanam secara percubaan di Cameron Highlands dalam tahun 1940


Salah satu kebun sayur di Cameron Highlands dalam tahun 1940





Semasa Pendudukan Jepun di Semenanjung Tanah Melayu (1942–1945), hampir tidak ada pembangunan di kawasan itu. Apabila Jepun berundur pada Ogos 1945, tempat itu berubah. Terdapat minat lanjut untuk membangunkan Cameron Highlands tetapi kemajuan telah dihalang dan terhenti semasa Darurat Malaya (1948–1960). Apabila pertempuran sengit diisytiharkan tamat, dan konflik berakhir, Cameron Highlands mengalami perubahan yang berterusan dalam landskapnya. StesenBukit ini dibangunkan dengan teliti menjadi sebuah resort yang popular. Sehingga kini, banyak pembangunan masih berjalan.

Hari ini,  stesen bukit terbesar dan paling terkenal di Malaysia; bukan sahaja syurga, ia juga merupakan titik tertinggi di Semenanjung Malaysia yang boleh diakses dengan kereta. Walaupun pada masa kini pembangunan kelihatan agak serampangan yang mengakibatkan pelbagai kerosakan alam sekitar, namun tidak dinafikan Cameron Highlands masih merupakan yang paling menyegarkan berbanding dengan tanah tinggi lain di sekitar Malaysia.

PERKEMBANGAN CAMERON HIGHLANDS SEBAGAI PUSAT PENYELIDIKAN

Stesen Pertanian yang dibuka pada tahun 1926, lama sebelum jalan ke Tanah Tinggi siap, bertanggungjawab untuk menyiasat tanaman apa yang mungkin berjaya. Teh adalah pilihan yang jelas dan yang pertama ditanam. Ini diikuti kemudian oleh tanaman lain, khususnya cinchona, minyak tung dan kopi. Pakar pertanian telah bereksperimen selama enam tahun  dengan teh, kopi arabika, cinchona, strawberi, dll. Sepanjang tahun 1929-33, 600 ekar tanah ditanam dalam teh, 197 dalam kopi, 50 dalam buah pelaga, dan kira-kira 20 ekar tapak semaian dan tanaman eksperimen kecil.

Menjelang tahun 1935, jabatan ini telah memperoleh banyak maklumat daripada peladang-peladang Inggeris dan yang lainnya di Cameron Highlands dan Bukit Fraser mengenai jenis sayur-sayuran yang boleh ditanam dan  beberapa jenis varieti yang memberikan hasil terbaik.. Pengalaman berguna telah diperolehi pada beberapa perkara lain seperti berikut:

(i) Beberapa sayur-sayuran berdaun seperti salad dan kobis rosak teruk akibat hujan lebat pada musim hujan yang mana ia hanya boleh ditanam dengan jayanya di bawah perlindungan.

(ii) Pembajaan pada selang masa yang agak kerap diperlukan

(iii) Perosak dan penyakit adalah banyak dan memusnahkan dan dalam beberapa kes sangat sukar untuk memerangi. Ini terutama berlaku di Cameron Highlands di mana kawasan kecil sayur-sayuran yang berselerak secara semula jadi berfungsi sebagai titik tumpuan untuk perosak seperti cacing kerang. Kerosakan yang terhasil menyebabkan mustahil untuk mendapatkan hasil tanaman dengan pasti pada tarikh yang telah ditetapkan; akibatnya penjualan hasil, melalui organisasi seperti Koperasi, untuk pembekalan kontrak bulanan tetap pada masa ini sukar, jika tidak mustahil.

(iv) Kos pengeluaran adalah tinggi dan caj pengangkutan ke tanah pamah menambahkannya secara material, dengan hasilnya hasil yang juga boleh ditanam di dataran tidak dapat bersaing, manakala sayur-sayuran seperti kacang, daun bawang, asparagus dan lobak merah yang baik sangat mahal kerana untuk menjadi barangan mewah semata-mata selain perlu bersaing dengan import dari Amerika dan Australia, serta dengan sayur-sayuran tin yang sangat baik yang kini mudah diperolehi.

(v) Kentang tertakluk kepada penyakit serius tertentu yang boleh memusnahkan keseluruhan tanaman dengan cepat. Kentang muda sebagai kemewahan mempunyai jualan terhad pada kira-kira 12 sen setiap kati, tetapi kentang yang lebih tua tidak boleh dihasilkan pada harga untuk bersaing dengan yang diimport dari Kanada dan dijual secara runcit secara tempatan pada 8 sen kati. atau dari Jepun dan Australia pada 6 sen kati.

Pusat Penyelidikan Pertanian ini juga, melalui penyelidikan menerusi sampel-sampel tanaman dan ternakan mendapati:

Jika seorang Eropah yang menggaji buruh Asiatik ingin menyara hidup daripada 25 ekar sayur-sayuran di Tanah Tinggi, dia mestilah seorang yang mempunyai pengetahuan tentang penanaman sayur-sayuran yang merupakan operasi yang memerlukan pengalaman dan kemahiran yang tinggi, dan keupayaan untuk mengatur pasaran. Dia juga mesti memiliki rizab modal yang mencukupi untuk membolehkannya mengatasi kemunduran pada peringkat awal dan juga untuk membolehkannya menggunakan kaca (atau bahan lutsinar lain) untuk bingkai dan 'rumah'. Tanpa peralatan yang diperlukan, dia tidak boleh mengharapkan untuk berjaya. Dia akan memerlukan beberapa ternakan untuk menyediakan bukan sahaja keperluannya sendiri pada produk tenusu tetapi bekalan baja ladang. Kad pasaran Cina atau Jawa hanya bekerja di pegangan kecil mereka sendiri mungkin mencukupi untuk memenuhi taraf hidup mereka.

Justeru, adalah sukar untuk melihat bagaimana mana-mana orang Eropah boleh membuat kehidupan yang mencukupi daripada kawasan seluas 25 ekar, kecuali mungkin dari penanaman sayur-sayuran dan buah-buahan di bawah syarat-syarat yang sedia ada. 

Teh tidak boleh digunakan sebagai tanaman utama untuk pembangunan pertanian berskala kecil di Tanah Tinggi. Jika teh ditanam sebagai tanaman utama di atas 20 ekar dan daun segar itu dijual kepada kilang koperasi tempatan, atau ke ladang jiran, keuntungan kira-kira $30 setiap bulan mungkin dijangkakan. Penjualan sayur-sayuran dan hasil lain dari baki 5 ekar tidak akan menghasilkan rezeki yang mencukupi untuk orang Eropah. 

Seorang Eropah yang mempunyai pencen dan ingin 'mengusahakan tanah sebagai hobi, dan bukannya sebagai sumber mata pencarian, sudah tentu akan berada dalam kedudukan yang berbeza.

Oleh itu kesimpulannya adalah seperti berikut:

1. Teh adalah satu-satunya tanaman utama yang boleh dicadangkan untuk ditanam di kawasan seluas 200 ekar atau lebih yang telah pun terasing. Kerja eksperimen yang telah dijalankan oleh jabatan ini harus diteruskan tanpa pengampunan

2. Kemungkinan kopi masih tidak pasti. ~~ Oleh itu, satu-satunya ladang kopi percubaan kecil di ladang teh adalah satu-satunya bentuk penanaman kopi yang masih boleh disyorkan.

3. Memandangkan teh adalah satu-satunya tanaman untuk penanaman berskala besar, pengasingan selanjutnya tanah di Tanah Tinggi secara berskala 200 ekar atau lebih adalah tidak digalakkan, sehingga masa pasaran teh bertambah baik.

4. Pemberian hak milik tanah di lot kurang daripada 200 ekar kepada orang Eropah hendaklah dihadkan kepada orang-orang yang mempunyai modal yang diperlukan untuk membangunkan tanah itu dan pengetahuan yang diperlukan untuk memanfaatkannya dengan sebaik-baiknya, atau kepada mereka yang mempunyai pendapatan yang mencukupi untuk perbelanjaan sara hidup yang diperoleh daripada sumber yang bebas daripada tanah tersebut.

Cadangan dan kesimpulan yang dibuat oleh Pusat Penyelidikan Pertanian tersebut disambut dengan berhati-hati oleh para peladang. Ada yang berpendapat bahawa rezeki boleh diperoleh daripada pegangan seluas 25 hingga 50 ekar untuk penanaman buah-buahan dan sayur-sayuran digabungkan dengan tenusu dan ayam itik, atau sebaliknya dengan menanam teh atau kopi di sebahagian besar tanah dan menggunakan kira-kira 5 hingga 10 ekar. untuk buah-buahan dan sayur-sayuran. 

Racun Serangga

Setakat Julai, 1925, penggunaan umpan beracun telah disyorkan untuk mengawal ulat-ulat di Bukit Fraser dan ini sebelum mana-mana tanah diperuntukkan untuk penanaman sayur-sayuran di Cameron Highlands.

Surat-menyurat yang berlaku dengan En. Dunman dan individu persendirian lain dengan Jabatan Pertanian menyebabkan Jabatan menasihatkan penggunaan umpan dedak arsenik. Seorang petani, pemastautin di Cameron Highlands, telah menghubungi Dr. Tempany, Pengarah Pertanian ketika itu, meminta penjelasan berkaitan kitaran hidup ulat. Dr. Tempany memberikan formula komposisi umpan beracun untuk kegagalan kaedah kawalan ini yang telah dialami,

Dalam “An Outline of Malayan Agriculture” yang ditulis oleh En. D. H. Grist dari Jabatan Pertanian yang diterbitkan  di muka surat 218: —

“Catworms mungkin dikawal dengan umpan beracun dan  mengumpul dengan tangan. Umpan tersebut terdiri daripada Pals Green dan dedak Bran dicampur dalam bahagian atau nisbah 1 lb. Pals Green kepada 50 lb.dedak Bran. Campuran ini hendaklah disediakan dengan hanya air yang mencukupi untuk melembapkannya dan hendaklah ditaburkan pada kadar 10 lb. berat kering setiap ekar. Pengagihan perlu dilakukan pada waktu petang, sehari atau dua hari sebelum menanam. Pengumpulan tangan boleh dilakukan selepas keadaan mula gelap apabila ulat mula makan dedaun.

Terdapat juga penyelidik persendirian yang juga petani di Cameron Highlands yang memaklumkan dapatan kajiannya. Formula En. Sharma terdiri daripada 15 paun dedak dicampur dengan tiga perempat paun arsenik putih dan dua hingga tiga pain molase. Tambah beliau, petani perlu melakukan penyemburan racun serangga ini  dua permohonan setahun. Justeru, jika maklumat penuh yang diperolehi dalam kaedah kawalan disediakan, para petani akan menghasilkan penjimatan yang besar dalam kos perbelanjaan. Adalah menarik untuk diingat bahawa petikan berikut muncul dalam memorandum mengenai kemungkinan pertanian Cameron Highlands yang diterbitkan Oktober 1935.

“Perosak dan penyakit adalah banyak dan memusnahkan. Dalam beberapa kes, sangat sukar untuk memerangi. Ini adalah benar terutamanya di Cameron Highlands di mana kawasan kecil sayur-sayuran secara semula jadi berfungsi sebagai titik kepadatan untuk perosak seperti cacing kerang.”’

Baja Tanaman

Dari segi pertanian, stesen ini cuba menunjukkan jalan kepada penanam Tanah Tinggi dengan kaedah yang lebih ekonomik dan cekap. Penggunaan kompos sayur-sayuran dan baja haiwan keluaran tempatan berbanding baja yang dibeli adalah disyorkan, tetapi penanam Cina menggeleng-gelengkan kepala dan menggambarkan sistem itu sebagai "terlalu lambat dan terlalu menyusahkan." Baja ikan, walaupun mahal, menghasilkan hasil yang cepat—dan keuntungan besar dalam sayur-sayuran Highlands adalah untuk dibuat di Tanah Melayu hari ini

Bermula pada tahun 1938, satu siri eksperimen sayur-sayuran yang komprehensif telah dimulakan dan banyak maklumat telah terkumpul menjelang tahun 1941 mengenai kaedah penanaman yang paling berjaya, mengawal perosak, dan jenis yang paling sesuai untuk penanaman tempatan. Siasatan juga dijalankan pemasaran antarabangsa, pembungkusan dan pengangkutan, tetapi perang Jepun menghalang penyiapan dan tindakan-tindakan tersebut.

Pameran 

Spesimen dari Stesen Pertanian di Cameron Highlands ke Pameran Pertanian dan Hortikultur  (MAHA) di Kuala Lumpur dalam tahun 1942 benar-benar menyapu bersih kemenangan dalam bahagian Ayam itik. Baka-baka ayam jenis Rhode Island Red, Silver Light Sussex, White Leghorn dan White Turkey dipamerkan. Semua varieti dalam bahagian ini termasuk, telur "A" gred Rhode Island Red dan Leghorn telah diberikan anugerah istimewa.

Anak benih Cinchona dan Cinchona, benih, bunga, daun, kulit podana, dari mana kina diekstrak, menimbulkan banyak minat. ' Pameran minyak Tung juga merupakan satu-satunya jenis dalam kategori minyak itu sendiri. Buah-buahan, daun dan bunga  jenis buah-buahan Cameron Highlands yang terkenal seperti sitrus, tomato pokok, buah anggur, pear dan pic serta sayur-sayuran yang ditanam . di sana menarik perhatian ramai. Bahagian hortikultur ditempatkan lebih tinggi daripada pameran lain. Teh dan kopi Highlands terkenal pelbagai jenis turut dipamerkan.

Dalam tahun 1944, ketika Pendudukan Jepun, daripada tanah keseluruhan tanah di stesen ini, 50 ekar dikhaskan untuk penanaman teh manakala selebihnya digunakan untuk penanaman sayur-sayuran, penternakan babi dan ayam serta penanaman pelbagai jenis tumbuhan dan bunga. Beberapa jenis pokok dan tumbuhan termasuk pain dibawa dari Jepun suatu ketika dahulu, berkembang dengan baik di Tanah Tinggi ini.

Penghasilan Teh Hijau

Proses baharu menukar teh merah kepada jenis hijau yang digunakan oleh orang Jepun telah diperkenalkan di Stesen Eksperimen Pertanian Cameron Highlands dan terbukti sangat berjaya, berdasarkan hasil yang diperolehi.Teknik dan proses penghasilan teh hijau diguna pakai daripada Jepun. Daun terlebih dahulu disterilkan, selepas itu daun-daun itu dikeringkan, dipotong mengikut saiz standard, digulung dan akhirnya kering semula. 

Selepas perang, 1946, Stesen Pertanian di Cameron Highlands ini sekali lagi menjadi tumpuan sebagai pusat pembiakan baka babi, kambing tenusu dan baka ayam import di Tanah Melayu,  Di dalam kandang-kandangnya terdapat lebih daripada 100 ekor babi hutan,  dan babi-babi yang membawa berdarah juara English Royal Show. Beberapa ratus ekor ayam Leghorns putih dan Rhode Island Red hidup subur dalam suasana sejuk di Cameron Highlands. Rekod kecemerlangan stesen ini cukup membanggakan kerana seekor ternakan babi hutannya mencapai berat  450 paun, juga seekor ayam penelur baka Rhode Island Red yang mencapai rekod 300 telur dalam setahun. Stesen itu berharap untuk mengimport kambing tenusu pedigree  dari England untuk tujuan pembiakan dan pemerahan susu. Dengan ini, Jabatan Pertanian berharap akan membantu menyelesaikan masalah membekalkan Tanah Melayu dengan susu segar.

Menjelang tahun 1950, pelbagai jenis sayur-sayuran baharu telah diperkenalkan di Cameron Highlands dalam eksperimen untuk meningkatkan pengeluaran Tanah Tinggi.  Baka-baka benih baharu  bit, kacang Perancis, lobak, kacang hijau,  polong, timun, salad, sum-sum sayuran, kembang kol, saderi, lada, dan jagung manis yang ditempah dari Amerika Syarikat, Kanada, India, Jawa, Belanda, Australia dan China, diuji di Stesen Pertanian di Tanah Rata di Camerons Highlands.

Buah-buahan termasuk banyak jenis baharu, tumbuh subur di Tanah Tinggi Cameron. Penanaman buah sitrus secara eksperimen, limau dan buah anggur yang baik, oren berkulit gembur dari jenis Cina dan jenis oren lain yang menghasilkan jus yang baik dan manis. Terkini, eksperimen dengan pokok anggur yang diimport tumbuh subur di bawah keadaan terkawal di Cameron Highlands.Terdapat 10 baka benih berlainan yang sedang ditanam pada tiga altitud berbeza—3,000 kaki 4,000, 5000 kaki dari paras laut oleh sebuah syarikat persendirian pada tahun 2006.

Cetusan idea untuk menjadikan bekas stesen penyelidikan kepada taman agroteknologi datang daripada Menteri Pertanian Datuk Dr Effendi Norwawi.  The Agrotechnology Park sebenarnya adalah stesen penyelidikan tertua yang dibuka pada 1926 oleh British yang kemudiannya menyerahkan taman itu kepada  Institut Penyelidikan dan Kemajuan Malaysia (MARDI)kira-kira 22 tahun lalu. Memandangkan Cameron Highland merupakan destinasi pelancongan yang popular, MARDI telah meneruskan idea untuk menjadikannya sebagai Taman Agroteknologi. Taman itu kini menerima 100,000 pengunjung setiap tahun.

Taman agroteknologi terbahagi kepada enam kawasan utama: Taman Inggeris, Taman Herba, Taman Orkid, Taman Mawar, pusat penyelidikan dan pusat maklumat, di mana pelancong juga boleh membeli cenderamata. Taman Agroteknologi Mardi adalah rumah kepada 40 jenis bunga ros, 10 strawberi, 100 buah sitrus, sekurang-kurangnya enam jenis anthurium, empat jenis epal, dan pear dan kesemak. Taman ini menempatkan 40 jenis bunga ros, 10 strawberi, 100 buah sitrus, sekurang-kurangnya enam jenis anthurium, empat jenis epal dan pear serta persimmon. 

Taman seluas 42 hektar bernilai RM8 juta itu mempunyai enam kawasan: 

  • Taman Ros, 
  • Taman Orkid, 
  • Taman dan Bungaan Inggeris, 
  • Taman Herba 
  • Pusat Penyelidikan
  • Pusat Maklumat dan Cenderamata.
















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Fakta Menarik tentang Stadium Jugra di Telok Datok

Assalamualaikum semua. Semoga semuanya dalam keadaan sihat Walafiat. Malam tadi Atok baru sahaja balik dari Telok Datok menziarahi jenazah a...