Selasa, 18 Julai 2023

SEJARAH MENARIK PEMBANGUNAN AWAL CAMERON HIGHLANDS

Salam buat semua. Salam Maal Hijrah. Malam ini merupakan permulaan bagi tahun baharu 1445 Hijriah. Semoga Allah SWT mengampuni dan merahmati kita semua pada malam yang penuh keberkatan ini. Marilah kita mulakan tahun baharu ini dengan azam dan tindakan serta perlakuan kita hanya untuk mendampingkan kita kepada rahmat dan keampunanNya. Perbaharuilah syahadah serta akidah, mengikut jalan-jalan yang telah ditunjukkan oleh Junjungan Besar kita, Nabi Muhammad SAW dan para sahabat baginda serta orang-orang yang mengikuti mereka sehingga hari kiamat. Semoga setiap seorang daripada kita yang Muslim, sama ada yang masih hidup atau yang telah mendahului kita, sejak dari Nabi Adam a.s sehinggalah Muslimin dan muslimat terakhir sebelum Kiamat nanti, diampuni, dirahmati, diredhai, serta dimasukkan ke dalam syurga-syugaNya, tanpa hisab dengan diiringi Nabi Muhammad SAW. Amiin,amiin,amiin, Ya Rabbal 'Alamiin.

Kali ini, Atok nak sambung lagi cerita mengenai Cameron Highlands. Kalau entri-entri yang lepas Atok cerita tentang  William Cameron dan penerokaannya. Kemudian datang pula George Maxwell, kemudian Atok cerita pula pasal orang Asli atau Sakai di Cameron Highlands suatu masa dahulu. Atok harap orang-orang Asli tidak condemn Atok pasal guna perkataan Sakai ini. Bukan untuk tujuan menghina, tetapi kerana istilah itulah yang digunakan oleh Inggeris dalam merujuk kepada semua orang Asli di Malaya masa itu.

Entri kali ini Atok nak korang baca pasal Cameron Highlands dalam fasa kedua, Pembangunan awalnya. Korang akan lihat  kenapa Mat Salleh hidung tinggi ini beria-ia benar hendakkan tanah tinggi ini untuk dijadikan stesen bukit mereka. Juga bagaimana biadapnya mereka kepada DYMM Sultan Pahang ketika itu dengan petisyen yang mereka hantarkan kepada Pesuruhjaya Tinggi Negeri-negeri Melayu bersekutu, meminta supaya Cameron Highlands dikeluarkan daripada negeri Pahang dengan status sebagai 'Wilayah Persekutuan'. 

Juga Atok kirimkan gambar-gambar foto serta keratan akhbar  mengenai peristiwa-peristiwa menarik dan individu-individu yang berpengaruh di Cameron Highlands. Banyak benda yang Atok nak ceritakan kepada kalian. So, duduk ontok-ontok, malam ini ke healing sampai ke pagi, ok? Begini ceritanya.....

PENDAHULUAN

Jadi apa yang British lakukan di atas pergunungan? Terdapat dua sebab untuk stesen bukit. Pertama, pusat peranginan ini direka untuk memastikan kesejahteraan fizikal penjajah di kawasan tropika. Terdapat sangkaan bahawa orang Eropah dalam iklim tropika berasa tidak selesa pada setiap masa, daripada hidup di tengah-tengah orang tempatan hinggalah kepada serangga yang mengganggu dan makhluk hidup lain yang bising.

Pertama, perubatan kontemporari yang diberikan untuk stesen bukit sebagai menyembuhkan penyakit kehidupan tropika. Mereka termasuk persepsi penyakit yang berkaitan dengan 'degenerasi' - lesu, cepat marah dan kemurungan; manakala bahaya kesihatan sebenar yang disenaraikan ialah taun, malaria, cacar, penyakit nematod, demam kepialu dan paratifoid dan disentri. “ketinggian, kelembapan, terlalu banyak cahaya matahari, haba, kecacatan mata, monotoni, kekurangan musim, hiperglisemia otak, angin utara, tekanan barometrik, kandungan elektrik atmosfera, kekurangan vitamin penting, alkohol, merokok, sembelit, pelayan asli , melancap, venery, kebuluran seksual, terlalu banyak atau terlalu sedikit rembesan daripada kelenjar endokrin, kesunyian dan ketakutan. Ringkas cerita, orang putih memang tidak tahan dengan keadaan cuaca dan iklim tropika kita.

Kedua, perpindahan ke stesen bukit boleh dilihat sebagai tindakan sengaja mewujudkan jarak sosial antara penjajah dan yang dijajah. 'Tanggapan jarak sosial dalam konteks kolonial bermula di rumah telah diperluaskan ke institusi empayar lain. Stesen bukit, kelab, hotel dan restoran penjajah eksklusif dalam kehidupan mereka yang tidak rasmi dan awam. Ini adalah lanjutan dari dasar penjajah, kerana penjajah merasakan walaupun dalam aktiviti masa lapang terdapat keperluan untuk memelihara maruah dan prestij kelas pemerintah. Stesen bukit sebagai tapak untuk sanatoria dan pos tentera di kawasan tropika, kelab dan rumah rehat menjadi pusat riadah dan pemulihan eksklusif untuk penjajah British di India, Malaya dan Singapura. Maksudnya, orang putih memang memandang hina dan rendah orang-orang lain selain bangsa mereka. Mereka juga rasis dan mengamalkan 'apartheid terlindung'.

Naungan British dan keanggotaan institusi-institusi ini menentukan sempadan, membezakan penjajah daripada yang dijajah. Institusi-institusi ini dengan adat resam dan tatakelakuan mereka diperkukuh dan meniru institusi-institusi rumah penjajah yang dijaga rapi terhadap pencerobohan alam sekitar yang dijajah dan rakyatnya. Kesimpulannya, mereka handakkan kita memandang tinggi mereka serta timul rasa rendah diri terhadap diri, bangsa dan keupayaan kita sendiri.

Ketiga, Dasar "Cuti Rumah" pentadbiran penjajah dan kerinduan nostalgia terhadap negara asal. perasaan aneh, begitu kuat di semua stesen bukit Malaya, alternatif yang lebih murah daripada perjalanan panjang untuk cuti pulang di Britain. Walaupun sementara, jauh dari kehidupan biasa di bawah, Ia adalah sejuk seperti musim panas Inggeris, bahkan bunga-bunga mempunyai hampir tenaga Inggeris. Kanak-kanak juga boleh dididik di sekolah bukit yang berada di bawah pentadbiran Eropah dan merupakan persekitaran yang diasingkan, iaitu mereka hanya melayan kanak-kanak Eropah sahaja. Pendek kata, mereka nak jimatkan perbelanjaan kerajaan tentang hal ehwal kaum mereka.

Hanya setelah Sir George Maxwell melawat wilayah itu pada tahun 1925 barulah pembangunannya sebagai pusat peranginan bukit bermula. Di sana, Sir Maxwell memutuskan untuk membangunkan kawasan Tanah Rata dan Brinchang sekarang menjadi Stesen Bukit (sebuah bandar yang terletak pada ketinggian yang lebih tinggi daripada dataran atau lembah berdekatan).

Seperti semua stesen bukit, Cameron Highlands menawarkan kemewahan malam yang sejuk, mandi air panas, dan peluang untuk membuang kelambu dan menikmati flora sekeliling. Pengunjung memberi komen tentang peningkatan tenaga mereka. Cuaca sejuk menjadikan Cameron Highlands sebagai kawasan percutian popular bagi rakyat British yang rindukan kampung halaman. Dari situ, wilayah itu tidak lama lagi menjadi syurga bagi British yang ditempatkan di Malaysia, mencari kelegaan daripada iklim tropika yang panas dan lembap.Cameron Highlands menjadi tempat perlindungan bagi British yang ditempatkan di Tanah Melayu. Ia memberikan kelegaan daripada iklim tropika yang panas dan lembap. Dengan iklimnya yang sederhana, sebilangan daripada mereka memutuskan untuk menjadikannya rumah persaraan mereka, mendirikan banglo dan rumah agam.

Pada tahun 1926, sebuah jawatankuasa pembangunan telah dibentuk untuk mula mengezonkan kawasan di sana sebagai pertanian, pertahanan, pentadbiran, perumahan, dan rekreasi. Satu Jawatankuasa Pembangunan telah dibentuk. Yang berikut telah dilantik oleh Ketua Setiausaha F.M.S. untuk menjadi ahli “ The Cameron Highlands Development Committee ”: The Hon. Pengarah Public Wroks, F.M.S. (Pengerusi); Setiausaha Konservator Hutan, F.M.S.; Setiausaha Pertanian, SS. dan F.M.S. Perancang Bandar Kerajaan, F.M.S.; Pegawai Daerah Batang Padang; Pegawai Daerah Kuala Lipis; Dr. A. R. Wellington, dan Tetuan D. H. Hampshire dan C.Ritchie. 

Sir George Maxwell, membangunkan dua buah kawasan yang dikenali sebagai Brinchang dan Tanah Rata iaitu kawasan yang menempatkan pentadbiran dan perumahan pegawai Inggeris. Tidak lama selepas, kawasan di dataran tanah rata itu dibahagikan mengikut zon dengan berlainan. Kawasan di Habu, Sungai Palas dan Kea Farm telah diwartakan untuk aktiviti pertanian, manakala Ringlet, Tanah Rata, Brinchang dan Tringkap pula diwartakan sebagai kawasan kediaman.

Apabila jalan itu dibuka pada tahun 1931, British dan penduduk tempatan berpindah untuk menetap di lereng gunung. Mereka tidak lama kemudian diikuti oleh penanam teh dan penanam sayur yang mendapati iklim sesuai untuk pertumbuhan tanaman mereka. Pada 1 Julai 1931, Cameron Highlands telah dijadikan sebuah daerah kecil berautonomi di bawah Kuala Lipis, dengan Timbalan Pegawai Daerahnya sendiri melaporkan kepada Pegawai atasannya di Kuala Lipis. Selain daripada ladang teh, dataran tinggi terkenal dengan cuaca sejuk, kebun, tapak semaian, tanah ladang, air terjun, sungai, tasik, hidupan liar, hutan berlumut, padang golf, hotel, tempat ibadat, banglo dan penduduk asli (Orang Asli). . Kemudian, antara 1926-1931, kawasan-kawasan ini dizonkan sewajarnya, menyimpannya untuk pelbagai fungsinya seperti Jabatan Pertanian, Perbandaran, dan Tapak Kediaman, Kawasan Perkhidmatan, Taman Negara, Pentadbiran Am dan Kawasan Rekreasi.

Lakaran peta Cameron Highlands dalam tahun 1927 dan zon-zonnya

Pada tahun 1930, jalan utama ke Cameron Highlands kini telah dibuka kepada orang ramai sehingga batu ke-30 dari Tapah. Ini adalah di sempadan Negeri Pahang dan Perak dan lebih kurang di 'pinggir Tanah Tinggi Selatan atau Ringlet A: yang 'telah dibentangkan dalam lot; untuk tujuan pertanian dan tapak kediaman dan yang tidak lama lagi akan tersedia untuk pengasingan. Sempadan lot-lot ini mengikut cerun ke arah aliran yang lebih besar. 

Tinjauan permintaan beberapa tapak kediaman di Sungei Ringlet dan di utara Lubok Tamang juga telah dimajukan. Kerja-kerja pemilihan tapak kediaman yang sesuai di Tanah Tinggi sedang dijalankan. Sebilangan besar telah dibuat sementara di cerun di sekitar kawasan Rekreasi. Tinjauan menyeluruh ke atas tanah Tanah Tinggi telah dibuat baru-baru ini oleh Jabatan Kejuruteraan. Masalah berpunca daripada kegelinciran tanah yang kerap dan meluas di jalan arteri utama. Walaupun kemajuan berterusan, kerja-kerja membawa, mengangkut, meletakkan dan menyatukan jalan  menjadi lebih perlahan dan kurang hebat daripada pembinaan jalan ke tahap pembentukan. Siasatan diteruskan kerana sumber Sungei Bertam dan Sungei Rotan adalah mencukupi dan sesuai.

Kampung orang asli telah dicadangkan di suatu tempat berhampiran kawasan rekreasi. Namun, hal ini didapati tidak wajar kerana kedua-dua stesen bukit ini akan benar-benar rosak dengan mempunyai perkampungan orang asli di kawasan perumahan. Walau apa pun, padang golf mesti diatur kerana ia penting. Ia akan menjadi sangat menarik untuk mendapatkan pelan yang menunjukkan tapak bangunan tetapi tiada jalan pada masa ini kecuali yang mengelilingi kawasan rekreasi, supaya peluang untuk memperoleh akses tapak kelihatan sangat kecil kerana keadaan pada masa ini.

Sebahagian Peta Cameron Highlands dalam tahun 1931

Peruntukan mengenai pembangunan Tanah Tinggi Cameron hingga 31 Disember. 1931 diberikan dalam Kertas Majlis Persekutuan No. 13 tahun 1932,  sebagai $4,758,049. Ini akan ditambah pada tahun 1932 kepada $4,951,724 atau hampir $5 juta. Pembangunan Tanah Tinggi adalah pelaburan jangka panjang. Selain daripada caj yang tinggi untuk faedah ke atas perbelanjaan modal, Kerajaan komited kepada perbelanjaan berulang tahunan sebanyak $50,000 atau $60,000 dan, sebagai akibatnya. nampaknya menjadi keperluan mendesak untuk menawarkan setiap dorongan kepada perusahaan swasta untuk membangunkan Tanah Tinggi untuk memulihkan sekurang-kurangnya kos ini.

Dalam tahun 1933, bantahan keras mengenai kekurangan jalan raya di Cameron Highlands telah dibuat pada mesyuarat agung Persatuan Cameron Highlands, yang diadakan di Rumah Rehat Tanah Rata. Rungutan penduduk adalah jelas bahawa blok terbaik ditandakan "Rizab Kerajaan." Berkenaan Lower Highlands tiada tapak bangunan lain tersedia, melainkan jalan masuk dibina,dan apakah pembangunan selanjutnya yang akan berlaku di Upper Highlands. Apa yang menarik perhatian seseorang dalam pendakian ke atas ialah hakikat bahawa sejauh Ringlet tidak ada satu tapak bangunan pun yang mungkin. 

Tiga batu (5km) lagi di atas terdapat kawasan lapang seluas 15 ekar di Lubok Tamang, yang telah dikhaskan untuk tapak kampung. Di Sungei Parang, di atas Lembah Habu, terdapat kawasan seluas 15 ekar yang tersedia untuk penanaman sayur-sayuran dan tiada lagi kawasan terbuka sehingga Tanah Rata, di mana terdapat sebuah perkampungan sementara dan kawasan yang telah diusahakan oleh Penternak sejak enam tahun lalu dengan teh, kopi, arabika, cinchona, strawberi, dll. Di sini pada masa ini adalah kuarters P.W.D., Pegawai Kesihatan dan Pakar Pertanian, Banglo Berhenti, tetapi tiada jalan ke sana. Dengan 40 batu jalan yang baik (disiapkan dengan kos yang tinggi, bersama-sama dengan perbelanjaan awal yang biasa), sikap memandangkan keperluan stesen bukit untuk Malaya sudah mencukupi adalah kelihatan 'bodoh' Banyak lagi perkara uang perlu diselesaikan.

Pemasangan elektrik akan beroperasi tidak lama lagi. Tapak baharu untuk perkampungan tanah tinggi tengah telah diratakan, untuk kira-kira 70 blok rumah kedai: dan padang bola. Kawasan milik tentera telah dibersihkan tetapi tiada langkah lanjut yang dapat dilihat untuk beberapa waktu. Sementara itu, tanah tinggi yang lebih rendah sedang membangun dengan sangat pantas Beberapa tapak ladang telah pun dibersihkan sementara banyak blok seluas 25 hingga 100 ekar sedang dibuka untuk penanaman. 

Profesor Williamson dilaporkan telah membuat penemuan penting dalam kawalan malaria dataran tinggi, dengan menyelongkar dan bukannya meminyaki sungai dan lurah. The "Times of Malaya" menerbitkan laporan terperinci tentang proses ini, yang disifatkannya sebagai pembuatan zaman, dan menggesa Kerajaan untuk menyokong aktiviti Williamson sepenuhnya, kerana perkara itu penting dalam memulakan pembangunan.

Nampaknya Lembaga Kebersihan yang baru dilantik meliputi seluruh kawasan dan telah pun mengadakan mesyuarat pertama. Encik Dunman menggesa perkara yang dibincangkan mesti didedahkan kerana aktiviti luar biasa perusahaan swasta kini nyata. Sudah 20 tapak telah diselaraskan di Tanah Tinggi,bermakna semua tapak mesti dibina sebelum akhir tahun depan tetapi lebih berkemungkinan sebelum akhir tahun. Perkhidmatan bekalan paip air telah pun dipasang di kawasan rekreasi, walaupun tidak ada satu bangunan pun. Tapak kepunyaan En. Jennings, dipercayai, akan dibina rumah dalam masa enam bulan,

'Kerajaan kini telah memutuskan untuk membina jalan masuk berbatu selebar 14 kaki yang menyediakan banyak tapak di luar cerun, manakala asas padang golf enam lubang telah diletakkan. Kawasan rekreasi ini yang merupakan flat tengah adalah kira-kira 130 ekar. Ketetapan bahawa rumah di Tanah Rata sepatutnya menelan kos sekurang-kurangnya $10,000 kini telah diketepikan dan pelan akan diluluskan atas merit mereka.'

Pembangunan berterusan sepanjang tahun 1930-an, dan sebahagian besar dimainkan oleh Jurutera Eksekutif Pahang, J. B. W. Fairchild. Jalan tengah menghubungkan penempatan Ringlet, Tanah Rata dan Brinchang, padang golf sembilan lubang dan Rumah Rehat rasmi dan Stesen Eksperimen Pertanian  telah dibina, Jalan utama kini siap ke Tanah Rata, satu batu lagi ke Girdle Road sedang dijalankan. Laluan berbatu dan Girdle Road, yang mengelilingi kawasan rekreasi itu siap pada penghujung Ogos. Beberapa penebangan sedang dilakukan untuk tapak perkampungan kekal, yang akan memberi manfaat kepada mereka yang berempat berhampiran dengan memberi mereka lebih banyak ruang kosong.

Cameron Highlands menjadi pusat peranginan hujung minggu yang sangat popular untuk orang Kinta dan lain-lain dari kawasan yang lebih jauh. Pada masa ini, aliran pelawat datang setiap minggu, menandakan bahawa perkembangan pesat sedang berlaku. Setiap hujung minggu menyaksikan kira-kira 30 pengunjung ke Highlands. 

Menjelang pertengahan 1930-an, terdapat peningkatan ketara di Cameron Highlands: Penduduk Cameron Highlands telah melebihi 3,000 orang, ia didedahkan dalam laporan pentadbiran Pahang. Pada bancian tahun 1931 angkanya ialah 1.842. Pada penghujung tahun 1936 angkanya adalah lebih kurang 3,260. Cameron highlands kini mempunyai padang golf enam lubang, beberapa banglo, tiga rumah penginapan, pos polis, dua sekolah berasrama penuh, kem tentera,  ladang tenusu, ladang rawatan kuda, tapak semaian, ladang sayur-sayuran, ladang teh, Rumah Rehat Kerajaan dan Stesen Eksperimen Pertanian.

Menjelang pertengahan 1930-an resort ini terbukti sangat popular cuti tempatan. The Green Cow Tavern di pintu masuk ke Lembah Telom  memegang anugerah sebagai hotel tertinggi di semenanjung. Hotel Cameron Highlands, menghadap ke kawasan rekreasi di Tanah Rata, dipuji kerana selesa, kemudahan moden, manakala Eastern Hotel menawarkan penginapan lebih murah — $7 berbanding $15 sehari. Tidak lama kemudian datang Smoke House Inn, rumah agam Tudor tipikal tahun 1930-an, terkenal dengan api kayu balak dan teh strawberi dan krim. Seperti semua stesen bukit, Cameron Highlands menawarkan kemewahan malam yang sejuk, mandi air panas, dan peluang untuk membuangnya kelambu dan menikmati flora sekeliling.

Sesuatu yang memeranjatkan dan tidak diduga telah berlaku. Sikap kurang ajar penduduk Eropah di Cameron Highlands mencapai kemuncaknya apabila pada 25 November 1937 usul Cameron Highlands harus menjadi kawasan Persekutuan telah dicadangkan oleh ahli Persatuan Eropah Malaya pada mesyuarat jawatankuasa yang lepas. Ahli itu menegaskan bahawa Kerajaan Pahang tidak dapat membangunkan Tanah Tinggi dengan secukupnya, Berikutan usul tersebut. Pada 28 April 1938, penduduk meminta tindakan untuk Pembangunan Cameron Highlands  haruslah atas dasar “Semua  Malaya”, dan dipisahkan untuk tujuan tertentu dari Pahang. Mereka  menganjurkan perkara ini dalam petisyen untuk dibentangkan kepada Pesuruhjaya Tinggi, Sir Shenton Thomas. Petisyen itu, ditandatangani oleh pemilik tanah, penduduk dan lain-lain.

Mujur, pada 6 Oktober 1938 Sir Shenton Thomas telah menolak cadangan dan petisyen. Justeru, pada 13 Oktober 1938,  Sir Shenton Melawat Cameron Highlands untuk menyatakan pendirian kerjaan British. Ternyata mereka tidak menghormati kedaulatan DYMM Sultan Pahang selaku pemerintah yang sah di negeri tersebut.

Susulan keputusan dan petisyen itu, daerah Cameron Highlands yang dahulunya merupakan sebahagian daripada Daerah Lipls menjadi dua daerah berasingan di bawah seorang Pegawai Daerah pada 1 Januari, 1939, dan terdiri daripada Mukim Tanah Rata, Ringlet dan Ulu Telom.

Menjelang akhir tahun 1940 Cameron Highlands telah memantapkan dirinya sebagai stesen bukit terkemuka Tanah Melayu. Ia  menawarkan kepada pelawat iklim sihat yang sejuk, empat hotel yang sangat baik, golf yang bagus, memancing ikan trout, menunggang dan berjalan kaki.

PEMBANGUNAN CAMERON HIGHLANDS SELEPAS PERANG

Pembangunan terhenti oleh pencerobohan Jepun di 1941, semasa Perang Dunia Kedua. Semasa penjajahan Jepun, Daerah ini ditadbir dari Perak dan pengaturan ini telah dijalankan pada tahun 1947 kecuali kewangan yang dikawal dari Pahang. Banyak rumah kedai sementara telah didirikan. Sebuah perkampungan setinggan dengan kira-kira 13 buah rumah kedai didirikan di batu ke-30 - pintu masuk ke kawasan penanaman sayur-sayuran Lembah Bertam. Memandangkan tapak itu tidak sesuai untuk & kampung terletak di sudut berkembar yang sangat buruk dan bangunannya tidak 'bersih', seluruh penempatan telah dirobohkan dan penduduk ditempatkan semula di tapak kampung baru di Lubok Tamang pada November 1947. 

Selepas perang tamat, terdapat lagi minat untuk membangunkan Cameron Highlands. Seorang Pegawai Pertanian selain Pegawai Daerah telah ditempatkan secara tetap di Tanah Rata. Penolong Jurutera meninggalkan Cameron Highlands pada bulan Jun 1947 dan mulai tarikh itu Jurutera Eksekutif Kanan Tapah telah menyelia kerja-kerja P.W.D. dari Tapah dengan Pembantu Teknikal ditempatkan secara tetap di Tamah Rata. Sejak Ogos seorang Pegawai Perubatan Kesihatan telah dilantik ke Cameron Highlands yang menetap di Tanah Rata.

Data Penduduk dan Komposisi Kaum di Cameron Highlands dalam tahun 1947




Dalam tahun 1947, semua bangunan  di dalam kawasan Lembaga Bandaran adalah tertakluk kepada undang-undang kecil yang berkuat kuasa di Pahang di bawah enakmen Lembaga Kebersihan. Terdapat permintaan yang semakin meningkat untuk rumah kedai terutamanya di Tanah Rata di mana kekurangannya amat ketara. Rancangan sebelum perang telah dibuat untuk menggantikan bilangan rumah kedai sementara di Tanah Rata dan Ringlet dengan rumah kedai binaan batu bata dan rancangan ini sebenarnya telah dikuatkuasakan di Tanah Merah di mana 26 rumah kedai tersebut dibina. 

Di kawasan Kediaman Cameron Highlands, terdapat sejumlah besar rumah kediaman berasingan yang menghadap ke Padang Golf. Terdapat juga empat hotel dan & Rumah Rehat Kerajaan, 17 banglo telah dibina oleh Tentera dan 1 oleh NAAFI dan 6 banglo dipajak  dan pada akhir tahun 1947 mereka masih menduduki 9 rumah  dan 14 rumah pajakan. Skim untuk membina penginapan untuk 1000 tentera masih dalam pertimbangan. 

Tetapi kemajuannya telah dihalang pada tahun-tahun akhir 1940-an dan sepanjang dekad 1950-an kerana pemberontakan komunis, satu tempoh yang dikenali sebagai Darurat. Cameron Highlands seolah-olah kembali ke zaman pendudukan Jepun.  

Pelancongan dijana semula dalam era 1950-an. Apabila pertempuran sengit diisytiharkan berakhir, Stesen Bukit ini telah dibangunkan dengan teliti menjadi sebuah pusat peranginan yang popular. Cameron  Highlands menempatkan pengunjung dari seluruh dunia dengan tiga hotel berkelas dan antarabangsa serta banyak hotel pelancongan kelas pertama dan villa.persendirian.  

Mandi -manda di air terjun Cameron highlands sememangnya diminati oleh pengunjung ke sana. Gambar ini diambil dalam tahun 1930-an

Pemandangan dari udara kawasan Cameron Highlands dalam tahun 1935


Pemandangan waktu senja dari Air Terjun Cowling


Gambaran jelas dari udara padang golf  dalam tahun 1935



Pembersihan hutan untuk pembangunan. Peneroka-peneroka ini sanggup mengharungi kepayahan dalam kehidupan awal mereka di Cameron Hihlands


Air Terjun Cowling di Sungai Terla, Cameron Highlands dalam tahun 1935


Banglo En. Cowling di Tanah Rata dalam tahun 1935


Jambatan kayu menyeberangi sungai dalam hutan di Cameron Highlands


Pemandangan kawasan Bintang dari udara dalam tahun 1935


Tapak Semaian Teh di Ladang Blue Valley


Kelihatan sungai berliku-liku merentasi kawasan pergunungan di Cameron Highlands


Kawasan perladangan berlatarbelakangkan pergunungan di Cameron Highlands



Cameron Highlands dalam tahun 1945


Pekan Tanah Rata dalam tahun 1939



Pekan Tanah Rata dalam tahun 1945

Iklan Cold Storage dalam tahun 1935







Iklan Tentang Cameron Highlands di akhbar dalam tahun 1939


Iklan Penerbangan ke Cameron Highlands melalui Ipoh dari Singapura dalam tahun 1939




Jadual Tambang ke pelbagai destinasi di Cameron Highlands dari/ke Stesen  kereta api Tapah Road dalam tahun 1941
1929
Peta 1: Cameron Highlands Tahun 1929 
Peta 2: Cameron Highlands Tahun 1929 
Peta 3: Cameron Highlands Tahun 1929 


Peta menunjukkan bangunan, jalan berbatu (berturap) yang berakhir di Ringlet (dari Tapah), meneruskan jalan berbatu/tanah ke utara ke Tanah Rata, trek, laluan baghal, kandang kuda, kontur, ketinggian tempat, sungai, sungai, kuarters jurutera eksekutif, pejabat Jabatan Kerja Raya, dispensari, rehat rumah, Sungei Bertam, Sungei Ringlet, Kuala Ringlet Falls dan lain-lain

1949
Peta 1: Cameron Highlands Tahun 1949

Peta 2: Cameron Highlands Tahun 1949

Peta 3: Cameron Highlands Tahun 1949

Peta meliputi Cameron Highlands di Pahang yang menunjukkan sempadan negeri, kontur, sempadan hutan simpan, landskap fizikal, jalan utama, hutan, belukar, ladang teh, kebun sayur, taman bunga, paku pakis, pokok cemara, pokok Chinchona, pokok Cypress, Penanaman Eksperimen Cypress dan Pokok Pine, Stesen Eksperimen Pertanian, Sanatorium Veterinar, Tapak Semaian Ramphill, Hutan Simpan Mentigi, Tokong Buddha Sam Poh, Little Valley, Folly Farm, Woodlands Cottage, Forest Flower Estate, Kilat Gardens, Hill View Farm, Riverside Farm, Ipoh Garden Riverside , Smoke House Inn, Banglo Eu Tong Sen, Shum Cottage, Habu Cottage, Ringlet Village, Lubok Tamang, Taman Sedia, Tanah Rata Village, Brinchang Village, dan lain-lain


Berikut merupakan kemudahan-kemudahan awam yang disediakan di Cameron Highlands sejak awal penubuhannya. Ada antaranya masih wujud dan bertahan sementara sebahagian lainnya telah lama hilang dalam lipatan sejarah tempatan. 

1.    BANGLO BERHENTI / HALTING BUNGALOW

Dalam tahun 1929, sebuah banglo berhenti yang terdiri daripada enam bilik tidur dan ruang duduk-makan yang dilengkapi dengan gaya kem telah siap dibina di utara Tanah Rata. Permohonan untuk menggunakan banglo ini hendaklah dibuat kepada Jurutera Eksekutif, Cameron Highlands, caj sebanyak $2 setiap malam perlu dibayar oleh setiap penghuni. Bangunan serupa sedang didirikan di utara tapak kampung di Kuala Jasin. Pelawat yang bercadang dinasihatkan untuk menempah penginapan di banglo yang berhenti lebih awal dan perlu mengatur sendiri tentang pengangkutan, bekalan dan kakitangan, 

Walaupun Rumah Rehat di Kuala Jasin di tengah-tengah kawasan ini telah siap, tempat tinggal masih perlu dicari di rumah rehat kem lama di Ringlet, kerana rumah rehat baru itu adalah hampir 3 batu dari jalan sekarang dan kakitangan serta perabot masih belum dipindahkan. Kuala Terla akan menjadi tapak untuk sebuah perbandaran yang terletak sepuluh batu dari hujung jalan utama di Brinchang tetapi sudah ada laluan yang tersedia untuk kenderaan sejauh enam batu, manakala di Kuala Terla sebuah banglo berhenti telah didirikan

Banglo berhenti Tanah Rata di Lubok Tamang hanya bertujuan untuk penginapan sementara mereka yang berkunjung ke Tanah Tinggi atas urusan perniagaan. Permohonan untuk penginapan hendaklah dibuat kepada Jurutera Eksekutif di Cameron Highlands. Adalah tidak mungkin untuk berurusan dengan mudah dengan pelawat kasual dan pelancong pada peringkat pembinaan Tanah Tinggi ini, dan lawatan daripada mereka tidak digalakkan. Kemajuan bagi tahun tersebut dianggap memuaskan.

Makluman tentang perbelanjaan Pembangunan Cameron Highlands dalam tahun 1929


Satu-satunya tempat penginapan di Cameron Highlands dalam tahun 1929



Gambar-gambar kenangan penduduk di Banglo Berhenti Lubok Tamang dalam tahun 1929


Syarat dan Peraturan Penginapan  

Jawatankuasa Pembangunan Tanah Tinggi Cameron telah membuat peraturan berikut berkenaan dengan pendudukan di Banglo Berhenti :

1. Mereka berada di bawah tanggungjawab Jurutera Eksekutif, Cameron Highlands, dan permohonan untuk menduduki bilik hendaklah dialamatkan kepadanya. Penginapan hanya boleh disediakan dengan permit yang ditandatangani oleh Jurutera Eksekutif, Cameron Highlands.

2. Yang disediakan hanya katil, tilam, bantal, pinggan mangkuk, peralatan memasak, lampu, kerusi dan meja.

3. Pelawat dikehendaki menyediakan kelambu, peralatan tempat tidur, makanan, bekalan dan pelayan sendiri.

4. Seorang penjaga sahaja disediakan di setiap Banglo. Penjaga ini tidak boleh dihantar melalui mesej atau sebaliknya diambil dari tugas mereka oleh pelawat.

5. Bilik boleh ditempah lebih awal tetapi permohonan tidak akan diterima lebih daripada 14 hari sebelum tarikh penginapan diperlukan.

6. Caj untuk penggunaan Banglo Halting ialah $2 seorang setiap diem/hari atau sebahagian daripada sehari, termasuk lampu dan kayu api. kecuali untuk Pegawai Kerajaan dalam perjalanan bertugas. Satu hari akan dihitung dari tengah hari.

7. Permit untuk menduduki tidak boleh dipindah milik.

8. Permohonan untuk penginapan mesti disertakan dengan wang hantaran meliputi jumlah yang perlu dibayar untuk tempoh bilik diperlukan. Deposit sedemikian akan dibatalkan jika bilik yang ditempah tidak diduduki. 

9. Tiada satu pihak boleh menempah lebih daripada dua bilik pada satu-satu masa dan tidak boleh mana-mana bilik diduduki untuk lebih daripada tujuh malam berturut-turut (di mana-mana banglo) kecuali mengikut budi bicara Jurutera Eksekutif, Cameron Highlands, sekiranya penginapan tersedia.

10. Buku Pelawat disimpan oleh penjaga, dan pelawat diminta untuk merekodkan di dalamnya tarikh dan jam ketibaan dan berlepas.

11.  Pelawat dikehendaki mengambil langkah berjaga-jaga biasa berkenaan dengan barang peribadi mereka kerana Kerajaan tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang barang yang hilang.

12. Pelawat akan bertanggungjawab ke atas semua kerosakan atau kerosakan semasa pendudukan mereka yang disebabkan oleh mereka sendiri atau pekhidmat mereka dan sesiapa yang sengaja menyebabkan kerosakan atau mengalihkan mana-mana barang perabot akan diperlukan untuk membaiki kerosakan tersebut.

13. Hak adalah terpelihara untuk menolak mana-mana permohonan tanpa memberikan apa-apa sebab dan menamatkan penyewaan tanpa notis mana-mana orang yang bersalah atas penyelewengan berkenaan dengan pekerjaan.

14. Pekhidmat Asia tidak dibenarkan menggunakan mana-mana bilik tidur, perabot atau peralatan tempat tidur.

15. Pelawat mesti membuat pengaturan sendiri untuk pengangkutan sepanjang tempoh kediaman mereka di Tanah Tinggi dan khususnya digesa untuk tidak mengganggu atau mengganggu tenaga buruh kontraktor dan orang lain yang bekerja di Tanah Tinggi.

Pada tahun 1931, Jawatankuasa Pembangunan Cameron Highlands mengumumkan bahawa tarif untuk banglo terhenti di Highlands telah dipinda. Caj inklusif selama 21 jam dikenakan pada $3 setiap kepala, atau $2.50 jika lebih daripada tiga orang bermastautin, kadar untuk kanak-kanak di bawah lima tahun| tahun ialah $1.25 dalam setiap kes. Penduduk yang tidak memerlukan makanan harus memberi perhatian-(notis 24 jam oleh pengambil atau mereka mungkin bertanggungjawab.membayar makanan yang tidak diambil).

Bayaran dan Caj Perkhidmatan


Harga Makanan dan Minuman dalam tahun 1931


2.    RUMAH REHAT

Pada tahun 1937, Kerajaan Pahang sedang membina sebuah rumah rehat baharu di Tanah Rata, di Cameron Highlands, dengan kos $40,000. Banglo terhenti papan lama, satu-satunya tempat penginapan di Cameron Highlands, yang ditubuhkan pada tahun 1929 digantikan oleh Rumah Rehat moden, dengan peralatan terkini di Kampung Tanah Rata, memandangkan rumah rehat lama terpaksa ditutup kerana kekurangan pengunjung selepas hotel dibuka. 

Rumah rehat ini didapati memiliki beberapa ciri yang serupa. Mereka semua diuruskan oleh orang Cina, dan, sebagai peraturan, pengurusannya sangat cekap. Tiada notis awal diperlukan tentang bila pengembara akan datang, dan juga tidak perlu untuk menyatakan berapa lama penginapan itu. Yang pasti, kualiti layanan yang dinikmati, perkhidmatan segera, dan cara permintaan yang sama sekali tidak dijangka boleh dilakukan dengan begitu mudah diperoleh;  Makanan yang enak, dan tidur seolah-olah ini adalah suatu kebiasaan.

Tetapi ke mana sahaja pegawai atau pengembara pergi, standard penginapan tetap terurus dengan kemudahan yang sederhana. Pelbagai kemudahan diberikan sama seperti di tempat lain  walaupun di rumah rehat terkecil yang dapat menyediakan makanan dan katil dalam notis masa yang pendek. Sebagai contoh, pisang dan betik, pada umumnya merupakan buah-buahan yang dihidangkan di hotel dan rumah rehat. 

Tukang masak Asia bertanggungjawab dalam katering makanan di kelab, stesen bukit dan rumah rehat. Orang Cina yang biasanya berasal dari Hainan merupakan tukang masak yang sangat baik. Mereka sentiasa bersih dan makanan Eropah, Cina atau Melayunya pun sedap. 

Masakan hibrid mengambil elemen tradisi masakan British dan amalan makanan dari Asia. Pembudayaan ini telah menyumbang kepada pembangunan hidangan khas kuliner kolonial di setiap koloni ke koloni lain. Dalam proses itu, masakan pan-kolonial muncul, dengan sedikit perbezaan serantau. Kari merupakan hidangan tetap. Antara menu makanan dan minuman, tidak termasuk arak di kebanyakan rumah rehat adalah seperti di bawah:

 
Meat course, rabbit curry and mutton curry, cold lamb, turkey, Eggs, bacon, 
Viennese sausages with cabbage, Soup, Brown onion soup, Cream crackers, Ryvita. 
Fruit Pancakes, Fruit and Toast, Porridge (bubur), mashed potatoes , 
Rolls, Gruyere, Kraft cheese, Cheese, Butter and Jam, 
Pudding, scones, cake, sandwiches 
Tea, coffee, Nescafe,
Mah mee,




Rumah Rehat Cameron Highlands dalam tahun 1960








3.    PEJABAT POS

Sejak sekian lama, terdapat desakan untuk Pejabat Pos, dan walaupun perniagaan pos kini tidak diurus niaga dalam "kedal" di mana wakil pos telah melakukan semua kerja pos dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Dalam suatu mesyuarat Persatuan Penduduk Cameron Highlands meminta kerajaan mengadakan perkhidmatan pos terutama di kawasan Ringlet. Maka, pada 4 November 1933 sebuah wakil pos telah dibuka di Ringlet,Tanah Tinggi Cameron. Struktur asal  apa yang dipanggil 'Pejabat Pos' juga ditempatkan di Banglo Berhenti di Tanah Rata sehinggalah pada tahun 1937. Penduduk juga mahukan dua perkhidmatan mel Highlands sehari ke dan dari Tapah.

Pejabat pos dibuka secara rasmi oleh Tunku Abdul Rahman, Ketua Menteri Malaya pada hari Jumaat, 25 Jun 1956. Terletak di Jalan Besar, ia salah satu daripada beberapa pejabat pos di kawasan yang menyediakan pelanggan dengan perkhidmatan "Poste restante". Poste Restante atau Peti Bersurat ialah perkhidmatan yang direka untuk pengembara, yang tidak mempunyai alamat tetap di lokasi yang mereka ingin menerima mel, membolehkan mereka mengambil mel mereka secara percuma di mana-mana Cawangan Pejabat Pos yang mengambil bahagian.

Pejabat Pos Tanah Rata


4.    HOTEL-HOTEL

Satu sindiket Singapura-Kuala Lumpur sedang dibentuk untuk membuka sebuah hotel besar yang akan sangat dialu-alukan memandangkan rumah rehat yang sesak. Pada 16 Februari 1933, pengaturan untuk pembinaan sebuah hotel di Cameron Highlands masih belum selesai. Sebuah syarikat telah ditubuhkan dan perkara itu masih dalam pertimbangan. Sepekara lagi, pada 3 Ogos 1933, Encik Leong Sin Nam telah berjalan kaki meninjau projek membina sebuah hotel di Tanah Rata, Cameron Highlands, untuk kerani Cina. Ideanya adalah untuk menjadikannya sebagai usaha sama, pemegang saham dalam syarikat menerima syarat keutamaan apabila mereka menggunakan hotel. Sebilangan tauke Kinta berminat dengan Cameron Highlands dan sebahagian daripada Highlands mungkin masih menjadi pusat peranginan percutian orang Cina.

Pada 10 Januari 1934, pengumuman sebuah hotel baharu di Cameron Highlands, yang dinamakan Hotel Cameron Highlands   akan dibuka pada 1 Februari Pada 8 Jun 1935, En. R. Brown Dan Miss P. Lacey melangsungkan perkahwinan Eropah pertama di Cameron Highlands pada pukul 10 pagi di ruang istirahat Hotel Cameron Highlands pada  Khamis  En. Robert Brown adalah Pengurus Boh Planations. Lembah Boh,  di Cameron Highlands. 

Lembaga Kebersihan Cameron Highlands juga telah meluluskan rancangan untuk hotel Cina baharu di Tanah Rata. Tapak disediakan untuk bangunan banglo oleh Asiatics dan Towkay Leonid Sin Nam dan Kongsi sedang mendirikan sebuah hotel Cina di laluan moden kelas pertama di Tanah Rata.

CAMERON HIGHLANDS HOTEL








EASTERN HOTEL






GREEN COW TAVERN







SMOKE HOUSE INN

Hotel Smokehouse bergaya Tudor yang pelik dan bergaya desa adalah pemandangan untuk dilihat di Tanah Rata di Cameron Highlands.Dengan bahagian luarnya yang putih klasik, seseorang akan sukar untuk meneka berapa lama hotel lama yang megah ini telah wujud. Rumah desa yang kelihatan Inggeris dengan pendiang api terbuka dan dinding berpanel kayu di dalamnya mengundang pengunjung ke hotel berusia 86 tahun itu, sama ada untuk penginapan hujung minggu atau minum petang scone panas dan puding yang lazat.

Menghadap ke padang golf, kebanyakan bilik yang ditawarkan, terutamanya terletak di 3 tingkat di bangunan utama, adalah suite dengan ruang tamu, bilik tidur dan bilik mandi. Setiap bilik mempunyai watak tersendiri dan tanpa menerangkan kesemuanya, kebanyakan suite adalah luas dan terang dengan baik dengan dinding dalam dicat putih, rasuk kayu gelap terdedah, tingkap dengan anak tetingkap kecil yang membuka ke taman atau padang golf, perabot kayu dan kepingan hiasan antik, katil kanopi kayu yang ditutupi dengan langsir berjalur merah, pendiang api, sofa dan kerusi berlengan baldu lembut atau kulit berlapis

Keindahan hotel tertua di Cameron Highlands itu diperkuatkan dengan laluan luas padang golf Sultan Ahmad Shah yang terbentang di bawah. Dibuka secara rasmi pada tahun 1937 pada waktu Krismas oleh orang Inggeris William J Warin, hotel ini pada asalnya dipanggil Ye Olde Smoke House Inn, menempatkan enam bilik sederhana. Smokehouse juga merupakan tempat pertama untuk menyediakan air panas pada tahun 30-an - sebuah kemewahan ketika itu..

'Untuk orang Eropah sahaja': lembaran tarif dari 1937 dengan jelas menyatakan bahawa hanya orang Eropah boleh menginap di 'The Inn'.

Hotel itu bertujuan untuk ekspatriat British yang berpangkalan di Malaya, menunjukkan bahawa Warin mahu membangkitkan sebanyak mungkin kenangan dan  kerinduan terhadap England.

Ketika zaman penjajah, ramai orang British datang ke sini untuk bekerja di perusahaan swasta dan dalam tentera. Hotel ini hanya melayani orang Eropah. Hotel itu terselamat daripada pendudukan Jepun di Tanah Melayu dari 1941-1945, dan dijadikan kediaman untuk pegawai tentera mereka. Jepun menghalau semua orang keluar dari hotel. 

Foster turut membina sebuah lagi hotel pada tahun 70-an bernama The Lakehouse, yang masih beroperasi di Cameron Highlands. Sehingga hari ini, hotel ini hanya menyajikan makanan Inggeris seperti panggang, stew, pai dan puding. 




Iklan tentang Smokehouse Inn dalam tahun 1940







HOTEL-HOTEL LAIN

Town House Hotel 1960



Hotel Merlin 1966
Iklan Tourism Malaysia 2008



5.  PEMBINAAN RUMAH-RUMAH AGAM / VILLA 

Ramai daripada mereka juga telah membuat keputusan untuk menjadikan Cameron Highlands sebagai rumah persaraan mereka, mendirikan banglo dan rumah agam, rata-rata mempunyai ciri-ciri dan budaya Inggeris. 

Namun pelaksanaan tidaklah sehebat perancangan. Memandangkan pembinaan rumah-rumah mewah ini di atas kawasan perbukitan yang jauh daripada bandar-bandar, kos sebenar rumah pasti lebih tinggi kerana mengambil kira logistik, stok barangan binaan, pekerja, dan faktor-faktor lain yang tidak boleh dikesampingkan. Mengikut seorang pesara Eropah yang membina rumah agamnya di Cameron Highlands dalam tahun 1931, kos keseluruhan pembinaan rumahnya adalah sebanyak $28,000. Suatu jumlah yang besar ketika itu! Banglo itu  mempunyai dinding bata konkrit tegak yang dibuat di tapak pembinaan dan bumbung daripada besi tergalvani. 

Beliau menyatakan kayu-kayu tropika jenis keras yang digunakan terpaksa dibeli dari Singapura dan diangkut ke Cameron Highlands dengan kereta api dan lori memandangkan pokok-pokok di pergunungan ini adalah daripada jenis lembut dan pasti tidak akan tahan lama.. Perincian perbelanjaan rumah beliau adalah seperti di bawah: 




Makanan dan Pemakanan

Walaupun tidak dapat menahan panas di tanah pamah, penjajah British suka akan kari. Mereka juga kerap makan makanan tempatan - nasi, puding sagu, sambal, ikan bilis, gula melaka dan sebagainya. Ramai daripada mereka sangat gemar mempunyai puding sagu, kastard karamel selepas makan kari. Masakan kolonial dengan hidangan istimewa seperti kari,  pilihan sup, ikan, sendi daging kambing Bengal yang manis, capon Cina, ayam Kedah, itik Sangora, ham Yorkshire, kentang Jawa dan ubi Melayu, diikuti dengan hidangan nasi dan kari, 

Kerana mereka mengupah tukang masak Hainan, buku masakan yang diterbitkan pada masa itu juga mengandungi resipi makanan gabungan.sedemikian. Di Tanah Melayu, daging lembu adalah keras dan hanya sesuai untuk digunakan dalam sup, tetapi ayam itik banyak dan murah, daging kambing biasanya sangat baik.

Sudah tentu penjajah di Tanah Melayu mempunyai minum petang dan meja jamuan panjang dengan garpu salad dan pisau mentega,  keju dan buah-buahan. Buah-buahan tropika yang memberikan sentuhan individu kepada setiap menu; ia termasuk pisang raja, duku, mangga, rambutan, delima dan manggis.

Perkhidmatan Peribadi

Banglo sebagai kediaman penduduk Eropah telah dibina di sepanjang jalan yang luas di kawasan yang besar. Mereka memandang rendah kaum yang dijajah (Asia) tetapi  khidmat mereka amat diperlukan untuk memastikan kehidupan mereka (Eropah) di stesen bukit lancar dan memuaskan. Pandangan mereka iaitu orang tempatan adalah bahawa orang yang 'secara semula jadi kotor, tidak bermoral dan malas" telah digunakan dengan persekitaran yang kotor dan tidak sihat. Maka, penginapan para pelayan dibina di kuarters pelayan yang tersembunyi di belakang kediaman utama di perkarangan itu, pinggir paling jauh kawasan itu, kadangkala berhampiran bilik stor atau kandang kuda. 

Memerintah atau bersantai dari ketinggian stesen bukit, penjajah British dilayan oleh komuniti penduduk tempatan yang diangkut dari dataran. Pedagang dan peniaga mendaki bukit dengan membawa hasil dari dataran. Kuli datang untuk menawarkan perkhidmatan peribadi. Lembu dibawa untuk bekalan susu. Pencuci datang untuk mengambil pakaian. Beberapa orang suruhan dibesarkan oleh golongan elit, sering dihantar lebih awal untuk menyediakan kebun sayur dan kayu api di perkarangan. Yang lain mendirikan kawasan bazar jauh dari kawasan elit, di mana mereka menjual barangan mereka dan mendirikan pondok. Penduduk kampung bukit tempatan sering membawa hasil kebun ke bazar.

Perkhidmatan Homestay, Bed and Breakfast

Lebih ramai wanita British dibawa ke tanah jajahan, peranan mereka sebagai isteri kepada pemerintah, adalah untuk mengekalkan prestij rumah British. Rumah kolonial menjadi tempat awam untuk komuniti kulit putih, menawarkan layanan kepada rakan sekerja dan pelawat Eropah. Pemilik/pengurus biasanya tinggal di sana dan kadangkala mempunyai penginapan berasingan, atau berdekatan dengan hartanah yang sama dengan tetamu mereka, yang menghasilkan suasana yang selesa. Penginapan dan sarapan selalunya adalah rumah keluarga persendirian dan biasanya mempunyai purata enam bilik. .Hari-hari dihabiskan untuk mencantas bunga ros, merawat strawberi, menghirup teh Inggeris, dan sudah tentu untuk sedikit pergaulan sosial, mereka akan menuju ke  Smokehouse berstail Tudor  atau The Green Cow Tavern.

Banglo pengurus Ladang Blue Valley dalam tahun 1935



Banglo milik En. Dunman, salah seorang Ahli Lembaga Kebersihan Cameron Highlands


Bayaran penginapan hanya $5 semalam di Banglo BnB En. Dunman dalam tahun 1935


Banglo milik seorang Tauke Cina di Cameron Highlands


Banglo Pegawai Tentera di Cameron Highlands


Butiran Penginapan di Rose Cottage 1

Butiran Penginapan di Rose Cottage 2



Bunga-bungaan Inggeris menghiasi halaman sebuah banglo di Cameron Highlands


5.   KEMUDAHAN PADANG GOLF

Sehingga penghujung September tahun 1934, Kerajaan F.M.S.  telah membelanjakan $5,188,500 untuk pembangunan Cameron Highlands. Difahamkan kerajaan telah meluluskan perbelanjaan $50,000 untuk padang golf di Cameron Highlands. Daripada jumlah ini $30,000 akan dibelanjakan pada tahun semasa. Bakinya akan dimasukkan ke dalam anggaran untuk tahun 1936. Kemajuan yang telah dicapai dalam pembinaan padang golf di Cameron Highlands. Kursus itu, yang bertujuan untuk disiapkan pada bulan Januari, 1934, telah melibatkan Kerajaan dalam perbelanjaan yang besar— pastinya tidak kurang daripada $100,000.

Bermula dengan padang golf enam lubang pada tahun 1935. Pada masa awal, kelab itu dinaungi oleh orang kaya. Pada masa itu, adalah perkara biasa untuk menemui cetakan kaki harimau di bunker. Hari ini, kelab itu telah banyak berubah daripada yang dahulu. Selain daripada kemudahan yang ditambah baik, ia juga telah mengalami perubahan nama. Ia kini beroperasi sebagai Kelab Golf Sultan Ahmad Shah (SAS) Cameron Highlands.

Orang Jepun di Cameron Highlands semasa pendudukan sangat teruk bermain golf. Para caddy dengan sindiran pedas berkata bahawa hanya seorang pegawai Jepun daripada dua puluh orang yang mempunyai idea tentang permainan itu. Kami tidak memberitahu berita bahawa sebahagian besar penduduk Inggeris juga tidak tahu tentang permainan itu sama ada-namun mereka kelihatan 'okay' dalam kejahilan mereka.

Dalam tahun 1961, Kelab golf baharu bernilai $25,000, dibina oleh Majlis Perbandaran Tanah Rata, Cameron Highlands, yang dirasmikan oleh Sultan Pahang. Ia memenuhi keperluan yang telah lama dirasakan di Tanah Rata di mana pemain golf yang melawat telah menemui kabin kayu lama, yang berkhidmat sebagai rumah kelab, tidak mencukupi. Rumah kelab baharu ini dilengkapi dengan selesa, mempunyai pendiangan kayu, bilik persalinan, ruang istirahat yang besar dan bar. Blok granit yang diletupkan dari 1,080 kaki di bawah paras tanah, dalam pembinaan pelbagai terowong yang berkaitan dengan projek hidro-elektrik di Tanah Tinggi Comeron, digunakan dalam membina rumah kelab baharu itu.

Pada tahun 1932, Padang Golf Cameron Highlands mula dirancang pembinaannya


Clubhouse di Padang Golf Cameron Highlands 




Iklan hotel yang melibatkan aktiviti bermain golf termasuk di Cameron highlands



7.    KEMUDAHAN PERSEKOLAHAN

Pensionnat Notre Dame 

Sebuah sekolah berasrama penuh untuk kanak-kanak komuniti ekspatriat resort. Sejarahnya bermula pada masa ketika dataran bukit mula dibangunkan. Pada akhir 1920-an, Uskup Melaka, H.E. Monsignor Emile Barillon menulis surat kepada kerajaan British meminta geran tanah di kawasan pilihan raya itu. Tujuannya adalah untuk mengawasi jawatan Katolik yang terdiri daripada sebuah biara, sebuah biara (Pensionnat Notre Dame), sebuah tempat berundur (Rumah Paderi) dan sebuah gereja. Permintaannya dikabulkan dengan syarat sekolah berasrama penuh untuk anak-anak muda Eropah dimasukkan ke dalam rancangan itu. Hal ini kerana jika tidak mereka akan meninggalkan keluarga mereka di Tanah Melayu selama beberapa tahun untuk belajar di seberang laut. Lagipun di lokasi sihat yang sejuk ini, mereka boleh berada dekat dengan ibu bapa mereka, sambil mengelakkan panas di kawasan tropika.

Pembinaan Pensionnat Notre Dame bermula pada tahun 1929. Ia mengambil masa 5 tahun untuk disiapkan. Struktur ini telah siap pada tahun 1934. Pada 21 April 1935, Rev. Mother St. Adele tiba di Tanah Rata bersama lima biarawati, untuk menyelia kerja-kerja pembinaan dan untuk menyediakan pembukaan Pensionnat Notre Dame. Misa pertama telah disambut pada hari Ahad, Sekolah ini telah dibuka secara rasmi pada hari Sabtu, 27 Julai 1935. oleh YB. Encik C. C. Brown, Residen British Pahang sebagai sekolah berasrama penuh yang dipanggil Pensionnat Notre Dame untuk kanak-kanak umur rendah Eropah.

Sekolah berasrama baharu itu dikatakan tiada duanya di Tanah Melayu, dan sebagai model kepada kebanyakan orang di Eropah. “Perintah pintu masuk utama Sekolah mempunyai “peralatan pengajaran yang paling moden, dapur yang sangat moden dan sebuah gereja kecil yang indah. Tempat baharu itu diterangkan oleh pelawat awal sebagai "taman bunga yang ditata secara artistik mengelilingi "syurga kanak-kanak" kecil ini dan menawarkan pemandangan indah bukit di sekitarnya. Laporan nazir sekolah pada tahun 1939 menyatakan sebahagiannya: “Saya kagum dengan nada sekolah dan skop sukatan pelajaran; dan saya kembali berfikir bahawa kanak-kanak moden itu, di sekolah sebegitu dalam apa jua kadar, adalah seorang anak muda yang sangat bertuah.”

Dalam tahun 1935, seramai 18 orang anak muda hadir untuk perasmian kelas. Selepas tiga bulan jumlah itu telah meningkat kepada 70, dan pada Oktober 1938, ia adalah 141 dan pada tahun 1940 terdapat 240 kanak-kanak. Ini, walau bagaimanapun, terhenti semasa Perang Dunia Kedua (1941–1945). Pihak Jepun menjadikan tempat itu sebagai hospital. 

Selepas perang, sekolah itu dibuka semula tetapi ia berfungsi dari pondok dalam kawasannya. Sekolah berasrama ini kemudiannya  telah dipajak daripada gereja untuk berfungsi sebagai depot pemulihan bagi anggota Tentera British terus menggunakan tapak tersebut sebagai hospital. dikenali sebagai Hospital Tentera British. Apabila British berundur pada tahun 1971, bangunan bergaya Gothic telah dikembalikan kepada masyarakat Katolik. Ia ditukar nama kepada Sekolah Rendah Kebangsaan (S.K. Convent).







Tanglin Boarding School

Sekolah Berasrama Penuh Tanglin yang diasaskan oleh Cik Anne Griffith-Jones,mula dibina pada tahun 1934 Sekolah itu bermula dengan kurang daripada 20 murid. Kurikulumnya berasaskan sistem pendidikan British. 

Pembukaan Sekolah Berasrama Penuh untuk Kanak-Kanak Eropah di Cameron Highlands Bangunan ini akan lengkap dan lengkap untuk penerimaan murid pada bulan Mei 1935. Sekolah ini ditujukan secara eksklusif untuk kanak-kanak Eropah dari semua kewarganegaraan dan akan menjadi sekolah sekular. Sekolah Tanglin telah mengadakan Majlis Penyampaian Hadiah dan Hiburan Akhir Tahun pada sebelah petang dan malam 15 November 1935, Cameron Highlands menjadi tempat perhimpunan ibu bapa dan rakan-rakan yang sangat menyenangkan dan gembira apabila penyampaian hadiah akhir tahun dan hiburan oleh murid yang mengambil bahagian. 

Seramai seratus enam puluh lapan kanak-kanak Eropah menghadiri sekolah tersebut  di Cameron Highlands  dalam tahun 1939. Sekolah ini terus berkembang sehingga meletusnya Perang Dunia Kedua. Malangnya mulai 1941, Sekolah di Cameron Highlands ini terpaksa berpindah ke Singapura kerana ancaman pencerobohan Jepun. Ia tidak lagi berfungsi semasa Pendudukan Jepun di Tanah Melayu. 

Sekolah Berasrama Penuh Tanglin di Cameron Highlands siap sepenuhnya pada tahun 1934



Para pelajar dan guru Tanglin Boarding School di Cameron Highlands bergambar untuk kenangan


Murid-murid sekolah berasrama penuh di Cameron Highlands ini dalam tahun 1938


1939 -Guru dan pelajar menikmati tunggangan kuda yang panjang di Cameron Highlands




Selepas perang, ia dibuka semula. Pembaikan dan hiasan sedang berlangsung di Sekolah Persediaan Tanglin di Cameron Highlands dan diharapkan dapat membuka sekolah tersebut pada penghujung bulan April 1947. Ramai kakitangan sekolah itu sedang dalam perjalanan ke Malaya sekarang. Seramai 26 orang murid Eropah Sekolah Tanglin, Cameron Highlands, pulang melalui udara hari ini selepas  bercuti musim panas di Singapura dan Pulau Pinang pada 28 September 1948. Malayan Airways mengendalikan dua pesawat untuk trafik tambahan.

1947 - Pelajar CHS tiba dengan kapal terbang dan memerlukan pengiring tentera untuk perjalanan jalan kerana keadaan tidak selamat semasa Darurat Malaya


Berikutan wabak polio, Sekolah Cameron Highlands ditutup buat sementara waktu. Cik Anne.L.Griffith Jones, pengetua sekolah, memberitahu Straits Times pada malam 29 Disember 1948 bahawa pembukaan semula sekolah itu akan ditangguhkan ke satu tarikh yang tidak ditentukan. Beliau menyatakan bahawa persoalan sekolah itu telah dibincangkan di peringkat tinggi.

Surat Permohonan  bertarikh 6 Ogos 1948 daripada Pengetua Sekolah Berasrama Tanglin di Cameron Highlands memohon bantuan PWD untuk bangunan tambahan di sekolah tersebut
















Cik Anne. L. Griffith, pengasas dan Pengetua Tanglin Boarding School Cameron Highlands

Semasa Darurat Malaya (1948–1960), sekolah ini menjadi sasaran Tentera Pembebasan Kebangsaan Malaya. Pada 1 Ogos 1950, kira-kira enam puluh orang murid sekolah pagi ini telah melihat kejadian yang berlaku di hadapan mata mereka sendiri apabila sebuah kapal terbang terhempas di kawasan Cameron Highlands. Pesawat itu, Skuadron Brigand No. 84 RAF terhempas di dalam hutan, 200 ela dari konvoi kenderaan yang diiringinya. Pesawat itu mengawasi kawasan itu ketika konvoi tentera yang mengiringi kanak-kanak keluar untuk bercuti. Pasukan penyelamat darat telah tiba di lokasi nahas dan menemui mayat tiga anak kapal. Kemudian pada 6 Ogos 1950, Lima puluh dua lagi kanak-kanak  meninggalkan Sekolah Tanglin, Cameron Highlands minggu ini untuk cuti musim panas mereka melalui jalan hutan sejauh 40 batu ke Tapah dengan kenderaan bersenjata Hussar Keempat. Pengawal Coldstream memberi pengiring di tepi jalan di pelbagai tempat dalam perjalanan.








Perjalanan turun ke Tapah sempena cuti sekolah pada 1 Ogos 1950 menyaksikan kapal terbang tentera yang mengawasi pergerakan mereka terhempas tidak jauh daripada mereka


Ia akhirnya terpaksa ditutup oleh Kerajaan Persekutuan atas sebab keselamatan. Pada tahun 1950, harta itu telah dijual kepada Pejabat Perang British. Kini, bekas sekolah ini merupakan Rumah penginapan Bala di Cameron Highlands.

Pada tahun 1958, pihak gereja telah ditawarkan sebidang tanah yang digunakan untuk bersebelahan dengan sekolah sebelumnya. Plot itu, yang dimiliki oleh Miss Anne Griffith-Jones (1890–1973), telah dipindahkan ke Diocese. Pembinaan gereja dimulakan pada tahun 1958. Ia telah siap pada tahun yang sama. Ia telah diberi nama "Gereja Semua Jiwa" pada 30 April 1959.



Pada 20 September 1958 sebuah gereja antara denominasi sedang didirikan di Cameron Highlands untuk penyembahan Kristian antara mazhab di tapak yang dahulunya merupakan sebahagian daripada taman permainan Sekolah Tanglin. Derma adalah daripada Tanglin Old Boys and Girls. 

Slim School

Laporan akhbar pada 20 November 1950 memaklumkan dua sekolah baharu akan beroperasi di Tanah Melayu tahun depan untuk pendidikan anak-anak Tentera— sebuah sekolah berasrama bersama di Cameron Highlands, yang pertama seumpamanya di Timur Jauh. Slim School ialah sekolah berasrama untuk anak-anak anggota Tentera Komanwel British yang berkhidmat di Tanah Melayu. Sekolah ini dibuka secara rasmi pada 19 Januari 1951 oleh Sir John Harding dan Lady Harding.

Pada mulanya sekolah itu mempunyai kira-kira 85 murid dan 10 guru, yang berubah-ubah sepanjang tahun sekolah itu beroperasi. Sehingga kira-kira tahun 1953 semua murid ditempatkan di lokasi sekolah utama, kini perpustakaan adalah asrama lelaki dan asrama perempuan terletak melalui pintu gerbang oleh ruang makan di mana ia sentiasa kekal. (lihat foto) Sehinggalah kira-kira tahun 1953 apabila kumpulan sekolah mula berkembang, pondok Nissen di Hopetoun akhirnya menjadi asrama lelaki. Apabila sekolah ditutup pada Disember 1964, terdapat 75 orang murid dan 10 orang guru ( nisbah murid guru yang ramai guru ingin miliki pada masa kini).

Kurikulum itu pasti biasa kepada sesiapa sahaja yang pernah bersekolah di sekolah British pada zaman itu, yang terdiri daripada Matematik, Bahasa Inggeris, Sejarah, Seni, Sains Dalam Negeri, Pendidikan Jasmani, Sains dan pelbagai kraf biasa, seperti kerja kayu, mekanik kereta, masakan, dll. Sekolah ini dianjurkan selama 5 tahun, berumur antara 11 hingga 16/17.

Sudah tentu, terdapat faedah tambahan dari iklim dan lokasi yang hebat. Terdapat banyak aktiviti sukan dan pilihan aktiviti rekreasi yang luas dan pelbagai daripada tarian Scotland kepada drama, mengumpul setem hingga berebut basikal. Untuk kanak-kanak lelaki yang lebih aktif dan mencabar terdapat "Skim Anugerah Duke of Edinburgh". Slim School ialah sekolah pertama di luar UK yang terlibat dengan skim anugerah. Pada awal 60-an skim ini dibuka untuk memasukkan gadis-gadis di sekolah. Mungkin satu tanda masa, peluang yang sama untuk semua telah diiktiraf di luar sekolah ini.

Walaupun murid-murid yang mengambil bahagian dalam salah satu tugas skim JAS (perjalanan hutan 3 hari) kebanyakannya berjalan tanpa sebarang insiden, namun, pada satu ketika pada Oktober 1962 dua orang murid tersesat di Ulu (hutan). Selepas banyak masa, usaha dan tahap risiko di pihak pencari, mereka akhirnya didapati sihat dan sihat. Seorang guru (yang akan kekal tanpa nama) berkata "Saya telah meninggalkan mereka di sana" kerana insiden ini menimbulkan awan pada pemergian Markbrides dari Camerons. Satu lagi kejadian yang melibatkan dua pelajar dan seorang guru (Untuk membaca akaun akhbar klik di sini) menimbulkan minat yang cukup besar pada masa itu dan pada masa akan datang kisah lengkapnya akan diberitahu satu hari oleh peserta sendiri, jadi saksikan ruangan ini.

Pada Julai 1955, Sekolah telah menerima lawatan dari The Soldier Magazine yang menamakan Sekolah Slim sebagai "Sekolah Pengembaraan" satu pemerhatian yang sangat benar tentang Sekolah seperti yang boleh dibaca dalam artikel berikut dan dalam pelbagai majalah sekolah. Pengembaraan hanyalah sebahagian daripada rutin harian. Walau bagaimanapun, walaupun pengembaraan adalah sebahagian daripada kehidupan sekolah biasa, terdapat sisi yang tidak menyenangkan untuk ini. Pada Disember 1956 satu serangan hendap konvoi tentera mengakibatkan kematian 8 daripada 13 orang dalam konvoi itu. Antara yang terselamat ialah seorang murid sekolah itu. Bapanya terbunuh dalam serangan hendap ini. Untuk membaca kisah kejadian ini pergi ke Ambush

Agama juga diajar dan gereja tempatan All Souls sering dikunjungi setiap hari Ahad pada waktu penggal oleh murid Protestan yang rela atau sebaliknya untuk kebaktian pagi Ahad. Murid-murid Roman Katolik menghadiri Chapel di BMH (Hospital Tentera British) di Tanah Rata. BMH pernah menjadi biara Roman Katolik dan pada tahun 1971 apabila Tentera British meninggalkan Malayasia ketika itu, BMH kembali ke biara.

Petang Sabtu ialah masa murid-murid pergi ke Tanah Rata untuk ekspedisi membeli-belah mingguan dan ke AKO (Pertubuhan Kinema Tentera) untuk pertunjukan gambar mingguan. Pawagam itu terletak di belakang BMH dan bersebelahan dengan NAAFI (Institut Tentera Laut, Tentera Udara, Tentera Udara).

Dari semasa ke semasa sekolah seperti sekolah lain tertakluk kepada pemeriksaan oleh Jemaah Nazir Sekolah dan nada laporan mereka menarik untuk dibaca. Sekolah ini ditutup pada Disember 1964, di mana tanah dan bangunannya diserahkan kepada Angkatan Tentera Malaysia. Ianya kini menjadi kem bagi pasukan komando Rejimen 21 Grup Gerak Khas yang mula berpindah ke sini pada tahun 2015. Ianya dijadikan markas latihan ketenteraan aras tinggi, sekali gus sebagai pusat bersepadu untuk mengekang aktiviti pencerobohan tanah di Cameron Highlands. Dari segi kesinambungan, operasi Slim School pula diteruskan dengan pembukaan The New Slim School yang bertempat di Kem Terendak, Melaka bermula Januari 1965.










8.    KEMUDAHAN KETENTERAAN

 A site near Brlnchang camp has been chosen for the future military sanatorium at Cameron Highlands, The British military had a large presence in Tanah Rata.

Mulai 8 September 1941,  dua buah rumah pemulihan, satu untuk pegawai dan satu lagi untuk lain-lain pangkat dalam tentera British dan Australia di Tanah Melayu, akan dibina di Cameron Highlands oleh  Persatuan Palang Merah dengan kos $100,000.00

Selepas perang, mulai 21 November 1946 kemungkinan 2,000 pegawai tentera, lelaki dan wanita akan muncul di Cameron Highlands dalam tempoh dua tahun akan datang untuk pemulihan bagi mereka yang mempunyai penyakit kulit. Pengumuman rancangan besar Tentera Darat untuk menjadikan Cameron Highlands tempat percutian tentera dan pusat pemulihan kakitangan mereka menghasilkan kebangkitan semula minat yang dialu-alukan terhadap tanah tinggi ini. Secara purata dua kali dalam seminggu, sekumpulan askar dan wanita, yang menaiki trak menunggu untuk memulakan pendakian yang panjang dan berliku dari stesen kereta api kecil Tapah Road.

Untuk mengelakkan kesesakan kereta api awam oleh anggota tentera yang sakit, tentera kini mengendalikan keretapi hospital mereka sendiri di Keretapi Tanah Melayu. Kereta api ini membawa pesakit daripada unit perubatan tentera kecil kepada unit besar di Kuala Lumpur dan Singapura. 

Dalam tahun 1947, kebanyakan rumah sama ada dikendalikan oleh Tentera atau oleh firma awam sebagai hosel cuti, kata B.O.R,. mereka lebih dialu-alukan di Cameron Highlands daripada di Singapura—sangat dialu-alukan sehingga harga kedai tempatan lebih tinggi daripada harga di sana. Kandang kuda tunggangan hanya tersedia untuk Tentera Darat dan semua gelanggang tenis mempunyai permintaan yang tinggi. Golf adalah pekerjaan yang paling popular. Anda boleh mengupah kelab dan tiada siapa yang keberatan jika anda tidak boleh bermain dengan sangat serius.

Dikatakan daripada 26 banglo terdapat di Cameron Highlands,  17 buah banglo diduduki oleh Tentera Darat. Di kawasan Kediaman Cameron Highlands, terdapat sejumlah besar rumah kediaman berasingan yang menghadap ke Padang Golf. Terdapat juga empat hotel dan & Rumah Rehat Kerajaan, 17 banglo telah dibina oleh Tentera dan 1 oleh NAAFI dan 6 banglo dipajak  dan pada akhir tahun 1947 mereka masih menduduki 9 rumah  dan 14 rumah pajakan. Skim untuk membina penginapan untuk 1000 tentera masih dalam pertimbangan.

Sistem Konvoi Tentera mengiringi perjalanan antara Tapah dan Cameron Highlands para pelancong diatur dan butiran lanjut boleh diperolehi atas permohonan kepada Pengurus Hotel.Namun, mulai 5 Ogos 1958, sistem konvoi di mana barang-barang terhad diangkut naik dan turun melalui jalan Cameron Highlands antara tanah tinggi ini dan Tapah, berakhir. Hal ini kerana keadaan keselamatan yang bertambah baik di kawasan Cameron Highlands untuk diberi kelonggaran.

Kem Brinchang

Sebuah tapak berhampiran kem Brlnchang telah dipilih untuk sanatorium tentera masa depan di Cameron Highlands, Tentera British mempunyai kehadiran yang besar di Tanah Rata. Kem Brinchang asalnya menempatkan askar-askar sukarelawan Inggeris sejak penubuhannya dalam tahun 1931. Pada 4 Julai 1935,  pesawat peninjau R.A.F.yang telah beroperasi dari aerodrome Asam Kumbang di Taiping. telah melakukan beberapa penerbangan ke Cameron Highlands sepanjang minggu lalu. Penerbangan tersebut adalah hasil langsung daripada lawatan Air-Commodore Sydney Smith ke Highlands. Sebuah tapak berhampiran kem Brlnchang telah dipilih untuk sanatorium tentera masa depan di Cameron Highlands. Apakah akan ada landasan pendaratan kapal terbang berhampiran Tapah, untuk berkhidmat di Cameron Highlands? Itulah persoalan yang ditanya oleh masyarakat Cameron Highlands.  Skuadron Udara Khas Tentera British (SAS) juga mempunyai tempat latihan hutan mereka tersebar di seluruh hutan tebal di Cameron Highlands.

Selepas merdeka, pada 15 Julai 1964, Kementerian Pertahanan mengumumkan  bahawa dua unit Askar Wataniah akan menjalankan kem latihan tahunan mereka pada bahagian akhir bulan ini dan pada bulan Ogos. Seramai tiga puluh lima anggota Kor Bantuan Wanita Singapura (Tentera Wataniah) ke-10 memulakan latihan tahunan mereka di Kem Brinchang Semasa di sana, , wanita akan menerima latihan sepanjang 10 hari tersebut.

Pada tahun 1968 Briged Pertama Infantri Malaysia  mengadakan latihan perintah dan isyarat selama tiga hari di Kem Tentera Brinchang di Cameron Highlands bermula dari 18 Nov. Elemen komando Batalion Ke-8, Rejimen Askar Melayu Diraja. Rejimen Pertama. Kor Peninjau Malaysia, Isyarat Briged.

Kini, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sedang mengkaji kemungkinan menempatkan satu pasukan komando secara kekal di tanah tinggi ini sebagai salah satu strategi mengekang kegiatan pencerobohan tanah secara haram pada masa depan. Kem Slim di Brichang ialah sebuah kem tentera di Cameron Highlands  untuk Kompeni Bravo, Batalion 165 Risik Tentera Darat. Kem itu juga sesuai untuk dijadikan markas latihan ketenteraan aras tinggi.

Hospital Tentera British

Dalam tahun 1937 kerja telah dimulakan pada cadangan sanatorium Tentera di Cameron Highlands.  Perkara ini didedahkan oleh Encik II. Gordon Graham, pengerusi. Sanatorlum Tentera telah diputuskan, kira-kira setengah batu, dari Jalan Girdle dan kerja-kerja yang diperlukan telah dimulakan. 

Bangunan ini adalah Hospital Tentera British (BMH)  Sekolah Convent ialah Rumah Pemulihan Tentera -Tentera mempunyai bangunan itu dengan pajakan dua tahun. Berfungsi sebagai depot pemulihan bagi anggota Tentera British terus menggunakan tapak tersebut sebagai hospital. Sejak itu, ianya dikenali sebagai Hospital Tentera British, sehingga Kemerdekaan Malaysia. Lagipun, Cameron Highlands adalah destinasi pilihan bagi mereka yang ingin berehat daripada panas dan malaria di dataran rendah, dan di sini, pegawai British sekurang-kurangnya boleh merasa seperti di rumah sendiri. Di Hospital Tentera British (BMH) ini,  askar Australia dan New Zealand yang cedera di Vietnam datang untuk pulih. Pada 1960-an, Orang Awam yang tidak mampu membayar diberi rawatan percuma di Hospital Tentera British di Cameron Highlands. 

Apabila British berundur pada tahun 1971, bangunan bergaya Gothic ini telah dikembalikan kepada masyarakat Katolik.sebagai biara. dan Convent Primary School sebelum ditukar namanya menjadi SK Convent Tanah Rata

Hospital Tentera British di Cameron Highlands dari jarak jauh

Hospital Tentera British di Cameron Highlands dari jarak dekat





RUMUSAN

Cameron Highlands sebenarnya telah berlebihan dari segi aktiviti pertanian dan pembangunan. Tanah tinggi itu kian pesat membangun dengan lebih banyak pembangunan hartanah dan ekonomi. Sehingga kini, masih banyak pembangunan yang sedang dijalankan, walaupun pembangunan itu kelihatan agak serampangan sehingga mengakibatkan pelbagai kerosakan alam sekitar. Dilihat banyak projek pembangunan baharu. Misalnya, di antara kawasan perniagaan yang menjadi tumpuan pelancong, Kea Farm dengan pekan Brinchang. 
  • Di Kea Farm, keadaan begitu sesak dan penjarakan fizikal sukar dijalankan. Masalah kesesakan lalu lintas amat dirasakan terutama pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad, juga ketika cuti sekolah dan cuti umum. Pihak berkuasa perlu memikirkan sesuatu bagi mengurangkan kesesakan daripada berlaku. Di tapak-tapak perniagaan sepanjang perjalanan menuju Brinchang, kawasan parkir amat terhad dan kesannya, kereta dan bas diletak sewenang-wenangnya di bahu jalan, hingga menambah kesesakan jalan.
  • Udara dihirup bukan sahaja bercampur dengan bau asap kenderaan, tetapi juga bau busuk baja. Amat sukar untuk menghirup udara yang benar-benar segar walaupun cuaca masih lagi dingin di Cameron Highlands. 
  • Kawasan bukit nampak ditarah dan tentunya membawa hakisan tanah dan mendapan. Aktiviti pertanian dan pembangunan ini jika tidak dikawal pastinya akan menyebabkan tarikan kawasan pelancongan tanah tinggi semakin merosot, bahkan boleh menyebabkan bencana alam dan berlaku kekurangan bekalan air bersih untuk penduduk setempat.
  • Kekurangan stesen minyak dan hentian rehat boleh menimbulkan masalah kepada pengguna Jalan Simpang Pulai ke Brinchang sejauh 75 kilometer.
  • Selepas ibu kota Kuala Lumpur, nampaknya Cameron Highlands pula menjadi lubuk warga asing. Difahamkan, golongan itu pada mulanya datang bekerja sebagai pembantu kembun, namun akhirnya 'menetap' di kawasan tanah tinggi itu. Malah, mereka semakin berani dengan memandu kenderaan berat tanpa lesen dan bergerak bebas di jalan raya. Ia juga berpunca daripada pihak majikan yang ingin mengaut keuntungan tapa menggajikan pekerja tempatan yang mempunyai lesen memandu.
  • Cameron Highlands kini lengang iaitu ketika negara digemparkan dengan beberapa siri insiden tanah runtuh yang meragut nyawa di kawasan itu menjadi tumpuan. Keadaan itu dilihat bertambah ‘parah’ susulan fenomema banjir yang melanda beberapa negeri termasuk Pahang  sedikit sebanyak turut menjejaskan laluan dari negeri Pahang iaitu di Raub dan Bentong untuk ‘naik’ ke Cameron Highlands. Terlalu banyak info mengenai tanah runtuh di Cameron Highlands yang disebarkan melalui media sosial, mungkin menyebabkan pengunjung luar takut untuk ke sini.










Cameron Highlands juga merupakan destinasi pelancongan yang popular, menyokong populasi hampir 50,000 orang yang tersebar di lapan kawasan yang saling bersambung, setiap kali cuti sekolah atau musim perayaan bagi yang ingin membawa keluarga bercuti dalam suasana cuaca dingin.  Di sana juga terdapat pelbagai lokasi menarik yang boleh dilawati seperti ladang teh, ladang strawberi, taman bunga termasuk destinasi untuk membeli buah-buahan dan sayur-sayuran segar. Pelancong, tempatan dan asing yang telah melawat wilayah ini mengagumi bangunan gaya Tudor dan persekitaran yang sejuk. 

Masih tanpa ragu-ragu, Cameron Highlands merupakan resort paling menyegarkan jika dibandingkan dengan stesen tanah tinggi lain di sekitar Malaysia. Wallahualam


RUJUKAN:
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Fakta Menarik tentang Stadium Jugra di Telok Datok

  Penyediaan kemudahan awam secara sistematik  di Kuala Langat  hanya bermula apabila British menyediakan  sistem pentadbiran moden. Perkemb...