Jumaat, 16 Ogos 2024

Kisah Seram Alam Syaitan di Tanah Melayu


Salam buat semua. Semoga sihat-sihat belaka. Atok dan Wan alhamdulillah. Seperti biasa, sihat orang tua. Bau minyak angin lebih kuat daripada bau minyak wangi. Alhamdulillah, seperti yang Atok katakan hari itu semua anak Atok balik menjenguk kami. Maklumlah, 2 minggu lagi Atok dan Wan akan ke jinjang pelamin. Kali ini bukan untuk kami, tapi anak perempuan bongsu Atok yang jadi cikgu sekolah kat Kolumpo tu. Syukur ke hadrat Ilahi. Semoga panjang jodohnya. Atok tak jemput ramai doh, kito-kito jo. Waris walak dan orang-orang kampung dekat sini. Adalah campur kawan-kawan anak-anak Atok dan Wan, lebih kurang 700 orang jer. Tak ramai kalau bandingkan kahwin anak Atok yang pertama dulu, 2500 orang ada.

OKlah. Entri Atok kali ini dah terkeluar daripada kebiasaan. Atok tak nak cerita pasal orang-orang di tempat Atok lagi. Atok nak tibai semua yang ada urusan dengan dunia gelap pembomohan. Jangan salah faham, bomoh,dukun,pawang itu hanyalah istilah Melayu bagi ganti nama doktor, doktor pakar, jururawat dan apa sahaja kerjaya perubatan yang ada sekarang. Cuma yang Atok nak fokuskan pembomohan dengan pengabdian Syaitan. Berubat, mengubatkan tetapi berpandukan, dengan bantuan jin dan syaitan. Inilah yang Atok marah sangat. 

Kalau orang-orang dahulu kala, bolehlah katakan mereka jahil dan bodoh. Tapi apa kena dengan orang sekarang yang cerdik pandai, dengan IQ lebih 200 tapi masih percayakan Tok Bomoh yang SPM tak pernah ambil dan lulus itu? Memang diorang bodoh tapi panjang akal sampaikan yang ada PHD pun kena tipu sampai ribu-ribu ringgit. Kalau setakat untuk kepentingan diri, lantaklah korang, tapi ini dah melampaui batas; buat khianat kat orang lain; santau orang sampai merana, bawa ke mati; sakit hatinya sampai tahap dewa; tak boleh tengok orang lain senang dengan rezeki yang Allah berikan. Tamakkan harta benda orang lain. Bukan setakat berkahwan dengan bomoh, dah pandai pula amalkan mantera yang tok bomoh beri untuk kontak nombor pendamping syaitan mereka. Sehinggakan benda-benda haram termasuk tulang anjing dan babi serta mayat-mayat manusia dikorek dan digali atas arahan Tuan Bomoh. Takut dan seram tengok kesanggupan manusia kini menggadaikan keimanan dan bersatu dengan iblis dan syaitan dalam mensyirikkan Allh SWT.


Tapi Atok tengok, tak hebat manapun kejayaan orang-orang sebegini. Makin jauh daripada rahmat Allah adalah. Hidup anak bini dah tak harmonis. Ada sahaja yang tak kena. Maklumlah hidup bertuhankan Iblis. Syukurlah kita sebegini. Hidup serba sederhana tetapi serba mencukupi. Bersyukur kita kepada Yang Esa.

Entri kali ini Atok nak korang baca dan analisis penulisan Atok yang bersumberkan keratan-keratan akhbar yang membayangkan mentaliti 'masyarakat dahulu'; termasuk daripada perspektif penjajah Inggeris yang  kritis dan terpesona dengan kebodohan bangsa kita suatu ketika dahulu. Kalau korang nak komen tentang apa-apa yang Atok tulis ini, korang beritahu terus kat Atok dalam ruang komen dan ulasan di bawah. Tak apa. Atok tak tersentap kalau korang kutuk Atok pun, atau kembang dada kalau korang puji melangit kat Atok. Atok melaporkan sahaja. Kalau baik ambil pengajaran, kalau buruk buat sempadan. Jom, kita teruskan kehidupan sebagai Muslim sejati. Semoga kita semua diberi husnul khatimah dan dimasukkkan ke syurga. Aaamin.

PENGENALAN

Kelaziman kepercayaan terhadap hantu dalam kalangan orang Melayu menyerlahkan faktor yang menyumbang kepada kepercayaan ini, seperti cerita rakyat, menakutkan kanak-kanak dengan cerita hantu dan laporan media yang disensasikan. Kepercayaan ini tidak unik kepada budaya Melayu sahaja, tetapi mencadangkan bahawa ia mungkin lebih ketara dalam masyarakat Melayu

Konsep hantu dan alam ghaib dalam budaya Melayu merupakan fenomena yang kompleks dan pelbagai rupa yang dipengaruhi oleh berbagai-bagai faktor. Salah satu faktor utama ialah peranan agama, yang memainkan peranan penting dalam membentuk kepercayaan dan persepsi manusia tentang hantu dan alam ghaib. Konteks sosial dan budaya di mana kepercayaan dan amalan ini wujud juga penting, kerana ia berakar umbi dalam kehidupan seharian dan mempengaruhi tingkah laku, ritual dan kepercayaan karut manusia.

Walau bagaimanapun, kesan pemodenan terhadap kepercayaan dan amalan tradisional tidak boleh diabaikan. Apabila masyarakat semakin moden, kepercayaan orang ramai tentang hantu dan alam ghaib mungkin berubah atau menjadi kurang berpengaruh. Ini boleh dikaitkan dengan kesan pembandaran, globalisasi, dan kemajuan teknologi, yang telah membawa kepada perubahan dalam nilai, sikap dan tingkah laku manusia. Akibatnya, kepercayaan dan amalan tradisional yang dikaitkan dengan hantu dan alam ghaib mungkin menjadi kurang menyerlah, malah semakin pudar.

RITUAL, AZIMAT, JAMPI, MANTERA DAN KERAMAT

Terdapat lima aspek penting dalam kehidupan orang Melayu bagaimana kepercayaan popular diamalkan. Aspek pertama adalah melalui ritual. Upacara seperti memanggil semangat laut dalam menjaga dan memberi hasil yang lumayan kepada para nelayan oleh golongan bomoh, masih lagi dijalankan seiring dengan amalan agama yang dianut masyarakat.

Di samping itu, upacara doa sepuluh yang bertujuan untuk mendapat hasil padi yang baik juga merupakan ritual yang mengalami pertindihan ini. Persembahan dalam bentuk bot kecil untuk mahkluk ghaib yang dipanggil ancak juga mengalami pertindihan dengan elemen agama apabila bomoh dan pawang menggunakan doa yang berasal daripada Islam dalam upacara itu.

Seterusnya pertembungan ini turut diamalkan melalui penggunaan aspek mantera yang dilakukan oleh pawang dan bomoh. Elemen mantera dan jampi yang ada dalam kepercayaan tradisional turut disekalikan dengan ayat suci al-Quran dalam ritual-ritual perbomohan.

Tangkal dan azimat adalah kepercayaan tradisi yang berasal daripada konsep semangat. Objek seperti batu yang mempunyai semangat tertentu di dalamnya dikalungkan di leher. Pengenalan Islam malah merubahkan tangkal kepada konsep azimat. Kepercayaan popular dalam kalangan masyarakat Melayu, khususnya yang berkaitan dengan penggunaan tangkal dan azimat yang dikaitkan dengan ayat-ayat al-Quran, nama Allah, dan Nabi Muhammad SAW. 

Aspek yang terakhir adalah kepercayaan terhadap apa yang disebut sebagai keramat. Keramat dalam Islam berpunca daripada kemuliaan golongan sufi dan melawat perkuburan mereka dianggap sesuatu yang dituntut kerana beranggapan golongan ini tidak meninggal tetapi, berpisah daripada habitatnya sahaja. Namun, keramat dalam kalangan orang Melayu tidak pula dikaitkan dengan pandangan Islam ini dan lebih kepada kepercayaan tradisional mengenai makhluk ghaib. Malah keramat dianggap tempat kedua yang suci di kalangan masyarakat Melayu selepas masjid dalam sesebuah kampung dan dilawati pada waktu tertentu untuk melaksanakan ritual tertentu.

Kepercayaan ini mencerminkan bagaimana elemen-elemen tradisional di atas dan agama  digabungkan dalam amalan harian dan bagaimana unsur-unsur mistik dan keramat diintegrasikan dalam kehidupan mereka.  

CERITA-CERITA PELIPUR LARA

1. A Malay Sketch
The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (Weekly), 11 February 1896, Page 9

Ini adalah cerpen, mungkin ditulis pada akhir abad ke-19 atau awal abad ke-20, mengenai pentadbir kolonial British di Malaysia (ketika itu dikenali sebagai Semenanjung Tanah Melayu) dan hamba Melayunya, Abdul. Cerita ini adalah campuran fakta dan fiksyen, dan ia meneroka ketegangan dan konflik antara penjajah Eropah dan penduduk asli Melayu.
Kisah bermula dengan pentadbir, yang sedang duduk di dinding kubu Belanda, menghadap banglonya. Dia sedang menikmati petang yang hangat dan melihat kapal wap berlalu. Abdul, pekerjanya, menyertainya dan mula bercerita tentang sejarah kubu itu.

Abdul menjelaskan bahawa kubu itu pernah menjadi kubu Belanda, dan terdapat banyak senjata api dan hanya beberapa askar yang ditempatkan di sana. Pada suatu malam, sekumpulan askar Belanda yang mabuk datang ke kampung (kampung) berhampiran dan menimbulkan masalah. Penduduk kampung yang kebanyakannya berbangsa Melayu berasa takut dan akhirnya bangkit menentang tentera dan membunuh mereka. Mayat-mayat telah dikebumikan di sebelah selatan kubu, dan dikatakan bahawa roh tentera yang mati masih menghantui kawasan itu. Abdul mendedahkan bahawa Gabenor Belanda menghukum kampung itu dengan membakar rumah dan bot mereka, dan membawa pergi ramai orang mereka.

Kisah itu berakhir dengan Abdul memberi amaran kepada pentadbir bahawa hari hampir gelap, dan mereka mesti pulang ke rumah untuk mengelak daripada bertemu Hantu. Pentadbir bertanya kepada Abdul mengapa begitu berbahaya untuk berada berhampiran kubu, dan Abdul menjelaskan bahawa jika anda membuat Hantu marah, mereka boleh mendatangkan bahaya kepada orang ramai. 
 
Secara keseluruhannya, kisah ini adalah gambaran yang menarik tentang hubungan kompleks antara penjajah Eropah dan penduduk asli di Malaysia pada zaman penjajahan. Kisah ini menimbulkan persoalan tentang layanan penduduk asli oleh kuasa kolonial dan ketegangan yang boleh timbul antara budaya yang berbeza. Ia juga menekankan kepentingan memahami dan menghormati adat dan kepercayaan tempatan.

2. The Air Hitam Ghost

Kisah-kisah pelik telah dikaitkan dengan saya tentang hantu yang mengarak Jalan Ayer Itam pada waktu-waktu yang tidak wajar pada waktu malam, menakutkan pejalan kaki yang hilang akal dan membuat anjing menyalak dan melolong seperti banyak jiwa yang terseksa. Banyak kisah ngeri boleh didengari tentang hantu ini, yang dikatakan seorang tua berumur 80-an dan dikatakan mempunyai kuasa menyelinap melalui lubang kunci dan mengasyikkan dengan menyanyikan orang yang sedang tidur. Hantu yang menakutkan ini juga dikatakan menghantui beberapa rumah yang baru dibina dan pada penyewa mengisytiharkan bahawa mereka akan "sanggup tinggal di neraka daripada di rumah sebegitu."

Cerita ini bertujuan untuk menimbulkan rasa takut dan ingin tahu pembaca, mewujudkan rasa tidak senang dan tegang. Walau bagaimanapun, ia tidak mempunyai bukti konkrit dan bergantung kepada khabar angin yang mungkin menjejaskan kredibilitinya. Khalayak sasaran nampaknya adalah pembaca yang berminat dengan cerita ghaib, dan teks itu mungkin bertujuan sebagai hiburan dan bukannya  fakta.

3. Kuala Kangsar Hantu
The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884- 1942), 26 December
1912, Page 406

Artikel itu melaporkan kejadian aneh di Kuala Kangsar, Perak, Malaysia, semasa tempoh hujan lebat. Cuaca basah menyebabkan sungai Perak banjir, dan seekor buaya berjaya ditangkap berhampiran Kota Lama. Beberapa kejadian aneh berlaku. Wartawan Kuala Kangsar Malay Mail menulis:

Cuaca basah kembali melanda. Hujan lebat dan berterusan sejak tiga hari lepas telah menyebabkan sungai Perak dilanda banjir. buaya yang berukuran lebih kurang tujuh kaki panjangnya telah ditangkap berhampiran Kota Lama oleh beberapa orang Melayu dan dibawa ke Balai Polis. Petang sebelumnya buaya ini menyambar bahu seorang lelaki.

Orang Melayu di daerah ini seolah-olah percaya banyak perkara ghaib yang berlaku pada masa kini. Hampir setiap rumah, telah dikunjungi dan lukisan serta tulisan misteri telah dibuat pada cawan dan piring, oleh beberapa "hantu." 

Kisah-kisah itu berasal dari Teluk Anson dan merebak seperti api di seluruh daerah dalam masa kurang seminggu. Cawan yang mengandungi salah satu tanda ini di belakang telah diedarkan dari rumah ke rumah, dengan kenyataan oleh pemiliknya bahawa tanda-tanda dan tulisan tidak ada di sana pada hari sebelumnya. Ini mungkin membawa kepada akibat yang serius kepada orang Melayu yang buta huruf, sekiranya tidak ada orang yang lebih tahu menyatakan hasrat untuk melihat cawan itu. Terkejut dia mendapati tanda dagangan, iaitu seorang lelaki berotot yang memegang tukul besar di lengannya yang terangkat, dengan perkataan Made in Germany dicetak di bawahnya, adalah punca misteri itu." 

Kisah seorang wanita menidurkan anaknya. Ketika dia melangkah ke tirai katilnya dan dia terkejut melihat seorang lelaki bertubuh besar dan gelap terbaring sepenuhnya di atas tikar itu tetapi dia merasakan bahawa dia tidak mampu menjerit dan apabila suaminya kembali, dia mendapati isterinya menangis dan menunjuk ke tirai katil, dia segera masuk dan membukanya, dia tidak menemui apa-apa. Tempat itu kini mengharapkan kunjungan orang asing atau “hantu  malam'. 

Semua kejadian misteri ini, membuatkan ramai orang Melayu percaya bahawa kiamat sudah dekat. Artikel itu juga menyebut bahawa orang Melayu sangat tahyul dan percaya bahawa kejadian ini disebabkan oleh makhluk ghaib. Penulis menyatakan bahawa sukar untuk meyakinkan mereka sebaliknya, kerana mereka sangat yakin dengan realiti peristiwa ini.

4. Hantus, The Straits Echo (Mail Edition), 14 February 1908, Page 135


Rencana ini nampaknya merupakan himpunan cerita rakyat Melayu dan kepercayaan karut berkaitan hantu, roh, dan makhluk ghaib. Berikut ialah pecahan artikel:

**Hantu**: Artikel dimulakan dengan menjelaskan bahawa orang Melayu mempunyai kepercayaan yang kuat terhadap kewujudan hantu dan roh, yang dipanggil "Hantus" atau "Hantu" dalam bahasa Melayu. Roh-roh ini dipercayai sebagai roh orang mati, dan mereka boleh menjadi jahat atau baik hati.

**The Pontianak**: Artikel tersebut memperkenalkan Pontianak, sejenis hantu yang dikatakan roh wanita yang meninggal ketika bersalin. Ia digambarkan sebagai seorang wanita cantik dengan lubang yang mengerikan di belakang kepalanya, di mana organ dalamannya boleh dilihat. Orang Pontianak dikatakan memangsa lelaki dan perempuan yang bakal bergelar ibu.

**The Kramat**: Artikel tersebut juga menyebut tentang Kramat, sejenis haiwan hantu yang dikatakan roh orang yang telah mati. Roh-roh ini dipercayai mempunyai kuasa untuk mengubah diri mereka menjadi haiwan, seperti harimau atau harimau kumbang.

**Were-Tigers**: Artikel tersebut membincangkan were-tiger/harimau jadian, yang dipercayai ahli sihir dan ahli sihir yang mempunyai kuasa untuk mengubah diri mereka menjadi haiwan. Individu-individu ini digelar "pawang" dan dipercayai boleh menjadikan diri mereka kebal dan mengubah diri mereka menjadi haiwan untuk tujuan jahat.

**Menipu Hantu**: Artikel itu menerangkan bagaimana orang Melayu percaya bahawa mereka boleh menipu Hantu dengan membuat mereka percaya bahawa mereka telah diberikan sesuatu yang mereka inginkan. Ini dilakukan dengan mencipta kapal model dan meletakkan semua jenis makanan istimewa di atasnya, yang kemudiannya akan dimakan oleh Hantus. Kapal itu kemudiannya dilepaskan dan dibenarkan belayar, membawa Hantus bersamanya.

**Kapal Hantu**: Artikel tersebut mengisahkan kapal hantu yang ditemui di Pelabuhan Singapura. Kapal itu dikatakan diangkut oleh syaitan, dan sesiapa yang menyentuhnya akan dikutuk. Bagaimanapun, seorang Inspektor Polis Marin Ireland menentang sumpahan itu dan mengambil alih kapal itu, yang kini ditempatkan di Muzium Raffles.

Secara keseluruhannya, artikel ini memberi gambaran tentang warisan budaya yang kaya dengan cerita rakyat dan tahyul Melayu, dan menonjolkan kepentingan memahami kepercayaan ini untuk menghayati konteks budaya masyarakat Melayu.

5.  The Evil Influence of The Hantu, The Straits Times, 24 July 1903, Page 6

Penulis, Encik A. D. Machado, menceritakan pengalamannya tinggal di kem berhampiran bersama pasukannya semasa menjalankan tinjauan di kawasan tersebut.

"Sekitar empat tahun yang lalu ketika saya terlibat dalam operasi mencari gali tertentu di tanah tinggi Pahang di sempadan Negeri itu dengan Perak, saya sempat tinggal agak lama di sebuah tempat bernama Kampar di sungai Tue, salah satu anak sungai Betok, seterusnya merupakan anak sungai Jelai, penyuap utama Sungai Pahang. Saya memilih tempat ini kerana ia telah dibersihkan daripada pokok-pokok besar dan baru-baru ini telah diduduki sebagai Penempatan Sakai. 

Walau bagaimanapun, orang Sakai menasihatkan kami untuk pergi ke tempat lain dengan mendakwa bahawa tempat ini dihantui oleh hantu gajah dan bahawa mereka telah menjadi punca langsung kepada beberapa kematian di kalangan mereka, terutamanya di kalangan anak-anak mereka, yang mayatnya dikebumikan di sana.  Suku Sakai memberi amaran kepadanya berhubung tasik berpaya bernama Kubang Gajah yang dipercayai dihantui hantu gajah. 

Puak itu percaya bahawa hantu gajah itu aktif pada waktu malam, dan ia boleh didengari membuat bunyi-bunyi aneh, seperti tangisan yang panjang dan sedih. Isteri penulis yang menemaninya dalam ekspedisi itu melaporkan, pada malam pertama mereka di kawasan itu, mereka mendengar tangisan yang panjang dan menakutkan sehingga hampir subuh. Penulis mencatatkan bahawa cerita ini menarik dari perspektif etnologi, kerana ia menggambarkan kepercayaan karut dan kepercayaan suku primitif.
6. Rice Planting, Straits Echo, 5 October 1911, Page 4

Artikel ini nampaknya merupakan analisis sejarah dan budaya mengenai upacara penanaman padi di wilayah Perak di Malaysia. Penulis, En G. E. Shaw, membincangkan pelbagai upacara dan upacara yang dilakukan sebelum dan semasa proses menanam padi. Artikel dimulakan dengan menerangkan upacara yang dilakukan oleh penanam padi, termasuk menyembelih anak kambing atau kerbau dan kenduri berikutnya. Penulis mencatatkan bahawa upacara ini selalunya bersifat mewah dan bermasyarakat.

Artikel itu kemudian beralih kepada perbincangan yang lebih terperinci mengenai upacara "Mengilirkas Sumbang", yang dilakukan pada zaman dahulu untuk menghalau pengaruh jahat dari negara ini. Upacara tersebut melibatkan penyembelihan seekor kerbau balar, yang kemudiannya diletakkan di atas rakit dan diturunkan ke sungai. Setibanya di muara sungai  di Kota Setia, rakit itu dibiarkan hanyut ke laut dengan beban penyakit yang sepatutnya. Penulis mengambil maklum bahawa upacara ini dipercayai ada kaitan dengan upacara tiga tahun sekali yang masih diamalkan oleh pekebun padi Perak sehingga kini. Artikel itu juga membincangkan bagaimana doktrin agama Islam yang lebih ketat telah membawa kepada pengubahsuaian dalam upacara, dengan beberapa peserta memilih untuk tidak mengambil bahagian dalam aspek ritual tertentu. Walau bagaimanapun, penulis mencatatkan bahawa bentuk upacara yang lebih lama ini masih wujud dan sering diharap pada masa kesusahan.

Secara keseluruhannya, artikel ini memberikan gambaran yang menarik tentang amalan budaya dan agama penanaman padi di Malaysia, dan menyerlahkan kepentingan upacara ini dalam membentuk kehidupan harian dan tradisi orang yang mengamalkannya.


KISAH HANTU DI ZAMAN JEPUN

1. Man Who Undressed for A Phantom, The Straits Times, 10 July 1955, Page 6


Cerita pertama adalah mengenai pokok berhantu berhampiran Kuala Lipis, di mana orang ramai mendakwa pernah melihat penampakan hantu dan mengalami kejadian aneh. Persimpangan di mana jalan Lipis-Raub bertemu Worthington Road di Kuala Lipis adalah tempat yang ngeri untuk dilalui pada waktu malam; Semasa pendudukan Jepun apabila terdapat sebatang pokok yang berkerut dan tua. Sulur panjang dari pertumbuhan parasit pada dahannya yang tergantung digantung seperti rambut kusut seorang ahli sihir yang membongkok. Semasa malam ribut angin bertiup di sekeliling pokok ini, memaksa orang yang lalu lalang untuk berdoa sekhusyuknya. Pokok sebegitu secara semula jadi menimbulkan imaginasi, dan  keanehannya. 

Banyak cerita yang diceritakan. Kisah ini mengikuti dua rakan yang melawat taman hiburan di Batu Krau, hanya untuk menemui cahaya misteri yang seolah-olah bersambung dengan pokok berhantu itu. Seorang ahli perniagaan yang dihormati di bandar itu telah bersumpah bahawa, semasa pulang selepas pesta, tudung keretanya hampir menyentuh kaki apa yang kelihatan seperti mayat yang tergantung di pokok. Tidak ada keraguan kerana lelaki itu benar-benar sedar dan cahaya bulan malam. 

Sebuah trak tentera Jepun telah diangkat mayatnya dan tercampak ke dalam longkang berhampiran, mengakibatkan pemandu maut serta-merta. Seorang jurubahasa mahkamah yang didakwa mengejek hantu telah dikejar dan mati ‘dlanggar’ oleh sebuah lori hantu. Baik lori mahupun pemandunya tidak dapat dikesan kemudian.

Kisah kedua berlaku di estet pinggir bandar di Singapura. Di situ berdiri sebuah banglo besar yang dikelilingi oleh taman seluas kira-kira lima ekar. Di sebalik ini, hutan tebal hampir mengaburkan estet yang sunyi. Kisah ini berlaku pada zaman sebelum perang ketika cahaya lilin menerangi walaupun rumah besar, di mana kepercayaan karut berleluasa dan hampir sepenuhnya menguasai kehidupan konservatif. Penghuni rumah enam bilik itu adalah seorang balu yang sudah lanjut usia, sangat dihormati dan sangat kolot, anak lelaki dan perempuannya berusia tiga puluhan dan dua orang gaji. Balu dan keluarganya mengalami kejadian aneh dan penampakan hantu. Penampakan itu digambarkan sebagai hantu berjubah putih. Hantu itu menyerupai sami tetapi tidak ada muka. Tangan dan kaki kelihatan, walaupun dan dikatakan boleh menggerakkan objek dan pintu. . Ketika penampakan itu bergerak perlahan di seberang dewan, balu itu, yang kini pulih daripada 'khayal'nya, secara senyap-senyap merayap masuk ke dalam biliknya dan keesokan harinya menceritakan kejadian itu kepada keluarganya.

Secara keseluruhannya, cerita-cerita itu nampaknya membina rasa ketegangan dengan kemungkinan kejadian ghaib berlaku di tengah-tengah peperangan dan ketidakpastian. Watak-watak itu sering terpencil dan terdedah, menjadikan mereka lebih mudah terdedah kepada peristiwa ghaib yang berlaku. Pokok berhantu adalah simbol yang tidak diketahui dan ghaib. Ia adalah tempat di mana orang  mengalami ketakutan dan ketidakpastian.  Penampakan hantu adalah simbol kematian dan kehidupan akhirat. Ia adalah peringatan tentang kerapuhan kehidupan manusia dan misteri kematian.

LAPORAN BERITA TRAGIS:  FAKTA DAN PUAKA

Artikel tersebut merupakan analisis neutral dan fakta bagi sesebuah berita tentang kejadian tragis di Malaysia.

1.  Two Men Killed- Land Haunted

Artikel ini adalah mengenai kejadian aneh dan menarik melibatkan pekerja yang percaya kawasan itu berhantu. Pekerja menebang pokok untuk rancangan pembangunan tanah di Midoi. 13 batu dari Segamat. Dua pekerja telah terbunuh dan dua lagi cedera parah sejak kerja bermula. Dalam satu kes, seorang pekerja belum mula menebang pokok apabila ia jatuh menimpanya. Dalam tiga kes lain, mangsa tersepit di bawah pokok yang mereka tebang.

Pekerja percaya empat mangsa telah menceroboh "tempat hantu kegemaran" hantu apabila mereka menebang pokok. Mangsa pertama ialah Tee Eng Klan 46; yang kedua, Tan Kim Tee 28. Mereka yang cedera ialah: Chong Kim, 30, dan Chai Hook, 52. Chai Hook masih di hospital. Ketua pekerja, Chong Koo, berkata hari ini: "Dalam pengalaman saya, saya tidak pernah menemui perkara seperti ini. Melainkan seorang bomoh dapat ditemui untuk menenangkan semangat, saya khuatir kemalangan malang ini akan berterusan." Disebabkan "spooks", bilangan pekerja telah meninggalkan kawasan itu.

Secara keseluruhan, artikel itu ditulis dengan baik dan memberikan ringkasan yang jelas dan padat tentang kejadian yang aneh dan menarik.

2. Four Drowned in River


Empat orang termasuk tiga wanita dan seorang kanak-kanak lelaki berusia 10 tahun lemas di sungai Sungei Lokan di Butterworth, Pulau Pinang. Wanita itu ialah Gool Ah Gong (35), anak perempuannya Tan Ah Bee (17), dan Ooi Siew Hor (17). Budak itu ialah anak lelaki Gool yang berumur 10 tahun. Mangsa sedang menyeberangi sungai untuk mengambil tumbuhan untuk dijadikan makanan babi ketika air surut apabila mereka mengalami masalah. Ibu kanak-kanak itu, Gool Ah Gong, dapat menyelamatkan dirinya dengan mencengkam pokok bakau dan menarik dirinya keluar dari sungai, tetapi tidak dapat menyelamatkan anaknya atau tiga wanita itu. Kejadian itu berlaku berhampiran kawasan "berhantu" yang dikenali sebagai "lubok anak dara" atau "perigi dara", yang dikatakan mempunyai reputasi terkenal kerana meragut nyawa gadis dara.


PENAMPAKAN ROH JAHAT DAN HANTU

Puaka dan penunggu seringkali juga dikaitkan dengan keramat. Ini disebabkan keramat boleh berupa pokok, tempat, laluan, ataupun perkara semulajadi. Selain daripada tempat, keramat boleh berada dalam senjata yang diperbuat daripada besi dan daun sirih yang mempunyai semangat. Daun sirih digunakan bomoh dan pawang digunakan untuk mengubat penyakit dengan mengunyah dan kemudian  menyemburnya kepada pesakit. Keramat mampu berbentuk binatang. Selalunya keramat dalam bentuk  binatang ini mempunyai kebolehan luar biasa ataupun merupakan jelmaan kepada semangat keramat  berkenaan. 

1.  Chemor Motor Accident


Kemalangan kenderaan serius berlaku di Jalan Chemor dekat Ipoh pada petang Ahad. Sebuah kereta Chevrolet, didaftarkan di Singapura, dalam perjalanan dari Chenderoh ke Ipoh apabila berlaku perlanggaran secara tiba-tiba dengan seekor lembu jantan. Kereta itu membelok untuk mengelak haiwan itu, tetapi kesannya sangat teruk sehingga lembu jantan itu tercampak 50 ela ke bawah jalan dan mati serta-merta. Kereta itu pula hilang kawalan lalu merempuh longkang sebelah dalam dan kemudiannya merempuh sebatang pokok kelapa.

Nasib baik, dua penumpang Eropah kereta itu, Tetuan Amsden dan Munro, tersedar daripada kemalangan itu dengan hanya bergegar teruk dan lebam kecil. Kereta itu mengalami kerosakan yang ketara, termasuk bonet patah dan pengadang lumpur yang rata. Jalan itu dipenuhi dengan bungkusan dan barangan lain yang berada di dalam kereta.

Penduduk tempatan di kawasan itu amat berminat dengan fakta bahawa pokok kelapa yang menhempap kereta itu telah menjadi tapak beberapa kemalangan yang sama sejak kebelakangan ini. Malah, tiga insiden baru-baru ini disebut sebagai bukti bahawa pokok itu dihantui oleh roh jahat.


2.  Teacher defies jinns

Artikel tersebut memberikan gambaran sekilas tentang budaya dan kepercayaan karut Melayu, khususnya berkaitan dengan roh hantu dan bomoh. Ini menambah lapisan kedalaman yang menarik pada cerita dan mungkin menarik minat pembaca yang ingin tahu tentang budaya yang berbeza.Artikel ini adalah mengenai sekolah berhantu di Johor Bahru, Malaysia, di mana sekumpulan hantu, yang dikenali sebagai "jin", telah mengganas gadis-gadis itu.  150 pelajar perempuan itu disuruh tinggal di rumah, dan yang lain diuruh menjauhkan diri sehingga krisis hantu di sekolah itu selesai. Sekolah ditutup kerana hantu, tetapi budak lelaki dibenarkan menghadiri kelas. Artikel itu memfokuskan kepada kisah seorang guru yang berani, Fatimah binte Ali, yang terus mengajar para kanak-kanak lelaki. 

Pokok berhantu itu telah ditebang semalam oleh Ahli Dewan Undangan Negeri dan Ahli Majlis Perbandaran. Inche Syed B Mohamed bin Edros, seorang pemegang amanah sekolah tersebut. 100 orang budak lelaki itu daripada sekolah campuran itu muncul, mengejek hantu. Mereka menari dan memijak riang pada batang pokok rambutan yang ditebang yang dikatakan sarang "hantu bermuka banyak" atau hantu yang banyak. Ada yang meniru rakan sekelas perempuan mereka yang pengsan dan histeria, yang menjadi sasaran perhatian hantu yang tidak diingini dalam tiga minggu lepas.
  


Manakala seorang bomoh. Inche Haji Mohamed Bendhera, 55, dipanggil ke sekolah untuk melakukan pengubatannya, memberi amaran,
“Jin-jin itu masih bermain-main mengelilingi orang  di sekitar pokok yang ditebang itu. Dua puluh dua gadis telah menjadi mangsa hantu. Sekarang saya meramalkan 22 lagi akan ketakutan kerana terdapat 44 jin dan setiap jin telah berikrar untuk menakutkan seorang gadis."

Haji Mohamed mengulangi bahawa jin-jin itu telah tersinggung kerana seorang pelajar perempuan secara tidak sengaja telah melanggar seekor jin dan memijaknya. Artikel itu juga menyebut bahawa sebuah sekolah kedua di kawasan itu turut terjejas dengan aktiviti hantu.

3.  An Old House


Petikan yang dikongsikan di atas ialah satu penulisan deskriptif yang merakamkan detik renungan damai dan kemudian bertukar menjadi pertemuan ngeri dengan sebuah rumah lama yang ditinggalkan. Naratif dimulakan dengan suasana petang yang tenang, di mana pencerita menikmati keindahan alam semula jadi dan suasana tenang ketika mereka berjalan melalui pinggir bandar Ipoh. Perihalan persekitaran yang terang mewujudkan rasa tenang, dengan butiran seperti "burung yang ceria, berwarna terang" dan "bunga-bunga yang harum dan berwarna cerah" menambahkan lagi suasana damai.

Walau bagaimanapun, apabila pencerita meneruskan perjalanan mereka, nada berubah daripada kedamaian kepada kegelisahan. Laluan yang dahulunya menyenangkan membawa mereka ke rumah lama yang sunyi yang memancarkan rasa ditinggalkan dan reput. Rumah itu digambarkan dengan imejan yang menghantui—halaman yang bergema, bilik berkulat dan patung berukir yang kelihatan terlintas dari setiap tingkap. Pendedahan bahawa rumah itu dikhabarkan berhantu, digabungkan dengan suasana taman teres yang gelap dan menindas, menggiatkan suasana ngeri.

Peralihan daripada ketenangan alam semula jadi kepada kehadiran rumah lama yang tidak menyenangkan ini mewujudkan kontras yang meningkatkan rasa misteri dan firasat. Naratif itu meninggalkan pembaca dengan perasaan yang tidak menentu, kerana perihalan rumah itu membayangkan sesuatu yang lebih jahat bersembunyi di dalam dindingnya.

"...Tetapi saya sangat terkejut kerana rumah itu menjadi sunyi. Ia adalah sebuah bangunan yang suram dan sunyi. dengan halaman yang bergema, ruang turet yang terbiar, dan seluruh suite bilik yang tertutup dan hancur. Di atas setiap tingkap terdapat figura berukir tersengih. Bumbung yang dari kejauhan kelihatan cerah tetapi penuh dengan lubang. Dindingnya kelihatan suram dengan usia dan sana sini ditutup dengan lumpur yang dilemparkan oleh budak-budak nakal, Bahagian depan dinding kata-kata ini muncul Rumah itu berhantu." Ya rumah itu benar-benar berhantu kerana pada waktu malam timbul tembok yang dalam. suara sebagai teman saya yang terserempak dengan saya memberitahu saya begitu.

Taman teres, gelap dengan teduhan pokok-pokok yang menjulang mempunyai suasana sayu yang cukup menindas. Tidak pernah dalam hidup saya, saya melihat taman seperti itu yang dahulunya terdiri daripada bunga Di sini berakhir penerangan saya tentang rumah lama itu kerana matahari telah pergi ke tempat tinggalnya."

Karya itu berakhir dengan pengarang memohon maaf kepada pembaca kerana tidak memperkenalkan diri mereka lebih awal sebagai ahli baharu komuniti yang dipanggil "Cornerites" dan berterima kasih kepada "Auntie Lizzie" kerana menerbitkan artikel itu. Ini menambahkan sentuhan peribadi pada naratif, membumikan kisah ngeri dalam konteks komuniti berkongsi pengalaman dan cerita.

Sumber: Pemuda yang mati monchol semula, Berita Harian, 31 October 1970, Page 2



Sumber:   HANTU POLONG YANG GANGGU GADIS2 MUDA, WANITA2 MENGINAI JARI UNTOK TOLAK NAHAS, Berita Harian, 23 September 1965, Page 2




  


 






HANTU DAN JENAYAH

1. Insane Malay's Crime,  The Straits Times, 26 June 1909, Page 7

Ini adalah artikel berita dari tahun 1920-an tentang perbicaraan jenayah di Singapura. Artikel itu melaporkan perbicaraan Berrett bin Suleiman, bekas pegawai polis, yang dituduh membunuh seorang lelaki Melayu tua di Bukit Permei. Tertuduh mempunyai sejarah penyakit mental dan dimasukkan ke hospital sakit jiwa untuk rawatan. Bagaimanapun, dia melarikan diri dari hospital dan kemudiannya didapati berada dalam keadaan mania akut dengan khayalan. Dia kemudian tidak dinafikan gila.

Namun, timbul rasa ingin tahu dan terpesona dengan kenyataan pelik dan tidak rasional yang dibuat oleh tertuduh. Menurut keterangan perubatan, tertuduh percaya si mati mempunyai "hantu" (hantu) yang cuba membunuhnya. Dia memberitahu polis bahawa dia telah membunuh hantu itu untuk melindungi dirinya, dengan mendakwa bahawa hantu itu telah "menggoda" dia setiap malam. Keadaan mental tertuduh disifatkan sebagai tidak stabil, dan dia berkemungkinan akan kembali ke keadaan khayalnya. Artikel itu menyimpulkan bahawa tertuduh telah dihantar ke penjara sivil sementara menunggu perintah daripada Gabenor mengenai nasib terakhirnya.

Artikel tersebut memberikan gambaran sekilas tentang kepercayaan budaya dan kepercayaan karut masyarakat Melayu di Singapura pada tahun 1920-an. Konsep "hantu" atau hantu adalah tema biasa dalam cerita rakyat Melayu, dan kepercayaan tertuduh terhadap kehadirannya menyerlahkan perbezaan budaya antara budaya Barat dan bukan Barat. Secara keseluruhannya, artikel itu memberikan gambaran yang menarik tentang kerumitan budaya dan psikologi minda manusia, menonjolkan kerumitan penyakit mental dan perbezaan budaya.



2. Alleged Murderer Tells How He Was Haunted


Ini adalah artikel yang menarik! Ia nampaknya merupakan laporan berita dari tahun 1930-an, memperincikan perbicaraan pembunuhan di Tanah Melayu. Artikel itu nampaknya merupakan laporan mengenai perbicaraan di Malaya, di mana tertuduh, Sinnanan, didakwa membunuh seorang Malayalee bernama Koran pada 17 Disember 1933. Tertuduh, Sinnanan, telah mengambil pendirian untuk membela diri terhadap pertuduhan membunuh seorang Malayalee bernama Koran. 

Artikel itu juga menyebut pertikaian antara Koran dan Kunchi Raman, yang didakwa berhutang kepada Koran $200. Nampaknya Kunchi Raman telah meminta Sinnanan untuk memotong Koran dengan pisau, menjanjikannya $50. Namun, apabila Sinnanan enggan berbuat demikian, Kunchi Raman pergi ke hadapan dan memotong Koran dengan pisau. Artikel itu menerangkan peristiwa yang membawa kepada pembunuhan itu, termasuk pertikaian antara Koran dan Kunchi Raman, yang dituduh berhutang Koran $200. Pada malam pembunuhan itu, Kunchi Raman meminta Sinnanan untuk memotong Koran dengan pisau, menjanjikannya $50. Sinnanan enggan berbuat demikian, tetapi kemudian memberitahu Kunchi Raman bahawa dia telah memotong  Koran. Siasatan polis mendapati bahawa Koran memang telah ditikam, dan Kunchi Raman telah ditangkap tetapi kemudian dibebaskan.

Menarik untuk diperhatikan bahawa pembelaan tertuduh tertumpu pada dakwaan hantu Koran, yang didakwanya telah mengganggunya semasa tidur .Menurut Sinnanan, dia dihantui hantu Koran setiap malam. Dia mendakwa bahawa Koran telah mengganggunya dalam tidurnya, muncul dan menakutkannya, menyebabkan dia menjerit dengan kuat. Artikel itu juga memberikan beberapa pandangan psikologi tentang keadaan fikiran Sinnanan, menunjukkan bahawa dia mungkin mengalami trauma psikologi atau kebimbangan.

Ini adalah pertahanan yang luar biasa, untuk sekurang-kurangnya! Ini menimbulkan persoalan tentang kebolehpercayaan keterangan saksi dan peranan khurafat dalam perbicaraan jenayah.Artikel itu tidak memberikan kesimpulan yang jelas sama ada Sinnanan didapati bersalah atau tidak bersalah atas pembunuhan itu. Bagaimanapun, nampaknya pembelaannya adalah berdasarkan dakwaan dirinya dihantui oleh hantu Koran yang mungkin dianggap sebagai pertahanan luar biasa atau tidak konvensional.

3. Sakai On Murder Charge: Story Of Girl Who Brought Him Food

Artikel tersebut memberikan gambaran sejarah Malaysia pada tahun 1950-an, menonjolkan landskap sosial dan budaya negara pada masa itu. Artikel itu menyentuh tema jenayah, tamak, membalas dendam, perbezaan budaya, dan adat resam, dan memberikan pandangan tentang rujukan budaya Malaysia khusus kepada suku Sakai dan budaya Malaysia. Artikel itu menyediakan akaun terperinci tentang jenayah, penyiasatan, dan perbicaraan, serta maklumat latar belakang tentang suku Sakai dan adat resam mereka.

Ini adalah artikel berita lama tahun 1950-an tentang perbicaraan di Selangor, Malaya. Artikel itu melaporkan perbicaraan seorang lelaki Sakai bernama Savid bin Sherring, yang dituduh membunuh isteri ketua suku. Wanita itu ditemui mati dengan kesan tembakan di sebuah pondok di Hutan Simpan Labu.

Artikel itu menerangkan kejadian yang membawa kepada pembunuhan itu, termasuk fakta bahawa tertuduh telah dihantar oleh peniaga getah Cina untuk menyampaikan mesej kepada suami si mati, tetapi dia tidak menyampaikan mesej itu. Suami dan keluarganya keluar membeli getah, dan tertuduh mengambil kesempatan atas ketiadaan mereka untuk melakukan jenayah itu.

Artikel itu turut menerangkan bagaimana tertuduh berlindung di dalam hutan dan diberi makan oleh gadis Sakai yang merupakan kekasihnya. Dia memberitahu bahawa dia tidak mahu tinggal di kampung kerana dihantui oleh "mata matas" (hantu). Bagaimanapun, usaha tertuduh menghalau hantu si mati dengan bermain serunai baraboo di atas pokok tinggi tidak berjaya. Seorang lelaki Sakai yang lebih berani menemuinya bersembunyi di dalam hutan dan memaklumkan kepada polis. Tertuduh telah ditangkap dan membawa polis ke pelbagai tempat di mana mereka menjumpai wang tunai $554 dan barangan curi lain. Artikel itu mencadangkan bahawa tertuduh mungkin melakukan pembunuhan itu kerana kerakusan dan keinginannya sendiri untuk membalas dendam terhadap keluarga si mati.

4. Mystery Swing On Tree

Ini adalah artikel yang menarik! Ia kelihatan seperti rencana berita tempatan daripada akhbar, mungkin pada tahun 1950-an atau 1960-an berdasarkan gaya dan bahasa yang digunakan.

Khabar angin pelik tentang kewujudan "taman permainan syaitan" di Teluk Anson tersebar  dan ramai penduduk yang melawat tempat itu yakin mungkin ada kebenaran dalam cerita tersebut. Terdapat sebatang pokok besar di tepi jalan di hadapan Pusat Kebajikan Bayi di Prince Street dan pada salah satu dahannya terdapat sebuah buaian, yang rupanya pada ketinggian yang tidak menentu dan kedudukan yang tidak selesa membingungkan semua yang melihatnya. Cabang itu sendiri sangat kecil dan rapuh dan sukar untuk menanggung berat budak kecil. Dari dahan ini tergantung buaian yang terdiri daripada dua helai tali pendek hingga hujungnya dicantumkan sekeping papan untuk tempat duduk. Buaian itu kecil dan tidak menentu, menjadikannya sukar untuk membayangkan bagaimana seseorang boleh meletakkannya di sana tanpa membahayakan keselamatan mereka sendiri.

Artikel itu juga menyebut seorang lelaki membunuh diri dengan menggantung diri di salah satu dahan beberapa tahun lalu, dan sejak itu, pokok itu dikatakan berhantu. Ini menambahkan unsur ngeri dan ghaib pada cerita, menjadikannya lebih menarik. Secara keseluruhannya, artikel tersebut menyediakan kisah yang menarik dan bermaklumat tentang fenomena misteri di Teluk Anson.


5.She Feared Devils

Tujuan artikel itu berkemungkinan untuk memberitahu pembaca tentang peristiwa baru-baru ini di Singapura dan untuk memberikan konteks dan pandangan tentang keadaan sekitar kematian Poon Ah Yoke. Artikel itu melaporkan kesaksian Wong Chee Hong, seorang artis Cina, semasa siasatan koroner terhadap kematian ibunya, Poon Ah Yoke, 68. Dia ditemui tergantung pada tali but pada sebuah jawatan di Hullet Road pada 3 Disember. Wong Chee Hong memberi keterangan bahawa ibunya mempunyai sejarah tingkah laku pelik, sering berjalan ke atas dan ke bawah rumah sambil menghisap rokok dan enggan tidur. Dia juga menyebut bahawa ibunya percaya "syaitan mahu mengheretnya" dan pokok di belakang rumah itu dihantui syaitan. Koroner akhirnya memutuskan kes ini sebagai bunuh diri, semasa fikiran tidak seimbang dan.mencadangkan bahawa dia mungkin telah bergelut dengan syaitannya sendiri.


HANTU DAN MEDIA MASSA

Penggambaran ilmu hitam dan khurafat dalam filem seram boleh membawa kepada risiko akidah (aqidah yang betul) dan tauhid (kesatuan Tuhan) di kalangan penonton. Penggambaran unsur-unsur tersebut boleh mengelirukan dan menyebabkan hilangnya kepercayaan terhadap ajaran Islam. Ramai agamawan serta budayawan Melayu melahirkan kekesalan mereka atas bertapaknya kembali filem-filem yang bergenre seram dan thriller. Hal Ini amat membimbangkan bagi individu yang sudah terdedah kepada pengaruh budaya BaratOleh itu, adalah penting untuk mengambil kira potensi risiko yang berkaitan dengan menonton filem seram dan berusaha untuk mengekalkan pendekatan yang seimbang terhadap hiburan.








PENUTUP

Secara keseluruhannya, memahami konsep hantu dan alam ghaib dalam budaya Melayu memerlukan pendekatan bernuansa dan pelbagai disiplin yang mengambil kira interaksi antara agama, budaya, masyarakat, dan pemodenan.  Gambaran sekilas tentang aspek budaya Melayu yang menarik menonjolkan kepentingan cerita rakyat dan penceritaan dalam membentuk kepercayaan budaya. Ia juga menimbulkan persoalan tentang potensi kesan negatif kepercayaan tersebut dan peranan media dalam mengekalkan atau membongkarnya.

Banyak artikel menulis tentang refleksi nostalgia tentang konsep "hantu" dalam budaya Melayu,  Konsep itu telah menjadi kurang menonjol pada zaman moden kerana pengaruh Barat dan perubahan nilai, tetapi percaya masih terdapat pasaran untuk cerita hantu dan ia boleh dibungkus dan dipasarkan untuk menarik perhatian khalayak yang lebih luas.  Cerita-cerita hantu popular dalam budaya Melayu, seperti "orang minyak" dan pontianak tidak terhad di Malaysia, tetapi juga terdapat dalam budaya lain, dan menekankan kepentingan memelihara dan mempromosikan budaya Melayu. Masih terdapat permintaan pasaran untuk cerita hantu dan percaya bahawa ia boleh dibungkus dan diolah untuk menarik khalayak yang lebih luas. 

Dalam masyarakat hari ini, masyarakat kita semakin terdedah kepada fenomena seperti alam ghaib, mistik, dan cerita pelik. Banyak filem berunsur mistik menjadi popular di media. Kecenderungan semula jadi manusia untuk tertarik kepada perkara baharu telah menyebabkan ramai artis menggunakan tema ini sebagai cara untuk mempromosikan karya mereka. 

Menonton filem seram boleh memberi beberapa faedah, terutamanya dari perspektif psikologi. Sebagai contoh, menonton filem seram boleh membantu individu mengembangkan kemahiran mengatasi dan menguruskan tekanan dengan mendedahkan mereka kepada persekitaran ketakutan yang terkawal. Ini boleh membawa kepada peningkatan dalam pengurusan tekanan dan kemahiran mengatasi. Selain itu, filem seram sering memerlukan perhatian dan tumpuan yang berterusan, yang boleh meningkatkan keupayaan seseorang untuk menumpukan perhatian dan bertindak balas terhadap rangsangan. Tambahan pula, menonton filem seram boleh berfungsi sebagai pengalaman katartik, membolehkan individu melepaskan emosi yang terpendam dan berasa lega selepas itu.

Walau bagaimanapun, terdapat juga risiko yang berkaitan dengan menonton filem seram, terutamanya dari perspektif agama. Salah satu kebimbangan yang paling ketara ialah penyebaran khurafat dan tahyul (kepercayaan ajaib) yang sering digambarkan dalam filem seram. Kepercayaan ini boleh memudaratkan dan mengakibatkan hilangnya kepercayaan terhadap ajaran Islam. Dalam Islam, kepercayaan kepada kuasa selain daripada Allah adalah syirik, iaitu dosa besar yang tidak diampuni jika tidak bertaubat. 

Hadis dari Abu Hurairah r.a. juga memberi peringatan tegas bahawa sesiapa yang mendatangi dukun dan mempercayai kata-katanya telah kufur terhadap ajaran Islam yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. Ini menunjukkan betapa pentingnya umat Islam memahami tauhid dengan mendalam agar tidak terjerumus dalam kesyirikan, yang boleh terjadi melalui pengaruh media atau perbuatan meniru amalan-amalan yang tidak berlandaskan syariat. Wallahualam

RUJUKAN:

A MALAY SKETCH.
The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (Weekly), 11 February 1896, Page 9

"Hantus."
The Straits Echo (Mail Edition), 14 February 1908, Page 135

INSANE MALAY'S CRIME.
The Straits Times, 26 June 1909, Page 7

Rice Planting. 
Straits Echo, 5 October 1911, Page 4

KUALA KANGSAR "HANTU."
The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), 
26 December 1912, Page 406

Keperchayaan kpd hantu
Berita Harian, 1 December 1962, Page 9

Apabila 'hantu' kaut untung...
Berita Harian, 16 December 1990, Page 4

RUANGAN PELAJAR
Berita Harian, 28 November 1962, Page 6

'DI-SAKAT HANTU PARU2'
Berita Harian, 28 March 1962, Page 6

Bomoh Taha sanggup halau hantu
Berita Harian, 21 March 1971, Page 1

Pemuda yang mati monchol semula
Berita Harian, 31 October 1970, Page 2

HANTUS.
The Singapore Free Press and Mercantile
Advertiser (1884-1942), 15 May 1907, Page 1

THE MAN WHO UNDRESSED FOR A PHANTOM
The Straits Times, 10 July 1955, Page 6

Sakai On Murder Charge: Story Of Girl Who Brought Him Food 
Malaya Tribune, 27 April 1939, Page 5

N. Kadhi tersesat waktu na' pulang teraweh
Berita Harian, 28 February 1961, Page 2

Langsuir di-jalan Batu 32
Berita Harian, 29 July 1960, Page 5

Pemuda2 jadi sasaran 'Hantu Jejawi'
Berita Harian, 19 December 1966, Page 2

HANTU POLONG GANGGU GADIS2 YANG MUDA, WANITA2 MENGINAI JARI
UNTOK TOLAK NAHAS
Berita Harian, 23 September 1965, Page 2

Orang Melayu asli robohkan rumah bila ada orang mati
Berita Harian, 2 December 1988, Page 5

TOYOL
Berita Harian, 12 November 1961, Page 4

HANTU BANGKIT MENGAMOK DI- KAMPONG
Berita Harian, 2 May 1959, Page 3

4 PENGSAN MELIHAT HANTU
Berita Harian, 17 October 1962, Page 1

A MALAY SKETCH.
The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (Weekly), 
11 February 1896, Page 9

HOW THE "BOMO"
RAISED A GHOST.
The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), 
16 January 1897, Page 1

THE EVIL INFLUENCE OF THE "HANTU."
The Straits Times, 24 July 1903, Page 6

HANTUS.
The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), 
15 May 1907, Page 1

"Hantus."
The Straits Echo (Mail Edition), 
14 February 1908, Page 135

INSANE MALAY'S CRIME.
The Straits Times, 26 June 1909, Page 7

Rice Planting.
Straits Echo, 5 October 1911, Page 4

KUALA KANGSAR
"HANTU."
The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), 
26 December 1912, Page 406

Keperchayaan kpd hantu
Berita Harian, 1
December 1962, Page 9

Apabila 'hantu' kaut untung...
Berita Harian, 16 December 1990, Page 4

RUANGAN PELAJAR
Berita Harian, 28 November 1962, Page 6

'DI-SAKAT HANTU PARU2'
Berita Harian, 28 March 1962, Page 6

Bomoh Taha sanggup halau hantu
Berita Harian, 21 March 1971, Page 1

Pemuda yang mati monchol semula
Berita Harian, 31 October 1970, Page 2


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Penglibatan Keluarga Diraja dalam Pembangunan Pertanian di Kuala Langat

Salam buat semua. Salam Maulidur Rasul.Syukur Alhamdulillah, kita kini telah berada dalam bulan Rabiul Awal, bulan keputeraan Baginda Junjun...