Salam buat semua. Hari ini hari Ahad, hari Minggu. Atok dan Wan tak ke mana-mana. Duduk-duduk di rumah sahaja. Anak-anak yang duduk di luar Seremban tak balik minggu ini pasal minggu depan baru nak balik kerana jiran kami buat kenduri. Betul juga ya, kalau tiap-tiap minggu balik ke Seremban, boleh kopak poket. Atuk faham. Wan pun tak kecil hati. Balik perlukan tambang, minyak dan masa. Lagipun, baru minggu lepas berjumpa, biarlah berjauhan dahulu sebelum rasa rindu itu terbit kembali. Kalau Maharaja Jepun pun, tiap-tiap hari berjalan, akhirnya mahu tinggal selipar Jepun jer yang dia pakai, pasal dah POKAI.
Entri minggu ini masih pasal Bagan Datuk. Kali ini pasal pembangunan sistem Saliran dan Perparitannya. Ada 15 buah sistem sungai dalam daerah Bagan Datuk ini. Ada yang keluar ke Sungai Bernam seperti Sungai Sumun, ada yang jadi sebahagian daripada sungai Perak seperti Sungai Buluh, Sungai Jendarata, Sungai Dulang, Sungai Pergam, dan ada juga yang terus ke laut di Selat Melaka seperti Sungai Betul, Sungai Nipah, Sungai Pasang Api, Sungai Ular, Sungai Tiang, Sungai Payung dan lain-lain lagi.
Keadaan muka bumi Bagan Datuk yang rendah dan rata ini memerlukan sistem peparitan yang ektensif. Bayangkan, kalaulah hujan lebat melanda Bagan Datuk selama beberapa hari, sudah pasti paras air di anak-anak sungai ini akan melimpah ke tebing, membanjiri kebun-kebun dan perkampungan. Air yang tergenang ini akan terus berada dalam kebun dan kampung tanpa arah keluar. Sudah pastilah, pokok-pokok akan mati dan airnya membusuk. Walaupun banjirnya tidaklah seteruk di Pantai Timur, namun pasti menyusahkan. Maka perlulah ada pembinaan parit besar serta parit-parit kecil di setiap kebun untuk mengalirkan air lebihan ini ke laut. Walaupun tidak sehebat terusan-terusan atau klong di Negara Thai, tetapi pemandangan landskap Bagan Datuk tetap menarik dengan adanya rangkaian dan siratan parit-parit ini, besar atau kecil. Bayangkan sahaja, di Sungai Sumun terdapat 19 buah parit masuk mengalir ke sungai itu.
Jadi, ceritanya, walaupun biasa kepada orang lain, tetapi unik kepada Atok. Maka, seperti biasa Atok selongkar internet dan hasilnya Atok sendiri kagumi. Jangan salah mengerti. Atok bukan ujub atas usaha sendiri, tetapi Atok seronok dengan dapat cariannya. Seperti biasa, terima kasih kepada tuan empunya gambar dan bahan yang Atok gunakan. Maaf tak sempat nak beri kredit kat korang. Lagipun pahala yang korang dapat tak setanding dengan sekelumit pujian manusia. So, pleasant reading.
Pengenalan
Sejarah pengairan dan saliran di kawasan Delta Bagan Datuk bermula daripada ciri geologi semula jadi yang terbentuk selama berabad-abad melalui pemendapan sedimen oleh Sungai Perak dan anak-anak sungainya yang mengalir ke Selat Melaka. Pada awalnya, sistem saliran kawasan ini berfungsi secara semula jadi, dipengaruhi oleh faktor pasang surut, hujan, dan aliran sungai, serta membentuk ekosistem pesisir yang kaya dengan hutan bakau dan paya. Dalam keadaan semula jadi, delta ini adalah rangkaian kompleks sungai yang berliku, anak sungai pasang surut, paya, dan mungkin hutan bakau di sepanjang pantai.
Penduduk awal yang tinggal di kawasan ini terdiri daripada komuniti nelayan dan petani kecil yang menjalankan aktiviti menangkap ikan serta pertanian sara diri, menyesuaikan kehidupan mereka dengan aliran air semula jadi tanpa keperluan pengurusan kejuruteraan yang kompleks.
Sungai-sungai di Bagan Datuk banyak buaya. Penangkapan buaya memerlukan kerjasama ramai orang termasuk, pawang buaya, polis dan penembak. |
Pada era kolonial British pula, usaha pembangunan pertanian secara besar-besaran bermula dengan penanaman tanaman tunai seperti getah dan kelapa, yang memerlukan kerja-kerja saliran untuk mengelakkan banjir dan memastikan tanah sesuai untuk tanaman. Oleh itu, pihak British dan syarikat perladangan mula membina rangkaian terusan dan parit bagi membuang air berlebihan dari tanah, sekaligus menandai permulaan saliran kejuruteraan di kawasan tersebut. Tumpuan seringkali diberikan kepada saliran tanah untuk estet besar milik orang Eropah, manakala keperluan pekebun kecil atau komuniti tradisional mungkin kurang diberi perhatian.
1. Pembinaan Terusan Jendarata
Sebelum kedatangan Inggeris, telah wujud pergerakan penduduk tempatan dari Sungai Bernam ke Sungai Perak melalui kawasan Jendarata. Pergerakan ini biasanya berkait rapat dengan aktiviti perdagangan, penempatan baru, dan pengembangan tanah serta sumber daya alam di kawasan tersebut. Penduduk tempatan, termasuk masyarakat Melayu dan masyarakat pribumi lain, berulang-alik dan berpindah untuk mencari peluang ekonomi, menguruskan tanah adat, serta menjalankan aktiviti pertanian dan perdagangan.
Selain itu, kawasan ini juga merupakan laluan strategik yang menghubungkan pelbagai pusat aktiviti dan penempatan tradisional, sebelum kedatangan pengaruh British yang memperkenalkan sistem jalan dan infrastruktur moden. Jadi, pergerakan penduduk secara tradisional telah berlaku dan memainkan peranan penting dalam perkembangan awal kawasan tersebut.
Pada bulan November 1874, J.W.W. Birch dilantik sebagai Residen British pertama di Perak, menggantikan kedudukan Swettenham yang lebih senior. Pada bulan Oktober, Birch tertarik ke Sungai Bernam selepas mendengar khabar angin bahawa Raja Dolah akan terlibat dalam pemberontakan terhadap sultan negeri asalnya, Selangor. Setibanya di kawasan tersebut, Birch memutuskan untuk memperketat sistem kutipan cukai di penempatan-penempatan di sepanjang sungai. Beliau berjaya meyakinkan Raja Hitam untuk melantik adiknya, Raja Indut, bagi menjalankan tugas tersebut. Selain itu, Raja Indut juga berjanji kepada Birch untuk membuka jalan dari Hutan Melintang, berhampiran Sungai Bernam, menuju ke Sungai Jendarata.
Janji Raja Indut kepada Birch pada bulan November 1874 untuk membuka jalan dari Hutan Melintang ke Sungai Jendarata menunjukkan strategi penting dalam konteks pembangunan dan pengawalan aktiviti perdagangan di kawasan tersebut. Projek ini menunjukkan betapa pentingnya infrastruktur dalam menghubungkan dua sungai utama, Perak dan Bernam, yang sebelum ini memerlukan perjalanan laut yang panjang dan berbahaya. Birch berharap bahawa selepas jalan tersebut dibina, pergerakan dan penempatan di sepanjang jalan akan meningkat, yang secara tidak langsung diharapkan dapat menghentikan aktiviti perdagangan opium Raja Laxamana, yang dianggap Birch sebagai aktiviti penyeludupan.
Dengan penyiapan saluran ini, aktiviti pengangkutan dan perdagangan menjadi lebih mudah, pantas, dan selamat, seterusnya memberi manfaat besar kepada masyarakat setempat dan ekonomi negeri.
Dengan membuka jalan baru dari Hutan Melintang, berhampiran Sungai Bernam, ke Sungai Jendarata, diharapkan akan berlaku peningkatan pergerakan dan penempatan penduduk di sepanjang laluan tersebut. Ini akan memperkukuh infrastruktur pengangkutan yang dapat menyokong pertumbuhan ekonomi dan aktiviti perladangan, sekaligus memudahkan pergerakan barangan dan manusia.
Selain itu, usaha ini secara tidak langsung bertujuan untuk mengawal aktiviti penyeludupan opium yang dikaitkan dengan Raja Laksamana, yang Birch anggap sebagai kegiatan haram dan berbahaya. Dengan membina jalan tersebut, kemungkinan aktiviti penyeludupan dapat dikurangkan melalui kawalan yang lebih efektif dan pengawasan yang lebih ketat di laluan baru ini. Secara keseluruhan, janji ini mencerminkan usaha untuk memperkukuh infrastruktur sebagai alat bukan sahaja untuk pembangunan ekonomi tetapi juga untuk meningkatkan kawalan sosial dan keselamatan di kawasan tersebut.
Stweekly bertarikh 18840223 melaporkan pada 2 Disember 1883, semasa rombongan Gabenor meninggalkan Sea Belle untuk kembali ke Dindings, mereka telah bersarapan bersama Raja Mahkota di Sungai Durian, di mana mereka dihiburkan dengan persembahan muzik Jawa yang unik. Selepas itu, mereka menaiki Sungai Jandarata dan berjalan merentasi jalan dan terusan sepanjang kira-kira 23 batu yang hampir siap, menuju ke Sungai Bernam. Terusan ini akan memudahkan bot-bot kecil yang dari Perak menuju ke Sungai Bernam, menjimatkan perjalanan laut selama sekurang-kurangnya 25 batu. Sebelum rombongan tiba, seekor gajah liar yang besar telah berjalan di atas laluan baharu yang telah dibina.
Kapten Berkeley telah menerangkan tentang satu rangkaian saluran air yang menghubungkan Sungai Perak di seberang Kuala Dedap ke Sungai Jandarata. Dari situ, selepas dua atau tiga batu naik ke hulu di Sungai Jandarata, sebuah perahu gelugur dapat melalui satu cerobong ke Sungai Bernam di Hutan Melintang. Ini menunjukkan adanya rangkaian sungai dan kemungkinan kerja cerobong atau cerobong buatan manusia untuk memudahkan pengangkutan dan navigasi di kawasan tersebut.
Antara tahun 1888 dan 1896, kawasan Perak Selatan menyaksikan perkembangan infrastruktur yang penting untuk menyokong pembangunan ekonomi dan pertanian. Pada tahun 1888, kanal antara Sungai Buluh dan Sungai Jendarata dibina untuk meningkatkan pengangkutan dan pengairan, sekaligus memudahkan pergerakan barangan serta penduduk di sekitar Sungai Bernam. Pembinaan ini memberi manfaat besar kepada aktiviti pertanian dan perdagangan tempatan, selain membantu mengawal banjir dan meningkatkan kesuburan tanah.
Notis memaklumkan bahawa Saluran Jendarata akan ditutup mulai 20 Oktober 1890 untuk kerja-kerja pengembangan dan penambahbaikan, dan penutupan ini akan berlangsung sehingga diberitahu kemudian. Penutupan ini dilakukan atas arahan rasmi pihak berkuasa bagi memastikan keselamatan orang ramai dan kelancaran proses pembinaan. Ia mungkin memberi kesan kepada pengangkutan dan aktiviti harian di kawasan tersebut, namun langkah ini diambil demi manfaat jangka panjang untuk meningkatkan kapasiti dan keselamatan saluran berkenaan. Pihak berkuasa menasihatkan orang ramai supaya bersiap sedia dengan jalan alternatif dan mengikuti maklumat terkini yang akan diberikan sepanjang tempoh kerja berlangsung.
Pada akhir tahun tersebut, kerja-kerja mendalamkan dan melebar saluran Jandarata telah dimulakan. Projek ini dijangka memberi manfaat yang besar kerana ia akan menghubungkan Sungai Perak dan Bernam secara langsung. Sebelum ini, perjalanan antara kedua-dua sungai memerlukan perjalanan yang panjang dan berbahaya ke laut, yang berisiko dan memakan masa. Dengan siapnya saluran ini, kapal dagang biasa dapat memuatkan barangan di Teluk Anson dan terus ke Ulu Bernam atau Slim tanpa risiko atau kelewatan, sekaligus memudahkan pengangkutan dan mempercepatkan pergerakan barangan.
Jalan raya utama yang menghubungkan Kuala Lumpur ke Teluk Intan turut dibangunkan, memudahkan pergerakan peladang dan meningkatkan hubungan ekonomi kawasan tersebut. Pada akhir tahun 1880-an, kerja-kerja mendalamkan dan melebar saluran Jendarata dimulakan untuk menghubungkan Sungai Perak dan Bernam secara langsung, mengurangkan perjalanan laut yang berisiko dan mempercepatkan pengangkutan barangan. Terdapat juga cadangan untuk melanjutkan dan memperdalam saluran Sungai Buloh bagi menambah efisiensi sistem pengangkutan.
Hutan Melintang Forest Reserve, sekitar dua batu dari sungai tidak mengandungi pokok besar. Sebaliknya, hutan tersebut didapati penuh dengan banyak batang-batang pokok yang kelihatan seumur dan tidak lebih dari kira-kira sembilan inci diameter. Perubahan besar turut berlaku di kawasan sekitar saluran tersebut, yang dahulunya tanah berpaya dan hutan belantara, kini didiami dan diusahakan secara aktif, menunjukkan pertumbuhan pesat dalam aktiviti pertanian.
Pada tahun 1892, kegiatan pertanian di Hilir Perak menunjukkan perkembangan yang pesat, khususnya di sekitar kawasan Teluk Anson. Menurut laporan daripada sumber yang boleh dipercayai, terdapat peningkatan ketara dalam pengambilan tanah oleh pendatang baharu, yang menanam kebun buah-buahan dan sayur-sayuran di kawasan berkenaan. Penggunaan tanah yang sebelumnya tidak produktif, terutamanya kawasan bersemak dan hutan kecil yang hanya dipenuhi rumpai dan pokok kecil, mula diubahsuai.
Kawasan di sekitar Teluk Anson, yang sesuai untuk penanaman padi kerana kedudukannya yang strategik dan sumber air yang melimpah melalui pelbagai sungai dan anak sungai, dikatakan berpotensi untuk diusahakan semula sebagai sawah padi. Kepercayaan bahawa tanah ini pernah digunakan untuk penanaman padi turut menyumbang kepada nama kawasan tersebut, "Bendang Siam". Usaha mengairi dan mengeringkan tanah ini dipercayai akan memudahkan pengembangan pertanian berasaskan padi di masa depan, menandakan satu era baharu dalam perkembangan ekonomi dan pertanian di Hilir Perak.
Selain itu, terdapat cadangan untuk melanjutkan dan memperdalamkan lagi saluran Sungai Buloh supaya ia sejajar dengan Jendarata. Jika ini dilaksanakan, jarak perjalanan antara kedua-dua sungai akan berkurangan beberapa batu, menjadikannya lebih efisien dan menjimatkan masa serta tenaga. Keberkesanan kedua-dua saluran ini dapat dilihat daripada perubahan besar yang berlaku di kawasan sekitarnya. Dahulu, kawasan yang dilalui hanyalah tanah berpaya dan hutan belantara yang tidak berpenghuni. Kini, seluruh kawasan di sepanjang kedua-dua saluran tersebut telah didiami dan diusahakan secara aktif.
Pada tahun 1896, laporan menunjukkan bahawa tanah di sekitar Jendarata mudah diairi dan memerlukan populasi yang sesuai untuk membangunkan pertanian setanding kawasan Krian. Jalan ini menandakan sempadan barat Ladang Jendarata, dan peladang awal pasti sangat bergantung padanya untuk pengangkutan dan pergerakan mereka.
Dengan gabungan pentadbiran yang tersusun yang dibentuk oleh Low, ia memberi keyakinan kepada Aage Westenholz, pengasas United Plantation, untuk memasuki wilayah tersebut pada tahun 1906—wilayah yang hanya 30 tahun sebelumnya masih tidak terkawal dan hampir tidak berpenghuni. Pembangunan infrastruktur ini memainkan peranan penting dalam membuka kawasan tersebut kepada aktiviti ekonomi dan penempatan yang lebih sistematik.
Perkembangan ini menunjukkan bagaimana projek infrastruktur kecil seperti saluran ini mampu mengubah landskap dan kehidupan masyarakat setempat secara besar-besaran. Ia telah mengubah kawasan yang dahulunya tidak berpenghuni menjadi kawasan yang produktif dengan penduduk dan kegiatan ekonomi yang pesat. Kejayaan ini menunjukkan keberkesanan usaha pembangunan yang membawa manfaat sosial dan ekonomi kepada masyarakat tempatan.
Terusan Jenderata dianggap sebagai aspek utama dalam rancangan kolonial untuk membangunkan tanah kecil di kawasan pantai dan tanah dalaman, meningkatkan akses dan kegunaan tanah tersebut. Ia menyokong usaha meningkatkan produktiviti pertanian seperti menanam kelapa dan padi yang merupakan tanaman utama di kawasan itu. Penyenaraian bayaran premium dan sewa menunjukkan aktiviti transaksi tanah yang aktif dan pembangunan semasa zaman tersebut. Terusan ini membantu mengubah dan membuka tanah yang sebelum ini kurang diakses, menyumbang kepada perkembangan ladang dan penempatan di Perak.
Pada tahun 1935, satu tinjauan telah dijalankan untuk pembersihan dan pendalaman Saluran Jendarata. Sebagai sebahagian daripada usaha tersebut, kontrak telah diluluskan untuk pembekalan peralatan pelongsor (dredging plant). Peralatan ini telah diserahkan dan mula digunakan pada penghujung tahun 1935 untuk meningkatkan aliran air dan kapasiti saluran, serta memastikan saluran dapat berfungsi dengan lebih cekap dan selamat bagi pengguna.
Pada tahun 1937, usaha penambahbaikan kedalaman Saluran Jendarata dilakukan untuk memastikan aliran air yang lebih lancar dan mengurangkan risiko banjir. Saluran ini berfungsi sebagai saliran utama bagi sekumpulan ladang dan estet di kawasan tersebut. Selain itu, Saluran Jendarata juga digunakan sebagai laluan pengangkutan kayu dari Ulu Bernam ke kilang papan di Teluk Anson. Penambahbaikan ini penting untuk meningkatkan keberkesanan sistem pengairan dan pengangkutan di kawasan tersebut, sekaligus menyokong aktiviti pertanian dan industri kayu yang penting di daerah itu.
Satu eksperimen telah dijalankan menggunakan sebuah jentera penggali yang dibina secara tempatan. Jentera ini terdiri daripada sebuah garu besar yang boleh disesuaikan kedalamannya, dipasang di antara dua pontun yang terapung naik turun mengikuti arus pasang surut air di saluran tersebut. Lumpur yang terkumpul akan digaru dan diangkat secara tergantung di dalam air, kemudian dibawa ke muara.
Sehingga kini, terdapat peningkatan yang ketara dalam keadaan saluran tersebut, dan Pengarah Kesihatan melaporkan adanya peningkatan dalam kesihatan tenaga kerja yang bekerja di ladang-ladang sekitar kawasan itu. Eksperimen ini sedang diteruskan, dan diharapkan hasilnya akan membuktikan keberkesanan mesin tersebut dan menyokong cadangan pembinaan mesin yang lebih besar di masa hadapan.
Dalam tahun 1938, sebuah alat pemecah tanah terapung telah dibina dengan kos sebanyak $500 dan digunakan di separuh daripada saluran Bernam. Alat ini terapung naik turun mengikuti arus pasang surut, dengan gigi besi yang mengacaukan endapan lumpur di dasar saluran yang kemudiannya dibawa ke laut oleh arus pasang surut.
Sepanjang tahun, kedalaman dasar saluran telah berkurang dari 6 inci kepada 12 inci berkat penggunaan mesin ini. Kos operasi bagi mesin tersebut adalah sebanyak $497. Keberkesanan alat ini membantu meningkatkan aliran air dan mengurangkan halangan di dalam saluran.
Selain daripada manfaat jangka pendek, pihak berkuasa juga menunjukkan perancangan jangka panjang dengan mempertimbangkan pelanjutan dan pendalaman saluran ke kawasan lain seperti Sungei Buloh. Ini menunjukkan visi untuk memperkukuh jaringan pengangkutan sungai yang mampu memberi manfaat berterusan dan menyokong pertumbuhan ekonomi yang lebih luas. Dalam konteks ini, pembangunan saluran tidak hanya dilihat sebagai projek sementara, tetapi sebagai asas kepada pembangunan berterusan kawasan tersebut.
Secara keseluruhannya, Pembinaan Saluran Jendarata merupakan satu usaha penting yang dilaksanakan pada akhir abad ke-19 untuk meningkatkan sistem pengangkutan dan mempercepatkan perkembangan ekonomi di kawasan Hilir Perak. Selain daripada aspek kejuruteraan, pembangunan saluran ini turut membawa perubahan sosial dan landskap fizikal kawasan tersebut.
Ia merupakan sebahagian daripada sistem yang, dengan peningkatan komunikasi darat dari Teluk Anson (kini Teluk Intan) dan sistem pengaliran air (pengaliran air), akan membolehkan pembukaan tanah dari sungai Perak dan Bernam hingga ke pantai. Peranan utamanya adalah dalam sistem pengaliran air dan saliran yang membantu menyesuaikan tanah agar sesuai untuk kegiatan pertanian dan penempatan. Pada mulanya, kawasan yang dilalui hanyalah tanah berlumpur dan hutan tebal yang tidak berpenghuni. Tetapi selepas pembinaan saluran, kawasan tersebut menjadi tanah yang subur dan didiami oleh penduduk baru yang mula menjalankan aktiviti pertanian dan perdagangan. Perkembangan ini membuktikan bahawa infrastruktur yang dibina mampu mengubah kawasan yang sebelum ini tidak produktif menjadi kawasan yang maju dan mempunyai penduduk yang ramai.
Walau bagaimanapun, pembangunan ini juga membawa kesan terhadap alam sekitar. Perubahan dari kawasan hutan dan rawa kepada kawasan pertanian dan penempatan menunjukkan bahawa aktiviti manusia memberi impak besar terhadap ekosistem asal. Ia menimbulkan persoalan tentang keberlanjutan dan kesan jangka panjang terhadap alam sekitar yang perlu dipertimbangkan. Di samping itu, dari sudut pandangan kolonial, projek ini berorientasikan kepada keuntungan ekonomi dan pembangunan infrastruktur, yang kadangkala mengabaikan aspek keberlanjutan dan hak penduduk asal.
2. Pembukaan Terusan Baharu di Bagan Datuk
Berita bertarikh 13081912 ini melaporkan bahawa sebuah terusan baharu telah dibuka di kawasan antara Berembang Panjang dan Bagan Datoh. Kampung Berembang Panjang terletak di bahagian selatan sungai, kira-kira 2½ batu di atas Kota Setia. Terusan ini dibina untuk mengatasi masalah banjir yang sering melanda ladang-ladang di kawasan tersebut semasa musim hujan akibat kekurangan saluran keluar air yang mencukupi. Dengan panjang anggaran kira-kira lapan batu, terusan ini berjalan selari dengan jalan Hutan Melintang dan dirancang untuk mengalihkan air dari ladang-ladang yang sebelum ini terjejas oleh banjir, sekaligus meningkatkan pengaliran air dan mengurangkan risiko banjir.
Selain itu, beberapa terusan lama telah didalamkan dan dilebarkan sepanjang tahun tersebut bagi meningkatkan sistem saliran dan memudahkan pengangkutan ke ladang-ladang pribumi. Langkah ini menunjukkan usaha kerajaan dan penduduk tempatan dalam meningkatkan infrastruktur pengairan dan pengangkutan untuk manfaat ekonomi dan keselamatan penduduk di kawasan tersebut.
Secara keseluruhan, pembinaan terusan baharu ini diharapkan dapat meningkatkan pengurusan air, mengurangkan kerugian akibat banjir, dan memperbaiki kemudahan pengangkutan ke ladang-ladang, serta memberi manfaat jangka panjang kepada komuniti pribumi di kawasan itu.
3. Panduan Pengurusan Sistem Pengairan Ladang
Straitsecho19130908 melaporkan perbincangan mengenai sistem saliran dan jalan raya di Bagan Datoh menjadi fokus utama pertemuan yang berlangsung di Kuala Lumpur. Ketua Setiausaha, Sir Edward Brockman, K.C.M.G., menerima wakil-wakil dari Persatuan Penanam Bagan Datoh pada pagi Khamis. Mereka membentangkan laporan mengenai keadaan saliran dan pembinaan jalan yang tidak memuaskan di kawasan Hilir Perak.
Wakil-wakil dari persatuan tersebut, termasuk Encik Lawford dan Davidson, menerangkan secara terperinci tentang masalah yang dihadapi serta cadangan-cadangan penyelesaian yang boleh diambil segera. Mereka juga memohon agar Ketua Setiausaha dapat meluangkan masa melawat kawasan tersebut untuk melihat keadaan sebenar secara langsung, yang dianggap sangat penting untuk memahami masalah secara menyeluruh.
Ketua Setiausaha membalas bahawa sekiranya jadual membenarkan, beliau bersedia untuk melawat Bagan Datoh bagi meninjau keadaan di sana. Beliau mengucapkan terima kasih kepada wakil-wakil persatuan kerana memberi maklumat dan pandangan secara sopan dan sabar, dan pertemuan tersebut berakhir dengan ucapan terima kasih dari pihak wakil persatuan.
Antara penanam yang hadir dari Lower Perak ialah Encik J. M. Counsel (Rungkup), Encik E. Lawford (Blenheim), Encik T. Manchip (Sungei Dalang), serta Encik H. Davidson (Kuala Erak), dan F. J. Millard sebagai Setiausaha Kehormat.
Pada tahun 1919 satu penulisan di akhbar menekankan kepentingan utama sistem saliran (drainage) sebagai prasyarat untuk penggunaan traktor bermotor dalam penanaman bijirin. Saliran yang baik membolehkan penanaman tanah secara menyeluruh dan menjadikan tanah cukup kukuh untuk menampung jentera berat yang digunakan untuk membajak, mendisk (discing), menggembur (harrowing), menanam benih (seeding), menuai (harvesting), mengirik (threshing), dan lain-lain, di bawah kaedah penanaman bijirin moden. Tanah liat di bawah permukaan yang mampu menahan air (retentive sub-soil of clay) dianggap diinginkan.
Saluran utama (main canals) yang mengalir terus ke laut atau sungai perlu disediakan oleh Kerajaan (State), seperti yang dilakukan di Bagan Datoh. Pembinaan saluran sekunder (subsidiary canals) pula diserahkan kepada pengusaha atau petani. Paras air dalam saluran harus dikawal menggunakan pintu air (sluice gates). Pengawalan ini sangat penting untuk mengekalkan kelembapan di atas lapisan tanah bawah (sub-soil), atau untuk mengairi ladang dengan mengepam air semasa musim kemarau.
Ladang-ladang harus dibina dalam bentuk blok segi empat tepat, lebih panjang adalah lebih baik. Bentuk yang panjang mengurangkan keperluan traktor untuk berpusing dengan kerap, yang menghasilkan penjimatan besar dalam kos operasi.
Sebuah pegangan tanah atau ladang tunggal tidak seharusnya kurang dari 2,000 ekar untuk mewajarkan perbelanjaan bagi loji pengisar (milling plant) yang kecil dan mengurangkan kos operasi dengan menyebarkan perbelanjaan ke atas kawasan yang luas.
Sistem perparitan dalam ladang kelapa di Bagan Datuk |
Sistem peparitan dalam estet kelapa di Bagan Datuk masa lalu |
4. Pengurusan Bagan dalam kawasan Rungkup Reserve
Pada tahun 1928, terdapat isu berkaitan dengan pembangunan dan pengurusan bagan di kawasan Rungkup Reserve yang diuruskan oleh pihak perhutanan Perak. Bagan, sebagai struktur yang digunakan untuk aktiviti penangkapan ikan, biasanya dibina di kawasan berair seperti pantai, sungai, atau kawasan berpaya, menandakan bahawa kawasan tersebut merupakan lokasi penting untuk aktiviti perikanan.
Kehadiran bagan seperti di Bagan Sungai Tiang, Bagan Sungai Lanchang, Bagan Sungai Rungkup, Bagan Sungai Burung di Rungkup Reserve menunjukkan bahawa sumber ikan di kawasan tersebut cukup melimpah dan berpotensi untuk menyokong aktiviti nelayan secara berterusan. Ia juga mencerminkan usaha masyarakat atau pengurusan tempatan dalam memanfaatkan sumber laut atau air tawar untuk pendapatan dan kelangsungan hidup mereka. Selain itu, pengurusan oleh pihak perhutanan menunjukkan bahawa aktiviti perikanan di kawasan ini mungkin melibatkan pengurusan berlesen, kawalan sumber, atau kerjasama antara komuniti dan kerajaan untuk memastikan keberlanjutan aktiviti perikanan.
5. Projek Skim Tebus Guna Delta di Kawasan Simpanan Rungkup
Analisis Rekod Jabatan Perhutanan Perak Bertarikh 17 November 1931 memberikan gambaran bahawa pada tahun 1931, terdapat satu projek penting yang dilaksanakan di Kawasan Simpanan Rungkup sebagai sebahagian daripada "Skim Tebus Guna Delta." Projek ini melibatkan pembinaan dan lanjutan sebuah benteng (bund) yang bertujuan utama untuk mengawal paras air dan menguruskan kawasan delta yang berpotensi terdedah kepada banjir pasang surut dan tanah berpaya.
Tujuan utama skim ini adalah menukar kawasan delta yang biasanya tidak sesuai untuk aktiviti manusia—seperti tanah berpaya atau kawasan berisiko banjir—kepada tanah yang lebih stabil dan boleh digunakan untuk pertanian, perhutanan, atau aktiviti lain yang memberi manfaat ekonomi dan sosial. Pembinaan benteng berfungsi sebagai struktur kawalan air yang penting untuk mencegah banjir dan memastikan kestabilan tanah yang telah diubahsuai.
Lokasi projek di Kawasan Simpanan Rungkup menunjukkan bahawa tanah yang ditebus guna berada dalam kawasan yang diuruskan oleh Jabatan Perhutanan, yang biasanya bertanggungjawab terhadap pengurusan sumber hutan dan tanah. Ini menandakan bahawa projek ini mungkin bertujuan untuk memperluas penggunaan tanah yang berkaitan dengan aktiviti perhutanan, pertanian, atau pengurusan sumber semula jadi secara berdaya maju.
6. Pembinaan Benteng Pantai baharu di Delta Bagan Datoh
Rekod tahun 1938 ini mengungkapkan bahawa usaha pembinaan benteng pantai baharu di kawasan Saliran Delta Bagan Datoh diteruskan secara berterusan. Pada bulan November tahun tersebut, bahagian tertentu antara Sungai Balai-Sungai Betul dan Rungkup-Sungai Tiang, yang berpanjangan lebih dari lapan batu, telah disiapkan. Pembinaan ini menunjukkan fokus untuk memperkukuh perlindungan pantai dan mengawal hakisan laut di kawasan delta tersebut.
Ciri utama benteng baharu ini adalah bahawa ia meliputi semua tanah yang telah diasingkan di luar terusan pantai, tetapi masih cukup jauh ke darat untuk memastikan keberadaan jalur hutan bakau yang luas. Kehadiran hutan bakau ini penting kerana ia berfungsi sebagai penghalang semula jadi yang melindungi kawasan daripada hakisan laut dan kerosakan akibat gelombang serta pasang surut.
Pada tahun tersebut, projek pembinaan penghadang pantai baharu untuk kawasan Bagan Datoh Delta Drainage dijalankan secara berterusan, dan pada bulan November, bahagian sepanjang lebih lapan batu antara Sungai Balai-Sungai Betul dan Rungkup-Sungai Tiang telah selesai dibina. Penghadang baharu ini meliputi semua tanah yang dipajak di luar terusan pantai tetapi ditempatkan cukup jauh ke daratan untuk mengekalkan jalur hutan bakau yang mencukupi sebagai perlindungan terhadap hakisan laut.
Luas kawasan saliran tersebut pada akhir tahun dianggarkan sekitar 48,000 ekar, dengan jumlah bayaran penyelenggaraan sebanyak $42,307 dan hasil kutipan cukai saliran berjumlah $51,718. Kawasan saliran Bagan Datoh di Perak meliputi 51,202 ekar dan kebanyakan digunakan untuk penanaman kelapa sawit. Selain itu, Kawasan Saliran Pantai Selangor yang meliputi tanaman kelapa, getah, kopi, dan nanas mempunyai keluasan sebanyak 186,095 ekar. Cukai saliran dikutip di kawasan Bagan Datoh dan juga di 122,152 ekar kawasan di Selangor tersebut.
Projek ini menunjukkan keseimbangan antara pembangunan fizikal dan pemeliharaan alam sekitar untuk memastikan keberlanjutan kawasan tersebut sebagai kawasan pertanian, perikanan, dan perlindungan alam.
7. Projek Tebus Guna dan Pengeluaran Hakmilik Tanah
Analisis Rekod 22 November 1952 dari Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak menunjukkan bahawa pada tahun 1952 terdapat keperluan mendesak untuk menangani isu perlindungan pantai dan hak milik tanah di kawasan pesisir antara Rungkup dan Sungai Tiang. Permohonan dua perkara utama—pembinaan benteng pantai dan pengeluaran hak milik tanah—menunjukkan kedua-dua aspek tersebut saling berkaitan dan mencerminkan cabaran yang dihadapi oleh komuniti di kawasan tersebut.
Pembinaan benteng pantai mencerminkan keprihatinan terhadap ancaman alam sekitar seperti hakisan pantai, banjir pasang surut, dan kerosakan yang mungkin berlaku kepada tanah dan infrastruktur di kawasan pesisir. Ia menunjukkan bahawa komuniti dan pihak berkuasa menyedari pentingnya perlindungan fizikal untuk menstabilkan kawasan dan melindungi aktiviti ekonomi dan kediaman mereka daripada risiko alam sekitar.
Pada masa yang sama, permohonan untuk pengeluaran hak milik tanah menandakan bahawa penduduk di kawasan itu mungkin masih belum mempunyai status hak milik yang sah terhadap tanah yang didiami atau digunakan. Pengeluaran hak milik tanah bertujuan memberi pengiktirafan rasmi dan keselamatan hak milik kepada penduduk, sekaligus memberi insentif kepada pembangunan dan pengurusan tanah secara lebih teratur.
Kedua-dua permintaan ini dilihat sebagai langkah pembangunan bersepadu yang bertujuan mengatasi cabaran alam sekitar dan sosial secara serentak. Pembinaan benteng sebagai prasyarat untuk memastikan kestabilan kawasan sebelum atau semasa proses pengeluaran hak milik menunjukkan bahawa usaha pembangunan tersebut tidak hanya bersifat fizikal tetapi juga melibatkan aspek pengurusan sumber dan sosial. Ia mencerminkan keperluan untuk menyusun dan melindungi komuniti pesisir pantai secara holistik, agar pembangunan dapat dilakukan dengan berkesan dan mampan.
Setelah mencapai kemerdekaan, usaha-usaha penambahbaikan dan pengurusan saliran diteruskan dengan teknologi moden untuk memastikan keberkesanan sistem, melindungi kawasan daripada banjir, dan menyokong aktiviti ekonomi seperti pertanian dan perikanan secara berterusan. Secara keseluruhannya, sejarah saliran di Delta Bagan Datuk menunjukkan evolusi dari sistem semula jadi kepada sistem kejuruteraan yang kompleks, demi memastikan kelestarian dan kemakmuran kawasan pesisir ini.
8. Pemasangan Lampu Pandu di Kuala Sungai Tiang, Mukim Rungkup, Perak
Rekod ini memberi gambaran bahawa pada tahun-tahun awal kemerdekaan Tanah Melayu, usaha pembangunan infrastruktur luar bandar sedang dijalankan secara sistematik dan terancang, melalui skim-skim tertentu yang bertujuan menyokong aktiviti ekonomi utama seperti perikanan. Walaupun dari segi skala mungkin kecil, inisiatif seperti ini menunjukkan komitmen kerajaan dalam memperluas pembangunan ke kawasan luar bandar dan memperbaiki kualiti hidup komuniti nelayan.
Rekod ini menunjukkan bahawa pada akhir tahun 1958, terdapat usaha untuk meningkatkan infrastruktur navigasi di kawasan luar bandar, khususnya di Kuala Sungai Tiang, Perak. Pemasangan lampu pandu ini merupakan sebahagian daripada Skim No. 413/59, yang bertujuan membantu nelayan tempatan dalam aktiviti perikanan mereka.
Inisiatif ini mencerminkan keprihatinan pihak berkuasa terhadap keselamatan dan keberkesanan aktiviti nelayan di kawasan tersebut, serta usaha memajukan ekonomi luar bandar melalui pembangunan infrastruktur asas. Pemasangan lampu pandu adalah langkah strategik untuk memudahkan perjalanan dan operasi nelayan di waktu malam atau dalam keadaan cuaca buruk, sekaligus meningkatkan hasil tangkapan dan keselamatan mereka.
9. Projek Pemulihan Kawasan Tanah di Hutan Rungkup
Laporan Berita Harian 8 Ogos 1960 menunjukkan bahawa pada tahun 1960, Jabatan Tali Air di Perak merancang dan melaksanakan usaha besar untuk mengembalikan kawasan tanah seluas 14,000 ekar yang kini tenggelam oleh air laut di tepi pantai Hilir Perak. Tujuan utama projek ini adalah untuk membuka semula kawasan tanah tersebut untuk kegunaan pertanian dan pembangunan ekonomi tempatan.
Perincian projek menunjukkan bahawa usaha ini dibahagikan kepada dua kawasan utama. Satu kawasan meliputi 10,000 ekar di kawasan paya berhampiran hutan Rungkup, yang diiktiraf sebagai salah satu kawasan pertanian paling subur di negeri Perak. Ini menandakan kepercayaan terhadap potensi tanah tersebut sebagai sumber ekonomi yang penting, khususnya dalam bidang pertanian.
Kos yang dikemukakan, sekitar RM2.3 juta, mencerminkan pelaburan besar dari kerajaan untuk memulihkan tanah ini. Kerja membuka kembali tanah yang tenggelam ini melibatkan usaha bertahun-tahun dan memerlukan sumber kewangan serta sumber manusia yang besar. Penyelidikan yang sedang dijalankan menunjukkan bahawa projek ini masih dalam peringkat perancangan dan penilaian, dan kemungkinan besar melibatkan kajian teknologi drainase, pengurusan air, dan pembangunan infrastruktur.
Projek ini mencerminkan keinginan kerajaan untuk memanfaatkan sumber daya alam secara optimum, memulihkan tanah subur yang terjejas oleh hakisan atau kenaikan paras air laut, dan memperluaskan aktiviti pertanian yang penting untuk ekonomi negeri dan negara. Ia juga menunjukkan usaha untuk mengatasi cabaran alam sekitar dan memperkukuh sektor pertanian sebagai penyumbang utama kepada pembangunan sosioekonomi di kawasan tersebut.
Secara keseluruhan, projek ini adalah contoh usaha pembangunan luar bandar yang besar, bertujuan meningkatkan produktiviti tanah dan mengukuhkan ekonomi tempatan melalui pemulihan sumber alam yang strategik dan berjangka panjang.
10. Kerja Membersihkan Parit di Kampung Simpang Tiga, Rungkup dan Selekoh, Perak.
Berita Harian 5 Julai 1960 Mengenai Kerja Mengorek Parit di Kampung Daerah Simpang Tiga, Rungkup dan Selekoh, Perak. Laporan ini menerangkan usaha kerajaan melalui Jabatan Tali Air Hilir Perak dalam menangani masalah pengairan dan banjir di kawasan Kampung Daerah Simpang Tiga, Rungkup dan Selekoh.
Masalah utama adalah parit besar sepanjang kira-kira 60 rantai yang tersumbat dan berlumpur, menyebabkan air tidak mengalir dengan lancar, terutamanya semasa musim hujan. Keadaan ini menyebabkan penduduk mengalami kerugian kerana hasil tanaman kelapa mereka berkurangan akibat air masin yang melimpah ke kebun mereka dan tidak dapat dikeringkan dengan cepat.
Sebagai tindakan segera, pihak Jabatan Tali Air menggunakan jentera pengorek untuk membersihkan parit tersebut selepas mendapat desakan daripada penduduk. Penduduk berasa yakin bahawa hasil kebun mereka akan meningkat apabila air dapat mengalir lancar dan air masin dapat dikurangkan, tetapi mereka juga menunjukkan keraguan tentang keberkesanan usaha ini dalam jangka panjang. Secara keseluruhan, kerja pembersihan parit ini merupakan langkah penting bagi memperbaiki sistem pengairan dan mengurangkan kerugian ekonomi penduduk, namun keberkesanannya masih bergantung kepada penjagaan berterusan dan pengurusan yang efektif.
11. Kenyataan tawaran Tender Jabatan Parit dan Tali Ayer, Perak.
Terdapat dua pengumuman tawaran yang mencerminkan langkah-langkah sistematik dan teratur dalam proses pemilihan kontraktor.
Pertama, pada tahun 1963, tawaran dibuka untuk pembinaan tiga unit Pintu Kawalan Pasang Surut R.C. dan dua unit rumah penjaga di kawasan tertentu di Bagan Datoh sebagai sebahagian daripada Skim Reclamation. Tarikh tutup tawaran adalah 2 April 1963, dengan pemeriksaan tapak dijadualkan pada 26 Mac 1963, di mana pemborong diundang hadir dan memeriksa tapak untuk mendapatkan maklumat lengkap. Penggunaan borang tawaran hanya diberikan selepas pemeriksaan tapak menunjukkan prosedur yang ketat dan memastikan bahawa pemborong bersedia serta memahami keperluan projek sebelum menyerahkan tawaran.
Kedua, pada tahun 1971, tawaran ditawarkan untuk pembinaan satu unit Pintu Kawalan Pasang Surut Triple berukuran 12 kaki di Kawasan Saliran Bagan Datoh. Tarikh tutup tawaran adalah 2 Ogos 1971, dan pemborong diminta hadir untuk meninjau tapak projek pada 28 Julai 1971. Proses ini juga menekankan keperluan pemeriksaan tapak dan pengambilan borang tawaran secara langsung, serta penekanan kepada pendaftaran dan kehadiran wakil yang diberi kuasa.
Penutup
Berikut ialah jadual kronologi pembinaan projek pengairan di Bagan Datoh dan kawasan sekitarnya dari tahun 1880 an hingga kini:
Artikel-artikel tentang pembangunan pertanian dan perparitan di daerah Bagan Datuk sering mendapat tempat di dada-dada akhbar ketika itu. Berikut adalah cuplikan rencana berkaitan pembangunan Bagan Datuk yang telah dialihbahasakan ke dalam Bahasa Melayu. Bagi penerbitan berbahasa Melayu pula, sengaja Atuk biarkan sistem ejaan dan gaya bahasa penulisannya yang ada pada zaman tersebut untuk perbandingan:
Pinangazette19120813
Sebuah terusan baharu kini telah dibuka di Perak Hulu antara Berembang Panjang dan Bagan Datoh. Ia berjalan selari dengan jalan Utin Melintang dan akan mengalirkan air dari ladang-ladang yang sebelum ini sering dilanda banjir semasa musim hujan kerana kekurangan saluran keluar yang mencukupi. Panjang anggaran terusan tersebut adalah kira-kira lapan batu. Beberapa terusan lama telah didalamkan dan dilebarkan sepanjang tahun ini dengan tujuan untuk memberikan saliran yang lebih baik dan kemudahan pengangkutan yang lebih baik ke ladang-ladang pribumi.
Petikan tahun 1919 ini menekankan kepentingan utama sistem saliran (drainage) sebagai prasyarat untuk penggunaan traktor bermotor dalam penanaman bijirin. Saliran yang baik membolehkan penanaman tanah secara menyeluruh dan menjadikan tanah cukup kukuh untuk menampung jentera berat yang digunakan untuk membajak, mendisk (discing), menggembur (harrowing), menanam benih (seeding), menuai (harvesting), mengirik (threshing), dan lain-lain, di bawah kaedah penanaman bijirin moden. Tanah liat di bawah permukaan yang mampu menahan air (retentive sub-soil of clay) dianggap diinginkan.
Saluran utama (main canals) yang mengalir terus ke laut atau sungai perlu disediakan oleh Kerajaan (State), seperti yang dilakukan di Bagan Datoh. Pembinaan saluran sekunder (subsidiary canals) pula diserahkan kepada pengusaha atau petani.
Paras air dalam saluran harus dikawal menggunakan pintu air (sluice gates). Pengawalan ini sangat penting untuk mengekalkan kelembapan di atas lapisan tanah bawah (sub-soil), atau untuk mengairi ladang dengan mengepam air semasa musim kemarau.
Ladang-ladang harus dibina dalam bentuk blok segi empat tepat, lebih panjang adalah lebih baik. Bentuk yang panjang mengurangkan keperluan traktor untuk berpusing dengan kerap, yang menghasilkan penjimatan besar dalam kos operasi.
Sebuah pegangan tanah atau ladang tunggal tidak seharusnya kurang dari 2,000 ekar untuk mewajarkan perbelanjaan bagi loji pengisar (milling plant) yang kecil dan mengurangkan kos operasi dengan menyebarkan perbelanjaan ke atas kawasan yang luas.
Secara keseluruhannya, entri rekod ini memberikan petunjuk bahawa pada tahun 1928, terdapat isu berkaitan dengan pembinaan bagan dalam kawasan Rungkup Reserve yang diuruskan oleh pihak berhutanan Perak. "Bagan" merujuk kepada struktur yang berkaitan dengan aktiviti penangkapan ikan, biasanya dibina di tepi pantai, sungai, atau kawasan berpaya. Pembinaan bagan menunjukkan bahawa kawasan Rungkup Reserve, atau sekurang-kurangnya bahagian daripadanya, adalah tempat di mana aktiviti perikanan dijalankan atau disokong. Kehadiran bagan menandakan bahawa terdapat sumber ikan yang mencukupi di kawasan berhampiran untuk menarik nelayan membina struktur ini.
Rekod ini, yang berasal dari Jabatan Perhutanan Perak bertarikh 17 November 1931, memberikan gambaran tentang sebuah projek penting yang sedang dijalankan di Kawasan Simpanan Rungkup. Projek ini merupakan sebahagian daripada "Skim Tebus Guna Delta" dan melibatkan kerja pembinaan dan lanjutan sebuah benteng (bund). Tujuan utama skim tebus guna delta seperti ini adalah untuk mengubah kawasan delta yang biasanya berpaya atau terdedah kepada banjir pasang surut menjadi tanah yang lebih sesuai untuk kegunaan lain, seperti pertanian atau perhutanan.
Pembinaan benteng adalah langkah kritikal dalam projek ini untuk mengawal paras air, mencegah banjir, dan mengekalkan tanah yang telah ditebus guna. Lokasi projek di Kawasan Simpanan Rungkup menunjukkan bahawa ia berlaku dalam kawasan yang diuruskan oleh Jabatan Perhutanan, yang mungkin bermaksud tanah yang ditebus guna itu bertujuan untuk aktiviti berkaitan perhutanan atau sebagai sebahagian daripada pengurusan sumber di kawasan simpanan tersebut.
1938-Saliran Delta Bagan Datoh
Pembinaan benteng pantai baharu untuk kawasan Saliran Delta Bagan Datoh diteruskan sepanjang tahun dan pada bulan November, bahagian antara Sungai Balai-Sungai Betul dan Rungkup-Sungai Tiang, sepanjang lebih lapan batu, telah siap. Benteng baharu ini merangkumi semua tanah yang telah diasingkan di luar terusan pantai tetapi terletak cukup jauh ke darat untuk memelihara jalur hutan bakau yang mencukupi sebagai perlindungan terhadap hakisan laut. Luas kawasan saliran pada akhir tahun adalah, dalam angka bulat 48,000 ekar; caj penyelenggaraan berjumlah $42,307 dan $51,718 dikutip dalam kadar saliran.
AJK Badan Saliran Bagan Datok yang dibentuk tahun 1948 |
Entri rekod bertarikh 22 November 1952 ini, dari Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, memohon dua perkara penting berkaitan dengan kawasan pantai antara Rungkup dan Sungai Tiang: pertama, pembinaan benteng di sepanjang persisiran pantai tersebut untuk melindungi kawasan darat daripada ancaman laut seperti hakisan atau banjir pasang surut; dan kedua, pengeluaran hak milik tanah (title to land) kepada penduduk (inhabitants) yang mendiami atau menggunakan tanah di kawasan tersebut.
Permintaan untuk membina benteng menunjukkan bahawa komuniti pantai ini menghadapi isu alam sekitar yang serius yang memerlukan campur tangan infrastruktur, sementara permintaan untuk hak milik tanah mendedahkan bahawa ramai penduduk pada masa itu mungkin tidak mempunyai status pemilikan tanah yang sah dan memohon pengiktirafan rasmi. Kedua-dua permintaan ini kemungkinan besar berkaitan, di mana perlindungan pantai dilihat penting untuk menstabilkan kawasan tersebut sebelum atau semasa proses pengeluaran hak milik tanah, mencerminkan keperluan pembangunan bersepadu untuk menangani cabaran alam sekitar dan isu sosial/pentadbiran yang dihadapi oleh komuniti di kawasan pesisir pantai Rungkup dan Sungai Tiang pada era tersebut.
Selepas kemerdekaan Malaysia, skim pembangunan tanah berskala besar seperti FELDA (Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan) dilaksanakan untuk menempatkan semula petani tanpa tanah dan menggalakkan pertanian, terutamanya kelapa sawit. Banyak daripada skim ini terletak di kawasan seperti delta Bagan Datuk. Pengembangan pertanian di bawah skim ini memerlukan pengembangan dan penambahbaikan infrastruktur saliran yang signifikan. Rangkaian parit primer, sekunder, dan tertier yang lebih rumit dibina. Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) memainkan peranan penting dalam perancangan, pembinaan, dan penyelenggaraan sistem saliran yang lebih besar ini.
Tumpuan mereka adalah untuk menyediakan saliran yang mencukupi untuk produktiviti pertanian. Apabila pembangunan meningkat dan penggunaan tanah berubah, keperluan untuk langkah-langkah kawalan banjir yang lebih kukuh menjadi jelas. Benteng, stesen pam, dan pintu air diperkenalkan untuk melindungi tanah pertanian dan penempatan daripada lonjakan pasang surut dan hujan lebat.
Pada era moden, pengintensifan penanaman kelapa sawit telah menimbulkan tuntutan lebih lanjut terhadap sistem saliran, memerlukan pengurusan air yang teliti untuk memastikan kelembapan tanah yang optimum. Walaupun masih utamanya pertanian, terdapat juga tahap urbanisasi dan pembangunan di kawasan seperti pekan Bagan Datuk. Ini menambah cabaran baru kepada saliran, termasuk menguruskan air larian bandar dan mencegah banjir di kawasan bandar.
Rekod bertarikh 4 Disember 1958 ini, yang dijumpai dalam simpanan Majlis Amanah Rakyat (MARA) (kemungkinan diwariskan dari agensi pembangunan sebelum MARA seperti RIDA), adalah mengenai perancangan atau pelaksanaan pemasangan lampu pandu di Kuala Sungai Tiang, dalam Mukim Rungkup, Perak. Pemasangan lampu pandu ini adalah di bawah Skim No. 413/59 dan bertujuan khusus untuk membantu navigasi nelayan di kawasan tersebut. Rekod ini memberikan gambaran tentang usaha pembangunan infrastruktur di kawasan luar bandar pada tahun-tahun awal kemerdekaan Tanah Melayu, khususnya dalam menyokong aktiviti ekonomi tempatan seperti perikanan.
beritaharian19600808
Jabatan Tali Air di sini akan berusaha mengambil kembali kawasan tanah seluas 14,000 ekar yang sangat subur, yang kini telah tenggelam oleh air laut. Kerja membuka kembali kawasan yang luas itu akan menelan belanja kira-kira RM2,300,000. Kawasan tersebut terletak di tepian pantai di jajahan Hilir Perak, dan projek membuka tanah ini terbahagi kepada dua kawasan. Satu kawasan meliputi 10,000 ekar, iaitu kawasan paya dekat hutan Rungkup yang selama ini dianggap sebagai kawasan pertanian yang paling subur di negeri Perak. Penyelidikan sedang dijalankan oleh Jabatan Tali Air untuk memperluaskan kerja-kerja membuka kembali kawasan ini. Projek ini telah dirancang dan dijangka akan menelan belanja kira-kira RM2 juta.
Satu lagi projek terletak di Lekir, meliputi kawasan seluas 4,500 ekar. Sebahagian daripada kawasan ini kini menjadi kawasan paya, dan sebahagian lagi telah rosak akibat ombak air laut. Kerja-kerja mengambil kembali tanah-tanah ini akan menelan belanja kira-kira RM300,000 dan pelaksanaan projek dijadualkan akan dimulakan mulai tahun hadapan.
Beritaharian19580526
Hujan lebat serta ribut kuat yang berlanjutan selama tiga jam telah menenggelamkan Mukim Hutan Melintang dan Mukim Rungkup dalam satu kaki lebih. Beratus-ratus ekor anak ayam dilaporkan mati akibat banjir mengejut tersebut. Sekolah Umum Sungai Pulau, masjid di Parit 11 Sungai Sumun, dan beberapa buah kedai dalam kawasan itu telah dimasuki air yang melimpah-ruah.
Beberapa orang pekebun di situ menyatakan bahawa beratus-ratus ekar kebun ubi mereka telah tenggelam, menyebabkan mereka menanggung kerugian besar. Penduduk di sebelah barat Mukim Hutan Melintang pula menyatakan bahawa pihak berkuasa tidak mahu membuka empangan air di Parit 11 walaupun hujan mulai turun. Oleh sebab itu, kampung-kampung di situ mengalami banjir yang hebat.
Beberapa orang tua di situ berkata bahawa sejak beberapa tahun lalu, mereka tidak pernah mengalami banjir sebegini besar. Hingga berita ini ditulis, keadaan masih lagi menduga. Sementara itu, air laut di Selat Melaka dan Sungai Bernam masih lagi membanjiri kebun-kebun yang berhampiran.
Kebimbangan Penduduk tentang Hujan Berlebihan
Penduduk di kawasan sekitar khuatir dengan hujan yang turun dengan lebat, yang berpotensi menyebabkan banjir dan memberi kesan buruk kepada tanaman padi yang berumur dua bulan. Mereka berusaha bergotong-royong membersihkan parit untuk mengelakkan banjir dan melindungi tanaman mereka.
Beritaharian19590428
BAGAN DATOH
Hujan lebat selama dua jam yang melanda kawasan ini baru-baru ini telah menyebabkan beberapa buah kampung dan kedai-kedai berhampiran jalan raya di daerah ini tenggelam. Halaman beberapa kedai besar di Pekan Bagan Datoh dikatakan telah banjir setinggi enam inci. Kejadian ini turut melanda beberapa buah kampung di daerah Mukim Hutan Melintang, Rungkup, dan Telok Baharu, yang mengalami banjir akibat hujan lebat tersebut.
beritaharian19600705
Pihak kerajaan telah menjalankan kerja mengorek sebuah parit besar yang panjangnya kira-kira 60 rantai. Sebelum ini, parit tersebut dikatakan tersumbat dan berlumpur sehingga air tidak dapat mengalir dengan sempurna. Parit besar itu terletak di Kampung Daerah Simpang Tiga, Rungkup dan Selekoh, kira-kira 26 batu dari Sungai Manek. Ketika musim hujan, penduduk kampung tersebut sering mengalami kerugian yang tidak sedikit disebabkan banjir yang berlaku. Pokok-pokok kelapa mereka, yang menjadi sumber utama pendapatan mereka, tidak mengeluarkan hasil yang memuaskan. Lama kelamaan, hasil pokok kelapa tersebut semakin berkurangan kerana air masin yang melimpah di kebun-kebun kelapa tersebut tidak dapat dikeringkan dengan cepat. Parit yang sepatutnya mengalirkan air masin itu apabila air pasang telah tersumbat dengan lumpur kerana beberapa tahun tidak dikorek oleh pihak yang berkenaan.
Atas desakan penduduk kampung di daerah tersebut kepada pihak berkenaan, pihak Jabatan Tali Air Hilir Perak telah mula menjalankan kerja-kerja mengorek parit yang tersumbat itu dengan menggunakan jentera pengorek. Beberapa orang penduduk kampung di daerah tersebut menyatakan bahawa mereka yakin hasil dari kebun-kebun kelapa mereka akan bertambah baik di masa akan datang apabila air masin yang melimpah di kebun-kebun mereka dapat mengalir dengan lancar. Walau bagaimanapun, penduduk yang bersangkutan tidak lagi berasa yakin bahawa hasil-hasil kebun kelapa mereka akan meningkat di masa akan datang.
Straitstimes19630318
KENYATAAN TAWARAN
JABATAN PARIT DAN TALI AYER, PERAK
Tawaran-tawaran Daripada Pemborong-pemborong J.P.T. Kelas 'C' ke atas (Pembenaan) akan diterima di pejabat Parit dan Tali Ayer Negeri, Perak, Ipoh pada 2hb April, 1963 hingga jam 12 tengah hari bagi perkara:-
Construction of three (3) Nos. R.C. Tidal Control Gates and two (2) Nos. Gate Keeper's Quarters on Sg. Tiang North Bank, Sg. Tiang South Bank and on Sg. Belukang. Bagan Datoh Reclamation Scheme. Mukim of Rungkup, Lower Perak.
Segala keterangan-keterangan boleh didapati di pejabat Jurutera Parit dan Tali Ayer Negeri, Perak, Ipoh, atau di pejabat Parit dan Tali Ayer, Hilir Perak, Telok Anson.
Pemeriksaan tempat akan dilakukan pada 26hb March, 1963. Pemborong-pemborong yang berhajat adalah diminta berkumpul di J.P.T., Telok Anson pada jam 9.30 pagi pada hari tersebut. Borang-borang tawaran hanya diberi kepada Pemborong-pemborong yang ada memeriksa tempat tersebut.
Notis tawaran kerja pembinaan yang dikeluarkan oleh Pejabat Pengarah Parit dan Taliayer Negeri, Perak, yang berlokasi di Ipoh. Tawaran ini dibuka kepada pemborong yang berdaftar dengan Jabatan Parit dan Tali Ayer (J.P.T.) dalam Kelas 'D' dan ke atas. Tarikh tutup penerimaan tawaran adalah pada 2 Ogos 1971, jam 12.00 tengah hari.
Projek yang ditawarkan adalah pembinaan satu (1) unit Pintu Kawalan Pasang Surut Tiga (Triple) bersaiz 12 kaki (12'-0") yang diperbuat daripada konkrit bertetulang (R.C.) di Parit T, dalam Kawasan Saliran Bagan Datoh.
Butiran lanjut mengenai projek ini boleh didapati di Pejabat Pengarah Parit dan Taliayer Negeri, Perak, Ipoh, dan juga di Pejabat Jurutera Parit dan Taliayer Hilir Perak, Teluk Anson, semasa waktu pejabat.
Tawaran perlu dinamakan untuk setiap kerja dan mesti dibuat menggunakan borang tawaran yang boleh didapati di Pejabat J.P.T. Hilir Perak. Kerajaan tidak terikat untuk menerima tawaran terendah atau mana-mana tawaran.
Pemborong diminta untuk berkumpul di Pejabat Jurutera Parit dan Taliayer, Hilir Perak, Teluk Anson, pada 28 Julai 1971, jam 10.00 pagi, untuk meninjau tapak projek. Borang tawaran hanya akan diberikan kepada pemborong atau wakil mereka yang diberi kuasa yang hadir untuk meninjau tapak tersebut. Notis ini ditandatangani oleh (ONG ENG CHEE), Jurutera, Parit dan Tali Ayer.
straitstimes19520904
Pada 29 Ogos 1952, Pejabat Jurutera Saliran dan Pengairan Negeri Perak di Teluk Anson mengeluarkan notis tender bagi kerja pembinaan pintu air di Bagan Lipas, Bagan Datoh Delta Drainage Area, Lower Perak District. Tender mesti dihantar ke pejabat tersebut sebelum jam 12 tengah hari pada 26 September 1952. Pelanggan boleh melihat pelan dan spesifikasi kerja serta mendapatkan maklumat lanjut di pejabat tersebut pada hari bekerja antara pukul 8.30 pagi hingga 4.30 petang, atau sehingga 1.00 tengah hari pada hari Sabtu. Tender mesti dihantar menggunakan borang tender yang dicetak dan dilabelkan mengikut arahan yang ditetapkan. Pihak kerajaan tidak terikat untuk menerima tender yang paling rendah atau mana-mana tender sekalipun.
06 Oktober 2024
Masalah utama yang dihadapi oleh daerah Bagan Datuk berkaitan usaha membaik pulih ban adalah kekurangan dana yang mencukupi untuk menampung kos keseluruhan sebanyak RM128 juta yang diperlukan, sedangkan kerajaan hanya telah memperuntukkan RM18 juta setakat ini. Selain itu, keadaan geografi kawasan yang lebih rendah daripada paras laut menyebabkan Bagan Datuk amat terdedah kepada ancaman banjir, terutamanya semasa hujan lebat dan pasang besar, yang menyebabkan air laut merosakkan kawasan tebatan banjir dan infrastruktur berkaitan. Kerajaan sedang berusaha mengatasi masalah ini dengan memohon peruntukan tambahan daripada kementerian berkaitan dan memperuntukkan RM500,000 untuk menaik taraf kunci air yang rosak bagi mengelak air laut masuk ke kawasan penempatan. Walaupun langkah-langkah ini menunjukkan komitmen pihak berkuasa, cabaran utama tetap berkaitan kekurangan dana yang mencukupi dan keperluan pelaksanaan langkah mitigasi yang berkesan untuk memastikan keselamatan penduduk dan meminimumkan kerosakan akibat banjir di masa hadapan.
Penutup
Sebagai kesimpulan, pembangunan saliran dan perparitan di Bagan Datuk merupakan langkah penting dalam meningkatkan pengurusan air dan mengurangkan risiko banjir, terutamanya semasa musim tengkujuh. Melalui pelaksanaan projek-projek yang berkesan dan berintegrasi, diharapkan kawasan ini akan menjadi lebih selamat, bersih, dan berdaya tahan terhadap ancaman alam sekitar. Komitmen berterusan dari pihak berwajib serta kerjasama komuniti setempat amat diperlukan untuk memastikan kejayaan jangka panjang dalam usaha meningkatkan infrastruktur saliran dan perparitan di Bagan Datuk. Wallahualam.
Bahagian akhir Terusan Jendarata sebelum Sg. Buluh memasuki Sungai Perak |
Zoom in gambar ini untuk melihat muara Sungai Buluh |
Sistem Peparitan dan Tali air di Bagan Datuk masih kekal hingga kini |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan