Salam buat semua. Atok doakan korang semua dalam lindungan dan rahmat Allah SWT. Atok dan Wan korang tengah duduk ontok-ontok kat rumah pasal Daerah seremban dikenakan PKPB sampai 18 November nanti. Hari tu Atok nak balik kampung TPG pun tak boleh. Selangor dan Wilayah PKPB. Diorang lagi teruk, sambung sampai 28 hari. Kes Covid makin parah. Korang berjaga-jagalah. Lepas solat jangan lupa berdoa mohon dibebaskan negara kita daripada wabak ini secepat mungkin. Jaga SOP. Jaga Jarak.
OKlah. Entri Atok kali ini memang special, lain daripada yang lain. Korang mesti pelik baca tajuk kali ini. Tak pernah pun dengar cerita cenggini. Rileks. Memanglah korang tak pernah dengar. Ini cerita zaman dinosaur. Atok dan korang pun belum ada. Kalau sekarang, Klang berbangga ada tiga buah jambatan. Dahulupun Klang dah ada tiga jambatan...tapi rupa jambatan-jambatannya tak sama dengan yang sekarang. Dahulu Klang ada sebuah jambatan gantung dan dua buah jambatan terapung....ya, terapung atas air! Tak percaya? Tengoklah gambar kat bawah ini. RARE bukan? Tapi semuanya dah arwah dah, mati masa umur masih muda, tak banyak dosanya. HAHAHA. Tapi memang pelik, memang unik! Ada kat Klang jer. Satu Malaya korang pusing tak jumpa punya. MADE IN KLANG.... ORI! Kisahnya begini....
Pada tahun 1950, 72% daripada penggunanya adalah lori-lori yang membawa muatan pelbagai barangan dari W ke Pelabuhan Klang. Dalam tahun 1958, hasil kajian pemerhatian seorang guru berserta anak-anak muridnya dari Sekolah Tinggi Klang, sebanyak 6500 buah kenderaan menggunakan kedua-dua jambatan ini dalam masa 12 jam. Penyelenggaraan kedua-dua jambatan ini memerlukan peruntukan kewangan sebanyak 80 sehingga 100 ribu ringgit setahun.
Masalah dan Kelemahan Jambatan Madras dan Sydney
Biasanya kegagalan jambatan jenis ini berpunca daripada desain pontoon dan sistem pengikat kabel dasar sungai yang kurang baik serta juga penyelenggaraan yang tidak mengikut SOP yang ditetapkan termasuk keupayaan menggantikan dek-dek ini dengan pantas sekira berlaku kecemasan. Sememangnya Sungai Klang tidak mempunyai lapisan batuan keras di dasar sungai. Buktinya setelah beberapa tahun dibina pada tahun 1908, tiang konkrit Jambatan Bellfield di tengah-tengah sungai didapati mula tenggelam sehingga terpaksa dibaikpulih. Perbezaan paras air ketika pasang dan surut juga agak ketara. Tebing yang berlumpur jelas kelihatan ketika air surut. Ketika itu kecerunan jambatan agak curam berbanding ketika air pasang.
Pada tahun 1946 hingga 1950-an, masih kelihatan buaya-buaya tersidai dan terdampar di kedua-dua tebing sungai. Ciri-ciri keselamatan jambatan-jambatan ini adalah minimal.Tiada jaring atau jaket keselamatan disediakan. Arus sungai yang deras ketika air pasang membawa sampah-sampah dari hulu sungai pasti tersangkut di jambatan ini. FYI, Jambatan Madras bagaimanapun pernah hampir putus sebanyak dua kali , iaitu dalam bulan Feruari dan Ogos pada tahun 1950 . Ketika itu, pokok besar yang tumbang dan terapung ketika air pasang menghentam Madras sehinggakan beberapa pontoon tenggelam. Mujurlah pontoon-pontoon itu terletak berhampiran tebing, bukan di tengah-tengah sungai. Wow, dah macam cerita Titanic pulak dah! Setelah beberapa hari, jambatan tersebut boleh digunakan semula setelah pontoon yang tenggelam di dalam selut itu dipindahkan dan digantikan dengan pontoon yang baharu.
Tragedi April
Pada suatu hari dalam bulan April 1951, tepat jam 10 pagi, Jambatan Madras sepanjang 200 ela (600 kaki atau hampir 200meter ini mula tenggelam setelah beberapa pontoon di bahagian tengah sungai dimasuki air. Ketika kejadian air sedang pasang dan kedalaman sungai pada ketika itu 47 kaki dari dasar sungai. Ketika siren amaran dibunyikan kira-kira 20 orang sedang cuba menyeberang termasuk sebuah bas di atasnya. Syukurlah kerana mereka semua sempat menyelamatkan diri, cuma bas tersebut terhumban ke sungai. Ketika itu juga kabel jambatan Sydney mengalami gegaran dan pontoon-pontoonnya beralih daripada kedudukan asal. Akhirnya tepat jam 3 petang hari yang sama, Jambatan Sydney pula diarahkan tutup. Huru hara Klang pada masa itu, semua kenderaan diminta menggunakan Jambatan di Bukit Kemuning untuk menyeberang sungai Klang. Beberapa hari selepas itu, Jambatan Sydney dibuka semula setelah diselenggara oleh JKR.
Mengenai Jambatan Madras pula, pada bulan Disember 1951, kerajaan membaikpulih jambatan itu dengan 10 buah pontoon baharu yang ditunda dari Singapura, 4 pontoon besar dan 6 yang kecil. Setelah itu, giliran Jambatan Sydney pula. Kerja-kerja membaikpulih mengambil masa sehingga Mac 1952. Kedua-dua jambatan telah dibaiki dengan kos sebanyak $500,000 (RM2.1 juta mengikut kadar terkini).
Kejadian pada bulan April 1951 itu menimbulkan bantahan orang ramai terutama tentang keselamatan anak-anak mereka. Sebelum kejadian Jambatan Madras putus dan tenggelam, bas sekolah mengangkut dan menghantar para pelajar dari rumah ke sekolah dan sebaliknya. Tiada masalah. Setelah kejadian berlaku di mana hanya pejalan kaki dibenarkan menyeberangi jambatan Sydney, para pelajar terpaksa berjalan kaki ke sekolah pada sebelah pagi dan begitu pula ketika pulang ke rumah selepas sesi persekolahan. Bayangkan mereka berjalan kaki di bawah terik mentari dan ada ketikanya hujan. Walaupun masa menyeberang jambatan ini tak lama tetapi mereka sering lewat tiba di sekolah dan didenda. Ibu bapa sering mengeluh kerana risaukan anak mereka yang masih kecil melintas sungai yang besar itu. Melihatkan keadaan jambatan yang kurang ciri-ciri keselamatannya, kemungkinan pelajar tergelincir dan jatuh ke dalam sungai ketika menyeberang atau bertolak-tolakan ketika melintas adalah tinggi. Mujurlah tiada tragedi yang berlaku.
Orang ramai mahukan jambatan yang kukuh dan tetap, bukan bersifat sementara, tak kira berapa harganya. Cukuplah setelah bertahun-tahun bertaruh nyawa setiap kali menyeberangi sungai Klang ini. Atas desakan kuat daripada orang ramai, maka terbinalah Jambatan Kota 1 pada tahun 1959, bapak kepada Jambatan Kota sekarang ini. Oklah. Itu dah cerita lain. Semoga korang dapat manfaat daripada cerita Atok kali ini. Titanic Malaya....Umangai! Assalamualaikum.
Rujukan:
https://www.warisansungaiklang.org/history-of-kota-bridge.html