Isnin, 20 Disember 2021

Sejarah Pameran dan Expo Pertanian dan Penternakan di Kuala Langat

             

Salam buat semua. Alhamdulillah, syukur Atok ke hadrat Allah Taala yang membenarkan Atok menyambung kehidupan di atas buminya yang fana ini, dalam keadaan sihat walafiat. Setiap detik dan saat kita di dunia begitu berarti buat kehidupan kita di alam seterusnya. Syukur berbanyak-banyak Atok kerana dapat lagi Atok mohonkan keampunan atas dosa-dosa Atok yang semalam, hari ini dan esok kerana Atok, Wan dan kita semua hambaNya amat lemah. Kita sering tertipu dengan bisikan Iblis dan Syaitan. Kita digoda agar sentiasa terpesona dengan kecantikan  dunia tipu-tipu sedangkan kehidupan di Akhirat jauh lebih mengagumkan dan berkekalan. 

Atok benar-benar bermohon agar pengakhiran hidup kita di dunia ini dalam keadaan Husnul Khatimah, bukannya Suul Khatimah. Atok juga mengharapkan keampunan serta keredaan Allah SWT, walaupun dosa-dosa Atok ibarat buih-buih di laut, kerana Atok yakin Allah akan mengampunkan segala dosa hambaNya yang beriman selagi kita tidak syirik kepadaNya. Beruntunglah kita Umat Islam kerana Iman dan Takwa sebagai bekalan kita ke sana. Semoga Rasulullah SAW mengakui kita sebagai umatnya kerana Syafaat daripada baginda amat kita perlukan. Oleh itu, Bersolat dan Berselawatlah.

Adoyai, panjang betul khutbah Jumaat Atok kali ini! Harap korang tak jemu dengan usikan Atok selama ini ya. Bukannya apa...gurau-gurau buat menghiburkan hati. Maklumlah,  Atok orang dah pencen. Kawan yang ada kini hanyalah Wan korang. Dahulu ketika Atok bekerja kengkawan beratus, tak kiralah sama guru mahupun anak murid. Riuh rendah gelak ketawa apabila mendengarkan celoteh kengkawan dan anak-anak murid. Kini, Wan dan TV sahajalah sebagai teman. Lain benar suasananya. 

OKlah. kali ini Atok nak bercerita tentang tempat kita, Kuala Langat. Tapi Atok bukan bercerita  hal-hal semasa. Atok nak bawa korang balik ke zaman ketika datuk moyang korang masih muda belia, masih kuat bekerja. Tak jauh, sekitar tahun-tahun 1920-an sehinggalah tahun 1960-an. Korang nak ikut tak? Siapa kata kehidupan mereka pada masa itu membosankan? Korang tahu tak sebelum korang pandai guna Air Asia pergi Pulau Pinang, round satu Malaysia atau dunia, Atok nenek korang dahulu pun pernah naik kapal terbang walaupun round-round Morib jer. Ya, Betul,. Atok tak tipu! Betul-betul naik ke udara! Kalau korang tak percaya, bacalah cerita Atok seterusnya, dan kalau korang masih ada moyang yang hidup zaman orang putih dahulu, tanyalah dia benar atau tidaknya cerita Atok ini. Silap-silap Datuk kamulah antara mereka-mereka yang pernah diterbangkan suatu masa dahulu.

Tahun-tahun 1890-an merupakan dekad kemakmuran buat daerah Kuala Langat. Pembukaan kawasan-kawasan pertanian baharu seperti di Kelanang dan Tanjong Duabelas yang ditanami pokok kopi kelas pertama. Pembukaan kawasan pertanian kelapa dan kopi di Pulau Sialang (Pulau Carey) oleh Raja Muda Sulaiman Alaudin Shah merancakkan pembangunan di Kuala Langat. Jalan raya menyambungkan Jugra-Kelanang-Morib telah dibina. Pekan Sepang ketika itu sudah mempunyai 36 buah rumah kedai batu. Jalan raya dari Reko ke Sepang mula dibina pada tahun 1896, bangunan-bangunan atap di pekan Jugra sudah digantikan dengan deretan rumah kedai batu. Getah dan kopi yang diselang-selikan dengan pokok kelapa banyak ditanam di Kuala Langat pada awal abad ke-20. Pelabuhan Batu Hampar di Jugra dan Sepang masih beroperasi. Tongkang, sampan dan bot berkuasa wap berlabuh dan memunggahkan barangan  di Jugra dan Gelanggang Buaya termasuk  kepingan getah dari estet-estet berhampiran.

Namun, Kehidupan di kampung-kampung masa itu, serba daif dan banyak kekurangan.Kehidupan pada zaman dahulu hiburan amat berkurangan dan ada hanya di bandar-bandar.  Mana ada masa dan wang ringgit untuk berhibur kecuali di keramaian-keramaian setempat seperti majlis-majlis perkahwinan, bersunat dan mengaji alquran di surau-surau dan masjid. Selepas Isyak , mereka  terus balik sahaja ke rumah, tidur dan bersedia untuk menyambung kehidupan pada keesokan harinya. 

Sekali-sekala mereka berbasikal ke pekan berhampiran, ke pasar hari minggu. Di sanalah mereka membeli barangan keperluan rumah dan bergunting rambut. Itupun pada sebelah siangnya sahaja. Agak terbatas interaksi sosial mereka. Orang Melayu pada masa itu memang tinggal di ceruk-ceruk pedalaman. Jauh dari kesibukan dan riuh rendah di bandar. Kenderaan yang ada hanyalah basikal tua peninggalan orang tua mereka. Masa terlalu lambat berlalu, seolah-olah terhenti di situ. Tak ramai yang pernah menjejakkan kaki ke bandar. Tiada rumah saudara mara untuk tumpang bermalam. Untuk menginap di hotel jauh sekali. Mereka ke bandar hanya jika ada keperluan mendesak dan urusan penting sahaja. Jadi kalau ada keramaian percuma dalam jarak berbasikal, pasti takkan mereka tinggalkan. Peluang sebegini hanya datang mungkin 2,3 kali setahun sahaja.

Syukurlah kerana masa itu, sekitar tahun 1920-an hingga 1930-an, pihak pemerintah amat menggalakkan perubahan minda dan teknologi penduduk luar bandar terhadap pertanian dan penternakan. Kata mereka, Malaya sudah tidak mampu untuk ketinggalan dalam arus pemodenan termasuklah mekanisasi dalam perladangan dan perkebunan. Penggunaan cangkul dan tenggala tidak lagi produktif. Penduduk negara semakin meningkat. Sumber makanan asas perlu dipertingkatkan pengeluarannya. Maka difikirkan pelbagai kaedah dan cara untuk memujuk orang-orang kampung  menerima perubahan. Antara cara yang difikirkan adalah menerusi pameran dan pertandingan. Tujuan utama penubuhan persatuan MAHA ini adalah untuk memberi tumpuan kepada sektor pertanian dalam menjana ekonomi negara dan menganjurkan pameran-pameran pertanian. Memang pertanian dan penternakan sektor ekonomi majoriti orang Melayu sejak dahulu. Tepat sekali. Tapi tahukah anda perbezaan antara Agriculture (Pertanian) dan Horticulture (Hortikultur)?

Agriculture (Pertanian) adalah sains yang berkaitan dengan penanaman tanaman dengan cara yang lebih holistik, lebih berkesan dan efisien daripada pertanian biasa, yang merangkumi semua amalan yang meningkatkan hasil dan kualiti tanaman sementara pada masa yang sama memelihara alam sekitar dan kualiti tanah.

Horticulture (Hortikultur) adalah sains dan seni tumbuh tumbuhan secara intensif pada skala yang lebih kecil daripada pertanian. Hortikultur adalah amalan tumbuh-tumbuhan hiasan, buah-buahan dan sayur-sayuran pada pelbagai skala dari taman-taman di rumah dan ladang besar.  Anda makan buah-buahan dan sayuran ihsan hortikultur. Ia adalah satu amalan yang memberi tumpuan lebih kepada nilai tambah tanaman berbanding bijirin dan bijirin. Tumbuhan hiasan, bunga, buah-buahan, kacang-kacangan dan lain-lain ditanam di tambak kecil menggunakan amalan hortikultur. Hortikultur boleh diamalkan di rumah seperti dalam berkebun, atau ia boleh menjadi sangat besar seperti dalam hal sebuah syarikat multinasional tumbuh buah-buahan atau sayur-sayuran untuk kegunaan manusia di seluruh dunia. Terdapat tumbuh-tumbuhan yang ditanam untuk keindahan atau hiasan mereka.

Setiap kali pameran Agri-horticulture diadakan pasti dikerumuni pengunjung. Apatah lagi pelbagai kategori pertandingan diadili. Antaranya, pertandingan buah-buahan, gubahan bunga-bungaan, kraftangan, lukisan para pelajar dan sebagainya. Para pengilang juga mempamerkan mesin-mesin canggih keluaran mereka. Pertandingan ternakan lembu, kambing, ayam, itik pasti mencuri perhatian pengunjung. Bayangkanlah saiz binatang yang sasa dan sado memenangi hadiah-hadiah yang lumayan. 

Mereka telah datang berpusu-pusu dan dengan penuh minat untuk menyaksikan ternakan yang terbesar, buah-buahan yang termanis, ubi kayu yang paling berat, bunga-bungaan yang mempunyai warna-warni yang paling menarik serta binatang dan ternakair yang eksotik. Mereka datang bukan sahaja bagi melihat peralatan pertanian yang terkini tetapi juga untuk membeli anak-anak benih tanaman seperti buah-buahan, bunga-bungaan, kelapa sawit, getah dan sebagainya yang dihasilkan oleh agensi-agensi pertanian, institusi penyelidikan dan pihak swasta. Di samping itu, pengunjung-pengunjung mengambil peluang untuk membeli- belah hasil-hasil pertanian dan barangan makanan selain daripada menikmati hiburan dan persembahan daripada artis-artis yang terkenal pada ketika itu.

Paling tidak pun para pengunjung pasti terhibur dengan pelbagai ragam dan cara penjual berniaga. Ada yang menunjukkan kehebatan ubat-ubatan buatan mereka sendiri. Seperti dalam mana-mana pameran dan keramaian, pasti ada penjual dan penjaja minuman dan makanan. Mereka membuka gerai dan warung mereka berhampiran kawasan pameran. 

Pada peringkat awalnya, pameran ini hanya memfokuskan pameran dan pertandingan sahaja. Namun dalam tahun-tahun berikutnya, pelbagai acara selingan termasuklah pertandingan bola sepak, pertandingan gasing pangkah, joget ronggeng disusun padat demi menarik lebih banyak pengunjung dan pempamer. 

Masa pameran juga terhad kepada satu hari sahaja. Bermula seawal 8.00 pagi sehinggalah lewat petang. Hanya dalam tahun-tahun 1930-an, baharulah acara dilanjutkan sehingga ke waktu malam. Namun di peringkat daerah Kuala Langat ini, pameran ini bukanlah acara tahunan yang tetap. Adakalanya pameran ini diadakan sempena peristiwa-peristiwa penting negeri seperti ulang tahun keputeraan Sultan Selangor, pertabalan Sultan Selangor yang baharu serta lawatan tuanku sultan ke daerah Kuala Langat.

Penglibatan awal orang Kuala Langat dalam Pertandingan Agri-horticulture  sudah ada dan wujud sejak 1908 lagi apabila beberapa orang peserta dari Kuala Langat menyertai pertandingan seumpama itu di Pulau Pinang.  Bayangkan, ketika itu  jalan darat dari Jugra ke Klang sudah ada tetapi masih berbahaya kerana binatang buas seperti harimau banyak berkeliaran. Mereka menggunakan jalan laut dan seterusnya berkapal ke Pulau Pinang. 

Kemudian dalam tahun 1918, satu pameran agri-horticulture buat julung-julung kali diadakan di bandar Klang pada 10 Ogos 1918. Seramai 1,477 pempamer dan gerai dari seluruh bahagian pantai Selangor menjayakan pameran ini; 575 dari daerah Kuala Selangor, 521 dari daerah Klang dan 381 peserta dari  Kuala Langat. Pameran terbahagi kepada beberapa seksyen:

Seksyen A....Sayur-sayuran............. 787 peserta
Seksyen B....Buah-buahan............... 521 peserta
Seksyen C....Bijirin.............................84 peserta
Seksyen D....Ternakan Ayam Itik........44 peserta

Pelbagai pertandingan diadakan. Antaranya, Pertandingan Pembuatan Jem, Pertandingan Beras, Pertandingan Sayuran Tempatan, Pertandingan Koleksi Tanaman, Buahan dan Sayuran serta Pertandingan Penjualan Terbanyak bagi setiap seksyen. Pemenang Keseluruhan Pameran ini ialah Mr. Lee Kong Lam. 

PERTANDINGAN  AGRO-HORTICULTURE DI KUALA LANGAT

Buat pertama kalinya Pameran dan Pertandingan Horticulture ini diadakan di Kelab Banting pada 14 Julai 1918. Penaja Pameran ini ialah Kuala Langat Horticultural Society yang telah ditubuhkan beberapa tahun sebelum itu, bertujuan untuk meningkatkan minat  para pekebun dalam bidang penanaman buah-buahan, sayur-sayuran, pokok-pokok hiasan termasuk pokok keladi. Pelbagai dekorasi bunga-bungaan turut dipamerkan. Tetapi sayang, kesemua buah-buahan, sayur-sayuran, bunga-bungaan hanyalah untuk pameran dan pertandingan sahaja.  Namun, keratan-keratan pokok bunga dan hiasan telah terjual dalam pameran ini.

Kemudian, pada  22 Ogos 1925 Kuala Langat Horticultural Society sekali lagi menganjurkan pameran serupa di Telok Datok. Kelainan pada kali ini diadakan  Kelas Ternakan Ayam Itik, Merpati dan horticulture.
Empat tahun kemudian iaitu pada 21 September 1929 bertempat di  Telok Datok, 10 seksyen dipertanding dan dipamerkan: Padi, Sayuran, Buahan, Pelbagai, Getah, Kelapa, Seni dan Kraf, Penternakan Lembu Kambing, Ayam Itik,  dan Horticultural.
Kemuncak Pameran  di Kuala Langat ini ialah pada  tahun 1934. Pada  23 September 1934  di pantai Morib, pameran dan pertandingan ini diadakan sempena Pemasyhuran Raja Muda Selangor, Sultan Hisamuddin Alam Shah.  Pada hari itu, ribuan rakyat daripada pelbagai lapisan masyarakat, tanpa mengira bangsa dan pekerjaan, dari serata pelosok daerah Kuala Langat dan Malaya amnya keluar menghadiri pameran ini kerana ada sesuatu yang begitu menarik minat mereka. Di samping kehadiran kerabat diraja, mereka teruja untuk menaiki pesawat udara buat pertama kalinya dalam sejarah hidup mereka.  Dengan hanya membayar $2, mereka dapat menikmati pandangan dari udara kawasan sekitar kampung mereka, Banting dan Morib kerana pihak KLFC bersetuju mencapaikan impian mereka untuk terbang. Nilai $2 pada masa itu sama nilai dengan  satu kilo daging lembu segar kini (2020), lebih kurang RM35. Empat buah pesawat pelatih jenis Moth mendarat dan terbang dari pantai Morib, ketika air surut. Tetapi sayang, tidak semua dapat menaikinya apabila air laut mula pasang dan ketiadaan lapangan terbang sekitar Morib pada masa itu. Secara ringkasnya, berikut adalah aturcara di Pameran dan Pertandingan tersebut:

Aturcara:
9.00 pagi       -Sesi Pengadilan Pertandingan
10.00 pagi     -Ketibaan 4 buah Pesawat-pesawat jenis MOTH
                       daripada Kelab Penerbangan Kuala Lumpur (KLFC)
11.00 pagi     -Pembukaan Rasmi oleh DYMM Sultan Selangor
11.15 pagi     -Perbarisan oleh Rejimen Askar Melayu di tepi pantai
                      -Demonstrasi oleh Rejimen Askar Melayu dari Port Dickson
                      -Lawatan ke Tapak Pameran
                      -Penerbangan oleh KLFC
1.00 tgh hari  -Makan Tengah hari Rasmi untuk para VIP
4.00 ptg         -Perlawanan Bola sepak  Padang Sekolah Morib
5.00 ptg         -Perlawanan Hoki Padang Sekolah Morib
6.00 ptg         -Penyampaian Hadiah kepada Para Pemenang
Malam           -Tarian Joget Ronggeng

Pameran seterusnya diadakan di Perkarangan Pejabat Daerah Kuala Langat  di Telok Datok  pada 14 Julai 1936 anjuran MAHA Kuala Langat Branch. 4 buah bangsal didirikan. Selain pameran dan pertandingan-pertandingan biasa,  terdapat pelbagai jenis sayuran dan buahan dipamerkan. Antaranya, tebu terpanjang, buah delima terbesar, nenas hijau terbaik di Selangor. Dipamerkan juga kraftangan lelaki seperti tongkat dan jala, jaring nelayan. Pameran kopi, padi dan tembakau Jawa menarik perhatian ramai pengunjung. 

Pameran ini juga disertai oleh beberapa agensi kerajaan seperti Jabatan Kesihatan, Jabatan Pertanian, Jabatan Pendidikan dan Jabatan Kebajikan Masyarakat; Pameran kesihatan, tandas curah, gambar dan poster vaksinasi anti malaria oleh Jabatan Kesihatan, Pertandingan Bayi Sihat terdiri daripada 28 orang peserta berumur dari bayi 2 bulan ke kanak-kanak berusia 5 tahun. Sebanyak 13 buah sekolah Melayu dan 10 buah sekolah Cina bertanding dalam seksyen  Seni dan Kraf. Acara pada sebelah petangnya ialah Perlawanan Bola Sepak Persahabatan antara pasukan Melayu Klang melawan pasukan Kuala Langat 11 di Padang Telok Datok. Pada sebelah malamnya pula diadakan pesta joget ronggeng, persembahan wayang gambar mengenai kesihatan dan pertanian. Pada keesokan harinya iaitu hari Ahad, kejohanan sukan Sekolah-sekolah diadakan.
 
Dua tahun berikutnya, iaitu pada 24 Julai 1938, Pameran peringkat daerah Kuala Langat ini diadakan di tapak  Pekan Sari Banting. Pameran dan penjualan durian, rambutan, manggis, pisang dan lain-lain menarik perhatian pengunjung kerana pameran ini bersamaan dengan musim buah-buahan di daerah ini

Pada  11 Jun 1950, pameran ini dirasmikan oleh  Raja Muda Selangor ketika itu. Terdapat 22 seksyen ruang pameran; Antaranya pertanian, hasil - hasil produk pertanian, pameran kraftangan kampung, seni tekat, seni hiasan wanita, penternakan lembu-kambing, hasil seni Orang Asli dan pelbagai jenis perangkap ikan.

Pada 9 Disember 1951 sekali lagi pameran ini diadakan di Telok Datok manakala pameran dalam tahun 1953, iaitu pada 15 November 1953 menonjolkan Perkahwinan Orang Asli. Dalam pameran itu Sultan Selangor dan Tengku Ampuan sudi mencemar duli menghadiri dan merasmikan pameran tersebut. Dan Setelah itu pada  26 Ogos 1958, Sultan Hishamudin Alam Shah yang berminat tentang penternakan ayam dan crossbreed menghadiahkan baka-baka anak ayam terbaik baginda kepada pejabat haiwan di Kuala Langat dan Sungai Burung Kuala Selangor.

Sejak itu, tiada lagi kedengaran tentang Pameran ini lagi di daerah Kuala Langat. Mungkin masa telah berubah. Jaringan pengangkutan awam seperti bas awam dan kereta api memudahkan orang ramai berkunjung ke Pameran MAHA dan MAEPS di Kuala Lumpur yang lebih mengujakan mereka kerana jarak perjalanan yang tidak jauh serta pelbagai jenis bahan pameran dan pertandingan diadakan di sana kerana pameran tersebut adalah di peringkat kebangsaan, yang pasti lebih hebat daripada pameran di peringkat daerah sahaja.

Kesimpulannya, pertanian dan penternakan terus maju dan makmur di Kuala Langat walaupun kini Selangor bergelar negeri maju kerana dasar perindustriannya. Namun, industri pertanian dan penternakan moden menggunakan teknologi terkini, hasil rangsangan daripada pameran dan pertandingan sebegini meletakkan Kuala Langat sebagai antara kawasan pertanian terbaik negara dari segi produktiviti dan baka benih tercanggih.

Pada Oktober 2014,  pembinaan  satu unit Pusat Pengumpulan Hasil Pertanian (PPHP). Telok Panglima Garang. Di dalam perlaksanaan projek ini, PPK Kuala Langat hanya menjadi pemudah cara kepada petani yang mana hasil petani dikumpul dari ladang dan dibawa ke pusat ini dan dijual di pasaran sediada petani tersebut. Di sini maklumat yang dikumpul adalah perbezaan harga, kaedah pengredan dan kaedah penghantaran kerana PPK Kuala Langat tidak pernah menjual produk segar sebelum ini. Maklumat tepat berkaitan pemasaran dan pasaran produk sayuran segar. Pasar Borong Meru dan Pasar Borong Selangor menjadi tempat rujukan utama. Semua hasil tani dikumpulkan di Pusat Pengumpulan Hasil Pertanian  (PPHP) sebelum dibeli oleh pemborong tiga kali seminggu.

Seterusnya, pada HPPNK 2015 pula, Encik Saipul Azmir bin Zainuddin, seorang penternak di Kuala Langat yang memiliki lebih 700 ekor lembu pedaging, 150 ekor kambing dan 30 ekor kerbau telah dinobatkan sebagai Peladang Jaya Kebangsaan Kejayaannya sebagai penternak lembu membolehkan beliau menerima Anugerah Peladang Jaya Peringkat Kebangsaan sempena Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kebangsaan (HPPNK) 2015. Beliau digelar sebagai jutawan lembu kerana berjaya menjana pendapatan lebih dari 1 juta hasil jualan lembu terutama menjelang hari raya Aidiladha.

Terkini, ladang penternakan ayam kampung komersial di Kuala Langat iaitu Arisprop Holdings Sdn. Bhd. telah memenangi Anugerah Inovasi Pertanian dan Industri Asas Tani Jaya Kebangsaan pada HPPNK 2017. Ladang ini merupakan ladang ayam kampung pertama di Malaysia yang menggunakan sistem kandang Selain itu, ladang penternakan ayam kampung komersial di Kuala Langat, Arisprop Holdings Sdn Bhd, iaitu pertama di Malaysia menggunakan sistem kandang dua tingkat, memenangi Anugerah Inovasi Pertanian dan Industri Asas Tani Jaya Kebangsaan pada Sambutan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kebangsaan (HPPNK) 2017. 

Apapun jua kejayaan yang dikecapi, harus diingat bahawa minat dan kesungguhan keluarga diraja Selangor memangkinkan perubahan minda  rakyat di kampung kerana atas inisatif dan kepimpinan melalui teladan berjaya mengubah Selangor seperti seadanya kini. Bermula daripada Almarhum Suttan Abdul Samad yang meminati perkebunan sebagai hobi masa lapang, diwarisi oleh pengganti baginda, Almarhum Sultan Alaudin Sulaiman Syah yang meminati penternakan kerbau di Kampung Permatang Pasir semasa bergelar Raja Muda. Seterusnya, Almarhum Sultan Hisamuddin Alam Syah yang meminati penternakan ayam dengan menjadikan istana hinggap di Morib sebagai tapak reban ayam baginda. Pada tahun -tahun 1980-an di Kampung Permatang Pasir, di kaki Bukit Jugra, Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz juga mempunyai zoo penternakan rusa baginda. Terima kasih tuanku, atas tunjuk ajar dan teladan yang diberi. Alfatihah buat mereka.



Keratan-keratan Akhbar Menarik Mengenai Pameran  dan Pertandingan di Kuala Langat


                                                 
Keratan Akhbar memperincikan kemajuan dan 
pembangunan di Kuala Langat dalam tahun 1896
    

Pertandingan Agri-Horticulture di Pulau Pinang pada Tahun 1908

                           



                                               
          
Pameran MAHA di Klang pada tahun 1918


Pameran Julung kali diadakan di Kuala Langat pada tahun 1918


Pameran MAHA di Kuala Langat tahun 1925
                       

                                

                              
                                    

                                   

                                              

                                        

    
                            
Laporan Akhbar tentang Pameran MAHA 1929





                                       

                                              

                                            

                                          

                                        








Pertandingan dan Pameran Sempena Pemasyhuran 
Raja Muda Selangor tahun 1934















Penulisan Mengenai Tanaman Tembakau Jawa di Kuala Langat








Rujukan:



Sabtu, 27 November 2021

Keperitan Kehidupan Estet di Kuala Langat Suatu Masa Dahulu

Salam daripada Atok buat semua pembaca tersayang blog Atok ini. Atok doakan dan aminkan semua perkara yang terbaik buat korang, dunia dan akhirat. Tak kiralah apa sahaja perkara yang korang minta. Rezeki, penghidupan, kehidupan, kejayaan, kesihatan, kekayaan, ilmu pengetahuan, peningkatan amalan dan penghapusan dosa, kesejahteraan, kebahagiaan, dan apa sahaja terlintas di hati dan fikiran korang. Amiin, amiin, amiin ya Rabbal 'Alamin. Buat diri korang serta Atok sekeluarga dunia akhirat. 

Entri Atok kali ini tentang keperitan hidup dan realiti kehidupan di estet suatu masa dahulu. Bersyukurlah  kerana kita tidak mengalami kepayahan hidup sebagaimana mereka yang terdahulu. Cubaan hidup mereka begitu hebat, sejak pertama kali mereka menjejakkan kaki ke tempat baharu yang begitu asing yang beribu batu jauhnya dari tanah kelahiran mereka,  hidup terasing daripada masyarakat sekeliling, kekal dalam kemiskinan sehinggalah ajal menyapa mereka di bumi bukan milik mereka ini. 

Hasrat membina penghidupan baharu yang lebih menjaminkan tidak kesampaian. Namun jauh di sudut hati, mereka lihat ada sinar untuk anak cucu mereka. Justeru, mereka tetap menunggu dan terus menunggu. Kini, generasi keempat dan kelima menikmati hasil pengorbanan datuk nenek moyang mereka. Mereka kini duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan sesiapa sahaja di dunia ini termasuk bangsa bekas majikan datuk nenek mereka yang pernah menghina dan memperdaya. Begini kisahnya......

Pekerja estet

Pasangan suami isteri

Kebanjiran tenaga kerja dari India ke Tanah Melayu bermula sejak tahun 1889. Namun, tidak semuanya daripada suku kaum Tamil pekerja ladang.  Ada juga yang bekerja dalam sektor kereta api . Yang lainnya memilih bekerja di pelabuhan-pelabuhan di Singapura dan Pulau Pinang. Suku kaum Telegu juga bekerja di estet-estet getah di Hilir Perak dan beberapa bahagian di Selangor. Malayalam pula ramai di Hilir Perak, Kuala Lumpur, sebahagian Negeri Sembilan dan Johor Bharu.

Suku kaum Gujerat, Sindh, Chettiar dan Muslim Selatan India memilih kawasan-kawasan perbandaran  di Kuala Lumpur, Penang, Ipoh dan Singapura untuk membuka perniagaan mereka. Sub-etnik Tamil dari Sri Lanka juga tinggal di bandar-bandar walaupun ada daripada mereka yang bekerja di luar bandar sebagai  kerani dan penyelia di ladang-ladang .

Jururawat dan pembantu hospital dari India dan Sri Lanka  telah lama berkhidmat di hospital-hospital di Tanah Melayu, terutamanya di Kuala Lumpur dan Klang sejak 1880 lagi.

Kelahiran dan Kematian di Selangor pada tahun 1920

Kelahiran dan Kematian di Selangor pada tahun 1923


Hasil Pendapatan dan Perbelanjaan Selangor pada tahun 1889-1923

1. Penipuan Propaganda Kerajaan British.

95% daripada pekerja Tamil ini bertumpu di ladang-ladang di Perak, Selangor, dan Negeri Sembilan. Mereka dijanjikan pendapatan yang lumayan, kerja-kerja yang ringan dan tempoh masa yang pendek. Keperluan asas seperti tempat tinggal, pakaian dan makanan dan barangan runcit akan disediakan oleh majikan mereka. Namun, keadaan begitu berbeza setelah mereka tiba dan menjejakkan kaki buat kali pertama ke Tanah Melayu. Keadaan di estet-estet ketika itu umpama khemah tahanan perang dengan buruh paksa. Kehidupan mereka di situ begitu daif kerana bayaran gaji yang rendah, makanan yang tidak pernah mencukupi dan tidak berkhasiat, di samping tempat tinggal yang mengecewakan. Mereka berasa tertipu kerana layanan yang diterima, pendapatan yang sedikit yang tidak setimpal dengan kerja-kerja buruh kasar di ladang-ladang, seolah-olah pengorbanan mereka membangunkan setiap ekar ladang dan setiap kilometer jalan kereta api dan jalan raya tidak dihargai langsung.

Estet-estet yang wujud di Kuala Langat dalam tahun 1924

Walaupun telah dimaklumi semua, ladang-ladang berskala besar ini dibuka bertujuan untuk mendapatkan keuntungan buat para pelabur kapitalis Barat, namun kemudahan-kemudahan asas yang disediakan di ladang-ladang tidak memuaskan dan memalukan, tidak selayaknya untuk manusia. Para pekerja ditempatkan di coolie lines, bangsal besar yang didiami semua pekerja, termasuk mereka yang sudah berkahwin. Keadaan mereka bersesak-sesak di dalamnya. Langsung tiada keselesaan dan ruang peribadi buat mereka setelah bekerja berjam-jam di ladang.  Walaupun mereka tidak berpelajaran serta buta huruf, tidak sepatutnya layanan sedemikian diberikan kepada mereka.  

Coolie Lines: Tempat tinggal pekerja

Contoh pelan bangunan Coolie Lines

Contoh Pelan Bangunan Dapur untuk Coolie Lines

Kuarters Kelamin Pekerja estet

Kuarters pekerja yang lebih baik di sesetengah estet




Banglo Pengurus Estet daripada kayu dan atap rumbia


Banglo Pengurus daripada batu dan atap rumbia

Walaupun harga getah di pasaran meningkat, namun gaji yang dibayar hanyalah kira-kira 35 sen sehari bagi pekerja lelaki dan 28 sen bagi pekerja wanita. Mereka dipaksa menerima keadaan seadanya kerana mereka telah menandatangani kontrak untuk tempoh yang panjang, tiada rawatan kesihatan dan perubatan, tiada pengagihan kerja yang baik. Pekerja-pekerja ini dipaksa membuat apa sahaja tugasan yang diberikan pada hari itu.  Makanan yang diterima juga tidak berbaloi dan  tidak seimbang. Kebajikan pekerja sering dipandang sepi oleh Pengurus ladang. Tiada skim  pencen atau persaraan buat para pekerja Tiada skim perlindungan untuk kemalangan di tempat bekerja, pampasan setelah tamat tempoh kontrak ataupun pemberian hak milik tanah selepas bersara. Kesemua perkara ini memberi tekanan mental dan kewangan kepada para pekerja dan keluarga mereka.  

2.  Kebosanan Hidup

Kedudukan ladang-ladang baharu ini yang juga merupakan bekas hutan menjadikan petempatan mereka jauh daripada ketamadunan. Perjanjian yang ditandatangani oleh mereka tidak membenarkan mereka keluar dari estet tempat tinggal mereka, apatah lagi menyeberang sempadan negeri. Tambahan pula  sistem komunikasi dan pengangkutan pada masa itu adalah sukar. Mereka umpama terpenjara di ladang mereka sendiri, tiada ke mana-mana. Orang luar juga tidak dibenarkan masuk ke estet-estet mereka. Mereka yang melarikan diri akan dihukum dan dipenjarakan oleh mahkamah British. Mereka seolah-olah dipaksa hidup terasing, hanya mengekalkan gaya hidup mereka sendiri, tanpa penyesuaian dengan suasana baharu di bumi yang asing ini. Polisi demi polisi pengurusan estet dan kerajaan British pada masa itu menyukarkan lagi kehidupan mereka yang sedia susah, tambahan pula mereka tidak dibenarkan bergaul dengan pekerja daripada kaum lain, atau daripada kasta dan jawatan yang lebih tinggi. Dasar British ini seolah-olah melahirkan sistem perhambaan yang baharu, walaupun pekerja-pekerja ini dibayar upah. Perasaan rindu terhadap kampung halaman dan rasa kesal kerana terpedaya dengan kata-kata manis agen Kangani di kampung mereka di India dahulu terus menghantui mereka.

3.  Masalah Kewangan Yang Serius

Kadang-kadang apabila para pekerja bergaji harian ini tidak mendapat gaji yang penuh, mungkin kerana sakit, hujan sehingga tidak dapat menoreh, berbelanja untuk pendidikan dan pakaian anak-anak dan sebagainya, mereka kesempitan wang. Jadi, terpaksalah mereka meminjam daripada golongan Ceti, kerani dan mungkin pengurus estet. Mereka ini akan mengenakan faedah sehingga 12% setahun ke atas pinjaman yang dibuat. Bahkan peniaga kedai todi juga akan mengenakan faedah ke atas todi yang diminum secara berhutang. Sebagai contoh, pelanggan yang minum secara berhutang sebanyak RM1 akan diminta membayar sebanyak RM 1.50 pada hari gaji nanti.



4.  Ketagihan Todi dan Samsu

Lama sebelum kedatangan pekerja-pekerja ini ke Tanah Melayu, mereka merupakan peminum todi dan samsu di India. Todi merupakan minuman keras beralkohol yang diperbuat daripada penapaian nira kelapa. Todi murah dan mudah didapati. Tambahan pula, tabiat meminum todi ini digalakkan oleh pihak British dan pengurusan estet sebagai suatu cara bagi pekerja mengatasi dan melupakan sebentar masalah peribadi dan keperitan hidup di estet mereka dan sebagai penguat tenaga untuk bekerja serta menghilangkan rasa panas dalam badan. Perniagaan todi ini sebenarnya menambahkan pendapatan buat kerajaan. Bahkan pihak Britishlah yang membuka dan memberi lesen untuk operasi penjualan todi dan samsu tanpa had di estet-estet. Kerajaan British membina  dan membekalkan minuman keras ini ke kedai-kedai todi. Ada juga kedai todi yang diusahakan sendiri oleh pengurusan estet masing-masing. Untuk itu, mereka perlu membayar 40% daripada keuntungan kedai tersebut kepada pihak kerajaan sebagai cukai. Hanya satu kedai todi dibenarkan dibuka di sesebuah estet. Hal ini berterusan walaupun ketika negara di bawah penjajahan tentera Jepun ketika perang Dunia Kedua  (1942-1945) dahulu.

Pemanjat pokok kelapa untuk mendapatkan todi

Minuman todi sebagai minuman popular di estet

Tetapi tabiat meminum minuman keras todi dan samsu ini kemudiannya menjadi bertambah buruk sehingga menimbulkan pelbagai masalah. Pekerja menjadi peminum todi yang tegar, menghabiskan banyak wang dan masa di kedai-kedai todi ini. Bahkan pihak penjual mengambil kesempatan ke atas pelanggan mereka dengan memberikan kredit dengan bayaran ketika hari gaji nanti menyebabkan minuman todi ini dijual tanpa had. Sudah pasti faedah dikenakan ke atas hutang ini. Akibatnya, pekerja membawa balik  baki wang gaji yang sedia rendah, yang semestinya tidak dapat menampung keperluan keluarga mereka. Mahu tak mahu, mereka terpaksa berhutang dengan sesiapapun termasuk ceti, pengurus dan sesama mereka dengan kadar faedah yang tinggi dikenakan. Hutang yang berterusan inilah punca dan sebab mereka terus bekerja di estet walaupun kontrak mereka telah tamat. Hal ini sudah pasti menguntungkan pengurusan estet. Bagi mereka, menguruskan orang mabuk lebih mudah daripada menangani pekerja yang melawan atau membantah arahan pengurus.

Tabiat meminum todi sehingga mabuk ini membawa kepada pelbagai penyakit sosial seperti pergaduhan suami isteri, penganiayaan fizikal terhadap isteri mereka, pengabaian rumah tangga, ponteng kerja, tidak mampu melakukan pekerjaan, mengambil cuti tanpa gaji, kecurangan isteri, dan sebagainya. Walaupun banyak keburukan akibat meminum todi dan samsu ini, namun pihak pengurusan estet dan kerajaan British enggan mengawalnya kerana terbukti perniagaan ini menguntungkan mereka sehinggalah satu kajian yang dilakukan oleh Dr. Watson pada tahun 1917  mendapati ketagihan todi dan samsu ini mengakibatkan kemudaratan kesihatan kerana meminum todi yang sudah basi atau yang telah dicampur dengan bahan lain. Beliau mendapati 20% peminum arak ini mengalami pening yang serius, menggigil, muntah yang menyebabkan penyakit dysenteri dan cirit -birit yang teruk, yang jika tidak dirawati segera boleh menyebabkan kematian. Bahkan penjualan samsu haram telah menyebabkan ramai pekerja buta mata, lumpuh serta meninggal dunia. Tabiat meminum todi yang tegar dan melampau ini telah menyebabkan kemurungan, pergaduhan, malah sehingga mengakibatkan pembunuhan dan kes bunuh diri yang tinggi dalam kalangan pekerja estet.

Kes-kes kematian akibat Keracunan Todi  di Kuala Langat dalam tahun 1916 

5.  Perbezaan Kasta

Kehidupan sosial komuniti estet yang hidup berkelompok dan pergaulan dengan pelbagai kasta mempengaruhi corak pemikiran mereka. Walaupun mereka kini berada di tempat baharu, beribu batu jauhnya dari tempat asal tanah tumpah darah mereka, India, namun adam resam dan adat Hindu masih kuat pengaruhnya terhadap kehidupan seharian mereka, termasuklah sistem kasta. Hubungan cinta di luar kasta mereka adalah terlarang. Percintaan dan perkahwinan antara kasta mengundang pertengkaran dan pergaduhan, malah pembunuhan dan bunuh diri. Oleh itu, pihak pengurusan estet biasanya mengasingkan petempatan mengikut kasta dan jawatan di ladang mereka.

6.  Hubungan Cinta Terlarang/ Penzinaan

Pernah terjadi dalam awal tahun 1920-an, di mana ratio jantina antara imigran lelaki dan wanita tidak seimbang. Dikatakan kaum lelaki mengatasi wanita dengan kadar 3:1, iaitu 3 orang lelaki bagi setiap wanita. Hal ini telah menyebabkan banyak kes rogol, gangguan seksual serta penzinaan dalam kalangan pekerja termasuk dengan pihak pentadbiran estet. Hubungan intim dan curang pekerja wanita yang telah berkahwin dengan lelaki lain mungkin kerana masalah kewangan dan penganiayaan oleh suami yang mabuk. Skandal, Penzinaan serta Pelacuran wanita luar  dari estet-estet  lain dengan pengurus  dan staf pentadbiran yang dibawa masuk secara senyap-senyap dan hanya diketahui oleh beberapa kenalan rapat mereka.

7. Wabak Malaria

Sejak Inggeris mengambil alih pentadbiran negeri atas 'Dasar Penswastaan' yang dipersetujui baginda alSultan, maka diperkenalkan Dasar Pembangunan Pertanian bertujuan kononnya untuk membangunkan negeri, menambah hasil mahsul negeri melalui cukai tanah dan cukai eksport, di samping membekalkan sumber makanan untuk penduduk Selangor yang semakin bertambah dengan kemasukan imigran dari China dan India, maka ramailah penduduk memohon untuk membuka tanah hutan. Ramai imigran rumpun Melayu yang terdiri daripada etnik Jawa, Minang, Mendailing Rawa, Bugis, Banjar dari seluruh pelusuk Nusantara tiba dan membuka petempatan-petempatan baharu. Mereka juga memohon keizinan Sultan untuk bermastautin  di Selangor teruama di Klang dan Kuala Langat. Banyak kawasan baharu dibuka namun tiada pula kedengaran kes-kes penyakit atau wabak. Mungkin keluasan hutan yang dibuka sedikit sahaja. Namun semenjak Port Swettenham dibuka pada tahun 1890, dan pembukaan kawasan estet untuk penanaman kelapa, kopi dan getah berkeluasan ribuan ekar di sekitar pesisir pantai Selangor, tetiba sahaja berlaku epidemik Malaria. Wabak ini begitu teruk sekali di Klang,  Kuala Klang, Kuala Langat terutamanya sekitar Jugra. Pasti ramai tertanya-tanya, kenapa berlaku tiba-tiba?, kenapa pulak di hutan-hutan kawasan pesisir pantai?, Dari mana munculnya virus ini? Kalau Corona asal dari Wuhan, yang ini dari mana pulak? Kenapa mangsanya majoritinya daripada satu kaum, iaitu Tamil? 

Pertama, bentuk muka bumi atau fizikal kawasan pesisir pantai ini rendah, rata dan berpaya. Memang ini habitat semulajadi nyamuk tiruk yang menjadi pembawa virus malaria. Ketika hutan ditolak dan diterangkan, maka habitat asal nyamuk ini musnah. Setelah hutan diterangkan, nyamuk ini akan membiak dalam lopak-lopak air yang bertakung di bekas perdu atau pongka pokok yang telah ditebang itu. Tanpa sistem peparitan yang mengeringkan paya dan lopak ini, bilangan nyamuk meningkat dan apabila berlaku kontak dengan manusia di kawasan tersebut, maka virus itu dipindahkan kepada manusia melalui gigitan nyamuk tersebut. Maka dengan keadaan kesihatan dan fizikal imigran Tamil yang lemah dan kurang bernutrien itu, menjadikan kes demam malaria bertukar epidemik.




8.  Kadar Kematian Ibu dan Anak Tinggi 

Kematian akibat penyakit merupakan suatu kerugian kepada negara. Kesihatan ibu dan anak jarang mendapat perhatian kerajaan . Pembinaan hospital-hospital kerajaan berterusan sehingga 1920. Antara hospital-hospital yang dibangunkan di Selangor ialah Hospital Besar di Kuala Lumpur, Hospital Melayu, Hospital Bangsar (untuk kaum Eropah), Hospital Penjara di Pudu, Pusat Rawatan Mental, Pusat Rawatan Kusta di Sungai Buluh, Hospital Untuk Penyakit Berjangkit, Hospital untuk golongan Fakir, Hospital Tai Wah, ditambah pula dengan 9 buah hospital daerah: Sg. Besi, Kajang, Klang, Kuala Langat, Kuala Selangor, Kuala Kubu, Serendah, Rawang, dan Port Swetttenham. Kerajaan juga mengadakan gedung ubat Persekutuan dan farmasi bergerak.
Walaupun banyak hospital dan klinik dibina, kadar kematian ibu dan anak tetap tinggi akibat ketidakupayaan kerajaan menjaga setiap  penduduknya di samping majoriti orang Melayu dan India memilih untuk melahirkan di rumah, walaupun risiko kematian tinggi akibat ketiadaan bidan yang terlatih. Terdapat banyak kes kematian yang tidak dilaporkan. Banyak sekali kes kematian hanya direkodkan sebagai demam sahaja dan keguguran prakelahiran pada tahun-tahun sebelum 1900.

 Perbandingan faktor utama kematian ibu mengandung di Selangor pada tahun 1914 dan 1918

Perbandingan Kematian Ibu Mengandung di Selangor Mengikut Kaum, Tahun 1936

Perbandingan Kadar Kematian Bayi di Selangor mengikut Kaum dan Daerah untuk tahun 1932 dan 1933

Perbandingan Jumlah Kelahiran berbanding  Jumlah Kematian ketika lahir di Selangor mengikut Daerah pada tahun 1933

Kadar Kematian Ibu ketika mengandung ada kaitannya dengan penjagaan ketika mengandung, nutrisi pemakanan dan juga pendedahan terhadap penyakit. Ibu mengandung yang kurang sihat akibat kekurangan zat terdedah kepada pelbagai penyakit. Hal ini kerana diet pemakanan mereka tidak seimbang dan tidak mencukupi untuk  ibu dan bayi. Menu pemakanan harian mereka hanyalah nasi, kicap, ikan masin dan beberapa jenis sayuran hijau, walaupun ikan segar mudah didapati dalam sungai dan parit. Daging dan ayam merupakan menu istimewa pada hari-hari kebesaran sahaja. Begitulah pemakanan ibu selepas bersalin.

Tambahan pula, bagi kaum Tamil, mereka terpaksa bekerja semula tidak lama selepas melahirkan kerana hak bercuti dan faedah bersalin selama 2 bulan dinafikan oleh pihak pengurusan estet, walaupun hal itu ada termaktub dalam Undang-undang Buruh. Si isteri terpaksa bekerja di ladang, meninggalkan anak kecilnya itu di rumah di bawah pengawasan anak lainnya yang mungkin berumur 9 tahun. Bayi yang tidak disusui badan  dan Ibu yang lemah mungkin terdedah kepada pelbagai penyakit seperti sakit perut, cirit-birit dan dysenteri yang boleh membunuh dengan cepat jika lambat dirawat.

Kurang pengetahuan tentang penjagaan bayi menyebabkan ibu-ibu muda ini alpa tentang kesihatan bayi mereka. Kekerapan memandikan anak kononnya kerana cuaca yang panas menyebabkan batuk dan demam selesema serta penyakit paru-paru.

9.  Kematian Berkaitan  Hidupan liar

Selepas tahun 1905, apabila sebahagian lagi Pulau Carey mula diteroka kerana keperluan pihak British industri getah pada masa itu. Pada masa itu, orang-orang India telah bertungkus-lumus membersihkan hutan-hutan untuk dijadikan kawasan penanaman getah. Ramai buruh India telah mati kerana serangan harimau dan patukan ular-ular.

Kematian ngeri akibat dibaham harimau ini pernah berlaku dalam tahun 1911, dua kes di Sepang manakala pada tahun 1915, dua orang  lagi pekerja estet menemui ajal mereka. Lebih mendukacitakan apabila pada tahun 1916 seramai sembilan lagi mangsa dibaham harimau direkodkan di daerah Kuala Langat. Ini belum lagi harimau-harimau yang memakan ternakan seperti lembu kambing penduduk kampung atau estet. Setelah lebih banyak hutan dibuka dan penembakan lebih banyak harimau, menyebabkan Raja Rimba ini terpaksa beralah membawa diri dan keluarganya lebih jauh daripada petempatan manusia. Hanya setelah itu, manusia rasa lebih selamat untuk menjalankan aktiviti ekonomi mereka walaupun ada ketikanya mereka mendengar ngaumannya tetapi bukan kelibatnya.

             




 

10.   Peningkatan kes Bunuh dan  Bunuh Diri

Keganasan rumah tangga, stress ketika bekerja, masalah kewangan, cemburu kerana cinta, ketagihan arak adalah antara masalah-masalah yang sering terjadi dan dihadapi oleh seseorang pekerja estet dan keluarga mereka. Kehidupan di ladang yang menekan mereka seperti gaji yang rendah, sistem kasta yang menyempitkan pergaulan, beban kerja yang bertimbun, ketiadaan kemudahan kesihatan, ketiadaan kemudahan asas serta eksploitasi ke atas golongan yang tidak berpelajaran ini oleh pihak pengurusan estet dan kerajaan memberi tekanan yang hebat terhadap mental dan fizikal mereka. Kecurangan isteri, percintaan yang terhalang, kekecewaan dan hidup, hutang hal biasa dalam kehidupan mereka. Jadi, tidak hairanlah mereka memilih untuk melakukan pembunuhan dan membunuh diri sebagai jalan keluar daripada permasalahan-permasalahan tersebut. Pembunuhan dan Bunuh Diri ini berlaku apabila si pelaku resah, gelisah, marah dan malu. Kerap kali kecelaruan emosi ini berakar umbi daripada perlakuan untuk menjaga maruah keluarga akibat masalah kewangan, perkahwinan, dan cinta. Lebih malang lagi, budaya masyarakat Hindu yang kurang menganggapnya sebagai sesuatu yang berdosa besar, sebagaimana Islam dan Kristian.

Antara kaedah pembunuhan yang kerap digunakan adalah dengan cara menikam dan memotong anggota badan mangsa menggunakan senjata tajam yang biasa terdapat di estet dan sekeliling mereka seperti cangkul, pisau, parang, kerambit, sabit dan sebagainya. Cara membunuh diri yang popular dalam kalangan orang India di estet adalah dengan menggantung diri, meminum racun rumpai atau racun serangga atau dengan terjun ke dalam sungai atau laut berhampiran. Malangnya, ketiadaan bantuan awal kecemasan serta kekurangan fasiliti perubatan serta kedudukan estet yang jauh daripada hospital antara punca mangsa tidak dapat diselamatkan.


11.   Keganasan di Estet

Ketidak-puasan hati dalam kalangan pekerja terhadap majikan estet begitu meluap-luap dan akhirnya meledak apabila berlakunya mogok ganas di beberapa estet sekitar Klang, Kuala Lumpur termasuk di Kuala Langat.  Dalam tahun 1941, beberapa orang pekerja ditembak mati oleh pihak keselamatan dan ramai lagi ditangkap dan dibicarakan. Mereka mengemukakan beberapa tuntutan. Antaranya:

• bayaran kadar upah yang sama antara pekerja Tamil dan Cina;

• pembuangan kakitangan estet bukan Tamil yang 'sombong dan kasar' dan digantikan dengan kakitangan berbahasa Tamil;

• peruntukan pendidikan untuk kanak-kanak serta peruntukan kemudahan kesihatan yang lebih baik;

• pemberhentian terhadap gangguan seksual terhadap  pekerja wanita oleh pengurusan berbangsa Eropah dan kakitangan yang lain & penutupan kedai- kedai todi;

• kebebasan bersuara dan berhimpun serta bergerak untuk bertemu saudara mara dan rakan-rakan;

• kebenaran untuk terus duduk berbasikal di depan pengurus Eropah dan kakitangan berbangsa Asia yang lain;

• pemansuhan waktu bekerja 10-12 jam sehari;

• tiada hukuman terhadap mereka yang menyatakan bantahan, dan

• kebenaran untuk membentuk kesatuan sekerja mereka.

Orang India juga tidak terlepas daripada kekejaman komunis di Selangor. Antara kejadian yang dilaporkan dalam Tamil Nesan, 19 Mac 1949, dalam tajuk "Pembunuhan di Selangor",adalah perkembangan pada 18 Mac, dimana 3 orang komunis menembak mati seorang penoreh getah India dari Estet Klang, di batu 31, Jalan besar Batu Laut-Banting, Kuala Langat, Selangor kerana dia tidak membantu komunis. Dua orang Cina bersenjata dan seorang India tidak bersenjata memanggil keluar penoreh getah India tersebut. Kedua-dua tangan mangsa diikat sebelum disembelih. Seterusnya, mereka menampal sebuah risalah komunis berbahasa Tamil di sebatang pokok kelapa berhampiran mayat. Pada hari yang sama, komunis membunuh 3 orang penoreh getah berbangsa India dari Estet Chi Liung, di belakang pekan Kanchong Laut, Selangor. Mereka dibunuh kerana enggan bekerjasama dengan komunis.

Rujukan::








Sejarah Rumah Rehat dan Halting Bungalow di daerah Kuala Pilah

Assalamualaikum buat semua pembaca dan peminat Blog Atok ini. Selawat dan salam buat Junjungan Besar kita Saidina Muhammad ibni Abdullah, na...