Rabu, 21 Julai 2021

Sejarah Menarik Kg. Batu Laut

Salam buat semua. Syukur Atok dan Wan kerana dipanjangkan Allah umur, disihatkan tubuh badan. Semoga korang, peminat blog Atok ini pun dikurniakan Allah SWT segala kebaikan hidup, dunia dan akhirat. Korang dah kena suntik vaksin ke belum? Atok dan Wan kau dah disuntik dos pertama hari tu. Dos kedua ini insha Allah, menyusul 20 Julai ini. Korang semua dah daftar, kan? Bagus, jangan macam sesetengah orang tu, antivaksin. Nak kata tak bersekolah, rasa-rasa ramai yang belajar sampai universiti. Setakat ini, sudah 3,4 orang kenalan dan kawan lama Atok yang telah pergi menghadap Ilahi kerana Covid 19 ini.

So, Atok rasa lantakkan diorang asalkan korang semua pergi cucuk tau! Kita cuma berikhtiar, yang lain itu ke serah bulat-bulat, bertawakal kepada Allah. Jangan bodoh-bodoh membabi buta menolak usaha Kerajaan, lepas itu kata kerajaan gagal. Pelik sungguh puak-puak ini! Alangkan orang Asli di pedalaman pun beratur mendaftar untuk divaksin, mereka pula menolak. Kita nak capai herd immunity supaya boleh jalani kehidupan macam biasa. So, pleaselah. Minta kerjasama semua ya.

Oh ya, entri Atok kali ini tentang kampung Batu Laut. Ya, Batu Laut dekat Tanjung Sepat tu. Atok dah buat kajian dah. Banyak sungguh sejarahnya! Daripada kisah pembukaannya hinggalah kisah komunis Bintang Tiga dan kandang babi di situ. 

Batu Laut dan Atok ada kisahnya. Atok pernah ke sana kerana Atok juga ada saudara mara di sana. Arwah datuk saudara Atok memang dikenali ramai di sana. Cina Tanjung Sepat pun kenal dia. Arwah bela anak angkat Cina sampai enam orang. Semuanya jadi muslimah yang baik. Mudahan-mudahan Allah rahmati rohnya. 

Atok juga ramai kawan sekolah di sana. Walaupun jarang  ke sana, Atok seronok lepak di tepi lautnya, setelah masuk ke kampung-kampung sekitarnya menjual ubat tradisional dari rumah ke rumah. Durian diorang antara yang terbaik di Kuala Langat. Di samping durian kampung, mereka dah mula tanam pokok durian kahwin terutama di Kg. Kundang dan kebun-kebun Cina tepi jalan raya menghala ke Tanjung Sepat. Itu semua cerita tahun 1970-an dan 1980-an, zaman Atok belum jadi cikgu sekolah dahulu.

Tapi di sebalik seronoknya, ada juga geli gelemannya yang buat Atok kalau boleh tak nak ke sana lagi. Tekak Atok mula loya sebelum melepasi Kg. Tanjung Layang lagi. Bau tahi babi dari parit dan longkang mula menerpa lubang hidung Atok. Pekat dan likat. 

Bayangkan, kalaulah ada jemputan kenduri kendara kat kampung ini pun Atok akan jadi serba salah, nak pergi ke tidak? Yalah, bayangkan baru nak makan nasi minyak dengan lauk yang cukup menyelerakan, tetiba jer bau pasir dan tanah yang bercampur baur dengan bau najis babi ini tatkala panas matahari terik tegak di atas kepala, ketika dibawa angin laut yang bertiup sepoi-sepoi bahasa. Menyengat. Terus putus selera.  Kalau boleh, Atok nak terus balik sahaja selepas bersalaman dengan tuan rumah. Atok tengok orang-orang kampung di situ macam no hal jer, berselera sungguh, siap tambah nasi dan lauk. Hidung diorang dah hilang deria bau, macam kena covid agaknya. Itu dahulu, kata diorang sekarang lagi teruk!. Nantilah, korang teruskan membaca sampai akhir tamat, ya. Seronok kisah kampung ini, tak macam kampung-kampung lain di Kuala Langat. 

Seperti biasa, korang yang bukan anak jati Kuala Langat, jangan risau. Atok dah siapkan latar belakang dan lokasi kampung dan mukim Batu ini untuk panduan korang. Kalau korang ada masa lepas PKP dan Covid ini, bawalah anak-anak dan keluarga ke kawasan ini. Rasa pengalaman baharu di tempat ini. Pasti teruja, menyeronokkan, dan takkan korang lupakan.

"Selamat Datang ke Kampung Batu Laut, petempatan tertua di Kuala Langat," kata mereka.

Profil Mukim Batu





MAKLUMAT PENDUDUK TERKINI


ASAL USUL NAMA KAMPUNG BATU LAUT

Nama Kampung Batu Laut berasal daripada batu-batu besar yang banyak terdapat di tepi pantai pada masa dahulu. Bersempena dengan kewujudan batu yang banyak atau kejadian alam ini, Dari situ, mereka menamakan pula kawasan kampung yang diteroka sebagai Kampung Batu. 

Seiring dengan perkembangan kampung-kampung lain yang berhampiran, maka alat perhubungan surat melalui pos pun bermula. Oleh kerana di pinggir Kuala Lumpur ada sebuah kampung bernama Kampung Batu ( Batu Village ), telah menyebabkan berlaku sedikit kekeliruan dari segi pengiriman surat di mana selalu berlaku tersalah hantar surat ke Kampung Batu (Kuala Langat). Oleh itu, beberapa pihak telah memikirkan cara bagi mengatasi masalah ini. Akhirnya, datanglah satu idea bahawa Kampung Batu di Kuala Langat itu berhampiran dengan laut, maka semua alamat ke situ ditulis " Kampung Batu ( Sea )". Sejak itu, beransur-ansur nama kampung tersebut menjadi Kampung Batu Laut sehingga ke hari ini. Penambahan nama ini berlaku di zaman Penghulu Raja Yaacob iaitu Penghulu kedua di kampung ini setelah Penghulu Raja Husin meninggal dunia. 

SEJARAH KAMPUNG BATU LAUT

Kampung Batu Laut dikatakan salah sebuah kampong yang tertua dalam Daerah Kuala Langat. Kewujudannya hampir sama masa dengan Kampung Telok Panglima Garang. Kampung ini pada asalnya telah didiami oleh suku kaum Orang Asli tetapi kemudiannya telah diteroka secara meluas oleh orang Melayu yang berusaha membuat kediaman. Tetapi sebelum itu lagi, Lokasi Batu Laut ini telah dikenali oleh pelayar-pelayar di Selat Melaka. Lokasi Batu Laut  yang dikenali sebagai Parcelar Point (Pt), kemungkinan besar kini dikenali sebagai Tanjung Gabang,  dijadikan pedoman oleh mereka dalam mengira kedudukan mereka selain Bukit Jugra yang dikenali sebagai Parcelar Hill dalam carta pelayaran mereka. Jadi, memang betul lah apa yang dikatakan oleh penduduk setempat bahawa terdapat batu-batu besar di tepi pantai yang memang jelas dapat dilihat oleh pelaut-pelaut ini. Kedudukan pekan Batu Laut adalah kira-kira  1.8 batu (2.88km) ke tenggara Parcelar Point.

Kedudukan Parcelar Point dalam carta pelayaran  tahun 1840

Kedudukan Batu Laut di kuala sungai tidak jauh dari Parcelar Point

Maklumat tentang Batu Laut dalam jurnal pelayaran

Peta hidrologi Pesisir Pantai Batu Laut tahun 2015

Perpindahan orang Melayu ke kampung ini dikatakan semakin mendesak di zaman berlakunya perang saudara antara Tengku Kudin dengan Raja Mahadi kerana Raja Mahadi menuntut hak memungut cukai di Sungai Kelang.  Perang saudara yang berlarutan itu menyebabkan ramai rakyat Selangor mencari perlindungan  termasuklah Raja Husain dan pengikut-pengikutnya yang setia serta putera puterinya. 

Tempat yang menarik perhatian Raja Husain untuk diteroka ialah satu kawasan di tepi sungai yang mengarah ke kuala (Laut). Sungai ini dikenali dengan nama Sungai Mesuk. Setelah keputusan dibuat, kerja-kerja membersihkan kawasan tersebut dilakukan. Mereka menanam pisang, padi dan membuat gula apung. Pada masa itu, Raja Husain yang mengetuai rombongan mencari perlindungan di sini telah dilantik menjadi Penghulu. Ada satu lagi kawasan di Batu Laut ini dinamakan Sungai Giling di kawasan Lembah Sungai Mesuk. Ramai orang Cina tinggal di sana. Mereka menggunakan batu lesung untuk mengisar udang dan sebagainya.

Perang saudara Selangor atau Perang Kelang berlaku antara Tengku Kudin dengan Raja Mahadi sekitar tahun 1868 hingga 1873. Tengku Kudin yang disokong oleh Sultan Abdul Samad ( bersemayam di Istana Jugra ) telah memenangi peperangan tersebut. Sementara itu, Raja Mahadi dan pengikutnya terus berundur. Raja Mahmud iaitu penyokong kuat Raja Mahadi telah berundur ke Daerah Kuala Langat. Kemudiannya, Raja Mahmud dan pengikutnya telah meneroka kawasan pinggir pantai yang sekarang dikenali sebagai Kampung Orang Asli Tanjung Sepat. Pengikut Raja Mahmud serta beberapa orang Melayu menjadikan kawasan pantai ini sebagai tempat kediaman. 

Setelah tamat perang, kampung ini terus berkembang dan penduduknya pun bertambah ramai, Raja Husain telah berusaha memajukan kampung tersebut. Beliau membina sebuah pelabuhan  di muara sungai tersebut. Pelabuhan kecil ini telah menarik ramai pedagang yang menggunakan tongkang terutama dari Melaka datang berniaga ke kawasan ini dengan membawa kain, benang, lada hitam, rempah, minyak wangi dan sebagainya. Pihak Inggeris telah membina jalan raya, balai polis, pejabat kastam, sekolah harian, sekolah agama, pejabat pos dan beberapa buah kedai.  Pelabuhan Batu Laut dilihat sebagai pusat perdagangan penting bagi kawasan selatan Kuala Langat dan Sepang ketika itu.


Peta Kuala Langat dalam tahun 1898

Peta Kuala Langat tahun 1913
Peta Kawasan Mukim Batu tahun 1913

Pembukaan kawasan hutan bagi tujuan pertanian dan petempatan telah menarik ramai orang termasuk kaum Jawa dan Cina untuk berhijrah ke mukim Batu. Mereka meneroka tanah-tanah di pinggir Hutan Simpan Kuala Langat Selatan, sama ada dengan kebenaran atau secara haram. Ladang-ladang seperti Ladang Bedford, Ladang Klang, Ladang Batu Untong, Ladang Tumbok dan banyak lagi dibuka. Jadi, kemasukan imigran Tamil juga menambahkan penduduk dan komposisi kaum di Mukim Batu sejak awal kurun ke-20. Kepesatan dan kemajuan Batu Laut bertambah dengan kehadiran mereka. Hasil-hasil hutan seperti rotan, getah percha dan sebagainya dibawa keluar untuk diperdagangkan melalui pelabuhan Batu Laut. Begitu juga dengan hasil-hasil laut seperti ikan kering dan belacan dihasilkan oleh penduduk termasuk orang Asli di sini secara tukar barang (barter trade) dengan beras dan tembakau. untuk jualan ke tempat luar terutama ke Melaka. 

Tanih di Mukim Batu ada pelbagai jenis. Di pesisir pantai, tanihnya lebih bersifat campuran liat dan pasir, suatu komposisi tanih yang sesuai untuk penanaman pokok-pokok dusun pelbagai baka seperti durian, manggis, langsat dan lain-lain. Di kawasan darat (pedalaman ) pula, berhampiran dengan hutan Simpan Kekal Kuala Langat Selatan merupakan tanih peroi dan gambut. Tanaman jenis ini sesuai untuk penanaman nenas. Justeru, ramai peneroka awal Melayu dan Jawa kawasan ini memilih kelapa dan  nenas sebagai tanaman utama mereka. Disebabkan itu, dalam tahun 1928, pihak swasta, Malayan Pineapple Co. milik Tauke Goh Hock Huat, usahawan dari Klang telah membina sebuah kilang mengetin nenas di Batu Laut bagi tujuan eksport ke Eropah terutama ke England dan Jerman. Para pekebun akan membawa hasil tuaian nenas mereka untuk dijual ke kilang itu. Nenas yang terkumpul pada hari itu akan diproses dan ditinkan pada keesokan harinya.

Peta Topografi Mukim Batu tahun 1933

                 Peristiwa yang berlaku di Batu Laut dalam tahun-tahun 1930-an

Dalam tahun 1936, keharmonian kampung ini telah tercalar dengan dakyah pihak komunis yang mula meresap dan mempengaruhi komuniti Cina di Batu Laut. Tiga orang pekerja kilang mengetin nenas ini telah tertangkap ketika menampal risalah pro komunis di dinding kilang tersebut. Pihak pro-komunis ini  juga telah berjaya menghasut  kira-kira 100 orang  pekerja (kebanyakannya kaum Cina) untuk mengadakan mogok meminta gaji yang lebih tinggi. Rupanya ramai antara kaum Cina di Kuala Langat terutama di Mukim Batu dan Sepang merupakan tali barut atau bersimpati dengan pihak komunis. 

ZAMAN DARURAT

Pada sekitar tahun 1948-1960 merupakan Zaman Darurat kerana ancaman komunis yang dikenali sebagai " Bintang Tiga ". Kampung Batu Laut juga tidak terkecuali menerima ancaman subversif terutama di kalangan sasaran masyarakat berbangsa Cina. Antara kejadian yang dilaporkan dalam Tamil Nesan, 19 Mac 1949, dalam tajuk "Pembunuhan di Selangor",adalah perkembangan pada 18 Mac, dimana 3 orang komunis menembak mati seorang penoreh getah India dari Estet Klang, di batu 31, Jalan besar Batu Laut-Banting, Kuala Langat, Selangor kerana dia tidak membantu komunis. Dua orang Cina bersenjata dan seorang India tidak bersenjata memanggil keluar penoreh getah India tersebut. Kedua-dua tangan mangsa diikat sebelum disembelih. Seterusnya, mereka menampal sebuah risalah komunis berbahasa Tamil di sebatang pokok kelapa berhampiran mayat. 

Pada tahun 1951, berikutan kematian Sir Henry Gurney yang mati ditembak oleh komunis di jalan ke Bukit Fraser, maka Kampung Batu Laut telah diisytiharkan sebagai 'kawasan hitam' seperti juga beberapa kawasan yang lain di seluruh Negara. Semasa Zaman Darurat, pihak berkuasa telah mengarahkan supaya seluruh Kampung Batu Laut dipagar bagi mengelakkan pihak komunis daripada keluar masuk kampong dengan mudah selain mengugut, memeras dan mempengaruhi penduduk kampung. Walau bagaimanapun, usaha ini tidak sepenuhnya dapat mengelak dan menahan pengaruh komunis yang semakin galak dan ganas.

Akhirnya keadaan menjadi semakin susah untuk dikawal menyebabkan semua penduduk berbangsa Cina di Kampung Batu Laut terpaksa dipindahkan ke suatu tempat yang diberi nama New Village. Tempat ini  asalnya ialah kawasan hutan rayau orang Asli di Tanjung Sepat. Pada masa yang sama, Pekan Batu Laut, balai polis, pejabat pos dan lain-lain jabatan telah ditutup serta merta dengan arahan "Notis Pindah" pada tahun 1952.  Hanya Pejabat Pos Batu Laut dijadikan tempat simpanan makanan untuk Catuan Makanan kepada penduduk kampung.

Walaupun orang-orang Melayu di kampung ini dipercayai tidak dapat dipengaruhi oleh pihak komunis, tetapi demi keselamatan mereka, para penduduk Melayu juga terpaksa dipindahkan ke suatu kawasan yang jauh sedikit dari Pekan Batu Laut iaitu berhampiran dengan Sungai Batu. Peristiwa ini amat menyayat hati kerana segala keindahan dan kemeriahan Pekan Batu Laut telah musnah. Sejak itu, Pekan dan Kampung Batu Laut tidak lagi menjadi tumpuan utama pentadbiran di kawasan ini dan banyak bangunan asal telah musnah dan terbiar sehingga kini. Di Kampung Batu Laut sekarang ini masih terdapat bangunan Balai Polis lama dan juga kuarters Kastam yang masih kukuh dan baik. Malah bangunan Pejabat Pos lama juga masih ada tetapi tidak boleh digunakan lagi kerana keadaannya yang sudah uzur dan terbiar. 

Balai Polis Lama Batu Laut

Semasa Zaman Darurat dahulu, seluruh kaum Cina yang ditempatkan semula ke kawasan New Village ini terpaksa melupakan sementara kebun-kebun mereka kerana kawalan ketat pihak berkuasa dan juga jarak yang agak jauh  (lebih 11.2 km) dengan berbasikal dari Tanjung Sepat ke kebun mereka di pinggir hutan di kawasan darat Batu Laut.  Ramai di antara mereka memilih untuk menjadi nelayan dan ada juga menjadi penternak babi di new village itu ketika Zaman Darurat tersebut.


Amaran Templer kepada Penduduk Cina Sepang tahun 1954

Kematian Ketua Pengganas Komunis Selangor Selatan "Si Janggut" dalam akhbar tahun 1952

KEHIDUPAN PASCA KEMERDEKAAN
Pada tahun-tahun pasca merdeka, berlaku kemajuan pesat dalam pembangunan kampung. Banyak tanah-tanah baharu dibuka terutama tanah pinggir di kampung Batu Laut, Kampung Kundang dan Kampung  Darat Batu.  Dalam tahun 1965 penduduk-penduduk kampung Batu Laut menuntut pemberian geran tanah ke atas 350 ekar tanah di kampung tersebut yang telah diteroka sejak zaman Jepun dan ketika zaman Darurat lagi. Tuntutan sama juga dibuat oleh peneroka-peneroka tanah di Kampung Kundang yang telah mengerjakan 400 ekar tanah. Mereka menuntut diberi sekurang-kurangnya geran T.O.L. ke atas tanah-tanah tersebut.

Pada tahun 1967, pembangunan tanah pinggir (hutan) untuk mukim Batu mula ditawarkan kepada anak-anak kampung yang tidak mempunyai tanah dan rumah. Mereka  dikehendaki menanam koko, kopi, getah atau kelapa sawit.
Keluasan tanah bagi peserta-peserta rancangan mengikut kampung adalah seperti berikut:
        Kg. Batu Laut.............2400 ekar
        Kg. Tumbuk..................575 ekar
        Kg. Darat Gappin.........625 ekar

Setiap peserta disyaratkan untuk tinggal di situ. Mereka diberikan setengah ekar sebagai tapak perumahan manakala 4 ekar setengah sebagai kebun. Tanah ini diberi status T.O.L.

Persatuan Peladang Batu Laut dan Kundang merupakan antara persatuan-persatuan peladang yang paling aktif di Kuala Langat.  Dalam tahun 1967, kedua-dua persatuan ini mendapat bantuan traktor daripada kerajaan Jepun. Mereka juga berjaya memohonkan bantuan baja dan modal penanaman daripada pihak kerajaan. Persatuan Peladang Batu Laut terbukti berjaya  di bawah pimpinan pengerusinya, En. Latiff bin Selamat kerana mempunyai bangunan mereka sendiri. Bangunan dua tingkat ini menempatkan sebuai kedai runcit dan input pertanian di tingkat bawahnya. Mereka juga mempunyai rumah salai kelapa mereka sendiri di kampung tersebut. Walaupun Batu Laut mempunyai industri perikanannya sendiri, namun tidak banyak projek pembangunan yang melibatkan kaum nelayan dalam dekad 1960-an ini.

KEMAJUAN PRASARANA DAN KEMUDAHAN AWAM
Tidak banyak pembangunan yang dapat dilihat pada era sebelum kemerdekaan berbanding dekad 1960-an dan 1970-an. Pada tahun 1960 sehingga 1966, pembinaan jalan kampung, sama ada berbatu ataupun jalan tanah merah, menghubungkan kampung-kampung di Mukim Batu dengan jalan raya utama Sepang-Batu Laut-Banting. Ketika itu dasar kerajaan di bawah Jabatan Kerja Raya (JKR) adalah menyediakan batu-batudan tanah manakala tenaga kerja terdiri daripada penduduk-penduduk kanpung terbabit. Program gotong royong ini melibatkan tenaga anak-anak muda di kampung itu. Alhamdulillah, berkat kerjasama yang diberi, penduduk-penduduk kini bebas bergerak dengan selesa sama ada menggunakan basikal, motosikal, bas serta lori.  Begitu juga dengan pembinaan padang bola sepak, klinik desa dan balai-balai raya.

KEMAJUAN DALAM BIDANG PENDIDIKAN

Dalam aspek pembangunan insaniah, Mukim Batu ini merupakan antara mukim terawal yang menerima pembinaan sekolah-sekolah, sama ada sekolah kebangsaan mahupun kelas-kelas agama. Tambahan pula, Kg. Batu Laut terpilih untuk dibina sekolah menengah (Sekolah Lanjutan) pertama di daerah Kuala Langat, lebih awal lagi daripada penubuhan SMK Telok Datok yang disiapkan pada tahun 1963. SMK batu Laut telah ditubuhkan pada tahun 1959 dengan menumpang di SK Batu Laut ketika itu. Rekod pendaftaran pelajar adalah seramai 77 orang. Penuntutnya bertambah kepada 101 dalam tahun 1961 dan kepada 176 pelajar dalam tahun 1962. Disebabkan pertambahan pelajar dan ruang belajar yang sempit, maka keseluruhan pelajar-pelajar ini dipindahkan ke SK Banting sementara menunggu sekolah  baharu mereka di SMK telok Datok siap dibina. Mulai April 1963, kesemua 214 orang pelajar perintis ini memulakan persekolahan di sekolah baharu mereka yang lengkap dengan kemudahan asrama bagi pelajar yang tinggal jauh.  

Pada tahun 1968, SMK Batu Laut mempunyai sekolah dan kawasannya sendiri dan menjadi sekolah campuran untuk pelajar-pelajar berbilang kaum dari SK di kampung- kampung, SJKT di estet-estet, SJKC dari Tanjung Sepat dari seluruh mukim Batu dan sebahagian daerah Sepang.       
                            

KEMAJUAN DALAM BIDANG PELANCONGAN DAN REKREASI

Antara kemajuan yang  paling menyerlah di sini dalam dekad 1960-an datangnya dari bidang pelancongan dan rekreasi. Sememangnya Morib dan Batu Laut seiring. Kedua-duanya mempunyai pantai berpasir yang memikat hati pengunjungnya. Sejak dahulu lagi kedua-dua pantai ini menjadi tumpuan pengunjung untuk mandi Safar. Mereka datang berpusu-pusu dari sekitar Kuala Lumpur dan Klang untuk menunaikan hajat atau nazar. Walaupun upacara ini dilihat bercanggah dengan agama Islam, namun sudah menjadi adat yang payah untuk dipisahkan daripada minda masyarakat ketika itu. Syukurlah ada cara yang dicadangkan agar niat bermandi Safar itu diubah menjadi pesta atau sukan rakyat. Sekurang-kurangnya, generasi muda ketika itu tidak mengaitkan kunjungan mereka ke pantai Morib dan Batu Laut dengan upacara tahayul bercampur syirik itu. Mereka lebih ke sana untuk berhibur, bersosial dan mungkin berkenalan sambil mencari-cari bakal jodoh mereka.

Persatuan Belia Batu Laut begitu cekap mengaturkan pesta atau Sukan Safar ini di tempat mereka. Dalam tahun 1966 mereka telah menyusun program sepanjang hari untuk para pengunjung.Penjualan pelbagai jenis minuman dan makanan ditempatkan di Warung Taman Selera di situ. Sepanjang hari tersebut, tiga buah pancaragam menghiburkan para pengunjung temasya itu.

Antara pertandingan-pertandingan yang diatur adalah:

  • 1. Acara tarik tali 
  • 2. Kolek Berhias. 
  • 3. Lumba Basikal atas Pasir 
  • 4. Lumba Berenang Tangkap Itik 

Kemudian, pada tahun berikutnya, 1967,  penganjur menambahkan lagi acara dalam pertandingan kategori dewasa termasuk acara Panjat Tiang Licin dan kategori kanak-kanak iaitu:

  • 1. Acara Lumba Lari.  
  • 2. Acara Tiup Belon. 
  • 3. Acara Makan Kuih

Atas kejayaan pengurusan temasya tersebut, sekali lagi Persatuan Belia Batu Laut diberi kepercayaan untuk mengendalikan Temasya Sukan Laut sempena Keputeraan Sultan Selangor peringkat daerah Kuala Langat pada tahun 1971.  Di samping itu, Batu Laut terpilih sebagai destinasi pelancongan terbaharu negeri Selangor. Seramai 5,000 orang mengunjungi pesta ini. 

Kali ini sebanyak 30 acara pertandingan dan pertunjukan serta pameran disediakan untuk para pengunjung. Temasya ini berlangsung sepanjang hari termasuk pada waktu malamnya. Antara acara-acara yang diadakan adalah:

  • 1. Acara Pukul Bantal 
  • 2. Panjat Tiang Licin  
  • 3. Lumba Perahu (Berkayuh) 
  • 4. Lumba Perahu (Berdayung)
  • 5. Lumba Berenang Tangkap Itik
  • 6. Lumba Berenang
  • 7. Lumba Basikal atas PUasir
  • 8. Lumba Lari (Kanak-kanak)
  • 9. Menganyam Ketupat
  • 10. Pertandingan Layang-layang
  • 11. Pertandingan Gasing
  • 12. Pertandingan Badan Cantik (Lelaki)
  • 13. Peraduan Ratu Cantik Fesyen (Wanita)
  • 14. Pertunjukan Silat Gayung
  • 15. Pertunjukan Silat Kayu (Silambam)
  • 16. Pertunjukan Kuntau
  • Pada sebelah malamnya diadakan :
  • 17. Joget Moden
  • 18. Pertunjukan Wayang Kulit
  • 19. Joget Orang Asli
  • 20. Pertunjukan Wayang Gambar (Jabatan Penerangan)

Termasuk juga gerai-gerai pameran dan gerai jualan, minuman dan makanan bagi pengunjung-pengunjung yang dibuka sejak pagi lagi.

Kesimpulannya, sepanjang tahun-tahun 60-an hingga 70-an. memang terbuktilah Mukim Batu terutamanya Kg. Batu Laut layak diiktiraf sebagai kampung Tertua di Kuala Langat,  sekolah menengah Pertama di Kuala Langat dan Kepimpinan kampung dan Organisasi belia yang Terbaik di Kuala Langat.  Malangnya kampung merekalah yang Terakhir mendapat bekalan air bersih di Kuala Langat. 





ISU BABI DAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR

Penternakan babi ialah pembiakan babi domestik sebagai ternakan,  terutamanya untuk makanan dan kulit.  Secara sejarah, babi ladang diternak dalam jumlah kecil dan rapat dengan kediaman pemiliknya, atau di kampung atau bandar yang sama. Babi dinilai sebagai sumber daging dan lemak, dan untuk keupayaan mereka untuk menukar makanan yang tidak boleh dimakan kepada daging, dan sering diberi makan makanan buangan rumah ketika dipelihara di kandang. Dari segi penternakan, babi masih diusahakan secara kecil-kecilan. 

Pada akhir tahun 1950-an, terdapat beberapa penternak yang tidak dapat meneruskan pekerjaannya kerana masalah kewangan dan pengurusan yang tidak cekap. Menjelang tahun 1960-an, tempat tinggal mula menjadi masalah akibat daripada peningkatan bilangan penduduk di Kampung Baru Tanjong Sepat. Oleh itu, atas arahan kerajaan Negeri Selangor, tapak penternakan babi yang terdapat dalam kampung ini terpaksa dialih ke kawasan luar kampung seperti  di kawasan Tanjong Layang dan Kawasan Tumbok.

Pada tahun 1960-an, didapati ramai nelayan Cina telah menukar pekerjaan, terutamanya beralih ke bidang penternakan babi yang mendatangkan keuntungan lumayan pada awal tahun 1980-an. Buktinya, 60% penternak babi di Tanjung Sepat adalah bekas nelayan. Selain daripada itu, penduduk tempatan terutamanya golongan muda tidak lagi digalakkan atau berminat menceburi sektor perikanan. 

Sektor penternakan babi telah menjadi pekerjaan komersial yang sangat penting di Tanjung Sepat sejak akhir tahun 1970-an. Pada dekad 1990-an, Tanjung Sepat telah muncul sebagai kawasan penternakan babi yang terbesar di Negeri Selangor. Terdapat sebanyak 30,000 ekor babi betina diternak di 165 buah tapak penternakan yang terletak di luar Tanjung Sepat seperti Kawasan Kanchong, Tumbok dan Tanjong Layang. Sektor penternakan babi di Tanjung Sepat dapat membekalkan  babi ke pasaran dalam negara dan   ke pasaran Singapura setiap bulan. 13 orang penternak babi di Tanjung Sepat adalah pengeksport babi ke Singapura. Di samping itu, hasil kajian menunjukkan 80% tapak penternakan adalah berskala besar iaitu diusahakan oleh penternak yang dapat memproses bahan makanan ternakan mereka secara sendiri. Golongan penternak mengimport bahan mentah makanan babi dan memproses bahan tersebut dengan menggunakan mesin-mesin moden. Sektor penternakan telah menjadi penggerak kegiatan ekonomi di Tanjung Sepat. Kemunculan kegiatan perniagaan khususnya restoran makanan, pekerjaan pengkeranian dan  pemandu lori, secara langsung atau tidak, adalah hasil daripada perkembangan sektor penternakan babi di Tanjung Sepat. Para penternak juga pemah menderma sebanyak RM 200,000 sebagai perbelanjaan menbina dewan perhimpunan SRJK (C) Tanjong Sepat pada tahun 1983.

Persatuan Penternak Babi Kawasan Kuala Langat (PPBKL) pernah mengeksport ternakan ahlinya ke Hong Kong dan Thailand. Menurut Presiden PPBKL Encik Sim Ah Hock, kerajaan  tidak pernah menyalurkan bantuan kepada penternak babi. Bahkan bidang penternakan babi di Tanjung Sepat tercabar apabila Dewan Undangan Negeri Selangor meluluskan Enakmen Pemeliharaan Babi pada bulan April tahun 1991. Di bawah Enakmen ini, kerajaan Negeri Selangor akan mewujudkan pusat pemeliharaan babi pada tahun 1995. Ini bermakna tapak pemeliharaan babi bagi penternak Tanjung Sepat terpaksa beralih ke pusat yang kelak dibina oleh kerajaan negeri. Pembangunan ekonomi yang pesat di dalam Negeri Selangor mungkin memaksa kerajaan negeri mendirikan pusat pemeliharaan babi di kawasan negeri lain akibat daripada kekurangan tanah dalam Negeri Selangor tersebut. Oleh itu tapak pemeliharaan babi di sekitar Tanjung Sepat mungkin dipaksa berpindah ke negeri lain. Tambahan pula, Tanjung Sepat telah diistiharkan oleh MDKL sebagai kawasan pelancongan dalam Negeri Selangor pada tahun 1991. Kawasan Pantai Morib yang sedang dibangunkan sebagai kawasan pclancongan utama di Negeri Selangor hanya terletak 10 km dari Tanjung Sepat.

Namun, Menteri Besar Negeri Selangor Tan Sri Mohammad Bin Mohammad Taib juga pernah memberi jaminan tidak akan mengalih tapak pemeliharaan babi penternak Tanjung Sepat selagi bidang pekerjaan ini tidak menimbulkan masalah pencemaran air. Untuk mengelakkan pencemaran air, kesemua penternak Tanjung Sepat telah memenuhi arahan Jabatan Perkhidmatan Haiwan yakni membina sistem pengolahan sisa-sisa buangan ternakan. Perkembangan ini telah menyelesaikan masalah pencemaran yang tidak pernah diambilberat oleh penternak sebelum ini. Namun begitu, sesetengah penternak menganggap apa-apa jaminan yang diberi oleh pihak pentadbir tidak bermakna. Jelaslah bahawa masa depan bidang ini bergantung kepada tindakan yang diambil oleh kerajaan Negeri Selangor di bawah Enakmen Pemeliharaan Babi seperti yang telah disebutkan. 

Ya, itu cerita lama. Telah berpuluh-puluh tahun berlalu, tapi masalahnya terus menghantui para penduduk berdekatan. Isu pencemaran bau dan Air terus berlaku tanpa ada jalan penyelesaian. Rintihan penduduk kepada pihak berkuasa tempatan dan negeri seolah-olah mencurah air ke daun keladi. Tiada jalan keluar. Dilema yang dihadapi penduduk Tanjung Sepat khususnya sekitar Kampung Batu Laut sudah lama dan tidak berkesudahan kerana tiada tindakan lanjut oleh pihak berkuasa. Ketiadaan penyelesaian terhadap isu pencemaran najis babi sekitar daerah Kuala Langat di sini, bukan setakat menghimpit penduduk, malah menimbulkan pelbagai kesan buruk kepada sektor ekonomi dan pelancongan setempat. Pelupusan sisa dan najis babi yang gagal dibuat dengan sempurna, menyebabkan ia terkumpul sekitar pantai, kuala sungai dan tanjung, hingga menyebabkan pencemaran menjejaskan semua pihak. Najis babi juga didakwa mula mengalir ke kawasan pelancongan sekitar perairan Bagan Lalang serta mencemari Pantai Morib, yang menjadi tumpuan ramai terutama pada hujung minggu dan cuti umum. Pencemaran sekitar Kampung Batu Laut yang juga penempatan tertua di daerah Kuala Langat, kini semakin buruk apabila sungai sekitar kawasan itu terutama Sungai Giling dicemari teruk oleh najis babi.Tiada hidupan mampu menjadikan saliran itu sebagai habitat, walaupun suatu ketika dulu, Sungai Giling yang terletak bersebelahan jalan utama, kira-kira enam kilometer dari Pantai Morib itu, menjadi habitat udang galah

Pencemaran bau semakin teruk jika hujan lebat dan air sungai yang pasang melimpah memasuki kebun sawit bersebelahan serta jalan raya. Walaupun terletak kira-kira satu kilometer dari laut, namun tiada langsung udara segar pantai atau paya bakau, sebaliknya hanya bau busuk menerpa ke hidung. Jika tidak diatasi akan memberi kesan pada masa depan, selain boleh memudaratkan kesihatan penduduk. Tidak tahan bau busuk, ada penduduk terpaksa menjual tanah dan pengusaha belacan juga gulung tikar kerana sungai yang dijadikan penternakan udang tercemar.


Para penternak tidak mengendahkan bantahan penduduk, sebaliknya mereka membina pagar tinggi menyembunyikan kegiatan haram mereka. YA, Sebanyak 76 peratus ladang ternakan babi di Kuala Langat tidak berlesen malah TIDAK PERNAH memohon lesen menternak apatah lagi mematuhi syarat-syarat pihak berkuasa. Sebahagiannya mencetuskan pencemaran aktiviti penternakan babi di daerah Kuala Langat terutama di Mukim Batu ini  Mereka seolah-olah kebal kerana dilindungi ahli politik dan kuasa rasuah. Sayugia diingatkan, isu pencemaran ini bukan isu agama atau kaum, tetapi membabitkan kehidupan masyarakat setempat serta pencemaran alam sekitar.

Rujukan:

 




























Sabtu, 26 Jun 2021

Dilema Orang Asli Kuala Langat

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Buat semua pembaca blog Atok yang setia mengikuti perkembangan Atok dan Wan. Semoga kita semua di dalam lindungan Allah. Tiada daya dan kuasa kita kecuali dengan izinNya. Semoga nikmat kehidupan, keamanan serta kesihatan yang kita kecapi ini berterusan sehingga akhir hayat kita. Atok perasan juga ada antara pembaca Blog Atok ini bukan Islam. Ada Mat Saleh dari Amerika, Eropah dan termasuk juga sahabat kita daripada Orang Asli. Terima kasih kerana membaca dan memberi komen. Atok doakan semoga Allah memberi hidayah kepada mereka. Amiin.

Entri Atok kali ini berkaitan dengan hutan. Hutan yang menjadi penyejuk, penapis, penenang kepada kita dan bumi kita. Orang sekarang memang mesra alam. Mereka tahu kepentingan hutan kepada manusia. Kita juga marah dan membenci golongan manusia yang mencemarinya termasuk pembalak, pengunjung yang membuang sampah pada hujung minggu serta pemaju yang menolak tanah hutan atas nama pembangunan. 

Atok juga bersimpati dengan nasib Orang Asli yang keadaan mereka bak kata pepatah, Gajah sama gajah bergaduh, kancil terperangkap di tengah. So, entri kali ini memang Atok nak fokuskan tentang Orang Asli dan masa depan mereka. Semestinya Atok akan fokuskan cerita mereka yang ada di Kuala Langat sahaja, walaupun isu dan permasalahan yang mereka alami dan hadapi  bukan lagi bersifat nasional, bahkan universal.
 
Apa sebab yang buat Atok sampai nak tulis cerita pasal orang Asli ini? Apa Atok ada darah campuran ke dengan Sakai Telok Gonjeng ataupun Jakun Bukit Kemandol? Hahaha....bukan, Atok bukan anak hybrid Melayu dan Melayu Asli! Memang Atok berdarah campuran, Mixed blood Arab sebelah Moyang lelaki dan Melayu sebelah moyang perempuan.  Atok baka import, bukan gen tempatan. 

Sepanjang hidup Atok, hanya tiga kali Atok berinteraksi dengan orang Asli ini. Pertama, ketika Atok cuba meraih durian di Bukit Kemandol. Kali kedua pulak semasa Atok pandu teksi bawa Cina ke rumah bomoh orang Asli di Bukit Tampoi, Dengkil. Dan kali ketiga time Atok jadi cikgu Disiplin dekat SMK Jugra, settlekan kes budak Asli kena buli dengan budak Melayu Kelanang. Itu sahaja.

So, apasal Atok nak sangat tuliskan tentang orang Asli ini? Bukankah dah tiga kali entri Atok dalam blog ini cerita pasal mereka?  Kalau korang nak baca, klik aja link kat bawah ini. 


Ya, itu pasal sejarah, pasal mereka dan Sultan. Yang ini pulak pasal mereka dan kita, sekarang, masa kini.Tapi sebelum itu, Atok nak korang kenal dahulu siapa mereka, dekat mana mereka berada, berapa ramai mereka. Juga korang bacalah pekerjaan utama mereka. Apa agama mereka? Banyak lagi tentang mereka yang kita tak tahu ataupun memang tak ambil tahu selama ini. Lepas tu baru Atok ceritakan kenapa Atok simpati dengan nasib mereka dahulu, kini dan selepas ini, maksud Atok, masa depan mereka.  Korang bacalah penulisan Atok ini sampai habis ya, lepas itu komen kat Atok pendapat korang. Atok OK jer, open minded. Nak puji boleh, nak kutuk pun Atok tak kesah. Wassalam.
                               


SENARAI PETEMPATAN ORANG ASLI DI KUALA LANGAT 2021

NAMA MUKIM 

JUMLAH    

NAMA KAMPUNG ORANG ASLI

MUKIM TANJUNG DUA BELAS (1)

8

1) Kampung Orang Asli Pulau Banting

2) Kampung Orang Asli Pulau Kempas

3) Kampung Orang Asli Bukit Perah

4) Kampung Orang Asli Bukit Cheeding

5) Kampung Orang Asli Bukit Kemandol

6) Kampung Orang Asli Bukit Kecil

7)  Kampung Orang Asli Busut Baru

8)  Taman Desa Kemandol

MUKIM TANJUNG DUA BELAS (2)

4

1) Kampung Orang Asli Bukit Tadom

2) Kampung Orang Asli Mutus Tua

3) Kampung Orang Asli Paya Rumput

4) Kampung Orang Asli Sungai Kelembau

MUKIM TELOK PANGLIMA  GARANG

0

                          TIADA

MUKIM BANDAR DAN JUGRA

6

1) Kampung Orang Asli Sungei Bumbun, Pulau Carey

2) Kampung Orang Asli Sungei Judah, Pulau Carey

3) Kampung Orang Asli Sungei Kurau, Pulau Carey

4) Kampung Orang Asli Sungei Rambai, Pulau Carey

5) Kampung Orang Asli Kepau Laut, Pulau Carey

6) Kampung Orang Asli  Bakar Leleh

MUKIM MORIB DAN KELANANG

2

1) Kampung Orang Asli Telok Tongkah

2) Kampung Orang  Asli Permatang Buah

MUKIM BATU

1

1) Kampung Orang Asli Tanjung Sepat

JUMLAH BESAR

        21



SENARAI KAMPUNG ORANG ASLI DI KUALA LANGAT DAN BILANGAN PENDUDUK

 

Bil.

Nama Kampung Orang Asli

Bilangan Penduduk*

1

Kampung Orang Asli Bukit Cheeding

211

2

Kampung Orang Asli Bukit Kechil

105

3

Kampung Orang Asli Bukit Kemandul

732

4

Kampung Orang Asli Bukit Perah

144

5

Kampung Orang Asli Pulau Kempas

241

6

Kampung Orang Asli Busut Baru

473

7

Kampung Orang Asli Tanjung Sepat

575

8

Kampung Orang Asli Telok Tongkah

150

9

Kampung Orang Asli Permatang Buah

91

10

Kampung Orang Asli Pulau Banting

205

11

Kampung Orang Asli Sungai Bumbun, Pulau Carey

403

12

Kampung Orang Asli Sungai Rambai, Pulau Carey

122

13

Kampung Orang Asli Kepau Laut, Pulau Carey

168

14

Kampung Orang Asli Sungai Kurau, Pulau Carey

203

15

Kampung Orang Asli Sungai Judah, Pulau Carey

295

16

Kampung Orang Asli Bukit Serdang

272

17

Kampung Orang Asli Bukit Tadom

537

18

Kampung Orang Asli Mutus Tua

24

19

Kampung Orang Asli Paya Rumput

113

 

Sumber: JKOA

*Kemaskini sehingga November 2018



Daerah Kuala Langat mempunyai 19 buah perkampungan orang asli dan penduduknya seramai 5064 orang. Status perkampungan orang asli ini terbahagi kepada tiga: 

a) Telah diwartakan, 

b) Sedang dalam proses pemwartaan 

c) Masih belum diwartakan.

Majoriti masyarakat orang asli di sini terdiri daripada puak Temuan Beladas di  kawasan perbukitan seperti Bukit Kemandol, Bukit Cheeding, Bukit Serdang dan Bukit Tadom, manakala suku Mah Meri pula di kawasan pesisiran pantai Pulau Carey, Sungai Langat, Tanjung Sepat. Pada asalnya, masyarakat orang asli ini mempunyai cara hidup yang suka berpindah randah dan mengamalkan pertanian pindah serta memburu dan menangkap ikan.

Ketika pemerintahan Sultan Selangor keempat, Almarhum Sultan Abdul Samad Ibni Almarhum Raja Abdullah, kaum asli ini dikatakan mempunyai hubungan istimewa dengan pihak istana sehingga mereka diberi tanah dan kawasan rayau yang luas. Perkampungan ini terdiri daripada Kampung Orang Asli Pulau Kempas, Busut Baru dan Bukit Kemandol merupakan kurniaan sultan  kepada masyarakat Orang Asli di situ. 

Pada masa kini, cara hidup masyarakat orang asli telah semakin moden dan tinggal kekal di sesuatu tempat. Kegiatan hidup masyarakat Orang Asli yang kini sangat bergantung kepada tanah. Dalam hal ini tidaklah pula dapat kita nafikan bahawa beberapa kegiatan menghasilkan keluaran-keluaran hutan seperti rotan, damar, gaharu dan buah-buahan masih dijadikan kegiatan sampingan oleh Orang Asli. Kegiatan ini mereka teruskan kerana kegiatan pengeluaran hasil pertanian masih tidak dapat menampung sepenuhnya keperluan hidup mereka. Berbagai-bagai sebab menjadi faktor mengapa masyarakat Orang Asli masih tidak dapat bergantung sepenuhnya kepada kegiatan pertanian. Antara sebab yang utama mengapa pertanian tidak dapat dijadikan sebagai kegiatan yang boleh menjamin kehidupan mereka ialah kerana kedudukan hak mereka terhadap tanah hanya sebagai tenan ikut ehsan yang sekaligus pula membataskan ruang dan peluang bagi pihak dan agensi kerajaan untuk membantu memajukan sektor tersebut.  







SISTEM KEPERCAYAAN

Keseluruhan masyarakat Orang Asli Mah Meri masih mengamalkan budaya dan adat resam mereka sendiri. Mereka masih mengamalkan kepercayaan animisme yang mempercayai bahawa pokok, batu dan sungai mempunyai kuasa baik dan kuasa jahat. Walau bagaimanapun mereka mempercayai kuasa yang tertinggi yang mencipta alam dan manusia dikenali sebagai Tuhan. Di bawah kuasa tertinggi Tuhan ialah moyang, iaitu roh datuk nenek dan pelbagai jenis hantu serta makhluk halus samada yang membawa unsur kebaikan mahupun keburukan. Mereka sangat menghormati moyang yang terdiri daripada datuk nenek yang telah lama meninggal dunia dan orang yang termasyhur atau terkenal ketika hidupnya. 

Justeru, bagi memperingati jasa roh moyang yang diyakini telah membantu dalam segala aktiviti kehidupan, mereka mengadakan aktiviti-aktiviti keagamaan sepanjang tahun untuk menzahirkan rasa kesyukuran kepada roh tersebut (Shaiful Bahri Md Radzi 2003: 44). 

Antara perayaan keagamaan orang Asli Mah Meri, menurut Halim Mokhtar (2002: 24) ialah perayaan Hari Moyang yang kebiasaannya disambut pada awal bulan Februari. Hari pemujaan ‘moyang laut’ atau ‘puja pantai’ diadakan secara besar-besaran yang diketuai oleh seorang bomoh.

Majoriti orang Asli masih lagi menganut agama animisme atau agama yang dianuti turun temurun dari nenek moyang mereka. Hanya sekitar 8% mereka yang menerima dakwah dan menjadi penganut agama Islam. Keadaan ini menunjukkan bahawa perkembangan dakwah Islamiah dari jumlah penganut tidak menggalakkan atau memberangsangkan. 

Faktor pendidikan yang rendah memberi kesan kepada sikap mereka untuk berfikir secara rasional dan menerima sesuatu yang baharu. Dengan kata lain, kejumudan fikiran dan kedangkalan ilmu pengetahuan dilihat menjadi penyebab kepada halangan mereka menerima dakwah dan sekali gus tidak berminat terhadap program-program penerangan yang bercorak keilmuan.

INFERIORITY COMPLEX

Salah satu sifat dan sikap orang asli yang Atok perhatikan, mereka ini memang ada inferiority complex atau rasa rendah diri yang tinggi. Mereka kurang bercampur dengan masyarakat umum. 

Susah nak tengok mereka bergaul mesra dengan orang kampung atau orang luar. Budak-budak sekolah pun komplen pasal anak-anak orang asli. Mereka kata diorang ni tak mahu bercampur bermain bersama. Diorang lebih suka menyendiri atau bergaul sesama mereka jer.

Mengikut rakan sekolah Atok dahulu, kini seorang Guru Besar di salah sebuah sekolah orang asli di Kuala Langat, memang bebudak asli ini menjadi cabaran kepada tugas-tugas guru. Mereka ke sekolah ikut rasa dan masa diorang jer. Kehadiran ke sekolah memang rendah. Tapi apabila dalam kelas, diam membatu. Cikgu tanya 100 patah, payah sepatah perkataan yang keluar daripada mulut diorang. Seolah-olah mereka ini spesis berbeza, 

Konotasi negatif seperti Sakai, Jakun dan Gonjeng menyisihkan lagi hubungan mereka dan kita. Tambahan pula budak-budak kampung panggil mereka dengan panggilan mengejek, makin jauhlah mereka daripada kita.

HUBUNGAN DENGAN KAUM LAIN

Kaum Melayu 

Imej kurang baik yang ditonjolkan oleh masyarakat Melayu khususnya masyarakat Melayu yang berjiran dengan Orang Asli. Perbuatan Orang Melayu yang dilihat suka mencuri kerbau, menipu dan memandang hina terhadap Orang Asli menyebabkan timbul perspesi negatif kepada Orang Melayu. Orang Asli begitu kecewa dengan masyarakat Orang Melayu yang tidak jujur ketika berurusan dengan mereka terutama dari segi urusan jual beli. Di sesetengah tempat, interaksi sosial bermula dengan keperluan mendapatkan barangan hutan daripada orang Asli manakala keperluan orang Asli dapat dipenuhkan oleh orang Melayu. Transaksi dilakukan secara barter trade yang menampakkan eksploitasi ke atas kaum Asli yang 'bodoh' dan naif ini.

Orang Melayu menganggap orang Asli sebagai golongan kafir dan ganas. Malah mereka menganggap orang Asli mengamalkan ilmu hitam yang boleh memudaratkan kehidupan mereka. Sememangnya orang Asli tidak beragama. Mereka mengamalkan animisme, kepercayaan terhadap semangat hutan dan datuk nenek moyang. Kuasa sihir mereka kuat dan menakutkan. Masyarakat Melayu yang kurang kuat pegangan agama pun mempercayai pantang larang dan kepercayaan yang karut marut sehingga boleh menjejaskan akidah. Kepercayaan terhadap kuasa ghaib di hutan, adanya tangkal pelindung diri, ilmu kebal dan sebagainya. Orang Melayu tidak berani untuk masuk ke hutan dalam kumpulan kecil, takut akan orang Asli dan sihir mereka.

Begitu juga orang Asli. Mereka takut ditangkap, dijual sebagai hamba atau dibunuh jika terserempak dengan kumpulan ' pendekar' Melayu yang menjalankan pemerdagangan manusia untuk dijadikan hamba sahaya buat keluarga bangsawan yang sanggup menawarkan harga yang tinggi. Lelaki dewasa dibunuh, anak lelaki dijadikan hamba di ladang, gadis dijadikan hamba di rumah. Bagi mereka, Melayu memang jahat.Itulah yang diulang-ulang oleh penglipur Lara mereka.

Ketaatan dan setiakawan mereka mudah diperalat oleh orang lain. Tambahan pula mereka ini mendapat keistimewaan dan bantuan daripada kerajaan. Umno dikatakan memperalatkan Jabatan Kemajuan Orang Asli (JKOA bagi mengawal hampir kesemua perkampungan masyarakat terbabit yang terletak di pedalaman.

Penjajah  Portugis, Belanda dan Inggeris

Pihak penjajah Inggeris banyak menjadikan mereka sebagai kajian medis mahupun anthropologi mereka. Mereka juga berkahwin dengan orang Asli untuk melampias nafsu kejantanan mereka. Maka lahirlah golongan  Serani yang beribukan Melayu Asli. Pendedahan kepada bangsa penjajah ini juga menjadi penyebab kematian akibat cacar sebagaimana kaum kaum rimba yang lain sepert Mayan dan Aztec di Amerika Tengah.

Bagi mereka masyarakat Orang Asli adalah satu masyarakat yang primitif dan eksotik yang perlu dilindungi bagi tujuan mengekalkan tradisi hidup dan juga melindungi mereka daripada terperangkap ke dalam perubahan yang sedang berlaku ketika itu. Mengungkapkan semula pandangan Carey (1976: 289) tentang sikap kerajaan penjajah, beliau menyatakan:

"...the attitude of the British colonial government from its early days until the coming of independence was somewhat unrealistic and one of patronizing benevolence towards the aboriginal tribes. The Orang Asli were regarded as noble savages, leading an idealized and romantic form of existence, and the task of the government was to protect them from the ravages of modern life."

Kaum Cina

Eksploitasi kaum Cina ke atas Orang Asli melalui perniagaan. Untuk mendapatkan kepercayaan dan dominan dalam pembelian hasil Orang Asli, mereka akan menawarkan pinjaman kewangan atau pemberian barangan seperti motosikal, bantuan pembinaan rumah dan sebagainya bagi memenangi hati orang asli ini. 

Setelah berjaya mendapatkan kesetiaan dan kepercayaan orang asli, maka mereka akan mengeksploitasi harga pembelian pada harga yang rendah ataupun pada pertukaran barangan secara barter trade yang tidak setimpal dengan harga pasaran ataupun melalui penipuan timbangan barangan.

Faktor ini ditambah pula dengan sikap mereka yang terhutang budi dengan orang Cina yang menjalankan perniagaan dan terpengaruh dengan cara hidup mereka yang suka berjudi dan minum arak.

DASAR KERAJAAN TERHADAP ORANG ASLI

Perhatian yang diberikan oleh kerajaan terhadap masyarakat Orang Asli ini bukan merupakan satu perkara yang baru. Sejak dari zaman penjajah lagi, iaitu pada tahun 1950 sebuah jabatan yang dikenali sebagai Jabatan Hal Ehwal Orang Asli telah ditubuhkan. Tujuan utama penubuhan jabatan tersebut ialah untuk melindungi orang asli daripada dipengaruh oleh pergerakan Pengganas Komunis yang pada ketika itu berjuang menentang kerajaan. 

Untuk memperkuatkan lagi kekuasaan kerajaan penjajah dalam mengawal dan mentadbirkan kehidupan kumpulan masyarakat ini, pada 25 Februari 1954 sebuah Akta yang dikenali sebagai Akta 134, Akta Orang Asli 1954 telah diperkenalkan. Akta ini seterusnya menjadi garis panduan yang menentukan dasar kerajaan dalam urusan mentadbirkan masyarakat tersebut. Akta ini telah menyediakan peruntukan kepada kerajaan untuk menjaga dan melindungi masyarakat Orang Asli. ,

Dari sudut Akta ini Orang Asli hanya diberi hak menduduki sesuatu kawasan dan mengusahakan kawasan itu untuk tujuan menyara diri. Hak untuk memiliki tanah tersebut secara peribadi yang membolehkan mereka melakukan transaksi berhubungan dengan tanah itu tidak dimaktubkan. Sebaliknya yang ditekankan oleh Akta tersebut di bawah seksyen 12 ialah hak untuk menerima pampasan jika pokok-pokok atau kawasan mereka diambil oleh kerajaan. Perkara inilah sahaja keistimewaan hak yang diberikan di bawah Akta itu.

Dalam Akta ini juga hak mewartakan sebarang kawasan sebagai Kawasan Orang Asli atau Rizab Orang Asli adalah terletak dalam tangan Pihak Berkuasa Negeri dan bukan Kerajaan Persekutuan. Adalah menjadi satu ironi apabila tanggungjawab menjaga kebajikan dan usaha membangunkan Orang Asli itu ditangani oleh JHEOA dan Kerajaan Persekutuan, tetapi kuasa mewartakan kawasan Orang Asli itu berada pula dalam tangan Kerajaan Negeri. Kerana pengagihan kuasa dan tanggungjawab ini demikian, usaha membangunkan masyarakat Orang Asli menjadi rumit. 

Akta tersebut tidak mewajibkan Kerajaan Persekutuan merizabkan tanah atau kawasan Orang Asli. Akta itu hanya menyatakan bahawa pihak berkuasa negeri bolehlah mengisytiharkan melalui Warta Kerajaan mana-mana kawasan yang diduduki oleh Orang Asli sebagai satu rizab atau kawasan Orang Asli. Implikasi daripada kedudukan peruntukan yang demikian ialah mewujudkan satu suasana kelonggaran bagi pihak berkuasa negeri untuk memilih sama ada ingin mewartakan sesebuah kawasan itu sebagai kawasan Orang Asli ataupun tidak. Sebarang penentuan dalam hal ini dibuat oleh kerajaan negeri berdasarkan prioriti ekonomi dan politik sesebuah negeri itu. 

Kepentingan masyarakat Orang Asli jarang-jarang menjadi suatu keutamaan bagi sesebuah negeri, kecuali jika ia melibatkan soal keselamatan negara. Hal ini akan menentukan sama ada sesebuah kawasan itu boleh diwartakan sebagai kawasan Orang Asli ataupun sebaliknya.

ISU PENYAHWARTAAN HUTAN SIMPAN KUALA LANGAT UTARA (HSKLU) DAN TANAH REZAB ORANG ASLI

Apabila terbaca tentang isu ini di dada akhbar, mendadak naik kemarahan Atok terhadap pihak kerajaan negeri, pihak yang sepatutnya melindungi dan mempertahankan hak orang asli ini. Mengikut MB, penyahwartaan ini terpaksa dilakukan atas desakan pembangunan di negeri Selangor termasuklah laluan kereta api ECRL ke Pelabuhan Klang. 
Bagi Atok, "GO TO HELL WITH URBAN DEVELOPMENT!". Memang Atok tak puas hati. Kenapa hutan simpan yang seluas sekangkang kera dan ibarat bulu jembut ini dihasadkan? Maafkan bahasa Atok. Biarlah mereka bina rumah berpuluh-puluh tingkat di tempat lain asalkan bukan di situ! Lantaklah kalau mereka terpaksa bina landasan kereta api selari dengan lebuh raya SKVE sehingga ke Port Klang! Kenapa perlu dicuit hutan itu?


                
Konon kata MB lagi, cadangan agar 97% daripada hutan ini akan dimajukan sebagai pembangunan bercampur dan selebihnya 3% untuk dijadikan tanah pertanian kekal khas untuk orang asli yang di situ. Atok tak kisah kalau 3% daripada keluasan hutan kira-kira saiz 2,000 buah padang bola itu diperuntukkan kepada orang asli TETAPI 97% hutan itu mesti diwartakan sebagai hutan simpan kekal. 
                     




Hutan ini masih lagi menjadi ‘nadi kehidupan’ buat mereka sejak ratusan tahun dahulu sehinggalah sekarang. Malah, kualiti hutan ini yang berusia 8,000 tahun masih lagi terpelihara. Mereka lebih suka bekerja sendiri.. Mereka tak sukar mendapatkan segala sumber hutan sama ada untuk kegunaan sendiri mahupun sebagai mata pencarian.

“Biasanya, tak sampai setengah jam dalam hutan (HSKLU), pelbagai sumber hutan pasti mudah diperolehi dan kami boleh buktikan hutan ini sebenarnya masih lagi kaya dengan
khazanah alam,”
 





Hutan ini penting bukan untuk orang asli sahaja, bahkan untuk kita semua yang tinggal di Lembah Klang. Kewajaran HSKLU dikekalkan bukanlah sekadar mengekalkan adat budaya tradisi mereka tetapi juga berperanan penting sebagai “paru-paru hijau” terakhir di selatan Selangor yang mempunyai ekosistem hutan paya gambut paling penting dan stabil dalam kelestarian alam dan mitigasi pemanasan global. Memandangkan kawasan tersebut adalah kawasan hutan tanah gambut, ia berperanan besar untuk menyimpan jumlah karbon yang banyak dan secara tidak langsung membantu mengurangkan jumlah karbon semasa. Namun, menerusi penerokaan dan pembukaan kawasan hutan gambut berkenaan untuk tujuan pembangunan, ia akan mengurangkan sumber alam yang berperanan untuk menyeimbangkan jumlah karbon dan lebih memburukkan keadaan akan meningkatkan jumlah pelepasan karbon ke udara.


Kemudian dipersoalkan pula pengorbanan kaum pribumi ini demi pembangunan negara. Ingin Atok beritahu kepada dunia bahawa terlalu banyak contoh masyarakat orang asli telah bertolak ansur sehingga mereka terpinggir:

1. Sejarah Telok Panglima Garang (TPG) juga bermula dengan kisah interaksi dan konflik dengan Orang Asli. Pulau Carey dan Pulau Indah yang terletak di selatan Pelabuhan Klang, merupakan penempatan kaum Mah Meri. Apabila segolongan pedagang Aceh mengetahui bahawa terdapat Orang Asli tinggal di Nibong Dengkil, maka mereka mudik ke hulu untuk mengambilalih dan menguasai Nibong Dengkil. Sewaktu itu terjadi pergaduhan di antara mereka. Memang sifat orang asli yang merupakan kaum non violence,(mungkin juga gerun melihatkan kehebatan panglima-panglima Melayu), maka mereka beralah, berundur dan  melarikan diri menyusuri Sungai Langat  hinggalah ke Bukit Tampoi, berdekatan pekan Dengkil sekarang.

2. Pekan Tanjung Sepat kini asal tanahnya  memang milik kaum orang Asli. Pihak Inggeris telah mengambil tanah di situ untuk mendirikan kampung baharu yang menempatkan ratusan imigran Cina ketika era Darurat melawan komunis dalam tahun 1950-an dahulu.

3. Pembinaan KLIA dalam tahun-tahun 1990-an menyaksikan pengorbanan ratusan ekar tanah rayau orang asli Bukit Bangkung dan Sepang.“Bagi penduduk Orang Asli Kampung Busut Baru, pengalaman lalu mereka berpindah dari tempat asal di Kampung Busut Lama, Sepang pada 1993 untuk projek KLIA (Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur) tidak mudah dilupakan begitu sahaja.

4. Pembersihan kawasan hutan di Bukit Kemandol untuk pembinaan jajaran SKVE dan pembangunan Bandar Saujana Putra dan Gamuda Cove menyebabkan pemindahan ratusan orang Asli Bukit Kemandol ke Desa Kemandol. 

5. Pengambilan tanah perkuburan orang Asli Jugra untuk dijadikan padang sasar PDRM di kaki Bukit Jugra.

Apakah itu bukan pengorbanan namanya apabila tempat tumpah darah mereka hilang ditelan pembangunan?

DILEMA ORANG ASLI

Kenapa, setelah lebih enam puluh tahun negara kita merdeka, mereka masih ketinggalan dalam aspek pembangunan? Antara masalah-masalah yang sedang melanda usaha memajukan masyarakat Orang Asli itu:

1. Pihak yang melaksanakan program pembangunan akan meletakkan pokok kesalahan kepada masyarakat yang menjadi sasaran. Tuduhan-tuduhan seperti anggota masyarakat Orang Asli tidak mempunyai semangat, tiada inisiatif, malas dan mempunyai sikap negatif terhadap perubahan, tiada daya berdikari, degil dan berbagai-bagai tuduhan lagi dilemparkan untuk menjelaskan mengapa ahli masyarakat ini sukar dibangunkan. 

2. Jika ditanya pula kumpulan yang menjadi sasaran pembangunan, maka kegagalan dalam sesuatu program itu dilihat sebagai berpunca daripada kelemahan agensi yang melaksanakannya. Tuduhan-tuduhan seperti perancangan yang tidak teratur, pegawai yang tidak komited kepada tugas, penyelewengan dan sikap pihak perancang yang kurang mengambil kira kemahuan dan pandangan kumpulan sasar sentiasa menjadi alasan untuk menjelaskan mengapa sesuatu program itu kurang berjaya. 

3. Tidak kurang juga terdapatnya pendapat-pendapat yang melihat keciciran masyarakat Orang Asli ini dalam arus pembangunan berpunca daripada penindasan yang dilakukan oleh orang tengah seperti politikus yang korup dan kapitalis pemaju hartanah yang rakus. Tidak kurang juga berlaku kejadian di mana kawasan-kawasan atau tanah Orang Asli berpindah hak kepada orang perseorangan, institusi kerajaan dan badan-badan swasta seperti estet.

4. Isu tanah merupakan bukan sahaja sebagai ruang fizikal yang pokok untuk dijadikan tempat tinggal malah ia juga merupakan sumber yang mengizinkan masyarakat itu untuk bergiat menampung kehidupan mereka seharian. Justeru itu dalam usaha membangun dan memperbaiki taraf ekonomi masyarakat Orang Asli, pembangunan tanah seharusnya menjadi tunjang kepada pembangunan sosio-ekonomi dan juga pembangunan manusia. 

5. Meletakkan tanggungjawab yang begitu besar kepada JKOA untuk mengendalikan pembangunan sosial seperti membaiki taraf kesihatan, pelajaran, infra-struktur sosial lainnya serta pembangunan ekonomi adalah terlalu membebankan kerana JKOA adalah sebuah agensi yang lebih cenderung kepada pentadbiran. Pihak JKOA misalnya dalam keadaan ini akan hanya dapat memberi bantuan yang kecil sahaja seperti kemudahan membina rumah, binatang ternakan, alat-alat pertanian dan sebagainya.  Kerana itulah impak yang dibawanya paling sederhana kalaupun tidak meleset.

6. Oleh sebab masyarakat Orang Asli tidak memiliki tanah secara milik peribadi maka dengan sendirinya mereka terlepas peluang untuk turut terlibat dan mendapat bantuan daripada kerajaan dalam usaha memajukan tanah pertanian. Kerana itu jugalah agensi-agensi lain dalam pembangunan ekonomi negara tidak dapat memberikan sumbangan mereka secara lebih berkesan dalam projek-projek pembangunan Orang Asli. 

CADANGAN PENYELESAIAN ISU DAN MASALAH

Selagi tidak ada usaha mewujudkan peruntukan undang-undang yang positif terhadap usaha membangunkan masyarakat Orang Asli ini selagi itulah usaha pembangunan yang aktif dan berkesan tidak dapat dilaksanakan untuk membawa manfaat kepada kumpulan masyarakat asal: 

1.    Untuk membolehkan masyarakat Orang Asli melibatkan diri secara lebih aktif dalam pembangunan ekonomi, perlulah Akta 134 itu disemak semula dan diperbaiki. Peruntukan yang membolehkan masyarakat Orang Asli memiliki tanah secara peribadi mestilah disediakan. Tanah Rizab Orang Asli itu perlulah dikekalkan untuk selama-lamanya seperti yang dilaksanakan kepada Tanah Rizab Melayu.

2.   Seluruh struktur organisasi JKOA di peringkat persekutuan dan negeri harus dirombak semula dengan keutamaan diberi secara eksklusif kepada anak-anak orang asli yang berkelayakan untuk mengisi jawatan-jawatan penting dari jawatan Ketua Pengarah di peringkat Profesional dan Pengurusan sehinggalah kepada  jawatan Pekerja Am di peringkat Sokongan. Dengan cara ini integriti dan komitmen maksimum dapat dicapai memandangkan jabatan ini milik mereka.

3.   Orang Asli sering ditinggalkan daripada penyertaan yang bermakna dalam  proses membuat keputusan di ruangan tempatan, nasional, dan antarabangsa  berkenaan isu yang berkaitan dengan mereka. Seharusnya Tok Batin bersama-sama wakil dari JKOA dipanggil setiap kali mesyuarat Penghulu  di mukim tersebut diadakan, apatah lagi dengan kehadiran Pegawai Daerah atau penolongnya. Sebarang keputusan mesti melibatkan mereka. Permasalahan yang diutarakan oleh mereka harus diambil tindakan yang sewajarnya.

4.      Pihak JKOA juga perlulah mengadakan pelbagai program yang melibatkan pendedahan kemajuan. Program Lawatan ke kampung-kampung Orang Asli yang lebih maju pembangunan dan teknologinya harus dijadikan program tahunan. agar terbuka minda mereka. Pemimpin-pemimpin atasan di peringkat  nasional dan negeri harus diminta turun padang untuk bersama-sama Tok Batin serta masyarakat kampung orang Asli. Hal ini kerana segelintir penduduk sahaja yang melibatkan diri dalam program anjuran pihak kerajaan.



5.   Pihak Jabatan Agama Islam negeri Selangor perlu banyak dan sentiasa mengadakan program dakwah di kawasan itu agar terdapat peningkatan jumlah orang Islam dalam kalangan masyarakat Orang Asli. Mereka perlu  menempatkan pegawai sepenuh masa, sebaiknya dari kalangan orang Asli juga, yang akan memastikan kebajikan Orang Asli Islam di situ terjaga. Surau di situ yang cantik serta terjaga mungkin boleh dicadangkan untuk dijadikan surau solat Jumaat khusus untuk penduduk di sini supaya mereka tidak perlu keluar untuk ke masjid berdekatan.

6.    Pendekatan dakwah yang lebih berkesan kepada mereka memerlukan sokongan dan bantuan pihak-pihak berwajib yang mempunyai kepentingan kepada penduduk orang Asli. Dengan mempelbagaikan program yang bersifat kemasyarakatan atau dakwah bi al-hal boleh menarik minat mereka kepada agama Islam, apatah lagi program-program seperti itu mempunyai kepentingan dari segi memenuhi keperluan asas mereka. Pendakwah perlu mempunyai kemahiran berdakwah yang berkesan bagi memenangi hati, perasaan dan akal fikiran kumpulan sasaran. Kemahiran berdakwah secara pemujukan adalah salah satu pendekatan yang mempunyai kepentingan dan kekuatan bagi memperkasakan bidang komunikasi dakwah. Pendekatan seumpama ini merupakan sunnah para Rasul ketika mereka berdakwah kepada kaumnya dengan bimbingan wahyu Ilahi. 

7. NGO Islam harus sentiasa menyantuni komuniti Orang Asli di Kuala Langat  dengan menyertai program ziarah dan menyampaikan sumbangan kepada komuniti Orang Asli di sini,  manakala NGO Alam sekitar juga perlu berada bersama mereka di samping komitmen berterusan untuk memastikan perlindungan hak tanah leluhur Orang Asli. Buktinya, program-program mereka terus mendapat sambutan yang sangat baik  daripada masyarakat Orang Asli.


Throwback
Pembangunan Infrastruktur







Pembangunan Modal Insan




          
                                                                             

 
Rujukan:















Sejarah Menarik Rumah Rehat Tampin dan Gemas

Salam buat semua. Hari ini, Khamis, 28 November 2024. Hari ini Atok dan Wan tak ke mana-mana. Hanya duduk kat rumah menanti anak-anak kami p...