Isnin, 30 Mei 2011

Orang Asli Pulau Carey

Kebudayaan Orang Asli Di Pulau Carey (Kaum Mah Meri)
Pulau Carey yang terletak di selatan Pelabuhan Klang, merupakan penempatan kepada komuniti kaum Mah Meri (disebut Mak Miri). Walaupun terdedah kepada arus perkembangan semasa, suku kaum Mah Meri ini masih mengamalkan cara hidup dan budaya kaum orang asli Mah Meri. Selain daripada persembahan muzik dan tarian tradisi mereka, kaum Mah Meri juga terkenal dengan ukiran kayu daripada sejenis kayu yang dinamakan kayu ‘Nyireh’.
Cara yang terbaik untuk tiba di Pulau Carey adalah perjalanan menaiki kereta. Dari North Klang Valley Expressway terus menuju ke Klang. Sebaik sahaja sampai ke penamat lebuhraya, belok ke kanan di persimpangan berlampu isyarat berhampiran Jaya Jusco, Bukit Raja. Teruskan perjalanan melalui Bandar Klang sehingga tiba di flyover dan menyeberangi sungai. Jalan di sebelah kiri menghala ke Jalan Klang Banting. Jalan ini akan membawa anda sehingga sampai roundabout 3 simpang dan terus menuju ke Pulau Carey.
kampung sg lang  

kampung sg lang


kampung sg lang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Seronoknya Berhari Raya di Klang.....Suatu Masa Dahulu

Salam buat semua. Atok muncul lagi. Hehehe...Sengaja Atok sambung balik cerita Atok hari itu pasal Puasa dan Raya. Orang Melayu ini berbeza ...