Isnin, 15 April 2024

Dari Sisi Gelap Klang Bandar Diraja ......Bahana Pelacuran

Salam buat semua, peminat serta pembaca blog Atok ini. Selamat Hari Raya, maaf zahir dan batin. Kita masih dalam mode Raya, meraikan saudara mara yang berziarah ke rumah. Jangan risau, kita beraya selama sebulan. Masih banyak masa lagi. Masih belum terlambat untuk berpuasa sunat Syawal selama 6 hari. Belum terlewat untuk balik ke kampung bertemu ayah bonda bagi mereka yang terpaksa bertugas ketika Hari Raya pertama dan kedua  tempoh hari. Sempat lagi untuk mengirimkan duit raya kepada mereka dan adik beradik tercinta. Pada kesempatan ini, Atok juga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya serta Maaf Zahir dan Batin buat korang. Mohon dihalalkan segala bahan grafik dan sumber rujukan Atok ketika menulis Blog 'Aku Budak Telok' ini.

OKlah, entri Atok kali ini masih mengenai Klang, tetapi bukan pasal hari rayanya, keluarga dirajanya atau keseronokan berbelanja membeli belah di sana menjelang Hari Raya. Itu semua biasa, ada di mana-mana sahaja. Bak kata orang, "Ada duit, semua boleh kuit". Kali ini Atok nak bercerita pasal sisi gelap Klang Bandar Diraja. Cerita kali ini agak 18SX, tapi akan Atok 'murnikan' sedikit agar kelihatan 'softcore'. Kisahnya mengenai celah-celah 'kelangkang kehidupan' golongan marhaein atau B40 suatu ketika dahulu. Maafkan Atok kalau-kalau sekali sekala Atok terkeluar bahasa 'dewasa' semasa penceritaan ini

Daripada penemuan dan pembukaan lombong-lombong bijih timah di seluruh Selangor, maka wujud pula golongan 'tauke-tauke lombong' di pekan-pekan dan bandar-bandar berhampiran lombong dan estet ini. Setelah penat bekerja berbulan-bulan, mengumpul duit di pedalaman, pekerja-pekerja dan imigran ini berkunjung ke bandar-bandar termasuk ke Klang untuk menghabiskan duit sambil berhibur, berjudi, dan berburit. Ya, korang tak tersalah baca. Memang itu yang Atok maksudkan. 

Ketika bergema azan  dari menara-menara masjid di Klang mengajak manusia menyembah Allah yang Esa, terdengar dari celah-celah bangunan 'hotel asmara' yang berlendir dan hanyir, rengekan halus manja dan desahan lucah keluar daripada mulut pasangan yang sedang terlena dalam pelukan dosa mengikut ajakan Iblis laknatullah.  Sememangnya Klang Bandar Diraja , tapi pada malam harinya bertukar kepada Klang Bandar Maksiat. 

Motto “Klang Bandaraya Diraja Dan Warisan Yang Mampan" merupakan visi masa depannya, tetapi sisi gelapnya, "We welcome you to Klang, with open arms..and legs" Siangnya, kemakmuran malamnya, keberahian. Nak tahu kenapa? Harap korang baca sampai habis. OKlah, wasalam daripada Atok dan Wan.


PENDAHULUAN

Pelacuran adalah penjualan khidmat seksual, seperti seks oral atau hubungan seks, biasanya untuk mendapatkan wang, namun kadang-kadang ianya juga semata-mata untuk mendapatkan dadah, barang kemas ataupun hartanah. Seseorang yang melacurkan diri disebut sebagai pelacur. Kebanyakan pelacur adalah perempuan, namun terdapat juga pelacur lelaki.

Aktiviti pelacuran adalah aktiviti yang kedua paling tua di dunia, dan menjadi satu aktiviti yang sukar dihapuskan malah diwarisi dari generasi ke generasi. Kegiatan haram dan hina ini mempergunakan wanita dari usia seawal 10 tahun hinggalah 55 tahun. Pelbagai jenis pelacuran yang wujud seperti pelacuran komersial, pelacuran yang hanya melibatkan wanita secara sukarela serta pemerdagangan manusia secara paksa. Walau apa jua alasan yang dikemukakan, kegiatan pelacuran tetap menjadi satu kesalahan dari segi agama, adat, budaya malah menyalahi undang-undang negara kita.

SEJARAH AWAL PELACURAN DI SELANGOR

Pemerintahan penjajah British di Tanah Melayu bertunjangkan sistem kedaulatan berlapis. Raja-raja Melayu mempunyai kuasa rasmi ke atas agama Islam dan istiadat Melayu dan ke atas pembesar Melayu. Kelihatan pada tahun 1875, perhambaan hutang Debt slavery telah berkembang menjadi adat Melayu. Ketua-ketua Melayu terus mengikat begitu ramai rakyat mereka dalam perhambaan sekejam dan sekeji ini. Kanak-kanak yang tidak berdosa ditahan dalam perhambaan kerana hutang yang tidak mereka ketahui sejak beberapa generasi sebelum ini. Anak perempuan dihalau untuk ‘pelacuran’, anak lelaki terlibat dalam kegiatan 'rompakan' atau sebagainya; harta benda keluarga mereka dijual. 

Peta Negeri Selangor sebelum Merdeka.
 Daerah-daerah seperti Sepang, Gombak dan Sabak Bernam belum lagi diwujudkan.

Data Kebanjiran Kaum Imigran, majoritinya dari China ke tiga daerah pantai di Selangor dalam tempoh tahun 1888 dan 1889

Seawal abad ke-18 lagi, sejak 1830-an, buruh lelaki dari China telah masuk untuk bekerja di lombong timah. Kehadiran buruh-buruh lelaki yang ramai telah mengakibatkan ketidak seimbangan jantina. Kaum wanita yang terlalu sedikit berbanding kaum lelaki. membawa kepada 'permintaan besar oleh lelaki-lelaki ini untuk rumah pelacuran 'murahan', dan 'amalan maksiat luar tabii'.  Maka, golongan wanita telah diimport dari negara-negara asing bagi memenuhi permintaan nafsu buruh-buruh dan rakyat asing yang melimpah di Tanah Melayu akibat kurangnya wanita untuk dijadikan isteri.

"Rumah pelacuran adalah ciri khas pelabuhan dan bandar pedalaman yang lebih besar, dengan rumah pelacuran yang lebih kecil tersebar secara meluas. Kewujudan rumah pelacuran awam di kawasan pusat bandar dan pekan besar, tempat pekerja datang untuk beriadah untuk bersuka ria, berjudi, seks dan minuman. Lelaki dari semua kelas datang ke kedai teh, dewan tarian dan rumah pelacuran. Ramai yang mencari ketenangan semasa masa lapang yang mereka ada di rumah pelacuran dan sarang candu yang terdapat di sekitar penempatan itu. Selama lebih 200 tahun, kecuali pada masa perang, pelacuran berlaku di kawasan petempatan besar yang memberi khidmat kepada pembalak, pelombong timah dan pelaut. Rumah pelacuran melayani ramai buruh dan peniaga, terutamanya lelaki Cina". 

Pelacur Cina

Walaupun tiada catatan yang lengkap yang menunjukkan peristiwa itu, namun kegiatan pelacuran telah bermula. Wanita yang mengembara dari China dan Jepun  datang ke Singapura untuk bekerja sebagai pelacur. Pemerdagangan wanita dan gadis Cina sentiasa menjadi sebahagian daripada ekonomi terbesar dan paling sukar dikawal. Majoriti daripada mereka adalah Kantonis dari wilayah Kwangtung, tiba dengan kapal dari Shantung dan Hong Kong; sebilangan besar juga orang Hokkien datang dari Shanghai. Gadis-gadis Cina ini dipaksa bekerja keras selama beberapa bulan di rumah pelacuran di Chinatown, Singapura sebelum sebahagiannya dihantar ke rumah-rumah pelacuran  di bandar-bandar seperti Ipoh, Klang, Kuala Lumpur, dan Taiping di Negeri-negeri Melayu Bersekutu.

Pelacur Jepun

Kemasukan pelacur Jepun ke Tanah Melayu telah berlaku sejak lewat abad ke-19 dan kebanyakan mereka datang dari wilayah Shimbara dan Amasuka, iaitu wilayah termiskin di Jepun. Ramai daripada wanita yang pergi ke luar negara untuk bekerja sebagai karayuki-san adalah anak perempuan dari keluarga petani atau nelayan yang miskin, atau burakumin. Pengantara, lelaki dan perempuan, yang mengatur supaya wanita pergi ke luar negara akan mencari mereka yang sesuai umur dalam komuniti petani miskin, dan membayar ibu bapa mereka, serta memberitahu mereka pergi ke luar negara untuk tugas awam. Pengantara kemudian akan membuat wang dengan 'menjual' gadis-gadis itu kepada orang dalam industri pelacuran. Dikatakan, pelacuran wanita Jepun ini menjana keuntungan yang tinggi bagi pihak Jepun ketika itu. Aktiviti pelacur atau dikenali sebagai Karayuki San ini biasanya dikawal oleh golongan kongsi gelap Jepun. 

Between 1880 and 1930, Malaya saw a mass influx of foreign laborers, many of them Chinese males.  A lot of British and Sikh officers arrived in Malaya as bachelors.

"In many cases British men arrived without their wives. In some cases Japanese brothels were set up to accommodate them. Most of the girls were sex slaves sold by their families and bonded to their brothels where they worked. One Malay man told a Japanese newspaper, “They were very beautiful in their kimonos, and they wore lots of makeup. People like us farmers could not afford Japanese prostitutes. White men got the prettiest ones, followed by the Chinese coolies from the plantations, because they had money and were bachelors."

Antara tahun 1880 dan 1930, Tanah Melayu menyaksikan kemasukan buruh asing secara beramai-ramai, kebanyakannya adalah lelaki Cina. Ramai pegawai British dan Sikh tiba di Tanah Melayu sebagai bujang.

"Dalam banyak kes lelaki British tiba tanpa isteri. Dalam beberapa kes rumah pelacuran Jepun ditubuhkan untuk menempatkan mereka. Kebanyakan gadis adalah hamba seks yang dijual oleh keluarga mereka dan terikat dengan rumah pelacuran tempat mereka bekerja. Seorang lelaki Melayu memberitahu akhbar Jepun , "Mereka sangat cantik dalam kimono mereka, dan mereka memakai banyak alat solek. Orang seperti kami petani tidak mampu membeli pelacur Jepun. Lelaki kulit putih mendapat yang paling cantik, diikuti oleh kuli Cina dari ladang, kerana mereka mempunyai wang dan bujang."

Imej Jepun yang buruk dalam masyarakat antarabangsa berikutan pelacuran warga mereka di seberang laut, memaksa mereka mengisytiharkan undang-undang pada tahun 1896 untuk menghalang wanita daripada meninggalkan negara itu untuk terlibat dalam pelacuran di luar negara. Walau bagaimanapun, kerana pasport tidak diperlukan untuk warga Jepun yang pergi ke pelabuhan China dan Korea, dan kerana penyeludup mahir menyeludup gadis muda ke tanah asing tanpa dokumen yang betul, pihak berkuasa Jepun tidak mempunyai kawalan. Ini memudahkan pegawai Jepun yang masih menganggap bahawa kehadiran sistem pelacuran yang tersusun memupuk kemakmuran saudagar Jepun di luar negara. Tambahan pula, karayuki-san akan terus menghantar pertukaran asing bercukai yang sangat diperlukan ke Jepun, dengan itu mengukuhkan ekonomi serantau mereka dan negara itu sendiri. Akibatnya, penguatkuasaan rasmi undang-undang 1896 merosot.

Sebagai "kemajuan ekonomi yang dipimpin oleh karayuki ke Asia Tenggara", pelacuran secara khusus dilihat oleh pihak berkuasa sebagai satu cara untuk membangunkan  ekonomi Jepun. Keuntungan yang diekstrak daripada perdagangan pelacuran digunakan untuk mengumpul modal dan mempelbagaikan kepentingan ekonomi Jepun. Pelacur berkhidmat sebagai pemiutang dan pelanggan kepada orang Jepun yang lain: mereka meminjamkan pendapatan mereka kepada penduduk Jepun yang lain yang cuba memulakan perniagaan, dan melindungi tukang jahit Jepun, doktor, dan kedai runcit. Walau bagaimanapun, dengan Asia Tenggara terputus daripada import Eropah akibat Perang Dunia I, produk Jepun mula memasuki pasaran sebagai pengganti, mencetuskan peralihan ke arah peruncitan dan perdagangan sebagai asas ekonomi masyarakat Jepun.

Sementara itu, British menggalakkan penghijrahan masuk wanita India untuk kerja ladang, dan untuk membantu "menstabilkan" populasi lelaki migran. Walaupun begitu, beberapa wanita telah diculik dari India untuk melakukan kerja seks paksa di ladang.

Kawalan oleh Kerajaan Inggeris dan Jepun

Rumah pelacuran merujuk kepada tempat kegiatan pelacuran dilakukan, ia memberikan para pelacur tempat untuk bertemu dan mengadakan hubungan seks dengan para pelanggan. Di sesetengah tempat, terdapat rumah pelacuran berlesen dan di banyak negara, tempat-tempat seperti rumah urut. 

Di atas kertas kelihatan seperti British mempunyai bidang kuasa formal tetapi kuasa yang kurang berkesan. Di bandar, pejabat negeri menyediakan perkhidmatan perundangan, pentadbiran dan sanitasi untuk penduduk berbilang etnik, sementara polis mengawasi jalanan.Di sebalik itu,  kongsi gelap, dan broker buruh dengan kawalan penuh terhadap populasi buruh Cina. Rumah-rumah pelacuran berselerakan di Sultan Street, Cross Street, High Street dan Petaling Street di Kuala Lumpur. Di Klang, terdapat rumah-rumah persundalan di Malay Street. Begitu juga perkampungan maksiat ini wujud di Sungai Besi, Cheras, Serendah, Rawang dan Kuala Selangor.

Kemelesetan ekonomi global pada tahun 1930-an mendorong pelaksanaan Ordinan Aliens pada tahun 1930 dan 1933 oleh British, yang melarang penghijrahan masuk lelaki migran Cina. Wanita Cina masih boleh masuk untuk bekerja, tetapi pintu imigresen ditutup kepada pekerja seks. Namun, tidak pula mereka menyekat kemasukan orang India kerana mereka dianggap sebagai rakyat naungan British.

Jumlah Pelacur dan Taburan Rumah Pelacuran di Negeri-negeri Melayu Bersekutu (NNMB) dalam tahun 1905
Jumlah Pelacur dan Taburan Rumah Pelacuran di Negeri-negeri Melayu Bersekutu  (NNMB) dalam tahun 1906

Jumlah Pelacur dan Taburan Rumah Pelacuran di Negeri-negeri Melayu Bersekutu (NNMB) dalam tahun 1913

Walau bagaimanapun, keadaan yang tidak terkawal memaksa pihak Inggeris mewujudkan Ordinan Wanita dan Gadis 1870 yang menetapkan bahawa setiap rumah pelacuran dan rumah persundalan didaftar. Alasan British yang mula mencampuri urusan pelacuran memperlihatkan persepsi mereka dalam isu ini sekadar untuk melindungi darjat, bangsa dan keunggulan kuasa mereka. Perubahan sikap dan pandangan daripada 'tutup mata' sehingga ke tahap bertolak ansur turut mempengaruhi status pelacur, iaitu daripada pelacur yang tidak dikenali kepada pelacur berlesen. 

Satu sistem pelacuran yang lebih tersusun telah dibentuk setelah kerajaan kolonial mewajibkan pelacur menjalani pemeriksaan kesihatan yang membolehkan mereka mendaftar dan diberi lesen yang sah untuk melakukan aktiviti pelacuran melalui Ordinan Penyakit Berjangkit. Pendaftar mempunyai kuasa untuk menceroboh rumah pelacuran yang disyaki melakukan aktiviti pelacuran. Gambar-gambar pelacur yang berdaftar akan disimpan oleh pendaftar dan tempat beroperasi juga perlu dimaklumkan. Pemilik rumah pelacuran perlu menampal gambar-gambar pelacur di dalam buku rekod untuk memastikan pelacur tidak dianiaya. Pelaksanaan Ordinan Penyakit Kelamin dan sistem memberi lesen mendapat sambutan daripada kalangan pelacur dan mereka yang berminat untuk menjalani pemeriksaan kesihatan. Bilangan pelacur yang sanggup menjalani pemeriksaan kesihatan secara paksaan oleh kerajaan untuk mendapatkan lesen beroperasi secara keseluruhannya semakin bertambah dari tahun 1879 hingga 1887; ia menandakan keberkesanan pelaksanaan ordinan tersebut. 

Oleh sebab kebanyakan pelacur adalah orang Cina, Pelindung /Protektorat orang Cina dan polis berkongsi tugas pengawasan. Antara 1870 dan 1887, pelacur perlu didaftarkan, diperiksa secara berkala untuk penyakit kelamin oleh doktor, dan dirawat di hospital jika didapati dijangkiti. Rumah pelacuran berlesen dan pemiliknya membayar cukai kepala ke atas pelacur-pelacurnya. Bilangan pelacur yang menjalani pemeriksaan kesihatan mula merosot pada tahun 1888 kerana Ordinan Penyakit Kelamin telah ditarik balik (CO 275/23-35). 

Sepanjang tahun 1892, terdapat tujuh sesi Mesyuarat Negeri Selangor.  Sebelas Peraturan telah diluluskan untuk mengawal selia rumah pelacuran Cina, dan untuk mengelakkan pengenalan dan penyebaran penyakit berjangkit dan berjangkit. Bayaran untuk pendaftaran pelacur di bawah arahan Setiausaha Negeri, dihapuskan berkuat kuasa dari 1 Januari, 1893.

Walaupun Parlimen British telah memansuhkan Akta Penyakit Berjangkit pada tahun 1887, dan peruntukan untuk pendaftaran rumah pelacuran dibatalkan pada tahun 1894, pihak berkuasa kolonial di Tanah Melayu menentang melepaskan kawalan mereka terhadap perdagangan seks, dan meneruskan pendaftaran, mengembangkannya ke Negeri-Negeri Melayu Bersekutu. 

Akta 1895 menugaskan Pelindung /Protektorat orang Cina untuk memeriksa rumah pelacuran dan mengira pelacur yang tinggal di dalamnya. Kadang-kadang mereka meminta wanita itu bersumpah bahawa mereka melakukan pekerjaan mereka dengan rela dan hak mereka untuk meninggalkan tempat kerja mereka sesuka hati. Namun jaminan ini tidak selalu berlaku, waima adanya Ordinan Perlindungan Wanita dan Gadis tahun 1896 dengan pelbagai pindaannya, masih gagal menghalang perhambaan mereka.

1/3    Undang-undang dan Peraturan Mengenai Pelacuran dan Ordinan Perlindungan Wanita dan Gadis tahun 1894 untuk diluluskan Gabenor Negeri-negeri Selat (NNS) yang kemudiannya diterima pakai untuk NNMB

2/3    Undang-undang dan Peraturan Mengenai Pelacuran dan Ordinan Perlindungan Wanita dan Gadis tahun 1894 untuk diluluskan Gabenor Negeri-negeri Selat (NNS) yang kemudiannya diterima pakai untuk NNMB

3/3    Undang-undang dan Peraturan Mengenai Pelacuran dan Ordinan Perlindungan Wanita dan Gadis tahun 1894 untuk diluluskan Gabenor Negeri-negeri Selat (NNS) yang kemudiannya diterima pakai untuk NNMB

Kutipan Wang untuk lesen Rumah-rumah Pelacuran di Kuala Lumpur bagi tempoh 1 Januari-Oktober 1892

Pada tahun 1920, Jepun terus mengharamkan kegiatan pelacuran oleh warga Jepun di Negeri-Negeri Selat dan menghantar karayuki-san balik ke Jepun serta mengarahkan penutupan rumah pelacuran Jepun (Warren, 1993) demi menjaga prestij Jepun sebagai sebuah kuasa yang kuat di Asia Tenggara. Laporan akhbar Yik Khuan Pao menyatakan bahawa usaha tersebut sebenarnya telah dijalankan pada tahun 1919. Pejabat Pelindung Cina telah mengadakan perjumpaan dengan pelacur Jepun untuk mengharamkan kegiatan mereka di Pulau Pinang. Laporan akhbar Yik Khuan Pao menyatakan bahawa Negeri-Negeri Selat telah mengharamkan kegiatan pelacuran oleh warga Jepun pada 15 April 1919. Tindakan yang sama berlaku di Pulau Pinang (Yik Khuan Pao, 14 dan 15 April 1919). 

Tindakan Jepun mengharamkan kegiatan pelacuran oleh warga Jepun menyebabkan kemunculan pelacur tersembunyi. Hal ini kerana majoriti pelacur daripada Jepun ini tidak mahu balik ke Jepun kerana sudah biasa dengan kehidupan di sini. Mereka merasakan diri mereka sudah tua dan tidak dapat melakukan kerja yang lain jika balik semula ke Jepun. Tambahan pula, mereka perlu bersaing dengan masyarakat Jepun yang lain untuk meneruskan kehidupan di sana. Oleh itu, mereka terus berada di sini dan beroperasi secara sulit. Ada antara mereka menukar pekerjaan dengan bekerja sebagai pelayan restoran atau berkahwin dan menjadi gundik; ada pula yang menghidap penyakit kelamin, menghilangkan diri atau meninggal dunia (Warren, 1993). 

Sebelum Perang Dunia Kedua meletus, menurut  http://kinkonkid.blogspot.com,  sebahagian besar pelanggan Karayuki San itu terdiri daripada tentera British serta warga-warga Jepun sendiri yang menjalankan perniagaan di Tanah Melayu. 

“Ketika itu, wanita-wanita yang dibawa dari Jepun ke Tanah Melayu bagi mengutip apa sahaja maklumat dari pegawai British yang mendapatkan perkhidmatan mereka dan pihak perisikan Jepun akan membayar upah mereka,”

SEJARAH AWAL PELACURAN DI KLANG

Pengkalan Batu di Klang dan Pelabuhan Swettenham kemudiannya menyaksikan kemasukan ratusan ribu pekerja-pekerja Cina dan India untuk bekerja di lombong-lombong serta estet-estet yang berselerakan di seluruh Selangor dalam garis masa yang panjang, dari awal tahun 1860-an sehingga akhir 1930-an. Mulai tahun 1900 sehinggalah pada tahun 1927, pelacuran dan pembinaan rumah-rumah pelacuran dibenarkan beroperasi dengan bebasnya 'tanpa sebarang sekatan'. Aspek sosial pelacuran menjadi jelas. Wanita sebegini telah melimpah ruah di pelabuhan; mereka berjalan berhampiran terminal kereta api; mereka berlegar-legar di mana-mana sahaja lelaki yang belum berkahwin berkumpul dan menginap di beberapa pusat komersial; mereka menyanjung dan menghibur lelaki kesepian semata-mata untuk nafsu. 

Dikhabarkan dalam tahun 1892, di Klang, terdapat tiga buah rumah pelacuran; dua daripadanya rumah pelacuran Cina manakala satu lagi kepunyaan orang Jepun. Ketiga-tiganya terletak di Malay Street, Klang. Lorong Jepun' terkenal di kalangan penduduk Klang sejak dahulu lagi. Lokasi  berhadapan dengan Pejabat Pos Klang Selatan. Sekarang, 'Lorong Jepun' atau namanya kini Jalan Stesen 1 ini adalah tumpuan utama para ibubapa yang ingin mencari kelengkapan sekolah anak-anak mereka.

Rumah Pelacuran Jepun di Klang

Pemeriksaan pada 3 September 1892 ke atas rumah pelacuran Jepun  di Malay Street , Klang ini mendapati rumah tersebut kemas dan teratur, didiami 7 orang pelacur yang kelihatan sihat. Namun terdapat longgokan sampah busuk dalam limbah yang bertakung air di antara dua bahagian rumah tersebut.

1/4    Catatan Komunikasi antara Pesuruhjaya Polis, Pegawai Daerah Klang, serta Pengarah Kesihatan Negeri  Selangor tentang Pemeriksaan Rumah-rumah pelacuran di Klang dalam tahun 1892


2/4    Catatan Komunikasi antara Pesuruhjaya Polis, Pegawai Daerah Klang, serta Pengarah Kesihatan Negeri  Selangor tentang Pemeriksaan Rumah-rumah pelacuran di Klang dalam tahun 1892

3/4    Catatan Komunikasi antara Pesuruhjaya Polis, Pegawai Daerah Klang, serta Pengarah Kesihatan Negeri  Selangor tentang Pemeriksaan Rumah-rumah pelacuran di Klang dalam tahun 1892

4/4    Catatan Komunikasi antara Pesuruhjaya Polis, Pegawai Daerah Klang, serta Pengarah Kesihatan Negeri  Selangor tentang Pemeriksaan Rumah-rumah pelacuran di Klang dalam tahun 1892 


Lokasi asal Rumah -rumah Pelacuran di Klang terletak di Malay Street. Pernah dikenali sebagai Jalan Jepun kerana terdapat rumah Pelacuran Jepun di sini. Kini dinamakan Jalan Stesen 1

Menurut maklumat di laman web www.ipohworld.org pula, di Ipoh terdapat seorang wanita Jepun dikenali sebagai Okiku yang pernah bekerja sebagai Karayuki San.Okiku dilahirkan di sebuah tempat berdekatan Hiroshima pada 1899 dan merantau sehingga ke Klang, Selangor pada 1916. Semasa dia berumur enam belas tahun, seorang rakan sekerja yang lebih tua di kilang memberitahunya tentang peluang menjana wang di Kobe. Selepas mengikut rakan sekerjanya ke Kobe, dia dimasukkan ke dalam sebuah kapal dengan gadis-gadis sebaya dan dihantar ke Klang, di mana dia 'dipaksa' melacur.

Rumah Pelacuran Cina di Klang

Di Klang terdapat dua buah rumah pelacuran milik orang Cina. Lokasi rumah-rumah tersebut  terletak di Malay Street, berhampiran Stesen Kereta api Klang. Pemeriksaan pada 3 September 1892 mendapati Rumah pelacuran Cina yang mula-mula dipantau agak besar saiznya, boleh memuatkan 12 orang pelacur di dalamnya. Anak-anak tauke pemilik rumah ini ada di sana ketika pemeriksaan dijalankan. Rumah tersebut didapati berhabuk serta tidak diselenggara dengan baik. 

Rumah kedua yang diperiksa agak kecil berbanding yang pertama, juga didapati kotor dan tidak diselenggara dengan baik. Hanya 4 orang pelacur ditempatkan di rumah tersebut. Mereka juga kelihatan sihat.

Pegawai-pegawai perubatan melaporkan rata-rata keadaan rumah pelacuran begitu daif khususnya dari segi kebersihan. Digambarkan rumah-rumah tersebut dijaga dan diuruskan oleh pemiliknya dan didiami bersama isteri, anak-anak mereka dan pelacur-pelacur (kemungkinan bilik dan ruang yang berasingan). Rumah-rumah yang diduduki oleh pelacur Cina terdiri daripada bangunan dengan laluan sempit sepanjang rumah; pintu pada selang waktu di sepanjang laluan terbuka ke dalam kotak bujur kecil, yang gelap gelita walaupun di tengah hari, dan diterangi dengan lampu kecil. Udara di dalam bilik busuk dan bertakung (berkuap). 

Situasi ini dilihat berlaku di rumah pelacuran Cina menggambarkan keadaan rumah pelacuran tersebut sebagai gelap dan berbau busuk terutama di bahagian sinki dan dapur; rumah-rumah yang penuh dengan najis dan kotoran yang tidak mampu dicuci di bilik wanita miskin itu tinggal adalah lebih buruk daripada kandang babi dan lampu digunakan sepanjang hari kerana terlalu gelap.

"Lantai biasanya dibahagikan dengan laluan sempit yang menyediakan akses ke dua baris bilik kecil dan tanpa udara, di mana wanita itu tinggal. Pelan lantai rumah pelacuran  digambarkan oleh pegawai kerajaan sebagai sesak yang nyata, bilik 'pameran' sekecil 7 kaki 7 inci kali 7 kaki 9 inci, walaupun ada beberapa laporan merujuk kepada kubikel enam kali empat kaki; bilik yang lebih besar, yang mungkin memuatkan lebih daripada seorang wanita, adalah dua kali ganda saiz ini, dengan laluan sekitar 4 kaki lebar. Nampaknya luar biasa... bahawa wanita boleh wujud dalam keadaan yang begitu mengerikan "

Kehidupan di rumah pelacuran tiada bezanya dengan kehidupan masyarakat miskin bandar dan juga seperti kehidupan di rumah-rumah kongsi buruh yang padat, tidak bersih serta ruang udara yang terhad, di samping terdapatnya kedai menghisap candu, kedai makan dan kedai tilik nasib di bahagian bawah rumah pelacuran tersebut.

1/2    Laporan Pemeriksaan Rumah-rumah Pelacuran di Klang bertarikh 1 Jun 1894


2/2      Laporan Pemeriksaan Rumah-rumah Pelacuran di Klang bertarikh 1 Jun 1894 


Seperti mana yang tercatat dalam sepucuk surat bertarikh 18 November 1909, Pegawai Protektrat Cina melaporkan:

Saya berbesar hati untuk melaporkan bahawa saya bersama Pegawai Daerah Klang telah memeriksa rumah pelacuran orang Cina  di sana pagi ini.

2. Terdapat dua tempat sedemikian di Jalan Melayu, kedua-duanya berada dalam keadaan yang sangat tidak memuaskan dan tidak sihat. Saya akan mengesyorkan supaya penjaga dan tuan tanah diberi notis tiga bulan oleh Lembaga Perlindungan dan Kebersihan Cina untuk mematuhi undang-undang kecil Lembaga Kebersihan berkenaan dengan bilik, longkang rumah, dsb.

3. Oleh sebab hanya terdapat dua rumah pelacuran Cina, tidak ada kesukaran untuk memaksa pihak-pihak untuk mematuhi peraturan sebenarnya, dalam masa pinjaman daripada yang saya sebutkan; dan saya pasti Pegawai Daerah akan melakukan yang terbaik dalam perkara itu.

4. Saya benar-benar gagal untuk melihat mengapa rumah pelacuran Cina tidak dapat mengekalkan keadaan kebersihan yang sama seperti  (rumah pelacuran) orang Jepun ini. 

Surat Laporan kepada SUK Selangor mengenai Pemeriksaan Rumah Pelacuran Cina di Klang dalam tahun 1909

Di bawah peruntukan pendaftaran rumah pelacuran, yang dibatalkan pada tahun 1894, wanita pelacur perlu dimaklumkan tentang status mereka sebagai ejen bebas dan hak mereka untuk meninggalkan tempat kerja mereka sesuka hati, walaupun hal ini tidak selalu berlaku. 

Kesimpulannya, mengikut statistik yang dikumpul oleh pihak kolonial British: 

  • Pada tahun 1892, terdapat 3 buah rumah pelacuran di Klang; Dua daripadanya dimiliki warga Cina manakala satu lagi diuruskan oleh Orang Jepun. Kesemuanya 7 orang pelacur Jepun serta 16 orang pelacur Cina. Ketiga-tiga rumah persundalan ini beroperasi di Malay Street.
  • Pada tahun 1894, masih terdapat 3 buah rumah pelacuran di Klang. Dua daripadanya dimiliki warga Cina manakala satu lagi diuruskan oleh Orang Jepun. Ketiga-tiga rumah persundalan ini  masih beroperasi di Malay Street.
  • Pada tahun 1905, terdapat 4 buah rumah pelacuran Cina dengan 35 orang pelacur, 7 buah rumah pelacuran Jepun dengan 34 orang pelacur, 4 rumah pelacuran milik Melayu dengan 11 pelacurnya, menjadikan keseluruhan rumah pelacuran di Klang berjumlah 15 buah dengan kekuatan 80 orang pekerja seksnya.
  • Pada tahun berikutnya, 1906, bilangan rumah pelacuran keseluruhannya berjumlah 18 buah dengan 'tenaga kerja' wanitanya seramai 96 orang. Wujud satu rumah pelacuran di Kuala Klang (Port Swettenham) dengan jumlah pelacur seramai 3 orang.
  • Pada tahun 1913 pula, terdapat 6 buah rumah pelacuran Cina dengan 109 orang pelacur, 19 buah rumah pelacuran Jepun dengan 93 orang pelacur, menjadikan keseluruhan rumah pelacuran di Klang berjumlah 25 buah dengan kekuatan 202 orang pekerja seksnya. Data bagi tahun-tahun berikutnya tidak diperolehi tetapi dijangkakan terus meningkat.
  • Tidak dapat dipastikan sama ada kesemua rumah pelacuran ini terletak di atas Malay Street yang sama atau bertaburan di seluruh Klang

Kedudukan Malay Street masih wujud dalam peta Klang tahun 1951

Pertukaran nama jalan Malay Street (bertanda A) kepada Jalan Stesen 1 dalam peta Klang kini

Ramai penduduk Klang tidak mengetahui sejarah hitam Jalan Stesen 1 pada masa lampau

Bangunan tua praperang ini menjadi saksi bisu aktiviti pelacuran di sekitar Malay Street (kini Jalan Stesen 1) di Klang pada era kolonial

Antara masalah yang melanda bandar Klang, termasuk aktiviti maksiat di sepanjang Jalan Goh Huat yang terkenal itu. Sekurang-kurangnya terdapat dua buah hotel di jalan tersebut  yang terkenal dengan pelacuran dan walaupun polis telah melakukan serbuan selama ini, kegiatan seumpama itu masih dipercayai berleluasa. Di Samy Road (Pelabuhan Klang), merupakan sebuah kawasan 'belakang mati' (pelacuran) murahan yang dikenali oleh orang ramai terutama  dalam kalangan kelasi dari luar negeri.

Status Kesihatan dan Perubatan  Pelacur

Dalam tahun 1903, Pegawai Perubatan Kerajaan berhak mendapatkan hak amalan persendirian, bersama pengamal perubatan swasta lain jika ada, mengambil tanggungjawab untuk menjalankan perubatan dan penilaian Rumah Pelacuran, serta mengendalikan Kelab perubatan swasta yang dicadangkan untuk kesihatan wanita dan sanitasi Rumah Pelacuran. Dengan bayaran $1.00 sebulan, pelacur-pelacur boleh mendapatkan nasihat, ubat-ubatan secara percuma. Kelab ini berjaya kerana sebilangan besar wanita menyertai dan menghadiri secara tetap apabila sakit. Sewa rumah yang tinggi dan kos ubat-ubatan serta rawatan menjadikan perbelanjaan begitu berat. Walau bagaimanapun, pada 1 Januari 1903 dengan kelulusan Protektorat/Pelindung orang Cina, bayaran itu dinaikkan kepada $1.50 sebulan.

Pelacur Cina di Sungei Besi, Serendah, Rawang, Ampang dan Kajang tergolong dalam Kelab Kuala Lumpur dan dibekalkan dengan ubat-ubatan, datang ke Kuala Lumpur untuk mendapatkan nasihat apabila sakit. Pelacur di Kuala Kubu dan Rasa akan dirawat oleh Pakar Bedah Daerah, Kuala Kubu, dan mereka di Klang oleh Pakar Bedah Daerah, Klang.

Akhirnya, mulai 3 Julai, 1906, adalah menjadi kewajipan Setiausaha Hal Ehwal Cina untuk memastikan sendiri bahawa penghuni rumah pelacuran menerima rawatan perubatan yang mencukupi.

Peningkatan Aktiviti Pelacuran di Klang

Pengharaman kegiatan pelacuran warga Jepun oleh Kerajaan Jepun menyebabkan tempat mereka digantikan oleh pelacur tersembunyi daripada bangsa Melayu, Thai dan Eropah. Selain kemunculan pelacur tersembunyi Jepun, bilangan pelacur imigran Cina turut meningkat, terutama sewaktu kemelesetan ekonomi dunia antara tahun 1919 hingga 1921. Hal ini kerana terdapat ramai wanita Cina yang bekerja di kedai-kedai makan telah melacur 'secara haram' untuk menambah punca pendapatan.

"Brothels and prostitutes were outlawed sometime in the 1930s due to ‘health and morality‘ concerns. After prostitution and brothels became outlawed, sly prostitution (the illegal kind) became more popular. Former prostitutes found new ways to get clients without brothels, by hanging out in coffee shops or cabarets, although some found waitressing jobs or became mistresses of former clients. However, in the absence of previous regulations that required health checks among other things, venereal diseases became a problem once again."

"Rumah pelacuran dan pelacur diharamkan pada tahun 1930-an kerana kebimbangan 'kesihatan dan moral'. Selepas pelacuran dan rumah pelacuran diharamkan, pelacuran licik (tersembunyi) menjadi lebih popular. Bekas pelacur mencari cara baharu untuk mendapatkan pelanggan tanpa rumah pelacuran, dengan cara 'menebeng' atau berpeleseran di kedai kopi atau kabaret, walaupun ada yang mendapat pekerjaan pelayan atau menjadi perempuan simpanan bekas pelanggan. Namun, dengan ketiadaan peraturan sebelum ini yang memerlukan pemeriksaan kesihatan antara lain, penyakit kelamin menjadi masalah sekali lagi."

Di Klang, kebanyakan hotel sebelum Perang digunakan sebagai rumah pelacuran. Ia pernah menjadi rumah pelacuran sebelum ia berubah menjadi kedai kopi. pertumbuhan memberangsangkan kedai-kedai kopi, kedai makan dan kedai roti di seluruh Klang namun turut memberi amaran bahawa lesen kedai ini mesti diperbaharui setiap tiga bulan dengan alasan takut kedai-kedai kopi ini disalahgunakan sebagai tempat persundalan;  bancuh kopi dan  makan roti bakar di tingkat bawah, manakala ‘goreng dan ratah ayam mentah’ di tingkat atas kedai. 

Biasanya aktiviti menyundal terus dilakukan selepas jam 9.00 malam Dari sinilah istilah ”buka kedai kopi disinonimkan dengan cari pelacur”. Dah dekat 60 tahun Atok hidup, baru hari ini Atok faham apabila orang tua dulu-dulu berkata ” ada kedai kopi baru buka di Klang”. Nasib baiklah Atok ini lurus bendul orangnya, memang tak fikir apa-apapun kecuali warung  minum kopi. Cinabeng.

Wanita tidak dibenarkan masuk ke 'hotel' ini,  bagaimanapun pernah ada wanita-wanita yang masuk setiap kali untuk mendapatkan wang 'untuk membeli susu tepung untuk bayinya'. Malah sekarang  pun ada pelacur di sekitar kawasan itu terutamanya di lorong belakang rumah-rumah kedai

Setiap penghuni di sini sedar akan kewujudan rumah pelacuran tersembunyi di sekitar kawasan kediaman mereka (Bilainkin, 1932). Justeru, kemunculan pelacur tersembunyi yang tidak terkawal telah mengakibatkan perkembangan penyakit kelamin yang berleluasa kerana pelacur sulit ini tidak menjalani pemeriksaan kesihatan yang lengkap. Justeru, Klang Sanitary Board telah mengenakan peraturan melarang kedai kopi dan restoran mengupah pekerja wanita bekas pelacur ini. 

Dalam tahun 1934, di Selangor, berikutan penguatkuasaan larangan terhadap pengambilan pelayan di kedai kopi dan taman hiburan, lima tangkapan dibuat.  Dokumen Persatuan Triad telah dirampas dalam simpanan orang Cina di Klang dan Ampang, Selangor dan Pahang. Tiga puluh orang. termasuk tiga wanita, dibuang negeri kerana kesalahan berkaitan pemerdagangan wanita. Sabitan berikut telah direkodkan: 

  • Peniaga lelaki dalam pelacuran .........10 
  • peniaga wanita dalam pelacuran..........2
  • penindasan rumah pelacuran.............29

Terdapat dua belas laporan rogol berbanding purata empat kes. Lima daripada tertuduh adalah Tamil dan dua Melayu. Namun, hanya satu kes didakwa mengikut sabitan.

Ironinya, pada 2 September 1934, pembukaan Kabaret Kasino, Klang, disempurnakan oleh YM Raja Muda Selangor di hadapan orang ramai.  Raja Muda yang diiringi oleh Inche Osman telah disambut oleh Encik Lim Hin Kiong, pengurus. Encik F. H. Riches dan Puan Rait Puan Rait membuka tarian. Gadis-gadis muda telah dibawa dari China ke Klang untuk menjadi penari kabaret, tetapi terdapat dakwaan bahawa mereka telah dipaksa untuk menjadi pelacur. Kabaret dikatakan dapat memenuhi keperluan kewanitaan tanpa keperluan kepada hubungan seks. Namun, kabaret tetap menjadi  tempat-tempat keruntuhan moral akibat percampuran lelaki dan perempuan yang membawa kepada keintiman seks di bilik-bilik  'hotel asmara'. 

Dalam tahun 1939, seorang wanita Cina bernama Wan Cha Chin, yang didakwa hidup dengan pendapatan seorang wanita lain, didakwa di Kuala Lumpur. Wanita itu membawa dari China seorang gadis bernama Wong Chai Thai, berusia 17 tahun. Dia didakwa memaksa gadis ini menjadi pelacur di Klang dan Port Swettenham.

Penglibatan Kongsi Gelap dalam Sindiket Pelacuran di Klang

Gadis yang dibeli oleh pemeroleh atau Kwai Po di China menjadi hak milik mutlak pemiliknya, terutamanya wanita yang lebih tua yang mereka panggil 'ibu', yang setibanya di Singapura sama ada menempatkan mereka di rumah pelacuran mereka sendiri, atau menjualnya kepada penjaga lain. Dalam kes penjualan, Kwai Po  menerima harga yang dibayar untuk 'anak perempuannya' daripada penyeludup, dan gadis muda itu menandatangani nota janji hutang untuk jumlah itu dengan faedah yang tinggi. Pengedar itu kemudiannya kembali ke China, meninggalkan gadis malang itu terikat untuk berkhidmat kepada penjaga rumah pelacuran). Jualan sedemikian adalah sangat biasa. Gadis-gadis ini, dengan nota janji hutang mereka, telah diserahkan dari satu tangan ke tangan yang lain dalam penjualan, atau sebagai ikrar untuk pinjaman.

Kongsi gelap merekrut wanita dan gadis untuk bekerja di British Malaya. Ada yang berhijrah secara sedar dan rela, manakala yang lain dijual, ditipu, ditipu atau diculik. Di bandar kolonial Kuala Lumpur, wanita dan gadis sama ada ditempatkan di rumah pelacuran atau dijual sebagai isteri, atau budak perempuan (mui tsai) untuk kerja rumah (Chin 1998, 37).

Kuala Lumpur kepunyaan Yap Ah Loy adalah bandar yang agak berbahaya, melihatkan pada Yap sendiri seorang ahli kumpulan samseng dan peperangan samseng perkara yang biasa. Kapitan Yap mengizinkan lesen rumah pelacuran, kasino dan salun mabuk. Dia melibatkan diri dengan kumpulan Kongsi Gelap Hai San mulai tahun 1823, Yap boleh bergantung kepada tenaga kerjanya untuk melindungi pelbagai perniagaannya, terutamanya monopoli ladang hasil dan rumah pelacuran, yang dilaporkan mempunyai 300 pelacur wanita. Sememangnya ironi apabila British dan Sultan mengiktiraf dan mengangkat 'martabat' personaliti  ketua samseng, bapa ayam, tauke lombong, dan pembunuh  ini sehingga menjadi Kapitan China serta Ahli Mesyuarat Negeri Selangor

Batu penghalang utama bagi pihak berkuasa kolonial dalam usaha mereka untuk mengawal pengimportan wanita untuk pelacuran ialah triad atau kongsi gelap, samseng atau penjahat mereka. Pegawai-pegawai Protektorat Cina dengan cepat menyatakan bahawa dari segi peratusan, kongsi gelap atau unsur berbahaya semakin meningkat secara berkadar langsung dengan kadar imigresen China.

Geng 21 telah lama menguasai kumpulan jalanan di Kuala Lumpur dan Klang. Sebagai 'pemborong' untuk pasaran domestik, Geng 21 telah mahir memastikan saluran pengedaran yang stabil ke wilayah yang dikuasainya melalui raket perlindungan. Kumpulan itu juga telah membuka pasaran eksport dengan menyediakan kepakaran yang diperlukan untuk mengelak penguatkuasaan kastam.

Operasi Geng 21 dikawal melalui hierarki atas ke bawah. Menurut polis, ketua kumpulan tersebut, Tee Yam mewakilkan tanggungjawab untuk pelbagai aspek. konglomerat jenayahnya kepada tiga leftenan Geng 21: Lee Choon, Tiu Kee Chai, dan Lim Beng Hian. Lee Choon dilaporkan menguruskan perjudian dan raket pemberi pinjaman, pembunuhan, dan pembunuhan kontrak. Tiu Kee Chai diletakkan bertanggungjawab ke atas rangkaian perdagangan seks yang meluas, didakwa memperdagangkan  beribu-ribu pelacur  dari China dan Filipina, manakala Lim Beng Hian didakwa mengendalikan muka sah sindiket diskotik dan bar karaoke, yang berfungsi sebagai tempat pelacuran. 

Mulai akhir 1960-an sehinggalah dekad 1980-an, sindiket pelacuran mula melibatkan pelacur-pelacur di bawah umur 18 tahun. Penyerbuan pihak polis ke sarang-sarang maksiat, terutamanya di rumah-rumah urut di sekitar Kuala Lumpur dan Klang telah menemui membebaskan ramai gadis belasan tahun ini yang dilaporkan hilang. Malangnya, ada di antara mereka baharu selesai menjalani operasi pengguguran.

Pada awal dekad 1990-an, ketika ratusan ribu pekerja asing dibawa masuk untuk kerja-kerja pembangunan negara, muncul pula wanita asing yang bekerja di tapak pembinaan beralih kepada pelacuran. Wanita-wanita ini sering dijemput oleh lelaki pada waktu petang dan dibawa keluar. Pekerja di tapak pembinaan yang dilawati pasukan The Sunday Mail berkata wanita itu berhati-hati dalam memilih pelanggan mereka. Beberapa wanita menawarkan perkhidmatan mereka di bahagian bangunan yang sedang dalam pembinaan yang telah siap. 

"Mereka hanya akan melayan mereka yang disyorkan oleh pelanggan lain. "Selain itu mereka tidak melakukannya dan tidak melakukannya pada setiap malam. Mereka hanya keluar dua atau tiga kali seminggu. Pemikiran mereka adalah untuk mencari sebanyak mungkin rezeki di sini sebelum pulang. Jadi saya rasa mereka mahu memanfaatkannya selagi mereka boleh." ” kata salah seorang pekerja. Para pekerja berkata, wanita itu beralih kepada pelacuran kerana "pulangan baik" yang mereka peroleh berbanding pekerjaan biasa mereka. 

Dalam tahun 1995, Polis Klang telah menyerbu hotel dan sebuah bar secara serentak pada 4.45 petang  Pasukan pertama bergegas masuk ke Hotel New Kowloon di 24B, Jalan Taiping, dan menangkap 13 pelacur Thai berusia antara 18 dan 25 tahun. Pasukan itu turut menahan dua pekerja hotel yang dipercayai tonto. Pasukan lain menyerbu Tokyo Musical and Coffee House di 7A, Lorong Raja Hassan, dan menahan 13 gadis panggilan (GRO), juga warga Thailand. Kedua-dua pasukan pergi ke sarang selepas menerima maklumat mengenai aktiviti maksiat di kawasan itu dan siasatan susulan selama dua minggu.

Pada 6 Februari 1997, Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Megat Junid Megat Ayob semalam memohon kerjasama Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan Jabatan Bekalan Air (JBA) untuk memutuskan bekalan elektrik dan air ke rumah penginapan yang terlibat dengan pelacuran. 

Pada 2 Ogos 1998, Krisis ekonomi menyaksikan lonjakan maksiat. Keadaan ekonomi Malaysia telah membawa kepada peningkatan gejala sosial dalam kalangan wanita di Selangor, terutamanya di kalangan lepasan sekolah, kata seorang pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat negeri Selangor. 

Walaupun dengan pelbagai usaha dilakukan bagi membanteras maksiat, kawalan pelacuran terbukti sukar di bawah undang-undang sedia ada, yang agak tidak mencukupi dalam peruntukannya. Bukti bahawa seseorang itu pelacur perlu dikemukakan di Mahkamah untuk membuktikan pertuduhan itu. Ini satu lagi perkara yang sukar. Walaupun dikesan, orang yang telah bergaul dengan pelacur biasanya paling keberatan untuk memberikan keterangan mengenai perkara itu. Walaupun mungkin pelacur didakwa dan mungkin disabitkan kesalahan, tetapi pelacuran masih diteruskan kerana ia adalah perdagangan yang menguntungkan.

Pekerja dari Myanmar, Vietnam, dan Filipina cenderung tinggal di kalangan orang Cina Malaysia; orang India bukan Islam tinggal di kawasan kejiranan India Malaysia; dan warga Bangladesh tinggal di kawasan kejiranan India-Muslim atau Melayu Malaysia. Pekerja seks wanita migran, pastinya, adalah sebahagian daripada kelas berkhidmat: wanita yang diperdagangkan dan tidak diperdagangkan menyediakan perkhidmatan seksual kepada pelbagai pelanggan daripada pekerja migran kepada pelancong, ahli perniagaan dan ekspatriat.

Kini, Klang yang sudah terkenal dengan kehidupan malamnya yang meriah, tidak menghairankan apabila bandar ini mempunyai industri pengiring (Escort) dan pelancongan seks yang berkembang pesat. Perkhidmatan pengiring tersedia secara meluas di Klang, untuk memenuhi keperluan penduduk tempatan dan pelancong yang berbeza, mulai dari aktiviti sosial hingga aktiviti yang lebih intim. Perkhidmatan ini berkisar dari agensi mewah yang menyediakan teman profesional untuk pelancong hingga "salon urut" di sudut jalan; mulai dari urutan tradisional hingga perkhidmatan yang lebih intim. Klang juga mempunyai pelbagai tempat hiburan dewasa, dari kelab bogel persendirian hingga  ke rumah pelacuran. 

Penyebaran Penyakit-penyakit Kelamin (STD)

Penyakit kelamin telah berleluasa sepanjang tahun, dan nampaknya pada masa ini semakin meningkat. Para pelacur masih dianggap sebagai pihak utama yang bertanggungjawab merebakkan penyakit kelamin di kalangan penduduk di sini di samping adanya kejahilan berhubung dengan kesan-kesan buruk dari mengamalkan seks secara bebas dan tentang penyakit itu sendiri. 

Wanita yang bekerja di rumah pelacuran sentiasa dijangkiti sifilis, gonorea, ulser alat kelamin, abses dan ketuat, dan dipaksa bekerja walaupun dijangkiti. Kesihatan mereka sudah pasti samar sebaliknya: mereka terdedah kepada sistitis dan jangkitan saluran kencing lain, jangkitan kulat dan bakteria kemaluan, gonorea dan jangkitan pelvis lain. 

Sesetengah penyakit ini benar-benar memakan tubuh mereka, menyebabkan kesakitan dan kecacatan. Perihalan tentang jangkitan nodus limfa di pangkal paha, yang disebabkan oleh pelbagai jangkitan kelamin, menggambarkan ini dengan baik: ulser dalaman dan luaran, 'luka berlendir dengan pangkal keras, menjalar pada satu bahagian sambil sembuh pada bahagian lain'; seorang wanita dengan saluran uretranya terhakis oleh ulser; yang lain dengan 'kelembutan pelvis yang indah', demam, kelenjar bengkak, serviks yang meradang teruk, dinding faraj yang tegar. Walaupun ketidaksuburan akibat jangkitan adalah perkara biasa, sesetengah wanita hamil, kemudian mencari pengguguran yang menyalahi undang-undang dan berbahaya, keguguran, atau bekerja sepanjang kehamilan dan melahirkan dalam keadaan kekurangan yang melampau. 

Penularan di kalangan lelaki dan juga antara lelaki dan wanita bukanlah sesuatu yang luar biasa, dan terdapat peningkatan dalam kejadian sifilis dubur, kes sifilis sekunder.  Kejadian gonorea dan sifilis dalam kalangan pekerja dan pembantu menimbulkan kebimbangan dalam kalangan majikan berbangsa Eropah dan tanggungan mereka berisiko melalui hubungan bukan seksual.

Pihak berkuasa perubatan menasihatkan tindakan khas dan menerima pakai peraturan yang berasaskan peraturan di bawah Akta Kantonmen India 1889. Oleh sebab ketiadaan sebarang peraturan yang menyekat penularan penyakit berjangkit tertentu, yang berpunca daripada perdagangan berbahaya atau amalan pelacuran, terbukti memudaratkan kesihatan orang awam di tempat ini, maka dengan ini memutuskan bahawa adalah wajar langkah-langkah diambil oleh Pesuruhjaya Perbandaran untuk membuat dan menguatkuasakan di bawah seksyen 56 Ordinan Perbandaran, apa-apa peraturan yang didapati perlu untuk perlindungan kesihatan awam.

Satu masalah besar yang dihadapi oleh para doktor yang merawat pesakit pesakit itu ialah keengganan para pesakit tersebut untuk bercakap benar. Mereka melakukan demikian tanpa menyedari bahawa ia boleh menyebabkan doktor memberikan ubat atau rawatan yang salah dan penyakit yang mereka hadapi itu tidak boleh disembuhkan dengan mudah dan segera, selain dari pesakit itu sendiri terpaksa merana dalam jangkamasa yang lebih lama. Doktor menerangkan bahawa tidak seorang pun, sekalipun mereka yang pernah terkena serangan itu, yang boleh lari dari serangan penyakit kelamin.

Apa yang boleh mereka lakukan untuk mengelakkan diri dari terkena serangan tersebut ialah segera mendapatkan pemeriksaan doktor sebaik sahaja mereka mengadakan hubungan seks dengan orang yang mereka syakki mengidap penyakit itu. Mereka juga harus segera mendapatkan rawatan sekiranya mempunyai tanda-tanda serangan penyakit kelamin; bekerjasama dengan pihak yang merawat mereka dengan memberikan butir-butir yang diperlukan.

Klinik Penyakit Venereal yang pertama telah dimulakan pada tahun 1923. Pusat-pusat  dianjurkan di Ipoh Seremban, Taiping dan Klang; yang lain akan datang kemudian. Di subpusat stesen yang lebih kecil,  pakar Venereal meletakkan graf instruktif dalam warna yang menunjukkan kejadian penyakit kelamin di pelbagai tempat. Semua kaum dan kedua-dua jantina telah diwakili di klinik-klinik ini. Rawatan diberi percuma. 

Klinik Kebersihan Sosial Klang.

  • Jumlah yang dirawat semasa tahun 1929…….. 2,332
  • Jumlah yang dirawat semasa tahun 1930…….. 2,367

Di Klang, klinik penyakit kelamin dan dispensari perjalanan menghentikan operasi atas sebab yang sama sejurus selepas kejatuhan Malaya ke tangan tentera Jepun.

Setelah merdeka, dalam tahun 1958, baharulah Jabatan Agama Selangor telah memutuskan untuk membentuk unit anti maksiat. Sebagai permulaan, dua penyiasat akan dilantik - seorang di Kuala Lumpur dan seorang di Klang- untuk memerangi pelacuran di kalangan umat Islam, jawapan bertulis kepada soalan Inche Mohamed Sidin bin Idrus (Perikatan, Klang Utara) di Dewan Negeri.  Inche Mohamed Sidin bertanya sama ada Kerajaan Negeri akan mengambil tindakan tegas terhadap "khalwat" (hubungan haram) antara orang Islam atau antara orang Islam dan bukan Islam, seperti di Kelantan.

Malangnya, pada tahun 1963, Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Selangor belum bercadang meningkatkan bilangan pekerja pencegahan aksiat walaupun terdapat petanda perbuatan maksiat semakin meningkat daripada semasa ke semasa.. 

PENUTUP

Sesungguhnya kerajaan kolonial British di Selangor dan Malaya telah merestui dan menghalalkan pembukaan rumah-rumah pelacuran berlesen terutama di bandar-bandar seperti Kuala Lumpur dan Klang. Mereka sanggup menutup 'sebelah mata' membiarkan maksiat berleluasa di depan mata mereka demi keuntungan material. Terbukti sultan tidak mempunyai kuasa untuk menghalang rakyat baginda bergelumang dengan dosa, bahkan keluarga diraja ini sanggup merasmikan pembukaan kabaret yang terang-terang mempromosi arak, pergaulan bebas yang pasti membawa kepada penzinaan selepas itu.  Hanya setelah penyakit-penyakit kelamin menular ke dalam masyarakat serta kecaman antarabangsa, barulah Inggeris bertindak 'mengharamkannya', juga atas alasan moral. Begitu hipokritnya mereka!

Pelacuran adalah jenayah serius dalam undang-undang Islam dan termasuk dalam kategori hudud. Kerajaan Malaysia tidak akan berkompromi dengan sebarang cadangan yang akan mendatangkan kemudaratan kepada negara seperti membuka rumah pelacuran untuk warga asing. Undang-undang Malaysia tidak akan membenarkan rumah pelacuran dibuka untuk warga asing. Walaupun pelacuran adalah haram di Malaysia, banyak perkhidmatan ini beroperasi di kawasan kelabu yang sah dan menawarkan pelbagai perkhidmatan kepada pengunjung. Namun, terdapat kira-kira 150,000 pelacur di Malaysia pada tahun 2014 dan bahawa perdagangan seks negara itu menjana AS $ 963 juta.

Sindiket pelacuran mempunyai seribu satu taktik untuk menarik pelanggan-pelanggan mereka termasuklah kini menggunakan internet dan teknologi komunikasi  canggih. Segala langkah diatur rapi bagi mengelakkan aktiviti mereka dihidu pihak berkuasa. Kalau dahulu, pelanggan-pelanggan mereka hanyalah golongan petani, peniaga dan tentera upahan Inggeris yang 'kesepian', kini semua peringkat masyarakat, tanpa mengira usia dan bangsa memerlukan khidmat mereka. Pekerja-pekerja dari Bangladesh, Nepal dan Indonesia berlanggan dengan pelacur-pelacur dari China, Filipina, Indonesia, Thailand dan sebagainya. Malah mereka boleh memilih warna kulit putih, kuning, coklat malah hitam mengikut selera masing-masing. Pelacuran di Malaysia kini merentasi tujuh benua malah menjadi hab pelacuran antarabangsa. Klang kini setaraf dan sehanyir Lorong Haji Taib dan Bukit Bintang di Kuala Lumpur

Islam sudah meletakkan garis jelas berhubung perbuatan halal haram daripada segenap aspek termasuk melakukan persetubuhan. Lelaki yang bersetubuh dengan wanita yang tidak halal baginya iaitu yang belum dinikahinya adalah satu perbuatan zina dan berdosa besar.

Imam Az-Zahabi dalam kitabnya Al-Kaba'ir menjelaskan tentang 15 keburukan zina kepada pelakunya dan seharusnya kita mengambil iktibar dalam perkara ini.

  • 1. Orang yang melakukan zina yang belum pernah berkahwin disebat 100 kali sebatan sedangkan bagi yang sudah berkahwin, direjam sehingga mati.
  • 2. Bagi mereka yang terlepas daripada hukuman dunia dan tidak bertaubat, penzina digantung dengan kemaluan mereka di dalam neraka sambil dipukul kemaluan mereka dengan cemeti daripada besi sambil dicemuh oleh Malaikat Zabaniyyah.
  • 3. Dicabut iman daripada hatinya ketika berzina seperti pakaian yang dicabut daripada tubuh.
  • 4. Allah SWT tidak akan berkata-kata dengan orang tua yang berzina pada hari kiamat, tidak mahu melihatnya dan tidak menyucikannya daripada dosa dan baginya azab yang pedih.
  • 5. Dosa paling besar selepas syirik kepada Allah SWT dan membunuh nyawa tanpa alasan yang hak.
  • 6. Dijadikan bekas seperti ketuhar dalam negara bagi penzina yang sempit bahagian dasarnya dan luar bahagian bawahnya, setiap kali disambar api mereka akan menjerit kerana panas yang melampau.
  • 7. Kemaluan mereka akan berbau sangat busuk sehingga menyeksa penghuni neraka.
  • 8. Iblis berbangga dengan tenteranya yang berjaya menarik manusia melakukan zina hingga menganugerahkan mahkota istimewa kepada mereka.
  • 9. Mendapat tiga keburukan di dunia, dihilangkan seri wajahnya, dipendekkan umurnya dan berkekalan dalam kefakiran.
  • 10. Memperoleh tiga keburukan akhirat iaitu kemurkaan Allah, perhitungan amal buruk dan azab neraka.
  • 11. Dijadikan sebatang sungai dalam neraka yang mengalirkan nanah dan muntah daripada kemaluan orang berzina yang menjadi minuman peminum arak.
  • 12. Dijadikan bagi mereka sebuah lembah di dalam neraka yang di dalamnya ada ular dan kala jengking sebesar baghal yang memiliki 70 duri yang berbisa menyengat penzina selama 1,000 tahun hingga terlerai dagingnya.
  • 13. Dijadikan azab kubur baginya seperti azab separuh umat.
  • 14. Diharamkan syurga buat orang yang berzina sedangkan dia tahu perbuatan itu dilarang.
  • 15. Merosakkan nasab manusia dengan lahirnya anak di luar hubungan perkahwinan.

Allah SWT berfirman: "Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat..." (Surah al-Isra', ayat 32)

Sungguh mengerikan!  Jagalah dan didiklah anak cucu kita agar dijauhkan sejauh-jauhnya dari kemaksiatan ini. Semoga murka dan bala  daripada Allah tidak diturunkan ke atas kita atas sebab dosa-dosa segelintir kecil daripada kita. Nauzubillah himinzalik..

Rujukan:


Bacaan Luas:

Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
23 MAY 1889
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0015368W
Hit
:
41
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
13 JUN 1888
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0011475W
Hit
:
36
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
18 NOV 1909
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0149668W
Hit
:
40
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
14 AUG 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0033834W
Hit
:
29
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
1 JUN 1894
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0050085W
Hit
:
22
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
19 JUL 1887
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0008548W
Hit
:
89
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
28 APR 1887
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0007996W
Hit
:
54
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
6 DEC 1887
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0009647W
Hit
:
54
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
23 MAY 1889
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0015368W
Hit
:
41
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
13 JUN 1888
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0011475W
Hit
:
36
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
14 AUG 1888
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0012089W
Hit
:
32
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
6 SEP 1892
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0040540W
Hit
:
31
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
29 FEB 1888
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0010486W
Hit
:
26
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
16 JAN 1888
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0010014W
Hit
:
24
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT
Tajuk
:
Kategori
:
ARKIB AWAM
Subkategori
:
NEGERI
Sumber
:
Tarikh
:
6 SEP 1887
Jenis Rekod
:
DOKUMEN
No Penerimaan
:
1957/0008890W
Hit
:
22
Subjek
:
DOKUMEN  
Lokasi
:
IBU PEJABAT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Fakta Menarik tentang Stadium Jugra di Telok Datok

Assalamualaikum semua. Semoga semuanya dalam keadaan sihat Walafiat. Malam tadi Atok baru sahaja balik dari Telok Datok menziarahi jenazah a...