Salam buat semua. Moga kita semua
dalam lindungan dan rahmat Allah SWT. Moga diampunkan segala dosa dan maksiat
yang telah, sedang dan akan kita lakukan. Juga mohon diberiNya kehidupan yang
terbaik di dunia dan di akhirat. Hari ini, isu yang melanda Negara berkisar
status pendatang. Sebuah parti politik Cina mendakwa Melayu juga tergolong
dalam kumpulan pendatang. Justeru, hak-hak istimewa orang-orang Melayu
sebagaimana yang diperuntukkan dalam perlembagaan negara dipertikai. Wah, hebat
betul puak-puak kafir sepet ini! Tak sedar diri. Tak sedar dek untung. Jadi,
hari ini aku nak buka dan singkap balik lipatan sejarah kedatangan puak dan
bangsa yang mula menunjukkan sikap kurang ajar dan biadap terhadap bangsa kita
yang merupakan tuan rumah yang menyambut baik kedatangan mereka untuk
menyambung kehidupan, daripada kehidupan yang merempat dan melarat sehinggalah
mereka menjadi bangsa kaya raya tetapi begitu biadap terhadap Melayu dan
sultan-sultan mereka. Moga-moga mereka sedarkan diri betapa perit getir
kehidupan leluhur datuk nenek moyang mereka ketika mula menjejakkan kaki ke
bumi bertuah ini.
So, guys. Kalau korang baca entri
aku yang lepas terutama sekali Tersungkur di Pintu Syurga dan Pelabuhan Klang: Dulu, Kini dan Selamanya., pasti korang faham betapa mereka menjadi mangsa
eksploitasi British dan kapitalis Barat dan China. Semua orang, termasuk sultan
dan orang-orang Melayu tertipu dengan dasar ‘prihatin’ bangsa penjajah ini dalam
‘memajukan’ Tanah Melayu. Kali ini aku fokuskan cara kemasukan mereka ke sini
lebih seratus tahun lalu. Kalau dulu atuk nenek mereka tinggal tulang belulang
sahaja tubuh mereka, anak cucu mereka kini ramai yang obese, tanda kemakmuran
hidup di Malaysia. So, kisah mereka bermula di sebuah kem kuarantin (Q-camps) di Pulau Jerejak di Pulau Pinang,
Pulau St. John’s di Singapura, dan Pelabuhan Klang atau dikenali sebagai Port
Swettenham suatu masa dahulu.
Sebelum tahun 1906, semua imigran
dari India dan negara-negara lain yang ingin ke utara Malaya (Kedah, Penang, Perak),wajib diproses di Q-camps di Pulau Jerejak, Pulau Pinang manakala mereka yang ingin ke Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor dan Pahang diproses di St. John Island, Singapura.
“quarantine is a period of
isolation or detention, especially of persons or animals arriving from abroad,
to prevent the spread of disease, usually consisting of the maximum known
incubation period of the suspected disease
the place or area where such detention is enforced any period or state
of enforced isolation”
Sebuah syarikat perkapalan milik
penjajah, Straits Steamship Company berperanan mengangkut kargo-kargo bijih
timah, kopi, lada hitam,beras dan tembakau. Dalam masa yang sama, kapal-kapal
syarikat ini juga digunakan untuk membawa masuk buruh-buruh China ke Tanah
Melayu untuk bekerja di ladang-ladang getah dan lombong bijih timah (Chia,
Joshua Yeong Jia:2007).
Port Swettenham 1890 |
Semua imigran,akan dikuarantin
selama tujuh hari sama ada dalam kem
atau dalam tongkang atau kapal masing-masing sebelum dibenarkan ke tempat kerja
di estet atau lombong timah di serata Malaya. Dengan adanya kem ini, maka
penularan penyakit berjangkit ke atas masyarakat umum dapat dicegah. Bilangan
kemasukan imigran, dalam kiraan ribuan orang sehari, kem-kem ini tidak dapat
menampung dan memproses pendatang-pendatang dalam tempoh 7 hari. Tekanan
daripada Persatuan Pengurus estet (P.A.M)
akibat kelewatan para pekerja mendaftar sedangkan mereka amat diperlukan
di ladang.
Tapak Asal Quarantine Camps Port Swettenham 1903 |
Justeru, atas desakan itu dan
khabar angin yang mengatakan pengambilan pekerja akan dihentikan serta
kapal-kapal tidak akan mengangkut pekerja lagi ke Malaya kerana kem kuaratin
penuh sesak, maka pada tahun 1911,kerajaan
British mengambil keputusan untuk membina kem kuarantin sementara di Port
Swettenham dan kos pengendalian akan dikenakan ke atas setiap kuli sebanyak
satu dollar melalui Indian Immigration Fund. Namun, kerajaan juga memohon pengurus-pengurus estet, melalui surat pekeliling di bawah,membantu membina kem kuarantin ini:
Klang, 10th July,
1911.
The Manager,
....... Estate.
Dear Sir,
Owing to the
quarantine accommodation at Penang and Singapore being no longer sufficiƫnt for
the coolies coming into the country, the Government were faced with the
alternative of stopping immigration or providing temporary additional
quarantine accommodation at Port Swettenham. Government have decided on
building a large camp, and have placed an Engineer specially in charge of this
work. It has been found, however, that neither materials not contractors are
available, and if Government waits till these can be got together by the
ordinary methods, close on two months
will have passed, which will be too late for the object to be attained.
Government has therefore asked the planters to help, and the P.A.M, have
appointed a Committee to assist.
The camp is to hold
3,000 coolies, and the following are urgently required :
Attaps.—47,000 at once, 100,000 in ten days.
Carts.—Government will hire carts at the usual rates, and will provide
stables at Port Swettenham for those coming from a distance. They are required
for carting timber from the Langat Road to Port Swettenham.'Please communicate
with Mr. Swift before sending them.
Contractors. —Contractors are required for the construction of the
buildings, which are attap sheds with a sleeping bench down the middle,
consisting of planks. Carpenters and men to put on attaps and cut jungle posts
are required.
Materials, contractors
and offers of help should be sent to Mr. J. A. SWIFT, Engineer, P.W.D., Port Swettenham.
When sending materials ,please send a note of the quantities sent, the price,
and the price of the cart hire to Port Swettenham. Government will pay for all
material and work at the local estate rates.
12 bangsal dibina bagi menampung
2000 orang kuli dan jika perlu akan ditambah sehingga dapat menampung 3500
imigran Tamil. Manakala kos operasi kem kuarantin ini adalah sebanyak $1.63 sen
setiap orang bagi tempoh sepenggal. Namun, kos ini berubah mengikut bilangan
pendatang bagi satu-satu penggal. Pada tahun 1914,Kem baru ini akan dapat menerima dan memproses kuli-kuli dari
India ini untuk kerja-kerja di Selangor, Negeri Sembilan dan
Pahang. Tambahan pula, penularan penyakit taun (cholera) di kem Pulau Jerejak
di Pulau Pinang mempercepat pembinaannya.
Q-Camps Port Swettenham 1945 |
Semua
pelepasan kuli-kuli ini hanya dibenarkan setelah doktor yang bertugas
mengesahkan status kesihatannya.Walaupun kem ini dibina secara tergesa-gesa,
tetapi masih menepati spesifikasi dan
mutu binaan.
Ketika itu, penyakit malaria mula mengganas di sekitar
ladang-ladang di Klang, Kuala Langat, Kuala Selangor dan tidak terkecuali sekitar Port Swettenham termasuk dalam kem kuarantin ini. Sebaik sahaja mereka
tiba di kem ini, mereka terdedah kepada risiko demam malaria. Semakin lama
mereka berada di situ, bilangan yang mendapat malaria ini meningkat. Dr.Watson, Pegawai Kesihatan Daerah Klang dan daerah pantai Selangor, berkata
kuli-kuli Tamil mendapat malaria semasa mereka berada di Quarantine Camp di Port Klang
kerana benteng laut (bund) yang dibuat untuk menghalang air laut masuk, telah
menakung air, kondisi terbaik untuk nyamuk bertelur ketika hujan lebat.
Sepatutnya air itu dikeringkan. Bayangkan, hampir 10% daripada kuli yang baru sampai ini dan termasuklah,pekerja estet sedia
ada, pekerja JKR, keretapi, sama ada dewasa
dan kanak2 menjadi mangsa malaria di kawasan berpaya atau yang bertakung air.
Q-Camps Port Swettenham 1954 |
Pada tahun 1919 sebuah kem kuarantin
yang tetap dan kekal dibina dilokasi yang sama di Pelabuhan Settenham, bukan
hanya untuk manusia tetapi juga untuk binatang-binatang yang diimport. Kem ini
memang dibuat untuk menampung bilangan penghuni yang ramai, kira-kira 2500 orang
seminggu. Mereka ditahan selama kira-kira seminggu untuk penyaringan, rawatan,
vaksinasi, dan pemerhatian harian, bangunan-bangunan ini dapat menampung maksimum 840 penghuni; cukup selesa untuk 500
orang. Di setiap bangunan, ruang tidur disediakan, nyaman kerana pengudaraannya
baik, bumbungnya yang tinggi, berandahnya terlindung daripada panas dan hujan.
Bangunan-bangunan ini didirikan daripada besi tetapi bahagian bawahnya dibuat
daripada asbestos dan konkrit. Najis dan
hasil buangan kem ini dibuat secara sistem
pelupusan otomatik. 4 orang polis berkawal (1924) dengan pagar berduri mengelilingi
kem ini. Walaupun berkawal dan selesa, ramai juga tahanan yang melarikan diri
untuk terus ke estet masing-masing. Apa
sebabnya mereka melarikan diri tidak diketahui tetapi yang pasti mereka diketuai
oleh pekerja2 yang pernah lama berada di
Malaya dan pernah berada di kem tahanan ini sebelumnya.
Berdekatan kem ini ialah hospital
yang terdiri daripada 2 buah wad lelaki dan satu wad perempuan. Hospital ini
terletak di luar kem. Hospital ini terdapat kuarters kakitangan, dapur,bilik
mandi pejabat, farmasi dan keperluan-keperluan yang ada bagi sesebuah hospital
canggih ketika itu. Semua immigran disaring di sini terlebih dahulu sebelum di
tempatkan di kem bersebelahan. Terletak kira-kira setengah batu, 800 meter dari
dermaga No.6, di mana kapal membawa
kuli-kuli ini berlabuh. Dr. W.S.Milne, menjadi Medical officer of the station
(1920). Beliau dibantu oleh 4 orang
dresser dari Hospital Kuala Lumpur.
Kem ini terus menyumbang baktinya
sehinggalah kerajaan India menghalang dan menghentikan penghantaran rakyatnya
ke Malaya mulai 1938. Fungsi kem kuarantin ini dikurangkan kepada hanya kuarantin
haiwan ternakan atau haiwan peliharaan sahaja. Kem ini masih wujud sehingga
kini .
Jalan Tangki off Jalan Kem,
42000 Pelabuhan Klang, Selangor.
Nota kaki:
HEALTH CLEARANCE
Shipping agents are
required to submit forms PKP 02 / PKP 03 to Port Health Office at least 24
hours before the arrival of the vessels to know the status of the
ships.Shipping agents are required to fill the following particulars in the
form:
i.Last
three ports visited within 14 days
ii.Validity of Deratization Exemption
Certificate (DEC)/ DeratizationCertificate (DC)
iii.Any passenger or crew sicks
on board
iv. Any stowaway on board A status ( Free or Quarantine) would be given
to the ships Quarantine Vessels - Vessels that are arriving from endemic areas
of Yellow Fever and Plague or in other condition which might constitute any
public health risks will be boarded and inspected by the Health Officer on
arrival on the berth (In some cases vessel may be inspected at designated
quarantine anchorage) . Such vessels shall display Yellow Flag (day) / Red over
White Light (night). These vessels require Free Pratique and Port Health
Clearance before commencing work or any other authority could board the ships.
Documents that are needed before Free Pratique and Port Health Clearance are
issued are Maritime Declarations of Health, Crew Lists, Voyage Memo and copy of
the DEC.Free Vessel - Vessels that are deemed healthy will be given Provisional
Pratiqueinto the port and the Master/Shipping agents are required to submit the
MaritimeDeclaration of Health, Crew List, previous ports called and copy of
DerattingExemption Certificate (DEC) within 6 hours of arrival to obtain Health
Clearance to allow vessels to sail. The port health office also provide
services for the renewal ofDEC and issuance of Deratting Certificate (DC
Pulau Jerejak, Penang
The founder of Penang,
Francis Light arrived at Pulau Jerejak in 1786 before heading to Penang and
brought immigrants from other parts of Asia. As a precautionary measure step,
these immigrants were sent to Jerejak before they were accepted in Penang. Thus
the history of Pulau Jerejak begins...
From the Penang Island
jetty, visitors will see the old Jerejak jetty and Quarantine Administration
building which were built in 1911. Immigrants were brought to this Quarantine
Center for health inspection before they were sent to Penang. Between 1969 to
1993, the Quarantine Center was converted into a maximum-security prison to
house criminals, thus earning the name 'The Alcatraz of Malaysia'. Presently,
there are only 2 prison blocks left; the rest have all been destroyed over
time. Visitors can view the prison walls filled with writings by the inmates,
expressing their feelings and thoughts.
Further up the Balqis trail
on the eastern part of the island, visitors will be able to see 4 wells
protruding above the ground. Underneath these wells, there are 8 huge bunkers
measuring 15 feet wide x 30 feet length with a depth of 30 feet. Originally
these bunkers were used to store water for passing ships, however there were
rumors that during the war, the British army used these bunkers to store ammunition.
Viewing from the top of the well, you will see that the bunkers are now filled
with water with overgrown roots.
The Tuberculosis / Leprosy
Hospital was also located on the eastern part of the island. It was built in
1930 by the British Empire to accommodate 150 patients at a time. Although the
hospital has been damaged over a period of time, part of the building still
exists.There are 2 blocks of 12 individual cells which were used to quarantine
the most critical patients suffering from this disease. However, after Jerejak
Island was converted to place criminals, these cells were used to house the
most wanted criminals in Malaysia. Each cell measures about 8 feet x 8 feet
with a small window to allow daylight in. There was no electricity in the cells,
thus the inmates had to endure pitch black darkness at night in the thick
jungle. The warden's house (which is the only building in that area that had
electricity) is about 20 feet away.
Pulau Jerejak is located
1.5 nautical miles from the island of Penang off the west coast of Malaysia.
Once a hospital for
tuberculosis and leprosy patients and then a prison housing some of Malaysia's
most wanted criminals; Pulau Jerejak has certainly seen its share of hardship
and pain, but now the sounds of the past have died away and the island has
taken on a fresh look, reverting back to its original splendour.
St. John's Island, Singapore