Isnin, 18 November 2013

Pembangunan di Telok 1911-1956


Assalamualaikum semua. Kali ini entri aku simple jer, tentang hal-hal yang berlaku di Telok, Sijangkang dan sekitar TPG yang aku peroleh daripada  warta kerajaan Negeri-negeri  Melayu Bersekutu.. Yang tertera ini dokumen rasmi kerajaan. Jadi korang ambil lah masa untuk belek-belek dokumen ini kerana mungkin ada tertera nama datuk, nenek, moyang korang disebut oleh Pejabat Tanah Daerah Kuala Langat yang pada masa itu ada di Jugra sebelum dipindahkan ke Telok Datok mulai tahun 1921.

















rujukan:

Sungai, Atap Nipah dan Telok


Salam buat semua. Entri aku kali ini menghimbau kenangan masa kanak-kanak aku ketika di Telok dulu. Sememangnya aku anak jati Telok. Lahir dan dibesarkan memang di Telok. 100% anak jati Telok, Cuma jangan panggil aku orang asli Telok dah ler. Itu Sakai namanya…HAHAHA.

Semalam aku balik ke Telok sekejap kerana menghadiri majlis perkahwinan anak saudara di Shah Alam. Aku ambil kesempatan balik menjengok kakak di kampong sebelum ke Shah Alam untuk majlis tersebut. Jadi pagi-pagi tu aku round kampung, tengok-tengok kemajuan pesat di Telok. Aku kagum bercampur sedih dengan perkembangan  di Telok. kagum kerana Telok kini setaraf bandar satelit untuk Klang sebagaimana Petaling Jaya kepada KL tahun 1950-an dulu. Kemajuan Telok, semenjak kilang pertama dibina di Batu 10 itu pada awal 1970-an,  begitu mendadak. Semakin hari semakin ramai orang luar menetap di sini. Bukan aku tak suka Telok bertambah manusia, Cuma aku takut Telok akan kehilangan identitinya selepas ini. Kalau dulu (sebelum 80-an) selepas batu 7 Sijangkang, Telok terputus dengan Klang oleh hutan simpan sehinggalah ke batu 5 Kg. Johan Setia dan seterusnya estet kelapa sawit (Bukit Tinggi Estate) sehinggalah ke Simpang lima Klang. Tapi kini sudah tiada lagi sempadan fizikal. Pembangunan di Klang seolah-olah bersambung tanpa henti ke Telok hingga ke Banting.

Sememangnya Telok wujud sejak zaman sultan Selangor bersemayam di Jugra suatu masa dahulu. Kalau tak silap aku, TelokPanglima Garang ini sudah wujud  sebelum 1850-an lagi . Hal ini disahkan oleh catatan Inggeris pada masa itu. Tapi keduduukan Telok masa itu bukanlah sebagaimana Telok masa sekarang. Telok masa itu memang  dekat anak sungai yang masuk ke Sungai Langat. Untuk lebih tepat lagi sekitar Telok Mengkuang, iaitu tapak asal Taman Datok Hormat. Sebelum ini, di sepanjang sungai itu merupakan hutan nipah Orang dulu-dulu buat rumah atas tebing sungai yang berlumpur, ataupun mungkin di atas tanah darat yang kering tetapi masih hampir dengan sungai. Maklumlah sungai memang nadi utama kehidupan dan pengangkutan masa itu. Makan minum , berak kencing semuanya dalam rumah atas air itu. Lagipun hutan kat Telok dulu hutan tebal…harimau memang banyak berkeliaran. Tak selamat untuk duduk dan tinggal di tepi hutan.
Bayangkanlah sebelum 1875, Cuma 20 orang sahaja yang menetap di Telok. Tapi selepas itu, selepas  tamat Perang Saudara  di Selangor, kerana rakyat sudah merasa aman, mereka balik  semula menetap di Telok. Masa itu penduduk Telok meningkat seramai 200 orang. Tapi aku masih yakin mereka masih tinggal di rumah di tebing sungai kerana masa itu tiada sebarang perhubungan darat ke Klang atau ke tempat lain kecuali melalui jalan sungai. Buktinya di kebun pusaka aku, di Batu 11 Telok, kira-kira 50 meter dari tebing sungai terdapat perkuburan lama. Aku pasti kubur-kubur di situ telah wujud sebelum tanah perkuburan yang ada sekarang, iaitu di Jalan Kubur atau jalan masuk ke Kampung Bom diwartakan, iaitu kira-kira awal 1920-an. Aku sure pasal aku pernah terbaca tulisan pada  salah satu batu nesan di situ tertulis tahun 1905. Jalan darat dari Jugra ke Klang hanya wujud zaman Inggeris memerintah, sekitar tahun 1890-an. Jadi sungai ler segala-galanya.


mungkin beginilah rupa petempatan di TPG awal tahun 1920-an dahulu

mungkin juga kehidupan mereka sedikit sebanyak begini
Walaupun kecil, sungai ini merupakan punca rezeki sebagai nelayan sungai untuk saudara mara aku dan  sebahagian penduduk dari Batu 11 hinggalah ke Kg. Simpang Bandar. Memang masa dahulu  dalam sungai ini banyak ikan dan udang. Pernah aku mengail sembilang dari atas sampan ketika air mula pasang. Banyak juga yang aku dapat. Ketika air surut pulak aku dengan kawan-kawan terutamanya Ajis dan Seman Malik turun menangguk udang kat tepi tebing. Banyak jugak dan kasar-kasar jugak saiznya. Kalau buat sekali makan, cukup ler sekeluarga.





Sesungguhnya rezeki, ajal, maut dan jodoh di tangan Allah. Dari sungai inilah ramai penduduk Telok termasuk arwah atuk aku, Ontu (Orang Tua) Malik, Ontu Lias dan yang lain menyambung kehidupan seharian. Pagi-pagi lagi, selepas solat Subuh mungkin  diorang dah keluar menetak daun nipah, lebih kurang pukul 11 pagi,bawa balik daun nipah, mengkawan (sebagai batang tulang, dan atap),  batang bemban (sebagai penyemat atap) atas basikal tua ke rumah. Sampai  dekat rumah, isteri dan anak-anak perempuan pulak yang ambil alih menyemat daun sehingga menjadi atap Atap-atap disusun untuk dijual kepada peraih. Selepas jual atap-atap yang telah siap itu, barulah dapat atuk aku ke kedai untuk membeli ikan dan bahan dapur untuk dimasak sebagai makanan petang.Dah biasa dah makan dua kali sahaja dalam sehari, pagi dan petang. Lepas itu, barulah atuk aku  berehat sebentar sebelum solat Zohor. Kadang-kadang, lepas zohor, diorang turun semula ke sungai untuk menangguk udang atau memancing ikan sebagai lauk tambahan. Begitulah rutin hidup seharian orang kampong di Telok masa itu, cukup sederhana.



                       
Untunglah dan bersyukur kami sekeluarga kerana moyang perempuan aku ada tanah seluas enam ekar. 2 ekar ditanam getah, 4 ekar lagi  pokok kopi bercampur pokok buah-buahan. Dapatlah hasil getah dan kopi menampung kekurangan kewangan yang ada. Pokok-pokok getah itu ditoreh secara upah oleh pekerja India sekeluarga bernama Antoni, Sussai, Chinappo dan Maraye. Taat setia  betul mereka bekerja dengan keluarga moyang aku sejak muda lagi. Mereka bina rumah kecil dalam kebun moyang aku itu. Syukurlah, Antoni ini masuk Islam dengan bantuan bapa saudara aku, hampir setahun sebelum kematiannya

 Di sungai kecil inilah tempat aku dan kawan-kawan bermandi-manda lepas balik dari sekolah atau masa cuti sekolah. Alor sungai ini taklah besar sangat, kira-kira 10 meter (30 kaki) dari tebing ke tebing. Tempat paling dalam sekitar 7 meter atau 20 kaki ketika air pasang. Pernah satu ketika, masa itu aku di darjah 6, aku hampir lemas. Tengah sedap-sedap mandi dan menyelam, aku terperangkap bawah salah satu sampat yang ditambat di situ. Aku panik kerana kepala aku berada di bawah sampan. Mujurlah abang Kudin anak Pok Long Lias menarik aku daripada bawah sampan itu. Kalau tidak, dah lama arwah dah. Kekadang, aku, Seman, Ajis dan abang Kudin akan mendayung sampan milik Ontu Lias, bapa Bang Kudin sampai ke Kg. Simpang. Bukan untuk memancing, tapi saja-saja ronda-ronda kawasan

Di tebing sungai itu dulu ada sebatang pokok rambutan. Tapi buahnya masam dan tidak longkah ( isi tidak lengkang daripada biji). Jadi kitorang pun tak heran untuk memakannya. Buah rambutan itu  kini menjadi habuan lotong-lotong yang banyak di hutan nipah kat situ. Tapi aku ini memang suka menyakat lotong-lotong itu ketika ‘diorang ramai-ramai kekahkan rambutan itu. Masa itulah aku dan kengkawan menjerit-jerit menghalau lotong-lotong itu.  Maka bertempiaranlah ‘mereka’ menyeberang balik ke tebing sungai dengan memanjat pokok-pokok nipah sebelum bertenggek memandang kami dari atas pokok api-api. Ketika itu ada seekor ibu lotong mendukung anaknya yang berpaut di perutnya turut lari ke seberang sehingga anaknya terjatuh dari pelukannya terus ke dalam sungai yang sedang pasang. ‘Dia’ merenung tajam ke arah aku sebelum turun mengambil  dan menyelamatkan anaknya yang sedang lemas. Aku terharu dan sebak melihat kejadian itu. Betapa Allah mempertontonkana aku kasih sayang seorang ibu terhadap anaknya. Aku menjadi insaf dan bertaubat kepada Allah dan berjanji tidak akan berlaku zalim terhadap makhlukNya yang lain.

 Kadang-kadang apabila tiba musim manggis, aku akan memanjat pokok manggis yang paling tinggi dalam kebun atuk aku, petik dan makan buah manggis sambil memperhatikan kawasan sekeliling dari atas pokok tersebut. Luas juga hutan nipah yang kini menjadi kawasan Taman Datok Hormat. Tapi itu semua hanya tinggal kenangan manis buat aku dan bebudak Telok tahun 70-an dulu yang kini dah  bergelar otai (Old Timer). Di situlah tempat kami bermain dan mandi manda  sehinggalah awal  tahun 1980-an bila mana kerajaan ambil keputusan membina parit dan benteng (bund) bagi mengeringkan kawasan berpaya nipah itu untuk dijadikan tapak perumahan dan kawasan kebun pertanian.

Tanah pertanian di Jalan Perepat, Taman Dato' Hormat

Perhatikan pokok nibong itu, tanda pernah wujud kawasan paya di sini

kawasan pertanian yang masih bertakung air menunjukkan sememangnya bekas hutan paya



Kawasan sisa alur sungai yang masih wujud di Jalan Perepat berhampiran Kg. Simpang Bandar




Anak sungai yang masuk ke sungai Telok(berhampiran Batu 11) sebelum ke Sungai Langat




Anak sungai yang masuk ke sungai Telok(berhampiran Jalan Kubur) sebelum ke Sungai Langat



 Alhamdulillah ramai anak penetak nipah dan yang tanah mereka bersempadan dengan sungai ini menerima geran tanah daripada kerajaan di kawasan yang ditebus guna itu. Keluarga atuk aku sahaja yang tidak minta kerana tiada seorangpun daripada bapa-bapa saudara aku yang mewarisi pekerjaannya sebagai penetak daun nipah. Lagipun atuk aku dah lama meninggal pada tahun 1974. Banyak juga tanah-tanah di situ sudah dibangunkan secara usaha sama dengan pemaju perumahan untuk membina rumah teres.
Kepada anak-anak Telok yang membaca jurnal aku ini, begitulah keadaan kampong Telok kita sebelum korang lahir, suatu ketika dulu. Assalamualaikum. Jumpa lagi.










Khamis, 31 Oktober 2013

Suasana Ketika Perasmian Jambatan Bellfield, Klang


The Federated Engineering Company won the contract to build the first road bridge across the river Klang, (see right) which was completed in 1908. George with James Craig was in charge of the construction. It had four spans with a total length of 560 feet and cost $143.633 when it was completed in September. "The spot where the opening ceremony was to take place was also lavishly decorated and surmounted by a red awning and the bright garments of the native spectators added to the picturesqueness of the scene. 

His Excellency the High Commissioner and party, which included Mr. Claud Severn, Private Secretary, Capt. Gay, A.D.C., Col. Nelson, Commanding R.G.A. Major Ford, Army Service Corps and Mr. T.H. Reid of the Straits Times, travelled up by the Seamew. They were met at Port Swettenham by the Resident-General, Sir William Taylor, K.C.M.G., Mr. H.C. Belfield, British Resident, Selangor, Mr. C.E. Spooner, C.M.G., and Mrs. Spooner, who had arrived there by special train. His Excellency was met at Klang station by Mr. J. Scott Mason, D.O., Klang, and Mr. G.D. Russell, and the party proceeded by motor to the bridge. Here a guard of Honour of 50 police was stationed under Mr. W.W. Douglas and a large crowd had assembled, including a detachment of 200 Klang schoolboys. A feature was the large number of Malay ladies present decked out in brilliant attire. 

His Excellency was met at the bridge by His Highness the Sultan of Selangor, C.M.G. who had previously arrived by motor, and others present were Mr. M.S.H. McArthur, Acting Federal Secretary, Mr. J. Trump, Director of Public Works, F.M.S., Mr. E.R. Stokoe, State Engineer, Selangor, Mr. and Mrs. J. S. Mason, Mr. R.W. Harrison, Mr. H.M. Darby, Dr and Mrs. Gerrard, Mr. and Mrs. L.U. Stafford, Mr. and Mrs. W. Towgood, Mr. J. Gibson, Mr. A. Irving, Mr. E.F. Townley, Mr. C.T. Hamerton and Miss Hamerton, Mr. W.R.G. Hickey, Mr. F.O. Sander, Mr. Sydney Smith, Capt. Douglas of the Waterwitch and many others". The bridge was probably demolished during the war by the retreating British.For more on the bridge click here.
George was responsible for the design and construction of many bridges, roads and other works. He also designed the first rubber machinery.

Indeks Halaman Utama



Jawa...Dulu, Kini, dan Selamanya

Sebut tentang Selangor, pasti orang luar tertanya-tanya, engkau orang Jawa ke? Dah set dalam kepala diorang, asal Selangor jer Jawa, asal Jawa jer Selangor..walaupun wajah aku tak mirip langsung Broery Marantika atau Presiden Bambang Udiyono pun! Kadang-kadang aku tergelak sendiri apabila ada soalan-soalan serupa itu keluar daripada mulut kengkawan. Aku takde hal. Aku tak marah pun kat kawan yang bertanya. Aku layan jer. Pasal aku tahu memang soalan tu relevan. Kat Selangor memang ramai Jawa! Dah nama tempat pun menunjukkan ‘Jawa was here’ atau ‘forever Javanese’. Padang Jawa, Assam Jawa, Kampung Jawa. Takkanlah orang Aceh, Bugis, Banjar atau Melayu sekalipun nak letak perkataan Jawa kat nama kampong diorang? Semestinyalah milik Jawa….Dulu, Kini dan Selamanya .

Dari Sepang  di selatan hinggalah ke Sabak Bernam di sempadan utara sebelah Perak…Jawa,Jawa,Jawa.  Begitu juga di Kuala Langat dan Klang tempat tumpuan mereka. Bahkan kat Telok ni juga. Jenjarom, Kebun Bharu, Kg. Medan sebelah dalam Sijangkang pun sama. Jawa seluas mata memandang.  Banting ,korang jangan tanya ler…Bukan dari segi pakaian yang membezakan, tapi dari segi bahasa dan budaya. Sebab itulah kat pasar-pasar malam di Klang, Telok dan kawasan majoriti Jawa, nasi ambeng dan tempeh memang popular…(patut ler kulit muka KT, mantan MB Selangor dan KD, Kris Dayanti tegang) . Mee Jawa kat  pasaraya Gama Klang dulu paling best. Air Sirap Bandung memang wajib ada dalam menu kenduri kahwin.
 KD
 KT
 MJ
 Wajib ada dalam majlis perkahwinan
Secret Recipe Kecantikan
Ada juga kengkawan aku buat lawak bodohnya, kat mana-mana pergi pasti jumpa Jawa, Jawa ni orang ke arnab? Hahaha… Aku tahu dia ni cuma buat lawak jer, bukan menghina kaum Jawa.  Ya tak ya juga. Kemudian aku terfikir macam mana  orang Jawa boleh jadi majoriti penduduk bumiputera teramai di Selangor ini? Jadi aku pun buat ler sedikit research kat internet ni. Tapi itu semua kemudian ler aku tulis.
Kg. Sungai Lang
 Pekan TPG
Kg. Kanchong Darat
Sebelum ini pun aku cukup respek kat orang Jawa ni. Bagi aku inilah contoh bumiputera yang mirip Cina.Tolong jangan pandang serong maksud aku. Dengar dulu apa yang aku nak katakana ini. Aku katakan begitu pasal Jawa ini spesis paling rajin. Pengalaman aku masa kecil tengok seorang Wak Jawa begitu gigih mengayuh basikal tuanya ambil upah buat parit, petik kelapa sawit kat kebun aku. Kerja-kerja kontrak, buruh kasar ini mereka memang lasak dan boleh diharapkan. Kalau korang pergi kat rumah diorang, Setiap inci keliling rumah termasuk halaman rumah dimanfaatkan ditanam tanaman.  Pernah aku ke rumah kawan di Kebun Bharu masa zaman persekolahan aku dulu. Depan  laman rumah  pun  penuh diorang tanam dengan nenas.Takdelah macam kebun Melayu, semak samun jer. Silap haribulan rimau kumbang buat sarang kat situ.
Nenas/ Javanese Pineapple
Kehidupan orang Jawa bagi aku cukup sederhana tetapi kaya budi bahasa. Pengalaman bercampur kawan-kawan di Telok dan Banting ketika aku bersekolah di Telok Datok dan ketika mengajar di Jugra dulu menyebabkan aku berminat berkawan dengan orang Jawa. Bukan maksud aku  nak berkahwin dengan anak dara Jawa (memang cantik-cantik belaka, bahkan seiras Kris Dayanti dan Rossa pun ada), tapi untuk mengenali kehidupan seharian mereka dengan lebih dekat lagi.

Aku tengok mereka ini jenis manusia yang sabar bahkan tidak mengeluh dengan keadaan hidup yang miskin. Tidak perlu rumah yang besar sehingga terpaksa berhutang keliling pinggang. Hanya wajib ada rumah Ibu sahaja. Yang lain boleh ditambah kemudian sekiranya perlu. Tak perlu ada kereta.  Ada basikal atau motosikal pun dah cukup.  Rokok daun atau lenteng  dan kretek paling popular. Benson, Dunhill tak ada dalam carta pun. Lauk pauk tak perlu banyak atas meja. Ada nasi, ikan kering atau ikan bilis goreng cili api, dan sayur bening,  sudah cukup melazatkan.Tak ada dalam peribahasa diorang, biar papa asal bergaya. Yang penting ,terus hidup dan bersyukur dengan apa yang ada.

 Orang Jawa ini memang pakar dalam hal-hal pertanian.  Jawa dengan bertani macam ikan jumpa air. Kata orang, kalau diberi orang Jawa biji benih, pasti  ditukarnya hutan jadi kebun. Memang periuk nasi, bread and butter, kata orang puteh. Pernah aku dengar ceramah seorang ‘Wak’ yang dijemput oleh Jabatan Pertanian Kuala Langat untuk beri ceramah pasal teknik menanam nenas, padahal Jawa ni sekolah pun setakat Darjah Enam jer.  Hebat betul.  

Pernah aku ke rumah kawan di Sijangkang. Masa itu rumah dia hanyalah rumah Ibu sahaja. Rumah Ibu bermaksud rumah asal yang mana semua aktiviti kelurga tertumpu di situ. Di situlah dapur, ruang makan, di situ juga tempat belajar, ruang tamu, ruang tidur (beramai-ramai), bahkan emak bapak pun ‘projek’ kat situ time anak-anak  tengah tidur lena. Hihihihihi…..Lepas itu bila anak-anak semakin besar, barulah mereka tambah bilik. Itupun buat sendiri, projek anak beranak…tak upah orang pun.

Ramai juga dari kalangan orang Jawa ini yang hebat dalam bidang agama. Pak Kiyai dan anak-anak merekalah yang mendirikan surau-surau dan sekolah pengajian agama swasta sebagaimana yang terdapat di Kampung Mujahidin di Batu 9, Kebun Bharu dan di Sungai Lang, Kanchong Darat dan Sungai Kelambu.  Ustaz dan ustazah berketurunan Jawa penuh di sekolah-sekolah swasta mahupun kerajaan.

Bagi akulah, merekalah contoh terbaik umat Melayu bumiputera  masa kini. Kalau nak cari jodoh untuk anak atau diri sendiri, masukkan Jawa dalam short listed korang, berbaloi-baloi! 


Indeks Halaman Utama

Selasa, 29 Oktober 2013

Sekolah Melayu di Jugra, Klang dan TPG

Salam buat semua. Alhamdulillah kita dipanjangkan umur oleh Allah swt untuk tunduk  beribadah kepada Nya. Syukur, dengan  berkat ilmu didikan guru-guru dan ustaz serta ustazah, anak-anak kita dapat diharap untuk mempertahankan keimanan dan jati diri dalam era dunia yang semakin menggila kini. Anak-anak merupakan amanah yang diberi kepada ibu bapa. Beruntunglah kita jika anak-anak menjadi manusia yang beriman dan berbakti kepada masyarakat. Namun, kecundang dan hampa kita jika anak-anak menjadi sebaliknya. Bukan tujuan aku bersyarah di sini kerana aku tidak memiliki ilmu untuk berbuat begitu. Namun sebagai pendidik kerdil, aku perlu menyampaikan walaupun satu ayat, demi kebaikan bersama.

Tugas seorang guru amat berat kerana di bahunya terletak amanah agama dan negara bagi membentuk insan  cemerlang, gemilang, terbilang yang juga tunduk kepada kekuasaan Allah. Pelbagai  usaha dibuat untuk melahirkan generasi berilmu. Sepatutnya kita bersyukur apabila anak-anak ‘menjadi’ kerana telah menjejakkan kaki di menara gading berbanding kita, apatah lagi, datuk nenek moyang yang mungkin hanya mengimpikan alam persekolahan.

 Justeru, penulisan aku kali ini berkisar sejarah pendidikan  awal negara terutama  di Klang, Telok dan Kuala Langat ketika ‘sekolah atap’ menjadi satu penemuan baru kanak-kanak masa itu, di era awal Malaya. Tapi sebelum itu, biarlah aku petik beberapa kajian yang telah dilakukan oleh cerdik pandai negara. Memanglah bunyinya agak ‘skema’ kerana mungkin berguna untuk rujukan anak-anak kita  yang sedang membuat kajian di sekolah . Aku mohon berjuta-juta kemaafan kerana terpaksa menggunakan dwibahasa kerana aku berharap dengan mengekalkan petikan kajian atau laporan dalam  bahasa asalnya iaitu bahasa Inggeris, maka entri jurnal aku ini akan menepati maksudnya, di samping nampak  macam  kertas kerja budak U……Hehehe. Jangan marah…

Latar Belakang
Peringkat awal campur tangan British bukanlah menyatakan kesediaan membentuk masyarakat di negeri -negeri Melayu kepada yang lebih baik mengikut kaca mata Barat tetapi British lebih banyak terlibat dengan aktiviti ekonomi. Oleh itu,  faktor penjajahan British sebenarnya lebih kepada keperluan bahan mentah dan bukan sangat mahu mengubah masyarakat di tempat yang dijajahnya. Pendidikan di negeri-negeri Melayu dimulakan apabila adanya Elementary Education Bill of 1870. Pada peringkat awal tugas Residen British ialah mengembalikan keamanan di negeri-negeri Melayu. Selepas kejayaan itu barulah pendidikan diberikan keutamaan setelah kemudahan asas dibangunkan.
“…Thus the initiation of a system of education had to wait till the more urgent administrative and social service, such as road, railways and bridges, government offices and residencies, hospitals and health centers, had been provided for…
Usaha British menjadikan negeri Selangor sebagai negeri yang dinaungi ataupun dilindungi telah menyebabkan usaha melaksanakan “Education Act” dijalankan. Dokumen pelajaran seperti Laporan Wooley menyebabkan pelajaran perlu diberikan di mana-mana koloni British.

Di Selangor, terdapat sebuah sekolah Melayu di Klang iaitu Sekolah Melayu Pangkalan Batu yang didirikan pada tahun 1875. Kedudukan sekolah tersebut berdekatan Jeti Atap iaitu pelabuhan bagi orang Melayu tidak jauh dari Sungai Klang dan Gedung Raja Abdullah yang digunakan untuk menyimpan bijih timah. Sekolah ini tidak lagi wujud pada masa kini dan tapaknya telah didirikan kuartes Polis Diraja Malaysia. Sekolah ini telah menjadi sejarah kepada negeri Selangor sebagai sebuah sekolah Melayu pertama di negeri Selangor.. dan diikuti di Kuala Langat di Mukim Bandar (1876), lebih kurang setahun dari pembukaan sekolah Melayu di Klang. Pembukaan sekolah Melayu di Langat dilakukan oleh James Innes yang menjadi Collector dan Magistrate di Langat pada masa itu.

Selangor Sessional Papers 1888-1905, ada melaporkan bahawa untuk tempoh tahun 1888 hingga 1905, di Selangor hanya dapat didirikan lima buah bangunan sekolah sahaja. Walaupun ada menyebut sembilan buah sekolah namun terdapat kemungkinan sekolah tersebut tidak disediakan bangunan oleh Kolonial British. Kemudian pada tahun 1913, dilaporkan kerajaan telah membina banyak lagi sekolah Melayu  dan kuarters guru di Rantau Panjang, Klang; Banting and Sungei Buaya, Kuala Langat  dan bangunan-bangunan tambahan sekolah di Klang.





Namun begitu, sambutan masyarakat terhadap system pendidikan British ini amat dingin. Selangor Government Gazette;1892, ada mencatatkan bilangan murid yang hadir ke sekolah yang ditaja oleh Kolonial British di beberapa daerah di Selangor. Boleh dikatakan peratus kehadiran murid-murid ke sekolah pada tahun 1890an adalah rendah. Pembukaan awal dua buah sekolah di Selangor menunjukkan kadar kedatangan yang begitu rendah.
Dalam Majlis Mesyuarat Negeri Selangor ke-27 pada 26 lanuari 1882, ahli MajlisMesyuarat Negeri Selangor yang hadir adalah Raja Muda Musa, Douglas, Raja Kahar,Raja Hassan, Raja Laut, dan Tunku Panglima Raja Berkat. Dalam Majlis Mesyuarat NegeriSelangor ke-27, Raja Muda Musa, dan disokong oleh Tunku Panglima Raja Berkat menyatakan bahawa tidak terdapat seorang pun yang mendaftar bersekolah di Jugra. Guru Besar sekolah tersebut diberi notis bahawa perkhidmatan beliau akan ditamatkanpada I Mac 1882.

Namun ada faktor-faktor yang dikaitkan dengan sikap orang Melayu terhadap pendidikan sekular British, keadaan perhubungan yang daif ,di samping  kesalahan ‘guru’menyebabkan kegagalan orang Melayu menghantar anak-anak mereka ke sekolah:

“They saw the establishment of the first government Malay vernacular school, and in most cases their closure through lack of attendance”
1. The Malays were reluctant to lose their children‟s services, and distrustful of secular teaching.
2. Many of them walk several miles to reach the school, and various are the reasons which prevent them coming regularly. Sometimes a river is in flood and the bridge swept away, or perhaps there never was a bridge. At other times there is, not a lion, but a tiger in the path and children are kept at home. At some schools the way lies through jungle and children will not face its mysteries except in small parties, so it frequently happens that when the good boys start the runagates are left behind.
3. “The first record inspection of the Klang school took place on 15 Dec. 1879. It revealed that although there were thirty boys on the Register, the daily average attendance was between eight and ten and those present on the day of inspection, only three could read or write. It was found that the master , Mohamed Zin, often employed the pupils „cutting firewood, running errands etc‟ while sending out his own children, who also attended the school, at early and late hours of the day to sell fruits etc.
4. “It took much longer to induce a similar acceptance that girl should be sent to school, because of fears that, take away from home, their chastity was at risk.

 Di Selangor kerana banyaknya laporan yang mengatakan keengganan ibu bapa menghantar anak-anak lelaki ke sekolah telah menyebabkan satu undang-undang diluluskan pada Jun 1891 yang mewajibkan kanak-kanak lelaki berumur antara tujuh dan empat belas tahun untuk pergi ke sekolah yang berada dalam lingkungan dua batu dari rumah.Kegagalan ibu bapa menghantar kanak-kanak ke sekolah jika disabitkan kesalahan tersebut akan dikenakan denda sebanyak lima ringgit. Sebenarnya pada masa itu nilai lima ringgit adalah cukup besar nilainya kepada orang Melayu.

Sehingga tahun 1914 terdapat enam buah sekolah bagi kanak-kanak perempuan di Selangor. Keadaan ini telah membawa penubuhan sebuah jabatan khusus untuk menyelia sekolah-sekolah bagi kanak-kanak perempuan.. Usaha menggalakkan kanak-kanak perempuan bersekolah banyak dilakukan oleh pihak istana. Keengganan ibu bapa menghantar anak-anak perempuan ke sekolah dikaitkan dengan kebimbangan keselamatan kanak-kanak perempuan.:
“A new girls‟ school was opened at Klang and a girls‟ department was opened at Setapak. There are now six Malay girls‟ in the state.” The School at Bandar has deteriorated since His Highness the Sultan has removed to the new Istana at Klang. His Highness takes great interest in the education of Malay girls and his influence was not beneficial in keeping the older girls at school.

Kurikulum
Matlamat pada peringkat awal hanyalah bagi membolehkan orang Melayu mengetahui asas-asas pelajaran yang mudah seperti menulis, membaca, dan mengira supaya orang Melayu terus kekal dalam sistem ekonomi tradisional mereka khususnya aktiviti bertani, menangkap ikan, dan juga kerja-kerja kampung seperti anyaman dan juga ternakan. Sistem pelajaran ini sering digambarkan agar kanak-kanak Melayu akan menjadi lebih baik daripada nasib kedua ibu bapa mereka yang rata-rata tidak menguasai kebolehan membaca, menulis, dan juga mengira.



Bangunan dan Iklim Persekolahan
Suasana persekolahan ketika itu digambarkan secara terperinci seperti di bawah:
Every little village has its school, a long tiled building on brick piers, built, to sealed pattern, with its little
master's house close by. Here, unwillingly to school, with shining morning face, acquired by disporting
themselves in half-a-dozen pools and streams on the way, assemble some thirty or forty brown boys, the majority of tender years and still wearing the long streamer of hair.




The needlework of the Malay girls' schools is often very good. They are especially clever, as are the Chinese women, at embroidery, particularly embroidery in silk for slippers. At the Agri-Horticultural Show, held annually in August at one or other of the principal towns of the Peninsula, there is usually a good deal of needlework exhibited and sold to visitors.

The Federated Malay States are in the happy position of having plenty  of schools in which Malay boys learn reading and writing in Malay, arithmetic, and reading the Arabic Koran by rote, forget it all and return to agricultural pursuits.  About two per cent, stick to book-learning and become clerks either in a Government office or in the employ of some private firm. Girls leave school and get married at once, and what with looking after a husband and children they have no time for weaving. Moreover the whole country is and has been for years flooded with cheap cloths of all kinds, from England, India, and Japan.

Besides the Malay schools there are higher standard schools in several towns, where English is taught.
These schools feed the Government's clerical service and the needs of private firms for clerks. The higher standard education of girls is chiefly in the hands of the various missionary religious establishments, which maintain several schools in each large town. The majority of the scholars in all these are non-Malay, and may be either Chinese, Indian or Eurasian. Of technical education there is at present little or none. Boys will not devote to it the necessary time sincethey can so readily obtain employment at early ages.

Sejarah perkembangan sekolah-sekolah di sekitar Telok boleh korang baca secara terperinci di sini.
PPL. SMK. TELUK PANGLIMA GARANG KUALA LANGAT. (No. rujukan: 1990/0006587; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT) 
Sanction to sell the old School House at Teluk Panglima Garang
(No. rujukan: 1957/0164890; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT) 
Asks sanction to erect the school provided for in the current year's estimates at Teluk Panglima Garang instead of Bandar as stated in the estimates.
(No. rujukan: 1957/0032245; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
"Submits plan for proposed Vernacular School at Teluk Panglima Garang Kuala Langat
(No. rujukan: 1957/0032620; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Forwards one tender for the construction a vernacular school at Teluk Panglima Garang Kwala Langat
(No. rujukan: 1957/0032808; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Forwards three tenders for the execution of a vernaculars school at Teluk Panglima Garang K.Langat
(No. rujukan: 1957/0032882; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Forwards 2 tenders for the execution of school & masters quarters at Teluk Panglima Garang at K.Langat
(No. rujukan: 1957/0033068; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Mohamed Salleh - Appointment of as teacher in the new school at Teluk Panglima Garang - Asks to sanction.
(No. rujukan: 1957/0036767; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT) 
Extension of Telok Panglima Garang Malay School
(No. rujukan: 1957/0248266; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
Extended sick leave of Che Baharun bin Othman, Malay Teacher Class III A, Telok Panglima Garang
(No. rujukan: 1957/0269217; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
SK.TELOK PANGLIMA GARANG.
(No. rujukan: 1990/0006586; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT)
PING MIN CHINESE SCHOOL BUILDING. TELOK PANGLIMA GARANG.
(No. rujukan: 2005/0015481; Jenis bahan: Fail; Negeri: IBU PEJABAT) 


 Rujukan:
Rex Stevenson, Cultivators And Administrators British Educational Policy Towards the Malays 1875-1906, Oxford University Press, Kuala Lumpur, 1975
Report on education, Federated Malay States for 1902.
Chai Hon-Chan, The Development of British Malaya 1896-1909,Oxford University Press, Kuala Lumpur,1964



Indeks Halaman Utama

Fakta Menarik tentang Stadium Jugra di Telok Datok

Assalamualaikum semua. Semoga semuanya dalam keadaan sihat Walafiat. Malam tadi Atok baru sahaja balik dari Telok Datok menziarahi jenazah a...